m

Svedea visar mc-förare om var det finns rullgrus
Vill att vi ska upplysa varandra om trafikfaran

Försäkringsbolaget Svedea fortsätter sin kamp mot det förrädiska rullgruset som finns på våra vägar, en trafikfara som leder till ökad olycksrisk för framför allt motorcyklister. Tidigare i år gick försäkringsbolaget ut och varnade för rullgrus och man har även tagit bort självrisken för mc-olyckor orsakade av rullgrus under årets sommarmånader. Nu har Svedea även dragit igång en tjänst där man varnar för vägar där det finns rullgrus. Det handlar om en tjänst där motorcyklister och andra själva kan anmäla var det finns rullgrus på vägar runt om i landet. Dessa rapporter läggs sedan in på en karta så att andra trafikanter kan uppmärksammas om den eventuella faran. Tjänsten är med andra ord långtifrån heltäckande över var det kan finnas rullgrus på vägarna. Svedeas verkar med sin nya tjänst även vilja rikta en känga mot Sveriges väghållare och skriver i ett pressmeddelande: "Svedea och Sveriges MotorCyklister, SMC, har i flera år lyft problemet med rullgrus, det vill säga löst grus på belagda vägar, ofta som följd av vägarbeten. Gruset utgör stor risk för mc- och mopedförare som lätt kan förlora vägfästet, men det drabbar även bilister genom kostsamma glas- och lackskador. Väghållaren har ansvar att följa Trafikverkets riktlinjer, men här slarvas det ganska ofta och mc-förarna drabbas." Ni hittar Svedeas rullgrus-tjänst på länken nedan och där går det även att skicka in sina egna tips om var det eventuellt kan finnas rullgrus på vägen. Tumnagel
47.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Region Stockholm vill elektrifiera Nynäsvägen
Tävlar mot Örebro om att få vara med i Trafikverkets elvägspilot

DN rapporterar att Region Stockholm är sugna på att få vara med i Trafikverkets kommande pilotprogram för elvägar. Region Stockholm anser att väg 73 mellan Stockholm och Nynäshamn skulle lämpa sig bra för att för att testa elvägar avsedda för framför allt tung trafik. Region Stockholms tillväxtregionråd Gustav Hemming (C) säger om förslaget att elektrifiera väg 73: "Vi har en bra trafikmiljö, stora flöden av godstrafik och en fordonsindustri med tyngdpunkt i miljövänliga transporter. Scania, KTH och en mängd andra aktörer kommer att bidra till att det blir en succé. Både spridningseffekten och teknikutvecklingen borde bli bäst här." På elvägar laddas fordonen samtidigt som det framförs. Detta sker antingen direkt från vägen eller via en trådad lösning som går över vägen. Region Stockholm tävlar mot Örebro om att få elektrifiera en väg i regionen till Trafikverkets kommande pilotprogram för elvägar. Enligt regeringens önskemål är målsättningen att en pilotsträcka bör vara startklar i slutet av 2021 skriver Trafikverket på sin hemsida. Tumnagel
44.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tågen mellan Malmö och Lund stängs av
Så nu får du springa som Forrest Gump istället

Nästa vecka kommer Trafikverket att stänga av järnvägen mellan Malmö och Lund under några dagar. Anledningen till detta är för att man bygger ut till fyra spår. För att göra folk uppmärksamma om händelsen har man släppt den här Forrest Gump-inspirerade reklamfilmen. Tumnagel
66.8°
+
Bobby Green
0

Fartkamera i Göteborg fångar flest fartsyndare
Chilla på sträckan Bräckemotet – Eriksbergsmotet

TT rapporterar att fartkameran som hitintills fångat flest fartsyndare i år finns i Göteborg. Den kameran hittar man på sträckan Bräckemotet – Eriksbergsmotet och har i år fångat 4 239 fortkörare. På andra- och tredjeplats ligger kameror på Norra samt Södra länken i Stockholm. I Sverige finns det runt 2 000 fartkameror som de senast tre åren fångat 300 000 fartsyndare. Enligt polisen så leder dock endast omkring 40 procent av ärendena som de får in via kamerorna till att någon lagförs för brottet. Anledningen till att det inte är 100 procent beror oftast på dåliga väderförhållanden som gör att bilderna blir suddiga. Enligt Polisen och Trafikverket räddar fartkamerorna cirka 20-30 liv per år samt minskar antalet svårt skadade i trafiken med omkring 30 procent. Tumnagel
41.6°
+
Frode Wikesjö
0

Skyltfonden delar ut 5 miljoner till projekt för trafiksäkerhet
Pengar som kommer från personliga nummerplåtar

Trafikverket skriver i ett pressmeddelande att man har delat ut 5 miljoner kronor till olika trafiksäkerhets-projekt via den så kallade "Skyltfonden". Skyltfonden finansieras via de avgifter personer som beställer personliga registreringsskyltar betalar in till Transportstyrelsen. I pressmeddelandet skriver man att pengarna från Skyltfonden bland annat kommer att gå till: Cykelöverfarter - strategier för ökad efterlevnad hos bilister. Krockprovning för motorcykel - bilkollisioner. Olycks- och skadestatistik vid påbackning av motorfordon. Modell för kommunvis redovisning av skade- och åtgärdskostnader för halkolyckor. Utvärdering och test av skyddsväst för cykel. Merparten av de pengar som Transportstyrelsen får in via personliga registreringsskyltar slussas vidare till Skyltfonden. Fonden delar ut pengar till olika projekt två gånger om året. Alla som inte är anställda av Trafikverket och har idéer om hur trafiksäkerheten i Sverige kan förbättras kan söka bidrag från Skyltfonden. Tumnagel
50.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Clean Motion ska utveckla självkörande Zbee
Eldriven tuktuk ska användas för autonoma leveranser

Det svenska elfordonsföretaget Clean Motion meddelade igår att man kommer att börja utveckla en självkörande variant av sitt trehjuliga fordon Zbee, det tuktuk-liknande fordonet som idag framför allt används för kortare taxi-resor. Tanken är att den självkörande versionen av Zbee framför allt ska användas för leveranser i citytrafik i framtiden. Den självkörande varianten av Zbee kommer Clean Motion att utveckla tillsammans med Aptiv, Combitech, Högskolan i Halmstad och RISE Research Institutes of Sweden skriver företaget i ett pressmeddelande. Projektet har blivit beviljat bidrag från Trafikverket och deras Projektet GLAD; "Gods delivery under the Last-mile with Autonomus Driving vehicles". Hamid Zarghampour, Strategichef på Trafikverket, säger om satsningen: "Trafikverket vill ha god överblick och öka sin kunskap kring vad som krävs av infrastrukturen vid nyttjandet av självkörande fordon samt för att säkerställa att anpassningar sker på ett sätt som främjar trafiksäkerheten, minskar miljöpåverkan och ökar kapaciteten i vägnätet." Projektet med att försöka göra Zbee självkörande drar igång nu och kommer att pågå i två år. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu kan man se om pendeltågen i Stockholm är i tid
Trafikverket släpper tjänst för city-pendlare

Idag lanserade Trafikverket sin nya tjänst "Pendeltågets position" i Stockholm, en tjänst som man har utvecklat i nära samarbete med SL. Med den nya tjänsten kan SL-resenärer på stationerna Stockholm City och Odenplan se om pendeltåget de väntar på kommer i tid eller om det kanske är försenat. Det hela kommer att illustreras med följande färgkoder på pendeltågets linjekarta: Grönt tåg: tåget är i tid eller högst 3 minuter sent Gult tåg: tåget är 3–10 minuter sent jämfört med tidtabell Rött tåg: tåget är mer än 10 minuter sent jämfört med tidtabell Roberto Maiorana är chef för trafikledning och trafikplanering på Trafikverket och han säger i ett pressmeddelande: " Pendeltågets position är ett exempel på hur Trafikverket och SL arbetar tillsammans för att utveckla åtgärder för att förbättra trafikupplägg, punktlighet och trafikinformation för pendeltågsresenärerna." Huruvida "Pendeltågets position" kommer att dyka upp på fler av Stockholms pendeltågsstationer eller i till exempel SL:s app framgår inte för tillfället. Tumnagel
48.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

8000 körkortsprov har avbokats
All ny bokning är stängd fram till 4 maj

På grund av virusutbrottet har Trafikverket stoppat all ny bokning av teoriprov för bil, motorcykel och moped fram till 4 maj. I samma veva meddelar Trafikverket att man har bokat av 8000 stycken prov i Stockholm. Anledningen är inte helt oväntat att proven utförs i stora salar och där är det just nu rätt så dumt att trycka in massa människor för att göra prov. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Trafikverket vill skrota alla bilar äldre än årsmodell 1999
Skulle spara 30 liv om året

Moderna och nya bilar är såklart säkrare och bättre på många punkter än gamla bilar tack vare alla sina moderna säkerhetssystem. Men alla har inte råd att köpa det senaste på marknaden, och därför rullar det inte bara runt sådant på våra gator. Det är också så att alla inte vill ha en nyare bil och kanske tycker att det är charmigare att ratta runt en klassiker. Nu går Trafikverket ut och säger att det skulle kunna sparas 30 stycken liv om året om alla bilar som är äldre än årsmodell 1999 skickades på skroten och att man ersatte dessa med bilar från senast 2010 och framåt istället. Anledningen enligt trafiksäkerhetsdirektör Maria Krafft är för att äldre bilar inte har bältespåminnare eller antisladdsystem - två saker som räddar väldigt många liv. Nu hade i och för sig mina föräldrars Volvo 145 från 70-talet en oerhört irriterande bältespåminnare och Mercedes såg till att introducera antisladdsystem med modellen S-Klass redan 1995, så det påståendet håller ju inte riktigt. Krockkuddar i varenda skrymsle och smarta grejer som autobroms är dock saker som inte fanns för 20 år sedan. Trafikverket skulle vilja ta fram en skrotningspremie som då skulle uppmana folk att skrota sina gamla bilar och istället köpa nyare. Regeringen ska titta närmare på det här förslaget. Tumnagel
30.5°
+
Bobby Green
0
2019

111 mil svensk väg får sänkt hastighet
Liv ska räddas

Under nästa månad kommer Trafikverket se till att sänka hastigheten på 111 mil väg här i landet. Orsaken är inte helt oväntat, och eftersom det står i underrubriken, för att rädda liv. Det handlar om 90-vägar som skyltas om till 80 km/h istället. Risken för att omkomma vid en kollision minskar med 40 procent tack vare denna sänkning och man räknar med att spara 16 extra liv om året på detta. Sträckorna som får sänkt hastighet får även fler fartkameror. Nio mil väg kommer även att få höjd hastighet från 90 till 100 km/h. 2025 är målet att 425 mil väg ska ha fått lägre lägre hastighet medan 120 ska ha fått högre. Vilka vägar det gäller hittar ni på länken nedan. Tumnagel
21.9°
+
Bobby Green
0

Stockholm vill stoppa fortkörare med geofencing
Är fortkörning ens ett problem i Stockholms innerstad?

Ny Teknik rapporterar att Stockholms stad nu planerar att göra det omöjligt för stadens egna fordon att köra snabbare än gällande hastighetsbegränsning med hjälp av så kallade geofencing-teknik. Det innebär att man med hjälp av digitala staket stryper bilens hastighet om systemet känner av att fordonet färdas snabbare än gällande hastighetsbegränsning. För Stockholms stad handlar det om 800 - 900 bilar som man planerar att förse med geofencing-teknik till 2021. Det verkar dock återstå en del frågor och det är inte bestämt om det nya systemet ska installeras i fordon som Stockholm stad redan förfogar över eller om det bara kommer att installeras i nya bilar som staden köper in. Stockholm stad har hur som helst avsatt 1,5 miljoner kronor till projektet som Trafikkontoret ska använda för att knyta till sig geofencing-kompetens. På sikt vill även Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) att alla fordon som färdas i Stockholms innerstad ska förses med geofencing-teknik som ser till att hastighetsbegränsningarna efterlevs. Hur det rent praktiskt och juridiskt skulle kunna fungera verkar han dock hoppas att Transportstyrelsen, Trafikverket och regeringen ska lösa. Det lär med andra ord ligga rätt långt in i framtiden innan något sådant sker. Kanske är det lika bra för Stockholm att invänta självkörande bilar innan man drar igång ett sådant jätteprojekt, ett projekt som jag misstänker skulle kunna leda till en hel del irritation bland en del Stockholmare. Här nedanför kan ni kolla in vad geofencing är och hur det fungerar. Tumnagel
23.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Trafikverket bygger ekodukt över Tvärförbindelse Södertörn
Ska bli ett av Sveriges största övergångsställe för djur

Trafikverket har presenterat planer på att bygga upp en så kallad ekodukt över vägen Tvärförbindelse Södertörn vilken kommer att bli ett av Sveriges största övergångsställen för djurliv. Ekodukten ska byggas anslutning till Flottsbro friluftsområde och naturreservatet Gömmaren. Den kommer att bli 90 meter lång och 60 meter bred. Människor kommer inte att få använda ekodukten för att gå över vägen men det kommer att finnas en gång- och cykelväg på ekoduktens ena sida. Förutom den stora ekodukten så kommer det även att byggas en del mindre djurpassager längs med vägen skriver Trafikverket på projekts webbplats. Tumnagel
64.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hälften av elcyklarna ersätter bilen
Enligt ny undersökning

Här i Stockholm är min högst empiriska känsla att antalet som cyklar istället för att ta sig till jobbet på annat sätt har ökat och framförallt blivit mer konstant. Min känsla är att med elcykeln så började folk kunna pendla längre och i vidrigare väder än tidigare. Folk cyklar verkligen i vilket skitväder som helst nu för tiden. Hur vida min känsla verkligen är korrekt går att diskutera, men nu har i alla fall Trafikverket släppt sin årliga undersökning Det nationella cykelbokslutet. I den säger man bland annat att antalet sålda elcyklar ökade från 67.500 till 103.000 stycken, så klart mycket tack vare elfordonspremien. Men antalet sålda cyklar ökade inte. En utvärdering av elfordonspremien visar att hälften av elcyklarna ersätter bilen och den andra hälften ersätter kollektivtrafik, vanlig cykel, gång och annat. Tumnagel
60.1°
+
Roger Åberg
0

Trafikverket presenterar plan för framtidens trafik
Snöskottarrobotar, självkörande fordon och gröna körfält

Trafikverket har tagit fram en slags färdplan för hur ett framtida digitaliserat och hållbart transportsystem kan komma att se ut och nu har man presenterat det. Det handlar om ett program med tjugo stycken punkter indelade i de fyra områdena "Ökad kunskap om automatiseringens effekter", "Effektivt utnyttjande av kapacitet", "Hållbart och säkert transportsystem genom digitalisering" samt " Nya planeringsstöd för ökad användbarhet". Bland åtgärderna hittas bland annat förslag på att börja använda robotar för att hålla cykelbanor fria från snö, särskilda körfält för fordon som drivs av förnybart bränsle samt givetvis en mängd självkörande fordon. Ni hittar samtliga tjugo punkter för Trafikverkets framtidsplan i faktarutan här nedanför. Tumnagel
41.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Trafikverket satsar 1,5 miljarder på cykel- och kollektivtrafik
17 kommuner får nytt stöd

Trafikverket meddelar nu att 17 stycken kommuner och landsting har beviljats stöd inom ramen för stadsmiljöavtal. Totalt handlar det om en investering på 1,5 miljarder kronor och pengarna ska gå till åtgärder som ska få fler att välja cykeln och att åka kollektivt. De kommuner och landsting som får stöd är: Bollnäs Göteborgs stad med Västra Götalandsregionen Järfälla med Stockholms läns landsting Jönköping Karlstads kommun Karlstads kommun med Region Värmland Katrineholm Kungsbacka Landskrona Linköping Lomma Malmö Norrköping och Östgötatrafiken Stockholms läns landsting Trafikförvaltningen med Stockholms stad Trollhättan Umeå Ystad med Region Skåne/Skånetrafiken Tumnagel
53.5°
+
Bobby Green
0

Trängselskatten i Stockholm höjs - igen
Nya priser från och med nästa år

Den 1 januari nästa år kommer trängselskatten i Stockholm att höjas igen. I samma veva tidigarelägger man även när avgiften börjar tas ut. Idag kostar det som mest 35 kronor att passera en gång, detta kommer att höjas till 45 kronor. Det maximala dagsbeloppet höjs även från 105 till 135 kronor. Idag börjar avgiften att gälla från 06.30 men detta kommer att justeras till 06.00 istället. Trafikverket räknar med att höjningarna kommer att dra in ytterligare 240-325 miljoner till statskassan. Tumnagel
17.1°
+
Bobby Green
0

Ung man död i olycka med elsparkcykel i Helsingborg
Nu vill Transportstyrelsen förbjuda fordonen

Igår krockade en bil och en ung man på elsparkcykel så olyckligt att föraren av elsparkcykeln avled rapporterar flera källor. Det hela skedde i Helsingborg då elsparkcykeln kom farande i hög hastighet nerför en backe när den kolliderade med bilen. Det har skett en del olyckor där elsparkcyklar varit inblandade sedan dessa blivit en vanligt förkommande syn i några av Sveriges större städer. Detta ska dock mig veterligen vara första gången en elsparkcykel är inblandad i en dödsolycka i Sverige och nu anser Transportstyrelsen att fordonen bör förbjudas. Det är Transportstyrelsens utredare Hans Cassepierre som säger till Aftonbladet att fordonen inte bör befinna sig i trafiken: "Det är ett fordon som inte ska vara i trafiken. Vi har tyvärr bara väntat på att det skulle komma en allvarlig olycka, och så klart är det extra tragiskt att någon omkommer.Vi är av uppfattningen att det är ett fordon som inte ska vara i trafiken. Det här är något annat. Om de ska användas måste de uppfylla kraven för eldriven cykel, och om de inte gör det är det ett fordon som inte får användas i trafiken." Voi, ett av företagen som hyr ut elsparkcyklar i Sverige, lanserade sin tjänst i Helsingborg så sent som den här veckan men det framgår inte om det var en av deras elsparkcyklar som var inblandade i dödsolyckan. Uppdatering I ett pressmeddelande säger Kristina Nilsson från Voi följande: Vi beklagar det inträffade, våra tankar går till familj och anhöriga. Det här är en allvarlig olycka och vi är i kontakt med myndigheter för att få mer information kring det inträffade. Vi kan nu bekräfta att en el-scooter från vår flotta varit involverad. Vi samarbetar fullt ut med polisen i den pågående utredningen för att skapa oss en bild av vad som inträffat. Trafiksäkerhet är en väldigt viktig fråga för oss. Vi kommer att vara delaktiga i, samt följa upp utredningen och säkerställa att vi gör allt vi kan för att proaktivt minska olyckor och förstärka säkerheten, oavsett färdsätt, tillsammans med myndigheter och andra aktörer. VOI är, sedan starten förra året, i dialog med myndigheter och organisationer, bland annat Transportstyrelsen och Trafikverket, för att säkerställa att våra fordon framförs på ett hållbart sätt tillsammans med andra fordon såsom bilar i våra stadsmiljöer. Vi kommer fortsätta den dialogen och driva vidare säkerhetsfrågan, som delvis kräver lagstiftning men även proaktiv och långsiktig kommunikation med åkare och andra trafikanter. Tumnagel
22.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Trafikverket har krocktestat husbilar
Krocksäkerheten är bristfällig

Det börjar starkt att dra sig mot vår och många plockar ut sina husbilar om de nu inte har kört med dem hela vintern. Trafikverket har nyligen gjort krocktester med just såna här fordon och dessa visar tyvärr, och kanske inte helt oväntat, att risken att omkomma vid en krock är stor. Orsaken är att bilarna har en relativt kort deformationszon i förhållande till sin vikt, och att massa inredning kan lossna vid en krock och flyga omkring. Man testade en halvintegrerad och en helintegrerad och den förstnämnda har något bättre krocksäkerhet men ändå inte alls i närheten av en modern personbil. Tumnagel
29.4°
+
Bobby Green
0

Förra året omkom 324 personer i trafiken
En ökning med 72 stycken personer

Trafikverkets siffror från förra året visar att 324 stycken personer omkom i trafiken. Tyvärr är det en ökning med 72 stycken personer jämfört med året innan - något som visar att det behövs kraftfulla insatser för att förbättra trafiksäkerheten. Ökningen har framförallt skett på vägar där hastighetsbegränsningen är mellan 70 och 90 km/h. Främst handlar det om mötes- och omkörningsolyckor och kollisioner med tunga lastbilar. Just mötesolyckor har ökat med hela 68 procent om man jämför 2017 med 2018. Där det är kommunala vägar har olyckorna dock minskat något. Under 2018 skadades 4200 stycken personer allvarligt i trafiken vilket är en minskning med omkring 200 stycken personer jämfört med föregående år. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
23.8°
+
Bobby Green
0

Norrland har sämst vägar i Sverige
Motormännens årliga undersökning är här

Motormännen har återigen kollat upp hur kvaliteten är på våra svenska vägar och givetvis finns det bättre och sämre ställen. Av de 8 370 mil man har granskat är det i Norrland det är värst. Alla utom en av de 20 sämsta riks- och länsvägarna ligger i Norrland. Carl Zeidlitz som är trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen säger följande: ”Vår granskning visar det svenska vägnätet generellt har hög standard. Samtidigt ser vi att skillnaden i vägkvalitet är stor mellan norr och söder med påtagligt sämre vägar i skogs- och glesbygdslänen. Stockholms län har hamnat längre ner på listan än tidigare år. Det tyder på Trafikverket inte hinner med sitt underhållsansvar när trafiken ökar. Dåliga vägar betyder ökade driftskostnader för staten och försämrad trafiksäkerhet för den enskilde. Det innebär också längre restider, ökade fordonsskador och ökade kostnader för såväl företagens som hushållens transporter. Det är en ren baklängesaffär att spara på nödvändigt vägunderhåll.” Här hittar du en interaktiv karta som visar hur vägarnas kvalitet är där du bor. Hela rapporten kring Sveriges vägar finns på länken nedan. Tumnagel
34.9°
+
Bobby Green
0

Regeringen storsatsar på nattåg till Europa
Lägger 50 miljoner på att upphandla det

Regeringen vill att vi ska skippa flyget när vi åker till olika destinationer i Europa. Därför satsar man nu 50 miljoner kronor i vårbudgeten för att utöka alternativen för de som vill ta tåget till kontinenten. Pengarna ska gå till upphandling av tågtrafik och kringkostnader för detta skriver DN. Nu blir det upp till Trafikverket att avgöra vilka europeiska städer de nya nattågen ska gå till och målsättningen är att man ska kunna nå viktiga europeiska knutpunkter som till exempel Berlin och Hamburg. Exakt när de nya nattågen till Europa från Sverige kan tänkas börja rulla finns det ingen tidsplan för men infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) säger till DN att han hoppas det kan vara igång "så snart som möjligt". Tumnagel
70.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Utsläpp från trafiken i Sverige ökade förra året
Klimatmålen för 2030 kan bli svåra att nå

I en ny rapport från Trafikverket framgår det att utsläppen av växthusgaser från trafiken i Sverige ökade med en halv procent förra året jämfört med 2017. Totalt handlar det om en ökning av utsläpp av växthusgaser på 76.000 ton enligt Trafikverket. Att utsläppen från trafiken ökar uppges bero på den ökade andelen lastbilstrafik på de svenska vägarna samt minskningen av andelen biodrivmedel i svenska fordon. Lastbilstrafiken i Sverige ökade med tre procent förra året och Trafikverket konstaterar i sin rapport att det aldrig tidigare har registrerats så många tunga och lätta lastbilar som det gjordes förra året. Ska vi tacka e-handeln för det? Sverige har som klimatmål att minska utsläppen från växthusgaser i trafiken med 70 procent fram till 2030. Skulle trenden som den ser ut nu fortsätta så uppger Trafikverket att man utifrån nuvarande styrmedel enbart att komma ungefär halvvägs till klimatmålet för 2030. Tumnagel
22.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Inte ens 9 av 10 tåg kommer fram i tid
Men resandet ökar!

Det där med att man ska ha tur om man kommer fram i tid om man åker tåg blir allt mer sant. Vilket ju är en dålig trend. Under 2018 kom 893 850 av 997 396 planerade persontåg fram i tid, vilket ger ett resultat på 87,8 procent och som är 2,5 procent lägre än för 2017. En rekordvarm sommar, en kall och snörik vinter och rekordmånga avgångar är några av de anledningar som gör att man missar på punktligheten. Men Roberto Maiorana, chef för Trafikledning vid Trafikverket, verkar hoppfull inför 2019 och påpekar att december var den bästa månaden för året. Så vi får hålla tummarna! Tumnagel
17.4°
+
Roger Åberg
0
2018

Förslag Nytt utbildningssystem för körkortstagare
Transportstyrelsen och Trafikverket vill göra förändringar

Igår presenterade Transportstyrelsen och Trafikverket ett förslag på ett nytt förarutbildningssystem för den som vill ta B-körkort. Tanken är att systemet ska vara mer tillgängligt, tydligare och inbjuda mer till att man ska vilja lära sig. Bland annat vill man att de blivande förarna ska få mer stöd så att man kan se vilka kunskaper de har och inom vilka områden de behöver utvecklas. En ny utbildning för den som handleder under privat övningskörning finns också med i förslaget. Kristina Hagberg som är chef för Trafikverket Förarprov säger följande: "Det förslag som nu presenteras omfattar flera förändringar. Framför allt handlar det om att öka förståelsen för vad som krävs av en blivande förare och säkerställa att alla utbildningsmoment kommer med i utbildningen. Det måste finnas ett större fokus på att lära för livet och bli en trafiksäker förare, snarare än att bara klara provet." Hela förslaget finns att läsa på länken nedan. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Fler fartkameror sätts upp i Sverige
55 stycken för att vara exakt

Trafikverket kommer nu att börja montera nya fartkameror runt om i landet och när de är klara ska 55 stycken ha kommit upp. De nya kamerorna kommer att hamna i södra och norra delarna och de placeras som vanligt där de anses göra störst nytta. Enligt Gabriella Gulliksson på Trafikverket räddar trafiksäkerhetskamerorna cirka 20 stycken liv per år, samtidigt som de ser till att fler än 70 personer slipper bli allvarligt skadade. Var de ny kamerorna kommer att finnas ser ni nedan. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Fler underkända på teoriprovet än någonsin tidigare
Folk underskattar provet

Statistik från Trafikverket visar att årets siffror gällande antalet underkända på teoriprov för körkort verkar bli de sämsta någonsin. Fram till och med september har bara 43,8 procent av alla prov för B-körkort godkänts. Förra året låg den siffran på 45,2 procent. Årets siffra är den sämsta sedan Trafikverket 2004 började föra statistik över detta. Berit Johansson som är ordförande för Sveriges Trafikutbildares riksförbund menar att det övergripande skälet är att folk tror att de redan kan allt och sedan underskattar provet. Trafikverket och Transportstyrelsen har på grund av den negativa utvecklingen tvingats att se över hela förarutbildningssystemet för personbilskörkort. I december ska man presentera förändringarna. Tumnagel
46.1°
+
Bobby Green
0

Idag inleds den nationella trafikinsatsveckan
Håll koll på gaspedalen!

Idag inleds den så kallade trafikinsatsveckan och det innebär att det kommer att vara extra många fartkontroller på de svenska vägarna. Målet med veckan är att sänka medelhastigheten och polisen kommer därför även att bevaka även små hastighetsöverträdelser skriver Allt om Bilar. Ursula Edström, trafikstrateg på polisen, säger: "Små hastighetsöverträdelser är vanligast. Det stora flertalet av de som kör för fort ligger mellan 6-10 kilometer i timmen över hastighetsbegränsningen. Men de är många och har därför stor effekt på medelhastigheten." Enligt Trafikverket skulle man kunna minska antalet döda i den svenska trafiken med 15 dödsfall årligen om den genomsnittliga hastigheten sänks med 1 kilometer i timmen. Tumnagel
40.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida