m

Game Boy-klon genererar sin egen el
Med hjälp av solen och knapptryckningar

Forskare från amerikanska Northwestern University och nederländska Delft University har utvecklat en handhållen spelkonsol som inte kräver några batteri. Istället för traditionella batterier har man använt en lösning som ger konsolen energi från solen och spelarens knapptryckningar, så kallad kinetisk energi. Joshia Hester som varit med och utvecklat konsolen, som döpts till "Engage", säger: "It’s the first battery-free interactive device that harvests energy from user actions. When you press a button, the device converts that energy into something that powers your gaming." Engage har utvecklats för att göra konsoltillverkare och andra techföretag uppmärksamma på att det är möjligt att tillverka grejer som kan vara självförsörjande på energi. Sannolikheten att vi kommer att få se en batterilös spelkonsol på marknaden den närmaste tiden är dock antagligen inte särskilt stor. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tre procent av svenskarna har egen solenergi
Intresset verkar dock större än så

Enligt en ny undersökning är det nu tre procent av de svenska hushållen som har en egen anläggning för solenergi installerad. I undersökningen framkommer även att lite över hälften av de tillfrågade tror att de kommer att ha en egen solenergianläggning inom tio år. Vidare framkom det att cirka hälften tyckte att solenergianläggningar är för dyra för dem själva med nuvarande stödsystem. En fjärdedel uppgav även att de trodde att de saknade det tekniska kunnandet för att kunna driva en anläggning för solenergi hemma. Undersökningen genomfördes av Kantar-Sifo på uppdrag av Svensk Solenergi och tusen personer deltog i undersökningen. Har du en egen anläggning för solenergi? Svara gärna på vår enkät nedan. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Om tio år ska alla Apples produkter vara klimatneutrala
Genom hela produktens livscykel

De senaste åren har företag som Google och Apple tävlat om att komma först till att bara använda förnybar energi, men det rör ju "bara" deras egna kontor, datahallar, butiker och så vidare. För Apple finns det ett antal steg till som måste klaras av innan de kan säga att deras produkter på riktigt är klimatneutrala men nu går man ut och säger att man kommer att nå dit innan 2030. Tumnagel
53.0°
+
Roger Åberg
0

Sengångar-robot ska studera utrotningshotade arter
SlothBot är en rätt långsam robot

Forskare på det amerikanska universitetet Georgia Tech har utvecklat en robot som ser ut som sengångare vilken de tänker använda för studera utrotningshotade arter. Man kallar sin robot för SlothBot och den testas nu på Atlanta Botanical Garden där den glider fram i maklig takt på en cirka 30 meter lång kabel. Framöver hoppas forskarna på att SlothBot ska kunna användas för att studera arter i naturen och då kanske använda sig av flera och längre vajrar. Roboten drivs av solenergi och är designad för att röra sig mot solens ljus så att batteriet i den konstant laddas upp. Här ovanför hittas ett klipp där utvecklarna av SlothBot snackar lite mer om sin sengångar-robot. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Artificiell intelligens kan minska risken för drunkningsolyckor
Coral Manta håller koll på vad som händer i swimmingpoolen

Coral Manta från företaget Coral Detection System är ett tillbehör till swimmingpooler vars syfte är att hålla lite koll på dem som badar i denna och upptäcka om någon kanske håller på att drunkna i badet. Systemet använder sig av kameror och AI-tekniken datorsyn för att avgöra om någon som befinner sig i badet kanske kräver tillsyn för att undvika ett drunkningstillbud. Tanken är inte att systemet ska fungera som en bad- eller barnvakt utan ska snarare ses som ett komplement till detta. Skulle Coral Mantas AI bedöma att någon som befinner sig i poolen behöver hjälp så skickas ett meddelande om detta till den tillhörande appen. Coral Manta är avsett för mindre swimmingpooler av den typen en del har i sina hem eller trädgårdar och i videoklippet nedan kan ni kolla in hur det hela fungerar. Coral Manta laddar sitt batteri via solenergi och kostar cirka 2500 dollar. Det finns även en version som inte laddas upp av solen som heter Coral Shell och den kostar cirka 1700 dollar. Tumnagel
41.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Forskare får solpaneler att svettas
Panelerna blir effektivare när de kyls ner

Solcellspaneler som fångar upp solens strålar och omvandlar dessa till energi kan precis som vi människor överhettas. Detta löser oftast kroppen genom att svettas och nu har forskare använt en teknik som ska kunna imitera en svettliknande funktion på solpaneler. För att åstadkomma detta har forskarna använt sig av ett geleliknande material som kan samla upp och lagra vatten under dygnets mörka timmar. Vattnet kan sedan användas för att kyla ner solcellspanelerna under dagtid så att dessa fungerar effektivare skriver ScienceMag. I testar kunde man visa att de vattenkylda solpanelernas temperatur sjönk med 10 grader när man använde tekniken. Detta ledde i sin tur till att de kunde generera 15 procent mer energi vid tester inomhus. I ett test som genomfördes utomhus så höjdes effekten med 19 procent, sannolikt då vind vid solpanelen hjälpte till att kyla ner denna. Det framgår inte hur mycket dyrare det skulle bli att tillverka eller underhålla vattenkylda solpaneler som använder den här typen av teknik. Tumnagel
55.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Forskare testar transparenta solpaneler på växthus
Skulle kunna göra dem självförsörjande på energi

Forskare på amerikanska North Carolina State University har tagit fram en modell som visar på hur man skulle kunna använda en slags semi-transparentera solceller på växthus för att göra dessa helt eller delvis självförsörjande på energi rapporterar New Atlas. Det handlar om solpaneler försedda med så kallade "organiska solceller", solceller som är delvis transparenta och samlar upp en del av solens energi samtidigt som en del av solljuset släpps igenom och kan förse växter med det solljus de behöver för att växa. Forskaren Brendan O’Connor som varit med och tagit fram modellen på North Carolina State University säger: "Plants only use some wavelengths of light for photosynthesis, and the idea is to create greenhouses that make energy from that unused light while allowing most of the photosynthetic band of light to pass through. However, until now it wasn’t clear how much energy a greenhouse could capture if it was using these semitransparent, wavelength selective, organic solar cells." Enligt forskarnas modell kan ett växthus med organiska solcellspaneler bli helt självförsörjande på energi på solrika platser som till exempel delstaten Arizona. Där uppskattar man att det skulle räcka med att använda cirka 10 procent av solljuset för att driva ett växthus. På lite mer solfattiga platser, som till exempel delstaten Wisconsins, tror man att teknik som denna skulle kunna användas för att förse växthus med cirka hälften av den energi som krävs för att driva dem. Tumnagel
57.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Forskare ska utveckla en anti-sol-panel
Ska kunna generera energi när solen inte lyser

Att använda solpaneler för att alstra energi från solkraft är nu för tiden vardagsmat och nu har forskare börjar kolla på att utveckla en slags paneler som skulle kunna användas för att generera energi även när solen inte lyser på dem. Man kallar det hela för "anti-sol-paneler" och de är tänkta att fungera på mer eller mindre motsatt sätt som dagens solpaneler. Solpaneler genererar energi genom att fånga in solens värme här på jorden och konvertera denna till energi men anti-sol-paneler är istället tänkta att fånga upp värmen som jorden genererar och göra om denna till energi när infraröda strålar lämnar jorden på väg mot rymden. Enligt forskarna skulle paneler som dessa kanske kunna generera en fjärdedel energi som solpaneler av motsvarande storlek skulle kunna generera. Forskarna bakom rapporten om anti-solar-paneler planerar nu att försöka ta fram en prototyp för att bevisa att det går att generera energi på det här sättet. När vi kan få se exempel på en sådan har man dock inte nämnt än så länge. Tumnagel
49.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Här kommer nya trailern för New Mutants!
Den har vi väntat på ett tag

För fem år sedan blev det klart att X-Men-spinoffen New Mutants skulle bli film och efter att ha fått sitt premiärdatum framflyttat några gånger ser det ut som om den snart går upp på vita duken. New Mutants handlar om ett gäng med unga mutanter som finner varandra på en sluten forskningsanläggning från vilka det måste fly från. Det unga superhjälte-gänget består av Magik (Anya Taylor-Joy) som kan förflytta saker med teleporterings-diskar, Wolfsbane (Maisie Williams) som kan bli både varg och varulv, Cannonball (Charlie Heaton) som blir osårbar när han inte har kontakt med marken, Sunspot (Henry Zaga) som kan kontrollera solenergi samt Mirage (Blu Hunt) som kan skapa illusioner baserat på sin motståndares rädslor. Den 3 april går New Mutants upp på de svenska biograferna. Tumnagel
36.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Forskare presenterar koncept på koldioxidåtervinning
Sägs kunna återvinna 90 procent av koldioxidutsläpp från lastbilar

Forskare på schweiziska Swiss Federal Institute of Lausanne (EPFL) tagit fram ett koncept som man uppger skulle kunna återvinna 90 procent av koldioxidutsläpp som kommer från lastbilars och bussars avgaser. Det handlar om ett system som samlar upp koldioxiden från fordonens avgaser och sedan konverterar detta till flytande form. Därefter ska den flytande koldioxiden kunna tömmas och återvinnas vid speciella återvinningsstationer. Det finns idag bland annat tekniker för att omvandla koldioxid till traditionellt bränsle med hjälp av solenergi. Det föreslagna systemet är i dagsläget rätt så stort, cirka två meter långa tuber krävs bland annat för att omvandla och förvara den flytande koldioxiden. Det innebär att det hela än så länge passar bättre på lastbilar och bussar än traditionella bilar. Det här är som sagt bara ett koncept än så länge och forskarna tror att det skulle kunna ta flera år innan ett system som detta skulle kunna släppas på marknaden. Forskarna planerar nu att vidareutveckla konceptet till en prototyp och huruvida det hela faktiskt skulle fungera blir antagligen mera tydligt när man är klara med det. Tumnagel
65.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Heliogens solenergi-lösning kan smälta metall
Bill Gates approves

Det hemlighetsfulla företaget Heliogen gick igår ur så kallat "stealth-läge" och presenterade en lösning för att generar höga temperaturer med hjälp av solenergi, något som har potential att göra tunga industrier betydligt mycket miljövänligare. Heliogen har tagit fram en lösning som med hjälp av så kallad koncentrerad solenergi kan skapa värme på över tusen grader, något som gör det möjligt att använda det hela för tillverkning av till exempel cement, metaller och annat där det krävs extrema temperaturer. Tekniken som används är inte ny men Heliogen har vidareutvecklat koncentrerad solenergi så att denna kan användas till att generera betydligt mycket högre temperaturer än vad som varit möjligt tidigare. Microsofts grundare Bill Gates är en av Heliogens första investerare och han säger i ett uttalande: "Ix27m pleased to have been an early backer of Bill Grossx27s novel solar concentration technology. Its capacity to achieve the high temperatures required for these processes is a promising development in the quest to one day replace fossil fuel." Med hjälp av Heligens solenergi-system skulle ståltillverkare, betongtillverkare och andra tunga industrier i framtiden kunna gå över från att driva sina anläggningar med fossilt bränsle till att istället driva dessa med solenergi. Det skulle innebär att dessa industrier skulle kunna kapa sina koldioxid-utsläpp rejält samtidigt som de skulle sänka sina bränsleskostnader. Tung industri står för en stor del av världens koldioxidutsläpp och enbart världens cementtillverkning står för 7 procent av världens sammanlagda koldioxid-utsläpp årligen enligt IEA (International Energy Agency). Tumnagel
54.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Första batteridrivna tankfartyget ska byggas i Japan
Ska glida runt i Tokyobukten och leverera olja

Det nystartade japanska företaget e5 Lab skriver i ett pressmeddelande att man planerar att bygga världens första tankfartyg som drivs av batterier. Även om företaget e5 Lab är helt nystartat så kommer det finnas en hel del erfarenhet i företaget då det dragits igång av de fyra japanska företagen Asahi Tanker, Exeno Yamamizu, Mitsui O.S.K. Lines samt Mitsubishi. Tankfartyget som e5 Lab planerar att bygga kommer att drivas av jättelika batterier som laddas upp via solenergi. Den batteridrivna tankern kommer initialt inte att färdas några jättestora avstånd. Tanken är att tankern till en början ska åka runt i Tokyobukten och förse andra fartyg med bunkerolja skriver Ny Teknik. Tumnagel
47.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tesla lanserar batteriet Megapack
Batterier som är stora som containrar

Idag lanserade Tesla ett jättebatteri som man kallar för Megapack vilket man har tänkt sig ska användas för att till exempel kunna bygga upp ett kraftverk snabbt. Teslas batterier har tidigare använts för att lagra energi både i Australien och på Samoaöarna men i och med lanseringen av Megapack så ser det ut som om man nu siktar på att kommersialisera sina batterier i större skala. Megapack kan lagra 3MWh vilket är cirka fjorton gånger mer än de 210kWh som Teslas Powerpacks kan lagra. Batterierna är klara för att kopplas in på solenergi-anläggningar och enligt Tesla så skulle man kunna driftsätta ett kraftverk med kapaciteten 250MW, 1GWh, på mindre än tre månader. Det ska vara fyra gånger så snabbt som man vanligtvis bygger upp ett fossibaserat kraftverk med samma kapacitet enligt Tesla. Tesla Megapack har redan fått sin första kund då man ska hjälpa det amerikanska företaget PG&E att minska användandet av naturgas vid en av sina anläggningar i Kalifornien. Tumnagel
60.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ikea börjar sälja solcellspaneler även i Sverige
Försäljningen drar igång efter sommaren

Ikea har i flera års tid sålt solcellspaneler, men inte här i Sverige. Det kommer det dock att bli ändring på efter sommaren och företaget håller just nu på att förhandla med leverantörer och partners. Så här skriver man i ett pressmeddelande: "Vi på IKEA vill vara ledande inom hållbar konsumtion, innovation och hållbarhet och bidra till att tackla de globala klimatförändringarna. Vi vill hjälpa våra kunder att leva ett mer hållbart liv. Solenergi är ett enkelt sätt att både minska koldioxidutsläpp och även spara pengar. Vårt mål är att erbjuda ett tryggt och riktigt prisvärt solcellserbjudande sett till pris, kvalitet och garantitider. Vi vill också skapa det bästa och enklaste erbjudandet för dig som kund, från order till installation." Tumnagel
79.9°
+
Bobby Green
0

Det här tåget drivs av solenergi
Tyst och miljövänligt i Australien

Det här tåget i Byron Bay, Australien, gör en 3 kilometer lång tur 13 gånger per dag och drivs helt av solenergi. Sträckan är inte så lång och turen är helt platt plus att solen ständigt skiner, så förhållandena är optimala. Man har paneler på tågets tak men också på stationstaket och det man får därifrån räcker gott och väl för driften. Man ger till och med tillbaka energi till nätet. Tumnagel
53.6°
+
Roger Åberg
0

Toyota kommer att bygga Japans månlandare
Jättebil kommer börja rulla runt på månen 2029

Japans rymdmyndighet JAXA och Toyota presenterade idag en rymdbil som man planerar att landa på månen i slutet av nästa årtionde. Det handlar om ett sexhjuligt fordon med en tryckutjämnad kabin vilken är försedd med syre och som har plats för två astronauter. Med hjälp av solenergi och Toyotas bränslecells-system ska fordonet ha en räckvidd på hela 10.000 kilometer skriver Toyota i ett pressmeddelandet. Bilen kommer att bli ungefär lika stor som två minibussar och boendeytan ska vara cirka 13 kvadratmeter. JAXA planerar att landa Toyotas rymdbil på månen 2029. Man tänker först skicka upp bilen och astronauterna som ska färdas där kommer att äntra ekipaget när de senare skickas till månen i en separat månfärd. Tumnagel
52.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mitsubishi visar upp Dendo Drive House
Energilösning för din bil och ditt hem

Under årets bilmässa i Genève så visade Mitsubishi upp lite av sina bilar men man presenterade även en energilösning för bilar och hem som man kallar för "Dendo Drive House". Det handlar om ett system där man kan dela energi mellan bilens batteri och huset med hjälp av en dubbelriktad batteriladdare. Tanken är alltså att om bilens batteri börjar bli tomt kan det laddas upp med energi från huset och skulle huset behöva lite mer energi så ska det gå att tanka från bilens batteri. Tanken bakom Dendo Drive House verkar vara att man ska kunna använda bilens batteri som ett slags backup om det till exempel skulle bli strömavbrott. Ett annat scenario är att man tankar bilens batteri fullt på natten när elen är billigare och sedan använder bilens batteri för att driva huset under dagen då elen kan vara dyrare. Mitsubishi säger att de kommer att börja sälja Dendo Drive House-lösningar senare i år men de lär antagligen inte bli särskilt billiga. Enligt The Verge kan bara själva batteriladdaren komma att kosta 10.000 euro och sen tillkommer kostnad för solcellspaneler, ett batteri till huset, en kompatibel bil samt installation av det hela. Bland bilarna som kommer att ha stöd för Kendo Drive House nämns Mitsubishi Outlander PHEV samt den nya Engelberg Tourer som Mitsubishi visade upp i Genève. Här nedanför hittas en video på Mitsubishi Dendo Drive House. Tumnagel
41.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kina vill bygga ett solkraftverk i rymden
Dags att utnyttja vår bästa energikälla på riktigt

Den kinesiska tidningen Science and Technology Daily uppger att Kina har planer på att bygga ett solkraftverk i rymden som skulle susa runt 36.000 kilometer ovan jord och skörda solenergi. På det sättet skulle kraftverket kunna utnyttja solen bättre samt slippa atmosfäriska störningar och nattmörker. Kina planerar att skicka upp små solkraftverk till stratosfären mellan 2021 till 2025. Runt 2030 hoppas man ha en anläggning i megawatt-nivå på plats och 2050 hoppas man att solkraftverket i rymden ska kunna leverera flera gigawatt energi. Enligt Kina så skulle solkraftverk i rymden bli sex gånger så effektiva som de vi bygger här på jorden. Det finns givetvis en del problem som måste lösas innan det hela är på banan. Bland annat så skulle ett solkraftverk bli rätt så tungt så hur man ens ska få upp det till rymden är fortfarande lite oklart. Eventuellt funderar man på att bygga det hela på plats och skriva ut delar till kraftverket i 3D-skrivare. Ett annat problem som måste lösas är hur man ska transportera energin som genereras från solkraftverket i rymden tillbaka till jorden. I dagsläget verkar Kina anse att denna bäst transporteras från rymden till jorden med hjälp av mikrovågor eller laser. I klippet nedan snackar Engadget lite mer om Kinas planer om att bygga solkraftverk i rymden. Tumnagel
54.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Idag invigdes Nya Solevi
Sveriges största solcellspark

Idag markerade dagen då Nya Solevi togs i bruk för första gången efter att bygget drog igång för tre månader sedan. Detta är nu Sveriges största solcellspark och som ni förstår av dess namn så ligger den nära Göteborg, närmare bestämt i Säve. Parken har 20.000 stycken paneler och en effekt på 5,5 MW. Den är därmed nästan dubbelt så stor som Solsidan i Varberg som tidigare var störst. Förhoppningen är att parken ska leverera minst 5,5 gigawattimmar per år. Göteborgs Energis mål är att fram till 2020 anlägga solcellsparker med en kapacitet på 10 megawatt. En mindre anläggning i Gårdsten finns med i planerna och den väntas kunna leverera omkring 1 megawatt när den är klar. Tumnagel
56.0°
+
Bobby Green
0

Nybyggda hus i Kalifornien måste ha solceller på taket
Börjar gälla från 2020

Byggnadsnämnden i Kalifornien har nu klubbat igenom ett nytt beslut som innebär att alla villor och mindre flerbostadshus som byggs 2020 måste ha solceller på taket. Det här kommer att gälla för hus som är upp till tre våningar höga. Hus som har väldigt litet tak och/eller ligger i mycket skugga från träd eller liknande undantas. Kalifornien blir den första amerikanska delstaten med kravet och fler lär haka på i framtiden. Panelerna kommer i snitt öka på byggnadskostnaderna per hus med 9.500 dollar men ska under en period om 30 år se till att husägaren sparar 19.000 dollar. Tumnagel
81.5°
+
Bobby Green
0

Så lång tid tar det för en elbil att bli renare än en fossilbil
Du måste göra ett förståndigt val

"Elbilar är rena och påverkar inte miljön!" Det är något som elbilsägare gärna säger, men stämmer det? Ja! Och nej! Och det beror på. I den här videon går Engineering Explained igenom lite fakta på området och det är riktigt intressant. Vi börjar med tillverkningen. Ja, det påverkar miljön i högre grad att tillverka en elbil än en fossilbil. Anledningen är så klart batteriet, men det är långt från samma påverkan på alla batteriet. Ett stort batteri, vilket man vill ha, påverkar väldigt mycket mer än ett litet batteri, som kanske är det som man faktiskt behöver. Om man räknar på ett mindre batteri på säg 40 kWh så går det väldigt snabbt för elbilen att bli en, totalt sett, renare produkt. Även om man räknar högt är faktiskt elbilen då en plushistoria för miljön jämfört med en fossilbil redan efter drygt ett och ett halvt år. För en bil med ett stort batteri på 100 kWh tar det betydligt längre tid, då behövs det över fem år för att det ska vara någon vinning med det. Detta gäller om man kör som snittet i USA och använder el som är genomsnittligt skitig, återigen gällande USA. Om du använder el som kommer från kolkraft kommer du i princip aldrig att vara miljövänligare i en elbil. Tvärtom så går det betydligt snabbare att komma på rätt sida om du använder el som är från till exempel solenergi. I snitt kör vi väldigt lite per dag, men man vill ju även kunna köra långt ibland och därför vill man ha ett stort batteri. Men innan vi kan tillverka stora batterier miljövänligare är det kanske smartare att i dag köra en pluginhybrid med ett batteri som är väl tilltaget för den dagliga körningen och som använder fossilbränsle när det ska åkas långt. Och kör man på el så ska man vara noga med vart man får elen från innan man berättar för omvärlden hur fantastiskt miljömedveten man är. Men är det inte bättre att fortsätta köra en gammal bil? Nja, beroende på batteristorlek är det både sant och inte sant. Om du väljer en bil med ett litet batteri på 30 kWh är du på plussidan redan innan fem år har gått. Återigen är en fet Tesla med batteri på 100 kWh en dålig deal för miljön. Det enda som är riktigt, riktigt säkert är att det är miljövänligast att cykla. Behöver du däremot en bil, välj en med ett batteri som är precis så stort att det täcker dina behov. Tumnagel
41.8°
+
Roger Åberg
0

Par ska ta sig i soldrivet hemmabygge till Sydpolen
I ett fordon som är byggt av sopor

Här är ett lite udda fordon som snart är tänkt att ta det nederländska paret Lisbeth och Edwin ter Velde hela vägen till Sydpolen. Man kallar sin expedition Clean 2 Antarctica och det åttahjuliga fordonet heter "Solar Voyager". Solar Voyager drivs helt på solenergi och fordonet är delvis byggt av sopor. Man har använt kasserad plast för att skapa nytt material till 3D-skrivare som sedan använts för att skriva ut delar till Solar Voyagers konstruktion. Resan kommer att gå tur och retur från Antarctica Base Camp till Sydpolen. Det är en resa på närmare 3900 kilometer och då topphastigheten för Solar Voyager ligger på 8 km/h räknar man med att resan kommer att ta cirka 30 dagar. Man kommer dock att ta med sig proviant för 47 dagar för säkerhets skull. Här nedan hittas ett klipp när Clean 2 Antarctica testade Solar Voyager på Island för ett tag sedan. Tumnagel
47.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Low-Tech Magazines har en webbsida som drivs av solen
Funkar inte så bra när det regnar

Webbsajten Low-Tech Magazine har lanserat en alternativ version av sin webbsida där webbservern som driftar sidan drivs av solenergi som man genererar själva. Det handlar om en statisk webbsida som ska vara designad för att dra så lite energi som möjligt. Detta har man bland annat gjort genom att dra ner kvaliteten på bilderna som ska laddas in på sajten. Att det handlar om en statisk webbsida gör även det att energiåtgången blir mindre då det inte krävs massa anrop mellan servrar, databaser och annat varje gång en ny användare går in på sajten. Ni hittar sajten på länken nedan och en utförlig beskrivning på hur webbsidan byggts upp här. Skulle ingen av sidorna fungera så betyder det antagligen att solen inte lyser där för tillfället. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Saudiarabien skrotar planerna på solenergipark
Skulle bli världens största

I våras meddelade Saudiarabiens prins Mohammed bin Salman att man tillsammans med det japanska företaget SoftBank skulle bygga världens största solenergipark. 2030 skulle anläggningen stå klar och då kunna ge en kapacitet på upp till 200 gigawatt vilket är tre gånger mer än vad landet behöver. Nu får vi dock reda på att projektet som är värt 200 miljarder dollar läggs ned. Anledningen sägs vara att man inte kunnat få tag i marken som behövs för den stora anläggningen. Tumnagel
10.5°
+
Bobby Green
0

Solvägar verkar inte särskilt effektivt
Billigare och effektivare att bygga solfarmar

De senaste åren har det experimenterats med att bygga vägar med inbyggda solpaneler men enligt uträkningar som The Conversation har gjort så är dessa i dagsläget varken särskilt effektiva eller billiga. The Conversation tar upp två exempel på solvägs-projekt och jämför sedan dessa med en existerande solfarm i Frankrike. Det handlar om världens första solväg som byggts i den franska staden Tourouvre-au-Perche och ett projekt som företaget Solar Roadways byggt på ett torg Sandyho i USA. Dessa två ställs mot energin som genereras av solfarmen Cestas i franska Bordeaux. Enligt The Conversation beräkningar så kostade solvägen i Tourouvre-au-Perche 11.905 euro att bygga per Kw som genererades. Detta kan jämföras med Cestas solfarm som kostade cirka 1400 euro/Kw att bygga. I Solar Roadways fall i Sandyho så var byggnadskostnaden hela 27.000 euro/Kw. Solpaneler på vägar verkar även vara mindre effektiva vilket givetvis kan bero på att de täcks med snö, smuts eller annat samt att de absorberar mindre solenergi då de måste täckas med mer hållfast material för att bilar ska kunna köra på dem. Enligt The Conversations beräkningar så var kapacitetsfaktorn, det vill säga solpanelernas verkliga energiproduktion jämfört med den teoretiska maximala energiproduktionen, även högre i solfarms-alternativet. Cestas solfarm hade en kapacitetsfaktor på 14 procent, solvägen i Tourouvre-au-Perch landade på 4 procent och Solar Roadways alternativ nådde inte ens upp till en kapacitetsfaktor på en procent. Ska man lägga någon vikt i den här analysen så verkar det med andra ord som om solvägar för tillfället är mer balla än effektiva. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Förnybar energi kommer i princip att vara gratis 2030
Ja tack!

Man kan väl lugnt säga att det ser lite så där ut för vår planet just nu. Nu börjar det dock hände lite positiva saker, saker som borde ha hänt för 20-30 år sedan. En analytiker vid investeringsbanken UBS går nu ut och säger att förnybar energi i princip kommer att vara gratis redan 2030. 2010 kostade det 35 öre att koka upp en kanna med vatten med hjälp av solenergi. 2020 kommer det att kosta 5-6 öre och 2030 kommer det att vara i princip fritt. Då har solenergi blivit så billigt att om det kommer från en solfarm att det alltså i princip blir gratis. Det kommer så klart att kosta att sätta upp paneler på taket för privatpersoner, men det kommer att gå att räkna av betydligt snabbare än i dag. För företag kommer det att bli ännu mer effektivt att bygga solenergi och äga sin egen strömförsörjning än att köpa den. Tumnagel
81.2°
+
Roger Åberg
0

Bygglov för solcellspaneler slopas
Låter rätt vettigt

Det första augusti slopas kravet på att man måste ansöka om bygglov om man vill ha solcellspaneler på sitt hus vilket innebär att nästan alla husägare därefter kan sätta upp sådana på sina tak om de känner för det. När det gäller byggnader som är intressanta ur ett historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig perspektiv kan det dock fortsatt komma att krävas bygglov skriver TT. Ett av de kraven som ställs för att få bygga solcellspaneler på sitt hus är att dessa följer huset eller byggnadens form. Tumnagel
85.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida