m

Audi RS e-tron GT är imponerande
Men RS med el är inte riktigt samma sak som med fossil

Jag älskar elbilar. För 95 procent (eller mer) av alla bilar som säljs på marknaden i dag är el ett bättre alternativ än fossilt. Utan tvekan. Audi visade upp sitt koncept för e-tron GT för två år sedan och nu har jag äntligen fått provköra den och även om den vanliga versionen och RS-versionen ser likadana ut på utsidan så är de rätt olika. Och de är fantastiska och besvikelser men på olika sätt, i en älskar jag att den drivs av el och i en saknas det något. Kolla in vår video av provkörningen här! Låt mig förklara. Audi kör ju en lite udda strategi med elektrifiering där man bygger en elektrifierad flotta vid sidan av den andra flottan av modeller som man redan har (ni vet den som bara har A1, A3, A4, A5, A6, A7, A8, Q2, Q3, Q5, Q7, Q8, TT och R8 i sig). Den vi har sett på vägarna hittills är den som bara heter e-tron och som typ en Q6:a. Den finns så klart i en Sportback-version också. Till den släpper man nu alltså en e-tron GT som typ är en A7 och snart kommer Q4 e-tron. Förvirringen är väl inte totalt och jag tror att det har varit bra för Audi som elbilsvarumärke att göra så här och kanske får det oss som testar bilarna att vidga våra vyer lite. Tumnagel
40.9°
+
Roger Åberg
0

GTO Engineerings Ferrari 250 GTO är nu under utveckling
Bellissima!

I november förra året meddelade GTO Engineering att de skulle bygga en modern hyllning till Ferrari 250 GTO. Bilen som går under namnet Project Moderna är nu under utveckling och det beslutet togs efter den mycket trevliga responsen man fick. Grundaren Mark Lyon säger följande: "After the exceptional reception from interested owners and fans who would like to own a car such as ours, we’re now making it happen and publicly documenting the development process. For our team, the engine and the aesthetics are two of the most important parts of any car, especially this one, which is why we were keen to start here. To ensure we keep to our goals we’re working around a custom ‘muletto’ chassis, which is situated in the GTO Engineering workshops. It’s a daily reminder of how we need to not only keep the design’s proportions right, as well as weight distribution and ergonomics. People have got a little taller since the Sixties, so we’re looking at the packaging with the design too, ensuring that the driver and passenger have enough room in the cabin and ample luggage space in the car." Bilen kommer att ha en V12:a utan överladdning med fyra överliggande kamaxlar. Till denna kopplas en manuell växellåda. Målvikten för ekipaget ligger på under ett ton. Orderböckerna är nu officiellt öppna så den som är intresserad behöver bara ladda Swishen ordentligt och kontakta GTO Engineering för att lägga en beställning. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört vätgasbilen Toyota Mirai!
Spännande men går inte att köpa...

Toyota tror verkligen på vätgas och när man pratar om det är man noga med att poängtera att det inte bara är ett bränsle utan mer av en energibärare. Till skillnad mot el så går det att flytta och lagra fysiskt och det har ju sina fördelar. Nackdelarna är just det fysiska, det behövs platser att tanka på och det finns det bara tre stycken i Sverige, en vid Arlanda, en vid Mariestad och en vid Sandviken. Första generationen Mirai, som alltså är Toyotas vätgasbil, lanserades 2016 i Sverige och sedan dess har man levererat hiskeliga 14 stycken bilar. Ingen supersuccé alltså. Det beror så klart på att det bara finns tre mackar men också på att den första generationen inte vara vacker alls och så var den rätt dyr. Men nu är andra generationen här och den här snygg! Kolla in vår video om bilen här! Tyvärr så kvarstår problemet med mackarna och Toyota kommer därför inte att sälja bilen i Sverige. Istället kommer man att göra den tillgänglig via deras bilpoolstjänst Kinto. Där ska du kunna hyra bilen per timme (för 150 spänn), per dag eller på längre tid om du så vill. Det handlar alltså om att få ut lite bilar som syns på stan och som gör att man kanske, kanske bygger fler mackar. Om du verkligen vill ha en så kan nog Toyota ordna det, men du får inte köpa utan i sånt fall är det leasing som gäller. Nya Mirai kan ha en så mycket vackrare form till stor del för att tekniken har utvecklats. Istället för en stor bränslestack placerad under bilen så är den nu betydligt mindre och placerad under huven. Det gör att bilen är 65 millimeter lägre och 70 millimeter längre. Det finns numera tre tankar istället för två och man får plats med 5,6 kilo vätgas i dessa tre. Bränslestacken tar vätgasen och gör om denna till energi som sedan kan driva motorn. Tillsammans med ett mindre batteri som sitter bak i bilen så får man ut 134 kW vilket tar bilen från noll till hundra på nio sekunder. Inte toksnabbt, men du har den där elbilsknuffen i början i alla fall. Men som referens känns en VW ID.3 betydligt snabbare. Körkänslan är ändå sportig, sittpositionen i bilen är som hämtad från en Lexus-coupé. Man har även lagt till en funktion som gör att det låter när man accelererar, men det blir mest pinsamt och tramsigt. Se hur bilen ser ut på insidan här! Toyota har haft problem att leverera Mirai främst för att man inte fått fart på tillverkningen av bränslestackarna. Men nu är det mer fart och de 330 cellerna som stacken består av tar nu sekunder istället för en kvart styck att tillverka. Det gör att man kommer att leverera 30.000 bränslestackar i år vilket är tio gånger fler än tidigare, men alla dessa kommer inte att hamna i Mirai utan även i kommersiella fordon. Så fler bilar kommer att tillverkas, men inga stora mängder. Vätgas känns fortfarande som något som inte är så ett självklart drivmedel för framtiden och fokus kommer nog att vara på kommersiella fordon, även om de tester som gjorts med bussar i bland annat Stockholm och Göteborg har lagts ner. Men det är hur som helst roligt att Toyota fortsätter fokusera på detta! Vi bad om lite frågor på Instagram och här kommer svaret på några av dessa! Tumnagel
42.6°
+
Roger Åberg
0

En Alfa Romeo Disco Volante Spyder är till salu
Nummer sju av sju tillverkade

I början av 2016 rullade Carrozzeria Touring Superleggera ut en taklös version av deras finfina Alfa Romeo Disco Volante Spyder. Endast sju stycken exemplar har tillverkats och nu är ett av dessa till salu, så passa på! Bilen baseras på Alfa Romeo 8C Competizione Spider som i sin tur hämtar mycket från Maserati GranTurismo och motor från Ferrari. Under huven sitter en V8:a på 4,7 liter utan överladdning som ger 450 hästar. Till den kopplas en sexstegad halvautomatisk växellåda som driver bakhjulen. Bilen säljs av företaget Auxie Treschmidt men vad man vill ha för den framgår inte tyvärr. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0

Horizon: Zero Dawn är förvånansvärt tjusigt i 72p-upplösning
zWormz testar att spela potatisversion av spelet

Horizon: Zero Dawn är ett riktigt vackert spel och blir extra läckert blir det om man lirar på en riktigt kraftfull datamaskin. Om man sitter på gammal PC-hårdvara kan det dock vara lite kämpigt att lira, men nu har en relativt gammal video från Youtubern zWormz Gaming börjat cirkulera som visar att även gamla datorer kan få en förvånansvärt läcker spelupplevelse. I videon ovan får vi se spelet rulla på en dator som är utrustad med Nvidias gamla GT 710 och inte helt oväntat rullar spelet i svinlåg fps när man kör 1080p med maxade grafikinställningar. Med lite pill kan dock spelet köras i den minimala upplösningen 128x72 pixlar, vilket inte bara får spelet att rulla i spelbar fps, utan ser även riktigt läckert ut. Tumnagel
35.3°
+
André Stray
0

Harry Metcalfe testar en Ferrari Roma i verkliga livet
Vacker men för teknikstinn?

Harry Metcalfe har fått leva en stund med Ferraris nya slanka modell Roma och i det här klippet får vi reda på vad han tycker om den. Roma är tänkt som en elegant GT-vagn som man ska ta på långa härliga turer, Harry hade dock inte väntat sig att den skulle vara så aggressiv som den är. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Lönnmördarsimulatorn Hitman 3 träffar helrätt
Vi har spelat avslutningen i World of Assassination-trilogin

Med Hitman 3 har danska IO Interactive inte bara levererat en slutpunkt för berättelsen om Agent 47 i World of Assassination-trilogin. Utvecklarna har även levererat en av de vassaste lönnmördarsimulatorerna som verkligen gjort det riktigt roligt och spännande att utföra den rätt mörka handlingen att ta fiktiva karaktärers liv. Tumnagel
40.4°
+
André Stray
0

Reasonance visar upp trådlös tv
Xorosho!

Den ryska startupen Reasonance visade under CES upp en tv som är helt trådlös. Det innebär alltså inga sladdar för något, inte ens ström. Tvn som Reasonance visade upp var väl inte direkt jättevacker men det är ju en prototyp trots allt. Strömmen skickas mellan en sändaren och mottagare som man kan ha upp till en meters avstånd mellan. Men som man kan se i klippet ovan är det nog inget någon just nu vill ha istället för dagens tunna apparater. Men teknik förbättras ju alltid med tiden så kanske är detta en lösning vi kan se ett antal år i framtiden. Reasonance har redan patent på tekniken i Ryssland och har ansökt om patent runtom i världen. Tumnagel
42.4°
+
Frode Wikesjö
0

Ecurie Ecosse återskapar Jaguar C-Type
Vacker kärra!

Ecurie Ecosse är ett skotskt racingstall som grundades av David Murray och Wilkie Wilkinson i Edinburgh 1952. Stallet är mest känt för att ha vunnit Le Mans 24-timmars två år i rad - 1956 och 1957. Nu presenterar de en återskapad version av klassikern Jaguar C-Type som kommer att byggas i sju stycken exemplar. Chassiet och karossen kommer att byggas för hand och under huven kommer det att sitta en rak sexa från Jaguar. Den har borrats upp till 4,2 liter och ska ge runt 300 hästar. Större bromsar kommer att monteras för att kunna stoppa den snabba bilen lite bättre. En bil är klar hittills och det är den vi ser här. När resterande ska vara klara och vad de kostar framgår inte just nu. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Skön drönarvideo från Madeira
Vackert!

Skönt klipp från i höstas där någon flyger runt på den portugisiska ön Madeira med en drönare. Tumnagel
48.6°
+
Frode Wikesjö
0

Insekter lyfter i slow motion
Naturen är vacker

Naturen är vacker på många sätt och oftast i det lilla. Här får vi se ett gäng olika insekter flyga iväg i slow motion och de ser inte bara coola ut, deras vingar är ofta snillrikt konstruerade och en del undrar man helt enkelt hur tusan de kan flyga. Tumnagel
40.5°
+
Roger Åberg
0
2020

Låt en AI-driven kör sjunga julsånger för dig
Nytt påhitt från Google

David Li har i samarbete med Googles konst och kultur-team skapat Blob Opera. Det är en AI-driven operakvartett med blobar där du bestämmer i vilken tonart de ska ljuda fram olika klassiska julsånger. När du valt låt är det bara att dra igång och sen kan du leka loss med blobarna och få de att låta på olika vis. För att få till AI:n har man spelat in 16 timmar sång från de riktiga operasångarna Christian Joel, Fredrick Tong, Joanna Gamble och Olivia Doutney. De är dock inte de som sjunger utan en algoritm som skapar ljud efter hur den tror att opera låter. Bonusklipp nedan med den enda julsången du egentligen behöver. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

AirPods Max övertygar rejält
Men är helt klart en lyxpryl

TL;DR AirPods Max är rejält imponerande både i bygge, ljudkvalitet, brusreducering och handhavande. Kör du Apples ekosystem är de helt enkelt det bästa valet bland overears, om du kan leva med tyngden. Men de är väldigt dyra och du behöver nog ändå ett par vanliga AirPods, så AirPods Max är inte för alla eller för alla situationer. Helt enkelt en lyxartikel med en prislapp på 6695 kronor. Ryktet om AirPods Max (eller Studio som de hette i ryktena) pågick ett tag men så förra tisdagen var det äntligen dags för lansering. Att de skulle komma innan jul ryktades det också om men Apple har släppt så mycket saker i höst att det nästan kändes lite orimligt med fler släpp, men där var de. Nackdelen när man läser rykten är att man inte blir så överraskad, så formen var inte någon överraskning. Mer om den sen. Vad som var lite överraskande var dock att det inte fanns så mycket smarta funktioner som vi hade hoppats på, som att lurarna skulle veta vad som var L och R och att man inte skulle behöva sätta på dem rätt. Tumnagel
39.7°
+
Roger Åberg
0

Nu är macOS Big Sur här!
Viktigaste uppdateringen på länge

Tidigare i veckan fick vi reda på mycket om det första steget till Apple Silicon, M1. En stor del av att bytet till en ny arkitektur fungerar är så klart operativsystemet, men nya macOS Big Sur bjuder på en del nyheter även för alla som sitter på Intel. Men även om det är en del nyheter för alla så är så klart Apples egna chip en stor och rätt osynlig del av Big Sur. Anledningen är att Apple nu har börjat trimma sitt system för sitt eget chip, och tvärtom, på samma vis som man har gjort med iOS och A-chipen under massor av år nu. Tumnagel
43.8°
+
Roger Åberg
0

Vi har testat iPhone 12 Pro Max
Levererar Apples största telefon maximalt?

Om känslan när man för första gången tar i iPhone 12 mini är ”åh vilken liten sötnos” så är känslan av iPhone 12 Pro Max precis tvärtom. Herrejösses vilket stor telefon det här är. TL;DR iPhone 12 Pro Max är större än någonsin och det märks, på gott och ont. Den kantiga formen som fungerar så bra på de mindre modellerna i familjen är inte en lika självklar vinst här. Apple lovar en bättre kamera än i de övriga modellerna, men i våra begränsade tester sticker den inte ut som vi hoppats. I slutändan ska du helt enkelt vilja ha en riktigt stor telefon för att välja iPhone 12 Pro Max, och det är precis därför den finns. Jag har kört iPhone 11 Pro Max det senaste året som min daily driver och jag har inte riktigt tyckt att den varit för stor. Alternativet, iPhone 11 Pro, var för liten med sin skärm som var 0,7 tum mindre. Men med iPhone 12 Pro har Apple lyckats göra en telefon i mellanstorleken som har större skärm i lika stor förpackning som förra årets modell och den har inte alls känns för liten för mig på samma sätt som föregångaren gjorde. Bra jobbat Apple! Tumnagel
39.8°
+
Roger Åberg
0

GTO Engineering Moderna är en hyllning till Ferrari på 60-talet
Mamma mia!

Den brittiska Ferrari-specialisten GTO Engineering presenterar nu den helt egna modellen Moderna. Det här är en sportbil med V12:a och kolfiberkaross som man vill hylla 60-talets Ferrari-modeller med, fast med en uppdaterad touch. Den färdiga produkten ska väga omkring 1000 kilo och vinkeltolvan ska ge över 350 hästar. Bilen byggs för hand och den har ett rörramschassi i stål och en subframe i aluminium. Även dörrar och huv är i aluminium. Utvecklingen är i full gång och man ska kunna lägga en beställning nu om man är intresserad. Vad man får betala är dock oklart, men det lär bli mer än den 250 SWB Revival man släppte för en månad sedan. Den börjar på 800.000 pund. Tumnagel
50.3°
+
Bobby Green
0

Första nya Iso Rivolta GTZ levererad till kund
Vilken vacker skapelse!

I början av augusti skrev vi om Zagatos planer på att ta fram en ny Iso Rivolta-modell. Den fick namnet GTZ och nu är det första exemplaret levererat till kund. Inspirationen till linjerna kommer från Iso Rivolta A3 som presenterades 1963. Under skalet finns en motor från Corvette Z06 som lämnats orörd. Det innebär kompressormatad V8:a på 6,2 liter som ger 650 hästar och 881 newtonmeter i vrid. Det gör att bilen tar sig från stillastående till 100 km/h på 3,7 sekunder och att den kan toppa 315 km/h. Till maskinen ser det ut som att man har kopplat den åttastegade automatlådan. Drivningen sker på bakhjulen. GTZ kommer endast att tillverkas i 19 stycken exemplar och det första som ni ser här har sålts till Schweiz. Nio stycken är beställda så det finns tio stycken kvar för den som är sugen. Vad man får betala är dock oklart. Tumnagel
46.0°
+
Bobby Green
0

En Datsun 280Z från 1976 får sin första tvätt på 44 år
Har bara gått 56 mil

Ammo NYC fortsätter att rota fram bilar som inte tvättats på väldigt länge. Den senaste är en Datsun 280Z från 1976 med bara 56 mil på mätaren - en i princip helt ny gammal bil alltså. Här får vi se när den får nytt liv igen. Tumnagel
44.6°
+
Bobby Green
0

Ghost of Tsushima-utvecklare verkar rekrytera till uppföljare
Peppen!

Sucker Punch har verkligen lyckats leverera ett riktigt vackert och underhållande spel med Ghost of Tsushima. Och gänget har verkligen träffat helrätt med den senaste uppdateringen som inte bara lägger till New Game+, utan även det riktigt roliga multiplayerläget Legends. Nu verkar det som att utvecklarstudion, eller i alla fall en del av den, har börjat blicka framåt och rekrytering för spelets uppföljare har dragit igång. På Sucker Punchs hemsida söker nämligen studion nytt blod för att jobba på ett kommande spel. Mer specifikt en Narrative Writer som ska jobba med en "AAA open-world experience" och ska helst vilja skriva berättelser som utspelar sig i feodala Japan. Varken Sony eller Sucker Punch har bekräftat att en uppföljare är på ingång, men vi tar ändå informationen ovan som en stark indikation att arbetet med uppföljaren har dragit igång. Ovan har ni en trailer för Ghost of Tsushima: Legends-uppdateringen som släpptes i fredags. Tumnagel
40.5°
+
André Stray
0

Henry Catchpole kör en Lamborghini Diablo SV
Klassisk superbil när den är som bäst

En av bilarna som säkerligen hängde på mångas väggar förr är Lamborghini Diablo SV. En sådan har nu Henry Catchpole fått köra och det är bara så vackert att se. Vad hade/har du för bil på väggen? Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Hacksmith har sönder saker med ljussabel
Vackert!

Förra veckan fick vi se Hacksmith-gänget ta fram en steampunk-variant av ljussabeln från Star Wars och nu är det dags att se vad den går för. Tumnagel
37.1°
+
André Stray
0

Richard Hammond återförenas med sin gamla Ferrari
Vackert att se

Harry Metcalfe hade en Ferrari 550 Maranello som han sålde till Richard Hammond. Men Richard behövde sälja bilen vid ett tillfälle och detta har han ångrat ända sedan dess. Förra månaden såldes bilen via en online-auktion och Drivetribe såg då till att låna bilen en snabbis så att Richard kunde få återförenas med den en stund. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Renault F1 blir Alpine F1
Från och med nästa år

Nu berättar Renault att deras F1-team från och med nästa år kommer att gå under namnet Alpine F1. Bilen man tävlar med kommer att utrustas med en hybridmotor kallad E-Tech. Namnändringen kommer från att man vill sätta fokus på fransk excellens i hjärtat av Formel 1. Namnet Alpine som står för hög standard, prestige och prestanda ska därför passa naturligt in i F1-världen. Luca De Meo som är vd för Groupe Renault säger följande: "Alpine är ett vackert bilmärke, kraftfullt och livfullt, som ger anhängarna ett leende på läpparna. Genom att introducera Alpine, en symbol för fransk spetskompetens, till de mest prestigefyllda av världens fordonsdiscipliner, fortsätter vi tillverkarnas äventyr i en förnyad sport. Vi tar med oss ett dröm-märke tillsammans med de största namnen för dessa spektakulära biltävlingar som görs för och följs av entusiaster. Alpine kommer också att ta med sina värden och tillgångar till F1-paddocken: elegans, uppfinningsrikedom och djärvhet." Cyril Abiteboul som är teamchef Renault DP World F1 Team säger: "Denna förändring kommer vid ett viktigt ögonblick för teamet och F1-sporten. Alpine ger en ny mening, nya värden och färger till paddocken med tävlingsanda från andra världar och fransk kreativitet som kommer vara tillgångar vid förberedelserna för 2022 deadlines. De nya reglerna kommer att skapa förutsättningar för en rättvisare motorsport med omfördelningen av intäkterna; enklare och progressivare uppstyrt. Genomförandet av "budgetbegränsningen" sätter stopp för utgiftsloppet och gör det möjligt för teamen att mätas utifrån sportvärdet. Alpine har sin plats i Formel 1 och kan utmana om seger." Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

Gravity-grundare flyger jetdräkt på Island
Vackert!

Richard Browning är grundare av Gravity som tillverkar jetdräkter. Han är också testflygare, något annat vore ju fegt. Här får vi se när han flyger runt lite på Island. Kul teknik, fantastisk miljö. Tumnagel
41.9°
+
Roger Åberg
0

Vi har provkört Volkswagens första riktiga elbil ID.3
Lovande start på en ny era

Elbilar är framtiden. Eller i alla fall en stor del av framtiden. Efter att ha varit rätt så motsträviga på den här punkten börjar bilvärldens jättar nu äntligen vakna på riktigt och nu vill även de leverera elbilar i stor skala. Problemet är att det går långsamt och segt, lanseringen av Volkswagens första riktiga elbilar ID.3 har blivit uppskjuten flera gånger. TL;DR Volkswagen ID.3 är imponerande rolig att se på och köra, men inredningen känns riktigt billig. Oavsett så kan det här bli en riktig succé för Volkswagen om de bara får igång tillverkningen! Tumnagel
47.4°
+
Roger Åberg
0

Braid: Anniversary Edition släpps tidigt nästa år
En väldigt finputsad version av spelet

Braid har ett par år på nacken. Tolv, för att vara exakt. Trots det är spelet fortfarande väldigt vackert och erbjuder utmanande gameplay med tidsbaserade förmågor. Under gårdagens State of Play-ström levererade Jonathan Blow och spelets utvecklare en trailer för Braid: Anniversary Edition som ser ut att bli en väldigt intressant version av spelet. Den nya versionen av spelet kommer rulla i 4k och erbjuder ny grafik och bakgrunderna ska vara mer detaljerade än aldrig förr och utvecklarna har lagt till animerade penseldrag för att höja stämningen en skvätt. Utöver det har ljud och musik ändrats samt att omfattande kommentarsspår lagts till. Braid: Anniversary Edition släpps tidigt nästa år till PC, PS4, Xbox One och Nintendo Switch. Tumnagel
38.6°
+
André Stray
0

45 minuter flygning i nya Flight Simulator
Häng med från Paris till Cardiff

Snart släpps Microsoft Flight Simulator 2020 och det verkar vara riktigt grymt. Här får vi se när YouTubern Squirrel flyger en Airbus A320neo från Paris till Cardiff i den nya simulatorn och det är en vacker upplevelse. Tumnagel
45.6°
+
Bobby Green
0
Nästa sida