m

Tom Scott tar en titt på gamla fyrverkeritekniker
Alltid intressant

Fyrverkerier kan vara rätt tjusiga att se på och har varit ett populärt sätt att fira saker i massvis med år. I olika delar av världen har fyrverkerier sett lite annorlunda ut genom åren och Tom Scott har tagit en titt på hur man sköt upp en raketvariant i skyn med hjälp av stenblock, vilket ni kan kika på ovan. Tumnagel
39.4°
+
André Stray
0

Lego och NASA drar igång teknikutbildning
För att få elever intresserade av rymden

Lego och NASA har tagit fram en så kallad STEAM-utbildning (Science, Technology, Arts, Engineering, Mathematics) som man hoppas ska kunna tilltala rymdintresserade elever. "Build to Launch: A STEAM" är en tio veckor lång kurs som riktar sig till elever i grundskolan. Utbildningen kommer att fokusera på NASA:s Artemis 1-uppdrag och försöka lära ut vad som krävs för att skicka farkoster till månen. Förhoppningen med kursen är att det ska väcka elevers intresse att söka sig till karriärer inom STEAM-fältet. Esben Stærk, som chefar över Lego Education säger i ett pressmeddelande: "We are at a pivotal moment in education, and to rethink how students learn we must provide meaningful, hands-on learning experiences. The LEGO Education and Artemis lesson series creates joyful learning moments and brings STEAM learning to life through the real-world application of space exploration – a topic that evokes curiosity and awe in students of all ages and abilities." Legos och NASA:s "Build to Launch: A STEAM" kommer att läggas upp gratis online och lanseras i september 2021. Tumnagel
41.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Japan ska bygga ett överljudsplan för passagerare
JAXA och flera japanska storföretag i nytt samarbete

Den japanska rymdmyndigheten JAXA har meddelat att man tillsammans med flera av landets företag ska utveckla ett nytt överljudsplan avsett för passagerartrafik. Förutom JAXA så kommer Mitsubishi, Kawasaki, Subaru samt IHI vara inblandade i utvecklingen av nästa generations överljudsplan. Dessutom kommer även Japan Aerospace Exploration Association (JADC) och The Society of Japanese Aerospace Companies (SJAC) medverka i utvecklingsarbetet. JAXA uppger att modellen man siktar på att utveckla ska kunna transportera 36 - 50 passagerare i hastigheter på runt MACH 1,6. Det kan jämföras med Concorden, en flygplansmodell som togs ur drift för snart 20 år sedan, som kunde ta 100 passagerare och hade en topphastighet på Mach 2,04. JAXA har bedrivit forskning om överljudsplan sedan i slutet av 1990-talet. Man säger sig bland annat ha utvecklat teknik som ska ska kunna sänka ljudet på den så kallade ljudbommen med 50 procent jämfört med Concorde-planen. Någon gång runt 2030 förväntas JAXA och de inblandade företagen kunna visa upp resultatet av det arbete som nu ska påbörjas. Tumnagel
42.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvo och Northvolt startar bolag tillsammans
Ny fabrik ska leverera batterier till Volvo och Polestar

Två svenska bolag gör nu gemensam sak när Volvo och Northvolt startar bolag tillsammans. Syftet är att utveckla och producera "mer hållbara batterier som är skräddarsydda för nästa generations helt elektriska Volvo- och Polestar-bilar". Första delen blir att inrätta ett forsknings- och utvecklingscenter som ska ligga i Sverige och vara igång 2022. Detta center ska utveckla battericeller och teknik för att få in dessa i bilar, och då speciellt Volvo och Polestars bilar. Man ska även bygga en gigafabrik tillsammans som ska få en kapacitet på 50 GWh per år och denna ska vara igång 2026. Men innan denna är byggd och klar så ska Volvo köpa battericeller motsvarande 15 GWh per år från Northvolts fabrik i Skellefteå. Detta ska man göra från och med 2024. Detta ska lösa Volvos behov av batterier i Europa. – Genom att samarbeta med Northvolt säkrar vi leveransen av högkvalitativa, mer hållbara battericeller för våra helt elektriska bilar, säger Håkan Samuelsson, VD och koncernchef för Volvo Car Group. – Samarbetet med Northvolt kommer också göra att vi kan stärka vår utvecklingskapacitet internt. Den första bilen som kommer att använda battericeller utvecklade av det nya bolaget kommer att sitta i nästa generation av XC60. Det kan alltså vara så att vi får vänta till 2026 innan vi får en elektrisk XC60. Vart den nya fabriken ska ligga är inte fastställt, men man tror att den kommer att sysselsätta 3000 personer. Tumnagel
63.8°
+
Roger Åberg
0

En av Hubble-teleskopets datorer har ballat ur
Superteleskopet har ännu en gång gått in i felsäkert läge

NASA:s rymdteleskop Hubble har ännu en gång drabbats av något slags fel och fungerar för tillfället inte som det är tänkt. NASA skriver i ett uttalande att en av Hubbles datorer slutade fungera 13 juni och att NASA:s tekniker nu försöker att aktivera ett backupsystem för denna. NASA skriver om datorn som nu slutat fungera på Hubble: "The purpose of the payload computer is to control and coordinate the science instruments onboard the spacecraft. After the halt occurred on Sunday, the main computer stopped receiving a “keep-alive” signal, which is a standard handshake between the payload and main spacecraft computers to indicate all is well. " NASA:s började testa Hubbles backupsystem igår. Om detta fungerar som det är tänkt så är förhoppningen att Hubble kan tas i drift igen redan idag eller imorgon. Det här är inte första gången Hubble går in felsäkert läge på grund av olika fel på det nu över 30 år gamla rymdteleskopet. Liknande avbrott har skett under kortare och längre tid 2008, 2018 och 2019. Tumnagel
34.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Honda fimpar bränslecells-versionen av Clarity
Fanns inte tillräckligt stor efterfrågan på dem

Den japanska nyhetsbyrån Nikkei rapporterar att Honda nu lägger ner tillverkningen av både bränslecells- och hybri-versionerna av sin Clarity-modell. Detta är något man gör efter att man lade ner produktionen av den eldrivna versionen av Clarity förra året. Honda presenterade den helt bränslecellsdrivna Clarity 2008 och den såldes sedan under namnet FCX Clarity fram till 2014. 2016 kom en efterföljare som såldes under namnet Clarity och det är denna som nu slutar produceras. Clarity-modellerna har bara varit tillgängliga för leasing på lite olika marknader. Att man nu lägger ner produktionen uppges bero på att efterfrågan på modellerna varit låg. Honda verkar dock inte helt ha gett upp sin satsning på bränslecells-drivna fordon. Företaget inledde 2013 ett samarbete med GM angående bränslecellsteknik och detta verkar fortfarande pågå. Tumnagel
34.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spotify köper Podz
Tjänst som pysslar med podcast-rekommendationer

Spotify fortsätter att köpa upp tjänster och företag som på ett eller annat sätt pysslar med podcasts. Igår meddelade Spotify att man köpt upp den nystartade tjänsten Podz. Med Podz tjänst kunde användare lyssna igenom 60 sekunder långa smakprov från olika podcast. Tanken bakom det var att användare snabbt skulle kunna bilda sig en uppfattning om det skulle vara värt att lyssna igenom hela den aktuella podcasten. Spotify skriver själva om uppköpet av Podz: "At Spotify, we are investing to build and scale the world’s best (and most personalized) podcast discovery experience. We believe that Podz’ technology will complement and accelerate Spotify’s focused efforts to drive discovery, deliver listeners the right content at the right time, and accelerate growth of the category worldwide." Podz tjänst verkar nu ha stängt ner. Spotify skriver att man planerar att integrera Podz teknik på sin egen plattform och resultatet av det kommer Spotify-användare att kunna ta del av senare i år. Tumnagel
31.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Maskinlärning gör korta videoklipp av en stillbild
Med imponerande resultat

Forskare på University of Washington säger sig ha utvecklat en teknik som med hjälp av bara ett enda fotografi kan skapa ett kort animerat videoklipp som påminner om när fotografiet fotades. Forskarna ska ha använt sig av neural nätverk för maskinlärning vilka med hjälp av en algoritm räknat ut hur en animation baserad på fotografiet skulle kunna se ut. Ni kan se ett exempel i animationen här ovanför och ni hittar några till om ni hoppar vidare på länken nedan. Där kan ni även läsa lite mera ingående om hur man gått tillväga när man utvecklade systemet som ligger bakom de realistiska animationerna. Forskarnas system verkar i dagsläget vara specialiserat på vattenfall. Det hela kommer att presentera lite närmare på konferensen "Conference on Computer Vision and Pattern Recognition" vilken drar igång 22 juni. Tumnagel
53.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lantmännen börjar testa roboten Robotti
Kan pyssla med det mesta inom jordbruk

Lantmännen skriver i ett pressmeddelande att man nu kommer att börja testa jordbruksroboten Robotti på en gård utanför Uppsala. Testet sker i samarbete med RISE och Agrointelli, det danska företaget som utvecklat Robotti. Robotti är en självkörande robot som kan förses med olika tillsatser med vilken den kan plöja, så, rensa ogräs och harva. Johan Wågstam, teknik- och digital utvecklare på Lantmännen säger om testet med Robotti: "Det ska bli jättespännande att testa Robotti och se hur självkörande maskiner kan bidra till ett mer effektivt och hållbart jordbruk. Ett mer autonomt och datadrivet jordbruk är givet i framtiden. Vi har redan kommit långt vad gäller datainsamling via uppkopplade redskap, stora kliv har gjorts inom precisionsodling och det utvecklas ständigt nya appar och tjänster för lantbruket." Initialt kommer Lantmännen att använda Robotti för att så matkorn för att längre fram testa andra verktyg till roboten, bland annat för obegräsbekämpning. I videosnurran nedan hittas klipp på när Robotti använder olika verktyg för att plöja, så och rensa ogräs. Tumnagel
43.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så här tror Speedo att framtidens baddräkter kommer att se ut
Fastskin 4.0 har inbyggd AI, exoskelett och mer

Baddräktstillverkaren Speedo har visat upp ett koncept på hur dräkter för simmare kanske kan komma att se ut någon gång runt 2040. Det högteknologiska konceptet kallas för Fastskin 4.0 och är utvecklat av Speedos så kallade AquaLab. Dräkten påminner utseendemässigt en del om dräkter som används redan idag men är fullproppad med olika typer av teknik. Bland annat så finns det en inbyggd AI-tränare i dräkten som kan coacha simmaren baserat på de specifika förhållanden som råder när simmaren använder dräkten. Vidare finns det ett inbyggt exoskelett i dräkten såväl som en generator som driver dräktens funktioner med hjälp av den kinetiska energin som uppstår när dräkten används. Ni kan kolla in en video på Speedos Fastskin 4.0-koncept här ovanför. Huruvida vi, eller snarare kanske professionella simmare, kommer att använda sådana här dräkter om 20 år återstår att se. Tumnagel
35.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Elgiganten öppnar flaggskepsbutik i Stockholm
Efter nyår

Den fysiska butikens betydelse har ju ifrågasatts under pandemin, men igår slog Google upp dörrarna för sin butik i New York och nu berättar Elgiganten att man kommer att öppna en flaggskeppsbutik i Gallerian i centrala Stockholm. Helt död är alltså inte den fysiska butiken. – Det här är en otroligt viktig etablering. Vi kommer att finnas i ett unikt läge i hjärtat av Stockholm och ha ett unikt koncept som du inte hittar någon annanstans i Sverige, säger Elgigantens vd Niclas Eriksson. Vi får hoppas att Niclas menar allvar med att konceptet är nytt, för det är sällan en dröm att besöka någon av de stora teknikhandlarna. Elgiganten lovar att kunderna i den nya butiken så klart ska kunna klämma och känna men också "koppla upp och testa produkterna i miljöer som känns mer som hemma". Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0

Volvo och Volkswagen bäst på elektrifiering
Toyota får bakläxa

Gruppen Transport and Environment har kollat på vilka biltillverkare som ligger bäst till när det kommer till elektrifiering ur ett europeiskt perspektiv. Jag vet inte om det är med flit, men Tesla verkar ha glömts bort helt eller så har man inte tagit med dem eftersom de är klara med elektrifieringen. Förutom Tesla så ligger Volkswagen och Volvo bäst till enligt gruppen. Man har tittat på hur långt fram man ligger i egna prognoser, hur det ser ut med batteritillverkning och en rad andra punkter. Både Volkswagen och Volvo kör ju en hård strategi mot elektrifiering just nu och säger att en betydande del av bilarna som säljs 2030 ska vara elektrifierad. I Volkswagens fall tror jag att de kommer att lyckas eftersom MEB-plattformen verkar bli en succé med deras VW ID.4, Skoda Enyaq och Audi Q4 som väntade storsäljare. Volvo väntar vi fortfarande på att de ska komma ur snackhörnan och in i levererahörnan, att ha en modell som kostar nästan 700.000 kronor räcker inte. Lite underligt är det att Kia och Hyundai hamnar så dåligt, de har redan i dag en stor del elbilar och kommande plattformen som Hyundai Ionic 5 och Kia EV6 ska rulla på verkar väldigt lovande. Att Toyota ligger sist är inga konstigheter, de mumlar fortfarande om hybridteknik även om elbilar också är på gång. Enligt rapporten så väntas försäljningen av rena elbilar ligga på 7,4 procent av produktionen i år, 24,2 procent 2025 och över hälften av produktionen 2030. Laddhybrider väntas nå sin topp försäljningsmässigt runt 2026 och sedan dala igen. Tumnagel
40.8°
+
Roger Åberg
0

Nu ska även Volvo Cars köpa fossilfritt stål till sina bilar
Från SSAB

I april gick Volvokoncernen ut med att man startat ett samarbete med SSAB. Volvo skulle leverera fordon till SSAB och SSAB skulle leverera fossilfritt stål som Volvo kunde använda i sina lastbilar. Nu startar även Volvo Cars ett samarbete med SSAB för att kunna få fossilfritt stål i sina bilar. SSAB har på sin sida startat HYBRIT tillsammans med LKAB och Vattenfall, ett projekt där man ersätter kokskolet i den järnmalmsbaserade ståltillverkningen med fossilfri el och vätgas. Volvo blir första biltillverkaren som gör detta, men just nu handlar det om prov och stålet kan komma att användas i en konceptbil. Enligt SSAB står den globala stålindustrin för sju procent av koldioxidutsläppen globalt eftersom man eldar masugnarna med kokskol. Man har som mål att sänka Sveriges utsläpp med tio procent med hjälp av HYBRIT-tekniken. För Volvos del står 35 procent av koldioxidutsläppen i en fossilbil av utsläpp relaterade till stål- och järnproduktion. I en elbil är den siffran 20 procent. Tumnagel
60.6°
+
Roger Åberg
0

En närmare titt på nya Volkswagen Multivan
Personbilsfeatures för den stora familjen

Volkswagens klassiska buss används ju för en massa saker, bland annat av den riktigt stora familjen som behöver mycket plats. Men kunderna har börjat bli lite kinkiga och vill ha laddhybrid och annan modern teknik vilket gjorde att Volkswagen nu har flyttat versionen som är just för den stora familjen till samma plattform som deras personbilar, alltså MQB-plattformen. Här får vi se våra tyska vänner gå igenom hela bilens funktioner. Skåpbilsversionen av denna kommer att stanna kvar på den äldre plattformen eftersom MQB inte passar så bra för det syftet. Tumnagel
38.9°
+
Roger Åberg
0

Här är Ikea och Sonos nya högtalare!
Som ett konstverk på väggen

Efter mycket rykten så är nästa del av samarbetet mellan Ikea och Sonos här. Namnet är så klart fortfarande Symfonisk och den här gången handlar det om en tavelram med högtalare. Men du kan inte stoppa in din egen konst tyvärr. Istället får man förlita sig på Ikea och de fronter som de släpper. Basen är en svart och en vit med en massa små hål och dessa tycker jag är riktigt snygga, men det finns färgglada fronter också. Tyvärr är dessa, enligt mig, rätt så trista, lite roser och ordet Love är inte så spännande. Vad tycker ni om motiven? Tekniskt är det en wifi-högtalare (bluetooth finns inte) som kopplas in med hjälp av Sonos app och teknik. Airplay 2 finns också. Säljstart är 15 juli och baspaketet (antingen den vita eller svarta) kostar 1795 kronor. Sedan kostar de flesta fronterna 400 kronor styck, någon kostar 200 kronor. Tumnagel
50.8°
+
Roger Åberg
0

Kitty Hawk köper drönarföretaget 3D Robotics
Google-grundare Larry Page siktar på att göra sina flygplan autonoma

Google-grundaren Larry Pages flygplansföretag Kitty Hawk har köpt upp den amerikanska drönartillverkaren 3D Robotics rapporterar Forbes. En av tankarna bakom uppköpet verkar vara att Kitty Hawk ska använda 3D Robotics kompetens och teknik för att göra Kitty Hawks flygplan helt autonoma. Kitty Hawk har utvecklat tre olika flygfarkoster sedan företaget grundades 2015. Den senaste modellen och den man fokuserar på nu för tiden är den eldrivna VTOL-modellen Heaviside vilken syns i klippet här ovanför. Tanken var från början att Heaviside skulle framföras av en pilot. Nu verkar dock Kitty Hawk ha beslutat sig för att utveckla ett flygplan som kan flyga helt på egen hand. 3D Robotics utvecklade tidigare drönare för konsumentmarknaden. Man försökte då bland annat konkurrera med marknadsledande DJI med sin modell 3D Robotics Solo som släpptes 2015. Därefter skiftade företaget fokus och började utveckla drönaren 3DR H520-G som primärt riktade sig mot företagsmarknaden. Efter uppköpet kommer 3D Robotics medgrundare Chris Anderson bli Kitty Hawks operative chef och arbeta under vd:n Sebastian Thrun. Thrun drog en gång i tiden igång Google X såväl som ledde Googles satsning på självkörande bilar, företaget som idag är Waymo. Huruvida 3D Robotics kommer att fortsätta att utveckla drönare efter att Kitty Hawk nu köper företaget är oklart. Här nedan hittas bilder på 3D Robotics Solo och 3DR H520-G. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nvidia köper kartföretaget DeepMap
Ska göra Nvidias plattform för självkörande bilar bättre

Nvidia har köpt upp kartföretaget DeepMap, ett företag som utvecklar teknik för kartläggning med hög precision. Tekniken som DeepMap har utvecklat används primärt för att förse självkörande bilar möjligheten att kartlägga sina omgivningar. När bilar enbart använder GPS för att ge mänskliga förare instruktioner räcker det vanligtvis med kartor som har en precision på några meter. När det handlar om helt självkörande bilar måste dessa någorlunda veta exakt på centimetern när det är dags att till exempel svänga av vägen. Det är den typen av teknik som DeepMap har specialiserat sig på. Nvidia planerar att integrera DeepMaps teknik i Nvidia Drive, plattformen för självkörande bilar som bland annat används av Audi, Mercedes-Benz, Volkswagen, Hyundai och Volvo. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lexus presenterar nya NX
Kommer som laddhybrid

NX är en viktig bil i Europa för Lexus och nu kommer en ny generation som bjuder på två mycket välkomna nyheter. Den första är att bilen kommer som laddhybrid. Vi känner igen lösningen från Toyota RAV4 där den är riktigt trevlig, speciellt räckvidden är riktigt härlig med över sju mil på bara el. Trots att batteriet är lika stort i NX som i RAV4 (18,1 kWh), hästarna är exakt samma (306 hästar) och 0 till 100 går på sex sekunder i båda bilarna så väntas Lexus NX komma 63 kilometer istället för 75 kilometer som i RAV4. Men eftersom Toyota håller vad de lovar kan du troligen räkna med dryga sex mils räckvidd. Bensinmotorn är på 2,5 liter och jobbar på framhjulen medan elmotorn jobbar på bakhjulen. Laddhybriden får beteckningen 450h+ men det finns även en annan version som kallas 350h och som har Lexus vanliga hybridteknik. Den har 242 hästar och gör 0 till 100 på 7,7 sekunder. Jämfört med förra versionen är det 15 procent snabbare, samtidigt har man minskat utsläppen med 10 procent. En annan trevlig nyhet är att man jobbat om förarmiljön. Borta är den där ålderdomliga styrplattan och istället rör man skärmen med fingrarna som på resten av bilindustrin. Konceptet kallas för Tazuna och ser riktigt trevligt ut. Det nya systemet ska vara betydligt mer responsivt, men man verkar inte så stolt över det eftersom man bra visar Apple CarPlay på bilderna. Välkommet är det hur som helst! En rolig detalj är att dörrarna öppnas med en knapp som sedan öppnar dörren elektroniskt. Detta jobbar tillsammans med systemet som upptäcker saker i döda vinkeln, så kommer det en cyklist eller annan bil farande varnas man. Om jag minns rätt från RAV4 så var bakluckan mördande långsam, men i Lexus NX ska man ha fixat detta. Den ska vara snabb (4 sekunder) och tystare än tidigare. Bra! Tumnagel
36.5°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen presenterar sjunde generationens folkabuss
Det här är nya Multivan

Folkabussen är en klassiker och nu är det dags för generation sju. Den här ska inte blandas ihop med ID.Buzz som är en elektrisk version av folkabussen på MEB-plattformen, samma som ID.3 och ID.4 bygger på. Men nya Multivan byter ändå plattform och kommer numera att byggas på MQB-plattformen, som många av Volkswagens "vanliga" fossilbilar byggs på. Det betyder att vi kommer att få se laddhybridsteknik i denna. Batteriet i denna ligger på 13 kWh och elmotorn ger 116 hästar, tillsammans med bensinmotorn får den 218 hästar. Vill man inte ha laddhybrid kan man få en bensinare på antingen 136 eller 204 hästar, nästa år kommer diesel på 150 hästar. Alla har DSG som standard. Golvet är platt i bilen och det finns plats för sju. Skenor i det platta golvet gör att man kan möblera rätt fritt utifrån vad man har för krav på andra passagerare och last. Nya versionen är bredare och längre än föregångaren men också lite lättare. På insidan är måtten ungefär desamma som tidigare men väljer man panoramaglastak blir takhöjden bättre. Lasta kan man. Med alla säten får det plats 469 liter, med bara två rader säten 1844 liter och utan säten där bak 3672 liter. Det finns även en lång version och där är siffrorna 762, 2171 och 4005 liter. Tumnagel
41.9°
+
Roger Åberg
0

Google har en AI som designar nya AI-chip
Gör det betydligt mycket snabbare än människor

Google har släppt en ny rapport där man beskriver hur man utvecklar maskinlärningsteknik som kan designa nya chip för artificiell intelligens. Enligt Google är deras AI lika bra eller bättre på att designa AI-chip som deras mänskliga chip-utvecklare. AI:n kan också göra detta betydligt mycket snabbare än människor. Utvecklingsarbetet med att ta fram ett AI-chip som skulle tagit ett mänskligt team flera månader att göra kan Googles AI nu göra på några timmar. Google uppger att deras "Chip-AI" bland annat varit med och utvecklat nästa generations av Googles AI-processor TPU (Tensor Processing Unit), ett chip som används i många av Googles AI-inriktade projekt. Det spekuleras om att AI:s som dessa skulle kunna användas för att upphäva den så kallade Moores Lag, ett uttryck från 1970-talet som säger att antalet transistorer på ett chip fördubblas vartannat år. Det betyder inte att AI:n kanske skulle kunna lösa de rent fysiska begränsningarna som det innebär att få in mer transistorer på varje chip. Istället skulle AI:n kanske hitta vägar att förbättra ett chips prestanda på sätt som inte människor hittills upptäckt. Tumnagel
41.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Waymos självkörande lastbilar börjar rulla i USA
Ska frakta gods i Texas

Waymo kommer i ett samarbete med det amerikanska transportföretaget J.B. Hunt snart att börja testa sina självkörande lastbilar på allmänna vägar. Waymos självkörande lastbilar kommer att köra godstrafik mellan Houston och Forth Worth i den amerikanska delstaten Texas, en sträcka som är lite över 40 mil lång. Till en början kommer det dock både att sitta en professionell lastbilschaufför samt en tekniker från Waymo i hytten när lastbilarna framförs. Waymo kallar sin lastbilstjänst för Waymo Via och lastbilarna som används är försedda med en mjukvara som kallas för Waymo Driver, samma mjukvara som används i Waymos taxitjänst Waymo One. Här nedan hittas ett klipp från när Jalopnik kollade in Waymos självkörande lastbilar förra året. Tumnagel
36.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

BMW ansiktslyfter X3 och X4
Bara lagom stora njurar

Det är dags för en liten uppdatering av BMWs mindre suvar X3 och X4. På utsidan ser vi ny front med lite annorlunda njurar och smalare lampor. LED är standard men man kan även få Matrix-lysen eller Laser-lysen om man vill. Njurarna är stora men av en rimlig storlek ändå, X3 får kromade och X4 lite sportigare. Motoralternativ finns det gott om. Gemensamt för alla är nu att alla är mildhybrider och alla har fyrhjulsdrift. X3 kommer i hela sju versioner där billigaste versionen kostar 491.000 kronor och dyraste M40i kostar 702.000 kronor. X4 saknar laddhybriden X3 30e som kommer fem mil på en laddning. Den har i vanliga fall 292 hästar, men kan få 41 till under kortare perioder och bör alltså vara rätt pigg. På insidan så har tekniken fått sig en uppdatering där den största nyheten kanske är att deras digitala cockpit i plus-version numera är standard, denna har en 10,25 tum stor skärm. Här är alla versioner och svenska priser: X3 xDrive 20i = 491.000 SEK X3 XDrive 30i = 565.000 SEK X3 xDrive M40i = 702.000 SEK X3 xDrive 30e = 632.000 SEK X3 xDrive 20d = 510.000 SEK X3 xDrive 30d = 582.000 SEK X3 xDrive M40d = 697.000 SEK X4 xDrive 20i = 513.000 SEK X4 xDrive 30i = 587.000 SEK X4 xDrive M40i = 733.300 SEK X4 xDrive 20d = 532.000 SEK X4 xDrive 30d = 605.000 SEK X4 xDrive M40d = 728.000 SEK Man har även släppt en X3M och en X4M, men eftersom det hade blivit miljoner bilder i den här artikeln om vi även tog med dessa så kommer det en egen om dessa bensinmonster. Tumnagel
40.0°
+
Roger Åberg
0

Det här är BMW 4-serien som gran coupe
Fossilversionen av i4

I förra veckan presenterade BMW sin elektriska i4. Det var en gran coupe, alltså en fyrdörrars coupe. Nu presenterar BMW även bilen med vanliga, trista (nåja) fossilmotorer. Tre bensinare och en diesel bjuder man på. 420i levererar 184 hästar och gör 0-100 på 7,9 sekunder. Prislapp på 479.200 kronor. 430i levererar 245 hästar och gör 0-100 på 6,2 sekunder. Prislapp på 510.200 kronor. M440i xDrive levererar 374 hästar, gör 0-100 på 4,7 sekunder och är dessutom en mildhybrid. 681.200 kronor. På dieselsidan finns en 420d antingen med eller utan xDrive. Utan kommer man till hundra på 7,3 sekunder och prislappen ligger då på 495.200 kronor. Med tar det 7,6 sekunder och prislappen ligger på 515.200 kronor. Båda har mildhybridteknik. Tumnagel
40.0°
+
Roger Åberg
0

Svenskt vaccinbevis troligtvis inte kompletta vid start
Kommer antagligen endast visa vaccinationsstatus

Det har varit väldigt många vändor kring det så kallade vaccinpasset som ska visa om man är vaccinerad eller ej vid resor. Detta pass ska som bekant inte bara visa hur vaccinerad man är utan också om man har eller har haft COVID-19. Vi har tidigare rapporterat om att just det här med ens infektionstatus har varit ett problem att implementera i dessa pass. Detta för att det används så pass många olika system vilket komplicerar saker och ting. Enligt Mats Snäll på Myndigheten för digital förvaltning är tekniken för att göra detta möjligt inte klar ännu. Därför tror han att uppgifterna om negativt provsvar och när man testat sig troligtvis inte att finnas med i de svenska vaccinpassen förrän någon gång under mitten av augusti. Till DN säger Mats: Jag tror att det är ytterst osannolikt att vårdaktörerna har hunnit koppla upp sig på den digitala infrastrukturen första juli. Det innebär alltså att passen som ska gälla från den 1 juli med största sannolikhet inte kommer att innehålla bevis på genomgången infektion. Så om detta stämmer kommer alltså endast initialt uppgifterna om man är vaccinerad eller ej i de svenska intygen. Så om man som ickevaccinerad svensk medborgare vill resa till ett EU-land från 1 juli, kommer man få anpassa dig efter varje enskilt lands särskilda krav för icke-vaccinerade. Tumnagel
28.2°
+
Frode Wikesjö
0

McDonalds stäms för AI på drive-thru-restauranger
Kund vill inte prata med en dator

McDonalds har nu börjat testa att låta en artificiell intelligens ta emot matbeställningar på tio av sina drive-thru-restauranger i Chicago. Detta är något man har planerat att göra sedan man 2019 då man köpte upp företaget Apprente, ett företag som utvecklar teknik för som gör att artificiella intelligens ska kunna tolka vad människor säger. Enligt McDonalds kan deras nya AI-system hantera 85 procent av de beställningarna som görs via AI:n. I de cirka femtedelen av fallen där AI:n inte uppfattar vad kunden beställer kopplas detta över till en mänsklig ordermottagare. Det verkar dock som om en del av McDonalds kunder inte vill beställa mat av en dator och man har redan blivit stämda för sitt nya ordersystem. Enligt kunden som nu stämmer McDonalds har inte restaurangkedjan tillstånd att använda röstigenkänning vilket bryter mot delstaten Illinois så kallade Biometric Information Privacy Act. Vidare anser kunden att McDonalds kan använda röstdatan för att koppla samman en persons röst med registreringsskylten på bilen. Detta gör, enligt målsägaren, att McDonalds kan känna igen om samma kund skulle dyka upp på andra McDonalds-restauranger. I stämningen mot McDonalds står bland annat: "McDonaldx27s AI voice assistant goes beyond real-time voiceprint analysis and recognition and also incorporates x27machine-learning routinesx27 that utilize voice recognition in combination with license plate scanning technology to identify unique customers regardless of which location they visit and present them with certain menu items based on their past visits." McDonalds har än så länge inte kommenterat stämningen mot dem. Tumnagel
40.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Avanza anmäler sig själva till Integritetsskyddsmyndigheten
För att de delade personuppgifter med Facebook

Under gårdagen anmälde nätbanken Avanza sig själva till Integritetsskyddsmyndigheten eftersom de sedan slutet av 2019 haft felaktiga funktioner påslagna som gjort att Facebook kunde hämta in personuppgifter från Avanza över en krypterad kommunikationsväg. Folk som ansökt om lån hos nätbanken har fått personlig data som personnummer, mejladresser, adressuppgifter och telefonnummer skickade till Facebook utan samtycke. Avanzas vd, Rikard Josefson, verkar dock ta det hela rätt så chill eftersom han kände sig trygg eftersom inga uppgifter om skulder eller tillgångar lämnat Avanza. Han säger också att Facebook slänger dessa uppgifter omedelbart samt att den påslagna funktionen var ett handhavandefel och att de nu stängd av funktionen. Han körde också den klassiska "vi har lärt sig av detta"-linjen vad nu det innebär. Till TT sa Rikard: Vi har slarvat genom att inte uppmärksamma det här. Det är tråkigt, och vi ska ha kritik för det. Vi drar lärdomen att vi än mer måste intensifiera arbetet med att inga data avseende kunderna lämnar Avanza Men de bedömer dock missen som att de brutit mot GDPR-regelverket och har därav nu anmält sig själva till Integritetsskyddsmyndigheten. Sveriges Radio rapporterar dock att incidenten är värre än vad Avanza vill få det att låta då de nu rapporterar att även kunder även har fått sina uppgifter om befintliga lån läckta till Facebook, vilket ju är direkt obra om det stämmer. Avanza backade också på Stockholmsbörsen efter detta blev känt. Tumnagel
45.9°
+
Frode Wikesjö
0

USA lyckades återta stor del av ransomware-lösensumma
Bakslag för rysk hackergrupp

Amerikanska myndigheter har lyckats återta 2,3 miljoner dollar av de 4,4 miljoner dollar som företaget Colonial Pipeline betalade för att återfå tillgången till sina system efter en ransomware-attack. Företaget drabbades av attacken i början av maj och den ledde till att USA:s största pipeline för bensin och annat bränsle fick stänga ner under nästan en veckas tid. För att få tillgång till sina system valde företaget att betala den lösensumma som den Rysslands-baserade hackergruppen Darkside krävde. Efter att FBI nu återfått en del av den utbetalade lösensumman tror bedömare även att lösensumman kan ha betalts ut även för att kunna spåra och beslagta den bitcoin-plånbok där delar av lösensumman till slut hamnade. FBI:s näst högste chef Paul M. Abbate sa på en presskonferens efter tillslaget: "Today, we deprived a cyber criminal enterprise of the object of their activity, their financial proceeds and funding. For financially motivated cyber criminals, especially those presumably located overseas, cutting off access to revenue is one of the most impactful consequences we can impose." Exakt hur FBI lyckats spåra och återta den aktuella bitcoin-plånboken finns det inga uppgifter om. Huruvida FBI har hittat en teknik för att kanske göra liknande saker även vid framtida ransomware-attacker är även det än så länge okänt. Tumnagel
56.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nvidias DLSS-teknik kommer till Linux
Jobbar med Valve för att få det hela att rulla

Nvidias uppskalningsteknik Deep Learning Super Sampling, eller DLSS, gör att spel ser bättre ut på datorer utan att kräva allt för mycket prestanda tack vare magiska algoritmer. Nu verkar det som att flådigheterna är på väg att bli tillgängliga via Linux. Nvidia har meddelat att de samarbetar med Valve för att få DLSS att rulla på spel som körs via kompatibilitetsverktyget Proton. När det hela kickar igång är för tillfället okänt, men när det väl gör det så kommer Linux-användare kunna lira med mer krävande grafikinställningar. För att det hela ska fungera behöver spelet i fråga ha stöd för DLSS, förstås, samt kunna liras via Proton. I skrivande stund är det ungefär 30 av de 50 tillgängliga DLSS-kompatibla spelen som fyller kraven. Tumnagel
41.8°
+
André Stray
0

McLaren Artura blir först med Pirellis Cyber Tyre-teknik
Däcken kommunicerar direkt med bilen

Laddhybriden Artura som McLaren lanserade tidigare i år kommer att bli den första kommersiellt tillgängliga bilen med en variant av däcken "Cyber Tyre" som Pirelli presenterade förra året. När Pirelli presenterade Cyber Tyre förra hösten så snackades det om 5G-uppkopplade däck som med hjälp av inbyggda sensorer skulle kunna hålla koll på om vägbanan är blöt eller om det finns något annat som kanske tillfälligtvis kan göra vägbanan lite osäkrare att färdas på. Riktigt så avancerade verkar dock inte de Pirelli P Zero Corsa-däcken som Artura är försedd med vara. Istället handlar det om att däcken har försetts med ett system som via Bluetooth LE kan överföra information om däcktryck, slitage och annat direkt till bilens datorsystem. Sådana system sitter vanligtvis i bilars hjul men i McLaren Arturas fall finns alltså detta system i däcken. Pirellis R&D-chef Piero Misani säger till Ars Technica: "Now we have the technology to install at industrial level a sensor inside the tire and, most of all, integrate the sensor into the car itself. You can put in a sensor, you can put in an app [linked to a tire], but this is not a dialogue between the tire and the car. That is something that is a standalone system. With the McLaren Artura, we believe that wex27ll be the first to fully integrate a sensor in the tire with the carx27s electronics." Laddhybriden McLaren Artura kostar från 185.000 pund, motsvarande närmare 2,2 miljoner svenska kronor, och börjar levereras någon gång under årets tredje kvartal. Här nedanför hittas en demonstrationsfilm för Pirellis vision med Cyber Tyre, däck som kan komma att dyka upp på bilar i framtiden. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida