m

Vi kollar in nya Kia EV6
Verkar riktigt lovande!

Det är nu de kommer, de riktiga elbilarna. Och med riktiga så menar jag de som bygger på en plattform som liksom är gjord för elbilar och bara för elbilar. Volkswagens plattform MEB har vi tjatat om och nu är det dags för Hyundai/Kias plattform E-GMP att börja leverera på riktigt. Eller leverans blir det i september, men nu finns det en bil att kolla på i alla fall! Kia och Hyundai är verkligen kompisföretag och de släpper varsin bil på plattformen i år, Hyundai med supersnygga Ioniq 5 och Kia med klart annorlunda EV6. Jag måste säga att båda dessa modeller är vågade och Kias version är nog den mest vågade. På bild har jag inte varit så övertygad om snyggheten, men i verkligheten gjorde den sig bättre. Jag är fortfarande lite tveksam till fronten, vad tycker ni om den? Som alltid med elbilar som byggs på plattformar för just elbilar blir det väldigt mycket mer innerutrymmen och så även här. på utsidan är detta inte en speciellt stor bil men på insidan är det väldigt gott om plats. Det är luftigt och härligt både fram och bak och man kan vara riktigt lång utan att det tar i varken vid benen eller huvudet. Plattformen som EV6 bygger på är intressant framförallt för att den har snabbladdning (249 kW) och det är coolt att systemet kör på 800V, något som inte är så vanligt hos konkurrenterna i samma prisklass. Det gör att man kan snabbladda som sagt, men man kan också få till en riktig prestandabil, toppversionen kommer att klara 0 till 100 på 3,5 sekunder. Men då blir det dyrt, GT-versionen med 585 hästar kostar 749.600 kronor men ska ha fått en hel del köpare redan! Instegsversionen har 228 hästar och bakhjulsdrift och kostar 569.900 kronor och mellan dem finns en hög med versioner (scrolla ner här för hela prislistan). Provkörning och leverans väntas till september och det ska bli väldigt intressant att testa denna på riktigt, inte bara kika. För om Kia kan leverera hela vägen och inte bara flådig design och snabba 0-100-tider så har de nog en liten succé med denna. Tumnagel
47.1°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen ska börja utveckla egna chip
Gör som Tesla och Apple

Volkswagens styrelseordförande Herbert Diess säger i en intervju med tyska Handelsblatt att företaget planerar att utveckla egna chip för sina framtida självkörande bilar. Det är en liknande strategi som både Tesla och Apple har när det kommer till chip avsedda för självkörande bilar. Tesla använde tidigare chip från Nvidia till sina bilar men har i större grad gått över till egentillverkade chip den senaste tiden. Volkswagen planerar att låta sitt mjukvaruföretag Cariad införskaffa kompetens för att även kunna utveckla chip som är lämpliga att använda i självkörande bilar. Volkswagen har inga planer på att själva tillverka chippen men vill utveckla dem så att man äger de patent som kan uppstå medan man utvecklar chippen. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volkswagen visar upp ID.4 GTX
Och kommande ID.5 och ID.5 GTX!

Nyss hade Volkswagen premiär av den roligare versionen av ID.4 som man kallar för GTX, en beteckning som alla roliga versioner av deras elbilar kommer att få. ID.4 GTX presenterades på den gamla Berlin-flygplatsen Tempelhof och är så klart sportigare. Drivningen är på alla fyra och motorn är samma som vi hittar i Skoda Enyaq och Audi Q4 e-tron sedan tidigare och levererar 299 hästar och noll till hundra går på 6,2 sekunder. Självklart får bilden en sportigare look. I fronten har man försökt få till lite sportigare karaktär med tre lysande diamanter och stora luftintag i botten av fronten. Bak hittar man lite nya lampor som det lyser ett X i när man bromsar. Taket på GTX kommer alltid att vara helsvart eftersom man vill ha en lite tuffare känsla. Det har dykt upp spionbilder på en ID.4 med coupeform på taket och jag trodde att det skulle vara denna som blev ID.4 GTX, men istället så kommer Volkswagen att släppa denna som ID.5 och den kommer också i en GTX-version. Svenskt pris är från 565.900 kronor. Tumnagel
45.6°
+
Roger Åberg
0

Volkswagens förre ordförande krävs på miljarder
Dieselgate ser ut att bli dyrt för Martin Winterkorn

Tyska Süddeutsche Zeitung rapporterar att Volkswagen AG förväntas kräva omkring motsvarande 10 miljarder kronor från sin före detta ordförande Martin Winterkorn. Detta är något företaget gör efter att Winterkorn ansetts vara inblandad i Volkswagens fusk med dieselbilar, något som i media fick namnet "Dieselgate" när härvan började rullas upp 2015 efter att USA:s miljömyndighet EPA upptäckt att det skett fusk med mjukvaran i ett stort antal av VW:s dieselbilar. Winterkorn och flera andra VW-chefer har även åtalats efter upptäckten men rättegången har flyttats fram tills i september på grund av pandemin. Dieselgate beräknas ha kostat Volkswagen cirka 30 miljarder euro, motsvarande cirka 300 miljarder kronor, i böter och andra avgifter. Tumnagel
55.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ny VW Polo får premiär 22 april
Men den kommer inte hit till Sverige

Polo är en gammal trotjänare som lanserades 1975 och som har tillverkats i över 18 miljoner exemplar. Sjätte generationen lanserades 2017 och nu är det dags för en uppdatering av modellen. Eftersom det inte var toklänge sedan som den senaste generationen kom är det nog inte några gigantiska uppdateringar som är på gång, men man vet aldrig. Polo slutade säljas för ett tag sedan i Sverige och Volkswagen Sverige har bekräftat till oss att den nya och uppdaterade varianten inte heller kommer att säljas här. Om du ändå är nyfiken kommer den nya versionen på torsdag. Tumnagel
37.4°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen ID.6 är officiell
Men än så länge bara för Kina

Nästa bil i Volkswagens ID-serie att bli officiell är ID.6, men denna sjusitsare kommer bara att säljas i Kina. I alla fall just nu. Bilen är hur som helst större än ID.4 och sjusitsig. Den kommer i två versioner, ID.6 X som är lite mer vanlig och ID.6 Crozz som är lite tuffare och lite mer skog. Bilen bygger precis som de andra ID-bilarna på MEB-plattformen och finns i ett antal varianter när det gäller batterier och motorer, men även dessa känner vi igen från andra bilar på plattformen. Batterierna är på 58 och 77 kWh och toppmodellen får 305 hästar. Varför denna får mer än de 299 hästar som finns i bland annat Audi Q4 e-tron är oklart. 0 till 100 km/h ska hur som helst gå på 6,6 sekunder. Bilen är som sagt större än ID.4 och bjuder på en hjulbas som är 30 centimeter längre, vilket behövs eftersom det finn sju sittplatser och tre rader av säten. Den andra raden är skjutbar. Lite rörliga bilder från presentationen finns nedan. Notera texten "The vehicles are not sold in Germany" som ligger i nederkant under hela presentationen. Tumnagel
40.2°
+
Roger Åberg
0

VWs eldrivna prestandabilar döps till GTX
Kommer alla ha fyrhjulsdrift

Nu har Audi och Skoda presenterat lite snabbare versioner av sina motsvarigheter till Volkswagens prestandaversion av ID.4 så då är det dags för Volkswagen. Det har ryktas om att namnet kommer att bli GTX och nu är det officiellt att det blir så. Precis som GTI och GTE så blir det här ett varumärke. Presentation sker 28 april, men några hemligheter finns egentligen inte. Det kommer att bli fyrhjulsdrivet (därav X) och modellen kommer att få 299 hästar. Troligen kommer det precis som hos Skoda även att komma ett fyrhjulsdrivet alternativ med 265 hästar, Skoda har valt att inte döpa den till RS utan överlämnar det till 299-hästarn och det är troligt att Volkswagen följer samma väg. ID.4 GTX har setts på spionbilder och då har bilen en slankare taklinje och är lite mer coupe-inspirerad, så det kommer att bli skillnader även på utseendet. Hur mycket man kommer att göra på chassi och liknande återstår att se. Tumnagel
37.2°
+
Roger Åberg
0

Ducati har skippat planerna på en elmotorcykel
Tror inte det är vad Ducati-fansen vill ha

Det har nu gått över två år sedan Ducati uppgav att man var i det närmaste klara med att börja producera en elmotorcykel men sedan dess har det varit väldigt tyst om detta från företagets sida. Anledningen till det är att Ducati verkar ha skrinlagt planerna på en elmotorcykel då man inte tror att en sådan kan uppfylla de krav en köpare förväntar sig av en Ducati-motorcykel. I en intervju med MCN säger Ducatis säljchef Francesco Milicia, till vänster på bilden ovan, följande om en eventuell elmotorcykel från företaget: "We are thinking and working on electric. We are part of a group that’s going quickly towards electrification and it’s a good opportunity for Ducati.Will we produce an electric Ducati soon? No. We think that for the kind of machine we produce now, an electric motorcycle cannot guarantee the pleasure, the range, the weight etc that Ducati riders expect." Milicia säger vidare att man tillsammans med andra företag i Volkswagen-koncernen istället undersöker bland annat syntetiska drivmedel för att hitta ett sätt att sänka utsläppen på sina fordon: "We are also looking carefully at other solutions for zero or minimal emissions, such as synthetic fuel. Other brands in our group such as Porsche are looking at it and it’s something we are looking at in the medium term." Det verkar med andra ord att de som går och väntar på att införskaffa sig en elektrisk Ducati-motorcykel kan få vänta ett tag. Det är givetvis inte alls omöjligt att en sådan modell kommer att dyka upp i framtiden men det ser just nu inte ut som om Ducati själva har planerat någon sådan i en nära framtid. Tumnagel
29.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snart premiär för VW ID.6
ID.4s fläskigare storebror

Vi har redan visat bilder på VW ID.6, storebrodern till ID.4, men nu visar Volkswagen upp två previewbilder. Bilen kommer att ha premiär på bilmässan i Shanghai som startar 21 april och då får vi reda på mer om den och framförallt kanske om hur planerna ser ut för Europa och Sverige. Klart är i alla fall att bilen byggs på MEB-plattformen precis som ID.4 och att den kommer att vara 29,1 centimeter längre än ID.4. Klart är också att två versioner kommer, ID.6 X och ID.6 Crozz. Tumnagel
44.2°
+
Roger Åberg
0

Snart ska elbilen hjälpa elnätet
Tvåvägsladdning på väg till Volkswagens elbilar

Elbilar är fantastiska och det säljs rekordmånga just nu, men om alla börjar ladda kommer det att påverka elnätet. En lösning på det är tvåvägsladdning, alltså att en bil kan bli laddad och ladda andra saker. Extra bra blir det om bilen kan bidra till elnätet i ett hus. Då kan bilen laddas på tider som det är lugnt och inte så mycket andra saker används och så kan bilen och dess batteri ge tillbaka till huset när det är full aktivitet och tvättmaskiner och spisar rullar. Nu säger Thomas Ulbrich, som är styrelsemedlem i Volkswagen, att alla koncernens bilar på MEB-plattformen kommer att få tvåvägsladdning från och med nästa år. MEB-plattformen är den som alla Volkswagengruppen "vanliga" elbilar är byggda på. Spännande nyheter helt enkelt, för när VW gör saker betyder det att det får spridning. Att detta ska få effekt på elnätet är så klart nästa steg och inte helt enkelt, men om några år finns möjligheten till lite "lastbalansering" med hjälp av bilar. Tumnagel
53.1°
+
Roger Åberg
0

Bjørn Nyland kollar in Volkswagen ID.4
Gör det ordentligt

Bjørn Nyland (aka Teslabjørn) har legat däckad i corona ett tag men har nu blivit frisk och levererar massor med innehåll om Volkswagens ID.4. Han har postat en hel hög med videos där han testar vändcirkel, bagageutrymme, räckvidd och massor av annat. Tumnagel
39.6°
+
Roger Åberg
0

Voltswagen verkar vara en kampanj
Namnbytet bara ett skämt?

I går skrev vi om att en pressrelease hade råkat läggas upp lite för tidigt på amerikanska Volkswagens sida och att källor till CNBC sa att det var helt korrekt. I pressreleasen stod det Volkswagen i USA skulle byta namn till Voltswagen. Senare kom det rapporter till Reuters att det var på låtsas och att det bara var ett aprilskämt. Men samtidigt har bolaget döpt om sig både på Twitter och Youtube. Det vi anar just nu är att Voltswagen är en kampanj, ID.4 har premiär i USA just nu, och att det där med namnbytet var ett skämt. Den som lever får se. Tumnagel
38.2°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen visar skisser på ytterligare en crossover
Det här är Taigo

Ni trodde kanske att vi inte behövde fler crossovers? Men där trodde ni baskemej fel, för det är precis vad Volkswagen har på gång. Den här heter Taigo och det här är de första skisserna vi får se på den. Modellen beskrivs som en sportig CUV (Crossover Utility Vehicle) och den är i den mindre storleksklassen. Den baseras på modellen Nivus som säljs i Brasilien och tillverkningen kommer att ske i Pamplona, Spanien. Kommer till Sverige i början av nästa år och under huven sitter det då turboladdade bensinmotorer med olika effektval. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Kia presenterar EV6
Kommer i snabb GT-version

Kia har rätt nyligen gjort om hela sitt varumärke och nu kommer deras första bil som är byggd på en plattform byggd helt för elbilar. Den heter EV6 och för att verkligen visa att man menar allvar så släpper man en vanlig version och en GT-version som gör noll till hundra på 3,5 sekunder och en toppfart på 260 km/h. Man lovar också snabb laddning med 800V / 350 kW som ska leverera från 10 till 80 procent laddning på 18 minuter och möjligheten att lägga till 10 mil på 4,5 minuter. Man lovar även räckvidd på upp till 51 mil. Tumnagel
53.6°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen blir Voltswagen
Yepp, det verkar på riktigt

Det råkade läcka en pressrelease från Volkswagen igår där man berättade att man kommer att kalla sig Voltswagen i fortsättningen, i alla fall i Amerika. Pressreleasen publicerades en månad för tidigt, men ska enligt källor till CNBC ska den vara på riktigt. Tanken är att man ska döpa om det amerikanska bolaget från Volkswagen of America till Voltswagen of America och att alla elbilar ska ha texten Voltswagen på sig. Fossilbilarna får nöja sig med en VW-logga. Om det här bara är ett amerikanskt hyss eller om det även kommer användas i Europa återstår att se. Personligen vet jag inte om jag tycker att det är tramsigt eller genialt. Vad tycker ni? Tumnagel
12.0°
+
Roger Åberg
0

Första skissen på T7 Multivan
Kommer som laddhybrid

"Om några veckor" kommer Volkswagen att presentera T7 Multivan som är uppföljaren till T6.1. Nu får vi en första skiss som visar fronten av bilen och på moderiktigt vis har den en LED-list som löper längs med hela grillen. Spionbilder avslöjar att bilen bland annat kommer att få en kortare huv än tidigare. T7 kommer att erbjudas som laddhybrid och den kommer att finnas tillgänglig vid lansering. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Första kunderna av Volkswagen ID.4 får sina bilar levererade
Nu drar det igång

De allra första kundexemplaren av Volkswagens modell ID.4 har nu levererats till köpare i Tyskland och i USA. Volkswagen hade i slutet av februari fått 23.500 stycken förhandsbokningar av ID.4 över hela Europa och man räknar med att leverera 150.000 stycken här innan året är slut. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Ny smygtitt på Project Trinity
Volkswagens eldrivna flaggskepp

Precis som vi har skrivit tidigare är Project Trinity namnet på Volkswagens kommande eldrivna flaggskepp. Det handlar om en stor och lyxig sedanmodell som kommer att börja tillverkas någon gång 2026. Nu får vi ytterligare en smygtitt på linjerna som visar att det är en slank rackare vi har att göra med, i alla fall än så länge. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Stockholm vill införa laddning av elbil på alla gatuparkeringar
Inom tre år även på varannan plats i garage

2030 har Stockholm som mål att ha en utsläppsfri trafik i innerstaden. För att detta ska bli möjligt krävs färre bilar som släpper ut avgaser och fler eldrivna bilar. Men dessa måste ju laddas, och då måste även laddningen fungera smidigt och bra. Därför har nu Stockholm stad lanserat ett samarbetsprojekt med Scania, Volkswagen och elnätsbolaget Ellevio. Målet är att alla gatubaserade parkeringsplatser i Stockholm stad ska ha en laddstolpe för elbil till 2030. Inom tre år ska även hälften av alla parkeringsplatser i garage också ha en laddstolpe. Tumnagel
62.8°
+
Bobby Green
0

Ny smygtitt på nästa Volkswagen Amarok
Visar inte mer än den förra tyvärr

Nästa år väntas en ny Volkswagen Amarok lanseras och för ett år sedan fick vi en första skiss på hur den kommer att se ut. Nu får vi en ny skiss som egentligen visar exakt samma sak, förutom att vi tydligt kan se att bilen klarar att köra ned för en snötäckt backe. Ytterst små designförändringar har skett i grillen dock. Nya Amarok kommer att baseras på samma plattform som Ford Ranger. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Senaste Volkswagen Transporter i GTI-kläder
Fräsig skåpbil

Bara för att man åker omkring i en skåpbil innebär ju inte det att man inte vill att bilen ska se fräsig ut? Volkswagen Commercial Vehicles i Storbritannien presenterar därför Transporter T6.1 Sportline som är en version som fått ta på sig GTI-kläder. Det innebär ett helt nytt kjolpaket runt om, större fälgar, mattsvart lack, takvinge och den klassiska röda GTI-randen i grillen. Bilen är även sänkt med 30 millimeter. Vill man ha en annan färg erbjuds även Fortana Red, Ravenna Blue eller Copper Bronze. Vi får inga bilder från insidan men här ska det finnas stolar i Nappa-läder med mocka-inlägg och Sportline-logga. Prislappen börjar på 42.940 pund. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Volkswagen kommer inte utveckla fler fossilmotorer
Följer Audi och Mercedes

Att det är elbilar som gäller nu är väl ingen hemlighet, men än är fossilmotorn inte riktigt död. Men snart så. Biltillverkarna tjänar, just nu, betydligt mer pengar på att sälja bilar med fossilmotorer än elmotorer. Volkswagen säger öppet att man kommer att fortsätta sälja bilar med fossilmotorer så länge man kan och att dessa kommer att betala för övergången till eldrift. Så man stretar emot så länge man kan. Men att lägga stora pengar på att utveckla fossilmotorn verkar det inte vara tal om. Flera tillverkare har sagt att man inte kommer att utveckla nya motorer och nu är det Volkswagen som berättar att det inte är troligt med helt nya fossilmotorer. Utveckla de man redan har kommer man dock fortsätta att göra och det måste man göra eftersom det kommer en ny utsläppsstandard kallad Euro 7 som motorerna måste klara. Exakt vad den standarden innebär är inte presenterat ännu. Hur hård den standarden kommer att vara avgör om fossilmotorn kommer att leva efter 2025 i Europa. Enligt Mercedes, som också är tveksamma till att de kommer att göra någon ny motor, så kan en hård Euro 7-standard betyda att det i princip blir omöjligt att registrera en fossilmotor i EU efter 2025 och då är loppet så att säga kört. Tumnagel
51.7°
+
Roger Åberg
0

Eldriven stadsbil från Seat lanseras 2025
Och Tavascan blir verklighet 2024

Tidigare idag höll Seat sin årliga presskonferens och på den berättade man bland annat att en ny urban elbil med lågt pris ska lanseras 2025. Den ska tillverkas i Spanien och målet är att tillverka fler än 500.000 stycken elbilar per år i Martorell för hela Volkswagen-koncernen. Man berättar även att den eldrivna konceptbilen Tavascan kommer att lanseras i produktionsform 2024. Den första elbilen från Cupra blir dock Born som lanseras i slutet av detta år. Mer information får ni i videon och i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Nya Volkswagen Golf R busar i snön
Demonstrerar den avancerade fyrhjulsdriften

Nya Volkswagen Golf R har landat i USA och närmare bestämt Michigan. Där finns det massvis med snö så då passande man på att demonstrera bilens egenskaper på detta underlag. I föregångaren kunde bilens system skicka upp till 50 procent av motorns kraft till bakhjulen. Men i den nya som har ett avancerat torque vectoring-system kan upp till 100 procent av kraften skickas till ett individuellt bakhjul om det skulle behövas. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

Är VW Arteon Shooting Brake bättre än Passat SportCombi?
Snyggare är den i alla fall!

Volkswagen Passat SportCombi är, minst sagt, en väldigt populär bil för svensken. Men så rackarns kul är den inte. Lite roligare är däremot Arteon men den har inte funnits som kombi - förrän nu. Och funderar du på en Passat är det numera dags att fundera på om du inte ska köpa en Arteon Shooting Brake istället. För den är snyggare, men den finns inte att köpa i snikversion så du måste öppna plånboken. Och så mycket större än vanliga Arteon är den verkligen inte. Start Utsidan Bagageutrymmet Insidan Sammanfattning Tumnagel
40.9°
+
Roger Åberg
0

VW ska bygga 18.000 laddstolpar i Europa
Och alla bilar ska rulla på samma plattform med samma OS

Volkswagen har hållit hov och där berättade man bland annat att man storsatsar på fabriker för batterier och gör en gigantisk deal med Northvolt. Men man berättade även lite andra intressanta saker. De två nuvarande plattformarna för elektriska bilar kommer att bli en. För fossilbilar har man använt och använder än i dag plattformarna MQB och MLB där MQB är för mindre och mellanstora bilar som Golf, A3, Passat och Tiguan och MLB är för större bilar främst från Audi och Porsche men också bilar som Touareg och Cayenne. Audi e-tron, som inte är en elbil från grunden bygger på MLB. För elbilar har man använt MEB för folkliga bilar som ID.3, ID.4, Enyaq och Q4 e-tron medan PPE-plattformen är för större och lyxigare bilar och där har vi hittills fått se Audi e-tron GT och Porsche Taycan. Nu satsar man istället på en och samma plattform för alla elbilar och den kommer att komma 2024 och heta SSP. Att ha en och samma plattform för så stor bredd av bilar är så klart inte lätt att genomföra, men det har stora fördelar när det gäller utveckling eftersom man kan fokusera all kraft på en sak. Observera att detta endast gäller elbilar, fossilbilarna kommer att fortsätta byggas på MQB och MLB. Nytt är också att Volkswagen kommer att storsatsa på sitt VW.OS och ska anställa 10.000 utvecklare till plattformen. MEB kör operativsystemet i dag och nästa år ska PPE-plattformen kommer med och 2024 är det SSP och VW.OS 2.0 som gäller. Det gemene man kanske inte vet är att väldigt lite av mjukvaran som finns i bilar görs av tillverkarna, när VW.OS 2.0 finns skulle man kunna tro att VW själva gör all mjukvara men då är planen att 60 procent ska vara skapat inhouse. I dag är den siffran 10 procent. Det är här Tesla har en stor fördel där man inte jobbar med att koppla ihop mjukvara från en stor mängd underleverantörer utan helt enkelt gör sin egen grej. Det är en bra sak, och det verkar VW nu ha fattat. Volkswagen berättade även att man kommer att storsatsa inte bara på batteritillverkning utan också på laddstolpar. Till 2025 ska man femdubbla antalet stolpar som deras kunder har tillgång till och då ska det finnas 18.000 laddstolpar i Europa. Ett rejält lyft alltså. Som jämförelse hade Tesla i slutet av förra året drygt 23.000 laddstolpar över hela världen, så det är en rejäl satsning. Tumnagel
50.9°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen beställer batterier för 140 miljarder av Northvolt
Ska även bygga flera egna batterifabriker

Det svenska företaget Northvolt som tillverkar litiumjonbatterier för elbilar och för lagring av energi har nu fått en jätteorder av Volkswagen på motsvarande 140 miljarder kronor. Dels ska Northvolt leverera batterier till den tyska biltillverkaren men i summan ingår också att Volkswagen köper Northvolts andel i den gemensamma batterifabriken i Tyskland som ska stå klar 2025. Volkswagen planerar att även bygga batterifabriker i Polen eller Tjeckien och i Spanien eller Portugal. Northvolts fabrik i Skellefteå ska även byggas ut till en total kapacitet på 40 GWh. Tumnagel
66.7°
+
Bobby Green
0

Tut i luren! 65 år sedan den första folkabussen byggdes!
Fabriken där det hela började ställer nu om till elektrifiering

I mars 1956 startade Volkswagen produktionen av "Folkabussen" i den helt nya fabriken i Hannover. Det innebär att modellen i år fyller 65 år vilket givetvis är värt att fira. Fram tills idag har över 10,3 miljoner tillverkats på stället och av dessa är 9,2 miljoner skåpbilar, minibussar, pickuper, campingbilar och andra versioner av modellen Transporter. Fabriken håller just nu på att byggas om rejält för att senare i år kunna tillverka nya Multivan och från och med nästa år den helt eldrivna modellen ID. BUZZ. Då kommer fabriken för första gången att tillverka både laddhybrider och elbilar vid sidan av traditionella drivlinor. Fabriken i Hannover har en yta på 1,1 miljoner m2 (motsvarande 152 fotbollsplaner) och här jobbar 14.800 stycken personer. Läs historien om stället i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
45.6°
+
Bobby Green
0

Seat Tarroco är en snygg Tiguan
Lite mer karaktär

Har du fastnat för en Volkswagen Tiguan, men tycker att den är lite väl trist? Då kan en Seat Tarraco vara något för dig. Det är nämligen Seats syster till Tiguanen men som är några steg snyggare. Grunden är Tiguan på alla sätt och vis, speciellt i rumpan. Volkswagengruppen är duktig på det som ibland kallas för badge engineering, alltså att man tar en bil och sätter på annan logga och på så sätt har skapat en ny bil. Samma bil finns ofta hos VW och Skoda, Seat och ibland är det exakt samma bil och ibland är det faktiskt rätt mycket skillnad i karaktären på dem. Så bland annat med Golf och Cupra Leon som har en hel del saker gemensamt, men som inte alls känns som samma bil. Tumnagel
39.3°
+
Roger Åberg
0

Det här är insidan av Audi Q4 e-tron
Och lite maskerad utsida

Jag har redan kört en helt ny elbil från Audi i år, men snart kommer en till. Och den är kanske inte lika spektakulär som e-tron GT, men den kommer garanterat att sälja bättre. Vi pratar om det lite lyxigare syskonet till Volkswagen ID.4 och Skoda Enyaq, nämligen Audi Q4 e-tron. Vi kikade in konceptet för två år sedan och jag kommer faktiskt inte ihåg hur stor den kändes på insidan. Jag vill minnas att den kändes liten, men den har kanske växt från koncept till verklighet för enligt Audi själva så ska Q4 vara lika rymlig på insidan som en Q7:a. Win för elbilen helt enkelt. Tumnagel
40.7°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida