LIVE 17:00 DICE pratar Battlefield 2024 LIVE 18:00 Kolla in Nintendo Direct
m

LG verkar ha tillverkat sina sista telefoner
Dags att säga farväl på riktigt

I april fick vi reda på att LG kastar in handsken när det kommer till mobiltillverkning. Planen var då att fortsätta producera telefoner tills de täckt alla tidigare kontrakt och sedan stänga ner mobildivisionen ordentligt i juli. Enligt Asia Business Daily har de sista enheterna lämnat LG:s produktionsled och det verkar vara dags att säga farväl till företagets mobiler på riktigt. I stället för att tillverka mobiltelefoner kommer LG fokusera på andra växande områden som elbilar, smarta hemmet-prylar, robotar, AI och annat smått och gott. Tumnagel
34.6°
+
André Stray
0

Polestar vill bygga en helt klimatneutral bil
Projekt Polestar 0

En elbil pruttar inte ut avgaser, men klimatneutral är den inte. Det vill Polestar att deras bilar ska vara och man siktar på att nå dit till 2030. För att nå detta har man startat ett nytt projekt som man kallar för Polestar 0. Målet är som sagt att deras bilar inte ska släppa ut någon koldioxid alls och för att klara det måste man lyckas med hela processen där framförallt tillverkningen är den stora "kostanden". Grön el och annat påverkar så klart under tillverkningen, men ny teknik måste till framförallt när det kommer till batteriteknik. Man börjar även vara lite mer transparent och berättar numera vad deras bilar släpper ut under dess livstid. En Polestar 2 "kostar" 26,2 ton koldioxid från tillverkning till skrotning, vilket enligt Polestar är ungefär hälften av en bensinbil under livstiden, förutsatt att man kör på grön el då. Kör man på skitig el får man köra bilen under många år innan man blir renare än en bensinbil. Tumnagel
45.7°
+
Roger Åberg
0

Beta-versioner av Lordstowns eldrivna pickup klara
Milstolpe innan masstillverkning

Lordstown Motors presenterar nu två stycken beta-versioner av deras eldrivna pickup Endurance. Det här ska vara en stor milstolpe för företaget innan den riktiga produktionen drar igång. Totalt ska 57 stycken beta-versioner bli till och några av dem kommer att användas för krocktester och liknande. Några kommer även att skeppas till potentiella kunder för att höra vad de tycker. Målet är att börja masstillverka Endurance i september. Priset kommer att ligga på 52.500 dollar och för detta får man en pickis med fyra stycken eldrivna navmotorer som tillsammans genererar 608 hästar. Batteripacket är på 109 kWh och ska ge en räckvidd på över 40 mil. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Aurora hjälper Volvo att utveckla självkörande lastbilar
Ska klara nivå 4

Vi har tidigare skrivit om företaget Aurora som sysslar med självkörande bilar. Nu står det klart att de tillsammans med Volvo ska utveckla autonoma lastbilar i nivå 4 som man tänker skicka ut på vägar i Nordamerika. Aurora ska hjälpa till med tillverkningen av bilarna och sedan stå för logistiken och supporten när grejerna väl börjar rulla, när det kommer att ske är dock oklart för tillfället. Man kommer att använda sig av molnet för att se till att lastbilarna tar de mest effektiva vägarna som möjligt. Mer om samarbetet kommer att presenteras längre fram. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Volkswagen visar skisser på ytterligare en crossover
Det här är Taigo

Ni trodde kanske att vi inte behövde fler crossovers? Men där trodde ni baskemej fel, för det är precis vad Volkswagen har på gång. Den här heter Taigo och det här är de första skisserna vi får se på den. Modellen beskrivs som en sportig CUV (Crossover Utility Vehicle) och den är i den mindre storleksklassen. Den baseras på modellen Nivus som säljs i Brasilien och tillverkningen kommer att ske i Pamplona, Spanien. Kommer till Sverige i början av nästa år och under huven sitter det då turboladdade bensinmotorer med olika effektval. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Rykte Xiaomi vill bygga elbil
Med hjälp av Great Wall Motors

Reuters rapporterar att Xiaomi vill bygga elbilar och att de vill använda Great Wall Motors fabrik detta ändamål. Enligt Reuters är Xiaomis mål med initiativet att få ut elbilar för den breda massan. Om detta stämmer så är det första gången som Great Wall Motor erbjudit något annat bolag tillverkningstjänster. Enligt rapporten så kommer detta partnerskap bli officiellt under nästa vecka. Varken Xiaomi eller Great Wall Motors har kommenterat detta rykte. Ryktet har dock gjort att båda bolagen har stigit på Hongkongbörsen. Tumnagel
35.7°
+
Frode Wikesjö
0

Mercedes EQS har premiär den 15 april
Batteritillverkningen är i full gång

EQS är Mercedes kommande eldrivna flaggskepp och nu får vi reda på att premiären äger rum den 15 april. Tillverkningen av bilens batteripack har dragits igång och det snackas om att upp till 108 kWh med räckvidd på 70 mil kommer att erbjudas. Lansering av EQS kommer att ske i augusti. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Daymak har världens snabbaste eldrivna trehjuling på gång
Ska göra 0-100 km/h på strax över 1,8 sekunder

Ibland har man bråttom och då kan det vara läge att ha världens snabbaste eldrivna trehjuling till hands. Det är precis vad Daymak Spiritus Ultimate är. Den är som sagt svinsnabb och för detta vill man ha 149.000 dollar. Men den finns inte än, utan en crowdfunding-kampanj har dragits igång där man tigger pengar för att kunna göra verklighet av den. Man hoppas att 50.000 stycken personer ska lägga en förhandsbeställning á 100 dollar styck. Trehjulingen ska ta sig upp till 48 mil på en laddning och den har både solceller för att ta vara på solens strålar och man ska kunna ladda den trådlöst. För den som tycker att 149.000 dollar för en sån här sak är lite för mycket pengar, vilket det är, finns det även en snikigare version kallad Deluxe. Den tar sig 30 mil och ska kosta från 19.995 dollar. Lite skillnad i pris alltså. Insamlingskampanjen ska sluta den 23 juli och planen är att börja tillverkningen någon gång 2023. Tumnagel
34.2°
+
Bobby Green
0

Arrival berättar om sin fabrik
Microfactory ska revolutionera tillverkningen

Arrival kallar sin fabrik för Microfactory och man lovar att tillverkningsprocessen blir både smidigare och mer flexibel på det sättet man jobbar här. Varje robot kan utföra flera olika jobb istället för bara ett och kan därmed både snabba upp processen och göra den mer effektiv. Målet är att revolutionera hur man tillverkar elbilar och detta kanske skulle kunna bli den framtida normen gällande det. Bonusklipp nedan. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Ian Callums företag ska designa ungersk eldriven superbil
Hur den ser ut får vi reda på senare i år

Hoppsansa, en ny eldriven superduperhyperbil är på gång, spännande! Denna ska komma från den ungerska startupen Kincsem som nu fått klart att Ian Callum och hans företag är de som kommer att designa bilen. Modellen som kallas för Liv ska presenteras någon gång senare i år. Namnet Kincsem kommer från en ungersk tävlingshäst som obesegrad kammade hem 54 stycken tävlingar i rad. För att hedra hästen kommer endast 54 stycken exemplar av bilen att bli till. Tillverkningen ska ske i Storbritannien. Kraften ska enligt uppgift komma från ett hybridsystem hämtat från Formel 1-världen. Det här blir alltså inte en ren elbil utan en hybrid. Det snackas om att det kan handla om fyra stycken elmotorer och en V10:a som fungerar som räckviddsförlängare. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

BMW iX kostar från 865.000 kronor
Släpper information om de två första versionerna

Det börjar att närma sig lansering för BMW:s eldrivna SUV iX och därför får vi mer information och pris för de två stycken versionerna som lanseras först - iX xDrive40 och iX xDrive50. Båda två bjuder på fyrhjulsdrift och har en elmotor på vardera axel. Man kan utrusta bilen med dragkrok och den får dra upp till 2,5 ton. iX xDrive40 blir instegsmodellen och den har ett batteripack på 70 kWh vilket ska räcka för 40 mils körning om det är fulladdat. Elmotorerna ger över 300 hästar och från 0-100 km/h går på sex sekunder, toppfarten ligger på 200 km/h. Man ska kunna ladda med upp till 150 kW och gör man det ska man kunna gå från 10-80 procent på runt 40 minuter. Laddar man med 11 kW tar tomt till fullt batteri runt åtta timmar. Energiförbrukningen ska ligga på under 20 kWh/100 km. iX xDrive50 är den lite kralligare versionen och den har batteripack på 100 kWh vilket ska ge en räckvidd på 60 mil. Effekten ur elmotorerna är här istället 500 hästar vilket gör att man kan ta sig från stillastående till 100 km/h på fem sekunder. Även här är toppfarten 200 km/h. Den här kan man ladda med upp till 200 kW men eftersom batteripacket är såpass mycket större tar det lika lång tid att gå från 10-80 procent även här. Laddar man med 11 kW tar en full laddning elva timmar. Energiförbrukningen ska ligga på under 21 kWh/100 km. iX xDrive40 kommer att kosta från 865.000 kronor och iX xDrive50 från 1.065.000 kronor. Tillverkningen drar igång nu i sommar och man räknar med att lansering kan ske någon gång i höst. Från den 6 april kan du lägga en beställning. Tumnagel
25.6°
+
Bobby Green
0

VW ska bygga 18.000 laddstolpar i Europa
Och alla bilar ska rulla på samma plattform med samma OS

Volkswagen har hållit hov och där berättade man bland annat att man storsatsar på fabriker för batterier och gör en gigantisk deal med Northvolt. Men man berättade även lite andra intressanta saker. De två nuvarande plattformarna för elektriska bilar kommer att bli en. För fossilbilar har man använt och använder än i dag plattformarna MQB och MLB där MQB är för mindre och mellanstora bilar som Golf, A3, Passat och Tiguan och MLB är för större bilar främst från Audi och Porsche men också bilar som Touareg och Cayenne. Audi e-tron, som inte är en elbil från grunden bygger på MLB. För elbilar har man använt MEB för folkliga bilar som ID.3, ID.4, Enyaq och Q4 e-tron medan PPE-plattformen är för större och lyxigare bilar och där har vi hittills fått se Audi e-tron GT och Porsche Taycan. Nu satsar man istället på en och samma plattform för alla elbilar och den kommer att komma 2024 och heta SSP. Att ha en och samma plattform för så stor bredd av bilar är så klart inte lätt att genomföra, men det har stora fördelar när det gäller utveckling eftersom man kan fokusera all kraft på en sak. Observera att detta endast gäller elbilar, fossilbilarna kommer att fortsätta byggas på MQB och MLB. Nytt är också att Volkswagen kommer att storsatsa på sitt VW.OS och ska anställa 10.000 utvecklare till plattformen. MEB kör operativsystemet i dag och nästa år ska PPE-plattformen kommer med och 2024 är det SSP och VW.OS 2.0 som gäller. Det gemene man kanske inte vet är att väldigt lite av mjukvaran som finns i bilar görs av tillverkarna, när VW.OS 2.0 finns skulle man kunna tro att VW själva gör all mjukvara men då är planen att 60 procent ska vara skapat inhouse. I dag är den siffran 10 procent. Det är här Tesla har en stor fördel där man inte jobbar med att koppla ihop mjukvara från en stor mängd underleverantörer utan helt enkelt gör sin egen grej. Det är en bra sak, och det verkar VW nu ha fattat. Volkswagen berättade även att man kommer att storsatsa inte bara på batteritillverkning utan också på laddstolpar. Till 2025 ska man femdubbla antalet stolpar som deras kunder har tillgång till och då ska det finnas 18.000 laddstolpar i Europa. Ett rejält lyft alltså. Som jämförelse hade Tesla i slutet av förra året drygt 23.000 laddstolpar över hela världen, så det är en rejäl satsning. Tumnagel
50.9°
+
Roger Åberg
0

Gordon Murray kör den första prototypen av T.50
På Top Gears testbana

Det går framåt för Gordon Murrays superbil T.50 och nu har man inlett de första riktiga testerna med en prototyp. Här ser vi när Gordon själv testar den. Eftersom bilen fortfarande är under utveckling är motorns varvtal spärrat till bara 3000 varv så det blir ingen buskörning riktigt än. Tillverkningen av kundbilar väntas dra igång i januari nästa år. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Arrival berättar mer om den eldrivna transportbilen
Ska börja rulla på allmänna vägar i sommar

Arrival har lagt upp följande två klipp på sin YouTube-kanal där vi får bekanta oss lite mer med deras eldrivna transportbil. Enligt dem ska denna börja rulla på allmänna vägar redan i sommar, och det är då utvalda testkunder som kommer få ratta grejerna. Full kapacitet gällande tillverkningen räknar man att dra igång med under årets tredje kvartal. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Maserati MC20 sladdar i snön
Börjar tillverkas senare i år

Maserati har fullt sjå med att utveckla och förfina den senaste modellen MC20 innan den är redo för tillverkning senare i år. En sak man nyligen gjorde var att man var ute och sladdade med bilen i snön, och lite hur det såg ut får vi se här. Tyvärr har man lagt på massa dålig musik så vi får inte höra så mycket hur den där mumsiga V6:an låter. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

Tut i luren! 65 år sedan den första folkabussen byggdes!
Fabriken där det hela började ställer nu om till elektrifiering

I mars 1956 startade Volkswagen produktionen av "Folkabussen" i den helt nya fabriken i Hannover. Det innebär att modellen i år fyller 65 år vilket givetvis är värt att fira. Fram tills idag har över 10,3 miljoner tillverkats på stället och av dessa är 9,2 miljoner skåpbilar, minibussar, pickuper, campingbilar och andra versioner av modellen Transporter. Fabriken håller just nu på att byggas om rejält för att senare i år kunna tillverka nya Multivan och från och med nästa år den helt eldrivna modellen ID. BUZZ. Då kommer fabriken för första gången att tillverka både laddhybrider och elbilar vid sidan av traditionella drivlinor. Fabriken i Hannover har en yta på 1,1 miljoner m2 (motsvarande 152 fotbollsplaner) och här jobbar 14.800 stycken personer. Läs historien om stället i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
45.6°
+
Bobby Green
0

EU vill bygga upp tillverkning av avancerade chip till 2030
För att bli mer oberoende av amerikanska och kinesiska chipföretag

Förra året blev det känt att ett antal EU-länder ville bygga upp en tillverkning för chip inom EU som skulle minska beroendet av sådana från USA och Kina. Nu verkar dessa planer ha utkristalliserats lite mer i ett dokument som kallas för "Digital Compass" vilket ska presenteras för EU-kommissionen den här veckan. Enligt dokumentet så hoppas man att EU ska stå för runt 20 procent av den totala chipproduktionen som sker i världen i slutet av det här årtiondet. Vidare anges det att det ska byggas upp runt 10.000 klimatneutrala anläggningar som ska ge Europas företag tillgång till snabb data, att man ska bygga en kvantdator fram till 2025 samt att befolkade delar av EU ska ha 5G-täckning fram till 2030. Digital Compass verkar dock främst vara en vision snarare än en handlingsplan. Enligt Bloombergs, som har tagit del av ett utkast till EU:s Digital Compass, så finns det inget i dokumentet som konkret beskriver hur EU ska kunna uppnå målsättningarna i dokumentet. Tumnagel
69.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Arcimoto har en ny eldriven trehjuling på gång
Det här är Roadster

Vi har tidigare skrivit om Arcimotos små eldrivna trehjulingar och nu har de en bitigare på gång som kallas för Roadster. Det vi ser här är bara en prototyp men produktionsversionen lär inte skilja sig särskilt mycket. Man sitter två på rad och det vi får reda på för tillfället är att den har dubbla elmotorer som driver framhjulen. Toppfarten ska ligga på 121 km/h och på en laddning ska man kunna ta sig 16 mil (stadstrafik). Tillverkningen väntas dra igång senare i år. Det går att reservera ett exemplar nu för 100 dollar och frånpriset senare väntas ligga på 23.900 dollar. Tumnagel
33.2°
+
Bobby Green
0

Daimler Truck AG och Volvokoncernen bildar bränslecellsbolag
Vill bli ledande global tillverkare av bränsleceller

Nu har Daimler Truck AG och Volvokoncernen gått samman och dragit igång bränslecellsbolaget cellcentric. Volvokoncernen har förvärvat 50 procent av aktierna i befintliga Daimler Truck Fuel Cell GmbH & Co. KG för cirka 6,3 miljarder kronor. Målet är att göra det nya joint venture-bolaget till en ledande global tillverkare av bränsleceller. Tillsammans ska man som huvudfokus utveckla, producera och kommersialisera bränslecellsystem för användning i tunga lastbilar. Målet är att börja med kundtester inom tre år och att påbörja serietillverkning under andra halvan av detta decennium. Tumnagel
45.0°
+
Bobby Green
0

Det här är Volvo C40 Recharge
Coupé-former och nytt ansikte

Nu är den då här, Volvos nya elbil som heter C40 Recharge. Precis som vi tidigare har skrivit så handlar det om en coupé-version av XC40 men det är inte bara en XC40 som man bankat in baken på, även designen i fronten är lite förändrad. Den här fronten ska bli Volvos nya ansikte för de eldrivna modellerna. Bilen baseras på CMA-plattformen och är den första Volvon som designats från grunden upp som en elbil. C40 kommer endast att erbjudas med bara eldrift. Under skalet finns dubbla elmotorer - en på framaxeln och en på bakaxeln. Den sammanlagda effekten anges till 408 hästar och 660 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 4,9 sekunder och toppfarten ligger på 180 km/h. Motorerna får kraft från ett batteripack på 78 kWh och på en laddning ska man komma runt 42 mil. Snabbladda från 0 till 80 procent kan man göra på omkring 40 minuter om man har tillgång till 150 kW. Bilen väger in på 2185 kilo och på dragkroken får man hänga upp till 1,8 ton. Tillverkningen drar igång i höst. När lansering sker är oklart just nu, så även priset. Bilen kommer endast gå att köpa online. Tumnagel
30.0°
+
Bobby Green
0

Fisker och Foxconn presenterar elbilsplaner
Lovar något revolutionerande för 2023

Fisker och Foxconn meddelar nu att de slagit sina påsar ihop och ska ta fram en elbil tillsammans. Det handlar om en "breakthrough electric vehicle" och målet är att den ska börja tillverkas i slutet av 2023. Bilen går just nu under kodnamnet Project PEAR och förkortningen står för Personal Electric Automotive Revolution. Man lovar att den ska vara i ett helt nytt segment och skissen ovan är det vi har att gå på för tillfället. Foxconn ska stå för tillverkningen och man siktar på att trycka ur sig fler än 250.000 stycken exemplar årligen. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Cupras nästa modell är helt eldrivna Born
Lanseras senare i år

Under dagens presentation av Formentor VZ5 snackade Cupra även om den kommande helt eldrivna modellen Born. Denna har vi tidigare trott ska få namnet el-Born men det är alltså bara Born som gäller. Namnet kommer från den trendiga stadsdelen El Born som ligger i Barcelona. Det här blir den första helt eldrivna modellen under Cupras flagg och någon gång under året kommer den att lanseras. Tillverkningen ska i alla fall dra igång i mitten av året. Räckvidden kommer ligga på 50 mil och lite av hur den ser ut ser ni i klippet nedan. Cupra planerar även att göra verklighet av det eldrivna konceptet Tavascan som visades hösten 2019. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Morgan visar skisser på specialaren Plus 8 GTR
Endast nio stycken exemplar ska byggas

Biltillverkaren Morgan visar nu upp skisser på en kommande specialare av modellen Plus 8. Denna får tilläggsnamnet GTR och endast nio stycken exemplar kommer att bli till. Det som skiljer denna från en vanlig Plus 8 kommer vara stora fälgar med centrumbult, fetare skärmar, annan front med en splitter, en hardtop och ett överlag kaxigare utseende. Under huven kommer BMW:s N62-maskin sitta vilket är en V8:a utan överladdning på 4,8 liter. I standardutförande ger den 370 hästar men vad den kommer att bjuda på i GTR återstår att se. Till motorn kommer man att kunna få antingen en sexpetad manuell låda eller en sexstegad automat från ZF. Drivningen sker på bakhjulen. Tillverkningen ska dra igång i sommar. Vad man kommer att få betala för ett exemplar framgår inte för tillfället. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört vätgasbilen Toyota Mirai!
Spännande men går inte att köpa...

Toyota tror verkligen på vätgas och när man pratar om det är man noga med att poängtera att det inte bara är ett bränsle utan mer av en energibärare. Till skillnad mot el så går det att flytta och lagra fysiskt och det har ju sina fördelar. Nackdelarna är just det fysiska, det behövs platser att tanka på och det finns det bara tre stycken i Sverige, en vid Arlanda, en vid Mariestad och en vid Sandviken. Första generationen Mirai, som alltså är Toyotas vätgasbil, lanserades 2016 i Sverige och sedan dess har man levererat hiskeliga 14 stycken bilar. Ingen supersuccé alltså. Det beror så klart på att det bara finns tre mackar men också på att den första generationen inte vara vacker alls och så var den rätt dyr. Men nu är andra generationen här och den här snygg! Kolla in vår video om bilen här! Tyvärr så kvarstår problemet med mackarna och Toyota kommer därför inte att sälja bilen i Sverige. Istället kommer man att göra den tillgänglig via deras bilpoolstjänst Kinto. Där ska du kunna hyra bilen per timme (för 150 spänn), per dag eller på längre tid om du så vill. Det handlar alltså om att få ut lite bilar som syns på stan och som gör att man kanske, kanske bygger fler mackar. Om du verkligen vill ha en så kan nog Toyota ordna det, men du får inte köpa utan i sånt fall är det leasing som gäller. Nya Mirai kan ha en så mycket vackrare form till stor del för att tekniken har utvecklats. Istället för en stor bränslestack placerad under bilen så är den nu betydligt mindre och placerad under huven. Det gör att bilen är 65 millimeter lägre och 70 millimeter längre. Det finns numera tre tankar istället för två och man får plats med 5,6 kilo vätgas i dessa tre. Bränslestacken tar vätgasen och gör om denna till energi som sedan kan driva motorn. Tillsammans med ett mindre batteri som sitter bak i bilen så får man ut 134 kW vilket tar bilen från noll till hundra på nio sekunder. Inte toksnabbt, men du har den där elbilsknuffen i början i alla fall. Men som referens känns en VW ID.3 betydligt snabbare. Körkänslan är ändå sportig, sittpositionen i bilen är som hämtad från en Lexus-coupé. Man har även lagt till en funktion som gör att det låter när man accelererar, men det blir mest pinsamt och tramsigt. Se hur bilen ser ut på insidan här! Toyota har haft problem att leverera Mirai främst för att man inte fått fart på tillverkningen av bränslestackarna. Men nu är det mer fart och de 330 cellerna som stacken består av tar nu sekunder istället för en kvart styck att tillverka. Det gör att man kommer att leverera 30.000 bränslestackar i år vilket är tio gånger fler än tidigare, men alla dessa kommer inte att hamna i Mirai utan även i kommersiella fordon. Så fler bilar kommer att tillverkas, men inga stora mängder. Vätgas känns fortfarande som något som inte är så ett självklart drivmedel för framtiden och fokus kommer nog att vara på kommersiella fordon, även om de tester som gjorts med bussar i bland annat Stockholm och Göteborg har lagts ner. Men det är hur som helst roligt att Toyota fortsätter fokusera på detta! Vi bad om lite frågor på Instagram och här kommer svaret på några av dessa! Tumnagel
42.6°
+
Roger Åberg
0

IKEA ska skapa ett samhälle för hållbar utveckling
Bygger H22 tillsammans med Helsingborg stad

IKEA har sedan en tid tillbaka ett samarbete med Helsingborgs stad som innebär att de båda ska skapa en slags modell för ett hållbart samhälle. Det hela kallas för H22 och olika delar av projektet kommer att finnas i Drottninghög, Fredriksdalsskogen samt Oceanhamnen i Helsingborg. IKEA skriver i ett pressmeddelande om H22: "I stadsdelen Drottninghög är ambitionen att, tillsammans med invånarna, skapa mötesplatserna The Kitchen, The Garden och The Market. Ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet står i fokus och bland annat ska outnyttjade ytor i staden användas för att producera matvaror.I Fredriksdalsskogen vill vi att studenter från hela världen ska utforska hur ett alternativt och hållbart samhälle kan se ut och fungera. I en övergiven lagerlokal i Oceanhamnen vill IKEA utforska framtidens hem, handel och lokal produktion – allt med fokus på återbruk. Här ska ställas frågor kring hur våra hem kommer att fungera i framtiden? Hur ny teknik formar utvecklingen? Och hur framtidens tillverkning och detaljhandel ser ut?" IKEA och Helsingborg planerar att visa upp H22 under H22 City Expo som arrangeras mellan 30 maj till 3 juli 2022. Här nedanför hittas ett lite längre inslag från Helsingborgs stad där de snackar lite mer om H22. Tumnagel
42.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mercedes har nu byggt 50 miljoner bilar
75 år tog det

Mercedes har nu passerat en ganska så mäktig milstolpe och det är 50 miljoner tillverkade bilar under 75 års tid. Jubileumsbilen blev en Mercedes-Maybach S-klass som rullade av bandet på fabriken i Sindelfingen häromdagen. Styrelsemedlemmen Jörg Burzer säger följande: "Mercedes-Benz has always been synonymous with luxury. That’s why I’m very proud of this very special production anniversary: Fifty million vehicles produced is a significant milestone in the history of our company, and an exceptional achievement by the team. I would like to thank the colleagues in the plants around the world for their work and their commitment. Their expertise and passion in the production of our stars make the wishes of customers all over the world come true day after day." Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0

Techjättar oroliga för Nvidias köp av Arm
Microsoft, Google och Qualcomm pratar med tillsynsmyndigheter

Microsoft, Google och Qualcomm har nu meddelat tillsynsmyndigheter runtom i världen att de är bekymrade över Nvidias köp av Arm. Anledningen till det är att de oroar sig öve hur Nvidias köp kan förändra hur Arm kommer licensiera ut sin chiptillverkningsteknik i framtiden. Nvidia har dock lovat att de inte ska använda sin kontroll över Arm för att förändra hur de samarbetar med andra företag och att Arm kommer fortsätta ha en öppen licensmodell. Nvidias CEO Jensen Huang sa att de inte har någon avsikt att förhala eller neka Arms produkter till någon kund. Men dessa löften har ej gjort ovannämnda företag mindre oroliga då de anser att de 40 miljarder dollar som Nvidia betalade för Arm kommer leda till att Arms neutralitet kommer ersättas med lösningar som ökar Nvidias vinster. Microsoft, Google och Qualcomm hoppas nu att de tillsynsmyndigheter de har kontaktat ska ta en ordentlig titt på uppköpet. Tumnagel
40.6°
+
Frode Wikesjö
0

Bombardier lägger ned Learjet
Mitt favoritplan i Flight Simulator

Learjet är ett klassiskt namn i privatjetvärlden och företaget grundades 1960 av Bill Lear. 1990 blev de uppköpta av det kanadensiska företaget Bombardier som nu meddelar att man lägger ned företaget. Bombardier har som plan att bli mer lönsamma och avvecklingen av märket Learjet är en av åtgärderna. Innan året är slut ska man även minska antalet anställda med 1600 stycken personer. "These reductions, together with the completion of previously announced restructuring actions and the divestiture of the electrical wiring interconnection system business in Querétaro, Mexico, should bring the Corporationx27s global workforce to about 13,000 by year-end. With more than 3,000 aircraft delivered since its entry-into-service in 1963, the iconic Learjet aircraft has had a remarkable and lasting impact on business aviation. Passengers all over the world love to fly this exceptional aircraft and count on its unmatched performance and reliability. However, given the increasingly challenging market dynamics, we have made this difficult decision to end Learjet production." Tumnagel
35.0°
+
Bobby Green
0

Microlino är klara med sin första prototyp
Tillverkningen drar igång i september

Microlino har byggt klart en prototyp sin gulliga lilla elbil som de nu tagit en första testrunda med. Den här ska genomgå massvis med tester innan det är dags att dra igång den riktiga produktionen i september. Till skillnad mot version 1.0 har denna en styvare och säkrare ram. I princip är det även så här den färdiga produkten kommer att se ut. Den saknar LED-listen i fronten men annars är det typ så här kunderna kommer få sina bilar. Frånpriset kommer att ligga runt 12.000 euro och bilen ska ta sig 20 mil på en laddning. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0
Nästa sida