m

Volkswagen börjar sälja Taigo i Europa
En liten coupé-suv

Volkswagen har under ett år sålt modellen Nivus i Sydamerika och nu är det dags för Europalansering. Här kommer den dock att heta Taigo och enkelt uttryckt skulle man kunna säga att det är en coupé-variant av T-Cross. Modellen byggs på samma plattform (MQB) som Polo och T-Cross. I Sverige har Volkswagen valt att inte sälja Polo med motiveringen att T-Cross säljer så mycket bättre. Trenden med coupé-varianter av suvar fortsätter alltså, det här är Volkswagens första men det lär inte vara den sista. Till Sverige kommer modellen i höst och man kommer att erbjuda två varianter, båda med R-line-utrustning och bensinmotorer, den ena på 110 och den andra på 150 hästar. R-line betyder mycket standardutrustning som LED-strålkastare och digital cockpit. Vill man köpa snik får man helt enkelt välja T-Cross. Trots den sluttande taklinjen får man in 438 liter i bakluckan. Åtta färger kan man välja mellan och det går att få taket i svart färg. Det finns även en version som man kallar för Black Style. Pris är inte satt ännu. Tumnagel
35.1°
+
Roger Åberg
0

Tesla Model 3 sålde näst bäst i Europa i juni
Volkswagen Golf bäst

Det gick bra för Teslas Model 3 försäljningsmässigt förra månaden. Den elektriska bilen, som nu är fyra år gammal, var den bil som sålde näst bäst i Europa. Tesla sålde 66 350 exemplar av bilmodellen, som då var den mest sålda elbilen i juni. Marknadsandelen elbilar ökade samtidigt med 19% jämfört med månaden innan. Bilen som dock sålde bäst var Volkswagens Golf. Volkswagen, som är Europas största bilföretag, har som mål att sälja fler elbilar än Tesla från 2025. Tumnagel
32.0°
+
Hugo Engström
0

Porsche siktar mot rymden
Investerar i tyska ISAR Aerospace

Porsche Automobil Holding SE, familjeföretaget som äger en stor del av Volkswagen Group, ser ut att vara med i den nya rymdkapplöpningen som startats av privata företag som SpaceX, Blue Origin, Rocket Lab och Virgin Galactic. Idag meddelade Porsche SE att man går in med 75 miljoner dollar i det tyska rymdföretaget Isar Aerospace, ett företag som en del hoppas kan bli ett "europeiskt SpaceX". Porsche SE skriver i ett pressmeddelande om investeringen: "As an investor with a focus on mobility and industrial technology, we are convinced that cost-efficient and flexible access to space will be an enabler of innovation in many industry sectors. With Isar Aerospace, we are investing in a company that is well-positioned to establish itself as a leading European manufacturer of launch vehicles. The rapid development of the company is impressive." Isar Aerospace håller på och utvecklar en raket som man kallar för Spectrum, en tvåstegs-raket vilken ska kunna lyfta tusen kilo till jorden lägre omloppsbana LEO. Företaget siktar på att skjuta upp denna till rymden för första gången 2022. Tumnagel
39.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

VW-gruppen börjar få igång elbilsleveranserna
Är, som grupp, halvvägs till Tesla

Bilbranschen har under många år förklarat för Tesla att det är svårt att bygga stora mängder bilar, men det verkar bevisligen vara väldigt svårt för bilbranschen att bygga stora mängder elbilar. Nu börjar man i alla fall komma igång. Eller en del börjar komma igång. VW-gruppen har berättat hur det gick under första halvåret i år och där berättade man att det hade levererats 170.939 elbilar. Men siffrorna har en starkt uppåtgående kurva. Under det första kvartalet levererades 59.948 bilar och under det andra 110.991, så det rör på sig. Detta är alltså för hela gruppen (VW, Skoda, Audi, Seat, Cupra, Porsche etc) och alla märkena ligger nu på ungefär halva takten mot Tesla som förra kvartalet levererade 200.000 bilar. Så en bra bit kvar innan man ens som grupp slår Tesla alltså, men samtidigt så hann varken Skoda eller Audi få ut sin Enyaq och Q4 i större upplagor innan sista juni, så nästa kvartal lär vara ännu högre. Topplistan över sålda elbilar inom gruppen ser ut så här: 1. Volkswagen ID.4 (37.292 bilar) 2. Volkswagen ID.3 (31.177 bilar) 3. Audi e-tron (25.794 bilar) 4. Porsche Taycan (19.822 bilar) 5. Volkswagen e-up! (17.890 bilar) I Sverige ser topplistan över sålda elbilar för samma period ut som nedan (källa Bil Sweden). Tumnagel
41.1°
+
Roger Åberg
0

Doug kollar in Volkswagen XL-1
Den udda och snåla bilen

Volkswagens visade 2011 upp konceptet XL1 och två år senare började man faktiskt bygga den udda bilen. 2014 provkörde jag den 1,1 miljoner kronor dyra bilen och det var en upplevelse. Kanske inte det roligaste jag kört men en väldigt annorlunda upplevelse. hela bilen är fylld av udda saker och alltså perfekt bil för Doug att kolla in! Tumnagel
38.4°
+
Roger Åberg
0

VW och BMW fick miljardböter för kartellverksamhet
Daimler slapp eftersom de skvallrade

Vi skrev om Margrethe Vestager häromdagen då hon uttalade sig om Apples verksamhet och i dag är hon aktuell igen. Den här gången för att BMW, Daimler och Volkswagen tyckte att det var en bra idé att hålla på med kartellverksamhet. Det hela handlar om AdBlue-tillägget i dieselmotorer som hjälper till att minska utsläppen. Det är ju en bra sak, men tillverkarna kom överens om att bara använda AdBlue till en gräns som var tvunget enligt lagen om utsläpp i EU. Hade man velat hade man kunnat minska utsläppen ytterligare. Man kom också överens om storleken på AdBlue-tanken så att denna skulle vara densamma på alla modeller. Daimler slipper alltså undan böter eftersom man har skvallrar. VW får böter sänkt med 45 procent eftersom man har samarbetat och får böter på 502 miljoner euro. BMW får ingen sänkning och åker dit på böter på 373 miljoner euro. Nästa gång ni hör ett företag (eller någon som älskar företag framförallt annat) säga att lagar och regler inte behövs utan man kommer att ordna allt till det bästa ändå, då kan ni tänka på den här domen. Tumnagel
53.6°
+
Roger Åberg
0

En titt på nya ambulansen
Byggd på Volkswagen Amorak

Motorblog of Sweden har fått kolla in i nya ambulansen. Den är byggd på Amarok Negea från Volkswagen och under huven har den en V6:a på 248 hästar. Lådan bakpå är väldigt boxig vilket inte ser så spännande ut men det verkar väldigt praktiskt. Tricket med bilen är att den till skillnad mot många andra får köras på B-körkort. Tumnagel
44.2°
+
Roger Åberg
0

Rimac och Bugatti går ihop
Kommer att ledas av Mate Rimac

Rimac är ett litet bolag som gör elbilar, eller det var ett litet bolag. Det har gått fort de senaste åren och nu har man slagits ihop med Bugatti. Japp, det Bugatti. Bolaget har ägts av Volkswagen Group som i sin tur ägs av holdingbolaget Porsche SE. Porsche SE äger alltså Volkswagen Group, eller stora delar av det i alla fall, som i sin tur äger Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG som är bolaget som vi till vardags förknippar med Porsche. Porsche äger tillsammans med Hyundai, grundaren Mate Rimac och ett gäng till Rimac Group. Rimac Group kommer från och med nu äga 55 procent av Bugatti Rimac där Porsche är 45 procent av bolaget. Porsche äger alltså Bugatti Rimac från två håll. Bugatti Rimac äger i sin tur Bugatti Automobiles och Rimac Automobili som är de två bolagen som gör bilarna med Bugatti- och Rimac-loggor. Rimac Group äger även Rimac Technologies som utvecklar batterier, elmotorer, infotainmentsystem och annat åt andra tillverkare. Några av dessa är Porsche, Hyundai och Kia, Koenigsegg, Aston Martin och Pininfarina. Bugatti och Rimac kommer att fortsätta som två märken men kommer så klart att dela mycket teknik. Rimac kommer att bygga ett nytt campus utanför Zagreb med 2500 anställda. Där kommer Rimacs bilar att byggas, men man kommer även att bygga e-axlar, batterier och annat som kommer att hitta in i Bugattis. Detta är så klart intressant, inte bara för bilmärkena Bugatti och Rimac utan också för Porsche, Audi, Volkswagen-gruppen och andra delar av branschen. Tumnagel
46.4°
+
Roger Åberg
0

Nu börjar Volkswagen med uppdateringar via internet
Äntligen!

Tesla har kört med uppdatering OTA (over the air) hur länge som helst, men hos de större tillverkarna har det gått långsamt. När Volkswagen började med en helt ny plattform för sina elbilar fanns ambitionen där, men man har helt enkelt inte hunnit med att fixa detta. Som ni kanske kommer ihåg så stod det tusentals färdiga ID.3 parkerade i Tyskland förra året i väntan på leverans, detta eftersom mjukvaran inte var färdig och man fick helt enkelt prioritera. Men nu börjar man komma ikapp och i juli är det dags för att börja uppdatera äldre bilar till en ID.Software2.3 som sedan kommer att kunna uppdateras över internet. Planen är att skicka ut en ny uppdatering var tolfte vecka. När det finns en tillgänglig så kommer det att dyka upp en fråga när man stänger av bilen om man vill uppdatera. Det tar ett tag, så inget man ska göra medan man köper en korv kanske utan låta stå över natten. Först i ledet att få uppdateringen är de som köpte ID.3 1st edition. Sedan kommer övriga ID.3, ID.4 och ID.4 GTX att få uppdateringarna. Uppdateringen som gör så att man kan uppdatera via internet, den lär inte komma via internet utan man lär behöva åka till verkstaden en sväng. Tumnagel
47.0°
+
Roger Åberg
0

Volvo ska bygga sitt eget operativsystem
VolvoCars.OS

I dagens bilar finns massor av mjukvara, men den är uppdelad i typ tusen delar där tillverkarna av de specifika delarna gör mjukvaran för just den delen. Detta möjliggör inte speciellt mycket roliga saker på toppen, något som Tesla har förstått när man nu är en av väldigt få tillverkare som har tagit ett helhetsgrepp runt det där med mjukvara. Volkswagen verkar också ha förstått för man ska anställa tusentals utvecklare och gå från att själva göra 10 procent av mjukvaran i sina bilar till att göra 60 procent. Inför nästa generation av Volvo-bilar tar Volvo också ett grepp kring detta och utvecklar vad man kallar för VolvoCars.OS. Systemet kommer att fungera som paraply för bilens alla funktioner och ska så klart kunna uppdateras via internet. Under Huvudsystemet kommer ett antal andra system att ligga. För infotainment kommer man att använda Android Automotive OS som man i dag kör i XC40 Recharge och Polestar 2. Man kommer även att använda QNX, AUTOSAR och Linux. Man kommer även att erbjuda olika API:er att använda för andra utvecklare, bland annat Extended Vehicle API. Med hjälp av detta så kommer alltså andra utvecklare att kunna komma åt data om bilen, självklart med ägarens medgivande. Tanken här är att de som exempelvis hyr ut bilar ska kunna ha koll på sin flotta eller att man ska kunna få leveranser till bilen där budfirman kan öppna bilen för att leverera. Tumnagel
42.0°
+
Roger Åberg
0

Varannan såld bil i juni var laddbar
MG ZS EV mest sålda elbilen

Vilken elbilsmodell sålde bäst i juni tror ni? Tesla kanske med deras Model 3? Eller Volkswagens ID.4? Nope, det gjorde faktiskt MG med deras MG ZS EV. Man lyckades registrera hela 1665 stycken, före Model 3 med 1499 stycken och ID.4 med 1229 stycken. ID.4 är förresten den överlägset mest sålda bilen för Volkswagen. En imponerande start på den billiga elbilen som går att privatleasa för 1990 kronor i månaden. Bilen fokuserar på pris och har en motor som ger 143 hästar, accelererar till hundra på 8,1 sekund och har ett batteri på 44,5 kWh vilket ska räcka dryga 26 mil enligt WLTP. Andelen laddbara bilar ligger nu på hälften av de sålda bilarna, eller 49,4 procent för att vara exakt. 36.095 bilar såldes i juni och av dem var 9142 laddhybrider, nästan en dubblering från förra året, och 8687 var rena elbilar, vilket är mer än en fyrdubbling från förra året. Tumnagel
44.3°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen slutar med fossilbilar 2035
I alla fall i delar av världen

Slutdatumet för när biltillverkare ska sluta med fossilbilar börjar sättas. Det är lite olika för olika tillverkare, men mellan 2030 och 2035 verkar vara det allmänna slutet på fossilbilarna. I alla fall i Europa och vissa andra delar av världen som har eller kommer att hinna få en infrastruktur för elbilar. Senast ut att sätta ett datum är Volkswagen som enligt en rapport siktar på 2033-2035 för Europa. I förra veckan berättade vi att koncernsyskonet Audi satt 2033 som datum, men att Kina var exkluderat i detta. För Volkswagen är det ännu fler delar av världen som troligen inte kommer att vara eldrivna 2035 eftersom de till skillnad mot Audi har en stor försäljning av enklare bilar i Sydamerika och Afrika. Hur snabbt ett märke blir helt elektrifierat kommer att ha mycket med just detta att göra, alltså i vilka delar av världen de är starka försäljningsmässigt och hur premium märket är. För även om det känns som att hela välden kör crossovers just nu är vi väldigt olika i våra olika hörn av världen. Tumnagel
41.1°
+
Roger Åberg
0

ID. Buzz har börjat rulla på gatorna
I maskerad form

I den här elbilstrenden som pågår så ser vi en herrans massa suvar och några roliga saker som Honda e. En bil som tillhör de där roliga är ID. Buzz från Volkswagen, som typ är en modern variant av den klassiska folkabussen. Nu har den setts rulla på gatorna i maskerad form. Volkswagen har ju redan tidigare sagt att den blir verklighet så det vet vi ju, men ändå roligt att se den testas på riktigt. ID. Buzz väntas komma nästa år. Och lugn, den kommer inte se ut som bilderna nedan. På dessa har den konstiga klistermärken över lysena. Men formerna kommer att vara där och man kan tydligt se storleksskillnaden mot en "vanlig" folk-buss. Bilen kommer att byggas på VWs elbilsplattform MEB som även ID.4 byggs på. Tumnagel
42.0°
+
Roger Åberg
0

Volvo och Volkswagen bäst på elektrifiering
Toyota får bakläxa

Gruppen Transport and Environment har kollat på vilka biltillverkare som ligger bäst till när det kommer till elektrifiering ur ett europeiskt perspektiv. Jag vet inte om det är med flit, men Tesla verkar ha glömts bort helt eller så har man inte tagit med dem eftersom de är klara med elektrifieringen. Förutom Tesla så ligger Volkswagen och Volvo bäst till enligt gruppen. Man har tittat på hur långt fram man ligger i egna prognoser, hur det ser ut med batteritillverkning och en rad andra punkter. Både Volkswagen och Volvo kör ju en hård strategi mot elektrifiering just nu och säger att en betydande del av bilarna som säljs 2030 ska vara elektrifierad. I Volkswagens fall tror jag att de kommer att lyckas eftersom MEB-plattformen verkar bli en succé med deras VW ID.4, Skoda Enyaq och Audi Q4 som väntade storsäljare. Volvo väntar vi fortfarande på att de ska komma ur snackhörnan och in i levererahörnan, att ha en modell som kostar nästan 700.000 kronor räcker inte. Lite underligt är det att Kia och Hyundai hamnar så dåligt, de har redan i dag en stor del elbilar och kommande plattformen som Hyundai Ionic 5 och Kia EV6 ska rulla på verkar väldigt lovande. Att Toyota ligger sist är inga konstigheter, de mumlar fortfarande om hybridteknik även om elbilar också är på gång. Enligt rapporten så väntas försäljningen av rena elbilar ligga på 7,4 procent av produktionen i år, 24,2 procent 2025 och över hälften av produktionen 2030. Laddhybrider väntas nå sin topp försäljningsmässigt runt 2026 och sedan dala igen. Tumnagel
40.8°
+
Roger Åberg
0

En närmare titt på nya Volkswagen Multivan
Personbilsfeatures för den stora familjen

Volkswagens klassiska buss används ju för en massa saker, bland annat av den riktigt stora familjen som behöver mycket plats. Men kunderna har börjat bli lite kinkiga och vill ha laddhybrid och annan modern teknik vilket gjorde att Volkswagen nu har flyttat versionen som är just för den stora familjen till samma plattform som deras personbilar, alltså MQB-plattformen. Här får vi se våra tyska vänner gå igenom hela bilens funktioner. Skåpbilsversionen av denna kommer att stanna kvar på den äldre plattformen eftersom MQB inte passar så bra för det syftet. Tumnagel
38.9°
+
Roger Åberg
0

21 elbilars laddtider och räckvidder testade
Norrmännen har testat!

Norges Automobil-Forbund har testat 21 olika elbilar i ett stort sommartest. Eftersom en elbil lämnar mycket olika resultat i kyla och värme är värden som räckvidd väldigt olika på sommaren och vintern, så det här är alltså sommartestet. Resultat från vintertestet finns också med för de bilar som var med i testet då. Man har testat två olika saker; räckvidd och hur lång tid det tar att ladda till 80 procent. Räckvidden är inget konstigt, här mäter man helt enkelt hur långt man kommer. Tesla Model 3 Long Range och Ford Mustang Mach-e imponerar båda eftersom de kommer drygt 60 mil. Volkswagen ID.3 Pro S, Skoda Enyaq, Volkswagen ID.4, Audi e-tron GT, Hyundai Ioniq 5, BMW iX3 och Hyundai Kona kommer alla över 50 mil, vilket också är imponerande. Längst ner på räckviddlistan hittar vi Honda e och Mazda MX-30 som kommer 24 respektive 22 mil. Båda dessa två kom bara 16 mil i vintertestet. Den andra delen av testet gäller laddning och detta är lite underligt utfört. Man har testat hur lång tid det tar att ladda mellan cirka 10 och 80 procent. Här vinner Hyundai Ioniq 5 rejält som tar sig från 6 till 80 procent på 19 minuter! Sen hittar vi en hög med bilar som kommer till 80 procent på under halvtimmen: Tesla Model 3 SR, Audi e-tron GT, Citroën e-C4, Opel Mokka-e, Fiat 500e och Mercedes-Benz EQA. Den här siffran är intressant eftersom den avgör hur lång tid du behöver hänga på laddstationen innan det är dags att åka vidare. Men den är helt värdelös eftersom 80 procent i en Tesla Model 3 Long Range ger dig över 50 mils räckvidd medan 80 procent i en Mazda MX-30 ger dig 17 mils räckvidd, alltså en tredjedel av Teslan. En mätning av hur lång tid det tar att ladda 10 mils körning hade varit intressant att se som komplement. Hela listan hittar ni på NAFs hemsida. Tumnagel
42.6°
+
Roger Åberg
0

Nvidia köper kartföretaget DeepMap
Ska göra Nvidias plattform för självkörande bilar bättre

Nvidia har köpt upp kartföretaget DeepMap, ett företag som utvecklar teknik för kartläggning med hög precision. Tekniken som DeepMap har utvecklat används primärt för att förse självkörande bilar möjligheten att kartlägga sina omgivningar. När bilar enbart använder GPS för att ge mänskliga förare instruktioner räcker det vanligtvis med kartor som har en precision på några meter. När det handlar om helt självkörande bilar måste dessa någorlunda veta exakt på centimetern när det är dags att till exempel svänga av vägen. Det är den typen av teknik som DeepMap har specialiserat sig på. Nvidia planerar att integrera DeepMaps teknik i Nvidia Drive, plattformen för självkörande bilar som bland annat används av Audi, Mercedes-Benz, Volkswagen, Hyundai och Volvo. Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volkswagen presenterar sjunde generationens folkabuss
Det här är nya Multivan

Folkabussen är en klassiker och nu är det dags för generation sju. Den här ska inte blandas ihop med ID.Buzz som är en elektrisk version av folkabussen på MEB-plattformen, samma som ID.3 och ID.4 bygger på. Men nya Multivan byter ändå plattform och kommer numera att byggas på MQB-plattformen, som många av Volkswagens "vanliga" fossilbilar byggs på. Det betyder att vi kommer att få se laddhybridsteknik i denna. Batteriet i denna ligger på 13 kWh och elmotorn ger 116 hästar, tillsammans med bensinmotorn får den 218 hästar. Vill man inte ha laddhybrid kan man få en bensinare på antingen 136 eller 204 hästar, nästa år kommer diesel på 150 hästar. Alla har DSG som standard. Golvet är platt i bilen och det finns plats för sju. Skenor i det platta golvet gör att man kan möblera rätt fritt utifrån vad man har för krav på andra passagerare och last. Nya versionen är bredare och längre än föregångaren men också lite lättare. På insidan är måtten ungefär desamma som tidigare men väljer man panoramaglastak blir takhöjden bättre. Lasta kan man. Med alla säten får det plats 469 liter, med bara två rader säten 1844 liter och utan säten där bak 3672 liter. Det finns även en lång version och där är siffrorna 762, 2171 och 4005 liter. Tumnagel
41.9°
+
Roger Åberg
0

Renault anklagas för fuffens i samband med utsläppsutredning
Åtalas för bedrägeri i Frankrike

Den franska biltillverkaren Renault meddelade igår att en fransk domstol nu åtalar företaget för bedrägeri i samband med att företaget granskades för fusk med utsläpp 2017. Utredningen 2017 handlade om Renault gjort sig skyldiga till fusk med utsläppstester liknande dem som Volkswagen gjorde i samband med det så kallade "Dieselgate" 2015. Renault förnekar dock att så är fallet och säger i ett uttalande: "Renault denies having committed any crime, and reiterates that its vehicles are not my any measure equipped with systems that would enable it to cheat in emissions testing. All Renault vehicles have always been approved in accordance with applicable laws and regulations." Skulle Renault dömas för att ha manipulerat utsläppstester kan det antagligen bli dyrt för företaget. Förra året rapporterades det att det så kallade Dieselgate hade kostat Volkswagen över 30 miljarder dollar i böter, skadestånd, återköp och olika typer av förlikningar. Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volkswagens laddnätverk får fler laddpunkter
Nu är Fortum Recharges 239 punkter med

Volkswagen har ett eget erbjudande när det gäller laddning som man kallar för We Charge. Nu har man slutit avtal med Fortum Recharge, tidigare Fortum Charge&Drive, vilket gör att nätverket får 239 ytterligare punkter. We Charge finns i tre olika varianter, en gratis där man betalar 8,70 kronor/kWh till Ionity och andra laddpunkter får ett påslag på 3,40 kronor. We Charge Go kostar 85 kronor i månaden och då får man Ionity för 6,29 kronor/kWh, andra laddpunkter beroende på operatör. Den dyraste heter We Charge Plus och kostar 199 kronor i månaden. Med det kostar strömmen på Ionity 3,40 kronor och återigen så är påslaget på andra operatörer olika från fall till fall. Tumnagel
37.1°
+
Roger Åberg
0

Audi Q4 e-tron i olika versioner jämförs
RWD vs AWD, vanlig vs Sportback osv

Volkswagen-koncernen gör succé med sina el-suvar som byggs på MEB-plattformen. VW ID.4, Skoda Enyaq och snart Audi Q4 e-tron. Audi Q4 e-tron kommer i några olika versioner och här får vi se en vanlig med bakhjulsdrift och inte s-line mot en sportback med fyrhjulsdrift och s-line. Alltså ett ypperligt tillfälle att kolla in skillnaderna! Tumnagel
37.8°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen fokuserar på tre versioner av ID.3 och ID.4
Med ologiska namn

När Volkswagen släppte ID.3 släppte man en första version som fanns i tre versioner. Enkelt och effektivt. Sen började man sälja bilen på riktigt och helt plötsligt fanns det 7-8 olika versioner med konstiga namn som pure och business som ingen förstod, inte ens folket på VW. Sen gjorde man samma tramsiga resa med ID.4. Nu backar man ett steg och erbjuder tre versioner av ID.3 och tre versioner av ID.4, dessa går sedan att addera utrustning till om man vill. Tyvärr har någon tysk fortfarande inte gått en rimlighetskurs i hur man döper saker. För ID.3 är det här grundversionerna: ID.3 Pure Performance 45 kWh, upp till ca 34 mils räckvidd, bakhjulsdrift, 150 hk, från 404 900 kr ID.3 Pro Performance 58 kWh, upp till ca 42 mils räckvidd, bakhjulsdrift, 204 hk, från 439 900 kr ID.3 Pro S 77 kWh, upp till ca 55 mils räckvidd, bakhjulsdrift, 204 hk, 4-sitsig, från 469 900 kr (en 5-sitsig version erbjuds mot pristillägg) Ja, som ni noterar används Performance och S på ett nästan brottsligt uselt sätt, Pure Performance är varken performance i hastighet eller räckvidd. Att Pro S troligen är långsammare (pga större batteri) än Pro Performance är också helt logiskt. Inte. För ID.4 är det här grundversionerna: ID.4 Pure Performance 52 kWh, upp till 34 mils räckvidd, bakhjulsdrift, 170 hk, från 446 900 kr ID.4 Pro Performance 77 kWh, upp till ca 51 mils räckvidd, bakhjulsdrift, 204 hk, från 509 900 kr ID.4 GTX 77 kWh, upp till ca 48 mils räckvidd, fyrhjulsdrift, upp till 299 hk, från 565 900 kr Här är det en gnutta mer logiskt även om Pure Performance bara borde heta Pure. Som sagt så kan man som kund lägga till tillval och paket på grundversionerna. Tumnagel
26.3°
+
Roger Åberg
0

En titt på Circle-Ks feta laddstation
Det här är framtiden för elbilsförare

Framtiden för elbilar är riktigt feta laddare, skillnaden i laddtid mellan en trött och en pigg laddare är ju gigantisk. Som referens är oftast laddboxar för hemmabruk 11 kW och många laddare "på stan" 50 kW. Men nu börjar de riktigt feta laddarna komma på plats både bland annat hos Tesla (som kör 250 kW som mest) och Ionity (som kör 350 kW som mest). Tesla har gott rykte med sina laddstationer men övriga verkar helt enkelt fungera lite så där. Men kanske det är på väg att ändras. Men för att ladda snabbt behövs inte bara snabba laddare utan även stöd hos bilarna, och det är inte riktigt där ännu, inte på bred front i alla fall. Tesla har det som sagt och Porsche/Audi har stöd för 250 kW i Taycan/GT. Kia och Hyundais nya plattform som Kia EV6 och Hyundai Ioniq 5 byggs på har också stöd för snabbladdning. Volkswagens MEB-plattform är däremot lite långsammare och pallar med 125 kW. Andra är ännu sämre. Att ladda med 50 kW tar, i praktiken, fem gånger så lång tid som att ladda med 250 kW vilket gör laddstoppet fem gånger längre, så hur snabb den där laddningen är gör verklig skillnad. Hur som helst så har Circle-K byggt en helt ny station vid en ny motorväg i Norge som verkar riktigt härlig. Förutom några bensin- och dieselpumpar så har man ett gäng med 300 kW-laddare. Man har även solceller på taket och en batterianläggning, som i alla fall ska hjälpa till lite. Man har också en trevlig butik med sittplatser där man kan hänga. I takt med att snabbladdarna kommer blir laddstoppen kortare och kortare, men ändå trevligt att ha ett snyggt och trevligt ställe att pausa lite på när man kör långt. Vi får hoppas att fler såna här dyker upp längs vägarna även här i Sverige. Kudos till Circle-K alltså! Tumnagel
66.5°
+
Roger Åberg
0

En titt på nya Cupra Born
Direkt från Barcelona

Vid lunch i dag presenteras Cupra Born som är en sexigare version av Volkswagen ID.3. Här får vi se när Thomas från Autogefühl går igenom bilen på in- och utsidan. Den är rejält snyggare på utsidan och verkar också vara väldigt mycket finare på insidan, en del där VW ID.3 verkligen är supertråkig. Tumnagel
39.6°
+
Roger Åberg
0

Det här är Cupra Born
Märkets första elbil blev inget fartvidunder

Efter att Volkswagen släppte ID.3 så har det varit fokus på de lite större SUVarna på MEB-plattformen, alltså VW ID.4, Skoda Enyaq och Audi Q4. Men nu är det dags för ett syskon till ID.3! Det är Cupra som nu levererar sin Born som jag måste säga är riktigt snygg, speciellt fronten är riktigt läcker. Bilen kommer med två motorversioner, en med 150 hästar och en med 204 hästar. Man kan även välja till en boost-funktion och med den får man 231 hästar under en kortare stund. Kraften ska räcka för att nå 100 km/h på 6,6 sekunder om man väljer batteriet på 58 kWh, väljer man det större batteriet på 77 kWh tar det 7 sekunder. Ingen supersportbil alltså, lite tråkigt att den inte finns i en fetare version faktiskt. Bilen erbjuds dock med ställbart sportchassi, sportdämpning, hårdare styrning, större bromsar och fetare däck än ID.3. Batteristorlekarna är 45, 58 och 77 kWh. Maximala räckvidden är 540 kilometer och snabbladdningen ligger på 125 kW. På insidan och kring den vanliga tekniken är det väldigt mycket ID.3 med Cupra-stil, vilket ju inte alls behöver vara fel. Bilen kommer att börja rulla innan slutet av året. Tumnagel
41.9°
+
Roger Åberg
0

I dag presenteras Cupra Born
VW ID.3s lite vildare syskon

Cupra har ju tagit platsen i Volkswagenkoncernen som det där lite argare syskonet. Nu är det dags för elbil från Cupra och namnet har blivit Born och jag ser riktigt mycket bra emot denna. ID.3 är ingen dum bil, men lite mer karaktär och kusar hade inte skadat och det verkar Born få. Premiär i dag alltså, klockan 12.00! Tumnagel
40.2°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen fälld för Android Auto-reklam
Fanns inte tillgängligt i Sverige

Android Auto har funnits länge, men inte i Sverige. Väldigt många tillverkare har stöd för tjänsten, en av dessa är Volkswagen. Trots att Android Auto officiellt inte har funnits i Sverige förrän nyligen har Volkswagen berättat på sin hemsida att deras bilar har stöd för tjänsten och att det ska fungera. Så här har man skrivit på volkswagen.se "Tack vare Android Auto™ från Google™ kan du säkert använda lämpliga appar från din smartphone med Android-operativsystem under körning. Att använda Android Auto™ för We Connect-förberedda fordon är nu också en bris med trådlös anslutning för navigationssystemen ”Discover Media” och ”Discover Pro”, samt ”Ready 2 Discover”. Röststyrning låter dig styra allt med Google Voice™, som att spela låtar från Google Play Music™, Pandora eller Spotify. Många flera appar är redan tillgängliga. Mer information hittar du direkt från Google™. Mer om Android Auto™" Om man köpt en Volkswagen och kopplat in sin Android-telefon har man dock blivit lite ledsen i ögat eftersom det som sagt inte har fungerat. Med lite fix och trix har det absolut inte varit omöjligt att få det att fungera, men inte "direkt ur lådan" så att säga. Därför anmälde en person Volkswagen till Reklamombudsmannen, som fällde den som vilseledande. Reklamombudsmannen finner att en genomsnittskonsument sannolikt uppfattar reklamen som att Android Auto går att använda i annonsörens bilar i Sverige, eftersom det står om tjänsten på svenska på annonsörens svenska webbplats. Annonsörens uppgifter styrker inte att så är fallet. Reklamen är därför vilseledande och strider därmed mot artikel 5 i ICC:s regler. Volkswagen säger i ett yttrande att man har väntat länge på att Google ska göra tjänsten tillgänglig på den svenska marknaden. Man säger också att "Funktionen har kunnat användas av mer teknikinsatta kunder under en längre tid genom lite tekniska knep i deras telefon". Volkswagen ska förtydliga texten på sin hemsida. Tumnagel
49.9°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen visar upp lite mer av nästa folkabuss
Nya Multivan presenteras officiellt nästa månad

Volkswagen har skickat ut en ny teaser inför presentationen av den sjunde generationens folkabuss. Nu visar man bland annat upp en designskiss på nya Multivan samt en smidig bordslösning som går att få som tillval i nästa generations folkabuss. Nya Multivan kommer att vara en laddhybrid som för det mesta rullar på el tills batteriet laddats ur. Volkwagen skriver i ett pressmeddelande: "Räckvidden på el ska räcka för de flestas vardagsbehov. Om maximal med kraft skulle behövas, eller om batteriet tömts, kliver en turbomatad bensinmotor (TSI) in och hjälper till eller tar över framdriften. För den upp till 7-sitsiga Multivan är detta ett optimalt system eftersom det tillåter avgasfria resor i staden, samtidigt som den inte kompromissar med en av sina paradgrenar – möjligheten till bekväma långresor." Volkswagen kommer att presentera nya Multivan officiellt 10 juni. Tumnagel
43.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bugatti Chiron Sport kör ikapp med stridsflygplan
Håller undan rätt bra!

Bugatti är ju ett franskt märke, även om det ägs av Volkswagen, och för att visa vad deras Chiron Sport går för tänkte man köra lite dragrace. Motståndaren blev dock ingen Citroën utan en Dassault Rafale, alltså ett stridsflygplan som toppar på Mach 1,8. Men Bugattin klarar av att hålla undan riktigt länge, även när flygplanet har kommit upp lite i luften. Men till slut så får bilen ge sig och helt enkelt se sig omfluget. Vilket känns ok, Bugattin har 1500 hästar och flygplanet motsvarande 5727 hästar. Tumnagel
29.3°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida