LIVE 17:00 Microsoft visar upp Windows 11
m

Husqvarna presenterar robotgräsklipparen Ceora
Satellitstyrd gräsklippare kan klippa åtta fotbollsplaner

Husqvarna har nu presenterat sin proffsgräsklippare Ceora, en satellitkontrollerad robotgräsklippare som är avsedd för att klippa stora gräsytor. Husqvarna Ceora kräver inga så kallade slingor utan kontrolleras istället av satellitnavigeringssystemet EPOS, ett system som sägs ha en precision på 2 - 3 centimeter. Robotgräsklipparen ska ha kapacitet att klippa gräsytor på upp till 50.000 kvadratmeter, något som motsvarar ungefär åtta fotbollsplaner. Husqvarna kommer att börja sälja de båda modellerna Ceora 544 och Ceora 546 under första kvartalet 2022. Vad de kommer att kosta finns det än så länge inga uppgifter om. I videoklippet här nedanför kan ni kolla in när Robin Birberg från Husqvarna snackar lite mer om utvecklingen av Ceora. I faktarutan längst ner i artikeln hittas även tekniska specifikationer för Husqvarnas nya robotgräsklippare. Tumnagel
46.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Japan ska bygga ett överljudsplan för passagerare
JAXA och flera japanska storföretag i nytt samarbete

Den japanska rymdmyndigheten JAXA har meddelat att man tillsammans med flera av landets företag ska utveckla ett nytt överljudsplan avsett för passagerartrafik. Förutom JAXA så kommer Mitsubishi, Kawasaki, Subaru samt IHI vara inblandade i utvecklingen av nästa generations överljudsplan. Dessutom kommer även Japan Aerospace Exploration Association (JADC) och The Society of Japanese Aerospace Companies (SJAC) medverka i utvecklingsarbetet. JAXA uppger att modellen man siktar på att utveckla ska kunna transportera 36 - 50 passagerare i hastigheter på runt MACH 1,6. Det kan jämföras med Concorden, en flygplansmodell som togs ur drift för snart 20 år sedan, som kunde ta 100 passagerare och hade en topphastighet på Mach 2,04. JAXA har bedrivit forskning om överljudsplan sedan i slutet av 1990-talet. Man säger sig bland annat ha utvecklat teknik som ska ska kunna sänka ljudet på den så kallade ljudbommen med 50 procent jämfört med Concorde-planen. Någon gång runt 2030 förväntas JAXA och de inblandade företagen kunna visa upp resultatet av det arbete som nu ska påbörjas. Tumnagel
43.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

IKEA ska öppna småbutiker
Utan några varor

TT rapporterar att IKEA planerar att öppna ett gäng mindre butiker runtom i Sverige i år. Tanken är att dessa mindre butiker ska komplettera de stora varuhusen där kunder ska kunna få hjälp med planering av exempelvis kök eller garderobsinredning samt att beställa hem varor och inte ha några produkter som man kan köpa med sig direkt. Det IKEA vill försöka åstadkomma med dessa butiker är att komma närmare deras kunder i städer och platser där de i dag inte har fysisk närvaro. Den första butiken ska öppnas mot slutet av sommaren i Ingelsta Shopping i Norrköping. Vilka andra platser ska få dessa butiker har inte IKEA avslöjat ännu. Samtliga butiker är en del av ett utvecklingsprojekt så butikerna som nu öppnas till en början ses som temporära. Tumnagel
44.4°
+
Frode Wikesjö
0

US Navy lägger ner planerna på att utveckla en railgun
Lägger pengarna på annan vapenutveckling istället

The Drive rapporterar att den amerikanska flottan har lagt ner planerna på att utveckla en så kallad railgun, ett vapen som använder elektromagnetism istället för krut för att avfyra projektiler. US Navys utveckling av en railgun ska ha pågått sedan 2005. Inför nästa års budget ska US Navy dock inte ha avsatt några pengar för fortsatt utveckling av sådana vapen. Det verkar finnas flera anledningar till varför man nu verkar lägga ner utvecklingen av railgun-vapen. Bland annat så ska US Navy i dagsläget bara ha tre stycken fartyg där sådana skulle kunna installeras. Vidare anses räckvidden på vapnet, som beskrivs ligga på mellan 80 - 160 kilometer vara förhållandevis kort om man jämför med så kallade hypersoniska vapen. US Navy har bland annat tagit fram det hypersoniska vapnet Common Hypersonic Glide Body (C-HGB) vilket har en räckvidd på över 2500 kilometer, ett vapen man planerar att installera på vissa fartyg fram till 2023. Här nedan hittas två videoklipp där railgun-vapen testas. Tumnagel
31.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Porsche startar batterifabriken Cellforce
Ska göra batterier till racerbilar

Porsche har meddelat att man planerar att starta en batterifabrik i tyska Tübingen vilken kommer att få namnet Cellforce. Cellforce kommer primärt att tillverka batterier för racerbilar och andra högprestanda-bilar. Det handlar med andra ord inte om den typen av massproduktion som till exempel Tesla så kallade "gigafactories" pysslar med. Porsches forsknings- och utvecklingschef Michael Steiner säger om den nya batterifabriken: "In terms of production, [it] will be small compared to all the gigafactories you know, so we are looking forward to have around 100 MWh a year as production capacity—it could be slightly more. In terms of cars it should fit for, let me say, 1,000 cars a year. The kind of cells we look for are designed for motorsports and for high-performance derivatives of existing cars, so itx27s a very tailored cell technology for high-performance solutions." Porsche kommer att driva Cellforce tillsammans med den tyska batteritillverkaren Customcells, ett företag som startade 2012 och som utvecklar litiumjon-batterie-paket. Någon gång runt 2024 hoppas Porsche kunna börja installera Cellforce batterier i eldrivna racerbilar. Tumnagel
39.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Läckt dokument pekar på att OnePlus blir dotterbolag till Oppo
Ska dock fortsätta vara någorlunda fristående

Förra veckan blev det känt att Oppo och OnePlus inlett lite närmare samarbete, men specifikt hur inbakningen skulle se ut klargjordes aldrig. Nu har mästerläckaren Evan Blass delat med sig av lite läckta interna dokument som klargör hur företagsstrukturen mellan Oppo och OnePlus kommer se ut. I dokumenten, som ni har i Twitter-inlägget nedan, kan vi läsa att OnePlus kommer bli ett dotterbolag till Oppo, men kommer fortsätta agera fristående från moderbolaget. Hur detta kommer påverka slutkunden återstår att se. OnePlus och Oppo har tidigare delat designer på telefoner och har sedan en tid tillbaka delat forsknings- och utvecklingsresurser. Troligtvis kommer OnePlus fortsätta att leverera flaggskeppstelefoner varje halvår och ett gäng midrange-lurar i Nord-serien i tid och otid. Tumnagel
31.3°
+
André Stray
0

Volvo och Northvolt startar bolag tillsammans
Ny fabrik ska leverera batterier till Volvo och Polestar

Två svenska bolag gör nu gemensam sak när Volvo och Northvolt startar bolag tillsammans. Syftet är att utveckla och producera "mer hållbara batterier som är skräddarsydda för nästa generations helt elektriska Volvo- och Polestar-bilar". Första delen blir att inrätta ett forsknings- och utvecklingscenter som ska ligga i Sverige och vara igång 2022. Detta center ska utveckla battericeller och teknik för att få in dessa i bilar, och då speciellt Volvo och Polestars bilar. Man ska även bygga en gigafabrik tillsammans som ska få en kapacitet på 50 GWh per år och denna ska vara igång 2026. Men innan denna är byggd och klar så ska Volvo köpa battericeller motsvarande 15 GWh per år från Northvolts fabrik i Skellefteå. Detta ska man göra från och med 2024. Detta ska lösa Volvos behov av batterier i Europa. – Genom att samarbeta med Northvolt säkrar vi leveransen av högkvalitativa, mer hållbara battericeller för våra helt elektriska bilar, säger Håkan Samuelsson, VD och koncernchef för Volvo Car Group. – Samarbetet med Northvolt kommer också göra att vi kan stärka vår utvecklingskapacitet internt. Den första bilen som kommer att använda battericeller utvecklade av det nya bolaget kommer att sitta i nästa generation av XC60. Det kan alltså vara så att vi får vänta till 2026 innan vi får en elektrisk XC60. Vart den nya fabriken ska ligga är inte fastställt, men man tror att den kommer att sysselsätta 3000 personer. Tumnagel
64.1°
+
Roger Åberg
0

Jaguar Land Rover ska göra vätgasdriven Defender
Ska börja testas i slutet av året

Jaguar Land Rover håller på och utvecklar en version av sin Defender-modell med vätgasdrivna bränsleceller. Modellen kommer att bli en del av det som Jaguar Land Rover arbetar med under sitt så kallade "Project Zeus", ett program där man pysslar med att utveckla vätgasbaserade drivsystem till sina bilar. Den vätgasdrivna Defender-modellen är en del i företagets arbete att nå nollutsläpp från sina bilars avgaser fram till 2036 och bli helt koldioxidneutrala till 2039. Jaguars bränslecells-chef Ralph Clague säger om den nya satsningen: "We know hydrogen has a role to play in the future powertrain mix across the whole transport industry, and alongside battery electric vehicles, it offers another zero tailpipe emission solution for the specific capabilities and requirements of Jaguar Land Rover’s world class line-up of vehicles. The work done alongside our partners in Project Zeus will help us on our journey to become a net zero carbon business by 2039, as we prepare for the next generation of zero tailpipe emissions vehicles." Den vätgasdrivna Defender-modellen är under utveckling nu och Jaguar Land Rover hoppas kunna börja testa den i Storbritannien någon gång runt året slut. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

E3 2021 Resident Evil: Village får DLC
Men mycket mer än så vet vi ej

I går kväll höll Capcoms ett litet E3-event som inte hade jättemycket spännande i sig. En sak som de nämnde dock var at det kommer mer grejer till Resident Evil: Village. Förutom att utvecklingen av detta extramaterial är på gång så fick vi inte mycket mer konkret information än så. Mer information ska istället komma senare vilket ju inte direkt är någon sexig E3-nyhet. Tumnagel
38.6°
+
Frode Wikesjö
0

Rare har gått tillbaka till ruta ett med Everwild
Siktar på release tidigast 2024

Rare visade upp Everwild i november 2019 och spelet fick lite mer tid i strålkastarljuset under Microsofts E3-show förra året. Arbetet verkade gå framåt, men under årets Xbox-show lös spelet med sin frånvaro. Och det kan dröja tills vi får se spelet igen. Enligt VideoGamesChronicle har spelets creative director lämnat Rare och i samband med detta har Rare gått tillbaka till ritbordet med spelets design. Enligt VCG ska Rares fokus på att leverera ett spel utan strider satt käppar i hjulet för utvecklingen då det hela inte verkat funka på gameplaynivå. Och ett spel utan rolig gameplay är inte så lockande i slutändan. Av det vi fått se hittills av Everwild har varit väldigt lovande och det hela har sett riktigt intressant ut, så det är lite tråkigt att vi inte kommer få spela den versionen av spelet. Förhoppningsvis kommer Rare och gänget lyckas knäcka nöten och spelet lär dyka upp igenom i sinom tid. När vi kommer få se spelet ordentligt nästa gång är okänt, men det verkar som att utvecklarna siktar på release 2024 som tidigast. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

Apple anställer Ulrich Kranz till sin bilsatsning
Veteran som arbetat på BMW, Faraday Future och Canoo

Nyhetsbyrån Bloomberg rapporterar att Apple har anställt veteranen Ulrich Kranz till sin bilsatsning "Project Titan". Kranz har tidigare arbetat på BMW i över 30 är, där han bland annat varit med och utvecklat BMW i3 och i8, såväl som under en kort tid arbetat på elbilsföretaget Faraday Future. Efter det var han även med och grundade och ledde elbilsföretaget Canoo. Apple verkar ha varit sugna på att köpa Canoo förra året men så blev aldrig fallet. I och med sin anställning av Kranz kommer dock Apple ändå att få tillgång till kompetensen hos en av grundarna till Canoo. På Apple sägs Ulrich Kranz bli en av de näst högsta cheferna för Apples bilsatsning. Project Titan leds av Doug Field som under några år arbetade med att leda arbetet med Apples utveckling av datorer. Därefter gjorde han ett inhopp hos Tesla på några där han ledde arbetet med att utveckla Model 3 för att sedan återvända till Apple och deras bilsatsning. Tumnagel
36.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google har en AI som designar nya AI-chip
Gör det betydligt mycket snabbare än människor

Google har släppt en ny rapport där man beskriver hur man utvecklar maskinlärningsteknik som kan designa nya chip för artificiell intelligens. Enligt Google är deras AI lika bra eller bättre på att designa AI-chip som deras mänskliga chip-utvecklare. AI:n kan också göra detta betydligt mycket snabbare än människor. Utvecklingsarbetet med att ta fram ett AI-chip som skulle tagit ett mänskligt team flera månader att göra kan Googles AI nu göra på några timmar. Google uppger att deras "Chip-AI" bland annat varit med och utvecklat nästa generations av Googles AI-processor TPU (Tensor Processing Unit), ett chip som används i många av Googles AI-inriktade projekt. Det spekuleras om att AI:s som dessa skulle kunna användas för att upphäva den så kallade Moores Lag, ett uttryck från 1970-talet som säger att antalet transistorer på ett chip fördubblas vartannat år. Det betyder inte att AI:n kanske skulle kunna lösa de rent fysiska begränsningarna som det innebär att få in mer transistorer på varje chip. Istället skulle AI:n kanske hitta vägar att förbättra ett chips prestanda på sätt som inte människor hittills upptäckt. Tumnagel
41.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så här gör du för att få ett vaccinpass
TT visar vägen

I dag gav EU:s ministerråd grönt ljus för det gemensamma vaccinpasset vilket innebär att det nu inte finns några formella hinder kvar för att passet ska bli verklighet. Myndigheten för digital utveckling säger dock att man bör ha koll på vad som gäller för varje land man tänker besöka då det är upp till varje mottagarland att besluta om det är en eller två vaccindoser som gäller för inresande. Från och med den första juli ska man kunna få ett vaccinpass som man ska hämta från covidbevis.se. Initialt kommer beviset endast visa om och hur mycket du är vaccinerad mot COVID-19. Men tanken är att vaccinpasset vid ett senare tillfälle även ska visa senaste testresultatet och om eller när man har haft COVID-19 . TT har skrivit en kort punktlista för hur man går tillväga och den kan du hitta i faktarutan nedan. Tumnagel
38.5°
+
Frode Wikesjö
0

EA utsatta för hackerattack
Källkod till FIFA-spel, Frostbite och annat stulet

Den stora spelutvecklaren EA har drabbats av ett datorintrång. Vid intrånget uppges det att företaget blivit av med källkoden till spel som FIFA 21 och FIFA 22 samt Frostbite, spelmotorn som används i bland annat FIFA-, Madden- och Battlefield-spelen. Enligt EA handlar det inte om en ransomware-attack. Istället verkar den eller de som ligger bakom intrånget nu sikta på att sälja källkoden på den svarta marknaden. Enligt ett inlägg i ett hackerforum ska de obehöriga ha kommit över runt 780GB data från EA. Förutom källkod till spel och Frostbite ska den stulna datan även inkluderat diverse utvecklingsverktyg som EA använder. EA säger i ett uttalande att ingen spelardata försvunnit vid intrånget. Här nedan hittas hela uttalandet från EA till Motherboard: "We are investigating a recent incident of intrusion into our network where a limited amount of game source code and related tools were stolen. No player data was accessed, and we have no reason to believe there is any risk to player privacy. Following the incident, we’ve already made security improvements and do not expect an impact on our games or our business. We are actively working with law enforcement officials and other experts as part of this ongoing criminal investigation." Tumnagel
32.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apples Testflight kommer till macOS
Testprogrammet funkar snart även på datorer

I slutet av gårdagens WWDC-keynote från Apple så meddelade man att det skulle komma lite uppdateringar till deras utvecklingsmiljö Xcode. Bland dessa nämndes att Xcode-utvecklade program till macOS nu kommer att få stöd för Apples testprogram Testflight. Testflight är ett testprogram som sedan 2010 gett utvecklar möjlighet att testa sina iOS-appar publikt. Nu kommer Apple även att börja betatesta denna möjlighet med macOS-program som är utvecklade med Xcode Cloud. Ni hittar mer specifika nyheter för utvecklare i Apples pressmeddelande som hittas på länken här nedanför. Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ratchet & Clank: Rift Apart är ett visuellt mästerverk
Vi har spelat det nya äventyret

Ratchet & Clank-serien har alltid varit mig varm om hjärtat. Jag var lite sen på PS2-tåget, men när jag väl införskaffade mig Sonys andra stora spelkonsol blev Ratchet & Clank: Going Commando en av de första titlarna jag betade av. Kombinationen av teknisk framgång, mångsidigt gameplay med massvis med vapen och utmanande plattformshoppande kändes verkligen helrätt. Med Rift Apart var förhoppningarna skyhöga och efter ett par genomspelningar kan vi konstatera att Ratchet och Clanks nya äventyr är något som måste upplevas för alla med Playstation 5. TL;DR: Har du ett PS5 så måste du lägga vantarna på Ratchet & Clank: Rift Apart illa kvickt. Tumnagel
46.6°
+
André Stray
0

Det går att göra appar på iPadOS 15
Snart går hela processen att genomföra på en iPad

I kommande iPadOS 15 kommer det för första gången att bli möjligt att göra appar och publicera dessa direkt till App Store. Med hjälp av Swift Playgrounds på kommer iPadOS 15-användare att kunna koda appar till både iPhone och iPad för att sedan publicera dessa i Apples app-butik App Store. Det ryktades förra året om att Apples utvecklingsmiljö Xcode var på gång redan till iPadOS 14 men så blev aldrig fallet. Apple verkar för tillfället "nöja" sig med att göra iPadOS 15 kompatibelt med sin lite enklare utvecklingsmiljö Swift Playgrounds. 9to5Mac skriver att det kan innebära att det kan finnas saker som fortfarande kanske går att göra bättre med Xcode på Mac-datorer. Exakt hur det ligger till med det är dock än så länge oklart. Hur som helst, framöver kommer app-utvecklare inte att vara helt låsta till mac-datorer för att göra appar till iOS och iPadOS. Det kanske kan vara intressant för en del app-utvecklare då iPad blir mer och mer lik en traditionell laptop för varje ny generation som Apple släpper. Tumnagel
42.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple, Google, Microsoft och Mozilla samarbetar
För att ta fram en gemensam vision för tillägg

De stora utvecklarna av webbläsare, Apple, Google, Microsoft och Mozilla, har börjat samarbeta för att ta fram en gemensam plattform för webbläsartillägg. Detta nybildade initiativ kallar de för WebExtensions Community Group och denna gruppens mål är att göra utvecklingen av tillägg enklare för utvecklare. Detta vill de göra genom att ta fram en gemensam funktionskärna och gemensamma API:er samt behörigheter. De ska också specificera en gemensam arkitektur som ska förbättra prestanda samt hålla skadliga tillägg borta från webbläsarna. Det de inte kommer göra är dock att ta fram en specifikation som dikterar alla aspekter av tilläggsplattformen eller redan befintliga implementeringar. De vill fortfarande att webbläsarna ska fortsätta innovera på egen hand och de vill att varje webbläsare ska behålla sina egna tilläggsbutiker med egna tekniska, gransknings- samt redaktionsriktlinjer. Du hittar den nybildade gruppens mål via länken nedan. Tumnagel
68.3°
+
Frode Wikesjö
0

King of Fighters 15 skjuts upp till 2022
Covid osv

King of Fighters 15 skulle egentligen släppas i år, men utvecklarna SNK har nu meddelat att det inte kommer ske. Fightingspelet kommer i stället släppas under första kvartalet 2022. I ett uttalande om situationen berättar utvecklarna att det hela beror på att hemmajobb i samband med coronarestriktionerna satt käppar i hjulet för utvecklingen och det hela har tagit lite längre tid än planerat. Mer specifikt sägs detta: The development timeline we set out to reach in the beginning has been affected by the ever-still rising cases of COVID-19 within Japan. We have made the ultimate decision in the end that the product’s quality must come first, and so with that decision comes an altered release window. We sincerely ask for your kind patience and understanding as our development teams continue to work hard on KOF XV as we draw closer to its release. Detta är förstås lite tråkigt för fans av spelserien, men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. Tumnagel
37.1°
+
André Stray
0

Creative Assembly går vidare från Total War: Three Kingdoms
En till stor uppdatering, sen får det vara nog

Total War: Three Kingdoms för två år sedan och sedan dess har spelet byggts ut med flera stora uppdateringar och en rad DLC:s. Nu verkar det vara dags för Creative Assembly att vända blicken framåt och har meddelat att de kommer trappa ner utvecklingen av spelet efter släppet av den senaste stora patchen. Patch 1.7.1 som nu är tillgänglig blir spelets sista och förbättrar spelet på en rad olika punkter som spelets community bett om samt ändringar till kampanjkartan och lite annat smått och gott. Fans av Three Kingdoms, eller mer specifikt spelets miljö, kommer dock få mer av det goda. Creative Assembly meddelar att de skiftat fokus till ett nytt projekt baserat på Romance of the Three Kingdoms, men specifikt vad det handlar om går utvecklarna inte in på. Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0

Echtra Games går vidare från Torchlight 3
Lämnar över ansvaret till Perfect World

För några månader sedan blev det känt att mobilspelsjätten Zynga köpt upp Torchlight 3-utvecklarna Echtra Games. Det spekulerades då en hel del om hur framtiden såg ut för det senaste Torchlight-spelet och spelserien i allmänhet och nu har vi fått lite mer information om situationen. Echtra Games har skrivit ett inlägg på spelets hemsida där de berättar att de kommer gå vidare med andra Zynga-relaterade projekt och att deras arbete med Torchlight 3 är över. Torchlight 3-utvecklingen och Torchlight-IP:t har bytt händer och kommer hanteras av Perfect World. I sitt inlägg skriver Echtra Games-chefen Max Schaefer detta: We absolutely enjoyed our time with Torchlight III, and only hope for the best for the future of the franchise. We are grateful for the opportunity to have worked on it. But more than that, we owe a huge debt of gratitude to all of you who took this journey with us. We had ups and downs, but through it all, we learned so much, and a lot of that credit goes to all of you. Through thick and thin, you gave generously of your time, provided expert and valuable feedback, and made the trip enjoyable and worthwhile for all of us at Echtra. We hope you’ll keep tabs on us in the future, because we’re doing some incredibly exciting things that you’ll be very interested in. We look forward to seeing you on the other side, and will certainly keep tabs on Torchlight III. Thank you again for everything, we love you, we love Torchlight, and we will always cherish the memories! Huruvida Torchlight 3 anses vara "färdigt" av Perfect World återstår att se. Det kan hända att någon annan spelstudio tar över vidareutvecklingen av spelet, men Perfect World har ännu inte sagt något om läget ännu. Tumnagel
36.0°
+
André Stray
0

Microsoft visar AI som hjälper till med programmeringen
OpenAI:s GPT-3-algoritm ger kodförslag i Power Fx

Förra året köpte Microsoft rätten att exklusivt kunna använda OpenAI:s artificiella intelligens GPT-3 i kommersiella applikationer. Det var då oklart vad Microsoft planerade att använda GPT-3 till men nu vet vi lite mer om det. Under Microsofts utvecklarkonferens Build 2021 som startade igår visade man upp den första applikationen där GPT-3 kommer att användas. Det handlar om en slags assistent som kan ge förslag till enklare programmering i Microsofts programmeringsspråk Power Fx, ett enklare scriptspråk som Microsoft presenterade tidigare i år. GPT-3 är en AI-algoritm som tar input i form av textfrågor och sedan försöker besvara dessa med vad den tror är det mest passande svaret. I applikationen där GPT-3 används i Power Fx så kan användaren få förslag på passande funktioner som kan utföra det som användaren vill att programmet ska utföras. Ni kan kolla in ett exempel på hur det hela kan se ut i exemplet hör ovanför. Charles Lamanna, corporate vice president för Microsoftss low code application-plattform säger i en kommentar till att GPT-3 nu kan hjälpa till med kodandet i Power Fx: "Using an advanced AI model like this can help our low-code tools become even more widely available to an even bigger audience by truly becoming what we call no code." Målet med att använda AI i programmering är bland annat att i stort sett vem som helst ska kunna göra enklare former av programmering. På så sätt hoppas Microsoft kunna frigöra arbetstid från utbildade programmerare så att dessa kan ägna sin tid åt att programmera mer komplexa saker vilka artificiella intelligenser än så länge inte klarar av. Tumnagel
39.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft och Qualcomm släpper ARM-baserad dator
En minidatorn framtagen för utvecklare

Qualcomm har utvecklar en dator tillsammans med Microsoft vilken specifik är framtagen för olika typer av utveckling. Det handlar om en ARM-baserad historia som kallas för "Snapdragon Developer Kit". Qualcomm skriver om datorn i ett pressmeddelande: "This is the latest collaboration between Qualcomm Technologies and Microsoft to strengthen resources for developers who are recompiling, optimizing, and testing applications for Windows 10 devices powered by Snapdragon compute platforms. In September 2020, Microsoft announced the expansion of its App Assure Program to Windows 10 on Arm PCs powered by Snapdragon compute platforms, as well as the optimization of Microsoft Edge, Microsoft Teams, and Visual Studio Code. " Varken Qualcomm eller Microsoft har uppgett vad minidatorn har för specifikationer och inte heller vad den kommer att kosta när den börjar säljas av Microsoft senare i sommar. Idag börjar dock Microsofts utvecklarkonferens Build och det är väl inte helt omöjligt att vi får reda på lite fler detaljer om "Snapdragon Developer Kit" då. Tumnagel
40.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Idag börjar Microsoft Build
Kolla in det live här

Idag drar Microsofts årliga utvecklarakonferens Build igång och den så kallade keynoten kan ni kolla in live via YouTube här ovanför. Precis som de flesta andra tillställningar nu för tiden så kommer även Build att arrangeras helt digitalt. Utvecklare och andra kommer under tre dagar kunna ta del av nyheter på utvecklingsfronten från Microsoft olika plattformar. Exakt vad vi har att förvänta oss har det inte läckt ut så mycket information om än så länge. Dyker det upp något intressant så lär vi väl skriva om det här lite senare idag eller i morgon. Microsoft Build kickar igång 17:00 här ovanför och nedan hittas utvecklarkonferensens webbplats. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Huawei släpper HarmonyOS den 2 juni
Typ Android fast utan Googles tjänster

När USA bestämde sig för att svartlista Huawei tvingades företaget mer eller mindre att ta fram ett eget operativsystem då de inte kunde använda ett vettigt Android längre. Efter många om och men har Huawei nu spikat ett lanseringsdatum för deras egna mobila operativsystem som är en vidareutveckling av HarmonyOS. Detta operativsystem kommer lanseras den 2 juni och Huawei räknar med att runt 200 miljoner enheter kommer köra HarmonyOS innan årets slut. Hur fördelningen mellan telefoner och andra enheter som kan köra HarmonyOS ser ut har Huawei dock ej klargjort. HarmonyOS delar en hel del funktionalitet med Android men saknar allt som är kopplat till Googles tjänster. Därav är det svårt att se om Huaweis HarmonyOS-telefoner kommer få någon större genomslagskraft i västvärlden och det återstår väl att se hur mycket de kommer satsa på att marknadsföra telefonerna här. Tumnagel
35.0°
+
Frode Wikesjö
0

I dag släpps svenska Mad Skills Motocross 3
Heja Umeå!

Den Umeåbaserade spelutvecklaren Turborilla lanserar i dag mobilspelet Mad Skills Motocross 3 till både iOS och Android. Detta tredje spel i Mad Skills Motocros-serien ska erbjuda en förbättrad spelupplevelse, uppgraderad 3D-grafik, regelbundna online-tävlingar, verklighetstrogna motorcyklar, massor med delar som kan uppgraderas och ett oändligt antal valmöjligheter för att anpassa din åkare samt motorcykel. Utvecklarna ska ha konsulterat både spelseriens spelare men också professionella motocrossförare under spelets utveckling. En animerad trailer för spelet kan beskådas ovan och lite gameplay kan hittas nedan. Tumnagel
46.2°
+
Frode Wikesjö
0

Snap köper upp WaveOptics för 500 miljoner dollar
Företaget som fixat tekniken till Spectacles

Snap, företaget bakom Snapchat, har köpt upp augmented reality-företaget WaweOptics för 500 miljoner dollar. Detta var något som blev känt i samband med att Snap presenterade den fjärde generationen av sina glasögon Spectacles förra veckan. WaveOptics pysslar med att utveckla olika typer av AR-lösningar och det är även de som försett Spectacles 4 med AR-teknik. Tekniken som WaveOptics utvecklar kallas för "waveguide" och innebär att man kan visa virtuella objekt som ett lager på transparent glas. WaveOptics grundades i brittiska Oxford 2014 och deras utvecklingsverksamhet tros bli kvar där. Huruvida företaget kommer att fortsätta arbeta med teknik även till andra företag efter man köpts upp av Snap finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
36.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google startar utvecklarsajten Dev Library
Med exempel och kod som går att kolla in

Det sker som bekant en hel del utveckling på Google och nu har man startat en tjänst där mycket av detta har samlats. Google skriver i ett blogginlägg att mycket av deras utvecklingsarbete publicerats på en lång rad plattformar, alltifrån GitHub till Medium, och att man med Dev Library velat skapa en plats som samlar allt detta på en och samma plats. I blogginlägget skriver Google: "What makes the Developer Library unique is that each piece featured on the site is reviewed, in detail, by a team of Google experts for accuracy and relevancy, so you know when you view the content on the site it has the stamp of approval from Google." På Dev Library finns olika exempel och kod uppdelat i kategorierna "Machine Learning", "Flutter", "Firebase", "Angular", "Cloud" och "Android". Man skriver även i blogginlägget att fler kategorier kan tillkomma i framtiden. Arbetar du själv med utveckling inom några av dessa områden så kan du säkert hitta matnyttiga grejer på Dev Library vilket hittas på länken här nedanför. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Aerion stänger ner sin verksamhet
Det bidde inget överljudsplan

Den amerikanska flygplanstillverkaren Aerion har meddelat att de kommer att avveckla företaget. Aerion har sedan 2004 utvecklat ett framtida överljudsplan för passagerartrafik men detta verkar med andra ord aldrig lyfta mot skyarna. Så sent som i början av året uppgav Aerion att man planerade att börja sälja modellen AS2 någon gång under 2026. AS2 skulle bli ett överljudsplan som skulle kunna flyga 8 - 12 passagerare i hastigheter på upp till Mach 1,4. Det skulle göra att en flygning mellan New York och London skulle ta cirka 4,5 timmar. Anledningen till Aerion nu stänger ner uppges bero på att man inte lyckats skrapa ihop kapital för sin fortsatta utveckling och existens. Vad som kommer att hända med de tillgångar som finns i företaget idag finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
31.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Respawn snackar dyra skins i Apex Legends
Det kostar att göra spel

Respawn har levererat ett riktigt trevligt battle royale-spel med Apex Legends. Spelet erbjuder massvis med trevligt gameplay som du får tillgång till utan att betala en krona, men när det kommer till kosmetiska grejer har utvecklarna fått en hel del kritik på sistone. Bland annat har spelare ansett att Respawn varit lata genom att sälja exklusiva skins som egentligen bara är gamla skins i nya färger samt att prislappen på skinsen har varit väldigt höga. Just nu säljs skins i Apex-butiken för närmare 180 kronor, vilket många anser vara lite för högt. Nyligen körde Respawn en AMA på spelets subreddit där frågan om hur utvecklarna ser på spelets intäktsgenerering. Svaret blev ett fyrdelat sådan där Respawn lyfte att de fortfarande vill fokusera på gameplay först, vilket är tydligt då allt gameplayrelaterat i spelet går att låsa upp genom att spela, men när det kom till prissättning får vi leva med ett ickesvar. Respawn skriver att spelutveckling kostar pengar samt att arbetet med skins är mer omfattande än vad man tror. Bland annat skrivs detta: Content creation costs - As much as people think we can turn cosmetics out easily because our competition outputs content at a high rate, our team is much smaller and spends more time on our skins. The part of the equation people miss is the expense side of the people we have working on these things and the fact that we canx27t work 24/7. Itx27s more expensive than people think in terms of number of people and hours because people donx27t factor in tons of back and forth on concept, QA, ideation, creation, etc. Pricing - As mentioned, we think about this constantly and itx27s tough because we want Apex to be around for a loooooong time. Us being able to continue to make the game depends on operating a healthy business. Wex27re hoping players understand this is something wex27re working hard to balance, but when you consider the full picture, itx27s a tough challenge. Therex27s a lot players want from the Apex Universe, therex27s a lot we want to give, but we canx27t do that unless wex27re a healthy business at the end of the day. New Game Modes, Maps, Features all come at a cost wex27re trying to support. Även om det är lite utav ett icke-svar så är det ändå förståeligt att Respawn resonerar som de gör, men trots det är det svårt att sticka under stolen med den nuvarande prissättningen. En del spelare argumenterar för att prissättningen gör köp av skins svårmotiverat och om skinsen var lite billigare hade de kunnat tänka sig att köpa skins oftare. Hur känner ni? Borde skins vara billigare, eller känner ni att den nuvarande prissättningen är rimlig? Och hur ofta brukar ni köpa skins? Tumnagel
36.8°
+
André Stray
0
Nästa sida