LIVE 19:50 NASA hälsar på hos en asteroid! LIVE 02:00 Eldrivna Hummern presenteras inatt!
m

Karmas helt eldrivna GSe-6 kommer kosta 79.900 dollar
Ska börjar rulla ut till kunder nästa år

För en månad sedan fick vi reda på att biltillverkaren Karma Automotive har en elbil kallad GSe-6 på gång. Den ska lanseras nästa år och nu får vi reda på att prislappen kommer börja på 79.900 dollar. En reservation går bra att göra på länken nedan nu och den kostar 100 dollar som man får tillbaka om man skulle ångra sig. För pengarna får man en modell som ser ut som Revero GT men som har en elektrisk drivlina istället för range extender-historian. Räckvidden kommer att ligga på 48,3 mil men några siffror kring motor, batteripack och liknande får vi tyvärr inte just nu. Bilen har uppkopplingsmöjligheter, haptiska rattknappar, surround-kamera, adaptiva strålkastare, 21-tumsfälgar och självkörning i nivå 2 som standard. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Jaguar lyfter XF
Får trevligare interiör

Det har blivit dags för en uppdatering av Jaguars modell XF och så här ser den ut. I vanlig ordning är det lite nytt utseende här och där, uppfräschad interiör och nya motoralternativ som står på schemat. Bilen får nya strålkastare, ny stötfångare fram och bak och andra bakljus. Under huven kan man välja mellan två stycken olika fyrcylindriga maskiner - den ena ger 250 hästar och den andra 300. Den förstnämnda har en åttastegad automatlåda som driver bakhjulen, fyrhjulsdrift finns dock som tillval. Den starkare har samma låda men går bara att få med drivning på alla fyra. En del marknader kan även få en turbomatad diesel med mildhybrid-teknik. Insidan får en ny kurvad skärm på 11,4 tum där man sköter infotainmentsystemet. Den kör det senaste operativsystemet Pivi Pro och Apple CarPlay och Android Auto är standard. Instrumentklustret består också av en skärm och denna är på 12,3 tum. Vad uppdaterade XF kostar och när den lanseras är tyvärr oklart för tillfället. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

Nissan Re-Leaf kan komma med ström om den försvunnit
Bara den inte får sladd på vägen

Nissan visar nu en lite annorlunda version av modellen Leaf. Denna kallar man för Re-Leaf och det är ett räddningsfordon som kommer med ström om det skulle vara brist på denna vara. Om en olycka har inträffat och man snabbt behöver ström på platsen för att driva olika saker ska denna bilen kunna komma och fixa det. Laddkontakten i bilen kan här även mata ut ström och runt om bilen finns det ytterligare tre stycken uttag som ger 240 volt. Bilens batteripack är på 62 kWh och det ska vara tillräckligt för att samtidigt kunna köra externa LED-strålkastare på 100 watt, en borrmaskin, en ventilator och en ventilationsfläkt i ett dygn. Re-Leaf har även höjts, fått hasplåtar fram och bak och grova terrängdäck för att kunna ta sig fram på eländiga platser. Insidan har fått sig ett arbetsbord, skärmar i bakluckan och diverse andra bra-att-ha-prylar. Man har även kastat ut baksätet för att kunna lasta mer grejer där istället. Tumnagel
51.4°
+
Bobby Green
0

Det här är uppdaterade Hyundai i30 N
Nu med dubbelkopplingslåda

Efter en teaser är nu uppdaterade Hyundai i30 N presenterad. Bilen har förutom lite fräschare utseende fått en ny åttastegad dubbelkopplingslåda med paddlar bakom ratten och nya förarassistans- och säkerhetsfunktioner. I fronten sitter nya LED-strålkastare med V-formade varselljus. Hatchbacken får även uppdaterade bakljus med LED i sig. Det finns sju stycken olika lacker att välja mellan och Performance Blue kallas den vi ser här. Väljer man till Performance Package får man bland annat 19-tumsfälgar som är 14,4 kilo lättare än de tidigare 19-tummarna som erbjöds. Fälgarna är skodda med Pirelli P-Zero-däck. På insidan kan man nu för första gången välja till N Light Seats. Det är ännu sportigare framstolar som är 2,2 kilo lättare än standardstolarna. De är i läder och Alcantara och har sömmar i blått. N-loggan i nackstödet är upplyst. Motorn är en turboladdad fyra på 2,0 liter som ger 250 hästar och 353 newtonmeter i vrid. Performance Package ger dig dock 280 hästar och 392 newtonmeter. Vill du inte ha den nya dubbelkopplingslådan kan du även få bilen med sexpetad manuell låda. 0-100 km/h ska gå på 5,9 sekunder och toppfarten anges till 250 km/h. Uppdaterade i30 N lanseras i Sverige i början av nästa år. Pris kommer att presenteras längre fram. Läs allt om bilen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Förvandla en ny BMW R nineT till en BMW R7 från 1934
Nytt kit ger dig äldre utseende

För ett år sedan började företaget Nmoto berätta att de hade ett nytt kit på gång till BMW:s motorcykelmodell R nineT. Nu är kitet färdigt och smackar du på detta på din hoj får du ett utseende inspirerat av modellen R7 från 1934. Kitet som heter Nmoto R sevenT kostar 6950 dollar och det består av en ny tank, soppapump, slangar till detta, skärmar fram och bak, nytt bakljus, flytt av oljekylaren, skydd över gafflarna och motorn, ny strålkastare, nya blinkers och en förlängning av avgassystemet. Motorn, fjädringen, chassiet, bromsarna och hjulen låter man vara orört. Vad tycker ni? Tumnagel
45.3°
+
Bobby Green
0

Honda presenterar nya N-One
Kan denna komma till Sverige som elbil tack?

Jag har en fäbless för små bilar och önskar ibland att jag bodde i Japan där det kryllar av massa små godsaker. En modell som Honda säljer där är N-One och den presenteras nu i ett uppdaterat utförande. Första generationen av N-One kom 2012 och 2017 fick denna sig en facelift. Nu är det alltså dags för generation två att göra entré. Designen på den lilla kei-bilen har ändrats på en del ställen och nu kan man få den med manuell sexpetad växellåda. Drivningen sker på framhjulen men du kan faktiskt även få fyrhjulsdrift som tillval. Eftersom denna typ av bilar måste ha en väldigt liten motor är det precis som i många övriga bara en liten turbomatad trecylindrig maskin på 0,66 liter som ser till att ta denna skapelse framåt. Det sitter nya LED-strålkastare framtill och även bakljusen har LED-teknik i sig. Det finns tre stycken olika utrustningsnivåer och dessa är Original, Premium och RS. Den sistnämnda är den sportigaste. Vad man får betala framgår inte. Bilen har premiär i Japan senare i höst. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Audi Q2 får sig ett lyft
Ska likna syskonen mer

Audis minsta SUV Q2 får sig nu ett lyft på in- och utsidan för att bättra matcha sina äldre syskon. Det som är nytt utseendemässigt är att grillen sitter lite längre ner och att mönstret i den är förändrat. De främre luftintagen har också designats om. Nya LED-strålkastare är också standard och bakljusen har gjorts om, dessa går nu även att få med dynamiska blinkers. Insidan får en ny växelväljare, nya luftutblås och nya materialval. Framstolar som är ställbara i fyra lägen är numera även standard precis som elbaklucka, parkeringssensorer bak och farthållare. Fem nya lackalternativ erbjuds - Apple Green, Manhattan Gray, Navarra Blue, Arrow Gray och Turbo Blue. Förförsäljningen drar igång denna månad och i Tyskland börjar priset på runt 25.000 euro. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

Hyundai uppdaterar Kona
Kommer i N Line-version

Hyundai presenterar nu ännu en gång en uppdaterad version av modellen Kona. Förutom lite nytt utseende är det nya att den erbjuds i N Line-version. Ingen riktig N alltså, utan en N Line som innebär lite sportigare detaljer. Bilen har fått nya DRL-ljus, en ny nedre del på stötfångaren, svart grill, nya bakljus och nya strålkastare. N Line får fräsigare kjolpaket runt om, större fälgar och tre extra små luftintag i nosen. Under huven har bland annat den starkaste T-GDI Smartstream-motorn uppdateras. Den turbomatade fyran är på 1,6 liter, ger 200 hästar och kopplas till en sjustegad dubbelkopplingslåda. Den här kan man få med drivning på endast framhjulen eller alla fyra. Det finns även fler bensin- och dieselmotorer och mildhybrider att välja mellan. En hybrid erbjuds också och den kombinerar en bensinfyra på 1,6 liter med en elmotor som får sin kraft från ett batteripack på 1,56 kWh. Effekten är 140 hästar och paketet kopplas till en sexstegad dubbelkopplingslåda som driver framhjulen. Insidan har ett digitalt instrumentkluster på 10,25 tum och man kan få samma storlek på infotainmentskärmen på mittkonsolen. Annars är det nya färger, nya materialval och stämningsljus som är nyheterna här. De första exemplaren av uppdateringen ska komma till återförsäljare i slutet av året. Några priser har vi tyvärr inte än. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0

Aston Martin presenterar DB5 Junior
Lek James Bond i ett mindre format

Klart att även kidsen ska glida runt i en klassiker. Aston Martin presenterar nu tillsammans med The Little Car Company DB5 Junior som är en mindre version av den klassiska Bond-bilen. Den är i skala 1:3, går på el och blir din från 35.000 pund. För pengarna får du en bil som mäter runt tre meter i längd, 1,1 i bredd och som har plats för både en vuxen och ett barn i sig. Chassiet är i aluminium, karossen i kompositmaterial och på vågen står det 270 kilo. Kraften kommer från en elmotor som ger 6,8 hästar vilket är tillräckligt för att kunna topp 48 km/h. Räckvidden på en laddning anges till mellan 1,6 och 3,2 mil. Det finns även en vassare version som heter DB5 Vantage Junior som kostar från 45.000 pund. Den har istället 14 hästar, dubbla batterier, kaross i kolfiber och en räckvidd på mellan 3,2 och 6,4 mil. Toppfarten anger man inte men den ska vara snabb. Vidare finns ventilerade skivbromsar, lysande strålkastare och bakljus, blinkers och tuta. Smiths-instrumenten på insidan är fullt fungerande och inredningen går i svart skinn. Precis som med originalet DB5 kommer endast 1059 stycken exemplar att bli till. Tillverkningen ska dra igång i Storbritannien nästa år. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Uppdaterade Porsche Panamera har premiär 26 augusti
En försiktig facelift

Porsche har en liten facelift av modellen Panamera på gång och nu får vi en teaserbild på just denna. Bilen kommer att ha sin världspremiär den 26 augusti och det vi kan vänta oss är bland annat nya DRL-ljus i fronten och något uppdaterade strålkastare och baklampor. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Skiss på Skoda Enyaqs Matrix LED-strålkastare
Snart premiär

Skodas kommande elbil Enyaq kommer gå att få med Matrix LED-strålkastare och dessa visar man nu upp lite närmare på en ny skiss. Petr Nevrela som är chief of exterior lighting design hos Skoda säger följande: "The design of the Enyaq iV’s lights is alluring and friendly. The precise lines, geometric arrangement and especially shining glass surfaces will charm the eye, and new details become apparent from every different angle of observation and under changing light conditions." Vi får även en skiss på hur baklamporna ser ut och precis som hos övriga Skoda-modeller får de en rak och skarp design. Den färdiga produkten visas upp den 1 september. Tumnagel
44.2°
+
Bobby Green
0

Det här är uppdaterade Bentley Bentayga Speed
Världens snabbaste SUV

För lite mer än en månad sedan presenterade Bentley uppdaterade Bentayga och nu är det dags för den snabba versionen Speed att göra entré. Under huven finns här en dubbelturbomatad W12:a på 6,0 liter som ger 635 hästar och 900 newtonmeter i vridmoment. Till maskinen kopplas en åttastegad automatlåda som driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h går på snabba 3,9 sekunder och toppfarten anges till 306 km/h. Motorn har möjlighet att släcka halva cylinderbanken och bara puttra på sex burkar om belastningen är låg. Tekniken känner av vilken bank som är bäst att släcka för tillfället och som väntat är detta inget som föraren eller någon i bilen kommer att märka av, det bara sker. En annan sak är att om femte eller åttonde växeln är i och föraren släpper gasen så kommer momentomvandlaren att öppna sig och motorn gå ner på tomgång. Utseendemässigt skiljer sig Speed genom att ha mörkare strålkastare, sidokjolar i bilens färg, andra stötfångare fram och bak, större vinge baktill, 22-tumsfälgar och ovala avgaspipor. Det står även Speed på sidan så att ingen misstar denna för en snik-version. Lansering och pris vet vi inte än tyvärr. Tumnagel
35.4°
+
Bobby Green
0

Leveranserna av Bugatti Divo drar igång
Två års utveckling är nu klar

För två år sedan presenterade Bugatti modellen Divo som är en vidareutvecklad version av Chiron med ett annat skal. Nu är man redo att dra igång de första leveranserna av hyperbilen som har en prislapp på fem miljoner euro. Endast 40 stycken exemplar kommer att tillverkas och det kunderna får är en bil som har 90 kilo mer downforce än Chiron, helt annan front med andra strålkastare och väldigt speciella bakljus bestående av 44 stycken små ljusfenor på vardera sida. Bakom sittbrunnen hittar vi återigen W16-snurran på 8,0 liter med fyra turbo-aggregat. Den ger 1500 hästar och 1600 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på snabba 2,4 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 380 km/h. Bugattis vd Stephan Winkelmann säger följande: "The Divo marks a milestone in Bugatti’s history, spanning over 110 years. The Divo will now enter our history books, alongside the cutting-edge Veyron and Chiron hyper sports cars. It starts a new era at Bugatti – the era of modern coachbuilding. With the Divo, we have created a highly customized masterpiece of automotive craftsmanship." Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Gordon Murray visar upp GMD T.50
McLaren F1 har återuppstått i uppdaterad version

Så, nu är den äntligen presenterad - Gordon Murrays senaste skapelse. GMD T.50 som den heter får ses som en McLaren F1 2.0 där Gordon plockat med sig alla lärdomar från det projektet och tagit det in i framtiden. Saker som inte var möjliga att göra back in the days har man gjort nu och inget, absolut inget, som finns på den här bilen är onödigt. Allt har en funktion och allt är genomtänkt in i minsta detalj som Sickan hade sagt. Resultatet är ett rent mästerverk i ingenjörsskap och ytterligare ett bevis på att Gordon vet vad han pysslar med. Tänk att kunna trycka ur sig en sån här grej när man nyss fyllt 74 (!) - helt galet imponerande. Så vad är GMD T.50 då? Jo, det är en superbil där föraren sitter i mitten och passagerarna sitter på varsin sida, precis som i McLaren F1. Bakom kolfibermonocoquen sitter givetvis en V12:a för något annat vore otänkbart här. Den har ingen som helst konstgjord andning och är ett fantastiskt bygge som Cosworth knåpat ihop precis som Gordon ville ha det. Motorn är oerhört kompakt och ett av kraven var att den inte skulle ha några fula remdrivna saker hängandes på sig - som generator och ac-kompressor. Det löste givetvis Cosworth och det enda man ser när man tittar ner i motorrummet kommer vara ett par vackra ventilkåpor och slingrande grenrör. Inte en flimsig plastkåpa som täcker härligheten så långt ögat kan nå. Maskinen som är på 4,0 liter ger 663 hästar vid sinnessjuka 11.500 varv. Max vridmoment ligger på 467 newtonmeter vid 9000 varv. Varvstoppet ligger på 12.100. Till den sitter en sexpetad manuell växellåda och drivningen sker som väntat bara på bakhjulen. Alla rätta ingredienser en superbil ska ha alltså. Andra siffror som är intressanta är 4,35 meter i längd, 1,85 i bredd, 1,16 hög, 2,7 i hjulbas och 986 kilo på vågen. Och det är inte torrvikt utan med alla vätskor i. Vad bilen gör 0-100 på eller vad den toppar är inte intressant enligt Gordon, utan det som betyder något är känslan man får på vägen dit. Men med dessa siffror i bagagen lär den inte bli långsam i alla fall. Designen är ganska slätstruken och det är meningen också. Här finns inga megastora frontläppar, diffusors, vingar eller andra saker som sticker ut. I fronten finns två stycken luftintag som skickar luft till motorns kylare. Under vardera strålkastare finns också små luftintag och dessa skickar luft till ac och värme-paketet. Annars är det väldigt cleant i fronten, och på resterande ställen också faktiskt. Bakom framhjulen skickas luften ut via stora hål och för att få till aerodynamiken bra eftersom det inte finns några vingar har man monterat en fläkt i rumpan. Det här är inget nytt påhitt och det fanns faktiskt även på McLaren F1, fast inte lika synligt. Den här startar när det behövs och drar luft från fronten till baken och suger fast bilen mot marken. Intressant grej som du inte ser på någon annan superbil idag. Baken påminner en hel del om Ferrari 488 GTB i mina ögon och det som drar ögonen till sig är självklart fläkten. Bilen som visas upp nu är endast en prototyp och allt är inte helt färdigt, så jag hoppas att rutnätet som nu bara var ett klistermärke där bak blir till något riktigt på produktionsbilen - gissningsvis ventilationsgaller för motorn som lär bli ganska så varm efter inspirerad körning. Priset för ett exemplar då? 2,36 miljoner pund. Endast 100 stycken ska tillverkas och två tredjedelar ska redan vara sålda så snabba dig på med att beställa. Jag är inget jättefan av nya bilar och tycker att "alla" är likadana utan några direkta överraskningar. Men i år har det nu faktiskt släppts två stycken som direkt hamnade på min villhöver-lista. Den första är Koenigsegg Gemera och den andra är den här. Vilka bilar! Nu tycker jag att ni gör det enda rätta och lägger en timme på att titta på videon nedan där Gordon berättar om bilen för Harry Metcalfe. Det kommer bli det bästa ni har sett på hela dagen. Tumnagel
43.1°
+
Bobby Green
0

Det här är uppdaterade Maserati Ghibli
Nu som mildhybrid

Maserati drar nu täcket av uppdaterade Ghibli som de hajpat så mycket om det senaste. Och inte nog med att utseendet knappt har förändrats, allt snack om elektrifiering resulterade inte i en laddhybrid eller ens en vanlig hybrid, utan bara en fjuttig mildhybrid. Designmässigt har bilen en ny grill och uppdaterade strålkastare. Sen finns det även lite nya blåa detaljer för som ni vet måste alla elektrifierade fordon ha sådant på sig, annars räknas det inte. Under huven sitter en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 330 hästar och har 450 newtonmeter i vrid. Den i sin tur får sällskap av ett 48-voltssystem som alltså är det som gör den till en mildhybrid. 0-100 km/h ska gå på 5,7 sekunder och toppfarten anges till 255 km/h. Jämfört med Ghibli Diesel väger den här 80 kilo mindre. Den blandade förbrukningen anges till mellan 0,85-0,96 liter per mil. Maseratis första helt eldrivna modell blir nya GranTurismo och GranCabrio som ska dyka upp någon gång nästa år. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0

Ares Design släpper ny film på Panther ProgettoUno
Den nya Panteran

Våren förra året presenterade Ares Design Panther ProgettoUno - en bil man kallade för den spirituella uppföljaren till klassikern De Tomaso Pantera. Egentligen är det dock "bara" en Lamborghini Huracán med ny kaross, popup-strålkastare och baklysen från Corvette C7. Nu har man gjort en ny film på bilen där vi får se den rulla på väg och lite annat. Bilen ska nu vara redo för produktion och endast 21 stycken exemplar kommer att tillverkas. Varje har en prislapp på, håll i er nu, 615.000 euro. Tumnagel
45.6°
+
Bobby Green
0
Nästa sida