LIVE 16:00 Kolla in när SpaceX skjuter upp Starship SN10!
m

Top Gear America testar framtida klassiker
Vad tycker ni om de nya programledarna?

I december 2019 blev det klart att den amerikanska upplagan av Top Gear skulle få helt nya programledare. Dessa är Rob Corddry, Jethro Bovingdon och Dax Sheppard. Här får vi se när trion testar varsin framtida klassiker. Rob valde en Saab 900 Turbo, Jethro gick på BMW E46 330Ci och Dax rattar en gammal Ford Mustang V8. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

MSB tar in två vattenbombplan till
Tror att problemen med skogsbränder kommer att öka

Myndigheten för Samhällsberedskap (MSB) skriver i ett pressmeddelande att man nu förstärker sin verksamhet med ytterligare två skopande vattenflygplan, det som vi vanligtvis kallar för vattenbombplan. MSB har sedan tidigare avtal med SAAB som innebär att de ska förse MSB med två stycken vattenflygplan med besättning och nu löser man ut en option som innebär att MSB får tillgång till ytterligare två mindre skopande vattenflygplan under 2021 - 2023. Camilla Asp, vikarierande generaldirektör för MSB, säger i pressmeddelandet om beslutet att stärka upp verksamheten med ytterligare flygplan: "Efterfrågan på stöd kommer förmodligen fortsätta att öka de närmsta åren och det behöver vi kunna möta upp. Klimatförändringar gör att problemen med skogsbränder riskerar att bli ännu större i framtiden. Detta i kombination med att mindre skopande flygplan är en resurs som många länder i norra Europa i dag saknar gör att vi ser behov av ytterligare två flygplan" De mindre skopande flygplanen är av samma typ som de tidigare, Air Tractor AT-802 Fire Boss, och kommer att baseras i på flygplatserna i Nyköping och Skavsta. Båda planen kommer att ha en kapacitet att fälla 3000 liter vatten vid varje fällning. Tumnagel
62.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Saab Aero X-designer ny designchef hos Ford
Anthony Lo går från Renault

1995 började Moray Callum på Ford och 1999 var han designchef över Super Duty, 2011 över Explorer och 2015 över Mustang och Ford GT. Han har även varit inblandad i nya Bronco, nya F-150 och Mach-E. Nu ska han gå i pension, och för att fylla hans skor har man plockat Anthony Lo som sedan 2010 varit designchef hos Renault. Anthony har hos Renault varit med och tagit fram konceptmodeller som Dezir, Captur, R-Space, Frendzy, Twinx27Z, Twinx27Run och Initiale Paris. Han började dock sin karriär med att designa Lotus Carlton som på sin tid var världens snabbaste fyrdörrars sedan. Han har därefter varit hos Audi där han jobbade med konceptbilen AVUS och A4. Han blev sen rekryterad av Mercedes och var med och ritade nya Maybach 1995 och S-Klass W221. 2000 tog Saab tag i honom och där var han bland annat med och tog fram Aero X-konceptet 2006 som ni kan spana in i bonusklippet nedan. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0
2020

Sono Motors har fått in ytterligare 450 miljoner kronor
Kommer Sion att bli verklighet nu?

Senast vi skrev om elbilsstartupen Sono Motors var när de för ett år sedan hade problem med pengar och behövde få in kosing akut. Det gick faktiskt vägen, och nu har de fått in ännu mer pengar. Efter en ny finansieringsrunda har de nämligen fått in ytterligare 450 miljoner kronor i bolaget. Nu får vi väl ändå hoppas att den degen räcker för att få igång tillverkningen av modellen Sion som man säger sig ha fått in 12.600 stycken förhandsbokningar av. Sion ska bli till i Saabs gamla fabriker i Trollhättan. Just nu sägs det att man håller på med en ny prototyp som ska visas upp på den digitala CES-mässan som äger rum mellan den 11 och 14 januari nästa år. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Iain Tyrrell älskar Saab 900 Turbo 16S
Berättar om den svenska klassikern

Iain Tyrrell är grundaren av Cheshire Classic Cars och en av mina favoriter på YouTube sedan han drog igång efter en liten spark i baken av sin vän Harry Metcalfe som lämnat in sin Lamborghini Espada på fix hos honom. I Iains senaste klipp går han igenom en riktig svensk klassiker - Saab 900 Turbo 16S. Bonusklipp nedan som är mycket värt att spana in där Iain även bjuder på lite av sin skönsång. Tumnagel
43.6°
+
Bobby Green
0

NSA sägs ha spionerat på SAAB
Ville komma åt uppgifter om JAS Gripen

Danmarks Radio har fått uppgifter från en visselblåsare som uppger att den amerikanska spionmyndigheten NSA använt ett samarbete med Danmark för att komma över uppgifter om det Saab-tillverkade stridsflygplanet JAS Gripen. Flera oberoende källor med insyn i de hemliga rapporterna uppger även för Danmarks Radio att NSA ska ha spionerat på olika mål i Danmark, Sverige, Tyskland, Frankrike, Norge och Nederländerna. Bland annat ska NSA även ha försökt komma åt uppgifter om det europeiska stridsflygplanet Eurofighter. En anonym källa säger till Danmarks Radio: "NSA har använt kabelsamarbetet till målinriktat spionage mot Danmarks närmaste allierade och tidigare även mot danska intressen och mål." Sveriges försvarsminister Peter Hultqvist har inte velat kommentera uppgifterna från Danmarks Radios då de baseras på anonyma uppgiftslämnare. SAAB uppger att uppgifterna "inte går ihop" skriver DN och säger vidare att man inte kan utesluta att "aktörer i den här frågan har en egen underrättelseagenda i syfte att skapa konflikt". Inte heller FRA har än så länge velat kommentera uppgifterna om att NSA eventuellt kan ha spionerat på svenska intressen. Tumnagel
6.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nya Bronco i Lego-version
Kantigt är bra!

Nya Bronco verkar ha vunnit mångas hjärtan och nu finns bilen i Lego-version. Tyvärr inte i officiell sådan utan de här två är skapade av Peter Blackert som förutom att gilla Lego är fordonsingenjör på just Ford. Fler bilder hittar ni här och här. Han har skapat massor av andra bilar som finns på hans https://www.instagram.com/lego__911/. Instruktioner för att bygga några av dem finns på den här sidan, där hittar vi bland annat instruktioner för att bygga en Tesla Cybertruck och SAAB 900 Turbo. Tumnagel
39.6°
+
Roger Åberg
0

NEVS har tagit fram en självkörande bil som man delar
Ska testköras i Stockholm

NEVS tog en gång i tiden över Saab och nu satsar man på självkörande bilar. Eller fordon kanske är bättre att säga, eftersom deras fordon inte är så likt en traditionell bil. Tanken är att det nya fordonen ska vara helt självkörande, ska delas och samtidigt lyckas vara privat. – Vi började med att analysera stadsbors starka vilja att köra sin egen bil i stället för att använda kollektivtrafik, trots att det innebär att man måste sitta i bilköer timtals varje dag. Skälet var att de ville vara ifred och inte bli störda. I sin bil anser man sig vara säker, trygg, avslappnad och fri, säger Anna Haupt, VP Mobility Solutions på NEVS. Vi insåg att, för att verkligen dra nytta av den självkörande tekniken, så måste vi designa fordonet på ett sådant vis att det inte bara möjliggör delade fordon, utan också delade resor. Hur kombinerar du en delad resa med känslan att få vara i fred? Detta var en huvudutmaning för oss. Resultatet blev Sango som har fyra eller sex säten som går att flytta runt. I det fyrsitsiga läget finns även skärmar man kan köra upp för att fyra personer ska kunna åka tillsammans men i fred. Sango är en del av PONS, något som NEVS kallar för ett mobilitetssystem. I det ingår fordonen, en app för användarna, ett system i bakgrunden som ser till att rätt bil kommer till rätt person på rätt plats och tekniken för själva körandet som är skapad av AutoX. Låter det framtid? Det är det så klart, men inte bara 3D-skisser och tankar. Man rullar faktiskt systemet på NEVS område i Trollhättan och tanken är att tio Sangos ska rulla i en pilot i Stockholm. Tumnagel
48.7°
+
Roger Åberg
0

Svenska företag vill skapa helautomatiska flygplatser
Skulle kunna bli räddningen för mindre flygplatser

TT rapporterar att ett gäng svenska företag tillsammans med Luftfartsverket har inlett en satsning på att skapa system som skulle kunna göra flygplatser helt automatiserade Detta är något som man tror skulle kunna rädda en del mindre flygplatser som annars skulle hotas av nedläggning på grund av olönsamhet, något som höll på att hända Ängelholms flygplats vilket vi skrev om då. Det skulle bland annat kunna innebära att flygledartorn fjärrstyrs, något som redan idag sker på till exempel Örnsköldsviks flygplats. Vidare skulle det handla om robotar för städning, gräsklippning, snöröjning.Transportrobotar och drönare skulle levererar väskorna till flyget och bagagebandet. Det handlar även om informationsflöden direkt in till ledningscentralen för brandkåren och avancerad bioteknik för incheckning och säkerhetskontroll skriver TT. Det är företagen Saab Digital Air Traffic Solutions (SDATS), ett företag som ägs av SAAB och Luftfartsverket, ABB, ASSA Abloy, HID Group samt Combitech som nu siktar på att utveckla ett helautomatiserat system för flygplatsen i Västerås. Det hela går under namnet "Västerås Digital Airport". Man hoppas kunna etablera den helautomatiserade Västerås Digital Airport i Västerås 2025. Skulle det hela bli lyckat så tror de inblandade företagen att deras system skulle kunna bli Sveriges nästa stora teknikexport vilken skulle kunna användas av mindre flygplatser över hela världen. Tumnagel
44.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

MSB har testat sitt nya flygplan
Hjälpte till att släcka skogsbrand i Uppsala-trakten

Myndigheten för samhällskydd och beredskap (MSB) skriver i ett pressmeddelande att man idag har använt sina minde skopande flygplan för första gången. Det hela skedde efter det att Räddningsregion Mitt begärt stöd med brandbekämpning från luften från MSB för att släcka en skogsbrand. Skogsbranden i fråga rasade mellan Upplanda och Dannemora, strax utanför Örbyhus i Uppsala-trakten. Peter Westerlund, brandbefäl på Uppsala brandförsvar, säger om skogsbranden: "Terrängen är svåråtkomlig då den är väldigt stenig och ligger långt upp. Det är svårt att dra fram materiel. Vädret just nu är inte gynnsamt då det börjat fläkta en del samtidigt som det är varmt och torrt." Westerlund säger vidare om stödet man fått från MSB och deras nya flygplan: "Det känns jättebra. Vi tror att brandbekämpningen från luften kommer spela en stor roll för oss." Flygplanen som MSB använde för första gången idag är av modellen Air Tractor AT-802 och de har en kapacitet att bära 3000 liter vatten. Flygplanen är idag baserade i Nyköping på Skavsta flygplats. Tumnagel
57.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Dokumentär om Saab 37 Viggen
Uppföljaren till Draken

Det första Viggen-planet tillverkades 1970 och tillverkningen höll sedan på i 20 år fram till 1990 då det var tänkt att Gripen skulle ta över. Men utvecklingen började redan 1952, tre år innan Draken började tillverkas. Anledningen till att planet har den där kännetecknande extra vingen framför huvudvingen är för att flygvapnet ville kunna ha mindre flygbaser utspridda runt om i landet och då behöver flygplanet landa på mycket korta sträckor på vanliga landsvägar. Viggen tillverkades i fem olika versioner inklusive utbildningsversionen. Tumnagel
55.5°
+
Roger Åberg
0

Kyle kollar in Oscar Mayers Wienermobile
Världens mest kända korv-bil?

Nu blir det korvfest eftersom Kyle (Saabkyle04 på YouTube) fått möjlighet att ta sig en närmare titt på den väldigt märkliga korv-bilen Wienermobile. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0
2019

Försvaret har fått sin första JAS Gripen E
Sveriges nya stridsflygplan

Förra veckan fick försvarat sitt första exemplar av Sveriges nya stridsflygplan JAS Gripen E vilken är en efterföljare till de C- och D-modeller av JAS Gripen som försvaret använder idag. Gripen E har fått ny motor och flygplanskropp samt vingar som rymmer mer bränsle jämfört med sina föregångare. Förutom det har flygplanet försetts med ett helt ny radarsystem, ett topphemligt system för tele-krigföring samt bättre presentation av information för piloten skriver DN. Testpiloten Henrik Wänseth från Försvarets Materielverk (FMV) säger till DN: "Man ”ser” längre, bättre och har möjlighet att fatta snabbare beslut. Att kunna fatta snabbare taktiska beslut är ofta det som är framgångsfaktorn i luftstrid." Nu ska FMV, Saab och Flygvapnet testa det nya JAS Gripen E-planet som levererades förra veckan och när det är klart kommer flygplanet att överlämnas till flygvapnet. Någon gång runt 2022-2023 tror man att nya JAS Gripen E kommer att börja serietillverkas för Flygvapnet. Exakt vad de svenska JAS Gripen E-flygplanen kostar är hemligstämplat men FMV:s generaldirektör Göran Mårtensson säger till DN att beställningen på 60 Gripen E tillsammans med lite simulatorer och markutrustning kommer att kosta över 30 miljarder kronor. Flygvapenchefen Carl-Johan Edström verkar mycket nöjd med försvarets nya flygplan och han anser att Sverige med de nya JAS Gripen E kommer att ligga i världsklass kvalitativt när det gäller luftförsvar. Till DN säger Edström: "När man möter sina kolleger runt om i världen som blir man förundrad. Vi bygger ett stridsflyg som ligger nummer ett eller två i världen, det är fantastiskt." Tumnagel
68.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sagan om Volvo 240
En riktig klassiker

I går postade vi historien om SAAB och i dag är det dags för en annan svensk klassiker, Volvos 240. Visste ni till exempel att 240n hade samma motor som DeLorean? Tumnagel
39.7°
+
Roger Åberg
0

En historielektion om SAAB
Svensk brokig historia

I det här programmet går Big Car igenom den svenska stoltheten SAABs historia. Det finns en del delar som i alla fall jag inte visste om och man blir lite ledsen i ögat att det gick som det gick för bolaget. Tumnagel
43.2°
+
Roger Åberg
0

Elbilsstartupen Sono Motors har trubbel
Måste få in 50 miljoner euro innan året är slut

Hösten 2016 var första gången vi skrev om elbilsstartupen Sono Motors och en hel del har hänt sedan dess. I mars i år gick man ut och visade upp produktionsversionen och meddelade vad bilen skulle kosta. Man skulle bygga den i Saabs gamla fabriker i Trollhättan och det hela skulle dra igång nästa höst. Nu får vi reda på att detta skjuts upp ett år och att man har startat en crowdfunding-kampanj eftersom företaget behöver få in 50 miljoner euro innan året är slut. Det är en slant det. På hemsidan har man lagt upp en video där man snackar pengar och att man inte tänker ta in pengar från investerare utan istället satsa på crowdfunding. I skrivande stund har man fått ihop strax över 2,8 miljoner euro. Tumnagel
33.9°
+
Bobby Green
0

Dokumentär om Per Eklunds Pikes Peak-Saab
Klipp från förr

Här ser vi en skön dokumentärfilm med några år på nacken där man håller på med racingföraren Per Eklunds Pikes Peak-Saab. Tumnagel
48.0°
+
Bobby Green
0

Köp en ny Saab 9-3 Aero Turbo4 från 2014
Sista Saaben auktioneras ut

Snart ska den sista Saaben som tillverkades på Stallbacka bilfabrik i Trollhättan auktioneras iväg. Det är en 9-3 Aero Turbo4 från 2014 med sex mil på mätaren, så i princip en helt ny bil som är fem år gammal. Under huven lurar en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 220 hästar. Växellådan är automatisk och drivningen sker på framhjulen. Det bedömda värdet för bilen ligger på 350.000 till 450.000 kronor. Tumnagel
50.1°
+
Bobby Green
0

Före detta stridspilot går igenom Gripen
Intressant, och kul

Här får vi oss en skojsig genomgång av ett Saab 39 Gripen av den före detta stridspiloten Mikael "Duke" Grev. Vissa detaljer han nämner stämmer inte helt med verkligheten dock, men det inser ni nog. Bonusklipp nedan. Tumnagel
63.2°
+
Bobby Green
0

Sono Motors ska bygga sin elbil i Sverige
Hos NEVS i Trollhättan

Första gången vi skrev om tyska Sono Motors och deras elbil med solpaneler var hösten 2016. En hel del har hänt sedan dess och nu är man snart redo att dra igång produktionen, och det kommer att ske i SAAB:s gamla fabriker i Trollhättan. Där huserar som väntat NEVS så de är de som kommer att sätta ihop bilen som heter Sion. Över en åttaårsperiod räknar man med att 260.000 stycken exemplar ska rulla av bandet och planen är att produktionen ska dra igång under andra halvan av 2020. 43.000 stycken exemplar ska tillverkas om året av ett arbetslag som jobbar i två skift. Thomas Hausch som är Chief Operating Officer hos Sono Motors säger följande: "In NEVS, we found the perfect partner for us. Together, we share a vision of intelligent and resource-conserving mobility. We also value our partnerx27s specific expertise based on their many years of experience in traditional automobile development and production in combination with proven expertise in the area of electromobility." En Sion kommer 25 mil på en laddning och kan via sina solpaneler få upp till 3,4 mil extra räckvidd. Priset för ett exemplar kommer att ligga på 25.500 euro. Hittills har omkring 9 800 stycken förhandsbokningar kommit in. Tumnagel
51.8°
+
Bobby Green
0

Fjärrstyrd flygledning blir dyrare än beräknat
Kommer även försenas

Sveriges Radio P1:s Kaliber rapporterar att systemet för att fjärrstyra flygledningen på flygplatserna i Kiruna, Umeå, Östersund och Malmö kommer att bli både försenat och dyrare än det ursprungligen var tänkt. Tanken bakom det hela är att de fyra flygplatserna ska börja använda samma system som sedan tidigare är i drift på flygplatserna i Örnsköldsvik och Sundsvall. Där har systemet varit i drift några år och flygledningen vid flygplatserna styrs nu centralt från Stockholm. Nu har man konstaterat att implementationen av systemet kommer att bli 60 miljoner dyrare än vad det ursprungligen var tänkt. Förutom det så kommer implementationen att bli cirka ett år försenad. Förseningen förklaras med att Luftfartsverkets samarbetspartner SAAB har haft svårt att rekrytera nyckelkompetens som kan utföra det nödvändiga arbetet med systemet. Tumnagel
31.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Varjo visar VR-headset med extremt hög upplösning
VR-1 ska matcha det mänskliga ögats upplösning

Förra året visade det finländska mixed reality-företaget Varjo upp en prototyp av ett VR-headset vars skärmar hade extremt hög upplösning och nu släpper man VR-headsetet Varjo VR-1 på marknaden. Varjo VR-1 är försett med en skärmlösning som man kallar "bionic display". Den inkluderar två stycken "micro-OLED"-skärmar som kör upplösningen 1920x1080 pixlar och dessa är inneslutna i mer traditionella skärmar med upplösningen 1440x1600. Tanken är att micro-oled-skärmarna ska visa bilder av högre kvalitet där ögat fokuserar medan de omgivande skärmarna ska visa bilder av lite mera traditionell VR-kvalitet. Detta gör att Varjo VR-1 har hela 3000ppi vilket man säger ska närma sig upplösningen för vad det mänskliga ögat kan uppfatta. Som jämförelse kan nämnas att det experimentella vr-headsetet med hög upplösning som Google och LG visade upp förra året "bara" hade 1443ppi. Varjo VR-1 är dock ingen billig historia och inte avsett för konsumenter. Det kostar närmare 6000 dollar och då tillkommer en servicekostnad på cirka 1000 dollar varje år. Varjo uppger att man i dagsläget redan har inlett samarbeten med företag som till exempel Airbus, Audi, Saab, Volkswagen och Volvo. Här nedan hittas en introfilm till Varjo VR-1 samt en bild där man jämför upplösningen mellan VR-1 och HTC Vive Pro. Tumnagel
46.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så här ser Nevs elbilar ut
Väldigt Saab:iga

Förutom den eldrivna versionen av gamla Saab 9-3 hade Nevs planer på nya modeller som också gick enbart på el. Nu får vi se bilder på hur dessa ser ut, och visst är det mycket Saab även här. Planen är att dessa ska lanseras på den kinesiska marknaden inom kort. Tumnagel
54.9°
+
Bobby Green
0

Här är förra årets populäraste bilar på Blocket
Billiga bilar går snabbare att sälja

30 miljarder kronor. Så mycket är begagnatmarknaden för bilar värd, bara på Blocket. Mest sökta bilmärket är ganska väntat Volvo följt av Volkswagen, BMW och Audi. Men sedan händer det saker, för Chevrolet har åkt upp från en tiondeplats till en femteplats. På sjätte plats hittar vi Saab, bilen som inte går att köpa ny. I det riktigt billiga segmentet av bilar hittar vi Skoda Pick-up, Toyota Carina och Hyundai Atos. Billiga bilar går snabbt på blocket, över 50 procent av de här tre modellerna såldes på mindre än en vecka. I prisklassen 10-19.000 kronor regerar Volvo 740, 760, 940 och 960 tillsammans med Chevrolet S10. Även här försvinner mer än hälften inom en vecka. I prisklassen mellan 20-100.000 kronor är Audi A2 en favorit, en klassiker som var före sin tid. Bra val! Mellan 100-200.000 kronor är det Volvo och Chevrolet som gäller igen, men här är det XC90, XC70 och Impala som är hetast. Men här tar det lite längre tid att sälja, drygt en tredjedel av bilarna är sålda efter en vecka. När man kommer till bilar som går för mellan 200.000 och halvmiljonen sticker Jeep Wrangler ut. 39 procent av bilarna som läggs ut försvinner inom en vecka, vilket är betydligt fler än för tvåan Audi A7 där 31 procent är borta inom en vecka. Har du en bil över halvmiljonen får du räkna med att det tar tid. Populärast här är Tesla Model S där 26 procent är borta efter en vecka. Merca G-klass är två med 21 procent och sedan finns fina klassiker som Audi R8, Porsche 911/Cayman och Nissan GT-R där 18 procent är borta efter en vecka. Tumnagel
38.4°
+
Roger Åberg
0

SAAB har testflugit sitt andra GlobalEye-flygplan
En flygande sambandscentral

SAAB genomförde igår premiärflyget med det andra så kallade GlobalEye-flygplanet (GlobalEye Airborne Early Warning & Control (AEW&C)) man har byggt. Det handlar om en flygande övervakningscentral som kan övervaka gränser, delta i räddningsoperationer och sköta stridsledningen från luften om det skulle vara nödvändigt. Det första GlobalEye-flygplanet, det på bilden ovan, levererades till Förenade Arabemiraten förra året och nu är alltså även flygplan nummer två färdigställt. GlobalEye är baserad på flygplansmodellen Bombardier Global 6000. Gårdagens testflygning genomfördes från SAAB:s flygfält i Linköping och den nästan tre timmar långa flygningen rapporteras ha varit lyckad. Här nedan hittas en bild på det GlobalEye-flygplan som testades igår samt en kort filmsekvens på det hela. Tumnagel
45.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida