m

Årets familjebil enligt Motorföraren är Skoda Enyaq iV
"Rymlig och klurig"

Motorförarnas Helnykterhetsförbund (MHF) tidning Motorföraren har nu utsett Skoda Enyaq iV till Årets familjebil 2021. Motiveringen lyder "Rymlig och klurig med smarta lösningar samt hög komfort". Enyaq tog hem vinsten med två rösters marginal och det här är sjätte gången som Skoda vinner utmärkelsen. På andra plats kom Hyundai Ioniq 5 och på tredje plats MG Marvel R. Alla tre är elbilar och det är första gången det har varit bara eldrivet i topp tre av Årets familjebil. Kriterierna för att få vara med och tävla i kategorin är att bilen ska vara praktisk, säker, ekonomisk och ha bra miljöprestanda. Den ska även börja säljas under samma år tävlingen är. Tumnagel
42.7°
+
Bobby Green
0

Suzuki Every med Jimny-ansikte
Säg hej till Jimry!

I Japan finns det mängder av roliga bilar. Som den kompakta skåpbilen Suzuki Every exempelvis. Men den kanske inte ser så tuff ut, vilket Suzuki Jimny gör. Företaget T-style bestämde sig därför för att kombinera de båda och transplanterade dit ansiktet från en Jimny på en Every. Resultatet kallar man för Jimry och jag behöver en snarast! Man kan få massvis med olika versioner och en man kan campa med verkar ju trevligt. Ett kit för att få sin Every att se ut som en Jimny kostar strax över 2000 dollar. Sen är listan på modifikationer man kan göra ytterligare i princip oändlig. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

Mowabusa är nu världens snabbaste åkgräsklippare
Toppade 230 km/h

Pensionären Tony Edwards ligger bakom Mowabusa som är en ombyggd åkgräsklippare som han monterat en Suzuki Hayabusa-motor i. Vidare har han använt sig av hjulupphängning från en bil framtill och ett trike-kit baktill. Nu har han satt nytt världsrekord med den genom att köra 230 km/h. Det tidigare rekordet låg på 214 km/h. Vi har tidigare skrivit om Hondas bygge Mean Mower, den har inte varit uppe i dessa hastigheter men enligt Honda har den möjlighet att toppa 240 km/h så vi får väl se om de dammar av den igen och kör en ny repa för att återta sin plats. 3:30 in i klippet ovan får vi se Mowabusa. Tumnagel
36.0°
+
Bobby Green
0

Det här är Caterham Seven 170
Tillverkarens minsta och lättaste hittills

Caterham rullar nu ut deras minsta och lättaste sportbil hittills - Caterham Seven 170. Vikten ligger på låga 440 kilo och under huven hittar vi en turbomatad Suzuki-maskin med tre cylindrar på 660 kubik. Den ger inte så våldsamma 84 hästar och 116 newtonmeter i vrid men det kanske ändå räcker eftersom bilen är såpass lätt. 0-100 km/h ska gå på 6,9 sekunder. Bilen erbjuds som S Pack eller R Pack där den sistnämnda bjuder på mer kolfiber, mindre utrustning och styvare fjädring. Seven 170 är den billigaste modellen Caterham säljer men den kostar ändå 425.900 kronor om du vill att Caterham Nordic ska importera den åt dig. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Japanska biltillverkare minskar produktionen
Eftersom det inte finns några halvledare

Sju japanska biltillverkare meddelade i veckan att de kommer tillverka färre bilar än planerat. Detta eftersom smittspridningen av COVID-19 har gjort att chipfabriker inte kan tillverka tillräckligt med halvledare som tillverkarnas bilarna behöver. Toyota, Subaru, Suzuki, Mazda, Mitsubishi, Nissan och Honda kommer därför alla kapa produktionen med sammanlagt miljontals bilar. Det återstår att se om detta kommer ha någon påtaglig påverkan för oss slutkunder. Tumnagel
34.3°
+
Frode Wikesjö
0

Tesla Model S Plaid rejsar mot supersporthojar
Hej vad det går!

Tesla Model S Plaid är riktigt snabb iväg från stillastående, 2,1 sekunder till 100 km/h enligt Tesla själva. Några andra som också är duktiga på att accelerera fort är supersporthojarna, och här får vi se när en Suzuki Hayabusa och en Kawasaki Ninja ZX-14R rejsar mot Teslan för att se vilken som är kvickast i ett gäng olika tester. Tumnagel
35.7°
+
Bobby Green
0

Nu kommer Suzuki Jimny utan baksäten
Plats för mer prylar

Suzuki Jimny är en rackarns söt bil som har fört en konstig tillvaro här i Sverige. Först var det en succé men sedan försvann den, Suzuki tyckte att den släppte ut för mycket för den europeiska marknaden. Eller EU tyckte det och straffskatterna skulle bli för höga för att det skulle vara värt att sälja den. Men nu är den tillbaka, om än i en udda version. Suzuki tycks tycka att köparna är de som vill ha en liten och smidig sak att köra i skogen med och inte folk som vill vara fräcka i stan och börjar därför sälja en version utan baksäte. Den får tillägget Torakku som helt enkelt betyder lastbil på japanska. Bilen är inte heller någon bil enligt transportstyrelsen utan registeras som lätt lastbil och då är utsläppsreglerna annorlunda. Eftersom baksätet saknas finns det plats för mer saker. Man får plats med 863 liter (plus 33 liter) och höjden man kan använda är 913 istället för 850 millimeter eftersom golvet är plant och härligt. Man kan även lasta mer, 150 istället för 115 kilo. Motorn är på 1,5 liter, ger 102 hästar och toppar 145 km/h. Trots de inte så fantastiska siffrorna drar den 0,77 liter/mil blandad körning och släpper ut 173 gram co2/km. Skatten för det här vrålåket ligger på 10.316 kronor per år de första tre åren. Varför sätter inte Suzuki bara in något vettigt under huven på den här bilen och löser problemet? Prislappen ligger på 214.900 kronor, plus de där 30.000 kronorna i skatt då. Tumnagel
40.1°
+
Roger Åberg
0

Studentar har gjort bil med MC-känsla
Åt Suzuki och OZ Racing

Studenter vid Designuniversitetet i Turin har tagit fram det här läcker konceptet som man kallar för Misano. Namnet kommer från banan med samma namn där man kör motorcykeltävlingar och målet har på något sätt varit att föra de två världarna av bilar och mc närmare varandra. Resultatet är riktigt coolt tycker jag. Lär aldrig bli verklighet, men det är inte målet med allt här i livet. Rekommenderar en titt på videon nedan. Tumnagel
38.4°
+
Roger Åberg
0

Nausicaä från Vindarnas dal kan bli spelfilm
Hideaki Anno är sugen att filma Ghibli-mästerverket

Ett av de första animationsjobben som Neon Genesis Evangelion-skaparen Hideaki Anno hade var att animera sekvensen med gudskrigaren i Nausicaä från Vindarnas dal. Nu sägs han vara sugen på att återvända Nausicaä för att göra en spelfilmsversion av anime-filmen. Detta i alla fall enligt Ghibli-producenten Toshio Suzuki som nämnde detta i en intervju. Han nämnde också att i princip alla vill se denna anime-film från 1984 bli spelfilm. Dock finns det en person som absolut inte vill att detta händer och inte helt oväntat är det Ghibli-bossen Hayao Miyazaki som är den personen. Hideaki har på senare tid regisserat ett antal framgångsrika långfilmer som Shin Godzilla samt Shin Ultraman och snart kommer han även göra Shin Kamen Rider. Om han får nycklarna till en Nausicaä-långfilm återstår att se men så länge Hayao Miyazaki har något att säga om det hela lär det inte hända. Tumnagel
41.7°
+
Frode Wikesjö
0

Suzuki Motors vd går i pension 91 år gammal
Kanske var dags nu

Osamu Suzuki är styrelseordförande och vd för Suzuki Motor. I över 40 år har han haft ledarhatten på sig och sett till att företaget är en av världens största tillverkarna av personbilar. Nu väljer han att gå i pension, 91 år gammal. Osamu har tidigare sagt att han aldrig tänkte pensionera sig och att hans hälsa alltid varit mycket bra. "I played golf 47 times last year, Ix27m very energetic. My job is my life. Humans die if they give up their jobs." För Suzuki väntar som för många andra elektrifiering och deras mål är att alla modeller från 2025 kommer att vara det. Samma år räknar man med att sälja 3,7 miljoner bilar världen över. Tumnagel
45.6°
+
Bobby Green
0
Nästa sida