m

Nytt VR-headset från HTC verkar ha läckt ut
Konceptet Vive Air har VR-träning i fokus

Här kan ni kolla in bilder på ett kommande VR-headset som HTC tros släppa framöver. Bilderna har publicerats på designtävlingen IF World Design Guide webbplats och visar ett VR-headset som går under namnet "Vive Air". HTC Vive Air sägs vara utvecklat särskilt för dem som använder VR-appar för träning och vara anpassat för att kunna använda under lite längre perioder. Det ska vara försett med en funktion som gör det enkelt att ta bort headsetets mjuka delar så att dessa ska gå att tvätta efter användning. HTC uppger själva att det läckta headsetet innehåller detaljer som kan dyka upp i deras framtida produkter men påpekar samtidigt att Vive Air än så länge bara är ett koncept. 11 - 12 maj kommer HTC att arrangera ViveCon och det är väl inte helt omöjligt att vi får reda på lite mer om Vive Air eller något annat som liknar det då. Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Minidokumentär om Oculus Rift
VR-headsetet som inledde den andra VR-vågen

Det har nu gått tio år sedan 18-åringen Palmer Luckey hemma i sitt garage spikade ihop den första prototypen av VR-headsetet som senare blev Oculus Rift. Oculus Rift blev tillsammans med HTC Vive hårdvaran som inledde den andra VR-vågen och det fanns i mitten av förra årtiondet stora förhoppningarna om att VR var något som leta sig ut i stugorna på riktigt den här gången. Idag kan man väl dock säga att den största hajpen runt VR har lagt sig även om utvecklingen fortsätter på flera fronter. Det verkar med andra ord inte helt omöjligt att av VR, tillsammans med AR och XR, är något som kan framöver kan komma att bli betydligt mycket större än vad det är i dagsläget. Även detta berörs lite i slutet av filmen som hittas här ovanför. Vad har ni för tankar om VR, det vi har sett hittills på den fronten och hur VR kan komma att se ut i framtiden? Kommentarerna står till ert förfogande. Bonus. Här nedan hittas trailern till filmen Lawnmover Man från 1992, en film som man kanske kan säga drog igång den första VR-vågen. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple tar patent på system som ska ge feedback till fötterna
Kanske kan bli något i Apples virtual reality-framtid

Apple har beviljats ett patent på ett system som ska kunna ge olika typer av feedback till användarens fötter i form av till exempel vibrationer. Patentet kallas för "Haptic output device" och beskriv så här: "The haptic output devices may include foot-shaped structures such as socks and shoes with cavities configured to receive the feet of users. The haptic output devices may also include foot platforms with planar exterior surfaces on which a user may stand." Det verkar med andra ord handla om någon slags vibrerande sockor, skor eller något annat som har kontakt med användares fötter. Det nämns inte till vad Apple har tänkt sig att använda ett sådant här system om man väl utvecklar det. Det spekuleras dock om att det kan vara tal om något slags tillbehör till Apples satsning på virtual reality, något som inte låter helt otänkbart. Apple har tagit patent på ett gäng olika vr-grejer de senaste åren och förväntas presentera en VR- och/eller AR-lösning någon gång nästa år enligt de senaste ryktena. Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook vill skapa avatarer som är mer verklighetstrogna
Mark Zuckerberg snackar lite om framtidens virtuella verklighet

Facebook-grundarne Mark Zuckerberg har tagit sig ett snack med The Information om hur han ser på framtiden för virtual reality för Facebook och deras dotterföretag Oculus. I The Informations podcast säger Zuckerberg bland annat att företaget siktar på att utveckla avatarer som är mer verklighetstrogna i framtiden. Facebook och Oculus har utvecklat avatarer i flera generationer och kommer att presentera ytterligare en ny version senare i år uppger Zuckerberg. Om framtidens avatarer säger han: "When I think about where you’re at with VR today, you go into the experience — there are some pretty good games and different experiences. But I’d love to get to the point where you have realistic avatars of yourself, where you can make real authentic eye contact with someone and have real expressions that get reflected on your avatar." Facebooks målsättning är att utveckla avatarer som är lika avancerade som de människoliknande skapelserna som går att skapa med Unreal Engines nyligen presenterade verktyg "MetaHuman Creator", ett verktyg som vi skrev om förra månaden. Till skillnad från Unreal Engine så vill dock Zuckerberg generera avatarer som dessa via maskinlärning. För att Zuckerbergs vision om att skapa avatarer som både ser ut och agerar som människor så kommer det dock krävas en hel del nya sensorer i VR-headset och andra VR-tillbehör. För att inte tala om den datorkraft som kommer att krävas för att få alla dessa avatarer, deras ansiktsuttryck och andra rörelser att genereras i realtid. Det innebär sannolikt att avatarer som ser ut som de i MetaHuman-demon här nedanför antagligen inte kommer att dyka upp i våra VR-världar i brådrasket. Men någon gång i framtiden är det nog inte alls omöjligt att så kommer att bli fallet. Tumnagel
28.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rykte Apples tidigare hårdvaruchef blir VR/AR-chef på Apple
Dan Riccio ska styra upp utvecklingen av framtida VR/AR-headset

I slutet av förra månaden meddelade Apple att deras senior vice president of Hardware Engineering Dan Riccio skulle gå vidare och leda ett nytt okänt projekt på Apple. Nu uppger nyhetsbyrån Bloomberg att Riccio kommer att bli ansvarig för arbetet med Apples ryktade VR/AR-headset. Apple har själva inte bekräftat att man faktiskt utvecklar någon typ av VR/AR-headset men uppgifter som läckt ut de senaste åren pekar på att så är fallet. Bara den senaste tiden har det läckt uppgifter om att det handlar om ett mycket avancerat VR-headset med 8K-upplösning som kan komma att kosta så mycket som 3000 dollar. Enligt Bloomberg så ska över tusen personer på Apple vara inblandade i utveckligen av det hela. När vi kan få se en första version av Apples VR/AR-headset är som så mycket annat när det gäller Apples framtida produkter oklart. Det ryktas hur som helst att det kan dyka upp ett sådant någon gång under 2022. Tumnagel
40.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rykte Apple ryktas släppas VR-headset nästa år
Och ett AR-headset 2023

Det har länge snackats om att Apple håller på att utveckla någon slags headset eller glasögon för augmented reality. Nu uppger dock nyhetsbyrån Bloomberg att Apple först har tänkt att släppa ett VR-headset innan man släpper någon AR-produkt. Enligt Bloombergs källor går Apples VR-headset för tillfället under kodnamnet "N301" och är avsett för att ta del av filmer, spel och presentationer i virtual reality. Det beskrivs som en konkurrent till VR-headsets från Oculus, HTC samt Sony men tros bli betydligt mycket dyrare än dessa. N301 beskrivs finnas på prototypstadiet och vara ungefär lika stort som ett Oculus Quest. Någon gång under 2022 tros Apple släppa sitt VR-headset enligt Bloombergs källor. Det uppges även att Apple fortsatt utvecklar ett AR-headset och att detta går under kodnamnet "N421". Detta tror man att Apple planerar att släppa på marknaden någon gång under 2023. Tumnagel
39.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Så trollar virtual reality med våra hjärnor
Hur kan det kännas så äkta?

I det här klippet snackar Vox om det här med förstärkt verklighet och hur den trollar med våra hjärnor. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Wacom släpper VR-penna
Skissa i den virtuella verkligheten

Wacom har visat upp en ny typ av stylus som är tänkt att användas av dem som föredrar att rita 2d-skisser och 3d-modeller i VR istället för att använda en dator eller ritplatta. Wacom VR Pen är tänkt att användas tillsammans med ett VR-headset och försedd med en kontroll så att användaren kan simulera hur mycket tryck pennan ska använda mot det virtuella ritbordet. Förutom det så finns det en kontroll som ger användaren tillgång till olika typer av rit-funktioner utan att behöva använda en dator för att växla mellan dessa. Pennan använder sig av ett tracking-system som utvecklats av Wacom själva. Exakt hur detta fungerar eller vad som krävs för att köra det är dock inget företaget än så länge har avslöjat. I dagsläget går Wacom VR Pen inte att köpa och företaget säger själva i videon här nedanför att man letar efter partners som vill hjälpa dem att ta VR-penna till marknaden. Wacom är inte det första företaget som tar fram en stylus för VR-marknaden. Förra året presenterade Logitech sin Logitech VR Ink stylus vilken går att köpa nu för 750 dollar. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Finska Varjo visar upp nya VR- och XR-headset
Med extremt hög upplösning

Det finska företaget Varjo har de senaste åren pysslat med att utveckla VR/AR/M/XR-headset med extremt hög upplösning och nu har man visat upp två nya versioner av dessa. Det handlar om tredje generationens VR/XR-headset från Varjo och de kallas för VR-3 och XR-3. Båda har en så kallad FOV (Field of View) på 115 grader vilket enligt Varjo ska vara den bredaste FOV:n på marknaden. Vidare är headseten försedda med OLED-skärmar på 1920x1920 pixlar vilka ska ge ett periferts betraktningsområde med upplösningen 2880x2720 pixlar, fyra gånger så högt som till exempel Valves vr-headset Index. Headseten ska även ha blivit 40 procent lättare än sina föregångare och försetts med fläktar så att det inte ska bli alltför varmt att använda dem under längre perioder. Vidare är de försedda med både ögon- och handföljning. För att driva det hela krävs en pc med hygglig prestanda. Ni hittar Varjos rekommendationer för detta på bilden längst ner i artikeln. Både VR-3 och XR-3 är primärt avsedda för proffsmarknaden och priserna blir därefter. Även om Varjo lyckats få ner priset till hälften jämfört med sina tidigare headsets så kommer Varjo VR-3 att kosta 3200 dollar medan XR-3 kommer att gå på 5500 dollar. Här nedanför hittas ett videoinslag från UploadVR om Varjos nya headset. Tumnagel
43.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google säger hejdå till sin VR-app Expeditions
Många av upplevelserna kommer dock att finnas kvar

För fem år sedan satsade Google stort på den virtuella verkligheten. I samband med det släppte Google bland annat appen Expeditions där användare kunde ta del av VR-upplevelser från olika delar av världen såväl som från rymden. Nu för tiden anser dock inte Google att VR är lika hett och har de senaste åren skrotat det mesta av sina VR-satsningar. I ett blogginlägg uppger nu Google att man nästa år även kommer att fimpa Expeditions-appen. Många av de VR-upplevelser som finns i Expeditions kommer dock att finnas kvar och få nytt liv i Googles app "Google Arts & Culture". Där kommer de tidigare VR-upplevelserna från Expeditions gå att ta del av via filmer filmade i 360-grader, inte riktigt VR men ofta en rätt schysst upplevelse ändå. Google kommer att stänga ner Expeditions och ta bort denna från Google Play Store 30 june 2021. Arbetet med att föra över VR-upplevelserna till Google Arts & Culture har redan inletts och kommer sannolikt att vara klart när Expeditions väl stängs ner. Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spel till Oculus försvinner om man raderar sitt Facebook-konto
Om man använder sitt Facebook-konto till Oculus vr-headset

Om du har ett vr-headset från Oculus och har detta kopplat till ditt Facebook-konto så knyts det till alla inköp av spel och andra vr-upplevelser du gör till Oculus. Det innebär att om man raderar sitt Facebook-konto så kommer man även att förlora tillgången till Oculus-spelen man köpt. I dagsläget går det att köra alla Oculus vr-headset förutom Oculus Quest 2 på fristående Oculus-konton. Från och med 2023 kommer det dock att krävas att Facebook-konto om man vill fortsätta köra vr-upplevelser på sitt vr-headset från Oculus skriver UploadVR. Raderar en användare sitt Facebook-konto helt kommer med andra ord alla vr-upplevelser man köpt till Oculus försvinna om man använder ett Facebook-konto för detta. Väljer man att dekativera sitt Facebook-konto kommer dock grejerna att finnas kvar men inte vara möjliga att använda så länge kontot är deaktiverat. Tumnagel
0.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Trailer för VR-äventyret Star Wars: Tales from the Galaxy's Edge
Kommer till Oculus Quest nästa månad

Nästa månad är det dags för ett nytt Star Wars-äventyr i VR från Lucasfilm i partnerskap med ILMxLAB och här kommer trailern för det. Det handlar om Star Wars: Tales from the Galaxyx27s Edge vilket kommer att släppas exklusivt till Oculus Quest 19 november. ILMxLAB skriver om spelet: "In this action-adventure virtual reality experience, you’ll travel to the planet of Batuu and get caught up in your own unforgettable story. Fight alongside classic characters, and face intimidating villains, as you explore all-new regions and eras of the Star Wars galaxy. With multiple difficulty settings, Tales from the Galaxy’s Edge has been crafted for all types of players and fans. " Star Wars: Tales from the Galaxyx27s Edge kommer sannolikt även att dyka upp till andra plattformar men när så kan bli fallet finns det än så länge inga uppgifter om, Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft experimenterar med haptiska VR-kontroller
Känn det du rör i den virtuella verkligheten

Microsoft fortsätter att experimentera med handkontroller för att styra spel och andra upplevelser i VR. Nu har man visat upp en ny experimentell handkontroll med vilken användaren ska kunna känna saker den vidrör och tar tag om i den virtuella verkligheten. Microsoft kallar handkontrollen för "Haptic PIVOT" och den är försedd med anordningar som kan ge användaren en fysisk känsla av beröring när den tar tag i digitala objekt i VR-upplevelser. Handkontrollerna är designade för att fungera i par så att användaren även kan få känslan av hur det kan vara att till exempel greppa tag i ett tvåhands-svärd i ett VR-spel. Den haptiska anordningen i "Haptic PIVOT" fälls tillbaka när den inte används vilket då lämnar användarens händer fria för att till exempel använda ett tangentbord, något som kan vara lite komplicerat med till exempel de olika typer av haptiska VR-handskar som visats upp de senaste åren. Det här handlar som sagt om ett forskningsprojekt från Microsoft och om vi någonsin får se "Haptic PIVOT" eller en variant av detta på marknaden är oklart. Tumnagel
46.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Virtuix Omni One är ett kompakt löpband för VR-upplevelser
Anpassat för att använda hemma

Det har nu gått över sju år sedan VR-företaget Virtuix visade upp sitt löpband för VR-upplevelser och nu meddelar företaget att man har en ny modell på gång. Den nya modellen heter Virtuix Omni One och ska vara betydligt mycket kompaktare än sin föregångare. Det ska bland annat gå att fälla ihop så att det inte upptar så mycket plats när det inte används. Virtuix tänker sig framför allt att Omni One ska användas av dem som vill köra VR-upplevelser i hemmet. Föregångaren var mer anpassad till att användas på kommersiella VR-center. Omni One har precis som föregångaren Omni möjlighet att låta användaren röra sig i 360 grader på löpbandet. Ni kan kolla in hur det ser ut i demon här nedanför. Virtuix Omni One kommer att kosta cirka 2000 dollar när det släpps på marknaden någon gång senare i år. Tumnagel
47.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ekto One är ett par VR-skor
Rör dig mer naturligt i VR-uppleverlser

Det amerikanska startup-företaget Ekto VR har presenterat sin första produkt och det handlar om ett par VR-skor som man kallar för Ekto One. Tanken bakom skorna är att det ska bli mer naturligt att förflytta sig i VR-upplevelser Med Ekto One kan användaren förflytta sig genom att gå istället för att använda handkontroller eller annat för att röra sig åt olika håll. I skorna finns en slags rullplattor som ser till så att användaren inte knallar iväg för långt och kanske går in in en vägg eller något annat som finns i rummet där spelaren befinner sig. Skorna använder sig av HTC:s Vive Tracker för att hålla koll på var skorna, och användaren, befinner sig i spelupplevelsen. Ni kan kolla in ett klipp här nedanför där en användare spelar Half-Life: Alyx med Ekto One. Som synes så står inte spelaren still på samma plats i rummet där spelet tar plats men verkar förflytta sig något längre i spelet än vad den gör i det verkliga rummet. Det ser tyvärr än så länge mest omständligt och inte särskilt imponerande ut. När Ekto VR planerar att släppa Ekto One på marknaden och vad de i så fall skulle kunna kosta finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook säger hejdå till Oculus Rift nästa år
VR-spelande på PC ska ske på Oculus Quest framöver

Igår presenterade Facebook en ny version av sitt trådlösa och fristående VR-headset Oculus Quest. I samband med detta meddelade Facebook även att man nästa år kommer att sluta sälja det trådade VR-headsetet Oculus Rift S, ett vr-headset som måste kopplas till en dator för att gå att använda. Facebook har dock inte tänkt att lägga ner VR-upplevelser som körs via datorer. Tanken är att de som vill köra vr på datorer framöver ska göra detta via Oculus Quest vilket går att koppla till datorer med hjälp av Oculus Link och en USB-C-kabel. Det innebär att Oculus Quest-ägare både kan spela vr-upplevelser helt trådlöst men även köra lite mer krävande VR-upplevelser via en dator som kopplats till headsetet med en kabel. Till skillnad från Oculus Quest 2 kräver inte Oculus Rift att användaren har något Facebook-konto, något som uppskattas av en hel del Oculus-användare att döma av kommentarerna på tidigare artiklar vi skrivit om plattformen. Facebook uppger att man kommer att stödja Facebook-lös inloggning med Oculus Rift åtminstone till 2023 även om man slutar sälja headseten nästa år. Tumnagel
33.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook visar upp Infinite Office
För de som vill jobba hemma i VR

Sedan pandemin drog igång i våras så är det många av som jobbar hemma och nu har Facebook presenterat en lösning som kanske kan göra den upplevelsen lite mera påtaglig. Under gårdagens Facebook Connect-konferens visade Facebook upp en VR-lösning för hemarbetare som man kallar för "Infinite Office" som "förflyttar" användaren till ett virtuellt kontor. Användaren kan själv bestämma hur stor eller liten kontorsytan i Infinite Office ska vara och det går att dekorera ytan med små skärmar som ska fungera som datorskärmar. Inuti Infinite Office kan användaren hålla kontakten med andra medarbetare via chattar i virtuella möten men det verkar inte som om det går att "möta" medarbetarna på kontoret på något annat sätt. Infinite Office befinner sig fortfarande på experimentstadiet men Facebook planerar att rulla ut en tidig version av appen till Oculus Quest 2 någon gång i vinter. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så här kollar du in Facebook Connect
Facebooks konferens för AR/VR-utveckling drar igång 19:00

Senare ikväll drar Facebooks utvecklarkonferens för AR/VR-utveckling igång och som vanligt nu för tiden handlar det om ett online-event som alla kan ta del av. Från att fram tills nu hetat Oculus Connect så kommer årets utvecklarkonferens för första gången gå under namnet "Facebook Connect". Det är ett namnbyte Facebook har genomfört för att belysa att deras AR/VR-utveckling handlar om så mycket mer än bara det som händer på Oculus-plattformen. Det har än så länge inte läckt ut så mycket grejer om vad Facebook planerar att visa upp på Facebook Connect. De flesta utgår dock från att det kommer att visas upp en ny version av VR-headsetet Oculus Quest då detta är något som det har läckt ut information om. Facebook Connect drar igång klockan 19:00 och går att streama via Facebook här. Har du tillgång till ett VR-headset från Oculus går det även att ta del av sändningen i VR-format på Oculus Venues här. Tumnagel
34.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Stockholm VR Center börjar med träningspass
Istället för Friskis och Svettis?

VR-spelhallen Stockholm VR Center kommer nu dra igång en satsning på träning där man kommer att låta ungdomar träna med hjälp av olika VR-upplevelser som finns tillgängliga på VR-centret i södra Stockholm. Bland vr-upplevelserna som kommer att erbjudas för träning finns bland andra Pistol Whip, Beat Saber och Audio Shield. I Audio Shield ska spelaren slå sönder bollar i takt till musik och enligt Virtual Reality Institute bränner en spelare 10 - 13 kalorier per minut i spelet, något som motsvarar samma kaloriförbränning som ett intensivt cykelpass. Priset för sex stycken träningspass i VR på Stockholm VR Center kostar 1500 kronor. I faktarutan nedan hittas några av de spelen som kommer att ingå i VR-träningen. Här nedanför hittas även ett klipp på en session med Audio Shield. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook lanserar Horizon i publik beta
Ny VR-värld börjar släppa in Oculus-användare

För ungefär ett år sedan visade Facebook upp den nya VR-världen Horizon och nu lanseras denna i en publik beta-version. Det handlar om animerad värd där användare kan knalla runt med sina avatarer och umgås med andra virtual reality-användare. Det går även att spela olika spel tillsammans och ägna sig åt andra aktiviteter som de olika verktygen i Horizon ger användaren tillgång till. Det ska även finnas möjlighet för användarna att bygga sina egna VR-världar inuti Horizon. För att ta del av Horizon måste man först ansöka om att bli inbjuden vilket görs på länken nedan. Blir man insläppt i Horizon så krävs något av Facebooks VR-headset Oculus Quest eller Oculus Rift för att kunna utforska den nya vr-världen. Här ovan hittas en intro-film till Horizon och här nedan förklaras lite mer om hur det hela fungerar rent praktiskt. Tumnagel
32.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Oculus Connect blir Facebook Connect
Facebooks VR-konferens blir även helt virtuell i år

Facebook meddelade igår att deras årliga VR/AR-konferens byter namn och att konferensen i år kommer att arrangeras helt digitalt. Namnbytet innebär att konferensen, som fram tills nu arrangerats under namnet "Oculus Connect", framöver kommer att heta "Facebook Connect". Namnbytet ska främst reflektera att Facebooks VR/AR-satsningar nu för tiden inkluderar så mycket mer än bara Oculus-grejer. I ett blogginlägg skriver Facebook: "Connect has grown to include so much more than Oculus, with research updates and product news from Spark AR to Facebook Horizon. Moving forward our annual AR/VR event will be called Facebook Connect to better reflect its broader scope." Namnbytet på VR-konferensen verkar även betyda att Facebook i framtiden kommer att satsa mer på Facebook-brandade VR/AR-satsningar än att som nu lägga dessa under Oculus paraply. Facebook Connect kommer att arrangeras 16 september. Tumnagel
26.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Napster säljs vidare ännu en gång
Ska nu bli ett VR-musikföretag?

Den gamla musiktjänsten Napster byter nu ännu en gång ägare när nu VR-företaget MelodyVR köper upp Napsters varumärke och tillhörande streamingtjänst. Napster drog igång 2001 som en illegal plattform för delning av musik vilket gjorde företaget till ett av de mest (ö)kända på nätet. Efter lite olika juridiska turer köptes företaget upp av Real Networks musiktjänst Rhapsody 2012 och de döpte 2016 om sin streamingtjänst till Napster. Det är denna som nu säljs till vr-företaget MelodyVR. Napster har i dagsläget cirka 3 miljoner betalande användare vilket inte är särskilt mycket om man jämför med till exempel Spotifys över 130 miljoner betalande användare. Tillsvidare kommer MelodyVR, som specialiserat sig på musikframträdanden i virtual reality, fortsätta driva Napster vidare som en fristående tjänst. På sikt hoppas dock MelodyVR integrera sin egen tjänst med Napsters och skapa någon slags plattform för användare som vill ta del av musikupplevelser i virtual reality. MelodyVR:s vd Anthony Matchett säger i ett pressmeddelande: "MelodyVR’s acquisition of Napster will result in the development of the first ever music entertainment platform which combines immersive visual content and music streaming. For music fans today, live and recorded music are intrinsically linked. We are as keen to see our favourite artists perform live as we are to listen to their albums. Our purchase of Napster, one of the music industry’s original disruptors, is born out of our wish to deliver the world’s foremost music experience, available seamlessly across audio and visual media and in turn presenting a truly next generation music service." MelodyVR köper Napster för 70 miljoner dollar och då ingår åtaganden om att ta över Napsters skulder till divers musikförlag på cirka 44 miljoner dollar. Tumnagel
35.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple köper upp VR-företaget Spaces
Företag som fixar verklighetstrogna avatarer till VR-upplevelser

Apple uppges ha köpt upp VR-företaget Spaces, ett företag som ursprungligen startades under DreamWorks Animations tak. Spaces har sedan starten 2016 utvecklat lite olika VR-upplevelser där användaren kan scanna in sina egna ansikten vilka sedan går att använda på avatarerna som förekommer i Spaces VR-upplevelser. Exakt vad Apple har tänkt att använda Spaces eller deras teknik till finns det än så länge inga uppgifter om. Det spekuleras om att tekniken kanske kan användas i Apples så kallade memojis eller kanske till något framtida VR/AR-projekt som Apple planerar. Vad Apple betalat för Spaces finns det inga uppgifter om. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida