m

Är nya iMac för tunn?
11,5 millimeter är riktigt tunnt

Nya iMac är larvigt tunn, den är bara 11,5 millimeter tjock. Man vet att en stationär dator är väldigt tunn när den mäts i ,x millimeter. Det är ju riktigt trevligt och att den är liten kommer vara trevligt för dem som måste flytta runt den eftersom den bara väger 4,5 kilo. Men är den för tunn? Den frågan dök upp i mitt huvud igår eftersom tunnheten har tvingat Apple till att göra en del udda lösningar. Det första som ni hade åsikter om bland kommentarerna är hakan, som fortfarande är kvar. Anledningen är så klart att skärmen tar plats, en skärm som är 11,5 millimeter tjock är ju faktiskt inte någon tjockis direkt. Som jämförelse är en MacBook Pro 15,6 millimeter tjock, alltså 35 procent tjockare. iMacens alla delar ligger just i den där hakan och inte bakom skärmen som de gjorde tidigare. Hade man placerat alla saker bakom skärmen hade den blivit dubbelt så tjock. Hade det varit värt det? Apple. You should have made the computer 1 inch thicker and put everything in the chin BEHIND the display. And you know it ?? pic.twitter.com/a00fXFnKpu— Marques Brownlee (@MKBHD) April 20, 2021 Och varför har man inte satt loggan på hakan? Hur det hade sett ut ser ni nedan. Med en så tunn dator kommer också en del problem. Fysiska sådana. Det första är att man fått flytta hörlursuttaget till sidan på datorn för att det ska få plats, något som i och för sig bara är bra. Det andra är att en vanlig strömsladd bara är att glömma, helt enkelt för att den inte får plats. Istället har Apple hittat på en ny magnetisk historia (nej, den åker inte ut som Magsafe om man sparkar till sladden). Från datorn går en sladd som har fin väv runt sig, men den går till en strömdosa som är tänkt att ligga på golvet. Nej, nej, nej! Hur tänkte Apple här? Ja, det är lite härligt att kunna koppla ethernet till strömdosan så att man slipper en sladd till datorn, men exakt hur bra är det att ha skit på golvet? Inte alls, så klart. Så den där dosan kommer att ligga på golvet och samla damm eller så kommer den ligga på skrivbordet för dem som vill ha tomt på golvet. Jag anar att någon kommer att göra en hållare för denna att sätta på iMacens fot eller på väggen. Tumnagel
36.6°
+
Roger Åberg
0

Apple presenterar helt ny iMac
Med M1 och i massor av färger

Som ryktena sa så kom det en ny iMac och den kommer i ett gäng olika färger. Eftersom den har en M1-processor i sig istället för en intel-processor så kan den vara betydligt tunnare och är bara 11,5 millimeter tjock. Eller tunn. Två små fläktar finns men Apple säger att den bara ska låta 10 decibel. Skärmen är på 24 tum och har upplösningen 4480x2560, alltså 4,5k. Riktigt bra för den storleken på skärm. Skärmen kan också leverera miljarder färger och True Tone och ska vara behandlad med ett material som ger låga reflektioner. Man har, äntligen, fixat till kameran som numera är på rimliga 1080p. Apple lovar också att man använder kraften i M1 för att göra bilden bättre, speciellt i dåligt ljus. iMac har flera mikrofoner så att man ska låta bra och låta bra ska iMac göra. Totalt sex högtalare varav två subwoofers ska leverera bra ljud. Med tanka på vad de kan göra i sina MacBooks så tror jag på dem. iMac har även rumsligt ljud så video med Dolby Atmos lär låta bra. iMac 24 kommer alltså att ha M1-processorn, inte en fetare version. Men den lär räcka för de allra flesta. På baksidan hittar vi fyra USB-C-portar varav två är Thunderbolt. Dessa två ska driva en skärm på 6K. Strömsladden fästs med magnet men själva strömenheten sitter in i iMac utan på sladden och kan placeras på golvet. På denna sitter också ethernetingången. Till iMac kommer så klart också tangentbord och grejer. Basversionen är lite omgjord med bland annat en låsknapp. Självklart är dessa i matchande färger. Man kan även köpa en version med Touch ID och en större version med numeriskt tangentbord och Touch ID. Den klassiska och inte så älskade musen och den numera klassiska och älskade trackpaden kommer också i matchande färger. Kommer i två versioner som kostar 15.995 och 18.495 kronor. 15.995 kronors-versionen (1299 dollar) har 8 CPU-kärnor och 7 GPU-kärnor. 8 GB minne, 256 GB lagring, 2 thunderbolt-portar och det vanliga tangentbordet. Denna har inte ethernet. 18.495 kronor-versionen (1499 dollar) har 8 CPU-kärnor och 8 GPU-kärnor. 8 GB minne, 256 GB lagring, 2 thunderbolt-portar, två USB-C-portar och det Touch ID-tangentbordet. Levereras i maj. Det är alltså bara 24-tummaren som har presenterats nu. En inte allt för vild gissning är att den större versionen, som väntas få 32 tumsskärm, kommer att få den fetare M1X-processorn. Tumnagel
51.2°
+
Roger Åberg
0

