m

Cezeri - quadrocopter från Turkiet
Första testflygningen genomförd

Cezeri från Turkiet är en stor drönare och nu har man genomfört den första flygningen med skapelsen. Den har plats för en person och kan starta och landa vertikalt. De första flygningarna gjorde man dock via fjärrkontroll för att vara på den säkra sidan. När tester med människor i kan dra igång är oklart men självklart är målet att detta ska ske snart. Man tror dock fortfarande att det är mellan 10-15 år bort innan man kan använda något sånt här som transportmedel. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Volkswagen Caddy, Transporter och Crafter nu som elbilar
Konverterade av ABT

Volkswagen presenterar nu transportbilarna ABT e-Caddy, ABT e-Transporter och e-Crafter. Alla går på el och är precis som namnet antyder ett samarbete med tuning-företaget ABT. ABT e-Caddy bygger på det längre Maxi-chassiet och ska kunna lasta nästan fyra kubikmeter. Den har en elmotor på 113 hästar, batteripack på 37,3 kWh och räckvidden på en laddning anges till 14,1 mil enligt WLTP-cykeln. På dragkroken får man hänga upp till 750 kilo. Om man inte vill bara vill använda bilen till att köra grejer finns även en personbils-version med plats för fem stycken personer. ABT e-Transporter kan lasta upp till 6,7 kubikmeter och ett ton i vikt. Den har samma drivlina och batteripack som e-Caddy och toppfarten anges till 120 km/h. Räckvidden ska ligga på 11,9 mil. e-Crafter bjuder på 136 hästar och 290 newtonmeter i vrid. Här är batteripacket istället på 35,8 kWh och man ska kunna lasta upp till 10,7 kubikmeter. Några priser och när modellerna lanseras vet vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Det här är den långa versionen av nya BMW 5-serie
Framtagen för den kinesiska marknaden

I Kina gillar bilköparna bilar med rejäla baksäten. Nu visar BMW upp senaste 5-serien i ett 13 centimeter längre utförande som ska ge gott om benutrymme för den som blir transporterad runt och slipper köra. Under skalet återfinns laddhybrid-drivlinan från 535Le. Den består av en turbomatad fyra på 2,0 liter och en elmotor som tillsammans genererar 296 hästar. Den blandade förbrukningen anges till låga 0,15 liter per mil. Premiär blir det på Beijing Auto Show som öppnar sina dörrar den 26 september. Vad versionen kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Det här är Mercedes nya vätgasdrivna lastbil
Ska ha en räckvidd på 100 mil

Mercedes presenterar nu konceptet GenH2 som är en vätgasdriven lastbil i full storlek. Den här är tänkt för långväga transporter och det är en 40-tonnare som kan lasta 25 ton. Ombord finns två stycken vätgastankar som tillsammans rymmer 80 kilo. Bränslecellen är på 300 kW och det finns även ett batteripack på 70 kWh som tillfälligt kan skjuta till ytterligare 400 kW kraft. Lastbilen har två stycken elmotorer på vardera 312 hästar och 1577 newtonmeter i vrid. Med fulla tankar anges räckvidden till 100 mil. GenH2 är som sagt ett koncept men enligt Mercedes en förhandsvisning av en produktionsversion som ska dyka upp inom några år. De sista två bilderna visar även eActros LongHaul och det är en helt eldriven lastbil som ska ha en räckvidd på 50 mil. Målet är att sätta denna i produktion 2024. Tumnagel
50.3°
+
Bobby Green
0

Skåning fick inte ha ÅLAHUE på registreringsskylten
Skåneslang för idiot nekas av Transportstyrelsen

Sveriges Radio P4 Malmöhus rapporterar om en man i Ystad som fått avslag från Transportstyrelsen att ha "ÅLAHUE" som personlig registreringsskylt. I sitt beslut att inte godkänna registreringsskylten skriver Transportstyrelsen att texten ÅLAHUE kan uppfattas som stötande. Enligt mannen som försökte registrera skylten ska ÅLAHUE utläsas "ålahuvud" vilket på skånska ibland kan tolkas som en lite snällare variant av ordet "idiot". Mannen som försökte registrera ÅLAHUE som personlig registreringsskylt har dock inte gett upp. Han ska redan ha skickat in en ny ansökan till Transportstyrelsen om att få registrera "ÅLAHO" som personlig transportskylt. Det betyder enligt mannen samma sak som ÅLAHUE men ska ha en dialektal skillnad. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Elon Musk dissar Bill Gates
För att inte Microsoft-grundaren riktigt tror på ellastbilar

Teslas vd Elon Musk har genom åren gjort sig känd för att vara rätt rättfram när han uttrycker sig på Twitter. Nu har han kommenterat ett utspel Microsoft-grundaren Bill Gates har gjort angående framtiden för eldrivna lastbilar. Det var förra månaden som Gates i ett blogginlägg skrev att han inte var helt säker på att framtidens vägtransporter kommer att skötas av eldrivna lastbilar. Anledningen till det ansåg Gates bland annat var att batterierna som krävs för att driva lastbilarna både är stora och tunga. Gates skrev bland annat i sitt blogginlägg: "Even with big breakthroughs in battery technology, electric vehicles will probably never be a practical solution for things like 18-wheelers, cargo ships, and passenger jets. Electricity works when you need to cover short distances, but we need a different solution for heavy, long-haul vehicles." Detta verkar ha retat upp Musk som verkar anse att Gates är helt fel ute som synes i den inbäddad tweeten nedan. I sitt blogginlägg nämner Gates företag som GM, Ford, Rivian och Bollinger men utelämnar Tesla, kanske även det kan ha retat upp Musk. Musk sa även tidigare i år att han inte var imponerad av de diskussioner han haft med Bill Gates, en kommentar som kom kort efter att det blev känt att Gates köpt en eldriven Porsche Taycan vilket Musk kanske tog som en diss mot Tesla. Tumnagel
23.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Japan ska skicka en 8K-kamera till Mars
Som ska fota planeten och dess månar

Japans rymdmyndighet JAXA meddelade i förra veckan att man kommer att skicka en 8K-kamera till Mars som kommer att få följa med på deras nästa Mars-uppdrag MMX (Martian Moon Exploration). Tanken är att MMX ska fota Mars och dess båda månar Phobos och Deinos i 8K-upplösning för att skapa bilder i extrem hög upplösning av himlakropparna. Bilderna ska delvis skickas tillbaka till jorden under uppdragets gång men kommer även sparas i en kapsel som ska ta sig tillbaka hit till jorden i slutet av det här årtiondet. MMX kommer även att landa på Mars måne Phobos för att samla upp lite material från denna. Även detta kommer att transporteras tillbaka till jorden i kapseln där originalbilderna från 8K-kameran kommer att lagras. JAXA förväntas skicka MMX till Mars 2024 och den kommer att anlända dit 2025. 2028 är det tänkt att MMX returkapsel ska återvända till jorden och går allt som det ska så förväntas denna landa på jorden någon gång under 2029. Tumnagel
43.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Wallenius Marine och KTH ska bygga jättestor "segelbåt"
Oceanbird ska frakta bilar över Atlanten

Det svenska rederiet Wallenius Marine har designat ett fartyg som man kallar för en "wind Powered Car Carrier" (wPCC) vilket är ett 200 meter långt vinddrivet fartyg som primärt är tänkt att användas för att transportera bilar över Atlanten. Båten kommer att heta Oceanbird och Wallenius Marine har tagit fram designen tillsammans med KTH och det göteborgs-baserade företaget SSPA. Oceanbird drivs framåt med hjälp av enorma vindkrafts-konstruktioner som gör att fartyget får en höjd på hela 100 meter. "Seglen" är dock en slags teleskopshistoria som synes i klippet nedan och går att sänka så att totalhöjden över vattenytan bara blir 50 meter. Wallenius Marine räknar med att Oceanbird ska kunna leverera 6000 - 7000 bilar på en färd över Atlanten som beräknas ta cirka 12 dagar. Det är fem dagar långsammare än vad fossildrivna fartyg med samma fraktkapacitet tar sig över Atlanten. Utsläppen från Oceanbird är dock 90 procent lägre än vad de är för likvärdiga fossildrivna fartyg, något som kanske kan motivera den lite längre frakttiden. Någon gång i slutet av 2024 hoppas Wallenius Marine och de andra inblandade att kunna sjösätta Oceanbird. Tumnagel
71.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

NASA vill köpa månstenar av privata företag
Blir det en "guldrush" på månen nu?

NASA tar nu ett stort steg mot att kommersialisera företagande på månen. Nu har den amerikanska rymdmyndigheten tagit beslut om att erbjuda sig att köpa stenar och jordprover från månen som samlats in av privata företag. I ett blogginlägg skriver NASA att man är intresserade av att köpa månstenar och andra jordprover från månen. Man vill att dessa prover ska vara på 50 - 500 gram och är beredda att betala 15.000 - 25.000 dollar för varje prov som företagen samlar in. Det verkar "bara" som om företagen behöver ta sig till månen och samla in de aktuella proverna. NASA har själva tänkt att transportera det insamlade materialet tillbaka till jorden för egen maskin någon gång i framtiden. NASA-chefen Jim Bridenstine skriver om hur NASA tänker sig att det hela ska gå till: "The requirements we’ve outlined are that a company will collect a small amount of Moon “dirt” or rocks from any location on the lunar surface, provide imagery to NASA of the collection and the collected material, along with data that identifies the collection location, and conduct an “in-place” transfer of ownership of the lunar regolith or rocks to NASA. After ownership transfer, the collected material becomes the sole property of NASA for our use." Det här initiativet från NASA är primärt framtaget för att kommersialisera månen och inleda handel med olika naturtillgångar som finns där. NASA har sedan sina månresor på 60- och 70-talet redan 328 kilo månsten i sina gömmor. Tumnagel
36.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volta Trucks presenterar eldrivna lastbilen Zero
Ska sköta leveranser i city

Idag har den eldrivna lastbilen Zero från den svenska startupen Volta Trucks premiär. 16-tonnaren är byggd från grunden som en elbil och är tänkt som ett miljövänligare alternativ för transporter och paket-leveranser i city. Företaget är grundat i Sverige och baserat i Stockholm, bilarna byggs dock i England. Räckvidden för Zero ligger på mellan 15 och 20 mil beroende på batteripack (160-200 kWh). Toppfarten är 90 km/h. Målet är att bli den säkraste tillverkaren av stora kommersiella fordon. Föraren sitter i mitten och lägre än i vanliga lastbilar. I kombination med de stora glasytorna ska detta göra att man ännu bättre kan upptäcka exempelvis gångtrafikanter. De första kommersiella exemplaren av Volta Zero kommer att rulla i Stockholm, London och Paris. Postnord och Bring blir först i Sverige att använda lastbilarna. En prototyp är under tillverkning just nu och den kommer ut på vägarna senare i år. Pilot-tester med kunder ska dra igång i början av nästa år. Tumnagel
47.6°
+
Bobby Green
0

Bollinger Motors visar transportbilen Deliver-E
Ska börja tillverkas 2022

Vi har tidigare sett de eldrivna modellerna B1 och B2 från företaget Bollinger Motors. Den förstnämnda är en SUV och den andra en pickup. Nu visar man renderingar på Deliver-E som är en stor skåpbil avsedd för transporter av olika saker. Den här ska erbjuda batteripack från 70 till 210 kWh beroende på hur mycket räckvidd man kan tänkas behöva. Skåpbilen är än så länge bara ett koncept men om allt går vägen ska den komma i produktion 2022. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Region Stockholm vill elektrifiera Nynäsvägen
Tävlar mot Örebro om att få vara med i Trafikverkets elvägspilot

DN rapporterar att Region Stockholm är sugna på att få vara med i Trafikverkets kommande pilotprogram för elvägar. Region Stockholm anser att väg 73 mellan Stockholm och Nynäshamn skulle lämpa sig bra för att för att testa elvägar avsedda för framför allt tung trafik. Region Stockholms tillväxtregionråd Gustav Hemming (C) säger om förslaget att elektrifiera väg 73: "Vi har en bra trafikmiljö, stora flöden av godstrafik och en fordonsindustri med tyngdpunkt i miljövänliga transporter. Scania, KTH och en mängd andra aktörer kommer att bidra till att det blir en succé. Både spridningseffekten och teknikutvecklingen borde bli bäst här." På elvägar laddas fordonen samtidigt som det framförs. Detta sker antingen direkt från vägen eller via en trådad lösning som går över vägen. Region Stockholm tävlar mot Örebro om att få elektrifiera en väg i regionen till Trafikverkets kommande pilotprogram för elvägar. Enligt regeringens önskemål är målsättningen att en pilotsträcka bör vara startklar i slutet av 2021 skriver Trafikverket på sin hemsida. Tumnagel
44.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Dream Chaser ska åka till ISS nästa år
Sierra Nevadas första rymdfärja kommer att heta Tenacity

Sierra Nevada Corporation (SNC) har nu börjat förbereda sin lilla rymdfärja Dream Chaser för att denna ska börja leverera material till den internationella rymdstationen ISS nästa år. Den första Dream Chasern som ska bege sig till ISS har fått namnet "Tenacity", vilket kan översättas till "orubblig" eller "envishet" på svenska, och är tänkt att göra sin första leveransrunda till ISS i slutet av nästa år. Till skillnad från andra farkoster som fraktar saker till och från ISS så har Dream Chaser-farkosterna möjlighet att landa på en traditionell landningsbana när de återvänder till jorden, ungefär som USA:s numera skrotade rymdfärjor. När Dream Chaser började utvecklas hade Sierra Nevada Corporation som mål att denna skulle börja frakta astronauter till ISS redan 2017. Så blev inte fallet och till slut blev SNC snuvade på kontraktet för att flyga astronauter till ISS, dessa gick istället till SpaceX och Boeing. Då riktade SNC istället in sig på att börja använda Dream Chaser som transportfarkost till ISS. Huruvida Dream Chaser någon gång i framtiden kommer att användas för att skicka astronauter till och från ISS finns det i dagsläget inga uppgifter om. Här nedan kan ni kolla in en konceptvideo om Dream Chaser från när denna presenterades för första gången 2014. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Voltas eldrivna lastbil Zero presenteras den 3 september
Framtagen för city-transporter

Vi har tidigare skrivit om den svenska startupen Volta Trucks som ska bygga eldrivna lastbilar. Nu släpper de en teaser inför Volta Zero som kommer att presenteras online klockan 10.00 torsdag den 3 september. Zero är ett transportfordon i 16-tonsklassen som är speciellt designat för frakt av varor och gods i innerstan. Räckvidden ska ligga på mellan 15 och 20 mil. Den första prototypen tillverkas just nu och lansering ska ske senare i år. De första riktiga testerna ska dra igång under första kvartalet nästa år. Så här säger Rob Fowler som är Chief Executive Officer hos Volta: "Three years after the Volta Zero was first conceived, I am delighted that we will soon be able to reveal the vehicle. In 2017, we realised the opportunity that delivering a large zero-emission inner-city delivery vehicle could bring to the logistics industry, but also to the inhabitants of the city that it serves. Reducing pollution, improving safety, offering fleet operators a credible alternative to the internal combustion engine, and helping them with the migration to electrification, were our main drivers at the outset. The Volta Zero has over-delivered on all of these ambitions. Despite the headwinds we have all experienced in 2020, we will launch the Volta Zero on time, which is testament to a strong team, and fantastic partners. I’m really looking forward to revealing the Volta Zero, and seeing the truck used in our first pilot trials soon." Mer om Zero finns på länken nedan. Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

Sveaskog testar fjärrstyrda skotare
Det svenska skogsbruket blir allt mer automatiserat

Såklart ska även skogsbruket automatiseras och en av alla som är med på tåget är Sveaskog som just nu håller på att testa fjärrstyrda skotare. En skotare är ett terrängfordon som används för transport av bland annat rundvirke, stubbar och träddelar och från avverkningsplatsen. Det här jobbet kan man nu alltså sitta och styra från en kontorsstol för att ge lite bättre arbetsmiljö till maskinförarna. Bullret och den ojämna terrängen tar inte helt oväntat på kroppen och med fjärrstyrningen slipper man exempelvis helkroppsvibrationerna. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
52.1°
+
Bobby Green
0

Turtle Beachs nya gamingheadset får ny design och USB-C
Samt ny utfällbar mic

Turtle Beach gör rackarns trevliga headset, i alla fall när det kommer till ljudet. Designen har dock lämnat en hel del att önska och varit densamma sedan 2017, men med nya Stealth 600 och Stealth 700 blir det ordentlig ändring på den fronten. Den nya designen erbjuder ett nytt huvudband som ser mer enhetligt ut och knappar och reglage har flyttats till en mer lättillgänglig plats på den vänstra kåpan. Sedan har de trådlösa headseten äntligen fått USB-C-port för laddning, vilket är betydligt trevligare än att behöva pilla med micro-USB. Mikrofonen på båda nya headseten har fått ordentligt med kärlek och kan nu vikas in mot kåpan, vilket är betydligt smidigare än att behöva dra ur mikrofonen när man ska transportera headsetet. I vanlig ordning kommer Stealth 600 och Stealth 700 i versioner för både Xbox och Playstation som differentieras med gröna respektive blå detaljer. Playstation-versionen kommer med en USB-dongle, som du även kan använda till PC och Nintendo Switch, medan Xbox-varianten kan kopplas direkt till krysslådan utan dongle. Även Xbox-varianten går att använda på PC om man har Xbox Wireless Adapter. Nya Stealth 600 Gen 2 kommer kosta 100 dollar och Playstation-versionen har börjat säljas idag i USA. Xbox-versionen kommer släppas 20 september. Stealth 700 kommer ha ett pris på 150 dollar och release kommer ske 20 september i USA. Hur det ser ut med release i Sverige är för tillfället okänt. I Sverige kommer Playstation-versionen av Stealth 600 Gen 2 släppas på söndag och resterande enheter kommer dyka upp i butik 20 september. Priset kommer ligga på 1099 kronor för Stealth 600 Gen 2 och Stealth 700 Gen 2 kommer kosta 1699 kronor. Tumnagel
35.7°
+
André Stray
0

Fully Charged spanar in Arrival 1
De nya eldrivna budbilarna

Vi har tidigare skrivit om elbilsföretaget Arrival som tagit fram smarta och smidiga transportbilar som bland annat Royal Mail och UPS har köpt in ett helt gäng av. Nu har Fully Charged tagit sig en titt på grejerna för att se vad det handlar om. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Hase uppdaterar tandemcykel Pino
En ligger och en sitter

Tyska Hase Bikes presenterar nu en ny version av deras tandem-cykel Pino. Precis som tidigare är den lite speciell eftersom personen längst fram ligger ned medan den bakom sitter som på en vanlig cykel. Nytt för i år är att cykeln ska blivit ännu tåligare, ha fler justeringsmöjligheter och mer tillbehör så att man kan få den utefter de behov man har. Hjulbasen är numera justerbar och det främre pedalstället justerar sig själv vilket gör att personen där framme kan vara av vilken längd som helst och bara hoppa på. Man behöver inte ha med sig några verktyg för att ändra positionen. För den som hellre vill transportera gods än människor ska nu dessa möjligheter också ha blivit bättre. Det går nu att få lastgaller både fram och bak, men även under ramen och på sidorna om framhjulet. Det finns tre stycken färdiga versioner att välja mellan - Allround, Tour och Steps. Den sistnämnda får lite elkraftshjälp från en Shimano-motor på 250 watt. Allround kostar från 5335 euro, Tour 7412 euro och för en Steps får man hosta upp hela 8561 euro. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Sonys eldrivna konceptbil är nu i Tokyo för vidare tester
Ska börja testas på väg senare i år

I början av året rullade Sony lite oväntat ut en eldriven konceptbil som de döpt till Vision-S. Bilen är utvecklad tillsammans med Bosch, NVIDIA, Continental och Qualcomm. Nu har den transporterats till Tokyo för ytterligare tester och utveckling och i samband med detta gjorde man detta lilla klipp. Målet är att man ska ta ut bilen på ordentliga väg-tester senare under året. Tumnagel
46.7°
+
Bobby Green
0

Airbus ska bygga världens första fraktfarkost mellan planeter
ERO ska frakta rymdstenar från Mars till jorden

Idag lyfter NASA:s rover Perserverance mot Mars och under sitt uppdrag där kommer den bland annat att samla in material som senare ska transporteras tillbaka till jorden. Igår blev det klart att det kommer att bli Airbus som bygger den farkost som någon gång i framtiden ska frakta materialet som Perseverance samlat in tillbaka till jorden. Det handlar om en satellit som går under namnet "Earth Return Orbiter" (ERO) vilken är tänkt att skjutas upp mot Mars någon gång under 2026. När ERO väl kommer fram till Mars är det tänkt att den ska ligga i omloppsbana runt planeten tills materialet från Mars yta levereras till satelliten med hjälp av en raket, en raket som NASA planerar att skjuta upp från Mars någon gång senare det här årtiondet. Därefter ska ERO fånga in det uppskickade materialet och bege sig tillbaka till jorden. Det handlar med andra ord om ett rätt så komplicerat uppdrag och Dr David Parker på ESA säger till BBC: "This is not just twice as difficult as any typical Mars mission; itx27s twice squared - when you think about the complexity involved. And this satellite that Airbus will build - I like to call it x27the first interplanetary cargo shipx27, because thatx27s what it will be doing. Itx27s designed to carry cargo between Mars and Earth." Att forskarna gärna vill analysera material från Mars här på jorden beror på att det finns mer avancerad utrustning här, utrustning som kanske kan fastslå om det funnits liv på Mars en gång i tiden. När ERO och dess last från Mars förväntas vara tillbaka här på jorden finns det än så länge inga uppgifter om. Perseverance, NASA:s rover som ska samla in materialet som ska transporteras tillbaka till jorden, lyfter mot Mars senare idag. Det kan ni kolla in live här. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu är Torsus Terrastorm här
"World’s Most Capable 4×4 Minibus"

Om du behöver plats för många personer (upp till 20 stycken passagerare) och ska ut i terrängen och härja är det kanske en Torsus Terrastorm du ska ha. Det är en ombyggd och höjd Volkswagen Crafter som beskrivs som den mest kapabla fyrhjulsdrivna minibussen i världen. Behöver man inte frakta människor erbjuds den även som transportbil för den som behöver gods till väldigt avskilda platser och som ambulans som kan komma och rädda dig när du ätit ett dåligt bär i skogen. Prislappen börjar på 57.461 euro och som väntat går det att speca sin bil på väldigt många olika vis så priset kan utan problem ökas rejält. Terrastorm är utvecklad och tillverkas i Slovakien och erbjuds med en turbomatad dieselmaskin på 2,0 liter som kan ge antingen 140 eller 176 hästar. Vridet är 340 respektive 410 newtonmeter. Kraften skickas sedan vidare till alla fyra hjulen via antingen en sexpetad manuell låda eller en åttastegad automat. Bilen mäter sex meter på längden, två meter på bredden och 2,8 på höjden. Hjulbasen anges till 3,6 meter och markfrigången till 29 centimeter. Maximalt vaddjup är 82 centimeter. Chassiet har uppgraderats precis som fjädringen. Det sitter hasplåtar undertill som bland annat skyddar bränsletanken, diffen, motorn och växellådan. En rejäl frontbåge skyddar mot faror som exempelvis Bigfoot och det finns en vinsch som man kan använda om man behöver dra loss sig själv eller någon annan. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Google lägger ännu en kabel mellan USA och Europa
Grace Hopper ska gå mellan New York, Bilbao och Bude

Google har nu börjat bygga en ny kabel som ska transportera data mellan USA och Europa för dem och deras kunder. Det blir Googles fjärde helt egna internetkabel till havs efter kablarna Dunant, Equiano och Curie. Googles senaste kabel har fått namnet Grace Hopper och den ska gå från New York i USA till Bilbao i Spanien och Bude i Storbritannien. Därifrån är det tänkt att kabeln ska kopplas ihop med Googles Cloud-infrastruktur i London och Madrid. Inuti Grace Hopper kommer det att gå 32 stycken fiberoptiska kablar vilka Google säger kommer förbättra datatrafiken mellan USA och Europa avsevärt. Någon gång under 2022 hoppas Google kunna ta Grace Hopper i drift. Tumnagel
43.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

USA ska bygga kvant-internet
Kommer att vara omöjligt att avlyssna

Förra veckan så presenterade amerikanska US Department of Energy sina planer på att bygga upp vad man kallar för kvant-internet. Det handlar om ett kvantkrypterat nätverk som skulle rulla parallellt med vanliga internet. Tanken bakom det kvantkrypterade nätet är att det skulle användas av myndigheter och andra som vill kunna kommunicera säkert och nätet skulle i teorin vara omöjligt att avlyssna. Kvantkryptering använder kvantmekaniska system för att skydda transport av information och anses vara helt omöjlig att knäcka om de fysiska lagarna som kvantmekaniken bygger på är korrekta. Försöker någon komma över, dekryptera eller bara försöka observera den krypterade nyckeln som skyddar den krypterade informationen så säger fysikens lagar att nyckeln skulle förändras och bli oanvändbar. Initialt planerar US Department of Energy att bygga ett testnät för "kvant-internet" som ska vara cirka 130 kilometer långt. När detta ska vara klart och när vi eventuellt skulle kunna se en fungerande version av ett kvant-internet finns det än så länga inga uppgifter om. Här ovan kan ni kolla in en kortfilm från amerikanska PBS som beskriver ett kvant-internet lite mer ingående. Tumnagel
43.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Över 20.000 körkort återkallades årets första sex månader
En ökning med 10 procent jämfört med förra året

Transportstyrelsen skriver i ett pressmeddelande att det under årets första sex månader återkallades sammanlagt 20.303 körkort. Det är en ökning med 10 procent jämfört med de 18.352 körkort som återkallades under årets sex första månader under förra året. Ökningen ska framför allt ha skett enligt Återkallelsegrund 4 vilken innebär "en väsentlig överträdelse, vanligen fortkörning" enligt pressmeddelandet. Åsa Bergqvist, enhetschef på avdelning körkort på Transportstyrelsen, säger: "De hastighetsgränser som vi har finns där av en anledning. Genom att bryta mot dem ökar risken för att man ska bli inblandad i en olycka. Att återkalla körkortet är en trafiksäkerhetsåtgärd." Statistiken från Transportstyrelsen visar även att 4 av 5 som fick sitt körkort återkallat var män. Något som kanske är lite anmärkningsvärt då 53 procent är män och 47 procent är kvinnor av Sveriges 6,7 miljoner körkortsinnehavare. Om detta säger Bergqvist: "Man kan inte säga att kvinnor kör bättre än män, men siffrorna talar för att kvinnor kör säkrare än män. En tolkning är att kvinnor inte är benägna att utsätta sig för risker på samma sätt som män gör och det återspelas i statistiken." Här nedanför hittas Transportstyrelsen tabeller över "Återkallade körkort första halvåret" samt "Återkallade körkort första halvåret fördelning mellan män och kvinnor". Tumnagel
43.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu har Github börjat lagra data i domedagsvalvet
Publik kod ska lagras på Svalbard i tusen år

Förra året meddelade Microsofts kodtjänst Github att man skulle börja lagra publik programmeringskod i det så kallade domedagsvalvet på Svalbard. Nu rapporterar ZDNet att Github börjat med detta då de börjat lagra en första batch av all kod som finns i Githubs moln i valvet. Sammanlagt ska det handla om 21 terabyte av data som lagrats på filmrullar som nu transporterats till Svalbard och som kommer att lagras i domedagsvalvet under en väldigt lång tid. I ett blogginlägg om transporten av datan från USA till Svalbard skriver Github: "The code landed in Longyearbyen, a town of a few thousand people on Svalbard, where our boxes were met by a local logistics company and taken into intermediate secure storage overnight. The next morning, it traveled to the decommissioned coal mine set in the mountain, and then to a chamber deep inside hundreds of meters of permafrost, where the code now resides fulfilling their mission of preserving the world’s open source code for over 1,000 years." Förutom att lagra datan i sitt eget moln och nu alltså även på Svalbard så har även Internet Archive börjar lagra publik kod från Github så att denna sparas inför framtiden. Detta var ett projekt som drog igång tidigare i år och om det skriver Github: "At present, IA is using a two-pronged approach. First, their well-known Wayback Machine is accessing and archiving raw GitHub data as WARCs, or Web ARChive files. As of this writing they have archived some 55TB of data. Second, they have the goal of making entire archived GitHub repositories available via “git clone,” while also keeping repo comments, issues, and other metadata easily accessible on the web. This second initiative is well underway and initial archiving is expected to commence this month." Tumnagel
49.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ford har tagit fram smittskyddsvägg till Transit och Tourneo
Bra för de som jobbar med transport av olika slag

Tvåmeters-regeln gäller överallt, men det blir lite svårt att tillämpa detta i en bil om man inte har en Hummer H1 eller en Cadillac Escalade och sitter i varsin ände. Ford presenterar nu en smittskyddsvägg som man enkelt kan smacka upp i modellerna Transit och Tourneo, så att fler människor kan vistas i bilen utan att riskera att sprida smitta. Perfekt för de som använder dessa bilar i sin taxiverksamhet, som transportfordon eller som skolskjuts. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0
Nästa sida