m

Xbox-appen får Stories-funktion
Oklart varför

Microsoft gillar att visa upp spel som går att lira på Xbox-plattformen och har redan flera olika sätt att göra det. Men man kan aldrig ha för mycket reklamyta, tydligen. Nu ha Microsoft petat in en Stories-funktion i appen som ger Microsoft, och andra spelstudior, möjlighet att visa upp sina spel. Om ni tänker någonting i stil med "åh nej mer reklam" så behöver ni inte oroa er allt för mycket. Stories-inläggen trycks inte upp i ansiktet på användaren direkt när appen startar, utan man får se sådant när man scrollar i flödet. Huruvida stories-funktionen endast kommer användas i reklamsyfte eller om vanliga dödliga kommer få lägga vantarna på flådigheterna återstår att se. I ett Twitter-inlägg hintas det om att användare ska kunna använda funktionen, men för tillfället är det bara företag som har tillgång. Tumnagel
34.4°
+
André Stray
0

E3 2021 Black Ops-veteraner ska göra PlayStation-spel
Oklart vad dock

Deviation Games är en ny spelstudio med över 100 personer som är grundat av Dave Anthony och Jason Blundell sannolikt är mest kända för att ligga bakom det första Call of Duty: Black Ops-spelet. Denna nystartade spelstudio ska nu samarbeta med PlayStation Studios för ett nytt spel. Exakt vad det är för typ av spel är oklart men att gissa på att det blir något FPS-liknande är nog inte direkt någon högoddsare. Deviation Games påstår i alla fall att de har höga ambitioner vilket ju låter bra. Tumnagel
37.9°
+
Frode Wikesjö
0

Här är schemat för E3 och Summer Games Fest
Dags att börja planera!

Solen skiner och man vill ju helst bara chilla i en park med en massa Cava, men sånt får man bannemig vänta med ett tag till. E3 och Summer Games Fest är runt hörnet och det betyder att kommande kvällar kommer erbjuda massvis med strömmar från diverse spelstudior. Gängen bakom E3 och Summer Game Fest har släppt scheman för sina respektive digitala spelfester och nedan hittar ni schemat i sin helhet och ni behöver bara klicka på Läs Mer nedan för att se allt. Givetvis kommer vi också skriva inlägg om strömmarna i fråga, så ni inte missar något. Sommarens spelfestligheter kommer för övrigt börja med en Kick Off-stream för Summer Game Fest och precis som förra året kommer vi få se Geoff Keighley leverera massvis med spelnyheter. Mer specifikt väntas det bli 30 nya trailers för kommande titlar varav 12 av titlarna kommer vara sprillans nya. Så ja, vi kommer få höra World Premiere en och annan gång. Tumnagel
38.7°
+
André Stray
0

Facebook köper spelstudion Unit 2 Games
Studion bakom Crayta

Facebook har köpt upp spelstudion Unit 2 Games. Studion har primärt utvecklat Crayta, spelet där spelare tillsammans kan göra sina egna minispel. Enligt en FAQ på Unit 2 Games kommer man att fortsätta att utveckla Crayta, ett spel som släpptes exklusivt till Google Stadia när det lanserades. Facebook verkar sikta på att använda Unit 2 Games resurser för att göra något liknande det som är möjligt med Crayta på sin egna spelplattform Facebook Gaming. Facebook skriver i ett inlägg: "We currently have two types of creators on Facebook Gaming: video creators who livestream games and professional game developers who make games on our platform. With the addition of Unit 2 Games, we’ll expand the notion of a Facebook creator to include people who collaboratively build, publish and share games, worlds and new experiences on Facebook." Vad Facebook betalar för Unit 2 Games finns det inga officiella uppgifter om. Här nedanför hittas en trailer för Crayta. Tumnagel
33.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Echtra Games går vidare från Torchlight 3
Lämnar över ansvaret till Perfect World

För några månader sedan blev det känt att mobilspelsjätten Zynga köpt upp Torchlight 3-utvecklarna Echtra Games. Det spekulerades då en hel del om hur framtiden såg ut för det senaste Torchlight-spelet och spelserien i allmänhet och nu har vi fått lite mer information om situationen. Echtra Games har skrivit ett inlägg på spelets hemsida där de berättar att de kommer gå vidare med andra Zynga-relaterade projekt och att deras arbete med Torchlight 3 är över. Torchlight 3-utvecklingen och Torchlight-IP:t har bytt händer och kommer hanteras av Perfect World. I sitt inlägg skriver Echtra Games-chefen Max Schaefer detta: We absolutely enjoyed our time with Torchlight III, and only hope for the best for the future of the franchise. We are grateful for the opportunity to have worked on it. But more than that, we owe a huge debt of gratitude to all of you who took this journey with us. We had ups and downs, but through it all, we learned so much, and a lot of that credit goes to all of you. Through thick and thin, you gave generously of your time, provided expert and valuable feedback, and made the trip enjoyable and worthwhile for all of us at Echtra. We hope you’ll keep tabs on us in the future, because we’re doing some incredibly exciting things that you’ll be very interested in. We look forward to seeing you on the other side, and will certainly keep tabs on Torchlight III. Thank you again for everything, we love you, we love Torchlight, and we will always cherish the memories! Huruvida Torchlight 3 anses vara "färdigt" av Perfect World återstår att se. Det kan hända att någon annan spelstudio tar över vidareutvecklingen av spelet, men Perfect World har ännu inte sagt något om läget ännu. Tumnagel
36.0°
+
André Stray
0

Team Ninja jobbar på actionfokuserad Final Fantasy-spinoff
Väntas presenteras officiellt i juni

Team Ninja, som tidigare gjort spel som Ninja Gaiden, Dead or Alive och nyligen Nioh-spelen, verkar jobba på ett nytt spel i en välkänd franchise. Enligt färska rykten har Square Enix anlitat spelstudion för att göra ett mer actionfokuserat Final Fantasy-spel till PS5 och PC vid namn Final Fantasy Origin. Spelet i fråga sägs utspela i samma värld som första Final Fantasy till NES och kommer påminna en hel del om utvecklarnas soulsliknande Nioh. Som vanligt när det kommer till rykten så tar vi detta med en nypa salt. Men enligt ordet på gatan kommer spelet presenteras ordentligt i juni, så det verkar inte som att vi kommer behöva vänta allt för lång tid för att få reda på om detta stämmer. Tumnagel
39.0°
+
André Stray
0

WB Games ska delas upp och säljas
Oklart vilka och hur dock

I går skrev vi om att den amerikanska telekomjätten AT&T:s mediadivision, WarnerMedia, kommer slås ihop med Discovery Networks för att bilda ett företag som är fristående från AT&T. Ett resultat av denna sammanslagning är att några de spelstudios som ägdes av WarnerMedia kommer att säljas. Warner ägde elva spelstudios och de var WB Games Montréal, WB Games Boston, WB Games Los Angeles, WB Games New York, WB Games San Diego, WB Games San Francisco, Netherrealm, Rocksteady, TT Games, Avalanche Software samt Monolith. Vilka av dem som kommer säljas samt var de kommer att hamna återstår att se men det borde väl finnas gott om spekulanter som vill köpa flertalet av dem. Tumnagel
36.6°
+
Frode Wikesjö
0

Alla Activision-studior jobbar nu på Call of Duty
Lägger alla ägg i samma korg?

Activision har en hel del spelstudior under sina vingar och har de senaste åren levererat ett någorlunda brett utbud av spel. Förra året fick vi bland annat Tony Hawkx27s Pro Skater 1 + 2, Crash Bandicoot 4: Itx27s About Time och Call of Duty: Black Ops - Cold War. Mest fokus har dock legat på Call of Duty-serien och nu verkar det som att Activision gått all in på krigsserien då samtliga av Activisions spelstudios jobbar på Call of Duty på ett eller annat sätt. Majoriteten av studiorna jobbade redan med Call of Duty på något vis, men nyligen blev det känt att Crash Bandicoot 4-utvecklarna Toys For Bob skiftat fokus och jobbar nu även med Call of Duty: Warzone-innehåll, vid sidan av att stödja Crash 4. Huruvida Activision kommer fortsätta att fokusera mer på Call of Duty-serien i framtiden återstår att se, men det verkar inte som att speljätten har några planer att bromsa utvecklingen. Tumnagel
30.4°
+
André Stray
0

18 minuter Lost Soul Aside
Flashiga grejer

Natten till i dag dök det upp ett nytt gameplay-klipp från spelet Lost Soul Aside. Detta spel är ett actionspel i fantasy-miljö från den kinesiska spelstudion UltiZero Games. Utvecklarens mål är att skapa något som blandar Final Fantasy med Ninja Gaiden. Spelet visades upp redan 2016 men sedan dess har det varit väldigt tyst kring spelet. Nu bjuds vi dock på hela 18 minuter med gameplay och det ser ju onekligen flashigt ut. Det är fortfarande oklart när spelet väl ska släppas. Tumnagel
37.3°
+
Frode Wikesjö
0

Overwatch-chefen lämnar Blizzard
Jeff Kaplan går vidare efter 19 år i bygget

Blizzard har förlorat en hel del stora namn det senaste året. Bland annat har veteraner som grundaren Mike Morhaime valt att lämna och det har även Overwatchs huvudförfattare Michael Chu gjort. Nu har ytterligare en Blizzard-profil bestämt sig för att gå vidare och den här gången är det Jeff Kaplan, som de senaste åren har varit Overwatchs game director. I ett blogginlägg säger Kaplan detta om avhoppet: It was truly the honor of a lifetime to have the opportunity to create worlds and heroes for such a passionate audience. i want to express my deep appreciation to everyone at blizzard who supported our games, our game teams and our players. but i want to say a special thanks to the wonderful game developers that shared in the journey of creation with me. Never accept the world as it appears to be. always dare to see it for what it could be. i hope you do the same. Detta är ju inte allt för bra nyheter för Overwatch 2, men Blizzard meddelar att utvecklingen av spelet går framåt och mer nyheter kommer under årets gång. Vad Kaplan ska göra i framtiden är för tillfället okänt. Det spekuleras att det vankas pension, men det vore inte helt oväntat om han dök upp hos Blizzard-avhopparnas nya spelstudio Dreamhaven. Tumnagel
35.9°
+
André Stray
0

Slåss mot massiva monster i Beast Breaker
Från skaparen av Threes

Runt 2015 var mobilspelet Threes installerat på var och varannan telefon. Det omåttligt populära pusselspelet skapades av Asher Vollmer och sedan dess har Vollmer jobbat på nya spel och presenterade nyligen sin nya spelstudio Vodeo Games. Studions första spel är Beast Breaker och en trailer för spelet har ni ovan. Trailern ger oss en glimt av vad vi kommer få göra i spelet och kort sagt får vi kontrollera en mus vid namn Skipper som slåss mot stora monster. Spelet verkar ha lite intressant pinball-liknande mekanik där vi måste sikta rätt med Skipper som studsar runt mellan monstrets olika kroppsdelar och gör skada. Beast Breaker kommer släppas i sommar till PC och Nintendo Switch. Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0

CD Projekt RED ändrar hur de gör spel i framtiden
Vill inte ha en ny Cyberpunk-situation

CD Projekt RED meddelade nyligen att spelstudion kommer strukturera om en hel del i framtiden. För att undvika situationer som liknar Cyberpunk 2077-releasen kommer spelstudion stuva om hur de utvecklar spel i framtiden. Enligt CDPR kommer det nya arbetssättet tillåta utvecklarna att jobba parallellt med AAA-titlar och expansioner från och med nästa år. Den största ändringen kommer vara hur studion kommer jobba med spelmotorn REDengine, som kommer få en mer central plats i utvecklingsprocessen. Utvecklarna skriver detta: “The Studio’s REDengine technology will be improved and centralized, while reorganizing the Studio as a set of interdisciplinary agile teams will transform the way games are developed, making its approach more proactive,” Vidare kommer marknadsföringsplanerna ändras. I stället för att bygga upp hype kring ett spel sju år innan release, kommer framtida kampanjer bli betydligt kortare. Utöver detta kommer själva materialet visa hur de kommande spelen rullar på samtliga plattformar spelet kommer släppas på. Även i CDPR kommer det även göras interna ändringar för att höja tillvaron för de anställda, men studion går inte in på detaljer hur detta kommer ske. När det kommer till aktuella spelplaner så kommer studion fortsätta fokusera på att leverera singleplayerrollspel i framtiden och fler spel i Witcher- och Cyberpunk-världarna kommer levereras. Detta är trevligt, men det betyder att multiplayerdelen i Cyberpunk kommer sättas i baksätet ett tag till. CDPR skriver att i stället för att utveckla en onlinekomponent till Cyberpunk kommer utvecklarna i stället jobba på teknik som möjliggör för multiplayerlägen i alla framtida titlar, inklusive Cyberpunk i sinom tid. Bonusvideo nedan med gameplay från Cyberpunk 2077 med Patch 1.2. Tumnagel
45.4°
+
André Stray
0

Anthem-regissör hoppar av BioWare
Jonathan Warner lämnar bygget efter tio år

Bioware har tappat ännu ett stort namn. Jonathan Warner har jobbat på spelstudion i närmare tio år och det har nu blivit känt att han lämnat bygget. Warner har tidigare jobbat med spel som Dragon Age, Mass Effect, Star Wars: The Old Republic samt var regissör för Anthem. Det sistnämnda spelet hade som känt en lite brokig release, men det verkade som att utvecklarna skulle få möjlighet att styra upp skutan, men dessa planer lades ner för ungefär en månad sedan. Vad Warner kommer göra i framtiden är för tillfället okänt, men troligtvis lär han stanna i spelbranschen. Tumnagel
36.7°
+
André Stray
0

Assassin's Creed-medskaparen Jade Raymond startar Haven
Har börjat jobba med nytt IP för Playstation

Jade Raymond verkar ha haft det lite körigt de senaste åren, men nu verkar spelproducenten hittat ett ordentligt hem i nya Haven Entertainment Studios. Raymonds nya studio kommer vara fristående, men den första titeln gänget kommer jobba på är ett helt nytt IP för Playstation. Vad det hela handlar om är för tillfället okänt, men vi håller tummarna att Raymond i alla fall får färdigställa sin vision. I ett inlägg på Playstation-bloggen skriver hon detta: "Today Ix27m announcing Haven, an independent studio where many of the talented game developers I have worked with for years (and love dearly!) are coming together to do what we are most passionate about. Itx27s time for us to refocus on GAMES in a place where we can practice our crafts without any barriers or impediments." Jade Raymond har jobbat i spelbranschen i 25 år och har bland annat varit med och skapat Assassinx27s Creed-serien samt jobbat på bland annat Splinter Cell: Blacklist, Watch Dogs och Far Cry 4 hos Ubisoft. Raymond lämnade Ubisoft och hoppade över till EA där hon startade Motive Studios och fick jobba på ett nytt Star Wars-spel tillsammans med Uncharted-skribenten Amy Hennig. Projektet lades ner och några år senare lämnade Raymond för att leda en av Googles interna Stadia-spelstudior, men även här fick Raymond inte visa vad hon gick för. Tumnagel
41.6°
+
André Stray
0

Kryptovaluta till svenskt spel steg med 30.000 procent
Valutan Alice ska användas i kommande spelet My Neighbor Alice

Igår släppte den svenska spelstudion Antler och deras ägare Chromaway kryptovalutan "Alice", en valuta som är tänkt att användas i Antlers kommande spel My Neighbor Alice. My Neighbor Alice beskrivs som ett Animal Crossing-liknande spel och tanken är att valutan Alice ska användas för att kunna köpa olika grejer där. Valutan kommer gå att tjäna in i spelet men redan nu går den att köpa för riktiga pengar. När Alice igår släpptes för handel på kryptovaluta-börsen Binance kostade en Alice 10 cent men steg snabbt till 30 dollar, en uppgång på nästan 30.000 procent. I skrivande stund handlas en Alice för lite över 18 dollar på Binance. Totalt ska det släppas 100 miljoner Alice-mynt och idag finns 17,4 procent av dessa i omlopp. Skulle en kurs på 18 dollar stå sig så innebär det att valutan som ska användas i My Neighbor Alice totalt uppgår till ett värde av 1,8 miljarder dollar, motsvarande cirka 15,3 miljarder svenska kronor. Det här ska nog dock mest ses som ett räkneexempel då det antagligen lär hinna både ett och annat med Alice-valutan innan dess tillhörande spel släpps. My Neighbor Alice är planerat att släppas i en tidig version någon gång under årets tredje kvartal. Här ovan kan ni kolla in ett demo av spelet. Tumnagel
27.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Beyond a Steel Sky kommer till konsol senare i år
Uppföljaren till klassikern Beneath a Steel Sky

Revolution Softwares Beyond a Steel Sky släpptes till PC och iOS via Apple Arcade förra sommaren och senare i år kommer spelet bli lite mer lättillgängligt. Den franska spelstudion Microids har meddelat att de kommer porta spelet till PS4, Xbox One och Nintendo Switch och spelet väntas släppas någon gång under årets tredje kvartal. Microids senaste projekt var för övrigt den universellt ogillade porten av XIII som släpptes i slutet av förra året, så det kan vara bra att sänka förväntningarna ordentligt. Hur som helst. I Beyond a Steel Sky får vi ta kontroll över originalspelets protagonist Robert Foster som återvänder till Union City för att rädda ett kidnappat barn. Tumnagel
38.7°
+
André Stray
0

Disintegration-utvecklarna lägger ner
Mindre än ett år efter debutspelet släpptes

Att göra bra spel som lockar spelare är svårt. Även om man tidigare har varit med och skapa en av de mest ikoniska spelserierna genom tiderna. Halo-medskaparen Marcus Lehto grundade V1 Interactive 2016 och studions första spel, Disintegration, släpptes i somras. Spelet erbjöd en unik twist på fps-genren genom att peta in lite realtidsstrategi, men kort sagt var resultatet förvånansvärt platt. I november, fem månader efter spelets släpp, stängdes multiplayerservrarna ner. Även om spelet missade målet rejält trodde vi att spelstudion skulle leva kvar och producera fler titlar, men så verkar fallet inte vara. I ett uttalande på Twitter får vi reda på att spelstudion kommer läggas ner och man tackar av samtliga som jobbat med V1 genom åren. Marcus Lehto bygger ut uttalandet på sin privata Twitter och skriver att studions fokus har varit utvecklarnas välmående och att folket på V1 har haft insikt i hur bolagets mått och har haft god tid på sig att söka andra jobb. Tumnagel
35.3°
+
André Stray
0

Epic Games köper upp Fall Guys-utvecklarna
För en okänd summa

Epic Games har bestämt sig för att shoppa lite spelstudior igen och den här gången är det Fall Guys-utvecklarna Mediatonic som köpts upp. Eller mer specifikt Mediatonics ägare Tonic Games Group. Hur mycket Epic betalade för bolaget är för tillfället okänt, men med tanke på Fall Guys explosionsmässiga popularitet förra året så lär priset ha landa på en och annan miljon dollar. Vad som kommer hända med Fall Guys i framtiden är oklart, men troligtvis lär arbetet med spelet pågå som vanligt. Något vi kan vänta oss är crossplatform-stöd i Fall Guys, vilket har implementerats väl i Epic Games andra titlar. Tumnagel
33.5°
+
André Stray
0

Sony organiserar om JAPAN Studio
Så fokus ligger kring Astro's Playroom-utvecklaren Team ASOBI

I veckan började det gå rykten om att Sony skulle stänga ner sin japanska spelstudio JAPAN Studio. Studion ligger bakom PlayStation-klassiker som Jumping Flash!, Alundra, Devil Dice, Vib-RIbbon, Ape Escape, Siren, LocoRoco, Patapon, Rogue Galaxy, Afrika, Gravity Rush och Knack. På senare tid har de dock inte tryckt ut allt för många klassiker och mest producerat spel i samarbete med andra spelstudios så som Bloodborne och Demonx27s Souls som utvecklades i samarbete med FROM Software samt Bluepoint Games. Ett undantag är dock ASOBI Team inom JAPAN Studio som på senare tid har varit ganska framgångsrika med sina Astro Bot-spel. Hur som helst har Sony nu bestämt sig för att organisera om JAPAN Studio kring just Team ASOBI. In an effort to further strengthen business operations, SIE can confirm PlayStation Studios JAPAN Studio will be re-organized into a new organization on April 1. JAPAN Studio will be re-centered to Team ASOBI, the creative team behind Astrox27s PLAYROOM, allowing the team to focus on a single vision and build on the popularity of Astro’s PLAYROOM. Sannolikt innebär det fler Astro-spel i framtiden vilket ju inte är en dålig grej så länge de håller samma kvalité som Astrox27s Playroom. Tumnagel
38.0°
+
Frode Wikesjö
0

Nästa Dragon Age-spel blir singleplayerfokuserat
Efter Anthem-strulet

Biowares senaste titlar har inte precis erbjudit samma högkvalitativa upplevelse som studions tidigare titlar. Detta har till stor del berott på tryck från EA-ledningen om att spelen ska vara mer live service-spel som ska generera pengar under längre perioder. Efter strulet med Anthem och succén med Jedi: Fallen Order verkar EA ha insett att det kanske är en dålig idé med ett sådant fokus. Bloomberg rapporterar om att den initiala planen för nästa Dragon Age har tidigare varit att lägga mer fokus på en multiplayer-komponent, men nu ska fokus ha skiftat till att göra en singleplayerfokuserad upplevelse. Detta är förstås kalas för alla inblandade då Bioware ska fokusera på feta berättelser än något annat, men EA:s dåliga beslut har redan lett till en del skada hos Bioware. Den tidigare ansedda spelstudion har förlorat väldigt många tunga namn som bland annat Casey Hudson, Ben Irving, Mark Darrah och Mike Laidlaw som tidigare jobbat på Bioware-titlar som Knights of the Old Republic, Dragon Age och Mass Effect. Utöver att låta Bioware göra vad de gör bäst, verkar EA ha tagit ett steg tillbaka och kommer börja låta sina spelstudior ha mer kontroll över spelfranchises studiorna har skapat. I en intervju med IGN berättar Laura Miele, chief studios officer, bland annat att Respawn kommer få mer kontroll över vad som händer med Titanfall. Mer specifikt sägs detta: "That team will determine what the future holds for Apex and Titanfall. I don’t believe in directing or telling games teams what to create, it has to come from the player community, and the inspiration and motivation of developers." Nästa Dragon Age-spel väntas släppas någon gång efter april 2022 och förhoppningsvis kommer vi få ett svinbra singleplayeräventyr där Bioware verkligen får visa vad de går för. Tumnagel
49.0°
+
André Stray
0

Premiärdatum för S02 av Mythic Quest: Raven’s Banquet
7 maj

Apple släppte i veckan ny trailer för sin humorserie Mythic Quest: Raven’s Banquet. I Mythic Quest följer vi en stor fiktiv spelstudio som jobbar med världens största MMORPG Mythic Quest. Serien kan man väl, lite slarvigt, beskriva som HBO:s Silicon Valley fast då för tv-spelsbranschen och från skaparna till Itx27s always sunny in Philadelphia. Hur som helst drar den andra säsongen igång den 7 maj på Apple TV+ och en trailer för denna säsong kan kollas in ovan. Tumnagel
40.2°
+
Frode Wikesjö
0

Valheim har sålt fler är tre miljoner exemplar
Heja Skövde

Den svenska spelstudion bakom Valheim, Iron Gate, meddelade under gårdagen att de nu sålt fler än tre miljoner exemplar av överlevnadsimulatorn med vikingatema. Försäljningen har verkligen rullat på då de bara för någon vecka sedan meddelade att de hade sålt en miljon exemplar. Valheim beskrivs som ett brutalt multiplayerspel med fokus på överlevnad och utforskning. I spelet spelar du en viking som dött och hamnat i Valheim som du måste utforska för att kunna besegra Valheims fiender. Spelets karta är procedurellt generad vilket innebär en ständig variation av nya och unika miljöer. Valheim finns nu på Steam Early Access och kostar 16,79 euro. Tumnagel
66.6°
+
Frode Wikesjö
0

Över 100 titlar kommer till Stadia i år
Tjänsten får leva ett tag till

När Google presenterade Stadia lovade sökmotorjätten att tjänsten skulle bli en sann konsoldödare med en drös unika funktioner och egenutvecklade spel som verkligen skulle visa vad Stadia hade att erbjuda. Funktionerna rullar ut sakta men säkert, men några spel som kan demonstrera vad Stadia kommer gå för lär vi aldrig se då Google lagt ner sina spelstudior och skiftat fokus med att erbjuda mer lukrativa Stadia-dealar till sina partners. Google hävdar dock att Stadia kommer fortsätta leva ett tag till och nu berättas det att över 100 titlar kommer släppas till Stadia under årets gång. Stadia-gänget meddelade nyligen detta i samband med en presentation av kommande spel, vilket är ett gäng 2D-plattformare som Shantae och Killer Queen Black samt Yakuza-spinoffen Judgment som kommer släppas de kommande månaderna. Tumnagel
39.4°
+
André Stray
0

En första titt på Six Days in Fallujah
Realistisk shooter från Halo- och Destiny-veteraner

Six Days in Fallujah skulle egentligen släppas runt 2010, men på grund av spelets kontroversiella ämne valde Konami att inte släppa spelet. Utvecklarna Atomic Games försökte därefter hitta ny utgivare, men spelstudion lades ner 2011 och framtiden såg inte precis ljus ut för spelet. Nu får vi reda på att spelet kommer släppas ändå, den här gången är Victura, under ledning av gamla Atomic-chefen Peter Tamte, utgivare och Highwire Games, bestående av branschveteraner som tidigare jobbat på bland annat Halo-serien och Destiny. Spelet är en taktisk militärshooter som är baserad på verkliga händelser där vi får följa en grupp soldater som försöker återta Fallujah från Al Qaeda. Six Days in Fallujah kommer släppas till PC och konsol i slutet av 2021 och ovan har ni den första trailern för spelet. Tumnagel
41.7°
+
André Stray
0

Brädspelet The Witcher: Old World på ingång
Nytt häxkarlsspel väntas släppas 2022

CD Projekt RED är, precis som vi, inte redo att säga farväl till häxkarlsvärlden. Den polska spelstudion har samarbetat med Go On Board för att lansera ett nytt brädspel som utspelar sig i Witcher-universumet. The Witcher: Old World utspelar sig innan Geralts äventyr dra igång och vi får skapa en egen häxkarl och det verkar finnas något slags klassystem som baseras på vilken Witcher-skola man anslutit sig till. I spelet får vi ta del av diverse kortbaserade strider med monster av olika slag samt andra häxkarlar och korten kan kombineras för att utföra kraftfulla attackkombinationer. I maj kommer en Kickstarterkampanj dra igång för spelet och om gänget lyckas med insamlingen, vilket lär ske, så kommer spelet släppas 2022. Tumnagel
38.6°
+
André Stray
0

Telltales Tales from the Borderlands återvänder till butikerna
Försvann i samband med nedstängningen

Telltale Games släppte Tales from the Borderlands 2014, men i samband med att spelstudion lades ner 2019 så försvann titeln, och flera andra interaktiva äventyr, från diverse digitala spelbutiker. Detta var förstås rätt trist då det är en av studions bättre och mer underhållande titlar som även byggde ut Borderlands-universumet ytterligare. Gearbox har nu meddelat att spelet kommer återvända till digitala spelbutiker 17 februari och folk som inte lagt vantarna på det tidigare kommer kunna köpa det igen till PC, PS4 och Xbox One. Den "nya" versionen av Tales from the Borderlands kommer erbjuda samma upplevelse som tidigare och vi kommer få tillgång till samtliga fem episoder på direkten. En skillnad kommer dock vara att vi inte kommer få några spelarjämförelser i slutet av episoderna. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

CD Projekt RED har utsatts för hackattack
Skurkar sägs ha lagt vantarna på drivor av källkoder

CD Projekt RED meddelar att spelstudion blivit utsatta för hack. Folket bakom attacken hävdar att de fått tillgång till spelstudions interna nätverk, krypterat vissa enheter och lagt vantarna på källkod för spel som Cyberpunk 2077, Witcher 3, Gwent och en för tillfället osläppt version av Witcher 3. Hackarna skriver i ett textdokument att all källkod, inklusive intern information från CDPR, kommer läggas ut på nätet om inte CDPR går med på hackarnas krav. I ett Twitter-inlägg om situationen berättar CD Projekt RED att de säkrat sin infrastruktur och börjat restaurera data från backuper och att de informerat rättsväsende om läget samt kontaktat IT-detektiver. CD Projekt RED meddelar även att de inte tror att hackarna lagt vantarna på information om spelare eller användare av studions tjänster. Oavsett vad som sägs kan det vara bra att byta lösenord på GOG.com. Tumnagel
22.7°
+
André Stray
0

Svenska Embracer köper upp Borderlands-utvecklarna
Samt Aspyr Media och Easybrain

Svenska Embracer Group, tidigare THQ Nordic, fortsätter köpa spelstudior. Den här gången är det Borderlands-utvecklarna Gearbox Entertainment som Embracer lagt vantarna på för närmare 3 miljarder kronor, hälften kontant och hälften med Embracer-aktier. Gearbox kommer fortsätta agera som ett separat företag under ledning av Randy Pitchford. Detta är inte den enda spelstudion som Embracer nyligen köpt upp. Företaget har också köpt upp Aspyr Media, som jobbat med att porta Civilization VI, Star Wars: KOTOR, med flera, till mobila enheter för 839 miljoner kronor och mobilutvecklarna Easybrain för 5,3 miljarder kronor. Tumnagel
44.0°
+
André Stray
0

Google lägger ner interna Stadia-spelstudion
Vi lär inte få se någon killer app till systemet

Google Stadia lanserades i november 2019 och har sedan dess visat sig vara en väldigt kompetent spelplattform. Även om intresset har varit svalt jämfört med jättarna Playstation och Xbox fick tjänsten visa musklerna rejält i slutet av förra året. Detta tack vare releasen av Cyberpunk 2077 som gav spelare den mest jämna och stabila spelupplevelsen jämfört hur spelet rullade på andra plattformar. Något Stadia-användare dock har väntat på sedan start är någon massiv titel från Google interna Stadia-studio som verkligen visar vad systemet går för. Men något sånt lär vi aldrig få se. Google har meddelat att deras egna Stadia-studio kommer läggas ner helt och bakom beslutet är att det kort och gott kostar för mycket pengar att göra spel. Stadia Games and Entertainment kommer lösas upp och de drygt 150 anställda kommer få nya poster inom företaget, medan vissa, som vice-chefen Jade Raymond, kommer lämna bygget. Med Stadia kommer nu Google skifta fokus en aning och ska i stället jobba med att förse deras samarbetspartners med en stabil spelplattform och streamingteknik. Stadia-chefen Phil Harrison säger detta om framtiden: “We’re committed to the future of cloud gaming, and will continue to do our part to drive this industry forward. Our goal remains focused on creating the best possible platform for gamers and technology for our partners, bringing these experiences to life for people everywhere.” Specifikt vad som kommer hända med Stadia i framtiden är för tillfället oklart. Just nu verkar det dock vara lugna puckar att fortsätta med Stadia och nya titlar från tredjepartsutvecklare kommer läggas till i spelbiblioteket i framtiden. Google har dock en tendens att stänga ner nischade tjänster efter en tid, RIP Inbox, men det verkar som att i alla fall tekniken kommer leva vidare. Det spekuleras att Google kommer göra Stadia till en white-label-streamingtjänst, det vill säga att tjänsten paketeras om och säljs vidare till spelstudior som får smälla på egen logga och använda den som om det vore spelstudions egna tjänst. Tumnagel
31.3°
+
André Stray
0

EA startar nya spelstudion Full Circle
Ska jobba med nästa Skate-spel

I somras meddelade EA att ett nytt spel i Skate-serien är på ingång, men vi fick inte se något från det nya spelet eller fick reda på när vi kommer få lägga vantarna på det. Nu verkar gänget bakom det nya Skate-spelet ha fått en sprillans ny arbetsplats i form av spelstudion Full Circle som är baserad i Vancouver under ledning av den tidigare Xbox Live-chefen Daniel McCulloch. Bland studions utvecklare hittar vi några Skate-veteraner som Deran Chung och Cuz Parry som jobbade med de tidigare Skate-spelen. McCulloch säger detta om den nya satsningen: "The fans wished Skate back into existence and we want them involved in the process from development to game launch and beyond. We want them to feel like they are a part of Full Circle. Wex27re all about having fun and making great games that people want to play with their friends. And, wex27re looking for more developers to help us build compelling worlds for players to explore." I brist på Skate 4-videor så har ni trailern för Skate 3 ovan, som för övrigt släpptes för elva år sen. Jösses. Tumnagel
40.2°
+
André Stray
0
Nästa sida