Nissan presenterar ny generation X-Trail
Qashqais storebror

Nissan passade på att visa nytt på Shanghai-mässan och det blev en ny generation av X-Trail. den nya modellen får ett nytt ansikte i stil med det vi har sett tidigare på Juke och Qashqai. Precis som med Qashqai så kommer den nya modellen också med den lite underliga lösningen som Nissan kallar för e-Power. Med den så drivs bilen helt av en elmotor, men det finns även en bensinare som ser till att batteriet har energi. Det går inte att ladda batteriet med sladd utan det gör bensinmotorn, men det är alltså elmotorn som driver. Mer traditionella drivningar kommer också. X-trail kommer också med ett gäng andra saker som vi såg på nya Qashqai, som bakdörrar som går att öppna 90-grader, bättre assisterad körning med ProPilot och intelligent 4WD-väljare. Kort och gott så är alltså den här generationen av X-trail ännu mer en större version av Qashqai. Förr fanns det ju en Qashqai+2 som hade lite mer plats, men den säljs inte längre utan nu för tiden är det X-trail som gäller för den med större behov. Nedan kan ni titta närmare på Nissan Qashqai som vi kollade in när den hade premiär här i Sverige. Tumnagel
38.6°
+
Roger Åberg
0

Ett betalkort ska räcka för att ladda bilen tycker regeringen
Branschen verkar dock hellre vilja ha appar

Sveriges Energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman (S) har haft ett möte med representanter för elbilsladdarföretag i syfte att göra det enklare för konsumenter att kunna ladda sina bilar på stan. I dag hanteras detta via appar, brickor eller annat vilket gör att konsumenter kan tvingas ha flera olika appar installerade på mobilen för att kunna använda laddstationer från olika leverantörer. Ygeman och regeringen har som mål att det i slutet av året enbart ska krävas ett betalkort för att kunna köpa el från laddstationerna. Han säger till DN: "Resultatet av mötet blev ett steg i rätt riktning, men ett otillräckligt sådant. Vi måste arbeta vidare och få fram ett enkelt sätt för elbilsförare att med ett gemensamt betalningsmedel köpa el vid publika laddstolpar. Tre, sju, nio appar i mobilen ska inte behövas." Representanter från branschen ställer sig dock lite tveksamma till att genomföra detta, bland annat för att det skulle bli dyrt att installera kortläsare vid alla laddplatser. Vidare anser man att apparna fyller sitt syfte då dessa kan visa var de olika leverantörerna har lediga laddplatser. Det verkar med andra ord fortsatt oklart om regeringens mål med ett gemensamt betalningsmedel för laddplatser kan bli verklighet till årets slut. I dagsläget finns ingen branschorganisation för de företag som tillhandahåller laddplatser men detta kom man överens om på mötet var något som behövdes, något som både Ygeman och representanterna från de olika företagen kunde vara eniga om. Tumnagel
64.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sonos Roam är en krånglig liten sötnos
Passar bäst i duschen

Det är nog många som har önskat att Sonos ska släppa en lite mindre och portabel högtalare och nu är den här och dess namn är Roam. Men det tog väldigt lång tid innan vi kom på vilket sätt den ska användas på. Och Sonos har sin iver att göra en så avskalad produkt som möjligt fällt krokben på sig själva och sina användare. TL;DR Sonos Roam är en mindre högtalare än man kan tro och med liten förpackning kommer litet, om än bra, ljud. Roam levererar en Sonos-upplevelse på gott och ont, hårdvaran är finfin och när det fungerar så är det härligt med Spotify Connect, Airplay 2 och bluetooth i samma förpackning. Men installation kräver wifi och en knapp för fyra olika funktioner gör Roger gråhårigare och smått galen. Roam är Moves för tidigt födda lillasyskon Hösten 2019 släppte Sonos Move, en högtalare som hade två liv. Dels var den en stationär högtalare som fungerade fint i Sonos-hemmet, men den gick också alldeles utmärkt att flytta i på balkongen eller i trädgården eftersom den gick på batteri. Och flyttade man sig bort från wifi-nätverket var det bara att växla till bluetooth med en knapptryckning och poppa vidare. Prislappen på 4500 kronor gjorde den dock lite knepig, för den pengen kunde man köpa en Sonos One och en riktigt, riktigt bra högtalare till balkongen eller trädgården. Storleken gjorde också att man inte direkt slängde ner den i ryggsäcken om man säger så, en Move väger in på tre kilo. Tumnagel
34.7°
+
Roger Åberg
0

Snart ska elbilen hjälpa elnätet
Tvåvägsladdning på väg till Volkswagens elbilar

Elbilar är fantastiska och det säljs rekordmånga just nu, men om alla börjar ladda kommer det att påverka elnätet. En lösning på det är tvåvägsladdning, alltså att en bil kan bli laddad och ladda andra saker. Extra bra blir det om bilen kan bidra till elnätet i ett hus. Då kan bilen laddas på tider som det är lugnt och inte så mycket andra saker används och så kan bilen och dess batteri ge tillbaka till huset när det är full aktivitet och tvättmaskiner och spisar rullar. Nu säger Thomas Ulbrich, som är styrelsemedlem i Volkswagen, att alla koncernens bilar på MEB-plattformen kommer att få tvåvägsladdning från och med nästa år. MEB-plattformen är den som alla Volkswagengruppen "vanliga" elbilar är byggda på. Spännande nyheter helt enkelt, för när VW gör saker betyder det att det får spridning. Att detta ska få effekt på elnätet är så klart nästa steg och inte helt enkelt, men om några år finns möjligheten till lite "lastbalansering" med hjälp av bilar. Tumnagel
53.1°
+
Roger Åberg
0

Vad betyder ICE, HEV, PHEV och BEV?
Vi förklarar!

Förr i tiden så fanns det bilar och de gick på bensin. Sen dök det upp bilar som även gick på diesel när det bränslet och motorerna slutade vara supersmutsigt och dåligt. Sen kom miljötrenden och etanolen kom, och försvann. Nu är vi inne i den elektriska tidsåldern men det är ett tag kvar tills alla bilar är elektriska och just nu är det en hel hög med konstiga förkortningar som förklarar vilken typ av drivning som en bil har. Du kanske har läst om ICE, BEV, PHEV och HEV men inte fattat något, så därför tänkte vi kort förklara vad de olika förkortningarna står för. ICE är ett, i alla fall för mig, rätt nytt begrepp. Det står för Internal Combustion Engine, eller förbränningsmotorn som det heter på svenska. Förbränningsmotorer finns i en hel hög med varianter men gemensamt för dem alla är att de förbränner ett bränsle och på så sätt kan driva till exempel en bil framåt. En ICE-bil går oftast på bensin eller diesel som är fossilbränslen men kan också drivas på etanol, biogas eller biodiesel som är förnybara bränslen. En ICE-bil är med andra ord oftast men inte alltid dålig för miljön. HEV står för Hybrid Electric Vehicle (eller hybrid på talspråk) och blev känd för världen när Toyota släppte sin Prius som minst halv Hollywood åkte runt i för att de skulle verka miljövänliga. Så stor skillnad var det dock inte eftersom en så kallad fullhybrid har en liten elmotor och ett litet batteri men så fort dessa inte räcker till, vilket är fort, så kickar bensinmotorn igång. Det finns även mildhybrider som blivit poppis under senare år men som i alla fall inte jag förstår. De är mindre usla än en ICE eftersom de kan stänga av under längre perioder till exempel vid rödljus och så får bilen en liten, liten knuff ibland men skillnaden i förbrukning är 10-15 procent. Så bättre, men ingen revolution. PHEV står för Plug-in Hybrid Electric Vehicle och är precis som en HEV en bil som har en mindre elmotor och (oftast) en bensinmotor. Men här är batteriet och elmotorn större och man kan stoppa in en sladd i bilen och ladda den, vilket gör att man kan köra mindre sträckor på bara el. När dessa kom var den sträckan försumbar och man skulle verkligen vara ambitiös om man orkade ladda, men i dag kommer PHEV-bilar ofta fyra mil på en laddning och senaste generationer kommer upp till sju-åtta mil. Det gör att om man har laddning hemma eller på jobbet så kan man använda bilen som en normal elbil och så använder man bara bensinmotorn när man åker längre sträckor. Bensin är som sagt vanligast men några tillverkare, bland annat Mercedes, använder diesel. Anledningen till att man använder bensin är att det (oftast) är krångligare och dyrare att göra en dieselmotor och det är redan dyrt och krångligt som det är med både el och bensin. PHEV kan vara det absolut bästa valet just nu eftersom man kan köra miljövänligt till vardags men även ha lång räckvidd när det behövs. Ibland är det dock det sämsta av två världar eftersom bensinmotorn är trött och elmotorn är trött. Det kommer även att bli "spännande" att se hur länge dessa kommer att leva eftersom det är mycket teknik som kan och kommer gå sönder i dessa när de blir några år på nacken. Och snart är de bara dyrare och besvärligare än riktiga elbilar. FCEV är inte så vanligt så det är mest en parantes här. Det handlar om Fuel Cell Electric Vehicle, alltså en bränslecellsbil. Det är en bil som tar vätgas och omvandlar det till el i en bränslecell i bilen. Resultatet blir en elbil, men som tankas med bränsle istället för färdig el. Det finns bara några få stationer i Sverige så just nu är det här ett väldigt ovanligt alternativ i Sverige. BEV är den sista förkortningen för dagen och det står för Battery Electric Vehicle. Helt enkelt en riktig elbil som inte har någon bensinmotor som backup. Ibland kallar man dessa för EVs, men det kan även vara en PHEV eller en HEV så vill man vara korrekt och tydlig säger man BEV. Men BEV behöver inte vara en bil utan kan även vara en cykel eller elsparkcykel eller typ vad som helst som klassas som ett fordon och som går på el. Hoppas att ni har blivit lite klokare. Har vi missat något? Skrik till bland kommentarerna! Tumnagel
47.1°
+
Roger Åberg
0

En Drako GTE sladdar på isen
Drako on ice

Drako Motors superbil GTE har 1 217 hästar och galna 8.800 newtonmeter i vrid samt en toppfart på 332 km/h. Det har endast tillverkat 25 stycken exemplar av bilen som kostar hela 1,25 miljoner dollar. Men vad ska man göra med en sådan superbil då? Jo man tar ut den på isen och sladdar runt så klart! Tumnagel
36.9°
+
Frode Wikesjö
0

Stockholm vill införa laddning av elbil på alla gatuparkeringar
Inom tre år även på varannan plats i garage

2030 har Stockholm som mål att ha en utsläppsfri trafik i innerstaden. För att detta ska bli möjligt krävs färre bilar som släpper ut avgaser och fler eldrivna bilar. Men dessa måste ju laddas, och då måste även laddningen fungera smidigt och bra. Därför har nu Stockholm stad lanserat ett samarbetsprojekt med Scania, Volkswagen och elnätsbolaget Ellevio. Målet är att alla gatubaserade parkeringsplatser i Stockholm stad ska ha en laddstolpe för elbil till 2030. Inom tre år ska även hälften av alla parkeringsplatser i garage också ha en laddstolpe. Tumnagel
62.8°
+
Bobby Green
0

Vaughn Gittin Jr. och kompisar leker
Sladdar och kör offroad

I sitt senaste klipp har Vaughn Gittin Jr. tagit med sina polare och racerförare Leron Healy och Chelsea Denofa för ett gäng med stunts och bus. Allt är filmat på Panthera Tactical Training Center i West Virginia då det troligtvis anses lite halvdumt att göra såna här upptåg på allmän väg. Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0

Rallyförare visar hur Toyota GR Yaris ska köras på snö
Här hör bilen hemma

En Toyota GR Yaris är inte byggd för lugn kökörning, den är byggd för bus. Här visar den professionella racerföraren Norihiko Katsuta hur bilen ska köras, i alla fall om underlaget är snö. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Maserati MC20 sladdar i snön
Börjar tillverkas senare i år

Maserati har fullt sjå med att utveckla och förfina den senaste modellen MC20 innan den är redo för tillverkning senare i år. En sak man nyligen gjorde var att man var ute och sladdade med bilen i snön, och lite hur det såg ut får vi se här. Tyvärr har man lagt på massa dålig musik så vi får inte höra så mycket hur den där mumsiga V6:an låter. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

Chris Harris kör nya BMW M3
Går att sladda med trots sin stora grill

Den sjätte generationen av BMW M3 (G80) presenterades i september förra året. Som väntat var det inte prestandan folk snackade, och snackar om, utan utseendet. Den massiva grillen må flörta med dåtidens BMW för en herrans massa år sedan, men det betyder ju inte att man måste tycka om den för det. Och det verkar få göra. Men mycket kring den här modellen handlar ju om hur den är att köra, och det har nu Chris Harris gjort. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Det här är Sonos Roam
Deras lilla högtalare är här på riktigt

Det har läckt en hel del om Sonos lilla högtalare Roam, men nu är den officiellt här. Det har länge gått rykten om att Sonos jobbat på en portabel högtalare men att det skulle bli en vanlig blåtandshögtalare har inte känts aktuellt, vad är Sonos med den då liksom? Roam verkar ha löst just den biten och högtalaren fungerar både på wifi och över blåtand. När vi pratat med Sonos om detta så säger de att enheten kör wifi och blåtand samtidigt och på så sätt behöver man inte växla mellan lägena som man behöver göra på Move, som bara kan köra antingen wifi eller blåtand. Låter ju smidigt, men jag anar ändå att det inte kommer att vara helt sömlöst. Det möjliggör hur som helst att man kan skicka något med blåtand till Roam och att man sedan kan skicka det ljudet vidare till andra enheter i ditt Sonos-hem. Exakt vad man skulle vilja skicka vidare på det sättet är dock lite oklart, kanske musiken från en asgrym låt man har hittat på Youtube? Tumnagel
40.3°
+
Roger Åberg
0

Australien vill exportera solenergi till Asien
Via en jättelång "förlängningssladd"

I Australien har det dragits igång ett jättelikt projekt där man planerar att generera solenergi, som ska lagras i enorma batterier, för att sedan skicka denna via en jättelång havskabel till Singapore och andra länder i Asien. Hela projektet kallas för Sun Cable och själva kabeln som ska förbinda Australien med Singapore går under namnet "Australia-Asean Power Link" (AAPL). Denna är tänkt att bli 3750 kilometer lång och för tillfället kartläggs havsbotten där kabeln är planerad att dras. Än så länge har man kartlagt runt 750 kilometer av havsbottnen och det återstår alltså en del att kartlägga innan det kan bli dags för byggstart. Någon gång runt 2023 hoppas man börja kunna bygga kabeln, solfarmar, batterier och andra anläggningar som krävs för att färdigställa det enorma projektet. 2027 tror man att det hela ska kunna vara i kommersiell drift. Det är budgeterat att det kommer att kosta 22 miljarder australiensiska dollar, motsvarande 140 miljarder kronor, att bygga AAPL. Här nedan hittas ett videoinslag om Sun Cable och Australia-Asean Power Link. Tumnagel
50.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vi har kollat in nya Nissan Qashqai
Nytt utseende, ny plattform

I förra veckan drog Nissan täcket av sin nya Qashqai och i dag tog vi oss en titt på bilen. Det här är tredje generationen av den populära modellen och den är helt ny, men behåller mycket av konceptet från tidigare generationer. Nissan beskriver bilen som en SUV på undre halvan och en halvkombi på övre halvan och det kan ju, beroende på hur man är lagd, vara det bästa av två världar. Nissan verkar hur som helst gilla konceptet. Kolla in nya designen här! Fronten på bilen är helt ny men man känner ändå igen att det är en Qashqai. Skillnaden är alltså inte alls så stor som den mellan generation ett och två, frågan är om det är ett bra beslut eller inte. Man vill helt enkelt kännas fräschare men fortfarande kännas igen. Oavsett så känns den nya fronten väldigt mycket piggare. Inredningen har fått sig ett lyft och man vågar sig på att använda ord som premium när man presenterar bilen. Nu är det kanske inte premium på riktigt, men betydligt bättre än tidigare. Kolla in nya inredningen här! Bilen har som sagt två centimeter längre hjulbas och det utrymmet får folket i baksätet utnyttja. Större har det även blivit i bagaget, här är det numera 74 liter större. Dessa liter har man bland annat hittat genom att bakhjulsupphängningen inte tar lika mycket plats som tidigare och golvet då har kunnat sänkas. På drivlinorna är det numera bensin som gäller. Enklaste är på 140 hästar och driver på två hjul och mellanmodellen är på 158 hästar och driver antingen på två eller fyra hjul. Både dessa är mildhybrider. Toppmodellen är en lite spännande lösning, det handlar om en hybrid där en liten bensinare hjälper till att fylla på batteriet i bilen. Tyvärr går det inte att ladda med sladd. Sedan används en elmotor för att driva bilen framåt, så körmässigt får du känslan av en elbil och kan enpedalsköra och sånt som man kan göra med en elbil, men man tankar alltså bensin. Om det är en smart lösning eller bara idioti får vi återkomma till. Priserna är inte klara ännu, men alla modeller kommer att bli dyrare än vad de är i dag. Anledningen är helt enkelt att det finns betydligt mycket mer teknik i bilarna. Nya Qashqai kommer på svenska vägar i slutet av sommaren. Tumnagel
38.0°
+
Roger Åberg
0

YDS-150 är en digital saxofon från Yamaha
Jazza loss med ettor och nollor

Yamaha har släppt en digital version av en saxofon som är försedd med lite finesser som dess mekaniska motsvarigheter saknar. Saxofonen YDS-150 har ungefär samma storlek som en alt-saxofon men ska inte väga riktigt lika mycket som dessa. Den drivs av ett uppladdningsbart batteri men går att koppla till en strömkälla via den tillhörande laddkabeln om användaren vill vara säker på att inte bli avbruten av att batterier laddar ur under spelandets gång. Det går att skicka in andra musikkällor via bluetooth till YDS-150 så att saxofonisten kan spela upp sin musik tillsammans med denna. Det verkar tyvärr inte gå att skicka ljudet trådlöst från saxofonen till en extern högtalare eller ett par hörlurar utan dessa måste isåfall kopplas in via sladd. Vidare finns det 73 olika förprogrammerade lägen som kan få saxen att ge ifrån sig till exempel sopran, alt, tenor och baryton-ljud. Yamaha YDS-150 kostar cirka 1100 dollar. I videoklippen här nedanför kan ni i det första lyssna på hur YDS-150 låter jämfört med en vanlig saxofon och i det andra kolla in lite närmare på olika ljud från den digitala saxofonen. Engadget har skrivit en recension om YDS-150 och den hittas här. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snubbe klarar Hades med granatäpple
Ser kladdigt ut

Ett av föremålen som är bra att ha i det mycket trevliga spelet Hades är ett granatäpple då det hjälper att förstärka dina förmågor. Det är väl av den anledningen att spelstreamern Dylan "Rudeism" Beck bestämde sig för att försöka fånga kraften från frukten i verkligheten. Genom att dela upp frukten i bitar som han sedan kopplade sladdar till lyckades han besegra spelets sista boss. Hur allt det gick till kan du kolla in i klippet ovan. Efter han klarade spelet åt ha också upp granatäpplet ifall du nu hade funderingar över det. Värt att nämna är att klippet innehåller lite spoilers så om man är känslig för det och har ambitioner att en dag spela spelet, då ska man kanske inte titta på allt för mycket av det. Tumnagel
36.9°
+
Frode Wikesjö
0

Lastbil leker i snön
Ser kul ut

En bra sak med snö är att man kan leka i den. När man är yngre kanske det handlar om att göra snöänglar eller kasta snöbollar. När man blir äldre, och om man är snubbe, blir alla vägar helt plötsligt allmän sladdyta. Tumnagel
50.2°
+
Bobby Green
0

McLaren rullar ut laddhybriden Artura
Det första stora steget mot elektrifiering

När McLaren lanserade modellen P1 2013 bjöd den på något ingen annan McLaren gjort tidigare - en laddsladd. P1 är en laddhybrid som fungerande som en slags testbänk för den nya tekniken. Men P1 tillverkades bara i 375 stycken exemplar och kostar en rejäl slant. Nu känner sig McLaren redo för att skicka ut en laddhybrid till "massorna" och man gör det med den nya modellen Artura. Under skalet hittar vi en helt ny dubbelturbomatad V6:a på 3,0 liter. Den ger 585 hästar och 585 newtonmeter i vrid. Till förbränningsmotorn kopplas en elmotor på 95 hästar och 225 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på tre sekunder blankt, 0-200 på 8,3 sekunder och 0-300 på 21,5 sekunder. Toppfarten anges till 330 km/h. För växlandet står en ny dubbelkopplingslåda med åtta växlar. Men den har ingen backväxel, när det är dags att backa så körs elmotorn baklänges istället. Drivningen sker endast på bakhjulen och det finns en elektronisk diffspärr som du kan aktivera. En intressant sak är att bilen inte har elektronisk servo utan här är det fortfarande hydrauliska grejer som gäller, vilket McLaren föredrar då det ger en bättre körkänsla. På bara el ska man kunna köra upp till tre mil. Man ska kunna ladda batteriet från tomt till 80 procent på 2,5 timmar. Artura väger in på 1496 kilo. För att få stopp på den sitter det keramiska skivor på 391 millimeter med sexkolvsok fram. Däcken kommer från Pirelli och de mäter 235/35 fram, 295/35 bak, fälgarna är på 19 tum. På prislappen står det 185.500 pund och det går bra att lägga en beställning nu om man känner för det. De första leveranserna ska ske under årets tredje kvartal. Ett massivt pressmeddelande med all information kring bilen finns på länken nedan. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Cyan Racing släpper klipp på Volvo P1800 Cyan
Sladdar loss i norra Sverige

Cyan Racing tog med sig Volvo P1800 Cyan till norra Sverige för att sladda lite och som tur var hade de med sig filmkameran så vi får se hur det såg ut. Man hamnade i Åre och körde där på en sjö när det var minus 20 grader. Tumnagel
56.4°
+
Bobby Green
0

Ford S-Max och Galaxy nu även som hybrider
Får samma drivlina som Kuga

Fords modell Kuga går att få som hybrid eller som laddhybrid. Nu presenteras modellerna S-Max och Galaxy med samma drivlina som Kugan har, men det är alltså bara den förstnämnda det handlar om och inte som laddhybrider. Båda två kombinerar en Atkinson-bensinfyra på 2,5 liter med en liten elmotor och ett batteripack på 1,1 kWh. Systemet sköter sig alltså själv och här kopplar du aldrig in någon sladd. Den sammanlagda effekten anges till 190 hästar, 200 newtonmeter i vrid och 0-100 km/h ska gå på 9,8 sekunder. Förbrukningssiffrorna anges till 0,64 liter per mil för S-Max Hybrid och 0,65 liter per mil för Galaxy. Drivningen sker på framhjulen och kraften kommer dit via en åttastegad automatlåda. Båda bilarna kommer att bli till i fabriken i Spanien. S-Max kostar från 36.535 pund medan Galaxy går loss på 38.695 pund. De första kunderna ska få sina exemplar i april. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0

Xiaomi presenterar Mi 11 igen
Flaggskeppslur för rimligt pris

Xiaomi presenterade Mi 11 strax innan årsskiftet i Kina, men nu har företaget presenterat den globala versionen av telefonen. Som känt sedan tidigare kommer telefonen med Snapdragon 888, en 6,81 tum stor OLED-panel med kurvade kanter samt 120Hz uppdateringsfrekvens och en sampling rate på 480Hz. Upplösningen ligger på 3200 x 1400 pixlar och panelen skyddas av Gorilla Glass Victus. Vidare har telefonen ett batteri på 4600mAh som kan laddas snabbt med både tråd och trådlöst. 55W med kabel och 50W trådlöst. Telefonen skeppas dock utan laddsladd, så om man vill ladda snabbt får man köpa laddare separat. Telefonen skeppas med laddsladd. Mi 11 har även stöd för omvänd laddning och kan ladda andra enheter trådlöst med en effekt på 10W. På baksidan sitter det en ordentlig kamera med en huvudsensor på 108MP med 7 linser och optisk bildstabilisering. Huvudsensorn ackompanjeras av en vidvinkelkamera på 13MP och en makrokamera på 5MP. Selfiekameran sitter i ett litet håll uppe till vänster på skärmen och kan ta bilder med 20MP upplösning. Xiaomi har inte spikat släppdatum för Mi 11 runt om i världen, men den infon lär komma när som helst. Priset kommer dock landa på 749 euro för versionen med 8GB/128GB och 8GB/256GB verkar komma att kosta 799 euro. Tumnagel
38.5°
+
André Stray
0

Apple ansöker om patent på teknik för hållbarare sladdar
Så att dessa inte nöts ut lika lätt

AppleInsider skriver om en ny patentansökan från Apple där de vill patentera teknik som kanske gör att kablar inte går sönder i den sektionen mellan kontakterna och/eller prylen som finns i kabelns andra ände. Apple tänker sig i sitt patent att den delen av kabeln som är närmast kontakten ska bestå av olika sektioner med material av olika hårdhetsgrad. Detta skulle kunna göra att den delen av kabeln som idag kan börja nötas ut vid kontakten skulle avlastas och inte gå sönder lika lätt. Det här skulle dock innebära att den sektionen av kabeln kanske inte blir lika flexibel och kanske skulle göra till exempel batteriladdar-sladdar mindre smidiga att rulla ihop. Som vanligt när det gäller patentansökningar och patent så finns det inga konkreta uppgifter på att Apple faktiskt håller på och utvecklar kablar som inte nöts ut på samma sätt som många kablar kan göra idag. Tumnagel
43.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Toyota visar självdriftande bil
"You know what DK stands for?"

I klippet ovan bevisar Toyota att självkörande bilar också kan ha skoj. Toyota Research Institute har nämligen tagit fram en prototyp av en Supra som kan dritfa på egen hand. Systemet har tagits fram eftersom inte alla förare kan vara lika duktiga som Bobby. Det har sofistikerade kontrollalgoritmer som har lärts upp från några av de skickligaste förarna i världen. Algoritmerna ska då se till att hjälpa föraren när bilen behöver sladda sig ur extrema situationer som till exempel vid våta eller hala väglag. Tumnagel
39.8°
+
Frode Wikesjö
0

Nya BMW M3 sladdar i snön på Jarama
Ser kul ut

Det kom massa snö i Spanien vilket bland annat täckte racerbanan Jarama. Det stoppade inte BMW:s lokala avdelning som bestämde sig för att ta ut nya M3 och sladda lite. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0

Datum för USB och strömbrytare till IKEAs Åskväder!
Och lite annan information

Vi skrev om Ikeas Åskväder i måndags och testade det i onsdags. Ni hade lite frågor, så självklart ser vi till att ni får svar. En stor fråga var hur många enheter som går att koppla ihop och svaret är maximalt tio styckengrenuttag. Ett dubbelt grenuttag är alltså två och en sladd räknas inte, men det gör ett USB-uttag. Dock får den maximala längden vara tio meter. Maximala kraften är 3680 Watt. På tal om USB-uttag så kommer dessa någon gång mellan april och juni. Strömbrytaren kommer i april och denna slår så klart på och av strömmen om man trycker på den, men denna går också att koppla till Trådfri-routern och man kan alltså styra den där. Smidigt! Man säger också att det inte ska räknas som en fast installation. Kolla in vår video om Ikeas Åskväder här! Tumnagel
47.4°
+
Roger Åberg
0

Vi tar testat IKEAs modulära grenuttag Åskväder
Kolla in videon!

I måndags skrev vi om att IKEA hade börjat sälja något som de kallar för Åskväder. Det handlar om ett modulärt system för att göra grenkontakter och det verkade riktigt smart, och dessutom verkade ert intresse för det stort. Så vi drog till IKEA och köpte på oss lite saker helt enkelt. Vi köpte ett startkit, några väggfästen och en förlängningssladd. I videon berättar vi om de olika delarna kopplas ihop och hur man sätter upp det på väggen. Jag gillar verkligen detta, speciellt om det kommer ytterligare komponenter som strömbrytare (gärna med stöd för trådfri) och USB-kontakter och annat. Ett startkit kostar 199 kronor, förlängningssladdar kostar 50 kronor (finns i 0,8 och 2,0 meter), ett extra grenuttag kostar 50 kronor och ett dubbelt grenuttag kostar 100 kronor. Väggfästena kostar 20 kronor styck. Kolla in videon här! Tumnagel
64.2°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida