m

Nu är den här - den eldrivna Hummern
Världens första eldrivna super-pickup

Eldrivna versioner av den klassiska bilmodellen Hummer har funnits i många år. Dock har det då handlat om såna där små saker i plast som barnen åker omkring i. Nu presenteras även en version för vuxna, och den benämns som världens första eldrivna super-pickup. Tumnagel
50.2°
+
Bobby Green
0

Sony visar upp gränssnittet i PS5
Ser bra ut!

Det är en månad kvar till release och Sony har hittills levererat information om Playstation 5 som hur kraftfull enheten är, hur mycket den kommer kosta och hur stor den är. Frågan om hur konsolens nya gränssnitt kommer vara har varit oklar, men nu har Playstation-gänget äntligen gett oss en ordentlig genomgång av UI-upplevelsen. I den elva minuter långa videon ovan får vi se att det skett en rad ändringar från PS4 till PS5. Bland annat en tjusigare inloggningsskärm för när man startar konsolen från sömnläge där vi får välja vem det är som ska spela. Vi får även skåda nya kontrollcentret, som vi kommer komma åt genom att klicka på Playstation-knappen på kontrollen, och där kommer vi kunna se vilka vänner som är online, aviseringar och annat. Ovanför kontrollcentret kommer det finnas massvis med rutor och dessa erbjuder spelrelaterade nyheter, senast tagna skärmdumpar samt aktiviteter i spel. Det sistnämnda är rätt intressanta då det är genvägar till aktiviteter i spel som specifika banor eller utmaningar, vilket ska göra det busenkelt för spelaren att komma igång med sitt spelande. Vid 8:30-strecket får vi skåda den nya huvudmenyn och den har gjorts om en skvätt från PS4-menyn. Här har vi möjlighet att välja mellan olika tillgängliga spel och varje titel har en egen hub-sida där du får tillgång till allt som kan vara intressant. Vidare har media-appar fått en egen sektion i huvudmenyn, men detta är inget vi får se i detalj. Utöver detta får vi skåda lite hjälpmedel, delningsfunktioner, party chatt-grejer, Tumnagel
46.6°
+
André Stray
0

Amazon visar upp sin första helt eldrivna transportbil
Ett samarbete med Rivian

För lite mer än ett år sedan skrev vi att Amazon hade beställt 100.000 stycken eldrivna transportbilar från Rivian. Nu visar man upp den färdiga produkten som är helt specialanpassad efter Amazons behov. Bilarna har hyllor i lastutrymmet, förstärkta dörrar för bättre säkerhet och dubbla skärmar som kan visa en 360-graders kameravy runt bilen. Vad det sitter för batteripack i golvet framgår inte men på en laddning ska man kunna ta sig omkring 24 mil. De första bilarna ska börja rulla ut på vägarna i USA nästa år. 2022 är målet att 10000 av de beställda bilarna ska vara i drift, 2030 ska resterande 90.000 också vara ute. Tumnagel
43.2°
+
Bobby Green
0

Einride visar uppdaterad version av självkörande lastbilen
Kommer i fyra stycken olika versioner

Sommaren 2017 visade den svenska startupen Einride upp den självkörande eldrivna lastbilen Pod. Nu har man uppdaterat fordonet som kommer att säljas i fyra stycken olika versioner - 1 till 4. 1 är tänkt att användas i inhägnade områden där maxhastigheten är 30 km/h. 2 är av samma princip men kan även köras på allmänna vägar. 3 toppar 45 km/h och är tänkt för större vägar och nummer 4 som klarar 85 km/h ska kunna köra på motorväg. 1 och 2 går att reservera nu och leverans ska då ske någon gång nästa år. Bokningen kostar 10.000 dollar. När man väl fått sin Pod kommer 1:an kosta 18.000 dollar i månaden och 2:an 19.000 dollar. I priset ingår en frakthanteringsplattform och operatörer som både fjärrstyr och övervakar Pod:arna. 2022-2023 kommer nummer 3 och 4 att lanseras och de kommer då kosta 20.000 respektive 22.500 dollar i månaden. Båda dessa har mer avancerade sensorer vilket gör att prislappen går upp lite. Alla Pod:ar har radar, lidar och kameror som ser 360 grader. De kan laddas automatiskt och fjärrstyras. Lastkapaciteten är 15 stycken pallar och totalvikten ligger på 26 ton. Räckvidden på en laddning anges till mellan 13 och 18 mil. De första exemplaren kommer att tillverkas i Göteborg. Jämfört med konventionella alternativ ska företagen enligt Einride kunna minska sina koldioxidutsläpp med 90 procent och minska sina transportkostnader med upp till 60 procent om de använder sig av dessa. Tumnagel
42.7°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört nya Kia Sorento
Stort och snyggt men inte riktigt premium

En Kia är svår att älska men lätt att gilla. Så är det även med nya Kia Sorento som man liksom gillar väldigt mycket som en kompis men som aldrig kommer att bli din passionerade partner. Men ibland är det mycket bättre med en bra vän än ett stormigt förhållande. Så här frän kommer inte Kia Sorento att vara i Sverige. Tyvärr! Nya Kia Sorento har fått en ny look som inte är lika rund som föregångaren. Attityden är klart bättre och jag tycker att man har lyckats få till en amerikansk känsla som ändå är bra och fungerar i Europa. Looken är inte riktigt lika fläskig som på den amerikanska storsuven Telluride, men det känns att de hör ihop. I USA har man dock vågat tuffa till specifikationerna en smula och erbjuder bilen i en X-line-version med mindre krom och svarta fälgar vilket kan blir rätt hiphop och coolt, men antar att svenska barnfamiljer inte riktigt är redo för det. Mest utstickande är de nya baklysena Tumnagel
38.2°
+
Roger Åberg
0

Nu är den här - Volkswagen ID.4
Kostar från 514.900 kronor

Nu kommer nästa modell i Volkswagens ordentliga elbilssatsning - ID.4. Det här är en SUV med slimmad taklinje för den som behöver lite mer plats än den som erbjuds i ID.3. Inledningsvis erbjuds den i två stycken versioner - ID.4 1st som kostar från 514.900 kronor och mer utrustade ID.4 1st Max som blir din för 614.900 kronor. På dessa priser kan man sen dra av 60.000 kronor i klimatbonus. Båda två som lanseras nu baseras på ID.4 Pro Performance som har 204 hästar, drivning på bakhjulen och ett batteripack på 77 kWh som har en räckvidd på 52 mil. 0 till 100 km/h går på 8,5 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 160 km/h. Nästa år lanseras en fyrhjulsdriven version med ännu högre effekt. Det går att privatleasa modellen och det kostar 5425 kronor i månaden. Säljstarten är idag och de första leveranserna ska ske runt årskiftet. Fyra färger finns att välja mellan - Blue Dusk Metallic, Glacier White Metallic, Honey Yellow Metallic och Mangan Grey Metallic. Av dessa två versioner finns det 27.000 stycken exemplar, när de är slut så erbjuds istället ett antal förkonfigurerade modeller. ID.4 har takräcke och dragkrok som standard och på den får man hänga upp till ett ton. Bilen mäter 4,58 meter på längden, 1,85 på bredden, 1,63 på höjden och har en hjulbas på 2,76 meter. I bagagerummet får man in 543 liter, fäller man baksätet går det istället in 1575 liter. Markfrigången anges till 21 centimeter. Laddar gör man via en laddbox hemma eller på en laddstation längs med vägarna. Laddboxen som kallas för ID. Charger finns i tre stycken versioner, kostar 4.349 kronor och har en laddningseffekt på 11 kW. Snabbladdar man på station kan man få upp till 32 mil på 30 minuter om man laddar med 125 kW. Läs allt om ID.4 i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Storbritannien vill tidigarelägga förbudet mot fossilbilar
Från 2040 till 2030

Storbritannien har sedan tidigare sagt att nya bensin- och dieselbilar ska förbjudas från 2040. Nu vill landets premiärminister Boris Johnson att detta ska börja gälla redan från 2030 istället. Planerna kring detta väntas offentliggöras någon gång senare i år. Regeringen hoppas att det nya förbudet ska leda till att fler elbilar kommer ut på vägarna och att landet ska få en grön ekonomisk återhämtning efter pandemin. Tumnagel
63.3°
+
Bobby Green
0

Därför är färgen på nya bilar så tråkig
Över hälften är svarta eller vita

Titta dig omkring när du är ute på vägarna nästa gång. Hur många av bilarna som du ser är svarta, vita eller gråa? Typ alla kan det kännas som ibland. Vad är det för fel på lite färg? CNBC tog och kollade upp detta och enligt uppgifter från BASF var det fyra stycken färger som dominerade på bilar förra året. 39 procent var vita, 16 procent var svarta, 13 procent var gråa och 10 procent var silvriga. Jättekul. Men varför är det på detta viset? Enligt undersökningen är det tråkiga svaret att dessa färger "matchar med allt" och att de inte kommer att bli omoderna. Många är extremt oroliga att ett urballat färgval som exempelvis mörkblå (ironi) skulle kunna göra bilen svårsåld när det väl är dags att byta. Bilarna är också enklare att sälja så de som står i bilhallarna är också neutralt färgsatta för att inte skrämma iväg kunder. Jag förstår att man kanske inte vill ha en gul bil med gröna prickar på sig, men lite färg har väl aldrig skadat? Vilken är er favoritfärg på bil? Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Trailer för Pixie
Jakten på det gudalika dödsknarket

En ordentlig trailer har släppts för den kommande brittiska actionkomedin Pixie. I filmen får vi möta Pixie, spelad av Olivia Cooke, som planerar en rackabajsare till kupp för att hämnas sin avlidne mor, men det hela går åt fanders och hon korsar i stället vägar med två unga män, en massa knark och gangsterpräster. Pixie släpps i framtiden. Tumnagel
39.8°
+
André Stray
0

Nu är det trafikvecka igen
Håll hastigheten - alltid

Mellan den 14 och 20 september genomför polisen vad de kallar för trafikveckan. Under denna vecka kommer extra mycket kontroller att sättas upp och fokus ligger på hastigheten, som allt som oftast är för hög på våra vägar. Ungefär hälften av alla bilister kör för fort och skulle alla bara hålla hastigheten kan ungefär 100 liv per år räddas. Så, tänk till lite extra i trafiken och håll hastigheten, inte bara denna vecka utan alla veckor. Tumnagel
51.9°
+
Bobby Green
0

Nu rullar självkörande taxi-bilar i Beijing
Baidu har lanserat taxi-tjänsten Apollo Go i Kinas huvudstad

Den kinesiska internetjätten Baidu har nu lanserat sin tjänst för självkörande taxi-bilar i Kinas huvudstad Beijing efter att man testat sådana där sedan förra året. Baidus taxi-tjänst heter Apollo Go och initialt kommer deras taxi-flotta att trafikera cirka 700 kilometer vägar i Beijing. Ut med dessa vägar kommer det att finnas runt 100 hållplatser där passagerare kan stiga på och kliva av färden. Det verkar med andra ord inte som om det går att beställa en självkörande taxi till en valfri adress i staden än så länge. Apollo Go kommer till en början låta 40 självkörande bilar förse sina kunder med taxi-resor i självkörande bilar. Bilarna kommer dock vara försedda med så kallade säkerhetschaufförer som kan ta över ratten om något skulle balla ur under färdens gång. Baidu lanserade i våras även Apollo Go i de lite "mindre" kinesiska städerna Changsha, som har sju miljoner invånare, och Cangzhou som har lite över en miljon invånare. I klippet ovan kan ni kolla in hur det såg ur när Pandaily testade Apollo Go i Changsha tidigare i år. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ny version av Motorola Razr är här!
5G, ny design men samma princip

När Motorola släppte Razr i slutet av förra året så väckte den väldigt mycket uppmärksamhet. Det var den första telefonen med formatet och Razr är ju en klassisk modell dessutom. Sen blev det tyst. Motorola släppte en ny färg, men slutade prata om den. Men nu är det dags för en ny version, mindre än ett år efter den första. En del intressanta nyheter finns, men tyvärr så är två saker fortfarande kvar. Det enda är att priset är fortsatt väldigt högt, det andra att chippet i telefonen inte är det fetaste. En trist kombination, så frågan är om nyheterna gör att denna kan bli ett intressant köp. Chippen är en Snapdragon 765G och har stöd för 5G. Motorola säger själva att man valt chippet för att det är batterisnålare. Det kanske det är, men det är hur som helst trist att betala dyra pengar och inte få det fetaste chippet. På tal om priset så ligger det på 15.990 kronor, vilket är lite lägre än Samsung Galaxy Z Flip 5G som kostar 17.790 kronor (jämför priser) och de 17.990 som förra generationen av Razr kostade. Men det är fortfarande väldigt mycket pengar. På tal om batteriet så är det numera på 2800 mAh vilket är lite större än första versionen som hade 2510 mAh. Lite mer specifikationer när vi ändå är i farten. 5G så klart. Snapdragon 765G som sagt, tillsammans med Adreno 620 GPU. Man får 8 GB RAM och 256 GB minne. Skärmar finns det två stycken. Den stora, "vanliga" skärmen är på 6,2 tum och har upplösningen 876x2142 pixlar, vilket är samma som förra året och ska jämföras med Z Flip som har 1080x2636 pixlar. Den yttre skärmen kan verka större än förra årets version men den är fortfarande 2,7 tum och har upplösningen 600x800. Den har dock fått sig en uppdatering när det kommer till mjukvaran och beter sig mer som en vanliga Android-skärm där man kommer "hem" genom att svepa upp och så finns det en liten navigeringsrad i botten. Den yttre skärmen är numera en gnutta mer användbar. Sveper man höger så får man upp kameran, sveper man vänster så får man upp appar och sveper man vänster igen så får man genvägar till kontakter etcetera. Det går numera att svara på ett meddelande man fått utan att öppna telefonen. Antingen så snackar man in ett meddelande eller så skriver man på det lilla tangentbordet som faktiskt får plats på yttre skärmen. Man kan även använda Google Maps notiser för att navigera, styra Spotify och betala med Google Pay utan att öppna upp luren. Som ni ser så är designen ny men hur grym den är får vi vänta med att avgöra tills vi håller i den på riktigt. Nytt är också gångjärnet. Det ska gå att öppna telefonen 200.000 gånger utan att den går sönder, vilket motsvarar 100 öppningar i fem år. Just ja, en ny kamera är på plats som har 48 megapixlar och som levererar bilder som är 12 megapixelsbilder. Bländaren är på 1,7 och pixelstorleken är på 1.6?m. Selfiekameran är på 20 megapixlar, men 48 megapixlaren går också att ta selfies med. Säljstart är inte klart ännu. Tumnagel
38.4°
+
Roger Åberg
0

Volta Trucks presenterar eldrivna lastbilen Zero
Ska sköta leveranser i city

Idag har den eldrivna lastbilen Zero från den svenska startupen Volta Trucks premiär. 16-tonnaren är byggd från grunden som en elbil och är tänkt som ett miljövänligare alternativ för transporter och paket-leveranser i city. Företaget är grundat i Sverige och baserat i Stockholm, bilarna byggs dock i England. Räckvidden för Zero ligger på mellan 15 och 20 mil beroende på batteripack (160-200 kWh). Toppfarten är 90 km/h. Målet är att bli den säkraste tillverkaren av stora kommersiella fordon. Föraren sitter i mitten och lägre än i vanliga lastbilar. I kombination med de stora glasytorna ska detta göra att man ännu bättre kan upptäcka exempelvis gångtrafikanter. De första kommersiella exemplaren av Volta Zero kommer att rulla i Stockholm, London och Paris. Postnord och Bring blir först i Sverige att använda lastbilarna. En prototyp är under tillverkning just nu och den kommer ut på vägarna senare i år. Pilot-tester med kunder ska dra igång i början av nästa år. Tumnagel
47.6°
+
Bobby Green
0

Svedea visar mc-förare om var det finns rullgrus
Vill att vi ska upplysa varandra om trafikfaran

Försäkringsbolaget Svedea fortsätter sin kamp mot det förrädiska rullgruset som finns på våra vägar, en trafikfara som leder till ökad olycksrisk för framför allt motorcyklister. Tidigare i år gick försäkringsbolaget ut och varnade för rullgrus och man har även tagit bort självrisken för mc-olyckor orsakade av rullgrus under årets sommarmånader. Nu har Svedea även dragit igång en tjänst där man varnar för vägar där det finns rullgrus. Det handlar om en tjänst där motorcyklister och andra själva kan anmäla var det finns rullgrus på vägar runt om i landet. Dessa rapporter läggs sedan in på en karta så att andra trafikanter kan uppmärksammas om den eventuella faran. Tjänsten är med andra ord långtifrån heltäckande över var det kan finnas rullgrus på vägarna. Svedeas verkar med sin nya tjänst även vilja rikta en känga mot Sveriges väghållare och skriver i ett pressmeddelande: "Svedea och Sveriges MotorCyklister, SMC, har i flera år lyft problemet med rullgrus, det vill säga löst grus på belagda vägar, ofta som följd av vägarbeten. Gruset utgör stor risk för mc- och mopedförare som lätt kan förlora vägfästet, men det drabbar även bilister genom kostsamma glas- och lackskador. Väghållaren har ansvar att följa Trafikverkets riktlinjer, men här slarvas det ganska ofta och mc-förarna drabbas." Ni hittar Svedeas rullgrus-tjänst på länken nedan och där går det även att skicka in sina egna tips om var det eventuellt kan finnas rullgrus på vägen. Tumnagel
47.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu är Skoda Enyaq här
Kostar från 452.500 kronor

En bil som troligtvis många har väntat på i år är Skodas helt eldrivna SUV Enyaq och nu är den här. Eller i alla fall presenterad. I början av oktober drar försäljningen igång och de första leveranserna ska äga rum under första halvåret nästa år. Det absolut viktigaste kring denna bil är troligtvis priset, sen räckvidden. Först ut bland versionerna som lanseras här i Sverige är Enyaq iV 60 och Enyaq iV 80. Sen finns även Enyaq 80x iV, Enyaq vRS iV och Enyaq Founders Edition som tillverkas i 1895 exemplar som en hyllning till företagets 125-åriga historia. Enyaq iV 60 kostar från 452.500 kronor. Den har ett batteripack på 60 kWh som ger dig en räckvidd på 39 mil. Elmotorn ger 180 hästar och 310 newtonmeter i vrid, drivningen sker på bakhjulen. 0-100 km/h går på 8,7 sekunder och toppfarten ligger på 160 km/h. Enyaq iV 80 kostar från 551.100 kronor och för de extra pengarna får du istället 80 kWh batteripack, 204 hästar, 0-100 på 8,5 sekunder och en räckvidd på 51 mil. Det är denna version som tar sig längst av alla. Enyaq 80x iV har fyrhjulsdrift, 265 hästar, gör 0-100 på 6,9 och tar sig 46 mil på en laddning. "Värstingen" blir som alltid RS och den bjuder på 306 hästar, gör 0-100 på 6,2, toppar 180 km/h och har också 46 mil som räckvidd. Även här är det fyrhjulsdrift som gäller. Laddar gör du exempelvis på Ionitys stationer om du är ute på vägarna, hemma finns det tre stycken olika varianter av laddbox att välja mellan. Har man en snabbladdningskabel ska det även gå att tanka bilen på snabbladdningsstationer. Bilen mäter 4,64 meter på längden, 1,87 på bredden, 1,61 på höjden och har en hjulbas på 2,76 meter. På dragkroken får man hänga upp till 1,4 ton. Founders Edition och RS har belyst frontgrill med 130 stycken LED-lampor som standard, något som finns som tillval till 80 och 80x. I Sverige har redan 4500 stycken förbokningar skett. En enklare bilkonfigurator kommer att öppnas för Enyaq på skoda.se imorgon kväll. Läs allt om bilen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
56.1°
+
Bobby Green
0

Ferrari slutar tillverka GTC4Lusso och GTC4Lusso T
Lägger krutet på suven Purosangue istället

En Ferrari med hyfsat baksäte och plats där bakom att stuva bagage? Det låter ju fantastiskt och det var precis det som Ferrari presenterade 2011 när de lanserade modellen FF. Den ultimata året-runt-Ferrarin om ni frågar mig och en sådan skulle jag väldigt gärna ha på min uppfart. I början av 2016 dök ersättaren GTC4Lusso upp och en stund senare presenterades GTC4Lusso T som hade fyra cylindrar färre och endast drivning på bakhjulen. Nu får vi reda på att produktionen av dessa två modeller läggs ned och att man istället kommer fokusera på den kommande suven Purosangue. Prototyper av denna modell i GTC4Lusso-förklädnad ska för tillfället vara ute och snurra på vägarna, så ser ni en sådan är det alltså inte en ny GTC4Lusso som är på gång utan suven. Tumnagel
33.6°
+
Bobby Green
0

Region Stockholm vill elektrifiera Nynäsvägen
Tävlar mot Örebro om att få vara med i Trafikverkets elvägspilot

DN rapporterar att Region Stockholm är sugna på att få vara med i Trafikverkets kommande pilotprogram för elvägar. Region Stockholm anser att väg 73 mellan Stockholm och Nynäshamn skulle lämpa sig bra för att för att testa elvägar avsedda för framför allt tung trafik. Region Stockholms tillväxtregionråd Gustav Hemming (C) säger om förslaget att elektrifiera väg 73: "Vi har en bra trafikmiljö, stora flöden av godstrafik och en fordonsindustri med tyngdpunkt i miljövänliga transporter. Scania, KTH och en mängd andra aktörer kommer att bidra till att det blir en succé. Både spridningseffekten och teknikutvecklingen borde bli bäst här." På elvägar laddas fordonen samtidigt som det framförs. Detta sker antingen direkt från vägen eller via en trådad lösning som går över vägen. Region Stockholm tävlar mot Örebro om att få elektrifiera en väg i regionen till Trafikverkets kommande pilotprogram för elvägar. Enligt regeringens önskemål är målsättningen att en pilotsträcka bör vara startklar i slutet av 2021 skriver Trafikverket på sin hemsida. Tumnagel
44.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rolls-Royce Dawn Silver Bullet ute på vägarna
Bil för den som tycker att baksäte är överskattat

Den som längtat efter en mer opraktisk och självisk version av Rolls-Royce Dawn cabriolet jublade troligtvis när företaget i mars presenterade planerna för Dawn Silver Bullet. Det är en version inspirerad av 20-talet där man helt enkelt har täckt över baksätet med en kåpa som ger ett annat utseende. Om det går att plocka bort denna är oklart men det verkar onekligen finnas ett vanligt baksäte där under. Nu har den första kundbilen av 50 stycken rullat av bandet i West Sussex och det är därför vi har fått dessa bilder som visar bilen vid Gardasjön. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Google Maps kommer bli tjusigare
Med mer detaljerade kartor

Brukar ni ofta skifta till satellitvy i Google Maps för att få en hum om hur grönområden, eller liknande, ser ut i din närhet? Då har vi goda nyheter då detta kommer du inte behöva göra i framtiden. Google Maps-utvecklarna har meddelat att kartan kommer få lite ny design i framtiden och fokus ligger på att föra in mer detaljer på kartan som låter dig snabbt se skogar, stränder och annat. Utöver mer detaljerade naturområden kommer även städer få lite kärlek. Speciellt större städer där mer detaljer kommer petas in i vägar av olika slag för att visa övergångsställen, trottoarer och annat. De mer detaljerade kartorna i Google Maps kommer börja rulla ut i veckan. Städerna som kommer få extra kärlek är New York, San Francisco och London och dessa kommer få en ordentlig uppdatering någon gång under de kommande månaderna och fler uppdaterade kartor över städer kommer senare. Tumnagel
70.3°
+
André Stray
0

Ny väg i Michigan där bara självkörande bilar får köra
Bosse-style

Det amerikanska företaget Cavnue har fått i uppdrag att anlägga en 6,4 mil lång testväg i Michigan. Här ska endast självkörande bilar få köra och det hela är ett test för att se om stödjande infrastruktur kan bidra till att snabbt få ut autonoma bilar i trafik. Att släppa ut självkörande bilar i nivå 5 på vanliga vägar i vanlig trafik är fortfarande långt borta, så detta kanske skulle kunna vara ett alternativ. Innan man kan dra igång ska först en studie som förväntas ta två år genomföras. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0
Nästa sida