m

Audi har startat rejset för att komma ikapp Tesla
Herbert Diess pratar om Artemis-projektet

Herbert Diess som är vd för Volkswagen och ordförande i Volkswagen Group pratade nyligen på det årliga mötet om Audis framtid. Där tog han bland annat upp Artemis-projektet och att Audi nu har startat rejset för att komma ikapp Tesla. Artemis handlar om en fullt autonom bil som ska komma 2024 och troligtvis handlar det om en vidareutveckling av konceptet Aicon som vi först såg 2017. Audis Car.Software.Org-gäng har fått i uppdrag att utveckla helt ny mjukvara till bilen och denna skulle kunna delas med övriga i Volkswagen-familjen i framtiden. En första titt på vad man skapat ska visas någon gång nästa år. Bilen kommer att bli den första att köra det helt nya operativsystemet VW.OS. Modellen e-tron GT är fortfarande på gång och målet är att produktionen av den ska dra igång senare i år. Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron är också helt eldrivna modeller som kommer nästa år. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0

Svenska tech-kändisar investerar i Northvolt
Daniel Ek och Niklas Adalberth langar in deg i svensk batteritillverkare

Den svenska batteritillverkaren Northvolt har genomfört en nyemission där man nu dragit in 600 miljoner dollar från externa finansiärer. Bland de nya investerarna finns bland annat Spotifys grundare Daniel Ek och även Klarna-grundaren Niklas Adalberth vars fond Norrsken nu investerar i Northvolt. Förutom dem så köper även Kinneviks storägare Cristina Stenbeck in sig i företaget. Dessutom fortsätter Northvolts tidigare investerare Goldman Sachs, IMAS Foundation och Volkswagen att investera ytterligare i företaget. De 600 miljoner dollar som Northvolt nu drar in ska användas för forskning och utveckling samt för att utöka kapaciteten vid sina anläggningar i Skellefteå. Tumnagel
58.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volkswagen ID.R sätter ytterligare ett varvrekord
Denna gång på Bilster Berg

Volkswagen fortsätter att sätta rekord med eldrivna ID.R. Det senaste är att man kört väldigt snabbt på racerbanan Bilster Berg i Tyskland. Målet var såklart att slå det tidigare rekordet som låg på 1:44.7 och som sattes av en Radical SR3 SL. ID.R lyckades klå detta med råge och klockade 1:24.2. Bakom ratten satt Dieter Depping. Nästa rekord man vill slå med bilen blir på Goodwood SpeedWeek som anordnas mellan den 16-18 oktober. Det nuvarande rekordet där lyder 1:20.4 och det sattes redan 1965 av F1-legendarerna Jim Clark och Jackie Stewart som båda fick samma tid. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - Volkswagen ID.4
Kostar från 514.900 kronor

Nu kommer nästa modell i Volkswagens ordentliga elbilssatsning - ID.4. Det här är en SUV med slimmad taklinje för den som behöver lite mer plats än den som erbjuds i ID.3. Inledningsvis erbjuds den i två stycken versioner - ID.4 1st som kostar från 514.900 kronor och mer utrustade ID.4 1st Max som blir din för 614.900 kronor. På dessa priser kan man sen dra av 60.000 kronor i klimatbonus. Båda två som lanseras nu baseras på ID.4 Pro Performance som har 204 hästar, drivning på bakhjulen och ett batteripack på 77 kWh som har en räckvidd på 52 mil. 0 till 100 km/h går på 8,5 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 160 km/h. Nästa år lanseras en fyrhjulsdriven version med ännu högre effekt. Det går att privatleasa modellen och det kostar 5425 kronor i månaden. Säljstarten är idag och de första leveranserna ska ske runt årskiftet. Fyra färger finns att välja mellan - Blue Dusk Metallic, Glacier White Metallic, Honey Yellow Metallic och Mangan Grey Metallic. Av dessa två versioner finns det 27.000 stycken exemplar, när de är slut så erbjuds istället ett antal förkonfigurerade modeller. ID.4 har takräcke och dragkrok som standard och på den får man hänga upp till ett ton. Bilen mäter 4,58 meter på längden, 1,85 på bredden, 1,63 på höjden och har en hjulbas på 2,76 meter. I bagagerummet får man in 543 liter, fäller man baksätet går det istället in 1575 liter. Markfrigången anges till 21 centimeter. Laddar gör man via en laddbox hemma eller på en laddstation längs med vägarna. Laddboxen som kallas för ID. Charger finns i tre stycken versioner, kostar 4.349 kronor och har en laddningseffekt på 11 kW. Snabbladdar man på station kan man få upp till 32 mil på 30 minuter om man laddar med 125 kW. Läs allt om ID.4 i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Volkswagen Caddy, Transporter och Crafter nu som elbilar
Konverterade av ABT

Volkswagen presenterar nu transportbilarna ABT e-Caddy, ABT e-Transporter och e-Crafter. Alla går på el och är precis som namnet antyder ett samarbete med tuning-företaget ABT. ABT e-Caddy bygger på det längre Maxi-chassiet och ska kunna lasta nästan fyra kubikmeter. Den har en elmotor på 113 hästar, batteripack på 37,3 kWh och räckvidden på en laddning anges till 14,1 mil enligt WLTP-cykeln. På dragkroken får man hänga upp till 750 kilo. Om man inte vill bara vill använda bilen till att köra grejer finns även en personbils-version med plats för fem stycken personer. ABT e-Transporter kan lasta upp till 6,7 kubikmeter och ett ton i vikt. Den har samma drivlina och batteripack som e-Caddy och toppfarten anges till 120 km/h. Räckvidden ska ligga på 11,9 mil. e-Crafter bjuder på 136 hästar och 290 newtonmeter i vrid. Här är batteripacket istället på 35,8 kWh och man ska kunna lasta upp till 10,7 kubikmeter. Några priser och när modellerna lanseras vet vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Rykte Rimac köper Bugatti
Spännande rykte!

Nu kommer ett väldigt intressant rykte som säger att Volkswagengruppen är i faggorna med att sälja Bugatti till den kroatiska elbilstillverkaren Rimac Automobili. 1998 köpte Volkswagen rättigheterna till märket av Bugatti Automobili och gjorde om detta till Bugatti Automobiles istället. 2005 lanserades Veyron och resten är historia. Och nu kan det alltså vara dags igen att skapa historia, fast på ett annat vis. Vad skulle det innebära att Rimac köper Bugatti? Eldrift såklart, i vilken form är oklart men det står inga W16-motorer på Rimacs hyllor och dammar direkt utan där är det högpresterande elektriska drivlinor istället. Köpet skulle även innebära att Rimac får tillgång till Bugattis fabrik och därmed kan skala upp sin egna produktion. Som sagt, det här är endast ett rykte för tillfället men det skulle vara väldigt intressant att se vad det kan bli av detta om det stämmer. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

BMW släpper utmanare till Volkswagen Golf GTI
128ti är 80 kilo lättare än M135i xDrive

Under den här otroligt kraftiga maskeringen (ironi) döljer sig BMW 128ti. Det är en halvbusig version av lilla 1-serien för dig som tycker att M135i xDrive är lite för extrem men ändå vill ha något med knuff i. En utmanare till Volkswagen Golf GTI helt enkelt. Namnet ti kommer från Turismo Internationale och det fanns bland annat även på 02-serien för en herrans massa år sedan. I det här fallet betyder det att bilen har en turbomatad fyra på 2,0 liter - samma maskin som sitter i M135i xDrive fast med mindre effekt. Här ger den 265 hästar och 400 newtonmeter i vrid. Till paketet sitter en åttastegad Steptronic-låda med Torsen-diff och 0-100 km/h ska gå på 6,1 sekunder. Bilen är 80 kilo lättare än M135i xDrive och det beror mycket på att 128ti endast är framhjulsdriven. Vidare sitter det M Sport-dämpare som sänker bilen en centimeter jämfört med 118i och det finns även M Sport-bromsar som man lånat från M135i xDrive. Utseendemässigt handlar det om lite aggressivare kjolpaket runt om och större fälgar. Lansering sker i november men vad denna version kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Förslag Så kan nya bonus-malus bli
Mer bonus till elbilar

Regeringen har nu presenterat förslag till nya bonus-malus-regler. Dessa ger bland annat mer bonus till elbilar, samtidigt som laddhybrider får mindre bonus. Vidare ska övriga bilar som inte har eldrift som hjälpmedel få en större straffskatt. Idag är supermiljöbilspremien på 60.000 kronor och förslaget är att denna höjs med 10.000 kronor till 70.000 kronor. Idag får de som kör en laddhybrid som max släpper ut 70 gram koldioxid per kilometer bonus. Detta vill man sänka till 60 gram istället. Sen vill man även sänka bonusnivån här. Den högsta bonus en icke renodlad elbil kan få är 60.000 kronor, detta vill man istället ska bli 45.000 kronor. Teknikens Värld tar upp Volkswagen Passat Sportscombi GTE som exempel. Köper man en sådan idag får man 37.866 kronor i bonus. Efter genomförandet av förslaget blir summan istället 26.927 kronor. Alla bilar som inte är laddhybrider får en extra straffskatt (malusskatten). Denna räknas idag från 95 gram och detta vill man sänka till 90 gram. Sen tillkommer en höjning. Alla gram över 90 kommer att kosta 107 kronor, och passerar man 130 gram är det istället 132 kronor per gram som gäller. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
20.4°
+
Bobby Green
0

Det här är ORA Good Cat
Liten elbil från Great Wall Motors

ORA är ett kinesiskt bilmärke som fokuserar på att bygga elbilar. Deras senaste modell heter Good Cat och det är en liten kompakt sak som verkar ha hämtat inspiration från Volkswagen Bubbla och Fiat 500. Strålkastarna känns även lite Porsche 911. Den goda katten mäter 4,23 meter på längden, 1,82 på bredden, 1,59 på höjden och har en hjulbas på 2,65 meter. Under skalet finns en elmotor på framaxeln och den ger 145 hästar och 210 newtonmeter i vrid. Räckvidden på en laddning anges till 50 mil men detta är enligt NEDC-cykeln. Bilen börjar säljas på den kinesiska marknaden den 25 september men vad den då kommer att kosta är oklart. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Nya Volkswagen Golf i kombi-kläder
Börjar säljas den här månaden

Klart att nya Golf även kommer i kombi-version och nu visar man upp just denna som man kallar Variant. Kombin kan man få med samma motoralternativ och utförande som hatchbacken och som väntat är en ny Golf R Variant också på gång. Alltrack-versionen får fyrhjulsdrift, lite högre markfrigång och plast runt hjulhusen. På dragkroken får man hänga upp till två ton. De första motoralternativen kommer gå att beställa den här månaden, när detta är igång släpp även priserna. Alltrack kommer gå att beställa i slutet av året. Tumnagel
36.0°
+
Bobby Green
0

Volkswagen tror att de kan matcha Teslas produktion 2023
Kanske tidigare

Vi är många som väntat länge på att tyskarna ska dra igång sina stora apparater när det kommer till elbilsproduktion och nu börjar det att hända saker. Volkswagens ID.3 är på väg ut till folket och det är bara början. Nu säger Bernd Osterloh från Volkswagen att man siktar på att matcha Teslas elbilsproduktion år 2023, kanske tidigare om allt går som man vill. Om Tesla har tre stycken fabriker där mellan 300.000 och 500.000 bilar kan tillverkas blir deras produktion mellan 900.000 och 1,5 miljon bilar per år och det är alltså dessa siffror som Volkswagen siktar på. Bonusklipp nedan. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0

Tut i luren! Volkswagen Karmann Ghia fyller 65 år!
Den linjeskönare Bubblan

Det är nu hela 65 år sedan det första exemplaret av Karmann Ghia rullade av bandet i fabriken i Osnabruck. Detta måste givetvis firas med en tut och kanske även en tårtbit eller två. Modellen skapades av Wilhelm Karmann som tog ett Bubbla-chassi och placerade en ny härlig kaross ovanpå detta. Den ritades av Carrozzeria Ghia och som ni förstår tog man halva namnet var och skapelsen döptes till Karmann Ghia. Den sportiga designen backades dock inte riktigt upp av prestandan eftersom det i rumpan initialt satt en liten boxermotor som bara gav 36 hästar. Bilen var dessutom tyngre än Bubblan så det var ingen raket direkt. 0-100 km/h på nästan 30 sekunder. Men man tog sig dit med stil i alla fall! Modellen tillverkades mellan 1965 och 1974 och under denna period blev 362.601 stycken coupéer till och 80.881 stycken cabbar. I dagsläget anses den vara en klassisk samlarbil och fina exemplar börjar komma upp ordentligt i pris. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Så här ser Volkswagen ID.4 ut på insidan
Nästan som ID.3

Den 23 september kommer Volkswagen att visa upp ID.4 - ID.3:ans crossover-syskon. Innan det är dags får vi här ett par färska bilder som visar hur bilen ser ut på insidan, och inte helt oväntat ser det nästan ut som i ID.3. Det som skiljer sig är formen på de yttre luftutsläppen, var mitten-skärmen sitter på instrumentbrädan och så har kontrollpanelen för ljusinställningarna flyttat lite på sig. Tillverkningen av modellen har redan dragit igång och de första leveranserna ska ske innan året är slut. Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green
0

Volkswagen rullar ut Caddy California
Campingversion med minikök och tillhörande tält

I början av året rullade Volkswagen ut nya Caddy. Nu presenteras Caddy California för de som gärna använder bilen som bostad. Den här bjuder på minikök, panoramaglastak och en fristående tältlösning. Modellen erbjuds i två längder - antingen 4,5 eller 4,85 meter. Sängen som man fäller ut mäter 1,9 x 1,07 meter och den ska vara utrustad med en extra bekväm madrass. Tidigare var baksätet en del av sängen men så är det inte längre. Man kan nu därför ta ut baksätet helt och få plats med mer packning. Det finns en utdragbar köksenhet som man drar ut från bakluckan. Den innehåller en gasspis och förvaring för kastruller och stekpannor. Det är ståhöjd under bakluckan så man kan steka sina makaroner utan att få regn på sig. Som tillval finns ett panoramaglastak på 1,4 kvadrameter. När man ska sova mörklägger man alla rutor och systemet för detta ska ha förfinats ytterligare. Dessutom finns det en ny ventilationslösning till framdörrarnas rutor. Tältet som man kopplar på bilen kan utökas med en sovdel om man är fler som behöver kojplats. Behöver man åka iväg går det bra att låta tältet stå kvar. Vad Caddy California kostar och när den lanseras är tyvärr oklart för tillfället. Vid lanseringen kan man välja mellan turbomatad dieselmotor på 90 eller 122 hästar. Det kommer fler alternativ senare, och versioner med fyrhjulsdrift. Tumnagel
46.1°
+
Bobby Green
0

Klassiska Bubblan - fast 40 procent större
Coolt bygge!

Familjen Tupper älskar sin lilla Volkswagen Bubbla cabriolet från 1959. För att spexa till det lite bestämde de sig för att bygga en replika av den, fast 50 procent större. Den skulle dock bli för stor för vägen och olaglig, så de fick nöja sig med 40 procent istället. Resultatet blev trots detta rätt så maffigt och en riktig nackvridare när de är ute och kör. Kopian är baserad på en Dodge-pickup och har en Hemi-V8:a på 5,7 liter under skalet. Tumnagel
47.6°
+
Bobby Green
0

Volkswagen ID.3 börjar levereras
700 bilar har nått Norge

I går postade jag vårt första test av Volkswagen ID.3 och en av frågorna bland kommentarerna var när det kommer att gå att provköra den. Svaret är snart, för nu har leveranserna börjat komma igång. I fredags rullade nämligen 700 bilar av ett skepp i en hamn i Norge och på lördagen hände samma sak i Dublin, Irland. Det här borde betyda att leveranserna till svenskar som köpt den första versionen av bilen också kommer att få sina bilar inom kort. Leveranserna av bilen har dragit ut på tiden på grund av tekniska problem, men nu verkar det vara löst till den grad att leveranser kan ske. Som vi berättade i testet nedan så kommer heads up-displayen att ha begränsad funktionalitet och CarPlay/Android Auto kommer inte att finnas vid leverans. Både de funktionerna kommer via en uppdatering efter årsskiftet. Tumnagel
40.5°
+
Roger Åberg
0

Vi har provkört Volkswagens första riktiga elbil ID.3
Lovande start på en ny era

Elbilar är framtiden. Eller i alla fall en stor del av framtiden. Efter att ha varit rätt så motsträviga på den här punkten börjar bilvärldens jättar nu äntligen vakna på riktigt och nu vill även de leverera elbilar i stor skala. Problemet är att det går långsamt och segt, lanseringen av Volkswagens första riktiga elbilar ID.3 har blivit uppskjuten flera gånger. TL;DR Volkswagen ID.3 är imponerande rolig att se på och köra, men inredningen känns riktigt billig. Oavsett så kan det här bli en riktig succé för Volkswagen om de bara får igång tillverkningen! Tumnagel
47.1°
+
Roger Åberg
0

Se en gammal, trött Golf få nytt liv
Tillfredställande!

Här får vi se Elias på kanalen EJO Auto Videos sätta tänderna i en Golf som har stått ute alldeles för länge. Resultatet blir fantastiskt, väldigt roligt att se en gammal vanlig bil få nytt liv och inte något exklusivt och udda. Tumnagel
52.3°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen Passat får leva vidare!
Det tackar nog svenskarna för

I kombilandet Sverige kan det verka märkligt att Volkswagen ens har funderat på om man ska låta Passat leva vidare, men alla är inte lika kombivänliga som vi svenskar. Och om du jämför sedanversionen av Passat med den mycket snyggare Arteon så är frågeställningen betydligt rimligare. När man dessutom kollar in helt eldrivna ID. Vizzion och ID. Space Vizzion så blir det återigen rimligt att undra om Passat ska få leva vidare. Men nu är det bestämt, Passat kommer att komma i en ny version 2023 som kommer att bygga på en ny version av MQB-plattformen som även Skoda Superb kommer att byggas på. Det ryktas om mildhybrider, pluginhybrider och helt eldrivna versioner. Eftersom Arteon finns så har Volkswagen bestämt sig för att fokusera på utrymmen och praktikalitet, något som vi svenskar nog kommer att gilla. Men förvänta dig inte en revolution. Senaste generationen av Golf är en riktigt tråkig uppdatering när allt fokus ligger på ID.3 och det lär bli samma sak här, även om vi ju kan hoppas på annat. Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0

Porsche utreds för nytt utsläppsfusk
Är det ett "bensingate" på gång?

Porsches ägare Volkswagen bekräftar att lyxbilstillverkaren Porsche utreds för utsläppsfusk av den tyska fordonsmyndigheten KBA. Porsche, och Volkswagens andra tillverkare, har tidigare utretts för utsläppsfusk i samband med det så kallade "dieselgate". Nu utreds dock även företaget för att ha fuskat med utsläppt på en del bensin-porschar som släpptes mellan 2008 och 2013, bland annat av kombimodellen Panamera och Porsche 911. Parallellt med KBA:s utredning av bensinutsläppen i äldre porsche-modeller så har Volkswagen även startat en intern utredning för att gå till botten med det hela. Volkswagens finanschef Frank Witter sa tidigare i år att det så kallade dieselgate hade lett till kostnader på 35 miljarder euro, cirka 360 miljarder kronor, för företaget. Huruvida ett eventuellt "bensingate" kan komma att bli lika kostsamt för Volkswagen och Porsche återstår att se. Tumnagel
27.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volkswagen drar igång produktionen av ID.4
Presenteras i slutet av september

I slutet av september kommer Volkswagens kommande eldrivna SUV ID.4 att ha premiär och nu drar man igång serietillverkningen av den i fabriken i Zwickau. Nästa år kommer att bli det första hela produktionsåret för elbilar på detta ställe och då räknar man med att tillverka runt 300.000 exemplar baserade på MEB-plattformen. Tumnagel
43.4°
+
Bobby Green
0

Nu kan du beställa nya Volkswagen Tiguan
Blir din för 289.900 kronor

I början av juli rullade Volkswagen ut en uppdaterad version av modellen Tiguan. Nu kan du beställa bilen men för tillfället finns det bara två stycken motoralternativ att välja mellan. Priset börjar på 289.900 kronor och för den slanten får du 1,5 TSI med turbomatad bensinfyra på 150 hästar. Till den kopplas en sjustegad dubbelkopplingslåda som i sin tur driver på framhjulen. Det andra alternativet som går att beställa är en dieselfyra på 2,0 liter med 150 hästar. Den har också sjustegad dubbelkopplingslåda men driver istället på alla fyra. Kostar från 349.900 kronor. Övriga versioner som kommer till Sverige är dessa: Tiguan 2,0 TDI 200 hk DSG 4MOTION: preliminär säljstart vid månadsskiftet augusti/september, från 374 900 kronor Tiguan eHybrid (laddhybrid) 245 hk: preliminär säljstart i november, pris ej klart Tiguan R 320 hk: preliminär säljstart i november, pris ej klart Tiguan 2,0 TSI 245 hk DSG 4MOTION: preliminär säljstart i november, pris ej klart Tiguan 2,0 TSI 190 hk DSG 4MOTION: preliminär säljstart i januari 2021, pris ej klart Premiären är förlagd till november. Läs mer i pressmeddelandet nedan och bygg din bil på länken. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Ny teaser för Volkswagen ID.4
Har premiär om några veckor

Om "några" veckor kommer Volkswagen att dra täcket av den nya medlemmen i ID-familjen - ID.4. Det är som väntat en crossover och nu får vi två nya teaserbilder på bilen. Omaskerade bilder läckte dock ut redan i juli och vill ni spana in dessa är det bara att klicka in sig i den inlänkade artikeln nedan. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Autogefühl kör nya Volkswagen Golf GTI
Komfort och sport i ett

De första provkörningarna av nya Volkswagen Golf GTI som presenterades i februari börjar trilla in och här ser vi två av dem. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Audi-reklam anklagad för att vara sexuellt provocerande
Visar en flicka som äter en banan

Det går sådär för Volkswagengruppens reklamavdelning just nu. I maj anklagades en reklamsnutt för nya Golf vara rasistisk och nu är det dags för Audi som nyligen tvingades plocka ner en tweet för RS4 Avant sen den anklagats för att vara sexuellt provocerande och osäker. På reklambilden äter en flicka en banan samtidigt som hon lutar sig mot bilen. Detta menar kritikerna ska vara att sexualisera barnet. Att hon dessutom står framför grillen anses vara det osäkra i det hela då man visar barnet i en farlig situation - en där föraren inte skulle kunna se barnet från förarsätet. Med bilden fanns även texten "Lets your heart beat faster – in every aspect". Audi har plockat ned reklamen och i ett uttalande säger de att den var ett misstag och att de ber så mycket om ursäkt för det inträffade. De har även tillsatt en intern utredning för att se hur kampanjen skapades och vad som gick fel i det hela. Tumnagel
-4.7°
+
Bobby Green
0

Nya Volkswagen Caddy kommer i camping-utförande
Presenteras i september

I början av året fick vi ta del av nya Volkswagen Caddy. Den kommer att lanseras i en camping-version i september som då kallas för Volkswagen Mini-Camper. Denna kommer att ersätta dagens Caddy Beach och är alltså tänkt för dig som inte vill ha husbil men ändå inte vill sova i tält. Bilen får en ny säng som ska vara ännu bekvämare än tidigare och som mäter nästan två meter på längden. Här finns även ett glastak som är på 1,4 kvadratmeter och det kan precis som sidorutorna mörkläggas för när det är dags att krypa till kojs. Camping-stolarna från storebror California ingår. Vad Mini-Camper kommer att kosta vet vi tyvärr inte än. Tumnagel
47.7°
+
Bobby Green
0

Nu är Torsus Terrastorm här
"World’s Most Capable 4×4 Minibus"

Om du behöver plats för många personer (upp till 20 stycken passagerare) och ska ut i terrängen och härja är det kanske en Torsus Terrastorm du ska ha. Det är en ombyggd och höjd Volkswagen Crafter som beskrivs som den mest kapabla fyrhjulsdrivna minibussen i världen. Behöver man inte frakta människor erbjuds den även som transportbil för den som behöver gods till väldigt avskilda platser och som ambulans som kan komma och rädda dig när du ätit ett dåligt bär i skogen. Prislappen börjar på 57.461 euro och som väntat går det att speca sin bil på väldigt många olika vis så priset kan utan problem ökas rejält. Terrastorm är utvecklad och tillverkas i Slovakien och erbjuds med en turbomatad dieselmaskin på 2,0 liter som kan ge antingen 140 eller 176 hästar. Vridet är 340 respektive 410 newtonmeter. Kraften skickas sedan vidare till alla fyra hjulen via antingen en sexpetad manuell låda eller en åttastegad automat. Bilen mäter sex meter på längden, två meter på bredden och 2,8 på höjden. Hjulbasen anges till 3,6 meter och markfrigången till 29 centimeter. Maximalt vaddjup är 82 centimeter. Chassiet har uppgraderats precis som fjädringen. Det sitter hasplåtar undertill som bland annat skyddar bränsletanken, diffen, motorn och växellådan. En rejäl frontbåge skyddar mot faror som exempelvis Bigfoot och det finns en vinsch som man kan använda om man behöver dra loss sig själv eller någon annan. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Autogefühl går igenom Volkswagen ID.3
Intressant

En ny elbil som kanske kommer att bli det vanligaste vi ser på vägarna framöver är ju alltid intressant, och nu har Autogefühl tagit sig en rejäl titt på ID.3 som förutspås bli den nya folk-elbilen. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Volkswagen T-Roc Cabriolet är så torr, så underbar!
Dubbla personligheter på hjul

Volkswagen är väl inte ett bilmärke som andas fest, spänning och passion direkt men de gör bilar som fungerar och som ändå gör många nöjda och glada, kanske just för att det är en bil och inte en passion. Deras småsuvar T-Cross och T-Roc (vad är det för namn egentligen?) vinner väl kanske inte heller några priser över spänning, även om Volkswagen själva tycker att T-Roc har "en uttrycksfull design". Bilen jag provkör är fullutrustad med R-line-paket och stora fälgar och ser faktiskt riktigt trevlig ut. Formatet är liten SUV, något som en del fnyser åt men som är älskat av många fler. Det finns något med att vara lite rejäl, sitta relativt högt och åka skönt utan att för den sakens skull behöva köpa en gigantisk bil. Och så är det ju en väldigt populär klass som bara blir populärare, i juni var T-Roc den 13:e mest sålda bilen i Sverige. Tumnagel
35.4°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida