m

Fisker skrotar planerna på solid state-batterier
Var för svårt att få till dem

I början av januari 2018 meddelade biltillverkaren Fisker att man höll på att forska kring solid state-batterier i elbilar. Nu får vi dock reda på att man lägger ned dessa planer. Det är helt enkelt för svårt att få till dem på ett bra sätt och enligt Henrik Fisker är tekniken minst sju år bort i tiden. Så här säger han till The Verge: "It’s the kind of technology where, when you feel like you’re 90 percent there, you’re almost there, until you realize the last 10 percent is much more difficult than the first 90. So we have completely dropped solid-state batteries at this point in time because we just don’t see it materializing. So, as we got toward the end of this — or let’s put it, as we got close to understanding fully this technology, we realized that it was much more difficult than we had predicted and expected in the beginning as we were very excited about some of the early things we were doing." Solid state-batterier har fasta elektrolyter istället för flytande och de ska vara säkrare än dagens litiumjonbatterier. De ska dessutom ha en högre energitäthet vilket gör att man kan ta fram både mindre och lättare batterier än litiumjonbatterier som fortfarande är lika kraftfulla. Tumnagel
34.5°
+
Bobby Green
0
2020

Dyson visar upp elbilen som inte blev av
Sjusitsig och 95 mils räckvidd

Hösten 2017 presenterade Dyson att de hade storslagna planer som innefattade att de skulle bygga en elbil. Våren därpå snackades det om inte mindre än tre stycken elbilar. Förra hösten meddelade man dock att man la ner all utveckling kring detta och anledningen var inte helt oväntat att det blev för dyrt. Nu visar man dock upp det man hann göra innan spiken slogs i kistan i en intervju med The Times. Bilen som gått under kodnamnet N526 är en sjusitsig minibuss med solid state-batterier och en räckvidd på runt 95 mil. Den skulle trots sina 2,6 ton klara 0-100 km/h på bara 4,8 sekunder och toppa 200 km/h. Under skalet fanns två stycken elmotorer som tillsammans genererade 544 hästar och 651 newtonmeter i vrid. Måtten på bilen är fem meter på längden, två meter på bredden och 1,7 på höjden. James Dyson ska ha kört prototypen på ett inhägnat hemligt område, så den ska ha varit fungerande. Enligt James ska bilprojektet ha kostat honom 500 miljoner pund ur egen ficka och för att ens kunna täcka kostnaderna skulle varje exemplar av bilen behövt ha en prislapp på 150.000 pund. Sir James Dyson, Britain’s richest man, spent £500m developing an electric car to rival Tesla’s. Then he scrapped it before the first prototype took to the road. He tells John Arlidge why https://t.co/mIVmVFnN6D— The Sunday Times Magazine (@TheSTMagazine) May 17, 2020 Tumnagel
35.4°
+
Bobby Green
0

CES 2020 Sony överraskar med konceptbil
Det här är Vision-S Concept

Alltid innan mässor brukar det läcka ut vad som skall visas upp men en hemlighet som inte har sipprat ut i förtid är den här konceptbilen - från Sony. Den heter Vision-S Concept och står just nu utställd på CES-mässan i Las Vegas. Bilen bygger på en nyutvecklad plattform avsedd för elbilar. Sony berättar inte men det sägs att det är Magna som ligger bakom plattan. Två stycken elmotorer på 200 kW finns ombord och det räcker för att klara 0-100 km/h på 4,8 sekunder och för att kunna toppa 239 km/h. Bilen har tagits fram för att Sony ska kunna visa upp vad man har för teknik inom bilvärlden. Den har 33 stycken CMOS-bildsensorer, Solid State LiDAR och radar runt om hela bilen som ser till att upptäcka och känna igen människor och objekt. Insidan är också fylld med sensorer och det ska finnas självkörning i nivå två. Förutom Sony är även Bosch, Continental, NVIDIA och Qualcomm inblandade i konceptet. Om det någonsin kommer att sättas i produktion återstår att se. Tumnagel
50.5°
+
Bobby Green
0
2019

Lexus presenterar elbilskonceptet LF-30
Kan ladda trådlöst

Till Tokyo Motor Show tar Lexus bland annat med sig den här nya konceptbilen som man har döpt till LF-30. Det är en elbil som visar lite hur man tänker kring framtida eldrivna fordon från tillverkaren. Som vanligt är designen extremt futuristisk och så kan det ju bli när man får drömma fritt. Bilen är bland annat självkörande, kan ladda trådlöst och har ett solid state-batteri. Konceptet mäter 5,09 meter på längden, 1,95 på bredden och är 1,6 meter hög. Hjulbasen anges till 3,2 meter och vikten på ekipaget ligger på 2,4 ton. Batteripacket är på 110 kWh och på en laddning ska man kunna ta sig 50 mil. Det ska gå att snabbladda med 150 kW. 0-100 km/h går på 3,8 sekunder och toppfarten ligger på 200 km/h. Elmotorerna sitter i hjulen och tillsammans ger de 400 hästar och 700 newtonmeter i vrid. I början av nästa år kommer Lexus att lansera sin första laddhybrid och en ny plattform för elbilar. 2025 räknar man med att kunna erbjuda elektrifierade alternativ till alla modeller. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0
2018

Aston Martin överraskar med eldrivet koncept
Ska börja tillverkas 2021

Ytterligare en biltillverkare som överraskar på bilmässan i Genève är Aston Martin som visar upp den helt eldrivna konceptbilen Lagonda Vision Concept. Det här är förhandsvisningen på vad som skulle kunna bli två nya Lagonda-modeller år 2023. Produktionsstart för den här är planerad till 2021 och det finns även planer på en coupé och en SUV på samma tema. Formerna är väldigt futuristiska och mycket lär förändras tills bilen väl är här på riktigt, men något jag verkligen hoppas man sparar är de fantastiska stolarna på insidan. Där skulle jag mer än gärna sitta och drömma mig bort. Under skalet ska det finnas solid state-batterier och räckvidden anges till 64 mil på en laddning. Bilen ska även ha självkörande egenskaper men i vilken nivå får vi inte reda på för tillfället. Drivningen sker på alla fyra hjulen men hur många elmotorer det finns och vad dessa har för effekt berättar man inte just nu. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Rykte Dyson har tre stycken elbilar på gång
Investerar mycket i ny batteriteknik

Vi har tidigare skrivit om att dammsugartillverkaren Dyson ska bygga en elbil, men nu verkar det som att man i själva verket har inte mindre än tre stycken på gång. Den första ska dock ha lithium-jon-batterier istället för solid state-batterier som det först snackades om. Enligt grundaren av företaget ska den dyka upp någon gång 2020 eller 2021 och blir ett typ av beta-test för att locka kunder. Just nu sägs man investera mycket i ny batteriteknik men det tar som väntat en stund att få fram bra grejer här. Om den första elbilen faller väl ut kommer de två nästa att använda sig av solid state-teknik och gå i massproduktion. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0

CES2018 Fisker visar upp eldrivna EMotion
Kommer 2019 med 65 mils räckvidd

Fisker har nu visat upp elbilen EMotion på CES-mässan i Las Vegas och det besökarna och vi får se är en rödlackerad sportig sedan med dörrar som ser onödigt omständliga ut. Bilen ska lanseras 2019 och räckvidden sägs vara hela 65 mil på en laddning. Bilen driver på alla fyra och det ska sitta en elmotor på vardera axel. Effekten är omkring 780 hästar och 0-100 km/h ska gå på under tre sekunder. Toppfarten ska ligga på 260 km/h. Batteripacket är av lithiumjon-typ och ska komma från LG Chem. Fisker jobbar dock på mer avancerade solid state-batterier som skulle kunna bjuda på hela 80 mils räckvidd och en laddtid på bara en minut, men detta är fortfarande några år bort. Längden på bilen anges till 5,08 meter, hjulbasen ligger på 3,01 meter och höjden är 1,46 meter. Teknikmässigt får EMotion Quanergy S3-lidarsensorer. Dessa beskrivs som världens första prisvärda solid state-lidarsensorer. De är såpass små att de får plats i en handflata och eftersom de inte har några rörliga delar ska de vara både bättre, mer pålitliga och klart överlägsna de sensorer som annars används i dag. Det här är en del i självkörningen och Emotion ska ha Level 4-teknik när det kommer till detta. Insidan har plats för fyra stycken personer och för baksätet kan man bland annat välja till en kurvad skärm på 27 tum som kan användas till att visa film och annat. Det finns även ett elektrokromafönster i taket som kan gå från helt genomskinligt till tonat genom att bara trycka på en knapp. Den som inte är så förtjust i skinn ska även kunna välja ett vegan-alternativ. Och det ska gå att få fem platser där fåtöljerna bak byts ut mot en soffa istället. Bilen kommer att byggas i USA och i andra halvan av 2018 kommer man att berätta var fabriken ska ligga. Om man är sugen på ett exemplar kan man betala en deposition på 2.000 dollar nu via länken nedan. Frånpriset kommer vid lansering att vara 129.000 dollar. Tumnagel
50.4°
+
Bobby Green
0
Nästa sida