Quantcast
m

Bilar från PSA får infotainmentsystem med Android från 2023
Men Volvo var först

En nyhet Volvo XC40 och Polestar 2 bjuder på är att deras infotainmentsystem är Android-baserade. Nu får vi reda på att PSA Group också kommer att haka på detta tåg, men först från 2023. Vilka bilar som kommer att få ta del av tekniken är dock oklart än så länge. "Groupe PSA continues its digital transformation and its collaboration with Google. Android Automotive OS will enable Groupe PSA to improve agility and efficiency while providing personalized interfaces to customers in the car. This new collaboration is an important step in the relationship between PSA and Google." Även GM har gått samman med Google och från och med 2021 kommer Chevrolet, Buick, Cadillac och GMC att köra Android. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0

Logitech G presenterar ratten G923
Med avancerat force feedback-system

Gillar du bilspel av olika slag och är på jakt efter en ny ratt för att höja upplevelsen? Då har vi goda nyheter då Logitechs speldivision presenterat Logitech G923. Enheten en design som påminner starkt om föregångarna G920 och G29, men erbjuder ny force feedback-teknik Logitech kallar för TrueForce. TrueForce ska ge spelaren en betydligt mer realistisk körupplevelse genom att synka med fysik- och ljud-motorn i olika spel för att leverera varierade vibrationer. Enligt Logitech ska systemet pinga spelet 4000 gånger i sekunden som bland annat kan få dig att känna motorvarv och olika körytor. För att körupplevelsen ska bli så pass realistisk som möjligt med G923 har Logitech också släppt utvecklingskit spelutvecklarna kan peta in i sina spel för att bättre synkas med ratten. Vid release kommer GRID, Assetto Corsa Competizione och Gran Turismo Sport ha fullt stöd för ratten och iRacing, F1 2020 och Dirt Rally 2.0 kommer få stöd i september. Logitech G G923 kommer släppas senare i augusti för 4499 kr och enheten kommer finnas tillgänglig via Logitechs hemsida samt i välsorterade elekronikbutiker. och det finns versioner till Playstation 4 och Xbox. Båda varianter ska fungera med PC. Tumnagel
40.5°
+
André Stray
0

iPhones kan komma att fungera som kortterminaler
Efter att Apple köper upp företaget Mobeewave

Nyhetsbyrån Bloomberg rapporterar att Apple har köpt upp det kanadensiska startup-företaget Mobeewave, ett företag som pysslar med att utveckla teknik som gör mobiltelefoner till betalterminaler. Med Mobeewaves system och tillhörande app blir det möjligt att använda mobiltelefoner med NFC-stöd som betalterminaler för kort och mobiltelefoner med blipp-stöd. Nu spekuleras det om att Apple planerar att implementera Mobeewaves teknik i kommande versioner av iOS. iPhone har varit försedd med NFC-funktionalitet sedan 2014 och skulle med andra ord kunna komma att fungera som en betalterminal om Apple beslutar sig för att implementera Mobeewaves teknik i kommande versioner av iOS. Skulle iPhone börja fungera som en betalterminal så skulle detta antagligen kunna slå rätt hårt mot företag som amerikanska Square och det svenskgrundade företaget iZettle, företag som bygger i stort sett hela sin affärsmodell på liknande teknik. Det som skiljer dessa tjänster från Mobeewaves system är att de även erbjuder sina kunder fysiska kortläsare som går att koppla till mobilen. Samsung är en av Mobeewaves investerare sedan förra året och kommer att stödja deras system på sina mobiltelefoner. Det finns inga officiella uppgifter på hur mycket Apple ska ha betalat för Mobeewave men Bloombergs källor uppger att det handlar om cirka 100 miljoner dollar. Tumnagel
47.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sektorspridaren är smartare än man kan tro
En djupdykning i bevattningsteknik

Idag när ni vaknade till liv visste ni inte att ni skulle få lära er mer om hur en sektorspridare fungerar, och hur smart den faktiskt är. Men så blev det - så grattis till den nya kunskapen! Glöm inte att berätta för alla på nästa fest. Tumnagel
184kg
+
Bobby Green

Hyundai utvecklar nytt AC-system som renar luften
Lanseras i Sydkorea först

Hyundai håller just nu på med ett avancerat air condition-system som ska förbättra luftkvaliteten inne i bilen. Systemet består av de tre nyheterna After-Blow, Multi-Air Mode och Fine Dust Indicator. Den första ser till att torka upp kondensationen som bildas och därmed hämma mögeltillväxten inuti apparaterna. I vanliga fall dräneras denna kondensation ut under en halvtimme när bilen är avstängd, men här ska den alltså få hjälp av en fläkt istället som går i tio minuter. Den känner av om ditt batteri har dåligt med kräm och går i så fall inte igång. Multi-Air Mode ser till att skicka luft genom förar- och passagerarsätet tillsammans med de vanliga utblåsen för att ge en behagligare miljö i kupén. Fine Dust Indicator mäter och visar föroreningarna i luften inuti bilen och om värdena blir dåliga kommer luftrenings-läget att dra igång för att städa upp. Tekniken ska lanseras i Sydkorea först men när är oklart för tillfället. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0

Head up-displayen i nya Mercedes S-Klass har AR-teknik
Så här kommer den att fungera

Det senaste bland biltillverkarna är att man tryckt in augmented reality i head up-displayen. Skodas elbil Enyaq kommer att få det, precis som Mercedes nya S-Klass vilket vi får en demonstration av här. I denna kommer man få guidning av pilar, tydligare markeringar av vägens kantlinjer och en målflagga som kommer att dansa på platsen när man väl har kommit fram till sin destination. Nya S-Klass kommer att visas upp den 2 september. Tumnagel
44.9°
+
Bobby Green
0

Så här ser Enyaq ut på insidan
Skoda delar med sig av två skisser

Den 1 september är det premiär för Skodas helt eldrivna SUV Enyaq och nu får vi se hur interiören kommer att se ut tack vare dessa skisser. Som vi kan se får bilen en ratt med två ekrar, ett digitalt instrumentkluster framför denna och en skärm på instrumentpanelen. Den sistnämnda mäter 13 tum. Vidare kommer det att finnas en head up-display med Augmented Reality-teknik i sig. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Cartoonizer är en AI som gör om dig till seriefigur
Eller animerad film

Cartoonizer är en tjänst som med hjälp av artificiell intelligens gör det den matas med lite mera likt en serietidning. Det kan handla om bilder, som i fallet ovan, eller om små korta filmsnuttar, som den som syns här nedanför. Resultatet, åtminstone när det gäller filmscener, är rätt så imponerande att döma av scenen från Avengers här nedanför som körts genom Cartoonizer. Tjänsten bygger på data och teknik från forskningsrapporten "Learning to Cartoonize Using White-box Cartoon Representations" som publicerats av University of Tokyo. Tanken är att verktyg som dessa kanske skulle kunna användas för att till exempel snabbt kunna skapa prototyper till animerade filmer, spel och annat. Tumnagel
29.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

CES 2021 blir en virtuell historia
Ingen fysisk mässa i Las Vegas nästa år

Igår meddelade arrangörerna av världens största teknikmässa CES att denna inte kommer att arrangeras i fysisk form nästa år. Consumer Technology Association (CTA) sa så sent som förra månaden att CES 2021 skulle gå av stapeln i januari som planerat. Dock så verkar virusspridningen i USA fått organisationen på andra tankar och nu har CTA meddelat att CES 2021 kommer att bli helt digital. CTA chef Gary Shapiro säger i ett uttalande: "Amid the pandemic. it’s just not possible to safely convene tens of thousands of people in Las Vegas in early January." Årets CES-mässa besöktes av över 170.000 människor från hela världen. Det finns en del som spekulerat om den kan ha bidragit till att sprida det nya coronaviruset. Tumnagel
37.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Teslas Autopilot på vägar den inte sett innan
Börjar bli ganska vass

I Teslas senaste mjukvaru-uppdatering 2020.28.5 förfinas Autopilot-funktionen ytterligare. YouTube-kanalen Tesla Driver bestämde sig för att testa och tog ut sin Model 3 på vägar han aldrig kört tidigare, för att se hur bra tekniken hängde med. Tumnagel
33.3°
+
Bobby Green
0

Koss stämmer Apple, Bose och andra
För patenterad teknik i trådlösa hörlurar

Patently Apple rapporterar att det klassiska hörlurs-företaget Koss nu stämmer några av världens största tillverkare av trådlösa hörlurar. Detta då Koss anser att företagen, bland annat Apple och Bose, har använt sig av teknik i sina hörlurar som Koss patenterat. Förutom Apple och Bose så stämmer Koss även Plantronic, JBL, och Skullcandy för patentintrång. Enligt Koss så har de nu stämda företagen kopierat wifi-teknik från Koss Striva-hörlurar som sedan använts i företagens trådlösa hörlurar. Koss kräver att de fem företagen nu betalar skadestånd på tre gånger så mycket som en domstol anser de fem företagens intrång i Koss patent kostat Koss. Det verkar med andra ord som om Koss försöker få betalt för en teknik eller ett koncept som används i de flesta så kallade true wireless-hörlurarna på marknaden. Man verkar dock bara ha fokuserat på att stämma fem av de största tillverkarna av sådana hörlurar, inte företag som kanske släppte sådana tidigare vilket Engadget påpekar. Engadget skriver vidare: "Bragi unveiled its Dash earbuds in early 2014 and shipped them several months before AirPods reached the market, but isn’t named in the cases. The lawsuits are focused on some of the more successful audio brands, not the first to bring key products to market, and that could be problematic if Koss wants to show that it’s consistent about enforcing its patents." Tumnagel
34.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Jaguar Land Rover jobbar på skärmar man inte behöver röra
Minskar distraktionen

Cambridge University och Jaguar Land Rover jobbar på att ta fram skärmar man inte behöver röra. Tekniken att känna av att handen är i närheten av skärmen finns redan i dag i bland annat Volkswagens bilar, men nu har man alltså utvecklat detta och skapat en teknik som i princip gissar vad du vill trycka på. Om detta fungerar så kommer det förhoppningsvis att göra att tryckandet på skärmen i bilen kräver mindre exakthet och därmed mindre uppmärksamhet, så att man kan kolla på trafiken istället. Systemet ska också vara bättre än de "vifta i luften"-gränssnitt som finns i vissa bilar i dag, i alla fall enligt Dr Bashar Ahmad på Cambridge. “Our technology has numerous advantages over more basic mid-air interaction techniques or conventional gesture recognition, because it supports intuitive interactions with legacy interface designs and doesn’t require any learning on the part of the user. It fundamentally relies on the system to predict what the user intends and can be incorporated into both new and existing touchscreens and other interactive display technologies.” Tekniken ska också kunna användas på andra typer av skärmar som många kladdar på och på så sätt minska risken för smittspridning. Tumnagel
37.3°
+
Roger Åberg
0

Mitsubishi släpper ny Outlander nästa år
Börjar säljas under kvartal två

Amerikanska Mitsubishi går nu ut och berättar om hur framtiden kommer att se ut och det intressantaste handlar om en helt ny Outlander. Mitsubishis modell, speciellt i hybridversion, är ju väldigt populär här i Sverige och har ju några år på nacken så att det skulle komma en ny version var väl ingen högoddsare, men nu berättar man alltså när. Försäljningen kommer att påbörjas under kvartal två nästa år och att den ska presenteras tidigt 2021. Man lovar en helt ny design som vara mer vågad och mer aggressiv och distinkt. Man lovar också att bilen ska vara laddad med teknik och få en betydligt bättre interiör. Man säger även att "this game-changing vehicle will surprise many". Stora ord med andra ord. De koncept som firman har visat upp tidigare är också kanske kaxiga, vi får hoppas att resultatet också får lite attityd. Frågan är hur det lirar med köparna... Tumnagel
38.1°
+
Roger Åberg
0

AI hjälper drönarsvärmar att koordinera sin flygning
Så att de inte krockar med grejer som är i vägen

Forskare på amerikanska Caltech har utvecklat ett AI-system som man hoppas ska kunna göra så att drönare i svärm både kan flyga lite säkrare och även kanske i lite tajtare formationer. Man kallar systemet för Global-to-Local Safe Autonomy Synthesis (GLAS) och tanken bakom detta är primärt att drönarsvärmar ska kunna flyga i formation på tidigare ej kartlagda ställen. För att detta ska bli möjligt har systemet som kontrollerar drönarna försetts med en AI som ger varje individuell drönare en viss frihet att flyga på egen hand, detta för att den inte ska kollidera med något objekt som kommer i vägen för formationen. Förutom GLAS så används även systemet Neural-Swarm som kan kompensera olika aerodynamiska hinder som de enskilda drönarna utsätts för, det kan till exempel handla om vinddrag som uppstått från de andra drönarna i formationen. Forskarna skriver om sitt arbete: "When GLAS and Neural-Swarm are used, a robot does not require a complete and comprehensive picture of the environment that it is moving through, or of the path its fellow robots intend to take. Instead, robots learn how to navigate through a space on the fly, and incorporate new information as they go into a "learned model" for movement. Since each robot in a swarm only requires information about its local surroundings, decentralized computation can be done; in essence, each robot "thinks" for itself, which makes it easier to scale up the size of the swarm." Teknik som denna skulle kunna användas vid till exempel stora formations-uppvisningar med drönare men även vid sök-operationer där man måste koordinera en stor mängd drönare för att täcka in ett större område. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mrwhosetheboss tar en titt på Vivo X50 Pro
Telefonen med inbyggd gimbal

Vivo presenterade tidigare i år en koncepttelefon med en rätt imponerande kameralösning som praktiskt taget var en gimbal. Konceptet utvecklades ytterligare och tekniken petades in i Vivo X50 Pro och Mrwhosetheboss har lagt vantarna på ett exemplar för att se hur kameran presterar jämfört med andra enheter på marknaden. För att göra en lång historia kort gör stabiliseringen ett bra jobb, men videoinspelning i dagsljus ligger på ungefär samma nivå som andra flaggskepp. När det kommer till inspelning i mörkare miljöer levererar dock telefonen bra mycket bättre material än konkurrensen. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

Hyperions vätgasdrivna superbil visas i augusti
Ska ha "rymdteknik för vägen"

I början av året skrev vi om företaget Hyperion Motors som skulle visa upp en vätgasdriven superbil på bilmässan i New York. Som ni säkert vet ställdes alla mässor in så det blev inget av detta. Nu har man dock samlat nya krafter och säger att man ska visa upp bilen som man kallar för XP-1 i augusti, nästa månad alltså. Vdn Angelo Kafantaris säger följande: "We are extremely excited to launch Hyperion to the world so we can educate people to the benefits of hydrogen-based power systems. As the most abundant element in the universe, the potential is virtually limitless. Our goal is to tell the story of hydrogen with inspiring vehicles and infrastructure solutions." Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Tarforms eldrivna motorcykel är redo för produktion
Luna erbjuds som Scrambler och som caféracer

Vi har tidigare skrivit om Tarform och deras eldrivna caféracer. Nu presenterar de Luna som är en vidareutveckling av den prototyp som visades 2018, och den kommer att erbjudas både som caféracer och Scrambler. Luna har ett batteripack på 10 kWh som matar en elmotor på 56 hästar. 0-100 km/h ska ta 3,8 sekunder. Räckvidden anges till 19 mil och med ombordladdaren som är på 3,3 kW ska det ta 50 minuter att ladda 0-80 procent. Hojens tank och cuts är tillverkad av återvunnet material går att byta ut och återvinna igen om man skulle råka krascha. Motorn har delar i bioplast och sätet är i veganskt läder. På tekniksidan hittar vi bromsar med bromskraftsåtervinning, tre stycken olika körlägen, trådlöst tändningslås, backkamera och döda-vinkeln-varnare med haptisk respons. Det är att förhandsboka en Luna nu för 500 dollar och det finns två stycken versioner att välja mellan - bas och Founder Edition. Priset börjar på 24.000 dollar medan Founder Edition kostar hela 42.000 dollar. För den ganska rejäla extra slanten får man en hoj som bara tillverkas i 54 stycken exemplar och som är kittad med Öhlins-dämpare och aluminiumfälgar frästa ur ett stycke. Den ska även ha lite annan design överlag. Tillverkningen ska dra igång nu i sommar och de första leveranserna ska ske någon gång nästa år. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Fisker vill använda Volkswagens MEB-plattform till Ocean
Skulle underlätta en hel del

I början av året presenterade Fisker sin nya helt eldrivna SUV Ocean. Vi fick ta del av lite siffror kring bilen men det var lite oklart om man tagit fram en egen plattform eller om bilen baserades på en befintlig. Det var det sistnämnda som gällde och det är faktiskt Volkswagens MEB-plattform som finns där under. Nu hoppas Fisker kunna fortsätta använda den när det väl är dags för serietillverkning. MEB gör sin debut i ID.3 och kommer även att användas i ID.4. Audi, Seat och andra kommer också att använda den. Förserieproduktionen av Ocean ska dra igång fjärde kvartalet 2021 och full produktion med tillhörande leveranser väntas vara igång fjärde kvartalet 2022. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - nya Ford Bronco
Ska sno Jeep Wrangler-kunder

Efter ett helt gäng med teasers och fördröjningar på grund av pandemin är nu nya Ford Bronco äntligen presenterad. Namnet dök upp första gången 1966 och sedan tillverkades modellen ända fram till 1996, och nu är det alltså dags igen. Med nykomlingen vill man ta sig in på marknaden där Jeep Wrangler finns och för att lyckas sno kunderna därifrån har man tagit fram en bil som erbjuder väldigt många olika stilar och utföranden. För första gången kommer den även med fyra dörrar. Nya Bronco har en markfrigång på 29,4 centimeter och ska klara av att vada i 85 centimeter djupt vatten. Bra för den som ska ut och härja där den vanliga vägen tar slut. Ska man det lägger man nog även till 35-tumshjulen som finns på tillvalslistan. Motormässigt finns det två stycken alternativ att välja mellan. Båda är EcoBoost-maskiner och insteget är en fyra på 2,3 liter med 270 hästar och 420 newtonmeter i vrid, den andra en V6:a på 2,7 liter som har 310 hästar och 542 newtonmeter i vrid. Som växellåda finns en ny sjustegad manuell med lågväxel till den fyrcylindriga motorn och en tiostegad automatlåda. Det finns även två stycken olika fyrhjulsdrift-system att välja mellan. På tekniksidan finns något man kallar för Trail Toolbox som är en samling med hjälpmedel för när man kör offroad. Här finns bland annat Trail Control som är en farthållare för låga hastigheter, Trail Turn Assist som tightar till vändcirkeln ytterligare och Trail One-Pedal Drive som gör det ännu enklare att ta sig fram över stockar och stenar. Som synes går dörrarna att plocka av och i den längre versionen av Bronco kan dessa förvaras där bak i skyddspåsar. Även taket går att ta bort i partier. Dessa ska vara enkla och lätta så en person ska kunna göra jobbet själv. Givetvis finns det en uppsjö av tillval hit och dit för att få bilen precis som man själv vill - extraljus, vinsch, takräcken, skärmbreddare med mera. Insidan är inspirerad av det gamla originalet och har tydliga instrument, stora knappar och handtag att hålla fast sig i när det kränger. Kupén är vädersäkrad och i det gummerade golvet finns dräneringspluggar som man kan öppna när det har blivit lite väl blött om fötterna. Det går att reservera ett exemplar nu och priset börjar på 29.995 dollar. Tillverkningen ska dra igång i början av nästa år och de första exemplaren ska hittat ut till handlarna till våren. Läs allt om bilen på länken nedan. Det släpps även en Bronco Sport som är betydligt mildare i sitt utförande och inte alls lika rolig, den kan ni läsa om här. Tumnagel
46.4°
+
Bobby Green
0

Smittspårnings-appar ser ut att bli ett ordentligt fiasko
Verkar hittills inte ha gjort särskilt mycket nytta alls

DN har skrivit ett reportage om de så kallade smittspårings-appar som ska kunna upptäcka människor som eventuellt kan ha smittats av covid-19. Enligt de uppgifter DN har tagit del av så ser det ut som om de flesta smittspårnings-appar verkar ha floppat rejält. Det handlar både om appar som utvecklats nationellt på helt egen hand men även om de som använder sig av den gemensamma teknik som Apple och Google utvecklade för smittspårning. Det verkar dock inte som om någon av apparna kan betecknas som någon succé och resultatet ser ut att varit skralt. Det skrivs bland annat att en del appar har installerats av så få mobilanvändare att de i stort sett inte gjort någon nytta. Andra appar har redan lagts ner medan andra har fått byggas om. Sverige gav förhållandevis tidigt upp tanken på att lansera en nationell smittspårnings-app. Norge drog tillbaka sin variant på smittspånings-app efter det att denna blivit kritiserad för att vara integritetskränkande då den ansågs samla in för mycket data om användarna. Ni kan läsa mer om andra exempel från bland annat Australien, Tyskland, Storbritannien och Singapore i DN:s reportage som hittas på länken nedan. Tumnagel
46.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Oppo teasar snabbladdning med 125W
Ladda luren fullt på en kvart

Snabb laddning är alltid trevligt och för tillfället ligger vi på en rätt stabil nivå där våra mobila enheter laddas fullt på lite mer än en timme. Men som igelkotten Sonic säger så måste man vara snabb. Och med Oppos kommande nya snabbladdningsteknik kommer mobila enheter ladda snabbare än aldrig förr. Oppo och IQOO har presenterad denna nya snabbladdning via Weibo och gänget kommer prata mer om tekniken senare i veckan. Men för att göra en lång historia kort handlar det om en ny laddteknik med en uteffekt på 125W, vilket betyder att en telefon med batteri på 4000mAh kan laddas till 50 procent på 5 minuter och fullt på lite över en kvart. Den höga effekten ska ha nåtts genom att använda dual-cell-batterier som kan laddas samtidigt för att öka hastigheten. Enligt IQOO kommer tekniken släppas i augusti, men vilka enheter som kommer anamma den nya tekniken är för tillfället okänt. Tumnagel
40.9°
+
André Stray
0

Blåljussystemet Rakel ska bytas ut
Kritiserat kommunikationssystem anses vara för omodernt

Regeringen har beslutat att det kritiserade kommunikationssystemet Rakel (Radiokommunikation för effektiv ledning) nu ska bytas ut. Anledningen till det är att systemet anses vara omodernt, det går bland annat inte använda för datatrafik skriver SVT. Inrikesminister Mikael Damberg (S) säger till SVT: "Nu ger vi MSB två uppdrag, framförallt att modernisera Rakel som är föråldrat med begränsad teknik. I dag kan man egentligen bara prata i Rakel. Nu tittar vi på ett system, Rakel 2, som också får med datakommunikation, så man kan skicka bilder, streama videos, på ett helt annat sätt kunna jobba uppdaterat i ett säkert komumnikationssystem." En första komplettering till Rakel som ska kunna hantera datatrafik ska vara på plats 2022. I februari nästa år ska dock ett förslag på ett helt nytt system, "Rakel 2", presenteras. Rakel byggdes ut 2005 till 2010 och används av mer än 600 organisationer. Det dock främst en kommunikationsväg för polis, räddningstjänst, sjukvård och försvaret. Exakt vad Rakel har kostat att utveckla är oklart men 2010 var kostnaden för systemet uppe på över 2 miljarder kronor. Tumnagel
52.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Montara är världens första MEMS-högtalare
Är MEMS-teknologi framtiden för hörlurar och högtalare?

Företaget xMems har presenterat högtalaren Montara vilken man säger ska vara världens första högtalare som är bygger på MEMS-teknik. MEMS (Microelectromechanical systems) används idag i en mängd olika maskiner som till exempel datorer, bläckstråleskrivare och accelerometrar. xMems har med hjälp av MEMS-teknologi kunna bygga högtalaren Montara helt i kisel, något som ska göra den både billigare och mer hållbar än traditonella högtalarelement. Dessutom ska den vara strömsnålare och även rent tekniskt ljudmässigt låta bättre än traditionella högtalare enligt xMems. Montara är utvecklad för att ersätta högtalarelement i hörlurar och xMems uppger i ett pressmeddelande att en del hörlursleverantörer redan har börjat experimentera med att ta fram hörlurar med Montara. Man uppger inte vilka tillverkare det handlar om men säger att de första hörlurarna med Montara kommer att visas upp någon gång under nästa år. I videoklippet nedan illustreras det hur Montara är tänkt att fungera i hörlurar. Tumnagel
44.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bekräftat: kommande Macar får Thunderbolt
Skönt

Thunderbolt är en teknik som är starkt kopplat till Intels hårdvara, så när Apple berättade att man skulle börja köra på sina egna chip blev många oroliga över framtiden för Thunderbolt i Macar. Många gick till och med ut och sa att det blir omöjligt för Apple att leverera Macar med Thunderbolt om de inte har Intels processorer. Nu har Apple bekräftat för The Verge att framtida Macar kommer att ha porten och tekniken. – Over a decade ago, Apple partnered with Intel to design and develop Thunderbolt, and today our customers enjoy the speed and flexibility it brings to every Mac. We remain committed to the future of Thunderbolt and will support it in Macs with Apple silicon, säger en talesperson från Apple till The Verge. Precis som Apple säger så är tekniken utvecklad av Intel men i samarbete med Apple. Apple hade en gång i tiden till och med rättigheterna för varumärket Thunderbolt, men skrev över dessa till Intel. Tumnagel
43.9°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida