m

Nu kan alla över 40 år vaccinera sig i Stockholm
Det rullar på

Vaccineringen mot covid-19 ser ut att rulla på i schysst fart i Stockholm. Idag öppnade Region Stockholm upp möjligheten att boka vaccineringstid för alla födda 1981 eller tidigare. Stockholm öppnade upp möjligheten för alla som var födda 1971 eller tidigare att boka vaccinering 10 maj och 21 maj blev det även möjligt för dem som var födda 1976 eller tidigare att boka tid. Nu är det alltså dags för de födda 1981 eller tidigare att boka tid. Det gör att det kanske blir dags för ytterligare en femårskull att börja boka vaccineringstid om cirka två veckor eller så. Är du född 1981 eller tidigare och bor i Region Stockholm så kan du boka tid via Alltid öppet-appen som går att ladda ner till iOS från App Store här och till Android på Google Play här. Uppdatering Även de över 40 i Region Jönköping kan nu boka tid. Tumnagel
54.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

NASA släpper nytt klipp om sina kommande månfärder
Artemis I kanske ger sig dit i höst

NASA har släppt ett nytt klipp där man beskriver sitt kommande månuppdrag Artemis, uppdraget som ska landa människor på månen igen över 40 år efter det senast skedde. I klippet fokuserar man framför allt på Artemis I-uppdraget där NASA:s jätteraket Space Launch System (SLS) och deras Orion-kapsel ska användas för första gången. Det handlar om ett obemannat uppdrag där man bland annat kommer att sätta ett gäng med satelliter i omloppsbana runt månen. Vidare snackar man lite om de kommande Artemis-uppdragen som förhoppningsvis kan leda till att vi kommer att få en permanent närvaro av människor på månen i framtiden. Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bill Nelson blir troligtvis NASA:s nästa chef
Politikern som inte tyckte att en politiker skulle vara NASA-chef

Den amerikanske senatorn Bill Nelson kommer antagligen att bli NASA:s nästa chef då USA:s president Joe Biden snart förväntas nominera honom till detta. När Nelson blir nominerad måste dock detta godkännas av den amerikanska senaten, något som förväntas ske då flera republikaner redan ställt sig positiva till den kommande nomineringen. Bill Nelson har själv varit uppe i rymden då han 1986 åkte med den amerikanska rymdfärjan Columbia på ett av sina uppdrag. Nelson var en en av de som var kritiska till att USA:s före detta president Donald Trump utsåg Jim Bridenstine till NASA:s chef 2017 och sa då "The head of NASA ought to be a space professional, not a politician". Nelson har även varit en av de som starkt förespråkat NASA:s Space Launch System (SLS), en jätteraket som både varit dyr och vars tidsplan spruckit flera gånger. Samtidigt har han ställt sig kritisk till att NASA i allt högre grad har börjat anlita privata företag som SpaceX för sina rymduppdrag. NASA:s förre chef Jim Bridenstine avgick samma dag som Joe Biden blev vald till USA:s president. Sedan 20 januari har Steve Jurczyk varit ställföreträdande chef på NASA i väntan på att Biden ska utse en ny officiell chef för den amerikanska rymdmyndigheten. Tumnagel
36.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

NASA förbereder sig för SLS andra stora motortest
Blir förhoppningsvis även det sista

NASA har börjar förbereda sig på det andra stora motortestet av världens hittills kraftfullaste raket Space Launch System, SLS, efter att deras första test misslyckades tidigare i år. Under marktestet av SLS ska man testa raketens fyra RS-25-motorer och man siktar på att låta dessa rulla i åtta minuter. Under det första testet av motorerna i januari avbröts testet efter 67 sekunder då man upptäckt att något var fel med raketens fjärde motor. Går testet på NASA:s Stennis Space Center som man hoppats kommer man att flytta SLS till Kennedy Space Center där resten av hårdvaran för en uppskjutning av raketen väntar. När SLS har bevisats fungera tillfredsställande kommer den att användas för framtida uppdrag till månen och förhoppningsvis även till Mars. Exakt när NASA planerar att genomföra SLS andra motortest finns det inga uppgifter om men man har tillstånd att göra detta från klockan 20:00 svensk tid ikväll. Här nedanför kan ni följa NASA:s livesändning som även den drar igång klockan 20:00 ikväll. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

2030 ska Boeings flygplan flygas med hållbart bränsle
Bränsle som tillverkas av växter, sopor eller annat

Boeing skriver i ett pressmeddelande att deras flygplan någon gång runt 2030 ska flygas på hållbart bränsle vilket ska leda till mindre koldioxidutsläpp från bränslet som används i flygplanen. Det ska handla om biobränsle som kan tillverkas av till exempel vegetabilisk olja, olika djurfetter, spillprodukter från jord- ochs skogbruk samt hushållssopor. Exakt vilken eller vilka typ av biobränslen Boeing har tänkt att använda i sina framtida flygplan framgår inte. 2018 testade Boeings att flyga en Boeing 777:a med 100 procent biobränsle. Detta var något man gjorde under sitt så kallade ecoDemonstrator-program och det ska ha varit första gången någonsin ett flygplan i kommersiell trafik flög med biobränsle utan något traditionellt bränsle i blandningen. ecoDemonstrator är Boeings testprogram för att skapa mer bränslesnåla och tystare flygplan. Ni hittar en introduktion till detta ovan och ett lite längre klipp om programmet här nedanför. Tumnagel
50.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Orion är redo att åka till månen
Kanske skickas dit i november

Lockheed Martin har nu lämnat över rymdkapseln Orion till NASA vilken nu NASA ska börja preparera för att förhoppningsvis inleda sitt månlandar-uppdrag Artemis i höst. Tanken är att Orion i november ska skickas obemannad till månen och lägga sig i omloppsbana runt den samtidigt som man verifierar att både Orion och dess uppskjutningsraket SLS (Space Launch System) fungerar som det är tänkt. Går allt detta som planerat så kommer man sedan att skicka upp en bemannad Orion under Artemins II-uppdraget som även den ska lägga sig i omloppsbana runt jorden, något som är planerat att ske i augusti 2023. I oktober 2024 är det sedan tänkt att Artemis III ska skicka en bemannad Orion-kapsel till månen som även kommer att landar där, något som kommer att bli människans första månlandning på månen sedan 1972 om allt går som det ska. Huruvida den här tidsplanen håller återstår att se. Så sent som i helgen uppstod problem när NASA genomförde ett motortest på SLS, något som kan leda till att uppskjutningen av Artemis I flyttas fram. Dessutom befaras att USA:s nya regering kanske inte kan, eller vill, lägga lika mycket pengar på Artemis-budgeten som Trump-regeringen hade planerat. Joe Biden och hans kommande regering kanske hellre vill lägga pengar på att reda ut pandemin och annat som krisar här på jorden innan man börjar skicka människor till månen igen. Här nedan hittas en infografik som visar hur Artemis I-uppdraget ska gå till. Tumnagel
40.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

NASA:s motortest av SLS misslyckades
Oklart om raketen kommer iväg till rymden i höst

Igår var det dags för NASA att testa sin framtida jätteraket Space Launch System (SLS) med samtliga av raketens fyra motorer för första gången. Initialt såg det hela ut att fungera som det skulle men efter 67 sekunder avslutade testet, ett test som var tänkt att pågå i åtta minuter. Anledningen till att testet avbröts i förtid ska ha berott på att ett fel upptäckts på en av de fyra motorerna uppgav NASA redan 50 sekunder in i testet. Exakt vad som hände ska nu NASA utreda tillsammans med Aerojet Rocketdyne som tillverkat motorerna till SLS. Här ovanför kan ni kolla in hur det avbrutna testet såg ut. Tanken är att SLS bland annat användas för NASA:s kommande månuppdrag Artemis. Det är planerat att SLS skulle användas för ett månuppdrag som är tänkt att skjutas upp dit i november men om så nu faktiskt blir fallet är högst oklart. NASA presenterade planerna på att bygga SLS 2011 och 2014 påbörjades utvecklingen av raketen. Då var tanken att den skulle vara redo att bege sig till rymden 2018 men efter massvis av förseningarna har detta flyttats fram ett antal gånger. Tumnagel
35.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Nu kan man snart gå på fram på bussen igen
SL öppnar framdörrarna och stänger bakdörrarna

Sedan pandemin bröt ut har vi fått leva på ett lite annorlunda sätt. En av de saker som förändrats är att SL har blockerat framdörrarna på sina bussar och att man därför inte har kunnat betala som vanligt, eller i alla fall inte kunnat blippa sitt månadskort eller betala med sin reskassa. Istället har SL uppmanat resenärerna att köpa biljett i appen, vilket kostar lika mycket som att betala med reskassa, 37 kronor för en vuxen per resa. Eftersom det inte har funnits några kontrollanter och föraren inte har tvingat resenärerna att blippa när de går på har många hel enkelt struntat i att betala. SL har tappat 100 miljoner kronor i förlorade biljettintäkter per vecka när folk har stannat hemma eller struntat i att betala även fast de har rest. Mycket pengar, men utslaget på alla invånare i Stockholm är det ungefär 44 kronor per vecka, alltså en dryg resa per person. Man räknar med att det kommer att ske 24 procent färre resor under 2020 jämfört med 2019. I budgeten för 2020 räknade man med intäkter på 23 miljarder varav 9,8 kommer från anslag och 9,3 miljarder skulle komma från biljettintäkter. Man räknar med att till årets slut ha förlorat minst en dryg tredjedel till hälften av biljettintäkterna. Men nu öppnar man gladeligen framdörrarna igen efter att man har ordnat med skyddsglas för förarna. Först ut är bussarna till och från Norrtälje och blippa gör man genom en skyddsplast. – Det är väldigt glädjande och efterlängtat att kunna ta det här steget så att påstigning och betalning åter kan ske framme i bussen, säger Fredrik Cavalli-Björkman, trafikdirektör på SL. Om det samtidigt betyder att man stänger bakdörrarna kunde man inte svara på hos SLs presstjänst nu på kvällen. Uppdatering Nu har vi fått svar från SL, när man nu öppnar den främre dörren på vissa bussar så kommer man att stänga bakdörrarna för ombordstigning. Man berättar även att man kommer att få in periodkort i mobilen under början av nästa år, vilket är väldigt trevligt. Tumnagel
22.9°
+
Roger Åberg
0

Första testmulan av Pininfarina Battista testad på bana
Produktionen drar igång i slutet av året

Automobili Pininfarina har nu börjat testa den helt eldrivna modellen Battista på allvar och i samband med detta delar de med sig av följande bilder på bilen. Man har tagit ut den på bana och till sin hjälp med att få till allt rätt har man den före detta F1-föraren Nick Heidfeld. Utvecklingen leds av Rene Wollmann som bland annat varit med och utvecklat Mercedes SLS AMG Electric Drive och Mercedes AMG One. Så här säger han om testerna: "The mule vehicles running the chassis and powertrain concepts for Battista have already achieved 80 per cent of their performance capability without issue. This means that our EV performance is already equal to the most powerful combustion engine-powered hypercar currently in the world. And in the simulation and wind tunnel testing phase, by fine tuning the aero packaging, we’ve already seen a significant increase in the potential range of Battista versus our original prediction." Som vi tidigare har nämnt så har Battista drivlina från Rimac under skalet och den består av inte mindre än fyra stycken elmotorer som tillsammans genererar hela 1900 hästar och 2300 newtonmeter i vrid. Dessa får sin kraft från ett batteripack på 120 kWh. Bilen ska göra 0-100 km/h på under två sekunder och toppa över 350 km/h. Potentiella kunder kommer få möjlighet att köra en prototyp under årets första halva och de första leveranserna av den färdiga produkten ska ske i slutet av året. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

NASA presenterar sitt 2020
Mycket spännande rymdgrejer i år

NASA har släppt en kort videofilm där man visar upp lite av de projekten som man kommer att pyssla med under det kommande året vilken ni kan kolla in här ovanför. Under 2020 planerar NASA bland annat att testa den kraftfulla raketmotorn till den framtida jätteraketen Space Launch System (SLS), planera inför rymdstationen Gateway som ska ligga i omloppsbana runt månen, testa nya rymddräkter, skicka en ny rover till Mars och en hel del annat. Tumnagel
42.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

NASA visar upp den kraftfullaste raketen som någonsin byggts
SLS ska ta USA till månen igen

Det har nu gått fem år sedan NASA beslutade sig för att utveckla raketen Space Launch System (SLS) och i helgen visade NASA:s chef Jim Bridenstine upp denna för allmänheten för första gången. SLS blir den kraftfullaste raketen som människan någonsin byggt och tanken är att den ska ta astronauter till månen redan 2024. Längre fram är det tänkt att SLS ska användas för att skicka farkoster och astronauter till Mars. I samband med att SLS visades upp så genomförde även NASA ett test av raketens bränsletank vilket uppges ha varit lyckat. SLS dras med en del förseningar. Initialt var tanken att SLS skulle lyfta mot rymden redan 2018 men 2017 sköts detta upp tills i år, något som inte heller det blev av. De senaste buden gällande SLS är att denna kommer att lyfta mot rymden för första gången 2021 och sedan användas när USA återvänder till månen 2024. Det handlar då om NASA:s Artemis-program som kommer att landa en man och den första kvinnan någonsin på månens yta. Den här gången siktar USA även på att etablera en permanent månbas, något som kanske i framtiden kanska kan komma att betraktas som den första staden på månen om människor väljer att bosätta sig där. Tumnagel
53.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Audi RS Q8 är nu snabbaste suven på Ringen
Klockade 7:42.253

Den som tycker att en Lamborghini Urus svider lite för mycket i plånboken kommer snart att ha ett billigare alternativ i Audi Q8 RS som just nu är under utveckling. Inte helt oväntat kommer även den att vara riktigt kvick, och nu får vi ett bevis på det eftersom den lyckats bli den snabbaste suven på Nürburgring. När varvet på Nordslingan var över stannade klockan på 7:42.253 vilket gör Audin hela sju sekunder snabbare än den tidigare rekordinnehavaren Mercedes-AMG GLC 63 S. Det gör den också lika snabb som en Lamborghini Murciélago SuperVeloce och snabbare än Nissan GT-R, Mercedes-Benz SLS AMG och Ferrari 599 GTB. RS Q8 har samma dubbelturbomatade V8:a på 4,0 liter som sitter i Urus och effekten förväntas ligga omkring 600 hästar. Exakt när den presenteras är oklart, men troligtvis innan året är slut. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Helt eldrivna AMG-bilar är på gång
Tyst prestanda

Klart att även framtidens elbilar ska bjuda på grym prestanda. Nu bekräftar Daimlers vd Ola Källenius att helt eldrivna AMG-bilar är på väg vid sidan om hybrid-AMG:s. Vad det rör sig om för modell vill han inte gå in på men det skulle kunna handla om det nya konceptet EQS som ska bli verklighet någon gång i framtiden. Den skulle då kunna bjuda på mer än 600 hästar. Det här blir dock inte första gången Mercedes har lanserat en helt eldriven AMG-modell. SLS Electric Drive har fyra stycken elmotorer som tillsammans levererar 750 hästar och 1000 newtonmeter i vrid. Den gör 0-100 km/h på 3,9 sekunder och toppar 250 km/h. Men den blev aldrig någon hit och det sägs att man inte ens sålde 100 stycken exemplar. Det kan ju i och för sig ha att göra med att den kostade en halv miljon dollar. Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

Region Stockholm tar upp kampen mot nätläkarna
Har dragit igång en egen online-mottagning för patienter

För att möta konkurrensen från alla nätläkar-tjänster i Sverige har nu Stockholms Landsting dragit igång sin egen online-mottagning för patienter, något man bland annat gör att vårdpengarna ska stanna kvar i regionen och inte flyttas över till de regioner där privata nätläkare bedriver verksamhet. I sin app "Alltid Öppet" har Stockholm Landsting nu lagt till tjänsten "Husläkarmottagning online" där patienter kan videosamtala med läkare alla dagar i veckan 7 - 21. Man funderar även på att längre fram ge patienterna möjlighet att träffa en sjuksköterska eller psykolog online. Än så länge verkar användarantalet av "Husläkarmottagning online" vara någorlunda blygsamt och det handlar om cirka 20 patienter om dagen som som vänder sig till tjänsten skriver Läkartidningen. Anledningen till det tror man beror på att många inte känner till tjänsten och att man inte har samma ekonomiska möjligheter att marknadsföra sig som privata vårdgivare har. "Alltid öppet"-appen hämtas hem gratis från iOS i App Store här och till Android på Google Play här. Sedan tidigare har till exempel Västra Götalands-regionen den liknande onlinetjänsten "Närhälsan online" medan Östergötlands region har tjänsten "Digitala vårdcentralen". Tumnagel
52.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018
2017

Annonsfirma räknade på spårvagn istället för buss
Landstinget i Stockholm kommer förlora intäkter

Annonsfirman Wallstreet vann förra året en upphandling om att sälja reklamplats i SLs bussar. Avtalet såg ut att vara en riktigt bra affär för Landstinget i Stockholms län som räknade med att intäkterna från reklamplatserna skulle öka med minst 50 procent. Men det fanns bara ett problem. Wallstreet hade, enligt uppgifter till Dagens Media, inte räknat utifrån hur många annonsplatser det finns i en buss utan istället räknat i en spårvagn. Och som bekant är det dåligt med spårvagnar i Stockholm. – Jag vill inte gå in på det, säger Johan Hansson, vd på Wallstreet till Dagens Media. Sedan man upptäckte felet har Wallstreet försökt komma ur avtalet och nu ska SL ha beslutat om att riva avtalet. Tumnagel
46.3°
+
Roger Åberg
0

NASA testar raketmotorn som ska ta oss till yttre rymden
Tredje gången RS-25-motorn till Space Launch System testas

NASA har för tredje gången testat en av de RS-25-motorerna som i framtiden kommer att ta världens kraftfullaste raket Space Launch System (SLS) till yttre rymden. RS-25-motorn utvecklades ursprungligen till USA:s numera pensionerade rymdfärjor men har genom åren fått sig en hel del uppdateringar. Testet som genomfördes på Stennis Space Center i Mississippi varade i cirka 500 sekunder och betecknas som lyckat. Rymdfärjorna använde tre stycken RS-25-motorer samt två startraketer för att lyfta från jorden medan SLS kommer att använda sig av fyra stycken RS-25 samt två startraketer för att lämna vår planet. NASA skriver själva om testet: "SLS will be powered at launch by four RS-25 engines, firing simultaneously to provide 2 million pounds [900.000 kilo] of thrust and working in conjunction with a pair of solid rocket boosters to produce up to 8 million pounds [3,6 miljoner kilo] of thrust. The four RS-25 engines for the initial flight are former space shuttle main engines, modified to perform at a higher thrust level and with new controllers." NASA planerar att skjuta upp Space Launch System till rymden 2019. Då kommer raketen att skicka upp en obemannad Orion-kapsel som under tre veckors tid ska ta ett varv runt månen samt rymdsätta några satelliter. Ännu längre in i framtiden är tanken att SLS ska användas för att bygga en bas på månen såväl som att skicka människor till Mars. Tumnagel
43.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

NASA medger att man inte har råd att landa människor på Mars
I alla fall inte 2030

NASA har de senaste fem åren försökt sälja in sitt uppdrag Journey to Mars där man siktar på att landsätta människor på Mars någon gång under 2030-talet. Nu medger dock NASA att det i dagsläget inte finns någon budget för att utveckla en del av de farkoster och teknik som krävs för att detta ska bli möjligt. NASA har sedan tidigare fått kritik för Journey to Mars då man har varit rätt svävande runt på vad uppdraget faktiskt skulle kunna kosta. Under ett möte på American Institute for Aeronautics and Astronautics tog dock NASA:s chef för bemannade rymdresor, William H. Gerstenmaier, bladet från munnen och medgav att man inte kunde sätta något exakt datum för när människor ska kunna landa på Mars: "I canx27t put a date on humans on Mars, and the reason really is the other piece is, at the budget levels we described, this roughly 2 percent increase, we don’t have the surface systems available for Mars. And that entry, descent and landing is a huge challenge for us for Mars." Rent konkret så har NASA bränt en stor del av sin Mars-kassa för att utveckla raketen SLS (Space Launch System) och dess tillhörande Orion-kapsel. Det har inneburit att det inte funnits någon budget för att utveckla bemannade farkoster som kan landa och lyfta från planetens yta. Tumnagel
21.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

NASA flyttar fram premiären för Space Launch System
Jätteraketen ska nu skjutas upp 2019

NASA har meddelat att man kommer att flytta fram premiäruppskjutet för sin jätteraket Space Launch System (SLS). Ursprungligen siktade NASA på att skjuta upp den första SLS:en i november 2018 men detta är nu framflyttat till 2019, mera exakt datum än så saknas än så länge men NASA ska meddela detta om en månad. Anledningen till att man nu flyttar fram premiären för SLS beror på lite tekniska problem med SLS samt den Orion-kapsel som raketen ska skjuta upp till månens övre omloppsbana. Förutom det så har anläggningen där raketen konstrueras utanför New Orleans drabbats av skador efter en tornado som drog fram över fabriken i februari. NASA hade ursprungligen tänkt sig att skicka med två astronauter i Orion-kapseln som ska skjutas upp av SLS men även dessa planer ser nu att vara skrotade. Anledningen till detta är att uppdraget skulle bli mellan 600 - 900 miljoner dyrare och antagligen försena premiären av SLS till 2020. Tumnagel
35.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in när NASA testar ny raketmotor
Kommer sitta på världen kraftfullaste raket i framtiden

Här är ett kort klipp där vi får kolla in när NASA testade sin raketmotor RS-25 på Stennis Space Center i Mississippi i slutet av förra månaden. RS-25 är en uppdaterad version av de raketmotorerna som en gång i tiden tog USA:s rymdfärjor till rymden. I framtiden kommer NASA att använda fyra stycken RS-25-motorer för att få upp världens kraftfullaste raket Space Launch System (SLS) till rymden. Håller NASA:s tidsplan så kommer "Exploration Mission 1" (EM-1) bli SLS första uppdrag i november 2018. Då är tanken att SLS ska skicka en Orion-kapsel runt månen samt rymdsätta sex stycken mindre CubeSat-satelliter. Tumnagel
40.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

Carfection testar Mercedes-AMG GT R
Tjock bil!

Mercedes AMG GT är en riktigt trevlig bil men precis som SLS AMG är det en grand tourer. Massa effekt, men inget monster för det. Så vad händer när man lägger till ett R i beteckningen? Då lyfts effekten till 585 hästar samtidigt som bilen får ett mycket vassare utseende och blir lättad på några kilon. Lägg till en grön lack på det och man får Hulkens firmabil på riktigt. Carfection har testat och så här såg det ut. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Mercedes-AMG GT R klarar Ringen på 7:10.92
Det är snabbt det

Mercedes nya värstingkärra GT R har precis varit ute och kört lite på Nürburgring för att visa upp vad den går för. Resultatet talar för sig själv, bilen tog sig nämligen runt på 7:10.92. Det är väldigt snabbt. Nio sekunder snabbare än Nissan GT-R och hela 16 sekunder snabbare än Mercedes SLS AMG Black Series. Tumnagel
45.8°
+
Bobby Green
0

Stockholm inför etiska riktlinjer för reklam på stan
Första staden i Sverige

Städer som Trondheim och London har tagit beslut om att inte hyra ut reklamutrymme till reklamkampanjer som innehåller bilder som kan leda till problem med folks kroppsbild. Snart kan även Stockholm läggas till den listan då man i Trafiknämndens verksamhetsbeskrivning för 2017, som förväntas gå igenom i dag, kan läsa att man under nästa år ska implementera etiska riktlinjer för reklam på de reklamplatser som staden ansvarar för. Detta gör man för att säkerställa att diskriminering inte förekommer på någon grund. Detta innebär helt enkelt att reklam som anses ha sexistiskt innehåll inte kommer få sättas upp på stadens reklamplatser. Dessa riktlinjer kommer då endast gälla reklampelare som tillhör Stockholms Stad och inte, till exempel, reklam i tunnelbanan, då det är SLs ansvar, samt busskurer som tillhör landstinget. En som inte är helt nöjd med att att reklam med sexistiskt innehåll kan försvinna från Stockholms reklamvitriner och lyktstolpar är Cecilia Brinck (M), som är oppositionsborgarråd samt vice ordförande i trafiknämnden. Hon anser att politiker inte ska sätta begränsningar i yttrandefriheten. Hon tycker att politiker har annat att göra som att, till exempel, se till att det är tryggt och snyggt på gatorna. Där kan man ju argumentera att halvnakna kroppar i märkliga positioner inte är snyggt, men det kanske är en diskussion för en annan dag. Även branschorganisationen Sveriges annonsörer är så klart inte helt nöjda med detta vilket ju inte är oväntat då de ju sannolikt primärt värnar om organisationens medlemmar och pengar. De anser att det är lite bekymmersamt att man på politisk nivå ska bestämma vad som är ok och inte ok. Enligt dem så finns det redan i dag en självreglering som ska sätta stopp för vad som får användas i reklam här i Sverige. De tror även att en lagstiftning inte kommer fungera. I ett mail till oss angav de Danmark som exempel, ett land som har regleringar mot reklam med sexistiskt innehåll, och att det där endast har fällts en reklam sedan 2014. Detta jämför man då med Reklamombudsmannen som hanterade 90 fall rörande könsdiskriminering förra året 2015 och där 43 blev fällda. De tror därav att det är mer verksamt med en oberoende stiftelse som de då anser sköter hanteringen av ärenden avsevärt mycket snabbare än om det skulle vara lagstadgad. Men om bristen på fällande domar i Danmark beror på att Danmark är Danmark eller om landets reklamreglering verkligen är ineffektiv är för mig oklart just nu. En rapport från hösten som gjordes av Sveriges Kvinnolobby visade att Sverige är ett är riktigt dåliga på att arbeta aktivt mot sexistisk reklam och att Sverige är det enda landet i Norden som saknar regleringar mot reklam med sexistiskt innehåll. Precis som Sveriges annonsörer nämnde ovan så ska ju reklambranschen sanera sig själv genom Reklamombudsmannen men Malin Ericson (FI), som är representant i Trafiknämnden, tycker inte det räcker. – Jag tycker att det är helt uppenbart att det inte räcker. Om det hade gjort det hade vi inte behövt arbeta fram de här riktlinjerna för reklam. Visst är det bra att RO finns, det motverkar säkert den allra värsta reklamen, men det krävs mer än så. -------------------------------- 2016-12-08 11:10 Uppdaterades artikeln med kommentarer från Sveriges annonsörer Tumnagel
31.6°
+
Frode Wikesjö
0
Nästa sida