Quantcast
m

Microsoft testar att driva datacenter med väte
Ska förhoppningsvis ersätta dieselkraftverk

Microsoft siktar på att bli ett koldioxid-negativt företag till 2030 och har börjat vidtaga en del åtgärder för att så ska bli fallet. En av planerna är att Microsoft ska byta ut dieselkraftverken som fungerar som backup vid elavbrott på sina datacenter runt om i världen. För att se hur det skulle fungera har Microsoft nu testat att under 48 timmar driva ett av sina datacenter med ett kraftverk som drevs av väte-bränsleceller. Systemet som används har Microsoft utvecklat själva sedan 2018 och kraftverket som drivs av bränslecellerna har en kapacitet på 250 kilowatt. Microsoft använder idag diesel till cirka 1 procent av sin totala energikonsumtion. Dieseln används primärt i kraftverk som driver deras Azure-datacenter och på sikt kanske denna nu kan komma att bytas ut mot kraftverk som drivs av bränsleceller. Tumnagel
49.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vätgasdrivna CityHawk vill bli framtidens flygande taxi
I luften runt 2030

Flygande "bilar" är tydligen det många olika företag satsar på och förutspår ska bli nästa grej. Ett av dessa heter Urban Aero och det här är deras CityHawk. Den går på vätgas och man hoppas att det här kan bli en framtida taxi som tar folk dit de ska via luften. Vätgasen matar två bränsleceller som i sin tur förser två stycken elmotorer på 952 hästar med kraft. Motorerna ser sedan till att snurra igång de två rotorerna som är inbyggda i karossen. Toppfarten anges till 200 km/h och räckvidden ska ligga på 16 mil innan man måste fylla på mer gas. CityHawk är som väntat inget vi kommer få se i skyarna i år utan målet är istället att den här ska färdig för produktion någon gång innan 2030. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Hyperions vätgasdrivna superbil visas i augusti
Ska ha "rymdteknik för vägen"

I början av året skrev vi om företaget Hyperion Motors som skulle visa upp en vätgasdriven superbil på bilmässan i New York. Som ni säkert vet ställdes alla mässor in så det blev inget av detta. Nu har man dock samlat nya krafter och säger att man ska visa upp bilen som man kallar för XP-1 i augusti, nästa månad alltså. Vdn Angelo Kafantaris säger följande: "We are extremely excited to launch Hyperion to the world so we can educate people to the benefits of hydrogen-based power systems. As the most abundant element in the universe, the potential is virtually limitless. Our goal is to tell the story of hydrogen with inspiring vehicles and infrastructure solutions." Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Idag öppnar förhandsbokningarna för pickupen Badger
Kan fås som elbil eller med bränslecell

Det första Nikola Motors visade upp var en vätgasdriven lastbil. Sedan dess har både en vattenskoter och en fyrhjuling dykt upp, och tidigare i år även en pickup. Den sistnämnda som man kallar för Badger ska man kunna förhandsboka från och med idag. Bilen erbjuds både som ren elbil och med vätgasdriven bränslecell som i sin tur driver en elmotor. Den förstnämnda ska ha en räckvidd på 48 mil medan den som går på vätgas ska klara sig hela 96 mil innan det är dags att tanka igen. Grundaren Trevor Milton säger följande om modellen: "The technology on the Badger is next to none; it has one of the most advanced powertrains and infotainment systems on the market. The features include over-the-air updates, keyless entry, independent torque control of every wheel, 906 HP, 980 ft. lbs. of torque, 15 kilowatt power export with 220V and 110V, tie-down tracks inside the truck for cargo, hidden refrigerator, up to 600 miles of range, and waterproof displays. You couldn’t dream of building a better pickup truck than the Badger and we offer it in both fuel-cell and battery-electric options. At Nikola World 2020, our followers will have the chance to see the Badger in action, so you don’t want to miss this show." Nikola World 2020 pågår mellan 3-5 december och där kommer först de som förhandsbokat ett exemplar att få se hur den färdiga produkten ser ut, och även få sig en provtur om de vill. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Företag planerar att flyga turister till stratosfären i en ballong
En biljett till Space Neptune kommer att kosta 1,2 miljoner kronor

Det amerikanska startup-företaget Space Perspective har presenterat sina planer på att flyga turister till stratosfären i en enorm vätgasballong där de ska kunna kolla in jorden från ovan. Ballongen och dess tillhörande kabin har fått namnet Space Neptune och tanken är att den ska ta piloter och upp till åtta passagerare upp till cirka 30 kilometer ovanför jorden. Space Neptune är tänkt att lyfta från Space Perspectives anläggning på Kennedy Space Center och ska stiga mot himlen med en hastighet av cirka 20 km/h. Väl uppe på 30 kilometers höjd ska ballongen sakta börja singla ner mot jorden igen och landa i Atlanten där besättning och passagerare ska plockas upp av ett väntande skepp. Runt sex timmar förväntar hela åkturen ta. Tester av Space Neptune förväntas påbörjas nästa år och om cirka 3 - 4 år hoppas Space Perspective börja kunna flyga passagerare till stratosfären. En biljett kommer att kosta 125.000 dollar vilket motsvarar närmare 1,2 miljoner kronor. Tumnagel
45.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

En första titt på BMW:s bränslecellsdrivlina
Tester på väg drar igång 2022

I september förra året fick vi se konceptbilen Hydrogen Next. Det är en X5:a med bränslecellsdrivlina utvecklad av BMW tillsammans med Toyota. Nu får vi bilder på hur hela rasket som gömmer sig under skalet ser ut. Vi får även ta del av lite teknikaliteter och det är bland annat att det finns två stycken 700-barstankar som rymmer sex kilo vätgas. Hur länge dessa räcker och vilken räckvidd man kan få ut får vi dock inte reda på mer än att man säger att de bjuder på "long range". Det ska ta ungefär samma tid att tanka dessa som att tanka en vanlig bil med förbränningsmotor. Effekten ur paketet är 170 hästar och tillsammans med en elmotor är den sammanlagda 380 hästar. Målet är att börja testa systemet skarpt någon gång 2022, för att några år efter detta kunna lansera en produktionsbil med drivlinan. Tumnagel
49.3°
+
Bobby Green
0

Gumperts Nathalie nu i produktionsform
Skumma vätgasbilen blir din för 407.000 euro

För ett år sedan visade Gumpert upp sin metanol-drivna bränslecellsbil Nathalie och nu är det dags att presentera produktionsversionen. Tekniken under skalet producerar vätgas som i sin tur ser till att driva en elmotor. Vdn och grundaren Roland Gumpert säger följande om den nya bilen: "It was my vision of an electric car that does not stop when the battery is empty that paved the way for this innovation. Today, one year later, we’re able to present to you the world’s first production car with a Methanol-Fuel-Cell which does not rely on charging stations or designated hydrogen stations." Det som förändrats från förra årets prototyp är bland annat att man av någon anledning valt att installera saxdörrar. Dessa är tråkigt nog stängda på alla bilder så vi får inte se hur det ser ut med dörrarna uppfällda. I övrigt har man tightat till designen på kjolpaketet lite och bytt ut vingen mot en större. Metanoltanken rymmer 65 liter och den fyller man på tre minuter. Med full tank ska räckvidden ligga på 82 mil. 0-100 km/h ska gå på snabba 2,5 sekunder och toppfarten anges till 300 km/h. Drivningen sker på alla fyra hjulen och kraften skickas dit av två stycken två-stegade växellådor som är synkade. 500 stycken exemplar av Nathalie ska byggas och varje kostar från 407.000 euro. De första leveranserna ska ske i början av 2021. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Nikola visar upp eldrivna pickupen Badger
Kommer med batteri och bränslecell

Elbilsföretaget Nikola började med att visa upp lastbilar men den senaste tiden har de även presenterat en UTV och en vattenskoter. Nu är det dags för ytterligare en modell - pickupen Badger. Den mäter 5,9 meter på längden, 2,16 på bredden och 1,85 på höjden. Badger kommer att erbjudas som ren elbil med ett batteripack på 160 kWh och en räckvidd på 48,3 mil och med en vätgasdriven bränslecell. Den versionen ska ha hela 96,6 mils räckvidd och har också en eldrivlina man kan köra på om vätgasen tar slut. På dragkroken ska man kunna släpa upp till 3,6 ton och det ska finnas ett eluttag på 15 kW där man ska kunna plugga in verktyg, lampor och luftkompressorer. Den officiella premiären blir på Nikola World 2020 i september. När pickisen ska lanseras och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
48.3°
+
Bobby Green
0

Hyperion Motors teasar vätgasdriven superbil
Ska visas upp på New York Auto Show

Det Kalifornien-baserade företaget Hyperion Motors har nu skickat ut ett gäng dunkla bilder på vad som ser ut som en superbil. Det som får denna att sticka ut en del är att den är vätgasdriven och enligt Hyperion bjuder bilen på "space-age technology for the road". Tydligen ska man även ha gått ihop med NASA vid tillverkningen av en del produkter. Premiär om allt går vägen blir på New York Auto Show i april. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0
2019

Hyundai Nexo vinner Teknikens Värld Stora Bilpris 2020
Grattis!

Teknikens Värld delar varje år ut ett pris till den bil de tycker är allra vettigast just nu. Kriterierna för en seger är något som har nyskapande teknik paketerat i ett format för folket. Nu har man korat årets vinnare, eller ja 2020, och det är vätgasbilen Hyundai Nexo. Trots detta tror man inte att bränslecellsbilar är det hetaste nästa år, men just Nexon ska i alla fall vara den bästa man kan få tag i just nu. Den går att köpa i Sverige (849.900 kronor) och ska ta sig 67 mil med fulla tankar. Runt 60 mil är dock det som Teknikens Värld har mätt upp i sina tester. När man behöver mer vätgas tar det bara några minuter att tanka, dock finns det ju inte överdrivet många ställen att göra detta på än. Läs motiveringen till vinsten och om alla tio stycken bilar som var nominerade på länken nedan. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Nikola visar produktionsversionen av lastbilen Tre
Kommer med eldrift och vätgasdrift

För ett år sedan visade Nikola Motors upp vätgasbilen Tre som ett koncept och nu är produktionsversionen som är tänkt för den europeiska marknaden presenterad. Men det här är fortfarande inget som kommer att rulla på vägarna nästa år. Tre kommer att erbjudas både med ren eldrift och med vätgas. Den förstnämnda är planerad att börja tillverkas 2021 medan vätgas-versionen dröjer ända till 2023. Nikola anger räckvidden till mellan 50 och 120 mil vilket borde innebära att den eldrivna är i den lägre skalan medan den med bränsleceller kommer längst. Effekten kommer max att ligga på 1020 hästar och 2700 newtonmeter i vrid. Nikola Motors ägs av CNH Industrial Group som i september investerade 250 miljoner dollar i bolaget. Presskonferensen drar igång 10:30 in i klippet nedan. Mer om bilen på länken. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

James May har köpt en Toyota Mirai
Inte den nya snygga dock

James May har tagit på sig spenderarbyxorna och förutom Tesla Model S:en som nyligen fick ta plats i hans garage har han köpt en Toyota Mirai. Ni vet den där skumma vätgasbilen. Men inte den som snygga som presenterades förra månaden, utan den andra som ser rätt så märklig ut. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Här är Hyundais vätgasdrivna lastbil för framtiden
Ser ganska frän ut

Förra veckan fick vi se en dunkel teaser på Hyundais vätgasdrivna lastbil HDC-6 Neptune Concept och nu är den presenterad på North American Commercial Vehicle Show i Atlanta. Lastbilens design är inspirerad av Art Deco och streamliner-tåg från 30-talet. Tyvärr får vi inte reda på några specifikationer kring bygget för tillfället men fler bilder och en video finns att tillgå i alla fall. Tumnagel
42.0°
+
Bobby Green
0

Konceptbil fullproppad med nanocellulosa
Kanske något bilar kommer att byggas av i framtiden

Ett av alla koncept som visades upp på årets upplaga av Tokyo Motor Show är den här - Nano Cellulose Vehicle (NCV). Det är en studie där man testar att använda sig av materialet nanocellulosa som består av cellulosafibriller i nanostorlek. Detta är skapat från växter och åvervunnet avfall från jordbruk och har använts för att bygga en del av karossen, dörrarna, huven och taket. Förutom att vara snällt för miljön gör detta också den färdiga produkten hälften så tung som om man skulle använda sig av konventionella material. Bilen är skapad av ett konsortium bestående av universitet, forskningsinstitut och olika leverantörer i Japan. Designat har Yuzo Niimi från Toyota Customizing & Development gjort. Fokus här är inte drivlinan utan materialen men det sägs att det under skalet finns en vätgasdriven bränslecell som gör att man ska kunna köra upp till 20 km/h i alla fall, bra när bilen behöver flyttas på mässgolvet och man inte orkar putta. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Toyota Mirai
Vätgasbilen går från ful till snygg!

Toyotas vätgasdrivna Mirai är intressant men är verkligen ful som stryk. Nu visar man upp nästa generation som koncept och man byter verkligen helt stil och går från ful till snygg. Från tråkig bil till GT-vagn. Bilen kommer att visas upp på Tokyo Motor Show och man lovar 30 procent längre räckvidd än nuvarande generationen, vilket betyder ungefär 65 mil. Bilen baseras på TNGA-plattformen och Toyota lovar bättre vägegenskaper. Det känns helt enkelt som att Toyota vill göra bränsleceller sexigt. Bilen trivs alltså av bränsleceller som matas med vätgas. Tokyo Motor Show går av stapeln i slutet av oktober. En riktig version som inte är koncept ska visas nästa år. Tumnagel
52.0°
+
Roger Åberg
0

BMW presenterar bränslecellsbilen i Hydrogen NEXT
Ska lanseras 2022

BMW ställer ut många olika modeller i Frankfurt och en av dem är den här som man kallar för i Hydrogen NEXT. Det är en X5:a med bränslecellsteknik under skalet. 2022 är tanken att bilen ska bli verklighet i en mindre skala och det här är alltså en försmak på vad som komma skall. Först 2025 planeras större lanseringar av bilar med tekniken. Men det beror även på marknadens efterfrågan, om folk faktiskt vill ha dessa bilar. Tyvärr berättar man inte vad som finns under skalet på den här men sedan tidigare vet vi att det är en drivlina som man har tagit fram tillsammans med Toyota. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

ZeroAvia utvecklar elflygplan inför nästa decennium
Ska drivas av bränsleceller med väte

Det finns i dagsläget ett tiotal företag runt om i världen som experimenterar med att bygga eldrivna flygplan och ett av dessa är det amerikanska startupföretaget ZeroAvia. ZeroAvia har som målsättning att utveckla mindre eldrivna flygplan för 10 - 20 passagerare. Dessa flygplan skulle få en räckvidd på cirka 800 kilometer och kunna användas som inrikesflyg mellan städer. ZeroAvia har tänkt sig att elektriciteten som flygplanen förbrukar ska genereras från bränseceller med väte. Väte är det vanligast förekommande ämnet i universum och bidrar inte heller till några utsläpp av koldioxid. ZeroAvia har genomfört ett antal lyckade testflygningar under året med ett Piper M-flygplan som man försett med sitt eget bränslecells-baserade drivsystem. Flygplanet väger 2 ton och har plats för 6 passagerare. Enligt ZeroAvia ska det vara det största eldrivna flygplanet med nollutsläpp som idag är i drift. ZeroAvia tror att man någon gång runt 2022 kommer att kunna börja förse flygplan med upp till 20 passagerare med sitt drivsystem. I klippet nedan kan ni kolla en av testflygningarna med Piper M-modellen som syns på bilden ovan. Tumnagel
46.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vätgasstation exploderade i Norge
Toyoyta och Hyundai pausar därför försäljningen av vätgasdrivna bilar

I klippet ovan kan ni kolla in hur det såg ut efter det att en tankstation för vätgasdrivna bilar exploderade utanför den norska staden Sandvika häromdagen. Efter explosionen beslutade Nel Hydrogen, företaget som driver ett antal Uno-X-vätgassstationer i Norge, att även stänga ner sina andra anläggningar. Detta ledde i sin tur till att både Toyota och Hyundai beslutade sig för att pausa försäljningen av vätgasdrivna bilar i landet. Det verkar dock handla om en temporär paus i och med att det inte längre är möjligt att tanka bilarna tills Nel Hydrogen öppnar upp sina anläggningar igen. Toyotas chef i Norge, Espen Olsen, säger: "We don’t know exactly what happened on the Uno-X drive yet, so we don’t want to speculate. But we stop the sale until we have learned what has happened, and for practical reasons, since it is not possible to fill fuel now." I dagsläget är det mest Toyota och Hyundai som satsar på vätgasdrivna bilar då de för tillfället verkar tro mer på den tekniken än helt eldrivna bilar, något som de flesta av deras konkurrenter satsar för fullt på nu för tiden. Huruvida den här olyckan får de båda biltillverkarna att tänka om i den frågan återstår att se. Två personer skadades vid olyckan i Norge men vad som orsakat olyckan är än så länge inte fastställt. Illustrationen nedan visar förenklat skillnaden mellan vätgasdrivna bilar och eldrivna bilar. Tumnagel
35.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Skai är en flygande taxi som drivs av väte
Kanske flyger vi runt i den om tio år

Det amerikanska företaget Alakax27i Technologies har visat upp en prototyp på en slags flygande taxi som man hoppas ska kunna transportera oss luftvägen i framtiden. Man kallar det vätgasdrivna fordonet för Skai och VROL-flygplanet hålls flygande med hjälp av fordonets fyra rotorer. Enligt Alakax27i kommer Skai ha en räckvidd på runt 600 kilometer och fordonets bränsleceller med vätgas ska kunnas fylla på eller bytas ut på tio minuter. Skai kommer att kunna transportera fem personer eller motsvarande cirka 450 kilo. Initialt tänker sig Alakax27i att Skai ska styras av en pilot men slutmålet är att den ska vara helt självflygande. När vi kan få se Skai ta till skyarna finns det än så länge inga uppgifter om men företagets vd Steve Hanvey säger till nyhetsbyrån AP att det kan dröja upp till ett decennium innan taxiflyg liknande Skai blir en vanlig syn i våra megastäder. Tumnagel
42.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Amsterdam vill bannlysa bensinbilar i stan
Till 2030

I den nederländska huvudstaden Amsterdam cyklar redan väldigt många människor för att ta sig dit de ska. Men om en sisådär tio år kan det bli ännu fler eftersom vid 2030 har staden tänkt sig att bannlysa bensinbilar i de inre delarna av staden. Detta efter landets hälsovårdsmyndighet lämnat en larmrapport som säger att luftföroreningarna tros korta invånarnas förväntade livslängd med ett år och att luftkvaliteten i Amsterdam är sämre än vad EU-reglerna tillåter. El- och vätgasbilar kommer dock fortsätta vara tillåtna att köra omkring i staden. För att de ska kunna åka omkring kommer staden sätta upp mellan 16 000 till 23 000 laddningsstationer inom sex år. Det är avsevärt många fler än de 3 000 som finns i stan just nu. Redan nästa år kommer Amsterdam ta åtgärder för att förbättra luftkvaliteten. Då kommer det nämligen bli förbjudet att köra dieselbilar som är tillverkade innan 2005 där. Ett liknande förbud infördes även i Madrid förra året. Tumnagel
78.1°
+
Frode Wikesjö
0

Det här är italienska Moles superbil Almas
Ställs ut i Genève

Det är som ni säkert redan vet inte bara kända biltillverkare som ställer ut i Genève så nu kommer ett gäng artiklar om bilar ni kanske aldrig har hört talas om innan. Italienska Mole Costruzione Artigianale ställer ut på mässan men de har faktiskt figurerat här på Feber förut med deras ombyggda Alfa Romeo 4C som ni kan kika på här nedan. I år hade de dock med sig något som de tagit fram själva - superbilen Almas. Bilen mäter 4,73 meter på längden, 1,98 på bredden och är 1,21 meter hög. Motorn sitter i mitten och allt är designat så att man ska kunna stoppa ned en vätgasdrivlina där, men det ska även gå att få bilen med en vanlig bensinmotor. Vad som finns där nu avslöjar man dock inte. Planen är att tillverka bilen i en mindre skala men när, hur, och vad den då kommer att kosta är oklart. Är du inte en fena på italienska bör du nog flippa på automatiska undertexter i klippet. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Piëch presenterar eldrivna Mark Zero
Ska kunna ladda 80 procent på under fem minuter

Piëch är en relativt ny biltillverkare grundad 2016 som vi skrev om för två veckor sedan. Bakom står Rea Stark Rajcic och Anton Piëch - den sistnämnde son till Ferdinand Piëch. Nu har de dragit täcket av sin första modell Mark Zero som kommer att ställas ut i Genève och så här ser den alltså ut. Som en fulare Aston Martin. Bilen går på el och på framaxeln sitter en motor medan det finns två stycken på bakaxeln. Alla är på 201 hästar styck och ser till att bilen blir fyrhjulsdriven. Räckvidden anges till 50 mil enligt WLTP och på under fem minuter ska man kunna ladda upp till 80 procent när krämen väl är slut. För att lyckas med detta har man tagit fram en ny typ av batteripack och laddningssystem tillsammans med kinesiska Desten Group och Qingdao Tgood Electric. Cellerna i batteripacket ska knappt producera någon värme under laddning och urladdningsprocessen och det ska göra att man ska kunna ladda extremt snabbt. Batterierna behöver heller inte samma vattenkylning som vi är vana vid vilket gör att man ska ha kunnat spara in 200 kilo i vikt bara där. Bilens vikt ska ligga på under 1,8 ton. Förutom sportbilar planerar Piëch att i framtiden även erbjuda sedaner, suvar och pickuper. Plattformen man har tagit fram ska förutom elektriska drivlinor även passa för förbränningsmotorer och vätgasdrivna bränsleceller. Om allt går enligt planerna ska den första modellen under namnet börja tillverkas inom tre år. Tumnagel
45.6°
+
Bobby Green
0
2018

Toyota har ingen elbil på gång eftersom det inte finns efterfrågan
Wat

Toyota har pysslat med hybrider väldigt länge nu, men de har ingen massproducerad elbil att erbjuda (Mirai räknas inte eftersom den går på vätgas). Nu får vi reda på anledningen - återförsäljarna menar på att såna inte kommer att säljas. Därför har tillverkaren istället valt att lägga fokus på utvecklingen av vätgasbilar. Jack Hollis som är Generaldirektör för Toyota Motor North America sa följande under Los Angeles Auto Show: "If our dealers, and we just met with our national dealer council two weeks ago, if our dealers felt like there was a significant demand (for EVs) we would have already had fully electric and electric vehicles already on the road today. Having that technology, which you’ll remember if you go back the electric RAV4 was one of the first electric offerings in the marketplace in the US, period. So the technology there and what we can offer is available, but like any good demand and supply economy, if the demand is low, do you really want to supply?" Nu gäller ju det här snacket för den amerikanska marknaden och det ser säkerligen annorlunda ut på andra ställen. Det återstår bara att se när, för det känns som att de borde, Toyota kommer att hoppa på elbilståget fullt ut. Tumnagel
14.0°
+
Bobby Green
0

Mercedes GLC F-Cell nu i produktionsutförande
Kombinerar bränslecell med laddhybriddrift

För lite mer än ett år sedan visade Mercedes upp prototypen GLC F-Cell. Det som gjorde den lite speciell var att det under skalet fanns en vätgasdriven bränslecell som skapade elektricitet samtidigt som bilen även hade en laddsladd som vanliga laddhybrider. Nu är produktionsversionen här och initialt kommer att par utvalda kunder att få köra bilen i Tyskland på test i verkliga förhållanden. Nästa vår kommer privatpersoner att få ta del av härligheterna. Det finns alltså ingen förbränningsmotor i den här utan istället en elmotor som alltså kan få sin kraft från olika källor. Effekten ligger på 208 hästar och räckvidden anges till 43 mil. Skulle vätgasen i tanken ta slut ska man kunna köra ytterligare fem mil med kraft från batteripacket. Den kombinerade vätgaskonsumtionen anges till 0,34 kilo per 100 kilometer. Elkonsumtionen anges till 13,7 kWh per 100 kilometer. Läs mer om bilen och tekniken i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Nikola Motors visar den vätgasdrivna lastbilen Tre
Är speciellt utvecklad för Europa

Nikola Motors som tillverkar vätgasdrivna lastbilar presenterar nu den nya modellen Tre. Den ska vara speciellt utvecklad för den europeiska marknaden och namnet ska komma från det norska ordet för träd, och alltså inte vår svenska siffra. Man planerar att börja testa bilen i just Norge omkring 2020. Produktion siktar man på först 2022 eller 2023. En prototypversion kommer att visas upp i Phoenix, Arizona i april nästa år. Tre kommer att erbjudas med effekt från 507 till 1.013 hästar. Drivlinan består av elmotorer som får sin kraft från vätgasdrivna bränsleceller. Räckvidden ska ligga på mellan 50 till 120 mil beroende på vilken version man köper. Självkörning i nivå 5 finns med i framtidsplanerna. Nikola planerar att ha fler än 700 stycken vätgasstationer igång runt omkring i Kanada och USA år 2028. Den första stationen i Europa är planerad till 2022. Tumnagel
51.2°
+
Bobby Green
0

Kanye West visade vätgasdrivet flygplan för USA:s president
Vill att Apple ska bygga "iPlane"

Om man inte har sovit under en sten det senaste dygnet så har det varit svårt att inte höra talas om Kanye Wests cirkus i Vita Huset i går där han höll hov för USA:s president Donald Trump och världens samlade media. Under sitt framförande visade West bland annat upp skisser på ett vätgasdrivet flygplan som han tyckte borde byggas. Han kallade det hela för "iPlane" och West förelog att Apple skulle bygga det. Som The Verge senare påpekade handlar det dock inte om något som West har tagit fram på egen hand utan skisserna han visade ska härstamma från ett arbete som designstudenten Shabtai Hirshberg tog fram 2012. Hirshberg säger själv till The Verge att han inte hade en aning om att West hade uppmärksammat hans arbete: "No, it completely caught me by surprise. A good surprise, I would say — it’s always nice to see your designs being thought well for. This is the accumulation of a one year intensive work, it was my graduating thesis project for my master’s degree in the College for Creative Studies in Detroit." Bonus nedan där Kanye West kraschade en Apple Store i Washington och höll ännu en monolog efter det att han hade besökt Donald Trump. Tumnagel
19.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Le Mans-prototyp som går på vätgas
Det här är GreenGT LMPH2G

Automobile Club de l’Ouest (ACO) vill se att man börjar tävla med vätgasdrivna bilar i Le Mans och förra helgen tog de med sig prototypen GreenGT LMPH2G till racerbanan Circuit de Spa-Francorchamps för att köra lite. Den har fyra stycken elmotor och en sammanlagd effekt på 662 hästar. Toppfarten anges till 300 km/h. Bakom ratten under demonstrationsvarvet satt racerföraren Yannick Dalmas. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Volkswagen vill göra bränslecellsbilar billigare
Har stora fördelar jämfört med elbilar

Just nu håller Volkswagengruppen på att investera miljardbelopp i utvecklingen av elbilar, men det är enligt dem ändå inte det bästa alternativet. Tillverkaren menar att bränslecellsbilar har stor potential och att de har stora fördelar om man jämför med eldrivna bilar. Främst tänker man då på tiden det tar att tanka, som är avsevärt kortare än vad det tar att ladda en elbil. Nackdelen är dock att bränslecellerna fortfarande är väldigt dyra. Detta vill man ändra på genom ett samarbete med Stanford University där man tillsammans tagit fram en metod som gör att man behöver mycket mindre platina vid framställningen vilket bidrar till lägre utvecklingskostnader. Detta skulle i framtiden kunna innebära att bränslecellsbilarna blir ett vettigt alternativ till elbilar och traditionella fossilbilar. Tumnagel
58.4°
+
Bobby Green
0

Hyundai släpper skiss på bränslecellsdriven lastbil
Lanseras nästa år

På IAA Commercial Vehicles i Hannover i Tyskland som drar igång imorgon kommer Hyundai att visa upp det vi får se skiss på här. Det är en fullstor lastbil som går på vätgas som man planerar att skicka ut på vägarna nästa år. Vad som finns under skalet är tillverkaren dock förtegen om just nu utan berättar bara i samband med bilden att lastbilen har en aerodynamisk design. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0
Nästa sida