m

Vin Diesel släpper singel
Det svänger ju?

Fast & Furious-stjärnan Vin Diesel debuterade i veckan sin nya singel Feel Like I Do på tv-programmet The Kelly Clarkson Show. Som man kan se i klippet ovan var han glad över att få debutera sin låt på programmet och publiken verkade ju digga den i alla fall. Låten är producerad av Petey Martin och släppt via den norska DJ:s Kygos skivbolag Palm Tree Records. Du hittar den så klart på Spotify och andra streaming-tjänster. På tal om Vin Diesel och Fast & Furious så finns det nu en ny trailer för den andra säsongen av den animerade Fast & Furious-serien Spy Racers. Du hittar trailern nedan, tyvärr innehåller den inte Vin Diesels nya låt. Tumnagel
26.7°
+
Frode Wikesjö
0

Facebook börjar med musikvideos
Officiella sådana

Facebook kommer från och med i dag erbjuda officiella musikvideos på sin plattform. Detta i samarbete med flertalet skivbolag så som Sony Music Group, Universal Music Group, Warner Music Group och flertalet självständiga bolag. Som användare kan du dela, reagera och kommentera dem direkt på din Facebook-sida. Framöver kan nya videos från artister du gillar även dyka upp på din tidslinje så fort de släpper något nytt. Detta är dock något man själv måste aktivera bland inställningarna. Musikvideos är något som är otroligt populärt på YouTube och självklart vill Facebook ha en bit av den kakan. Obligatoriskt bonusklipp nedan. Tumnagel
25.9°
+
Frode Wikesjö
0

Spotify tecknar nytt avtal med Warner Music
Kan nu börja streama Ed Sheeran i Indien

TechCrunch rapporterar att Spotify nu har förnyat sitt avtal med Warner Music, världens tredje största skivbolag efter Sony Music och Universal Music. Avtalet ska bland annat ge Spotify rätt att spela musik från Warner Musics artister på nya marknader, marknader där Spotify redan finns eller planerar att etablera sig. Det nya avtalet ska till exempel handla om att streama musik från Warner Musics artister via Spotify i Indien. Warner Music artistlista inkluderar tusentals artister och bland dessa hittas till exempel artister som Bruno Mars, Ed Sheeran och Cardi B. Tumnagel
41.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Artister kan promota sin musik med Spotify Marquee
Så att Spotify drar kan dra in lite mera deg

Nyhetsbyrån Bloomberg rapporterar att Spotify har börjat erbjuda artister och skivbolag att marknadsföra sin musik på Spotify genom en tjänst som Spotify kallar för "Marquee". Med Marquee kan artister betala Spotify för att artistens musik ska spela i kurerade låtlistor och få en mer framträdande plats i Spotifys presentationsvy. Enligt Bloomberg ska artister som Justin Bieber och Lil Wayne redan börjat marknadsföra sin musik via Marquee på Spotify sedan marknadsföringstjänsten började testas i höstas. 5000 dollar ska vara den lägsta summan en artist eller ett skivbolag kan betala för att ta del av Marquee, något som gör att marknadsföringskanalen antagligen bara är attraktiv för artister som redan är någorlunda etablerade. Det är oklart om låtar som spelas upp för lyssnaren på grund av att artister eller skivbolag betalat för detta markeras som reklam. Premium-användare kan dock välja att stänga av funktionen så att de slipper "rekommendationer" som genererats på grund av att artisterna betalat för dem. Tumnagel
33.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Brand drabbar världens produktion av vinylskivor
Företag som gör masterskivor drabbat efter omfattande brand

En brand som bröt ut i Los Angeles i början av den här månaden ser nu ut att kunna drabba världens produktion av vinylskivor. Detta efter det att ett av två företag i världen som tillverkar de metallskivor som används för att pressa vinylskivor drabbades kraftigt av branden. Det amerikanska företaget Apollo Masters står för 75 procent av världens tillverkning av master-skivor och deras fabrik ska ha fått omfattande skador efter branden. Ben Blackwell är en av grundarna till skivbolaget Third Man Records och han säger till Pitchfork angående branden på Apollo Masters: "From my understanding, this fire will present a problem for the vinyl industry worldwide. There are only TWO companies that make lacquers in the world, and the other, MDC in Japan, already had trouble keeping up with demand BEFORE this development." Framför allt tror man att mindre indie-bolag kommer att drabbas av branden då de oftast får en större del av sin intäkt från försäljning av vinylskivor jämfört med större skivbolag. Enligt branschorganisationen IFPI står vinylförsäljningen idag för 4 procent av den svenska marknaden skriver DN. Tumnagel
27.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

YouTube betalade musikindustrin över 3 miljarder dollar 2019
Det lyssnas på en hel del musik på YouTube

YouTubes vd Susan Wojcicki skriver i ett blogginlägg att den Google-ägda streamingtjänsten betalade över 3 miljarder dollar, motsvarande cirka 29,4 miljarder kronor, till artister, skivbolag och andra inom musikindustrin vars musik spelades upp via YouTube förra året. Utbetalningarna ska härstamma både från YouTubes annonsintäkter och de intäkter man gör via abonnemangsavgifter på till exempel YouTube TV. Exakt hur många procent av intäkterna för varje spelad låt som går till musikbranschen och hur mycket av intäkten som stannar kvar hos Google är dock fortsatt inget som YouTube går ut med officiellt. Ni hittar hela Wojcicki blogginlägg på länken nedan, ett blogginlägg hon skrev för att uppmärksamma att det den här månaden är 15 år sedan YouTube startade som företag. 14 februari 2005 startade YouTube och i april 2005 lades det första videoklippet ut på YouTube.com. Därefter skulle det dröja lite över ett år innan Google langade upp 1,65 miljarder dollar och köpte företaget i november 2006. Brukar du använda YouTube för att lyssna på musik? Svara gärna på vår enkät nedan. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Copyright-troll begärde ut rekordmånga ip-adresser förra året
Som kan användas för att skicka utpressnings-brev

Internetoperatören Bahnhof släppte i förra veckan rapporten "Utpressningsåret 2019" där man redovisar hur diverse advokatbyråer har begärt ut tusentals ip-adresser från internetoperatörer, ip-adresser som advokatbyråerna uppger kan identifiera personer som laddar ner och sprider upphovsrättsskyddat material. Advokatbyråerna arbetar oftast för film- och skivbolag och syftet med att begära ut ip-adresserna är att skicka kravbrev, något som Bahnhof kallar för utpressnings-brev, som ska skrämma mottagarna att betala en "förlikningsavgift" som kan ligga på mellan 1500 - 10.000 kronor. Det handlar alltså inte om några juridiskt bindande betalkrav men många betalar ändå för att slippa den eventuella juridiska process som advokatbyråerna ofta hotar med ska inledas om mottagarna inte betalar. Enligt Bahnhof ska dock aldrig någon som mottagit dessa utpressningsbrev ställts inför rätta i Sverige. Enligt Bahnhofs statistik för 2019 så begärde olika advokatbyråer ut information om kunder kopplade till operatörers ip-adresser i 140 stycken fall under förra året vilket ledde till att operatörerna lämnade ut sådan om 60.368 stycken ip-adresser. Sammanlagt ska advokatbyråer som till exempel Njord Law Firm, Next Advokater KB och Ramberg Advokater, begärt ut information om nästan 150.000 ip-adresser sedan de fick möjligheten att göra det 2016. Bahnhof själva lagrar ytterst lite information om vilka kunder som står bakom ip-adresser och har aldrig lämnat ut sådan information till advokatbyråer som efterfrågar det. De tre operatörer som under förra året lämnade ut information om flest antal ip-adresser var Telia, Com Hem och Telenor som synes i tabellen här nedanför. Tumnagel
50.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tencent köper 10 procent av Universal Music
Spotify-ägare köper in sig i världens största skivbolag

Det kinesiska jätteföretaget Tencent har köpt en storpost i världens största skivbolag Universal Music meddelade skivbolagets franska majoritetsägare Vivendi i mellandagarna. Det har sedan i somras ryktats om att Tencent har velat köpa tio procent av Universal Music och innan nyår verkar man ha förhandlat klart villkoren för detta och genomfört affären. Efter köpet värderas Universal Music till 30 miljarder euro, motsvarande cirka 310 miljarder svenska kronor. Avtalet mellan Tencent och Vivendi ger även Tencent rätt att köpa ytterligare 10 procent av Universal Music till samma värdering om köpet sker innan 15 januari 2021. Tencent äger 10 procent av Spotify och Tencent Music Entertainment Group (TME) driver även de tre streamingtjänsterna QQ Music, Kugou och Kuwo. De har tillsammans cirka 700 miljoner användare varav 120 miljoner är betalande användare. Tumnagel
20.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Spotify stäms på 1 miljard dollar av musikförlag
Anser att Spotify har lurat dem

Det oberoende musikförlaget Sosa Entertainment har tillsammans med företaget Pro Music Rights stämt Spotify på en miljard dollar då de anser sig ha blivit felbehandlade av Spotify. De båda företagen som nu stämmer Spotify ägs av samma man och de anser att de inte fått ersättning för musik man äger rättigheterna till på Spotify. Enligt Sosa så ska musik de äger rättigheterna till ha streamats 550 miljoner gånger på Spotify men man anser inte att Spotify har betalat fullt ut för dessa uppspelningar. Spotify har å sin sida tidigare hävdat att musiken som Sosa äger rättigheterna till ska ha streamats på ett onormalt sätt och misstänker därför att det ska ha handlat om något slags fusk från Sosas, eller någon annans, sida. Spotify ska därefter ha tagit bort musiken det handlade om från sin tjänst. Sosa var tidigare en del av det oberoende indie-bolaget Merlin Entertainment som Spotify har ett nära samarbete med. Sosa hävdar även i sin stämning att Merlin ska ha avbrutit sitt samarbete med Sosa när Spotify berättade om misstankarna man hade om fejkade streams gällande Sosas musik. Merlin var tidigare delägare i Spotify men sålde rubbet av sitt aktieinnehav i samband med att Spotify börsnoterades förra året. Spotify har än så länge inte kommenterat den juridiska tvisten med Sosa Entertainment och Pro Music Rights. Tumnagel
21.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bytedance ryktas starta Spotify-konkurrent
TikToks ägare verkar vilja göra typ allt

Financial Times rapporterar om nya rykten som gör gällande att det kinesiska företaget Bytedance ska dra igång en tjänst för streamad musik, något som det även ryktades om att företaget skulle göra i våras. Bytedance är antagligen mest kända för sin populära sociala medie-app TikTok, en app vars popularitet Bytedance i mångt och mycket kan tacka uppköpet av den konkurrerande appen Musical.ly för två år sedan. Förutom det så har dock Bytedance även lanserat en egen sökmotor så väl som en egen mobiltelefon de senaste månaderna. ByteDance eventuella tjänst för streamad musik ska enligt Financial Times källor bli billigare än både Spotify och Apple Music, de två största tjänsterna för streamad musik i världen. Enligt källorna ska ByteDance sitta i förhandlingar med världens tre största skivbolag Sony Music, Universal Music samt Warner Music. Går dessa förhandlingar som ByteDance önskar så skulle deras musiktjänst eventuellt kunna lanseras på marknader som Brasilien, Indien samt Indonesien redan nästa månad. Tumnagel
26.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rykte Apple ryktas lansera megaabonnemang nästa år
Apple Music, Apple TV+ och Apple News+ i ett och samma paket

Nyhetsbyrån Bloomberg har varit i kontakt med källor som uppger att Apple har planer på att lansera ett abonnemang som inkluderar Apples betaltjänster för musik, tv, film och nyheter. Det skulle i så fall handla om ett abonnemang där Apple Music, Apple TV+ och Apple News+ skulle ingå i ett och samma paket för en än så länge okänd månadskostnad. Det har tidigare ryktats om att Apple skulle ha ett gemensamt abonnemang på gång för Apple Music och Apple TV+ och jag antar att det här är en förlängning på det ryktet. Enligt Bloombergs källor så skulle Apple kunna lansera ett abonnemang med sina tre mediatjänster redan i början av nästa år om allt går som de vill. Tekniskt sett skulle det antagligen inte vara några större problem för Apple att lansera ett abonnemang med sina tre mediatjänster men rent praktiskt kan det antagligen bli en knepigare fråga. En del leverantörer till Apples olika mediatjänster, det vill säga film-, tv- och skivbolag samt ett gäng med stora mediahus och nyhetsorganisationer, verkar vara oroliga för att de får mindre betalt för sitt material om Apple lanesrar ett "megaabonnemang". Detta på grund av att det skulle bli fler leverantörer som då skulle få dela på mindre intäkter än om Apple fortsatt skulle sälja abonnemang till de tre tjänsterna separat. Det här innebär sannolikt att eventuellt paketabonnemang från Apple först måste förhandlas fram och förankras hos samtliga leverantörer som förser Apples mediatjänster med material, något som vi historiskt har sett ofta kan dra ut på tiden. Tumnagel
35.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu kommer sponsrad musik till Spotify
Skivbolag kan betala för att tipsa om plattor

En av de bra sakerna med Spotify är att man försöker tipsa om ny musik som man kanske kan tycka om. Ibland lyckas de, ibland lyckas de inte. En av sakerna de gör är att tipsa om nya släpp från artister som du gillar. Jag uppskattar detta eftersom jag verkligen vill veta när mina favoritartister släpper nytt. Nu kommer de tipsen att bli vanliga för Spotify börjar nu sälja den platsen till skivbolag. Men Spotify lovar att tipsen ändå ska vara relevanta, gillar man Britney ska man inte få dödsmetall-tips och tvärtom. Man kommer även att kunna blocka tips från specifika artister eller alla sponsrade tips, det senare dock endast om man är premium-medlem. Jag tänker och ena sidan att vi inte behöver mer sponsrat innehåll i livet, men om Spotify sköter det här bra kan det ju vara bra för skivbolagen, bra för Spotifys kassa och rätt ok för användarna. Tumnagel
6.7°
+
Roger Åberg
0

Rykte Apple ryktas släppa musik- och tv-paket
Få Apple Music och Apple TV+ tillsammans

Den 1 november lanserar Apple sin nya streamingtjänst Apple TV+ och nu kommer det rykten om att Apple framöver kommer att erbjuda detta i ett abonnemangspaket tillsammans med sin musikstreamingtjänst Apple Music. I dagsläget kostar Apple Music 10 dollar i månaden medan Apple TV+ kommer att kosta 5 dollar i månaden. Nu erfar flera källor att Apple kommer att bundla dessa både abonnemang till en något lägre kostnad än 15 dollar i månaden. Amazon erbjuder redan idag abonnemang med både musik och tv i ett och samma abonnemang vilket verkar vara det Apple siktar på. I dagsläget kan man väl säga att Apple, Amazon och eventuellt Google är de enda företagen som har egna tjänster för både film, tv och musik som de kan bundla i ett och samma abonnemang. Skulle Apple gå vidare och erbjuda ett musik- och tv-abonnemang skulle det antagligen drabba Apples konkurrenter inom musikstreaming, till exempel Spotify, hårdare än de som konkurrerar med Apple om tv-tittarna. Netflix och andra rivaler till Apple TV+ har möjlighet att erbjuda eget material som inte går att ta del av på Apple TV+ medan till exempel i stort sett allt som finns på Spotify även finns på Apple Music. Huruvida Apple kan lansera ett sådant här abonnemang beror givetvis på hur deras dealar med olika rättighetsinnehavare ser ut. Financial Times rapporterar att minst ett av världens tre stora skivbolag säger sig vara oroade över ett eventuellt kombinerat musik- och tv-abonnemang från Apple. Enligt FT misstänker det ej namngivna skivbolaget att det kan leda till minskade intäkter för dem när det blir flera parter som ska splitta på intäkten från ett eventuellt kombo-abonnemang från Apple. Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

YouTube ska endast räkna organiska visningar
För sina topplistor för musik

YouTube meddelade via ett blogginlägg att de inte längre kommer räkna musikvideor som har betalda visningar och annonser till sina topplistor för musik. Framöver kommer de endast räkna organiska visningar. Detta för att skivbolag ofta betalar tjänster eller annonser som gör att ny musik hamnat högt på listorna. Så om man tyckte det var konstigt att märklig musik hamnade högt på YouTubes musiktopplistor så kanske det blir mindre av den varan nu. Tumnagel
52.8°
+
Frode Wikesjö
0

Spotify köper SoundBetter
En digital marknadsplats för artister

Den svenska musiktjänsten Spotify fortsätter att köpa företag på löpande band och nu skriver DI Digital att Spotifys senaste uppköp är det amerikanska musikföretaget SoundBetter. Soundbetter fungerar som en slags marknadsplats och förmedlare som kopplar ihop musiker, producenter och andra inom musikbranschen med målet att de tillsammans ska skapa musik. Musiken som skapas kan sedan laddas upp till Spotify med Spotifys tjänst "Spotify for Artists" vilket gör att artister som inte önskar ligga på något skivbolag kan skippa det. Soundbetter säger själva att man har runt 180.000 professionella musiker anslutna till sin plattform. Vad Spotify betalar för SoundBetter finns det inga uppgifter om. De senaste åren har Spotify köpt upp ett tiotal företag i musik- och tech-branschen och ni hittar några av dessa i de inlänkade artiklarna nedan. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hasbro äger snart Death Row Records
Följde med på köpet av Greta Gris

Förra veckan meddelade leksaksjätten Hasbro att man ska köpa upp företaget Entertainment One (eOne), ett företag som bland annat äger rättigheterna till den oerhört populära karaktären Greta Gris (Peppa Pig). Förutom det så ingick det lite andra grejer som eOne ägde och till dessa hörde bland annat det legendariska skivbolaget Death Row Records. Death Row Records bildades av hihop-legendarerna Suge Knight, The D.O.C. och Dr. Dre 1991 och började därefter släppa musik med några av genrens absolut mest populära artister på den tiden. I skivbolagets stall fanns bland andra Dr Dre, Snoop Dogg och Tupac Shakur samt ett hundratal andra hiphop-band och artister. Death Row Records stjärna började dock dala i början av 2000-talet och försattes konkurs 2006. Då köptes de upp av ett annat företag som även det försattes i konkurs och 2012 köptes skivbolaget upp av eOne. Går affären mellan eOne och Hasbro igenom sedvanlig konkurrensprövning så kommer Death Row Records snart att ägas av Hasbro. Hur väl Death Rows verksamhet passar in tillsammans med Greta Gris, Transformers och My Little Pony återstår att se. Här nedan hittas en MTV-dokumentär om Death Row Records. Tumnagel
42.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tencent på gång att köpa del av Universal Music
Kinesisk internetjätte vill köpa 10 procent av världens största skivbolag

Det franska företaget Vivendi har under en tid letat efter köpare av minoritetsposter i deras skivbolag Universal Music och nu verkar det som om den kinesiska internetjätten Tencent har nappat på det. I ett pressmeddelande skriver Vivendi att man förhandlar om att sälja tio procent av Universal Music till Tencent för cirka 3 miljarder euro, motsvarande närmare 32,2 miljarder svenska kronor. Skulle köpet genomföras så skulle Universal Music värderas till 30 miljarder euro, något som kan jämföras med till exempel Spotify som vid börsens öppning idag värderades till närmare 24 miljarder euro. Skulle Tencent köpa in sig i Universal Music så kommer de även att få möjligheten att köpa in sig med ytterligare tio procent inom ett år efter den första affären genomförts. Universal Music äger musikrättigheter från en lång rad artister som till exempel Taylor Swift, Rihanna, Lady Gaga, Adele, Kanye West och Rammstein. Tencents streamingtjänst Tencent Music äger sedan tidigare cirka 10 procent av Spotify. Tumnagel
16.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tut i luren - Sony Walkman 40 år!
Sony ägde den portabla musiken på 1900-talet

Igår var det 40 år sedan Sony började sälja sin portabla musikmaskin Walkman i Japan. Det var en portabel kassettbandspelare som saknade högtalare och användaren var hänvisad till att lyssna på musiken genom ett par hörlurar. Sony Walkman blev något av en succé och dominerade den portabla musikmarknaden under förra århundradet. I början på det här århundradet gjorde dock den digitala musiken entré på musikscenen på allvar och då sjabblade Sony bort sin marknadsdominans genom några mindre genomtänkta beslut. Istället för att satsa fullt ut på den digitala musiken var detta något som Sony initialt motarbetade. Anledningen till det sägs ha varit att piratkopieringen av musik exploderade i samband med att musik blev tillgänglig som digitala filer. Då Sony även äger ett av världens tre största skivbolag var detta givetvis inget som Sony kunde stödja. Så här i efterhand kan man väl bara konstatera att Sony antagligen tog ett av de sämsta besluten i företagets historia när man inte släppte en Walkman som kunde spela upp digital musik, något jag antar att man hade kunnat göra i en handvändning om man hade bestämt sig för det. Det lämnade hårdvarumarknaden för digitala musikspelare vidöppen för Sonys konkurrenter och nya aktörer. Detta såg bland andra Apple som en utmärkt affärsmöjlighet och 2001 släppte Apple den första versionen av iPod. Och resten är som de brukar säga historia. Sony insåg givetvis sitt misstag men hade då avvaktat på tok för länge och tappat hela det försprång på den portabla musikmarknaden man tidigare haft. Hur som helst, grattis Sony! Walkman var en fantastisk pryl. Tumnagel
50.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tut i luren - Napster har fyllt 20 år
Tjänsten som gav oss digital musik på riktigt

I helgen som gick var det 20 år sedan den legendariska musikdelningstjänsten Napster kickade igång, en tjänst som jag antar vi delvis kan tacka för att vi har tjänster som till exempel Spotify och Apple Music idag. Det gick givetvis att ladda hem musikfiler från nätet innan Napster drog igång sin tjänst 1 juni 1999 men i och med Napster blev det möjligt för miljontals användare att dela mp3-filer via P2P-protokoll i stor skala. Detta var givetvis något som skivbolag och andra rättighetsinnehavare protesterade högljutt mot då det handlade om illegal fildelning och inga pengar från tjänsten gick till de som faktiskt spelat in den. Representanter för skivbolaten stämde Napster redan samma år som tjänsten lanserades. I juli 2001 stängde Napster ner efter att ha förlorat tvisten mot skivbolagen i domstol. Därefter följde många år där tjänsten försökte rebrandas, byta ägare, bli en betald prenumerationstjänst och annat. Det var dock inga av dessa försök som återgav tjänsten den glans den hade när den först lanserades och lockade till sig över 70 miljoner användare. Idag för Napster en tynande tillvaro men många anser att Napster var den tjänsten som senare ledde till legala alternativ för digital musik och att vi slapp köpa detta i fysiskt format. Först med Apples iTunes och senare även streamingtjänster som till exempel Spotify och Apple Music. Här ovan hittas en minidokumentär om Napster som New York Times spelade in 2014. Tumnagel
46.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Film om den brittiska indievågen på gång
Creation Stories handlar om skivbolaget Creation Records

NME rapporterar att det Irvine Welsh och Danny Boyle har skrivit manus till den kommande spelfilmen Creation Stories. Filmen kommer att handla om det brittiska skivbolaget Creation Records som startades av Alan McGee och som bland annat signade artister som Oasis, My Bloody Valentine, Primal Scream, Ride, Slowdive och Teenage Fanclub. McGee har själv tidigare sagt om filmen till NME: "It’s like ‘Trainspotting does Creation’, if you can get into that concept." Inspelningarna av filmen drar igång nästa månad och den förväntas gå upp på biograferna någon gång under nästa år. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Elon Musk börjar göra musik
Första låten hyllar ihjälskjutna gorillan Harambe

Att Elon Musk har många strängar på sin lyra är ingen nyhet och nu verkar det som om han är på gång att ge sig in musikbranschen. Musk har nu släppt låte "RIP Harambe" på SoundCloud vilket är en autotunead historia som ska vara en hyllning till gorillan Harambe, en gorilla som sköts ihjäl i en amerikansk djurpark för tre år sedan. "RIP Harambe" är skriven av producenten Blood Pop samt rapparen Yung Jake och ges ut på Elon Musks egenpåhittade skivbolag Emo G Records. Det hela ska nog inte ses som allt för seriöst och jag tror inte att Musk kommer att lämna varken bil- eller rymdindustrin även om han med den här satsningen kanske blir näste Eminem. Här nedanför kan ni lyssna på RIP Harambe. Det får observeras att den här låten släpptes 1:a april. Tumnagel
34.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Skivbolag återupplivar 3-tumsvinyler
I samband med årets Record Store Day

Musikern Jack White verkar ha svårt att släppa tanken på singlar på 3 tum stora vinyler. Nu försöker han återlansera det formatet med sitt skivbolag Third Man Records samt kollegorna på skivbolaget Epitaph. Det var 15 år sedan Jack White tog med sig 3-tumsformatet till USA efter en resa till Japan och släppte då några singlar i det lilla formatet. Inför årets Record Store Day har Third Man Records och Epitaph inlett ett samarbete med Crosley Radio som kommer att släppa den lilla skivspelaren RDS3 på årets Record Store Day. Då kommer även de båda skivbolagen att släppa fyra singlar var i 3-tumsformat. Årets Record Store Day kommer att firas på skivaffärer runt om i världen 13 april och en Crosley RDS3 kommer att kosta 70 dollar. Här nedanför hittas lite fler bilder på den samt den 3-tumsvinylspelaren som Third Man Records släppte 2004. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Algoritm får skivkontrakt
Endel ska göra musik åt Warner Music

Skivbolaget Warner Music har skrivit skivkontrakt med det tyska startup-företaget Endel vilket innebär att deras algoritm ska göra 20 stycken album åt Warner. Endels algoritm används även i appen med samma namn, en app som använder artificiell intelligens för att ta fram personaliserad musik till sina användare. Appen finns i dagsläget till iOS, Android och Amazons smarta assistent Alexa. Warner har än så länge släpps fem album baserade på Endels algoritm som en del i sin "sömnsamling". Det handlar om skivorna Clear Night, Rainy Night, Cloudy Afternoon, Cloudy Night samt Foggy Morning. Ni kan lyssna på ett smakprov från Clear Night här nedanför. Tumnagel
35.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Domstol underkänner Warner Musics stämning mot Spotify
Lite trubbel på streamingmarknaden i Indien

Igår kom uppgifter om att Warner Music stämt Spotify angående rätten att spela musik från Warner Musics artister i Indien. Idag skriver Music Business Worldwide dock att en indiska domstol nekat Warner Music att stämma Spotify. I ett uttalande säger en talesperson för Spotify: "We’re pleased with today’s outcome. It ensures songwriters, artists, labels and publishers will benefit from the financial opportunity of the Indian market and that consumers will enjoy an excellent Spotify experience. As we’ve said all along, we’re hopeful for a negotiated solution with Warner based on market rates." Warner Music verkar dock inte ha tolkat domstolens beslut på samma sätt som Spotify utan säger till MBW: "For Spotify to claim that the court denied our injunction is a lie. Spotify’s comments yesterday about our fair market negotiations were appalling to us, and we’re shocked that they would exploit the valuable rights of songwriters without a license. That said, we remain optimistic that we can reach a strong, balanced commercial agreement." Tvisten verkar hänga på att Spotify anser att de har rätt att spela upp musik från Warner Musics artister genom en licens som vanligtvis används för musik som spelas på tv och radio i Indien. Warner Music anser å sin sida att Spotify måste förhandla fram ett separat avtal/licens med dem för att få spela upp deras musik. Tumnagel
48.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Warner Music stämmer Spotify
Företagen kan inte komma överens på den indiska marknaden

Branschsajten Music Business Worldwide uppger nu att skivbolaget Warner Music stämmer Spotify efter det att Warner Music anser att det finns oklarheter gällande Spotifys rätt att spela musik från Warner Musics artister i Indien. Tanken var att Spotify skulle lanseras i Indien den sista januari men så blev inte fallet och det verkar vara relaterat till den juridiska tvist som Warner Music dragit igång mot Spotify. Enligt Warner Music så har inte Spotify säkrat rättigheterna till att spela musik från Warner Musics artister i Indien och har därför valt att stämma stremingtjänsten i samband med att Spotify uppgav att man skulle lansera sin tjänst i Indien. En talesperson för Warner Music Group säger till MWB: "After months of negotiations, Spotify abruptly changed course and has falsely asserted a statutory license for our songwriters’ music publishing rights in India. We had no choice but to ask an Indian court for an injunction to prevent this. It’s our goal to hammer out a deal that works for everyone. We hope this is just a speed bump in the expansion of our long and successful global partnership." När det gäller de andra två av de så kallade "Big Three", Universal Music och Sony Music, så uppges förhandlingarna gå bättre för Spotify och avtal för den indiska marknaden gällande dessa skivbolags musik verkar vara på banan. Tumnagel
21.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Pagan Fury tävlar i Melodifestivalen
Paradox Interactives "officiella band"

DI Digital skriver att rockbandet Pagan Fury, som har kopplingar till den svenska speldistributören Paradox Interactive, kommer att delta i nästa års Melodifestival. Pagan Fury sägs vara stark influerade av Paradox spel Crusader Kings och ska bland annat ha scenkläder som inspirerats av spelet. Bandets musik förekommer även i Crusader Kings II: Holy Fury och de kallar sig själva för Crusader Kings officiella band. Paradox Interactive fungerar även som Pagan Furys officiella skivbolag. I Melodifestivalen kommer bandet att tävla i den fjärde och sista delfinalen i Lidköping med låten "Stormbringer". Där kommer man bland annat att tävla mot Arvingarna och Lisa Ajax skriver DI Digital. Här nedan hittas "La Le Lej" med Pagan Fury. Tumnagel
40.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook ryktas bygga konkurrent till TikTok
Lasso ska bli en karaoke-app

TechCrunch har varit i kontakt med källor som uppger att Facebook håller på att utveckla en konkurrent till karaoke-appen TikTok, en tjänst som ägs av det kinesiska företaget Bytedance och som för ett år sedan köpte upp den superpopulära appen Musical.ly. Facebooks karaoke-app kommer att heta "Lasso" enligt TechCrunch källor och fungera ungefär på samma sätt som TikTok. Det innebär att användaren kan spela in klipp av sig själva när de mimar till olika låtar och sedan posta det till sina följare. TikToks tjänst är på grund av upphovsrätt begränsad till att spela in klipp som är max 15 sekunder långa. Då Facebook har avtal med världens tre stora skivbolag så är det inte omöjligt att det kommer att bli möjligt att spela in längre klipp, kanske hela låtar, med Lasso. Tumnagel
31.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu kan man lägga till musik till sin Facebook-profil
Visa dina vänner vad du lyssnar på

Facebook har implementerat lite nya musikfunktioner vilka gör att man kan lägga till musik på sina profilsidor, vanliga sidor (pages) samt sina så kallade "stories". Tidigare i år inledde Facebook ett samarbete med världens tre största skivbolag, Universal Music, Sony Music samt Warner Music. Det samarbetet innebär att Facebook-användarna nu har en hel del musik att välja på för att musiksätta sin profilsida eller story. De nya musikfunktionerna på Facebook har redan börjat rulla ut och har du inte fått dem ännu så lär de dyka upp inom kort. Tumnagel
30.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spotify köper in sig i distributionstjänsten DistroKid
Ska hjälpa artister sprida sin musik på olika plattformar

Spotify har meddelat att de köper in sig i företaget DistroKid vars tjänst artister använder för att ladda upp sin musik till plattformar som Spotify men även Spotify-konkurrenter som till exempel Apple Music, Deezer, Pandora, Amazon, och Youtube. Det hela är ett led i den satsningen som Spotify presenterade förra månaden som innebar att indie-artister skulle kunna ladda upp sin musik direkt till Spotify utan att blanda in skivbolag eller någon annan. När Spotify nu börjar samarbeta med DistroKid innebär det antagligen att den musik som artisterna laddar upp till Spotify även kan hamna på konkurrerande tjänster om artisterna känner för det. Spotifys uppladdningsfunktion rullar än så länge i en beta-version och bara tillgänglig för ett hundratal inbjudna användare. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snart vet Amazon om du är sjuk
Så att Alexa kan erbjuda dig medicin i det smarta hemmet

Amazon har tagit patent på en ny färdighet till sin smarta assistent Alexa vilket innebär att Alexa skulle kunna upptäcka om någon i hemmet kanske är sjuk. Om så skulle vara fallet ska Alexa kunna erbjuda råd och kanske även eventuell medicin för att lindra sjukdomen. Tanken är att Alexa genom att analysera användarens röst ska kunna identifiera om en person till exempel är snuvig eller förkyld genom att lyssna efter hostningar och nysningar. Skulle en användare uppfattas som förkyld så kommer Alexa med "moderliga" råd, kör annonser för hostmedicin och erbjuder användaren att beställa denna hostmedicin. Patentet täcker även in att läsa av känslor hos den som pratar med Alexa. Det innebär att Alexas AI kommer att analysera användarens röst och försöka hitta tecken som tyder på att användaren till exempel är trött, ledsen, arg eller uttråkad. Även här skulle annonsörer kunna dra nytta av användarens tillstånd. Amazon beskriver till exempel ett scenario där ett skivbolag betalar för annonser för en artists musik och dessa annonser spelas bara upp för människor som är uttråkade. Här nedan hittas ett exempelscenario från Amazons patentansökan som visar vad som skulle hända om en användare uppfattas som förkyld. Välkommen till det smarta hemmet! Tumnagel
22.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida