Quantcast
m

Apple och Google kickar ut Fortnite från sina app-butiker
Epic Games stämmer Apple och Google

Igår beslutade Apple och Google att plocka bort Epic Games superpopulära battle royale-spel Fortnite från App Store respektive Google Play Store på grund av regelbrott mot appbutikernas regler. Detta ledde i sin tur till att Epic Games omgående stämde både Apple och Google. Fortnite plockas bort från App Store och Google efter det Epic Games igår gjorde det möjligt för att spelare att köpa den digitala spelvalutan VBucks utan att betala de 30 procent som Apple och Google vanligtvis kräver för sådana transaktioner i appar som distribueras via deras appbutiker. Epic Games verkade ha förväntat att Fortnite skulle plockas bort från appbutikerna efter det tilltaget. När så blev fallet stämde Epic Games Apple och Google för konkurrensbrott. I stämningen mot Apple skriver Epic Games bland annat: "Epic brings this suit to end Apple’s unfair and anti-competitive actions that Apple undertakes to unlawfully maintain its monopoly in two distinct, multibillion dollar markets: (i) the iOS App Distribution Market, and (ii) the iOS In-App Payment Processing Market(each as defined below)." Epic Games har, precis som många andra företag och tjänster, varit kritiska mot de avgifter Apple och Google plockar ut från företag som vill distribuera sina appar via App Store. Epic verkar ha varit mycket medvetna och väl förberedda på att Fortnite eventuellt skulle bli utkickat från app-butikerna när man igår lanserade sin alternativa betalningsfunktion för VBucks. I samband med att Apple slängde ut Fortnite från App Store så släppte Epic Games en parodi på Apples klassiska 1984-reklam. Den kan ni kolla in ovan och ni hittar Apples original här nedanför. När nu Fortnite är bortplockat från både App Store och Google Play så finns det inga möjligheter att länge installera spelet på iOS-apparater som inte är jailbreakade. När det gäller Android-versionen av Fortnite så går denna fortsatt att ladda ner från andra källor och installeras utanför Google Play på Android-telefoner. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tågen mellan Malmö och Lund stängs av
Så nu får du springa som Forrest Gump istället

Nästa vecka kommer Trafikverket att stänga av järnvägen mellan Malmö och Lund under några dagar. Anledningen till detta är för att man bygger ut till fyra spår. För att göra folk uppmärksamma om händelsen har man släppt den här Forrest Gump-inspirerade reklamfilmen. Tumnagel
63.0°
+
Bobby Green
0

TikTok samlade in identifikationsdata om Android-mobiler
I strid mot Googles riktlinjer för appar

Wall Street Journal har tagit del av en rapport som uppger att den kinesiska sociala medie-tjänsten TikTok samlade in MAC-adresser från Android-telefoner under 15 månaders tid. MAC-adresser (Media Access Control) är ett unikt id-nummer som kodas in i hårdvaran när den tillverkas. Genom att samla in dessa adresser skulle TikTok i teorin kunna identifiera specifika mobiltelefoner och genom det antagligen även vem som använder dem. Både Apple och Google förbjöd app-utvecklare att samla in MAC-adresser via appar 2015. Enligt rapporten WSJ tagit del av ska TikTok ha utnyttjat ett kryphål i Android för att kunna samla in MAC-adresser. Det ska ha handlat om en teknik för riktad reklam som använt sig av hårdvarans MAC-adress. TikTok ska inte ha varit ensamma om att utnyttja det här och enligt rapporten ska runt 350 appar i Google Play Store använda sig av liknande teknik för att utvinna MAC-adresser från Android-telefoner. TikTok ska ha slutat samla in MAC-adresser från Android-telefoner i november förra året. I en kommentar till The Verge säger en representant för företaget: "We constantly update our app to keep up with evolving security challenges, and the current version of TikTok does not collect MAC addresses. We always encourage our users to download the most current version of TikTok." TikTok riskerar som bekant att stängas ute från den amerikanska marknaden då USA anser att appen kan utgöra en säkerhetsrisk på grund av sin datainsamling. TikTok har tidigare hävdat att man inte samlar in mer data om sina användare än vad mobilappar vanligtvis gör. När det nu blivit känt att TikTok har samlat in MAC-adresser till sina användare telefoner faller det argumentet. Det kan i sin tur innebära att TikTok får svårare att hävda att man varit helt transparenta med sin datainsamling vilket stärker det amerikanska rättsväsendets argument för att bannlysa appen i USA. Tumnagel
43.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple Music plockar bort Zara Larssons musik i Kina
För att hon dissar Kina och Huawei?

SVT rapporterar att den svenska artisten Zara Larssons musik inte längre ser ut att finnas kvar på den kinesiska versionen av Apples musiktjänst Apple Music. Exakt varför Larssons musik inte längre finns på Apple Musik i Kina finns det inga uppgifter om. De flesta verkar dock tro att det beror på att Larsson uttalade sig kritiskt mot Kina i samband med att hon själv fick kritik för ett tidigare reklamsamarbete med Huawei. Då sa hon bland annat till TV4 Nyhetsmorgon angående Kinas kränkningar av mänskliga rättigheter: "Det är inget jag står för. Och även om Huawei menar att de inte har några kopplingar till det, så är det svårt att bevisa eller motbevisa. Vi vet ju att kinesiska staten, det är ingen snäll stat och jag vill ju inte stötta det de gör." Apple har än så länge inte kommenterat varför Zara Larssons musik inte längre går att hitta på Apple Music i Kina. Larssons presskontakt Therese Hädinggård vill inte heller kommentera det hela utan skriver i ett SMS till SVT: "Vi ska prata om detta internt under dagen. I dagsläget inga kommentarer." Tumnagel
23.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snart börjar reklamtavlor hålla koll på oss
Clear Channels "smarta" stortavlor kommer till Sverige

Financial Times rapporterar att reklamföretaget Clear Channel planerar att introducera sitt smarta annonssystem "Clear Channel Outdoor RADAR" i Europa inom kort. Systemet har rullat i USA sedan 2016 men Clear Channel ska ha avvaktat med att lansera det här i Europa på grund av EU:s integritetslagar. Med systemet kan annonstavlor ute i samhället hålla lite koll på när människor passerar dem via anonymiserad mobildata från mobiltelefoner. Med hjälp av den informationen kan Clear Channel bland annat hålla koll på hur presumtiva konsumenter rör sig framför deras reklamtavlor och om någon stannar till framför dessa. Med hjälp av den informationen kan Clear Channel sedan skräddarsy olika annonspaket till sina kunder. Clear Channel Outdoor RADAR kommer att lanseras i Storbritannien och Spanien nästa månad och kommer hit till Sverige någon gång efter det. Systemet är än så länge inte riktigt lika smart som det som synes i filmen Minority Report i klippet här nedanför. Detta känns dock inte lika avlägset nu som det gjorde när filmen släpptes för snart 20 år sedan. Tumnagel
4.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Gratisversion av Quibi börjar testas
Det går bra nu

Streamingtjänsten Quibi lanserades i april och kort sagt verkar det inte blivit någon större succé. Alla användare fick möjlighet att testa tjänsten i tre månader utan extra kostnad, men när gratisperioden gått ut var det inte allt för många som stannade kvar och pröjsade för tjänsten. Nu verkar det som att Quibi-gänget planerar att strukturera om sin intäktsplan och har börjat testa en gratisversion av tjänsten som finansieras av reklam. Gratisdelen testas för tillfället i Australien och Nya Zeeland, men det är för tillfället oklart om detta är något som kommer testas bredare i framtiden. Tumnagel
36.0°
+
André Stray
0

Sponsrade rekommendationer på ingång till Android TV
Det vill säga reklam

Android TV kommer få lite ändringar i framtiden. Google har anlitat "underhållningsexperter" för att ta fram olika filmer och serier som kommer dyka upp som rekommendationer i TV-gränssnittet. Det kommer inte bara handla om experter som tar fram rekommendationerna, utan det kommer även dyka upp sponsrat innehåll från mediapartners. Google kommer börja rulla ut rekommendationerna i USA först men när vi får reklamen i våra Android TV-enheter är för tillfället oklart. Tumnagel
38.8°
+
André Stray
0

Audi-reklam anklagad för att vara sexuellt provocerande
Visar en flicka som äter en banan

Det går sådär för Volkswagengruppens reklamavdelning just nu. I maj anklagades en reklamsnutt för nya Golf vara rasistisk och nu är det dags för Audi som nyligen tvingades plocka ner en tweet för RS4 Avant sen den anklagats för att vara sexuellt provocerande och osäker. På reklambilden äter en flicka en banan samtidigt som hon lutar sig mot bilen. Detta menar kritikerna ska vara att sexualisera barnet. Att hon dessutom står framför grillen anses vara det osäkra i det hela då man visar barnet i en farlig situation - en där föraren inte skulle kunna se barnet från förarsätet. Med bilden fanns även texten "Lets your heart beat faster – in every aspect". Audi har plockat ned reklamen och i ett uttalande säger de att den var ett misstag och att de ber så mycket om ursäkt för det inträffade. De har även tillsatt en intern utredning för att se hur kampanjen skapades och vad som gick fel i det hela. Tumnagel
-4.5°
+
Bobby Green
0

Zara Larsson ångrar reklamsamarbete med Huawei
"Det är inte den smartaste dealen jag gjort"

Artisten Zara Larsson har den senast tiden fått ta emot en hel del kritik för det reklamsamarbete hon tidigare haft med den kinesiska telekomjätten Huawei. Kritiken har främst gått ut på att Larsson genom sitt samarbete med Huawei stödjer Kinas brott mot mänskliga rättigheter. Idag kommenterade Larsson sitt numera avslutade samarbete med Huawei i TV4:s Nyhetsmorgon. Hon sa då bland annat att "Det är inte den smartaste dealen jag gjort. Jag står för mänskliga rättigheter. Jag har avslutat samarbetet.". Vidare säger Larsson: "Alla som känner till mig vet att jag står för mänskliga rättigheter. Jag vill så gärna uttala mig om just Kina och vad de gör mot bland annat Hongkong eller de utsatta folkgrupperna.Men det känns som att jag hamnar mellan ”a rock and a hard place” för att om jag uttalar mig kring det här då kommer det tillbaka att jag gjort samarbetet med Huawei." Larsson uppger nu att hon nu letar efter en organisation att donera delar av pengarna som hon tjänat på samarbetet med Huaewi. Ovan och nedan hittas delar av Zara Larsson-kampanjen för Huawei P30-serie från förra året. Tumnagel
43.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kia K5 i ett trippel-stunt
Actionladdat värre!

För att bevisa att Kias senaste modell K5 (tidigare känd som Optima) inte alls är tråkig liveströmmades detta lilla event förra veckan. Det var en del i den nya reklamkampanjen "Give It Everything" och det tittarna fick se var tre stycken K5:or som genomförde ett litet stunt. Detta kallade man för Triple Threat och det gick ut på att två av bilarna hoppade på ramper samtidigt som den tredje gjorde en handbromssladd under dessa. Själva stuntet börjar strax efter elva minuter in i klippet. Tumnagel
35.3°
+
Bobby Green
0

Google släpper Chrome-tillägg för annonsspårning
Transparens ftw!

Google har släppt ett nytt tillägg till Chrome som ger användare bättre översikt över annonser och hur annonsörer följer dig när du surfar runt. Tillägget fungerar endast med annonser via Googles egna annonsnätverk, men ger dig ändå en någorlunda klar bild varför du får reklamen i fråga. The extension includes the criteria used to show these ads, the ad tech companies helping to display these ads, and the ad platform companies serving these ads on a web page. It also lists all companies and services with a presence on the page (for example, content delivery networks or analytics providers). We are currently exploring other controls for users. Länk till tillägget har ni här nere till vänster. Tumnagel
41.3°
+
André Stray
0

Lordstown Motor släpper reklamfilm för Endurance
Den eldrivna pickupen för arbetaren

För en månad sedan presenterade Lordstown Motors sin eldrivna pickup Endurance och nu har man släppt en reklamfilm för modellen. I den trycker man på hur bilen är framtagen för blue-collar workers (arbetaren) och att den ska fungera perfekt på daglig basis för allt som behöver göras. Endurance har en elmotor i vardera hjul och tillsammans levererar dessa 600 hästar. Räckvidden på en laddning ska ligga på strax över 40 mil. Tillverkningen ska dra igång nästa år. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Snubbe berättar hur han gjorde fejkreklam för boomers
Punkigt värre!

Boomer-generationen är världens mest lättkränkta folkgrupp, men de är också väldigt duktiga på att erbjuda åsikter om hur man lever livet på rätt sätt. Alex Frecon bestämde sig för att se vad som hände om han spelade in en reklamfilm riktad till boomers och försökte sälja in den till riktiga TV-kanaler och i videon ovan berättar Frecon hur det hela gick till. Punkreklamen i sin helhet har ni nedan. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

Spotify börjar med video-podcasts
Titta på när folk pratar

Spotify fortsätter sin satsning på podcasts och nu rullar tjänsten ut ett nytt format för podcasts som gör det möjligt för deras användare att även titta på dem som sänder podcasts. Det nya formatet kommer att bli tillgängligt för både premiumanvändare och de som lyssnar/tittar via den reklamfinansierade versionen av Spotify. I dagsläget finns det en handfull podcasts som även kör videoformatet. Bland dessa finns till exempel Book of Basketball 2.0, Fantasy Footballers, The Misfits Podcast, H3 Podcast, The Morning Toast, Higher Learning with Van Lathan & Rachel Lindsay samt The Rooster Teeth Podcast. Spotifys nya video-podcast-format kommer att bli tillgängligt både i mobilen på desktop-versionen av tjänsten. Tumnagel
36.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google sätter stopp för falsk coronarelaterad reklam
Rätt ska vara rätt

Visste ni att det är vi coronaviruset skapades i ett labb av ett gäng onda genier i hopp om att minska antalet människor på Jorden likt Thanos? Troligtvis inte, då det är påhittat. Tyvärr är det så att falsk information kring coronaviruset sprider sig som en löpeld på internet, men vissa internetföretag har bestämt sig för att sätta stopp för sådant. Google har meddelat att de kommer jobba hårdare för att sätta stopp för annonser som bestrider vetenskaplig konsensus. Den nya regeln kommer implementeras nästa månad och företag som skapar annonser med felaktig information kommer inte få skapa nya annonser. För att se till att saker och ting går till på rätt sätt kommer Google även använda sig av riktiga människor, vid sidan av auto-granskare, för att hitta företag och annonsörer som bryter mot reglerna. Bonusvideo nedan. Tumnagel
45.8°
+
André Stray
0

Även Disney slutar annonsera på Facebook
Anser att det finns för mycket hatiskt innehåll på plattformen

Wall Street Journal rapporterar att Disney nu ansluter sig till den långa raden företag som har beslutat sig för att sluta annonsera på Facebook och dess dotterföretag Instagram tillsvidare. Enligt WSJ så ska Disney under årets första halvår lagt 210 miljoner dollar i annonsering på Facebook vilket ska göra företaget till Facebooks största kund. Anledningen till att Disney och många andra företag beslutat sig för att sluta annonsera på Facebook beror på att de anser att det finns allt för mycket hatiska inlägg på plattformen som Facebook inte gör något åt. Bland andra företag som beslutat sig för att pausa sin annonsering på Facebook finns till exempel Coca-Cola, Starbucks och Ford. Här ovanför hittas en reklamfilm för Disneys streamingtjänst Disney+. Tumnagel
54.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Elvis lever!
Legendaren är tillbaka för att göra reklam för Fiats nya pickup

Den enda konspirationsteori som stämmer är att Elvis lever, eller? Här har vi dock bevis på det eftersom han anställts för att medverka i Fiats reklam för pickisen Strada. Tumnagel
31.2°
+
Bobby Green
0

Apple släpper reklamfilm om att jobba hemma
Följ en arbetsdag i the underdogs nya vardag

Här kommer en ny reklamfilm för Apple som man gjort i form av en kortfilm med titelnt The whole working-from-home thing. I filmen får vi återigen stifta bekantskapen med "The underdogs"-gänget som Apple använt tidigare när de presenterat arbetsrelaterade produkter och tjänster. Apple skriver själva om sin nya "kortfilm": "It’s still a world of deadlines, meetings, group chats, conference calls, coworkers, and bosses. But it’s also a world of kids, a dog, and a hairless cat. And it’s a world where collaboration never misses a beat, whether the team uses iPad, iPhone, iMac, MacBook, or all of the above. Working from home (or working from anywhere) isn’t new, but what you can make happen together is." I reklamfilmen får vi se hur "The underdogs" använder produkter som till exempel AirPods, Mac och Apple Watch såväl som tjänster som Face Time, Pages och iMessage för att klara av arbetsdagen. Tumnagel
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Unga influencers ska göra reklam för landsbygden
Bästa sommarjobbet?

Sommaren är här och med det kommer sommarjobben. En del kanske klipper gräs, står i någon kiosk eller snickrar. Ett sommarjobb som inte fanns när jag växte upp var landsbygdsinfluerare, men nu finns just detta. Det är sju stycken kommuner i Skåne som "vill lyfta och synliggöra ungas tillvaro på landsbygden" genom att under en sommar visa upp hur livet som ung på landsbygden kan vara. Mellan varven med att ge djuren mat och köra traktorer ska man dela med sig av tillvaron på sociala medier, och på så vis locka fler till just landsbygden och livet där. Till sin hjälp i jobbet har man en etablerad influencer som utbildar och ger löpande coachning om hur man influerar på allra bästa sätt. Läs mer på länken där det även finns ett inslag med Hilda Vilbern som är en av ungdomarna som fått det nya jobbet. Här kan ni läsa mer om årets landsbygdsinfluencers. Tumnagel
29.7°
+
Bobby Green
0

Shmee150 snor en Mercedes-AMG GT R Black Series
Har huvudrollen i ny reklamfilm

Det har varit känt länge nu att en Black Series-version av Mercedes-AMG GT R varit på gång, och nu visar tillverkaren själva upp bilen för första gången i en reklamfilm. En annan gestalt vi får se i denna är YouTubern Shmee150 som spelar en skurkusling som snor bilen. Mercedes lär presentera bilen i sin helhet inom kort. Tumnagel
34.7°
+
Bobby Green
0

Rian Johnson regisserar reklamfilm för Pokémon Go
Snart dags för Pokémon Go Fest 2020

Niantic ser ut att storsatsa på årets "Pokémon Go Fest". För att marknadsföra tillställningen har man bland annat kallat in Rian Johnson, regissören som bland annat regisserat Knives Out och Star Wars: The Last Jedi. Johnson har regisserat reklamfilmen för Pokémon Go Fest 2020 och han säger i ett uttalande: "Pokémon Go has kept me engaged with my friends remotely as I’ve been practicing physical distancing these past few months. As a longtime Pokémon trainer, it was a real pleasure working with Niantic on this spot. It was a new experience for me to direct a production remotely, and I enjoyed the highly collaborative process and think we put together a fun and upbeat commercial that fans will enjoy." På grund av pandemin kommer årets Pokémon Go Fest vara helt virtuell. Det innebär att pokémon-tränare som vill delta i arrangemanget inte behöver bege sig till en specifik stad för att göra detta. Pokemon Go Fest 2020 arrangeras 25 - 26 juli mellan klockan 10:00 - 20:00 varje dag och biljetterna kostar 179 kronor. Tumnagel
36.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Reklamfilmen för VanMoofs elcyklar förbjöds
För att den ställde bilar i dålig dager

Vi har tidigare skrivit en del om det nederländska företaget VanMoof som tillverkar elcyklar. Nu har deras senaste reklamfilm råkat ut för trubbel i Frankrike där den har förbjudits. Anledningen är för att traditionella bilar framställs som dåliga i den. ARPP (Autorité de régulation professionnelle de la publicité) anser inte att den får visas enligt franska regler och den måste ändras om den ska få göra det. Tumnagel
16.9°
+
Bobby Green
0

Bynk får inte fortsätta med sin marknadsföring
Lån är inte lätta grejer

Konsumentombudsmannen har tidigare stämt låneföretaget Bynk för att visa en slapp bild på hur lån fungerar i sina reklamfilmer. I reklamfilmerna uppmanades konsumenterna att enkelt "bynka", det vill säga ta nya lån, för att lösa sina ekonomiska problem. I ett pressmeddelande från november 2019 skrev KO detta: Enligt KO strider Bynks reklamfilmer mot konsumentkreditlagen där det framgår att måttfullhet ska iakttas vid marknadsföring av krediter. Marknadsföringen är därför att betrakta som otillbörlig och bör förbjudas, heter det i stämningsansökan. Frågan togs vidare till Patent- och marknadsdomstolen som gick i KO:s linje och Bynk får inte längre visa marknadsföringen i fråga. Om Bynk gör det ändå riskerar företaget böter på en halv miljon kronor. I ett uttalande säger Daniel Karfs, biträdande Konsumentombudsman, detta: – Reklamen lyfter fram lån som ett bekymmersfritt sätt att klara vardagen utan hänsyn till de generella riskerna med konsumentkrediter. Vi tycker att det är bra att domstolen delar vår uppfattning att företagets reklam inte hållit sig till lagens krav på måttfullhet. Tumnagel
77.8°
+
André Stray
0

Inga pengar tillbaka för inställda motionslopp
Allmänna reklamationsnämnden ändrar sina rekommendationer

Årets upplaga av Göteborgsvarvet skulle gå av stapeln den 16 maj men det gick som väntat inte på grund av den rådande pandemin. Att trängas och svettas och spottas tillsammans är som ni alla vet något man verkligen inte ska göra nu. Många hade trots detta sett fram emot loppet och hoppades in i det sista att det skulle bli av ändå. När domen kom var det såklart många som blev besvikna och då ville ha tillbaka sina pengar. Anmälningsavgiften ligger på mellan 595 och 895 kronor och den krävde då många löpare tillbaka. Den 15 juni gav Allmänna reklamationsnämnden (ARN) deltagare rätt i att kräva tillbaka start- och anmälningsavgifter till inställda idrottsevenemang som exempelvis Göteborgsvarvet. Men nu ändrar man sina rekommendationer och meddelar att anmälningsavgiften till motionslopp arrangerade av ideella föreningar inte behöver betalas tillbaka om dessa ställs in på grund av coronaviruset. Marcus Isgren som är chef för ARN säger följande: "Trots att risken även här helt har lastats över på konsumenten är ett avtalsvillkor som innebär att konsumenten ska stå för en anmälningsavgift när ett lopp ställts in på grund av omständigheter utanför en ideell förenings kontroll inte oskäligt om det rör det sig om en begränsad summa pengar, vilket ofta är fallet med just anmälningsavgifter." Läs mer på länken. Bonusklipp nedan. Tumnagel
31.6°
+
Bobby Green
0

Blackpink slog nytt YouTube-rekord
Haengsyo!

Den koreanska popgruppen Blackpink har nu slagit BTS tidigare rekord i flest antalet spelningar av ett YouTube-klipp inom 24 timmar. Rekordet slogs med musikvideon för låten How You Like That som sågs 82,4 miljoner gånger på ett dygn. Det tidigare rekordet låg på 74,6 miljoner spelningar på 24 timmar och det var för BTS-låten Boy With Luv. Värt att nämna är att YouTube inte räknar med spelningar som kommer via reklam utan endast spelningar som startas frivilligt av användare. Du kan kolla in rekordvideon i klippet ovan. Tumnagel
32.8°
+
Frode Wikesjö
0

URL-bugg gör att du slipper reklam på YouTube
Och betalväggar

En liten bugg på YouTube gör att vem som helst kan komma åt YouTube Premium-material och slippa reklam på videostjänsten webbplats. Hela grejen är väldigt enkel då det enda man behöver göra är är att slänga in en liten punkt efter youtube.com. Exempelvis skulle YouTube-klipp som skrivs så här "youtube.com/" kunna visa reklamfilmer innan klippet medan länkar som skrivs med en punkt "youtube.com./" inte gör det. Reddit-användaren unicorn4sale förklarar tricket så här: It’s a commonly forgotten edge case, websites forget to normalize the hostname, the content is still served, but there’s no hostname match on the browser so no cookies and broken CORS - and lots of bigger sites use a different domain to serve ads/media with a whitelist that doesn’t contain the extra dot. Tydligen så funkar detta trick också för att komma runt betalväggar på många andra sajter också så som The New York Times och Wired. Nu när detta är känt kommer det säkert täppas till illa kvickt så detta är nog inget men ska förvänta sig som kommer fungera i längden. Tumnagel
54.0°
+
Frode Wikesjö
0

Roboten Gemini kan mjölka två kossor åt gången
Med BouMatics nya robot går mjölkningen dubbelt så snabbt

Företaget BouMatic har presenterat sin senaste mjölkningsrobot "Gemini" vilken har kapacitet att kunna mjölka två stycken kor åt gången skriver företaget i ett pressmeddelande. Geminis inbyggda system ska kunna hålla koll på individuella kossor och hur deras mjölkproduktion ser ut. Dessutom finns det ett inbyggt system som ska kunna upptäcka om kossorna har något slags hälsoproblem genom en cellkontroll. Det hela går att övervaka via robotens inbyggda kameror och den tillhörande mjukvaran. BouMatics ordförande Chris Peden säger i ett pressmeddelande om Gemini: "Beyond our dedication to the health of the animal and to technology advancements, we are dedicated to the profitability of the milk producer. We have created a milking robot that we feel will be of great service to milk producers." BouMatic Gemini ska gå att båda köpa och leasa men vad detta kostar finns det inga uppgifter om. Här nedan hittas en reklamfilm för Gemini. Tumnagel
33.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rykte Porsches vd ersätter Volkswagens vd?
Dieselgate, lanseringsstrul och rasismanklagelser gör att det stormar

Våren 2018 blev Herbert Diess utsedd till vd för Volkswagen efter att Matthias Müller fått kicken med anledning av dieselgate. Dock fortsätter det att storma hos företaget, och nu ryktas det om att Porsches vd Oliver Blume istället ska ta över rodret hos Volkswagen. Olivers tjänst sägs tas över av Skodas vd Bernhard Maier. Anledningen till att man återigen vill röra om i grytan är fortfarande sviter av dieselgate men även de många problem man har haft med lanseringen av ID.3 och nya Golf. Den sistnämnda blev även nyligen anklagad för en rasistisk reklam (se klippet nedan) och det kanske var detta som fick bägaren att rinna över. Jochen Sengpiehl ansvarade för denna reklamsnutt som publicerades på Instagram, och det sägs att han nu får sparken. Tumnagel
36.4°
+
Bobby Green
0

Simon Stålenhags senaste projekt misstas för H&M-reklam
Arkipelagen försöker dock mest att fånga 00-talet

Den svenske konstnären Simon Stålenhag har lagt ut lite bilder från sitt senaste projekt Arkipelagen vilket fick en del att undra om han hade inlett ett reklamsamarbete med den svenska klädkedjan H&M. Det hela berodde på att det i en av bilderna förekom en gammal utomhus-annons som H&M använde när de lät fotomodellen Claudia Schiffer göra reklam för företagets kläder i början av millenniet. Stålenhag skriver själv om missuppfattningen på Twitter: "Someone believes my Arkipelagen pictures are part of a H&M campaign. They are not: the Claudia Schiffer ad was part of H&Ms year 2000 x-mas campaign and I was struck with how well it captured the distance between now and the early 00s. So I used it in the Arkipelagen project which takes place in the early 00s. Itx27s not my fault that H&M exists in the world and have cluttered the landscapes for decades. Ix27m a landscape painter and I paint the landscapes I grew up in. Give or take a robot or two." Ni kan kolla in Stålenhags bild på H&M:s Claudia Schiffer-annons här ovanför och lite fler bilder från den kommande boken Arkipelagen hittar ni nedan. Tumnagel
56.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Greenpeace anmäler Preems reklamkampanjer till KO
Har hittat en mängd överträdelser mot marknadsföringslagen

Det svenska oljebolaget Preem arbetar hårt för att få bygga ut sitt raffinaderi i Lysekil. Företaget har bland annat lagt ner miljontals kronor på reklamkampanjer i svensk media, kampanjer vars syfte är att ge den svenska allmänheten en positiv bild av Preem och deras verksamhet i Sverige. Greenpeace skriver: "Med bilder på gröna skogar, rikskändisar och prat om miljö och klimatfördelar försöker Preem få deras fossilverksamhet att framstå som något bra för klimat och miljö. Sanningen är att Preems planerad expansion av oljeraffinaderi i Lysekil skulle öka Sveriges utsläpp med en miljon ton och därmed göra verksamheten till Sveriges enskilt största utsläppskälla." I klippet ovan går Gustav Martner från Greenpeace Sverige igenom en del av Preems annonser och reklamfilmer där Greenpeace anser sig hittat flera överträdelser mot marknadsföringslagen. Greenpeace Sverige har anmält Preem till konsumentombudsmannen Cecilia Tisell och kräver nu att hon startar ett tillsyningsärende mot Preem och deras påverkanskampanjer som rullar i svensk media. Tumnagel
59.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida