m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Razer BlackWidow tangentbord kostar nu bara 999 kr (tidigare 1449 kr)

Uppgifter om säkerhetsklassade byggnader har läckt ut
Gunnebo-koncernen blev av med data under datorintrång

DN rapporterar att stora mängder data om säkerhetsklassade byggnader och annat har läckt ut efter det att säkerhetskoncernen Gunnebo drabbades av ett datorintrång i augusti. Enligt DN handlar det om över 38.000 filer som nu läckt ut på nätet vilka bland annat innehåller ritningar över bankers bankvalv, säkerhetsfunktioner runt bankomat-installationer, Skatteverkets kontor samt Riksdagens skalskydd. Förutom det så har finansiell information, kunddata, uppgifter om anställda, källkod till mjukvara, lösenord och annat läckt ut. När Gunnebo själva rapporterade om datorintrånget i augusti sa man att man hade hanterat det hela framgångsrikt, något som nu alltså inte alls verkar vara fallet. Gunnebos vd uppger att man då inte kände till att obehöriga kommit över deras data och säger till DN: "Men det vi visste då så var det framgångsrikt. Vi undvek en nedstängning. Men man lär sig mer hela tiden. Nu vet vi att vi blev bestulna på data och försöker hantera stölden på ett professionellt sätt." DN har även varit i kontakt med säkerhetsexperten Leif Nixon som är kritisk till hur Gunnebo hanterat datorintrånget och säger: "Gunnebo har fått förtroendet att hantera stora mängder känsliga data, från detaljerad information om bankers säkerhetssystem till uppgifter om inpasseringssystem för skyddsobjekt. Ett sånt förtroende kräver att man har koll på sin säkerhet. Att bli hackad är en sak, det kan man aldrig skydda sig hundraprocentigt från. Men det är under all kritik att hantera en incident så här dåligt. A och O när ett intrång inträffat är att fastställa vad som faktiskt hänt, och här hade tio minuters efterforskning räckt för att förstå risken för att kritiska data blivit stulna. Jag tror att Gunnebo har en lång resa framför sig för att återupprätta sitt rykte." Gunnebo är framför allt specialiserade på fysisk säkerhet för byggnader och har bland annat kunder som Försvarsmakten, FRA, Rikspolisstyrelsen, Tullverket och Strålsäkerhetsmyndigheten skriver DN. Här ovanför hittas en reklamfilm från Gunnebo. Ni kan läsa Gunnebos pressmeddelande efter att man utsattes för datorintrång i augusti här. Tumnagel
14.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

TV3, TV6 och Viaplay flyttar hem till Sverige
Då blir det svårare att göra reklam för alkohol och gambling

Till årsskiftet kommer mediabolaget Nordic Entertainment Group (NENT) att flytta basen för sin verksamhet från Storbritannien till Sverige. I en kommentar till TT skriver företagets vd Anders Jensen om "hemflytten": "Efter över trettio år i Storbritannien kommer vi äntligen hem. I och med detta beslut blir vi den största kommersiella aktören i Norden och nu ska vi bygga vår internationella expansion med Sverige som bas. Vi ser fram emot att komma hem till våra rötter och bli en aktiv och ansvarstagande aktör i den svenska samhällsdebatten." Det innebär att Viaplay, TV3, TV6 och Nent:s andra tv-kanaler kommer att börja sända sina grejer från svensk mark. Det här är något företaget tvingats göra på grund av Brexit då man måste sända från ett EU-land om man vill sända tv i Sverige. Det här kommer även att innebära att Nents tv-kanaler hamnar under svensk tillsyn gällande reklam i kanalerna. Något som sannolikt kommer att påverka hur kanalerna sänder reklam för till exempel alkohol och gambling. Tumnagel
75.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Även Snoop lånar ut musik till presidentvalet i USA
Drop it in the box!

Igår skrev vi om att Beastie Boys låtit presidentkandidaten Joe Biden använda deras låt "Sabotage" i en av sina reklamfilmer. Nu har även Snoop Dogg lånat ut sin musik till en kampanj som uppmanar den amerikanska befolkningen att rösta. Det är i en kampanj från Democratic National Committee (DNC) med titeln "Drop it in the box!" som Snoops låt "Drop it like itx27s hot" spelas i bakgrunden. Snoop Dogg har tidigare uppgett att han i år för för första gången någonsin kommer att rösta i presidentvalet. Hans mål är att få bort Donald Trump från Vita Huset. Ni hittar reklamkampanjen "Drop it in the box!" ovan och Snoop Doggs "Drop it like itx27s hot" här nedanför. Tumnagel
46.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

John McClane är tillbaka!
Gör reklam för DieHard-batterier

John McClane är tillbaka men tyvärr inte i en ny Die Hard-film. Istället handlar det om en reklam från Advance Auto Parts som säljer batterier från märket DieHard. Kul grej ändå, och nog är det väl dags att kika på de första filmerna igen? Bonusklipp nedan. Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green
0

Beastie Boys låter Joe Biden använda deras musik i annons
Första gången någonsin gruppens musik licensieras för reklam

Det legendariska rockbandet Beastie Boys har första gången någonsin licensierat ut sin musik till en reklamkampanj rapporterar Variety. Det är i en reklamfilm för presidenkandidaten Joe Biden där Beastie Boys klassiska låt "Sabotage" hörs i bakgrunden, samtidigt som klubbägaren till rockklubben Blind Pig i den amerikanska staden Ann Arbor kritiserar Donald Trumps hantering av den pågående pandemin. I klippet säger klubbägaren Joe Malcoun: "For 50 years, the Blind Pig has been open and crowded, but right now, it’s an empty room,” Joe Malcoun, co-owner of the Blind Pig, explains in the commercial. This is the reality of Trump’s Covid response.This is Donald Trump’s economy: There is no plan and you don’t know how to go forward. It makes me so angry. My only hope for my family and for this business and my community is that Joe Biden wins this election." Enligt en representant för Joe Biden så gick Beastie Boys med på att licensiera "Sabotage" till reklamfilmen då man ansåg att det kommande amerikanska presidentvalet var av högsta vikt. Ni hittar Beastie Boys originalvideo till "Sabotage" från 1994 här nedanför. Tumnagel
43.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu har en kyckling-nugget varit på besök nära rymden
Tog sig i ballong över 30 kilometer upp i luften

Den brittiska supermarket-kedjan Iceland Foods firar i år 50 år och för att uppmärksamma det har företaget nu bland annat skickat upp en kyckling-nugget till det område som kallas för "near space", ett område som sträcker sig från cirka 20 kilometer till 99 kilometer ovanför jorden. För att skicka upp sin kyckling-nuggets hade Iceland Foods tagit företaget Sent Into Space till sin hjälp, ett företag som specialiserat sig på att skicka grejer till "nära rymden" för reklamkampanjer och annat. Företaget skriver på sin hemsida om sitt uppdrag för Iceland Foods: "That’s right, Iceland asked us to launch a chicken nugget into space to mark the 50th anniversary of their store opening. From a site in rural Wales, the nugget travelled through the Earth’s atmosphere to an altitude of 110,000 feet (that’s 33.5km) where it floated in the region known as Near Space." Kyckling-nuggeten tog sig till 33,5 kilometers höjd med hjälp av en ballong från Sent Into Space varpå den sedan singlade ner mot jorden. I videoklippet ovan kan ni kolla in hur det hela såg ut. Det finns ingen internationell lag eller regel som bestämmer var rymden egentligen börjar. De flesta brukar dock definiera rymdens början vid den så kallade Karmanlinjen som går 100 kilometer ovanför jorden. Tumnagel
26.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook portar QAnon helt och hållet
Oavsett om de bryter mot Facebooks regler eller inte

NBC rapporterar att Facebook nu kommer att porta alla konton som förknippas med den Donald Trump-lojala rörelsen QAnon från alla sina plattformar. Det kommer att gälla alla QAnon-konton på Facebook och Instagram oavsett om dessa följer de båda plattformarnas riktlinjer eller inte. Enligt NBC ska det här vara en av de bredaste blockeringarna som skett mot en organisation, rörelse eller annat i sociala mediers historia. I ett pressmeddelande skriver Facebook om sitt beslut: "Starting today, we will remove Facebook Pages, Groups and Instagram accounts for representing QAnon. We’re starting to enforce this updated policy today and are removing content accordingly, but this work will take time and will continue in the coming days and weeks. Our Dangerous Organizations Operations team will continue to enforce this policy and proactively detect content for removal instead of relying on user reports." Facebook har sedan tidigare stängt av konton som sprider QAnons konspirationsteorier och även blockerat reklamkampanjer som försökt marknadsföra QAnon. Nu verkar dock Facebook ha tröttnat helt på gräsrotsrörelsen som befinner sig långt ut på högerkanten och börjat porta i stort sett allt som har med QAnon att göra. Även Twitter och Reddit har tidigare stängt av ett stort antal konton som anses sprida QAnons ofta hatiska och felaktiga uppgifter. Tumnagel
60.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook förbjuder reklam som stödjer QAnon
Samt militariserade sociala rörelser

Facebook har infört nya regler som ska sätta stopp för reklam som berömmer, stödjer eller representerar konspirationsteoretikerna QAnon och militariserade sociala rörelser. De har redan börjat lågprioritera inlägg från QAnon-grupper och sidor i användarnas nyhetsflöden samt tagit bort hundratals grupper/sidor förknippade med gruppen som tror att regeringen styrs av sataniska pedofiler som i slutändan kommer att besegras av USA:s nuvarande president. En av anledningarna till varför Facebook nu har vidtagit dessa åtgärder är QAnons fixering kring människohandel och barnsäkerhet. Diverse QAnon-grupper har under de senaste månaderna lagt stort fokus på att dominera det sociala mediabruset kring dessa ämnen vilket har lett till att legitima organisationer för människohandel har haft det svårare att hjälpa faktiska offer. Facebook säger att de framöver kommer se till att försöka rikta människor till trovärdiga barnsäkerhetsresurser när de söker efter hashtags för barnsäkerhet och barnsmuggling. Inlägg om barnsmuggling relaterade till QAnon kommer först skickas till faktakontrollanter från tredje part för att se om de innehåller någon sanning. Inlägg som visar sig innehålla lögner kommer att markeras med en varning samt rankas lägre i sajtens flöden. Dessa inlägg kommer inte heller att kunna användas i annonser enligt Facebook. Tumnagel
50.0°
+
Frode Wikesjö
0

Hugh Jackman är naken
I en reklamfilm för R.M. Williams

Här bjuder Hugh Jackman lite på sig själv i denna reklamfilm för skomärket R.M. Williams. Reklamfilmen är gjord av byrån Maximum Effort som gör filmer, reklam och annat trams för att roa Ryan Reynolds. Tumnagel
54.2°
+
Frode Wikesjö
0

LiftMasters reklam flörtar med Ferris Bueller's Day Off
Alan Ruck är med

En klassisk 80-talsrulle är Ferris Buellerx27s Day Off. I den får vi se Ferris Bueller (Matthew Broderick) och Cameron Frye (Alan Ruck) skolka från skolan och istället hitta på diverse bus. En grej är att de lånar Camerons pappas Ferrari 250 GT California och drar ut och nöjeskör en sväng. Denna scen, om än i väldigt mycket kortare format, har garageportstillverkaren LiftMaster inspirerats av i deras senaste reklamfilm. Och Alan är med på ett hörn. Bonusklipp nedan. Tumnagel
44.4°
+
Bobby Green
0

Xiaomi Mi 10T Pro imponerar rejält
Vi har petat på det nya flaggskeppet

TL;DR: Mi 10T Pro erbjuder en komplett mobilupplevelse med ruskigt bra kamera, ordentlig batteritid, snorsnabb skärm och en allmänt härlig upplevelse. Xiaomi har gjort rediga telefoner till ett förhållandevis lågt pris och med nya Mi 10T Pro är detta inget undantag. Vi har fått tillbringa lite kvalitetstid med telefonen den senaste veckan och vill man ha en flaggskeppsupplevelse, men inte vill pröjsa flaggskeppspriser så är Mi 10T Pro onekligen ett klockrent alternativ. Tumnagel
38.3°
+
André Stray
0

Google portar stalkerware-appar från Google Play Store
Med vissa undantag

Tidigare i år förbjöd Google annonser som gjorde reklam för så kallade stalkerware-appar och nu förbjuds sådana appar även i Android app-butik Google Play Store. Det handlar alltså om ett förbud mot appar som när de installerats på en mobiltelefon kan sända uppgifter om positionering till andra utan att mobilanvändaren själv är medveten om detta. I Googles nya regler finns dock undantag för appar med liknande funktionalitet så länge som de regelbundet upplyser mobilanvändaren om att deras position skickas vidare till någon annan. Detta inkluderar även appar som utvecklats för att låta föräldrar hålla koll på var deras barn befinner sig. Googles nya regler för stalkware-appar börjar gälla på Google Play Store 1 oktober. Tumnagel
37.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Fares Fares i ny Volvo-reklam
Spelar stressad småbarnsfar

Volvo Cars har gjort en ny kampanj för modellerna XC60 och XC90. Den frontas av skådespelaren Fares Fares som tillsammans med skådespelerskan Ana Gil de Melo Nascimento spelar en stressad småbarnsfamilj i ekorrhjulet. Andra stora svenska namn som frontat Volvos kampanjer tidigare är bland annat Zlatan, Avicii, Robyn och Joel Kinnaman. Tumnagel
44.3°
+
Bobby Green
0

Google Play Games kan nu filtrera bort spel med in app-köp
Blir en rätt kort lista?

Att filtrera sökresultat i Google Play Store har fungerat sådär, men nu blir det ändring på den fronten. I alla fall i Google Play Games. Via spelappen är det nu möjligt att filtrera bort titlar som innehåller tråkigheter som annonser, in app-köp och reklam. Att använda det nya systemet är busenkelt. Söker du på ett spel i Play Games så får du upp en rad filteralternativ direkt under sökrutan och där kan du välja att endast se spel som saknar sådant som du inte vill ha i mobilspel. I och med att mobilspelsmarknaden är som den är så kanske ni inte ska förvänta er att få en lång lista på spel om ni klickar bort alla alternativ, men det är ändå trevligt att kunna välja bort grejer med massa reklam i sig i alla fall. Tumnagel
38.0°
+
André Stray
0

Nu har vi gjort om inloggningen en smula
Funkar det?

En del Premium-medlemmar har på senaste tiden haft lite problem med att logga in så vi har tagit oss en titt på den. Själva processen är lite annorlunda med en extra check vilket borde göra det mindre struligt. Men som vanligt med sånt här så betyder det inte så mycket för att det fungerar för oss. Så vi undrar helt enkelt om det funkar för er. Är ni Premium-medlemmar så logga in och ut en vända. Jag tänkte ta upp den här posten igen nästa helg så får ni berätta om det har fungerat fint under veckan. Tack för ert tålamod! Är ni inte Premium-medlemmar? Bli det! Du slipper reklam, stödjer oss och det kostar typ ingenting. Dessutom får man prova på gratis i två veckor. Tack! Tumnagel
39.7°
+
Roger Åberg
0

Det såldes fler vinyler än CD-skivor i år
I alla fall i USA

The Recording Industry Association of America (RIAA) meddelade att för första gången sedan 1980-talet såldes det fler vinylskivor än CD-skivor i USA under första halvan av 2020. Vinylförsäljningen stod för 62 procent av den totala försäljningen av fysiska skivor men endast fyra procent av den totala inkomsten från musik under denna period. I år är det ju så klart lite av ett specialfall då folk inte shoppar lika mycket som vanligt och det hålls inte heller några konserter där det ofta också säljs många skivor. Streaming fortsätter att dominera, speciellt ser man en ökning av folk som skaffar för premiumtjänster medan antalet som använder gratisvarianter, som finansieras med reklam, fortsätter att minska. Spotify fick bland annat tolv miljoner nya Premium-prenumeranter under första halvan av 2020. Tumnagel
54.5°
+
Frode Wikesjö
0

Superlätt telefonnummer säljs på auktion
Perfekt om du gillar 2:or

Tycker du att ditt nuvarande telefonnummer är för komplicerat att komma ihåg så säljs nu ett väldigt lätt-memorerat telefonnummer i en auktion på Tradera. Det är någon i Göteborg som nu lagt ut telefonnumret 0707 - 22 22 22 på Tradera. Numret är inte knutet till någon specifik operatör och säljaren skriver själv i sin annons att "Numret gör sig perfekt i reklam, radio och som skyltning på bilar, tex taxi-verksamhet." Auktionen kommer att pågå tills på måndag och i skrivande stund ligger högsta budet på över 40.000 kronor. Tumnagel
40.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bose släpper nya högtalar-glasögon
Slipp ha något i öronen

Bose har släppt tre nya modeller i sin Frames-serie av högtalar-glasögon. De nya modellerna har namngetts efter lite olika musikrelaterade termer. Här ovanför hittas Frames Tempo medan ni kan kolla in hur Frames Tenor och Frames Soprano ser ut på bilderna nedan. Precis som Bose ursprungliga version av Frames så är de nya modellerna försedda med högtalarelement och mikrofoner som låter användaren lyssna på musik eller använda solglasögonen som ett headset. Frames Tempo, som är avsedda för att användas under idrottsutövning, har ett par högtalarelement på 22mm och en batteritid på åtta timmar. De lite vardagliga modellerna Frames Tenor och Frames Soprano har högtalarelement på 16mm och en batteritid på 5,5 timmar. Samtliga modeller kostar 250 dollar och de börjar säljas nu. Här nedan hittas en reklamfilm för Bose Frames Tempo. Tumnagel
30.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mrwhosetheboss tar en titt på Poco X3
Hur är det billiga flaggskeppet?

Xiaomi-avstickaren Poco presenterade X3 NFC tidigare i veckan och enheten ser väldigt lovande med bra hårdvara, ordentligt kamerasystem och trevlig design för ett väldigt lågt pris. Mrwhosetheboss har lagt vantarna på telefonen och berättar i en ny video vad han tycker om den. För att göra en lång historia kort är telefonen rätt trevlig, men för att hålla priset nere verkar Poco varit rätt aggressiva på reklamfronten och lagt till annonser på väldigt många ställen i gränssnittet. Tumnagel
37.1°
+
André Stray
0

Ubisoft läcker Prince of Persia: The Sands of Time-remake
Väntas visas upp ordentligt ikväll

Att Ubisoft vill släppa en ny version av Prince of Persia: The Sands of Time har det tisslats och tasslats om den senaste tiden och ikväll kanske den nya versionen gör sin debut. Remakens existens har mer eller mindre bekräftats av Ubisoft själva då gänget la upp lite reklam för titeln i ryska uPlay, vilket givetvis fångades på bild och ni kan kika på materialet i Twitter-inläggen nedan. Originalversionen släpptes 2003 och då den nya versionen kallas för en remake så förväntar vi oss att spelet kommer ha uppgraderad grafik och förbättrade kontroller. På grafikfronten ser det dock lite brunt ut om man kikar på det läckta materialet då karaktärsmodellerna ser aningen föråldrade. Det finns en risk att vi inte riktigt kan förvänta oss att samma hästjobb har lagts ner för att uppdatera spelet som Mafia: Definitive Edition fått. Hur som helst. I och med publiceringen på ryska uPlay så är det lite utav en lågoddsare att spelet kommer visas upp under kvällens Ubisoft Forward-ström som drar igång 21:00. Under showen kommer vi även få se mer av Immortals: Fenyx Rising, Rainbow Six Siege och Watch Dogs: Legion. Tumnagel
37.1°
+
André Stray
0

Uppdaterad Reklam om Boses nya true wireless-lurar läcker
Lär heta Bose QuietComfort Earbuds

Av någon anledning har Bose tagit det rätt lugnt på true wireless-fronten och har endast lanserat sport-lurarna SoundSport Free, men det verkar som att gänget är redo att släppa ett par ordentliga rackarns trådlösa lurar inom kort. En kort reklamfilm har läckt som påstås visa Boses kommande true wireless-lurar och av videon att döma så kommer lurarna gå under namnet QuietComfort Earbuds. QuietComfort Earbuds, eller QC Earbuds, kommer enligt videon erbjuda företagets stabila aktiva brusreducering och fylligt ljud samt rediga mikrofoner för tydliga samtal. Höljet kommer vara svett- och vattentåligt, vilket betyder att du kan använda lurarna när du är på gymmet. Batteritiden ska ligga på sex timmar i pluggarna och vi gissar att fodralet kommer leverera minst två ytterligare laddningar. När Bose kommer presentera de nya lurarna ordentligt är för tillfället okänt, men det är ändå trevligt att veta att de är på väg in i matchen på riktigt. Uppdatering: Det verkar som att Bose lanserat lurarna i smyg. Via länken nedan går det att beställa QuietComfort Earbuds för 2999 kronor och den sportigare versionen för Bose Sport Earbuds för 2199 kronor. Leverans sker 4 oktober. Tumnagel
38.9°
+
André Stray
0

Rick Moranis dyker upp i Ryan Reynolds reklamfilm
Eftersom Ryan är ett fan

Ryan Reynolds är numera delägare i ett mobilabonnemang som heter Mint och det är ju kul för honom, men det roligaste är att Rick Moranis dyker upp i deras senaste reklamfilm. Inte för att göra något särskilt utan för att Ryan är ett fan av Rick. Som vi alla är. Annat kring Rick är att han faktiskt kommer att reprisera sin roll som Wayne Szalinski i den kommande filmen Shrunk som är en uppföljare till Honey, I Shrunk the Kids-filmerna. Kan vi hoppas att denna comeback även gör att vi får se lite Rick i nästa Ghostbusters-film? Jag håller tummarna i alla fall. Bonusklipp nedan. Tumnagel
46.5°
+
Bobby Green
0

Spotify har ansökt om ett TikTok-liknande patent
Vill musiktjänsten bredda sig?

Spotify har ansökt om ett patent som skulle låta användare skapa korta "video moments" där musik från Spotify skulle kunna läggas på och fungera som bakgrundsmusik eller något användaren uppträder till. Det hela låter misstänkt likt den populära videoappen TikTok. Videoklippen som skapas av Spotify-användarna ska även vara delbara och om detta skriver Spotify i patentet: "A recipient of the video moment can hear the audio clip in combination with the video content, and also view the song metadata overlay, to determine the name of the song and artist that was used in the video, or optionally access the song at a media server, for further listening by the recipient." Det verkar med andra ord även som om Spotify hoppas på att en sådan här tjänst även skulle kunna fungera som reklam för musik som finns på tjänsten. Spotify har själva inte nämnt något om att man försöker bredda sig inom sociala medie-segmentet. Rent teoretiskt skulle det antagligen inte vara någon omöjlighet för Spotify att försöka bli en konkurrent, eller ersättare, till TikTok. Musiken och en hygglig användarbas har man redan på plats och att "klona" TikToks andra funktioner är antagligen inte superkomplicerat. Tumnagel
28.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Läckt reklamfilm avslöjar typ allt om Sony Xperia 5 II
Presenteras officiellt nästa vecka

Sony kommer presentera nya Xperia 5 II nästa vecka, men vi har redan fått typ all information om enheten via tidigare läckor. Nu har vi fått lite mer läckt information då Evleaks har lagt vantarna på en introfilm för den kommande telefonen som ger oss en bra titt på hur foto- och videofunktionerna kommer fungera. Bland annat får vi se att telefonen kommer ha ett ordentligt autofokus-läge där 20 bilder per sekund kan plåtas samt 4K-inspelning med upp till 120fps. Hur som helst. 17 september kommer telefonen visas upp officiellt och då lär vi få reda på hur mycket den kommer kosta. Tumnagel
43.3°
+
André Stray
0

EA smög in reklam i UFC 4 efter recensioner skrivits
Fräscht!

Ibland känns det som att EA anstränger sig ordentligt för att göra spelare missnöjda med sina produkter. Nyligen lanserades MMA-simulatorn UFC 4 och i samband med det levererades recensioner av spelet till höger och vänster. Efter den första recensionsrundan, som till stor del levererade positiva recensioner, bestämde sig EA för att göra en liten fuling. Nämligen genom att lägga till IRL-reklam i spelet. Mer specifikt lades det till en annons för The Boys mitt i en repris och ni kan se hur det såg ut nedan: EA decided to add full-on commercials in the middle of gameplay in a $60 game a month after itx27s release so it wasnx27t talked about in reviews from r/assholedesign En Reddit-tråd gällande detta skapades och inte helt oväntat var det en och annan sur min och EA-hatet florerade. Reddit-tråden blev rätt poppis och hamnade på förstasidan på Reddit och det hela uppmärksammades av EA som efter detta bestämde sig för att ta bort reklamen igen och bad fansen om ursäkt. EA skriver bland annat detta om situationen: The advertisements have been disabled by the team and we apologize for any disruption to gameplay that players may have experienced. We realize that this should have been communicated with players ahead of time and that’s on us. We want to make sure our players have the best possible experience playing EA SPORTS UFC 4, so ad integration in the Replay and overlay experience will not be reappearing in the future. Thank you for your continued feedback on EA SPORTS UFC 4. Vad nästa stora dumma idé EA har återstår att se. Reklam från försäkringsbolag varje gång man kraschar i nästa Need for Speed, kanske? Tumnagel
5.0°
+
André Stray
0

Apple flyttar fram lansering av iOS integritetsskydd för reklam
Den där funktionen som Facebook hatar

Apple ser ut att flytta fram lanseringen av den omdebatterade funktionen i kommande iOS 14 som blockerar företag från att spåra användare i olika tredjepartsappar. Tanken var att funktionen skulle lanseras samtidigt som iOS 14 släpps lite senare i år men nu kommer funktionen istället att aktiveras någon gång i början av nästa år. Anledningen till att Apple flyttar fram lanseringen av funktionen uppges bero på att man vill ge utvecklare lite mer tid på att att anpassa sina appar till denna. I en uppdatering på sin utvecklar-webb skriver Apple bland annat om funktionen som låter användare blockera annonsörer från att ta del av iOS så kallade IDFA-nyckel (Identifier for Advertisers): "In addition, on iOS 14, iPadOS 14, and tvOS 14, apps will be required to receive user permission to track users across apps or websites owned by other companies, or to access the device’s advertising identifier. We are committed to ensuring users can choose whether or not they allow an app to track them. To give developers time to make necessary changes, apps will be required to obtain permission to track users starting early next year." IDFA-funktionen i iOS har fått skarp kritik från flera annons-företag, i synnerhet Facebook, som misstänker att de kommer att få svårare att följa användare och rikta annonser till dessa baserat på hur de använt sina mobiltelefoner. Apple har gjort sig kända för att måna om sina användares integritet i olika sammanhang. Igår släppte företaget även en ny reklamfilm där man påminner användare om detta vilken ni kan ni kolla in här ovanför. Tumnagel
30.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook gillar inte integritetsskyddet i iOS 14
Kommer att tappa intäkter

Mycket av Facebooks annonsaffär handlar till stor del om att spåra en användare hur denna rör sig på internet. Med iOS 14 har Apple satt nya integritetskrav där användaren måste få godkännas att deras information används. Det handlar om att den id-nyckel som varje telefon har, Apple kallar dessa för IDFA, i dag används av Facebook för att spåra användare i olika tredjepartsappar. Är du inloggad med Facebook på telefonen vet de att du har ID-nyckeln 123 och när du sedan drar igång en annan app där reklam från Facebooks tjänst Audience Network syns kan de enkelt se att du är du. I iOS 14 kommer Apple dock att kräva ett godkännande från användaren innan denna ID-nyckel skickas iväg och används av någon och självklart kommer inte alla klicka ok på den frågan. Detta gör att Facebook inte kommer att kunna leverera lika personaliserade, och därmed dyra, annonser till de användarna. Vilket så klart har gjort Facebook lite buttra och tycker att vi ska tycka synd om de småföretagare som nu möjligen blir av med en del intäkter. We understand that iOS 14 will hurt many of our developers and publishers at an already difficult time for businesses. We work with more than 19,000 developers and publishers from around the globe¹ and in 2019 we paid out billions of dollars². Many of these are small businesses that depend on ads to support their livelihood. Facebook själva säger att effektiviteten i deras produkt Audience Network kan vi så dålig efter förändringarna att det helt enkelt inte blir rimligt att erbjuda den på iOS 14. Hur förändringen kommer att påverka andra annonsnätverk är oklart. Om det kommer att göra spel med annonser i mindre lönsamma på iOS är också oklart. Tumnagel
86.7°
+
Roger Åberg
0

DJI visar upp Osmo Mobile 4
Eller OM4 som den även kallas

Nyligen läckte lite bilder och reklamfilm för en ny mobilstabilisator från DJI och nu har enheten presenterats officiellt. DJI OM4, en förkortning av Osmo Mobile 4 alltså, och kommer med några rackarns trevliga uppgraderingar. Designmässigt är det inte några större skillnader mellan Osmo Mobile 3 och OM4 och det kommer fortfarande vara möjligt att veckla ihop enheten på ett enkelt sätt. Det nya är ett magnetfäste som låter dig snabbt få fast telefonen på stabilisatortjofräsen för att börja filma stabil video illa kvickt. För att fästa mobilen på OM4 följer det med två fästen du kan sätta fast mobilen med. Ena är kort och gott en magnet som du får klistra på telefonens baksida och den andra är mer en traditionell greppklo du petar in telefonen i. Det har skett lite ändringar på insidan och DJI har petat in nya, mer kraftfulla, motorer i stabilisatorn som ska göra OM4 lättare att använda med olika enheter. Osmo Mobile 3 var rackarns stabil, men med större enheter som Note 9 hade enheten lite problem att prestera på rätt sätt, så mer kraft uppskattas verkligen. DJI OM4 finns tillgänglig att köpa via DJI:s hemsida precis nu och priset ligger på 159 euro. Bonusvideo nedan där Kai W tjötar lite om DJI OM4. Tumnagel
37.0°
+
André Stray
0

DJI Osmo Mobile 4 läcker
Visar smidig magnetlösning

DJI:s mobilstabiliseringstjofräser i Osmo Mobile-serien är riktigt trevliga att använda för att leverera stabilt videomaterial. Nu har det läckt lite information via en reklamfilm som visar att den fjärde versionen av mobilstabilisatorn kommer få rätt trevliga nyheter. Roland Quandt levererar den läckta reklamfilmen och videon i frågar visar att Osmo Mobile 4 kommer med en magnet hålla telefonen på plats, vilket är betydligt smidigare än att behöva bråka med mobilgreppet som använts tidigare. Vid sidan av reklamsnutten har WinFuture levererat bilder på det magnetfäste du sätter på telefonen för att använda Osmo Mobile 4 och det verkar komma i två olika format. Ena ser ut att klistras på telefonens baksida och andra håller fäster magneterna på telefonen med hjälp av en klämma. Annan läckt information om Osmo Mobile, eller DJI OM 4 som den kan komma att kallas, pekar på att stabilisatorn ska ha en batteritid på 15 timmar och kan laddas via USB-C. Enligt WinFuture ska Osmo Mobile 4 kosta strax under 150 euro och release ska ske inom kort. Tumnagel
38.8°
+
André Stray
0

Kolla in gamla IKEA-kataloger
Reklam från förr

En gång i tiden var momentet när IKEA-katalogen landade i brevlådan ett stort event i hushållet. Katalogen kan fortfarande vara trevlig att bläddra i men nu har vi ju faktiskt YouTube som vi kan distrahera oss med istället. Men om man nu känner ett stort behov av att kolla i IKEA-kataloger har IKEA:s museum lagt ut massvis med dem på sin webbplats. Här kan du hitta samtliga kataloger från 1950 fram till 2020. Du hittar dem via länken nedan. Tumnagel
47.2°
+
Frode Wikesjö
0
Nästa sida