m

Även Snapchat säger hejdå till Trump
Stänger ner hans konto permanent 20 januari

Efter attacken mot Kapitolium har en lång rad tjänster stängt av USA:s president Donald Trump från sina tjänster och nu meddelar Snap att Trump kommer att stängas av från deras tjänst permanent. Snap hade redan stängt av Trump från Snapchat tillsvidare men har alltså nu beslutat att man kommer att avsluta hans konto permanent 20 januari, samma dag som Joe Biden blir president i USA. I ett uttalande skriver Snap: "Last week we announced an indefinite suspension of President Trump’s Snapchat account, and have been assessing what long term action is in the best interest of our Snapchat community. In the interest of public safety, and based on his attempts to spread misinformation, hate speech, and incite violence, which are clear violations of our guidelines, we have made the decision to permanently terminate his account." Snap uppger att man sedan i juni förra året har raderat dussintals av Trumps inlägg på Snapchat som man ansåg bröt mot deras regler mot att sprida inlägg som uppmanade till våld och hatbrott. Tumnagel
45.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Halsduk med Skellefteås platsvarumärke i kongressen
Lite oväntat ändå

En rödvit halsduk med Skellefteås platsvarumärke har synts till på Daily Mails Snapchat-bilder på stormningen av Kapitolium i Washington D.C. Vad denna Skelleftehalsduk gjorde inne i kongressen tillsammans med en megafon, vattenflaskor, en spritflaska, en tidning och keps är oklart just nu. Hur som helst så meddelar Helena Renström, som är marknadschef vid Skellefteå kommun, till Norran att halsduken togs fram som en julgåva av Skellefteå kommun 2017 och att runt 1 000 halsdukar skickades ut då. Tumnagel
50.9°
+
Frode Wikesjö
0
2020

Among Us!, Tiktok och Zoom regerade på App Store i år
Här är årets topplistor

Det har varit ett lite annorlunda år i år och det syns också på årets topplistor från App Store, alltså de appar som har varit populärast under året på iPhone och iPad. Populäraste gratisappen på iPad blev Zoom och på åttonde plats hittar vi Microsoft Teams, två appar som vi knappt visste att de fanns för ett år sedan. Förutom de två är det fullt med videoappar och efter Netflix, Youtube och SVT Play hittar vi en nykomling i Disney+ som kommer högt upp på listan trots att den inte funnits hela året. Förutom videomöten och videotjänster hittar vi Tiktok på plats nummer sex, och det alltså på iPad-listan. På iPhone-listan regerar Tiktok och kommer etta bland gratisapparna före Swish, BankID och Microsoft Teams. Intressant här är att Zoom inte tar sig in på topp tio men Teams alltså kommer fyra! Av de appar som kostar pengar regerar Procreate som kommer etta på iPad och tvåa på iPhone, efter Ta körkort. Överlägset mest virala spelet i år blev så klart Among Us!, spelet som helt plötsligt blev superpoppis och var överallt. Spelet släpptes 2018 och ingenting hände, men i år började ett gäng streamers spela det och det sa pang. Man började snabbt prata om en uppföljare, men gänget bakom spelet fick istället fokusera på att ta hand om den omåttligt populära första versionen. Av betalspelen regerar fortfarande Minecraft. Ni hittar alla listor och App Store-redaktionens val här nedanför. Tumnagel
37.1°
+
Roger Åberg
0

Snapchat lanserar Spotlight
Om man behöver mer Tiktok i sitt liv

Tiktok har praktiskt taget tagit över världen och gjort att typ alla sociala medier utvecklat egna versioner av videodelningstjänsten. Spotlight är Snapchats nya Tiktok-tolkning och det hela handlar om att uppmana användare att spela in och dela korta klipp när man gör saker. Precis som Tiktok, och bland annat Instagram Reels, får vi en drös autospelande vertikala videor och vi kan svepa upp eller ner för att gå vidare till andra videor, som plockas fram med algoritmer som försöker lista ut vad du gillar. Det är även möjligt att grotta ner sig i videor med specifika ämnen. Även om grundfunktionen med videodelning är densamma som Tiktok, så skiljer sig Spotlight en aning. Bland annat är det inte möjligt att kommentera videor eller göra remixar samt att avsändaren oftast är dold, om det inte är en publik profil som delar videon. För att locka användare att börja använda Spotlight har Snapchat meddelat att de kommer dela ut 1 miljon dollar till kreatörer varje dag fram till årsskiftet. Hur utdelningen kommer fungera är okänt, men videoskapare som lyckas generera ordentligt med visningar kommer få en del av kakan. Tumnagel
33.4°
+
André Stray
0

Facebook Messenger får försvinnande meddelanden
Vanish Mode börjar rulla ut nu, men inte i Sverige

Det har snackats länge om att försvinnande meddelanden á la Snapchat kommer läggas till i Facebook Messenger och nu är funktionen äntligen på ingång. I alla fall i vissa delar av världen. Dessa försvinnande meddelanden har blivit tillgängliga för användare i USA, Kanada, Mexiko, Peru och Bangladesh, men kommer inom kort även bli tillgängligt i andra delar av världen. Med Vanish Mode kan du skicka meddelanden av olika slag till nära och kära och när alla mottagare har sett meddelandet i fråga och hoppar ur chattrutan kommer det försvinna. För att komma åt Vanish-läget behöver du bara öppna en chat och sedan svepa upp från botten. För att komma tillbaka till vanliga chatten är det bara att svepa upp igen. Tumnagel
35.3°
+
André Stray
0

Google tycker stories är kalas för sökupplevelsen
Google blir lite mer Snapchat

Sedan Snapchat lanserade Stories för en herrans massa år sedan har företag av någon anledning tyckt att det varit en fenomenal funktion att kopiera och peta in i sina egna appar och tjänster. På vissa ställen känns det mer logiskt att implementera Stories, men i en sökmotor känns Stories rätt malplacerade. Detta verkar inte Google hålla med om då sökmotorutvecklarna lagt till en story-liknande funktion rakt i sökresultaten. Stories kommer dyka upp när du Googlar på saker i Android eller iOS och dessa stories inkluderar fullskärmsvideo, foto och ljud från olika publicister. Givetvis med en länk till publicisten så att du kan fortsätta läsa nyheter av olika slag. För tillfället testas funktionen i USA, Indien och Brasilien, men lär dyka upp i fler länder senare. Ovan har ni en video från Google där utvecklarna pratar om web stories. Tumnagel
21.9°
+
André Stray
0

Snapchat slutar promota Trump på sin tjänst
Anklagas direkt för att försöka rigga presidentvalet

Sociala medie-tjänsten Snapchat meddelade igår att man kommer att sluta publicera grejer från USA:s president Donald Trump i sin så kallade Discover-sektion, den del av tjänsten där Snapchat visar grejer från sina användare som man anser förtjänar lite extra uppmärksamhet. Att Snapchat nu slutar visar grejer från Trump Discover-sektionen säger man beror på att Trumps inlägg riskerar att leda till ökad rasism och mer våld i samhället. I ett uttalande till NBC säger en talesperson för Snapchat: "We are not currently promoting the president’s content on Snapchat’s Discover platform. We will not amplify voices who incite racial violence and injustice by giving them free promotion on Discover. Racial violence and injustice have no place in our society and we stand together with all who seek peace, love, equality, and justice in America." Snapchats åtgärder mot Trumps inlägg går mer i linje med Twitters som även de har börjat moderera Trumps inlägg. Facebook har än så länge aldrig vidtagit några åtgärder mot Trumps inlägg på deras plattform, något som tjänsten fått mycket kritik för, både från allmänheten och en del av dem som arbetar för företaget. Efter att det blev känt att Trump skulle plockas bort från Snapchats Discover-funktion skickade ledningen för Trumps återvalskampanj ut ett pressmeddelande där man anklagade Snapchat för att försöka rigga höstens presidentsval i USA. Där skrev man bland annat: "Snapchat is trying to rig the 2020 election, illegally using their corporate funding to promote Joe Biden and suppress President Trump. Radical Snapchat CEO Evan Spiegel would rather promote extreme left riot videos and encourage their users to destroy America than share the positive words of unity, justice, and law and order from our President." Det finns i dagsläget inget som tyder på att Snapchat gör något aktivt för att stödja Trumps motståndare Joe Biden i hösten amerikanska presidentval. Tumnagel
55.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Instagram börjar testa försvinnande meddelanden
Rensar meddelanden när du klickar bort konversationen

Instagram fortsätter ta fram nya användbara funktioner för användarna. Kodjägaren Jane Manchun Wong har än en gång grottat ner sig i Android-appens kod för att leta rätt på kommande funktioner och det verkar som att försvinnande meddelanden är på ingång. Dessa meddelande fungerar som sådan att meddelanden du och en mottagare skriver försvinner när deltagarna lämnar chatten. Instagram har bekräftat att funktionen för tillfället testas internt, men när, eller ens om, funktionen släpps globalt är för tillfället okänt. Tumnagel
34.7°
+
André Stray
0

LinkedIn testar stories
Klart LinkedIn ska ha stories!

Det sociala nätverket Linkedin testar just nu en stories-funktion som deras användare ska använda för att förmedla höjdpunkter under arbetsdagen, jobbtips eller andra intressanta händelser på jobbet Stories har ju blivit rätt så populärt sedan Snapchat och Instagram införde för ett antal år sedan. Så det är väl inte direkt oväntat att även LinkedIn vill vara med och leka. LinkedIns stories testas just nu av en begränsad skara men kommer rullas ut till fler användare under våren. Själv aldrig fattat hajpen med stories men det kan ju bero på att jag är gammal nu. Tumnagel
17.8°
+
Frode Wikesjö
0

Googles Emoji Kitchen gör mashups av befintliga emojis
Skicka lite mer "unika" emojis till dina vänner

Gillar du emojis så kommer du nog att uppskatta Googles senaste uppdatering till det virtuella tangentbordet Gboard som används i Android. Med den kommande uppdatering "Emoji Kitchen" till Android så kommer det nu bli möjligt att skicka nya emojis som skapats genom ett kombinera existerande emojis. Det innebär att antalet emojis som kommer att gå att skicka komma att öka mångfalt då det kan genereras en lång rad emojis baserade på mashups av två befintliga emojis vilket ni kan se exempel på här ovanför och nedan. Det hela kommer att fungera med Gboard tillsammans med meddelandeappar som till exempel WhatsApp, Messenger, Telegram, Snapchat, Gmail och Googles egna meddelande-app. Emoji Kitchen-uppdateringen till Gboard har börjat skickats ut nu och kommer antagligen att landa i din Android-telefon inom kort om det inte redan har gjort det. Tumnagel
40.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

The Verge tycker till om Snapchat Spectacles 3
Det gör även andra techmedier

Snapchat, eller Snap, presenterade Spectacles 3 i slutet av sommaren och nu har de kameraberikade solglasögonen blivit tillgängliga för allmänheten. Men är Spectacles 3 något att lägga vantarna på? Det försöker The Verge, och andra techmedier, reda ut i diverse videorecensioner. Ovan kan ni höra vad The Verge tycker om brillorna och nedan hittar ni åsikter från CNET och Engadget. Spectacles 3 finns tillgängliga via Snaps webbutik - länk finns här nere till vänster - och priset ligger på 370 euro. Tumnagel
31.3°
+
André Stray
0

Instagram släpper nya appen Threads
Posta mer till dina närmaste

Instagram har ju de senaste åren jobbat hårt på att konkurrera med Snapchat. Stories gjorde man så bra att man fick tillbaka en stor del av publiken som hade gått över eller var på väg till Snapchat. Frågan är om Threads kan få folk som använder Snap för att skicka saker till varandra och till sina närmaste att byta plattform. För Threads är meddelanden på Instagram, men med en twist. En Snap-luktande-twist. Det finns en funktion på Instagram som heter Nära vänner, en lista med de närmaste helt enkelt, en lista som man kan posta stories till som är lite mer utlämnande och inte så tillrättalagd. En bra grej. Med Threads är tanken att man ska ta lite mer impulsiva och inte så tillrättalagda bilder och skicka till sina kontakter eller till den där listan med Nära vänner. Appen går så klart också att använda som ren chat-app om man känner för det. Threads är så klart gratis och finns för Android och iOS. Tumnagel
35.8°
+
Roger Åberg
0

Snap presenterar Spectacles 3
Kameraglasögon till Snapchat har nu 3D-linser

Snapchats ägare Snap presenterade idag den tredje versionen av sina kameraglasögon Spectacles. Precis som med föregångarna är tanken att man ska fotografera grejer med glasögonen och att detta sedan kan publiceras direkt till Snapchat. Spectacles 3 har försetts med ett par 3D-linser som inte föregångarna hade. Detta gör det möjligt att fotografera bilder med viss 3D-effekt som synes i animationen här nedanför. Vidare kommer kamerorna att kunna filma material i 60fps. Spectacles 3 går att förbeställa nu för 370 euro vilket är rätt mycket dyrare än de 175 - 230 euro som Spectacles 2 kostar. Spectacles 3 kommer i den svarta modellen Carbon samt den ljusrost-färgade varianten Mineral. De kommer att släppas på marknaden i november och börjar då även levereras till dem som hoppar på en förbeställning. Tumnagel
27.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rykte Apple begränsar meddelandeappars tillgång i iOS 13
Drabbar Facebook Messenger, WhatsApp, Snapchat och andra

The Information rapporterar om en funktion i Apples kommande iOS 13 som kommer att begränsa meddelandeappar som använder VoIP-trafik (Voice over IP) möjlighet att samla in data i bakgrunden. Det innebär rent konkret att appar som Facebook Messenger, WhatsApp och andra meddelandeappar där det är möjligt att ringa röstsamtal inte längre kommer att kunna samla in data i bakgrunden när apparna används. Exakt hur detta kommer att påverka appar som använder VoIP-funktioner är oklart men eventuellt kommer apparna inte längre kunna känna av om någon ringer röstsamtal till en användare om inte appen är aktiv på den aktuella telefonen. Enligt The Information kommer företag som har appar med VoIP-funktioner som lyssnar i bakgrunden på iOS fram tills i april 2020 på sig att fixa till sina appar så att de följer Apples eventuellt nya restriktioner i iOS 13. Tumnagel
55.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det går åt rätt håll för Snap.inc
Fler dagliga användare och mindre förlust

För ett år sedan kändes Snap.inc nästan uträknade. Antalet användare låg still, en misslyckad redesign sabbat deras rykte och det kändes som att Instagram hade vunnit fighten. Men en empirisk spaning är att kidsen ändå inte helt och hållet fallit för Instagram, deras föräldrar hänger ju där. När Snap.inc lämnade sin senaste kvartalsrapport berättade man också att antalet dagliga användare ökat med åtta procent till 203 miljoner. Ändå ett gäng. På pengasidan ser det också bättre ut, eller i alla fall mindre dåligt. Intäkterna ökade till 388 miljoner dollar, vilket är en ökning med hela 48 procent från förra året. Förlusten minskade till 78 miljoner dollar, ner från 168 miljoner dollar förra året. Effekterna av Snapchats berömda/beryktade redesign verkar alltså ha lagt sig. Den helt ombyggda Android-versionen som släpptes i april verkar också ha gett effekt. Tumnagel
36.1°
+
Roger Åberg
0

Snap Inc vill att myndigheter ska reglera sociala medier
För att skydda användarna

Jag är på konferensen European Innovation Festival i Milano, som pågår i dag och i morgon, och där berättade Snaps vice president of partnerships Ben Schwerin att han tror att myndigheter kan komma att behöva reglera sociala medier. Anledningen är att företagen bakom de sociala plattformarna har som främsta mål att tjäna så mycket pengar som möjligt, inte att bygga en plattform som är den bästa för användaren. Varken att använda eller ur ett större perspektiv. Ben drog parallellen till FCC i USA, myndigheten som bildades 1934 för att kontrollera och sätta regler för de som sände radio och tv. Enligt Ben är det tveksamt om de sociala plattformarna kan kontrollera sig själva fullt ut helt enkelt för att de har blivit för stora. Det kan komma behövas en myndighet i någon form som sätter upp regler och riktlinjer som gör att sociala plattformar inte blir plattformar för fake news, för propaganda och där användarna används för ett dåligt syfte. Ben pratade även mycket om att man inte tror på att deras användare ska få så många connections som möjligt. Människan har generellt fem riktigt nära kontakter och ytterligare tio till som tillsammans bildar den innersta cirkeln av kontakter, de som verkligen betyder något. Dessa femton personer tar två tredjedelar av vår tid i anspråk. Men Facebook och även Instagram bygger på att man ska få så många connections som möjligt, detta rimmar inte speciellt bra med den där gruppen av femton personer. Tesen är helt enkelt att vi inte kan ha riktiga kontakter med hur många som helst. Istället börjar folk bygga digitala personas som inte alltid har mycket med människan bakom att göra. Han påpekade också att de i generationen som är uppväxt med sociala medier är de som värderar den mänskliga kontakten mest av alla och att de använder sociala medier inte främst för att bygga stora nätverk utan för att bygga kontakten med den där innersta cirkeln med nära kontakter. Han fick också en fråga om den inte så lyckade lanseringen av nya Snapchat för ett drygt år sedan. Enligt Ben ville de skapa två delar där den ena med användarnas riktiga kontakter var fredad från innehåll från influensers och varumärken. Han påpekade att de som skrek högst efter omgörningen var de stora influensers som förlorade på förändringen. Om Snap gör rätt saker med Snapchat får andra avgöra, men det är intressant att en av de stora sociala nätverken vill bli reglerad och i alla fall på ytan tror på de mindre nätverken och direktkontakt mellan människor i mindre grupper. Frågan är om vi i framtiden kommer att få sociala nätverk som faktiskt vill användarnas bästa och som inte bara fokuserar på att bygga intäkter och så mycket vinst som det bara går. Uppdatering I en tidigare version av artikeln hade vi fel titel på Ben. Tumnagel
39.8°
+
Roger Åberg
0

Meddelanden på Android verkar få AR-effekter
Kommunicera med förstärkt verklighet

Googles egna meddelande-app för Android ser ut att få AR-effekter som kommer göra chattandet lite roligare, eller potentiellt mer vedervärdigt. Folk från XDA Developers har upptäckt att Google just nu testar förstärkt verklighet i appen och ett klipp effekterna som testas hittar du i klippet ovan. Det här med Snapchat och liknande kamerafilter är ju något som är fortfarande väldigt populärt så det är väl inte så konstigt att Google också skulle haka på denna trend. Om eller när detta väl kommer att integreras till fullo i appen återstår att se. Tumnagel
36.3°
+
Frode Wikesjö
0

Spotify lanserar storylines
Artister kan posta personliga inlägg till sina låtar

Spotify lanserar nu något som man kallar för "Storylines" vilket är tänkt att användas av artister som vill skicka personliga uppdateringar till de som lyssnar på deras musik på Spotify. Det kan väl enklast beskriva som Snapchat eller Instagram Stories för Spotify. Än så länge har det bland annats postats Spotify Storylines till vissa låtar av artister som till exempel Jonas Brothers (Sucker) och Billie Eilish (bad guy, bury a friend, when the partyx27s over, wish you were gay) skriver Android Police. Spotify Storylines har Spotify utvecklat i samarbete med tredjepartstjänsten Genius, en tjänst som tidigare bland annat hjälpt Spotify att fixa deras "Behind the Lyrics"-funktion. Tumnagel
41.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sri Lanka blockerar sociala medier
Efter terrorattackerna i landet

Efter de fruktansvärda terrordåden som igår drabbade några kyrkor och hotell i Sri Lanka har landets myndigheter beslutat sig för att blockera sociala medier i landet. Anledningen till det är att man befarar nya attacker och kanske även hämndaktioner och dessa kan bli svårare att koordinera och sprida information om möjligheten att kommunicera via sociala medier blockeras. Enligt flera källor är nu Facebook, Facebook Messenger, Instagram, Snapchat, WhatsApp, Viber samt YouTube blockerade i landet och man har även infört utegångsförbud nattetid. Under gårdgens välkoordinerade terrorattacker dog nästan 300 personer och över 500 personer rapporteras ha skadats. Ingen har än så länge officiellt tagit på sig ansvaret för attackerna men den lokala jihadistgrupen National Thowheed Jamath (NTJ) misstänks ligga bakom attentaten. Här ovan hittas ett nyhetsinslag från CBS om terrordåden i Sri Lanka. Tumnagel
31.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snapchat drar igång spelportalen Snap Games
Lira mobilspel med dina polare

Under sitt Partner Summit förra veckan så lansersade Snapchat något som man kallar för Snap Games vilket är en slags spelportal där man kan lira spel direkt i Snapchat-appen. Initialt kommer det att finnas ett handfull spel som man spela själv eller med upp till sju stycken av sina snapchat-kontakter. Medan man spelar kan man hela tiden chatta eller snacka med de andra spelarna. Spelen till Snap Games kommer Snapchat dels att göra själv men man kommer även att ta hjälp av mobilspelsföretag som till exempel Zynga. Spelen på Snap Games kommer att vara gratis att spela men det körs annonser i appen med jämna intervaller medan man spelar. Tumnagel
35.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

BitTorrent relanseras BitTorrent Live
Blir nu en sociala medie-tjänst

Företaget BitTorrent meddelade igår att man kommer att relansera BitTorrent Live efter det att man förra året lade ner den tjänsten. Den nedlagda versionen av BitTorrent Live var en streamingtjänst för tv men det spåret verkar BitTorrent ha släppt. Den kommande versionen av BitTorrent Live är en slags sociala medie-app liknande Snapchat och TikTok skriver Venture Beat. Tanken verkar med andra ord vara att användarna av BitTorrent Live ska skapa och sprida inlägg till sina kontakter. Vad, om något, som skiljer BitTorrent Live från liknande appar finns det inga uppgifter om. Har inte den kommande tjänsten några unika funktioner så har jag svårt att se hur man ska kunna locka till sig några större användarskaror i det rätt så konkurrensutsatta sociala medie-segmentet. Tumnagel
34.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook fyller 15 år i dag
Grattis!

Säga vad man vill om Facebook, men tjänsten är en enorm succé. Miljarder människor använder tjänsten och man tjänar enorma pengar, förra året hade man en vinst på över 20 miljarder dollar. Det har varit en inte helt enkel resa med stämningar, rättegångar och enorma dataläckor på vägen. Ryktet om tjänsten är kanske inte vackert, men vi använder den trots allt fortfarande. Mark har lyckats få in fler och fler användare och när han har känt att användarna har gått åt annat håll har han antingen köpt tjänsten (Instagram) eller kopierat den (Snapchat). Moraliskt kanske inte så vackert, men effektivt. Facebook började som thefacebook och var en tjänst för elever på Harvard. Facebook började som en digital årsbok och i en årsbok vill man ju vara med om man är någon. Efter Harvard spred sig tjänsten till andra universitet och högskolor för att sedan bli tillgängligt för många. Jag har massor med åsikter om Facebook som tjänst och företag, men när det kommer till kritan är jag rätt glad över att tjänsten finns, främst för att jag kan ha kontakt med så många gamla och nya vänner på ett sätt som jag inte hade haft annars. Eller det hade kanske kommit en annan tjänst och löst det problemet. Tumnagel
26.4°
+
Roger Åberg
0
2018

Google sammanfattar sökåret 2018
Politik, VM och Avicii var vi mest nyfikna på

Det är bara några dagar kvar på 2018 och sammanfattningar av olika slag fortsätter att rulla in. Sökjätten Google har nu levererat sin sammanfattning som visar hur vi i Sverige använt sökmotorn för att få mer info om olika saker. På trendtoppen hittar vi bland annat Avicii, VM, Julkalendern, OS samt valresultat. Andrea Lewis Åkerman, kommunikationsansvarig på Google i Sverige, säger detta om årets söktrender. Med årets söktrender på Google tittar vi tillbaka på året som gått och de stora nyhetshändelser, personer och ämnen som genomsyrat 2018. Bland sökningarna ser vi likväl populära TV-program och sportevenemang som nya uppstickare i form av artister och prisbelönta idrottsprofiler - samt mer unika frågeställningar såsom varför all O’boy i Sverige plötsligt tog slut tidigare i höstas. Top 10 sökningar i de olika kategorierna hittar ni i sin helhet här nere. Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0

Apple utser årets appar
Procreate Pocket, Froggipedia, Pixelmator Pro och Sweat

Vi är inne i december och det börjar bli dags för årets-listorna. Apple har nu utsett sina favoritappar för året och så presenterar man lite listor. Årets iPhone-app är Procreate Pocket. Procreate på iPad har ju varit en favorit för illustratörer ett tag nu och pocket-versionen låter kreativa hjärnor skissa loss även på telefonen. Årets iPad-app är Froggipedia i vilken man kan dissikera en groda utan att ha ihjäl den. Det är ju najs. Speciellt för grodan. Årets Mac-app blev Pixelmator Pro som fortsätter att utvecklas på riktigt bra. Årets app på Apple TV blev fitnessappen Sweat: Kayla Itsines Fitness Mest nerladdat till iPhone blev Swish, Instagram och Bank ID på gratissidan, och bland de betalda blev det Ta körkort, PlantSnap och MammaMage. Intressant är att restaurangen Pinchos kom så högt upp, imponerande! Mest nerladdade podden blev P3 Dokumentär följt av Sommar & Vinter i P1 och Alex och Sigge. Tumnagel
36.5°
+
Roger Åberg
0

Schemalägg Stories i Instagram och Snapchat med Mish
Gör det lite smidigare att posta grejer

Mish är ett nytt verktyg för sociala medie-proffs som vill ha möjlighet att posta så kallade stories till Instagram och Snapchat samtidigt. Förutom det så går det även att schemalägga när inläggen ska postas till respektive tjänst. Det kan väl mest liknas vid tjänsten Buffer, en tjänst som Feber bland annat använder, där man kan schemalägga inlägg till tjänster som Facebook, Twitter och Google+. Det finns även en analyssektion i Mish där användaren kan se hur bra eller dåligt inlägget gått på Instagram och Snapchat. Prissättningen för Mish verkar vara individuell beroende på vem som köper den. I dagsläget används tjänsten bland annat av företag som till exempel McDonalds, Red Bull, Vodafone och Playstation. Tumnagel
35.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snapchat fortsätter att tappa användare
2 miljoner försvann senaste kvartalet

Snapchat fortsätter att förlora användare enligt deras ägare Snap senaste kvartalsrapport. När Snap presenterade sin kvartalsrapport igår så uppgav man att Snapchat nu har 186 miljoner månatliga användare. Det kan jämföras med de 188 miljoner använder man hade i slutet av kvartal två. Intäkterna för Snapchat var något högre än marknaden hade förväntat sig och landade på 298 miljoner dollar. Förlusten för Snap var lägre än under förra kvartalet och slutade för kvartal tre på 325 miljoner dollar. Snaps aktie fick hårt med stryk på börsen i den amerikanska efterhandeln och tappade 10 procent. Det innebär att Snaps aktie har gått ned med över 50 procent i år. Tumnagel
53.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Razer Phone 2 briljerar med fantastisk skärm
Synd på den knepiga designen dock

Razer Phone 2 presenterades för några veckor sedan och visade att Razer fortsätter på samma koncept som tidigare för att sticka ut på mobilmarknaden. Den nya varianten är en best som ska leverera en flaggskeppsupplevelse på alla fronter. Det är dock synd att luren inte når fram på alla punkter. Tumnagel
39.0°
+
André Stray
0

Snapchat och Amazon börjar samarbeta
Shoppa det du ser på bilden

Snapchat har inlett ett samarbete med Amazon vilket innebär att snappchatters kan köpa prylar från Amazon med hjälp av mobilkameran. Snapchat-användare kommer framöver att kunna peka sin kamera mot en produkt eller streckkod och sedan kommer Amazons artificiella intelligens leta upp den produkten eller en liknande hos Amazon. Därefter är det bara att köpa varan via Amazons app eller webbsida om inte Amazon-appen är installerad på mobilen som används. Snapchat och Amazon har nu börjat testa den här shopping-funktionen för ett mindre antal användare. Snapchat säger att funktionen kommer att rulla ut sakta till övriga användare på tjänsten. Tumnagel
33.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snap släpper Spectacles med ny design
De nya modellerna heter Nico och Veronica

Trots att den första versionen av Snaps kameraglasögon Spectacles inte sålde särskilt bra fortsätter Snapchats ägare att satsa på projektet och har nu släppt två nya modeller. Det handlar om modellerna "Nico", till vänster på bilden ovan, samt "Veronica" som syns till höger i bild. Enligt TechCrunch som har varit i kontakt med Snap har man beslutat sig för att släppa nya modeller då användare av Spectacles V2, som Snap släppte i april, fotograferar 40 procent fler bilder än de som har Spectacles V1. Detta tolkar Snap som att det fortsatt finns ett intresse för produkten med vilken man kan fotografera bilder för att sedan publicera dessa på Snapchat. Nico och Veronica börjar säljas idag och kostar cirka 230 euro vilket kan jämföras med original-versionen av Spectacles V2 som kostar 175 euro. Tumnagel
27.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida