m

Tokfet Renault Twizy till salu
Ser i alla fall snabb ut

2013 byggde RenaultSports F1-team en helgalen version av den lilla eldrivna tvåsitsiga bilen Twizy. Oakley Design inspirerades av denna och byggde en likadan, och nu är just denna bil till salu. Så även om den ser riktigt snabb ut så är den tyvärr inte det. RenaultSports version bjöd på 98 hästar, den här har bara fjuttiga 18. Förutom den vässade utsidan har insidan fått en annan ratt och en sportigare förarstol. Åket blir ditt för 19.999 pund. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Renault visar Kiger Concept
En ny crossover för Indien

Renault Kiger Concept är en förhandsvisning på en ny kompakt crossover som ska lanseras i Indien. Den produktionsklara versionen ska vara under fyra meter lång och målet är att den här ska bli populär i B-segmentet som står för 51 procent av bilförsäljningen i Indien. Bilen kommer även att säljas på andra marknader men vilka vet vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Nu säljs det fler elektrifierade bilar än dieslar i Europa
Första gången det händer

De senaste siffrorna från analysföretaget Jato Dynamics visar att det hände något mycket speciellt under september månad. För första gången någonsin såldes det då fler elektrifierade bilar än dieslar i Europa. Under månaden såldes 327.800 stycken bilar med någon sorts elmotorhjälp på 27 stycken olika marknader. I den kategorin ingår elbilar, laddhybrider, hybrider som mildhybrider och det var de två sistnämnda som sålde allra bäst och som stod för 53 procent av försäljningen. Bilar med dieselmaskin stod för 24,8 procent av nyregistreringen. För tio år sedan var den siffran istället 50 procent. Som ren elbil sålde Tesla Model 3 bäst med 15.702 stycken exemplar. Renault Zoe hamnar på andra plats med 11.023 stycken bilar och på tredje plats hittar vi nykomlingen Volkswagen ID.3 med 7897 stycken sålda exemplar. Tumnagel
57.3°
+
Bobby Green
0

Renaults prestanda-modeller kan få Alpine-stämpel
"Alpine kan bli mini-Ferrari"

Våren 2017 gjorde biltillverkaren Alpine comeback igen med nya A110. En kul och busig liten sportbil som imponerat på de flesta som har kört den. Men det här är bara början. Luca de Meo som är vd för Renault säger att framtida prestanda-modeller från Renault kan komma att få Alpine-stämpel på sig och han går även så långt som att säga att Alpine som märke skulle kunna utvecklas till ett "mini-Ferrari". Exakt vad han menar med det sistnämnda är lite oklart men helt klart är att vi kommer att få se Alpine på flera ställen i framtiden. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Specifikationerna för Renault Twingo Electric
Tyvärr inget vi kommer få se rulla här

Renault presenterar nu alla specifikationer kring den helt eldrivna versionen av Twingo som presenterades i februari. Försäljningen har dragit igång i Frankrike och på andra marknader (dock kommer bilen inte att säljas här) och den kostar från 21.350 euro. För slanten får man en elmotor där bak på 82 hästar och 160 newtonmeter i vrid. Den gör att bilen klarar 0-100 km/h på 12,9 sekunder och sen toppar ut vid 135 km/h. Batteripacket är på 22 kWh och det ska fulladdat ge en blandad räckvidd på 19 mil. Vid enbart stadskörning är den istället på 27 mil. Det finns även ett Eco-läge som förlänger den blandade körningen till 22,5 mil genom att begränsa accelerationen och toppfarten på motorvägen. Ladda kan man göra med upp till 22 kW och gör man det får man åtta mils räckvidd på 30 minuters tankning. Twingo Electric erbjuds i de olika utrustningsnivåerna Life, Zen, Intens och Vibes Limited Edition. Den sistnämnda kostar från 26.450 euro och den bjuder bland annat på lacken Valencia Orange, vita detaljer i grillen, 16-tums vita aluminiumfälgar och fartränder på bakdörrarna. Samma tema fortsätter på insidan. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Renault Mégane som elbil
Det här är konceptet eVision

2022 kommer alla nya bilar från Renault vara elektrifierade på något vis - hybrid, laddhybrid eller ren elbil. Mégane kommer att erbjudas som ren elbil och konceptet eVision är en förhandstitt på modellen som kommer att lanseras i produktionsutförande i slutet av nästa år. Den mäter 4,21 meter på längden, 1,8 på bredden, 1,5 på höjden och har en hjulbas på 2,7 meter. Vikten ligger på 1650 kilo och bilen bygger på plattformen CMF-EV. Elmotorn ger 217 hästar och den får sin kraft från ett batteripack på 60 kWh. Räckvidden enligt WLTP ligger på 45 mil och man ska kunna snabbladda med 130 kW. Tumnagel
49.2°
+
Bobby Green
0

Teasers för Renault och Dacias nya eldrivna modeller
Ett koncept och en produktionsbil

Mellan den 15 och 23 oktober anordnas eventet eWays och där kommer Renault och Dacia att visa upp sina nya elbilar. Renaults är ett koncept och det handlar om en crossover baserad på CMF-EV-plattformen. Dacias är produktionsversionen av den eldrivna modellen Spring. Det här är Dacias första elbil och den kommer att bli en av de billigaste i Europa när den lanseras. Om det är meningen att det ska stå Stay Tunned och inte Stay Tuned i Renaults video är oklart. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Teaser för ny elbil från Renault
En crossover

Det vi ser här är en första titt på Renaults nya helt eldrivna crossover. Det handlar dock än så länge bara om ytterligare ett koncept men man lovar att det ska vara en förhandsvisning av en kommande produktionsversion. Den sistnämnda kommer att baseras på plattformen CMF-EV som tagits fram speciellt för elbilar. Den kommande bilen blir mindre än Captur i storlek och lansering ska ske någon gång nästa år. Konceptet kommer att visas upp om cirka två veckor. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Uppdaterade Renault Mégane börjar säljas
Blir din för 249.900 kronor

I februari rullade Renault ut en uppdaterad version av modellen Mégane och nu är det dags att dra igång försäljningen av denna. Bilen kostar från 249.900 kronor och för den slanten får man en Mégane Sport Tourer TCe 140 Zen. Som vi tidigare har skrivit erbjuds nu även en laddhybrid (E-Tech) men den börjar inte säljas förrän i början av nästa år. Förutom lite förändringar utseendemässigt har modellen fått en skärm på 10,2 tum i instrumenthuset och en på 9,3 tum för infotainmentsystemet. Det finns även nya förarassistanssystem och ett av dessa är "motorvägs- och kö-assistans" som kombinerar den adaptiva farthållaren med filcentreringshjälp. Laddhybriden har en bensinfyra på 1,6 liter som paras samman med två stycken elmotorer. Batteriet är på 9,8 kWh och på bara el ska man kunna köra fem mil. Kör man bara i stan ska den siffran istället ligga på 6,5 mil. Toppfarten på el anges till 135 km/h. Laddhybriden går bara att få som kombi och på prislappen står det 353.900 kronor. Kommer gå att beställa någon gång nu i höst. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Tesla kommer halvera kostnaden för ett batteri
Lovar "en väldigt övertygande" bil under 25.000 dollar

I natt höll Tesla ett litet aktieägarmöte och efter det höll man vad man kallade för Battery Day. Man lovade mycket och man levererade mycket. Man började med själva battericellen där man har lyckats göra en större variant som är enklare att tillverka och som klarar snabbladdning. Att göra större celler har inte varit något problem i sig tidigare, men att lyckas få större celler att snabbladda har tydligen inte varit enkelt. Cellerna är också enklare i sin uppbyggnad och går att producera snabbare och enklare. Cellen är alltså annorlunda och innehåller ingen kobolt utan använder istället nickel (eller en blandning av järn och nickel), vilket är bra på många nivåer. Nickel fastställdes förresten en gång i tiden av svensken Axel Frederik Cronstedt. Hur som helst så är den nya cellen inte bara bättre i bilen utan man har förändrat väldigt stor del av tillverkningsprocessen och när man är klar så kommer man investeringen för att leverera en GWh vara 69 procent lägre och ta väldigt mycket mindre yta i anspråk. Tesla påstår att man kan kommer att kunna leverera 1 TWh för samma kostnad och på samma yta som man i dag kan leverera 150 GWh, alltså mer än sex gånger dagens utfall. Även delarna av fabriken som sätter ihop själva bilarna kommer att ta mindre yta i anspråk och bli billigare. Tumnagel
39.9°
+
Roger Åberg
0

Dacia uppdaterar Sandero
Baseras på ny plattform

Dacia skickar nu ut ett gäng bilder på den uppdaterade versionen av modellen Sandero. Full presentation kommer att äga rum den 29 september men innan dess får vi alltså se hur bilen ser ut både i vanligt utförande och som Stepway. Nyheterna förutom utseendet ska vara att modellen blivit mer modern, mångsidigare och utrustad med mer teknik. Exakt vad allt innebär är dock oklart för tillfället. Insidan ska ha fått en ny instrumentbräda som bland annat har en fristående skärm för infotainmentsystemet i mitten. Den största nyheten är att modellen nu baseras på plattformen CMF-B som även är grund för Renaults modeller Clio och Captur. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Renault F1 blir Alpine F1
Från och med nästa år

Nu berättar Renault att deras F1-team från och med nästa år kommer att gå under namnet Alpine F1. Bilen man tävlar med kommer att utrustas med en hybridmotor kallad E-Tech. Namnändringen kommer från att man vill sätta fokus på fransk excellens i hjärtat av Formel 1. Namnet Alpine som står för hög standard, prestige och prestanda ska därför passa naturligt in i F1-världen. Luca De Meo som är vd för Groupe Renault säger följande: "Alpine är ett vackert bilmärke, kraftfullt och livfullt, som ger anhängarna ett leende på läpparna. Genom att introducera Alpine, en symbol för fransk spetskompetens, till de mest prestigefyllda av världens fordonsdiscipliner, fortsätter vi tillverkarnas äventyr i en förnyad sport. Vi tar med oss ett dröm-märke tillsammans med de största namnen för dessa spektakulära biltävlingar som görs för och följs av entusiaster. Alpine kommer också att ta med sina värden och tillgångar till F1-paddocken: elegans, uppfinningsrikedom och djärvhet." Cyril Abiteboul som är teamchef Renault DP World F1 Team säger: "Denna förändring kommer vid ett viktigt ögonblick för teamet och F1-sporten. Alpine ger en ny mening, nya värden och färger till paddocken med tävlingsanda från andra världar och fransk kreativitet som kommer vara tillgångar vid förberedelserna för 2022 deadlines. De nya reglerna kommer att skapa förutsättningar för en rättvisare motorsport med omfördelningen av intäkterna; enklare och progressivare uppstyrt. Genomförandet av "budgetbegränsningen" sätter stopp för utgiftsloppet och gör det möjligt för teamen att mätas utifrån sportvärdet. Alpine har sin plats i Formel 1 och kan utmana om seger." Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

Renault Twingo moddad för drifting
Hej vad det går!

Piotr har länge drömt om att använda sin lilla Renault Twingo som driftingbil och drömmen börjar närma sig sanning. Bilen kommer med motorn bak och drivning på bakhjulen original, men försöker man sladda utan att modda stryps gasen och det går helt enkelt inte. Nu är det fixat och så här blev resultatet. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Mercedes har en ny modell på gång - T-Klass
En kompakt minibuss för familjen

I samarbete med Renault-Nissan-Mitsubishi har Mercedes en ny modell, och klass på gång. Nyheten heter T-Klass och det är en kompakt minibuss för stadskörning som är tänkt för familjen. Lansering kommer att ske under första halvan av 2022. Marcus Breitschwerdt som är chef över Mercedes-Benz Vans säger följande: "With the new Mercedes-Benz T-Class, we will offer a vehicle which makes it possible for families and those with active pastimes to step into the Mercedes-Benz world. These customers seek attractive and practical compact vehicles – and it is precisely these demands which the new T-Class fulfils. " Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Fernando Alonso gör comeback i Formel 1
Ska börjar köra för Renault igen

Idag släpptes den lite oväntade nyheten att den 38-årige Fernando Alonso kommer att göra comeback i Formel 1 från och med nästa år. Den dubbla världsmästaren Alonso lämnade F1-cirkusen 2018 efter 17 år. När han nu återvänder till F1 kommer han att köra för Renault, teamet som han kammade hem två världsmästerskap med 2005 och 2006. Där kommer Alonso att ersätta Daniel Ricciardo som nästa år kommer att köra för McLaren, teamet som Alonso körde för när han lämnade F1-racingen 2018. Fernando Alonso säger själv om sin comeback i ett uttalande på F1:s hemsida: "Renault is my family, my fondest memories in Formula 1 with my two World Championship titles, but Ix27m now looking ahead. Itx27s a great source of pride and with an immense emotion I’m returning to the team that gave me my chance at the start of my career and which now gives me the opportunity to return to the highest level.I have principles and ambitions in line with the teamx27s project. Their progress this winter gives credibility to the objectives for the 2022 season and I will share all my racing experience with everyone from the engineers to the mechanics and my team-mates. The team wants and has the means to get back on the podium, as do I." Tumnagel
43.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tut i luren! Renault Sport Spider fyller 25 år!
Kul bil!

1995 lanserade Renault en väldigt märklig och kul modell - Sport Spider. Ett rullande badkar där man bara kunde få vindruta mot tillägg och som hade motorn placerad bakom sittbrunnen. Mellan 95 och 99 tillverkade man 1493 stycken exemplar på Alpine-fabriken i franska Dieppe och det handlar om ett chassi i aluminium som sedan klätts med en kaross i plastkomposit. Motorn är en rak fyra på 2,0 liter som ger 150 hästar som i sin tur driver bakhjulen via en fempetad manuell låda. Men även om effekten inte är hisnande väger ekipaget bara 930 kilo vilket gör att det flyttar på sig bra ändå. Nu har den lustiga bilen hunnit fylla 25 år och det vill vi ju givetvis uppmärksamma, så grattis! Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

En dokumentär om japanska fängelser
Man förstår varför Carlos Ghosn inte ville sitta här

I den här dokumentären som heter Japansk rättvisa får vi oss en bättre inblick i japanska fängelser och deras rättsystem. Här är disciplinen stenhård och svenska fängelser kan nog ses som en spa-anläggning i jämförelse. Den före detta Renault-Nissan-chefen Carlos Ghosn var på väg att hamna här men lyckades fly från sin husarrest för att slippa. Efteråt fördömde han det japanska rättssystemet som anakronistiskt och inhumant. Du hittar dokumentären på länken nedan. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

Tut i luren! Dacia har nu funnits i Europa i 15 år
Har sålt 6,4 miljoner bilar här sedan dess

Biltillverkaren Dacia firar nu att de har funnits i Europa i 15 år. Under denna tid har man lyckats sälja 6,4 miljoner bilar. Till Sverige kom man 2009 och sedan dess har det sålts 40.000 stycken Dacia-bilar här. Den mest populära modellen är den lilla suven Duster. Dacia grundades 1966 i Rumänien och man har haft en koppling till Renault sedan start. Den allra första Dacian som hette Dacia 1100 var en Renault 8 med annan logga. 1999 köptes Dacia upp av Groupe Renault. 2004 lanserades modellen Logan och av den har man hittills sålt 1,8 miljoner exemplar. Nästa steg för Dacia är att göra verklighet av den eldrivna konceptbilen Spring Electric Showcar som man visade upp i mars. Den har en räckvidd på 20 mil och när den lanseras nästa år blir den Europas billigaste elbil. Bonusklipp nedan. Tumnagel
34.9°
+
Bobby Green
0

Carlos Sainz Jr börjar köra för Ferrari i Formel 1
Daniel Ricciardo tar hans plats hos McLaren

Vi skrev i veckan om att Sebastian Vettel och Ferrari inte kunde komma överens och därför gick skilda vägar. Nu står det klart att Carlos Sainz Jr ersätter honom. Carlos har skrivit kontrakt för två säsonger och börjar sitt nya jobb 2021. Hans plats i McLarens team kommer att tas över av Daniel Ricciardo som går från Renault. Tumnagel
46.6°
+
Bobby Green
0

Renault slutar sälja bilar med förbränningsmotor i Kina
Fokuserar på elbilar och kommersiella fordon istället

Renault meddelar nu i ett pressmeddelande att man lägger om lite i strategin när det kommer till den kinesiska marknaden. Fokus kommer att ligga på eldrivna bilar och lätta kommersiella fordon - inga vanliga passagerarbilar med förbränningsmotor kommer att säljas. Förra året såldes bara 18.607 bilar trots att produktionskapaciteten är 110.000 så man kan ju förstå om Renault inte är särskilt nöjda hittills. Tumnagel
45.2°
+
Bobby Green
0

Bilfabriker i Europa drar igång verksamheten igen
Audi, Renault och Hyundai smygstartar

Audi, Renault och Hyundai har alla lite smått öppnat upp sina fabriker i Europa igen. Omkring 100 stycken anställda på Audis motor-fabrik i den ungerska staden Györ började jobba igen den här veckan. Där kör man än så länge bara ett skift men tanken är att köra två i slutet av veckan. I slutet av nästa vecka hoppas man kunna dra igång med bilproduktionen igen. Renault har återstartat lite produktion i Portugal och planerar att öppna upp i Rumänien igen den 21 april. I Hyundais fall har fabriken i Tjeckien dragit igång två skift, vanligtvis brukar där vara tre. Angela Merkel är just nu i diskussioner med ledare i Tyskland om möjligheterna att lätta lite på restriktionerna så att fler fabriker i landet kan återuppta sin produktion. Enligt Bloomberg Intelligence förutspås det att tre miljoner färre bilar kommer att tillverkas i år och att det innebär 60 miljarder euro i förlorade intäkter för biltillverkarna. Tumnagel
48.8°
+
Bobby Green
0

Pigg Peugeot 207 med sinnessjukt motorljud
Hej vad det går!

På Leadfoot Festival som anordnades i februari deltog den här Peugeot 207. Men det är inte den aggressiva karossen eller fläskiga bakvingen som får den här bilen att sticka ut, utan motorljudet. Lyssna bara, och njut. V6:a på 3,5 liter hämtad från en Formula Renault-bil. 450 hästar vid 8500 varv, fyrhjulsdrift, sexväxlad låda och 0-100 km/h på 2,6 sekunder. Tumnagel
48.1°
+
Bobby Green
0

Dacia visar eldriven konceptbil
Lanseras 2021 och blir då Europas billigaste

Spring Electric Show Car är arbetsnamnet på Dacias senaste konceptbil. Det är en helt eldriven liten crossover som när den lanseras i produktionsutförande 2021 kommer att bli den billigaste elbilen i Europa. Räckvidden ska ligga på över 20 mil (WLTP) och det är Renault-grejer som finns under skalet. Bilen mäter 3,73 meter på längden och designen förhandsvisar lite av hur den färdiga produkten kommer att se ut. Vad bilen kommer att kosta när den väl är här på riktigt återstår att se. Tumnagel
43.1°
+
Bobby Green
0

Renault presenterar eldrivna Morphoz
En crossover för framtiden

Efter teaserbilden har Renault nu presenterat sin nya konceptbil Morphoz. Det här är en eldriven crossover för framtiden och enligt Renault är det en bil som kan skräddarsys efter just dina behov. Den har två körlängen - City Mode och Travel Mode. City är som namnet avslöjar anpassad för stan och har därför något kortare räckvidd (40 mil) med sitt batteripack på 40 kWh. Travel har lite mer batteri, 50 kWh, för att kunna göra längre resor på upp till 70 mil. För att växla mellan lägena åker man till en speciell station där man byter batteriet på bara några sekunder via en lucka i golvet. Läs mer om konceptet i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Jaguar och Audi har brist på batterier till sina elbilar
Måste stoppa produktionen

Det byggs batterifabriker på flera platser men det räcker inte riktigt till. De fabriker som finns hinner inte med att tillverka den mängd som behövs vilket nu har resulterat i att både Jaguar och Audi tvingas pausa produktionen av sina elbilsmodeller I-Pace och e-tron. Batterierna köps från LG Chems fabrik i Polen. Även Mercedes har problem med leveranserna därifrån vilket har gjort att man har halverat sin försäljningsprognos av modellen EQC under det här året. LG Chem levererar även batterier till Volvo, Renault och Volkswagen. Fabriken ska byggas ut från dagens produktion på 10 GWh till 70 GWh och 2022 är målet att nå full kapacitet på anläggningen. Man ska då kunna förse en miljon elbilar med batterier. Tumnagel
34.2°
+
Bobby Green
0

Renault rullar ut Twingo som elbil
Tar sig bara 18 mil på en laddning

Ni med räckviddsångest - titta bort! Renault presenterar nu modellen Twingo som ren elbil och den tar sig bara 18 mil på en laddning. Ganska mycket mindre än konkurrenterna Skoda Citigo iV (26,5 mil) och Volkswagen e-Up! (25,6 mil) alltså. Under skalet på Twingon finns ett batteripack på 22 kWh som i sin tur matar en elmotor på 81 hästar och 160 newtonmeter. 0-50 km/h ska gå på fyra sekunder och toppfarten anges till 135 km/h. Via ett vanligt eluttag ska det ta 13,5 timmar att ladda. Denna tiden kapas till åtta respektive fyra timmar om man har laddboxar på 3,7 kW eller 7,4 kW. Har du en snabbare laddare på 11 kW ska det ta två timmar och tio minuter att ladda från 0-80 procent. Twingo Z.E som versionen kallas kommer tyvärr inte att sälja i Sverige. Är du inte vän med franskan får du sätta på automatisk översättning i klippet nedan. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Renault visar eldrivna konceptet Morphoz i Genève
Ska ge en inblick i den elektriska framtiden

Alla stora biltillverkare går mot elektrifiering. Renault kommer att visa upp ett nytt koncept på mässan i Genève nästa månad som ska ge en glimt av hur deras framtid ser ut. Bilden vi har här är det första vi får av det som kommer att visas upp. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Volkswagen teasar nya Golf GTD
Får DRL-ljus alá Renault Megane R.S.

Nästa månad kommer Volkswagen att visa upp nya Golf GTD i Genève och nu får vi en första teaserbild på bilens front. Det vi ser är att den verkar få en ljusramp som löper längs med hela grillen och DRL-ljus likt de man hittar på Renault Megane R.S. Tidigare läckta uppgifter har skvallrat om att nya GTD får 201 hästar ur sin turbomatade fyra. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Dacias kommande elbil ska bli billigast i Europa
En Renault K-ZE med annan logga

För snart ett år sedan visade Renault upp produktionsversionen av modellen K-ZE. Det är en liten helt eldriven crossover från Kina som inte kommer att säljas i närheten av oss. Men det ska den här Dacian göra, som är samma bil fast med annan logga i fronten. När den anländer någon gång nästa år eller 2022 kan den kvala in som billigast i Europa. Förmodligen blir specarna för bilen exakt samma som hos Renaulten vilket innebär en elmotor på 45 hästar kopplad till ett batteripack på 26,8 kWh. Toppfarten är blygsamma 105 km/h och på en laddning ska man komma 27,1 mil enligt NEDC-cykeln. Tumnagel
44.1°
+
Bobby Green
0
Nästa sida