m

En titt på de visuella effekterna i Ted Lasso
Bästa effekterna är alltid dem man inte ser

Humorserien Ted Lasso är ganska trevlig att titta på och när man tittar är det sällan man tänker på alla visuella effekter som serien har. Här har vi ett litet klipp där Barnstorm VFX visar hur de gick tillväga för att skapa Selhurst Park Stadium för alla fotbollsscener. En något mer detaljerad genomgång av allt det här kan hittas via länken nedan. Tumnagel
41.9°
+
Frode Wikesjö
0

Snygg ångestfilm om plasten i haven
Där skiten får liv

The Beauty är en animerad kortfilm som på ett annorlunda och snyggt sätt, men med mycket ångest, visar hur det skulle se ut om plasten vi slänger i haven hade fått liv. Regisserad av Pascal Schelbli och VFX av Marc Angele. Tumnagel
46.5°
+
Roger Åberg
0

VFX-artister pratar bra och dålig CGI i filmer
Lite eftermiddagsnörderi

Corridor-gänget släppte nyligen en ny video där de tittar på bra och dålig CGI i filmer och serier och denna video kan ni kika på ovan. Den här gången pratas det om bland annat Mortal Kombat-trailern, Species och RoboCop. Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0
2020

Corridor släpper TactiCOOL 3LOADS
Fuck Keanu Reeves

VFX-mästarna på Corridor Digital har släppt en tredje film i Tactical Reloads-serien flådiga omladdningar är i fokus och den tredje kortfilmen går under namnet TactiCOOL 3LOADS och ger oss en rackabajsare till show. Bonusvideo nedan med bakom kulisserna-material. Tumnagel
39.6°
+
André Stray
0

Dead by Daylight får gratis next gen-uppgradering
Fortsätt lira på PS5 eller Xbox Series X

Lirar du mycket Dead by Daylight på konsol och har funderat på att hoppa på next gen-tåget senare i år? Då har vi goda nyheter då Behaviour Interactive nyligen meddelat att spelare som köpt spelet till PS4 eller Xbox One kommer kunna uppgradera sina versioner till respektive next gen-konsol när enheterna väl släpps utan extra kostnad. Next gen-versionen av Dead by Daylight kommer rulla i 4K-upplösning med 60 fps och utvecklarna beskriver den nya versionen som en helt remastrad version som förbättrats på flera olika sätt. I ett pressmeddelande skriver utvecklarna detta: "The lighting and VFX will be vastly upgraded, as well as the modelling, textures and animations. More props will be added to the maps, and proper functions will be given to rooms to make them more identifiable." Tumnagel
39.7°
+
André Stray
0

Trailer för sci-fi-rullen Proximity
Släpps i digitala kanaler 15 maj

Eric Demeusy har tidigare jobbat som VFX-artist för serier som Stranger Things och Game of Thrones och kommer inom kort släppa sin första egengjorda långfilm som går under titeln Proximity. I filmen får vi möta vetenskapsmannen Isaac som blir kidnappad av utomjordingar. Ingen tror dock på Isaac och hans jakt på bevis leder till en ordentlig upptäcksfärd. 15 maj kommer Proximity släppas i digitala filmbutiker. Tumnagel
41.8°
+
André Stray
0

David F. Sandberg besöker VFX Artists React
Heja Jönköping

Dn svenska regissören David F Sandberg besökte nyligen Corridor Digital för att gästa deras webbserie VFX Artists React to Bad & Great CGI. David har, bland annat, regisserat filmer som Shazam! och Annabelle: Creation. Tumnagel
40.8°
+
Frode Wikesjö
0

VFX-artist snackar visuella effekter i Oscars-filmer
Lite lunchnörderi

Oscarsgalan går av stapeln tidigt på måndag morgon och i samband med filmfesten kommer massvis med guldstatyetter delas ut till filmer och filmmakare av olika slag. Bland annat kommer pris delas ut till de filmer med bäst visuella effekter och i en ny video från Wired snackar VFX-mästaren Kevin Baillie från Method Studios om lite visuella effekter i de nominerade filmerna. Tumnagel
39.5°
+
André Stray
0

Se hur Disneys grafiska magiker gjorde nya Lejonkungen
Ett ordentligt arbete

Ord kan inte beskriva hur onödiga jag tycker Disneys otecknade remakes av sina tecknade klassiker är, men det är svårt att inte bli imponerad av det gedigna arbete de visuella effekt-mästarna gjort med filmerna. Nu har ett kort klipp släppts där vi får en glimt av hur VFX-arbetet såg ut med Lejonkungen. Tumnagel
40.0°
+
André Stray
0
2019

VFX-artister pratar om dagens visuella effekter
Lite eftermiddagsnörderi

VFX-mästarna på Corridor Digital har släppt en ny video där det pratas om dagens användning av visuella effekter och vad som kan anses vara risigt med effekterna. Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0

Är Real-Time In-Camera VFX framtiden för filminspelning?
LED-väggar ersätter green screens

Här kan ni kolla en kort klipp från Epic Games, Unreal och några av deras samarbetspartners som demonstrerar när de spelar in en filmscen där man använder sig av en teknik som man kallar för Real-Time In-Camera VFX. Det hela spelas in i en studio där man bytt ut så kallade green screens mot enorma LED-väggar som kan visa bakgrundsmiljöer som får det att se ut som om skådespelaren befinner sig ute i naturen. Det hela går även att ljussätta och redigera i realtid så att man kanske inte behöver lägga så mycket tid på efterbearbetningen av materialet. Den här tekniken ska redan ha använts när man spelat in scener i till exempel First Man och Solo: A Star Wars Story. Förutom Epic Games och Unreal så var Quixel, Magnopus, Lux Machina, Profile Studios, ARRI samt DP Matt Workman inblandade i produktionen som ni kan se ett smakprov på i klippet ovan. Tumnagel
51.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Specialeffekterna i Bird Box
Spoiler alert

I det här klippet får vi se hur mycket specialeffekter det faktiskt är i filmen Bird Box. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Specialeffekterna i Aquaman
En hel del green screen

I det här klippet får vi se ett par av de väldigt många specialeffekter som är i den nya filmen om vattenmannen. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0
2018

Robotar lär sig hålla ögonkontakt
Hallå uncanny valley!

Den japanske robotuvecklaren och konstnären Takayuki Todo har tagit fram ännu skapelse och den här gången handlar det om ett litet robothuvud som han kallar för SEER (Simulative Emotional Expression Robot). SEER:s inbyggda kameror letar efter människor i sin närhet och när den får ögonkontakt med en människa så börjar roboten imitera människans ansiktsrörelser samtidigt som den behåller ögonkontakten med människan. SEER visades upp på den pågående SIGGRAPH-mässan i Vancouver, Kanada, och TechCrunch har kollat in det lilla robothuvudet: "Real humans are more expressive, naturally, but this little face with its creepily realistic eyes plunged deeply into the uncanny valley and nearly climbed the far side. It’s a bit creepy, but not in the way that some robots are — when you’re looked at by inadequately modeled faces, it just feels like bad VFX. In this case it was more the surprising amount of empathy you suddenly feel for this little machine." SEER är i dagsläget bara ett konstprojekt men som TechCrunch skriver så är det nog inte alls omöjligt att teknik som denna dyker upp i smarta assistenter, riktiga robotar och annat i framtiden. Tumnagel
40.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hejdå Alan Bean
Fjärde mannen som gick på månen har dött

Från USA kommer uppgifter om att astronauten Alan Bean har gått bort vid en ålder av 86 år. Alan Bean utgjorde tillsammans med Charles Conrad och Dick Gordon besättningen på NASA:s Apollo 12-uppdrag vilket var NASA:s andra mån-uppdrag. Apollo 12:s besättning landade på månen i november 1969. Alan Bean slutade arbeta för NASA 1981 och fick sedan en framgångsrik karriär som konstnär med målningar som ofta hämtat inspiration från rymden. De tre astronauter som gått på månen före Bean är Neil Armstrong och Buzz Aldrin med Apollo 11 i juli 1969 samt Charles Conrad som var med Bean Apollo 12-uppdraget. Utav dessa är det bara Buzz Aldrin som fortfarande är i livet. Totalt har 24 människor varit på månen och tolv av dem har även gått på månens yta. We remember Apollo 12 astronaut Alan Bean, who walked on the Moon in 1969, commanded the second Skylab crew in 1973 and went on in retirement to paint the remarkable worlds and sights he had seen like no other artist. Learn more about his life at https://t.co/h6HUiwbVFX. pic.twitter.com/xgGuCwBmEd— NASA (@NASA) May 26, 2018 Tumnagel
29.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Därför tror vi att utomjordingar ser ut så här
Svaret är Hollywood

Ingen, (förutom folket på Area 51) vet hur utomjordingar ser ut. Trots detta har många en bild i huvudet av hur de ser ut. Men varför tror vi att de oftast har stora ögon, långa armar och spinkiga kroppar? I det här klippet från Vox pratar den Oscarsnominerade VFX-experten Charley Henley om just detta. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Specialeffekterna i Star Wars: The Last Jedi
Industrial Light and Magic visar

I de här korta men informationsrika klippen får vi se hur några av specialeffekterna i filmen Star Wars: The Last Jedi blev till. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Så skapades framtidens Los Angeles i Blade Runner 2049
Framestore vann pris för sitt arbete

Inte helt oväntat finns det rätt så mycket specialeffekter i filmen Blade Runner 2049. Förutom miniatyrmodeller togs framtidens Los Angeles fram i datorn och det hela gjordes av Framestore. Här visar de hur de bar sig åt för att göra allt som man slutligen fick ett BAFTA-pris för. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

Alla filmer som vunnit pris för sina specialeffekter
Från 1929 till 2018

I det här klippet har Burger Fiction samlat alla filmer från 1929 till 2018 som vunnit priser för sina specialeffekter. Som väntat ser man att det har hänt en hel del under denna period. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Specialeffekterna i Kung Fury
Men Hasselhoff är äkta

I det här klippet får vi se hur mycket specialeffekter det var i filmen Kung Fury som släpptes 2015. Tumnagel
43.8°
+
Bobby Green
0
2017

Lite visuella effekter från Guardians of the Galaxy Vol 2
Med hårlös Rocket Raccoon!

Framestore har släppt en video där de visar lite visuella effekter från Guardians of the Galaxy Vol 2. Tumnagel
40.2°
+
André Stray
0
Nästa sida