m

Det här är nya Subaru Outback
Har Sverigepremiär den 8 maj

Den 8 maj har nya Subaru Outback premiär och nu får vi bilder som visar hur den ser ut. Designen har uppdaterats och modellen ska nu vara mer "ruggad" än någonsin och redo för äventyr i terrängen. Endast ett motoralternativ kommer att erbjudas och det är en boxerfyra på 2,5 liter utan överladdning. Till den paras en Lineartronic CVT-växellåda som i sin tur driver alla fyra hjulen. Det här är sjätte generationen Outback och den baseras på den senaste Global Platform-plattformen som ska vara styvare och mer robust än tidigare. Köregenskaperna ska ha förbättrats och även åkkomforten. Kupén ska även ha blivit ännu tystare tack vare ljudisolerad vindruta och främre dörrglas. Det finns ett nytt körläge som heter X-Mode som ska vara extra lämpligt för när man kör utanför asfalten. Markfrigången anges till 21,3 centimeter. Den bilen som Subaru smygvisat den senaste tiden var dock specialversionen Outback Wilderness som är ännu mer anpassad för offroad-körning. Den har ännu bättre markfrigång på 24,1 centimeter, mer plast runt om och en robustare känsla i alla detaljer. Dessutom har den ett stort klistermärke på huven som ska förhindra att man blir bländad - perfekt när man kör på tokiga ställen och inte vill störas av solen. Denna får en turbomatad boxerfyra på 2,4 liter som ger 260 hästar. Vad nya Outback kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Hur är det att köra en bil utan vindruta egentligen?
Matt Farah testar McLaren Elva - utan hjälm!

I november 2019 hoppade även McLaren på tåget med taklösa bilar som saknade vindruta när de presenterade en ny version av modellen Elva. Den har nu Matt Farah från The Smoking Tire provkört, och han är modig eftersom han bara har solglasögon som skydd. Jag skulle inte vilja möta en humla med siktet inställt på mitt ansikte i den här bilen om jag inte hade hjälm på mig. Tumnagel
36.2°
+
Bobby Green
0

Jeep visar helt eldriven Wrangler
Dock bara som koncept just nu

Snart är det påsk och precis som vanligt anordnas då Easter Jeep Safari och i samband med detta brukar Jeep presentera ett gäng nya koncept, så även i år. Eventet drar igång nu den 27 mars i Moab, Utah. Bilarna som Jeep visar upp i samband med detta är Wrangler Orange Peelz, Rubicon Red Bare, den oerhört charmiga Jeepster Commando Beach och Wrangler Magneto som är en helt eldriven version av modellen. Om vi börjar med Magneto så kan det här vara en förhandsvisning av en produktionsmodell. Under skalet på denna finns fyra stycken batteripack på sammanlagt 70 kWh som i sin tur förser en elmotor på 290 hästar och 370 newtonmeter med kraft. Denna är kopplad till en sexpetad manuell växellåda som skickar kraften till alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 6,9 sekunder. Vad bilen har för räckvidd och liknande får vi dock inte reda på just nu. Om den här kommer att bli verklighet återstår som väntat att se. Wrangler Orange Peelz är en orange sak som bland annat har en Corning Gorilla Glass-vindruta men den saknar både sidorutor fram och bakruta för att ge en mer öppen känsla. Framdörrarna är också väldigt låga och man kan ta bort taket. Vidare är bilen höjd och har feta terrängdäck monterade. Under huven sitter en V6:a på 3,6 liter som ger 290 hästar och 353 newtonmeter. Till denna sitter en åttastegad automatlåda som driver på alla fyra. Pickupen Rubicon Red Bare har fått Dana-axlar, vinsch, skydd för grillen, BFGoodrich-däck och lite annat smått och gott för att klara terrängen bra. Under huven sitter en dieselsexa på 3,0 liter som ger 264 hästar och 599 newtonmeter i vrid. Denna är också kopplad till en åttastegad automatlåda. Sist men inte minst är den retrotuffa Jeepster Commando Beach från 1968 som renoverats och uppdaterats med en del moderna grejer. Den gamla motorn har man slängt ut och ersatt med en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 345 hästar och 500 newtonmeter i vrid. Den guldiga lacken och röda interiören är pricken över i:et, även om jag tycker att insidan är på tok för modern för denna typ av bil. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0

Peugeot presenterar nya 308
Två laddhybridversioner erbjuds

Peugeot visar nu upp helt nya 308. Den här bygger på den tredje generationen av Stellantis EMP2-plattform vilket bland annat gör att hjulbasen ökat med 5,5 centimeter. Bilen är även 20 millimeter lägre på höjden för att få en lite mer slimmad taklinje. Det här blir Peugeots första modell som bär den nya loggan som presenterades nyligen. Oavsett vilken version av nya 308 man köper får man LED-strålkastare och de vertikala huggtänderna som fungerar som DRL-ljus. Köper man en GT eller en GT Premium får man dessutom LED-strålkastare med Matrix-teknik. Baklysen är också LED och där lyser tre stycken streck som ska föra tankarna till ett lejon som dragit med sina klor. Bilen erbjuds i färgerna Olivine Green, Bianca White, Cumulus Grey, Nera Black, Pearlescent White, Vertigo Blue och Elixir Red. På insidan hittar vi i-Cockpit-designen som består av ett instrumentkluster med skärm på tio tum och en separat infotaimentskärm i samma storlek. Här finns även trådlös laddning av smart telefon, USB-hål och plats för dubbla läskburkar. På teknikfronten finns bland annat adaptive cruise control with Stop and Go, Lane Keeping Assistance, Semi-automatic lane change, Anticipated speed recommendation och Curve speed adaptation. Det finns även en backkamera som kan tvätta sig själv, parkeringshjälp i 360 grader med fyra stycken kameror och en uppvärmd vindruta och ratt. Bilen kommer säljas med två stycken olika laddhybrid-alternativ. Insteget heter Hybrid 180 e-EAT8 och detta kombinerar en 150 hästar stark bensinmotor med en elmotor på 110 hästar. Denna ska man kunna köra sex mil på bara el med. Den andra versionen heter Hybrid 225 e-EAT8 och den har istället 180 hästar men samma elmotor. Räckvidden på el är här 5,8 mil. Båda två har ett batteripack på 12,4 kWh. Förutom hybriderna finns även en bensinmotor på 1,2 liter med 130 hästar och en diesel på 1,5 liter som också ger 130 hästar. Nya 308 lanseras senare i år men vad den kommer kosta vet vi tyvärr inte än. Tumnagel
44.0°
+
Bobby Green
0

En Volvo V90 som A-traktor
Duger inte 740 längre alltså?!

Minns ni när en Epa var baserad på Volvo Duett och när en A-traktor var en sliten Volvo 740 med en klase Wunderbaums i vindrutan? Även om dessa kanske fortfarande finns kvar i några hörn är det i alla fall mycket annat som rullar med LGF-skylt på vägarna nu för tiden. Bland myllret av överprisade moppebilar börjar det dyka upp helt vanliga bilar som ligger och skapar kö. Bara där jag bor har jag sett Porsche Cayenne och nu förra veckan en nyare BMW med den orange:a triangeln där bak. Detta är möjligt tack vare nya regler kring A-traktorerna vilket gör att man även kan spärra nyare bilar och slipper lasta in en växellåda till och lite sånt. Här får vi oss en titt på en hyfsat färsk Volvo V90 som numera rullar som traktor med toppfart på 30 km/h. Tumnagel
1.2°
+
Bobby Green
0

Ferraris brödbil lever igen
Baserad på 550 Maranello

För två år sedan skrev vi att Niels van Roij Design som tidigare bland annat byggt kombi av Tesla Model S och coupé av Land Rover skulle ge sig i kast med att bygga en nytolkning av Ferraris klassiska Breadvan. Det var en Ferrari 250 GT SWB som Ferrari 1962 byggde om för att ha och tävla med. Nu är Niels skapelse klar och man kallar den kort och gott för Breadvan Hommage. Den baseras dock inte på en 250 utan istället en 550 Maranello. Bilen är framtagen åt en kund som efter att ha sett originalet köra på Goodwood kände att han ville ha en egen version av denna udda skapelse. Att valet föll på en 550 beror på att man ville använda en GT-modell, och 550 var den första bilen med frontmatad V12:a kopplad till manuell låda sedan Daytona. Alla karosspaneler har ändrat form på något vis och det enda som egentligen är kvar från ursprunget är vindrutan. I alla fyra hörnen sitter Koni-stötdämpare och ett nytt specialbyggt avgassystem har tillverkats. Motorn har dock lämnats orörd så det är 485 hästar och 568 newtonmeter som gäller här. Insidan har fått sig ett par skålade sportstolar i kolfiber med blå Alcantara på. Maranellos plastiga knappar på mittkonsolen har även bytts ut mot frästa aluminiumswitchar. Vad kunden har fått betala för denna bil framgår inte men det spelar ju heller egentligen ingen roll. Vad tycker ni om bygget? Tumnagel
35.3°
+
Bobby Green
0

Nu finns det torkarblad för offroadkörning
Va?

Torkarblad kanske inte är världens mest spännande detalj på en bil men det vill BFGoodrich ändra på med sina offroad-torkarblad. Dessa ska vara speciellt anpassade för dig som kör mycket utanför vägen och inspirationen till bladen ska komma från tillverkarens däckmodell All-Terrain T/A KO2. Det är därför de är ganska tjocka och har gummimönster på sig. Men bladen ska inte bara se "tokfräna" ut utan de har även X-Flex suspension för optimal kontakt med vindrutan och Scrub-X extreme weather performance-teknik som snabbt ska vispa bort regn, lera och snö. Som tur är har de även Secure-X Connector som gör att de är enkla att installera och att de sitter bra på plats efteråt. Blir dina för 79.99 dollar. Garantibevis på optimal street cred ingår (inte). Tumnagel
34.8°
+
Bobby Green
0

Vindrutan i nya Ford Kuga känner av fuktighet i luften
Gör att den inte immar igen

Om du exempelvis varit ute och joggat och sen direkt hoppar in i bilen är risken stor att rutan immar igen illa kvickt. Men inte i nya Ford Kuga. Den har nämligen Windscreen Weather Station som känner av fuktigheten i luften och som då ändrar temperaturen på glaset och automatiskt aktiverar luftkonditioneringen innan rutan hinner imma igen. Tekniken sitter i en liten låda som är placerad längst upp på vindrutan. Tumnagel
50.2°
+
Bobby Green
0

Porsche firar att Boxster fyllt 25 år med jubileumsmodell
Får fräsiga fälgar

Porsches instegsmodell Boxster har hunnit fylla hela 25 år och detta firas med en jubileumsmodell i begränsad upplaga. Endast 1250 stycken exemplar kommer att byggas och dessa baseras på GTS 4.0-varianten som har boxersexa på 4,0 liter som ger 400 hästar. Bilen får en nytolkning av lackfärgen Neodyme som är en kopparliknande skimrande brun färg på utvalda ställen som fronten, luftintagen och på fälgarna. Denna fanns nämligen på utställningsmodellen 1993. Man kan få den nya bilen i färgerna GT Silver Metallic, Jet Black Metallic eller Carrara White Metallic. Tanklocket har Porsche instansat i sig och sportavgassystemets ändrör är i högblankpolerad aluminum. Ramen till vindrutan är folierad i svart. Cabben är röd, så även läderklädseln som går i Bordeaux Red. Båda går dock att få i svart om man tycker att rött är lite för vågat. Boxster är nu inne på sin fjärde generation och totalt har 357.000 stycken exemplar tillverkats. Boxster 25 Years går att beställa nu och den kommer till återförsäljarna i maj. Prislappen börjar på 980.000 kronor. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Harman presenterar tre nya koncept för insidan av bilen
Spela, skapa och upplev livekonserter

Sitter man i en bil och kör nu för tiden ska man ha ögonen på vägen, men så kanske det inte ser ut i framtiden för då är tanken att bilarna ska köra sig själva. Och då kan man ju hitta på andra saker samtidigt som man hänger inne i den där lådan som ska ta sig till ens destination. Det har Harman tänkt på och under CES-mässan presenterar de nu tre stycken nya koncept för insidan av bilen - både för självkörande bilar men även för "vanliga". Först ut är Gaming Intense Max som kanske inte helt oväntat handlar om spel. Det här ska vara en helt ny typ av spelupplevelse för bil. Här ska man kunna spela loss som bara den när bilen är parkerad för då åker nämligen ratten in i instrumentpanelen och en stor skärm kommer närmare dig som spelar. Högtalarna som sitter inbyggda i stolarnas ryggstöd vinklas även ner för att ytterligare omsluta dig i upplevelsen. Nästa koncept som kallas för Creator Studio är för den som exempelvis älskar karaoke eller liknande. Bilens mikrofoner och kameror på insidan riktas mot dig så att du kan spela in dina egna musikvideos och annat, som du därefter enkelt ska kunna redigera på plats. Sist ut är Drive-Live Concert och via detta ska du kunna liveströmma konserter från den stora skärmen framtill som tar upp hela vindrutan. Harman har mängder av andra saker kring detta på gång och lite av det får ni se i de två klippen här nedan. Tumnagel
35.5°
+
Bobby Green
0
2020

Nmoto ger BMW-scooter helt nytt utseende
Skönt stuk

BMW C400X är en scooter på 350 kubik (inte 400 som man kan tro) som typ ser ut som alla andra scootrar där ute. Om man istället vill att den ska se ut som en gammal klassiker fixar Nmoto biffen. De presenterar nu planerna på sitt "Golden Age"-kit som förvandlar utseendet rejält och ger dig något ingen annan har på vägarna. I kitet som ska släppas till våren ingår en helt ny "kaross", dyna, strålkastare, baklampor och vindruta. Scootern får även en stor grill i nosen och ett BMW-emblem. Vad man kommer att få betala för förvandlingen framgår inte just nu. Vad tycker ni? Tumnagel
51.5°
+
Bobby Green
0

BMW kommer visa upp iNext den 11 november
En ny eldriven crossover

iNext är namnet på BMW:s kommande helt eldrivna crossover. Nu får vi reda på att premiären av den kommer att äga rum nästa vecka den 11 november. Samma dag kommer även BMW Motorrad presentera en ny motorcykel. Den 17 november ska även Mini presentera något nytt. Gällande iNext så visar spionbilder att den får en helt stängd grill som ska likna den på nya 4-serie till utseendet, en ganska brant vindruta och en sluttande taklinje. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Tut i luren! Idag är det Bilens dag!
Fira den fria rörligheten

2010 instiftade bland annat Motorbranschens Riksförbund (MRF) att den 28 oktober varje år skulle vara Bilens dag, och det är ju idag! Dagen är framtagen för att fira bilen och den fria rörligheten. "Vi som står bakom detta anser alla att bilen gör livet friare, rikare och enklare. Tack vare bilen kan mobiliteten öka, något som är en förutsättning för ekonomisk utveckling, demokrati och högre livskvalitet." Hur firar du bilens dag? Själv lämnade jag in min för byte av vindruta imorse - jättekul! Bonusklipp nedan. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

BMW släpper en Classic-version av R 18
Får vindruta, större framhjul och bönpall

I våras släppte BMW Motorrad glidarhojen R 18. Nu kommer den i ett Classic-utförande som innebär fler LED-strålkastare, ett större framhjul på 16 tum och en vindruta. Den har även en bönpall och packväskor där bak. Allt för att göra hojen lite mer bekväm på långturer. First Edition får specialsaker i svart och vitt och mer krom. Givetvis även ett gäng extra emblem som skvallrar att det handlar om en specialversion. Precis som vanliga R 18 har Classic en tvåcylindrig maskin på 1,8 liter som ger 91 hästar och 150 newtonmeter i vrid. Det svenska priset är från 279.900 kronor. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Lamborghini har taklös superbil på gång
Konkurrent till McLaren Elva och Ferrari Monza

Av någon anledning har biltillverkarna i den högre skalan börjat trycka ur sig bilar utan tak. Inte cabbar utan såna som helt saknar både tak och vindruta, där du behöver integralhjälm på dig när du kör för att inte bli mätt på luftrussin. Hösten 2018 rullade Ferrari ut Monza, för ett år sedan dök McLaren Elva upp och i mars visade Aston Martin upp V12 Speedster som följer samma koncept. Då kan ju såklart inte Lamborghini stå med brallorna nere och titta på, så de har också en liknande superbil på gång. Bilden ovan är det enda vi får se för tillfället och eftersom den har samma foliering som Essenza SCV12 kan det röra sig om en taklös version av denna. Den får man bara köra på banan, men om detsamma kommer gälla versionen utan tak återstår att se. Det här är faktiskt inte första gången Lamborghini ger sig på något liknande. Redan 2005 presenterades konceptbilen Concept S som var en Gallardo utan tak och vindruta. 2012 var det dags igen med Aventador J Speedster. Tumnagel
33.7°
+
Bobby Green
0

Qoros nya konceptbil ska attrahera Generation Z
Har vindruta som kan fungera som skärm

Vi har tidigare skrivit om den kinesiska biltillverkaren Qoros och deras samarbete med Koenigsegg. På mässan i Kina visar man nu upp konceptbilen Milestone Concept som är en stor eldriven sedan med väldigt futuristisk design. Med denna vill man locka till sig Generation Z och det ska man alltså bland annat göra genom skjutdörrar som aktiveras med en gest. Bilen mäter fem meter på längden, två på bredden och är 1,4 meter hög. Tyvärr får vi inte reda på så värst mycket kring bilen. Den ska gå att köra autonomt och när man väl gör det kan de som är i bilen istället chilla och titta på vindrutan som man kan projicera videoklipp och liknande på. Tumnagel
31.4°
+
Bobby Green
0

Ferrari Omologata - specialbygge baserat på 812 Superfast
Kaxig röv!

Den som har lite för mycket pengar kan gå till Ferrari och be dem bygga en specialversion i ett exemplar som ingen annan har eller kan köpa. Det är precis vad någon har gjort och Omologata är det senaste att dyka upp som en one-off. Den här är baserad på modellen 812 Superfast och det enda utseendemässigt som den har kvar är vindrutan och strålkastarna - allt annat är specialbyggt just för Omologata. Grillen har en ny design precis som framskärmarna som biffat till sig lite. Bakrutan har ersatts med en inbyggd laxtrappa och de nya runda bakljusen har flyttats långt in i karossen. För att runda av baken sitter en läpp på bakluckan och en massiv diffusor med fyra avgaspipor i. Insidan får vi tyvärr inte se så mycket av men här finns bland annat fyrpunktsbälte, blåa sportstolar och massa kolfiber. Om man gjort något med motorn är oklart. Standard bjuder 812 Superfast på en V12:a på 6,5 liter utan överladdning som ger 800 hästar och 718 newtonmeter i vrid. Det räcker för att ta sig från 0-100 km/h på 2,9 sekunder och kunna toppa 340 km/h. Bilen är beställd av en kund i Europa och på önskelistan stod "create a futuristic design with distinctive elements reinterpreted in a fresh manner to provide potential for a timeless shape that is certain to leave a lasting impression". Från start till mål tog bilen två år att få fram. Tumnagel
46.6°
+
Bobby Green
0
Nästa sida