m

Lexus drar täcket av LX 600
Går att få med fyra säten

Efter teasers är nu nya Lexus LX 600 officiell. Det här är tillverkarens bjässe och som vi tidigare har skrivit så är det en Toyota Land Cruiser i andra, uppsnofsade, kläder. Den här packas med lyx och vill du ha gott om plats väljer du bara fyra stycken sittplatser. Då får du två stycken kaptensstolar i baksätet och en mini-lounge att ta igen dig i. På tillvalslistan finns exempelvis ett ljudsystem från Mark Levinson med inte mindre än 25 stycken högtalare. Skärmarna på instrumentpanelen mäter 12,3 tum för infotainmentsystemet och under denna sitter en på 7 tum och på den justerar du klimatanläggningen. Under huven sitter en ny dubbelturbomatad V6:a på 3,5 liter som ger 415 hästar och 649 newtonmeter i vrid. Till denna kopplas en ny tiostegad automatlåda som ser till att driva alla fyra hjulen. Jämfört med föregångaren väger den här 200 kilo mindre och det är tack vare dörrar i aluminium och en ny plattform. LX 600 kommer inte att säljas i Sverige utan det är Land Cruiser som gäller här. Tumnagel
22.9°
+
Bobby Green
0

VanMoof presenterar en snabbare elcykel
VanMoof V ska passa bättre för längre distanser

Idag har det nederländska elcykel-företaget VanMoof presenterat en ny snabbare elcykel som de själva säger kommer "omdefiniera personlig transport inom staden för gott". VanMoof V har inställningar som gör att den kan användas lagligt oavsett land, men som mest kommer cykeln att gå i 60 km/h. VanMoof V ska vara anpassad för längre sträckor med en mjukare upplevelse. Den har tvåhjulsdrift, fjädring fram och bak, tjockare däck och en helt ny design på ramen. De två motorerna ska ge bättre grepp och prestanda. Cykeln kommer precis som VanMoofs S3- och X3-modeller även komma med funktioner som: Turbo Boost, sparklås, automatväxel och skydd mot tjuvar. Priset förväntas hamna på 3498 euro när VanMoof V väl släpps i slutet av 2022. Hela presentationen kan ses här. Tumnagel
46.4°
+
Hugo Engström
0

SP Automotive kommer visa ultrabilen Chaos 1 november
3000 hästar och prislapp på 12,4 miljoner euro

Förra året började den nya grekiska biltillverkaren SP Automotive att berätta om den galna superbilen Chaos som de hade på gång. Den skulle ha visats upp på bilmässan i Genève men det satte pandemin stopp för. Nu ska det dock ändå snart vara dags för premiär. Grundaren Spyros Panopoulos har nämligen meddelat att täcket kommer att falla på måndag den 1 november. Det vi kommer att få se då är tydligen "the first ultracar on the planet" som de första kunderna ska få levererade redan i början av nästa år. Bilen ska vara laglig för gatan och instegsversionen som har 2000 hästar ska kosta runt 5,5 miljoner euro. Vill man dock ha den fetaste som bjuder på 3000 hästar får man snällt hosta upp 12,4 miljoner euro. Motorn är en dubbelturbomatad V10:a på 4,0 liter som ska varva upp till 12.000. Kraften skickas till alla fyra hjulen via en åttastegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h ska gå på 1,8 sekunder och man hoppas att den ska klara över 500 km/h som toppfart. Målet är att tillverka mellan 15 och 20 stycken bilar om året. Totalt ska 100 stycken exemplar bli till. Tumnagel
34.7°
+
Bobby Green
0

Det kommer en ny Lancia Delta
Med eldrift

På 80-talet regerade Lancia i rallyvärlden med modellen Delta. Nu får vi reda på att den kommer att göra comeback, men då med eldrift istället för den ettriga turbomatade fyran som användes back in the days. Nästa månad firar Lancia 115 år och då kanske vi skulle kunna få en skymt av det nya konceptet. En produktionsversion ser vi dock inte förrän först 2026, och innan dess ska en ny generation av modellen Ypsilon att lanseras. Bonusklipp nedan. Tumnagel
51.5°
+
Bobby Green
0

Teaserbilder på nya Honda Civic Type R
Sista med förbränningsmotor som kommer säljas i Europa

2022 kommer Honda att lansera nya Civic Type R och nu får vi de första officiella teaserbilderna på åket. Det ryktas att det här kommer att bli den sista modellen med förbränningsmotor som Honda kommer att sälja i Europa och att alla efter denna får någon form av elektrifiering. Det vi kan se på bilderna är att modellen förses med ett lite fräsigare kjolpaket och en rejäl vinge på bakluckan. Skärmarna har även breddats en hel del och i hjulhusen sitter större fälgar och innanför dessa större bromsar. En sak som inte heller går att missa är de tre avgaspiporna i mitten bak. Troligtvis får bilen en uppgraderad version av den turbomatade fyran på 2,0 liter som idag ger 310 hästar och 400 newtonmeter i vrid. I vanlig ordning är det endast drivning på framhjulen som gäller. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Jag har kört nya Porsche 911 GTS
Är det verkligen den perfekta Porschen?

Porsche 911 är ju en väldigt, väldigt klassisk modell och senaste versionen dök upp för två och ett halvt år sedan. Modellbeteckningen på denna är 992 och när den släpptes 2018 så började man med Carrera S och Carrera 4S. Sedan dess har det kommit en hög modeller till och nu är det alltså dags för den perfekta modellen, GTS. Men varför är detta den perfekta? Tumnagel
46.7°
+
Roger Åberg
0

Rad tuffar till Toyota Hilux
Rad enough?

Fords Raptor-versioner är ganska biffiga och kaxiga, en standard Toyota Hilux har liksom inte mycket att säga till om där. Men det thailändska företaget Rad kan hjälpa till på den fronten. Deras Pathfinder-kit till Toyota Hilux Revo får modellen att kralla till sig rejält, kanske såpass mycket att den får lite respekt i den här kategorin med förvuxna pickisar. Bilen får här en ny grill, stötfångare i metall, huvscoop, takmonterade strålkastare, skärmbreddare, en rejäl höjning och feta offroad-däck. Om man även gjort något med motorn är oklart, den starkaste Toyota erbjuder är en turbodiesel på 2,8 liter som ger 204 hästar och 500 newtonmeter i vrid. För kjolpaketet får man betala 6000 dollar, men riktigt vad som ingår i detta är lite oklart. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Jeep presenterar Grand Cherokee som laddhybrid
Tar sig 4 mil på el

Jeep presenterar nu den femte generationen av modellen Grand Cherokee. Förutom ny plattform och ny design erbjuds den för första gången som laddhybrid, och nästa år börjar den att säljas i Europa. Hybriden som man kallar för 4xe kombinerar en turbomatad bensinfyra med två stycken elmotorer. Den sammanlagda effekten anges till 375 hästar och 637 newtonmeter i vrid. Batteripacket är på 17 kWh och på bara el ska man kunna ta sig fyra mil. En helt eldriven version av modellen kommer även att erbjudas längre fram. V6:a och V8:a-alternativ kommer också att finnas. För den som vill köra offroad på riktigt finns Trailhawk-paketet som ger dig en markfrigång på 28,7 centimeter, terrängdäck, diffspärr bak, lågväxel och möjligheten att vada genom 60 centimeter djupt vatten. Grand Cherokee är 12,6 centimeter kortare jämfört med Grand Cherokee L som presenterades i januari. Denna version har därför bara två sätesrader och plats för fem stycken personer. Några priser har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
36.2°
+
Bobby Green
0

Nya Volkswagen Multivan blir din för 423.900 kronor
Försäljningen drar igång idag

I somras rullade Volkswagen ut nya Multivan, och idag börjar minibussen att säljas. De första versionerna som erbjuds är Multivan TDI 150 för 423.900 kronor och Multivan eHybrid som istället kostar 528.300 kronor. Den sistnämnda kombinerar en turbomatad fyra på 1,4 liter med en elmotor och tillsammans ger dessa 218 hästar. Batteripacket är på 10,4 kWh netto och på bara el ska man kunna köra 4,9 mil. Att ladda från 0-100 procent ska ta 3,6 timmar med 3,6 kW AC-laddning. De första exemplaren av laddhybriden väntas dyka upp i Sverige i början av nästa år, dieseln kommer först till sommaren. Oavsett vilken version du väljer är det dubbelkopplingslåda som gäller. Du kan få Multivan med en längd på 4,97 meter eller 5,17 meter. I bagagerummet (upp till tak) går det in 469 liter i kort utförande med sju säten. Har man dock den långa versionen och plockar ut stolarna på rad två och tre ska man kunna få in hela 4053 liter. eHybrid får hänga 1600 kilo på dragkroken, TDI 150 upp till 2000 kilo. Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

Nu finns det även en öppen version av Techart GTstreet R
Äntligen

Tyska Techart bygger urballade versioner av redan snabba bilar och ett paket man säljer kallas för GTstreet R. Detta baseras på Porsche 911 992 Turbo eller Turbo S Coupé och nu visar man samma behandling för Cabriolet. Och allt är precis lika vilt som hos coupé-syskonet. Det man har gett bilen är ett helt nytt kjolpaket i kolfiber och det finns vingar, flärpar och annat som sticker ut lite här och där. Bagageluckan framtill har fått två stycken djupa hål i sig och runt hjulhusen finns en rejäl breddning - även den i kolfiber såklart. Baktill finns dubbla avgasrör vars ljud går att styra med en knapp. Bilen sitter även 25 millimeter lägre mot backen och rullar på 20-tummare fram, 21 bak. Boxersexan på 3,8 liter har fått nya turboaggregat och annan mjukvara för både motor och växellåda. Effekten landar till slut på 800 hästar och 950 newtonmeter i vrid. Det är en ökning med 150 hästar jämfört med originalet. Toppfarten lyfts till 350 km/h vilket borde få håret att rufsa till sig lite. Det finns även en klenare version att köpa som "bara" bjuder på 710 hästar och 900 newtonmeter i vrid. Endast 87 stycken exemplar av cabben och coupén kommer att byggas och prislappen för att Techart ska modda din bil ligger på 73.000 respektive 63.000 euro. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Totem visar klassisk Giulia med förbränningsmotor
Om du inte vill ha den eldrivna versionen

För ett år sedan presenterade Totem Automobili en eldriven klassisk Alfa Romeo Giulia som de hade moddat rejält. Nu visar man även upp en version med förbränningsmotor, och den verkar minst lika potent som sitt syskon. Totem GT Super som man kallar bygget har motorn från nya Giulia GTA under huven vilket innebär en dubbelturbomatad V6:a. Den kan man få med 560, 575 eller 621 hästar. Vridet är som mest 790 newtonmeter. Kraften hittar till bakhjulen via en automatlåda från ZF och 0-100 km/h ska gå på 3,2 sekunder. Vikten på bilen anges till 1140 kilo vilket är 150 kilo lättare än elversionen. Totem kommer att tillverka 20 stycken av varje version. Den eldrivna kostar 430.000 euro medan den här med förbränningsmotor är snäppet dyrare med prislappen 460.000 euro. Visa det här inlägget på Instagram Ett inlägg delat av Totem Automobili (@totem.automobili) Tumnagel
43.2°
+
Bobby Green
0

Bugatti har byggt de första åtta Chiron Super Sport 300+
Nu ska de skeppas till kunder

För två år sedan presenterade Bugatti modellen Chiron Super Sport 300+. Namnet kommer från att man lyckades klå 300 mph-gränsen (482 km/h) när bilen till slut toppade 304,773 mph (490,4 km/h). Sen dess har bilen finjusterats en aning och nu är de första åtta stycken exemplaren som kunder beställt redo för leverans. Endast 30 stycken kommer att byggas totalt och alla kommer med synlig kolfiber och orange snabbstripes. Motorn är den beprövade W16-maskinen på 8,0 liter med fyra turbos. Här är effekten 1600 hästar. Kundbilarna har en fartspärr på 442 km/h så man får helt enkelt nöja sig med att kunna säga att bilen kan gå snabbare, men inte bevisa det. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Det här är Caterham Seven 170
Tillverkarens minsta och lättaste hittills

Caterham rullar nu ut deras minsta och lättaste sportbil hittills - Caterham Seven 170. Vikten ligger på låga 440 kilo och under huven hittar vi en turbomatad Suzuki-maskin med tre cylindrar på 660 kubik. Den ger inte så våldsamma 84 hästar och 116 newtonmeter i vrid men det kanske ändå räcker eftersom bilen är såpass lätt. 0-100 km/h ska gå på 6,9 sekunder. Bilen erbjuds som S Pack eller R Pack där den sistnämnda bjuder på mer kolfiber, mindre utrustning och styvare fjädring. Seven 170 är den billigaste modellen Caterham säljer men den kostar ändå 425.900 kronor om du vill att Caterham Nordic ska importera den åt dig. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Lotus Emira blir din för 75.995 pund
Går att få med sex eller fyra cylindrar

I början av juli rullade Lotus ut den nya modellen Emira. Nu är priset för den nya sportbilen officiellt och det börjar på 75.995 pund för den man kallar för First Edition. Förutom priset får vi även reda på alla specifikationerna. Standard har bilen en mittmonterad kompressormatad Toyota-V6:a på 3,5 liter som ger 400 hästar. Till den kopplas en manuell sexpetad låda som driver bakhjulen. Som tillval finns en sexstegad automat med paddlar bakom ratten. 0-100 km/h ska gå på 4,3 sekunder (4,2 för automat) och toppfarten anges till 290 km/h. Emira V6 First Edition ska börja tillverkas nästa vår. Nästa höst kommer även en First Edition med fyrcylindrig motor att släppas. Det är Mercedes-AMG:s turbomatade M139-maskin man har stoppat i här och den ger 360 hästar. En instegsversion som får prislappen 59.995 pund släpps någon gång 2023. Speca din bil på länken nedan. Mer information finns i pressmeddelandet. Tumnagel
46.7°
+
Bobby Green
0

Ferrari kommer turbomata sina V12-motorer
Måste för att de ska få leva kvar

I somras presenterade Ferrari den nya modellen 296 GTB och förutom att vara en hybrid hade den en turbomatad V6:a under skalet. Nu snackas det om att samma behandling även kommer att appliceras på de modeller som har dubbelt så många cylindrar. V12:orna ska nämligen också få turbosnurror och elektriska motorer för att de ska få leva kvar. Den kommande suven Purosangue, ersättaren för 812 och LaFerrari kommer alla ha V12:or men antagligen då med mindre cylindervolym och kanske även elektrifiering. 2017 sa den dåvarande vdn Sergio Marchionne att V12:orna absolut inte skulle få några turbos utan istället hybrid-system men det verkar vara dags att revidera detta nu. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Vassare Toyota GR Yaris är på väg
Skippar baksätet

I somras fångades en Toyota GR Yaris på Ringen och den hade en del detaljer på sig som fick ryktena kring en vassare version att flöda. Nu späs dessa på ytterligare och den kommande versionen verkar få namnet GR Yaris GRMN (det sistnämnda är en förkortning för Gazoo Racing Meister of the Nurburgring). Förutom att se lite bitigare ut med stor vinge och vingflärpar i nosen ska man även ha kastat ut baksätet för att få ned vikten. Dagens aluminium ska även ha bytts ut mot kolfiberförstärkta grejer. Vi kan säkerligen även vänta oss mer effekt också än dagens 272 hästar som den turbomatade trean på 1,6 liter spottar ur sig. GRMN-versionen av GR Yaris borde dyka upp någon gång nästa år. Spana in spionbilder på länken nedan. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Hoonigan bygger en Warthog från Halo-spelen
Imponerande bygge

Ken Blocks Hoonigan Industries kände att det var en bra idé att bygga en fullt fungerande Warthog-bil från Halo-spelen. Denna Warthog inte har ett fullt fungerande maskingevär men annars kan man ju inte klaga allt för mycket på denna fyrhjulsdrivna best som använder av en turbodriven Ford V8-motor som ger bilen 1 060 hästkrafter. Hela bygget dokumenterades så klart så de kan få lite lajks på Tuben och så vi dödliga kan se hur mycket sämre vi är på att bygga fordon än dem. De första två avsnitten kan kollas in nu på direkten och framtida avsnitt för detta bygge kan ses på Hoonigans YouTube-kanal som du hittar via länken nedan. Tumnagel
41.6°
+
Frode Wikesjö
0

Det här är nya Subaru WRX
"The rally legend for the next generation"

Femte generationen av Subaru WRX är nu presenterad och man beskriver den som en rally-legendar för nästa generation. Hur mycket rally det egentligen är i den här återstår att se, speciellt eftersom man av någon anledning valt att ha plast runt hjulhusen som annars bara brukar finnas på skogsmulle-kombis och suvar. Nya WRX bygger på samma plattform som Forester och Outback och under huven sitter det en turbomatad boxerfyra på 2,4 liter som ger 275 hästar och 350 newtonmeter i vrid. Sexpetad manuell växellåda är standard men WRX GT får automatisk åttastegad CVT-låda med paddlar bakom ratten. Den får även elektroniskt justerbara dämpare vilket inte har erbjudits till denna modell tidigare. Drivningen sker som väntat på alla fyra hjulen. Den här lär troligtvis inte hitta till Sverige utan här kommer det nog fortsatt bara vara Forester, Outback och XV som kommer säljas. Tumnagel
34.9°
+
Bobby Green
0

Bentley Continental GT som hybrid kanske är på väg
Blir det V6 eller V8 + elmotor?

I våras presenterade Bentley modellen Continental GT i snabbt Speed-utförande. Men det blir inga snabbare versioner än så, utan nu ligger fokus istället på att få ut en hybrid-version av modellen. Troligtvis kommer Continental låna drivlinan från Bentayga och Flying Spur Hybrid vilket innebär en V6:a på 3,0 liter som ger 340 hästar. Till den kopplas en elmotor som i sin tur ger 128 hästar. Men en Continental "ska" ju ha en maffig motor så det kan också bli så att man istället väljer den hybridiserade V8:an som sitter i Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid. 2025 ska Bentley lansera sin första helt eldrivna modell. 2030 ska alla modeller som erbjuds bara gå på el. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Tesla Model S Plaid har satt nytt rekord på Nürburgring
Snabbaste eldrivna produktionsbilen

En omodifierad Tesla Model S Plaid har nu satt nytt rekord på Nürburgring genom att klocka in på 7:30.909. Man publicerar även tiden 7:35.579 så det borde handla om varvet på 20,6 kilometer respektive 20,8 kilometer. Den tidigare rekordinnehavaren är Porsche Taycan Turbo som 2019 satte tiden 7:42.3 på den kortare sträckan. Tesla Model S Plaid just set official world speed record for a production electric car at Nurburgring. Completely unmodified, directly from factory. pic.twitter.com/AaiFtfW5Ht— Elon Musk (@elonmusk) September 9, 2021 Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Så utvecklade man Acura NSX Type S
Har piffats upp här och där

För några veckor sedan presenterade Acura en vassare version av modellen NSX som fått tilläggsnamnet Type S. Här får vi se hur man gjorde när man utvecklade denna. Type S har en helt ny front, större luftintag, kolfibersplitter, kolfiberkjolar och en kolfiberdiffusor. Motorn som är en dubbelturbomatad V6:a på 3,5 liter med tre stycken elmotorer kopplad till sig har piffats upp lite så att alltsammans numera ger 30 hästar extra - totalt 600. Vridet har även det ökat med 22 newtonmeter till 667. Endast 350 stycken exemplar kommer att bli till och prislappen börjar på 169.500 dollar. Vill du ha Lightweight Package får du istället hosta upp 182.500 dollar. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Kimera EVO37 visar upp sig
Trevlig hommage

I maj presenterade företaget Kimera Automobili modellen EVO37. Det är en hommage till den klassiska rallybilen Lancia 037 som tillverkades mellan 1982 och 1983. EVO37 har en fyra på 2,1 liter vars tillverkning har övervakats av Claudio Lombardi som var den ansvarige för motorbyggena i originalbilen. Motorn har både turbo och kompressor och ger över 500 hästar och 550 newtonmeter i vrid. Drivningen sker på bakhjulen och kraften dit går via en sexpetad manuell växellåda. Det finns även en sekventiell låda med lika många steg att välja mellan. Endast 37 stycken exemplar kommer att tillverkas och 20 stycken ska enligt uppgift redan vara sålda. Prislappen börjar på 480.000 euro och de första leveranserna ska äga rum de kommande månaderna. Kimera är just nu ute på turné med bilen och här får vi se den röra lite på sig. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Bugatti Centodieci i vindtunneln
Testerna fortsätter

I augusti 2019 visade Bugatti upp specialaren Centodieci. Det är en modell som endast kommer att tillverkas i tio stycken exemplar och varje har en prislapp på åtta miljoner euro. Rimligt. För pengarna får man något ganska så unikt baserat på Chiron. Den väger 20 kilo mindre och W16-motorn på 8,0 liter med fyra turbos lämnar här 1600 hästar vilket är en ökning med 100 hästar. Nu har bilen genomgått sina vindtunneltester och här får vi se hur detta såg ut. De första kunderna ska få sina exemplar någon gång nästa år. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Emilia Auto visar restomoddad Alfa Romeo Giulia GT
Har samma motor som nya Giulia QV under huven

Det tyska företaget Emilia Auto presenterar nu tillsammans med VELA Performance en riktig mumsbit i form av en restomoddad klassisk Alfa Romeo Giulia GT som under huven ska husera samma drivlina som sitter i nya Alfa Romeo Giulia QV. Det innebär en dubbelturbomatad V6:a på 2,9 liter som ger 510 hästar och 600 newtonmeter i vrid. Till denna kopplas en åttastegad automatlåda som i sin tur driver bakhjulen. Förutom krallig maskin har man även sett till att matcha chassi och kaross med det nya hjärtat. Det sitter ställbara KW-coilovers i alla fyra hörnen, multilänk-bakaxel, adaptiv servostyrning och Brembo-bromsar med ABS och antispinn. Utseendemässigt handlar det om breddade skärmar, slimmade dörrhandtag, ny huv, modernare fram- och bakljus och dubbla centralt monterade avgaspipor där bak. Insidan är ganska clean och inte så förändrad jämfört med originalet men nyare instrument och en automatisk klimatanläggning har hittat dit i alla fall. Sitter gör man i sportstolar från Recaro. Det vi får se nu är endast renderingar men planen är att lansera bilen under nästa års andra kvartal. Endast 22 stycken exemplar kommer att bli till och varje kommer att ha en prislapp på runt 400.000 euro. Tumnagel
48.4°
+
Bobby Green
0

Hyundai presenterar Casper
Tillverkarens minsta SUV

Innan året är slut kommer Hyundai att lansera den nya modellen Casper på några utvalda marknader. Det här blir då den minsta suven som tillverkaren erbjuder och namnet på bilen ska komma från ett känt skateboardtrick som Bobby "Casper" Boyden uppfann på 70-talet. Man vill alltså med denna modell locka kids som var unga för 50 år sedan, eller nåt. Bilen mäter 3,59 meter på längden, 1,59 på bredden, 1,57 på höjden och har en hjulbas på 2,4 meter. Den baseras på K1-plattformen och motormässigt kommer Casper antagligen att erbjudas med samma motoralternativ som sitter i Hyundai i10 vilket innebär två stycken olika trecylindriga bensinmotorer på 1,0 liter. Den första har 76 hästar medan den andra som har turbo bjuder på 100 hästar. Till detta kopplas en fempetad manuell låda eller en automatlåda med fem steg. Drivningen sker bara på framhjulen och får Casper samma grejer lär samma sak gälla även här. Vad bilen kommer att kosta och om den någonsin kommer att hitta hit är oklart för tillfället. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Mercedes-AMG presenterar första laddhybriden
Här är GT 63 S E PERFORMANCE

Vi har snackat om den tidigare och nu drar Mercedes-AMG av täcket. Det här är deras allra första elektrifierade modell och man kallar den för GT 63 S E PERFORMANCE. Det handlar alltså om modellen GT i absolut toppversion som fått ett egenutvecklat batteripack och en elmotor för att sammanlagt kunna bjuda på 843 hästar och hela 1400 newtonmeter i vrid. Förbrukningen ska trots detta bara ligga på 0,86 liter per mil. Under huven sitter den beprövade V8:an på 4,0 liter med dubbla turbo. Elmotorn sitter på bakaxeln och den har en 2-stegad växellåda och diffbroms inbyggd i sig. Elmotorn är egentligen enbart till för att kunna skjuta till extra kraft men det ska gå att köra bilen på bara el, dock bara 1,2 mil. 400-voltbatteriet är på 6,1 kWh och väger 89 kilo. Prestandamässigt ska modellen kunna ta sig från stillastående till 100 km/h på 2,9 sekunder och kunna toppa hela 316 km/h. Läs allt om bilen på länken nedan. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Porsche ansiktslyfter Macan en smula
Sista med fossil?

Snart kommer en ny Macan som drivs av el och den är nog väldigt efterlängtad av Porsche-handlarna eftersom fossilversionen inte finns som hybrid och därför är rejält dyr att köpa här i Sverige. Men fossil-Macan kommer att finnas kvar ett tag till eftersom Sveriges skatteregler inte gäller i hela världen och det finns ett fortsatt sug efter mindre bensin-suvar. Man skakar om lite i versionerna av bilen. Turbon kommer att försvinna och GTS kommer att bli den nya toppmodellen. I förra generationen var S starkare än GTS men inte i den här generationen. Både S och GTS drivs av en 2,9 liter stor V6 med biturbo men som GTS levererar den 440 hästar (+60) och som S "bara" 380 hästar (+26). 0-100 går på 4,3 respektive 4,6 sekunder. Som insteg finns vanliga Macan som har 265 hästar och tar 6,2 sekunder till hundra. Alla modeller har PDK-låda och fyrhjulsdrift. Chassit ska enligt Porsche reagera snabbare och känsligare på körstil och körsituationer och de aktiva dämparna har justerats efter Macan. Dessa är standard i S och GTS. Luftfjädring är numera också standard i GTS och där har man sänkt karossen 10 mm. Ska man se skillnaderna i design ska man vara riktigt vaken. I fronten har lite olika detaljer lackats i bilens färg eller på GTSen svarta. LED-strålkastarna är numera standard vilket även backspeglar i sport design är. Tre nya färger finns för den som vågar, de heter Papaya, Gentian Blue och Python Green. Som standard är nu också större fälgar där Macan nu har 19, Macan S 20 och Macan GTS 21 tum. På insidan har det hänt lite saker och Macan har fått en ny mittsonsol. Du kan numera också få 911:ans GT-ratt. Baspriserna ligger på 655.000 kronor för Macan, 735.000 kronor för Macan S och 870.000 för Macan GTS. På bilderna nedan är den orangea S och den röda och gröna GTS. Tumnagel
37.7°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida