m

Mercedes-Maybach S-Klass vs Rolls-Royce Phantom
Har Mercan vad som krävs?

En Rolls-Royce Phantom är liksom toppen på lyxisberget. Mercedes-Maybach S-Klass vill väldigt gärna vara där också, men har den vad som krävs för att bräcka Rollsen? Throttle House har jämfört de två lyxlimporna för att se vem av dem som regerar egentligen. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Mercedes EQS eller S-Klass – Vilken är bäst?
Mat Watson från Carwow testar

I denna video jämför Carwows Mat Watson de två olika varianterna av Mercedes lyxigaste bil, EQS och S-Klass. EQS är eldriven och S-Klass drivs med fossilt bränsle. Tumnagel
37.9°
+
Hugo Engström
0

Nu kan du köpa en Maybach
Din från 1.912.000 spänn

Om Mercedes-Maybach S-Klass är en äkta Maybach eller inte kan man diskutera i små grupper, men lyxig är den. Perfekt för dig som gillar S-Klass men som vill vara ett snäpp exklusivare helt enkelt. Den presenterades för ett halvår sedan och nu är det säljpremiär. Prislappen börjar på 1.912.000 kronor, men räkna inte med att den slutar där. För den pengen får man 18 centimeter extra att leka med i baksätet och vill man ha tvåtonslack från fabrik är det här det du ska välja, men man kan få med en färg också. Feta skärmar, aktiv brusreducering och annat härligt finns också. Lyx galore alltså. Tumnagel
40.3°
+
Roger Åberg
0

Pokémon Brilliant Diamond och Shining Pearl släpps i november
Och Pokémon Arceus släpps 28 januari

Tidigare i år fick vi några ordentliga Pokémon-relaterade nyheter. Bland annat kommer vi få en ny version av Nintendo DS-klassikerna Pokémon Diamond och Pearl samt det sprillans nya open world-spelet Pokémon Arceus. När release av dessa spel skulle ske sades det ingenting om då, men nu har The Pokémon Company spikat releasedatum för båda titlarna. Eller rättare sagt alla tre. Pokémon Brilliant Diamond och Shining Pearl kommer släppas 19 november och Arceus kommer lanseras 28 januari. Samtliga titlar kommer vara spelbara på Switch. Tumnagel
38.0°
+
André Stray
0

En trailer för Final Fantasy XIV: Endwalker
Den nya stora expansionen för Final Fantasy XIV

I går kväll körde Square Enix ett Final Fantasy 14-jippo för att visa vad spelet har att erbjuda det kommande året. Mycket fokus låg på den kommande expansionen Endwalker som kommer släppas den 23 november och en ordentlig trailer för expansionen kan kollas in ovan. Reaper kommer vara ett av expansionens nya jobb och det är en DPS-klass för folk som vill använda en lie som vapen. En närmare titt på jobbklassen kan kollas in i trailern nedan. Självklart kommer expansionen också bjuda på flera nya områden som man kommer utforska bland annat månen. I samband med Endwalker kommer folk också kunna spela som manliga Vieras vilket ju är efterlängtat. Tumnagel
39.1°
+
Frode Wikesjö
0

Mercedes EQS ska ha räckvidd på 77 mil
Nu snackar vi!

Mercedes fortsätter sakta men säkert på elbilsspåret och i augusti är det dags för en elektrisk version av S-klass. EQS som den heter har man inte riktigt visat upp, men nu har man berättat lite fakta om den i alla fall. Man lovar en imponerande räckvidd på upp till 77 mil under WLTP-cykeln (lite beroende på modell och utrustning) och det uppnår man bland annat med ett cd-värde på 0,2, vilket betyder att man har rekordlågt luftmotstånd. Mercedes säger att det är det lägsta någonsin för en produktionsbil. Förbrukningen på den klenare versionen (med 333 hästar) kommer att ligga på mellan 16 och 19,1 kWh/100 km och den starkare versionen på 523 hästar kommer att ha en förbrukning på 16,9 till 20 kWh/100 km. Riktigt bra om det stämmer. Man lovar även en ännu starkare modell lite längre fram. Batterierna kommer att finnas i två storlekar på 90 och 107.8 kWh. Bilen kommer att ha ny batteriteknik som är utvecklat av Mercedes själva och som innehåller en hel hög med nyheter som bland annat gör att man kan packa batterierna tätare. EQS kommer som sagt i augusti och det är lovande att andra än Tesla har ny batteriteknik på gång! Tumnagel
57.6°
+
Roger Åberg
0

Exakt hur lyxig är Mercedes-Maybach GLS?
Doug ger oss en genomgång

En av de flådigaste suvarna du kan köpa är Mercedes-Maybach GLS som släpptes i november 2019. Den här beskrivs som en förhöjd S-Klass och på insidan kan du vältra dig i lyx. Helst hänger du i baksätet där du har alla bekvämligheter du kan tänka dig nära till hands. Här visar Doug oss vad man får för pengarna om man köper en. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0

En trailer för Blaster Master Zero 3
Spelet släpps den 29 juli

Ett tredje Blaster Master Zero-spel är på gång för Nintendo Switch, PlayStation 4 och Windows från Inti Create. Blaster Master Zero 3 heter det och kommer släppas den 29 juli. Som man kan se i trailern ovan fortsätter även detta tredje spel ha de sköna vibbarna från Sunsofts NES-klassiker men då med en del nymodigheter. Tumnagel
37.5°
+
Frode Wikesjö
0

Genomgång av en Hongqi H9
Den kinesiska S-Klassen

Förra året hade Hongqis stora lyxlimpa H9 premiär. Många tycker att den är en dålig Rolls-Royce-kopia, ripoff av BMW 7-serie eller plagiat av Mercedes S-Klass. I det här klippet går Wheelsboy igenom bilen för att ta reda på vad det egentligen handlar om. Tumnagel
33.8°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Mercedes C-Klass
Laddhybriden klarar tio mil på el

Så, då har skynket fallit från nya Mercedes C-Klass. Tidigare uppvisning av interiören och läckta officiella pressbilder gör att bilen utseendemässigt inte är någon överraskning, men nu får vi även lite fakta kring vad som döljer sig under skalet. Det som sticker ut mest är nog att laddhybriden klarar tio mil på bara el vilket säkert är välkommet av många. Alla versioner av C-Klass är elektrifierade, antingen är det mildhybrid eller laddhybrid som gäller. Mildhybriderna har ett 48-voltsystem som kan ge 20 hästar extra om du gasar hårt, och gör det även möjligt att "coasta" om du kör på motorväg. Laddhybriderna får ett batteripack på 25,4 kWh och en ombordladdare på 11 kW. Man ska kunna snabbladda batteriet med upp till 60 kW. Precis som vi har skrivit tidigare kommer nya C-Klass endast att erbjudas med fyrcylindriga motorer. Exakt vilka specar som är aktuella här i Sverige vet vi inte än. C300 som kommer till USA har i alla fall den turbomatade M254-maskinen på 2,0 liter. Effekten anges till 259 hästar och 400 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 5,9 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 208 km/h. Ingen manuell växellåda kommer att erbjudas till nya C-Klass utan alla får den niostegade 9G-Tronic-lådan. Bilen har vuxit sex centimeter på längden och har en hjulbas som nu är 2,5 centimeter längre. Det ska bland annat göra modellen rymligare på insidan, speciellt i baksätet. Totalt mäter bilen 4,68 meter på längden, 1,86 på bredden och 1,47 på höjden. På insidan hittar vi bland annat generation två av infotainmentsystemet MBUX. Detta styrs via en stor skärm på mittkonsolen och det finns möjlighet att uppdatera systemet via molnet. I övrigt har mycket teknik hämtats från storebror S-Klass. En nyhet är Mercedes Digital Light som finns på tillvalslistan. Det innebär att strålkastarna kan projicera bilder på vägen - exempelvis visa hur bred bilen är om man kör där det är trångt, eller peka ljuset på något som skulle kunna innebära en fara. Nya C-Klass börjar säljas i slutet av mars och de första kunderna ska få sina bilar i sommar. Hur priserna ser ut vet vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
45.5°
+
Bobby Green
0

Mercedes har nu byggt 50 miljoner bilar
75 år tog det

Mercedes har nu passerat en ganska så mäktig milstolpe och det är 50 miljoner tillverkade bilar under 75 års tid. Jubileumsbilen blev en Mercedes-Maybach S-klass som rullade av bandet på fabriken i Sindelfingen häromdagen. Styrelsemedlemmen Jörg Burzer säger följande: "Mercedes-Benz has always been synonymous with luxury. That’s why I’m very proud of this very special production anniversary: Fifty million vehicles produced is a significant milestone in the history of our company, and an exceptional achievement by the team. I would like to thank the colleagues in the plants around the world for their work and their commitment. Their expertise and passion in the production of our stars make the wishes of customers all over the world come true day after day." Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0

Star Wars: Republic Commando ser ut att släppas till Switch
Dags att blåsa nytt liv i ett av världens bästa spel?

Star Wars: Republic Commando släpptes till PC och Xbox 2005. Spelet blev väldigt hyllat vid release och sedan dess har titeln toppat listor över spel som borde remastras eller få en remake-behandling. Nu verkar det som att spelet äntligen kommer få lite kärlek och släppas till Nintendo Switch. Enligt dataminern NWPlayer123 ska spelet dykt upp på Nintendos eShops-servrar och vara redo att släppas skarpt. Om informationen stämmer är Switch-porten gjord av Aspyr Media, som tidigare jobbat med att porta Star Wars-klassiker som Knights of the Old Republic till mobiltelefoner och köptes nyligen upp av svenska Embracer Group. Huruvida den nya Switch-versionen av spelet har fått några grafiska förbättringar eller någon annan form av uppfräschning är för tillfället oklart. Oavsett är vi svinglada att det sker något på Republic Commando-fronten. Tumnagel
42.3°
+
André Stray
0

Saab Aero X-designer ny designchef hos Ford
Anthony Lo går från Renault

1995 började Moray Callum på Ford och 1999 var han designchef över Super Duty, 2011 över Explorer och 2015 över Mustang och Ford GT. Han har även varit inblandad i nya Bronco, nya F-150 och Mach-E. Nu ska han gå i pension, och för att fylla hans skor har man plockat Anthony Lo som sedan 2010 varit designchef hos Renault. Anthony har hos Renault varit med och tagit fram konceptmodeller som Dezir, Captur, R-Space, Frendzy, Twinx27Z, Twinx27Run och Initiale Paris. Han började dock sin karriär med att designa Lotus Carlton som på sin tid var världens snabbaste fyrdörrars sedan. Han har därefter varit hos Audi där han jobbade med konceptbilen AVUS och A4. Han blev sen rekryterad av Mercedes och var med och ritade nya Maybach 1995 och S-Klass W221. 2000 tog Saab tag i honom och där var han bland annat med och tog fram Aero X-konceptet 2006 som ni kan spana in i bonusklippet nedan. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0
2020

Lorinser klär upp nya Mercedes S-Klass med 21-tummare
Xzibit approves

I början av september rullade Mercedes ut nya S-Klass. Nu presenterar Lorinser hur de kan pimpa upp lyxlimpan med en omgång fälgar i storlek 21. Modellen heter LM2R och förutom krom kommer de i silver eller svart om man hellre föredrar det. Dimensionerna är 9J x 21 H2 ET32 fram och 10.5J H2 ET37 bak. Prislappen per styck är 960 euro. Förutom fälgar kommer Lorinser framöver även att erbjuda både effekthöjning och aerodynamikprylar till modellen. Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0

Nya Mercedes-Maybach S-Klass är här
En bil du inte vill köra

I början av september rullade Mercedes ut nya S-Klass. Nu kommer den i det lyxigaste utförandet man kan tänka sig - Maybach. Bilen sticker ut genom att ha lack i två toner, mer krom, annan design på fälgarna och en grill med vertikala ribbor i sig. Den är dessutom hela 29 centimeter längre än en vanlig S-Klass vilket innebär att den mäter 5,47 meter på längden. Busenkel att fickparkera alltså. Allt för att man ska förstå att det här inte är någon vanlig vagn som kommer rullandes. Med den här vill man utmana bilar som Bentley Flying Spur och Rolls-Royce Ghost. Som väntat är det i baksätet man vill hänga i den här bilen. Här dryper det av lyx i överflöd, benutrymme så det räcker och blir över och alla tekniska prylar du kan tänkas behöva. Du kan öppna och stänga dörrarna elektriskt med en knapp eller genom att göra en gest - för att öppna en dörr manuellt är för tjänstefolk. Här bak finns det två stycken fåtöljer att plantera ändan i och dessa är givetvis utrustade med massage, värme och kyla. Sitter man bakom passagerarstolen kan man även fälla sin stol och få en mer liggande position. Då fälls även ett stöd för benen ut från sätet framför, och detta kan ge dig massage av vaderna. Som om inte allt detta vore nog är även dörrsidorna och armstöden uppvärmda för att du inte ska frysa om dina armbågar. Skärmarna på framstolarna mäter 11,6 tum och via dessa kan du styra allt från musik till klimatanläggning. Mellan stolarna finns en skärm till som du kan ta loss och använda som surfplatta. Sist men inte minst finns här ett kylskåp för dina drycker och specialdesignade glas att hälla upp detta i. Under den långa motorhuven finns det antingen en V8:a eller en V12:a. Den förstnämnda versionen heter S580 4Matic och den har den välbeprövade dubbelturbomatade vinkelåttan på 4,0 liter. Den ger här 500 hästar och kan via ett mildhybrid-system bjuda på en extra dos med 25 hästar vid behov. S650 har istället tolv stycken burkar, dubbla turbo och maskinen är på 6,0 liter. Effekten är 625 hästar och drivningen sker på alla fyra hjulen. Längre fram kommer även en laddhybrid-version att erbjudas. Den kombinerar en rak bensinsexa på 3,0 liter med en elmotor och ska ha en sammanlagd effekt på 510 hästar. Lansering sker i mitten av nästa år men något pris har vi inte fått än. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

En rejäl genomgång av nya Mercedes S580
Mildhybrid sprängfylld med teknik

Folk har börjat få recensera nya Mercedes S-Klass som presenterades i början av september och här ser vi när Autogefühl går igenom den nuvarande toppversionen S580. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Mercedes-Maybach GLS kostar från 1.620.000 kronor
Inte mer?

1.620.000 kronor är sjukt mycket pengar. Kanske inte om man ska köpa ett hus, men om man ska köpa en ny bil är det en ansenlig summa. För de flesta. Mercedes-Maybach GLS lanseras i USA just nu och därför har vad den kostar där börjat snurra runt på nätet, det svenska priset har varit klart ett bra tag men vi har aldrig skrivit om det så här kommer det alltså. Och det är väl inte så extremt eller? Det var i november förra året som Mercedes-Maybach GLS presenterades och det här är alltså crème de la crème när det kommer till lyx från den tyska tillverkaren. Som Maybach alltid har varit. Men när Mercedes återupplivade epitetet och 2002 lanserade modellerna Maybach 57 och Maybach 62 hade de helt sjuka prislappar. I princip handlade det om ordentligt uppsnofsade Mercedes S-Klass-versioner som kostade från 341.750 euro respektive 392.750 euro i sina billigaste utföranden. Slog du till på specialaren Maybach Landaulet som var en semi-cabriolet fick du punga ut med hiskeliga 900.000 euro! 2012 la man ner sina satsningar på namnet, men 2015 återuppstod det igen med en liten annan approach. Temat var fortfarande überlyx men utförandet var lite mer diskret och prislappen var lite mer "rimlig". Först ut var Mercedes-Maybach S 500 och den kostade från 1.369.000 kronor. Galet mycket pengar men ingen hade väl väntat sig att en fullsmetad S-Klass skulle vara billig. Men den kostade i alla fall inte över tre miljoner som tidigare. Åren har gått och för ett år sedan presenterade man alltså suven GLS med Maybach-behandling. Och en sådan får du för 1.620.000 kronor vilket i mina öron inte låter så extremt farligt för vad man får? Vanliga GLS har ett startpris på 862.900 kronor så Maybach-versionen är ju dubbelt så dyr, men jämfört med britterna (Rolls-Royce Cullinan och Bentley Bentayga känns den "billig". Du hittar den kompletta prislistan på länken nedan. Vilken lyx-SUV i detta segment skulle du välja om du hade möjlighet? Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Tester med automatiserad parkering på Stuttgarts flygplats
Nu med nya Mercedes S-Klass

Att behöva leta parkering för sin bil när man kommer stressad till flygplatsen är allt annat än kul. Därför vore det ju najs om man bara kunde dumpa bilen inne i garaget på en avsedd plats och sedan låta bilen parkera sig själv. Detta är precis vad Mercedes visade upp tillsammans med Bosch på flygplatsen i Stuttgart för tre år sedan. Nu visar man upp tekniken igen och tester pågår fortfarande innan man kan släppa tjänsten skarpt för allmänheten. P6-garaget på flygplatsen kommer att fungera som pilotplats och här testar man just nu hur tekniken fungerar på nya Mercedes S-Klass. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Mercedes S-Klass
Mest teknikstinna flaggskeppet någonsin

Då var det så dags för Mercedes att presentera helt nya S-Klass. Som väntat är bilen förbättrad på alla punkter och utseendet följer nu övriga modeller i utbudet. Bland nyheterna hittar vi bland annat det innovativa stötdämparsystemet E-Active Body Control som består av aktiva dämpare, en kamera och 20 stycken sensorer som hela tiden övervakar vägen och ställer in bilen för att ge den mest behagliga åkturen. Annat är bakhjulsstyrningen som vinklar bakhjulen upp till tio grader och därmed kortar vändcirkeln med två meter jämfört med föregångaren. Nya S-Klass kommer att erbjudas som laddhybrid (S580e) med en räckvidd på tio mil nästa år. Den kommer även att dyka upp som ren elbil och då ha en räckvidd på hela 70 mil. Övriga versioner kallas för S 450 4MATIC, S 500 4MATIC, S 350 d, S 350 d 4MATIC och S 400 d 4MATIC. Bilen får en uppdaterad version av Drive Pilot-systemet som ger dig självkörning i nivå 3 i upp till 60 km/h. Det finns även Over-The-Air (OTA)-uppdateringar som gör det möjligt att uppdatera bilen framöver. Thomas berättar allt du behöver veta i klippet nedan. Annars finns mer info på denna länk. Säljstart i Sverige blir i slutet av september och de första bilarna kommer hit i december. Några priser har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
44.2°
+
Bobby Green
0

Nya Mercedes S-Klass läcker ut
Läcker?

Klockan 14.00 idag håller Mercedes låda och drar täcket av nya S-Klass. Internet har dock hunnit före med ett gäng läckta bilder så här kommer de. En artikel när bilen väl är officiell kommer senare. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Nya Porsche Panamera slår lyxbils-rekord på Nürburgring
Tog sig runt Nordslingan på 7:29.81

Porsche har en uppdatering av modellen Panamera på gång och innan den släpps har man hunnit sätta rekord med bilen på Nürburgring. En faceliftad version av Panamera Turbo, med väldigt lite maskering, har lyckats köra runt Nordslingan på 7:29.81 vilket är ett nytt rekord i lyxbils-klassen. Bakom ratten satt testföraren Lars Kern. Uppdaterade Panamera presenteras i slutet av månaden. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Mercedes visar mer av insidan i nya S-Klass
Den tredje platsen man hänger på vid sidan av hemmet och kontoret

Det är snart dags för Mercedes att presentera nya S-Klass och som väntat kommer den att vara lyxigare och smartare än någonsin på alla sätt. Ett ställe köparen antagligen kommer att spendera mycket tid på är insidan. Nu får vi lite mer information kring den och några bilder och två filmklipp som visar mer av vad som komma skall. Tumnagel
45.2°
+
Bobby Green
0

Head up-displayen i nya Mercedes S-Klass har AR-teknik
Så här kommer den att fungera

Det senaste bland biltillverkarna är att man tryckt in augmented reality i head up-displayen. Skodas elbil Enyaq kommer att få det, precis som Mercedes nya S-Klass vilket vi får en demonstration av här. I denna kommer man få guidning av pilar, tydligare markeringar av vägens kantlinjer och en målflagga som kommer att dansa på platsen när man väl har kommit fram till sin destination. Nya S-Klass kommer att visas upp den 2 september. Tumnagel
45.0°
+
Bobby Green
0

Mercedes S-Klass får världens första krockkudde för baksätet
Ska fånga upp personer som en handske

Idag har många nya bilar krockgardiner i baksätet som skyddar huvudet från sidan om en krock inträffar. I nya Mercedes S-Klass tar man det hela ett steg längre och monterar in en krockkudde i framstolarna som ska fånga upp de i baksätet som en handske. Denna ska fungera som den i framsätet gör och utlösas vid en frontalkrock. De ska dock vara lite annorlunda utformade och ska kunna anpassas till barnstolar och fungera i samband med krockkuddarna som finns i säkerhetsbältena. Nya S-Klass har premiär den 2 september. Tumnagel
47.6°
+
Bobby Green
0

Liten glimt på nya Mercedes S-Klass front
Ser elegant ut

Mercedes fortsätter att teasa nya S-Klass och nu får vi två nya bilder på modellen. En av dessa visar en omaskerad front som avslöjar hur de nya strålkastarna ser ut. Den andra bilden visar bilen snett bakifrån men här är det fortfarande ganska hård maskering på så det blir svårt att se alla linjer. Nya S-Klass kommer att presenteras senare i år och tillverkningen kommer att ske på den nya fabriken Factory 56 som ligger i Sindelfingen och som öppnar i september. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Mercedes teasar nya S-Klass
Samtidigt som nästintill omaskerad bil läcker ut

Mercedes öppnar upp sina fabriker igen vilket man med denna video vill visa, samtidigt som man teasar nya S-Klass lite. Vdn Ola Källenius hälsar anställda välkomna tillbaka samtidigt som han står bredvid en maskerad bil. Dock har bilder på en nästan helt omaskerad bil redan läckt ut, och dessa kan du beskåda på länken nedan. Vi en snabb titt ser den nya bilen inte ens ut som en Mercedes om ni frågar mig, i alla fall inte framifrån. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Kolla in dokumentär om Hollywoods bästa(?) filmbolag
Electric Boogaloo: The Wild, Untold Story of Cannon Films

Börjar det bli tunt på streamingfronten i karantänen så går det nu att kolla in dokumentären Electric Boogaloo: The Wild, Untold Story of Cannon Films gratis på Vimeo. Dokumentären handlar om det amerikanska filmbolaget Cannon Films som gjorde sig kända för att göra kalkonrullar med rätt låg budget. Filmbolaget drevs av de israeliska kusinerna Menahem Golan och Yorum Globus. Under 1980-talet gjorde brödernas filmbolag runt 300 filmer och bland titlarna hittas bland andra B-films-klassiker som Missing in Action, Cobra, Invasion USA, Styrka Delta Force, Enter the Ninja, Breakdance: The Movie, The Last American Virgin, Bloodsport, Kickboxer, 10 to Midnight, Death Wish 3, Motorsågsmassakern 2, He-Man – Universums härskare, Barfly och Runaway Train Det finns även lite svenskkopplingar i dokumentären i form av lite svensk nakenfilm och Dolph Lundgren som medverkat i flera av Cannon Films rullar. Ni hittar trailern till Electric Boogaloo: The Wild, Untold Story of Cannon Films, en film som här i Sverige har visats under titeln Kungarna av Hollywood: Den sanna historien om Cannon Films uppgång och fall, och vill ni se hela filmen så hoppa vidare på länken nedan. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Eldriven motorcykel med trampor
Det här är eROCKIT

På Berlin Motorcycle Days har man nu visat upp eROCKIT som är en eldriven motorcykel. Det som skiljer den här från tidigare vi har sett är att den har trampor, och dessa måste du använda för att få fart på cykeln. Det finns inget gashandtag utan du "gasar" med fötterna så att säga. Toppfarten ligger på 90 km/h och i Tyskland räknas detta som en lätt motorcykel (125 kubiks-klassen). Räckvidden ska ligga på över tolv mil och laddar gör man via ett vanligt eluttag hemma vilket för fullt batteri ska ta runt fem timmar. En eROCKIT blir din för 11.850 euro. Tumnagel
33.8°
+
Bobby Green
0

Trafikverket vill skrota alla bilar äldre än årsmodell 1999
Skulle spara 30 liv om året

Moderna och nya bilar är såklart säkrare och bättre på många punkter än gamla bilar tack vare alla sina moderna säkerhetssystem. Men alla har inte råd att köpa det senaste på marknaden, och därför rullar det inte bara runt sådant på våra gator. Det är också så att alla inte vill ha en nyare bil och kanske tycker att det är charmigare att ratta runt en klassiker. Nu går Trafikverket ut och säger att det skulle kunna sparas 30 stycken liv om året om alla bilar som är äldre än årsmodell 1999 skickades på skroten och att man ersatte dessa med bilar från senast 2010 och framåt istället. Anledningen enligt trafiksäkerhetsdirektör Maria Krafft är för att äldre bilar inte har bältespåminnare eller antisladdsystem - två saker som räddar väldigt många liv. Nu hade i och för sig mina föräldrars Volvo 145 från 70-talet en oerhört irriterande bältespåminnare och Mercedes såg till att introducera antisladdsystem med modellen S-Klass redan 1995, så det påståendet håller ju inte riktigt. Krockkuddar i varenda skrymsle och smarta grejer som autobroms är dock saker som inte fanns för 20 år sedan. Trafikverket skulle vilja ta fram en skrotningspremie som då skulle uppmana folk att skrota sina gamla bilar och istället köpa nyare. Regeringen ska titta närmare på det här förslaget. Tumnagel
30.5°
+
Bobby Green
0
Nästa sida