Quantcast
m

Oculus gör det enklare att hitta nya vänner i VR
Som man kan lira spel med i den virtuella verkligheten

Facebooks vr-företag Oculus lanserar nu två nya funktioner vars syfte verkar vara att göra den virtuella verkligheten till en mer delad upplevelse med andra. Det handlar dels om en funktion som man kallar för "Public Parties" där upp till åtta Oculus-användare kan träffas och umgås i den virtuella verkligheten. Det är en funktion som liknar den tidigare Party-funktionen men där man inte behöver vara vän med dem man umgås med sedan tidigare. Dessutom introduceras funktionen "Travel Together" där användare kan "resa" tillsammans till olika VR-upplevelser på Oculus-plattformen och ta del av dessa gemensamt. Bland upplevelserna på Oculus som än så länge har stöd för Travel Together finns Echo VR, Racket: Nx, Synth Riders, Eleven Table Tennis, Elven Assassin, Epic Roller Coasters, Arizona Sunshine, Cloudlands 2, Spaceteam VR, Ironlights, Multiverse och Pro Putt by Topgolf. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Konstnär bygger personlig tidsmaskin
Så att han kan resa tillbaka i tiden i VR

Att bygga en riktig tidsmaskin lär antagligen aldrig bli möjligt men tech-konstnären Lucas Rizzotto bestämde sig för lite över ett år sedan att bygga en egen personlig tidsmaskin. Denna är nu "färdigbyggd" och med hjälp av "tidsmaskinen" kan Rizotto nu ta sig tillbaka och återuppleva allt han har gjort det senaste året. Det hela har blivit möjligt genom att Rizzotto filmat varje vaken stund av sitt liv det senaste året med hjälp av ett par Spectacles, Snaps kameraglasögon. Detta material har han sedan konverterat till VR-format och sedan lagt in i gränssnittet till sin "tidsmaskin". Det innebär att Rizzotto nu kan kolla in exakt vad han gjorde vid en angiven tidpunkt det senaste året. I det inbäddade Instagram-inlägget nedan kan ni se ett kort exempel på hur det kan se ut när Rizzotto använder sin "tidsmaskin". I det inbädda klippet från YouTube här ovanför går Rizzotto själv igenom sitt projekt lite mer detaljerat och visar även där exempel på hur det hela kan användas. Visa det här inlägget på Instagram I wore a camera on my face for 1 year and built a VR time machine out of it! Link in bio #timemachine #timetravel #virtualreality #vr #tech #diy #project #coding #backtothefuture Ett inlägg delat av Lucas Rizzotto (@_lucasrizzotto) 10 Jul 2020 kl. 9:29 PDT Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hejdå Oculus Go
Facebook slutar sälja ett av sina VR-headset

Facebooks VR-företaget Oculus har meddelat lite om vad som kommer att gälla framöver för deras Oculus-plattform. Där skriver man bland annat att man kommer att lägga ner produktionen av VR-headsetet Oculus Go. Oculus Go lanserades för två år sedan men kommer nu att sluta säljas i slutet av det här året. Oculus Go ska redan ha sålt slut hos många återförsäljare skriver Engadget. Oculus väljer nu att satsa vidare på sitt ursprungliga VR-headset Oculus Rift och det fristående Oculus Quest som lanserades för ett år sedan. Mjukvara till Oculus Go kommer fortsatt att finnas i Oculus Store men i december kommer man inte längre lägga in ny eller uppdaterad mjukvara till VR-headsetet. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

HP presenterar Reverb G2
Nytt VR-headset till Windows Mixed Reality

HP har presenterat en ny version av VR-headsetet Reverb som man släppte för ett år sedan vilket ser ut att ha fått en del välkomna uppgraderingar. Reverb G2 har samma höga upplösning som ursprungsmodellen, 2160x2160 pixlar per skärm, men försett med bättre linser och LCD-paneler så att VR-upplevelserna kanske uppfattas som mindre "suddiga". Uppdaterinsfrekvensen ligger även den kvar på 90hz och betraktelsevinkeln är 114 grader. Förutom det så har man lagt till ytterligare kameror och designat om handkontrollerna vilka ska ha fått en mer standardiserad design, en design som liknar dem på HTC Vive Cosmos, se bild nedan. Dessutom ska Reverb V2 fått nya högtalare vilket kanske kan göra ljudupplevelsen lite behagligare för öronen. HP:s nya VR-headset är utvecklat i samarbete med Microsoft och avsett för att ta del av VR-upplevelser på Microsofts Windows Mixed Reality-plattform och har även stöd för Steam VR. HP Reverb G2 kommer släppas i slutet av september och ha ett rekommenderat pris på runt 8000 kronor. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple köper upp NextVR
För att komma över deras virtual reality-patent?

Apple har bekräftat för nyhetsbyrån Bloomberg att man har köpt upp VR-företaget NextVR, något som det ryktades om att Apple var på gång att göra i början av april. NextVR har de senaste åren specialiserat sig på att sända olika evenemang i virtual reality. Företaget har bland annat sänt olika typer av sportarrangemang, politiska debatter och konserter via olika typer av VR-lösningar. Vad Apple kommer att göra med NextVR finns det än så länge inga uppgifter om. Det kan handla om att fortsätta sända olika typer av VR-arrangemang såväl som att lägga ner hela NextVR:s nuvarande verksamhet och istället utnyttja företaget olika patent i Apple egna VR/AR-lösningar. Det finns inga officiella uppgifter om vad Apple betalade för NextVR men det har tidigare spekulerats om att köpesumman landade på 100 miljoner dollar, motsvarande cirka 980 miljoner kronor. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in hur Sony följer fingerrörelser i VR
Är detta en prototyp till nästa Playstation Move-kontroll?

Här kan ni kolla in ett klipp på en prototyp till en handkontroll för VR-upplevelser som Sony har tagit fram. Videoklippet är en del av en studie som Sony kallar för "Evaluation of Machine Learning Techniques for Hand Pose Estimation on Handheld Device with Proximity Sensor" i vilken man bland annat undersöker hur man ska kunna följa en spelare fingrar i VR-upplevelser. Det spekuleras nu en hel del om att prototypen som syns i videoklippet ovan kan ligga till grund för en kommande Playstation Move-kontroll till antingen nuvarande Playstation VR eller en framtida version av Sonys VR-konsol. Handlar det om en handkontroll till ett eventuellt framtida PSVR 2 så lär det antagligen dröja ett tag innan vi får testa den. Sony har tidigare sagt att man inte har några planer på att släppa en ny VR-konsol innan man släpper PlayStation 5, något som antagligen kommer att ske i slutet av det här året. Tumnagel
43.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Wireality är ska ge bättre känselupplevelser i VR
Få lite motstånd i den virtuella verkligheten

De senaste åren har vi sett en hel del handkontroller och olika typer av handskar till VR-upplevelser med vilka man ska kunna "känna" saker i en verklighet som inte existerar på riktigt, något som kan vara rätt så knepigt att åstadkomma. De flesta sådana här lösningar använder sig av olika vibrations-anordningar för att skapa en slags "känsel" i VR-upplevelser men gänget bakom Wireality har hittat en annan lösning på detta. Wireality använder sig istället av en slags vajeranordning som med hjälp av fjädrar ska kunna anpassa motståndet i handkontrollen så att detta ska uppfattas som någon slags känsla. Ni kan kolla in lite mer om hur Wireality är tänkt att fungera i videoklippet här nedanför. Wireality är utvecklat av forskare på amerikanska Carnegie Mellon University och de tror att Wireality, om det någon gång blir en riktigt produkt, skulle kunna gå att producera hyggligt billigt. Man tror att systemet skulle kunna kosta cirka 50 dollar om det någon gång i framtiden skulle börja massproduceras och säljas. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

The Simpsons intro pandemianpassas
Vad gör familjen under sin karantän?

Här kan ni kolla in introt till det senaste avsnittet av The Simpsons vilket ser ut att ha anpassats till den pågående pandemin. I introt får vi se hur Simpsons-familjen tar del av allsköns äventyr via VR-headset då de sitter hemma i karantän. Det verkar bara som om det är själva introt till avsnittet som har tagits fram på grund av virusutbrottet. Handlingen i avsnittet ska inte ha något att göra med det säger de som har sett det. Tumnagel
41.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple ryktas vara på gång att köpa NextVR
Sugna på att börja sända VR-arrangemang i coronatider?

9to5Mac har varit i kontakt med källor som uppger att Apple är på gång att köpa upp det amerikanska startup-företaget NextVR, ett företag som vanligtvis pysslar med att streama live-sända arrangemang i VR. NextVR har bland annat tidigare sänt konserter, racingtävlingar och paneldebatter som deras användare har kunnat ta del av i den virtuella verkligheten via ett VR-headset. Enligt 9to5Mac så kommer Apple att betala runt 100 miljoner dollar, lite över 1 miljard svenska kronor, för NextVR. Vad Apple har för eventuella planer med företaget finns det för tillfället inga uppgifter om. Givet den pågående coronapandemin så antar jag att många har märkt att intresset av att träffas, plugga och studera på distans. Företag som NextVR skulle med stor sannolik kunna erbjuda lösningar som åtminstone delvis skulle kunna fylla tomrummet som uppstått på världens sport- och konsertarenor på grund av pandemin. Här nedan hittas en reklamfilm för NextVR. Tumnagel
37.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Linden Labs säljer sin VR-värld Sansar
VR-versionen av Second Life får ny ägare

Sociala medie-företaget Linden Labs uppger nu att man säljer sin VR-plattform Sansar till det amerikanska startup-företaget Wookey Project Corp. Sansar är en VR-värld som är tänkt att efterlikna Linden Labs sociala medie-tjänst Second Life där användare kan umgås i olika digitala världar med hjälp av avatarer. Exakt vad som kommer att hända med Sansar nu saknas är oklart men Linden Labs skriver att plattformens nya ägare kommer att fokusera mer på live-event. Det innebär kanske att man kommer att kunna ta del av konserter och annat i VR-sändningar i Sansar framöver. I ett blogginlägg skriver Linden Labs: "What does this mean for you? More of the amazing events you know and love! More cosplay karaoke, more zero-gravity game nights, more of the massive interstellar shows that Sansar’s known for - thousands joining from anywhere in the world for one-of-a-kind live performances. You can also expect more features for meeting, socializing and hanging out with friends from around the world. Possibly even more ways to experience Sansar across different devices (more on this in weeks to come!). Nothing will change in your day-to-day." Vad Linden Labs säljer Sansar för finns det inga uppgifter om. Här nedan kan ni kolla in ett klipp där youtubern "Yorkie" lattjar runt i Sansar. Tumnagel
36.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

HP visar upp nytt VR-headset
En efterföljare till Reverb

HP kommer snart att släppa ett nytt VR-headset och har nu delvis börjat visa upp det i form av små teasers. HP släppte förra året VR-headsetet Reverb för Windows Mixed Reality och det verkar som om även HP:s kommande VR-headset är anpassat för det. I dagsläget finns det inte så mycket mer information tillgänglig om HP:s kommande VR-headset och inte heller i vilken priskategori det kommer att ligga. HP Reverb kostade 600 dollar vilket väl kan kallas någon slags mellanklass när det gäller priser på VR-headset. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Qualcomm visar upp nytt headset
För att demonstrera sin MR-plattform XR2

I slutet av förra året presenterade Qualcomm sin mixed reality-plattform Snapdragon XR2 5G och nu har man visat upp ett headset vilket kommer att kunna ta del av VR/AR/MR-upplevelser som utvecklats för XR2-kombatibla prylar. Qualcomm har utvecklat headsetet med GoerTek och det är försett med 5G-stöd, 8K-upplösning samt dubbla den GPU- och CPU-kraft som fanns i referensdesignen för headsetet till Qualcomms föregående plattform XR1. Förutom det så har headsetet stöd för sju olika kameror och en IR-läsare som kan följa användarens hand- och huvudrörelser. Headsetet som Qualcomm nu visat upp är framtaget som en så kallad referensdesign vilket innebär att vi konsumenter antagligen aldrig kommer att kunna ta del av det. Qualcomms senaste headset är enbart framtaget för att demonstrera för Qualcomms kunder vad man kan göra med XR2 och hur man bygger headset som är kompatibla med Qualcomms senaste MR-plattform. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Prince of Persia blir escape room-upplevelse i VR
Klassiskt spel kommer i ny skepnad till den virtuella verkligheten

Spelutvecklaren Ubisoft har meddelat att man utvecklat en ny version i den klassiska spelserien Prince of Persia, en version som beskrivs som en escape room-upplevelse i virtual reality. I Prince of Persia: The Dagger of Time ska två till fyra spelare samarbeta genom att manipulera tid, använda magi, undvika fällor och annat för att till slut nå "Fortress of Time" där man ska förhindra en magiker att släppa lös massa monster över jorden. Prince of Persia: The Dagger of Time kommer under våren att bli tillgängligt att ta del av på över 300 olika VR-center runt om i världen skriver Ubisoft i en pressrelease. Ubisoft har sedan tidigare gjort escape room-upplevelserna Escape the Lost Pyramid och Beyond Medusax27s Gate i VR, två upplevelser som är baserade på Assassinx27s Creed-spelen. Tumnagel
41.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

CES 2020 Panasonics vr-brillor är rätt så steampunkiga
Ser nästan ut som ett par riktiga glasögon

Panasonic har visat upp konceptet "VR Eyeglasses" vilket är ett par vr-glasögon som ser betydligt mycket smidigare ut än många av de vr-lösningar som finns på marknaden idag. Panasonic har utvecklat konceptet tillsammans med företaget Kopin Corporation och enligt Panasonic ska det vara det första vr-hedsetet som har stöd för HDR-visning av materialet som spelas upp. Den lilla formfaktorn gör dock att man även använt lite mindre OLED-skärmar i glasögonen, något som gör att konceptet för tillfället bara har ett betraktningfält (FoV) på cirka 70 grader. Panasonic säger dock att detta kan komma att ersättas med skärmar som ger ett FoV på 100 grader. VR Eyeglasses väger bara 150 gram vilket är en fjärdedel av vad till exempel Oculus Quest väger. I dagsläget måste VR Eyeglasses kopplas via sladd till en dator för att ta del av VR-upplevelser men Panasonic siktar på att göra dem trådlösa i framtiden. Panasonic verkar inte ha några planer på att släppa VR Eyeglasses i brådrasket och uppger att något liknande det man nu visar upp på CES-mässan i Las Vegas som tidigast kommer att släppas någon gång under 2021. Tumnagel
52.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

VRgineers visar VR-headset med 8K-upplösning
XTAL ska användas för att utbilda piloter och astronauter

VR-företaget VRgineerss har utvecklat en ny version av sitt professionella VR-headset XTAL vilket man tagit med sig till Las Vegas och nu visat upp på CES-mässan. Den nya versionen av XTAL kör enligt VRgineers 8K-upplösning via två stycken LCD-skärmar med 4K-upplösning, något som antagligen kan diskuteras om det ska definieras som 8K-upplösning. Vidare har den nya versionen av XTAL stöd för att både följa användarens ögon- och handrörelser. VRgineers har utvecklat den nya versionen av XTAL tillsammans med det amerikanska flygvapnet och den amerikanska flottan. De kommer därför att bli de första som börjar använda XTAL tillsammans med sina VR-applikationer för att utbilda piloter och sjömän. XTAL ska även vara anpassat för att kunna användas för utbildning av framtidens astronauter. XTAL verkar vara ett riktigt bra VR-headset men då VRgineers vill ha 7900 dollar, motsvarande cirka 75.000 kronor, för den nya versionen av VR-headsetet är det nog få privatpersoner som kommer att införskaffa detta. Här nedanför kan ni kolla in när VRUpload tog sig en närmare titt på XTAL på CES-mässan häromdagen. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

CES 2020 Teslasuit visar upp en handske för VR-upplevelser
Så att spelaren kan känna på grejer i den virtuella verkligheten

Här kan ni kolla in en handske avsedd för VR-upplevelser vilken företaget Teslasuit kommer att presentera lite närmare på CES-mässan i Las Vegas som drar igång några dagar efter nyår. Handsken kallas för Teslasuit Glove och ska ge användare möjlighet att båda styra enskilda fingrar i VR-upplevelsen men även känna vad dessa fingrar "känner" inuti den virtuella världen. Handskarna ska även kunna skicka tillbaka feedback från användarens faktisk puls och stressnivå till vr-applikationen som körs. Teslasuit har tidigare tagit fram en slags VR-dräkt som än så länge är fokuserad på VR-applikationer till företag. Huruvida även Teslasuit Glove kommer att bli det återstår att se, men antagligen blir så fallet. Tumnagel
47.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

En närmare titt på Oculus Quest handföljning
Verkar fungera utmärkt

Häromdagen släppte Oculus en uppdatering till sitt vr-headset Oculus Quest vilket gjorde det möjligt för Oculus Quest att följa användarens hand- och fingerrörelser utan att använda några externa kontroller, kameror eller sensorer. Oculus Quest blir därmed det första fristående vr-headsetet på marknaden som klarar av att följa användarens händer och i klippet ovan har Virtual Reality Oasis kollat in det hela lite närmare. I dagsläget är det egentligen bara några av Oculus egna appar och vr-headsetets menysystem som har stöd för att följa användarens fingrar och händer. Oculus kommer dock att släppa en SDK till utvecklare nästa vecka så det lär dyka upp stöd för hand- och fingerföljning även i vr-upplevelser och spel från andra utvecklare så småningom. Virtual Reality Oasis är imponerade av hur bra det hela fungerar i sitt något begränsade test. De ser bland annat en framtid där till exempel hörselskadade och döva personer skulle kunna använda Oculus Quest för att kommunicera via teckenspråk i den virtuella verkligheten i framtiden, något som antagligen skulle kunna bli en "killer app" för den något begränsade målgruppen. Virtual Reality Oasis säger vidare att man ser fram emot när det börjar komma lite fler upplevelser och spel till Oculus Quest där hand- och fingerföljning utnyttjas mer. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook knyter Oculus-användare hårdare till sig
Nu krävs Facebook-konto för att använda vissa tjänster i VR

Facebooks vr-företag Oculus presenterade häromdagen lite nya sociala funktioner som gör det möjligt för Oculus-användare att socialisera lite mera i den virtuella verkligheten. Det handlar om grejer som till exempel att arrangera multiplayer-sessioner, dela länkar till var man befinner sig i olika vr-upplevelser samt livestreama och dela foton och videon från sina spelupplevelser. För att ta del av de nya funktionerna krävs dock att Oculus-användare ansluter sitt Oculus-konto till Facebook. Det här gäller även för äldre Oculus-funktioner som att lägga till vänner, ansluta sig till "vr-partyn" och besöka varandras profilsidor i Oculus. Det här innebär att Oculus-användares data även kommer att användas av Facebook när man ska rikta annonser på sina andra tjänster mot användare, till exempel Instagram. Facebook har uppdaterat integritetspolicyn för Oculus och där står nu bland annat: "If you choose to log into Facebook on Oculus, Facebook will use your Oculus account information and information about your use of Oculus products to provide, personalize and improve Facebook Company Products, including to personalize the ads you see on and off Facebook Company Products." När Facebook köpte upp Oculus för 2 miljarder dollar 2014 så var det många som misstänkte att Oculus-data förr eller senare skulle börja användas av Facebook och deras andra tjänster. Detta verkar nu ha hänt och ingen är antagligen förvånad. Tumnagel
6.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Här kommer trailern för Twin Peaks VR
Kolla in David Lynch märkliga värld i virtual reality

Förra året blev det klart att David Lynch episka tv-serie Twin Peaks skulle bli en vr-upplevelse och här är en första trailern för den. Det är David Lynch och tv-kanalen Showtime som tillsammans med spelutvecklaren Collider Games har utvecklat Twin Peaks VR. Det kommer att dyka upp material från samtliga tre säsonger av tv-serien och de som är bekanta med dem kommer att få återstifta bekantskapen med diverse miljöer från tv-serien. Twin Peaks VR släpps på Steam till Oculus Rift, Oculus Rift-S, HTC Vive samt HTC Vive Cosmos någon gång senare den här månaden. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Oculus Quest får stöd för Viveport Infinity
Netlix-liknande tjänst för VR-upplevelser

HTC meddelade igår att deras VR-abonnemang Viveport Infinity nu kommer att stödja Oculus fristående vr-headset Oculus Quest. Det hela kommer att fungera via det nyligen lanserade Oculus Link och innebär att Viveport Infinity nu har stöd för samtliga av Oculus VR-headset såväl som HTC egna vr-headset Vive. Viveport Infinity är en Netflix-liknande tjänst för VR-upplevelser som HTC lanserade i början av året. För 150 kronor i månaden kan Viveport Infinity få tillgång till hundratals olika VR-upplevelser i lite olika genrer. Här nedan hittas lite exemple på VR-upplevelser som finns tillgängliga via Viveport Infinity. Tumnagel
38.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nästa Xbox kommer inte att få stöd för VR
"Nobody's asking for VR"

Microsofts Xbox-chef Phll Spencer har snackat lite framtid med sajten Stevivor och där säger han att Microsoft inte har några VR-planer för sin framtida produktfamilj Project Scarlett, en plattform där nästa Xbox kommer att ingå. Spencer har även tidigare varit tveksam till VR för Xbox och sa 2016 att VR kanske skulle komma till Xbox när vr-upplevelser inte längre kändes som "demos och experiment". Spencer verkar inte ha ändrat uppfattning sedan dess och när det gäller VR till Project Scarlett säger Spencer till Stevivor: "I have some issues with VR — it’s isolating and I think of games as a communal, kind of together experience. We’re responding to what our customers are asking for and… nobody’s asking for VR. The vast majority of our customers know if they want a VR experience, there’s places to go get those. We see the volumes of those on PC and other places." Det verkar med andra ord som om spelare som är riktigt sugna på att äntra VR-världen tills vidare är hänvisade till att göra detta på plattformar som till exempel PlayStation, Oculus och Vive. Även Google verkar ha tappat förtroendet för VR för tillfället och de meddelade tidigare i år att de nu lägger ner sin VR-plattform Daydream. Nästa Xbox, som kommer att bli en del av Microsofts Project Scarlett, sägs släppas inför julen 2020. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook köper VR-företaget Beat Games
Utvecklarna bakom Beat Saber

Facebook verkar, till skillnad från Google, fortsatt tro att virtual reality förr eller senare kommer att slå igenom hemma i vardagsrummen och nu köper Facebook upp VR-studion Beat Games. Beat Games kommer framöver att fortsätta som fristående spelstudio under Facebooks VR-företag Oculus paraply. Beat Games har utvecklat vr-spelet Beat Saber vilket är ett av de mest kända och omtalade vr-spelen på marknaden. Oculus innehållschef Mike Verdu skriver i ett blogginlägg angående Oculus uppköp av Beat Games: "Beat Games’ accomplishments are already impressive, but Facebook and the Beat Games team know that there is so much more that can be done across VR, games, and music. They have only scratched the surface with Beat Saber in terms of social features, new modes, music, and more. We are thrilled to join forces to see where this talented team takes VR gaming in the future." När det gäller Beat Sabers framtid så ser det fortsatt ut som om det efterlängtade 360-läget till spelet ska släppas nästa månad. Huruvida kommande versioner av Beat Saber och framtida VR-spel från Beat Games kommer att bli exklusiva för Oculus finns det än så länge inga uppgifter om. Här nedan hittas lite gameplay från Beat Saber. Tumnagel
27.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ryska bönder testar vr-upplevelser för mjölkkor
Hoppas det kan göra kossorna lite lugnare

Moscow Times rapporterar att lokala bönder har testat att låta deras mjökkor att ta del av VR-upplevelser för att se om detta på något sätt ska kunna förbättra kossornas mjölkproduktion. Det hela låter kanske lite galet men redan idag används olika typer av vr-upplevelser till olika typer av kognitiv terapi för människor som behöver det. I ett tidigt test uppger man att kossorna som testat VR blev mindre ängsliga och att stämningen i hjorden överlag ska ha blivit bättre. I en andra fas i testet ska veterinärer, bönder och forskare nu undersöka hur vr-upplevelserna påverkar kossornas mjölkproduktion. Det finns tidigare forskning som påvisar att kossors mjölkproduktion förbättras om de känner sig lugna och vistas i en trygg miljö, något som kanske VR-upplevelserna kan hjälpa till med. Tumnagel
22.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Klimatplanerare använder VR för att visa höjda havsnivåer
Blir enklare för oss att visualisera framtiden då

VR-upplevelser kanske inte riktig ännu har blivit den succé som många trodde det skulle bli när den senaste VR-vågen drog igång får några år sedan. Några som verkar uppskatta vr-presentationer är dock forskare och klimatplanerare då VR gör det enklare att tydligt visualisera hur klimatförändringar och stigande havsnivåer kan påverka platser i vår omgivning. I exemplet ovan kan ni kolla in hur man har använt VR för att illustrera hur stigande havsnivåer kommer att påverka ett strandnära område i den amerikanska staden Baltimore. Här nedan visar forskare från det amerikanska Stanford-universitetet hur de använder VR för att visa hur människan påverkar miljön och klimatet. Här nedanför hittas även trailern till VR-upplevelsen Melting Greenland som visar hur all is på Grönland kommer att smälta bort, ett scenario som i VR-upplevelsen tar cirka tio minuter enligt recensionerna. Har du tillgång till någon av VR-headseten HTC Vive eller Valve Index kan du ladda hem Melting Greenland gratis från Steam och kolla in det hela själv. Har du inte tillgång till någon av de kompatibla VR-headseten så går upplevelsen att ta del av i en 360-video som även den hittas här nedanför. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Här kommer trailern till tredje delen av Vader Immortal
Möt Darth Vader i den virtuella verkligheten

Nu har ILMxLAB släppt trailern till vr-spelet Vader Immortal: A Star Wars Series- Episode III som släpps i morgon. I den tredje episoden av Vader Immortal kommer spelaren bland annat att leda en droid-armé mot Imperiets styrkor på Mustafar, battla mot en Tie-Fighter samt möta mörkrets furste Darth Vader i egen hög person. Vader Immortal: A Star Wars Series- Episode III släpps till Oculus Quest och Oculus Rift imorgon 21 november. Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida