m

Göteborg får ny spårvagnstunnel under Göta älv
Kommer knyta ihop Lindholmen och Stigberget

I går stod det klart att det blir en ny spårvagnstunnel i Göteborg under Göta älv. Planen är att denna spårvagnstunnel ska knyta ihop Lindholmen med Stigberget. Någon gång 2035 räknar man att det ska bli klart och då ska man kunna åka från Linnéplatsen, under Masthuggsberget samt sen vidare under älven till Lindholmen. Ma-Lou Wihlborg, som är projektets projektledare, säger till Göteborg Direkt: År 2035, ska man kunna sätta sig i stadsbanan, en lite snabbare spårvagn, vid Hisingsbron åka via Frihamnen genom Lindholmsallén sedan fortsätta från Lindholmen ner under jorden vid Backa Teater via en underjordisk hållplats vid Stigbergstorget och hela vägen till Linnéplatsen. Prislappen förväntas bli 4,5 miljarder och blir en av stadens största infrastrukturprojekt. Framöver planeras stråket även byggas ut vidare till Brunnsbo. Tumnagel
55.5°
+
Frode Wikesjö
0

Folk i kollektivtrafik verkar ha en dödsönskan
Få bär munskydd

7 januari infördes det nya rekommendationer gällande munskydd i kollektivtrafiken. Rekommendationerna är rackarns enkla att följa och lyder som sådan: Under rusningstid, 07-09 och 16-18 på vardagar, ska samtliga resenärer bära mask. Nu har länsstyrelserna levererat lite statistik på maskbärandet som visar att rekommendationerna verkar vara svåra att följa. Enligt statistiken verkar folk i Östergötland ha väldigt mycket problem med att bära mask och enligt siffrorna är det endast 1 av 10 resenärer som använder munskydd. Detta gäller mest på bussar och spårvagnar, medan tågresenärer är lite duktigare på att bära munskydd. Även i Gävleborg, Halland, Kronoberg och Uppsala är siffrorna låga och mellan 15-30 procent av resenärerna bär mask. I Värmland, Gotland, Jämtland, Norrbotten, Västerbotten, Västra Götaland och Örebro är siffrorna lite högre och ligger på runt 50 procent. Resterande län verkar inte levererat några siffror. Samtlig statistik, eller i alla fall från de län som lämnat siffror, hittar ni i faktarutan. Hur ser läget ut för er? Bär ni mask när ni är tvungna att åka kollektivt? Om inte: Varför inte? Tumnagel
17.1°
+
André Stray
0

Skånetrafikens app visar antal resenärer på bussar och tåg
Så att man kan slippa trängsel

Skånetrafiken har uppdaterat sin app och i den nya versionen av appen finns nu en funktion som kan visa en prognos över hur många som åker en aktuell buss- eller tåglinje. Tanken bakom funktionen verkar framför allt vara att resenärer i förväg ska kunna kontrollera trängseln på bussen eller tåget de planerar att åka, något som givetvis kan vara högst intressant i pandemitider som dessa. Prognoserna i appen baseras på antal sökta resor, köpta biljetter och "blippade" biljetter de senaste månaderna. Vidare skriver Skånetrafiken: "För Pågatågen och regionbussar visas antalet upptagna sittplatser. Stadsbussar och spårvagnar är däremot anpassade för att en del resenärer ska stå upp. Här visas istället hur stor andel av utrymmet som är upptaget. Procenten är avrundade och visar påbörjade tiotal." Ni kan kolla in ett exempel på hur det hela fungerar i videoklippet här ovanför. För att få tillgång till den nya trängselfunktionen i Skånetrafikens app krävs det att man laddar ner eller uppdaterar till 1.37.0 av appen som finns till iOS och Android. Tumnagel
53.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Munskydd i kollektivtrafik rekommenderas från 7 januari
Gäller under rusningstid för alla födda innan 2004

Nyligen meddelade Riksdagen att man kommer införa nya rekommendationer gällande munskydd i kollektivtrafiken och nu har det spikats när detta kommer börja gälla. Från 7 januari och framåt rekommenderas folk som är födda 2004 eller tidigare att bära munskydd när de åker buss, tunnelbana, spårvagn eller annan form av kommunaltrafik under rusningstid, vilket är mellan 07-09 och 16-18 på vardagar. Rådet komer gälla i hela landet. Statsepidemiolog Anders Tegnell påpekar att avstånd är fortfarande prio ett, men munskydd är bra när det blir trängsel: – Det är mer effektivt att hålla avstånd än att befinna sig nära andra och ha munskydd. Men vi vet att kollektivtrafiken innebär situationer där trängsel kan vara svår att undvika trots rekommendationen om att i första hand välja andra färdmedel. Så, det hela är väl inte precis raketkirurgi. Är du äldre än 16 och åker kommunalt till jobb eller skola mellan klockan 07-09 och 16-18 på vardagar så är det munskydd som gäller. Svårare än så är det inte. Tumnagel
50.6°
+
André Stray
0

Sverige har fått en ny spårvagnsstad
Lund heter den

I dag invigdes spårvagnen i Lund i drift vilket innebär att Lund nu är den fjärde staden i Sverige som har spårvagn. Denna spårvagn tar folk from Lund C hela vägen bort till forskningsanläggningen European Spallation Source (ESS). En tur från ESS till Lund C kan beskådas i klippet ovan. Turen är 5,5 km lång och har nio hållplatser. Att åka från ESS till Lund C med spårvagnarna kommer att ta 14,5 minuter med en medelhastighet på 21,5 km/h. Första spadtaget togs 7 mars 2017 och under morgondagen kommer allmänheten börja åka. Men eftersom det just nu pågår en pandemi så ska man nog försöka chilla med att åka ett tag framöver. Den stora invigningen skedde digitalt och kan beskådas i repris nedan. Tumnagel
53.8°
+
Frode Wikesjö
0

Västtrafik börjar visa hur lång tid det tar att gå vissa sträckor
Om du vill undvika kollektivtrafik

Västtrafik har uppdaterat sin app "Västtrafik To Go" så att denna nu även visar hur lång tid det tar att gå vissa sträckor istället för att hoppa på en spårvagn, buss eller annat kollektivtrafik-färdmedel. Tanken bakom den nya funktionen är att Västtrafiks resenärer kanske hellre föredrar att gå kortare sträckor istället för att åka kollektivt, bland annat för att undvika att bli smittade av det nya coronaviruset. Det här kan givetvis leda till att det blir mindre trängsel i kollektivtrafiken vilket ytterligare minskar risken för smittspridning. Lars Backström, vd, Västtrafik, säger om den nya funktionen i ett pressmeddelande: "Genom att snabbt kunna se när du är framme om du väljer att gå en kortare sträcka hoppas vi att fler väljer det istället för att vänta på nästa tur. Många kommer kanske att upptäcka att gång-alternativet ibland är det snabbaste, det har ju faktiskt avgång varje sekund." Västtrafik To Go hittas till iOS i App Store här och till Android på Google Play här. Tumnagel
53.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Västtrafik börjar posta antal steg mellan stationer
Vill att fler ska gå

Sedan corona kom till Sverige har våra olika bolag som sköter kommunaltrafiken blivit de nya Systembolagen. Med det menar jag att de aktivt försöker få kunderna att inte använda deras tjänster, vilket ju är rätt unikt. Här i Stockholm uppmanar SL oss att inte använda bussar och tåg om vi inte behöver, vilket har fungerat fint tills värmen kom och alla ville åka och bada samtidigt. Västtrafik försöker i en ny kampanj att få folk att gå istället för att ta spårvagnen. Man har helt enkelt postat stortavlor med hur många steg det är mellan hållplatserna och då kanske folk tänker att det är bättre med 2000 steg i stegräknaren än att hångla med andra på spårvagnen. Kampanjen är framtagen tillsammans med Forsman & Bodenfors. Tumnagel
62.7°
+
Roger Åberg
0

Uppdaterad Spårvagnstrafiken i Göteborg stoppas
#GBGWTF

TT rapporterar om att all spårvagnstrafik i Göteborg kommer stoppas från och med 15:00 idag. Anledningen till detta beror på att skyddsombud anser att Göteborgs spårvagnar inte vidtagit nog med åtgärder för att skydda spårvagnsförarna mot coronaviruset. Till TT säger Johan Kanmert, skyddsombud och ledamot i sektion Trafik, Kommunal Väst, detta om situationen: – Alla förarhytter är inte täta. Det har pågått sedan mitten på mars, men det händer ingenting. Hur länge det kommer vara stopp i trafiken är för tillfället okänt. Uppdatering: Nya bud: Skyddsstoppet kommer inte kicka igång idag klockan 15:00 utan det har flyttats till 15:00 i morgon i stället. Tumnagel
48.2°
+
André Stray
0

Snart börjar självkörande spårvagnar rulla i Shanghai
Systemet ska testas live

Snart kommer ett AI-baserat datorsystem i spårvagnar se till att dessa körs helt autonomt runt om i Shanghai. Systemet som initialt kommer att köras på test är framtaget av FITSCO (Shanghai Fuxin Intelligent Transportation Solutions Co) och ryska Cognitive Pilot. Med det nya systemet hoppas man minska antalet olyckor och minimera incidenter som annars kanske skulle ha orsakats av den mänskliga faktorn. Olga Uskova som är vd på Cognitive Pilot säger följande: "In the absence of a proper reaction from the driver, the tram will automatically control its speed and will brake in front of the obstacles. During all the upcoming tests, the tram operator will still be in the cab, but he will act as a safety controller. The goal is to have a fully autonomous prototype in the nearest future by gradually increasing the AI level of the tram autopilot." Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0
2019

Här är Göteborgs nya spårvagn!
Tas i drift nästa år

Nästa år kommer de första av de 40 nya spårvagnar i Göteborg köpt in att börja rulla i staden och nu har den första av dessa anlänt till Sveriges framsida. Det handlar om spårvagnar med beteckningen M33 som Göteborg beslutade att köpa in 2016. De 33 meter långa M33-spårvagnarna har kapacitet att transporterat 75 sittande och 155 stående resenärer. De har tillverkats av Bombardiers fabrik i Tyskland medan slutmonteringen har skett i Österrike. Peter Hermansson (M), styrelseordförande i Västtrafik, säger om de nya spårvagarna: "Äntligen! Detta är startskottet för en rejäl modernisering av spårvagnstrafiken i Göteborg. Med nya spårvagnar kan vi påbörja utfasningen av de äldsta modellerna. De nya spårvagnarna är ljusa och fräscha och tillgängliga för alla resenärsgrupper och har dessutom plats för fler resenärer ombord än tidigare modeller. Det blir ett stort lyft för våra resenärer." Framöver kommer de nya M33-spårvagarna testas på Göteborgs spår i minst 20.000 kilometer och därefter ska de vara redo att tas i bruk. Detta förväntas ske någon gång i slutet av våren nästa år. Runt 2022 räknar man med att samtliga av de 40 stycken inköpta M33-spårvagnarna ska ha börjat rulla i Göteborg. Tumnagel
46.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tjuvlyssnat gör comeback
Vad snackar folk om i kollektivtrafiken?

Idag nåddes vi av uppgifter om att det börjat hända lite grejer på den svenska humorsajten Tjuvlyssnat igen efter att verksamheten där legat i träda sedan hösten 2015. På Tjuvlyssnat kan användare läsa och skicka in egna berättelser om roliga saker eller andra dråpligheter som de hör eller råkar ut för när de är ute och åker i kollektivtrafiken. Exakt vem det är som nu driver Tjuvlyssnat vidare framgår inte men enligt sajtens informationssida så verkar det vara fem privatpersoner som lägger in bidragen. Tjuvlyssnat startade ursprungligen 2006 och under 2006 - 2007 hade sajten ett samarbete med Feber och hamnade som en slags fristående tjänst under vårt paraply. Därefter gick vi skilda vägar och gänget bakom Tjuvlyssnat gav bland annat ut en bok med bästa från sajten. Därefter så förde sajten en någorlunda tynande tillvaro men 2013 skedde en nylansering. Inte heller den räckte för att hålla liv i sajten men det kanske det blir ändring på nu. Tumnagel
45.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu kan Google säga om det finns plats på bussen
Google Maps håller koll på hur trångt det är i kollektivtrafiken

Google fortsätter att fylla på sin kartapp Google Maps med nya funktioner och nu har man lanserat en ny funktion som kanske kan underlätta vardagen för dem som färdas i kollektivtrafiken. Det senaste året har Google bett en del Google Maps-användare att besvara frågor om bland annat hur trångt det är i bussar, tunnelbanetåg, spårvagnar eller annan typ av kollektivtrafik. Nu har Google sammanställt den datan och säger sig kunna visa hur trångt det är i kollektivtrafiken när deras användare planerar att resa. Det innebär att man redan innan man kommer fram till bussen kan ställa in sig på om man får stå eller sitta på vägen till jobbet, skolan, kyrkan eller var man nu kan tänkas vara på väg. Google Maps nya funktion för att se hur trångt det är i kollektivtrafiken börjar nu rulla ut i runt 200 städer över hela världen. Huruvida några svenska städers kollektivtrafik finns med har jag än så länge inte hittat några uppgifter om. Tumnagel
46.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tyskland börjar testa elvägar
Laddar lastbilar medan de kör

Här i Sverige har vi testat elektrifierade vägar sedan 2015 och nu är detta något som vårt grannland i söder också ska testa på. Det är Siemens som har byggt upp en cirka 10 kilometer lång vägsträcka i Tyskland där modifierade hybrid-lastbilar laddas upp samtidigt som de kör på vägen. När lastbilarna sedan lämnar "eHighway", som det hela kallas, kan de gå över till dieseldrift eller fortsätta köra på el tills batterierna tar slut för att därefter växla över till diesel. Enligt Siemens så skulle en 40-tons lastbil spara in cirka 20.000 euro i bränslekostnader per 100.000 kilometer de framfördes på en elväg. Tumnagel
54.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det här är Rysslands första självkörande spårvagn
Börjar testas i Moskva

I september förra året började världens första självkörande spårvagn att rulla i Tyskland. Ryssland hakar på trenden och visar nu upp deras första av samma slag, dock kommer den inte att börja rulla skarpt i Moskva förrän någon gång 2021-2022. Projektet är ett samarbete mellan PC Transport Systems som bygger elbilar och Cognitive Technologies som utvecklar AI för självkörande ändamål. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

2022 ska all kollektivtrafik i Sverige ha samma biljettsystem
Åk på samma kort över hela landet

En av de saker som S, L, C och Mp har kommit överens om är att all kollektivtrafik i Sverige ska använda samma biljettsystem. I dag är det som bekant olika system i olika regioner. En utredning ska tillsättas och tanken är att det ska vara klart och i drift 2022. – Det här är något som vi i branschen jobbat på i 20 år, säger Helena Leufstadius, vd för branschorganisationen Svensk kollektivtrafik till Sydsvenskan. Men exakt hur det är tänkt att fungera är oklart innan utredningen är klar. När det nationella biljettsystemet är i drift kommer du alltså att kunna åka spårvagn i Göteborg på samma kort som du åker tunnelbana i Stockholm. Priserna kommer dock fortfarande att vara annorlunda och sättas per region. Tumnagel
121.2°
+
Roger Åberg
0
2018

Vem skulle en självkörande bil döda?
Det beror på vem du frågar

En framtid med enbart självkörande bilar kommer allt närmare och inför det så måste vi ta ställning till hur dessa bilar ska agera moraliskt. Det innebär att vi måste komma fram till hur bilarna ska reagera om de inte kan undgå att orsaka en olycka men kan hantera denna på olika sätt. Det handlar om en variant av det klassiska "Spårvagnsproblemet" där en människa måste välja mellan att låta en spårvagn döda en eller fem personer. I de självkörande bilarnas fall måste dock dessa hantera detta utan någon människas inblandning. Forskare på det amerikanska universitetet MIT har genomfört en undersökning där 2,3 miljoner människor ställdes inför olika situationer där de fick bestämma hur de självkörande bilarna skulle agera. Resultaten i "The Moral Machine" skiljde sig från var någonstans deltagarna bodde men även vilken typ av kultur de bodde i och i vilka sociala sammanhang de umgicks i spelade in. Överlag så svarade de flesta att de självkörande bilarna skulle prioritera livet på barn framför äldre, människor framför djur och många framför få. Det fanns dock skillnader. I länder med hög ekonomisk ojämlikhet, som till exempel Colombia, föredrog man att en hemlös människa miste livet framför en direktör. I länder med god ekonomi, som till exempel Finland, föredrog man att bilarna körde på de som gick över gatan olagligt framför att bilen skulle köra av vägen. I Asien ville man i högre grad rädda livet på äldre framför barn än i Europa och Nordamerika. I Sydamerika fanns en högre andel som ansåg att bilarna inte skulle döda kvinnor än vad som fanns i resten av världen. Efter sin studie kunde forskarna konstatera att det kommer att bli svårt att utveckla en artificiell "moral" år självkörande bilar då människor från olika delar av världen har olika värderingar och definierar moral på olika sätt. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Världens första självkörande spårvagn rullar nu i Tyskland
Lanserades i Potsdam i fredags

I den tyska staden Potsdam rullar nu vad som ska vara den första självkörande spårvagnen i världen och The Guardian har tagit sig en åktur med den vilket ni kan läsa om i ett längre reportage på länken nedan. Den självkörande spårvagnen är utvecklad av Siemens och bygger på deras spårvagnsmodell Combino som har rullat runt på världens spårvägar sedan 1990-talet. Spårvagnen är försedd med radar, lidar och kameror som enligt Siemens kan registrera vad som händer i omgivningen och sedan få tåget att reagera på detta snabbare än vad en människa skulle göra. Tåget är försett med en säkerhetschaufför men han verkade inte ha särskilt mycket att göra när The Guardian teståkte den autonoma spårvagnen. Säkerhetschauffören var 63 år gammal och uppger att han personligen inte är så orolig för att bli av med sitt arbete på grund av den autonoma spårvagnen men säger att vissa av hans yngre kollegor är det. Tumnagel
45.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sensorer ska göra det enklare att hitta sittplats på pendeltåget
Är tydligen svårt

När jag åker pendeltåg, tunnelbana, spårvagn eller buss står jag helst upp. Jag sitter ju för det mesta ned den övriga tiden på dagen så därför lämnar jag mer än gärna plats till de som behöver sitta. Men många som pendlar har som mål att tränga sig på så fort som möjligt för att säkra en sittplats, att stå finns liksom inte ens som alternativ. Att leta efter lediga platser skapar tydligen mycket irritation, något som tågbolaget London North Eastern Railway i Storbritannien nu vill råda bot på. Genom att montera sensorer ovanför sätena ska dessa kunna meddela var det är ledigt så att du slipper leta. De ska känna skillnad på människor och väskor så ligger det en väska på sätet räknar alltså sensorn detta som en ledig plats. Sensorerna är utvecklade av McLaren Applied Technologies som är ett systerbolag till F1-teamet. Denna månad görs en utvärdering och tester, är dessa som man har tänkt sig kan sensorerna tas i bruk redan i höst. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0

Folk verkar ha svårt att se spårvagnar
I alla fall i Minsk

Den videon från Minsk, Vitryssland visar spårvagnsförares vardag där folk inte behagar vända på sitt lilla huvud innan de svänger med sina bilar. Tumnagel
48.6°
+
Roger Åberg
0
2017

Annonsfirma räknade på spårvagn istället för buss
Landstinget i Stockholm kommer förlora intäkter

Annonsfirman Wallstreet vann förra året en upphandling om att sälja reklamplats i SLs bussar. Avtalet såg ut att vara en riktigt bra affär för Landstinget i Stockholms län som räknade med att intäkterna från reklamplatserna skulle öka med minst 50 procent. Men det fanns bara ett problem. Wallstreet hade, enligt uppgifter till Dagens Media, inte räknat utifrån hur många annonsplatser det finns i en buss utan istället räknat i en spårvagn. Och som bekant är det dåligt med spårvagnar i Stockholm. – Jag vill inte gå in på det, säger Johan Hansson, vd på Wallstreet till Dagens Media. Sedan man upptäckte felet har Wallstreet försökt komma ur avtalet och nu ska SL ha beslutat om att riva avtalet. Tumnagel
46.3°
+
Roger Åberg
0

Håll koll på kollektivtrafiken med Livemap24
Var är bussen?

Företaget Veridict har tagit fram en tjänst som väl enklast kan beskrivas som kollektivtrafikens motsvarighet till Flightradar24. Det handlar med andra ord om en tjänst som följer städers kollektivtrafik i realtid så att man hela tiden kan hålla koll på var bussar, tunnelbanetåg, spårvagnar, båtar och andra trafikslag som kollektivtrafiken använder sig av befinner sig för tillfället. Det är möjligt att följa samtlig trafik i området, se bild ovan, eller så kan man välja att bara bevaka ett speciellt trafikslag eller en utvald rutt som synes på bilden nedan. Livemap24 får idag data från cirka 10.000 operatörer från hela världen och säger att man kontinuerligt arbetar för att utöka detta. Tumnagel
57.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

Lokaltrafiken i San Francisco hackad
Hackare höll datorsystemen gisslan

En del av lokaltrafiken i San Francisco, Municipal Transportation Agency (SFMTA/MUNI), har blivit utsatt för ett datorintrång där någon smittat stora delar av deras datorsystem med så kallat ransomware. Detta ledde bland annat till att SFMTA fick stänga ner sitt biljettsystem och att resenärer inte behövde betala för att åka spårvagn. Vidare så berördes även SFMTA:s epost-system och löneutbetalningssystem av datorintrånget som krypterade filer på en fjärdedel av SFMTA närmare 8.700 datorer. För att låsa upp filerna krävde personen eller personerna bakom ransomwaret 100 bitcoin vilket motsvarar ungefär 732.000 svenska kronor. SFMTA:s backupper ska inte ha blivit infekterade och systemen ska nu återigen vara uppe och rulla. Det är oklart huruvida man betalade någon lösensumma för att återställa datorsystemen. Som kuriosa kan sägas att något liknande det här händer i Ubisofts spel Watch Dogs 2 och Engadget skriver: "It also cuts a little too close to the bone for gamers -- Ubisoft just released Watch Dogs 2, where activist hackers exploit San Franciscox27s information grid to further their (considerably nobler) causes. Watch Dogsx27 tendency to eerily mirror reality remains intact." Tumnagel
28.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kina har byggt en prototyp av bussen som kör över bilarna
Nu händer det grejer

För ett tag sedan skrev vi om ett något udda koncept från Kina. Det var en buss/spårvagn som tack vare sin konstruktion kunde köra över trafiken och på så vis ta sig fram snabbare när det är köer. Bygget som såg rätt så galet ut har faktiskt funnits på papper sedan 2010 men det var först tidigare i år man visade upp mer av planerna. Och nu verkar det hela ha tagit fart rejält, för bara för några dagar sedan visade man upp en prototyp i naturlig storlek som ska ut på vägarna och testas i Qinhuangdao City. Transit Elevated Bus som den kallas för är helt eldriven och har en toppfart på 65 km/h. Den är 22 meter lång, 7,8 meter bred, 4,8 meter hög och har plats för 300 stycken passagerare. När och om den kommer att sättas in kollektivtrafik är oklart för tillfället. Bonusklipp nedan. Worldx27s first transit elevated bus, TEB-1 on its launching test Tuesday in Qinhuangdao, N Chinax27s Hebei pic.twitter.com/yMepYWD1kD— China Xinhua News (@XHNews) 2 augusti 2016 Tumnagel
65.1°
+
Bobby Green
0

Polis uppmanar allmänheten att sluta fotografera olyckor
Bättre att hjälpa till eller hålla sig ur vägen

GT skriver om polismannen Patrik Nordgren som kritiserar den delen av allmänheten som prioriterar att fotografera eller filma olyckor istället för att hjälpa till eller åtminstone hålla sig ur vägen för insatspersonalen. Till GT säger Nordgren att droppen som fick bägaren att rinna över för honom personligen var när han såg en bild på en spårvagnsolycka på nätet och säger: "Vi har kommit till en punkt där allmänhet prioriterar att filma en händelse i stället för att hjälpa någon som mår dåligt eller ligger för döden. Det var droppen som fick bägaren att rinna över när jag såg den här bilden." Nordgren uppmanar nu allmänheten att vara återhållsamma med fotograferandet vid olyckor samt att alltid respektera polisens avspärrningar. Tumnagel
79.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Stad installerar trafikljus i trottoaren
Så att mobilanvändare inte ska behöva titta upp

I den tyska staden Augsburg har man nu börjat testa att installera trafikljus i trottoarerna i vissa korsningar så att mobilanvändare ska bli medvetna om när det är klart att gå över gatan. Detta är något man gör bland annat på grund av att en 15-årig flicka kördes över av en spårvagn när hon passerade en spårvagnskorsning och antagligen missade det ankommande tåget på grund av att hon var upptagen med sin mobil. Enligt en europeisk undersökning som genomfördes förra året var cirka 20 procent av gångtrafikanter ouppmärksamma på grund av sitt mobilanvändande. Tumnagel
-0.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snökaos gör att ögonen inte riktigt fungerar
Jag har inte sett en enda spårvagn...

Det här fantastiska klippet är från morgonens snökaos i Göteborg. Inte en enda spårvagn så långt ögat kan nå... Tumnagel
161.2°
+
Roger Åberg
0
2015

Sverige testar elvägar
Två stycken vägar ska få el på test

Trafikverket kommer nu att påbörja tester med elvägar på två olika ställen i Sverige, dels utanför Arlanda Flygplats, dels ett vägparti utanför Gävle. Det handlar om två olika slags tekniker som kommer att användas för elvägarna och den utanför Arlanda kommer att ha en elskena i vägbanan som ska kunna ladda och driva elfordon medan den utanför Gävle kommer att förses med ett spårvagnsliknande elsystem som går i luften. Vägen utanför Arlanda byggs av Rosersbergs Utvecklings AB medan vägen i Gävle byggs av Siemens och där kommer två lastbilar från Scania att testa körbanan. Försöken med elvägar kommer att pågå fram till 2018. Tumnagel
73.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Följ lokaltrafiken med Travic
Håll koll på var bussen (antagligen) är

Travic, eller Transit Visualization Client, är en rätt ball tjänst med vilken man kan följa lokaltrafiken i diverse städer runt om i världen. Det hela sker tyvärr inte i realtid utan är baserat på de aktuella buss-, tåg-, tunnelbane- och spårvagnslinjernas tidtabeller vilka vi vet kanske inte alltid stämmer. Är man intresserad av att kolla in en speciell linje lite noggrannare kan man klicka på den och få upp information om vilken linje det är, vart den är på väg samt var den befinner sig för tillfället (se bild nedan). Kolla in om lokaltrafiken i din stad finns med på Travic på länken nedan, det är förhållandevis många svenska städer som finns med om man jämför med hur det ser ut i resten av världen. Tumnagel
41.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Dubai får vätgasdriven spårvagn
Tuffa runt i klassisk stil

För ett tag sedan skrev jag om att man i Kina börjat köra med vätgasdrivna spårvagnar och nu har samma sak hittat till Dubai. Fast där man i Kina kör med tåg som har modernt utseende har man valt att gå den klassiska vägen i Dubai. Det här är en vagn man kanske oftast ser i San Francisco och som man enkelt kan hoppa av och på i farten. Till en början kommer tåget att lunka fram i 10 km/h på en sträcka som är runt en kilometer lång och på vägen kommer man att kunna se och hoppa av vid turistattraktioner som Burj Khalifa och Dubai Mall. Om ett tag kommer man att utöka sträckan till sju kilometer för att täcka in fler sevärdheter. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0
Nästa sida