m

Vi kollar in nya Kia EV6
Verkar riktigt lovande!

Det är nu de kommer, de riktiga elbilarna. Och med riktiga så menar jag de som bygger på en plattform som liksom är gjord för elbilar och bara för elbilar. Volkswagens plattform MEB har vi tjatat om och nu är det dags för Hyundai/Kias plattform E-GMP att börja leverera på riktigt. Eller leverans blir det i september, men nu finns det en bil att kolla på i alla fall! Kia och Hyundai är verkligen kompisföretag och de släpper varsin bil på plattformen i år, Hyundai med supersnygga Ioniq 5 och Kia med klart annorlunda EV6. Jag måste säga att båda dessa modeller är vågade och Kias version är nog den mest vågade. På bild har jag inte varit så övertygad om snyggheten, men i verkligheten gjorde den sig bättre. Jag är fortfarande lite tveksam till fronten, vad tycker ni om den? Som alltid med elbilar som byggs på plattformar för just elbilar blir det väldigt mycket mer innerutrymmen och så även här. på utsidan är detta inte en speciellt stor bil men på insidan är det väldigt gott om plats. Det är luftigt och härligt både fram och bak och man kan vara riktigt lång utan att det tar i varken vid benen eller huvudet. Plattformen som EV6 bygger på är intressant framförallt för att den har snabbladdning (249 kW) och det är coolt att systemet kör på 800V, något som inte är så vanligt hos konkurrenterna i samma prisklass. Det gör att man kan snabbladda som sagt, men man kan också få till en riktig prestandabil, toppversionen kommer att klara 0 till 100 på 3,5 sekunder. Men då blir det dyrt, GT-versionen med 585 hästar kostar 749.600 kronor men ska ha fått en hel del köpare redan! Instegsversionen har 228 hästar och bakhjulsdrift och kostar 569.900 kronor och mellan dem finns en hög med versioner (scrolla ner här för hela prislistan). Provkörning och leverans väntas till september och det ska bli väldigt intressant att testa denna på riktigt, inte bara kika. För om Kia kan leverera hela vägen och inte bara flådig design och snabba 0-100-tider så har de nog en liten succé med denna. Tumnagel
54.1°
+
Roger Åberg
0

Rick and Morty i pixlar
Sjukt snyggt gjort

Här kan du kolla in en 17 minuter lång Rick and Morty-grej i Pixelart-stil animerad av Paul Robertson. Detta är onekligen imponerande gjort och något som definitivt kan förgylla en söndagsmorgon. Bonus-Rick and Morty nedan i form av ny trailer för seriens femte säsong som har premiär på HBO Nordic den 21 juni. Tumnagel
40.4°
+
Frode Wikesjö
0

Hermès säljer en bagagebricka med Airtag
För 699 dollar

När Apple släppte Airtag så visade de även upp lite tillbehör från Belkin och Hermès. Belkins kostade 139 spänn och Hermès upp till 4500 kronor, en smått bisarr summa. Men nu har det dykt upp en bagagelapp med (snyggt) inbyggd Airtag som har den underbara prislappen 699 dollar, ungefär 7300 kronor inklusive moms. Man säljer även ett iPhone 12-fodral för 570 dollar. Tumnagel
15.7°
+
Roger Åberg
0

Tesla Model 3 får längre räckvidd
Men tappar dragkroken

Tesla fortsätter att pilla på sin mjukvara och den senaste uppdateringen påverkar Model 3 Long Range som får ökad räckvidd och nu landar på 614 kilometer enligt WLTP. När Tesla presenterade Model 3 2017 kom Long Range-versionen nästan 50 mil, så man har alltså lagt till över 10 mil i räckvidd sedan lanseringen. Snyggt jobbat! Anledningen till den ökade räckvidden beror på att man justerat både mjuk- och hårdvara som drivlina och klimatsystem. Om man redan har beställt en Long Range men inte fått den levererad så kommer man automatiskt att få den nya versionen. Uppdatering Tyvärr har Tesla tagit bort dragkrok som alternativ i deras konfigurator. Istället får man som kund prata med den lokala säljaren. Mycket tråkigt eftersom många svenska köper med dragkrok. Model Y och X har fortfarande dragkrok som alternativ. Tumnagel
30.6°
+
Roger Åberg
0

