m

EA startar nya spelstudion Full Circle
Ska jobba med nästa Skate-spel

I somras meddelade EA att ett nytt spel i Skate-serien är på ingång, men vi fick inte se något från det nya spelet eller fick reda på när vi kommer få lägga vantarna på det. Nu verkar gänget bakom det nya Skate-spelet ha fått en sprillans ny arbetsplats i form av spelstudion Full Circle som är baserad i Vancouver under ledning av den tidigare Xbox Live-chefen Daniel McCulloch. Bland studions utvecklare hittar vi några Skate-veteraner som Deran Chung och Cuz Parry som jobbade med de tidigare Skate-spelen. McCulloch säger detta om den nya satsningen: "The fans wished Skate back into existence and we want them involved in the process from development to game launch and beyond. We want them to feel like they are a part of Full Circle. Wex27re all about having fun and making great games that people want to play with their friends. And, wex27re looking for more developers to help us build compelling worlds for players to explore." I brist på Skate 4-videor så har ni trailern för Skate 3 ovan, som för övrigt släpptes för elva år sen. Jösses. Tumnagel
39.4°
+
André Stray
0

Tencent köper sig in hos Life Is Strange-utvecklarna
Ska hjälpa Dontnod att börja självdistribuera spel

Kinesiska Tencent fortsätter öka sitt fäste i diverse spelstudior utanför Kina. Tencent äger bland annat Funcom, Riot Games och Sharkmob helt samt stora delar av Grinding Gear Games, Miniclip, Grinding Gear Games, Klei Entertainment och svenska GTFO-utvecklarna 10 Chambers. Nu har Tencent lagt 30 miljoner euro på franska utvecklarstudion Dontnod, som ligger bakom spel som Life is Strange, Vampyr och nya Tell Me Why, och detta har gett Tencent en minoritetsandel i Dontnod samt en plats i styrelsen. Totalt har Dontnod fått in 40 miljoner euro från investerare och pengarna ska hjälpa spelstudion att börja distribuera sina spel själva. Ordet på gatan är att Tencent för tillfället håller på att skrapa ihop några miljarder dollar för att köpa upp en stor speljätte och ryktena pekar på bland annat Rockstar-ägarna Take Two och EA. Tumnagel
29.8°
+
André Stray
0

Nytt Knights of the Old Republic-spel på ingång
Dock inte från EA eller Bioware

Gillar man Star Wars: Knights of the Old Republic så är detta möjligtvis det trevligaste spelryktet som cirkulerat på länge. Ett nytt tillskott i spelserien verkar nämligen vara på ingång och enligt ryktena är det inte Bioware eller någon annan EA-studio som jobbar på det. Folk med insikt säger att vi "aldrig kan gissa" vilken spelstudio som jobbar på det, så det kan väl vara vilken spelstudio som helst. Kanske Goat Simulator-utvecklarna Coffee Stain Studios? Vem vet. Mer Knights of the Old Republic är ju alltid trevligt och vi håller tummarna att spelet visas upp officiellt inom kort. Tumnagel
52.8°
+
André Stray
0

God of War-utvecklarna rekryterar folk till sprillans nytt spel
Söker art director till nytt projekt

Sony-ägda Santa Monica Studio har praktiskt taget bara jobbat med God of War-spel sedan starten 1999 (studions debuttitel var Kinetica som för övrigt ser ascoolt ut), men nu verkar det vara dags att bredda vyerna. Spelstudion söker nytt blod, mer specifikt art director, till ett nytt projekt som ännu inte presenterats. Via jobblänken, som ni hittar här nere till vänster, får vi inte reda på så mycket om den nya titeln utöver att det verkar bli ett AAA-spel. Vad det hela handlar om är förstås okänt, men i samband med God of War-releasen berättade Cory Barlog att han har massvis med spelidéer och troligtvis är det en av dessa idéer som kommer förverkligas. Kanske en reboot av Kinetica som undertecknad ville ha när han såg gameplay från originalversionen? Eller så handlar det om en ytterligare uppföljare till God of War. Oavsett är vi pepp. Tumnagel
42.4°
+
André Stray
0
2020

För stora sparfiler i Cyberpunk 2077 kan bli korrupta
CDPR: Ta bort föremål och crafting-grejer

Cyberpunk 2077 strular inte bara på konsol, utan även på PC. Nyligen uppmärksammades det att spelets sparfiler kan bli korrupta som de blir för stora, vilket verkar ske när sparfilerna klättrar över 8MB-sträcket. CD Projekt RED har bekräftat problemet och det verkar inte finnas något sätt att laga sparfilerna efter de blivit korrupta. Via GOG.com har dock utvecklarna levererat en lösning på problemet och ber spelare ladda om en äldre sparfil och sedan rensa upp föremål och craftinggrejer i sin virtuella ryggsäck. Troligtvis kommer detta fixas med en kommande patch, men för tillfället får PC-spelare som vill lira helt enkelt hålla koll på sin sparfils storlek. Sparfilsbekymren verkar endast påverka PC-versionen, så konsolspelare behöver inte oroa sig för korrupta sparfiler. Utöver detta verkar det som att CD Projekt RED:s investerare är lite missnöjda på spelstudions hantering av spelet. Mikolaj Orzechowski, Warszawa-baserad jurist och CDPR-investerare, ska enligt New York Times börjat undersöka om det är möjligt att stämma spelstudion för att ha ljugit om Cyberpunk 2077 potential för att säkra finansiering. Om ni verkligen, verkligen vill spela Cyberpunk 2077 just nu så är det nog bäst att antingen köpa spelet på Stadia, alternativt till PC och lira via Geforce Now, då spelet verkar vara mest spelbart via molnspelstjänsterna. Tumnagel
25.5°
+
André Stray
0

Riot Games jobbar på League of Legends-MMO
Oj, vilken överraskning!

Riot Games verkar vilja bygga ut League of Legends-universumet ytterligare. Greg Street, vice president of intellectual property and entertainment på Riot, har meddelat via Twitter att han börjat med ett nytt massivt projekt som är ett MMORPG som utspelar sig i League of Legends-universumet. Utöver att spelstudion jobbar på ett massivt multiplayerrollspel som utspelar sig i LOL-universumet, så har det inte levererats någon ytterligare information. Och då det hela verkar vara i ett rätt tidigt skede lär det nog dröja innan vi får se spelet in action. Jobbar ni med spelutveckling och känner er sugna på att jobba med Riots nya MMORPG så kan ni ju slänga iväg en ansökan till Riot Games. Tumnagel
39.5°
+
André Stray
0

Hideo Kojima teasar nyheter
Death Stranding 2? Silent Hill? Snatcher?

Ett gammalt djungelordspråk lyder: När Kojima talar så lyssnar man. Eller något. Oavsett vad man tycker om karls spel så är det alltid intressant att höra vad som är på ingång. Och det är vad vi kommer få göra under morgondagen. I samband med att hans nya spelstudio Kojima Productions fyller fem år kommer studion presentera några, enligt Kojima, intressanta uppdateringar som vi inte får missa. Vad det hela handlar om kommer vi inte få reda på förrän tidigt i morgon, förhoppningsvis kommer gänget presentera vad som kommer släppas härnäst. Det har sedan tidigare ryktats om att Kojima och gänget jobbar på någon form av skräckspel, men huruvida detta stämmer är okänt. Vi får se vad som gäller i morgon helt enkelt. Tumnagel
39.1°
+
André Stray
0

Dead Space-skaparna jobbar på ny rymdskräckis
The Callisto Protocol utspelar sig tydligen i PUBG-universumet

EA lyckades döda Dead Space-serien rejält med det tredje spelet i serien, men nu verkar det som att vi kommer få uppleva en rejäl rymdskräckis igen. Dead Space-pappan Glen Schofields nya spelstudio Striking Distance har släppt en trailer för The Callisto Protocol, vilket är ett nytt storydrivet singleplayerspel med en hel del läskigheter. Av någon anledning utspelar sig spelet i PUBG-universumet. The Callisto Protocol kommer släppas till PC och konsol 2022. Tumnagel
42.2°
+
André Stray
0

Microsoft blåser nytt liv i Perfect Dark
Utvecklas av The Initiative

Perfect Dark släpptes 2000 till Nintendo 64 och har fått ett ordentligt kultfölje sedan dess. Microsoft äger numera rättigheterna efter att de köpte upp Rare och gänget har nu bestämt att kultspelet ska få lite mer tid i strålkastarljuset. Under nattens Game Awards levererades en trailer för en ny version av spelet och den nya versionen kommer utvecklas av The Initiative, Microsofts nya spelstudio som grundats av Crystal Dynamics-veteranen Darrell Hallagher. Trailern för spelet har ni ovan och nedan hittar ni lite snack från utvecklarna. När spelet släpps är för tillfället okänt, men det kommer definitivt inte släppas i år i alla fall. Tumnagel
42.7°
+
André Stray
0

Mass Effect- och Dragon Age-chefer lämnar Bioware
Fler veteraner lämnar bygget

Bioware har förlorat ytterligare två stora namn. Biowares General Manager Casey Hudson och Mark Darrah, som varit executive producer för Dragon Age, har meddelat att de kommer lämna sina poster på spelstudion. Casey Hudson har jobbat med Bioware i nästan 20 år och var game director för Mass Effect-trilogin. Casey lämnade Bioware 2014 för att jobba som creative director för Microsofts speldivision, men återvände till Bioware 2017 när han erbjöds general manager-rollen. Hudson och Darrah har levererat varsitt blogginlägg gällande det hela och bland annat skriver Hudson detta: It’s not an easy decision to make, and big changes like this always come with a certain degree of sadness. I will miss being able to work every day with our inspiring developers on the biggest and most exciting projects I can imagine. But I also know that this is a good time for a change, for both myself and BioWare. Vad Hudson och Darrah kommer göra i framtiden är för tillfället oklart, men troligtvis lär de stanna kvar i spelbranschen. Tumnagel
35.1°
+
André Stray
0

Bioware-veteranen Mike Laidlaw startar Yellow Brick Games
Med andra veteraner från Bioware och Ubisoft

Mike Laidlaw jobbade en herrans massa år på Bioware och var bland annat lead designer för Dragon Age, Mass Effect och Jade Empire. För några år sedan lämnade han bygget och hoppade över till Ubisoft där han fick jobba med Assassinx27s Creed: Odyssey-utvecklarna för att ta fram ett spel baserat på King Arthur-berättelsen, vilket skrotades av en av Ubisoft-cheferna som i somras fick lämna bygget. Nu har det blivit känt vad Laidlaw ska göra i stället och inte helt oväntat är det mer spelutveckling som gäller. Men något oväntat är att han startat en ny spelstudio vid namn Yellow Brick Road tillsammans med veteraner från både Bioware och Ubisoft. I ett uttalande till Gamesindustry.biz säger Jeff Skalski, en av medgrundarna, detta om den nya studion: "We have learned a lot from working on world-class, multi-year projects with thousands of colleagues and we want to take a different approach. Leveraging a smaller talented team where people come first, we will create amazing worlds and experiences for all others to enjoy. The market is moving fast, and we have no desire to play catchup and chase it when we can influence where it goes. These goals drove us to found Yellow Brick Games." Den nya spelstudion är baserad i Quebec City och vill man ansluta sig till studion på något sätt så kan ni klicka på länken här nere till vänster och skicka iväg ett mail med intresseanmälan. Tumnagel
42.3°
+
André Stray
0

Embracer storshoppar spelstudior
12 utvecklarstudior och en PR-byrå

Den svenska speljätten Embracer Group har sedan sin start förra året köpt upp en hel del spelstudior. Senast i augusti la bolaget vantarna på sju spelstudior, inklusive Metro-utvecklarna 4A Games, och nu har ytterligare tolv spelstudior köpts upp som Shadow Warrior-utvecklarna Flying Wild Hog och Goat Simulator-utvecklarna Coffee Stain North, samt en PR-byrå vid namn Sandbox Strategies. Hela listan med uppköpta bolag har ni här nere: Flying Wild Hog Silent Games Coffee Stain North Quantic Lab SRL IUGO Mobile Entertainment Purple Lamp Studios Mad Head Games 34BigThings Nimble Giant Entertainment Snapshot Games Zen Studios A Thinking Ape Entertainment Detta betyder att Embracer nu har 58 utvecklarstudior under sitt paraply med 5 700 anställda i 45 länder. Ovan har ni en trailer för kommande Shadow Warrior 3. Tumnagel
40.4°
+
André Stray
0

Microsoft: Bethesda-spel ska vara bäst eller först på Xbox
Verkar inte ha planer att utesluta andra plattformar

Microsoft har de senaste åren köpt upp massvis med spelstudior som bakats in under Xbox Game Studios-paraplyet och det senaste köpet var Bethesda-ägarna Zenimax som Microsoft norpade för ringa 7,5 miljarder dollar. Det råder lite oklarheter om Microsoft kommer använda sina spelstudior för att leverera exklusiva titlar till Xbox-plattformen och det har snackats om att sådana planer kommer variera från spel till spel. Nyligen hade Microsoft ett samtal med sina investerare och under samtalet fick vi en lite klarare bild av hur Microsofts planer ser ut., Bland annat sades det att Microsoft vill att framtida Bethesda-titlar ska antingen ska släppas först på Xbox-plattformen eller i alla fall erbjuda en bättre eller bäst upplevelse på Microsofts spelplattform. Bland annat sades detta av Xbox-CFO:n Tim Stuart under samtalet: What wex27ll do in the long run is we donx27t have intentions of just pulling all of Bethesda content out of Sony or Nintendo or otherwise. But what we want is we want that content, in the long run, to be either first or better or best or pick your differentiated experience, on our platforms. We will want Bethesda content to show up the best as -- on our platforms. Så om ni inte sitter på Xbox-konsol eller PC så kommer ni troligtvis fortsätta kunna lira Bethesda-spel i framtiden. Tumnagel
38.4°
+
André Stray
0

Xbox Series X spår en ljus framtid
Vi har testat Microsofts next gen-konsol

TL;DR: Är du investerad i Xbox-världen sedan tidigare och vill fortsätta lira Xbox är Series X ett givet val. Konsolen har massvis med prestanda som får spel att se urläckra ut och flyta på riktigt bra. Formen är dock otymplig och gränssnittet lite väl plottrigt, men kan man leva med det belönas man med Xbox Series X en riktigt vass upplevelse. Tumnagel
47.8°
+
André Stray
0

Sharkmob utvecklar Vampire: The Masquerade-battle royale
Heja Malmö

Den malmöbaserade spelstudion Sharkmob skapades för några år sedan av före detta Hitman- och The Division-utvecklare. Under gårdagen de en liten teaser för sitt första spel. Spelet har inget namn ännu men det vi vet är att det kommer vara baserat på klassiska rollspelet Vampire: The Masquerade med battle royale-aspekter. Experience the next thrilling evolution of battle royale multiplayer action games set in the cult classic Vampire: The Masquerade universe where vampire sects are at war across the streets and rooftops of Prague. Choose your playstyle, go solo or together, battling rivals and the hostile Entity who’s hellbent on exterminating all vampires. Use your supernatural powers, weapons, and blood to become stronger in order to hunt, fight, and survive the night. Någon gång under nästa års andra halva är det tänkt att detta spel ska släppas. Tumnagel
37.3°
+
Frode Wikesjö
0

Kojima Productions jobbar på nytt spel
Har börjat rekrytera

Hideo Kojimas nya utvecklarstudio Kojima Productions lanserade sitt första spel Death Stranding för ett år sedan och nu verkar det vara dags att börja det ordentliga arbetet med nästa titel. Folk på spelforumet Resetera har uppmärksammat att spelstudion har börjat rekrytera folk för en ny titel och det söks folk för att fylla praktiskt taget alla olika sorters platser i bygget. Vad nästa titel kommer handla om är för tillfället okänt och känner vi Kojima rätt så lär det vara okänt fram till dagen då spelet släpps. Nästan i alla fall. Oavsett ser vi fram emot nästa äventyr och känner ni suget att söka jobb hos Kojima har ni länk till spelstudions jobbsida här nere till vänster. Tumnagel
41.7°
+
André Stray
0

Second Extinction ute nu på Steam Early Access
Panga dinosar!

Idag är det inte bara dags för Apple att visa upp lite nya mobiltelefoner, utan idag kommer vi även kunna skjuta massvis med utrotade reptiler tillsammans med vänner i Second Extinction. I spelet har dinosaurier av olika slag tagit över jorden och det är upp till oss att ta tillbaka kontrollen från dessa bestar tillsammans med upp till två andra spelare. Spelet är utvecklat av Avalanche Studios-ägda Systemic Reaction och spelet använder spelstudions APEX-motor som även används i titlar som Just Cause 4. Tumnagel
36.3°
+
André Stray
0

Rockstar köper Crackdown 2-utvecklarna Ruffian Games
Studion byter namn till Rockstar Dundee

Rockstar äger en och annan utvecklarstudio runt om i världen och nu har gänget införskaffat sig en tionde. Rockstar har köpt upp Crackdown 2-utvecklarna Ruffian Games som nu kommer byta namn till Rockstar Dundee. En skulle kunna tro att namnvalet har något att göra med Crocodile Dundee, men efter en ordentlig granskning har vi kommit underfund med att namnvalet kort och gott handlar om att spelstudion är belägen i Dundee i Skottland. Vad för Rockstar-relaterade arbeten studion kommer arbeta med är för tillfället okänt. Gänget har dock under den senaste tiden rekryterat folk för något Rockstar-projekt med fokus på actionspäckad multiplayerupplevelse. Tumnagel
38.3°
+
André Stray
0

Blizzard-veteraner startar Dreamhaven
Med ex-chefen Mike Morhaime i spetsen

För två år sedan lämnade Blizzard-chefen Mike Morhaime företaget för att jobba med någonting annat spelrelaterat. Sedan dess har fler Blizzard-veteraner lämnat bygget, men vad de skulle göra efter Blizzard har varit okänt. Nu är det inte lika okänt längre då Morhaime meddelat att han startat en ny spelstudio vid namn Dreamhaven tillsammans med sina gamla Blizzard-anställda. Dreamhaven kommer bestå av två utvecklarstudior vid namn Moonshot och Secret Door. Moonshot kommer ledas av Jason Chayes, Dustin Browder och Ben Thompson medan Secret Door kommer ledas av Chris Sigaty, Alan Dabiri och Eric Dodds. I ett uttalande skrivs detta om de olika studiorna: Moonshot is led by Jason Chayes, Dustin Browder, and Ben Thompson. Chayes was previously an Executive Producer at Blizzard Entertainment where he led the Hearthstone team, a Senior Director at Electronic Arts, and before that, led art teams for the Walt Disney Company’s game division. Browder’s twenty-five year career includes roles as Game Director on StarCraft II, Heroes of the Storm, Command and Conquer, and The Lord of the Rings. Thompson’s credits include Creative Director on Hearthstone, Art Director for the World of Warcraft trading card game, with additional credits on Dungeons & Dragons and Magic: The Gathering. Moonshot is also home to a team of seasoned developers who’ve collectively worked on some of gaming’s most popular franchises. Secret Door is led by Chris Sigaty, Alan Dabiri, and Eric Dodds, who’ve worked on multiple genre-defining games. Sigaty’s roles have included Executive Producer on Hearthstone, StarCraft II, and Heroes of the Storm, as well as Lead Producer on the original Warcraft III. Dodds was the original Game Director of Hearthstone and veteran game designer on World of Warcraft and StarCraft. Dabiri has filled both Technical Director and Game Director roles and has worked on Warcraft III, StarCraft II, and Heroes of the Storm. They are joined by a team of highly talented developers with extensive industry experience and are beginning to explore new game experiences together. Några spel har inte presenterats och det lär troligtvis dröja innan någon sådant sker. Men dessa personer har gett oss timmar och åter timmar av underhållning när de var hos Blizzard, så förhoppningsvis kommer trevligheter serveras. Tumnagel
53.7°
+
André Stray
0

Microsoft köper Zenimax Media för 7,5 miljarder dollar
Fler Bethesda-spel på ingång till Game Pass

Dagens "Oj, vilken överraskning" går till Microsoft som har meddelat att de kommer lägga vantarna på speljätten Zenimax Media för 7,5 miljarder dollar. Med köpet kommer Microsoft få samtliga spelstudior som Zenimax äger och dessa kommer bli en del av det ständigt växande Xbox Game Studios. Under Zenimax har vi spelstudior som bland annat Bethesda, id Software, Arkane samt Uppsalabaserade Machinegames. Vad detta betyder för framtiden är för tillfället okänt, men troligtvis kommer spelstudiorna få ordentligt med uppbackning från sina nya ägare. Huruvida detta kommer leda till fler Xbox-exklusiva titlar är också okänt, men det lär troligtvis inte hända. Microsoft verkar vara mer sugna på att skapa spel som går att spela överallt, så nästa Elder Scrolls lär inte bli exklusivt för Microsofts spelplattform. Förhoppningsvis i alla fall. Microsoft meddelar att ikoniska titlar från studiorna kommer läggas till i Xbox Game Pass illa kvickt, men vilka dessa titlar blir och när de kommer bli tillgängliga är för tillfället oklart. Tumnagel
50.7°
+
André Stray
0

Har du skaffat Microsoft xCloud?
Spelstreamingtjänsten är rätt härlig

Mobilspelande har den senaste tiden fått ett rejält uppsving med spelstreamingtjänster som Google Stadia och GeForce Now. Nu har mobilspelandet förbättrats ytterligare då Microsoft lanserat sin spelstreamingtjänst xCloud skarpt och är tillgänglig för prenumeranter av Game Pass Ultimate, som kostar 135 kronor i månaden. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

Trailer för Prince of Persia: The Sands of Time Remake
Re-re-re-rewind!

Ryktena stämde! Under gårdagens Ubisoft Forward-ström levererade spelstudion en första trailer för Prince of Persia: The Sands of Time Remake och denna kan ni skåda ovan. Spelet har fått en hel del kärlek och den nya versionen körs i Anvil-motorn, vilket är samma som används i Assassinx27s Creed-spelen, och har fått nya tillgångar, nytt kamerasystem och nya kontroller. Utvecklarna har även spelat in nya dialoger för spelet samt styrt upp ny motion capture samt gjort om mellansekvenser av olika slag. Fans av originalspelet kan vara glada att rösterna inte ändrats allt för mycket och Yuri Lowenthal lånar än en gång ut sin röst till den titulära prinsen. Prince of Persia: The Sands of Time Remake kommer släppas 21 januari till PC, PS4 och Xbox One. Spelet kommer vara spelbart på next gen-konsolerna, men endast via bakåtkompatibilitet. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

Hello Games jobbar på nytt storskaligt spel
Har de inte lärt sig att inte lova för mycket?

Hello Games jobbar med att förse No Manx27s Sky med nymodigheter och studion lanserade nyligen The Last Campfire, som ni för övrigt bör spela om ni inte gjort det. Utvecklarna har nu gett oss lite info om kommande projekt och i en intervju med Polygon berättar Hello Games-grundaren Sean Murray att Hello Games för tillfället jobbar på nästa stora projekt och säger att det spelet väntas bli ett lika ambitiöst projekt som No Manx27s Sky. Specifikt vad det handlar om är okänt, men vi får i alla fall reda på att spelstudions 26 utvecklare är uppdelade med att jobba på det nya projektet och No Manx27s Sky sida vid sida. Det nya projektet verkar vara i ett rätt tidigt skede, men förhoppningsvis kommer vi få ny information om det nån gång i framtiden. Att redan i detta skede jämföra det nya projektet med No Manx27s Sky får dock en att rygga tillbaka lite. No Manx27s Sky var som känt vid release inte precis vad Hello Games lovat att leverera, men vi hoppas att Hello Games lärt sig sin läxa och även om de hypar upp spelet så kommer de förhoppningsvis också leverera. Tumnagel
41.1°
+
André Stray
0

Svenska Embracer Group köper ytterligare sju spelstudior
THQ Nordics moderbolag storshoppar

Embracer Group, THQ Nordics moderbolag, har i samband med sin senaste kvartalsrapport meddelat att de köpt åtta nya bolag, varav sju är spelstudior. Bland annat har Embracer lagt vantarna på Metro-utvecklarna 4A Games och Insurgency-studion New World Interactive. Utöver spelstudiorna har Embracer också köpt Sola Media som agerar försäljningsagent för internationella film- och TV-rättigheter. Spelstudiorna kommer placeras om och arbeta under Embracer Groups dotterbolag som THQ Nordic, Amplifier Game Invest och Saber Interactive. Hela listan med uppköpta spelstudior har ni nedan: Pow Wow Entertainment Palindrome Interactive Rare Earth Games Vermila Studios Deca Games New World Interactive 4A Games Givetvis kom det även lite finansnyheter i kvartalsrapporten och Embracer Groups nettoomsättning låg på runt 2 miljarder under andra kvartalet, vilket är upp med 81 procent jämfört med samma period förra året. Hela kvartalsrapporten hittar ni via länken här nere till vänster. Tumnagel
46.8°
+
André Stray
0

Minecraft: Education Edition släppt till Chromebooks
Lagom till skolstarten

Nu har det gått fyra år sedan Microsoft och deras spelstudio Mojang släppte Minecraft: Education Edition till Windows. Nu kommer detta även till Chromebooks och går att ladda ner till datorer som kör Googles operativsystem Chrome OS. Med Minecraft: Education Edition blir det möjligt för användare att utbilda sig inom olika teknikämnen genom att ta olika kurser och göra olika projekt med hjälp av Minecrafts plattform. Chrome OS-versionen av Minecraft: Education Edition har stöd för så kallat cross-play så att det går att samarbeta med andra som kanske kör appen på Windows, Mac eller iPad. Minecraft: Education Edition till Chrome OS är gratis och går att ladda ner från Google Play Store. Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rocksteady bekräftar att de jobbar på Suicide Squad-spel
Ska visas upp senare i augusti

Efter att ha levererat tre relativt mästerliga Batman-spel har det varit rätt tyst från Rocksteady, men nyligen började det tisslas och tasslas om att spelstudion har något nytt DC-relaterat på ingång. Bland annat uppmärksammades domänköp som pekade på att Rocksteady jobbade på ett Suicide Squad-spel och detta har nu bekräftats. I ett Twitter-inlägg skriver Rocksteady att spelet kommer visas upp i samband med DC Fandome 22 augusti och av bilden att döma kommer självmordsgänget försöka ta kål på Stålmannen. Tumnagel
34.4°
+
André Stray
0

Trump bannlyser Tiktok i USA
Har skrivit på presidentorder

Donald Trump har tidigare sagt att Tiktok skulle förbjudas att användas i USA och i natt skrevs spikades detta med en presidentorder. Ordern handlar om att amerikaner förbjuds att utföra transaktioner till Tencent och ByteDance, vilket i sin tur förbjuder användningen av Tiktok samt chattappen WeChat. Enligt Trump beror detta på att Tiktok kan används för att sprida desinformation som gynnar det kinesiska kommunistpartiet samt desinformation om COVID-19. Det sista är aningen ironiskt då Trumps inlägg om coronavirus har plockats ner av både Twitter och Facebook på grund av samma anledning. Det har spekulerats att detta också skulle påverka Tencent-ägda spelstudior som Riot Games, Supercell, Grinding Gear Games och Funcom, men det verkar bara vara WeChat som påverkas. Presidentordern kommer börja gälla om 45 dagar, vilket betyder att Microsofts potentiella köp av Tiktok måste ske relativt snabbt. Tumnagel
42.8°
+
André Stray
0

Cuphead släppt till PlayStation 4
Kolla in trailern här

Nu har det uppskattade plattformsspelet Cuphead släppts till PlayStation 4. För att uppmärksamma det så har spelstudion StudioMDHR även släppt en schysst stop-motion-film för spelet vilken ni kan kolla in här ovanför. I Cuphead möts spelaren av en tecknad värld som påminner om hur animerade tv-serier såg ut på 1930-talet. Spelet släpptes ursprungligen till pc och Xbox 2017 men finns alltså från och med igår även till PlayStation. Spelet kostar cirka 200 kronor. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Minecraft säger hejdå till Amazon
Nu flyttas Minecraft Realms över till Microsofts egen molntjänst Azure

CNBC rapporterar att Microsoft och deras spelstudio Mojang Studios har börjat migrera all lagring av Minecrafts molntjänster från Amazons molnplattform AWS till Microsofts konkurrerande plattform Azure. Enligt en talesperson för Mojang Studios så beräknas flytten av Minecraft-data från AWS till Azure vara klar i slutet av året. En del ställer sig frågande till varför Microsoft, som köpte Mojang 2014, har väntat i över fem år för att flytta över Minecrafts data till sin egen moln-plattform. Det svaret kanske går att finna i en intervju med som Xbox-chefen Matt Booty hade med branschsajten GameIndustry.biz nyligen: "It would be easy for a large organization to come in and say: x27Hey, wex27re going to show you how itx27s done. Wex27re going to get you off this Java code. Wex27re going to get things moved over to C. Wex27re going to get you off Amazon Web Services and over to Azure. But itx27s important to realize that the conditions that created Minecraft, how it came to be, are likely to be things that are difficult to recreate within a more corporate structure." Minecraft har fram tills nu använt AWS för att hosta Minecraft Realms, prenumerationstjänsten som låter Minecraft-spelare skapa virtuella servrar utan att behöva fixa hårdvara eller annat till detta själva. Tjänsten kostar 8 dollar i månaden och framöver kommer Microsoft med andra ord kunna håva in hela den summan själva istället för att skicka vidare det till sin värsta konkurrent på molnlagrings-fronten. Tumnagel
43.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Blod, vind och dueller i Ghost of Tsushima
Vi har spelat Sucker Punchs Kurasawa-hyllning

Vad får man om man kombinerar Sekiro med The Witcher 3 och sedan strör över en hel del inspiration från Kurosawa-filmer? Jo, ett riktigt bra, vackert och underhållande äventyrsspel som lyckas fånga känslan i att vara en samurai. Tumnagel
40.9°
+
André Stray
0
Nästa sida