m

Alexas röst kan vara avslöjad
Kommande bok om Amazon säger att det är Nina Rolle

Vem som står för rösten i Amazons smarta assistent Alexa kan nu vara avslöjat då det enligt journalisten och författaren Brad Stone är röstskådespelerskan Nina Rolle som gör rösten till den smarta assistenten. Det är i sin kommande bok "Amazon Unbound" som Stone säger sig ha lyckats ta reda på vem Alexas röst faktiskt tillhör. Varken Amazon eller Rolle har dock än så länge bekräftat att Stones uppgifter stämmer och vi får väl se om de småningom gör det. Här nedan kan ni lyssna på när Nina Rolle gör rösten i en reklamfilm för det enorma köpcentrumet Cherry Creek North i Denver. The Verge skriver om detta: "You can absolutely hear Alexa’s reassuring tones in Rolle’s voice. Or, to be more precise, you can absolutely hear where Alexa’s reassuring tones come from when listening to Rolle." Tumnagel
36.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ford ansöker om patent på teknik för att visa annonser i bilar
Visar reklam utmed vägarna i bilens infotainment-system

Idag är de flesta moderna bilar försedda med kameror och nu har Ford ansökt om patent på ett system som skulle kunna använda dessa kameror för att visa reklam i bilar. I patentet "Billboard Interfaces for Vehicle Displays" beskriver Ford ett system där bilens kameror snappar upp annonser från reklamskyltar som bilen kör förbi och sedan visar dessa i skärmarna som finns i inuti bilen. Patentet innehåller också teknik som gör det möjligt för reklamtavlan att innehålla till exempel en länk till olika erbjudanden som bilisten sedan kan klicka sig vidare till. Det lär antagligen dröja ett tag innan teknik som denna letar sig in i våra bilar men att biltillverkare redan har börjat tänka i de här banorna betyder antagligen att det är något som vi kan få vänja oss vid i framtiden. Tumnagel
-24.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hej då Alfa Romeo Giulietta!
Kommer att ersättas av en SUV

Elva år är en evighet i bilvärlden, men så lång tid är det sedan Alfa Romeos Giulietta började säljas. Bilen var efterföljaren till Alfa Romeo 147 som också var en långkörare, den levde i tio år. Giulietta har trots det underliga namnet sålts en bit över 400.000 exemplar, men här i Sverige har det bara sålts dryga 1200 bilar genom åren. Efterföljaren blir inte en ny hatchback utan en liten SUV med namn Tonale. Vi har sett den som koncept och tanken var att den skulle komma i år, men den blev uppskjuten eftersom nya Alfa-bossen inte tyckte att plugin-hybriderna höll måttet. Så vi får ge oss till tåls helt enkelt. Ovan ser ni första reklamfilmen för bilen. Tumnagel
26.2°
+
Roger Åberg
0

Rätt ball reklamfilm för 5G
Lagg är inte skoj i vardagen

Här har vi en rätt bra gjord reklamfilm för det amerikanska telekombolaget Verizon. Reklamfilmen försöker förmedla att företagets 5G-nätverk är byggt för folk som spelar spel och är så pass bra att man slipper lagg i sina spelsessioner. Tumnagel
50.4°
+
Frode Wikesjö
0

Apple trycker in mer annonser i App Store
Kände väl att det var en lämplig tidpunkt att göra det nu

BBC rapporterar att Apple har börjat lägga in fler annonser i sin app-butik App Stores sökfunktion. Tidigare har annonsköpare bara kunnat köpa annonsplatser i App Stores sökresultat men nu kommer det även att bli möjligt för annonsörer att köra reklam direkt när en användare går till App Stores sökfunktion. Att Apple valt att introducera det här alternativet just nu tror flera bedömare beror på att annonsörer har fått svårare att spåra användare via iOS i och med att Apple släppte iOS 14.5 för två veckor sedan. Jamie MacEwan som arbetar på analysföretaget Enders Analysis säger: "Apple probably anticipates increased demand for exposure on the App Store. Thatx27s because Applex27s iOS privacy changes have made other options less attractive." Än så länge har det inte dykt upp några annonser under sök-tabben i App Store för mig. Här ovanför kan ni kolla in hur en annons ser ut i sökresultatet på App Store. Tumnagel
5.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Suddiga ryktesbilder visar Samsungs nya vikbara
Fold 3 och Flip 2

Samsung väntas släppa nya vikbara enheter senare i år. Företaget ska enligt rykte presentera Fold 3 och Flip 2 under ett event i sommar och då sommaren är runt hörnet lär det inte dröja lång tid innan vi får reda på hur lanseringsläget ser ut. Tills dess får vi nöja oss med suddiga läckta bilder på de kommande enheterna som ser ut att ha plockats från reklamvideor om de kommande telefonerna. Båda vikbara enheter verkar behålla designtänket från föregångarna, men ser ut att komma med lite trevligheter. Flip 2 verkar ha en större skärm på utsidan som är placerad bredvid dubbla kameror. Fold 3 väntas ha stöd för S-Pen samt ha en kamera placerad under displayen, vilket är trevligt. Hur som helst. Telefonerna kommer presenteras officiellt någon gång i sommar. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

1 500 drönare bildar reklam
För spelet Princess Connect Re:Dive

Här kan man kolla in en rätt så ambitiös reklamgrej för spelet Princess Connect Re:Dive där 1 500 drönare bildar spelets olika karaktärer. Tumnagel
43.7°
+
Frode Wikesjö
0

Apple förklarar App Tracking Transparency
iOS nya spårningskontroll

Igår började Apple rulla ut iOS 14.5 och därmed också den omdiskuterade funktionen som Apple kallar för "App Tracking Transparency". Med App Tracking Transparency kommer iOS-användare få större kontroll över vilka appar som spårar hur de använder andra appar och webbplatser samt även få möjligheten att helt välja bort detta. Detta är något som reklamföretag som Facebook, Google och andra inte gillar då det blir svårare för dem att rikta annonser mot iOS-användarna om de väljer att stänga av spårningen mellan appar och webbplatser. I videoklippet ovan berättar Apple själva lite mer om App Tracking Transparency och hur detta fungerar. Tumnagel
53.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spotify dyker upp i Facebooks appar
Lyssna på Spotify-grejer utan att lämna Facebook

Nu kommer det att bli möjligt för vissa Facebook-användare att lyssna på musik från Spotify direkt på Facebooks via en minispelare som introduceras i Facebooks appar till iOS och Android. Det innebär att Facebook-användare inte längre blir vidareskickade till Spotifys egen app om de vill lyssna på en låt eller podcast från Spotify som någon delat en länk till i deras flöde. Det krävs dock att Facebook-användare har ett konto på Spotify. Kör de gratisvarianten av Spotify så kommer det, precis som i Spotifys egen app, att kunna dyka upp reklam när det lyssnar på det som delats. Spotify och Facebook släpper initialt den här funktionen i 27 länder men tyvärr är inte Sverige ett av dem. Spotify skriver i ett blogginlägg att man hoppas kunna lansera funktionen på fler marknader i sommar. De länder som nu kan ta del av Spotify direkt i Facebooks-appar är bland andra USA, Australien, Israel, Japan, Nya Zeeland, Thailand, Sydafrika samt i knippe länder i Sydamerika. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vacker japansk reklamfilm
Som använder strömledande trådar

Här har vi en fin reklamfilm för det japanska företaget Kandenko. Reklamfilmens budskap är typ "Alla lyser upp framtiden" och detta förmedlas genom att man kopplar lite några strömledande trådar. Bonus-reklam nedan där KLM påminner folk att det är gratis avbokning som gäller vid förkylningssympton. Denna kampanj har KLM tagit fram tillsammans med M&C Saatchi och sker i form av en en interaktiv utomhustavla som lyssnar efter hostningar och nysningar. Tumnagel
47.2°
+
Frode Wikesjö
0

Samsung TV Plus finns nu i Sverige
Gratis tv på tv

I går expanderade Samsung sin Samsung TV Plus-tjänst till fler regioner, bland annat Sverige. Samsung TV Plus erbjuder folk som äger en smart tv från Samsung eller kompatibel Galaxy-enhet gratis tillgång till en samling med live och on-demand-innehåll. Tjänsten ger tittare tillgång till kanaler med nyheter, sport, underhållning och mycket annat på Samsung TV. Tjänsten är gratis och kräver inte några registreringar, kreditkort, prenumerationer eller andra enheter för att det ska fungera. Anledningen till att det är gratis är att det hela finansieras med reklam så räkna med att se lite reklamklipp om du ska använda tjänsten. En titt på den amerikanska varianten av Samsung TV Plus kan hittas nedan. Tumnagel
39.0°
+
Frode Wikesjö
0

Willo sägs vara en tandborstnings-robot för barn
Är egentligen en elektrisk tandborste

Ett amerikanskt startup-företag lanserar nu tandborsten Willo som man säger ska vara vara den första tandborstnings-roboten för barn. I mina ögon handalr det dock om en elektrisk tandborste, om än kanske lite mer avancerad än de flesta sådana som finns på marknaden. Willo är försedd med individuella munstycken som ska passa ett specifikt barn. Själva processen med att borsta tänderna sköts automatiskt utan att barnet själv behöver göra något förutom att hålla tandborsten på plats. Tandkräm förvaras i en separat behållare och sprutas in via en slang till munstycket. Willo är även uppkopplad till nätet så att föräldrar kan hålla koll på sina barns tandborstning via en tillhörande app. Willo kostar 200 dollar och sedan tillkommer en kostnad på 13 dollar i månaden för tandkräms-poddar samt att barnet ska få nya munstycken i takt med att barnets tänder utvecklas. Här nedanför hittas en reklamfilm för Willo. Tumnagel
31.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lil Nas X släpper twerkspel
Shake Ya Ass

Lil Nas X släppte i veckan ett nytt spel där du måste twerka till hans nya låt Montero (Call Me By Your Name). Spelet är så klart gratis att spela och kan liras direkt i webbläsaren. Spelmässigt är det ett relativt förenklat rytmspel där du måste trycka på rätt knapp vid rätt tidpunkt. Känslan är väl inte direkt den bästa men det kanske man inte kan förvänta sig av ett reklamspel som detta. Du hittar spelet via länken nedan. Tumnagel
22.6°
+
Frode Wikesjö
0

Apples nya regler för integritet kommer snart
Apple är redo att trycka på knappen

Apple har sedan man släppte iOS 14 sagt att man kommer att lägga in en funktion som gör att appar måste fråga användarna om lov om apparna vill tracka dem. Det blev, minst sagt, lite ståhej kring detta och framförallt Facebook har klagat rejält mycket de senaste månaderna. Apple verkade behöva ha lite is i magen innan man lanserade funktionen och apputvecklare och annonsnätverk behövde lite tid för att anpassa sig, men nu är man redo. Tim Cook sa för någon dag sedan att man nu är redo och nu har bolaget gått ut och bekräftat att detta kommer med iOS 14.5 som kommer "inom några veckor". Att fråga om lov har varit möjligt för appar ett tag nu, men med iOS 14.5 blir det alltså ett tvång att fråga om lov. Apple har ett system som man kallar för IDFA (Identifier for Advertisers) som används av utvecklare för att helt enkelt känna igen en enhet. Detta behöver de göra för att bland annat kunna skicka personaliserad reklam. Med iOS 14.5 kan alltså inte apputvecklarna och annonsörerna längre använda denna funktion om de inte uttryckligen fått ok av användaren. Apple har däremot inte en direkt möjlighet att blockera andra trackers men de lär börja slå ner på appar som har trackers i sina appar men inte frågar om lov. Tumnagel
67.9°
+
Roger Åberg
0

Hummer kommer även som SUV
Så klart!

Varumärket Hummer är på väg tillbaka och är helt elektrisk. Vi har fått se pickupen sedan tidigare men i helgen presenterade GM även en SUV-version av bilen. Den verkar inte ha fler sittplatser utan har helt enkelt ett bagageutrymme istället för pickupbädd. I den flådiga reklamfilmen nedan får vi se att den kan höja sig 15 centimeter om man behöver åka runt i vildmarken eller i en stad förstörd av superhjältar och så kan den köra på snedden tack vare kraftig fyrhjulsstyrning. Coolt! Men vill du ha en får du vänta. En 1st edition kommer att börja säljas om två år, alltså våren 2023, och bjuder på tre elmotorer, upp till 830 hästar, 0-100 km/h på 3,5 sekunder och en prislapp på 105.595 dollar. En version med två motorer och 625 hästar kommer att säljas för 90.000 dollar. En budgetversion för 80.000 dollar kommer året efter, alltså 2024. Om och när den kommer hit även väldigt oklart, men innan 2024 lär vi inte se den här. Tumnagel
39.1°
+
Roger Åberg
0

Kinesiska fastighetsägare stänger H&M-butiker
Även detta på grund av klädjättens ställningstagande

Tidigare i veckan rapporterade vi att Kina hade börjat bojkotta klädkedjan H&M eftersom de hade utryckt sin oro kring rapporterna att landet använde slavarbetande uigurer för sin bomullsindustri. På grund av detta valde H&M att chilla lite med att använda bomull från regionen. Denna oro uppskattades inte av landets myndigheter som såg till att H&M plockades bort från sök- samt karttjänster och att mobilappen blockerades. Nästa steg i denna kinesiska H&M-bojkott är att fastighetsägare har börjat stänga klädkedjans butiker och reklamskyltar har tagits ner. Exakt hur många butiker samt hur länge de ska hållas stängda är oklart just nu. Tumnagel
-7.2°
+
Frode Wikesjö
0

YouTube testar att identifiera produkter i videoklipp
Kommer antagligen användas i reklamsyfte

YouTube skriver i ett blogginlägg att man har börjat testa en ny funktion som ska kunna identifiera produkter som förekommer i videoklipp som deras användare tittar på. Produkter som identifieras i videoklipp, såväl som relaterade produkter, kommer sedan att listas under videoklippet så att tittaren kan få reda på mer information om dessa. Sannolikt kommer det även att finnas köplänkar för dem som eventuellt skulle vara intresserade av att köpa produkten, något som YouTube antagligen kan tjäna en hacka på via så kallade affiliate-program. Facebooks bilddelningtjänst Instagram har sedan en tid tillbaka börjar identifiera produkter som förekommer på deras bilder, produkter som Instagram-användare i vissa fall sedan kan köpa direkt. YouTubes produktidentifiering verkar kunna bli något liknande. Tumnagel
33.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in ett klipp från Q: Into the Storm
HBO:s dokumentärserie om QAnon

Häromdagen hade dokumentärserie Q: Into the Storm premiär på HBO och här kan ni kolla in ett klipp från den. Dokumentären handlar om extremistgruppen QAnon, en grupp som har betecknats som högerextrem och har en hel del långtgående konspirationsteorier på sin agenda vilka man försöker lyfta i olika nätforum. Seriens två första avsnitt hade premiär på HBO i söndags. En del kritiker säger att serien snarare kan fungera som reklam för QAnon än i avskräckande syfte. IndieWire skriver i sin recension, vilken ni kan läsa i sin helhet på länken nedan: "At its best, “Q: Into the Storm” is an aimless puff piece on some of the conspiracy theory’s most notorious promoters. At its worst, it’s an uncritical platform for QAnon adherents to promote their worldview and trivializes a conspiracy theory that has directly inspired several violent crimes." Tumnagel
35.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kinesiska techföretag försöker ta sig runt Apples spårsskydd
Vill fortsätta visa riktad reklam till sina användare

Financial Times rapporterar att några av Kinas tech-giganter har gått samman för att skapa ett slags system som fortsatt låter dem spåra iOS-användare när Apple ger användare möjligheten att slippa sådant. När Apple lanserar iOS 14.5 kommer användare själva kunna välja om företag som till exempel Facebook ska kunna följa hur de surfar och använder appar, något som Facebook och andra företag sedan använder för att rikta olika typer av annonser till användarna. Att Apple nu ger användare möjlighet att välja bort den typen av spårning i iOS 14.5 har kritiserats av både Facebook och andra företag som tjänar pengar på reklam på nätet. Detta gäller även de kinesiska företagen Bytedance, TikToks moderföretag, den kinesiska internetjätten Tencent och flera andra kinesiska företag. För att kunna runda iOS spårskydd har dessa nu utvecklat ett system som de kallar för CAID som fortsatt ska kunna samla in information om hur appar används skriver FT. Enligt utvecklarna av CAID känner Apple till att systemet utvecklats men huruvida Apple kommer att vidta några motåtgärder om CAID eventuellt börjar användas i Kina när iOS 14.5 lanseras återstår att se. Apple uppger själva att de inte kommer att tillåta några undantag från deras spårskydd och säger i ett uttalande: "The App Store terms and guidelines apply equally to all developers around the world, including Apple. We believe strongly that users should be asked for their permission before being tracked. Apps that are found to disregard the user’s choice will be rejected." Apple har tidigare hotat att kicka ut appar som försöker runda deras spårskydd från App Store. En del bedömare tror dock att om Apple börjar göra det i Kina så kan Apple själva riskera att råka ut för sanktioner från kinesiska myndigheter. Detta då Kinas politiska ledning och kinesiska företag, även privata, ofta är starkt sammankopplade till varandra. Tumnagel
15.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Justin Long gör reklam för Intel
Skådisen som var känd för "Get a mac"-reklamen

Intel har dragit igång en ny reklamkampanj där man skojar till det lite med Apple klassiska "Get a Mac"-reklam, ett gäng med reklamfilmer som Apple tog fram mellan 2006 - 2009. I Apples "Get a Mac"-reklam spelade skådespelaren Justin Long en "Mac" och skulle visade skådespelaren John Hodgman, som spelade en "Pc", hur förträffliga mac-datorer var. I Intels nya reklamkampanj spelar Justin Long sig själv och snackar lite om pc-datorer som kör Intel. Här ovanför kan ni kolla in Justin Long i Intels reklamfilm "Justin Gets Real: Having Choices" och här nedanför hittas en annan variant som fått titeln "Justin Gets Real: 2-in-1 Flexibility". Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Niantic börjar visa innehåll i Pokémon Go-ägg
Låter dig veta om det är värt att kläcka ägget

Ägg i Pokémon Go får spelare lite titt som tätt och för att ta reda på vad ägget innehåller får spelare använda virtuella inkubatorer och sedan traska en bra bit för att kläcka det. Det hela fungerar rätt bra för att motivera spelarna att traska länge, men det kan ändå svida rejält om man går 12 kilometer för att få en jävla Weedle. Nu har Niantic börjat testa att ge spelare lite info om vad äggen kan innehålla, vilket i alla fall gör att du kan se om ägget kan innehålla något du faktiskt vill ha och kasta ägg med värdelöst innehåll åt fanders på direkten. I stället för att använda sig utav lättförståeliga siffror verkar Niantic köra med ett aningen mer svårförståeligt system som lämnar en del av önska när det kommer till transparent. Mer specifikt får vi en lista uppdelad i fem nivåer som indikeras med olika antal ägg och ju högre nivå desto högre är oddsen. Niantic har gjort oddsen tillgängliga för vissa användare och vi får se om ägg-oddsen släpps brett i framtiden. Bonusvideo nedan med reklam för officiell Pokémon-solskyddskräm som kan vara bra att smeta på sig när går ut och fångar fickmonster i sommar. Tumnagel
39.3°
+
André Stray
0

Lays släpper smart tillägg till Chrome
Sätter på undertexter på YouTube när du käkar chips

Har du svårt att höras vad som sägs på YouTube när du sitter och smaskar chips finns nu ett tillägg till Googles webbläsare Chrome som kanske kan fixa det. Med Chrome-tillägget "Crispy Subtitles from Lay’s" så sätts YouTube-klippets undertexter på automatiskt om datorns mikrofon uppfattar att någon i närheten sitter och äter chips, eller något annat ljud som låter som chipsätning. Det innebär att man i lugn och ro kan smaska vidare samtidigt som man förhoppningsvis kan läsa sig till vad som händer i klippet. Chrome-tillägget är utvecklat av den vietnamesiska reklambyrån BLISS interactive som har chips-företagets Lays som kund. Här ovanför kan ni kolla in ett klipp som visar hur det hela fungerar. Det ska observeras att om man installerar tillägget så ger man även tillägget tillgång till att aktivera datorns mikrofon varje gång man går in på YouTube.com. Tumnagel
36.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Varanteatern återvänder till SVT i början av nästa år
Efter lyckad Kickstarter-kampanj

I slutet av förra året drog den gamla humorgruppen Varanteatern igång en crowdfunding-kampanj då man ville se hur intresset var att man skulle spela in nya avsnitt av deras klassiska program Varan-TV. Resultatet blev över all förväntan och till slut hade Varanteatern fått in sammanlagt 5,4 miljoner kronor sina fans. Nu är det klart att Varanteatern kommer att spela in nya avsnitt av Varan-TV efter det att man skrivit kontrakt med SVT. Att man trots miljondonationen från fansen valt att skriva kontrakt med SVT istället för att producera det hela själva förklarar Varanteaterns Fredrik Åkerman och Magnus Thomson med: "Vi insåg tidigt att vi har väldigt höga ambitioner med det här, vi ville ha en snygg och välproducerad serie där scenerna känns så mustiga och levande att man ska kunna smaka och lukta hur det känns. De pengar som blev över efter alla administrativa avgifter och kostnaden för att skicka ut en massa tröjor, tavlor och annan merch till våra fans hade helt enkelt inte räckt." De nya avsnitten av Varan-TV kommer att börja spelas in sommar och är planerade att börja sändas på SVT och SVT Play någon gång under första kvartalet 2022. Här ovan kan ni kolla in Varanteaterns "reklamfilm" för internatskolan Sigtunaskolan. Tumnagel
53.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Idag nylanseras Amazon Prime Video i Sverige
Ska börja satsa mer lokalt

Amazons streamingtjänst Amazon Prime Video är antagligen ingen av de större tjänsterna i Sverige men det verkar nu Amazon vilja ändra på. Idag, 1 mars, nylanseras Amazon Prime Video i Sverige och resten Norden och kommer att få ett lite mera lokalt fokus. Det innebär bland annat tjänsten kommer att få lokala gränssnitt, fler svenska undertexter och anpassat innehåll för den svenska marknaden. Det verkar även som om Amazon planerar att satsa mer på egna lokala produktioner i Norden och Martin Backlund, innehållschef för Norden på Amazon Prime Video, säger till DN att "det är en viktig del för att en tjänst ska kännas relevant. " Amazon Prime Video kostar 65 kronor i månaden och går att testa gratis under sju dagar. Här nedanför hittas en reklamfilm inför tjänstens nylansering i Norden samt en faktaruta med en del av de saker som sänds och snart kommer att börja sändas på Amazon Prime Video. Har du Amazon Prime Video? Svara gärna på vår enkät nedan. Tumnagel
35.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple har hamnat på Råd & Röns svarta lista
Efter att ha ignorerat Allmänna reklamationsnämndens beslut

Den anrika konsumenttidningen Råd & Rön har en lista över företag som inte följer Allmänna Reklamationsnämndens, ARN, beslut i dispyter mellan företag och kunder. Den Svarta listan uppdateras lite titt som tätt och nyligen lades Apple till i listan efter att ha ignorerat ARN:s beslut i två separata reklamationsärenden. Mer specifikt ett ärende där en Apple Watch-skärm skulle repareras, vilket Apple inte ville och pekade på yttre påverkan samt ett ärende där ett trasigt iPad-tangentbordsskal skulle ersättas, men kunden fick ett engelskt tangentbord i stället för svenskt. I båda ärendena fick kunden rätt. Enligt Råd & Rön är det ganska ovanligt att företag, speciellt väletablerade sådana, inte följer ARN:s beslut bortsett från resebranschen. Tumnagel
70.7°
+
André Stray
0

TV4 får ännu en gång betala straffavgift för reklamavbrott
Ska betala 100.000 kronor för reklamavbrott i The Magnificent Seven

TV4 har ännu en gång dömts att betala en straffavgift då Förvaltningsrätten anser att kanalen körde ett reklamavbrott mitt under dramatisk scen i filmen The Magnificent Seven, en film som TV4 visade i september 2020. Det här var 15:e gången de senaste tre åren som TV4 dömts för att felaktigt bryta program för att visa reklam. Därför höjs nu straffavgiften från 50.000 till 100.000 kronor till följd av återkommande brister. Förvaltningsrätten skriver: "Annonsavbrottet i fråga har varit felaktigt inplacerat. Klart är också att TV4 vid upprepade tillfällen de senaste åren har överträtt bestämmelsen om när program får avbrytas av annonser och att TV4 till följd av detta har ålagts av förvaltningsrätten vid ett stort antal tillfällen att betala en särskild avgift." TV4 uppger att det felaktigt placerade reklamavbrottet har skett under en period då kanalen ska ha haft stora tekniska problem och säger: "TV4 har inte på något sätt orsakat problemen avsiktligen. Det finns inte något som helst uppsåt eller systematiskt handlande som ligger bakom överträdelsen. Tvärtom jobbar TV4 kontinuerligt med att denna typ av problem inte ska uppstå." TV4 kan överklaga Förvaltningsrättens dom men huruvida man kommer att göra det finns det än så länga ingen information om. Tumnagel
79.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple släpper lite nya reklamfilmer för Apple Watch Series 6
Där man visar upp sömn-, tränings- och EKG-apparna

Apple har släppt tre nya reklamfilmer för sin senaste Apple Watch-modell, där man visar upp tre av apparna som går att använda tillsammans med klockan. I reklamfilmen här ovanför visar man upp Sleep-appen lite närmare medan man tar sig en titt på Workout- och EKG-appen i de båda reklamfilmerna som hittas här nedanför. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spotify lanseras på över 80 nya marknader
Musiktjänsten finns snart i över 170 länder

Igår körde Spotify sitt så kallade "Stream On"-event där man presenterade lite nyheter om företaget. Man uppgav bland annat att man senare i år kommer att lansera Spotify HiFi där man kommer att börja streama musik med CD-kvalitet, något som vi skrev om igår. Spotify meddelade även att man kommer att lansera tjänsten på över 80 nya marknader och att man lägger till ytterligare 36 språkval på sin tjänst. Idag finns Spotify tillgängligt på 93 marknader vilket innebär att man snart kommer att finnas på nästan det dubbla antalet marknader. Ett land som man fortsatt inte finns tillgängligt i är Kina och så ser det för tillfället ut att förbli. Spotify inledde 2017 ett samarbete med kinesiska Tencent Music och det kanske man anser får räcka. Spotify planerar att erbjuda både sitt reklamfinansierade "gratisalternativ" och sin premiumtjänst på de nya marknaderna man nu lanserar. På en del av marknaderna kommer man även att erbjuda sina olika Family-, Duo- och Student-abonnemang. Här nedanför kan ni kolla in en repris av Spotifys Stream On-event från igår. Tumnagel
36.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Wizitory är en tjänst för arrangera event i 3D-miljöer
Om man inte kan träffas fysiskt

Reklambyrån Cordovan Communication har lanserat en tjänst som man kallar för Wizitory vilket är en slags 3D-plattform avsedd för att arrangera events och mässor där inte deltagarna behöver träffas fysiskt. Med plattformen går det att bygga upp 3D-miljöer som efterliknar platser som finns på riktigt dit arrangören sedan kan bjuda in deltagarna att hänga under coronasäkra förhållanden. Mikael Stenberg, vd på Cordovan Communication, säger om Wizitory: "Med Wizitory bygger vi upp virtuella miljöer i 3D som är nästintill identiska med verkligheten. Det kan till exempel handla om en välkänd byggnad, ett befintligt showroom eller en eventyta på flera tusentals kvm som vi återskapar och visualiserar utifrån våra kunders önskemål. Därefter fyller vi den digitala världen med innehåll. Det kan handla om livesända event, filmer, chattar, omröstningar, möten, tävlingar, test, 3D modeller av nya produkter och annat marknadsmaterial." Cordovan har redan använt Wizistory för att bygga upp ett tiotal olika event eller mötesplatser. Bland annat en digital mötesplats i form av campuset till Högskolan Väst vilken ni kan kolla in här. Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

TikTok anmälda för reklam riktad mot barn
Europeisk konsumentgrupp tycker inte det är okej

Den europeiska konsumentskyddsgruppen BEUC har gett TikTok en ordentligt smäll på fingrarna. Gruppen har anmält videotjänsten till EU-kommissionen för att sprida dold reklam riktad mot barn. Mer specifikt handlar det om hashtag-kampanjer som sprida på TikTok som fokuserar på specifika produkter, vilket uppmanar unga att köpa produkten i fråga för att delta i "utmaningen". Monique Goyens, generaldirektör för BEUC, säger detta i ett uttaladne: “Children love TikTok but the company fails to keep them protected. We do not want our youngest ones to be exposed to pervasive hidden advertising and unknowingly turned into billboards when they are just trying to have fun. Together with our members - consumer groups from across Europe - we urge authorities to take swift action. They must act now to make sure TikTok is a place where consumers, especially children, can enjoy themselves without being deprived of their rights.” Vidare verkar BEUC inte gilla andra aspekter av TikToks verksamhet och klagar i samma veva även på användarvillkoren där det är otydligt vem som äger innehållet som publiceras på TikTok, vilket för övrigt är TikTok. Sedan är BEUC kritiska mot TikToks hantering av användardata, mer specifikt att det är otydligt för användaren vad som samlas in om dem och hur datan kommer användas. Tumnagel
57.4°
+
André Stray
0
Nästa sida