Quantcast
m

Ken Block ska köra rallycross med eldriven Ford Fiesta
Har tre motorer och 622 hästar

I onsdags skrev vi att även rallycross kommer att börja tävla med elbilar från och med nästa år. Nu får vi reda på att en av de som ska vara med och köra är Ken Block. Alla bilar som är med och tävlar har karosser av stål, fyrhjulsdrift och drivlina från STARD. Den sistnämnda heter REVelution och består av tre stycken elmotorer som tillsammans genererar hela 622 hästar och 1002 newtonmeter i vrid. Ken kommer att ratta en Ford Fiesta. Projekt E som den nya serien heter drar igång redan nu i augusti på den svenska orten Höljes och datumen är den 22:a till den 23:e. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0

Logitech G presenterar ratten G923
Med avancerat force feedback-system

Gillar du bilspel av olika slag och är på jakt efter en ny ratt för att höja upplevelsen? Då har vi goda nyheter då Logitechs speldivision presenterat Logitech G923. Enheten en design som påminner starkt om föregångarna G920 och G29, men erbjuder ny force feedback-teknik Logitech kallar för TrueForce. TrueForce ska ge spelaren en betydligt mer realistisk körupplevelse genom att synka med fysik- och ljud-motorn i olika spel för att leverera varierade vibrationer. Enligt Logitech ska systemet pinga spelet 4000 gånger i sekunden som bland annat kan få dig att känna motorvarv och olika körytor. För att körupplevelsen ska bli så pass realistisk som möjligt med G923 har Logitech också släppt utvecklingskit spelutvecklarna kan peta in i sina spel för att bättre synkas med ratten. Vid release kommer GRID, Assetto Corsa Competizione och Gran Turismo Sport ha fullt stöd för ratten och iRacing, F1 2020 och Dirt Rally 2.0 kommer få stöd i september. Logitech G G923 kommer släppas senare i augusti för 4499 kr och enheten kommer finnas tillgänglig via Logitechs hemsida samt i välsorterade elekronikbutiker. och det finns versioner till Playstation 4 och Xbox. Båda varianter ska fungera med PC. Tumnagel
40.8°
+
André Stray
0

PS4-kontrollen kommer fungera på PS5
Men endast med PS4-titlar

Igår slängde Sony upp ett inlägg på Playstation-bloggen där det snackades lite Playstation-tillbehör som kommer vara kompatibla på Playstation 5. Bland annat kommer Dualshock 4-kontrollen vara kompatibel med Playstation 5, men kontrollen kommer endast fungera med PS4-titlar. Sony skriver att anledningen bakom detta beslut är att nya Dualsense-kontrollen behövs användas för att få en komplett upplevelse när man spelar PS5-spel. Helt ärligt känns detta som ett rätt dåligt argument. Utöver den nya designen på Dualsense är det inte allt för stor skillnad mellan den och Dualshock 4. Den största skillnaden är de nya triggerknapparna med haptisk feedback, men i slutändan är ändå dessa triggerknappar, så det hela känns lite snålt. När PS4 släpptes så fungerade inte PS3-kontrollerna med den nya konsolen, men det kändes mer rimligt då Dualshock 4 hade genomgått större förändringar som touchpad, högtalare Efter detta blev känt meddelade Microsoft att Xbox One-kontrollen kommer kunna användas till Xbox Series X utan problem. Om du planerar att spela coop eller lokal multiplayer med PS5-spel så är det alltså bara att gilla läget och pröjsa för en extra Dualsense-kontroll. Utöver Dualshock 4-kompatibiliteten så pratas det även om Playstation Camera, PS Move-kontroller och Platinum och Gold-headseten så kommer dessa vara kompatibla med Playstation 5. Även tredjepartskontroller som rattar, arkadstickor och flygkontroller gå att använda med PS5. Tumnagel
27.1°
+
André Stray
0

Sektorspridaren är smartare än man kan tro
En djupdykning i bevattningsteknik

Idag när ni vaknade till liv visste ni inte att ni skulle få lära er mer om hur en sektorspridare fungerar, och hur smart den faktiskt är. Men så blev det - så grattis till den nya kunskapen! Glöm inte att berätta för alla på nästa fest. Tumnagel
186kg
+
Bobby Green

BMW presenterar nya M Performance-delar
Till 5-serien, M5 och M5 Competition

Den som vill piffa till sin BMW ytterligare med officiella delar kan vända sig till M Performance-avdelningen. Nu presenterar denna prylar du kan kladda på din nya vanliga 5-serie eller varför inte M5 och M5 Competition om du tycker att dessa är lite för tama original. Som vanligt handlar det om olika kolfiberdetaljer, vingar, fälgar, avgassystem, bromsar och stötdämpare. Även insidan får sin beskärda del i form av kolfiber, Alcantara och en ny ratt. Grejerna släpps snart men vad de kommer att kosta är oklart. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Så här ser Enyaq ut på insidan
Skoda delar med sig av två skisser

Den 1 september är det premiär för Skodas helt eldrivna SUV Enyaq och nu får vi se hur interiören kommer att se ut tack vare dessa skisser. Som vi kan se får bilen en ratt med två ekrar, ett digitalt instrumentkluster framför denna och en skärm på instrumentpanelen. Den sistnämnda mäter 13 tum. Vidare kommer det att finnas en head up-display med Augmented Reality-teknik i sig. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

eBussy - en modulär eldriven minibuss
Kan fås med tio olika karosstyper

Någon gång nästa år är tanken att den tyska lilla eldrivna bussen eBussy från företaget Electric Brands ska lanseras. Den ska kosta från 15.800 euro och det som gör den speciell är att den ska fungera till flera olika ändamål. Det finns chassin för både landsväg och offroad och inte mindre än tio olika karosstyper för att du ska hitta just det du behöver. Kanske är det en pickup? Eller kanske en liten husbil? En annan smart grej är att du enkelt ska kunna flytta ratten från vänster till höger sida, eller varför inte sätta den i mitten? Kraften kommer från ett batteri på 10 kWh som ska ge en räckvidd på runt 20 mil. Man ska även kunna utrusta den med ett pack på 30 kWh som istället ger 60 mils räckvidd. Motorerna sitter i hjulen och de ger 20 hästar styck vilket låter lite klent men det sammanlagda vridet ska ligga på hela 1000 newtonmeter. Tumnagel
44.7°
+
Bobby Green
0

Bugatti Baby II börjar tillverkas
Åk med stil från 14 års ålder

Förra våren skrev vi om Bugatti Baby II som är en liten eldriven replika av Bugatti Type 35. Den lilla gulliga bilen är framtagen tillsammans med The Little Car Company och nu drar tillverkningen igång. Original-Baby tog Ettore Bugatti fram som födelsedagspresent åt sin yngsta son när denne fyllde fyra. Den blev såpass populär att man faktiskt tillverkade och sålde den mellan 1927 och 1936. Nu är det alltså dags för en ny runda som då har fått namnet Baby II. Den har vuxit lite i storlek så nu kan även en vuxen köra den, och rekommenderad ålder att börja ratta ekipaget är 14 år. Bilen erbjuds i tre stycken olika versioner. Basmodellen har en kaross i kompositmaterial och ett batteri på 1,4 kWh som driven en elmotor där bak. Den ger blygsamma 1,36 hästar och gör att man kan toppa 20 km/h. Det finns dock ett "prestanda"-läge som släpper lös ursinniga 5,44 hästar vilket istället ökar toppfarten till 45 km/h. Räckvidden anges till 2,5 mil. Köper man Vitesse-versionen får man istället en kaross i kolfiber, batteri på 2,8 kWh och starkare elmotor. Man får även en Chiron-inspirerad Speed-nyckel som när den används ger dig 13,6 hästar att leka med. Då gör bilen 0-60 på sex sekunder och toppar hela 70 blås. Pur Sang-versionen är top of the line och där får man istället en handknackad kaross i aluminium. Bara den tar 200 timmar att få till. Denna och Vitesse tar sig över fem mil på en laddning. 500 stycken exemplar kommer att tillverkas totalt. Prislappen börjar på 30.000 euro och den stiger sedan till 43.500 euro för Vitesse och hela 58.500 euro för Pur Sang. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

David Blaine trollar för Jeff Bezos
Och Vint Cerf och John Urschel

Här får vi se David Blaine trolla för tre smarta personer. Förutom Jeff Bezos så ser vi internets faderVint Cerf (till vänster) och matematikern och tidigare NFL-spelaren John Urschel. Bonusgäst är Jeffs skratt. Tumnagel
42.8°
+
Roger Åberg
0

Användare klagar på skaller-ljud i AirPods Pro
Rattlegate verkar vara rätt så störigt

Det verkar som om Apples trådlösa Airpods Pro eventuellt kan ha något slags konstruktionsfel som gör att hörlurarna börjar "skallra" om man använder dessa med brusreduceringsläget aktiverat. I ett långt inlägg på MacRumours diskussionforum beskriver en användare problemet och bifogar även ett dussintal observationer från andra Airpods Pro-användare som upplevt samma sak med sina hörlurar. Enligt inlägget så är skaller-ljudet något som uppstått efter en tids användning av hörlurarna och det skrivs vidare: "This occurs whenever something causes the APP (Airpods Pro) earbud to move or vibrate. Ix27ve personally experienced this when walking (with a rattle noise with each footstep), when tapping the affected earbud with my finger, when clearing my throat, when playing music with a lot of bass, or when turning my head or nodding. Others have reported it also occurring when even playing music without much bass, when there are external sounds, or when talking." Användaren som har skrivit inlägget misstänker att skaller-ljudet beror på något slags hårdvarufel i hörlurarna eller att de är felkonstruerade rent designmässigt. Användare som drabbats av skaller-ljudet, eller det så kallade "rattlegate", ska kunna få sina hörlurar utbytta av Apple om det finns garanti kvar på dem. Apple själva har än så länge inte kommenterat "rattlegate". Tumnagel
30.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Minns ni när Subaru tillverkade roliga bilar?
Doug minns

Jag minns det som igår när jag satt där framför datorn och körde Colin McRae-rally med ratt och pedaler. Man kände sig som en kung när man sladdade runt där i leran i ett regnigt Storbritannien eller sprätte grus i ett snustorrt Grekland. Kärran jag rattade var allt som oftast Subaru Impreza, för det var ju en sån som Colin själv körde. Spolar vi fram till idag är väl kanske inte Subaru det hetaste på marknaden och det var som vanligt (eller?) bättre förr. Här får vi se när Doug tar sig en titt på en Subaru Impreza 22B STi från 1998 och det är än idag en riktigt fräsig bil, i mina ögon i alla fall. Nu är ju det här inte en helt vanligt Impreza, men ändå. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0

USA attackerade rysk trollfabrik 2018
Så att inte de skulle sabotera det amerikanska mellanvalet

USA:s president Donald Trump bekräftar nu att USA ska ha genomfört en cyberattack mot en ökänd rysk trollfabrik 2018. Det handlar om "företaget" Internet Research Agency (IRA), även känt som Glavset. De flesta bedömare anser att IRA fungerar som en front för en organisation som försöker påverka politik runt om i världen till Rysslands fördel. IRA anses bland annat ha spridit desinformations-kampanjer för att påverka det amerikanska presidentvalet 2016, ett val som Trump som bekant vann. Attacken 2018 ska ha genomförts för att undvika att liknande kampanjer skulle kunna påverka det amerikanska mellanvalet 2018. Hur framgångsrik den amerikanska attacken mot IRA ska ha varit är okänt men valet slutade inte särskilt bra för det republikanska partiet som stödjer president Trump. Tumnagel
44.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Grattis Ringo Starr!
Beatlen firade 80 år med stjärnspäckad konsert

Den gamle Beatles-trummisen fyllde 80 år igår och som brukligt firade han sin födelsedag med att jamma med några av sina kompisar i musikbranschen. Årets firande arrangerades online vilket även gav oss som inte var på plats möjlighet att följa det hela via YouTube. Ni kan kolla in Ringo Starrs födelsedagsfirande hör ovanför. Där framträder förutom Starr själv även artister som Sheryl Crow, Ben Harper, Dave Grohl, Sheila E och Beatles-kollegan Paul McCartney. Tumnagel
178kg
+
Wille Wilhelmsson

Nu är den här - världens mest kraftfulla SUV
Bisarr koloss med 720 hästar

Efter bildläckan igår presenterar Dodge nu Durango SRT Hellcat. Det är en muskel-SUV med hela 720 hästar under huven, vilket innebär att det här är världens mest kraftfulla SUV att rulla ut från en biltillverkare. Kraften kommer från den numera beprövade kompressormatade V8:an på 6,2 liter. Vridet anges till 874 newtonmeter och maskinen är kopplad till en åttastegad automat som driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på strax över 3,5 sekunder och toppfarten anges till 290 km/h. Kvartsmilen klarar den på 11,5 sekunder. På dragkroken får man hänga upp till 3946 kilo så det här blir ju en perfekt husvagnsdragare i sommar! Versionen får även sportigare fjädring och 20-tum stora fälgar skodda med Pirelli Scorpion Zero-gummi. Innanför dessa sitter Brembo-bromsar med sexkolvsok fram och 401 millimeter stora skivor. Bak sitter fyrkolvsok som greppar 351 millimeter skivor. Insidan får en instrumentbräda som påminner om den som sitter i Challenger. Mittkonsolen har ny växelväljare och en 10,1 tum stor skärm till infotainment-systemet. Ratten är platt i botten och bakom den sitter växelpaddlar. Stolarna är lite sportigare med bättre sidostöd och klädda i Nappa-läder med mocka-inlägg. Bilen kommer till återförsäljare i början av nästa år, orderböckerna öppnar i höst. Vad man får betala framgår dock inte just nu. Annat nytt på Dodge-fronten är att Charger SRT Hellcat Redeye har presenterats. Det är en ännu vassare version av Hellcat som bjuder på hela 808 hästar och 958 newtonmeter. Dodge beskriver denna med orden "world’s most powerful and fastest mass-produced sedan" och den gör 0-100 km/h på runt 3,5 sekunder, toppar 326 km/h och klarar kvartsmilen på 10,6 sekunder. Redeye kommer endast i Widebody-utförande och i hjulhusen sitter 20-tummare klädda med 305/35-däck. Dodge rullar även ut Challenger SRT Super Stock och den levererar hela 819 hästar. Läs mer om den galningen här. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Bentley förfinar Bentayga
Får bland annat Continental GT-bakljus

Bentley har finslipat suven Bentayga och gett den ett litet ansiktslyft med nya strålkastare och samma stil på baklamporna som Continental GT har. Nytt där bak är även att luckan nu är i fullbredd och att lamporna sitter i den. Och även om det kanske inte ser ut så är faktiskt varenda karosspanel omdesignad för att ge modellen en fräschare look. En annan sak som bilen får som inte många andra har är uppvärmda torkarblad med inte mindre än 22 stycken små munstycken i varje arm som duschar rutan. Det är viktigt att se bra ut i en Bentayga. Pun intended. Insidan får en helt ny mittkonsol med en infotainment-skärm på 10,9 tum, en ny ratt, nya dörrsidor, nya säten och nu kan man även få ventilation i baksätet om man valt att ha tre platser där istället för två. Benutrymmet ska även ha ökat hela tio centimeter här bak, men hur man har lyckats med det framgår inte. Trådlös Apple CarPlay och Android Auto är standard. Motormässigt har det inte skett några förändringar och initialt är det bara V8:a som erbjuds. Den är på 4,0 liter, har dubbla turbo och effekten anges till 550 hästar och 770 newtonmeter. Maskinen är kopplad till en åttastegad automatlåda som driver alla fyra hjulen. Senare presenteras även en hybrid och Bentayga Speed med W12. Vad nyheten kostar och när lansering sker är oklart för tillfället. Tumnagel
32.6°
+
Bobby Green
0

