m

Nvidias DLSS-teknik kommer till Linux
Jobbar med Valve för att få det hela att rulla

Nvidias uppskalningsteknik Deep Learning Super Sampling, eller DLSS, gör att spel ser bättre ut på datorer utan att kräva allt för mycket prestanda tack vare magiska algoritmer. Nu verkar det som att flådigheterna är på väg att bli tillgängliga via Linux. Nvidia har meddelat att de samarbetar med Valve för att få DLSS att rulla på spel som körs via kompatibilitetsverktyget Proton. När det hela kickar igång är för tillfället okänt, men när det väl gör det så kommer Linux-användare kunna lira med mer krävande grafikinställningar. För att det hela ska fungera behöver spelet i fråga ha stöd för DLSS, förstås, samt kunna liras via Proton. I skrivande stund är det ungefär 30 av de 50 tillgängliga DLSS-kompatibla spelen som fyller kraven. Tumnagel
41.8°
+
André Stray
0

Rapport Valve bygger en portabel spelmaskin
En Gabe Boy?

Ars Technica rapporterar att Valve håller på att göra ett nytt försök att ge sig på spelhårdvara via en "Switch-liknande" PC-enhet som då ska kunna spela Steam-grejer. Tydligen har folk hittat kod i Steam som refererar till något som heter SteamPal vilket verkar vara kodnamnet för enheten. Enligt Ars så kommer enheten kunna dockas till en datorskärm i fall man vill spela på en större skärm dock nämner de att den inte kommer använda sig av löstagbara handkontroller. Rapporten nämner också att den kommer köra Linux vilket ju får det hela att låta som en portabel Steam Machine. The SteamPal will go a similar route, with a system on a chip likely coming from either Intel or AMD, not Nvidia. (The aforementioned Switch-like PC manufacturers have leaned on both AMD and Intel for their products.) Itx27s unclear whether Valve will release multiple SKUs to offer customers a choice of power level, battery life, and other specs, as other Switch-like PCs have offered over the past year. Vad den kommer kosta är oklart men Ars nämner att den kan släppas redan innan årets slut. Tumnagel
40.7°
+
Frode Wikesjö
0

The International kommer till Stockholm i år
10 till 15 augusti

Den stora Dota 2-turneringen, The International, skulle ske i Stockholm förra året men blev som bekant aldrig av på grund av den här coronagrejen. Nu har Valve bestämt sig för att göra ett nytt försök och hålla turneringen i Stockholm. Gruppspelsmatcherna kommer hållas mellan den 5 till 8 augusti. Själva huvudturneringen kommer köra igång den 10 augusti och pågå fram till den 15 augusti. Hur Valve kommer göra med publik och sådant återstår att se när turneringen närmar sig och den globala situationen ser ut. Någon gång under juni månad hoppas Valve kunna ge tydligare besked kring detta. Tumnagel
42.8°
+
Frode Wikesjö
0

Turtle Rock snackar kortsystemet i Back 4 Blood
Välj själv hur du spelar

Left 4 Deads själsliga uppföljare Back 4 Blood ser allt mer intressant ut. Tidigare har det känts som Valves klassiska zombieköttare, men i en ny video från utvecklarna pratas det om nya kortsystemet som ser ut att göra spelet ännu mer actionspäckat och intressant. Innan rundorna i Back 4 Blood drar igång kommer spelet välja ut ett par slumpmässigt kort som modifierar upplevelsen för spelaren genom att peta in fler farligare fiender eller zombies med rustning. Spelarna har möjlighet att kontra dessa med egna kort som ger spelarna positiva effekter som möjligheten att kunna bära mer ammunition och kunna slåss med kniv. Spelare kommer kunna få nya kort genom att utföra utmaningar och uppdrag av olika slag. Back 4 Blood kommer släppas 12 oktober till Xbox One, Xbox Series X/S, PS4, PS5 och PC. Tumnagel
39.2°
+
André Stray
0

Oculus-headset är mest poppis på Steam
60 procent av VR-användare kör Oculus

Valve har levererat lite användarstatistik från Steam-användare i april och ger oss i vanlig ordning lite intressant information. Bland annat får vi reda på att majoriteten av användarna kör Windows 10, mer specifikt 92,8 procent, och att Nvidia GTX 1060 är det mest populära kortet för tillfället. När det kommer till VR-användning så dominerar Oculus rejält och företagets senaste headset Quest 2 står för 27,8 procent av användningen följt av Rift S som ligger på 20,2 procent. Slår vi samman siffrorna från samtliga Oculus-headset når siffran 60 procent. Headset från Valve och HTC ligger relativt högt med Valve Index på 16,4 procent och HTC Vive på 11,4 procent. Oculus är kort och gott störst på VR-fronten just nu, men vi får se om HTC kommer klättra förbi det Facebook-ägda VR-bolaget med de headset som kommer presenteras nästa vecka. Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0

Dota: Dragon’s Blood får en andra säsong
Mer Dota till folket!

Dota: Dragon’s Blood hade premiär i slutet av mars och det verkar som att en och annan Dota-entusiast har kikat på serien. Via det officiella Dota 2-kontot på Twitter får vi reda på att serien kommer få en andra säsong, men något mer än så får vi inte reda på för tillfället. Har ni inte kikat på första säsongen av Dota: Dragon’s Blood ännu, så har ni länk till serien här nere till vänster. Tumnagel
40.4°
+
André Stray
0

Svenska kronan verkar vara på ingång till Steam
Referenser till vår valuta har dykt upp i kod

Det verkar äntligen vara dags för Valve att ge oss svenskar möjligheten att betala spel med vår egen valuta. Referenser till den svenska kronan har nämligen dykt upp i spelbutikens kod efter den senaste underhålsuppdateringen, vilket är en stark indikator på att kronan är på ingång. Utöver möjligheten att betala med kronor har även andra valutor som danska kronan, tjeckiska koruna, ungerska forint och rumänska leu dykt upp i Steam-koden. När vår anrika valuta kommer dyka upp som betalmedel på Steam är för tillfället okänt. Tumnagel
46.8°
+
André Stray
0

Forskare vill bygga underjordiskt domedagsvalv på månen
Vill skicka dit en modern version av Noas ark

En forskare på amerikanska University of Arizona förslår att det ska byggas en slags modern version av Noas ark på månen vilken ska kunna lagra frön, sporer, spermier och ägg från jordens 6,7 miljoner arter. Professor Jekan Thanga på University of Arizona tänker sig att runt 335 miljoner olika prover ska kunna lagras i ett underjordiskt "domedagsvalv" på månen och fungera som en "global försäkring" om någon slags katastrof här på jorden skulle göra att en eller flera arter försvinner. I en pressrelease säger Thanga: "Earth is naturally a volatile environment. As humans, we had a close call about 75,000 years ago with the Toba supervolcanic eruption, which caused a 1,000-year cooling period and, according to some, aligns with an estimated drop in human diversity. Because human civilization has such a large footprint, if it were to collapse, that could have a negative cascading effect on the rest of the planet." Tanken är att det hela skulle byggas i så kallade lavatuber som upptäckts under månens yta. Exakt vad det hela skulle kosta finns det ingen uppskattning på. Man har dock beräknat att det skulle krävas runt 250 raketuppskjutningar för att transportera 50 prover av var och en av de 6,7 miljoner arterna till månen. Som jämförelse kan nämnas att det tog 40 raketuppskjutningar för att bygga den internationella rymdstationen innan denna gick att börja använda. Här ovan syns en skiss på det föreslagna underjordiska domedagsvalvet på månen och här nedanför snackar Thanga lite mer om en modern version av Noas ark på månen. Tumnagel
49.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Valve lägger ner Artifact 2.0
Och gör det gratis att spela

Valve meddelade natten till i dag att de lagt ner utvecklingen för Artifact 2.0. Artifact 2.0 var ett försök till att nylansera deras Dota-kortspel Artifact som inte fick ett jättebra mottagande när det släpptes under hösten 2018. Men inte heller betan för Artifact 2.0 lyckades få till något vettig spelarantal så därav anser Valve att det inte längre är vettigt att fortsätta spendera resurser på spelets utveckling. Både Artifact Classic och betan för Artifact 2.0 (som nu heter Artifact Foundry) kan nu laddas ner gratis. Dock kommer inget av dessa spel få några fler uppdateringar. Det kommer inte heller gå att köpa några nya kortpaket till något av dessa spel. "Technically Artifact Foundry remains an unfinished product, but most of what’s missing is polish and art — the core gameplay is all there. While both games will remain playable, we don’t plan to ship any further gameplay updates." Så, tack och hej leverpastej. Tumnagel
38.1°
+
Frode Wikesjö
0

Apex Legends slår spelarrekord på Steam
Är det femte mest spelade spelet

Det verkar som att Apex Legends fått en ordentlig nytändning. Jag har själv inte riktigt varit pepp på att lira de senaste säsongerna, men med den åttonde säsongen har speltimmarna ökat markant. Och samma verkar gälla för en drös spelare på Steam. Spelet släpptes i Valves digitala butik i höstas och nyligen slog spelet sitt egna rekord i spelare med 198.235 spelare som lirade samtidigt. Spelarboosten har lett till att spelet numera är ett av de mest spelade spelen på Steam för tillfället och ligger på en stabil femteplats efter det omåttligt populära Valheim samt jättarna PUBG, Dota 2 och CS:GO. Huruvida spelets popularitet håller sig återstår att se, men lirar man spelet på PC kan man i alla fall vara glad att det för tillfället finns en hel del andra spelare att spela med och mot. Och det är ju alltid trevligt. Bonusvideo nedan med trailer för Switch-versionen av Apex Legends som släpps 9 mars. Tumnagel
39.7°
+
André Stray
0

Sinking City-utvecklarna: Köp inte Steam-versionen
Hävdas vara crackad version som säljs

Berättelsen om The Sinking City-strulet är nästan mer intressant än spelet i sig. Under utvecklingen av spelet hade Frogware lovats pengar från distributören Nacon för att ha nått vissa milstolpar, men utvecklarna fick aldrig någon kosing. Detta ledde till osämja mellan de två bolagen och läget blev inte bättre då Nacon det kommande året vägrat betala royaltypengar till Frogware. Osämjan ledde till att spelet plockades bort från samtliga digitala butiker, förutom där Frogware själva står som distributör. Det hela fick en lite oväntad twist när spelet dök upp på Steam i slutet av förra veckan och Frogware står som utvecklare och Nacon som distributör. Denna version av spelet verkar dock vara en piratkopierad version av spelet som Nacon crackat och lagt upp i Valves butik utan Frogwares godkännande. I ett ordentligt inlägg om situationen, samt i en video, berättar Frogware vad som hänt och lägger fram bevis som pekar på Nacons fulspel. Bland annat skrivs detta: “To be clear this is hacking and when hacking has the purpose to steal a product and make money with it, it’s called piracy or counterfeiting. In order to achieve this goal, programmers with serious skills need to be involved. This is not DIY work by inexperienced people, this is done by programmers who know [the] Unreal engine well.” Frogware ber, inte helt oväntat, fans av studions titlar att inte köpa Steam-versionen av spelet, utan i stället hoppa över till Frogwares hemsida och köpa det därifrån. Tumnagel
32.8°
+
André Stray
0

Ordentlig trailer för Dota: Dragons Blood
Släpps 25 mars

Om några veckor kommer vi få kika på den kommande anime-serien som baserats på Valves omåttligt populära MOBA-spel DOTA 2. En ordentlig trailer har nu släppts för Dota: Dragons Blood och i den får vi ta en titt på vad för äventyr drakriddaren Davion kommer få uppleva under seriens första del. Dota: Dragons Blood har premiär 25 mars på Netflix. Tumnagel
39.1°
+
André Stray
0

Valve uppdaterar Remote Play Together
Så man kan spela med folk som inte har Steam-konton

Valve har uppdaterat sin Remote Play Together-funktion på Steam så folk nu kan spela med sina vänner över nätet utan att de behöver ha något Stam-konto. Istället skickar man bara en länk till folk som man vill leka med och vipps är man igång. Den inbjudna spelaren måste dock ha Steam Link som ju finns tillgängligt på datorer och mobila enheter. Funktionen hittas i den senaste betaklienten av Steam. Just nu har man begränsat spelsessionerna till att man enbart kan bjuda in en spelare som inte har något Steam-konto men det får man väl anta ökar när funktionen lämnar betan. Med Remote Play Together är det möjligt att spela titlar som endast har stöd för lokal multiplayer med vänner över nätet. Funktionen kräver inte att alla äger speltiteln i fråga, utan det räcker med att den som anordnar spelsessionen äger ett spel, sedan är det möjligt för fler att vara med och leka. Tumnagel
42.1°
+
Frode Wikesjö
0

DOTA: Dragons Blood släpps 25 mars på Netflix
Mer DOTA till folket!

Valve och Netflix överraskar idag och meddelar att DOTA kommer få lite animebehandling och släppas på Netflix 25 mars. Första säsongen kommer bestå av åtta avsnitt och dessa har gjorts av Studio Mir, som tidigare jobbat med Legend of Korra och Netflix-serien Voltron: Legendary Defender. I serien kommer vi få följa Davion, en Dragon Knight som vill rensa världen från dess plågor. Skalan på Davions äventyr ökar dock markant när han stöter på prinsessan Mirana som är ute på ett eget hemligt äventyr. Tumnagel
39.4°
+
André Stray
0

Steam drar igång Lunar New Year Sale
Rätt stabila titlar reas ut

Idag firas det kinesiska nyåret, eller lunar new year, och för att fira firandet har Valve dragit igång en rackabajsare till rea på Steam. Rean kommer hålla på fram till måndag kväll och efter att ha slängt ett getöga på vad som erbjuds så finns det en och annan intressant titel att lägga vantarna på. Bland den stora mängd spel som reas ut har vi bland annat Cyberpunk 2077 för 54 euro , Hades för 17 euro, Total War: Warhammer II för 20 euro, Doom Eternal för 20 euro, Disco Elysium för 22 euro sedan förstås Witcher 3: Wild Hunt GOTY Edition för 10 euro. Langa länk i kommentarerna om ni har några andra tips. Annars jävlar! Tumnagel
38.0°
+
André Stray
0

Steam har börjat betatestas i Kina
Användare får välja mellan hela 41 olika titlar

Valves spelplattform Steam har sedan urminnes tider varit tillgänglig på flera olika marknader runt om i världen. På plattformen kan användare välja och vraka mellan över 20.000 olika spel och annat. Nu har tjänsten börjat betatestats i Kina, men Kina-baserade användare har endast möjlighet att välja mellan 53 olika spel, varav 12 av dessa ännu inte släppts. Detta beror förstås på att Kina har rätt strikta regler gällande media och spel som säljs måste få tummen upp av den kinesiska staten. Utöver att endast ha fått tillgång till en handfull titlar får användare inte heller tillgång till speltjänstens forum eller community-sidor, men användare har dock möjlighet att skriva recensioner av spel. Troligtvis kommer spelbiblioteket på Steam i Kina växa lite mer i framtiden. Lite kul kuriosa är att Steam endast hade sju spel tillgängliga vid releasen 2004. Tumnagel
34.4°
+
André Stray
0

Jamie Lee Curtis hoppar på Borderlands-filmen
Ska spela Dr. Patricia Tannis

Filmer baserade på spel brukar sällan vara några höjdare och man ska väl egentligen inte ha några höga förhoppningar av kommande filmer i den genren. Men Eli Roths kommande film som baseras på Borderlands-spelen börjar låta mer och mer intressant tack vare skådisarna som produktionen lyckats rekrytera. Cate Blanchett ska spela Litith och Kevin Hart ska spela Roland. Nu har det blivit känt att ytterligare stor skådis har hoppat på projektet och den här gången har det spikats att Jamie Lee Curtis ska medverka i filmen som arkeologen Dr. Patricia Tannis, som är i spelen för att vara rätt känslomässigt instabil och vara väldigt intresserad av vad valven runt om i världen har att erbjuda. När Borderlands-filmen har premiär är för tillfället okänt, men troligtvis lär det dröja något år innan den dyker upp på vita duken. Tumnagel
44.8°
+
André Stray
0

Steams stora spelfestival har nu dragit igång
Testa över 500 olika spel

Steam körde ett gäng digitala spelfestivaler förra året och nu har en ny upplaga av Steam Game Festival dragit igång. I vanlig ordning är det full fokus på indietitlar och den här gången har vi möjlighet att testa över 500 olika speldemos i alla möjliga sorters genrer. Länk till festligheterna har ni här nere till vänster och där kan ni inte bara ta del av alla speldemos, utan även livestreams av utvecklare, diverse intervjuer samt ta en titt på schemat så att man kan planera sitt liv utefter det. Tumnagel
38.4°
+
André Stray
0

Valve förlorar i patenttvist om Steam Controller
Måste betala 4 miljoner dollar för knappar på undersidan

Valve må ha lagt ner Steam Controller-satsningen, men gammalt groll kvarstår. I januari drogs Valve till rätten av Ironburg Inventions, som ligger bakom Scuf-kontrollerna, då Valve gjort patentintrång. Patentet i fråga lämnades in 2011 och handlar om knappar på kontrollens undersida som kan ge användare tillgång till fler knappar på kontrollen utan att behöva lyfta tummarna. Ironburg har licenserat patentet till andra företag, som bland annat Microsoft som använt sådana knappar på Xbox Elite-kontrollen, men Valve verkade tycka att de inte behövde betala någon licenskostnad för att ha knappar på baksidan på Steam Controller. Nu har en jury bestämt att Ironburg har rätt i frågan och Valve måste betala 4 miljoner dollar för sitt patentintrång. Juryn påpekar även att Valve gjorde detta patentintrång medvetet, vilket kan leda till att summan ökar. Tumnagel
26.9°
+
André Stray
0

Valve med flera får EU-bot för geoblockering av spel
En liten ajsingbajsing på 7,8 miljoner euro

EU har en hel del att säga när det kommer till geoblockering i medlemsländerna. En digital pryl som säljs i Tyskland ska kunna köpas av någon i Sverige, och vice versa. Några som inte tillåter detta är bland annat Valve, Bandai Namco, Capcom, Focus Home, Koch Media och ZeniMax som nu bötfällts på den totala summan 7,8 miljoner euro då dessa anses låsa användare till respektive lands nätbutiker. Alla utom Valve har valt att samarbeta med EU i frågan och har på så vis fått än lägre bot medan motstridiga Valve fått ta den största smällen på 1,6 miljoner euro, vilket praktiskt taget är kaffepengar då företagets intäkter för 2020 ligger på runt 2 miljarder dollar. I ett uttalande från Margrethe Vestager, Executive Vice-President för konkurrenspolicyn, säger detta om saken: “Today’s sanctions against the “geo-blocking” practices of Valve and five PC video game publishers serve as a reminder that under EU competition law, companies are prohibited from contractually restricting cross-border sales. Such practices deprive European consumers of the benefits of the EU Digital Single Market and of the opportunity to shop around for the most suitable offer in the EU”. Tumnagel
56.2°
+
André Stray
0

Mazda Miata-motor med Koenigseggs Freevalve-teknik
Smart och effektivt

YouTubern Wesley Kagan har byggt om en Mazda Miata-motor så att den fungerar med Koenigseggs Freevalve-teknik. Han har testat detta på en encylindrig Harbor Freight Predator-motor tidigare men detta är första gången han ger sig på en vanlig bilmotor. Det hela fungerar som så att motorns ventiler styrs med hjälp av pneumatik istället för mekaniskt av en kamaxel som de brukar göra. Det gör alltså att man slipper använda en kamaxel vilket inte bara sparar vikt utan även ökar effektiviteten i motorn. Tyvärr är Wesley inte helt klar med grejerna så vi får aldrig se motorn gå utan bara hur det hela är tänkt att fungera. Förhoppningsvis kommer det ett klipp inom kort på när allt rullar. Bonusklipp nedan på Harbor Freight-motorn. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0
2020

Microsoft Flight Simulator 2020 har fått VR-stöd
Sätt dig i cockpiten på riktigt!

Microsoft Flight Simulator 2020 släpptes tidigare i år till PC och utvecklarna Asobo lovade att spelet skulle uppdateras med VR-stöd i sinom tid. Nu har uppdateringen släppts och flygandet kan avnjutas av spelare som äger kompatibla headset. Uppdateringen lägger inte bara till VR-stöd, utan lägger även till lite kallare väder. Snö och vinterlandskap har lagts till i spelets vädersystem. VR-uppdateringen till Microsoft Flight Simulator 2020 finns tillgänglig nu och VR-läget fungerar med Windows Mixed Reality-headset, Valve Index, HTC Vive, Oculus Rift samt Oculus Quest med Link-kabel. Tumnagel
49.4°
+
André Stray
0

Valve släpper lös Steams personliga spelnyheter till alla
Har betatestats sedan i mars

Valve har låtit betatestare av Steam få tillgång till en nyhetssida där du kan läsa om nyheter gällande spel du äger eller är intresserad av sedan mars, men nu har nyhetssidan blivit tillgänglig för alla. Nyhetssidan kan, inte helt oväntat, nås via News-fliken i Steam och där hittar du inlägg om spelen du spelar från utvecklare samt info om kommande aktiviteter som turneringar och annat. Givetvis har du möjlighet att rensa upp i flödet för att endast ta del av nyheter du är intresserad av. Utöver detta har du möjlighet att fylla ut flödet med spelnyheter från diverse spelmedier via Steam Curator-systemet. Tumnagel
38.5°
+
André Stray
0

Left 4 Dead-utvecklarna visar upp Back 4 Blood
Ser väldigt lovande ut

De gamla Left 4 Dead-utvecklarna Turtle Rock Studios har sedan splitten med Valve hamnat lite under radarn. 2015 släpptes det asymmetriska multiplayerspelet Evolve som floppade rejält och därefter har gänget gjort några VR-titlar åt Oculus. När vi fick reda på att utvecklarna börjat jobba på ett nytt Left 4 Dead-liknande spel vid namn Back 4 Blood blev vi dock väldigt exalterade och nu har vi fått en första titt på spelet. I videon ovan får ni ta del av lite mer än två minuter ösig zombieslakt och det ser ut som ett mer modernt Left 4 Dead, vilket uppskattas. 22 juni 2021 kommer Back 4 Blood släppas till PC, PS4, PS5, Xbox One och Xbox Series X/S. Vill man vara med och testa spelet innan skarp release så kan man signa upp för att få testa alphaversionen via deras hemsida. Testet kommer hållas på PC och dra igång 17 december. Tumnagel
43.4°
+
André Stray
0

Steam-användare får stöd för Dualsense-kontrollen
Funktionen lämnar betaklienten

I mitten av november gjorde Valve det möjligt att använda PS5-kontrollen Dualsense med Steam-spel, men användare var tvungna att köra betaklienten för att ta del av nymodigheterna. Nu har Steam fått en uppdatering som ger samtliga användare möjlighet att använda sina Dualsense-kontroller till datorer och i vissa titlar kan man dra nytta av nästan alla funktioner kontrollen har att erbjuda. Mer specifikt i spel som Death Stranding, No Manx27s Sky och Horizon: Zero Dawn utnyttjas kontrollens LED-lampor, trackpad, vibrationer och gyro. Tyvärr verkar inte Haptic Trigger-knapparna vara kompatibla med Steam ännu. Tumnagel
42.9°
+
André Stray
0

Finska Varjo visar upp nya VR- och XR-headset
Med extremt hög upplösning

Det finska företaget Varjo har de senaste åren pysslat med att utveckla VR/AR/M/XR-headset med extremt hög upplösning och nu har man visat upp två nya versioner av dessa. Det handlar om tredje generationens VR/XR-headset från Varjo och de kallas för VR-3 och XR-3. Båda har en så kallad FOV (Field of View) på 115 grader vilket enligt Varjo ska vara den bredaste FOV:n på marknaden. Vidare är headseten försedda med OLED-skärmar på 1920x1920 pixlar vilka ska ge ett periferts betraktningsområde med upplösningen 2880x2720 pixlar, fyra gånger så högt som till exempel Valves vr-headset Index. Headseten ska även ha blivit 40 procent lättare än sina föregångare och försetts med fläktar så att det inte ska bli alltför varmt att använda dem under längre perioder. Vidare är de försedda med både ögon- och handföljning. För att driva det hela krävs en pc med hygglig prestanda. Ni hittar Varjos rekommendationer för detta på bilden längst ner i artikeln. Både VR-3 och XR-3 är primärt avsedda för proffsmarknaden och priserna blir därefter. Även om Varjo lyckats få ner priset till hälften jämfört med sina tidigare headsets så kommer Varjo VR-3 att kosta 3200 dollar medan XR-3 kommer att gå på 5500 dollar. Här nedanför hittas ett videoinslag från UploadVR om Varjos nya headset. Tumnagel
43.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rocket Labs raketsteg återvände till jorden i fallskärm
Ett första test för att återvinna deras Electron-raketer

Inatt svensk tid genomförde rymdföretaget Rocket Lab ett första test där man skulle kolla om ett av raketstegen i deras Electron-raket kunde återvända i oskadat skick till jorden. Detta är något man hoppas kunna göra framöver för att kunna återanvända delar av raketen, ungefär som SpaceX gör med sina Falcon 9-raketer. Raketstegen från Falcon 9 landar dock på jorden med hjälp av bromsraketer. Rocket Lab har istället tänkt att använda fallskärmar för att låta deras betydligt mycket mindre raketsteg återvända till jorden. Detta verkar vara något som Rocket Lab lyckades med för första gången i natt då ett av Electron-raketens raketsteg landade i Stilla Havet med hjälp av en fallskärm. Huruvida raketsteget kommer gå att återanvända finns det än så länge inga uppgifter om. Sannolikt är så inte fallet och det är inte heller planen, nattens test genomfördes för att se om det ens var möjligt att få raketsteget att landa intakt på jorden. Framöver hoppas Rocket Lab fånga upp fallskärmen och dess tillhörande last med hjälp av en helikopter innan raketstegen landar i havet. Förutom att testa sin fallskärmslösning så levererade Rocket Labs "Return to Sender"-uppdrag även 30 mindre satelliter som sattes i omloppsbana runt jorden i natt svensk tid. Ni kan kolla in själva uppskjutningen av Rocket Labs senaste Electron-uppskjut i klippet ovanför. Där syns även separationen av raketen och trädgårdstomten "Gnome Chompski" som Valves grundare Gage Newell donerat tillsammans med lite pengar till Rocket Lab. Här nedan hittas en tweet från Rocket Labs grundare Peter Beck som visar delar av den utfällda fallskärm som tog ett av Electron-raketens raketsteg tillbaka till jorden. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida