m

Hur har vi kunnat leva utan en kantig telefon?
Må iPhone va kantig för evigt

När iPhone 4 kom en gång i tiden var det ett stort steg framåt när det kommer till byggen av mobiler. Sedan kom iPhone 5, 5S och SE som alla var förfiningar av denna underbara form med kantiga sidor och rundade hörn. Telefoner som låg skönt i handen och som man visste var de var. Sedan kom iPhone 6 och en era av rundade hörn startade. En av anledningarna till att man hoppade på det tåget var säkert att de nya telefonerna jämfört med iPhone 5 var betydligt större, och det gömdes lite av den rundare känslan. Nu har jag levt med iPhone 12 och 12 Pro i dryga två veckor och när jag ibland tar upp min iPhone 11 Pro Max undrar jag vad vi har stått ut med detta i alla dessa år sedan iPhone 6 kom. Den gamla telefonen känns nämligen som en hal tvål och jag blir typ lite rädd när jag tar upp den. Vill hålla den med två händer för säkerhets skull. Jag kanske inte behöver skriva att jag älskar formen på nya iPhone 12 utan det har ni nog listat ut själva. Det är en fröjd att ha en telefon som man vet exakt var man har den när man håller i den. Man kan kanske tro att kantigt ska ligga sämre i handen, men det är precis tvärtom. Det är också något charmigt med en totalt platt telefon. Alla de sluttande skärmar vi har behövt utstå under de senaste åren har varit fräcka och lurat ögonen att skärmen inte har några kanter, men de är värdelösa att se på och bör behandlas med silkesvantar. Att kunna lägga ner telefonen på bordet och den ligger totalt platt mot ytan är konstigt tillfredställande. Nu väntar vi bara på att den där kameraklumpen magiskt ska försvinna så att vi även får en helt platt baksida. Det hade varit något det. Tumnagel
50.8°
+
Roger Åberg
0

Tvål är inte medicin
Lite visdomsord från Tide-chefen

Collegehumor har släppt en ny video där den fejkade Tide-chefen David Taylor medverkar för att säga några sanningens ord om ett par av företagets produkter. Tumnagel
40.0°
+
André Stray
0

Ford tillverkar fejkad fågelskit
För att testa hur lacken reagerar

En fågels största intresse är att skita på bilar, speciellt nytvättade. Det mår lacken inte så bra av eftersom avföringen innehåller så mycket syra, och är du inte snabb med att tvätta bort skiten kan den lämna märken. För att göra sina lacker mer motståndskraftiga mot flygfänas ofog har Ford forskat fram fejkad fågelskit som de häller på sina testbilar. Man har blandat Fosforsyra med tvål och syntetisk pollen och sen bakat det hela i en ugn. Läs mer om det på länken. Glöm inte att sätta på undertexterna i Fords märkliga video nedan. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Så här tvättar du händerna ordentligt
Så det blir effektivare än handsprit

Något vi har hört miljoner gånger den senaste veckan är att vi ska tvätta händerna. Men hur gör man? Här berättar Alton Brown hur han gör och han använder en hederlig tvål, alltså inte flytande sådan. Och så kör man på i 30 sekunder. Om du vill ha en video utan det lite våldsamma slutet finns den nedan. Tumnagel
41.3°
+
Roger Åberg
0
2019

Så återvinner ett gäng hotell använda tvålar
Återvinn ftw

Clean the World är en organisation som ser till att återvinna använda tvålar, lotions och andra toalettartiklar som brukar finnas på hotell. De samarbetar bland annat med Hilton, Marriott och Walt Disney World Resorts och sedan starten 2009 har man återvunnit och donerat över 50 miljoner tvålar till folk i nöd i 127 stycken olika länder. I det här klippet från Tech Insider får vi se vad som händer med tvålarna som inte förbrukas på Hiltons hotell. Tumnagel
51.3°
+
Bobby Green
0

Skoda presenterar nya Octavia
Kommer som laddhybrid

Efter en hel del teasande är nu den fjärde generationen av Skodas modell Octavia presenterad. Den får ett helt nytt utseende, blir större och bekvämare, får massa mer teknik och erbjuds nu som laddhybrid. Den bygger på MQB-plattformen och man skickar ut både sedan- och kombi-versionen med en gång. Bilen mäter 4,69 meter på längden vilket jämfört med den föregående kombin är en ökning med 2,2 centimeter. Bredden har ökat med 15 millimeter och mellan hjulparen är det 2,69 meter. I bagagen på kombin får man in 640 liter vilket är en ökning med 30 liter. Under huven finns som väntat ett helt gäng olika motoralternativ. Insteget är en liten bensinare med tre cylindrar på 1,0 liter som ger 100 hästar. Nästa steg är en turbomatad fyra på 1,5 liter som ger 150 hästar. Dessa två maskiner går att få som mildhybrider med ett 48-voltsystem kopplade till sig. Båda två är framhjulsdrivna. Mer effekt får man i tvålitersmaskinen som ger 190 hästar och som driver på alla fyra hjulen. Vill man köra diesel är det en turbomatad fyra på 2,0 liter som gäller och denna finns i smakerna från 115 upp till 200 hästar. Mest efterlängtad är nog dock laddhybriden. Den kombinerar en turbomatad fyra på 1,4 liter med en elmotor. Den sammanlagda effekten anges till 204 hästar och paketet är kopplat till en sexstegad dubbelkopplingslåda. Batteripacket är på 13 kWh och på bara el ska man kunna köra upp till 5,5 mil. På insidan kan man få en skärm på 10,25 tum som instrumentkluster. I mittkonsolen sitter en skärm på 8,25 tum men den kan uppgraderas till 10 tum om man vill. Enligt Skoda ska det vara högre kvalitet och bättre finish på allt i kupén. Ratten sticker ut något då den bara har två ekrar. Bilen börjar säljas i februari och lanseras i maj, men vad den kommer att kosta är oklart för tillfället. Laddhybriden lanseras först efter sommaren. Scout och RS presenteras under fjärde kvartalet 2020. Tumnagel
47.6°
+
Bobby Green
0

Xbox börjar sälja tvål
Men först, alltid en dusch!

Gamers har inte precis historiskt sett varit hygienens ansikte utåt, men den bilden verkar Xbox-gänget vara sugna att ändra på. Enligt Gamespot kommer Xbox släppa en serie hygienprodukter tillsammans med Axe senare i sommar som går under namnet Xbox Lynx, vilket verkar bestå av deodorant, bodyspray och tre-i-ett-tvål i Australien, Nya Zeeland och Kina. Givetvis är förpackningarna Xbox-gröna för att matcha konsolen. Huruvida Microsoft och Xbox-gänget planerar att börja sälja hygienprodukterna i fler länder är för tillfället oklart. Tumnagel
31.4°
+
André Stray
0
2018

Seat presenterar den stora suven Tarraco
För dig som behöver sju sittplatser

Seats första stora SUV är här och den heter Tarraco. Denna modell kan fås med antingen fem eller sju stycken sittplatser och lanseringen här i Sverige är belagd till första kvartalet nästa år. Designmässigt följer den övriga modeller i programmet och de som kört Seat tidigare lär känna igen sig även här. Bilen har självfallet den senaste tekniken när det kommer till säkerhet och ombord finns bland annat Lane Assist och Front Assist med cykel- och fotgängardetektion. På tillvalslistan finns dödavinkelvarnare, trafikskyltigenkänning, kökörningsassistent, adaptiv farthållare, automatiskt helljus och Emergency assist (vid nödsituation). På insidan finns en skärm på 10,25 tum istället för vanliga klockor i instrumentpanelen och på mittkonsolen sitter ett infotainmentsystem med en skärm på åtta tum. Det här blir även den första modellen från Seat där det systemet kan styras med gester. Bilen mäter 4,73 meter på längden, 1,65 på höjden och den bygger på MQB-A-plattformen. Oavsett motorval är det turbo och start-stopteknologi som gäller. I framtiden kommer även alternativa drivlinor att erbjudas och det låter i mina öron som någon hybrid-lösning. Instegsmotorn är en fyra på 1,5 liter som ger 150 hästar. Till den kopplas en sexväxlad manuell låda som driver på framhjulen. Starkast i gänget är tvåliters-maskinerna med 190 hästar som går att få med antingen bensin eller diesel. Dessa har sjustegad DSG-låda och driver på alla fyra hjulen. Försäljningen drar igång vecka 49 men vad priset börjar på vet vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Inte många som shoppar med smarta assistenter
Bara två procent sägs använda funktionen på Alexa

De smarta assistenterna har börjat göra sitt intåg i våra hem och även om de kan vara rätt så användbara så är det väldigt få som har börjat använda dem för att shoppa. The Information har varit i kontakt med källor som tagit del av Amazons interna statistik. Enligt dem så är det bara två procent av alla Alexa-användare som har testat funktionen som gör det möjligt att shoppa från Amazon enbart med hjälp av sin röst. Utav dessa två procent så valde nio av tio att bara testa köpfunktionen en gång för att sedan aldrig använda den igen. Det ska dock nämnas att Amazon själva inte håller med om dessa uppgifter och i en kommentar till Ars Technica säger en talesperson för företaget: "We do not agree with the numbers represented in the article. Millions of customers use Alexa to shop because it is the most convenient way to capture needs in the moment. It’s as simple as saying, “Alexa, order dish detergent” while you are doing the dishes or “Alexa, order copier paper” as you reach for the last one. We want to enable customers to shop in whatever way is easiest for them." De flesta som faktiskt använder Alexa för att shoppa köper oftast mindre hushållsprylar som diskmedel, tvål, toalettpapper och liknande prylar. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mercedes lyfter även C-Klass Coupé och Cabriolet
Uppdaterad design och mer kraft

För en månad sedan fick vi ta del av ansiktslyfta C-Klass men bara kombin och sedanen. Nu visar Mercedes även upp hur coupén och cabben ser ut. Inga överraskningar jämfört med de övriga två såklart men alla ska med. Förutom utseende är det teknik och mer kraft som står i fokus. Premiär blir det på den kommande bil-mässan i New York. Bilarna får nya stötfångare runt om, ny design på grillen och uppdaterade LED-strålkastare. Även designen på baklamporna har förändrats. Insidan får en ny ratt med pekkänsliga knappar och instrumenthuset består numera av en skärm på 12,3 tum. Motormässigt kommer det ett par olika varianter till Europa. C 200 och C 200 4MATIC bjuder på en bensindriven turbomatad 1,5-litersmotor på 184 hästar och 280 newtonmeter. De har även ett 48-voltssystem kopplade till sig som kan bidra med 14 hästar extra när man gasar på. Det här ska hjälpa till att sudda ut eventuellt turbolagg. Förbrukningen anges till 0,61 liter per mil med ett utsläpp på 140 gram per kilometer. Vill man köra diesel finns C 220 d som har en tvålitersmaskin som ger 194 hästar och 400 newtonmeter. Mer prestanda hittar man i C 43 som bjuder på en dubbelturbomatad V6:a på 3,0 liter som ger 390 hästar och 520 newtonmeter - en ökning med 23 hästar jämfört med föregångaren. 0-100 km/h ska kunna avklaras på 4,7 sekunder. Försäljningen i Tyskland drar igång i juli men några priser har vi tyvärr inte fått ta del av ännu. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Heroes of the Storm får röstchatt
På tiden!

Blizzard har betatestat röstchatt i Heroes of the Storm sedan en tid tillbaka, men nu har gänget gjort funktionen tillgänglig för samtliga spelare. Funktionen är uppdelad i Team Voice och Party Voice. Team Voice låter dig prata med ditt lag och är du i ett party med ett par vänner så låter Party Voice dig prata med endast vännerna. Blizzard har petat in ett system för folk som behöver äta tvål. Det kommer vara möjligt att anmäla folk som använder sig utav aggressivt och fult språk och anmäls en person för många gånger så kommer spelaren inte kunna använda röstfunktionerna. Mer information om röstchatt i Heroes of the Storm hittar ni via länken här nere till vänster. Tumnagel
39.5°
+
André Stray
0
2017

KTM uppdaterar X-Bow GT4
Ska bli lite billigare att äga

KTM presenterar nu en uppdaterad version av modellen X-Bow GT4 och man har bland annat designat om saker så att de ska hålla längre och därmed sänka kostnaderna för de privata teamen som kör med bilarna. Växellådan lovar att palla över 700 newtonmeter i vrid och man säger att den kommer att fungera i 10 000 mil utan några problem. Fjädringen har även uppdaterats och den ska hålla dubbla den sträckan. I övrigt är ECU:n, elsystemet, kablar, kontrollpanel och antisladdsystemet också uppdaterat för en längre livslängd. Motorn är oförändrad vilket innebär en tvålitersmaskin från Audi som ger 360 hästar. Priset för bilen ligger på 180 000 dollar och alla byggslottar fram till februari är för tillfället slut. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

BMW presenterar 6-serie Gran Turismo
Love it or hate it

Efter den lilla läckan häromdagen är nu BMW 6-serie Gran Turismo helt officiell. Den här ersätter som sagt gamla 5-serie Gran Turismo och anammar de senaste utseendet som BMW har på sina bilar men behåller funktionen som GT bjuder på. Det handlar om en halvkombi-lucka där bak som ska se till att svälja mycket bagage samtidigt som bilen är något som inte alla andra har. Vissa älskar den, andra hatar den. Precis som det alltid kommer att vara alltså. Den nya bilen är större än sin föregångare och den mäter bland annat 5,09 meter på längden vilket är en ökning med hela 8,7 centimeter. Det gör den nästan lika lång som en 7-serie och 15,6 centimeter längre än 5-serie Sedan. Höjden har sänkts med 2,1 centimeter och mäter nu 1,53 meter, bredden är dock oförändrad och den anges till 1,9 meter. Hjulbasen ligger på strax över tre meter. Den mycket omtalade baken ska nu ligga 6,4 centimeter närmare mot marken, lite diskretare men långt ifrån osynlig. De nya måtten ska ge bättre utrymme i baksätet och i bagageutrymmet ska det gå in 610 liter bagage - 110 liter mer än tidigare. Fäller man sätesryggen ska det gå in hela 1 800 liter vilket är 100 liter mer än förut. Vikten på bilen jämfört med föregångaren har sänkts med 150 kilo. Under huven finns det till en början tre olika motoralternativ att välja mellan - två som går på bensin och en som går på diesel. Instegsmaskinen som heter 630i Gran Turismo bjuder på en tvålitersfyra med 258 hästar och ett vridmoment på 400 newtonmeter. Den driver på bakhjulen och ska ta sig från stillastående till 100 km/h på 6,3 sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Förbrukningen anges till mellan 0,62-0,66 liter per mil med ett utsläpp på mellan 142-152 gram per kilometer. Nästa version är 640i Gran Turismo som har en rak sexa på 3,0 liter som ger 340 hästar och 450 newtonmeter. Den kan fås med antingen bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Driver den på alla fyra gör den 0-100 km/h på 5,3 sekunder, toppar 250 och drar mellan 0,77 till 0,82 liter per mil. Dieselmaskinen kallas för 630d Gran Turismo och den går också att få med drivning bara bak eller på alla fyra. Effekten ligger på 265 hästar och 620 newtonmeter och allt detta hämtas ur en sexa på 3,0 liter. Den lägsta förbrukningen som anges är 0,49 liter per mil med ett utsläpp på 129 gram per kilometer. Oavsett val av motor kopplas alla till en åttastegad Steptronic-låda. Premiär blir det på bilmässan i Frankfurt i september och marknadslansering sker i november. Några priser har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
28.9°
+
Bobby Green
0

Nya Jaguar XF i kombi-utförande är här
Istället för Volvo V90?

Jaguar ger sig in i kombi-svängen igen genom att presentera nya XF Sportbrake. Det här är en modell som utmanar bland annat BMW 5-Serie Touring, Mercedes E-Klass Kombi, Audi A6 Avant och Volvo V90. Bilen presenterades vid Castle Bromwich-fabriken i Storbritannien där den snart kommer att börja byggas. Som alltid när det kommer till Jaguar trycker man på sportigheten och Ian Callum som är designchef säger att han tycker att bilen ser minst lika sportig ut som sedan-versionen, om inte sportigare. XF Sportbrake ska ha en nästan 50/50-viktfördelning och kommer med luftfjädring som standard. Vill man ha drivning på alla fyra hjulen finns det som tillval. Andra saker som finns att bocka för i listan är exempelvis Intelligent Driveline Dynamics (IDD)-systemet som hjälper till att motverka understyrning och gör styrningen mer responsiv, samt All Surface Progress Control och Adaptive Surface Response som bägge hjälper till att förbättra köregenskaperna vid sämre väglag. Motoralternativen kommer från sedanen och det innebär att man kan välja mellan en tvåliters dieselfyra med effekterna 163, 180 eller 240 hästar eller en större dieselsexa på 3,0 liter med 300 hästar. För den som hellre kör på bensin finns en tvåliters fyra på 250 hästar eller en treliters V6:a med 380 hästar. Den sistnämnda ska dock endast säljas i USA. Om värstingen XFR-S Sportbrake med sina 550 hästar kommer att få en uppföljare är oklart för tillfället. På insidan ska det finnas ett luftreningssystem som hindrar luftföroreningar från att ta sig in. I mittkonsolen sitter ett infotainmentsystem med en skärm som mäter tio tum, ett ljudsystem från Meridian och möjligheten till att sätta upp en Wi-Fi hot spot. Det finns även ett armband som kopplas till bilen som ersätter den konventionella nyckeln. På säkerhetssidan hittar vi saker som autobroms, lane assist, adaptiv farthållare, döda-vinkeln-varnare, 360-kamera och teknik så att bilen kan parkera själv. Tack vare 5,1 centimeter längre hjulbas har de i baksätet fått lite mer utrymme att leva på. Med ryggen uppfälld går det in 565 liter där bak, fäller man sväljer utrymmet upp till 1 700 liter. Orderböckerna har öppnat och i Storbritannien börjar priserna på 34 910 pund och för den slanten får man en 2.0d med manuell växellåda och Prestige-utrustning. Tumnagel
42.7°
+
Bobby Green
0

Eldrivna Nio EP9 har satt nytt rekord på Ringen
Snabbare än Lamborghini Huracán Performante

Uppdaterad med video. I november förra året presenterade Nio den helt eldrivna superbilen EP9. Med den hade man kört runt Ringen på låga 7:05:12 och ett nytt elbilsrekord var taget. I mars i år körde Lamborghini på sträckan med Huracán Performante och satte då tiden 6:52:01 vilket var nytt Ringen-rekord. Nu tvålar Nio till den tiden genom att meddela att man kört på 6:45:90 med sin eldrivna bil. Racerföraren Peter Dumbreck ska ha suttit bakom ratten och rekordet sattes den 12 maj. Att bilen gick så mycket snabbare nu sägs bero på bättre väder. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0

Regeringen förbereder förbud mot mikroplast
Främst i hygienartiklar och smink

Mikroplaster är ett stort miljöproblem där haven och sjöarna får ta en stor smäll. Nedbrytningen tar exempelvis väldigt lång tid samtidigt som djuren i havet får i sig partiklarna. Nu förbereder Sverige ett förbud mot mikroplaster i kosmetiska produkter samt i hygienartiklar liksom tandkräm och duschtvål. Tanken är att den nya lagen om förbud ska träda i kraft i juli nästa år. Anledningen till att regeringen vill ha ett förbud är att det är för svårt för konsumenter att själva kunna ta reda på vilka produkter som innehåller mikroplaster. Därmed är det komplicerat att göra medvetna val. Det säger miljöminister Karolina Skog till P4 Kristianstad. – Det är jättesvårt i dag att förstå som konsument vilka produkter som innehåller plast. Man får gå en kortare kemiutbildning för att klara ut det. Det är inte relevant och därför tycker jag att det viktigaste är att vi som myndighet och stat tar ett ansvar och ser till att de här produkterna kommer bort från butikernas hyllor. Regeringen inväntar också en rapport om mikroplaster från Naturvårdsverket som ska anlända i juni. Där har Naturvårdsverket tittat på var de största källorna för mikroplaster finns i Sverige. Det är dock inte alla som gillar det nya lagförslaget. Försäljarnas och tillverkarnas branschorganisation Kosmetik- och hygienföretagen anser att utfasning av mikroplaster måste ske genom att företagen själva på frivillig basis och i egen takt hittar alternativ till mikroplaster i sina produkter. Det säger Peter Jansson, som är sakkunnig på Kosmetik- och hygienföretagen. - Mikroplast i kosmetik, där finns det inte belagt att just det skulle vara ett specifikt problem. Det är ju också det som man måste visa om man inför ett nationellt förbud att just det här bidraget innebär en belastning som vi måste ta itu med. Medan Barack Obama satt som president i USA skrev han under en lag som syftar till att förbjuda mikroplaster i just hygienartiklar och kosmetika. Flera delstater i USA ska också ha infört förbudet. Inslaget i P4 Kristianstad kan in höra via länken nedan. Tumnagel
90.0°
+
Emmy Zettergren
0

Skoda överraskar med ännu vassare Octavia RS
Får 245 hästar

Innan det var dags att sätta tänderna i julskinkan skickade Skoda ut information och bilder på nya Octavia i RS-utförande. Då snackades det om att bilen med sina 230 hästar minsann var den starkaste Octavian någonsin, vilket inte riktigt stämde. I början av 2015 släppte man ju nämligen en specialversion som hade exakt samma effekt. Detta verkar Skoda nu vilja trumfa och man gör det med Octavia RS 245 som precis som namnet avslöjar har 245 hästar. Nu har man en Octavia som är den starkaste någonsin, och den ersätter alltså den RS-version med 230 hästar som visades upp i december. Under huven sitter det en tvåliters turbofyra som förutom ovan nämnda hästar har ett vridmoment på 370 newtonmeter. Till maskinen kopplas en sjustegad dubbelkopplingslåda, vilket är första gången för RS. Sexpetad manuell låda finns också för den som vill vispa själv. Bilen får även en mekanisk och elektroniskt kontrollerad VAQ-diffbroms. 0-100 km/h ska gå på 6,6 sekunder och toppfarten är 250 km/h. Chassiet är sänkt med 14 millimeter och har en 38 millimeter bredare spårvidd bak om man jämför med föregångaren, vilket jag antar innebär den gamla bilen och inte den som presenterades i december. ESC-systemet med Sport-läge och körprofilsväljaren Performance Mode Select är standard. Det adaptiva chassit Dynamic Chassis Control (DCC) finns på tillvalslistan. RS 245 får blanksvarta detaljer i grillen, svarta backspeglar och svarta avgaspipor. Även 19-tummarna i hjulhusen är svarta. Strålkastarna som är adaptiva har full LED-teknik. Även dimljus, bakljus och skyltbelysning har LED i sig. Det ska även sitta ett vassare avgassystem på som ska ge lite roligare ljud. Premiär blir det på bilmässan i Genève nästa månad. Försäljningen i Sverige drar igång i april men några priser har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0
2016

Scout-versionen av nya Skoda Octavia är här
Högre markfrigång, plast runt hjulhus och fyrhjulsdrift

I går fick vi ta del av Skodas sportiga RS-version av nya Octavia. I dag är det dags att presentera den inte lika sportiga men mer terrängvänliga versionen Scout. Köper man modellen med den beteckningen får man som väntat plast runt hjulhusen, en något högre markfrigång och hasplåtar i plast (hasplastar?). Fyrhjulsdrift är också det standard. Under huven kan man välja mellan tre olika turboladdade fyror - en bensinare på 1,8 liter som ger 180 hästar och två tvålitersdieslar med antingen 150 eller 184 hästar. Nytt är att man kan få den svagare dieseln med sjustegad DSG-låda. Tumnagel
35.8°
+
Bobby Green
0

Skoda rullar ut den starkaste Octavian hittills
RS facelift är här

I slutet av oktober visade Skoda upp nya Octavia och även om det säkert är en jättetrevlig bil var det inte så många som var överens med det nya utseendet, speciellt dess ansikte. Nu är det som det är och antingen växer det ju mer man ser bilen eller så kommer man för alltid att avsky det. Har man mycket pulver under huven så kanske man i alla fall kan köra snabbt förbi de som inte gillar den. Då passar nog RS-versionen bäst, och nu är den här i kombi- och sedanutförande. Lite mer kraft gör detta till den starkaste Octavian hittills. Specialversionen Octavia RS 230 från början av 2015 som också har samma effekt verkar Skoda ha glömt bort. Precis som tidigare kan man välja om man vill tanka diesel eller bensin. Den förstnämnda bjuder precis som innan på 184 hästar ur en turbomatad tvåliters fyra som driver framhjulen eller alla fyra om man lägger till en slant. Denna gör 0-100 km/h på 7,9 sekunder och förbrukningen anges till 0,45 liter per mil. Den fyrhjulsdrivna versionen fås endast med sexstegad DSG, väljer man den framhjulsdrivna går det även att välja sexpetad manuell låda. Bensinaren är även den en tvålitersmaskin med turbo och numera ger den 230 istället för 220 hästar. Det ryktas även om att en ännu starkare version med 245 hästar kommer att presenteras nästa år. Bilen gör 0-100 km/h på 6,7 sekunder och den är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Förbrukningen anges till 0,65 liter per mil. Standard sitter det en sexpetad manuell växellåda men en sexstegad DSG med dubbelkoppling finns på tillvalslistan. Precis som tidigare är det endast dieseln som går att få med fyrhjulsdrift. I övrigt har ingenjörerna sänkt RS-versionerna med 15 millimeter samt ökat spårvidden bak med 30 millimeter. Rödmålade bromsok är på plats och 17-tumsfälgar är standard, 18 eller 19-tummare går att få från fabrik om man så vill. Bilen har progressiv styrning, Dynamic Chassis Control, ett par olika körlägen att välja mellan och en så kallad Performance Sound Generator som ska få det att låta tuffare i kupén. Tillval som tur är, så välj inte den. Nya RS börjar säljas i början av nästa år, men till vilket pris vet vi tyvärr inte än. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

BMW presenterar nya 5-serie
En försiktig utveckling av föregångaren

I går sipprade ett par bilder på nya BMW 5-serie ut på nätet och i dag är bilen i sedan-utförande som utlovat officiell. Som tidigare nämnt anammar femman en del av sjuans utseende och växer till sig lite grann. Förändringarna utseendemässigt från föregångaren är inte astronomiska men det är lite renare linjer här och var. Insidan är i princip sig lik men BMW lovar att det har skett mycket under skalet. Bland annat har bilen bantat 100 kilo, 70 av dessa kommer från chassiet som numera bygger på CLAR-plattformen. Ingenjörerna har bland annat byggt om fjädringen och använt sig mer av aluminium än tidigare, allt för att förbättra både komforten och vägegenskaperna. Det finns fyra olika versioner att välja mellan när det kommer till fjädring - standard, sport, elektroniska dämpare och det sistnämnda plus aktiva krängningshämmare. Under huven kommer det från start att finnas två bensinare och två dieslar. 530i är den minsta bensinaren och den har en tvålisters fyra på 248 hästar. 540i har istället en rak sexa på 3.0 liter och 335 hästar. Vill man bränna diesel är det 520d med tvålitersmotor eller 530d med trelitersmotor som gäller. Senare kommer även 530e som är en plug-in hybrid som kombinerar en turbomatad tvålitersfyra med en elmotor. Den får en total effekt på 249 hästar oh 420 Newtonmeter och ska nöja sig med 0,2 liter per mil. Vill man ha kraftigare doningar är det M550i xDrive som gäller. Den har en V8:a på 4,4 liter som lämnar 455 hästar. 0-100 km/h går här på raska fyra sekunder blankt, vilket faktiskt är snabbare än dagens M5. Sent 2017 kommer nya M5 som väntas få omkring 600 hästar och fyrhjulsdrift. I övriga versioner är alltid bakhjulsdrift standard men drivning på alla fyra finns som tillval. På den listan finns även möjligheten att få Integral Active Steering som på BMW-språk betyder fyrhjulsstyrning. Åttastegad automatlåda är standard till alla motorer förutom 520d som får en sexpetad manuell låda. Nya femman är 36 millimeter längre, sex millimeter bredare och två millimeter högre än föregångaren. Hjulbasen har även vuxit med sju millimeter. De nya måtten har bland annat gjort att bagagerummet har vuxit med tio liter, där går det numera in 530 liter. Det ska även vara lite bättre benutrymme i baksätet. I övrigt får bilen ungefär samma instrumentpanel som i 7-serien och även en del teknik hämtas därifrån, möjligheten att kontrollera mittkonsolen med gester är en sådan. Det finns även lite självkörande teknik som gör det möjligt för bilen att följa andra trafikanter och den ska även klara av att köra om på egen hand. Precis som hos storebror kan den även parkera in i ett garage själv genom ett knapptryck på nyckeln. Försäljningen drar igång i februari nästa år. Priser och mer information hittar ni på länken nedan. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Seat visar äventyrligare Ateca i Paris
Det här är Ateca X-Perience

På bilmässan i Paris kommer Seat att visa upp Ateca X-Perience - en äventyrligare version av tillverkarens första SUV. Den här får ännu bättre markfrigång, stabilare fjädring, andra stötfångare och exklusiva 18-tumsfälgar skodda med allterrängdäck. Under huven sitter en tvåliters turbodiesel på 190 hästar parad till en sjustegad dubbelkopplingslåda som i sin tur fördelar ut kraften på alla fyra hjul. Bilen lackas även i olivgrönt för att sticka ut i mängden. Några priser har vi tyvärr inte för tillfället, för Seats övriga X-Perience-modeller är påslaget runt 30 000 kronor vilket det borde vara här med. Ateca kostar från 209 400 kronor. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Mercedes presenterar en E-Klass som klarar terräng
Volvo V90 Cross Country har fått konkurrens

Att smälla på lite plast runt hjulhusen, höja markfrigången med några centimeter och montera en "hasplåt" i plast kan låta barnsligt, men recept fungerar och folk älskar dessa något märkliga tingestar som inte är en SUV men heller ingen vanlig kombi. Få verkar dock använda bilarna till att tugga grusväg i Norrland utan att det verkar mest vara skrapa fälgar mot trottoarkanter i stan som gäller. Något som även avspeglas i Mercedes pressbilder på bilen, där det inte finns en enda där bilen är i miljön den är skapad för. Nåväl, modellen kallar man i alla fall för E-Klass All Terrain och det här är alltså en bil för dig som inte vart så sugen på Volvos nykomling V90 Cross Country, eller något liknande från de andra tillverkarna. Fyrhjulsdrift är såklart standard och bilen får även luftfjädringen Air Body Control. Den är 35 millimeter högre än en vanlig E-Klass och höjer man upp fjädringen till max får man en markfrigång på 156 millimeter. En bit efter V90 CC dock som har hela 210 millimeter. Bland körlägena finns det nu även ett All-Terrain-läge som när det är aktiverat ställer in bilen för lite offroadkörning. Inledningsvis erbjuds modellen endast med ett motoralternativ - E220d vilket innebär en fyrcylindrig tvåliters diesel på 191 hästar och 400 Newtonmeter. Den kopplas till den niostegade automatlådan 9G-Tronic. 0-100 km/h ska gå på åtta sekunder och toppfarten anges till 231 km/h. Senare i år kommer det starkare dieselalternativet E350d med sexcylindrig motor. E-Klass All Terrain har premiär på bilmässan i Paris. När den kommer till Sverige och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Peugeot 5008 blir SUV
Inte längre en MPV

Peugeot 5008 var fram tills i går en sjusitsig MPV men från och med nu blir det andra bullar. I dag presenteras den nämligen i ny skrud, som SUV. Nytt utseende, mer attityd och ett snäpp högre markfrigång. Bilen mäter in på 4,64 meter i längd vilket är elva centimeter längre än föregångaren. Hjulbasen anges till 2,84 meter, något som ska ge passagerarna i baksätet gott om plats för att dingla med benen. Alla säten går att fälla och de två längst bak går även att plocka ur helt. Gör man det kan man lasta hela 1 060 liter. Man kan även få in grejer som är upp till 3,2 meter långa om man fäller alla säten hela vägen fram, även passagerarsätet alltså. Bilen är utrustad med den senaste generationen av Peugeot i-Cockpit som innebär skärm både för instrumenthuset och infotainmentsystemet. Den framför föraren mäter 12,3 tum medan pekskärmen i mitten är på åtta tum. Under huven finns fyra olika bensinalternativ och sex olika dieslar. Effektspannet ligger mellan 100 till 180 hästar där den sistnämnda är en tvåliters diesel. Världspremiär blir det på bilmässan i Paris i slutet av denna månad, lanseringen sker nästa vår. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Nya Audi A5 och S5 Sportback visas upp
För den som vill ha mer plats än coupén men vägrar sedan

I början av sommaren presenterade Audi nya A5 och S5 i coupé-utförande och nu är det dags för det något rymligare Sportback-syskonet att göra entré. Nästa månad har bilen premiär på mässan i Paris och så här ser den alltså ut. Inga direkta överraskningar utan samma yxiga och kantiga formspråk som syskonen är det som gäller. Undertill är det samma MLB-plattform som för coupén, men hjulbasen har förlängts från 2,76 meter till 2,82 vilket bland annat ger lite mer benutrymme i baksätet (2,4 centimeter). I bagagen ska man få in 480 liter. Motormässigt är det dock samma alternativ som i lillebror, instegsalternativet blir gasdrivna g-tron med tvålitersmotor, 167 hästar och 270 Newtonmeter. Över den finns ytterligare två versioner av samma motor med 187 respektive 248 hästar. S5 blir det starkaste bensinalternativet med sin turbomatade trelitersmotor på 350 hästar och 500 Newtonmeter. Fyra dieselmotorer erbjuds och där sträcker sig effekten från 187 till 281 hästar, den sistnämnda bjuder även på monstervridet 620 Newtonmeter. Bilen driver på framhjulen eller alla fyra beroende på vilken motor du väljer. För växlandet står antingen en sexpetad manuell låda, en sjustegad med dubbelkoppling eller en en åttastegad automat. Bilen lanseras i början av nästa år och priset för en A5 Sportback 2.0 TDI 190 hästar är 372 000 kronor. S5 Sportback börjar på 628 000 kronor. Tumnagel
43.8°
+
Bobby Green
0

Peugeot presenterar hetare version av 3008
GT får 180-hästars diesel

Bilder på vad som såg ut som en hetare version av Peugeot 3008 dök upp på webben och genast började det spekuleras om det var en GTI-version på gång. Det var det, nästan. Det här är 3008 GT och den får en tvåliters turboladdad dieselfyra på 180 hästar under huven. Motorn är samma som sitter i 308 GT och till den kopplas en sexstegad automatlåda. Utseendemässigt får bilen 19-tummare i hjulhusen, ett lite fränare kjolpaket och en tvåtons-lack. Insidan smyckas med lite roligare detaljer och ratten får en flat botten. När bilen börjar säljas och vad den då kommer att kosta framgår tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Volkswagen Golf GTI Clubsport S är här
Snabbare än BMW M4 på Ringen

Wörthersee-träffen i Österrike är igång och precis som utlovat har Volkswagen där presenterat en ännu vassare version av Golf GTI Clubsport - Golf GTI Clubsport S. Den har fått mer effekt, mindre vikt och ännu sportigare köregenskaper. Och den kan även stoltsera med något riktigt viktigt - sin tid runt Nordschleife på Nürburgring. Bilen klockade nämligen in på 07:49:21 vilket förutom att ge den titeln snabbaste framhjulsdrivna produktionsbil på banan även innebär att den slagit bilar som Honda Civic Type R (7:50.63), BMW M4 (7:52) och Dodge Challenger SRT Hellcat (7:51.51). Hondan har lika mycket effekt men de andra två har betydligt mer, M4:an pumpar ur sig 450 hästar medan Hellcaten har hela 707 hästar. Clubsport S har samma turbomatade tvålitersfyra under huven men effekten har skruvats upp från 265 till 310 hästar. Vridet anges till 380 Newtonmeter. Drivningen sker fortfarande endast på framhjulen och man växlar med hjälp av en manuell sexpetad låda. Ingenjörerna har lyckats skrapa bort ytterligare 30 kilo jämfört med vanliga Clubsport och detta bland annat genom att kasta ut baksätet, montera ett mindre batteri, plocka bort lite isolering och att skippa hatthyllan. Vågen stannar efter detta på 1 280 kilo. I övrigt har man filat ytterligare på chassiet och även lagt till en "Nürburgring Setting" bland körprogrammen som ställer in bilen optimalt för just denna bana. Endast 400 stycken exemplar kommer att tillverkas, 100 stycken är redan tingade för Tyskland och Storbritannien får 150 så det blir tyvärr inte så många över till oss andra. När modellen börjar säljas och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0
Nästa sida