Audi lyfter Q5
Har bakljus som kan ändra utseende

Nu är det dags för Audi att uppdatera modellen Q5 med lite nytt utseende och mer teknik. Det man trycker på förutom designen är de avancerade infotainment- och assistanssystem och världsnyheten med digitala bakljus fyllda med OLED-teknik som hittas på tillvalslistan. Köparen kan välja mellan tre olika bakljussignaturer när man beställer bilen och varje signatur har sin egen design för "coming/leaving home"-läget. När man sen kör i "dynamic"-läget ändrar även bakljusen sitt mönster. Annat med dessa nya baklampor är att de kan varna och signalera till trafik bakom som kommer för nära. Kommer man inom två meters avstående från en stillastående Q5:a aktiveras alla OLED-ljusen. När bilen sedan börjar rulla återgår de till sitt normala läge. LED-strålkastare är numera standard, Matrix LED finns som tillval. Grillen ska nu se bredare ut än tidigare även om den inte är det, luftintagen är större och den övre delen av LED-strålkastarna har en ny design när det kommer till DRL-ljusen. Kjolarna är nya och där bak sitter en ny diffusor. Två nya lackalternativ erbjuds - distriktgrön och ultrablå. Insidan får bland annat MIB 3 som är den tredje generationen av infotainmentsystemet. Väljer man tillvalet Audi virtual cockpit plus får man en skärm på 12,3 tum istället för traditionella instrument framför ratten. Det finns även en ny 10,1 tum stor pekskärm med akustisk feedback på tillvalslistan. Den här skärmen ersätter touchvredet på mittkonsolen. Lanseringen av uppdaterade Q5 sker i höst, försäljningen drar igång den här veckan. Några priser har vi dock inte än. Läs allt om uppdateringarna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
35.7°
+
Bobby Green
0

Volkswagen rullar ut Arteon Shooting Brake
Kommer som laddhybrid och i R-version med 320 hästar

Volkswagen lyfter nu modellen Arteon och i samma veva presenteras även den nya versionen Shooting Brake som vi skrivit om tidigare. Det här är en slank kombi som precis som sitt sedan-syskon kommer att erbjudas som laddhybrid och i 320 hästar stark R-version. Kombin kan lasta upp till 590 liter och 1632 liter (75 fler än vanliga Arteon) om man fäller baksätet. Det ska även gå att få in nästan två meter långa grejer med sätet fällt. Gällande själva faceliften är det inte så mycket som har hänt och den mesta fokusen har legat på inredningen som fått mer läder och trä-detaljer. Här finns även en ny ratt med pekfunktioner och precis som i nya Golf styr man även klimatanläggningen genom touch. Det nya infotainmentsystemet MIB3 finns på plats och det klarar trådlös Android Auto och Apple CarPlay. Det finns även trådlös laddare för telefonen och ett ljudsystem på 700 watt från Harman/Kardon. Utsidan uppdateras med en ljuslist i fronten som kopplar ihop strålkastarna. Det finns även mer krom och lite större luftintag. Även bakljusens design är ny, och ett sportigare avgassystem får sällskap av en ny diffusor. Körmässigt har man bland annat uppdaterat den självkörande funktionen Travel Assist så att den nu fungerar upp till 210 km/h. Backkameran får en ny bredd på synfältet - från 90 till 170 grader. Köper man en Arteon som laddhybrid har den tillägget Ehybrid. Den får samma grejer som i GTE vilket här innebär sammanlagt 218 hästar och framhjulsdrift. Batteriet är på 13 kWh och på bara el ska man kunna köra 5,4 mil. Vassast blir som väntat Arteon R. Här finns en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 320 hästar. Drivningen sker på alla fyra hjulen och kraften kommer dit via en sjustegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h ska gå på omkring fem sekunder. Versionen får nyheten R-Performance Torque Vectoring som ser till att skicka kraften mellan alla hjulen på allra bästa sätt beroende på situation. Om det behövs kan exempelvis alla kraft skickas till ett enda hjul. Vad nya Arteon kostar och när den lanseras är oklart för tillfället. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

Chris Harris bästa sladdar
Tio minuter på ställ

I det här samlingsklippet får vi se 121 stycken av alla sladdar Chris Harris har genomfört i sitt liv bakom ratten. Det har liksom blivit hans signum att köra bil på ställ och eftersom han är så skicklig på det är det hela en ren fröjd för ögat. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Teaserbild på Ford F-150:s nya ansikte
Ryktas få sov-säte

Nu på torsdag kommer Ford att visa upp nya F-150 och nu får vi en första teaserbild som visar siluetten och de nya DRL-ljusen framtill. Även bakljusen kommer att uppdateras. Insidan kommer att få ett digitalt instrumenthus och större skärm för infotainment-systemet. Det snackas om storlekarna 8, 12 och 15,5 tum här. Förutom ny ratt, nya knappar och lite sånt sägs det även att bilen får ett passagerarsäte som kommer gå att fälla helt och "förvandlas" till ett sov-säte. Perfekt när man är iväg någonstans och inte vill betala för hotell. Nya F-150 kommer att erbjudas som hybrid och ska även dyka upp i en helt eldriven version inom två år. Lansering av den uppdaterade versionen kommer att ske någon gång i höst. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Tut i luren! Renault Sport Spider fyller 25 år!
Kul bil!

1995 lanserade Renault en väldigt märklig och kul modell - Sport Spider. Ett rullande badkar där man bara kunde få vindruta mot tillägg och som hade motorn placerad bakom sittbrunnen. Mellan 95 och 99 tillverkade man 1493 stycken exemplar på Alpine-fabriken i franska Dieppe och det handlar om ett chassi i aluminium som sedan klätts med en kaross i plastkomposit. Motorn är en rak fyra på 2,0 liter som ger 150 hästar som i sin tur driver bakhjulen via en fempetad manuell låda. Men även om effekten inte är hisnande väger ekipaget bara 930 kilo vilket gör att det flyttar på sig bra ändå. Nu har den lustiga bilen hunnit fylla 25 år och det vill vi ju givetvis uppmärksamma, så grattis! Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Seat presenterar uppdaterade Ateca
Dags för ett lyft för den kompakta suven

Suven Ateca lanserades 2016 och nu ger Seat den en facelift. Receptet är som det brukar vara - uppdaterat utseende, mer teknik och effektivare motorer. Seat trycker även på hur modellen nu är helt uppkopplad med online-baserade funktioner och tjänster. Utsidan får en ny grill, LED-strålkastare, nya stötfångare fram och bak, uppdaterade baklampor och den nya grejen med att modellnamnet är utskrivet i skrivstil på bakluckan. Vill du att din bil ska se lite mer ruggad ut väljer du till Xperience eller Xperience Lux-paketet med svarta stötfångare, fejkade hasplåtar i silver och silvriga sidokjolar. Insidan får en ny ratt, nya material på stolarna och ett digitalt instrumentkluster om du har valt tillägget FR Sport eller Xperience Lux. Infotainmentsystemet har uppdaterats med större skärm. Nu finns även trådlös Apple CarPlay, Android-användare får dock fortfarande använda sladd. När uppdaterade Ateca lanseras och vad den då kommer att kosta är oklart just nu. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Här är allt Sony visade under sin Playstation 5-show
Det blev en rackabajsare till spelfest

Igår fick vi se framtiden. I alla fall enligt Sony. Som ni kanske inte har missat körde Sony en ström som gick under titeln The Future of Gaming och vi fick inte bara en första titt på Playstation 5, utan vi fick även se massvis med olika spel som vi längtar att få lägga vantarna på. Vi har redan lagt upp ett gäng artiklar om några av de största titlarna som presenterades, som Horizon: Forbidden West, Spider-Man: Miles Morales och Ratchet & Clank: Rift Apart, men det presenterades betydligt fler spel än så. I stället för att överösa er med trailers under dagens gång så får ni resterande serverade fint i en sammanfattande artikel. Tumnagel
42.6°
+
André Stray
0
Nästa sida