m

Snabbtåg planeras mellan Göteborg och Oslo
Tar dig mellan städerna på en timme

DN rapporterar att flertalet kommuner i Bohuslän och sydöstra Norge smider planer för att bygga en höghastighetsbana som ska gå mellan Göteborg och Oslo. Tanken är att denna bana ska stå klar 2028 och att tågen ska kunna köra sträckan i 400 km/h. Det skulle innebära att man kan ta sig från Göteborg till Oslo på ungefär en timme. Den 28,5 mil långa sträckan går just nu under namnet Skagerrakbanan och prislappen förväntas hamna på runt 100 miljarder kronor. Tumnagel
71.7°
+
Frode Wikesjö
0

Snabbtåg passerar perrong jättesnabbt
320 km/h säger klippet

I det här samlingsklippet får vi se ett gäng japanska Shinkansen-tåg passera perronger i en herrans fart. Om det nu på sina ställen faktiskt går i 320 km/h när de passerar låter jag vara osagt, men snabbt går det i alla fall. Tumnagel
44.4°
+
Bobby Green
0

Ska Sveriges framtida snabbjärnväg byggas på pelare?
Det kan eventuellt bli så

Det fortsätter att snackas om Sveriges framtida snabbjärnväg och nu har det kommer ett förslag om att denna delvis ska kunna byggas på upp till 20 meter höga pelare. Fördelen med att bygga delar av snabbjärnvägen på pelare skulle bland annat vara att byggtiden ska kunna halveras och att tågen skulle kunna köra i hastigheter på upp till 360 km/h. Det skulle leda till att tågen på de aktuella sträckorna skulle kunna avgå fem gånger i timmen till skillnad från de fyra avgångar som blir möjliga om maxhastigheten är 300 km/h. Anders Åkesson (C) som är vice ordförande i riksdagens trafikutskott säger om det nya förslaget att bygga snabbjärnvägar på pelare, eller landbroar som det även kallas: "Det finns många skäl till att pelare är mer tänkbart i dag. Då, 2010-2011, när den var på tapeten kändes det lite väl japansk-kinesiskt. Men när vi ser hur mycket dyrare det är att bygga järnväg i Sverige jämfört med övriga Europa finns skäl att studera andra metoder, som denna prefab-modell. En annan intressant faktor är att markanvändningen blir klart lägre, siffran 15 procent har nämnts." Nackdelar som nämns om det blir aktuellt att bygga snabbjärnväg på pelare är att bullret kan bli högre än om man bygger på banvallar samt att det kanske inte blir riktigt lika miljövänligt då det kommer att gå åt stora mängder betong för att bygga pelarna. Den 28 februari kommer en ny rapport angående nya snabbjärnvägar i Sverige att läggas fram. De så kallade januaripartierna vill att järnvägen ska byggas men Liberalerna har vissa reservationer. Moderaterna, KD och SD vill inte bygga nya snabbjärnvägar med hänvisning till kostnad, nytta och klimatpåverkan skriver DN. Tumnagel
56.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kinesiskt snabbtåg som klarar av extrem kyla presenterat
Fixar 350 km/h i 40-gradig kyla

Kina har presenterat det senaste av sina höghastighetståg i deras Fuxing-serie och den här gången handlar det om ett tåg som är anpassat för att klara av extrem kyla. Det handlar om modellen "CR400AF-G" som är en ny variant av "CR400AF" som syns på bilden ovan och i videoklippet nedan. G-modellen av CR400AF ska kunna köra i upp till 350 km/h i kyla på ner till 40 minusgrader enligt China Railway Beijing Group, en del av China State Railway Group Company. Tåget ska bland annat ha fått en del komponenter utbytta just för att klara av detta och även försett med ett modifierat bromssystem. Zhou Song som är chef för China Railway Beijing Groups höghastighetståg-center säger: "If the train stops in Harbin (one of Chinax27s coldest cities in northernmost Heilongjiang) for an hour, because of the extremely cold weather, the braking system can easily freeze if it stops moving for a while. The new system will enable the brakes to move from time to time even if the train stops, like a person who stamps his feet to keep warm in cold weather." CR400AF-G är tänkt att koppla ihop Kinas huvudstad Beijing med städer som Shenyang och Harbin med en höghastighetsförbindelse. När det är dags för premiärturen var inget man uppgav när den nya tågmodellen presenterades idag. Tumnagel
47.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Japan börjar testa tåg i 400km/h
Det är riktigt snabbt det

Japan har nu testkört sitt nya snabbtåg som går i hela 400km/h. Det nya tåget heter Alfa-X vilket står för "Advanced Labs for Frontline Activity in rail eXperimentation". Med en sådan fart krävs det ordentliga bromsar så, förutom traditionella bromsar, använder sig tåget av luftbromsar som sitter på taket samt extra magnetiska skivor vid spåret. När Alfa-X kommer börja köra passagerare kommer det bli det snabbaste tåget i kommersiellt bruk. Dock kommer den "endast" köra i 360km/h när den väl släpps loss på de japanska järnvägarna. Det kommer däremot inte hända på ett bra tag då tåget kommer testköras de närmsta åren och det japanska tågbolaget JR East förväntar sig inte kunna börja köra passagerare i Alfa-X förrän vid 2030. Då är det tänkt att tåget ska köra mellan städerna Tokyo och Sapporo. Det återstår väl att se om Alfa-X lyckas behålla kronan som världens snabbaste kommersiella tåg fram tills dess eller om någon av Hyperloop-företagen lyckas få loss något vettigt innan dess. Japans nuvarande snabbtåg, Shinkansen, har en topphastighet på 320km/h. Tumnagel
56.7°
+
Frode Wikesjö
0

Världens största ånglok tuffar på
Mäktigt!

Här får vi se något som klår alla snabbtåg i världen. Inte i hastighet men i att imponera och vara mäktiga. Det är ångloken Big Boy 4014 och FEF-3 844 som drar ett gäng vagnar genom Echo Canyon och det hela är en riktigt vacker syn. Big Boy är världens största ånglok och det enda av 25 stycken tillverkade som fortfarande rullar. Union Pacific har nyligen renoverat loket som väger över 450 ton och som har inte mindre än 6300 hästar. Det räcker för att få upp det i 130 km/h. Bonusklipp nedan. Tumnagel
44.0°
+
Bobby Green
0
2018

Sveriges tåg går långsammare idag än för 15 år sedan
Börjar bli trångt på spåren

Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan har undersökt hur snabbt tågen går mellan Sveriges tre största städer och kommit fram till att tågens genomsnittshastigheten har sjunkit de senaste 15 åren. Undersökningen visar exempelvis på att hastigeten på sträckan Malmö - Göteborg har minskat från 156 till 141 km/h mellan 2003 till 2018. Restiden med tåg mellan Sveriges tre största städer har samtidigt ökat med 20 minuter de senaste åren. Enligt SJ:s tillförordnade presschef Tobbe Lundell är det dock inte tågen det är fel på utan hastighetsminskningen ska helt enkelt bero på att det börjar bli trångt på våra järnvägar: "Men det är inte tågen som felar, det är för trångt på spåren. Resandet och godstransporterna ökar för varje år, i grunden är det bra men problemet är att det ständigt blir kapacitetsbrist." Det finns dock flera sträckor där restiden minskat sedan 2003 och bland dessa nämns Kalmar–Linköping, Halmstad–Nässjö, Malmö–Simrishamn och Fagersta–Västerås. Även snabbtåg och Öresundståg på sträckan Malmö–Göteborg har fått en ökad medelhastighet sedan Hallandsåstunneln öppnats. Tumnagel
7.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Japan visar upp ny modell av sitt snabbtåg
Shinkansen Supreme får OS-premiär

Det japanska tågföretaget Japan Railways Central har presenterat en ny modell av sitt snabbtåg Shinkansen som fått beteckningen N700S. N700S-tågen kallas även för "Shinkansen Supreme" och ska ha fått en lite annorlunda frontdesign än föregångaren N700A som började trafikera Japans järnvägar 2013. Förutom det så har tågens interiör fått sig lite ny design. Shinkansen Supreme kommer precis som N700A-tågen ha en topphastighet på 300 km/h men kommer att vara strömsnålare än sina föregångare. Shinkansen Supreme kommer att börja testas i år och får officiell premiär 2020 i samband med att Tokyo arrangerar Sommar-OS. Tumnagel
44.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

SJ startar miljardupphandling för snabbtåg
Tåg som ska börja tas i bruk 2021

SJ meddelade i dag at man kommer köpa ett 30-tal nya snabbtåg till en kostnad av mellan fem och sex miljarder kronor. SJ:s styrelse har bestämt sig för att att inleda en upphandling och under hösten ska de skicka ut anbudsförfrågningar till leverantörer i och utanför Europa. Tågen man vill ha ska ha en maxhastighet på 250 kilometer i timmen och de ska ha drygt 350 sittplatser per fordon. Tanken är att dessa tåg ska börja tas i bruk från och med år 2021. Förutom köpet av dessa nya tåg ska SJ även modernisera sina X2000- och nattåg. Tumnagel
45.4°
+
Frode Wikesjö
0

Kinesiskt företag ska utveckla konkurrent till Hyperloop
Med en teoretisk toppfart på 4000 kilometer i timmen

Det kinesiska företaget China Aerospace Science and Industry Corporation (CASIC), ett företag som bland annat är involverat i Kinas rymdindustri, har meddelat att de kommer att ta fram ett framtida transportsätt som påminner en hel del om de så kallade hyperlooparna. Precis som i Hyperloops fall handlar det om tubformade farkoster som ska färdas i vakum på en maglevbana. Enligt CASIC skulle deras banor kunna komma upp i hastigheter på 4000 km/h men initialt planerar man att bygga ett nätverk av banor mellan kinesiska städer där hastigheten ska ligga på 1000 km/h. I en andra fas planerar man att utöka detta nätverk och höja hastigheten till 2000 km/h. I en tredje fas planerar sedan CASIC att öka hastigheten i sitt "flygande tåg"-nätverk till 4000 km/h. Det finns inga tidsplaner presenterade för det här projektet. I Hyperloop Alpha-konceptet som presenterades 2013 så angavs Hyperloops teoretiska topphastighet till 1200 kilometer i timmen. Än så länge ligger dock hastighetsrekordet för en hyperloop-pod på 355 km/h. Tumnagel
51.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kina återställer hastigheten på världens snabbaste tåg
Kommer nu återigen att rulla i upp till 400 kilometer i timmen

South China Morning Post rapporterar att Kina planerar att återställa hastigheten på sina snabbtåg mellan Beijing och Shanghai så att dessa återigen kan komma att rulla i upp till 400 km/h. De sju snabbtågen kallas för "Fuxing" vilket betyder föryngring och de har sedan en olycka 2011 framförts i hastigheter på mellan 250 till 300 km/h. När man återinviger sträckan Beijing - Shanghai 21 september kommer tågen återigen att köras i en hastighet på 350 km/h med möjlighet till att köra dem i 400 kilometer i timman. När man nu återigen höjer tågens hastighet kommer den cirka 1300 kilometer långa resan mellan Beijing och Shanghai att ta 4,5 timmar vilket är en timma snabbare än vad resan tar idag. Tumnagel
49.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

Aeroliner3000 kan komma att trafikera brittiska järnvägar i framtiden
Snabbtåg med två våningar

Tyska DLR, centrum för flyg- och rymdverksamhet, har tillsammans med designfirman Andreas Vogler tagit fram ett koncept på ett snabbtåg som kanske kan trafikera det brittiska snabbtågsnätet i framtiden. Det handlar om ett tvåvånings-tåg som man kallar för Aeroliner3000 som ska kunna köra i hastigheter på upp till 400 kilometer i timman. Kapaciteten uppges ligga på mellan 600 - 720 passagerare avhängigt på vilken typ av vagnar man väljer att bygga ihop tåget med. DLR tävlar i tävlingen "Tomorrow’s Train Design Today" med Aeroliner3000 om att få bygga tåg i de brittiska snabbtågsnäten. Tumnagel
44.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Svenska snabbtåg är inte så bra på att komma i tid
What else is new?

I Japan kommer 99 procent av snabbtågen i tid och i Spanien samt Frankrike håller 98 respektive 92 procent av snabbtågen tiden. Här i Sverige ser det dock inte lika bra ut, enligt internationell statistik över punktligheten så hamnar de svenska snabbtågen långt ner. Statistiken visar att endast 66 procent av snabbtågen (SJ:s X2000) kom i tid på sträckorna Stockholm–Göteborg och Stockholm–Malmö under perioden 2008–2015. Peter Uneklint från Trafikverket säger att de har den sämsta punktligheten i Europa men att man inte enbart kan skylla SJ för detta. Han menar att fel i anläggningen (spår, ledningar med mera) står för omkring 60 procent av förseningarna och det beror på att ett bristande underhåll under en längre tid. Ett annat problem som sägs vara en faktor till förseningarna är att de svenska snabbtågen körs på samma spår som lokal- och godståg. Detta gör att det små förseningar snabbt blir sotra när ett snabbtåg hamnar bakom ett långsamt tåg. Tumnagel
12.9°
+
Frode Wikesjö
0

Regen Villages vill bygga ekoby i Lund
Med runt hundra självförsörjande bostäder

Silicon Valley-baserade bolaget Regen Villages har som mål att bygga ekobyar runt om i världen. Bolaget har redan påbörjat sitt första pilotprojekt nere i nederländska Almere. Men snart kan de även börja bygga sina bostäder här i Sverige då Regen Villages nyligen avslöjade planer att bygga hundra självförsörjande bostäder i Lund. Tanken är att dessa bostäder ska kunna producera sin egen mat, ta hand om det egna avfallet och generera egen energi. En anledning till att man valde Lund var att det passade bra med tanke på närheten till universitetet och Max IV samt att det helt enkelt är vackert där. Det här sa Regen Villages VD James Ehrlich i en intervju med våra vänner borta på 8till5.se. "Lund är vackert. Det finns ett fantastiskt internationellt universitet med 350 års historia. Lantbruks- och teknikfakulteten är utmärkta. Dessutom är det nära till Max IV och vetenskapsparken, med snabbtåg till Stockholm och Köpenhamn." Husen i dessa ekobyar består av fyra moduler med 25 bostäder i varje. Mellan modulerna finns grönområden med plats för odlingar och fiskbassänger. Tumnagel
53.6°
+
Frode Wikesjö
0

X2000 får ny inredning och uppgraderad teknik
"Snabbtågen" förnyas för miljarder

X2000-tågen har varit med ett tag nu (runt 20 år) och för att möta den ökande efterfrågan på tågresor kommer man nu rusta tågen. ABB kommer ansvara för den tekniska uppgraderingen medan Swedtrac skall se till att tågens insida blir mer bekväm. Förutom en ny interiör så kommer man fräscha upp tågens toaletter, sätta dit en ny bistro, bättre luftkonditionering, större bagageställ, nya LCD-skärmar, bättre WiFi och utöka antalet platser med 15 procent. Denna helrenovering av tågen kommer kosta SJ runt 3,5 miljarder kronor och det kommer ta ungefär fem år. Tumnagel
74.6°
+
Frode Wikesjö
0
2015

Nu kan du designa en vagn till Hyperloop
Elon Musks supertåg

Hyperloop, det rörpostliknande transportsystemet som Elon Musk presenterade första gången 2013, har utlyst en designtävling där man vill att intresserade ska designa en vagn, eller en "pod", som de kallar det som skulle kunna färdas inuti röret. Man säger att det redan finns ett gäng företag som vill bygga grejer för att realisera Hyperloop i framtiden och tävlingen riktar sig till studenter även om vem som helst givetvis får bidra med en pod-design. Musk säger i en tweet att hans bägge företag Space X och Tesla även kommer att bidra med ett designförslag på en pod men denna kommer först att visas upp när tävlingen är avslutad. Tumnagel
49.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kovändning om snabbtåg mellan Stockholm och Oslo
Det kommer att bli av

Förra veckan skrev vi att SJ skulle skrota sina planer på snabbtåg mellan Stockholm och Oslo då norska Jernbaneverket skulle påbörja ett kontaktledningsarbete som skulle ta två och ett halvt år att färdigställa. Nu kommer dock lite mer glädjande besked då Jernbaneverket meddelar att de kommer att skjuta upp det planerade arbetet med kontaktledningarna i minst två år vilket gör att SJ kommer att börja trafikera sträckan med sina snabbtåg som planerat. Den 9:e augusti avgår det första snabbtåget från Stockholm med destination Oslo och det kommer att korta restiden med en och en halv timma, från dagens sex timmar till fyra och en halv timme. Tumnagel
65.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

SJ skrotar satsning på snabbtåg mellan Stockholm och Oslo
På grund av kontaktledningsarbete i Norge

SJ skriver i att pressmeddelande att man kommer att av lägga ner sin satsning på ett snabbtåg på sträckan Oslo och Stockholm på grund av att norska Jernbaneverkets meddelat att de kommer att påbörja ett två och ett halvt år långt konktaktledningsbyte på den norska delen av sträckan. Tanken var att snabbtågen mellan Stockholm och Oslo skulle dra igång den 9:e augusti och SJ:s VD Christer Fritzon kommenterar Jernbaneverkets beslut med: "Beskedet är förvånande eftersom vi har haft en konstruktiv dialog med alla berörda parter under hela långa planeringen. Alla vet att SJs snabbtågssatsning har inneburit dyra fordonsinvesteringar och ökade produktionskostnader. Beskedet kommer oväntat för både för norska och svenska kunder som redan köpt biljetter." Jernbaneverket säger å sin sida till TT att man är överraskade av SJ:s beslut och förväntar sig besked om detta. Tumnagel
7.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

I morgon är det premiär för de nya snabbtågen
Kör mellan Stockholm och Göteborg

Invigningen skedde för en vecka sedan och i morgon är det premiär för de nya svenska snabbtågen MTR Express. Tågen som är av modellen Flirt Nordic och från tillverkaren Stadler kommer att gå mellan Stockholm och Göteborg och det ska finnas sex stycken. I augusti hoppas man kunna erbjuda 90 stycken avgångar per vecka och fram till dess ökas trafiken successivt. Priserna börjar från 185 kronor. Mer information och priser hittar ni på länken nedan. Tumnagel
60.2°
+
Bobby Green
0

Elon Musk bygger testbana för Hyperloop
Supersnabbt framtidståg

Elon Musk, grundaren till bland annat Paypal, Tesla samt SpaceX, meddelade igår att man kommer att bygga en testanläggning för höghastighetståget Hyperloop som Musk presenterade första gången sommaren 2013. Tanken är att Hyperloop-tåget ska färdas i en tub och tåget kommer att ta sig fram med en hastighet på runt 1.100 kilometer i timman. På testanläggningen som man planerar att bygga ska företag och studenter kunna göra ett besök för att testa "vagnarna" som ska transporteras i tuben. Testbanan som ska byggas för Hyperloop uppges bli cirka åtta kilometer lång. Musk skriver att anläggningen antagligen kommer att byggas i den amerikanska delstaten Texas utan att specificera exakt område närmare. När man planerar att starta bygget och när det förväntas stå klart finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
78.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2014

Biltågen läggs ned
Fast först 2017

För de som inte orkat köra bil ner genom Europa har biltågen ofta varit räddningen. Man kör ombord sin bil i Hamburg i Tyskland och rälsar sedan resten av biten till exempelvis Frankrike, Italien och Österrike. Väl framme körs bilen av och du kan fortsätta din tur utvilad. Men på grund av dålig lönsamhet och för lite efterfrågan läggs Autozug, som de gamla tågen kallas för, ned 2017. Dock verkar det som att det ändå kommer att dyka upp ett alternativ och det är att bilarna istället transporteras på lastbilar och att resenärerna åker snabbtåg. Tumnagel
25.2°
+
Bobby Green
0

Kina vill bygga en järnväg till USA
Skulle bli världens längsta

Beijing Times uppger att kinesiska myndigheter vill bygga en järnväg för höghastighetståg mellan Kina och USA. Tanken är att rälsen skulle gå från Kinas huvudstad Beijing via norra Kina, vidare via Sibirien i Ryssland och sedan skulle man bygga en tunnel under Berings Sund mellan Sibirien och amerikanska Alaska för att sedan gå vidare genom Kanada och till slut nå USA. Projektet går än så länge under namnet "China-Russia-Canada-USA-line" och skulle projektet förverkligas skulle järnvägen bli 1.300 mil lång vilket är 300 mil längre än Transibiriska järnvägen. Man skulle färdas i en genomsnittshastighet på 350 kilometer i timmen och det skulle ta runt två dygn att avverka hela sträckan. Tumnagel
122.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2013

SJ inför gratis internet
Nu behöver man inte boka första klass för fritt WiFi

Från och med nu på torsdag, den 14:e november, så kommer alla som åker med SJ:s snabbtåg eller dubbeldäckar-tåg erbjudas gratis WiFi-uppkoppling oavsett om man åker i första- eller andra-klass. Tidigare har resenärer i andra-klass varit tvungna att betala 39 kronor för 30 minuters WiFi-surf eller 99 kronor för hela resan. Det var efter det att SJ lade ut en förfrågan på sin Facebook-sida, där resenärer fick svara på vad man saknade mest på tågen, som man kom fram till att det som var mest efterfrågat var stabilt och gratis internet. SJ har genom åren fått motta kritik för deras undermåliga internet-uppkoppling men man har nu, efter en renovering av tågen, kompletterat tågens 3G-mottagare med 4G-mottagare och man hoppas att detta ska säkerställa tillgången av internet i både första- och andra-klass. Tumnagel
125.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kina och Japan vill bygga snabbtåg i Norden
Kan ta tre till fyra år

Ny Teknik rapporterar från konferensen 8 Million City som hålls i Stockholm att både kinesiska och japanska intressen är intresserade av att bygga höghastighetsjärnvägar som förbinder de skandinaviska huvudstäderna. Kina sägs även ställa upp med finansiering för detta då de inblandade staterna skulle få låna pengar till bygget av den kinesiska banken EXIM bank. Villkoret för att Kina skall bygga järnvägen är dock att det skulle ske med kinesisk arbetskraft och tågen som skulle rulla på järnvägen är framtagna i Kina. Även Japan vill bygga en version av sitt höghastighetståg Shinkansen (bilden) i Norden och de anser att Norden ska välja deras alternativ då Shinkansen ej har råkat ut för några dödsolyckor, något som har skett på den kinesiska höghastighetsjärnvägen, att de japanska tågen klarar av det nordiska vinterklimatet samt att de är väldigt punktliga och i snitt inte varit mer än 54 sekunder försenade sedan 1991. Tumnagel
49.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
2012

Japans nya ultrasnabba tåg "svävar" med hjälp av elektromagnetism
Toppar 500 km/h

Det vi ser här i klippet är en ny tågprototyp framtagen av japanska JR Tokai. Series L0 som tåget kallas är ett hypersnabbt tåg som förlitar sig på magnetisk levitation. Elektromagnetiska fält är det som håller tåget uppe på rälsen och också det som får det att gå framåt. Tekniken är dyr och utmanande för ingenjörerna men bjuder resenärerna på en mycket tystare och behagligare åktur. Det blir dessutom mindre underhåll för den som ska sköta det. Och eftersom det inte finns någon friktion mellan tåget och rälsen kan det dessutom accelerera snabbt som attan och ha en grym toppfart, något dagens tåg och räls inte pallar med. Tåget har 16 stycken vagnar och sväljer hela 1 000 personer åt gången. Fantastiskt eller hur? Det finns en baksida dock, och det är att tåget inte kommer att tas i bruk förrän om 15 år, år 2027. Det kommer då att gå mellan Tokyo och Nagoya, en sträcka på 34 mil som med dagens snabbtåg tar 90 minuter. Den tiden kapas till 40 med det nya tåget. Den största delen av turen kommer att ske under marken i specialbyggda tunnlar. År 2045 hoppas man att man ska kunna bredda turen så att den också går till Osaka, då skulle det ta strax över en timme att ta sig de 50 mil det är mellan Tokyo och Osaka. Tumnagel
49.8°
+
Bobby Green
0

Hong Kong får världens största tågstation
Och den ser ut att komma från en annan värld

Till 2015 ska Hong Kong vara sammanknutet med Kinas nationella snabbtågslinje genom Express Rail Link West Kowloon Terminus. Stationen som byggs till de 15 spåren kommer bli världens största tunnelbanestation för snabbtåg och möjligen världens största tågstation, med sina 430 000 kvadratmeter. Det mest spektakulära med stationen är inte storleken eller hur snabba tågen kommer vara, utan utseendet. Arkitektbyrån Aedes har ett makalöst koncept på den färdiga stationen. Formad med futuristiska mjuka vågor och rena linjer skiljer designen sig markant mot resten av Hong Kongs skyline. Tumnagel
56.0°
+
Daniel Oden
0
2011

Kinas nya supertåg gör 500 km/h
Format som ett gammalt kinesiskt svärd

I helgen som var testades det ett nytt supertåg i Kina. Tåget ser ut som ett gammalt svärd och är tillverkat av en filial till tågtillverkaren CSR. Det toppar hela 500 km/h, men så snabbt är det inte säkert att de framtida tågen blir för det. Den nya toppfarten är 160 km/h snabbare än vad dagens snabbtåg gör och avverkar sträckan mellan Peking och Shanghai på bara fem timmar. Tåget är byggt med plastdetaljer och förstärkt med kolfiber. Det har en dragkraft på hela 22 800 kilowatt, att jämföra med de nuvarande tåget som har 9 600. I juli i år krockade ett snabbtåg med ett annat och 40 personer förolyckades. Därför är säkerheten en extra stor del i det här projektet då Kina kritiserades hårt för att stressa fram nya snabbtåg. Tumnagel
46.4°
+
Bobby Green
0

Ät snabbt
Ätpinnar utformade som japanska snabbtåg

Ett av det japanska snabbtågen Shinkansen har klockats i en hastighet på 581 km/h under en testrunda. Riktigt så snabbt brukar vi inte skyffla in maten i kakhålet, men är du precis som Stig Helmer en tågnörd, kanske du tycker det vore trevligt att äta maten med ätpinnar utformade som dessa snabbtåg? Pinnarna är tillverkade i plast och mäter 21 centimeter. Finns i flera olika varianter och kostar 34 dollar paret. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Häng med på en tur med Kinas snabbtåg
I en sisådär 431 km/h

Såhär kan det se ut när man åker Shanghai Maglev, världens snabbaste kommersiella tågsystem. Tågen skall klara hastigheter upp till 500 km/h men i detta klipp håller tåget "endast" den normala hastigheten på cirka 430 km/h. Tumnagel
42.1°
+
Ken Masters
0
2008

Frankrike visar upp snabbtåg
Världens snabbaste på hjul

Tumnagel
37.1°
+
Ken Masters
0
Nästa sida