m

Volkswagen börjar sälja Taigo i Europa
En liten coupé-suv

Volkswagen har under ett år sålt modellen Nivus i Sydamerika och nu är det dags för Europalansering. Här kommer den dock att heta Taigo och enkelt uttryckt skulle man kunna säga att det är en coupé-variant av T-Cross. Modellen byggs på samma plattform (MQB) som Polo och T-Cross. I Sverige har Volkswagen valt att inte sälja Polo med motiveringen att T-Cross säljer så mycket bättre. Trenden med coupé-varianter av suvar fortsätter alltså, det här är Volkswagens första men det lär inte vara den sista. Till Sverige kommer modellen i höst och man kommer att erbjuda två varianter, båda med R-line-utrustning och bensinmotorer, den ena på 110 och den andra på 150 hästar. R-line betyder mycket standardutrustning som LED-strålkastare och digital cockpit. Vill man köpa snik får man helt enkelt välja T-Cross. Trots den sluttande taklinjen får man in 438 liter i bakluckan. Åtta färger kan man välja mellan och det går att få taket i svart färg. Det finns även en version som man kallar för Black Style. Pris är inte satt ännu. Tumnagel
35.0°
+
Roger Åberg
0

Porsche ansiktslyfter Macan en smula
Sista med fossil?

Snart kommer en ny Macan som drivs av el och den är nog väldigt efterlängtad av Porsche-handlarna eftersom fossilversionen inte finns som hybrid och därför är rejält dyr att köpa här i Sverige. Men fossil-Macan kommer att finnas kvar ett tag till eftersom Sveriges skatteregler inte gäller i hela världen och det finns ett fortsatt sug efter mindre bensin-suvar. Man skakar om lite i versionerna av bilen. Turbon kommer att försvinna och GTS kommer att bli den nya toppmodellen. I förra generationen var S starkare än GTS men inte i den här generationen. Både S och GTS drivs av en 2,9 liter stor V6 med biturbo men som GTS levererar den 440 hästar (+60) och som S "bara" 380 hästar (+26). 0-100 går på 4,3 respektive 4,6 sekunder. Som insteg finns vanliga Macan som har 265 hästar och tar 6,2 sekunder till hundra. Alla modeller har PDK-låda och fyrhjulsdrift. Chassit ska enligt Porsche reagera snabbare och känsligare på körstil och körsituationer och de aktiva dämparna har justerats efter Macan. Dessa är standard i S och GTS. Luftfjädring är numera också standard i GTS och där har man sänkt karossen 10 mm. Ska man se skillnaderna i design ska man vara riktigt vaken. I fronten har lite olika detaljer lackats i bilens färg eller på GTSen svarta. LED-strålkastarna är numera standard vilket även backspeglar i sport design är. Tre nya färger finns för den som vågar, de heter Papaya, Gentian Blue och Python Green. Som standard är nu också större fälgar där Macan nu har 19, Macan S 20 och Macan GTS 21 tum. På insidan har det hänt lite saker och Macan har fått en ny mittsonsol. Du kan numera också få 911:ans GT-ratt. Baspriserna ligger på 655.000 kronor för Macan, 735.000 kronor för Macan S och 870.000 för Macan GTS. På bilderna nedan är den orangea S och den röda och gröna GTS. Tumnagel
37.7°
+
Roger Åberg
0

BMW släpper frostsvarta versionen av X5/X6/X7
Men är mattsvart fortfarande coolt?

Tydligen så är var åttonde bil som BMW säljer en X5, X6 eller X7. Inte så förvånande kanske, modellerna är populära. Nu släpper man en specialversion av de stora suvarna som man kallar för Black Vermilion edition. Det går att få alla motoralternativ med tillägget som ger en färg som BMW kallar för Frozen Black och en del röda detaljer, som grillen. Bilarna har även laser-lysen och M Sport-paketet. Självklart har man feta fälgar, svarta 22-tummare. Vi har inte hittat några svenska priser men i Tyskland kostar dessa från 93.200 euro för X5, 100.700 euro för X6 och 108.700 euro för X7. Tumnagel
38.2°
+
Roger Åberg
0

Genesis visar sin G70 Shooting Brake
Fler bilder på bilen gjord för Europa

Hyundais lyxmärke Genesis är på väg till Europa och ett antal modeller är på gång. Först ut är G80, GV80, G70 och GV70, men för att riktigt passa in så har man inte bara sedaner och suvar. Nä, för att blidka våra hjärtan har man tagit fram en kombi av G70. Så mycket mer får vi inte veta om bilen just nu, men märket har börjat säljas i Europa i juli och först ut va länderna Tyskland, Storbritannien och Schweiz. När märket kommer till Sverige är okänt. Tumnagel
38.7°
+
Roger Åberg
0

Jaguar ska åter bli ett lyxbilsvarumärke
Modern lyx är ledorden

Jaguar har haft en konstig resa. För mig är det ett varumärke som gjort lyxiga läckerheter, men sen kom Ford och köpte märket och gjorde någon Ford Mondeo-deluxe-soppa av det. Efter Ford har Tata försökt få fart på märket och placerat det som en konkurrent till BMW och de andra tyskarna, något som har gått sådär. Nu har nya chefen Thierry Bolloré tagit tag i saken och i en intervju med Auto Express från förra veckan berättar han mer om framtiden. Jaguar ska sluta kriga med tyskarna utan istället kliva upp en klass och konkurrera med Bentley. Prislappen ska börja runt 100.000 pund och alla modeller ska bli elektriska. Man fokuserar på tre grundmodeller, bland annat en två dörrars sportbil och en crossover. Man kallar det hela för modern lyx. Thierry verkar hålla med om att Jaguar är rätt söndermanglat som varumärke. "When Jaguar was incredibly successful, at the time when the E-Type got onto the market, it was a copy of nothing. That is what we are preparing now. I think Land Rover is a fantastic story and the potential of Range Rover, Defender, Discovery is extraordinary. But the situation of Jaguar was really a concern from outside, and more than a concern from inside, because the brand has been damaged to a certain extent." Även om det alltså verkar komma en crossover i framtiden så vill Thierry inte att Jaguar ska ha en massa suvar i sortimentet. Han säger att det i dag finns modeller hos Jaguar och Land Rover som överlappar varandra och att så ska det inte vara. Land Rover ska få ta den bilen av kakan helt enkelt, så får Jaguar göra något annat. Men det betyder inte att Jaguar kommer att göra små bilar, Thierry säger att kunderna efterfrågar bilar med gott om utrymmen och det ska man leverera. Problemet för Jaguar i det korta scenariet är att man inte har en elbilsplattform som man gillar. Men man letar efter detta och planerar att vara helt elektriska 2025. Tumnagel
39.4°
+
Roger Åberg
0

ID. Buzz har börjat rulla på gatorna
I maskerad form

I den här elbilstrenden som pågår så ser vi en herrans massa suvar och några roliga saker som Honda e. En bil som tillhör de där roliga är ID. Buzz från Volkswagen, som typ är en modern variant av den klassiska folkabussen. Nu har den setts rulla på gatorna i maskerad form. Volkswagen har ju redan tidigare sagt att den blir verklighet så det vet vi ju, men ändå roligt att se den testas på riktigt. ID. Buzz väntas komma nästa år. Och lugn, den kommer inte se ut som bilderna nedan. På dessa har den konstiga klistermärken över lysena. Men formerna kommer att vara där och man kan tydligt se storleksskillnaden mot en "vanlig" folk-buss. Bilen kommer att byggas på VWs elbilsplattform MEB som även ID.4 byggs på. Tumnagel
42.0°
+
Roger Åberg
0

BMW ansiktslyfter X3 och X4
Bara lagom stora njurar

Det är dags för en liten uppdatering av BMWs mindre suvar X3 och X4. På utsidan ser vi ny front med lite annorlunda njurar och smalare lampor. LED är standard men man kan även få Matrix-lysen eller Laser-lysen om man vill. Njurarna är stora men av en rimlig storlek ändå, X3 får kromade och X4 lite sportigare. Motoralternativ finns det gott om. Gemensamt för alla är nu att alla är mildhybrider och alla har fyrhjulsdrift. X3 kommer i hela sju versioner där billigaste versionen kostar 491.000 kronor och dyraste M40i kostar 702.000 kronor. X4 saknar laddhybriden X3 30e som kommer fem mil på en laddning. Den har i vanliga fall 292 hästar, men kan få 41 till under kortare perioder och bör alltså vara rätt pigg. På insidan så har tekniken fått sig en uppdatering där den största nyheten kanske är att deras digitala cockpit i plus-version numera är standard, denna har en 10,25 tum stor skärm. Här är alla versioner och svenska priser: X3 xDrive 20i = 491.000 SEK X3 XDrive 30i = 565.000 SEK X3 xDrive M40i = 702.000 SEK X3 xDrive 30e = 632.000 SEK X3 xDrive 20d = 510.000 SEK X3 xDrive 30d = 582.000 SEK X3 xDrive M40d = 697.000 SEK X4 xDrive 20i = 513.000 SEK X4 xDrive 30i = 587.000 SEK X4 xDrive M40i = 733.300 SEK X4 xDrive 20d = 532.000 SEK X4 xDrive 30d = 605.000 SEK X4 xDrive M40d = 728.000 SEK Man har även släppt en X3M och en X4M, men eftersom det hade blivit miljoner bilder i den här artikeln om vi även tog med dessa så kommer det en egen om dessa bensinmonster. Tumnagel
40.0°
+
Roger Åberg
0

Audi Q4 e-tron i olika versioner jämförs
RWD vs AWD, vanlig vs Sportback osv

Volkswagen-koncernen gör succé med sina el-suvar som byggs på MEB-plattformen. VW ID.4, Skoda Enyaq och snart Audi Q4 e-tron. Audi Q4 e-tron kommer i några olika versioner och här får vi se en vanlig med bakhjulsdrift och inte s-line mot en sportback med fyrhjulsdrift och s-line. Alltså ett ypperligt tillfälle att kolla in skillnaderna! Tumnagel
37.8°
+
Roger Åberg
0

Det här är Cupra Born
Märkets första elbil blev inget fartvidunder

Efter att Volkswagen släppte ID.3 så har det varit fokus på de lite större SUVarna på MEB-plattformen, alltså VW ID.4, Skoda Enyaq och Audi Q4. Men nu är det dags för ett syskon till ID.3! Det är Cupra som nu levererar sin Born som jag måste säga är riktigt snygg, speciellt fronten är riktigt läcker. Bilen kommer med två motorversioner, en med 150 hästar och en med 204 hästar. Man kan även välja till en boost-funktion och med den får man 231 hästar under en kortare stund. Kraften ska räcka för att nå 100 km/h på 6,6 sekunder om man väljer batteriet på 58 kWh, väljer man det större batteriet på 77 kWh tar det 7 sekunder. Ingen supersportbil alltså, lite tråkigt att den inte finns i en fetare version faktiskt. Bilen erbjuds dock med ställbart sportchassi, sportdämpning, hårdare styrning, större bromsar och fetare däck än ID.3. Batteristorlekarna är 45, 58 och 77 kWh. Maximala räckvidden är 540 kilometer och snabbladdningen ligger på 125 kW. På insidan och kring den vanliga tekniken är det väldigt mycket ID.3 med Cupra-stil, vilket ju inte alls behöver vara fel. Bilen kommer att börja rulla innan slutet av året. Tumnagel
41.9°
+
Roger Åberg
0

Kia återkallar 440 000 bilar i USA
För att de kan börja brinna

Kia har bestämt sig för att i USA återkalla fler än 440 000 bilar eftersom man upptäckt ett problem som kan leda till att motorn börjar brinna. Detta är så klart direkt obra speciellt eftersom det inte är första gången de återkallar dessa modeller för detta problem. Denna återkallelse gäller Optima-sedaner från 2013 till 2015 och Sorento-suvar från 2014 till 2015. Precis som vid den tidigare återkallelsen rekommenderar Kia att man parkerar dessa fordon utomhus fram tills problemet är åtgärdat. Detta för att motorn kan börja brinna även även är parkerad och då vill man ju inte att det händer i garaget. Tumnagel
34.4°
+
Frode Wikesjö
0

Audi A6 e-tron blir inte första bilen på nya PPE-plattformen
Q6 e-tron kommer först från Audi

Häromdagen skrev vi om nya Audi A6 e-tron concept och ni blev lyriska. Vi fattade det som att A6:an skulle bli första bilen ut på nya plattformen, men så blir det inte. J1-plattformen är den som Porsche har tagit fram, i samarbete med Audi, och som vi har fått se Porsche Taycan och Audi e-tron GT på. PPE-plattformen är framtagen av Audi, i samarbete med Porsche, och den kommer vi att få se betydligt fler bilar på den närmsta tiden. Men det dröjer. Från Audis håll så kommer nya Q6 e-tron att bli den första bilen på plattformen och den kommer att presenteras under andra halvan av 2022 så vi får ge oss till tåls en smula där. Först 2023 kommer A6 e-tron. Men det trevliga är att Audi lovar att den färdiga A6:an kommer att vara väldigt lik konceptet. Plattformen delas som sagt med Porsche och först ut från dem är troligen en elektrisk version av Macan, men en större elektrisk SUV kommer troligen också som då ersätter Cayenne. Dessa två är storsäljare för Porsche och för att få ihop utsläppssiffrorna och kunna ha kvar 911 och 718 som fossil behöver de två SUVarna att komma relativt snart. Panamera säljer typ ingenting längre tack vare Taycan. Personligen så hoppas jag att Porsche utnyttjar plattformen och också levererar en personvagn i stil med A6 e-tron. Varför inte liksom? PPE-plattformen är skapad för bilar i B, C och D-segmentet så en A4 e-tron lär komma också. Även mindre premiumbilar kan komma, men hur prioriteringen ser ut där är ännu inte klart. Gemensamma nämnaren för plattformen är inte så mycket storlek utan premium, plattformen har en del saker som MEB-plattformen inte har som riktigt snabb laddning och 800 V. Efter 2024 är tanken att man inte längre ska ha två olika plattformar utan då ska alla bilar som släpps rulla på den nya SSP-plattformen. Tumnagel
38.4°
+
Roger Åberg
0

Exakt hur lyxig är Mercedes-Maybach GLS?
Doug ger oss en genomgång

En av de flådigaste suvarna du kan köpa är Mercedes-Maybach GLS som släpptes i november 2019. Den här beskrivs som en förhöjd S-Klass och på insidan kan du vältra dig i lyx. Helst hänger du i baksätet där du har alla bekvämligheter du kan tänka dig nära till hands. Här visar Doug oss vad man får för pengarna om man köper en. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0

Jaguar Land Rover stoppar utvecklingen av MLA-plattformen
Ska istället satsa på en annan plattform för elbilar

MLA (Modular Longitudinal Architecture) är en plattform från Jaguar Land Rover framtagen för att kunna husera mildhybridsystem, laddhybridsystem och ren eldrift med ett stort batteripack i mitten. Den här skulle vara grunden för kommande Jaguar XJ som bara skulle erbjudas med eldrift. För en månad sedan stod det dock klart att den modellen läggs ned, och nu får vi reda på att man stoppar vidare utveckling av plattformen helt. Innan den fasas ut 2025 ska den dock vara grund till större suvar från Land Rover och Range Rover. MLA har helt enkelt blivit för omodern och istället ska man lägga krut på att utveckla en helt ny plattform för framtida elbilar. Den heter EMA och kommer användas av mindre modeller som ska gå på bara el, vara laddhybrider eller mildhybrider. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Mercedes-AMG GLS 63 mot Alpina XB7
Vilken av supersuvarna är bäst?

Vill man åka lyxig och kraftfull SUV men inte är särskilt intresserad av Bentley Bentayga eller Rolls-Royce Cullinan kanske en Mercedes-AMG GLS 63 eller Alpina XB7 är alternativet. Här testar Throttle House de båda supersuvarna för att se vilken av dem de tycker är bäst. Vilken föredrar du? Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Kia presenterar ny strategi och varumärkets nya syfte
Sju nya elbilar lanseras till 2027

I början av veckan fick vi se Kias nya logga och slogan - "Movement that inspires". Nu presenterar man den kommande strategin och varumärkets nya syfte. Bland annat ska sju stycken nya elbilar dyka upp innan 2027 och den första ska presenteras snart. Den kommer ha en helt ny designfilosofi och är byggd som en elbil från grunden. Det är en crossover som ska klara över 50 mil på en laddning och kunna snabbladdas från 0-80 procent på under 20 minuter. De övriga kommande bilarna ska vara personbilar, suvar och MPV-fordon i olika storleksklasser. Alla kommer att baseras på den nya plattformen E-GMP (Electric-Global Modular Platform). Kia säger också att man ska gå från att bara ha tillverkat bilar till att även skapa och leverera hållbara mobilitetslösningar. Därför byter man även namn från Kia Motors till bara Kia. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0

Ferrari sägs ha tre stycken suvar på gång
Det verkar bli en familj med högbyggda fordon

Det sägs att Ferraris SUV Purosangue ska lanseras 2022. Men detta är bara början på tillverkarens SUV-familj. Tydligen ska ytterligare två stycken högbyggda offroadmaskiner finnas med i framtidsplanerna. De båda modellerna ska än så länge gå under kodnamnet F244 och F245. Hur dessa kommer att drivas framåt är fortfarande oklart men det lär bli någon form av hybridifiering eller kanske även ren eldrivlina i någon av dem. Först ut är dock Purosangue som vi heller inte vet så mycket om än så länge. Tumnagel
24.5°
+
Bobby Green
0
2020

Tyvärr, det blir ingen eldriven sandloppa från Volkswagen
Kommer satsa på vanliga elbilar istället

Volkswagens kommande ID-familj blev precis lite mindre då vi nu får reda på att tillverkaren lägger ned planerna på spexiga ID. BUGGY som man presenterade förra våren. Anledningen sägs vara för att Volkswagen vill satsa på mer konventionella elbilar och eftersom buggyn är lite väl speciell för Svensson blir det inget av den. Sen beror det också på att det tyska företaget e.Go Mobile som skulle hjälpa till att bygga bilen har gått i konkurs. Tidigare i år dök det även upp rykten om ID. Ruggedzz. En rejäl offroad-kärra som skulle klara tuff terräng. Volkswagen ska ha tillverkat en fullskalig modell av bilen men även denna har man lagt åt sidan, i alla fall för nu. Fokus för tillfället kommer alltså att ligga på att ta fram eldrivna bilar folk verkligen vill ha - som små stadsbilar, suvar och kombis. Tumnagel
29.2°
+
Bobby Green
0

Tut i luren! Porsche har nu tillverkat en miljon Cayenne
Lanserades för 18 år sedan

2002 presenterade Porsche modellen Cayenne och många hakor slog i backen. Den anrika sportbilstillverkaren hade tagit fram en SUV?! Det var ju verkligen knepigt och de flesta trodde nog att detta bara var en fluga som snabbt skulle försvinna. Icke. Istället hakade mängder av tillverkare på och idag dräller det av suvar i premiumsegmentet. Nu firar modellen en miljon tillverkade exemplar vilket givetvis är värt en tut i den beryktade luren. Cayenne har hunnit fylla tre generationer och den som säljs nu har internkoden E3. Nu för tiden kan man få den med en uppsjö av olika motorer, som hybrid och som coupé. Förra året sålde man 90.000 stycken exemplar av modellen. Den miljonte bilen att rulla av bandet i Bratislava, Slovakien var en GTS lackad i kulören Carmine Red. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Snart kan suvar utgöra 75 procent av Volvos försäljning
Det tror vdn Håkan Samuelsson i alla fall

Allt fler köper suvar och det märks. Volvo erbjuder idag tre stycken olika SUV-modeller - XC40, XC60 och XC90. Och fler kommer, bland annat lilla XC20. Vdn Håkan Samuelsson tror att 75 procent av Volvos försäljning när den väl har lanserats är suvar. Det är helt enkelt det folk vill ha. Under 2020 har 71 procent av tillverkarens globala försäljning bestått av suvar. Samma period förra året var istället 63 procent. I Sverige har 46 procent av nyförsäljningen av Volvos bilar i år bestått av suvar. När XC20 lanseras vet vi tyvärr inte än. Den kommer att bli helt eldriven och baseras på SEA-plattformen som är framtagen tillsammans med Geely. Tumnagel
25.0°
+
Bobby Green
0

Hyundais nya crossover heter Bayon
Lanseras nästa år

Hyundai har en ny crossover på gång och nu får vi reda på att namnet på den blir Bayon. Bilen kommer att lanseras under första halvan av nästa år och det blir en helt ny modell bland tillverkarens SUV-utbud. Den nya bilen är i B-segmentet och det blir en instegsversion för suvarna. Namnet är inspirerat av den franska staden Bayonne som ligger mellan Atlantkusten och Pyrenéerna. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

Det här är Foxconns elbilsplattform
Solid-state-batteripack är också på väg

I början av året skrev vi att företaget Foxconn hade planer på att bygga elbilar och visst stämde detta. Nu får vi se hur den kommande plattformen ser ut. Man vill bistå med komponenter och annat elbilsrelaterat till olika tillverkare och målet är att man ska göra detta för tio procent av all världens elbilar mellan 2025 och 2027. Med den nya plattan vill man kunna erbjuda något för alla - sedaner, suvar, transportbilar och annat. 2024 sägs det även att Foxconn planerar att släppa ett solid-state-batteripack för elbilar. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Offroad-egenskaperna hos populära suvar testas
Volvo XC90 och Lexus RX imponerade inte

De allra flesta som kör suvar kommer troligtvis knappt ens komma i kontakt med en grusväg. Tillverkarna skryter dock ofta om att bilarna är väldigt kapabla offroad om man nu skulle vilja ut och härja lite. Här får vi se ett jämförelsetest med ett gäng populära suvar i den övre klassen för att se hur de klarar underlag som inte är asfalt. Tumnagel
36.0°
+
Bobby Green
0

Nu kommer även Audi Q5 som Sportback
Fler coupé-suvar till folket!

Audi tyckte tydligen att världen behövde fler suvar med sluttande taklinje så här har vi Q5 Sportback. Det här blir en utmanare till bilar som BMW X4 och Mercedes GLC Coupé. Utseendemässigt har bilen fått en ny grill och en helt ny bakdel som ser aningen avhuggen ut. Designen gör inte helt oväntat att utrymmet där bak minskar och jämfört med vanliga Q5 får man inte 40 liter mindre i Sportbacken. Fäller man baksätet ska man kunna lasta upp till 1480 liter vilket är 70 liter mindre. Modellen kommer börja säljas i december och i början av nästa år lanseras den som laddhybrid. De första leveranserna ska ske nästa sommar. Några svenska priser har vi tyvärr inte än. Tumnagel
25.3°
+
Bobby Green
0

Det kinesiska bilmärket DFSK börjar säljas i Sverige
Suvar med biogas och eldrift

DFSK (Dongfeng SOKON) grundades 2003 och är en av de tre största biltillverkarna i Kina. Företaget har 150.000 anställda och tillverkar 3,8 miljoner bilar per år i sju stycken olika fabriker utspridda i Kina, USA och Indonesien. Utvecklings- och forskningscenter finns i USA, Kina, Japan, Tyskland och här i Sverige. Nu ska tre stycken SUV-modeller börja säljas här. Två av dem konverteras till biogasdrift hos Konvegas Sweden AB i Växjö och sedan saluförs dessa som biogas-hybrider. Konverteringen säger man kommer sänka bilens utsläpp med upp till 95 procent jämfört med bensindrift. Biogasen gör också att man får en klimatbonus på 10.000 kronor och en lägre vägskatt första året. Den tredje modellen går helt och hållet på el och har ett batteripack på 53,6 kWh. Ytterligare två stycken elbilar kommer att lanseras längre fram. Tyvärr får vi inte reda på mer för tillfället. Tumnagel
33.3°
+
Bobby Green
0

Nu kan du beställa Audi e-tron S och e-tron S Sportback
Kostar runt 1,1 miljon kronor styck

S i Audi-sammanhang innebär lite sportigare doningar. I början av året fick vi en första skymt av tillverkarens elbil e-tron i detta utförande och nu drar försäljningen av den vassare suven igång i vanligt utförande och som Sportback. Den förstnämnda kostar från 1.100.000 kronor och för den andra får man betala från 1.128.000 kronor. För pengarna får man suvar med tre stycken elmotorer - två på bakaxeln och en på framaxeln. Dessa ger tillsammans 496 hästar och 973 newtonmeter i vridmoment. 0-100 km/h ska klaras av på 4,5 sekunder och toppfarten anges till 210 km/h. Drivningen sker självfallet på alla fyra hjulen. Bilarna har även aktiv och helt variabel momentfördelning på bakaxeln - så kallad elektrisk torque vectoring. Batteripacket är på 95 kWh varav 91 procent används vilket innebär en nettokapacitet på 86 kWh. Räckvidden enligt WLTP anges till 36 mil. Den blandade elförbrukningen för e-tron S anges till 26,8-28,4 kWh/100 km och för tron S Sportback till 26,4-28,1 kWh/100 km . S-versionerna skiljer sig från övriga e-trons genom annat kjolpaket runt om, bredare skärmar fram och bak, större fälgar, silverlackade detaljer och backspegelkåpor i aluminium. Insidan får sportstolar med läder och Alcantara, växelväljare med S-logga och dekorinlägg i borstad aluminium. Lansering sker senare i höst. Läs allt om modellerna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
32.5°
+
Bobby Green
0

Kia har sju stycken nya elbilar på gång
Alla ska lanseras innan 2027

Kia presenterade i början av året "Plan S" - en strategi för hur deras eldrivna framtid kommer att se ut. Man sa då att man skulle ha elva stycken elektrifierade modeller innan 2025. Nu säger man att innan 2027 kommer sju av dessa vara helt eldrivna. Den första att lanseras går än så länge under kodnamnet CV och den kommer att släppas någon gång nästa år. Det här är en helt ny modell som inte baseras på någon befintlig Kia. Det ryktas att fyra av de nya elbilarna är suvar, en är en sportbil och de två resterande hatchbacks av något slag. Tumnagel
45.4°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört Volkswagens första riktiga elbil ID.3
Lovande start på en ny era

Elbilar är framtiden. Eller i alla fall en stor del av framtiden. Efter att ha varit rätt så motsträviga på den här punkten börjar bilvärldens jättar nu äntligen vakna på riktigt och nu vill även de leverera elbilar i stor skala. Problemet är att det går långsamt och segt, lanseringen av Volkswagens första riktiga elbilar ID.3 har blivit uppskjuten flera gånger. TL;DR Volkswagen ID.3 är imponerande rolig att se på och köra, men inredningen känns riktigt billig. Oavsett så kan det här bli en riktig succé för Volkswagen om de bara får igång tillverkningen! Tumnagel
47.4°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida