11 i dag 41 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Volvo kommer inte att överge sina kombi-modeller Men de kommer bli mer strömlinjeformade Alla biltillverkare har suvar i sitt utbud idag och fler är på väg. Hos Volvo står modellerna XC40, XC60 och XC90 för 75 procent av försäljningen. Trots detta lovar Volvo att inte överge kombi- och sedanmodeller och eldrivna nyheter i denna kategori ska vara på väg. Dessa kommer att vara mindre fyrkantiga än tidigare och ha fokus på lågt luftmotstånd. När de nya kombi- och sedanmodellerna kan tänkas dyka upp är oklart. Vad vi vet sedan tidigare är i alla fall att de inte kommer att heta S, V eller XC utan istället fornnordiska namn. 2030 ska Volvo enbart sälja helt eldrivna modeller. Tumnagel
50.0°
0
2021
Volvo vill bygga en tredje fabrik i Europa Så att man ska kunna bygga massa eldrivna suvar Det går segt med elektrifieringen hos Volvo, hittills i år är bara fyra procent av de sålda bilarna elbilar. Målet är betydligt högre än så, 2025 ska varannan såld bil vara helt eldriven. Det ska man lösa genom att nästa år släppa en helt eldriven uppföljare till XC90, följt av en mindre SUV och sedan en ersättare till XC60. ”Vi ska nästa år lansera en ersättare till XC90 som inte ska heta XC90, men som är i den storleksklassen. Den kommer att vara fullt elektrisk med centraldator. Därefter kommer en elektrisk mindre suv och sedan kommer en ersättare till XC60, som inte kommer att heta XC60, men som också blir fullt elektrisk”, säger Volvo Cars finanschef Björn Annwall till DI. Den mindre SUVen kommer inte att vara en ersättare till XC40 utan en storlek mindre än den modellen. Samtliga dessa modeller ska ha börjat producerats innan 2025. Laddhybridversioner av dagens XC60 och XC90 kan komma att fortsätta tillverkas efter att de nya helt elektriska versionerna har börjat rulla ut från fabrik. Volvo planerar att öka produktionen rejält de närmsta åren, från dagens ungefär 800.000 bilar till 1,2 miljoner bilar. Det har man kapacitet för i sina nuvarande fabriker som inte går för fullt. Men man tänker inte stanna där utan planerar en ännu högre försäljning efter 2025 och därför vill man bygga ännu en fabrik i Europa. Det rapporterar Reuters. Tumnagel
47.0°
0
Nya Volvo XC90 kommer bara med eldrift Skippar laddhybrid Nästa år lanseras den tredje generationen av Volvo XC90 och den kommer som ren elbil, det vet vi redan. Men det var också tänkt att den skulle erbjudas som laddhybrid. Nu får vi dock reda på att man skippar detta och bara kommer att lansera bilen med elmotorer. Nya XC90 kommer att byggas på den nya plattformen SPA2 som kan husera både laddhybrid-teknik och ren elbilsteknik men nu väljer man alltså att bara använda sig av det sistnämnda. Först i mitten av 2020-talet kommer Volvo att lansera en helelektrisk plattform som kommer att vara grund för tredje generationens elbilar. Dessa kommer att ha batteripack från Northvolt och kunna laddas med över 200 kW. Elmotorerna kommer Volvo att tillverka själva. Tumnagel
56.9°
0
En titt på Volvo Concept Recharges strålkastare Har nästa generations Tors hammare I somras visade Volvo upp konceptbilen Concept Recharge som förhandsvisar lite av hur deras design kommer att te sig i framtiden. Nu får vi ett litet filmklipp som visar upp hur bilens strålkastare är utformade. En del av vad det här konceptet innehåller lär få hänga med till nya XC90 som ska börja tillverkas nästa år. Visa detta inlägg på Instagram Ett inlägg delat av wedesignvolvo (@wedesignvolvo) Tumnagel
48.3°
0
Det här är Polestars kommande tre modeller Precept blir Polestar 5 I början av förra året visade Polestar upp konceptbilen Precept. Nu får vi reda på att den kommer att byta namn till Polestar 5 när den börjar tillverkas vilket tros ske 2025. Innan dess ska dock Polestar 3 och 4 lanseras och 3:an är den som delar SPA2-plattformen med nästa Volvo XC90. Det här kommer att bli en sportig och lyxig eldriven crossover i ungefär samma prisklass som Porsche Cayenne. Polestar 4 blir mindre och billigare än 3 och den ska konkurrera med Volkswagen ID.4/Skoda Enyaq/Audi Q4 e-tron. Som vi kan se på bilden här ovan så får den också ett coupé-liknande utseende. Polestar 3 ska lanseras nästa år, Polestar 4 antagligen någon gång under 2023. I år räknar Polestar med att sälja 29.000 bilar. En siffra som man vill öka till 290.000 stycken år 2025. Förra året såldes det totalt 117 stycken exemplar av Polestar 1 och hela 10.104 stycken av Polestar 2. I år hade man fram till och med juli månad sålt 53 stycken 1:or och 9310 stycken 2:or. Tumnagel
47.4°
0
Polestar 3 får ingen tredje sätesrad Och blir starkare än Volvos motsvarighet Polestars tredje modell kommer att heta Polestar 3 och det blir deras motsvarighet till nästa generation av Volvo XC90. Den kommer dock att skilja sig på en del punkter och dessa har nu vdn Thomas Ingenlath tagit upp i en intervju. Till att börja med kommer Polestar 3 bara att få två sätesrader och den kommer att erbjudas med antingen en eller två stycken elmotorer (bak- eller fyrhjulsdrift). Taklinjen kommer att bli lätt sluttande och effektmässigt kommer den här att bli starkare än Volvos eldrivna version av XC90. Polestar 3 lanseras någon gång nästa år. Med denna hoppas man nå en produktion på över 100.000 stycken tillverkade bilar per år. Tumnagel
46.4°
0
Volvo lanserar större batteripack i Recharge-modellerna Ska nu klara upp till 9 mil på el Hybrid-versionerna av Volvo XC60, S/V60, XC90 och S/V90 som kallas för Recharge får nu ett större batteripack. Man går från 11,6 kWh till 18,8 kWh vilket ska göra det möjligt att komma upp till 9 mil på bara el. Det hävdar Volvo ska vara fullt tillräckligt för att man ska kunna klara av sin vardagskörning på el. En undersökning från konsultbolaget Sigma visar att genomsnittliga bilföraren inom premiumsegmentet kör under fem mil på en vardag. Förutom det större batteripacket ska det nu även vara möjligt att utnyttja så kallad enpedalskörning i XC60, S90 och V90 Recharge. Släpper du gasen bromsar bilen automatiskt och du slipper därför flytta foten från gaspedalen. Den bakre elmotorn är numera på 145 hästar istället för tidigare 87 och totalt bjuder Recharge T6 nu på 350 hästar och Recharge T8 på 455 hästar. Den uppgraderade motorn ska bland annat ge bättre fyrhjulsdrift. Tumnagel
55.7°
0
Polestar och Volvo bjuder på laddning i sommar För att du ska provköra deras bilar Tanken med Polestar var att märket skulle göras sig lite fria från Volvo, men det verkar gå så där med det. Man kommer att tillverka Polestar 3 i samma fabrik som Volvos efterföljare till XC90 och man gör en hel massa aktiviteter tillsammans. Under sommaren så öppnar man en tillfällig station för snabbladdning där elbilskunder kan komma och ladda sin bil gratis. Stationen ligger i Mjölby och där erbjuder man sex laddare med 150 kW effekt. Stationen öppnar 8 juli och kommer att ha öppet under juli, augusti och september. Men Volvo och Polestar vill inte bara vara snälla, självklart passar man på att sälja lite. På plats kan man provköra Volvo XC40 och Polestar 2. Man kan dessutom kolla in kommande C40. Tumnagel
42.4°
0
Nästa Volvo får ett riktigt namn Slut på S/V/XC och 40/60/90 I går presenterade Volvo många intressanta saker om deras framtid. En av dessa var att nästa stora bilsläpp från Volvo inte bara kommer att vara en uppföljare på nuvarande XC90 utan en ny typ av fordon som ska vara suv-lik. Håkan Samuelsson såg nästan lite pillemarisk ut när han pratade om detta och det koncept som man visade upp berättar kanske en del om detta. Den nya bilen är en helt ny generation på många sätt. Bara eldrivet, ny plattform och en massa annat nytt. Och ett nytt namn, för från och med nu kommer nya Volvos att just det få ett namn. I dag heter de ju S/V/XC och sedan 40/60/90 men detta försvinner alltså och ersätts med ett namn. Håkan sa också att namnet kan jämföras med ett namn som man ger till ett barn så kanske har man hämtat inspiration från Ikea och döper bilen till Volvo Glenn. Tumnagel
40.5°
0
Det här är framtidens Volvo! Nytt koncept ger mersmak Less is more brukar det ju heta, men framtiden för Volvo är tydligen Less but better, eller mindre men bättre på ren svenska. Att göra eldrivna bilar har ju sina tekniska svårigheter men när man kommer över den tröskeln så finns det en hel del fördelar att utnyttja och det verkar Volvo ha förstått. Framförallt ger det möjligheter till större innerutrymmen. Nu är det här inget unikt för Volvo, men konceptet Volvo Concept Recharge fokuserar just på detta, att maximera nyttan med det platta golvet. Man har flyttat runt stolarna, ändrat takprofilen och lyft positionen för sätena så att man sitter högt. Resultatet blir en bil som har bättre luftmotstånd än en suv men som behåller fördelarna med biltypen som folk ändå gillar. Men viktigast med konceptet är ändå designen, för en ny generation med Volvo-bilar ska så klart har en ny design. och jag tycker att man har lyckats blanda nytt med gammalt. Tors hammare är kvar i fronten, men arvet av gamla lyktor är borta och de har mindre luft. Fronten bjuder inte på någon stor och onödig grill, tack och lov, utan där hittar man istället en sköld, som Volvo kallar den nya fronten, med Volvologgan. Ovanpå vindrutan hittar vi LiDAR-sensorn som gör att man faktiskt gömmer sig rätt bra där. Stiligt. Bak på bilen hittar vi också tunnare lyktor som känns väldigt Volvo. Vi hittar också en linje som inte är slank och sluttande som på de allra flesta nya bilar utan här är det nästan boxigare än en 740. Jag hoppas att man vågar behålla detta! På insidan är det luftigt och gott om förvaring. Det är som sagt större än i dagens bilar men också smartare, bland annat har man byggt in en barnstol i sätena bak. I mitten hittar vi en 15 tum stor skärm. Nästa år kommer nya XC90 som troligen kommer att ha mycket av det här konceptet i sig. För många år sedan släppte Volvo ett första vilt koncept, som sedan blev Polestar 1, och även då släppte man XC90 direkt efter. Den gången var de flesta designelement med i färdiga bilen, vi får hoppas att det stämmer även den här gången. Vi har dessutom fått se lite av Polestar 3 och den bilen har en hel del med det här konceptet att göra, i alla fall i grundformen. Så bli inte överraskade om kommande XC90 är rätt olik dagens version. Vad tycker ni, lovande eller inte? Tumnagel
32.8°
0
Nästa sida