m

Circle K ska bygga vätgas- och elstation för tung trafik
I Göteborgs Hamn

Även lastbilar som är miljövänliga behöver tankas. Tyvärr är det inte bara att dra in till närmsta laddstolpe eftersom en lastbil inte är helt enkel att parkera vart som helst. Tidigare har vi skrivit om att Daimler, Volvo och Traton gör gemensam sak och investerar stora slantar i ett laddnätverk. Nu berättar Circle K att man ska öppna Nordens första station för el och vätgas i Göteborgs hamn, vid Vädermotet. Bygget görs tillsammans med Göteborgs Hamn, Volvokoncernen, Scania och Stena Line. Nästa år kommer första delen vara klar och då kommer man att kunna ladda. Senare kommer även tankning av vätgas. Tumnagel
52.7°
+
Roger Åberg
0

Nu ska laddnätverk för lastbilar byggas
Volvo, Daimler och Traton gör gemensam sak

I Europa står Volvo, Daimler och Traton (som säljer Scania och MAN) ska bygga ett gemensamt laddnätverk för lastbilar. Ett nytt bolag ska startas under nästa år som ägs till lika stora delar av de tre. De tre företagen ska investera 500 miljoner euro och 1700 laddningspunkter ska byggas. Dessa ska byggas inom fem år och placeras nära motorvägar, logistik- och destinationspunkter. Man siktar på att anpassa dessa punkter så att de dels passar den lagstadgade 45-minuterspaus som krävs och laddning över natten. Alla lastbilar ska kunna ladda på punkterna. De tre företagen säger att man kommer att samarbeta kring detta, men fortsätter vara konkurrenter på alla andra områden. Tumnagel
53.1°
+
Roger Åberg
0

Stockholm vill införa laddning av elbil på alla gatuparkeringar
Inom tre år även på varannan plats i garage

2030 har Stockholm som mål att ha en utsläppsfri trafik i innerstaden. För att detta ska bli möjligt krävs färre bilar som släpper ut avgaser och fler eldrivna bilar. Men dessa måste ju laddas, och då måste även laddningen fungera smidigt och bra. Därför har nu Stockholm stad lanserat ett samarbetsprojekt med Scania, Volkswagen och elnätsbolaget Ellevio. Målet är att alla gatubaserade parkeringsplatser i Stockholm stad ska ha en laddstolpe för elbil till 2030. Inom tre år ska även hälften av alla parkeringsplatser i garage också ha en laddstolpe. Tumnagel
62.9°
+
Bobby Green
0

Så fungerar en elvägslastbil
Häng med till Scanias democenter

i det här klippet från SVT får vi hänga med Scanias expert Magnus Höglund som visar oss hur en lastbil som kör på elvägar fungerar. Tumnagel
43.7°
+
Bobby Green
0
2020

Scania testar släp med solceller på sig
Ska hjälpa till att få ner förbrukningen

För att få ned utsläppen i sina lastbilar testar Scania just nu ett specialbyggt släp fullproppat med solceller - 140 kvadratmeter totalt. Dessa ger i sin tur ström till lastbilen som har laddhybridteknik i sig. Exakt hur mycket panelerna ger får vi dock inte reda på men man säger att förbrukningen sänks med mellan 5-10 procent här i Sverige. Skulle man köra på ställen som typ Spanien skulle man istället kunna få ut en sänkning på mellan 10-20 procent. Här i Sverige kommer tester med släpet att utföras av transportföretaget Ernst Express. Tumnagel
50.8°
+
Bobby Green
0

Scania presenterar helt eldriven lastbil
Och uppdaterar laddhybriden

Lastbilstillverkaren Scania presenterar nu två stycken nya modeller. Båda är elektrifierade och den ena är en uppdateringen av den tidigare laddhybriden som ska klara sex mil på en laddning medan den andra bara går på el och har en räckvidd på 25 mil. Den helt eldrivna går att få med batteripack på 165 eller 300 kWh. Den förstnämnda tar sig 13 mil. Man ska kunna snabbladda med CCS-kontakt och har man 130 kW tar det under 55 minuter att ladda det mindre batteripacket fullt. Det större ska ta under 100 minuter. Effekten i elmotorn ligger på 310 hästar. Laddhybriden har en dieselmotor på 9,0 liter som går att få med 280 till 360 hästar. Denna får sällskap av en elmotor på 156 hästar. Den här har tre stycken batteripack som sammanlagt ger 90 kWh. Laddar man med 130 kW ska det ta 35 minuter att ladda 80 procent. Exakt när nyheterna ska lanseras är oklart för tillfället. Tumnagel
57.5°
+
Bobby Green
0

Region Stockholm vill elektrifiera Nynäsvägen
Tävlar mot Örebro om att få vara med i Trafikverkets elvägspilot

DN rapporterar att Region Stockholm är sugna på att få vara med i Trafikverkets kommande pilotprogram för elvägar. Region Stockholm anser att väg 73 mellan Stockholm och Nynäshamn skulle lämpa sig bra för att för att testa elvägar avsedda för framför allt tung trafik. Region Stockholms tillväxtregionråd Gustav Hemming (C) säger om förslaget att elektrifiera väg 73: "Vi har en bra trafikmiljö, stora flöden av godstrafik och en fordonsindustri med tyngdpunkt i miljövänliga transporter. Scania, KTH och en mängd andra aktörer kommer att bidra till att det blir en succé. Både spridningseffekten och teknikutvecklingen borde bli bäst här." På elvägar laddas fordonen samtidigt som det framförs. Detta sker antingen direkt från vägen eller via en trådad lösning som går över vägen. Region Stockholm tävlar mot Örebro om att få elektrifiera en väg i regionen till Trafikverkets kommande pilotprogram för elvägar. Enligt regeringens önskemål är målsättningen att en pilotsträcka bör vara startklar i slutet av 2021 skriver Trafikverket på sin hemsida. Tumnagel
44.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu är Tesla värt mer än Volkswagen
Bara Toyota kvar...

Tesla fortsätter att öka i värde på börsen och har gått upp över 35 procent i värde bara i år, gick upp över fyra procent igår och ytterligare 2 procent efter stängning. Marknadsvärdet ligger nu för första gången över 100 miljarder dollar. Det betyder att man numera är värt mer än Volkswagen-gruppen som har ett börsvärde på 90 miljarder dollar. Volkswagen-gruppen är alltså inte bara Volkswagen utan även Audi, Skoda, Porsche, Seat, Lamborghini, Bentley, Bugatti, MAN, Scania och Ducati. Det betyder också att man är världens näst högst värderade tillverkare efter Toyota. Till dem är det dock en bit kvar, de är värderade till 200 miljarder dollar. Anledningen till den höga värderingen är att man levererade mycket bilar de senaste två kvartalen och att fabriken i Kina blev klar tidigare än beräknat och nu har börjat leverera bilar. Model Y är också på gång ut vilket gör att man tror att antalet sålda bilar kommer att öka kraftigt. Tumnagel
35.6°
+
Roger Åberg
0
2019

Knappen och hans Scania
En som älskar att vara lastbilschaufför

Knappen som han kallas älskar verkligen att köra lastbil och det är bakom ratten på sin gamla Scania som han trivs allra bäst. Tumnagel
47.1°
+
Bobby Green
0

Scania visar självkörande lastbil utan hytt
Perfekt för gruvjobb och liknande

Scania rullar nu på prov ut AXL - en självkörande konceptlastbil som saknar hytt. Den här ska passa perfekt i exempelvis gruvor eller på inhägnade byggområden. Dock går den inte på el utan det är traditionell förbränningsmotor som gäller här, men den går i alla fall på förnybart biobränsle. Scanias vd Henrik Henriksson säger följande: "Med konceptlastbilen Scania AXL tar vi ett betydande steg mot framtidens smarta transportsystem, där självkörande fordon kommer att vara ett naturligt inslag. Vi fortsätter att bygga och testa koncept för att visa vad vi kan göra med teknik som redan finns." Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
54.0°
+
Bobby Green
0

Många studenter vill arbeta i techbranschen
Allra helst vill de jobba på Google

Kantar Sifo har på uppdrag av Academic Work undersökt vilka arbetsgivare svenska studenter helst vill jobba för och som vanligt verkar det vara många studenter som siktar på att arbeta inom techbranschen. Den populäraste arbetsgivaren som studenterna ville arbeta för var Google och därefter hittas de svenska företagen IKEA och Spotify. I undersökningen ingick 7000 studenter och akademiker. Ni hittar hela topplistan över de tio arbetsgivare som svenska studenter helst vill jobba för här nedanför. Den egentligen enda överraskningen på listan är väl att så pass många svenska studenter vill arbeta för NASA, den amerikanska rymdmyndigheten som bara i extrema undantagsfall anställer människor som inte är amerikanska medborgare. Populäraste framtida arbetsgivare för studenter i Sverige 1 Google 2 Ikea 3 Spotify 4 Microsoft 5 Apple 6 Tesla 7 Nasa 8 Volvo Group 9 Volvo Car 10 Scania Källa: Academic Work, Kantar Sifo Tumnagel
35.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Scania lanserar smarta västen C-ME
Kan varna om något händer chauffören

Scania har utvecklat en smart väst som man kallar för C-ME vilken man hoppas kan öka säkerheten för yrkeschaufförer. Västen kopplar upp sig mot chaufförens mobiltelefon via bluetooth och kan larma SOS Alarm eller andra om västens sensorer känner att chauffören blir påkörd, ramlar eller liknande. Västen är även försedd med belysning som tänds automatiskt om chauffören rör sig utanför sitt fordon skriver Ny Teknik. Scania säger att C-ME kommer att lanseras någon gång efter årsskiftet men vad den kommer att kosta finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
56.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu har Northvolt börjat bygga anläggning i Västerås
Blir del av Europas största batterifabrik

Det svenska företaget Northvolt har nu tagit de första spadtagen till vad som kommer att bli deras framtida utvecklings- och testanläggning för batterier i Västerås. Testanläggningen kommer att bli en del av vad som planeras att bli Europas största batterifabrik. Själva tillverkningen av batterierna kommer dock att ligga i Skellefteå men det finns inga uppgifter om när den anläggningen kommer att börja byggas. Bland finansiärerna bakom Northvolt hittas bland annat ABB, Energimyndigheten, Stena, Scania, Vattenfall, EU, statliga Vinnova, Europeiska investeringsbanken (EIB), kanadensiska Nemaska Lithium samt japanska SECI rapporterar DN. Totalt tror man att bygget av Northvolts anläggningar kommer att kosta runt 40 miljarder kronor och kunna ge cirka 3000 jobb. Man siktar på att dra igång batteriproduktionen 2020. Tumnagel
58.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Teslas lastbil duger bara till att frakta chips enligt Scaniachef
Konkurrent tycker till om Tesla Semi

När helt nya instick på marknaden dyker upp så kommer det nästan alltid lite roliga citat från konkurrenter som satsat stora pengar på annan teknologi. Det hände med webben, det hände med iPhone och nu har det hänt med Teslas eldrivna lastbil. Den här gången är det Nils-Gunnar Vågstedt, chefsingenjör inom elektromobilitet på Scania som står för citatet som riskerar att bli en klassiker. Eller en sanning. – Den kommer bli jättebra för att transportera påsar med potatischips, säger Nils-Gunnar Vågstedt till Ny Teknik. Det är i en intervju i Ny Teknik som han säger att Teslas lastbil säkert har sina användningsområden men att den inte löser hans kunders nuvarande problem. Anledningen är rätt enkel, för att få lång räckvidd för en så stor sak behövs mycket batterier och de väger mycket och tar dessutom plats. Och har man redan från start mycket vikt har man inte så mycket vikt över att det man faktiskt ska lasta. – Vi är mycket positiva till elektrifiering av transporter, men vi vill arbeta med hållbara tekniker, och här ser vi att man kan jobba utan stora batterier. En annan aspekt är att våra kunder inte vill ha en massa död last, säger Nils-Gunnar Vågstedt till Ny Teknik. Men problemet gäller bara i Europa - det finns en anledning till att amerikanska och europeiska lastbilar ser så annorlunda ut. Man mäter helt enkelt ekipagets längd från hyttens slut i USA, här i Europa mäter man inklusive hytten. Hur lång hytten är spelar alltså stor roll här, men inte där och det är därför som de ser så olika ut. Detta gör också att man i europa vill göra så korta hytter som det bara går och med korta hytter har man lite plats för stora batterier. Det betyder att den version av Tesla Semi som man har visat upp nog i sin nuvarande form inte kommer att vara så aktuell för den europeiska marknaden. I alla fall inte för transporter som är så långa. – Vi kan skapa ett chassi som klarar en räckvidd på 200-300 km, men det räcker inte till fjärrdrift i dag. För att få ned vikten utvecklas avancerade konstruktioner, exempelvis av kolfiber, men då motiverar inte kostnaderna lösningen, säger Nils-Gunnar Vågstedt. Tumnagel
42.2°
+
Roger Åberg
0

Idag lanseras Wayke
Bilhandlarnas konkurrent till Blocket och Bytbil

Tidigare i år skrev vi om de svenska bilhandlarnas gemensamma webbtjänst Wayke där man kommer att sälja begagnade bilar. Det är Motorbranschens Riksförbunds som står bakom Wayke men idén kom ursprungligen från Volvo-sfären som tagit initiativet till tjänsten. Volvohandlarföreningen tog i sin tur kontakt med Motorbranschens Riksförbund och Scania Volkswagen återförsäljare som även de ställde sig positiva till idén och Wayke skapades. Målsättningen med Wayke ska vara att göra andrahandsmarknaden för bilar enklare och säkrare skriver man i ett pressmeddelande. Detta hoppas man åstadkomma bland annat genom att säkerställa alla fordons historik samt verifiera användarna med hjälp av Klarna. På Wayke kan både bilhandlare och privatpersoner lägga upp sina begagnade bilar till försäljning och dessa blir sedan sökbara i en sökmotor där presumtiva bilköpare kan söka efter bilar baserat på en lång rad olika variabler. Tumnagel
48.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Teknikens Värld har provkört Range Rover Velar
Snygg, men är den också praktisk?

Sittandes i Velar First Edition med en treliters V6-diesel på 300 hästkrafter, 700 Nm, 1600 W i 23 högtalare och 22 tums fälgar som också skulle klä en Scania inser jag att enkelhet kan definieras på olika sätt. Men visst är den elegant. Range Rover har ett sparsmakat exteriört formspråk utan mycket utsmyckning. Med relativt låga 166 centimeter i höjd följer man Evoque i spåren, och slutresultatet tycker jag är en fullträff i suvsegmentet. Enligt Range Rovers marknadsförare fyller Velar ut tomrummet mellan Evoque och Range Rover Sport. Men i själva verket intar den prismässigt en position som ligger kannibalistiskt nära Range Rover Sport. Velar är 4,8 meter lång och kostar med dieselfyran på 240 hästkrafter 668?900 kronor. Det betyder att den är blott sju centimeter kortare än Range Rover Sport med samma motor och faktiskt kostar 1?900 kronor mer! På suv-marknaden landar den i ett tomrum. Större än Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC och Porsche Macan. Mindre än Q7, X5, GLE och Cayenne. Kanske har Range Rover hittat ett segment för kunder som vill ha en mindre uttalad suvkaraktär, utan att glida över till det infantila suv-coupé-formatet. Med två meter i bredd och 4,8 meter i längd blir det hyfsat med utrymme, men ändå överraskande litet. Paketeringen är mer elegant än effektiv. Baksätet har halvrisigt ben­utrymme och kardantunneln stjäl mycket plats. Bagageutrymmet är bättre, 673 liter ger plats åt mycket, men man får lyfta högt. Körmässigt bjuder Velar inte på några överraskningar, på gott och ont. Det räcker med att titta på databladet för att förstå att den här bilen rör på sig. V6-dieseln har 300 hästkrafter och 700 Nm, bensin-sexan på tre liter ger 380 hästkrafter. Båda är tysta och dragstarka, och tvekar inte det minsta när jag lägger mig i omkörningsfilen. Men det kostar förstås. När jag kör lugnt på norska landsvägar drar dieselmotorn strax under litern och bensinmotorn runt 1,25 liter per mil. Att hybriddrivlinor helt saknas på programmet förvånar. Under vinjetten "Teknikens Värld provkör..." delar vi med oss av vår systertidnings material. Klicka vidare på länken för att läsa hela testet och se fler bilder! Tumnagel
41.4°
+
Roger Åberg
0

Wayke vill bli Hemnet för bilar
Bilåterförsäljare ska börja konkurrera med Blocket och Bytbil

Scania Volkswagen Återförsäljarna och Svenska Volvohandlarföreningen kommer tillsammans med Svensk Bilhandel dra igång en plattform för att sälja begagnade bilar som man kallar för Wayke. Tanken är att lokala bilåterförsäljare ska marknadsföra och sälja sin begagnade bilar på Wayke och deras största konkurrenter är i dagsläget de Shibsted-ägda tjänsterna BytBil.com och Blocket skriver Breakit. Det finns stora pengar att tjäna på annonser på begagnatsajter och Breakit skriver att till exempel BytBil gjorde en vinst på 42 miljoner på en omsättning på 87 miljoner under sitt senast redovisade räkenskapsår. Wayke kommer de närmaste veckorna åka runt till 24 städer i Sverige och presentera sin plattform för lokala bilåterförsäljare och man planerar att dra igång tjänsten till hösten. På länken nedan hittas en kort presentationsfilm om Wayke. Tumnagel
43.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Amazon bygger tre datacenter i Sverige
Storsatsning på svenska molnkunder

Sverige har många startup-företag med behov av molnlagring och krav på snabb hastighet. Därför genomför Amazon och deras avdelning Amazon Web Services nu en storsatsning här. Innan år 2018 ska de ha uppfört tre nya datacenter i Västerås, Eskilstuna och Katrineholm. Det säger Andy Jassy, vd för Amazon Web Services, till Di Digital. Stockholmsområdet kommer därmed att bli en av 16 regioner där fokus ligger på minimal nedtid och maximal hastighet för molnkunder. Enligt Andy Jassy lär dock antalet regioner utökas ytterligare framöver. Visionen är att satsa på liknande infrastruktur i andra nordiska länder och att alla utvecklade länder i framtiden kommer att ha minst en liknande lösning. “Många av de mest framgångsrika startupbolagen i Norden som iZettle, King, Mojang och Supercell likväl som många respekterade storföretag som Ikea, Nokia, Scania och Telenor använder Amazon Web Services för sin verksamhet. Att Stockholm blir en AWS-region gör det möjligt för våra nordiska kunder med krav på snabb tillgänglighet och lokal datalagring att flytta resten av sina applikationer till AWS”. Ett erbjuda en bra teknisk infrastruktur till lokala företag är därmed huvudsyftet. Med andra ord handlar det inte om kylningscenter liksom de som Facebook satsat på. Det är heller inte Amazons egna data som kommer att förvaras i datacentren utan kundernas. Att centren placeras i just Västerås, Eskilstuna och Katrineholm är ett högst medvetet val. Då ligger de tillräckligt långt ifrån varandra för att ha egna reservplaner ifall något av centren skulle gå ner på grund av exempelvis strömavbrott. Samtidigt ligger de tillräckligt nära varandra för att erbjuda bra svarstid. Tumnagel
57.4°
+
Emmy Zettergren
0

Scania testar självkörande lastbilar i grupp
Minskar personalen med tre fjärdedelar

Scania har inlett ett försök i Singapore där självkörande lastbilar ska frakta containrar mellan olika hamnar. Tanken är att fyra lastbilar ska köra i grupp där den första lastbilen har en person bakom ratten och efterföljande är helt självkörande. Målet är också att göra på och avlastning mer automatisk och mer precis. Tekniken är utvecklad av Scania själva. Tumnagel
51.1°
+
Roger Åberg
0
2016

Lastbil passerar trång passage
Håll tungan rätt i mun

Den här lastbilschauffören befann sig helt plötsligt på ett väldigt tight ställe med sin bil och fick ta det väldigt försiktigt för att inte riva med sig två balkonger när han eller hon skulle ta sig igenom. Klassiskt bonusklipp nedan. Tumnagel
44.1°
+
Bobby Green
0

Svenska Ingenjörer vill helst arbeta på Google
Tesla andrahandsvalet

I årets upplaga av den så kallade Ingenjörsbarometern ansågs Google återigen vara den arbetsgivare som ingenjörer skulle vilja arbeta för. Näst mest attraktiv ansågs Tesla Motor vara medan Volvo Cars kom på tredjeplats. Ingenjörsbarometern sammanställs av Sveriges Ingenjörer och Ny Teknik. I år svarade 13.965 yrkesverksamma ingenjörer på enkäten vilket motsvarar 21 procent av de som fick ta del av enkäten. Nedan hittar ni topp-tio-listan över de arbetsplatser svenska ingenjörer helt vill arbeta på. Vill ni se en topp-30-lista så hoppa vidare till Ny Teknik på länken nedan. 1 Google 9,1% 2 Tesla Motors 6,1% 3 Volvo Cars 4,1% 4 Ikea 4,1% 5 ABB 3,9% 6 Scania 3,4% 7 Apple 3,0% 8 Ericsson 2,9% 9 Saab 2,8% 10 Sweco 2,6% Tumnagel
42.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Scania gör klocka av 14 lastbilar
Sänder live nu!

Scania har ju släppt en helt ny generation lastbilar och för att få världen att veta om dessa har man gjort ett rätt coolt PR-trick. Just nu livesänder man när fjorton lastbilar och 90 förare under ett dygn skapar en klocka av 14 lastbilar. Ovan kan ni se hur man gjorde och nedan är liveströmmen. Tumnagel
51.5°
+
Roger Åberg
0

Volvo sätter hastighetsrekord för lastbilar
Slår sitt eget rekord

Det verkar inte som att Volvo ville låta Scania få den här dagen för sig själva. För att visa att man har en riktigt bra växellåda i sina lastbilar har man byggt en specialare som man kallar för The Iron Knight. Med 2400 hästkrafter och 6000 Nm är det inte riktigt en helt vanlig lastbil men växellådan är fortfarande densamma. Man slog inte ett utan två rekord. 500 meter: 13,71 sekunder och en snitthastighet på 131,291 km/h 1000 meter: 21,29 sekunder och en snitthastighet på 169,093 km/h Som mest kom man upp i 276 km/h. Tumnagel
57.9°
+
Roger Åberg
0

Scania visar en ny generation lastbilar
Största investeringen i företagets historia

Efter tio års utveckling, en miljon körda testmil och över 20 miljarder investerade kronor visar nu Scania upp sin nya generation av lastbilar. Det är så klart den största investeringen i företagets historia. Den nya generationen är just det, en helt ny generation. Först ut att lanseras är R- och S-serierna. När alla serier och modeller har lanserats kommer man att kunna välja mellan 24 olika hytter. Nya motorer och bättre aerodynamik sänker bränsleförbrukningen med 5 procent. Man kan välja mellan sju olika motorer. En sex på tretton liter med mellan 370 och 500 hästkrafter och en V8:a på sexton liter på 520 och 730 hästkrafter. Toppversionen ger 3500 Nm. För de som kör nya generationen Scania ska mycket ha förändrats. Material, passning och kvalitet på inredningen i hytten ska matcha den man hittar i personbilar. Föraren ska nu också sitta annorlunda placerad än tidigare, vilket bland annat ska betyda högre säkerhet. Hytten är indelad i zoner med olika funktioner och belysning. Nu börjar en massiv kampanj för att få kunderna att köpa den nya generationen, som faktiskt börjar tillverkas direkt. Bland annat kommer man att bjuda in 40.000 kunder och tilltänkta kunder till Södertälje! Tumnagel
60.7°
+
Roger Åberg
0

Volvo och andra lastbilstillverkare får böta 28 miljarder kronor
För kartellbildning

Volvo har tillsammans med en rad andra lastbilstillverkare dömts för kartellbildning av EU-kommissionen och för detta ska de inblandade företagen betala 2,93 miljarder euro, motsvarande nästan 28 miljarder, i böter. Förutom Volvo handlar det om Renault, Scania, DAF, Daimler och MAN som har utretts för att skapat en kartell på den europeiska marknaden. Volvos del av bötesbeloppet blev 670 miljoner euro, omkring 6,3 miljarder kronor. Scania omfattas inte av bötesbeloppet då utredningen mot dem inte är klar ännu. MAN, som ägs av Volkswagen, slapp böter helt då det var de som agerade visselblåsare. Det högsta bötesbeloppet, 1 miljard euro, knappt 10 miljarder kronor, drabbades Daimler av. Tumnagel
47.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sveriges första elväg har öppnat
Ligger utanför Gävle

Förra veckan öppnade Sveriges första elväg som låter hybridlastbilar gå på det traditionella elnätet när de färdas på vägen. När lastbilarna väl lämnar vägen så kopplas elnätet bort och lastbilarna, som är framtagna av Scania, kör vidare på den vanliga förbränningsmotorn eller lastbilens inbyggda batteri. Scanias forskningschef Claes Erixon säger i ett pressmeddelande: "The electric road is one important milestone on the journey towards fossil-free transport. Scania is committed to the success of this project and is committed to sustainable transport solutions." Vägen är två kilometer lång och ingår i ett pilotprojekt. Tekniken som används till vägen är byggd av Siemens. Tumnagel
72.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Konvojer med självkörande lastbilar körde genom Europa igår
Kommer antagligen bli en vanlig syn på våra vägar i framtiden

Igår arrangerade den holländska regeringen ett event där sex lastbilstillverkare tillsammans fick framföra sina självkörande lastbilar i konvojer över Europa. Det var lastbilar från DAF, Daimler, Iveco, MAN, Scania och Volvo som med sina lastbilar bildade konvoj genom Europa. Lastbilarna kommunicerade med varandra via wifi och kunde på grund av det ligga mycket nära varandra och utnyttja så kallad slipstreaming, det vill säga att man utnyttjar den framförvarande lastbilens luftdrag, något som gör att den bakomvarande bilen gör av med mindre bränsle. Konvojerna startade från lastbilstillverkarnas kontor runt om i Europa och avslutade färden i den holländska hamnstaden Rotterdam. Tumnagel
74.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

De här företagen sökte mest patent i Sverige förra året
Scania ohotad etta

Ny Teknik har tagit fram en lista på alla svenska företag som under förra året ansökte om fem eller fler patent hos Patent- och registreringsverket PRV och toppar denna lista gör Scania som ansökte om 266 patent under 2015. På andraplats hittas Medivir med 24 ansökningar och SKF samt Fingerprint Cards delar tredjeplatsen med 22 ansökningar var. Totalt ansöktes det om 2.038 patent hos PRV förra året vilket är en ökning från de 1.983 svenska företag ansökte om 2014. Nedan hittas en topp-tio-lista på de svenska företag som ansökte om flest patent hos PRV förra året och skulle ni vilja se en komplett lista på alla företag som sökte fem eller fler patent förra året så hoppa vidare till Ny Teknik på länken nedan. De tio företag som sökte mest patent hos PRV förra året. 1. SCANIA 266 2. MEDIVIR 24 3. SKF 22 4. FINGERPRINT CARDS 22 5. GAMBRO LUNDIA 18 6. METSO 17 7. ATLAS COPCO TOOLS 15 8. BORGWARNER TORQTRANSFER SYSTEMS 14 9. QLEANAIR SCANDINAVIA 12 10. HUSQVARNA 11 Tumnagel
40.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida