m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Våra bästa Black Friday-tips är här!

Brabus presenterar ny Rocket 900
En Mercedes-AMG GT 63 S med 900 hästar

En Mercedes-AMG GT 63 S är långt från slö. Men folk vill alltid ha mer och det är där Brabus kommer in i bilden. Nu presenteras deras senaste Rocket och det är en best i tio stycken exemplar som bland annat bjuder på 900 hästar. Motorn som är en V8:a med dubbla turbo har borrats upp från 4,0 till 4,5 liter. Sen har man tillverkat en egen vevaxel och monterat nya vevstakar och kolvar. Vidare sitter det ett helt nytt specialbyggt insug, nya turbos och ett nytt avgassystem i rostfritt. Resultatet efter allt jobb är alltså 900 hästar och 1250 newtonmeter i vrid vid låga 2900 varv. För att skydda drivlinan ger motorn dock "bara" 1050 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på snabba 2,8 sekunder, 0-200 på 9,7 och 0-300 på 23,9 sekunder. Toppfarten är elektroniskt (!) begränsad till 330 km/h. Förutom den nya effekten får bilen ett tjockt breddningspaket runt om, vinge i kolfiber på bakluckan, kolfiberdiffusor, och en omgång nya fälgar som mäter 21 tum fram och 22 tum bak. Dessa är skodda med 295/30 respektive 335/25-däck. Priset för ett exemplar ligger på 427.000 euro. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0

Novitec piffar till Ferrari Monza SP1
Går att få med guldpläterat avgassystem

Den som tycker att Ferrari Monza SP1 är lite för vek original kan nu gå till Novitec och be dem piffa upp modellen lite. De ser då bland annat till att öka effekten i den 6,5 liter stora V12:an från 810 hästar och 719 newtonmeter i vrid till 844 hästar och 780 newtonmeter istället. Det gör att 0-100-tiden kapas med 0,1 sekunder till 2,8. Gasresponsen och accelerationen över hela registret ska även ha blivit vassare. Den ökade effekten har man fått genom att specialbygga ett nytt avgassystem som kan fås guldpläterat för bättre värmeavledning. Vidare får bilen sänkfjädrar som sänker den 35 millimeter och smidda Vossen-fälgar på 21 respektive 22 tum. Även insidan behandlas och här är det kunden själv som väljer vad Novitec ska göra. Har du en SP2 kan du som väntat få alla dessa grejer också. Vad man får betala framgår inte för tillfället. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Grafiska Linux-appar på ingång till Windows
Wayland portas till WSL

ZDNet rapporterar att Microsoft jobbar på att ta fram bättre stöd för att köra linux-appar med grafiska användargränsnitt i Windows Subsystem for Linux (WSL). Det går redan idag att köra linux-appar med GUI (graphical user interface) i WSL men det ska vara rätt omständligt skriver ZDNet: "Itx27s always been possible to run Linux graphical programs such as the GIMP graphics editor, Evolution e-mail client, and LibreOffice on WSL. But it wasnx27t easy. You had to install a third-party X Window display server, such as the VcXsrv Windows X Server in Windows 10, and then do some tuning with both Windows and Linux to get them to work together smoothly." Nu ska Microsoft ha portat Wayland, den populäraste X Window-servern, till WSL vilket innebär att det ska bli betydligt mycket enklare att köra Linux-appar med egna GUI:s på WSL framöver. Steve Pronovost från Microsoft säger till ZDNet: "WSL essentially runs Linux inside of a Virtual Machine hosted by Windows and we integrate applications (console, and now GUI) back onto your Windows desktop so you can run both Win32 and Linux applications inside of a unified experience." Det är än så länge oklart när stödet för grafiska Linux-appar i WSL kommer att introduceras. I den inbäddade tweeten här nedanför kan ni kolla in ett smakprov på hur det ser ut. Tumnagel
44.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

WOW: Shadowlands skjuts upp till senare i år
Blizzard vill finputsa endgame-material

Blizzard skulle egentligen släppa den nya World of Warcraft-expansionen Shadowlands 26 oktober, men nu har det blivit känt att det inte kommer ske. Blizzard har skrivit ett nytt blogginlägg om expansionen och meddelar att Shadowlands behöver mer kärlek och har skjutits upp till senare i år. Något specifikt släppdatum har vi inte fått. Enligt Blizzard vill gänget finputsa expansionen ytterligare och mer specifikt förbättra endgame-upplevelsen. I inlägget skriver Blizzard detta: However, as everything started coming together and we’ve been listening to and building upon your feedback, it’s become clear we need a little more time for additional polish, and to balance and iterate on some interlocking pieces—particularly those related to the endgame. Shadowlands is one of the most intricate expansions we’ve yet created, and while we’ve made great progress, the challenge of tuning the endgame was compounded by the team having to work from home. Bonusvideo nedan med den senaste delen i Shadowlands Afterlife-serien där Revendreth är i fokus. Tumnagel
39.8°
+
André Stray
0

Volkswagen Caddy, Transporter och Crafter nu som elbilar
Konverterade av ABT

Volkswagen presenterar nu transportbilarna ABT e-Caddy, ABT e-Transporter och e-Crafter. Alla går på el och är precis som namnet antyder ett samarbete med tuning-företaget ABT. ABT e-Caddy bygger på det längre Maxi-chassiet och ska kunna lasta nästan fyra kubikmeter. Den har en elmotor på 113 hästar, batteripack på 37,3 kWh och räckvidden på en laddning anges till 14,1 mil enligt WLTP-cykeln. På dragkroken får man hänga upp till 750 kilo. Om man inte vill bara vill använda bilen till att köra grejer finns även en personbils-version med plats för fem stycken personer. ABT e-Transporter kan lasta upp till 6,7 kubikmeter och ett ton i vikt. Den har samma drivlina och batteripack som e-Caddy och toppfarten anges till 120 km/h. Räckvidden ska ligga på 11,9 mil. e-Crafter bjuder på 136 hästar och 290 newtonmeter i vrid. Här är batteripacket istället på 35,8 kWh och man ska kunna lasta upp till 10,7 kubikmeter. Några priser och när modellerna lanseras vet vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Biltillverkaren Spyker vaknar till liv igen
Ska presentera nya modeller nästa år

Turerna är många kring biltillverkaren Spyker Cars men nu sägs det att det blommar igen. Förra veckan meddelade man att man ingått ett nytt partnerskap med investerare som kommer att innebära att allt inte är helt över än. De man har slagit sina påsar ihop med är BR Engineering som ägs av den ryska oligarken Boris Rotenberg, tuningfirman R-Company och designföretaget Milan Moriday. Nya modeller ska tydligen presenteras nästa år och den första är C8 Preliator. Man ska även öppna en flaggskeppsbutik i Monaco. Tumnagel
31.9°
+
Bobby Green
0

ABT piffar till Audi RS Q8
Den här bjuder på 750 hästar

Tyska ABT Sportsline presenterar nu ABT RSQ8-R vilket är deras version av Audis super-SUV RS Q8. Motorn har trimmats upp från 600 till 750 hästar vilket bland annat gör att den kan toppa 315 km/h. Vridet har ökat från 800 till 920 newtonmeter och 0-100 km/h går nu på 3,4 istället för 3,8 sekunder. I övrigt har den fått ett helt nytt kjolpaket runt om, större fälgar på 23 tum, vassare bromsar, nytt sportavgassystem och en ny interiör. 125 stycken exemplar kommer att tillverkas och på prislappen står det 68.137 euro. Det priset gäller alltså bara för alla uppgraderingar, bilen får du stå för själv. Tumnagel
35.4°
+
Bobby Green
0

Mansory har gett sig på nya Ford GT
Skåda Le Mansory

Tuning- och stylingfirman Mansory har nu lagt sina händer på Fords senaste upplaga av modellen GT. Förutom att ge bilen ett helt nytt utseende på många ställen har gänget trimmat motorn till 710 hästar. Den nya karossen som är i kolfiber är fem centimeter bredare än original och strålkastarna har bytts ut mot helt nya, ett par som är väldigt lika de man satte på den Aventador ni kan läsa om i den inlänkade artikeln nedan. Endast tre stycken exemplar ska byggas men vad dessa kostar framgår inte. Shmee150 har tagit sig en titt på åket och nedan går han igenom allt som är gjort och tar sig en provsväng. Tumnagel
33.3°
+
Bobby Green
0

Nya BMW 4-serie med M Performance-delar
Här blir mustaschen under näsborrarna extra tydlig

Nya BMW 4-serie presenterades igår och precis som hos tidigare modeller kan man smycka ut den med godis från M Performance om man vill. Här ser vi hur bilen ser ut med grejerna på och det handlar bland annat om extra kolfiberdetaljer i fronten, baken, på sidokjolarna, backspegelkåporna och på bakluckan. Man kan även få rödmålade bromsok och svarta flerekrade fälgar. På insidan sitter en annan sportigare ratt, växelpaddlar i kolfiber och givetvis ett gäng M Performance-emblem. Vad de extra delarna kostar framgår inte för tillfället. Tumnagel
25.4°
+
Bobby Green
0

LG OLED 48 CX blir tillgänglig i juni
Kalas om du inte vill ha en monsterstor OLED-TV

LG:s OLED-enheter är rätt flådiga, men om man bor litet är det kanske lite svårt att få plats med företagets massiva 88-tummarea. I samband med CES-mässan presenterade LG en betydligt mindre rackare på 48 tum, vilket gör enheten lite lättare att placera i ditt hem samt kan användas på skrivbordet om man känner för det. Nu har LG meddelat när konsumenter kommer kunna lägga vantarna på den "lilla" TV:n och det kommer ske nästa månad. LG OLED 48 CX erbjuder samma OLED-upplevelse som sina syskon fast i ett mindre format. LG menar att den nya enheten är lite bättre lämpad för PC-spelare då enheten har stöd för Nvidia G-Sync samt andra flådigheter som variable refreshrate och eARC. OLED 48 CX har även stöd för HDR10 samt Dolby Vision och på ljudfronten AI Acoustic Tuning och Dolby Atmos. Det är även möjligt att länka två bluetooth-högtalare till TV:n för att leverera 4.0-surroundljud. LG OLED 48 CX kommer släppas i juni och rekommenderat pris ligger på 16.990 kronor. Tumnagel
44.2°
+
André Stray
0

Uppdaterade Volkswagen Transporter med eldrift
Tack vare ABT

Det tyska tuning- och stylingföretaget ABT Sportsline har tidigare samarbetat med Volkswagen och byggt en eldriven version av modellen Transporter kallad e-Transporter. Förra året fick Transporter sig en facelift och nu presenterar ABT den nya bilen i eldrivet utförande. Bilen som heter ABT e-Transporter 6.1 går att få som skåp med lång hjulbas, Kombi eller Caravelle. Under skalet har man placerat en elmotor på 113 hästar och 200 newtonmeter som får sin kraft från ett batteripack på 32,5 kWh. Räckvidden anges till 13,8 mil enligt WLTP vilket kanske inte låter jätteimponerande men det är som det är. Föregångaren tog sig bara 11,5 mil. En full laddning av batteriet ska ta omkring 5,5 timmar via en laddbox på 7,2 kW. Det ska gå att snabbladda och kör man via en CCS-station med 50 kW tar det 45 minuter att gå från 0-80 procent. Max lastvikt anges till mellan 977 och 1096 kilo och i versionen med störst utrymme ska man få in upp till 6,7 kubik med grejer. Kör man hellre människor än saker väljer man Caravelle som sväljer upp till nio stycken personer. Bilen går att beställa via utvalda Volkswagen Transportbilar-ställen och ABT e-Line-ställen. Priset i Tyskland börjar på 44.990 euro för skåpet, 49.623 euro för Kombi och 56.475 euro för Caravelle. Här i Sverige kostar pre-facelift från 529.900 kronor, priser för den faceliftade versionen har inte släppts än. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Mansory presenterar ombyggd Lamborghini Aventador SVJ
Påminner mig om Diablo facelift

Tuning och styling-företaget Mansory presenterar nu sitt senaste projekt som är en Lamborghini Aventador SVJ man har byggt om. Den här kallar man för Mansory Cabrera och fronten ger i alla fall mig lite vibbar av Lamborghini Diablo facelift. Strålkastarna har nämligen bytts ut helt vilket ger ett nytt utseende på bilen. I övrigt har man begåvat den med ett helt nytt kjolpaket som givetvis är tillverkat i kolfiber. Nästan allt är sedan lackat i kulören Vento Verde. Baklysena är oförändrade men får sällskap av en enorm diffusor och en rejäl vinge. Insidan går i samma färgtema och är fyllt med massa kolfiber och Alcantara. I hjulhusen sitter nya smidda lättmetallfälgar som mäter 9x20 tum fram, 13×21 bak. Dessa är klädda med Pirelli P Zero-gummi som mäter 255/30 fram och 355/25 bak. V12:an i SVJ lämnar 770 hästar och 720 newtonmeter men detta var tydligen inte tillräckligt för Mansory såg även till att öka detta till 810 hästar och 780 newtonmeter. 0-100 km/h ska nu gå 0,2 sekunder snabbare vilket innebär 2,6 sekunder. Toppfarten ökar med 5 km/h till 355. För att runda av det hela har man även monterat ett helt nytt avgassystem med fyra stycken utblås. Endast tre stycken exemplar kommer att tillverkas men vad de kostar är oklart för tillfället. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Första testmulan av Pininfarina Battista testad på bana
Produktionen drar igång i slutet av året

Automobili Pininfarina har nu börjat testa den helt eldrivna modellen Battista på allvar och i samband med detta delar de med sig av följande bilder på bilen. Man har tagit ut den på bana och till sin hjälp med att få till allt rätt har man den före detta F1-föraren Nick Heidfeld. Utvecklingen leds av Rene Wollmann som bland annat varit med och utvecklat Mercedes SLS AMG Electric Drive och Mercedes AMG One. Så här säger han om testerna: "The mule vehicles running the chassis and powertrain concepts for Battista have already achieved 80 per cent of their performance capability without issue. This means that our EV performance is already equal to the most powerful combustion engine-powered hypercar currently in the world. And in the simulation and wind tunnel testing phase, by fine tuning the aero packaging, we’ve already seen a significant increase in the potential range of Battista versus our original prediction." Som vi tidigare har nämnt så har Battista drivlina från Rimac under skalet och den består av inte mindre än fyra stycken elmotorer som tillsammans genererar hela 1900 hästar och 2300 newtonmeter i vrid. Dessa får sin kraft från ett batteripack på 120 kWh. Bilen ska göra 0-100 km/h på under två sekunder och toppa över 350 km/h. Potentiella kunder kommer få möjlighet att köra en prototyp under årets första halva och de första leveranserna av den färdiga produkten ska ske i slutet av året. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Marvel's Avengers skjuts upp fyra månader
Släpps i september i stället för maj

Ser du fram emot att lira Crystal Dynamics kommande superhjältespel Marvelx27s Avengers? Då har vi lite dåliga nyheter. Spelet skulle egentligen släppas 15 maj, men utvecklarna har bestämt sig för att skjuta upp releasen fyra månader till 4 september. Vad uppskjutet beror på är för tillfället okänt, men troligtvis behöver gänget mer tid att finputsa spelet. Trots den tråkiga nyheten så betyder detta att spelvåren kommer lättas upp en aning och vi kommer bara behöva fokusera på Last of Us Part 2, Final Fantasy 7 Remake, Animal Crossing: New Horizons, Doom Eternal, Persona 5 Royal, Half-Life: Alyx, Resident Evil 3 Remake, Cyberpunk 2077, Dying Light 2 och Wasteland 3. Uppdatering: Crystal Dynamics har levererat ett blogginlägg om förseningen på sin hemsida och skriver bland annat detta: "As fans ourselves, itx27s an honour and a privilege to work with these legendary characters and we know what these Super Heroes mean to us and True Believers around the world. When we set out to bring you our vision for Marvelx27s Avengers, we committed to delivering an original story-driven campaign, engaging co-op, and compelling content for years to come. To that end, we will spend this additional development time focusing on fine tuning and polishing the game to the high standards our fans expect and deserve. The worldwide teams working on Marvelx27s Avengers sincerely appreciate the support youx27ve shown us. We thrive on your enthusiasm and feedback and we canx27t wait to show you more. We apologise for the delay. Wex27re confident it will be worth the wait." Tumnagel
39.7°
+
André Stray
0

Novitec tjockar till McLaren 720S Spider
Ej för den blyge

Om du tycker att din McLaren 720S Spider ser lite för vek ut kan du alltid slå en signal till Novitec. De visar nu upp deras N-Largo-paket till modellen och det gör den riktigt fet. Bilen får en Senna-inspirerad front, betydligt bredare kaross med detaljer i "forged carbon" och smidda fälgar från Vossen med centrumbult - 20 tum fram klädda med 245/30-däck, 21 bak med 325/25. Måtten gällande bilens bredd ökas med sex centimeter framtill medan baken är hela 13 centimeter bredare än original. Andra fjädrar sänker hela ekipaget med 35 millimeter. Förutom kosmetisk förändring så ser man även till att boosta upp motorn med 85 extra hästar och 108 newtonmeter till vilket innebär 806 hästar och 878 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska klaras av på bara 2,7 sekunder, 0-200 på 7,5 och det roliga ska vara slut först vid 346 km/h. Vill man ha bättre lite flås ur piporna erbjuds även ett sportigare avgassystem tillverkat i Inconel. Endast 15 stycken exemplar kommer att byggas men vad man får betala för att få bilen att se ut som på bilderna framgår tyvärr inte just nu. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0
2019

Hennessey trimmar Corvette C8 upp till 1217 hästar
För dig som tycker nya ZR1 verkar för klen

Förra veckan skrev vi om de senaste ryktena kring den kommande ZR1-versionen av Corvette C8. Det snackas om att den kommer att få dubbla turbo, hybridkraft och runt 900 hästar. Det räcker ju som ni säkert förstår gott och väl, men om man inte orkar vänta på den versionen och vill ha ännu mer kraft kan man vända sig till Hennessey. De kan nämligen trimma upp bilen till 1217 hästar. Väljer man detta paket får man en specialbyggd LT2-V8:a som uppgraderats med smidda aluminiumkolvar och smidda vevstakar i stål. Maskinen utrustas med två turbo-aggregat och dubbelkopplingen förstärks för att palla med den nya kraften. Det dröjer dock ett tag innan man kan ge sin C8:a den här behandlingen och det enda Hennessey kan erbjuda till modellen i skrivande stund är ett sportigare avgassystem i rostfritt. Senare kommer man att kunna trimma upp bilen med kompressor till 710 hästar men värsting-versionen med 1217 hästar verkar alltså komma efter detta. Förutom motormeck kommer justerbar fjädring, Brembo-bromsar, andra fälgar och ett kolfiberkit bestånde av frontsplitter, sidokjolar, takscoop och en rejäl vinge på bakluckan att erbjudas. Några av grejerna väntas bli tillgängliga nästa år men vad de kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

AC Schnitzer har moddat nya Toyota Supra
Ger den bland annat 400 hästar

Den klassiska tuningfirman AC Schnitzer presenterar nu modifieringarna de erbjuder till nya Toyota Supra. Firman brukar i vanliga fall ta sig an BMW men eftersom Supran döljer en BMW Z4 M40i under skalet var det inga problem i detta fallet. Effekten i den tre liter raka sexan har man höjt från 340 hästar och 500 newtonmeter till 400 hästar och 600 newtonmeter. Det kanske inte låter så märkvärdigt men då ska man också ha i åtanke att det med paketet även lämnas en garanti på 36 månader. I övrigt har man monterat en sportigare ljuddämpare och dess dubbla avgaspipor kan man antingen få i kolfiber eller svart. Chassimässigt sitter det här coilovers i varje hörn som ger bättre stabilitet samtidigt som de sänker bilen med 25 millimeter. Fälgarna man kan välja mellan är på 20 tum och ett av alternativen är smidda. Utseendemässigt har man smackat på en splitter fram, en vinge på bakluckan och huvventilation i kolfiber. Prislista hittar ni på länken nedan. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Unplugged Performance piffar till Tesla Model Y
Ska hänga med Porsche 911 Turbo på banan

Minns ni Tesla Model Y? Det är en ny modell som Tesla presenterade i mars, som en Model 3 fast lite mer suvig typ. Vi har inte hört så mycket om bilen sedan dess men några som håller på att ta fram lite godis till den är i alla fall Unplugged Performance som visar upp följande kit. Just nu bara en rendering men grejerna ska komma, och i princip handlar det om samma uppgraderingar som företaget erbjuder till Model 3. Det innebär vassare bromsar, vassare fjädring, styvare krängningshämmare, andra fälgar och styling. Ingen trimning av elgrejerna dock. Så här säger grundaren Ben Schaffer: "My take on it is that we expect the Model Y to share all of the performance advantages of the Model 3 Performance. As a result, our tuning program for the Model Y will include many of our popular upgrades for the Model 3 which makes it so capable on the race track. Back in March we set a lap record on street tyres of 1:58.5 at Buttonwillow Raceway. Our belief is that the Model Y can also be tuned to nearly the same outcome on track and with even more daily comfort and utility. Our design language will never lose sight of the character of the car Tesla has engineered, however we absolutely will highlight the extreme performance of the car in a new way that is easy to see. I think a Model Y capable of running with Porsche 911 Turbos on track – and which looks like this – will get some attention." Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Techarts Porsche 911 Carrera 4S är vassare än GT3
Bjuder på 510 hästar

Den tyska tuningfirman Techart har nu tagit sig an Porsche 911 Carrera 4S generation 992 och resultatet är något riktigt vasst, faktiskt vassare än Porsches egna GT3 - i alla fall när det kommer till effekten. Den turbomatade boxersexan på 3,0 liter har fått ytterligare 60 hästar och lämnar här 510 vilket alltså är tio fler än GT3. Vridet har även det ökats, från 609 till 689 newtonmeter. Till detta får man även ett nytt sportavgassystem som ska se till att andas bättre och bjuda på en lite skönare sång. Techart har självklart inte lämnat utsidan och insidan av bilen orörda så här är det ett nytt vindtunneltestat kjolpaket som gäller och en stor vinge på bakluckan om man skulle vilja. I hjulhusen sitter det smidda Daytona II-fälgar som går att få i 20 eller 21 tum. Interiört handlar det din fantasi för här kan du i princip få vad du vill - mer och högre kvalitet på lädret, ull, kolfiberdetaljer, aluminiumpedaler, handgjord ratt och upplysta trösklar. Pris får man på förfrågan. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

ABT har snickrat ihop en ganska fet Audi A1
Finns bara i ett exemplar

Tuning- och stylingfirman ABT presenterar nu en Audi A1 som de byggt i ett endaste exemplar. Den kallas påhittigt nog för 1 of 1 och får ett helt unikt kjolpaket, en helt omgjord insida, mycket speciella 19-tumsfälgar och trim som tar effekten till 400 hästar. Idén till bygget kommer från Daniel Abt som är son till företagets grundare Hans-Jürgen Abt. Hela bilen är folierad i ett rätt så spännande mönster och den ena sidan är röd medan den andra är svart. Ni kanske känner igen stilen från Jon Olssons extrema Audi RS 6 Avant och det beror på att det är samma kille som har tagit fram det vi ser här - Erik Aleksanjan. Vad tycks? Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

Hennessey moddar Porsche Taycan
Första gången de tar sig an en elbil

Tuningfirman Hennessey är mest kända för att vråla upp muskliga amerikanska bilar till elva och ge dem omkring 1000 hästar eller liknande. Deras nästa projekt skiljer sig dock lite eftersom det handlar om en elbil, men inte vilken elbil som helst utan Porsches nya Taycan. Exakt vad man ska göra är lite hemligt fortfarande men det kommer handla om relativt enkla uppgraderingar som andra hjul, annat kjolpaket och uppdateringar interiört. Man kommer alltså inte att röra drivlinan utan det handlar bara om kosmetiska förändringar. Dock är det inte uteslutet inför framtiden och man kommer att kika på hur man skulle kunna skruva upp även denna till mer effekt. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

Pagani har byggt ytterligare en specialare av Huayra
Imola tillverkas endast i fem stycken exemplar

Pagani gillar att bygga specialversioner av sina modeller. Nu har man tagit fram en ny Huayra som är den mest extrema hittills. Den kallas för Imola och kommer endast att tillverkas i fem stycken exemplar. Specialaren är framtagen för Oleg Egorov som är grundare av tuning- och stylingfirman TopCar Design. Det ryktades tidigare om att bilen skulle döpas till Dragon men så blev det alltså inte. Karossen är i synlig kolfiber med orangea detaljer överallt. Kjolpaketet runt om är aggressivare än tidigare och lite inspiration har hämtats från syskonet Zonda 760 när det kommer till det större takscoopet, monstervingen där bak och "hajfenan" som kopplar ihop dessa. Om man har gjort något med drivlinan är oklart just nu, men troligtvis ger den dubbelturbomatade V12:an mer än de 745 hästarna som Huayra BC bjuder på. Vad Oleg har fått betala för sin bil vet vi inte, men det kanske är bäst så. Tumnagel
36.2°
+
Bobby Green
0

Alpina kommer inte att piffa till BMW:s framhjulsdrivna bilar
Lönar sig inte

2014 introducerade BMW plattformen UKL som Mini bygger på. 2-Series Active Tourer, Gran Tourer, X1, X2 och nya 1-serien har också denna vilket innebär att dessa modeller är framhjulsdrivna. Alpina brukar piffa till BMW:s modeller men nu står det klart att de inte kommer att lägga någon kraft på dessa. Det skulle helt enkelt inte löna sig. Så här säger Alpinas vd Andreas Bovensiepen: "No, it’s not our plan. Development costs are very high and [they’re] still going up with the new emissions rules. So for us it’s better to stay with inline [powertrains], the ZF gearbox. We like to use one engine in several cars. For example, we have the V8 engine we had in the past, in the 6 Series, in the 5 Series and in the 7 Series. With our diesels we have the same engines in the X3, [and] in the 5 Series, and only the six-cylinder petrol [engine] in the 3 Series and 4 Series." Tumnagel
43.8°
+
Bobby Green
0
Nästa sida