LIVE 17:00 AMD presenterar Radeon RX 6000
m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Razer BlackWidow tangentbord kostar nu bara 999 kr (tidigare 1449 kr)

Uppgifter om säkerhetsklassade byggnader har läckt ut
Gunnebo-koncernen blev av med data under datorintrång

DN rapporterar att stora mängder data om säkerhetsklassade byggnader och annat har läckt ut efter det att säkerhetskoncernen Gunnebo drabbades av ett datorintrång i augusti. Enligt DN handlar det om över 38.000 filer som nu läckt ut på nätet vilka bland annat innehåller ritningar över bankers bankvalv, säkerhetsfunktioner runt bankomat-installationer, Skatteverkets kontor samt Riksdagens skalskydd. Förutom det så har finansiell information, kunddata, uppgifter om anställda, källkod till mjukvara, lösenord och annat läckt ut. När Gunnebo själva rapporterade om datorintrånget i augusti sa man att man hade hanterat det hela framgångsrikt, något som nu alltså inte alls verkar vara fallet. Gunnebos vd uppger att man då inte kände till att obehöriga kommit över deras data och säger till DN: "Men det vi visste då så var det framgångsrikt. Vi undvek en nedstängning. Men man lär sig mer hela tiden. Nu vet vi att vi blev bestulna på data och försöker hantera stölden på ett professionellt sätt." DN har även varit i kontakt med säkerhetsexperten Leif Nixon som är kritisk till hur Gunnebo hanterat datorintrånget och säger: "Gunnebo har fått förtroendet att hantera stora mängder känsliga data, från detaljerad information om bankers säkerhetssystem till uppgifter om inpasseringssystem för skyddsobjekt. Ett sånt förtroende kräver att man har koll på sin säkerhet. Att bli hackad är en sak, det kan man aldrig skydda sig hundraprocentigt från. Men det är under all kritik att hantera en incident så här dåligt. A och O när ett intrång inträffat är att fastställa vad som faktiskt hänt, och här hade tio minuters efterforskning räckt för att förstå risken för att kritiska data blivit stulna. Jag tror att Gunnebo har en lång resa framför sig för att återupprätta sitt rykte." Gunnebo är framför allt specialiserade på fysisk säkerhet för byggnader och har bland annat kunder som Försvarsmakten, FRA, Rikspolisstyrelsen, Tullverket och Strålsäkerhetsmyndigheten skriver DN. Här ovanför hittas en reklamfilm från Gunnebo. Ni kan läsa Gunnebos pressmeddelande efter att man utsattes för datorintrång i augusti här. Tumnagel
14.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Även Snoop lånar ut musik till presidentvalet i USA
Drop it in the box!

Igår skrev vi om att Beastie Boys låtit presidentkandidaten Joe Biden använda deras låt "Sabotage" i en av sina reklamfilmer. Nu har även Snoop Dogg lånat ut sin musik till en kampanj som uppmanar den amerikanska befolkningen att rösta. Det är i en kampanj från Democratic National Committee (DNC) med titeln "Drop it in the box!" som Snoops låt "Drop it like itx27s hot" spelas i bakgrunden. Snoop Dogg har tidigare uppgett att han i år för för första gången någonsin kommer att rösta i presidentvalet. Hans mål är att få bort Donald Trump från Vita Huset. Ni hittar reklamkampanjen "Drop it in the box!" ovan och Snoop Doggs "Drop it like itx27s hot" här nedanför. Tumnagel
46.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Beastie Boys låter Joe Biden använda deras musik i annons
Första gången någonsin gruppens musik licensieras för reklam

Det legendariska rockbandet Beastie Boys har första gången någonsin licensierat ut sin musik till en reklamkampanj rapporterar Variety. Det är i en reklamfilm för presidenkandidaten Joe Biden där Beastie Boys klassiska låt "Sabotage" hörs i bakgrunden, samtidigt som klubbägaren till rockklubben Blind Pig i den amerikanska staden Ann Arbor kritiserar Donald Trumps hantering av den pågående pandemin. I klippet säger klubbägaren Joe Malcoun: "For 50 years, the Blind Pig has been open and crowded, but right now, it’s an empty room,” Joe Malcoun, co-owner of the Blind Pig, explains in the commercial. This is the reality of Trump’s Covid response.This is Donald Trump’s economy: There is no plan and you don’t know how to go forward. It makes me so angry. My only hope for my family and for this business and my community is that Joe Biden wins this election." Enligt en representant för Joe Biden så gick Beastie Boys med på att licensiera "Sabotage" till reklamfilmen då man ansåg att det kommande amerikanska presidentvalet var av högsta vikt. Ni hittar Beastie Boys originalvideo till "Sabotage" från 1994 här nedanför. Tumnagel
43.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hugh Jackman är naken
I en reklamfilm för R.M. Williams

Här bjuder Hugh Jackman lite på sig själv i denna reklamfilm för skomärket R.M. Williams. Reklamfilmen är gjord av byrån Maximum Effort som gör filmer, reklam och annat trams för att roa Ryan Reynolds. Tumnagel
54.2°
+
Frode Wikesjö
0

LiftMasters reklam flörtar med Ferris Bueller's Day Off
Alan Ruck är med

En klassisk 80-talsrulle är Ferris Buellerx27s Day Off. I den får vi se Ferris Bueller (Matthew Broderick) och Cameron Frye (Alan Ruck) skolka från skolan och istället hitta på diverse bus. En grej är att de lånar Camerons pappas Ferrari 250 GT California och drar ut och nöjeskör en sväng. Denna scen, om än i väldigt mycket kortare format, har garageportstillverkaren LiftMaster inspirerats av i deras senaste reklamfilm. Och Alan är med på ett hörn. Bonusklipp nedan. Tumnagel
44.4°
+
Bobby Green
0

Fares Fares i ny Volvo-reklam
Spelar stressad småbarnsfar

Volvo Cars har gjort en ny kampanj för modellerna XC60 och XC90. Den frontas av skådespelaren Fares Fares som tillsammans med skådespelerskan Ana Gil de Melo Nascimento spelar en stressad småbarnsfamilj i ekorrhjulet. Andra stora svenska namn som frontat Volvos kampanjer tidigare är bland annat Zlatan, Avicii, Robyn och Joel Kinnaman. Tumnagel
44.3°
+
Bobby Green
0

Bose släpper nya högtalar-glasögon
Slipp ha något i öronen

Bose har släppt tre nya modeller i sin Frames-serie av högtalar-glasögon. De nya modellerna har namngetts efter lite olika musikrelaterade termer. Här ovanför hittas Frames Tempo medan ni kan kolla in hur Frames Tenor och Frames Soprano ser ut på bilderna nedan. Precis som Bose ursprungliga version av Frames så är de nya modellerna försedda med högtalarelement och mikrofoner som låter användaren lyssna på musik eller använda solglasögonen som ett headset. Frames Tempo, som är avsedda för att användas under idrottsutövning, har ett par högtalarelement på 22mm och en batteritid på åtta timmar. De lite vardagliga modellerna Frames Tenor och Frames Soprano har högtalarelement på 16mm och en batteritid på 5,5 timmar. Samtliga modeller kostar 250 dollar och de börjar säljas nu. Här nedan hittas en reklamfilm för Bose Frames Tempo. Tumnagel
30.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Uppdaterad Reklam om Boses nya true wireless-lurar läcker
Lär heta Bose QuietComfort Earbuds

Av någon anledning har Bose tagit det rätt lugnt på true wireless-fronten och har endast lanserat sport-lurarna SoundSport Free, men det verkar som att gänget är redo att släppa ett par ordentliga rackarns trådlösa lurar inom kort. En kort reklamfilm har läckt som påstås visa Boses kommande true wireless-lurar och av videon att döma så kommer lurarna gå under namnet QuietComfort Earbuds. QuietComfort Earbuds, eller QC Earbuds, kommer enligt videon erbjuda företagets stabila aktiva brusreducering och fylligt ljud samt rediga mikrofoner för tydliga samtal. Höljet kommer vara svett- och vattentåligt, vilket betyder att du kan använda lurarna när du är på gymmet. Batteritiden ska ligga på sex timmar i pluggarna och vi gissar att fodralet kommer leverera minst två ytterligare laddningar. När Bose kommer presentera de nya lurarna ordentligt är för tillfället okänt, men det är ändå trevligt att veta att de är på väg in i matchen på riktigt. Uppdatering: Det verkar som att Bose lanserat lurarna i smyg. Via länken nedan går det att beställa QuietComfort Earbuds för 2999 kronor och den sportigare versionen för Bose Sport Earbuds för 2199 kronor. Leverans sker 4 oktober. Tumnagel
38.9°
+
André Stray
0

Rick Moranis dyker upp i Ryan Reynolds reklamfilm
Eftersom Ryan är ett fan

Ryan Reynolds är numera delägare i ett mobilabonnemang som heter Mint och det är ju kul för honom, men det roligaste är att Rick Moranis dyker upp i deras senaste reklamfilm. Inte för att göra något särskilt utan för att Ryan är ett fan av Rick. Som vi alla är. Annat kring Rick är att han faktiskt kommer att reprisera sin roll som Wayne Szalinski i den kommande filmen Shrunk som är en uppföljare till Honey, I Shrunk the Kids-filmerna. Kan vi hoppas att denna comeback även gör att vi får se lite Rick i nästa Ghostbusters-film? Jag håller tummarna i alla fall. Bonusklipp nedan. Tumnagel
46.5°
+
Bobby Green
0

Läckt reklamfilm avslöjar typ allt om Sony Xperia 5 II
Presenteras officiellt nästa vecka

Sony kommer presentera nya Xperia 5 II nästa vecka, men vi har redan fått typ all information om enheten via tidigare läckor. Nu har vi fått lite mer läckt information då Evleaks har lagt vantarna på en introfilm för den kommande telefonen som ger oss en bra titt på hur foto- och videofunktionerna kommer fungera. Bland annat får vi se att telefonen kommer ha ett ordentligt autofokus-läge där 20 bilder per sekund kan plåtas samt 4K-inspelning med upp till 120fps. Hur som helst. 17 september kommer telefonen visas upp officiellt och då lär vi få reda på hur mycket den kommer kosta. Tumnagel
43.3°
+
André Stray
0

Apple flyttar fram lansering av iOS integritetsskydd för reklam
Den där funktionen som Facebook hatar

Apple ser ut att flytta fram lanseringen av den omdebatterade funktionen i kommande iOS 14 som blockerar företag från att spåra användare i olika tredjepartsappar. Tanken var att funktionen skulle lanseras samtidigt som iOS 14 släpps lite senare i år men nu kommer funktionen istället att aktiveras någon gång i början av nästa år. Anledningen till att Apple flyttar fram lanseringen av funktionen uppges bero på att man vill ge utvecklare lite mer tid på att att anpassa sina appar till denna. I en uppdatering på sin utvecklar-webb skriver Apple bland annat om funktionen som låter användare blockera annonsörer från att ta del av iOS så kallade IDFA-nyckel (Identifier for Advertisers): "In addition, on iOS 14, iPadOS 14, and tvOS 14, apps will be required to receive user permission to track users across apps or websites owned by other companies, or to access the device’s advertising identifier. We are committed to ensuring users can choose whether or not they allow an app to track them. To give developers time to make necessary changes, apps will be required to obtain permission to track users starting early next year." IDFA-funktionen i iOS har fått skarp kritik från flera annons-företag, i synnerhet Facebook, som misstänker att de kommer att få svårare att följa användare och rikta annonser till dessa baserat på hur de använt sina mobiltelefoner. Apple har gjort sig kända för att måna om sina användares integritet i olika sammanhang. Igår släppte företaget även en ny reklamfilm där man påminner användare om detta vilken ni kan ni kolla in här ovanför. Tumnagel
30.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

DJI visar upp Osmo Mobile 4
Eller OM4 som den även kallas

Nyligen läckte lite bilder och reklamfilm för en ny mobilstabilisator från DJI och nu har enheten presenterats officiellt. DJI OM4, en förkortning av Osmo Mobile 4 alltså, och kommer med några rackarns trevliga uppgraderingar. Designmässigt är det inte några större skillnader mellan Osmo Mobile 3 och OM4 och det kommer fortfarande vara möjligt att veckla ihop enheten på ett enkelt sätt. Det nya är ett magnetfäste som låter dig snabbt få fast telefonen på stabilisatortjofräsen för att börja filma stabil video illa kvickt. För att fästa mobilen på OM4 följer det med två fästen du kan sätta fast mobilen med. Ena är kort och gott en magnet som du får klistra på telefonens baksida och den andra är mer en traditionell greppklo du petar in telefonen i. Det har skett lite ändringar på insidan och DJI har petat in nya, mer kraftfulla, motorer i stabilisatorn som ska göra OM4 lättare att använda med olika enheter. Osmo Mobile 3 var rackarns stabil, men med större enheter som Note 9 hade enheten lite problem att prestera på rätt sätt, så mer kraft uppskattas verkligen. DJI OM4 finns tillgänglig att köpa via DJI:s hemsida precis nu och priset ligger på 159 euro. Bonusvideo nedan där Kai W tjötar lite om DJI OM4. Tumnagel
37.0°
+
André Stray
0

DJI Osmo Mobile 4 läcker
Visar smidig magnetlösning

DJI:s mobilstabiliseringstjofräser i Osmo Mobile-serien är riktigt trevliga att använda för att leverera stabilt videomaterial. Nu har det läckt lite information via en reklamfilm som visar att den fjärde versionen av mobilstabilisatorn kommer få rätt trevliga nyheter. Roland Quandt levererar den läckta reklamfilmen och videon i frågar visar att Osmo Mobile 4 kommer med en magnet hålla telefonen på plats, vilket är betydligt smidigare än att behöva bråka med mobilgreppet som använts tidigare. Vid sidan av reklamsnutten har WinFuture levererat bilder på det magnetfäste du sätter på telefonen för att använda Osmo Mobile 4 och det verkar komma i två olika format. Ena ser ut att klistras på telefonens baksida och andra håller fäster magneterna på telefonen med hjälp av en klämma. Annan läckt information om Osmo Mobile, eller DJI OM 4 som den kan komma att kallas, pekar på att stabilisatorn ska ha en batteritid på 15 timmar och kan laddas via USB-C. Enligt WinFuture ska Osmo Mobile 4 kosta strax under 150 euro och release ska ske inom kort. Tumnagel
38.8°
+
André Stray
0

Unga människor bara blänger i sina telefoner hela tiden
Men vad gör de egentligen?

Förra veckan var det UN International Youth Day och för att uppmärksamma detta släppte Telekom Electronic Beats en reklamfilm med artisten Billie Eilish. I den pratar hon om hur dagens ungdomar ofta sitter med sina ansikten i sina skärmar, men att andra generationer måste förstå varför. Hon säger bland annat: "We all have the potential to make a positive impact on our planet, and I’m hopeful our generation will use their platforms to collaborate and communicate, and make a difference." Bonusklipp nedan. Tumnagel
33.9°
+
Bobby Green
0

Alla är värda fiber
Bra uppkoppling till mänskligheten

Att ha bra och stabilt internet hemma är lite av en bas i behovstrappan, precis som man behöver rent vatten, ström och föda. Men alla har inte bra internet och vad det kan få för effekter ser vi i den här reklamfilmen från Nya Zeelanda. Tumnagel
43.9°
+
Roger Åberg
0

Tågen mellan Malmö och Lund stängs av
Så nu får du springa som Forrest Gump istället

Nästa vecka kommer Trafikverket att stänga av järnvägen mellan Malmö och Lund under några dagar. Anledningen till detta är för att man bygger ut till fyra spår. För att göra folk uppmärksamma om händelsen har man släppt den här Forrest Gump-inspirerade reklamfilmen. Tumnagel
66.8°
+
Bobby Green
0

Lordstown Motor släpper reklamfilm för Endurance
Den eldrivna pickupen för arbetaren

För en månad sedan presenterade Lordstown Motors sin eldrivna pickup Endurance och nu har man släppt en reklamfilm för modellen. I den trycker man på hur bilen är framtagen för blue-collar workers (arbetaren) och att den ska fungera perfekt på daglig basis för allt som behöver göras. Endurance har en elmotor i vardera hjul och tillsammans levererar dessa 600 hästar. Räckvidden på en laddning ska ligga på strax över 40 mil. Tillverkningen ska dra igång nästa år. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Snubbe berättar hur han gjorde fejkreklam för boomers
Punkigt värre!

Boomer-generationen är världens mest lättkränkta folkgrupp, men de är också väldigt duktiga på att erbjuda åsikter om hur man lever livet på rätt sätt. Alex Frecon bestämde sig för att se vad som hände om han spelade in en reklamfilm riktad till boomers och försökte sälja in den till riktiga TV-kanaler och i videon ovan berättar Frecon hur det hela gick till. Punkreklamen i sin helhet har ni nedan. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

Även Disney slutar annonsera på Facebook
Anser att det finns för mycket hatiskt innehåll på plattformen

Wall Street Journal rapporterar att Disney nu ansluter sig till den långa raden företag som har beslutat sig för att sluta annonsera på Facebook och dess dotterföretag Instagram tillsvidare. Enligt WSJ så ska Disney under årets första halvår lagt 210 miljoner dollar i annonsering på Facebook vilket ska göra företaget till Facebooks största kund. Anledningen till att Disney och många andra företag beslutat sig för att sluta annonsera på Facebook beror på att de anser att det finns allt för mycket hatiska inlägg på plattformen som Facebook inte gör något åt. Bland andra företag som beslutat sig för att pausa sin annonsering på Facebook finns till exempel Coca-Cola, Starbucks och Ford. Här ovanför hittas en reklamfilm för Disneys streamingtjänst Disney+. Tumnagel
54.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Elvis lever!
Legendaren är tillbaka för att göra reklam för Fiats nya pickup

Den enda konspirationsteori som stämmer är att Elvis lever, eller? Här har vi dock bevis på det eftersom han anställts för att medverka i Fiats reklam för pickisen Strada. Tumnagel
31.2°
+
Bobby Green
0

Apple släpper reklamfilm om att jobba hemma
Följ en arbetsdag i the underdogs nya vardag

Här kommer en ny reklamfilm för Apple som man gjort i form av en kortfilm med titelnt The whole working-from-home thing. I filmen får vi återigen stifta bekantskapen med "The underdogs"-gänget som Apple använt tidigare när de presenterat arbetsrelaterade produkter och tjänster. Apple skriver själva om sin nya "kortfilm": "It’s still a world of deadlines, meetings, group chats, conference calls, coworkers, and bosses. But it’s also a world of kids, a dog, and a hairless cat. And it’s a world where collaboration never misses a beat, whether the team uses iPad, iPhone, iMac, MacBook, or all of the above. Working from home (or working from anywhere) isn’t new, but what you can make happen together is." I reklamfilmen får vi se hur "The underdogs" använder produkter som till exempel AirPods, Mac och Apple Watch såväl som tjänster som Face Time, Pages och iMessage för att klara av arbetsdagen. Tumnagel
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Shmee150 snor en Mercedes-AMG GT R Black Series
Har huvudrollen i ny reklamfilm

Det har varit känt länge nu att en Black Series-version av Mercedes-AMG GT R varit på gång, och nu visar tillverkaren själva upp bilen för första gången i en reklamfilm. En annan gestalt vi får se i denna är YouTubern Shmee150 som spelar en skurkusling som snor bilen. Mercedes lär presentera bilen i sin helhet inom kort. Tumnagel
34.6°
+
Bobby Green
0

Rian Johnson regisserar reklamfilm för Pokémon Go
Snart dags för Pokémon Go Fest 2020

Niantic ser ut att storsatsa på årets "Pokémon Go Fest". För att marknadsföra tillställningen har man bland annat kallat in Rian Johnson, regissören som bland annat regisserat Knives Out och Star Wars: The Last Jedi. Johnson har regisserat reklamfilmen för Pokémon Go Fest 2020 och han säger i ett uttalande: "Pokémon Go has kept me engaged with my friends remotely as I’ve been practicing physical distancing these past few months. As a longtime Pokémon trainer, it was a real pleasure working with Niantic on this spot. It was a new experience for me to direct a production remotely, and I enjoyed the highly collaborative process and think we put together a fun and upbeat commercial that fans will enjoy." På grund av pandemin kommer årets Pokémon Go Fest vara helt virtuell. Det innebär att pokémon-tränare som vill delta i arrangemanget inte behöver bege sig till en specifik stad för att göra detta. Pokemon Go Fest 2020 arrangeras 25 - 26 juli mellan klockan 10:00 - 20:00 varje dag och biljetterna kostar 179 kronor. Tumnagel
36.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Reklamfilmen för VanMoofs elcyklar förbjöds
För att den ställde bilar i dålig dager

Vi har tidigare skrivit en del om det nederländska företaget VanMoof som tillverkar elcyklar. Nu har deras senaste reklamfilm råkat ut för trubbel i Frankrike där den har förbjudits. Anledningen är för att traditionella bilar framställs som dåliga i den. ARPP (Autorité de régulation professionnelle de la publicité) anser inte att den får visas enligt franska regler och den måste ändras om den ska få göra det. Tumnagel
16.9°
+
Bobby Green
0

Bynk får inte fortsätta med sin marknadsföring
Lån är inte lätta grejer

Konsumentombudsmannen har tidigare stämt låneföretaget Bynk för att visa en slapp bild på hur lån fungerar i sina reklamfilmer. I reklamfilmerna uppmanades konsumenterna att enkelt "bynka", det vill säga ta nya lån, för att lösa sina ekonomiska problem. I ett pressmeddelande från november 2019 skrev KO detta: Enligt KO strider Bynks reklamfilmer mot konsumentkreditlagen där det framgår att måttfullhet ska iakttas vid marknadsföring av krediter. Marknadsföringen är därför att betrakta som otillbörlig och bör förbjudas, heter det i stämningsansökan. Frågan togs vidare till Patent- och marknadsdomstolen som gick i KO:s linje och Bynk får inte längre visa marknadsföringen i fråga. Om Bynk gör det ändå riskerar företaget böter på en halv miljon kronor. I ett uttalande säger Daniel Karfs, biträdande Konsumentombudsman, detta: – Reklamen lyfter fram lån som ett bekymmersfritt sätt att klara vardagen utan hänsyn till de generella riskerna med konsumentkrediter. Vi tycker att det är bra att domstolen delar vår uppfattning att företagets reklam inte hållit sig till lagens krav på måttfullhet. Tumnagel
77.8°
+
André Stray
0

URL-bugg gör att du slipper reklam på YouTube
Och betalväggar

En liten bugg på YouTube gör att vem som helst kan komma åt YouTube Premium-material och slippa reklam på videostjänsten webbplats. Hela grejen är väldigt enkel då det enda man behöver göra är är att slänga in en liten punkt efter youtube.com. Exempelvis skulle YouTube-klipp som skrivs så här "youtube.com/" kunna visa reklamfilmer innan klippet medan länkar som skrivs med en punkt "youtube.com./" inte gör det. Reddit-användaren unicorn4sale förklarar tricket så här: It’s a commonly forgotten edge case, websites forget to normalize the hostname, the content is still served, but there’s no hostname match on the browser so no cookies and broken CORS - and lots of bigger sites use a different domain to serve ads/media with a whitelist that doesn’t contain the extra dot. Tydligen så funkar detta trick också för att komma runt betalväggar på många andra sajter också så som The New York Times och Wired. Nu när detta är känt kommer det säkert täppas till illa kvickt så detta är nog inget men ska förvänta sig som kommer fungera i längden. Tumnagel
54.0°
+
Frode Wikesjö
0

Roboten Gemini kan mjölka två kossor åt gången
Med BouMatics nya robot går mjölkningen dubbelt så snabbt

Företaget BouMatic har presenterat sin senaste mjölkningsrobot "Gemini" vilken har kapacitet att kunna mjölka två stycken kor åt gången skriver företaget i ett pressmeddelande. Geminis inbyggda system ska kunna hålla koll på individuella kossor och hur deras mjölkproduktion ser ut. Dessutom finns det ett inbyggt system som ska kunna upptäcka om kossorna har något slags hälsoproblem genom en cellkontroll. Det hela går att övervaka via robotens inbyggda kameror och den tillhörande mjukvaran. BouMatics ordförande Chris Peden säger i ett pressmeddelande om Gemini: "Beyond our dedication to the health of the animal and to technology advancements, we are dedicated to the profitability of the milk producer. We have created a milking robot that we feel will be of great service to milk producers." BouMatic Gemini ska gå att båda köpa och leasa men vad detta kostar finns det inga uppgifter om. Här nedan hittas en reklamfilm för Gemini. Tumnagel
34.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Greenpeace anmäler Preems reklamkampanjer till KO
Har hittat en mängd överträdelser mot marknadsföringslagen

Det svenska oljebolaget Preem arbetar hårt för att få bygga ut sitt raffinaderi i Lysekil. Företaget har bland annat lagt ner miljontals kronor på reklamkampanjer i svensk media, kampanjer vars syfte är att ge den svenska allmänheten en positiv bild av Preem och deras verksamhet i Sverige. Greenpeace skriver: "Med bilder på gröna skogar, rikskändisar och prat om miljö och klimatfördelar försöker Preem få deras fossilverksamhet att framstå som något bra för klimat och miljö. Sanningen är att Preems planerad expansion av oljeraffinaderi i Lysekil skulle öka Sveriges utsläpp med en miljon ton och därmed göra verksamheten till Sveriges enskilt största utsläppskälla." I klippet ovan går Gustav Martner från Greenpeace Sverige igenom en del av Preems annonser och reklamfilmer där Greenpeace anser sig hittat flera överträdelser mot marknadsföringslagen. Greenpeace Sverige har anmält Preem till konsumentombudsmannen Cecilia Tisell och kräver nu att hon startar ett tillsyningsärende mot Preem och deras påverkanskampanjer som rullar i svensk media. Tumnagel
33.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Instagram delar med sig av annonspengar till Influencers
Influencers kan även börja sälja badges till sina fans

Facebooks bilddelningstjänst Instagram meddelade igår att man för första gången kommer att börja dela med sig av de annonsintäkter som företaget drar in till vissa influencers. Runt 200 influencers runt om i världen får nu möjligheten att köra reklam i sina videoklipp på Instagram TV (IGTV) och intäkterna kommer att delas upp mellan Instagram och den aktuella influencern. 55 procent av intäkterna går direkt till influencern medan Instagram behåller resten. Reklamfilmerna som visas kommer att vara cirka 15 sekunder långa och endast visas för andra instagram-användare som aktivt klickat sig in på det aktuella Instagram IGTV-klippet. Förutom att ta del av reklamintäkter kommer de nu utvalda instagrammarna även få möjlighet att sälja en slags märken, så kallade "badges", till sina fans. Dessa kommer att kosta 1, 2 eller 5 dollar styck och visas framför köparens namn om denna kommenterar på influerarens inlägg. Huruvida Instagram kommer att rulla ut möjligheten för andra att tjäna pengar på sina IGTV-klipp och badges längre fram finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
16.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

MSB pausar utveckling av digitala coronaverktyg
Folkhälsomyndigheten vill inte ha dem för tillfället

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) meddelar idag att man pausar sin utveckling av digitala verktyg som var avsedda att användas för att spåra och kanske begränsa smittspridningen av det nya coronaviruset i Sverige. Anledningen till att MSB nu pausar utvecklingen i arbetet med de digitala tjänsterna uppges bero på att Folkhälsomyndigheten (FHM) inte vill ha dem. Anna Lindbäck, pressansvarig på MSB, säger till SVT: "Det är FHM:s val. Det är på grund av reaktioner från regioner och länsstyrelser, så självklart lyssnar vi på det. Det är dock viktigt att understryka att vi har tagit fram verktyget efter deras önskemål. Men för stunden vill man inte ha det." Varför FHM inte längre är intresserade av MSB:s digitala coronaverktyg finns det än så länge inga uppgifter om. Enligt SVT hade MSB planerat en stor kampanj med reklamfilmer, callcenters och massutskick av sms med länk till testsidan av verktyget. Detta ska dock ha mött kritik från länsstyrelsen i Stockholm och statsepidemiolog Anders Tegnell då man var oroade för att sms-utskick skulle kunna skapa oro och öka söktrycket på vården. Tumnagel
36.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida