m

Nu får Vois sparkcyklar blinkers och regplåtar
Voiager 4 blir lite trafiksäkrare

Det pratas ju ofta om att elsparkcyklar är en rätt irriterande del av stadsmiljön. Nu kanske de blir lite mindre irriterande då Voi börjar placera ut deras senaste modell Voiager 4. Den största nyheten är att modellen har blinkers så att de blir lättare att se vart den är på väg. I Göteborg kommer man även att påbörja ett test med registreringsskyltar på fordonen, detta är alltså Vois egna och inte något som Transportstyrelsen har hittat på. Tanken är att det ska bli enklare för invånarna att rapportera oansvarig parkering och körning. Fordonen har också fallsensorer så att Voi vet om de ligger ner och då potentiellt ligger i vägen för andra. Voiager 4 har även sensorer för ljud och denna data planerar Voi att dela med sig av till kommuner i realtid. Man planerar även för sensorer som kan mäta utsläppsnivåer. Den nya modellen ska hålla betydligt längre och Voi räknar med en livslängd på fem år. Den har också fått bättre dämpning och starkare motor. Noggrannheten för vart fordonet befinner sig har också blivit bättre, från 15-30 meter ner till en meter. Det hjälper så klart användare att hitta dem lättare, men även geofenching för hastighet och parkering blir bättre. Batteriet i Voiager 4 kan bytas på plats och har dubbla kapaciteten mot föregångaren. Voi passar också på att berätta att man just nu har rabatt om man köper deras månadsabonnemang på 3,6 eller 12 månader. Gör man det så får man betala 399 kronor i månaden istället för 549 kronor i månaden. Tumnagel
45.1°
+
Roger Åberg
0

Audi A6 e-tron blir inte första bilen på nya PPE-plattformen
Q6 e-tron kommer först från Audi

Häromdagen skrev vi om nya Audi A6 e-tron concept och ni blev lyriska. Vi fattade det som att A6:an skulle bli första bilen ut på nya plattformen, men så blir det inte. J1-plattformen är den som Porsche har tagit fram, i samarbete med Audi, och som vi har fått se Porsche Taycan och Audi e-tron GT på. PPE-plattformen är framtagen av Audi, i samarbete med Porsche, och den kommer vi att få se betydligt fler bilar på den närmsta tiden. Men det dröjer. Från Audis håll så kommer nya Q6 e-tron att bli den första bilen på plattformen och den kommer att presenteras under andra halvan av 2022 så vi får ge oss till tåls en smula där. Först 2023 kommer A6 e-tron. Men det trevliga är att Audi lovar att den färdiga A6:an kommer att vara väldigt lik konceptet. Plattformen delas som sagt med Porsche och först ut från dem är troligen en elektrisk version av Macan, men en större elektrisk SUV kommer troligen också som då ersätter Cayenne. Dessa två är storsäljare för Porsche och för att få ihop utsläppssiffrorna och kunna ha kvar 911 och 718 som fossil behöver de två SUVarna att komma relativt snart. Panamera säljer typ ingenting längre tack vare Taycan. Personligen så hoppas jag att Porsche utnyttjar plattformen och också levererar en personvagn i stil med A6 e-tron. Varför inte liksom? PPE-plattformen är skapad för bilar i B, C och D-segmentet så en A4 e-tron lär komma också. Även mindre premiumbilar kan komma, men hur prioriteringen ser ut där är ännu inte klart. Gemensamma nämnaren för plattformen är inte så mycket storlek utan premium, plattformen har en del saker som MEB-plattformen inte har som riktigt snabb laddning och 800 V. Efter 2024 är tanken att man inte längre ska ha två olika plattformar utan då ska alla bilar som släpps rulla på den nya SSP-plattformen. Tumnagel
38.3°
+
Roger Åberg
0

Apple är miljövänliga när de inte packar med laddare
Sparar tydligen 861 000 ton koppar, zink och tenn

Som bekant slutade Apple packa med någon laddare när iPhone 12 släpptes i butiker. Många har säkert en laddare eller två övers i någon låga någonstans, men vissa har dåligt med det eller köper sin första iPhone och behöver därför köpa en ny. Men miljömässigt verkar det vara rätt vettigt då Apple nu påstår sparar 861 000 ton av koppar, zink och tenn genom att inte längre packa med någon laddare med sina telefoner. På grund av detta har paketen också blivit mindre vilket innebär minskad användning av kartong samt att de får plats med 70 procent fler enheter på samma utrymme. Apple nämnde också att de reducerade sin CO2-utsläpp från 25,1 miljon ton i 2019 till 22,6 miljon ton under 2020 och minskat sin energiförbrukning med 13,9 miljoner kWh. Tumnagel
60.5°
+
Frode Wikesjö
0

Fransmän kan få 2500 euro om de byter skrotbilen mot elcykel
Nytt förslag för att sänka utsläppen av koldioxid

I Frankrike har det lagts fram ett förslag som innebär att ägare av fossildrivna bilar kan få en ersättning på 2500 euro, motsvarande lite över 25.000 kronor, om de skrotar bilen och istället köper en elcykel. Förslaget är framtaget för att få bort gamla skrotbilar från franska gator och uppmuntra till ett lite mer miljövänligt transportsätt. Det är också en del i Frankrikes mål minska utsläppen av koldioxid till 2030 jämfört med nivåerna på 1990-talet. Skulle Frankrike rösta igenom förslaget skulle landet vara det första som ger ersättning för skrotbilar för att istället köpa elcyklar uppger French Federation of Bicycle Users (FUB). Deras ordförande Olivier Schneider säger vidare om förslaget: "For the first time it is recognised that the solution is not to make cars greener, but simply to reduce their number." Tumnagel
60.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple satsar på trädplantering
Restore Fund ska minska koldioxiden i atmosfären

Apple har dragit igång en ny miljöfond där man tillsammans med Conservation International och Goldman Sachs ska satsa på att återplantera träd som är tänkta att minska koldioxiden i jordens atmosfär. Apple kommer tillsammans med sina partners att satsa 200 miljoner dollar i något som man kallar för Restore Fund. Träden man planerar att plantera tror man kommer att minska koldioxiden i vår atmosfär med minst en miljon ton per år, något som ska motsvara årsutsläppet av koldioxid från cirka 200.000 bilar. Apples miljöchef Lisa Jackson säger om Restore Fund: "Nature provides some of the best tools to remove carbon from the atmosphere. Forests, wetlands, and grasslands draw carbon from the atmosphere and store it away permanently in their soils, roots, and branches. Through creating a fund that generates both a financial return as well as real, and measurable carbon impacts, we aim to drive broader change in the future — encouraging investment in carbon removal around the globe. Our hope is that others share our goals and contribute their resources to support and protect critical ecosystems." Restore Fund är en del av Apples plan att till 2030 bli ett koldioxidneutralt företag. Tumnagel
52.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ducati har skippat planerna på en elmotorcykel
Tror inte det är vad Ducati-fansen vill ha

Det har nu gått över två år sedan Ducati uppgav att man var i det närmaste klara med att börja producera en elmotorcykel men sedan dess har det varit väldigt tyst om detta från företagets sida. Anledningen till det är att Ducati verkar ha skrinlagt planerna på en elmotorcykel då man inte tror att en sådan kan uppfylla de krav en köpare förväntar sig av en Ducati-motorcykel. I en intervju med MCN säger Ducatis säljchef Francesco Milicia, till vänster på bilden ovan, följande om en eventuell elmotorcykel från företaget: "We are thinking and working on electric. We are part of a group that’s going quickly towards electrification and it’s a good opportunity for Ducati.Will we produce an electric Ducati soon? No. We think that for the kind of machine we produce now, an electric motorcycle cannot guarantee the pleasure, the range, the weight etc that Ducati riders expect." Milicia säger vidare att man tillsammans med andra företag i Volkswagen-koncernen istället undersöker bland annat syntetiska drivmedel för att hitta ett sätt att sänka utsläppen på sina fordon: "We are also looking carefully at other solutions for zero or minimal emissions, such as synthetic fuel. Other brands in our group such as Porsche are looking at it and it’s something we are looking at in the medium term." Det verkar med andra ord att de som går och väntar på att införskaffa sig en elektrisk Ducati-motorcykel kan få vänta ett tag. Det är givetvis inte alls omöjligt att en sådan modell kommer att dyka upp i framtiden men det ser just nu inte ut som om Ducati själva har planerat någon sådan i en nära framtid. Tumnagel
29.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in när en varan röjer runt på 7-11
Var den sugen på människo-käk?

Här kan ni kolla in hur det såg ut när en jättelik varan av okänd anledning gled in på ett 7-11 i Thailand och började ställa till med oreda där. Det hela skedde i Nakhon Pathom-provinsen som ligger cirka fem mil från landets huvudstad Bangkok. Efter att butikspersonalen larmade polis som i sin tur tillkallade varan-specialister ska varanen ha fångats in och därefter blivit utsläppt i sin naturliga miljö. Varför varanen gav sig in i 7-11-butiken vet man inte men det spekuleras att det kan bero på att den var ute efter mat då tillgången på denna i dess naturliga miljö kan ha minskat på grund av torka. Tumnagel
42.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Korta inrikesflygningar förbjuds i Frankrike
Om sträckan går att färdas med tåg

I helgen röstade Frankrike igenom ett förslag som innebär att inrikesflygningar vars sträcka går att färdas på under 2,5 timmar med tåg kommer att förbjudas. Anledningen till förbudet är en del av av en större fransk plan där man vill kapa landets koldioxidutsläpp med 40 procent till 2030 jämfört med nivåerna som rådde på 1990-talet. Frankrikes industriminister Minister Agnes Pannier-Runacher säger till Europe 1 Radio om den nya lagen som förbjuder kortare inrikesflygningar: "We know that aviation is a contributor of carbon dioxide and that because of climate change we must reduce emissions. Equally, we must support our companies and not let them fall by the wayside." Dagen innan beslutet om förbud för korta inrikesflygningar klubbades igenom hade franska staten uppgett att man kommer att ge Air France 4 miljarder euro som bland annat ska täcka upp inkomstbortfallet som skett på grund av covid-19-pandemin. Tumnagel
83.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

SkiStar testar eldriven pistmaskin
Blir först i skandinavien med det

SkiStar har som första företag i skandinavien börjat testa en eldriven pistmaskin, något som på sikt kan minska utsläppen från deras anläggningar om maskiner som dessa börjar användas där framöver. Det handlar om den eldrivna pistmaskinen Husky eMotion från företaget Prinoth. Förutom att vara eldriven ska den med sina 7 ton även vara den lättaste pistmaskinen på marknaden. Pistmaskinen har en driftstid på cirka tre timmar på en batteriladdning. Enligt SLAO, Svenska Skidanläggningars Organisation, stod utsläppen från pistmaskinerna för 70% av skidanläggningarnas totala utsläpp under 2019/2020, något som alltså borde kunna minska markant om man gick över till eldrivna pistmaskiner. Här nedan hittas ett videoklipp på Prinoths Husky eMotion. Tumnagel
57.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Stockholm vill införa laddning av elbil på alla gatuparkeringar
Inom tre år även på varannan plats i garage

2030 har Stockholm som mål att ha en utsläppsfri trafik i innerstaden. För att detta ska bli möjligt krävs färre bilar som släpper ut avgaser och fler eldrivna bilar. Men dessa måste ju laddas, och då måste även laddningen fungera smidigt och bra. Därför har nu Stockholm stad lanserat ett samarbetsprojekt med Scania, Volkswagen och elnätsbolaget Ellevio. Målet är att alla gatubaserade parkeringsplatser i Stockholm stad ska ha en laddstolpe för elbil till 2030. Inom tre år ska även hälften av alla parkeringsplatser i garage också ha en laddstolpe. Tumnagel
62.8°
+
Bobby Green
0

Samerådet kritiska till tester för att blockera solen
Vill inte att tester ska ske i samiska områden

Förra året blev det känt att det amerikanska universitetet Harvard ska börja utföra tester för att utvärdera så kallad solstrålningsmodifiering, tester som skulle utföras vid Svenska rymdaktiebolaget (SSC) anläggningar i Kiruna. Syftet med testerna är att undersöka hur solstrålningsmodifiering, även kallat "solar engineering", eventuellt skulle kunna fungera. Solstrålningsmodifiering är en kontroversiell idé som går ut på att man med hjälp av partiklar som släpps ut i atmosfären ska blockera en del av solens strålar, något som man på sikt hoppas skulle kunna sänka jordens medeltemperatur och förhindra den globala uppvärmningen. Samerådet ställer sig dock kritiska till solstrålningsmodifiering och har nu skickat ett brev till Harvard-universitetet där man uppger att man inte vill att testet ska ske i samiskt område. Åsa Larsson-Blind, vice president i Samerådet, säger till Vetenskapsradion angående solstrålningsmodifiering: "Nu är det dags att ta ett steg tillbaka och ställa tillbaka till ett hållbart samhälle som är på naturens premisser, säger hon och pekar på behoven av att i stället minska utsläppen av växthusgaser." Harvards experiment med solstrålningsmodifiering i Kiruna är planerade att börja någon gång i år. I ett första steg kommer forskarna att släppa upp en testballong i Kiruna som ska lyfta till 20 kilometers höjd. Vid detta test kommer det inte att släppas ut några partiklar utan då är det tänkt att forskarna bara ska genomföra olika mätningar. Skulle det hela falla väl ut så kanske man fortsätter i ett andra steg av experimentet där man planera att släppa ut två kilo icke skadligt kalciumkarbonat från väderballonger. Detta skulle eventuellt kunna ske någon gång under hösten 2021 eller våren 2022. Tumnagel
34.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volkswagen kommer inte utveckla fler fossilmotorer
Följer Audi och Mercedes

Att det är elbilar som gäller nu är väl ingen hemlighet, men än är fossilmotorn inte riktigt död. Men snart så. Biltillverkarna tjänar, just nu, betydligt mer pengar på att sälja bilar med fossilmotorer än elmotorer. Volkswagen säger öppet att man kommer att fortsätta sälja bilar med fossilmotorer så länge man kan och att dessa kommer att betala för övergången till eldrift. Så man stretar emot så länge man kan. Men att lägga stora pengar på att utveckla fossilmotorn verkar det inte vara tal om. Flera tillverkare har sagt att man inte kommer att utveckla nya motorer och nu är det Volkswagen som berättar att det inte är troligt med helt nya fossilmotorer. Utveckla de man redan har kommer man dock fortsätta att göra och det måste man göra eftersom det kommer en ny utsläppsstandard kallad Euro 7 som motorerna måste klara. Exakt vad den standarden innebär är inte presenterat ännu. Hur hård den standarden kommer att vara avgör om fossilmotorn kommer att leva efter 2025 i Europa. Enligt Mercedes, som också är tveksamma till att de kommer att göra någon ny motor, så kan en hård Euro 7-standard betyda att det i princip blir omöjligt att registrera en fossilmotor i EU efter 2025 och då är loppet så att säga kört. Tumnagel
51.7°
+
Roger Åberg
0

Luftkvaliteten på Hornsgatan bara marginellt bättre
Bilister struntar i miljözon

I januari förra året infördes en miljözon på Hornsgatan i Stockholm. Den innebär att bilar med dålig avgasrening inte skulle få köra här. Nu har Stockholms stad utvärderat vad denna zon har bidragit med och resultatet visar att luftkvaliteten har förbättrats, men bara marginellt. Anledningen till att den inte är fantastisk är för att det finns ingen övervakning av zonen och för att bilisterna inte följer reglerna. Utsläppen av kväveoxider har minskat med två procent jämfört med ett år utan klimatzon och utsläppen av koldioxid har minskat med 0,5 procent. Om bilisterna hade följt reglerna skulle kväveoxiderna istället ha minskat med elva procent och koldioxidutsläppen med tre procent. De kommande åren ska reglerna skärpas ytterligare och från och med nästa år måste alla bilar som kör här klara Euro 6-kraven. Tumnagel
33.2°
+
Bobby Green
0

Koldioxidutsläpp från nya bilar har minskat rejält
Anledningen är laddbara bilar

Ett pressmeddelande från Trafikverket visar att det har skett en rekordstor minskning av koldioxidutsläpp från nya bilar. Under 2020 har koldioxidutsläppen från nya personbilar jämfört med 2019 minskat från 120 gram per kilometer i snitt till 93 gram. Detta kan vi tacka de laddbara bilarna för och förra årets nybilsregistrering visar att en av tre bilar var en batteribil eller laddhybrid. Och även de bilar som inte är laddbara har blivit energieffektivare. Här sjönk siffran från 132 till 126 gram per kilometer. Totalt minskade utsläppen av växthusgaser från vägtrafiken med cirka nio procent eller drygt 1,3 miljoner ton. 90 procent av detta beror dock på den minskade trafiken i och med den rådande pandemin. Tumnagel
55.6°
+
Bobby Green
0

Nya Renault Mégane som laddhybrid börjar säljas
Blir din för 334.900 kronor

I september förra året började nya Renault Mégane att säljas, men inte laddhybriden. Nu är det dock dags även för den och på prislappen står det från 334.900 kronor. För pengen får man Mégane Sport Tourer E-TECH Plug-in Hybrid (laddhybriden erbjuds endast som kombi) och under skalet på den finns en drivlina som består av en förbränningsmotor, en elmotor och ett batteripack på 9,8 kWh. På bara el ska man kunna ta sig upp till fem mil och toppfarten är då 135 km/h. Den blandade förbrukningen anges till 0,13 liter per mil och utsläppet till 29 gram per kilometer. Finns alltså att köpa nu. Det går även att privatleasa modellen för 3550 kronor per månad. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

USA är nu officiellt tillbaka i Parisavtalet
Välkomna tillbaka

Under gårdagen återanslöt USA officiellt till FN:s klimatavtal från 2015, det så kallade Parisavtalet. USA lämnade formellt avtalet under hösten men USA:s nya president, Joe Biden, har nu alltså hoppat på Parisavtalet igen. Eftersom USA är en av världens största ekonomier och världens näst största utsläppsland känns det väl rätt väsentligt att USA nu är med i avtalet igen. Joe Biden kommer under våren också bjuda in de största utsläppsländerna till ett internationellt klimatmöte. Syftet med Parisavtalet är att världens länder ska försöka hålla den globala temperaturökningen till under två grader och arbeta för att den ska stanna på 1,5 grader. Tumnagel
95.3°
+
Frode Wikesjö
0

Vestas presenterar världens största vindturbin
Har 115,5 meter långa rotorblad

Det danska vindkraftsföretaget Vestas har visat upp sin senaste vindturbin V236-15.0 MW vilken ska vara världen största och mest kraftfulla vindturbin. Turbinen är försedd med tre stycken 115,5 meter långa rotorblad vilka ger en rotordiameter på 236 meter. Turbinen har en kapacitet på 15MW och ska kunna leverera 80GWh per år. Det räcker till att förse cirka 20.000 europeiska hushåll med el. Elen som en vindturbin produceras skulle spara in 38.000 ton koldioxid per år jämfört med om denna producerades av fossildrivna kraftverk, något som motsvarar utsläppen från 25.000 bilar enligt Vestas. Vestas planerar att installera en första prototyp av V236-15.0 MW under 2022 och ta denna i drift i 2024. Tumnagel
51.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida