m

GM tar patent på fotmassage inbyggt i bilens golv
Najs!

Det är många bilar som erbjuder massage i framstolarna nu för tiden. Vissa har det även i baksätet och i Audi A8 kan man dessutom få fotmassage genom att placera fötterna mot passagerarstolens rygg. Nu har General Motors tagit patent på ett system som låter dig få fotmassage genom golvet i hela bilen. Om man nu skulle ha detta i sin bil får man nog se till att hålla golven ordentligt rena, massagen funkar nämligen ganska så uselt om man behåller skorna på. Som vanligt med patent återstår det att se om detta någonsin kommer att bli verklighet. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Västtrafik vill också ha blipp-betalning för enkelresor
Vill ha det som i Stockholm och Skåne

Västtrafik vill underlätta för resenärer att betala för enkelresor genom att låta dem betala dessa direkt i spärrar och automater med hjälp av sitt betalkort. Liknande system har redan införts i Stockholm och Skåne där resenärer nu kan köpa biljetter enkelt genom att blippa sitt betalkort vid spärrar och biljettautomater. För att ett sådant system ska kunna införas även i Västtrafiks linjenät krävs att deras kortläsare certifieras för kontaktlösa betalningar. Maria Björner Brauer, enhetschef för försäljning och marknad på Västtrafik, säger till Göteborgs-Posten: "Vi vill kunna använda kortläsare ombord som är skapade för Västtrafikkortet. Det här förslaget bygger på att man kan använda läsarna för bankkortsbetalningar och det är de inte gjorda för. Det kräver en certifiering som bankkortsutställarna kräver att alla system som ska hantera bankkortsbetalningar genomgår." Väljer Västtrafik att gå vidare med sitt förslag om blipp-betalning och det tas beslut om att det ska införas så kommer systemet först tas i bruk i zon A: Göteborg, Mölndal, Partille och Öckerö. När eventuellt så kan bli fallet finns det än så länge inga uppgifter om. I klippet ovan kan ni kolla in hur kontaktlösa blipp-betalningar funkar i SL:s tunnelbanespärrar i Stockholm. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Enormt isberg har brutit sig loss från Antarktis
Har ungefär samma storlek som London

Ett enormt isberg har brutits loss från Antarktis bara 20 kilometer från en forskningsstation som drivs av brittiska The British Antarctic Survey (BAS). Isberget ska vara cirka 1270 kvadratkilometer och runt 150 meter tjockt vilket gör att det upptäcker samma yta som London ungefär. Det är inte onormalt att delar av isen från Antarktis lossar lite då och då men det lite mer sällsynt att sådana enorma isberg som det som nu brutit sig loss gör det. Den brittiske professorn och glaciologen Adrian Luckman säger till The Guardian: "Although the breaking off of large parts of Antarctic ice shelves is an entirely normal part of how they work, large calving events such as the one detected at the Brunt Ice Shelf on Friday remain quite rare and exciting. With three long rifts actively developing on the Brunt Ice Shelf system over the last five years, we have all been anticipating that something spectacular was going to happen.Time will tell whether this calving will trigger more pieces to break off in the coming days and weeks. At Swansea University we study the development of ice shelf rifts because, while some lead to large calving events, others do not, and the reasons for this may explain why large ice shelves exist at all." I inslaget här ovanför snackar australiensiska ABC News lite mer om isberget med doktor Ben Galton-Fenzi från Australian Antarctic Division. Tumnagel
33.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

AI skriver svenska dikter och illustrerar dem
En AI-genererad konstupplevelse!

Här har vi ett litet projekt där tre olika AI-modeller som samarbetar för att tolka dikter till konstverk. Den första modellen tränades på att skriva svenska dikter medan den andra modellen tränades för att rita. Den tredje modellen tränades sedan för att förstå sambanden mellan text och bild samt hur en bilden kan beskrivas. Resultatet av allt detta blir ett automatiskt system som skriver dikter som sedan blir flödande konstverk som består av cirka 45 bilder i sekunden. Ett exempel på hur det kan se ut kan beskådas i klippet ovan och fler poetiska mästerverk kan hittas via länken nedan. Tumnagel
42.9°
+
Frode Wikesjö
0

Volkswagen firar 45 år av GTI med specialare
Hot hatch har hängt med ett tag nu

Det har nu gått 45 år sedan Volkswagen tryckte ner en ganska pigg motor i lilla Golf och därmed skapade en helt ny kategori med bilar - de man kallade för hot hatch. I dagsläget har nästan alla tillverkare en sån här version av en annars ganska alldaglig bil, men det var alltså Volkswagen som startade det hela. För att fira jubileet presenteras nu Golf GTI Clubsport 45 som är en specialversion av vanliga Clubsport. Det man får är svart tak med svart takvinge, paketet som heter Race och andra 19-tumsfälgar än vanligt som har en röd kant på sig. Utmed sidorna sitter det även klibbor som säger 45 och som visar en målflagg. Race-paketet ger dig ett sportigare avgassystem och tar bort toppfartsspärren på 250 km/h. Matrix LED-strålkastare med röda inlägg är standard. Insidan får sportstolar och på ratten står det nu också 45. Under huven har inget förändrats vilket innebär turbomatad radfyra på 2,0 liter som ger 300 hästar och 400 newtonmeter i vrid. Den är i sin tur kopplad till en sjustegad dubbelkopplingslåda som driver framhjulen. 0-100 km/h ska gå på under sex sekunder. Priset börjar på 47.790 euro. Den här är väl fin och så, men jag tar en första generationen Golf GTI alla gånger. Ingen som har en till salu? Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Volvo XC40 Recharge får sin första OTA-uppdatering
Ska ge snabbare laddhastighet och bättre räckvidd

OTA (Over The Air) är uppdateringar som skickas i luften till vad som nu ska uppdateras. I december fick Polestar 2 sina första och nu är det dags för systerbilen Volvo XC40 Recharge att få sin första mjukvaruuppgradering någonsin. I denna ingår uppdateringar, nya funktioner, buggfixar och stabilitetsförbättringar till bilens infotainment- och framdrivningssystem. Den som laddar hem uppdateringen får en ny basmjukvara för bilens elektroniska system, en ökning av laddningshastigheten och en förbättrad räckvidd. Exakta detaljer kring detta får vi dock inte reda på. Exakt när utrullningen sker är lite oklart men ni som har en XC40 Recharge kan börja hålla utkik i era bilar. Tumnagel
44.3°
+
Bobby Green
0

Nu kan du prova nya System Shock
Uppdaterad version av klassikern från 1994

Nightdive släppte nyss ett spelbart demo för sin kommande nyversion av det klassiska spelet System Shock från 1994. Du spelar som en hacker som vaknar upp på en rymdstation med elaka robotar, cyborgar och mutanter samt en AI med gudskomplex. Själva spelet kommer släppas under sommaren men redan nu kan du få ett litet smakprov genom ett demo. Detta demo kan hittas på Steam, GOG och Epic Games Store Tumnagel
41.3°
+
Frode Wikesjö
0

Nikola Motors tuffar på
Presenterar framtidsplaner

Det har varit tyst kring Nikola Motors sedan härvan i september där vdn avgick och när det i november stod klart att den överenskommelse man hade med General Motors inte alls skulle bli av den storlek som först var tänkt. Men företaget finns kvar och nu presenterar de lite hur framtiden är tänkt att se ut. Målet är att först lansera den helt eldrivna lastbilen Tre i Nordamerika. Denna ska ha upp till 48 mils räckvidd. Efter den ska en bränslecellsdriven version av modellen lanseras. Med fulla vätgastankar ska denna kunna ta sig upp till 80 mil. Man planerar även för Two FCEV Sleeper som är en bjässe tänkt för transporter över långa sträckor. Den ska ha en räckvidd på upp till 144 mil. Jason Roycht som är global head of FCEV hos Nikola säger följande: "Our plan is to enter the market in steps. We are building on the current Tre platform with the planned launch of our fuel-cell and hydrogen storage systems in 2023. These systems are designed to be scalable in order to handle the greater power and longer-range requirements for long-haul, which allows for concurrent integration into the chassis design of the Nikola Two FCEV Sleeper. Utilizing common components and systems for hydrogen propulsion will support greater economies of scale and also allow Nikola to continuously expand and adapt our FCEV truck portfolio to address the diverse requirements of commercial trucking." Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Snubbe fixar vibrationsmotor till sin dator
Fullt rimligt!

Haptisk feedback är härligt och ger spelare lite mer inlevelse när de spelar med handkontroll. Spelare på PC som lirar med mus och tangentbord får dock ingen vibrationsrespons när de spelar, men detta går att lösa med lite enkla knep, vilket vi får se i videon ovan. Vill man styra upp liknande lösning hemma har Teenenggr lagt upp kod för systemet med hjälp av en Arduino via sin hemsida. Länk dit har ni här nere till vänster. Tumnagel
58.8°
+
André Stray
0

Anthem kommer inte få någon extra kärlek
Spelet får leva vidare som det är

Det har gått över två år sedan det hypade Anthem släpptes. Intresset för Biowares episka Iron Man-simulator/Destiny-klon dippade dock rejält kort efter release då spelet var extremt repetitivt, hade ett dumt och onödigt tidskrävande inventory-system och allmänt mediokert. Kort sagt vad det inte riktigt vad någon väntade sig från studion bakom Mass Effect. Efter release jobbade dock Bioware hårt på att förbättra spelupplevelsen och styrde upp saker som inventorysystem och lade till diverse in game-events, men skadan var mer eller mindre redan gjord. För ett år sedan kom dock den trevliga nyheten att Bioware skulle göra om Anthem med bättre lootsystem och lite annat smått och gott och för några veckor sedan fick vi reda på att ett beslut var på ingång om arbetet med förbättringarna skulle fortsätta eller ej. Nu har beslutet trillat in och kort sagt är Anthem 2.0 dött. I ett blogginlägg skriver Bioware att på grund av hemmajobb under pandemin har produktiviteten påverkats och förbättringarna Anthem behöver kommer lägga en för stor påfrestning på utvecklarna, så man har nu bestämt sig för att låta Anthem vara. Spelet kommer inte få några större förändringar, utan kommer fortsätta leva som det är idag. I inlägget skriver gänget detta: Game development is hard. Decisions like these are not easy. Moving forward, we need to laser focus our efforts as a studio and strengthen the next Dragon Age, and Mass Effect titles while continuing to provide quality updates to Star Wars: The Old Republic. Tumnagel
29.2°
+
André Stray
0

TV4 får ännu en gång betala straffavgift för reklamavbrott
Ska betala 100.000 kronor för reklamavbrott i The Magnificent Seven

TV4 har ännu en gång dömts att betala en straffavgift då Förvaltningsrätten anser att kanalen körde ett reklamavbrott mitt under dramatisk scen i filmen The Magnificent Seven, en film som TV4 visade i september 2020. Det här var 15:e gången de senaste tre åren som TV4 dömts för att felaktigt bryta program för att visa reklam. Därför höjs nu straffavgiften från 50.000 till 100.000 kronor till följd av återkommande brister. Förvaltningsrätten skriver: "Annonsavbrottet i fråga har varit felaktigt inplacerat. Klart är också att TV4 vid upprepade tillfällen de senaste åren har överträtt bestämmelsen om när program får avbrytas av annonser och att TV4 till följd av detta har ålagts av förvaltningsrätten vid ett stort antal tillfällen att betala en särskild avgift." TV4 uppger att det felaktigt placerade reklamavbrottet har skett under en period då kanalen ska ha haft stora tekniska problem och säger: "TV4 har inte på något sätt orsakat problemen avsiktligen. Det finns inte något som helst uppsåt eller systematiskt handlande som ligger bakom överträdelsen. Tvärtom jobbar TV4 kontinuerligt med att denna typ av problem inte ska uppstå." TV4 kan överklaga Förvaltningsrättens dom men huruvida man kommer att göra det finns det än så länga ingen information om. Tumnagel
78.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Teenage Engineering kommer sköta designen åt Nothing
Heja Sverige!

Carl Peis nya satsning Nothing börjar låta allt mer intressant, trots att gänget fortfarande inte visat upp en enda produkt ännu. Nu meddelar det nystartade företaget att svenska Teenage Engineering utnämnts till medgrundare av Nothing. Detta är inte bara en fin titel, utan Teenage Engineering-cheferna Jesper Kouthhoofd och Tom Howard har fått chefspositioner i Nothings designavdelning. Kouthhoofd kommer agera Creative Lead på Nothing medan Howard kommer vara designchef. I ett uttalande säger Carl Pei detta: "Ix27m really excited to welcome Teenage Engineering to the growing Nothing family. They consist of some of the best designers and creatives that I’ve had the pleasure of working with. Together, we’ve created a product roadmap that’s unique and true to Nothing’s vision." Vi har som sagt inte ännu fått se några produkter från det nystartade företaget, men vi har i alla fall fått reda på att ett par true wireless-lurar kommer vara första produkten som släpps och denna kommer dyka upp i sommar. Vidare väntas Nothing släppa fler produkter och skapa ett eget ekosystem som ska göra att prylarna ska fungera bättre tillsammans. Och då Teenage Engineering-gänget kommer sköta designen så lär det bli en hel del intressanta grejer som dyker upp i framtiden. Tumnagel
48.0°
+
André Stray
0

Gunther Werks bygger egen 993 Speedster
En modern tolkning

Gunther Werks senaste projekt är döpt till 993 Speedster Remastered och det är en hyllning till väldigt sällsynta Porsche 993 Speedster. Modellen släpptes aldrig officiellt och endast två stycken exemplar ska ha blivit till. Flera personer har dock byggt egna versioner av bilen och nu ska alltså Gunther Werks göra samma sak. Som motor har man valt en boxersexa på 4,0 liter som Rothsport Racing har byggt. Den ska ge hela 440 hästar och 454 newtonmeter i vrid. Drivningen sker på bakhjulen och kraften dit kommer via en uppgraderad version av 993:ans manuella Getrag-låda. För att få bilen att ha lika bra köregenskaper som deras tidigare 400R har väldigt mycket tid och energi lagts på att förstärka chassiet eftersom ett fast tak saknas. För att kompensera för detta är bland annat den främre huven i kolfiber. Vidare utrustas bilen med ett 3D-printat Inconel-avgassystem, backspeglar och dörrhandtag i aluminium och smidda Fuchs-kopior i hjulhusen. Under de två pucklarna bakom stolarna finns ett tygtak att montera för när vädret är tråkigt. Endast 25 stycken exemplar kommer att tillverkas och planen är att dra igång med detta i början av nästa år. Vad man får betala är oklart. 400R börjar på 565.000 dollar och den här lär bli snäppet dyrare. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Kolla in lite av nyheterna i iOS 14.5
Nästa iOS-version släpps snart

Snart förväntas Apple börja rulla ut nästa iOS-version till iPhone publikt efter att denna funnits tillgänglig i en developer preview-version sedan i början av månaden. I klippet ovan går CNET igenom lite av nyheterna som kommer att dyka upp i iOS 14.5. Vi har redan skrivit om en del av de nya grejerna som kommer i iOS 14.5 vilket ni kan läsa mer om i de inlänkade artiklerna här nedanför. Exakt när Apple kommer att släppa iOS 14.5 publikt finns det än så länge inga uppgifter om. Givet att det vanligtvis brukar gå ungefär en månad mellan det att Apple släpper developer preview-versioner av iOS tills man släpper den publika versionen så borde dock iOS 14.5 dyka upp förhållandevis snart. Tumnagel
38.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

LG:s webOS kan komma till andra TV-apparater
Öppnar upp operativsystemet för andra tillverkare

LG förser TV-tillverkare med OLED-paneler, men nu verkar de även vara sugna på att också erbjuda mjukvara till tillverkarna. I LG har meddelat att de kommer öppna upp tillgången till webOS-ekosystemet för att andra tillverkare ska kunna förse sina TV-apparater med LG:s TV-gränssnitt. Till en början kommer tillverkare som RCA, Ayonz och Konka börja använda webOS, men fler lär hoppa på med tiden. LG-chefen Park Hyoung-sei säger detta i ett uttalande om satsningen: "By welcoming other manufacturers to join the webOS TV ecosystem, we are embarking on a new path that allows many new TV owners to experience the same great UX and features that are available on LG TVs." Enligt The Verge är det webOS 5.0 som kommer bli tillgängligt för tillverkare till en början och inte webOS 6.0, med sitt nya rutnätsbaserade gränssnitt, som kommer börja rulla ut med årets LG-enheter. Tumnagel
40.0°
+
André Stray
0

Det här är nya Mercedes C-Klass
Laddhybriden klarar tio mil på el

Så, då har skynket fallit från nya Mercedes C-Klass. Tidigare uppvisning av interiören och läckta officiella pressbilder gör att bilen utseendemässigt inte är någon överraskning, men nu får vi även lite fakta kring vad som döljer sig under skalet. Det som sticker ut mest är nog att laddhybriden klarar tio mil på bara el vilket säkert är välkommet av många. Alla versioner av C-Klass är elektrifierade, antingen är det mildhybrid eller laddhybrid som gäller. Mildhybriderna har ett 48-voltsystem som kan ge 20 hästar extra om du gasar hårt, och gör det även möjligt att "coasta" om du kör på motorväg. Laddhybriderna får ett batteripack på 25,4 kWh och en ombordladdare på 11 kW. Man ska kunna snabbladda batteriet med upp till 60 kW. Precis som vi har skrivit tidigare kommer nya C-Klass endast att erbjudas med fyrcylindriga motorer. Exakt vilka specar som är aktuella här i Sverige vet vi inte än. C300 som kommer till USA har i alla fall den turbomatade M254-maskinen på 2,0 liter. Effekten anges till 259 hästar och 400 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 5,9 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 208 km/h. Ingen manuell växellåda kommer att erbjudas till nya C-Klass utan alla får den niostegade 9G-Tronic-lådan. Bilen har vuxit sex centimeter på längden och har en hjulbas som nu är 2,5 centimeter längre. Det ska bland annat göra modellen rymligare på insidan, speciellt i baksätet. Totalt mäter bilen 4,68 meter på längden, 1,86 på bredden och 1,47 på höjden. På insidan hittar vi bland annat generation två av infotainmentsystemet MBUX. Detta styrs via en stor skärm på mittkonsolen och det finns möjlighet att uppdatera systemet via molnet. I övrigt har mycket teknik hämtats från storebror S-Klass. En nyhet är Mercedes Digital Light som finns på tillvalslistan. Det innebär att strålkastarna kan projicera bilder på vägen - exempelvis visa hur bred bilen är om man kör där det är trångt, eller peka ljuset på något som skulle kunna innebära en fara. Nya C-Klass börjar säljas i slutet av mars och de första kunderna ska få sina bilar i sommar. Hur priserna ser ut vet vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
45.3°
+
Bobby Green
0

Ubisoft snackar år sex av Rainbow Six: Siege
Har inga planer att sakta in med nyheter

Det är rätt imponerande att Ubisoft hållit Rainbow Six: Siege vid liv så länge som de gjort, och extra imponerande är att speljätten inte har några planer att tagga ner på Rainbow Six-fronten. Nyligen levererades det lite Rainbow Six: Siege-nyheter och Ubisoft gav oss uppdateringar gällande vad som är på ingång under spelets sjätte år. Året kommer erbjuda fyra olika säsonger och när dessa drar igång kommer vi få tillgång till nya spelbara karaktärer och omgjorda banor. Årets första säsong går under namnet Crimson Heist och med den får vi lira som den argentinska operatorn Flores, som inte bara har ett par svintjusiga Leon-liknande brillor utan kan även använda aningen explosiva drönare. Vidare kommer nya vapnet Gonne-6 läggas till som är ett sekundärt vapen som avfyrar ett explosivt skott samt att Border-kartan kommer göras om. Även bakom kulisserna kommer spelet få lite kärlek. Ubisoft kommer lägga mer fokus på hur spelare beter sig mot varandra genom förbättringar i reputation-systemet. Mer specifikt ska systemet bli mer transparent så att spelare kan se vad de behöver göra för att förbättra sin poäng. Sedan ska streamer mode läggas till där streamers får möjlighet att sölja sitt namn, region och ping när de spelar. DDoS-attacker ska också minskas ytterligare. Under förra året sjönk antalet DDoS-attacker mot spelare med 90 procent, men denna siffra ska förbättras ytterligare under årets gång. Sedan ska Microsoft Azure förbättra matchmaking-tider och serverstabilitet och Ubisoft kommer även jobba med att försöka minska spelets storlek. Årets första säsong kommer dra igång 16 mars för Battle Pass-ägare och 30 mars för resten. Tumnagel
38.8°
+
André Stray
0

Gordon Murray presenterar T.50s Niki Lauda
Banracer som kan producera upp till 1500 kilo i marktryck

I augusti förra året presenterade Gordon Murray Automotive superbilen T.50. En månad efter det fick vi en skiss på T.50s som är en ännu vassare version endast avsedd för bankörning. Nu är denna presenterad som T.50s Niki Lauda och som väntat är den mer extrem på alla sätt och vis. Vikten anges till löjligt låga 852 kilo vilket är en bantning med hela 134 kilo jämfört med T.50. Den 3,9 liter stora V12:an utan överladdning har även vässats från 633 till 736 hästar. Varvstoppet ligger på sjuka 12.100 varv. Till motorn sitter en nydesignad sexstegad X-Trac-lådan med paddlar bakom ratten. Den skickar i sin tur kraften vidare till bakhjulen och toppfarten anges till mellan 322 och 338 km/h. Alla karosspaneler skiljer sig mellan T.50 och T.50s och de är inte helt oväntat tillverkade i kolfiber. Allt glas är också lättare. Vidare har fjädrar, dämpare och krängningshämmare uppgraderats för att prestera ännu bättre. Bilen är även 87 millimeter lägre fram och 116 millimeter lägre bak. Fläkten där bak som hjälper till med marktrycket får sällskap av en ännu större diffusor och en ny fetare vinge. Tillsammans med en front som fått större splitter kan bilen producera upp till 1500 kilo i marktryck. Insidan har en stol i kolfiber för föraren i mitten och på vänster sida finns det plats för en passagerare. I T.50 kan man som ni säkert vet ha en passagerare på varje sida om sig. I T.50s har den högra stolen ersatts av ett brandsläckarsystem istället. Där man tidigare hade fötterna på denna sida sitter det nu en panel med massa knappar. Endast 25 stycken exemplar kommer att tillverkas och varje har en prislapp på 3.1 miljoner pund. Dessa kommer att börja tillverkas efter att alla 100 stycken exemplar av vanliga T.50 är klara vilket ska vara i januari 2023. Det allra bästa är att lyssna på Gordon själv berätta om bilen för Harry Metcalfe i klippet nedan. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0

Apple vill anställa ingenjörer som utvecklar 6G-chip
Börjar förbereda sig för framtiden redan nu

Nyhetsbyrån Bloomberg rapporterar att Apple har lagt ut jobbannonser där man efterfrågar personer som kan tänka sig att utveckla 6G-teknik, det vill säga den typ av nätverk som förväntas ta över den dagen 5G inte längre räcker till. Apple efterfrågar bland annat ingenjörer som kan tänka sig att arbeta som "Wireless Research Systems Engineer - 5G/6G" samt "RAN1/RAN4 Standards Engineer." I arbetsbeskrivningen skriver Apple bland annat saker som "You will be part of a team defining and doing research of next-generation standards like 6G", "You will research and design next-generation (6G) wireless communication systems for radio access networks with emphasis on the PHY/MAC/L2/L3 layers", "Participate in industry/academic forums passionate about 6G technology" och "Contribute to future 3GPP RAN work items on 6G technology.". Apple använder för tillfället 5G-modem från Qualcomm i sina iPhones men det verkar som om Apple framöver siktar på att göra modem till sina telefoner själva. Detta är något som de flesta bedömer sannolikt efter det att Apple 2019 köpte upp Intels nedlagda 5G-division. Det är sannolikt den divisionen som även kommer att få i uppgift att förbereda Apple på 6G-nätens introduktion. Det bedöms dock inte som om 6G kommer att bli aktuellt förrän kanske någon gång på 2030-talet, något som ger Apple god tid på att förbereda sig för framtidens mobilnätverk om man redan nu börjar utveckla sådant. Tumnagel
38.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

The Legend of Zelda fyller 35 bast
Tut i luren!

21 februari 1986 släpptes The Legend of Zelda i Japan och var en releasetitel för Famicom Disk System. Sedan dess har vi fått totalt 19 spel i huvudserien och en och annan spinoff av varierad kvalitet. Oavsett är det rackarns imponerande att en spelserie levt så pass länge och levererat kvalitetsunderhållning gång på gång. Vilket är ert favoritspel i serien? Är ni större fans av det moderna äventyret som erbjuds i Breath of the Wild, eller är ni fortfarande förälskade i pixelperfektionen i Link to the Past? Ovan har ni en video som visar hur spelen sett ut sedan starten för 35 år sedan. Tumnagel
45.9°
+
André Stray
0

Karma presenterar GS-6
Ser ut som en Revero GT men är betydligt billigare

Karma Automotive presenterar nu modellen GS-6. Utseendet känns direkt igen så vad är nytt egentligen? Det här är en Revero GT fast med en betydligt lägre prislapp - 83.900 dollar istället för 144.800 dollar. Exakt vad man har gjort för att kunna kapa priset såpass mycket är dock oklart. Under skalet på bilen finns precis som tidigare ett system med räckviddsförlängare. Det består av en trecylindrig bensinmotor från BMW som i sin tur laddar ett batteripack på 28 kWh som är det som driver bilens elmotorer. Den sammanlagda effekten anges till 544 hästar och 746 newtonmeter i vrid. På bara el ska man kunna köra runt 13 mil. Den totala räckvidden ska ligga på 58 mil. Precis som vi har skrivit tidigare är en helt eldriven version av GS-6 på gång och den ska släppas senare i år. Den ska erbjudas med batteripack på 85 till 105 kWh och klara minst 50 mil på en laddning. GSe-6 som denna heter kommer faktiskt att vara billigare än versionen med räckviddsförlängare och ska börja på 79.900 dollar. Karma har även en SUV på gång som vi visade patentskisser på förra veckan. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Samsungs nästa smarta klocka sägs köra Android
Är Tizen på väg ut från Samsungs smarta klockor?

Det har börjat komma rykten om att Samsung kommer att släppa en smart klocka som kör Android istället för Samsungs egenutvecklade operativsystem Tizen. Samsungs smarta klockor har inte kört Android sedan man släppte Galaxy Gear och Galaxy Live 2013 respektive 2014. Det antas att Samsung går över till det Googles androidbaserade WearOS om man väljer att köra Android på sina smarta klockor framöver. Exakt varför man skulle välja att göra det finns det inga uppgifter om. Det spekuleras dock om att det kan ha att göra med att det finns fler appar till WearOS än vad det finns till Tizen. Senast Samsung presenterade en ny smart klocka var när man lanserade Galaxy Watch 3 i augusti förra året. När företaget kan tänkas visa en ny modell, som kanske kör något Androidbaserat operativsystem, finns det än så länga inga uppgifter om. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Samsung Galaxy S21 Ultra lyckas sticka ut i mängden
Vi har testat Samsungs nya flaggskepp

Mobilbranschen har varit svintråkig att bevaka de senaste åren. I alla fall på Android-fronten. Oavsett om du köpt en telefon i budgetsegmentet eller high end har telefonerna varit svåra att urskilja rent designmässigt. Det har varit glasmackedesign på glasmackedesign på glasmackedesig och det som gjort att man kunnat se skillnad på telefonerna har varit hur sensorerna i kameramodulen varit placerade. Därför är det extra härligt när en jätte som Samsung bestämmer sig för att sticka ut med sin S21-serie. Och om inte det vore härligt nog lyckas även nya S21 Ultra leverera en svinhärlig användarupplevelse. Tumnagel
36.1°
+
André Stray
0

Google släpper första utvecklarversionen av Android 12
Bara att tuta och köra om man vill

Igår lyfte Google locket på nya Android 12 ordentligt och släppte en första utvecklarversion av det nya operativsystemet. Developer Preview 1 har blivit tillgänglig och kan installeras på Pixel 3, eller senare enheter i Pixel-serien, och länk till installationsinstruktioner har ni via länken här nere till vänster. Android 12 kommer med en rad olika förändringar som bland annat ny design som ska vara mer modern, lättare att använda, vara mer funktionell, ha förbättrad gestnavigering i helskärmsläge samt snabbare och mer responsiva aviseringar. Vidare kommer Android 12 ha utökat stöd för videoformatet HEVC samt omfattande stöd för bildformatet AVIF. Utöver det kommer Android 12 med andra godsaker som möjlighet att uppdatera fler funktioner via Play Store, vilket gör att man inte behöver förlita sig på systemuppdateringar för när något litet behövs patchas, samt förbättrad haptisk feedback kopplat till ljud, vilket är trevligt om man spelar mycket på telefonen. Ni kan läsa en mer omfattande genomgång av Dave Burke, ingenjörschef för Android, här: Första titten på Android 12. Google har även levererat en tidsplan för utrullningen av de olika Android 12-varianterna. Nu under våren är det utvecklare som får lägga vantarna på Developer Preview 1, 2 och 3 och dessa släpps med en månads mellanrum med start precis nu. I maj kommer första betaversionen släppas följt av en andra och tredje betaversion i juni och juli. I augusti kommer den fjärde och sista betaversionen släppas och därefter väntas operativsystemet vara stabilt nog för att färdigställas inför skarp release, vilket lär ske i slutet runt september-oktober. Ovan har ni en video där CNET går igenom några av nyheterna i Android 12. Tumnagel
38.4°
+
André Stray
0

Honda visar upp nya HR-V
Nu bara som hybrid

Det här är Hondas nya generation av modellen HR-V som nu kommer att erbjudas med hybriddrift. Faktum är att det är det enda sättet man kan få bilen - som hybrid. Vad drivlinan består av framgår inte för tillfället men troligtvis handlar det om en bensinmotor på 1,5 liter kopplad till en elmotor och en CVT-låda. Den borde driva på framhjulen som standard och det borde erbjudas fyrhjulsdrift som tillval. I övrigt får modellen ett uppdaterat infotainmentsystem och flera nya säkerhetssystem. Försäljningen ska dra igång under andra halvan av året men några priser har vi tyvärr inte fått. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Aleph Farms ska börja skriva ut revbensstek med 3D-skrivare
Israeliskt företag siktar på lite humanare köttproduktion

Det israeliska startup-föreatget Aleph Farms skriver i ett pressmeddelande att man tillsammans med det teknologiska institutet The Technion har utvecklat teknik som gör det möjligt att skriva ut revbensstek med hjälp av 3D-skrivare, stekar som man säger ska ha samma konsistens och smak som traditionella revbensstekar. Aleph Farms har tidigare experimenterat med att skriva ut köttprodukter med 3D-skrivare på den internationella rymdstationen ISS vilket vi skrev lite om 2019. Företaget säger att deras kommande revbensstekar kommer bestå av kött i tjockare skivor än det man producerat tidigare. De kommer även att innehålla muskler och fett som ska likna det som kommer från kött från slaktade djur. Om tekniken man har utvecklat skriver Aleph Farms: "Unlike 3D printing technology, Aleph Farmsx27 3D bioprinting technology is the printing of actual living cells that are then incubated to grow, differentiate, and interact, in order to acquire the texture and qualities of a real steak. A proprietary system, similar to the vascularization that occurs naturally in tissues, enables the perfusion of nutrients across the thicker tissue and grants the steak with the similar shape and structure of its native form as found in livestock before and during cooking." När vi eventuellt kan komma att så se 3D-utskrivna revbensstekar från Aleph Farms på marknaden och vad en stek i så fall skulle kunna kosta framgår tyvärr inte av pressmeddelandet. I grafiken nedan kan ni kolla in hur Aleph Farms köttproduktion skiljer sig från traditionell köttproduktion. Tumnagel
46.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Chrome OS sålde bättre än macOS förra året
Windows är dock fortsatt dominanten på datormarknaden

I en ny rapport från analysföretaget IDC för datorförsäljningen förra året så visar det sig att det såldes fler datorer med Googles operativsystem Chrome OS än vad det såldes datorer med Apples operativsystem macOS. Det ska vara första gången någonsin det säljs fler Chrome OS-datorer än macOS-datorer på helårsbasis. Det innebär att datorer med Chrome OS under 2020 placerade sig på andraplatsen efter datorer med Windows medan Apple-datorer halkade ner på tredjeplatsen. Det hela beror dock inte på att det såldes färre datorer med macOS förra året, dessa ökade sin marknadsandel från 6,7 procent 2019 till 7,5 procent 2020. Istället handlar det om att många verkar ha valt Chrome OS-datorer framför lite billigare Windows-maskiner enligt statistiken. Chrome OS marknadsandel ökade från 6,4 procent 2019 till 10,8 procent under förra året. Samtidigt föll försäljningen av Windows-datorer från 85,4 procent 2019 till 80,5 procent 2020. Tumnagel
36.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida