m

Så trollar virtual reality med våra hjärnor
Hur kan det kännas så äkta?

I det här klippet snackar Vox om det här med förstärkt verklighet och hur den trollar med våra hjärnor. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Wacom släpper VR-penna
Skissa i den virtuella verkligheten

Wacom har visat upp en ny typ av stylus som är tänkt att användas av dem som föredrar att rita 2d-skisser och 3d-modeller i VR istället för att använda en dator eller ritplatta. Wacom VR Pen är tänkt att användas tillsammans med ett VR-headset och försedd med en kontroll så att användaren kan simulera hur mycket tryck pennan ska använda mot det virtuella ritbordet. Förutom det så finns det en kontroll som ger användaren tillgång till olika typer av rit-funktioner utan att behöva använda en dator för att växla mellan dessa. Pennan använder sig av ett tracking-system som utvecklats av Wacom själva. Exakt hur detta fungerar eller vad som krävs för att köra det är dock inget företaget än så länge har avslöjat. I dagsläget går Wacom VR Pen inte att köpa och företaget säger själva i videon här nedanför att man letar efter partners som vill hjälpa dem att ta VR-penna till marknaden. Wacom är inte det första företaget som tar fram en stylus för VR-marknaden. Förra året presenterade Logitech sin Logitech VR Ink stylus vilken går att köpa nu för 750 dollar. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Finska Varjo visar upp nya VR- och XR-headset
Med extremt hög upplösning

Det finska företaget Varjo har de senaste åren pysslat med att utveckla VR/AR/M/XR-headset med extremt hög upplösning och nu har man visat upp två nya versioner av dessa. Det handlar om tredje generationens VR/XR-headset från Varjo och de kallas för VR-3 och XR-3. Båda har en så kallad FOV (Field of View) på 115 grader vilket enligt Varjo ska vara den bredaste FOV:n på marknaden. Vidare är headseten försedda med OLED-skärmar på 1920x1920 pixlar vilka ska ge ett periferts betraktningsområde med upplösningen 2880x2720 pixlar, fyra gånger så högt som till exempel Valves vr-headset Index. Headseten ska även ha blivit 40 procent lättare än sina föregångare och försetts med fläktar så att det inte ska bli alltför varmt att använda dem under längre perioder. Vidare är de försedda med både ögon- och handföljning. För att driva det hela krävs en pc med hygglig prestanda. Ni hittar Varjos rekommendationer för detta på bilden längst ner i artikeln. Både VR-3 och XR-3 är primärt avsedda för proffsmarknaden och priserna blir därefter. Även om Varjo lyckats få ner priset till hälften jämfört med sina tidigare headsets så kommer Varjo VR-3 att kosta 3200 dollar medan XR-3 kommer att gå på 5500 dollar. Här nedanför hittas ett videoinslag från UploadVR om Varjos nya headset. Tumnagel
43.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google säger hejdå till sin VR-app Expeditions
Många av upplevelserna kommer dock att finnas kvar

För fem år sedan satsade Google stort på den virtuella verkligheten. I samband med det släppte Google bland annat appen Expeditions där användare kunde ta del av VR-upplevelser från olika delar av världen såväl som från rymden. Nu för tiden anser dock inte Google att VR är lika hett och har de senaste åren skrotat det mesta av sina VR-satsningar. I ett blogginlägg uppger nu Google att man nästa år även kommer att fimpa Expeditions-appen. Många av de VR-upplevelser som finns i Expeditions kommer dock att finnas kvar och få nytt liv i Googles app "Google Arts & Culture". Där kommer de tidigare VR-upplevelserna från Expeditions gå att ta del av via filmer filmade i 360-grader, inte riktigt VR men ofta en rätt schysst upplevelse ändå. Google kommer att stänga ner Expeditions och ta bort denna från Google Play Store 30 june 2021. Arbetet med att föra över VR-upplevelserna till Google Arts & Culture har redan inletts och kommer sannolikt att vara klart när Expeditions väl stängs ner. Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spel till Oculus försvinner om man raderar sitt Facebook-konto
Om man använder sitt Facebook-konto till Oculus vr-headset

Om du har ett vr-headset från Oculus och har detta kopplat till ditt Facebook-konto så knyts det till alla inköp av spel och andra vr-upplevelser du gör till Oculus. Det innebär att om man raderar sitt Facebook-konto så kommer man även att förlora tillgången till Oculus-spelen man köpt. I dagsläget går det att köra alla Oculus vr-headset förutom Oculus Quest 2 på fristående Oculus-konton. Från och med 2023 kommer det dock att krävas att Facebook-konto om man vill fortsätta köra vr-upplevelser på sitt vr-headset från Oculus skriver UploadVR. Raderar en användare sitt Facebook-konto helt kommer med andra ord alla vr-upplevelser man köpt till Oculus försvinna om man använder ett Facebook-konto för detta. Väljer man att dekativera sitt Facebook-konto kommer dock grejerna att finnas kvar men inte vara möjliga att använda så länge kontot är deaktiverat. Tumnagel
0.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Trailer för VR-äventyret Star Wars: Tales from the Galaxy's Edge
Kommer till Oculus Quest nästa månad

Nästa månad är det dags för ett nytt Star Wars-äventyr i VR från Lucasfilm i partnerskap med ILMxLAB och här kommer trailern för det. Det handlar om Star Wars: Tales from the Galaxyx27s Edge vilket kommer att släppas exklusivt till Oculus Quest 19 november. ILMxLAB skriver om spelet: "In this action-adventure virtual reality experience, you’ll travel to the planet of Batuu and get caught up in your own unforgettable story. Fight alongside classic characters, and face intimidating villains, as you explore all-new regions and eras of the Star Wars galaxy. With multiple difficulty settings, Tales from the Galaxy’s Edge has been crafted for all types of players and fans. " Star Wars: Tales from the Galaxyx27s Edge kommer sannolikt även att dyka upp till andra plattformar men när så kan bli fallet finns det än så länge inga uppgifter om, Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft experimenterar med haptiska VR-kontroller
Känn det du rör i den virtuella verkligheten

Microsoft fortsätter att experimentera med handkontroller för att styra spel och andra upplevelser i VR. Nu har man visat upp en ny experimentell handkontroll med vilken användaren ska kunna känna saker den vidrör och tar tag om i den virtuella verkligheten. Microsoft kallar handkontrollen för "Haptic PIVOT" och den är försedd med anordningar som kan ge användaren en fysisk känsla av beröring när den tar tag i digitala objekt i VR-upplevelser. Handkontrollerna är designade för att fungera i par så att användaren även kan få känslan av hur det kan vara att till exempel greppa tag i ett tvåhands-svärd i ett VR-spel. Den haptiska anordningen i "Haptic PIVOT" fälls tillbaka när den inte används vilket då lämnar användarens händer fria för att till exempel använda ett tangentbord, något som kan vara lite komplicerat med till exempel de olika typer av haptiska VR-handskar som visats upp de senaste åren. Det här handlar som sagt om ett forskningsprojekt från Microsoft och om vi någonsin får se "Haptic PIVOT" eller en variant av detta på marknaden är oklart. Tumnagel
46.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Virtuix Omni One är ett kompakt löpband för VR-upplevelser
Anpassat för att använda hemma

Det har nu gått över sju år sedan VR-företaget Virtuix visade upp sitt löpband för VR-upplevelser och nu meddelar företaget att man har en ny modell på gång. Den nya modellen heter Virtuix Omni One och ska vara betydligt mycket kompaktare än sin föregångare. Det ska bland annat gå att fälla ihop så att det inte upptar så mycket plats när det inte används. Virtuix tänker sig framför allt att Omni One ska användas av dem som vill köra VR-upplevelser i hemmet. Föregångaren var mer anpassad till att användas på kommersiella VR-center. Omni One har precis som föregångaren Omni möjlighet att låta användaren röra sig i 360 grader på löpbandet. Ni kan kolla in hur det ser ut i demon här nedanför. Virtuix Omni One kommer att kosta cirka 2000 dollar när det släpps på marknaden någon gång senare i år. Tumnagel
47.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ekto One är ett par VR-skor
Rör dig mer naturligt i VR-uppleverlser

Det amerikanska startup-företaget Ekto VR har presenterat sin första produkt och det handlar om ett par VR-skor som man kallar för Ekto One. Tanken bakom skorna är att det ska bli mer naturligt att förflytta sig i VR-upplevelser Med Ekto One kan användaren förflytta sig genom att gå istället för att använda handkontroller eller annat för att röra sig åt olika håll. I skorna finns en slags rullplattor som ser till så att användaren inte knallar iväg för långt och kanske går in in en vägg eller något annat som finns i rummet där spelaren befinner sig. Skorna använder sig av HTC:s Vive Tracker för att hålla koll på var skorna, och användaren, befinner sig i spelupplevelsen. Ni kan kolla in ett klipp här nedanför där en användare spelar Half-Life: Alyx med Ekto One. Som synes så står inte spelaren still på samma plats i rummet där spelet tar plats men verkar förflytta sig något längre i spelet än vad den gör i det verkliga rummet. Det ser tyvärr än så länge mest omständligt och inte särskilt imponerande ut. När Ekto VR planerar att släppa Ekto One på marknaden och vad de i så fall skulle kunna kosta finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook säger hejdå till Oculus Rift nästa år
VR-spelande på PC ska ske på Oculus Quest framöver

Igår presenterade Facebook en ny version av sitt trådlösa och fristående VR-headset Oculus Quest. I samband med detta meddelade Facebook även att man nästa år kommer att sluta sälja det trådade VR-headsetet Oculus Rift S, ett vr-headset som måste kopplas till en dator för att gå att använda. Facebook har dock inte tänkt att lägga ner VR-upplevelser som körs via datorer. Tanken är att de som vill köra vr på datorer framöver ska göra detta via Oculus Quest vilket går att koppla till datorer med hjälp av Oculus Link och en USB-C-kabel. Det innebär att Oculus Quest-ägare både kan spela vr-upplevelser helt trådlöst men även köra lite mer krävande VR-upplevelser via en dator som kopplats till headsetet med en kabel. Till skillnad från Oculus Quest 2 kräver inte Oculus Rift att användaren har något Facebook-konto, något som uppskattas av en hel del Oculus-användare att döma av kommentarerna på tidigare artiklar vi skrivit om plattformen. Facebook uppger att man kommer att stödja Facebook-lös inloggning med Oculus Rift åtminstone till 2023 även om man slutar sälja headseten nästa år. Tumnagel
33.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook visar upp Infinite Office
För de som vill jobba hemma i VR

Sedan pandemin drog igång i våras så är det många av som jobbar hemma och nu har Facebook presenterat en lösning som kanske kan göra den upplevelsen lite mera påtaglig. Under gårdagens Facebook Connect-konferens visade Facebook upp en VR-lösning för hemarbetare som man kallar för "Infinite Office" som "förflyttar" användaren till ett virtuellt kontor. Användaren kan själv bestämma hur stor eller liten kontorsytan i Infinite Office ska vara och det går att dekorera ytan med små skärmar som ska fungera som datorskärmar. Inuti Infinite Office kan användaren hålla kontakten med andra medarbetare via chattar i virtuella möten men det verkar inte som om det går att "möta" medarbetarna på kontoret på något annat sätt. Infinite Office befinner sig fortfarande på experimentstadiet men Facebook planerar att rulla ut en tidig version av appen till Oculus Quest 2 någon gång i vinter. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så här kollar du in Facebook Connect
Facebooks konferens för AR/VR-utveckling drar igång 19:00

Senare ikväll drar Facebooks utvecklarkonferens för AR/VR-utveckling igång och som vanligt nu för tiden handlar det om ett online-event som alla kan ta del av. Från att fram tills nu hetat Oculus Connect så kommer årets utvecklarkonferens för första gången gå under namnet "Facebook Connect". Det är ett namnbyte Facebook har genomfört för att belysa att deras AR/VR-utveckling handlar om så mycket mer än bara det som händer på Oculus-plattformen. Det har än så länge inte läckt ut så mycket grejer om vad Facebook planerar att visa upp på Facebook Connect. De flesta utgår dock från att det kommer att visas upp en ny version av VR-headsetet Oculus Quest då detta är något som det har läckt ut information om. Facebook Connect drar igång klockan 19:00 och går att streama via Facebook här. Har du tillgång till ett VR-headset från Oculus går det även att ta del av sändningen i VR-format på Oculus Venues här. Tumnagel
34.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Stockholm VR Center börjar med träningspass
Istället för Friskis och Svettis?

VR-spelhallen Stockholm VR Center kommer nu dra igång en satsning på träning där man kommer att låta ungdomar träna med hjälp av olika VR-upplevelser som finns tillgängliga på VR-centret i södra Stockholm. Bland vr-upplevelserna som kommer att erbjudas för träning finns bland andra Pistol Whip, Beat Saber och Audio Shield. I Audio Shield ska spelaren slå sönder bollar i takt till musik och enligt Virtual Reality Institute bränner en spelare 10 - 13 kalorier per minut i spelet, något som motsvarar samma kaloriförbränning som ett intensivt cykelpass. Priset för sex stycken träningspass i VR på Stockholm VR Center kostar 1500 kronor. I faktarutan nedan hittas några av de spelen som kommer att ingå i VR-träningen. Här nedanför hittas även ett klipp på en session med Audio Shield. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook lanserar Horizon i publik beta
Ny VR-värld börjar släppa in Oculus-användare

För ungefär ett år sedan visade Facebook upp den nya VR-världen Horizon och nu lanseras denna i en publik beta-version. Det handlar om animerad värd där användare kan knalla runt med sina avatarer och umgås med andra virtual reality-användare. Det går även att spela olika spel tillsammans och ägna sig åt andra aktiviteter som de olika verktygen i Horizon ger användaren tillgång till. Det ska även finnas möjlighet för användarna att bygga sina egna VR-världar inuti Horizon. För att ta del av Horizon måste man först ansöka om att bli inbjuden vilket görs på länken nedan. Blir man insläppt i Horizon så krävs något av Facebooks VR-headset Oculus Quest eller Oculus Rift för att kunna utforska den nya vr-världen. Här ovan hittas en intro-film till Horizon och här nedan förklaras lite mer om hur det hela fungerar rent praktiskt. Tumnagel
32.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Oculus Connect blir Facebook Connect
Facebooks VR-konferens blir även helt virtuell i år

Facebook meddelade igår att deras årliga VR/AR-konferens byter namn och att konferensen i år kommer att arrangeras helt digitalt. Namnbytet innebär att konferensen, som fram tills nu arrangerats under namnet "Oculus Connect", framöver kommer att heta "Facebook Connect". Namnbytet ska främst reflektera att Facebooks VR/AR-satsningar nu för tiden inkluderar så mycket mer än bara Oculus-grejer. I ett blogginlägg skriver Facebook: "Connect has grown to include so much more than Oculus, with research updates and product news from Spark AR to Facebook Horizon. Moving forward our annual AR/VR event will be called Facebook Connect to better reflect its broader scope." Namnbytet på VR-konferensen verkar även betyda att Facebook i framtiden kommer att satsa mer på Facebook-brandade VR/AR-satsningar än att som nu lägga dessa under Oculus paraply. Facebook Connect kommer att arrangeras 16 september. Tumnagel
26.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Napster säljs vidare ännu en gång
Ska nu bli ett VR-musikföretag?

Den gamla musiktjänsten Napster byter nu ännu en gång ägare när nu VR-företaget MelodyVR köper upp Napsters varumärke och tillhörande streamingtjänst. Napster drog igång 2001 som en illegal plattform för delning av musik vilket gjorde företaget till ett av de mest (ö)kända på nätet. Efter lite olika juridiska turer köptes företaget upp av Real Networks musiktjänst Rhapsody 2012 och de döpte 2016 om sin streamingtjänst till Napster. Det är denna som nu säljs till vr-företaget MelodyVR. Napster har i dagsläget cirka 3 miljoner betalande användare vilket inte är särskilt mycket om man jämför med till exempel Spotifys över 130 miljoner betalande användare. Tillsvidare kommer MelodyVR, som specialiserat sig på musikframträdanden i virtual reality, fortsätta driva Napster vidare som en fristående tjänst. På sikt hoppas dock MelodyVR integrera sin egen tjänst med Napsters och skapa någon slags plattform för användare som vill ta del av musikupplevelser i virtual reality. MelodyVR:s vd Anthony Matchett säger i ett pressmeddelande: "MelodyVR’s acquisition of Napster will result in the development of the first ever music entertainment platform which combines immersive visual content and music streaming. For music fans today, live and recorded music are intrinsically linked. We are as keen to see our favourite artists perform live as we are to listen to their albums. Our purchase of Napster, one of the music industry’s original disruptors, is born out of our wish to deliver the world’s foremost music experience, available seamlessly across audio and visual media and in turn presenting a truly next generation music service." MelodyVR köper Napster för 70 miljoner dollar och då ingår åtaganden om att ta över Napsters skulder till divers musikförlag på cirka 44 miljoner dollar. Tumnagel
35.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple köper upp VR-företaget Spaces
Företag som fixar verklighetstrogna avatarer till VR-upplevelser

Apple uppges ha köpt upp VR-företaget Spaces, ett företag som ursprungligen startades under DreamWorks Animations tak. Spaces har sedan starten 2016 utvecklat lite olika VR-upplevelser där användaren kan scanna in sina egna ansikten vilka sedan går att använda på avatarerna som förekommer i Spaces VR-upplevelser. Exakt vad Apple har tänkt att använda Spaces eller deras teknik till finns det än så länge inga uppgifter om. Det spekuleras om att tekniken kanske kan användas i Apples så kallade memojis eller kanske till något framtida VR/AR-projekt som Apple planerar. Vad Apple betalat för Spaces finns det inga uppgifter om. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Oculus gör det enklare att hitta nya vänner i VR
Som man kan lira spel med i den virtuella verkligheten

Facebooks vr-företag Oculus lanserar nu två nya funktioner vars syfte verkar vara att göra den virtuella verkligheten till en mer delad upplevelse med andra. Det handlar dels om en funktion som man kallar för "Public Parties" där upp till åtta Oculus-användare kan träffas och umgås i den virtuella verkligheten. Det är en funktion som liknar den tidigare Party-funktionen men där man inte behöver vara vän med dem man umgås med sedan tidigare. Dessutom introduceras funktionen "Travel Together" där användare kan "resa" tillsammans till olika VR-upplevelser på Oculus-plattformen och ta del av dessa gemensamt. Bland upplevelserna på Oculus som än så länge har stöd för Travel Together finns Echo VR, Racket: Nx, Synth Riders, Eleven Table Tennis, Elven Assassin, Epic Roller Coasters, Arizona Sunshine, Cloudlands 2, Spaceteam VR, Ironlights, Multiverse och Pro Putt by Topgolf. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Konstnär bygger personlig tidsmaskin
Så att han kan resa tillbaka i tiden i VR

Att bygga en riktig tidsmaskin lär antagligen aldrig bli möjligt men tech-konstnären Lucas Rizzotto bestämde sig för lite över ett år sedan att bygga en egen personlig tidsmaskin. Denna är nu "färdigbyggd" och med hjälp av "tidsmaskinen" kan Rizotto nu ta sig tillbaka och återuppleva allt han har gjort det senaste året. Det hela har blivit möjligt genom att Rizzotto filmat varje vaken stund av sitt liv det senaste året med hjälp av ett par Spectacles, Snaps kameraglasögon. Detta material har han sedan konverterat till VR-format och sedan lagt in i gränssnittet till sin "tidsmaskin". Det innebär att Rizzotto nu kan kolla in exakt vad han gjorde vid en angiven tidpunkt det senaste året. I det inbäddade Instagram-inlägget nedan kan ni se ett kort exempel på hur det kan se ut när Rizzotto använder sin "tidsmaskin". I det inbädda klippet från YouTube här ovanför går Rizzotto själv igenom sitt projekt lite mer detaljerat och visar även där exempel på hur det hela kan användas. Visa det här inlägget på Instagram I wore a camera on my face for 1 year and built a VR time machine out of it! Link in bio #timemachine #timetravel #virtualreality #vr #tech #diy #project #coding #backtothefuture Ett inlägg delat av Lucas Rizzotto (@_lucasrizzotto) 10 Jul 2020 kl. 9:29 PDT Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hejdå Oculus Go
Facebook slutar sälja ett av sina VR-headset

Facebooks VR-företaget Oculus har meddelat lite om vad som kommer att gälla framöver för deras Oculus-plattform. Där skriver man bland annat att man kommer att lägga ner produktionen av VR-headsetet Oculus Go. Oculus Go lanserades för två år sedan men kommer nu att sluta säljas i slutet av det här året. Oculus Go ska redan ha sålt slut hos många återförsäljare skriver Engadget. Oculus väljer nu att satsa vidare på sitt ursprungliga VR-headset Oculus Rift och det fristående Oculus Quest som lanserades för ett år sedan. Mjukvara till Oculus Go kommer fortsatt att finnas i Oculus Store men i december kommer man inte längre lägga in ny eller uppdaterad mjukvara till VR-headsetet. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

HP presenterar Reverb G2
Nytt VR-headset till Windows Mixed Reality

HP har presenterat en ny version av VR-headsetet Reverb som man släppte för ett år sedan vilket ser ut att ha fått en del välkomna uppgraderingar. Reverb G2 har samma höga upplösning som ursprungsmodellen, 2160x2160 pixlar per skärm, men försett med bättre linser och LCD-paneler så att VR-upplevelserna kanske uppfattas som mindre "suddiga". Uppdaterinsfrekvensen ligger även den kvar på 90hz och betraktelsevinkeln är 114 grader. Förutom det så har man lagt till ytterligare kameror och designat om handkontrollerna vilka ska ha fått en mer standardiserad design, en design som liknar dem på HTC Vive Cosmos, se bild nedan. Dessutom ska Reverb V2 fått nya högtalare vilket kanske kan göra ljudupplevelsen lite behagligare för öronen. HP:s nya VR-headset är utvecklat i samarbete med Microsoft och avsett för att ta del av VR-upplevelser på Microsofts Windows Mixed Reality-plattform och har även stöd för Steam VR. HP Reverb G2 kommer släppas i slutet av september och ha ett rekommenderat pris på runt 8000 kronor. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple köper upp NextVR
För att komma över deras virtual reality-patent?

Apple har bekräftat för nyhetsbyrån Bloomberg att man har köpt upp VR-företaget NextVR, något som det ryktades om att Apple var på gång att göra i början av april. NextVR har de senaste åren specialiserat sig på att sända olika evenemang i virtual reality. Företaget har bland annat sänt olika typer av sportarrangemang, politiska debatter och konserter via olika typer av VR-lösningar. Vad Apple kommer att göra med NextVR finns det än så länge inga uppgifter om. Det kan handla om att fortsätta sända olika typer av VR-arrangemang såväl som att lägga ner hela NextVR:s nuvarande verksamhet och istället utnyttja företaget olika patent i Apple egna VR/AR-lösningar. Det finns inga officiella uppgifter om vad Apple betalade för NextVR men det har tidigare spekulerats om att köpesumman landade på 100 miljoner dollar, motsvarande cirka 980 miljoner kronor. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in hur Sony följer fingerrörelser i VR
Är detta en prototyp till nästa Playstation Move-kontroll?

Här kan ni kolla in ett klipp på en prototyp till en handkontroll för VR-upplevelser som Sony har tagit fram. Videoklippet är en del av en studie som Sony kallar för "Evaluation of Machine Learning Techniques for Hand Pose Estimation on Handheld Device with Proximity Sensor" i vilken man bland annat undersöker hur man ska kunna följa en spelare fingrar i VR-upplevelser. Det spekuleras nu en hel del om att prototypen som syns i videoklippet ovan kan ligga till grund för en kommande Playstation Move-kontroll till antingen nuvarande Playstation VR eller en framtida version av Sonys VR-konsol. Handlar det om en handkontroll till ett eventuellt framtida PSVR 2 så lär det antagligen dröja ett tag innan vi får testa den. Sony har tidigare sagt att man inte har några planer på att släppa en ny VR-konsol innan man släpper PlayStation 5, något som antagligen kommer att ske i slutet av det här året. Tumnagel
43.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Wireality är ska ge bättre känselupplevelser i VR
Få lite motstånd i den virtuella verkligheten

De senaste åren har vi sett en hel del handkontroller och olika typer av handskar till VR-upplevelser med vilka man ska kunna "känna" saker i en verklighet som inte existerar på riktigt, något som kan vara rätt så knepigt att åstadkomma. De flesta sådana här lösningar använder sig av olika vibrations-anordningar för att skapa en slags "känsel" i VR-upplevelser men gänget bakom Wireality har hittat en annan lösning på detta. Wireality använder sig istället av en slags vajeranordning som med hjälp av fjädrar ska kunna anpassa motståndet i handkontrollen så att detta ska uppfattas som någon slags känsla. Ni kan kolla in lite mer om hur Wireality är tänkt att fungera i videoklippet här nedanför. Wireality är utvecklat av forskare på amerikanska Carnegie Mellon University och de tror att Wireality, om det någon gång blir en riktigt produkt, skulle kunna gå att producera hyggligt billigt. Man tror att systemet skulle kunna kosta cirka 50 dollar om det någon gång i framtiden skulle börja massproduceras och säljas. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

The Simpsons intro pandemianpassas
Vad gör familjen under sin karantän?

Här kan ni kolla in introt till det senaste avsnittet av The Simpsons vilket ser ut att ha anpassats till den pågående pandemin. I introt får vi se hur Simpsons-familjen tar del av allsköns äventyr via VR-headset då de sitter hemma i karantän. Det verkar bara som om det är själva introt till avsnittet som har tagits fram på grund av virusutbrottet. Handlingen i avsnittet ska inte ha något att göra med det säger de som har sett det. Tumnagel
41.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple ryktas vara på gång att köpa NextVR
Sugna på att börja sända VR-arrangemang i coronatider?

9to5Mac har varit i kontakt med källor som uppger att Apple är på gång att köpa upp det amerikanska startup-företaget NextVR, ett företag som vanligtvis pysslar med att streama live-sända arrangemang i VR. NextVR har bland annat tidigare sänt konserter, racingtävlingar och paneldebatter som deras användare har kunnat ta del av i den virtuella verkligheten via ett VR-headset. Enligt 9to5Mac så kommer Apple att betala runt 100 miljoner dollar, lite över 1 miljard svenska kronor, för NextVR. Vad Apple har för eventuella planer med företaget finns det för tillfället inga uppgifter om. Givet den pågående coronapandemin så antar jag att många har märkt att intresset av att träffas, plugga och studera på distans. Företag som NextVR skulle med stor sannolik kunna erbjuda lösningar som åtminstone delvis skulle kunna fylla tomrummet som uppstått på världens sport- och konsertarenor på grund av pandemin. Här nedan hittas en reklamfilm för NextVR. Tumnagel
37.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida