m

Mercedes visar konceptet EQT
Men det är ingen riktig elbil

Mercedes fortsätter att rulla ut elbilar, men det är egentligen bara kommande EQS som är en elbil som bygger på en plattform som bara är gjord för elbilar. När man nu visar upp konceptet EQT skulle man kunna tro att det rör sig om en helt ny plattform med massor av spännande saker. Men nä, det här är en bil som kommer att komma med bensin, diesel och el som drivning och den delar plattform med Renault Kangoo. Bilen heter alltså EQT vilket betyder att det är en T-klass, en för Mercedes ny klass med minivans. Modellen har skjutdörrar på båda sidor och Mercedes lovar att det ska vara enkelt och hoppa in och ur även till den tredje raden. Precis som på Renault Kangoo har man gjort en lösning som gör hålet för att hoppa in lite extra stort. Klassen ska erbjuda stora möjligheter till variation och vill man använda den för att frakta saker istället för människor är det bara att ta bort den tredje raden och istället köra saker där. Vill man bara köra saker kommer en arbetsversion senare som heter Citan, ett varumärke som vi känner igen sedan tidigare. Tumnagel
36.6°
+
Roger Åberg
0

Renault vill begränsa hastigheten till 180 km/h
Precis som Volvo

Volvo har sedan förra året begränsat toppfarten i deras bilar till 180 km/h, helt enkelt för att de inte tycker att det finns någon poäng med högre hastigheter och så rimmar det illa med Volvos mål att ingen ska dö i en Volvo i framtiden. Nu är Renault inne på samma linje och Renault-bossen Luca de Meo sa i fredags på bolagets aktieägarmöte att framtidens Renault och Dacia inte kommer att gå över 180 km/h. Men Renault vill gå ännu längre än så och man utvecklar nu ett system som man kallar för Safety Coach. Med det påslaget följer bilen lokala hastighetsbestämmelser och ser också till att ta det lugnt i farliga kurvor, justera hastighet efter väder och beroende på hur uppmärksam föraren är. Tumnagel
56.3°
+
Roger Åberg
0

Sverige bäst i EU på laddbara bilar
Men det är för att Norge inte är med i EU

Försäljningen av laddbara bilar i EU ökar kraftigt och Sverige leder faktiskt, men det är ju för att Norge inte är med i EU. I Sverige såldes förra året 32,2 procent laddbara bilar och merparten av dessa var plugin-hybrider (PHEV). Bäst i EU på rena elbilar (BEV) är Nederländerna, som sålde mer än 20 procent av dessa, faktum är att det är många andra länder som säljer ungefär lika många BEV som oss men vi har väldigt stor andel PHEV. Norge är i en helt annan liga, där va 74,8 procent laddbara bilar. Klicka här för att läsa om förkortningarna Det är också just PHEV som står för den största ökningen i EU, upp 190 procent. BEV ökade med 89 procent och ICE. Uppgången procentuellt sett är ungefär densamma i Sverige. Båda PHEV och BEV sålde i EU drygt 500.000 under förra året. I Sverige såldes det 28.000 BEV och 66.000 PHEV. Men även om det numera säljs mycket laddbara bilar så är det en väldigt liten del av antalet bilar som finns i landet. BEV står numera för 1,14 procent av det totalen och PHEV står för 2,6 procent så det finns minst sagt många bilar att byta ut. I EU är siffrorna ändå mindre, 0,41 procent BEV och 0,47 procent PHEV. Mest sålda BEV i EU blev Renault Zoe, följd av Tesla Model 3 och VW ID.3. I Sverige var det VW ID.3 som sålde bäst, följd av Tesla Model 3 och Kia E-niro. Mest sålda PHEV i EU blev Passat GTE, följd av Volvo XC40 och Mercedes A-klass. I Sverige sålde Volvo XC60 bäst, följd av Volvo V60 och Passat GTE. Här nedan kan ni ser några plus och minus med VW ID.3. Tumnagel
44.8°
+
Roger Åberg
0

En hel hög med klassiska Mitsubishis auktioneras bort
När märket försvinner från Storbritannien

Mitsubishi är på väg bort från Europa och Storbritannien efter att ha sålt dåligt i några år. Eller man sa att man skulle sluta och sedan kom man och sa att man skulle satsa lite, på en bil som delade det mesta med Renault. Hur som helst så verkar Colt Car Company lägga ner verksamheten med Mitsubishi och deras flotta med klassiska bilar auktioneras därför bort. Här hittar vi riktigt tidiga bilar, så klart EVOs i olika former och en del annat godis. I videon ovan ser vi Tiff Needell gå igenom samlingen och på länken nedan finns de aktuella auktionerna. Tumnagel
37.9°
+
Roger Åberg
0

Renault visar upp ny Kangoo Van, Express Van och Trafic
Går att beställa nu

Renault har nu släppt nya versioner av både Kangoo, Express och Trafic. Kangoo får en trevlig nyhet med en extra vid dörr, B-stolpen är helt enkelt inbyggd i dörren så öppningen blir betydligt större. Express är det enklare syskonet till Kangoo som bara har det absolut nödvändigaste, prislappen hamnar då på 129.900 kronor. Båda modellerna finns för provkörning i juni men går att beställa nu. Man har även släppt nya versioner av Trafic och där finns det två versioner, en lite mer vanlig som heter Trafic Passenger och en lyxigare som heter Trafic SpaceClass. även dessa kommer i juni för provkörning och går att beställa nu. Tumnagel
37.9°
+
Roger Åberg
0

Renault visar ny logotyp
Den som debuterade på nya 5:an

Renault presenterar nu en uppdaterad version av sin logotyp. Vi såg den faktiskt för första gången på nytolkningen av Renault 5 som visades i början av januari. Den kommer att hamna på alla modeller i framtiden och först på en bil som lanseras nästa år. Formen är densamma som den varit sedan 1925 men man säger att den har uppdaterats för den moderna världen. Vad tycks? Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0

Mitsubishi gör en nysatsning i Europa
Kommer inte alls att försvinna

I somras stod det klart att Mitsubishi skulle lämna Europa och satsa på andra länder istället. De modeller man sålde skulle finnas kvar tills deras livscykler var slut men inga nya skulle ersätta dem. Nu får vi reda på att tillverkaren har tänkt om och att man kommer göra en nysatsning i Europa. Fokus kommer ligga på laddhybriden Eclipse Cross PHEV och två stycken kommande modeller som ska tillverkas av Renault. Dessa två ska dela plattform med Renault-modeller men "reflektera Mitsubishis DNA". Den nya Outlandern som presenterades för en månad sedan kommer dock troligtvis inte att säljas i Europa. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Köp Pablo Escobars gamla Porsche 911 RSR
Blir din för 2,2 miljoner dollar

Det vi ser här är en Porsche 911 RSR från 1974 som nu är till salu via Atlantis Motor Group. Endast 15 stycken exemplar tillverkades och de togs fram för International Race of Champions samma år. Tolv stycken deltog i racet och tre stycken fungerade som extrabilar. Just detta exemplar kördes av Emerson Fittipaldi. Man fortsatte rejsa med bilen genom åren och senare ägdes den av knarkkungen Pablo Escobar som körde med den i Copa Renault 4-mästerskapen. Efter att Pablo gick bort hamnade bilen i förvaring men till slut transporterades den tillbaka till USA där den har fått sig en full restaurering till originalskick. Nu ska den säljas och man begär 2,2 miljoner dollar. Du hittar annonsen på länken nedan. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Porsche investerar ytterligare 70 miljoner euro i Rimac
Äger nu 24 procent

Nu står det klart att Porsche lastar in ytterligare 70 miljoner euro i elbilstillverkaren Rimac. Därmed går man från att tidigare ha ägt 15 procent av företaget till att äga 24 procent. Lutz Meschke säger följande i ett uttalande: "Porsche has already placed its first orders with Rimac for the development of highly innovative series components. Rimac is excellently positioned in prototype solutions and small series. Mate Rimac and his team are important partners, especially when it comes to supporting us in the development of components. Rimac is well on its way to becoming a Tier 1 supplier for Porsche and other manufacturers in the high-tech segment." Förutom Porsche samarbetar Rimac även med Hyundai, Aston Martin, Koenigsegg, Renault och Pininfarina. Tumnagel
46.1°
+
Bobby Green
0

Alpine F1 visar nya bilen
Kommer rattas av Fernando Alonsos och Esteban Ocon

Renault F1 som för ett tag sedan blev Alpine F1 presenterade igår årets strategi och visade i samma veva upp den bil som kommer att rattas av Fernando Alonso och Esteban Ocon. Fabriken i engelska Enstone tillverkar chassiet och fabriken i franska Viry tillverkar motorerna till bilen som heter A521. Den går i färgerna blått, vitt och rött vilket både är historiska racingfärger för Alpine men även färgerna på de franska och brittiska flaggorna. Tumnagel
46.7°
+
Bobby Green
0

Nya Renault Mégane som laddhybrid börjar säljas
Blir din för 334.900 kronor

I september förra året började nya Renault Mégane att säljas, men inte laddhybriden. Nu är det dock dags även för den och på prislappen står det från 334.900 kronor. För pengen får man Mégane Sport Tourer E-TECH Plug-in Hybrid (laddhybriden erbjuds endast som kombi) och under skalet på den finns en drivlina som består av en förbränningsmotor, en elmotor och ett batteripack på 9,8 kWh. På bara el ska man kunna ta sig upp till fem mil och toppfarten är då 135 km/h. Den blandade förbrukningen anges till 0,13 liter per mil och utsläppet till 29 gram per kilometer. Finns alltså att köpa nu. Det går även att privatleasa modellen för 3550 kronor per månad. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Toyota passerar Volkswagen i storlek
Störst för första gången på fem år

Under förra året sålde Toyota 9,53 miljoner bilar vilket gör att de nu är världens största biltillverkare och därmed passerar Volkswagen i storlek för första gången på fem år. Volkswagens siffror för 2020 blev 9,31 miljoner bilar. Europa är den bilmarknad som har drabbats mest av pandemin och där säljer Volkswagen i vanliga fall mängder av bilar, men jämfört med 2019 minskade siffrorna med 15,2 procent under förra året. Totalt minskade bilförsäljningen i Europa med 24 procent. På tredje plats hittar vi Renault-Nissan-alliansen, på fjärde Hyundai-Kia och på femte General Motors. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Saab Aero X-designer ny designchef hos Ford
Anthony Lo går från Renault

1995 började Moray Callum på Ford och 1999 var han designchef över Super Duty, 2011 över Explorer och 2015 över Mustang och Ford GT. Han har även varit inblandad i nya Bronco, nya F-150 och Mach-E. Nu ska han gå i pension, och för att fylla hans skor har man plockat Anthony Lo som sedan 2010 varit designchef hos Renault. Anthony har hos Renault varit med och tagit fram konceptmodeller som Dezir, Captur, R-Space, Frendzy, Twinx27Z, Twinx27Run och Initiale Paris. Han började dock sin karriär med att designa Lotus Carlton som på sin tid var världens snabbaste fyrdörrars sedan. Han har därefter varit hos Audi där han jobbade med konceptbilen AVUS och A4. Han blev sen rekryterad av Mercedes och var med och ritade nya Maybach 1995 och S-Klass W221. 2000 tog Saab tag i honom och där var han bland annat med och tog fram Aero X-konceptet 2006 som ni kan spana in i bonusklippet nedan. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Dessa drivlinor kommer nya Nissan Qashqai att få
Räckviddsförlängare och mildhybrid

Senare i år kommer nya Qashqai att ha premiär och inför detta delar Nissan med sig av vad den kommer att få för drivlinor. Förutom en mildhybridversion kommer det här att bli Nissans första modell i Europa med räckviddsförlängaren e-Power. Nya Qashqai kommer alltså inte att erbjudas som laddhybrid utan det är dessa två alternativ som Nissan valt att begåva bilen med. e-Power kombinerar en bensinmotor på 1,5 liter och 160 hästar med en elmotor på 190 hästar. Bensinmotorn ser till att ladda batteriet som sedan skickar sin kraft till elmotorn som är den som driver framhjulen. Enligt Nissan ska bilen accelerera snabbare än sina laddhybrid-rivaler samtidigt som den gör det med ett lägre varvtal på förbränningsmotorn. Precis som i den helt eldrivna modellen Leaf kommer nya Qashqai också att få e-Pedal som ska se till att du i princip endast behöver använda gaspedalen när du är ute och kör, regenereringen ser till att hand om bromseriet. Mildhybrid-versionen är en uppdaterad version av systemet som är utvecklat av Nissan, Renault och Daimler. Den har en bensinmotor på 1,3 liter och i det här utförandet är den parad med ett mildhybridsystem på tolv volt. Kommer gå att få med antingen 140 eller 158 hästar. Den sistnämnda ska man kunna få med fyrhjulsdrift och en ny generation CVT-automatlåda. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

Smygtitt på nya Lada Niva
Ska börja säljas 2024

Lada lanserade den robusta modellen Niva 1977 och sedan dess har den typ sett likadan ut och fungerat på samma vis. Men det ska det bli ändring på 2024 då det vi får en smygtitt på här ska bli verklighet. Dragen känns fortfarande igen men Nivan ska nu ta det stora klivet in i framtiden. Den nya generationen kommer att baseras på Renaults plattform CMF-B och den kommer att erbjudas i två stycken olika storlekar. Tumnagel
42.0°
+
Bobby Green
0

Lotus och Alpine ska bygga eldriven sportbil ihop
Blir en uppföljare till nya A110

Nu får vi reda på att Alpine Cars, Renault Sport Cars (RSC) och Renault Sport Racing (RSR) förenas under Alpines flagg med syfte att utveckla prestandasportbilar. Med i Alpines produktplan finns en helt eldriven "Hot hatch" i B-segmentet baserad på plattformen CMF-B, en helt eldriven crossover i C-segmentet baserad på CMF-plattformen och en eldriven uppföljare till A110 som utvecklas tillsammans med Lotus. När den sistnämnda kan tänkas presenteras är dock oklart för tillfället. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0

Renault 5 gör comeback
Nu som retrotuff elbil

Renualt vill förvandla sitt företag till ett varumärke som står för teknik, service och ren energi och detta ska man göra under namnet "Nouvelle Vague" (nya vågen). Fram till 2025 ska man lansera 14 stycken huvudmodeller varva sju stycken är rena elbilar och sju stycken är bilar i C/D-segmentet. Alla nya bilmodeller kommer lanseras som el- eller hybridversioner. Man kallar den strategiska planen för "Renaulution" och en prototyp man tagit fram för att visa hur man tänker är en liten elbil som flörtar med klassikern Renault 5. Tyvärr berättar man inte vad som finns under skalet eller om tanken är att den här ska tillverkas längre fram. Kör på säger jag för den här var tuff! Tumnagel
53.4°
+
Bobby Green
0
2020

MV Agusta släpper motorcykel inspirerad av nya Alpine A110
Specialversion av Superveloce

Motorcykeltillverkaren MV Agusta och Renaults sportbilsmärke Alpine har nu slagit sina påsar (och två modeller) samman. Det handlar om hojen Superveloce och modellen Alpine A110 som resulterat i Superveloce Alpine - en fräsig motorcykel som endast släpps i 110 stycken exemplar. Hojen har en trecylindrig motor på 798 kubik som ger 147 hästar vid 13.000 varv. Ekipaget väger in på 173 kilo och ska göra 0-100 km/h på omkring tre sekunder. Toppfarten anges till 240 km/h. Cykeln har fått samma blåa färg som bilen, samma svarta Alcantaraklädsel på sitsen och den förhöjda A-loggan på kåporna ska föra tankarna till den ursprungliga A110:an. Ramen är i "Avio"-matt gråmetallic och sidopanelerna och enkelsvingen är lackade i matt silver. På tekniksidan hittar vi saker som en TFT-skärm på fem tum, farthållare, Launch Control, GPS och Bluetooth. Kedjeskyddet, kåporna för luftintagen, de nedre kåporna och både fram- och bakskärm är alla i kolfiber. På prislappen står det 36.300 euro. I det ingår ett racingkit som består av Arrow Racing avgassystem med tre utblås, specifikt anpassad motorstyrning, CNC-fräst tanklock med läderrem och Alpine logotyp, överdrag för bakre sittplatsen, skräddarsytt motorcykelkapell och ursprungsintyg. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Renault börjar sälja Captur som laddhybrid
Blir din för 357.900 kronor

I början av året visade Renault upp modellen Captur som laddhybrid. Nu drar försäljningen igång och ett exemplar blir ditt från 357.900 kronor. För den slanten får du en bil som bland annat tar sig upp till 6,5 mil (stadskörning) på bara el. Captur E-Tech som bilen kallas blir Renaults första laddhybrid i Sverige och den ska finnas att beskåda hos återförsäljarna nu. Förbränningsmotorn som går på bensin ger 160 hästar och till denna kopplas två stycken elmotorer. Till paketet kopplas en automatlåda utan koppling som ska göra körningen sömlös och bekväm. Bränsleförbrukningen anges till 0,15 liter per mil och utsläppen till 33 gram per kilometer. Bilens batteripack är på 9,8 kWh och en full laddning ska ta tre timmar. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Tokfet Renault Twizy till salu
Ser i alla fall snabb ut

2013 byggde RenaultSports F1-team en helgalen version av den lilla eldrivna tvåsitsiga bilen Twizy. Oakley Design inspirerades av denna och byggde en likadan, och nu är just denna bil till salu. Så även om den ser riktigt snabb ut så är den tyvärr inte det. RenaultSports version bjöd på 98 hästar, den här har bara fjuttiga 18. Förutom den vässade utsidan har insidan fått en annan ratt och en sportigare förarstol. Åket blir ditt för 19.999 pund. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Renault visar Kiger Concept
En ny crossover för Indien

Renault Kiger Concept är en förhandsvisning på en ny kompakt crossover som ska lanseras i Indien. Den produktionsklara versionen ska vara under fyra meter lång och målet är att den här ska bli populär i B-segmentet som står för 51 procent av bilförsäljningen i Indien. Bilen kommer även att säljas på andra marknader men vilka vet vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Nu säljs det fler elektrifierade bilar än dieslar i Europa
Första gången det händer

De senaste siffrorna från analysföretaget Jato Dynamics visar att det hände något mycket speciellt under september månad. För första gången någonsin såldes det då fler elektrifierade bilar än dieslar i Europa. Under månaden såldes 327.800 stycken bilar med någon sorts elmotorhjälp på 27 stycken olika marknader. I den kategorin ingår elbilar, laddhybrider, hybrider som mildhybrider och det var de två sistnämnda som sålde allra bäst och som stod för 53 procent av försäljningen. Bilar med dieselmaskin stod för 24,8 procent av nyregistreringen. För tio år sedan var den siffran istället 50 procent. Som ren elbil sålde Tesla Model 3 bäst med 15.702 stycken exemplar. Renault Zoe hamnar på andra plats med 11.023 stycken bilar och på tredje plats hittar vi nykomlingen Volkswagen ID.3 med 7897 stycken sålda exemplar. Tumnagel
57.3°
+
Bobby Green
0

Renaults prestanda-modeller kan få Alpine-stämpel
"Alpine kan bli mini-Ferrari"

Våren 2017 gjorde biltillverkaren Alpine comeback igen med nya A110. En kul och busig liten sportbil som imponerat på de flesta som har kört den. Men det här är bara början. Luca de Meo som är vd för Renault säger att framtida prestanda-modeller från Renault kan komma att få Alpine-stämpel på sig och han går även så långt som att säga att Alpine som märke skulle kunna utvecklas till ett "mini-Ferrari". Exakt vad han menar med det sistnämnda är lite oklart men helt klart är att vi kommer att få se Alpine på flera ställen i framtiden. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Specifikationerna för Renault Twingo Electric
Tyvärr inget vi kommer få se rulla här

Renault presenterar nu alla specifikationer kring den helt eldrivna versionen av Twingo som presenterades i februari. Försäljningen har dragit igång i Frankrike och på andra marknader (dock kommer bilen inte att säljas här) och den kostar från 21.350 euro. För slanten får man en elmotor där bak på 82 hästar och 160 newtonmeter i vrid. Den gör att bilen klarar 0-100 km/h på 12,9 sekunder och sen toppar ut vid 135 km/h. Batteripacket är på 22 kWh och det ska fulladdat ge en blandad räckvidd på 19 mil. Vid enbart stadskörning är den istället på 27 mil. Det finns även ett Eco-läge som förlänger den blandade körningen till 22,5 mil genom att begränsa accelerationen och toppfarten på motorvägen. Ladda kan man göra med upp till 22 kW och gör man det får man åtta mils räckvidd på 30 minuters tankning. Twingo Electric erbjuds i de olika utrustningsnivåerna Life, Zen, Intens och Vibes Limited Edition. Den sistnämnda kostar från 26.450 euro och den bjuder bland annat på lacken Valencia Orange, vita detaljer i grillen, 16-tums vita aluminiumfälgar och fartränder på bakdörrarna. Samma tema fortsätter på insidan. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Renault Mégane som elbil
Det här är konceptet eVision

2022 kommer alla nya bilar från Renault vara elektrifierade på något vis - hybrid, laddhybrid eller ren elbil. Mégane kommer att erbjudas som ren elbil och konceptet eVision är en förhandstitt på modellen som kommer att lanseras i produktionsutförande i slutet av nästa år. Den mäter 4,21 meter på längden, 1,8 på bredden, 1,5 på höjden och har en hjulbas på 2,7 meter. Vikten ligger på 1650 kilo och bilen bygger på plattformen CMF-EV. Elmotorn ger 217 hästar och den får sin kraft från ett batteripack på 60 kWh. Räckvidden enligt WLTP ligger på 45 mil och man ska kunna snabbladda med 130 kW. Tumnagel
49.2°
+
Bobby Green
0

Teasers för Renault och Dacias nya eldrivna modeller
Ett koncept och en produktionsbil

Mellan den 15 och 23 oktober anordnas eventet eWays och där kommer Renault och Dacia att visa upp sina nya elbilar. Renaults är ett koncept och det handlar om en crossover baserad på CMF-EV-plattformen. Dacias är produktionsversionen av den eldrivna modellen Spring. Det här är Dacias första elbil och den kommer att bli en av de billigaste i Europa när den lanseras. Om det är meningen att det ska stå Stay Tunned och inte Stay Tuned i Renaults video är oklart. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Teaser för ny elbil från Renault
En crossover

Det vi ser här är en första titt på Renaults nya helt eldrivna crossover. Det handlar dock än så länge bara om ytterligare ett koncept men man lovar att det ska vara en förhandsvisning av en kommande produktionsversion. Den sistnämnda kommer att baseras på plattformen CMF-EV som tagits fram speciellt för elbilar. Den kommande bilen blir mindre än Captur i storlek och lansering ska ske någon gång nästa år. Konceptet kommer att visas upp om cirka två veckor. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Uppdaterade Renault Mégane börjar säljas
Blir din för 249.900 kronor

I februari rullade Renault ut en uppdaterad version av modellen Mégane och nu är det dags att dra igång försäljningen av denna. Bilen kostar från 249.900 kronor och för den slanten får man en Mégane Sport Tourer TCe 140 Zen. Som vi tidigare har skrivit erbjuds nu även en laddhybrid (E-Tech) men den börjar inte säljas förrän i början av nästa år. Förutom lite förändringar utseendemässigt har modellen fått en skärm på 10,2 tum i instrumenthuset och en på 9,3 tum för infotainmentsystemet. Det finns även nya förarassistanssystem och ett av dessa är "motorvägs- och kö-assistans" som kombinerar den adaptiva farthållaren med filcentreringshjälp. Laddhybriden har en bensinfyra på 1,6 liter som paras samman med två stycken elmotorer. Batteriet är på 9,8 kWh och på bara el ska man kunna köra fem mil. Kör man bara i stan ska den siffran istället ligga på 6,5 mil. Toppfarten på el anges till 135 km/h. Laddhybriden går bara att få som kombi och på prislappen står det 353.900 kronor. Kommer gå att beställa någon gång nu i höst. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Tesla kommer halvera kostnaden för ett batteri
Lovar "en väldigt övertygande" bil under 25.000 dollar

I natt höll Tesla ett litet aktieägarmöte och efter det höll man vad man kallade för Battery Day. Man lovade mycket och man levererade mycket. Man började med själva battericellen där man har lyckats göra en större variant som är enklare att tillverka och som klarar snabbladdning. Att göra större celler har inte varit något problem i sig tidigare, men att lyckas få större celler att snabbladda har tydligen inte varit enkelt. Cellerna är också enklare i sin uppbyggnad och går att producera snabbare och enklare. Cellen är alltså annorlunda och innehåller ingen kobolt utan använder istället nickel (eller en blandning av järn och nickel), vilket är bra på många nivåer. Nickel fastställdes förresten en gång i tiden av svensken Axel Frederik Cronstedt. Hur som helst så är den nya cellen inte bara bättre i bilen utan man har förändrat väldigt stor del av tillverkningsprocessen och när man är klar så kommer man investeringen för att leverera en GWh vara 69 procent lägre och ta väldigt mycket mindre yta i anspråk. Tesla påstår att man kan kommer att kunna leverera 1 TWh för samma kostnad och på samma yta som man i dag kan leverera 150 GWh, alltså mer än sex gånger dagens utfall. Även delarna av fabriken som sätter ihop själva bilarna kommer att ta mindre yta i anspråk och bli billigare. Tumnagel
40.0°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida