m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Razer BlackWidow tangentbord kostar nu bara 999 kr (tidigare 1449 kr)

Nya Toyota Mirai i produktionskläder visas i december
Vätgasbilen får helt ny kostym

För ett år sedan fick vi se nya Toyota Mirai i konceptutförande. Bilen såg ändå väldigt klar ut för produktion och det som var lite kul var att designen var radikalt förändrad jämfört med föregångaren. Helt plötsligt var den lilla vätgasbilen en fullstor sedan med lyxkänsla och ett utseende som faktiskt inte gjorde så att ögonen började blöda. Nu får vi reda på att den helt färdiga bilen utan konceptstämpel ska presenteras i december. Och av teaserbilden att döma verkar det nya utseendet konceptet uppvisade få hänga med. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Toyota Mirai har blivit Popemobile
Påven rullar numera på vätgas

Catholic Bishops Conference of Japan har sett till att utrusta påvens garage med ytterligare en Popemobile. Det handlar om en ombyggd version av bränslecellsbilen Toyota Mirai. Bilen mäter 5,1 meter på längden och är med det specialbyggda taket 2,7 meter hög. Här kan påven stå och vinka till folk utan att riskera att få i sig avgaser från bilen eftersom den bara släpper ut vatten. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Det här är världens första masstillverkade bränslecellslastbil
Hyundai har börjat leverera Xcient

Hyundai har nu lanserat Xcient i Europa och de sju första bilarna har levererats till kunder i Schweiz. Ytterligare 43 stycken kommer att börja rulla där innan året är slut. Det här sägs vara världens första masstillverkade lastbil med bränsleceller. Nästa år ska Hyundai kunna tillverka 2000 stycken exemplar om året och vid 2025 hoppas tillverkaren att 1600 stycken exemplar finns i drift i Europa. Cheol Lee som är Executive Vice President och Head of Commercial Vehicle Division hos Hyundai Motor säger följande: "The delivery of Xcient Fuel Cell starts a new chapter not only for Hyundai’s hydrogen push, but also the global community’s use of hydrogen as a clean energy source. Today’s delivery is just a beginning as it opens endless possibilities for clean mobility. With successful delivery of the first Xcient Fuel Cell trucks, we proudly announce our plan to expand beyond Europe to North America and China where we are already making great progress." Under skalet på lastbilen finns sju stycken vätgastankar som tillsammans kan lagra 32 kilo. Dessa förser de dubbla bränslecellsstaplarna på sammanlagt 258 hästar med kraft. Räckvidden anges till 40 mil och en full tankning ska ta mellan 8-20 minuter. Tumnagel
49.4°
+
Bobby Green
0

Vätgasdrivnet flygplan avsett för passagerare visar upp sig
Är detta framtiden för flygindustrin?

Den brittisk-amerikanska flygplanstillverkaren ZeroAvia genomförde förra veckan vad de säger ska vara världens första flygning med ett vätgasdrivet flygplan avsett för passagerare. Det handlar om ett sexsitsigt Piper M-flygplan som försetts med ZeroAvias elektriska drivsystem med bränsleceller som drivs av vätgas. ZeroAvias vd Val Miftakhov säger om flygningen: "While some experimental aircraft have flown using hydrogen fuel cells as a power source, the size of this commercially available aircraft shows that paying passengers could be boarding a truly zero-emission flight very soon." ZeroAvias flygplan är en del av det brittiska initiativet HyFlyer som syftar till att utveckla minde flygplan som inte släpper ut så mycket koldioxid som dagens flygplan gör. Här näst ska ZeroAvia försöka ta sitt flygplan på en cirka 400 kilometer flygtur mellan sin bas på Cranfield Airport norr om London till de brittiska Orkney-öarna. Här ovanför hittas ett nyhetsinslag från Sky News om ZeroAvias senaste flygtur. Här nedanför hittas filmen ZeroAvia själva spelade in från tillfället men det verkar man tyvärr ha lagt upp utan ljud av någon oklar anledning. Tumnagel
45.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Airbus visar koncept på flygplan med nollutsläpp
Vätgasdrivna ZEROe siktar på att vara i luften 2035

Den europeiska flygplanstillverkaren Airbus har visat upp ett nytt koncept som man kallar för ZEROe vilket innefattar vätgasdrivna flygplan med nollutsläpp. Det handlar om tre olika flygplans-modeller vilka kommer att utvecklas med lite olika tekniker för att göra dem helt utsläppsfria. Airbus skriver i ett pressmeddelande: "These concepts each represent a different approach to achieving zero-emission flight, exploring various technology pathways and aerodynamic configurations in order to support the Company’s ambition of leading the way in the decarbonisation of the entire aviation industry." De tre konceptmodellerna kommer att ha en kapacitet på att ta mellan 100 - 200 passagerare och en räckvidd från cirka 1600 kilometer till över 3200 kilometer. Någon gång runt 2035 hoppas Airbus att de ZEROe-koncepten man nu visat upp flyger i reguljär trafik. Ni hittar lite fler bilder på de tre modellerna här nedanför och i videoklippet finns även lite mer specifik information för varje modell. Tumnagel
63.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nikola Motors vd avgår
Det har stormat en del kring företaget den senaste tiden

För två veckor sedan skrev vi att Nikola Motors och General Motors ingått partnerskap. Sedan Nikola Motors grundades 2014 har det varit en hel del frågetecken kring företaget och många har tvivlat på att de någonsin skulle släppa något av allt de har presenterat. Man gick ut hårt och 2016 presenterades en vätgasdriven lastbil som skulle revolutionera transportbranschen. Den sades vara fullt fungerande och 2018 visade man upp den i videoklippet nedan. Sedan nyheten om att General Motors gått in i företaget var det många som ifrågasatte varför man valde att para ihop sig med ett företag som ännu inte hade fått ut något på marknaden. Vdn Trevor Milton blev som väntat pressad med frågor och svar och förra veckan erkände företaget att videon från 2018 bara var fejk. Lastbilen finns visserligen men man rullade den bara ut för en väg som sluttade, den har ingen fungerande vätgasdrivlina under skalet. Stormen kring företaget har blossat upp rejält efter detta och igår valde grundaren Trevor Milton att avgå som vd och ordförande i bolaget. Han har den senaste tiden fått mängder av anklagelser som säger att företaget har vilselett investerare och andra biltillverkare genom att hävda att de har fungerande teknik när de inte har haft det. Ny styrelseordförande är nu Stephen Girsky som tidigare varit vice ordförande för General Motors. Ett pressmeddelande kring detta finns på länken nedan. Här finns även ett pressmeddelande där man slår ifrån sig alla anklagelser och säger hur det ligger till. Det sägs att USA:s justitiedepartement tillsammans med amerikanska finansinspektionen SEC just nu håller på med en utredning kring Nikola Motors för att se om de har ljugit kring sina tekniska framgångar. Tumnagel
35.7°
+
Bobby Green
0

Det här är Mercedes nya vätgasdrivna lastbil
Ska ha en räckvidd på 100 mil

Mercedes presenterar nu konceptet GenH2 som är en vätgasdriven lastbil i full storlek. Den här är tänkt för långväga transporter och det är en 40-tonnare som kan lasta 25 ton. Ombord finns två stycken vätgastankar som tillsammans rymmer 80 kilo. Bränslecellen är på 300 kW och det finns även ett batteripack på 70 kWh som tillfälligt kan skjuta till ytterligare 400 kW kraft. Lastbilen har två stycken elmotorer på vardera 312 hästar och 1577 newtonmeter i vrid. Med fulla tankar anges räckvidden till 100 mil. GenH2 är som sagt ett koncept men enligt Mercedes en förhandsvisning av en produktionsversion som ska dyka upp inom några år. De sista två bilderna visar även eActros LongHaul och det är en helt eldriven lastbil som ska ha en räckvidd på 50 mil. Målet är att sätta denna i produktion 2024. Tumnagel
50.7°
+
Bobby Green
0

Vätgasdrivna superbilen Hyperion XP-1 är nu presenterad
Har räckvidd på 163 mil och 356 km/h som toppfart

I början av året skrev vi om det amerikanska företaget Hyperion Motors och deras kommande vätgasdrivna superbil. Nu är Hyperion XP-1 som den kallas presenterad och med denna vill man ytterligare slå ett slag för bränsleceller och vätgasdriftens fördelar. Räckvidden med full tank (tar fem minuter) ska ligga på 163 mil, vikten ligger på 1031 kilo och bilen ska göra 0-100 km/h på runt 2,2 sekunder och sen kunna toppa 356 km/h. När man ska bromsa tar keramiska skivor som mäter 457 millimeter fram och 432 millimeter bak hand om jobbet. Insidan bjuder bland annat på en 98 tum stor kurvad skärm. Dessutom ska designen inte förändras ett dugg när lanseringen sker så gillar du det du ser nu kan du glädjas åt att det är så här produktionsbilen också kommer att se ut. Enligt företaget har bilen varit under utveckling i tio års tid och över 200 forskare ska vara inblandade i projektet. Produktionen ska dra igång 2022 och den kommer att ske i USA. Endast 300 stycken exemplar kommer att tillverkas men vad det står på prislappen är oklart för tillfället. Tumnagel
52.6°
+
Bobby Green
0

Microsoft testar att driva datacenter med väte
Ska förhoppningsvis ersätta dieselkraftverk

Microsoft siktar på att bli ett koldioxid-negativt företag till 2030 och har börjat vidtaga en del åtgärder för att så ska bli fallet. En av planerna är att Microsoft ska byta ut dieselkraftverken som fungerar som backup vid elavbrott på sina datacenter runt om i världen. För att se hur det skulle fungera har Microsoft nu testat att under 48 timmar driva ett av sina datacenter med ett kraftverk som drevs av väte-bränsleceller. Systemet som används har Microsoft utvecklat själva sedan 2018 och kraftverket som drivs av bränslecellerna har en kapacitet på 250 kilowatt. Microsoft använder idag diesel till cirka 1 procent av sin totala energikonsumtion. Dieseln används primärt i kraftverk som driver deras Azure-datacenter och på sikt kanske denna nu kan komma att bytas ut mot kraftverk som drivs av bränsleceller. Tumnagel
49.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vätgasdrivna CityHawk vill bli framtidens flygande taxi
I luften runt 2030

Flygande "bilar" är tydligen det många olika företag satsar på och förutspår ska bli nästa grej. Ett av dessa heter Urban Aero och det här är deras CityHawk. Den går på vätgas och man hoppas att det här kan bli en framtida taxi som tar folk dit de ska via luften. Vätgasen matar två bränsleceller som i sin tur förser två stycken elmotorer på 952 hästar med kraft. Motorerna ser sedan till att snurra igång de två rotorerna som är inbyggda i karossen. Toppfarten anges till 200 km/h och räckvidden ska ligga på 16 mil innan man måste fylla på mer gas. CityHawk är som väntat inget vi kommer få se i skyarna i år utan målet är istället att den här ska färdig för produktion någon gång innan 2030. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Hyperions vätgasdrivna superbil visas i augusti
Ska ha "rymdteknik för vägen"

I början av året skrev vi om företaget Hyperion Motors som skulle visa upp en vätgasdriven superbil på bilmässan i New York. Som ni säkert vet ställdes alla mässor in så det blev inget av detta. Nu har man dock samlat nya krafter och säger att man ska visa upp bilen som man kallar för XP-1 i augusti, nästa månad alltså. Vdn Angelo Kafantaris säger följande: "We are extremely excited to launch Hyperion to the world so we can educate people to the benefits of hydrogen-based power systems. As the most abundant element in the universe, the potential is virtually limitless. Our goal is to tell the story of hydrogen with inspiring vehicles and infrastructure solutions." Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Idag öppnar förhandsbokningarna för pickupen Badger
Kan fås som elbil eller med bränslecell

Det första Nikola Motors visade upp var en vätgasdriven lastbil. Sedan dess har både en vattenskoter och en fyrhjuling dykt upp, och tidigare i år även en pickup. Den sistnämnda som man kallar för Badger ska man kunna förhandsboka från och med idag. Bilen erbjuds både som ren elbil och med vätgasdriven bränslecell som i sin tur driver en elmotor. Den förstnämnda ska ha en räckvidd på 48 mil medan den som går på vätgas ska klara sig hela 96 mil innan det är dags att tanka igen. Grundaren Trevor Milton säger följande om modellen: "The technology on the Badger is next to none; it has one of the most advanced powertrains and infotainment systems on the market. The features include over-the-air updates, keyless entry, independent torque control of every wheel, 906 HP, 980 ft. lbs. of torque, 15 kilowatt power export with 220V and 110V, tie-down tracks inside the truck for cargo, hidden refrigerator, up to 600 miles of range, and waterproof displays. You couldn’t dream of building a better pickup truck than the Badger and we offer it in both fuel-cell and battery-electric options. At Nikola World 2020, our followers will have the chance to see the Badger in action, so you don’t want to miss this show." Nikola World 2020 pågår mellan 3-5 december och där kommer först de som förhandsbokat ett exemplar att få se hur den färdiga produkten ser ut, och även få sig en provtur om de vill. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Företag planerar att flyga turister till stratosfären i en ballong
En biljett till Space Neptune kommer att kosta 1,2 miljoner kronor

Det amerikanska startup-företaget Space Perspective har presenterat sina planer på att flyga turister till stratosfären i en enorm vätgasballong där de ska kunna kolla in jorden från ovan. Ballongen och dess tillhörande kabin har fått namnet Space Neptune och tanken är att den ska ta piloter och upp till åtta passagerare upp till cirka 30 kilometer ovanför jorden. Space Neptune är tänkt att lyfta från Space Perspectives anläggning på Kennedy Space Center och ska stiga mot himlen med en hastighet av cirka 20 km/h. Väl uppe på 30 kilometers höjd ska ballongen sakta börja singla ner mot jorden igen och landa i Atlanten där besättning och passagerare ska plockas upp av ett väntande skepp. Runt sex timmar förväntar hela åkturen ta. Tester av Space Neptune förväntas påbörjas nästa år och om cirka 3 - 4 år hoppas Space Perspective börja kunna flyga passagerare till stratosfären. En biljett kommer att kosta 125.000 dollar vilket motsvarar närmare 1,2 miljoner kronor. Tumnagel
45.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

En första titt på BMW:s bränslecellsdrivlina
Tester på väg drar igång 2022

I september förra året fick vi se konceptbilen Hydrogen Next. Det är en X5:a med bränslecellsdrivlina utvecklad av BMW tillsammans med Toyota. Nu får vi bilder på hur hela rasket som gömmer sig under skalet ser ut. Vi får även ta del av lite teknikaliteter och det är bland annat att det finns två stycken 700-barstankar som rymmer sex kilo vätgas. Hur länge dessa räcker och vilken räckvidd man kan få ut får vi dock inte reda på mer än att man säger att de bjuder på "long range". Det ska ta ungefär samma tid att tanka dessa som att tanka en vanlig bil med förbränningsmotor. Effekten ur paketet är 170 hästar och tillsammans med en elmotor är den sammanlagda 380 hästar. Målet är att börja testa systemet skarpt någon gång 2022, för att några år efter detta kunna lansera en produktionsbil med drivlinan. Tumnagel
49.3°
+
Bobby Green
0

Gumperts Nathalie nu i produktionsform
Skumma vätgasbilen blir din för 407.000 euro

För ett år sedan visade Gumpert upp sin metanol-drivna bränslecellsbil Nathalie och nu är det dags att presentera produktionsversionen. Tekniken under skalet producerar vätgas som i sin tur ser till att driva en elmotor. Vdn och grundaren Roland Gumpert säger följande om den nya bilen: "It was my vision of an electric car that does not stop when the battery is empty that paved the way for this innovation. Today, one year later, we’re able to present to you the world’s first production car with a Methanol-Fuel-Cell which does not rely on charging stations or designated hydrogen stations." Det som förändrats från förra årets prototyp är bland annat att man av någon anledning valt att installera saxdörrar. Dessa är tråkigt nog stängda på alla bilder så vi får inte se hur det ser ut med dörrarna uppfällda. I övrigt har man tightat till designen på kjolpaketet lite och bytt ut vingen mot en större. Metanoltanken rymmer 65 liter och den fyller man på tre minuter. Med full tank ska räckvidden ligga på 82 mil. 0-100 km/h ska gå på snabba 2,5 sekunder och toppfarten anges till 300 km/h. Drivningen sker på alla fyra hjulen och kraften skickas dit av två stycken två-stegade växellådor som är synkade. 500 stycken exemplar av Nathalie ska byggas och varje kostar från 407.000 euro. De första leveranserna ska ske i början av 2021. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Nikola visar upp eldrivna pickupen Badger
Kommer med batteri och bränslecell

Elbilsföretaget Nikola började med att visa upp lastbilar men den senaste tiden har de även presenterat en UTV och en vattenskoter. Nu är det dags för ytterligare en modell - pickupen Badger. Den mäter 5,9 meter på längden, 2,16 på bredden och 1,85 på höjden. Badger kommer att erbjudas som ren elbil med ett batteripack på 160 kWh och en räckvidd på 48,3 mil och med en vätgasdriven bränslecell. Den versionen ska ha hela 96,6 mils räckvidd och har också en eldrivlina man kan köra på om vätgasen tar slut. På dragkroken ska man kunna släpa upp till 3,6 ton och det ska finnas ett eluttag på 15 kW där man ska kunna plugga in verktyg, lampor och luftkompressorer. Den officiella premiären blir på Nikola World 2020 i september. När pickisen ska lanseras och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
48.3°
+
Bobby Green
0

Hyperion Motors teasar vätgasdriven superbil
Ska visas upp på New York Auto Show

Det Kalifornien-baserade företaget Hyperion Motors har nu skickat ut ett gäng dunkla bilder på vad som ser ut som en superbil. Det som får denna att sticka ut en del är att den är vätgasdriven och enligt Hyperion bjuder bilen på "space-age technology for the road". Tydligen ska man även ha gått ihop med NASA vid tillverkningen av en del produkter. Premiär om allt går vägen blir på New York Auto Show i april. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0
2019

Hyundai Nexo vinner Teknikens Värld Stora Bilpris 2020
Grattis!

Teknikens Värld delar varje år ut ett pris till den bil de tycker är allra vettigast just nu. Kriterierna för en seger är något som har nyskapande teknik paketerat i ett format för folket. Nu har man korat årets vinnare, eller ja 2020, och det är vätgasbilen Hyundai Nexo. Trots detta tror man inte att bränslecellsbilar är det hetaste nästa år, men just Nexon ska i alla fall vara den bästa man kan få tag i just nu. Den går att köpa i Sverige (849.900 kronor) och ska ta sig 67 mil med fulla tankar. Runt 60 mil är dock det som Teknikens Värld har mätt upp i sina tester. När man behöver mer vätgas tar det bara några minuter att tanka, dock finns det ju inte överdrivet många ställen att göra detta på än. Läs motiveringen till vinsten och om alla tio stycken bilar som var nominerade på länken nedan. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Nikola visar produktionsversionen av lastbilen Tre
Kommer med eldrift och vätgasdrift

För ett år sedan visade Nikola Motors upp vätgasbilen Tre som ett koncept och nu är produktionsversionen som är tänkt för den europeiska marknaden presenterad. Men det här är fortfarande inget som kommer att rulla på vägarna nästa år. Tre kommer att erbjudas både med ren eldrift och med vätgas. Den förstnämnda är planerad att börja tillverkas 2021 medan vätgas-versionen dröjer ända till 2023. Nikola anger räckvidden till mellan 50 och 120 mil vilket borde innebära att den eldrivna är i den lägre skalan medan den med bränsleceller kommer längst. Effekten kommer max att ligga på 1020 hästar och 2700 newtonmeter i vrid. Nikola Motors ägs av CNH Industrial Group som i september investerade 250 miljoner dollar i bolaget. Presskonferensen drar igång 10:30 in i klippet nedan. Mer om bilen på länken. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

James May har köpt en Toyota Mirai
Inte den nya snygga dock

James May har tagit på sig spenderarbyxorna och förutom Tesla Model S:en som nyligen fick ta plats i hans garage har han köpt en Toyota Mirai. Ni vet den där skumma vätgasbilen. Men inte den som snygga som presenterades förra månaden, utan den andra som ser rätt så märklig ut. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Här är Hyundais vätgasdrivna lastbil för framtiden
Ser ganska frän ut

Förra veckan fick vi se en dunkel teaser på Hyundais vätgasdrivna lastbil HDC-6 Neptune Concept och nu är den presenterad på North American Commercial Vehicle Show i Atlanta. Lastbilens design är inspirerad av Art Deco och streamliner-tåg från 30-talet. Tyvärr får vi inte reda på några specifikationer kring bygget för tillfället men fler bilder och en video finns att tillgå i alla fall. Tumnagel
42.0°
+
Bobby Green
0

Konceptbil fullproppad med nanocellulosa
Kanske något bilar kommer att byggas av i framtiden

Ett av alla koncept som visades upp på årets upplaga av Tokyo Motor Show är den här - Nano Cellulose Vehicle (NCV). Det är en studie där man testar att använda sig av materialet nanocellulosa som består av cellulosafibriller i nanostorlek. Detta är skapat från växter och åvervunnet avfall från jordbruk och har använts för att bygga en del av karossen, dörrarna, huven och taket. Förutom att vara snällt för miljön gör detta också den färdiga produkten hälften så tung som om man skulle använda sig av konventionella material. Bilen är skapad av ett konsortium bestående av universitet, forskningsinstitut och olika leverantörer i Japan. Designat har Yuzo Niimi från Toyota Customizing & Development gjort. Fokus här är inte drivlinan utan materialen men det sägs att det under skalet finns en vätgasdriven bränslecell som gör att man ska kunna köra upp till 20 km/h i alla fall, bra när bilen behöver flyttas på mässgolvet och man inte orkar putta. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Toyota Mirai
Vätgasbilen går från ful till snygg!

Toyotas vätgasdrivna Mirai är intressant men är verkligen ful som stryk. Nu visar man upp nästa generation som koncept och man byter verkligen helt stil och går från ful till snygg. Från tråkig bil till GT-vagn. Bilen kommer att visas upp på Tokyo Motor Show och man lovar 30 procent längre räckvidd än nuvarande generationen, vilket betyder ungefär 65 mil. Bilen baseras på TNGA-plattformen och Toyota lovar bättre vägegenskaper. Det känns helt enkelt som att Toyota vill göra bränsleceller sexigt. Bilen trivs alltså av bränsleceller som matas med vätgas. Tokyo Motor Show går av stapeln i slutet av oktober. En riktig version som inte är koncept ska visas nästa år. Tumnagel
52.1°
+
Roger Åberg
0

BMW presenterar bränslecellsbilen i Hydrogen NEXT
Ska lanseras 2022

BMW ställer ut många olika modeller i Frankfurt och en av dem är den här som man kallar för i Hydrogen NEXT. Det är en X5:a med bränslecellsteknik under skalet. 2022 är tanken att bilen ska bli verklighet i en mindre skala och det här är alltså en försmak på vad som komma skall. Först 2025 planeras större lanseringar av bilar med tekniken. Men det beror även på marknadens efterfrågan, om folk faktiskt vill ha dessa bilar. Tyvärr berättar man inte vad som finns under skalet på den här men sedan tidigare vet vi att det är en drivlina som man har tagit fram tillsammans med Toyota. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

ZeroAvia utvecklar elflygplan inför nästa decennium
Ska drivas av bränsleceller med väte

Det finns i dagsläget ett tiotal företag runt om i världen som experimenterar med att bygga eldrivna flygplan och ett av dessa är det amerikanska startupföretaget ZeroAvia. ZeroAvia har som målsättning att utveckla mindre eldrivna flygplan för 10 - 20 passagerare. Dessa flygplan skulle få en räckvidd på cirka 800 kilometer och kunna användas som inrikesflyg mellan städer. ZeroAvia har tänkt sig att elektriciteten som flygplanen förbrukar ska genereras från bränseceller med väte. Väte är det vanligast förekommande ämnet i universum och bidrar inte heller till några utsläpp av koldioxid. ZeroAvia har genomfört ett antal lyckade testflygningar under året med ett Piper M-flygplan som man försett med sitt eget bränslecells-baserade drivsystem. Flygplanet väger 2 ton och har plats för 6 passagerare. Enligt ZeroAvia ska det vara det största eldrivna flygplanet med nollutsläpp som idag är i drift. ZeroAvia tror att man någon gång runt 2022 kommer att kunna börja förse flygplan med upp till 20 passagerare med sitt drivsystem. I klippet nedan kan ni kolla en av testflygningarna med Piper M-modellen som syns på bilden ovan. Tumnagel
46.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vätgasstation exploderade i Norge
Toyoyta och Hyundai pausar därför försäljningen av vätgasdrivna bilar

I klippet ovan kan ni kolla in hur det såg ut efter det att en tankstation för vätgasdrivna bilar exploderade utanför den norska staden Sandvika häromdagen. Efter explosionen beslutade Nel Hydrogen, företaget som driver ett antal Uno-X-vätgassstationer i Norge, att även stänga ner sina andra anläggningar. Detta ledde i sin tur till att både Toyota och Hyundai beslutade sig för att pausa försäljningen av vätgasdrivna bilar i landet. Det verkar dock handla om en temporär paus i och med att det inte längre är möjligt att tanka bilarna tills Nel Hydrogen öppnar upp sina anläggningar igen. Toyotas chef i Norge, Espen Olsen, säger: "We don’t know exactly what happened on the Uno-X drive yet, so we don’t want to speculate. But we stop the sale until we have learned what has happened, and for practical reasons, since it is not possible to fill fuel now." I dagsläget är det mest Toyota och Hyundai som satsar på vätgasdrivna bilar då de för tillfället verkar tro mer på den tekniken än helt eldrivna bilar, något som de flesta av deras konkurrenter satsar för fullt på nu för tiden. Huruvida den här olyckan får de båda biltillverkarna att tänka om i den frågan återstår att se. Två personer skadades vid olyckan i Norge men vad som orsakat olyckan är än så länge inte fastställt. Illustrationen nedan visar förenklat skillnaden mellan vätgasdrivna bilar och eldrivna bilar. Tumnagel
35.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Skai är en flygande taxi som drivs av väte
Kanske flyger vi runt i den om tio år

Det amerikanska företaget Alakax27i Technologies har visat upp en prototyp på en slags flygande taxi som man hoppas ska kunna transportera oss luftvägen i framtiden. Man kallar det vätgasdrivna fordonet för Skai och VROL-flygplanet hålls flygande med hjälp av fordonets fyra rotorer. Enligt Alakax27i kommer Skai ha en räckvidd på runt 600 kilometer och fordonets bränsleceller med vätgas ska kunnas fylla på eller bytas ut på tio minuter. Skai kommer att kunna transportera fem personer eller motsvarande cirka 450 kilo. Initialt tänker sig Alakax27i att Skai ska styras av en pilot men slutmålet är att den ska vara helt självflygande. När vi kan få se Skai ta till skyarna finns det än så länge inga uppgifter om men företagets vd Steve Hanvey säger till nyhetsbyrån AP att det kan dröja upp till ett decennium innan taxiflyg liknande Skai blir en vanlig syn i våra megastäder. Tumnagel
42.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Amsterdam vill bannlysa bensinbilar i stan
Till 2030

I den nederländska huvudstaden Amsterdam cyklar redan väldigt många människor för att ta sig dit de ska. Men om en sisådär tio år kan det bli ännu fler eftersom vid 2030 har staden tänkt sig att bannlysa bensinbilar i de inre delarna av staden. Detta efter landets hälsovårdsmyndighet lämnat en larmrapport som säger att luftföroreningarna tros korta invånarnas förväntade livslängd med ett år och att luftkvaliteten i Amsterdam är sämre än vad EU-reglerna tillåter. El- och vätgasbilar kommer dock fortsätta vara tillåtna att köra omkring i staden. För att de ska kunna åka omkring kommer staden sätta upp mellan 16 000 till 23 000 laddningsstationer inom sex år. Det är avsevärt många fler än de 3 000 som finns i stan just nu. Redan nästa år kommer Amsterdam ta åtgärder för att förbättra luftkvaliteten. Då kommer det nämligen bli förbjudet att köra dieselbilar som är tillverkade innan 2005 där. Ett liknande förbud infördes även i Madrid förra året. Tumnagel
78.1°
+
Frode Wikesjö
0

Det här är italienska Moles superbil Almas
Ställs ut i Genève

Det är som ni säkert redan vet inte bara kända biltillverkare som ställer ut i Genève så nu kommer ett gäng artiklar om bilar ni kanske aldrig har hört talas om innan. Italienska Mole Costruzione Artigianale ställer ut på mässan men de har faktiskt figurerat här på Feber förut med deras ombyggda Alfa Romeo 4C som ni kan kika på här nedan. I år hade de dock med sig något som de tagit fram själva - superbilen Almas. Bilen mäter 4,73 meter på längden, 1,98 på bredden och är 1,21 meter hög. Motorn sitter i mitten och allt är designat så att man ska kunna stoppa ned en vätgasdrivlina där, men det ska även gå att få bilen med en vanlig bensinmotor. Vad som finns där nu avslöjar man dock inte. Planen är att tillverka bilen i en mindre skala men när, hur, och vad den då kommer att kosta är oklart. Är du inte en fena på italienska bör du nog flippa på automatiska undertexter i klippet. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0
Nästa sida