Snygga drönarflygningar
Viggo summerar 2020

Vi har tidigare postat några klipp där drönarpiloten Viggo Koch gör fräna drönarflygningar på spännande platser. Under 2020 gjorde Viggo en hel del fler fräna flygningar och i klippet ovan har han samlat flygningarna han gjorde under förra året. Tumnagel
47.6°
+
Frode Wikesjö
0

Apple TVs nya Siri Remote saknar accelerometer och gyroskop
Innebär att vissa spel inte går att spela med fjärrkontrollen

I tisdags presenterade Apple en uppgraderad version av Apple TV 4K och en ny fjärrkontroll som följer med denna. Den nya versionen av Siri Remote, även kallad Apple TV Remote på marknader där Siri inte finns, verkar ha tilltalat de flesta då den ansågs både snyggare och mer funktionell än den fjärrkontroll som levererats med Apple TV sedan 2015. Några som kanske inte kommer att uppskatta den nya Siri Remote kan vara de som spelar vissa Apple Arcade-spel på Apple TV med hjälp av fjärrkontrollen. Den nya versionen av fjärrkontrollen saknar både accelerometer och gyroskop, något som funnits i den gamla versionen av Siri Remote sedan 2017. Detta innebär att det inte går att spela spel på Apple TV som kräver detta med den nya versionen av fjärrkontrollen. Försöker man starta ett spel på Apple TV som kör kommande tvOS 14.5 och inte stödjer den nya versionen av Siri Remote kommer man att mötas av meddelandet: "To play this game on your Apple TV, you need to connect the Apple TV Remote (1st generation) or a compatible PlayStation, Xbox or MFi controller." Brukar du använda Siri Remote för att spela Apple Arcade-spel på Apple TV så kan det med andra ord vara bra att spara den gamla fjärrkontrollen om du planerar att införskaffa en ny Apple TV snart. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Exklusivt! Vi har klämt på Apple Airtag!
Små, söta och enkla

Så var de då äntligen här, Apples Airtag. Det är en liten knapp som i storlek och stil är väldigt lik de där knapparna man har på jeansjackan om man är punkare. Den lilla pucken består av två delar, en i metall och en i plast. Plastdelen agerar även som högtalare vilket är lite coolt och skruvar man på metalldelen så hittar man batteriet. Det är ett helt vanligt knapp-batteri som går att köpa överallt och batteritiden ska vara ett år. Att para den till sin telefon är superenkelt, man håller den bara vid telefonen som man gör med AirPods. Det krävs en iOS-pryl för att det ska fungera, men hittar man en så går det att läsa data från den med en Android. När Airtag är parad så finns den i Hitta-appen och därifrån är det superenkelt att hitta den och få den att låta. Man kan så klart lägga ner en Airtag i sin väska, jacka eller vad man nu vill, men med ett tillbehör så går det också att placera den på nyckelknippan eller väskan eller lite vad som helst faktiskt. Om man har tappat bort det som Airtagen är fäst på så kan man som sagt få den att låta, men den lilla pucken har också ett U1-chip, så har man en iPhone 11 eller bättre är det smidigt att med telefonen hitta prylen, för den vet exakt vart den är och visar riktning och avstånd ner på 0,1 meter. Är du synskadad berättar din telefon åt vilket håll och hur långt bort din pryl är, snyggt! Nu börjar vi förstå vad man ska med det där U1-chipet till. Om man däremot tappar något på bussen så används alla andras iPhones för att hjälpa dig hitta din pryl. Alla iOS-enheter med iOS 13 eller senare hjälper till med detta gigantiska nätverk och detta är riktigt coolt. Om det nu fungerar som det ska. Tile har länge sålt små enheter som hjälper dig att hitta dina nycklar och saker och de har också ett nätverk av andra Tile-användare som hjälper dig hitta din Tile när den är långt ifrån dig. Det finns en hel del Tile-användare, men antalet iOS-användare är många hundra gånger fler så detta lär fungera bättre. Det här är en produkt som man kan testa på riktigt först när man förlorar något, så jag får väl helt enkelt tappa bort något snart. Men själva hårdvaran är precis vad man kan förvänta sig från Apple, även om "materialet" som Apple-loggan är tryckt med och den där metallen ger oss flashbacks till första iPod som blev en väldigt repig historia. Vi fick de här under lunchen i dag och har av naturliga skäl inte hunnit djuptesta dem, så vi återkommer med ett närmare test! Tumnagel
45.7°
+
Roger Åberg
0

Apple börjar med podcast-prenumerationer
Supporta dina poddare

Apple presenterade i dag att man kommer att göra en stor uppdatering av podcast-appen. Där ska det finnas snyggare sidor om poddarna och det ska bli enklare att hitta nytt i olika kanaler. Men den största förändringen man gör är att man börjar med prenumerationer. Med dem kan poddare ta betalt för sina poddar men också göra så att de som betalar får godbitar som mer material eller tidigare tillgång. Prenumerationer ska komma till till 170 marknader så vi antar att Sverige är en av dessa. Prenumerationerna rullar per månad och poddaren sätter pengen som det ska kosta. Är du poddare så kostar det 219 kronor per år att använda prenumerationerna. Vill du göra det så kan du skriva upp dig här. Tumnagel
39.3°
+
Roger Åberg
0

Android Police snyggar till hemskärmen på OnePlus 9 Pro
Vad brukar du göra för ändringar?

Den stora fördelen med Android jämfört med iOS är att det är väldigt lätt att förändra utseendet på telefonen nästan precis hur man vill. Det finns drösvis med appar som fixar olika bakgrundsbilder, hemskärmsappar som förändrar hur vi interagerar med telefonen och förstås olika ikoner. Android Police har släppt en video där redaktören Zach visar upp sin OnePlus 9 Pro och ger oss en genomgång av gränssnittet i telefonen, vilket alltid är intressant att se för att få lite inspiration. Hur ser det ut på era telefoner? Kör ni standardhemskärm och skippar pillandet, eller har ni gått all in med Nova Launcher och moddat gränssnittet in i minsta detalj? Dra en skärmdump och visa upp era alster i kommentarsfältet, vetja. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

Snygg ångestfilm om plasten i haven
Där skiten får liv

The Beauty är en animerad kortfilm som på ett annorlunda och snyggt sätt, men med mycket ångest, visar hur det skulle se ut om plasten vi slänger i haven hade fått liv. Regisserad av Pascal Schelbli och VFX av Marc Angele. Tumnagel
46.5°
+
Roger Åberg
0

Ha drinkbord eller arbetshörna bak i Rollsen
Rimliga tillägg till drömbilen

Rolls Royce SUV Cullinan har nu fått möjligheten till en "rekreationsmodul" att ha i skuffen. Det är helt enkelt en del av bagaget som på beställning åker ut och presenterar det man väljer att ha där. Man kan typ ha lite vad man vill, har man stålar så får man som bekant som man vill, men Rolls Royce har haft den goda smaken att föreslå lite alternativ. Ovan ser ni allt man behöver för att blanda till en god drink, här finns glas och tillbehör i mängder. Man måste ju alltid vara redo att blanda till sig en gin & tonic eller vad man nu vill ha. Nedan ser ni det perfekta paketet för den som alltid vill vara redo för ja, jag vet faktiskt inte riktigt. Här har man en tröja, en termos, en drönare, en Macbook och så en gammal iPad med hemknapp. Till Rolls försvar så gjordes den här modulen till fotografen Mark Riccioni redan 2019, men de kunde ju ha uppdaterat den lite kan man tycka. Det sista alternativet är en klassiker, nämligen två stolar som fälls ut lite snyggt så att man kan vila lite när man har skjutit sig ett djur. Tumnagel
39.6°
+
Roger Åberg
0

Testa Android på din iPhone
Samsung har byggt webapp

Samsung vill inte helt oväntat att folk med iPhone ska köpa deras telefoner. Men det kan vara läskigt att byta sida, så därför har de snickrat ihop en webbapp som man kan lägga till på sin telefon och där helt enkelt testa hur Samsungs operativsystem känns. Självklart kan man inte göra allt, men man kan testa hur vissa appar ser ut och hålla på med inställningar och liknande. När man testar så dyker det också upp lite notiser, meddelanden och telefonsamtal så att man verkligen får en känsla av hur det fungerar. Snyggt gjort helt enkelt! Tumnagel
36.4°
+
Roger Åberg
0

Nomad släpper hållare till Apples MagSafe-laddare
Så att den står stabilt på bordet

Tycker du att Apples laddplatta "MagSafe Charger" har en förmåga att inte stanna på plats när iPhone 12 laddas så släpper nu Nomad en lösning för det. Nomads "MagSafe Mount" är en bastant hållare i rostfritt stål som utlovar att MagSafe-laddaren kommer att stå stabilt på bordet den placeras. Den har en design med lite sluttande kanter vilket ska göra det enkelt att plocka upp iPhone 12 när denna är dags att användas. Nomad MagSafe Mount kostar 50 dollar vilket det kanske det vara värt för att slippa få med sig MagSafe-laddare upp i luften varje gång man tar upp sin färdigladdare iPhone 12. Det kanske även är en lite snyggare lösning än dubbelhäftande tejp vilket annars är en lite billigare lösning. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Folk i Taiwan bytte namn till något med laxtema
För att äta gratis sushi

Tjänstemän i Taiwan vädjade till landets befolkning att de ska sluta byta namn till Lax. Anledningen till att flertalet människor ville döpa om sig själva är att de kan dra nytta av en kampanj som en kedja med sushirestauranger kör. Sushiresturaingen körde nämligen en kampanj där folk vars id-kort innehöll de kinesiska tecknet för lax skulle få en komplett måltid för dem och upp till fem vänner. Tydligen så skulle fler än 150, mestadels ungdomar, landets regeringskontor för att få till ett officiellt namnbyte innan kampanjen avslutades. Landets tjänstemän var dock inte roade kring detta och ansåg att den här typen av namnbyte inte bara slösade tid utan skapade också en onödig mängd pappersarbete och att folk bör värna sig mer om landets administrativa resurser. En snubbe som la till, grovt översatt, orden Explosiv snygg lax till sitt namn berättade för en lokal nyhetskanal att och sina vänner åt sushi för runt 2 000 kronor så han tyckte namnbytet var fett värt det. Tumnagel
40.2°
+
Frode Wikesjö
0

Är VW Arteon Shooting Brake bättre än Passat SportCombi?
Snyggare är den i alla fall!

Volkswagen Passat SportCombi är, minst sagt, en väldigt populär bil för svensken. Men så rackarns kul är den inte. Lite roligare är däremot Arteon men den har inte funnits som kombi - förrän nu. Och funderar du på en Passat är det numera dags att fundera på om du inte ska köpa en Arteon Shooting Brake istället. För den är snyggare, men den finns inte att köpa i snikversion så du måste öppna plånboken. Och så mycket större än vanliga Arteon är den verkligen inte. Start Utsidan Bagageutrymmet Insidan Sammanfattning Tumnagel
40.9°
+
Roger Åberg
0

Seat Tarroco är en snygg Tiguan
Lite mer karaktär

Har du fastnat för en Volkswagen Tiguan, men tycker att den är lite väl trist? Då kan en Seat Tarraco vara något för dig. Det är nämligen Seats syster till Tiguanen men som är några steg snyggare. Grunden är Tiguan på alla sätt och vis, speciellt i rumpan. Volkswagengruppen är duktig på det som ibland kallas för badge engineering, alltså att man tar en bil och sätter på annan logga och på så sätt har skapat en ny bil. Samma bil finns ofta hos VW och Skoda, Seat och ibland är det exakt samma bil och ibland är det faktiskt rätt mycket skillnad i karaktären på dem. Så bland annat med Golf och Cupra Leon som har en hel del saker gemensamt, men som inte alls känns som samma bil. Tumnagel
39.3°
+
Roger Åberg
0

Varanteatern återvänder till SVT i början av nästa år
Efter lyckad Kickstarter-kampanj

I slutet av förra året drog den gamla humorgruppen Varanteatern igång en crowdfunding-kampanj då man ville se hur intresset var att man skulle spela in nya avsnitt av deras klassiska program Varan-TV. Resultatet blev över all förväntan och till slut hade Varanteatern fått in sammanlagt 5,4 miljoner kronor sina fans. Nu är det klart att Varanteatern kommer att spela in nya avsnitt av Varan-TV efter det att man skrivit kontrakt med SVT. Att man trots miljondonationen från fansen valt att skriva kontrakt med SVT istället för att producera det hela själva förklarar Varanteaterns Fredrik Åkerman och Magnus Thomson med: "Vi insåg tidigt att vi har väldigt höga ambitioner med det här, vi ville ha en snygg och välproducerad serie där scenerna känns så mustiga och levande att man ska kunna smaka och lukta hur det känns. De pengar som blev över efter alla administrativa avgifter och kostnaden för att skicka ut en massa tröjor, tavlor och annan merch till våra fans hade helt enkelt inte räckt." De nya avsnitten av Varan-TV kommer att börja spelas in sommar och är planerade att börja sändas på SVT och SVT Play någon gång under första kvartalet 2022. Här ovan kan ni kolla in Varanteaterns "reklamfilm" för internatskolan Sigtunaskolan. Tumnagel
53.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Samsung Galaxy S21 Ultra lyckas sticka ut i mängden
Vi har testat Samsungs nya flaggskepp

Mobilbranschen har varit svintråkig att bevaka de senaste åren. I alla fall på Android-fronten. Oavsett om du köpt en telefon i budgetsegmentet eller high end har telefonerna varit svåra att urskilja rent designmässigt. Det har varit glasmackedesign på glasmackedesign på glasmackedesig och det som gjort att man kunnat se skillnad på telefonerna har varit hur sensorerna i kameramodulen varit placerade. Därför är det extra härligt när en jätte som Samsung bestämmer sig för att sticka ut med sin S21-serie. Och om inte det vore härligt nog lyckas även nya S21 Ultra leverera en svinhärlig användarupplevelse. Tumnagel
36.1°
+
André Stray
0

Vi har provkört vätgasbilen Toyota Mirai!
Spännande men går inte att köpa...

Toyota tror verkligen på vätgas och när man pratar om det är man noga med att poängtera att det inte bara är ett bränsle utan mer av en energibärare. Till skillnad mot el så går det att flytta och lagra fysiskt och det har ju sina fördelar. Nackdelarna är just det fysiska, det behövs platser att tanka på och det finns det bara tre stycken i Sverige, en vid Arlanda, en vid Mariestad och en vid Sandviken. Första generationen Mirai, som alltså är Toyotas vätgasbil, lanserades 2016 i Sverige och sedan dess har man levererat hiskeliga 14 stycken bilar. Ingen supersuccé alltså. Det beror så klart på att det bara finns tre mackar men också på att den första generationen inte vara vacker alls och så var den rätt dyr. Men nu är andra generationen här och den här snygg! Kolla in vår video om bilen här! Tyvärr så kvarstår problemet med mackarna och Toyota kommer därför inte att sälja bilen i Sverige. Istället kommer man att göra den tillgänglig via deras bilpoolstjänst Kinto. Där ska du kunna hyra bilen per timme (för 150 spänn), per dag eller på längre tid om du så vill. Det handlar alltså om att få ut lite bilar som syns på stan och som gör att man kanske, kanske bygger fler mackar. Om du verkligen vill ha en så kan nog Toyota ordna det, men du får inte köpa utan i sånt fall är det leasing som gäller. Nya Mirai kan ha en så mycket vackrare form till stor del för att tekniken har utvecklats. Istället för en stor bränslestack placerad under bilen så är den nu betydligt mindre och placerad under huven. Det gör att bilen är 65 millimeter lägre och 70 millimeter längre. Det finns numera tre tankar istället för två och man får plats med 5,6 kilo vätgas i dessa tre. Bränslestacken tar vätgasen och gör om denna till energi som sedan kan driva motorn. Tillsammans med ett mindre batteri som sitter bak i bilen så får man ut 134 kW vilket tar bilen från noll till hundra på nio sekunder. Inte toksnabbt, men du har den där elbilsknuffen i början i alla fall. Men som referens känns en VW ID.3 betydligt snabbare. Körkänslan är ändå sportig, sittpositionen i bilen är som hämtad från en Lexus-coupé. Man har även lagt till en funktion som gör att det låter när man accelererar, men det blir mest pinsamt och tramsigt. Se hur bilen ser ut på insidan här! Toyota har haft problem att leverera Mirai främst för att man inte fått fart på tillverkningen av bränslestackarna. Men nu är det mer fart och de 330 cellerna som stacken består av tar nu sekunder istället för en kvart styck att tillverka. Det gör att man kommer att leverera 30.000 bränslestackar i år vilket är tio gånger fler än tidigare, men alla dessa kommer inte att hamna i Mirai utan även i kommersiella fordon. Så fler bilar kommer att tillverkas, men inga stora mängder. Vätgas känns fortfarande som något som inte är så ett självklart drivmedel för framtiden och fokus kommer nog att vara på kommersiella fordon, även om de tester som gjorts med bussar i bland annat Stockholm och Göteborg har lagts ner. Men det är hur som helst roligt att Toyota fortsätter fokusera på detta! Vi bad om lite frågor på Instagram och här kommer svaret på några av dessa! Tumnagel
42.6°
+
Roger Åberg
0

Vi har kollat in Nissan Ariya!
Elbilen som kommer nästa år

Nissan är ju gamla i elbilsgamet med deras Leaf, men nästa år kommer det mer. Då kommer nämligen deras Ariya som är byggd på nya plattformen CMF-EV. Det handlar om en bil i C-segmentet men är enligt Nissan stor som en SUV i D-segmentet, vilket är samma historia som med Volkswagen ID.4. Bilarna är inte bara lika i storlek utan även också i pris, prislappen väntas börja på strax norr om 500.000 kronor och då får man en bil med ett batteri på 64 kWh och tvåhjulsdrift. Dyraste versionen väntas ligga på runt 700.000 kronor och då får man en bil med fyrhjulsdrift, batteri på 87 kWh och nästan 400 hästar som ger en 0 till 100-tid på 5,1 sekunder. Kolla in video på utsidan här! Stilen på den här är riktigt cool tycker jag, speciellt i den här kopparfärgade versionen. Fronten är riktigt snygg och bilen är överlag snyggt skulpterad. Taklinjen sluttar som på många andra rätt mycket, kanske för mycket för det är väldigt dålig höjd i bagageutrymmet. Kolla in video på insidan här! På insidan är det enkelt men stiligt. Man har lyckats göra en instrumentpanel som är ren och snygg och som känns lyxig med knappar som är infällda. Ingen kardantunnel gör att man har väldigt mycket plats i mitten, både fram och bak. Det är som sagt rent och snyggt men speciellt lyxigt är det inte när man kikar närmare, dörrar och detaljer är rätt plastiga. Men för att vara i det här segmentet är det riktigt bra jobbat av Nissan! Säljstart är i sommar men de första bilarna kommer första i början av nästan år. Det här är en klart lovande modell som jag tror kommer att passa många och jag tror att Nissan är lite ledsna över att den inte är ute på marknaden redan. En bra bonusdetalj är att den för dra 1500 kilo om man köper versionen med stora batteriet och fyrhjulsdrift. Tumnagel
44.4°
+
Roger Åberg
0

Toyota GR Yaris i älgtest
Klarade sig riktigt bra

Den senaste modellen att genomgå ett älgtest av Km77 är Toyotas sportiga busbil GR Yaris. Och den lilla fyrhjulsdrivna krabaten klarade sig riktigt bra och passerade konorna snyggt även i 80 km/h (77 km/h är kravet kanalen har för godkänt). Bonusklipp nedan. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört Volkswagen ID.4!
Större och bättre än ID.3

När vi provkörde ID.3 i slutet av augusti så konstaterade vi att det var en riktigt bra bil med roligt utseende, billig interiör, bra utrymmen och bra prislapp. Att den skulle sälja anade vi och det gjorde den, mycket tack vare att Volkswagen hade larvigt bra erbjudanden. Nu kommer snart ID.4 och frågan är om den är lika bra, eller till och med bättre. Större kan vi snabbt konstatera att den är. Formatet på bilen är rätt udda, jag kallar det för SUV-likt. För den må vara plufsig som en SUV, men mittendelen av bilen går liksom djupare på mitten än fronten och rumpan så den känns inte riktigt så mycket SUV, men är samtidigt inte något vanlig kombi. Det är helt enkelt något nytt och det behöver ju inte vara dåligt. Se formerna på bilen här! Den nya plattformen och formerna gör att den är rejält stor på insidan, vilket så klart är trevligt. Trots rätt hög markfrigång och inte galen höjd så är utrymmena smått fantastiska. Tre vuxna får till exempel ledigt plats i baksätet. Men klädseln på inredningen är verkligen jätteful. Bagageutrymmet är helt ok och rymmer 543 liter. Kika in baksätet här! Kvaliteten på materialen i inredningen på ID.3 var katastrofal, men här är det bättre. Det är väl inte lyx som i en Bentley eller ens i en Audi, men det är helt ok. Normal Volkswagen-kvalitet. Den stora skärmen i mitten är också helt ok, Volkswagen har mycket att jobba på här men kör man mest CarPlay så spelar inte det så stor roll. Den lilla skärmen framför föraren med körlägesväljaren gillar jag skarpt. Kolla in skärmarna här! Något jag blev överraskad över var AR-funktionalitet på head up-displayen. Den fungerar verkligen och är grymt skönt när man ligger på landsvägen och har adaptiva farthållaren och lane assist igång. Det ska även fungera med navigationen, men det hann vi inte testa. Hur som helst en riktigt imponerande liten teknologiuppvisning av VW, vilket inte hör till vanligheterna. Se hur det fungerar här! VW har ju fått mycket skit för att de ligger efter på mjukvarusidan, och det gör de fortfarande jämfört med Tesla. Men de jobbar på och några av de saker som inte hunnits färdigt till ID.3-lanseringen fanns nu. Att köra är en ok upplevelse. Bilen delar drivlina med ID.3 men är tyngre så det är tråkigare än ID.3. 204 hästar och 0 till 100 på 8,5 sekunder är inget man skriver hem om, men det fungerar. Batteriet är också detsamma och är på 77 kWh och räckvidden ligger på cirka 50 mil enligt WLTP, mellan två mil upp eller ner beroende på utrustning, däckstorlek och sånt. När vi testade så fanns det en 1st Edition och en 1st Edition Max, vilket typ hade räckt om man även släppt en budget-versionen. Men häromdagen släppte man sex versioner till. Jag blir verkligen tokig på alla dessa versioner, de är skapade för att göra det enkelt i fabriken men för köparna är det vimsigt. Inte helt oväntat så är den version som sålt bäst av ID.3 den som det var kampanj på... Ni hittar alla priser och så i länken ovan. Om du vill privatleasa så kan det vara bra att veta att prislappen för en 1st edition (alltså den som kostar 514.900 kronor) ligger på 5425 kronor i månaden, vilket känns rejält rabatterat eftersom 1st edition Max som är 20 procent dyrare att köpa kontant kostar mer än 40 procent mer att leasa, 7725 kronor i månaden. ID.4 känns som en klockren bil för väldigt många. Inte galen prislapp, bra utrymmen och lagom på många sätt och vis utan att vara dötrist. Den stora konkurrenten kommer nog faktiskt att bli Skoda-kopian Enyaq som i alla fall jag tycker är betydligt snyggare, både på ut- och insidan. Har ni frågor eller funderingar? Kommentarerna är era! Vi fick en hel del frågor som vi besvarade på Instagram, de hittar du här. Tumnagel
49.8°
+
Roger Åberg
0

Volvos XC40 P8 Recharge är dyr, kvick och lovande
Men långt ifrån perfekt

Volvo XC40 har funnits i några år nu och är rätt vanlig på våra vägar, det är ju trots allt en Volvo. Den lite udda designen har i alla fall nått in i mitt hjärta och är en skön mix av lite udda utan att vara för konstig. Nu har den kommit i en helt elektrisk variant och den spontana känslan när man hoppar in och kör iväg är faktiskt kärlek. Har man nyckeln i fickan, vilket man lär ha om man har lyckats öppna dörren, så är det bara att lägga i D-läget och köra iväg. Du behöver inte starta bilen, faktum är att det där lilla fina reglaget för att starta en Volvo som har funnits sedan senaste XC90 hade premiär nu är borta. Det går alltså inte att sätta på eller stäng av bilden manuellt. Eller det går att stänga av, men det är en fyra-fem klick bort så Volvo vill verkligen inte att man ska göra det. Tumnagel
37.6°
+
Roger Åberg
0

I dag öppnar Lynk & Co's klubb i Göteborg
Annorlunda sätt att skaffa bil på

Lynk & Co har varit på gång under en längre tid nu men i dag så öppnar man sin första klubb i Göteborg. Och det handlar alltså inte om en bilhall eller inte ens ett showroom, utan Lynk & Co försöker att skapa något mer liknar en mix mellan en bar och en trendig butik där man kan köpa lite snygga saker och också skaffa sig en bil. Bland kläder, elfordon och möbler hittar man alltså även en bil. På platsen kommer man även att hålla event, ha spelningar och föreläsningar och annat ungefär två gånger i veckan. Tumnagel
34.8°
+
Roger Åberg
0

Kolla in nyårsljusshowen från Seattle
Är det här framtiden?

Fyrverkerier i all ära, men snart kommer de nog att ersättas av ljusshower. I alla fall i officiellt firande som hålls av städer. I år ställde Seattle till med en ljusshow vid Space Needle, en riktigt snygg sådan. Tyvärr är den inte på riktigt utan man har mappat förinspelat material med verkligheten och får ett rätt grymt resultat faktiskt. Och även om detta inte är verklighet i dag kanske det kommer att vara det i morgon? Jag ser fram emot det... Tumnagel
40.5°
+
Roger Åberg
0

Genomgång av nya Toyota Mirai
Kommer vätgasbilen lyckas bättre denna gång?

Toyotas första upplaga av Mirai lanserades 2015 men den blev aldrig någon riktig succé. Det berodde troligtvis inte bara på det något udda utseendet utan det hade säkert även att göra med att det här med vätgas är lite speciellt. Sen finns det ju inte överdrivet många ställen att fylla på heller och det ger nog många ångest. Att bilen dessutom kostade en rejäl slant gjorde ju inte saken bättre direkt. Toyota har rena elbilar på gång men de vill ändå göra ett nytt försök med Mirai och har därför lanserat en uppdaterad, och betydligt snyggare, version. Här får vi oss en genomgång av den för att se vad som har förbättrats. Bonusklipp nedan. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0
2020

AirPods Max övertygar rejält
Men är helt klart en lyxpryl

TL;DR AirPods Max är rejält imponerande både i bygge, ljudkvalitet, brusreducering och handhavande. Kör du Apples ekosystem är de helt enkelt det bästa valet bland overears, om du kan leva med tyngden. Men de är väldigt dyra och du behöver nog ändå ett par vanliga AirPods, så AirPods Max är inte för alla eller för alla situationer. Helt enkelt en lyxartikel med en prislapp på 6695 kronor. Ryktet om AirPods Max (eller Studio som de hette i ryktena) pågick ett tag men så förra tisdagen var det äntligen dags för lansering. Att de skulle komma innan jul ryktades det också om men Apple har släppt så mycket saker i höst att det nästan kändes lite orimligt med fler släpp, men där var de. Nackdelen när man läser rykten är att man inte blir så överraskad, så formen var inte någon överraskning. Mer om den sen. Vad som var lite överraskande var dock att det inte fanns så mycket smarta funktioner som vi hade hoppats på, som att lurarna skulle veta vad som var L och R och att man inte skulle behöva sätta på dem rätt. Tumnagel
39.7°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida