m

Pony.ai visar upp självkörande taxi
Med en lite diskretare LIDAR-sensor från Luminar

Det kinesiska företaget Pony.ai har visat upp lite av en ny självkörande bil som man håller på och utvecklar, en bil som primärt är tänkt att användas i taxi-verksamheter med självkörande bilar. Det man nu visar upp är framför allt bilens nya LIDAR-sensor som är utvecklad av amerikanska Luminar. Som synes på bilden ovan så är denna betydligt mycket diskretare än de "saftblandare" som finns på många andra modeller av självkörande bilar. Ni kan till exempel kolla hur Pony.ai:s första flotta med självkörande bilar ser ut på bilden här nedanför. Den LIDAR från Luminar som sitter i Pony.ai:s nya bil sägs ha en räckvidd på 500 meter. Pony.ai delägs av bland andra Toyota som även använder Luminars LIDAR i utvecklingen av sina egna självkörande bilar, något som även Volvo och Audi gör. Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

NASCAR visar upp nästa generations bilar
Kommer att dyka upp nästa år

Igår presenterade NASCAR några nya modeller vilka kommer att börja användas i NASCAR:s racingliga under nästa år. Det handlar om modifierade versioner av Toyota Camry, Ford Mustang samt Chevrolet Camaro vilka har möjlighet att förses med hybridmotorer. Andra förändringarna jämfört med den nuvarande generationens NASCAR-bilar är att de nya bilarna här bredare däck, större bromsar, en ny bakfjädring samt en kamera som ska hjälpa förarna att se vad som finns bakom dem. De nya bilarna förväntas köra sitt premiärlopp på nästa års Daytona 500 vilket kommer att gå av stapeln 20 februari 2022. I klippet ovanför kan ni kolla in NASCARS egen presentation av bilarna och här nedan hittas bilder på de tre nya modellerna. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lyft säljer sin division för självkörande bilar till Toyota
Det är dyrt att göra bilar självkörande

Lyft har beslutat sig för att sluta utveckla självkörande bilar på egen hand och säljer nu sin division för detta till Toyota för 550 miljoner dollar. Det var 2017 som Uber-konkurrenten Lyft drog igång utvecklingen av att ta fram självkörande bilar men verkar nu ha kommit fram till att det var något som var alldeles för kostsamt för företaget. Hela Lyfts verksamhet gick 2,6 miljarder dollar back 2019 medan företaget förlust för förra året landade på 1,6 miljarder dollar. Lyft har än så länge aldrig uppgett när man tror att deras verksamhet kommer att gå med vinst. Lyfts konkurrent Uber utvecklade även de självkörande bilar tidigare men gav sig ur den branschen när man i slutet av förra året sålde sitt dotterföretag för självkörande bilar till Aurora, ett startupföretag för självkörande bilar som delvis ägs av Hyundai och Amazon. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kinto Share växer till sig
Finns nu även i Malmö

Volvo tyckte att det var en lysande att lägga ner Sunfleet och starta ogooglingsbara M istället, en tjänst som enligt rykten inte går alls bra. Det verkar har lämnats en lucka i marknaden för nu växer Toyotas bildelningstjänst Kinto Share så det knakar, man började med 40 bilar i Stockholm förra året och nu har man 300 bilar som rullar i Stockholm och Göteborg. Nu kommer man även till Malmö och börjar med tio bilar, men till sommaren ska det finnas 100 bilar. Tjänsten är stationsbaserad så bilarna kan inte lämnas där man behagar utan de hämtas och lämnas på en viss plats. Nackdelen är flexibiliteten, fördelen är att det alltid finns en plats. Just nu finns det en typ av abonnemang men snart kommer det att finnas tre, Free, Light och Plus. Just ni finns endast Light, men det är gratis så det är ju gott. Man betalar per timme, dag, 3 dagar, vecka eller månad och utöver det så får man betala två kronor per kilometer inklusive drivmedel, tullar och den där parkeringsplatsen då. Kinto Share ägs av Toyota och bilarna är allt från små Toyota Yaris, till lyxigare Lexus UX eller transportbilen Proace. Tumnagel
37.8°
+
Roger Åberg
0

Fortsatt kraftig ökning av katalysatorstölder
Ge fan i det här nu

Vi har tidigare rapporterat att det på senare år skett en enorm ökning katalysatorstölder. Under 2020 ökad antalet med mer än 2 500 procent jämfört med året innan och det ser inte ut att bli bättre i år. Enligt Larmtjänst AB så har stölderna fortsatt öka under första kvartalet 2021. Då stals det nämligen 1 870 katalysatorer vilket är bra många fler jämfört med de 562 som stals motsvarande kvartal föregående år Som bekant är dessa stölder en lukrativ inkomstkälla för de internationella stöldligorna då ädelmetallerna i katalysatorerna betingar ett högt värde. Metallerna i katalysator, som kan vara platina, palladium eller rodium, är värdefulla och för 28 gram rodium får du i skrivande stund betala 11 800 dollar för. Enligt Larmtjänst drabbar stölderna i första hand äldre Toyota-modeller samt vissa nyare transportbilar. Dessa stölderna sker också främst i Region Stockholm och Region Syd. Den samlade skadekostnaden för katalysator och övriga bildelsstölder uppgick till 118 miljoner kronor. Detta för att en katalysator kan vara värd 5 000 kronor i metallvärde men skadekostnaden kan uppgå till 30 000 kronor. Många av de drabbade bilarna är av äldre årsmodeller och är därför inte fullt försäkrade mot stöld. Tumnagel
18.9°
+
Frode Wikesjö
0

Toyota presenterar bZ4x Concept
Den första i deras elektriska bZ-serie

Toyota har verkligen inte varit först på bollen när det gäller elbilar men nu är deras bZ-serie på gång. bZ står för Beyond Zero och man ska visa upp totalt 15 elbilar fram till 2025 och sju av dessa ska vara i nya bZ-serien. Först ut är konceptet bZ4x där 4x helt enkelt står för fyrhjulsdrivet. Det handlar alltså om en liten SUV. Bilen bygger på nya plattformen e-TNGA som är en plattform enbart för elbilar, skapad tillsammans med Subaru. På utsidan och i stora delar av inredningen ser vi en helt vanlig bil även om Toyota i pressreleasen drar på med meningar om att bilen ska vara en hub för alla som vill spendera tid med familj och vänner. Jag vet inte hur folket på Toyotas sällskapsliv ser ut, men det känns som att man drar på lite för stora växlar kring detta. För föraren är det rätt mycket nytt och en helt ny "ratt" och förarmiljö syns. Den udda skapelsen gör att man kan placera instrumenten högt utan ratten är i vägen och föraren behöver därför inte kolla ner så mycket. Behovet av en heads-up-display lär vara minimalt. Man har även tagit fram ett nytt styrsystem som Toyota säger ska vara världens första i en produktionsbil som kombinerar styrok med steer-by-wire. Det ska ge bättre känsla samtidigt som ojämnheter från dåliga vägar eller hastiga inbromsningar ska tas bort. Tumnagel
40.1°
+
Roger Åberg
0

Det här är Toyota GR86!
Kommer till Europa

När Toyota släppte sin GT86 var det en efterlängtad bil. 2+2 och bakhjulsdrift lovade gott, men första versionen var lite för klen för att golva publiken. 200.000 bilar har man i alla fall sålt sedan 2012 och nu är det dags för en ny version. Den här heter GR86 istället och GR står för Gazoo Racing, som är Toyotas lite roligare avdelning som innan denna är ansvariga för GR Supra och GR Yaris. GR86 kommer att placera sig mellan de två bilarna och Toyota får ett rätt komplett skojsegment. Och nu är den alltså här officiellt, eller ganska mycket här i alla fall. Toyota gör en lite annorlunda lansering och släpper fyra bilder och en del fakta. Den viktigaste informationen är att Toyota GR86, till skillnad mot Subaru BRZ, kommer att säljas i Europa. Motorn är på 2,4 liter och har fyra cylindrar. Så mycket mer än så berättar man inte just nu, men Subaru BRZ (som i princip är samma bil) levererar 230 hästar och 250 newtonmeter så räkna med de siffrorna. Vikten ligger på 1270 kilo så även om 230 hästar låter lite kan det bli skoj. Tumnagel
42.3°
+
Roger Åberg
0

Vad betyder ICE, HEV, PHEV och BEV?
Vi förklarar!

Förr i tiden så fanns det bilar och de gick på bensin. Sen dök det upp bilar som även gick på diesel när det bränslet och motorerna slutade vara supersmutsigt och dåligt. Sen kom miljötrenden och etanolen kom, och försvann. Nu är vi inne i den elektriska tidsåldern men det är ett tag kvar tills alla bilar är elektriska och just nu är det en hel hög med konstiga förkortningar som förklarar vilken typ av drivning som en bil har. Du kanske har läst om ICE, BEV, PHEV och HEV men inte fattat något, så därför tänkte vi kort förklara vad de olika förkortningarna står för. ICE är ett, i alla fall för mig, rätt nytt begrepp. Det står för Internal Combustion Engine, eller förbränningsmotorn som det heter på svenska. Förbränningsmotorer finns i en hel hög med varianter men gemensamt för dem alla är att de förbränner ett bränsle och på så sätt kan driva till exempel en bil framåt. En ICE-bil går oftast på bensin eller diesel som är fossilbränslen men kan också drivas på etanol, biogas eller biodiesel som är förnybara bränslen. En ICE-bil är med andra ord oftast men inte alltid dålig för miljön. HEV står för Hybrid Electric Vehicle (eller hybrid på talspråk) och blev känd för världen när Toyota släppte sin Prius som minst halv Hollywood åkte runt i för att de skulle verka miljövänliga. Så stor skillnad var det dock inte eftersom en så kallad fullhybrid har en liten elmotor och ett litet batteri men så fort dessa inte räcker till, vilket är fort, så kickar bensinmotorn igång. Det finns även mildhybrider som blivit poppis under senare år men som i alla fall inte jag förstår. De är mindre usla än en ICE eftersom de kan stänga av under längre perioder till exempel vid rödljus och så får bilen en liten, liten knuff ibland men skillnaden i förbrukning är 10-15 procent. Så bättre, men ingen revolution. PHEV står för Plug-in Hybrid Electric Vehicle och är precis som en HEV en bil som har en mindre elmotor och (oftast) en bensinmotor. Men här är batteriet och elmotorn större och man kan stoppa in en sladd i bilen och ladda den, vilket gör att man kan köra mindre sträckor på bara el. När dessa kom var den sträckan försumbar och man skulle verkligen vara ambitiös om man orkade ladda, men i dag kommer PHEV-bilar ofta fyra mil på en laddning och senaste generationer kommer upp till sju-åtta mil. Det gör att om man har laddning hemma eller på jobbet så kan man använda bilen som en normal elbil och så använder man bara bensinmotorn när man åker längre sträckor. Bensin är som sagt vanligast men några tillverkare, bland annat Mercedes, använder diesel. Anledningen till att man använder bensin är att det (oftast) är krångligare och dyrare att göra en dieselmotor och det är redan dyrt och krångligt som det är med både el och bensin. PHEV kan vara det absolut bästa valet just nu eftersom man kan köra miljövänligt till vardags men även ha lång räckvidd när det behövs. Ibland är det dock det sämsta av två världar eftersom bensinmotorn är trött och elmotorn är trött. Det kommer även att bli "spännande" att se hur länge dessa kommer att leva eftersom det är mycket teknik som kan och kommer gå sönder i dessa när de blir några år på nacken. Och snart är de bara dyrare och besvärligare än riktiga elbilar. FCEV är inte så vanligt så det är mest en parantes här. Det handlar om Fuel Cell Electric Vehicle, alltså en bränslecellsbil. Det är en bil som tar vätgas och omvandlar det till el i en bränslecell i bilen. Resultatet blir en elbil, men som tankas med bränsle istället för färdig el. Det finns bara några få stationer i Sverige så just nu är det här ett väldigt ovanligt alternativ i Sverige. BEV är den sista förkortningen för dagen och det står för Battery Electric Vehicle. Helt enkelt en riktig elbil som inte har någon bensinmotor som backup. Ibland kallar man dessa för EVs, men det kan även vara en PHEV eller en HEV så vill man vara korrekt och tydlig säger man BEV. Men BEV behöver inte vara en bil utan kan även vara en cykel eller elsparkcykel eller typ vad som helst som klassas som ett fordon och som går på el. Hoppas att ni har blivit lite klokare. Har vi missat något? Skrik till bland kommentarerna! Tumnagel
47.1°
+
Roger Åberg
0

Det här är Lexus elektriska framtid
Konceptet LF-Z Electrified ska bli verklighet 2025

I morse var det dags för Kia att visa sin elektriska framtid och nu är det dags för Lexus. Det här är än så länge bara ett koncept, men det visar vart märket är på väg. Toyota och Lexus har varit lite sega på riktiga elbilar och plug-in-hybrider men nu har man fått fart. 20 stycken helt nya eller vidareutvecklade elektriska bilar (varav tio helt elektriska) kommer att släppas de närmsta fem åren, så takten kommer att bli rejält mycket högre. Konceptet heter LF-Z Electrified och är alltså ett koncept, men ska realiseras 2025. Lexus lovar att det här ska bli något alldeles extra att köra, med fantastisk respons och "en känsla av att vara fullt ut sammanlänkad med bilen". Lexus har tagit fram en ny plattform som driver på alla fyra hjulen och som ska ge en styrning som är något alldeles extra. Låter lovande. Konceptet bjuder även på en ny förarmiljö som är lite annorlunda, men intressant. Här har föraren tre skärmar och en rätt som mer kan kallas för styrdon. Detta infotainmentsystem verkar kunna bli verklighet innan 2025 vilket vi tackar för, Lexus system som man har i dag behöver få sig en rejäl uppdatering. Tumnagel
41.1°
+
Roger Åberg
0

Toyota Gazoo Racing och Subaru ska visa något den 5 april
Nya GT86 eller något annat?

Toyota Gazoo Racing och Subaru har skickat ut följande bild som avslöjar att de har något de vill visa upp den 5 april. Det är dock lite oklart vad det rör sig om. Nya BRZ presenterades i november förra året, så kan det vara dags för Toyotas motsvarighet GT86 (eller GR86 som den ska heta) nu kanske? Men då kanske bara Toyota hade haft ett event själva? Det borde heller inte handla om den gemensamma elbilsplattformen eftersom det man ska presentera nu kommer från Gazoo Racing. Vi får helt enkelt vänta och se. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Toyota GR Yaris är redo för rally i Australien
Första testerna verkar lovande

Toyota GR Yaris kommer inte att delta i World Rally Championship utan istället kommer bilen att tävla i Australian Rally Championship, och nu får vi se och höra bygget som verkar mycket potent. Bilen heter GR Yaris AP4 och den är byggd av Toyota och Neal Bates Motorsport. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Rallyförare visar hur Toyota GR Yaris ska köras på snö
Här hör bilen hemma

En Toyota GR Yaris är inte byggd för lugn kökörning, den är byggd för bus. Här visar den professionella racerföraren Norihiko Katsuta hur bilen ska köras, i alla fall om underlaget är snö. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Toyota presenterar Aygo X prologue
En ny riktning för småbilsklassen

Toyota känner att småbilsklassen behöver ruckas om lite och presenterar därför konceptet Aygo X prologue som man tidigare smygvisat lite av. Den har är framtagen av Toyotas europeiska designavdelning ED2 och visar en ny vision för A-segmentet. Det här är alltså inte den kommande elbilen från Toyota som vi skrev om igår utan snarare en förhandstitt på hur nästa Aygo kan tänkas bli. Bilen har hög markfrigång, skärmbreddare och 19-tummare i hjulhusen. Toyota vill kanske skapa en slags mini-crossover men även om vi inte får veta några specifikationer tvivlar jag på om denna driver på alla fyra. När nya Aygo presenteras är oklart för tillfället. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Toyota smygvisar eldriven crossover
Kommer ha premiär på Shanghai Auto Show

På Shanghai Auto Show som kommer gå av stapeln den 19 april ska Toyota ha premiär för en helt ny eldriven crossover. Det är den som står under skynket här och det kan handla om X Prologue som vi har skrivit om tidigare. Modellen kommer att baseras på den nya plattformen e-TNGA som ska kunna göra det möjligt att variera längd, bredd, hjulbaser och höjder beroende på vilket fordon man vill lansera. Plattan gör det även möjligt att köra med fram- bak eller fyrhjulsdrift. Flera olika typer av batteripack ska få plats, precis som elmotorer. X Prologue ska faktiskt ha sin digitala premiär imorgon så det återstår att se om det är den vi ser på smygtitten här eller om det är något helt annat som kommer att visas i Shanghai. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Toyota presenterar specialversion av GR Supra
Jarama Racetrack Edition

Toyota visar nu upp en specialversion av GR Supra som fått tilläggsnamnet Jarama Racetrack Edition. Med denna vill man hylla den legendariska racerbanan i Madrid, Spanien och man gör detta genom att begåva bilen med en klar blå färg döpt till Horizon Blue och mattsvarta fälgar. Insidan får även svart alcantaraklädsel med blåa sömmar. Bilen ska även komma med mycket utrustning som standard. Motorn lämnas orörd vilket innebär att den raka turbomatade sexan fortfarande bjuder på 340 hästar och 500 newtonmeter i vrid. Endast 90 stycken exemplar kommer att säljas i Europa. Försäljningen drar igång nu under mars men något pris har vi tyvärr inte fått. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Toyota smygvisar X Prologue
En eldriven SUV?

Den 17 mars kommer Toyota att köra ett event live på nätet där de ska visa upp den nya konceptbilen X Prologue. Den här bilden är det första vi får se av den och det ryktas att det handlar om en SUV som ska vara den första modellen ut i en ny elbilsfamilj från Toyota. Den kan vara byggd på plattformen e-TNGA som tagits fram tillsammans med Subaru. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Toyota bekräftar ny stadsbil utvecklad för Europa
Kommer dela plattform med Yaris

Toyota har en uppföljare till lilla Aygo på gång och nu bekräftar de bilen för Europa. Den nya modellen som hamnar i A-segmentet bygger på GA-B-plattformen som även delas med senaste Yaris. Med denna hoppas Toyota att kunna nå en småbilsproduktion på fler än en halv miljon exemplar om året. Bilen kommer få en liten förbränningsmotor och det är inte omöjligt att den kommer att erbjudas som mildhybrid. Någon ren elversion kommer dock inte att lanseras. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Toyota Yaris blev Årets Bil i Europa
Grattis!

59 stycken jurymedlemmar från 22 stycken olika länder har nu utsett Toyota Yaris som Årets Bil i Europa. Vann gjorde modellen tack vare sin hybridteknik, underhållande köregenskaper och rimliga prisnivå. På andra plats kom nya eldrivna Fiat 500 och på tredje plats Cupra Formentor. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört vätgasbilen Toyota Mirai!
Spännande men går inte att köpa...

Toyota tror verkligen på vätgas och när man pratar om det är man noga med att poängtera att det inte bara är ett bränsle utan mer av en energibärare. Till skillnad mot el så går det att flytta och lagra fysiskt och det har ju sina fördelar. Nackdelarna är just det fysiska, det behövs platser att tanka på och det finns det bara tre stycken i Sverige, en vid Arlanda, en vid Mariestad och en vid Sandviken. Första generationen Mirai, som alltså är Toyotas vätgasbil, lanserades 2016 i Sverige och sedan dess har man levererat hiskeliga 14 stycken bilar. Ingen supersuccé alltså. Det beror så klart på att det bara finns tre mackar men också på att den första generationen inte vara vacker alls och så var den rätt dyr. Men nu är andra generationen här och den här snygg! Kolla in vår video om bilen här! Tyvärr så kvarstår problemet med mackarna och Toyota kommer därför inte att sälja bilen i Sverige. Istället kommer man att göra den tillgänglig via deras bilpoolstjänst Kinto. Där ska du kunna hyra bilen per timme (för 150 spänn), per dag eller på längre tid om du så vill. Det handlar alltså om att få ut lite bilar som syns på stan och som gör att man kanske, kanske bygger fler mackar. Om du verkligen vill ha en så kan nog Toyota ordna det, men du får inte köpa utan i sånt fall är det leasing som gäller. Nya Mirai kan ha en så mycket vackrare form till stor del för att tekniken har utvecklats. Istället för en stor bränslestack placerad under bilen så är den nu betydligt mindre och placerad under huven. Det gör att bilen är 65 millimeter lägre och 70 millimeter längre. Det finns numera tre tankar istället för två och man får plats med 5,6 kilo vätgas i dessa tre. Bränslestacken tar vätgasen och gör om denna till energi som sedan kan driva motorn. Tillsammans med ett mindre batteri som sitter bak i bilen så får man ut 134 kW vilket tar bilen från noll till hundra på nio sekunder. Inte toksnabbt, men du har den där elbilsknuffen i början i alla fall. Men som referens känns en VW ID.3 betydligt snabbare. Körkänslan är ändå sportig, sittpositionen i bilen är som hämtad från en Lexus-coupé. Man har även lagt till en funktion som gör att det låter när man accelererar, men det blir mest pinsamt och tramsigt. Se hur bilen ser ut på insidan här! Toyota har haft problem att leverera Mirai främst för att man inte fått fart på tillverkningen av bränslestackarna. Men nu är det mer fart och de 330 cellerna som stacken består av tar nu sekunder istället för en kvart styck att tillverka. Det gör att man kommer att leverera 30.000 bränslestackar i år vilket är tio gånger fler än tidigare, men alla dessa kommer inte att hamna i Mirai utan även i kommersiella fordon. Så fler bilar kommer att tillverkas, men inga stora mängder. Vätgas känns fortfarande som något som inte är så ett självklart drivmedel för framtiden och fokus kommer nog att vara på kommersiella fordon, även om de tester som gjorts med bussar i bland annat Stockholm och Göteborg har lagts ner. Men det är hur som helst roligt att Toyota fortsätter fokusera på detta! Vi bad om lite frågor på Instagram och här kommer svaret på några av dessa! Tumnagel
42.6°
+
Roger Åberg
0

Litchfield har kryddat till Toyota GR Yaris
300 hästar och vassare chassi

Det brittiska företaget Litchfield presenterar nu att de kan få din Toyota GR Yaris att bli ännu rappare. En sak man har tagit fram är en trimbox som ger dig 43 extra hästar och totalt 300. Man har även utvecklat ett nytt insug och ett annat avgassystem för lite trevligare ljud ur den trecylindriga maskinen. För att runda av allt och göra att man kan utnyttja den nya knuffen till max har man tillsammans med stötdämpartillverkaren Nitron tagit fram två olika kit för bilen. Då får man justerbara dämpare med nya fjädrar som ska ge en betydligt vassare körkänsla. I det här klippet får vi se när PistonHeads testar uppgraderingarna. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Toyota GR Yaris i älgtest
Klarade sig riktigt bra

Den senaste modellen att genomgå ett älgtest av Km77 är Toyotas sportiga busbil GR Yaris. Och den lilla fyrhjulsdrivna krabaten klarade sig riktigt bra och passerade konorna snyggt även i 80 km/h (77 km/h är kravet kanalen har för godkänt). Bonusklipp nedan. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Toyota visar självdriftande bil
"You know what DK stands for?"

I klippet ovan bevisar Toyota att självkörande bilar också kan ha skoj. Toyota Research Institute har nämligen tagit fram en prototyp av en Supra som kan dritfa på egen hand. Systemet har tagits fram eftersom inte alla förare kan vara lika duktiga som Bobby. Det har sofistikerade kontrollalgoritmer som har lärts upp från några av de skickligaste förarna i världen. Algoritmerna ska då se till att hjälpa föraren när bilen behöver sladda sig ur extrema situationer som till exempel vid våta eller hala väglag. Tumnagel
39.8°
+
Frode Wikesjö
0

3197 stycken katalysatorstölder skedde under 2020
En ökning med 4000 procent

I slutet av oktober skrev vi att stölderna av katalysatorer i Sverige ökat med 2538 procent. Nu när ett nytt år har inletts kan 2020 summeras i frågan och siffrorna är sjuka. Enligt Larmtjänst har antalet stölder förra året ökat med hela 4000 procent. Bilägare som drabbats allra värst är de som äger en Toyota, Mitsubishi eller en nyare transportbil. Totalt har 3197 stycken katalysatorer anmälts stulna vilket kan jämföras med 2019 då antalet bara var 74 stycken. Skadekostnaderna för stölderna uppgår till runt 65 miljoner kronor. Anledningen till att katalysatorerna stjäls är för att de innehåller ädelmetaller som skurkarna vill åt. Tumnagel
21.8°
+
Bobby Green
0

Toyota passerar Volkswagen i storlek
Störst för första gången på fem år

Under förra året sålde Toyota 9,53 miljoner bilar vilket gör att de nu är världens största biltillverkare och därmed passerar Volkswagen i storlek för första gången på fem år. Volkswagens siffror för 2020 blev 9,31 miljoner bilar. Europa är den bilmarknad som har drabbats mest av pandemin och där säljer Volkswagen i vanliga fall mängder av bilar, men jämfört med 2019 minskade siffrorna med 15,2 procent under förra året. Totalt minskade bilförsäljningen i Europa med 24 procent. På tredje plats hittar vi Renault-Nissan-alliansen, på fjärde Hyundai-Kia och på femte General Motors. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Tre elbilstillverkare hjälpte Volkswagen att få ner utsläppen
Slapp därmed att betala EU:s utsläppsböter

Idag skickade Volkswagen ut pressmeddelandet ni kan läsa nedan där man berättar att koncernen avsevärt har minskat sitt genomsnittliga koldioxidutsläpp från fordonsflottan i EU. Minskningen ska vara runt 20 procent när man jämför 2019 med 2020 och genomsnittssiffran landade på 99,8 gram per kilometer (Utsläppen från Bentley och Lamborghini mäts tydligen separat och ingår inte i denna siffra). Och siffran är ju bra såklart, men Volkswagen fick draghjälp för att få till den. Aston Martin gjorde ett liknande drag när de plockade in oskyldiga lilla Toyota iQ och gjorde om den till Cygnet. Det gjorde att hela snittet på utsläppen drogs ned rejält. I Volkswagens fall handlar det om att man tagit in elbilstillverkarna Aiways, LEVC (London Electric Vehicle Co.) och Next E.Go Mobile i utsläppspoolen. Avtalen med dessa knöt man i december 2020 vilket gör att Volkswagen får tillgodose sig elbilarnas snittutsläpp under året som är noll. Det hela resulterar att man slipper höga utsläppsböter från EU. Tumnagel
13.0°
+
Bobby Green
0

På sladd med Toyota GR Yaris
Hej vad det går!

Att Toyota GR Yaris verkar vara en kul bil att busa runt med får vi ytterligare bevis på i den här videon där den körs hårt på en avstängd väg. Bonusklipp nedan som visar Toyota-reklam i Australien som förbjöds eftersom den uppmanade till osäker körning. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Toyota tar patent på biltvätt för självkörande bilar
Bilen åker dit själv och tvättar sig när den är lortig

Toyota har skickat in ett patent för något de kallar för "car wash judgement system". Det är tydligen en biltvätt anpassad för framtida helt självkörande bilar. Hit ska bilarna kunna köra själva när de är smutsiga och bli tvättade. Det känns ju som en inte helt dum idé i framtiden när vi ändå kanske inte rattar så mycket själva. Då kan bilen köra en till jobbet, sen åka och tvätta sig och därefter stå ren och fin och vänta på en när man jobbat klart. Så här beskriver Toyota systemet: "In a car wash judgement system, an acquirer acquires traveling information of a vehicle. A condition retaining unit retains a certain car wash condition. A judgement unit judges whether or not traveling information acquired at the acquirer satisfies the certain car wash condition. An unpaved road information retaining unit retains unpaved road information indicating of an unpaved road. The certain car wash condition includes traveling on an unpaved road by the vehicle. When a vehicle that has transmitted traveling information is an automated driving vehicle capable of performing automated driving and when the traveling information of the automated driving vehicle satisfies the car wash condition, a car wash instruction unit transmits an instruction signal for moving the automated driving vehicle to a car wash station." Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Genomgång av nya Toyota Mirai
Kommer vätgasbilen lyckas bättre denna gång?

Toyotas första upplaga av Mirai lanserades 2015 men den blev aldrig någon riktig succé. Det berodde troligtvis inte bara på det något udda utseendet utan det hade säkert även att göra med att det här med vätgas är lite speciellt. Sen finns det ju inte överdrivet många ställen att fylla på heller och det ger nog många ångest. Att bilen dessutom kostade en rejäl slant gjorde ju inte saken bättre direkt. Toyota har rena elbilar på gång men de vill ändå göra ett nytt försök med Mirai och har därför lanserat en uppdaterad, och betydligt snyggare, version. Här får vi oss en genomgång av den för att se vad som har förbättrats. Bonusklipp nedan. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0
2020

Detta är Toyotas nya lilla elbil C+pod
Dock endast för den japanska marknaden

Redan 2017 visade Toyota upp det som vi ser här i konceptform. Förra året kallades den för BEV och har utseendemässigt inte förändrats sedan dess, och nu ska den lanseras officiellt i Japan. Den lilla krabaten mäter strax under 2,5 meter på längden, 1,29 på bredden och 1,55 på höjden. Man kan trycka in två stycken personer och har man bagage med sig är det nog bäst om det inte är mer än en liten kasse. Bilen har ett batteripack på 9 kWh och elmotorn ger 12,3 hästar. Räckvidden anges till 15 mil och toppfarten till 60 km/h. Måtten och effekten i den här gör att den med råge klarar Kei-reglerna i Japan och därmed blir väldigt förmånlig att äga. Ett perfekt alternativ till moped! I Japan kostar C+pod motsvarande runt 130.000 svenska kronor. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Nya Toyota Supra med targatak
Ett showbygge för SEMA

Toyota skulle ju givetvis varit med och ställt ut på årets SEMA-show men eftersom den blev inställd har man valt att presentera grejerna på nätet istället. En av bilarna är GR Supra Sport Top som är en version av nya Supra fast med avtagbart targatak. Eftersom bilen baseras på specialaren Supra Heritage Edition har den även ett annat mer aggressivt kjolpaket, större fälgar och en rejäl bakvinge som påminner om den som satt på Supra A80. Effekten i motorn har även ökats till över 500 hästar. Om det kommer att släppas en targaversion av nya Supra återstår att se, bilen här är som sagt bara ett showbygge än så länge. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0
Nästa sida