m

Pony.ai visar upp självkörande taxi
Med en lite diskretare LIDAR-sensor från Luminar

Det kinesiska företaget Pony.ai har visat upp lite av en ny självkörande bil som man håller på och utvecklar, en bil som primärt är tänkt att användas i taxi-verksamheter med självkörande bilar. Det man nu visar upp är framför allt bilens nya LIDAR-sensor som är utvecklad av amerikanska Luminar. Som synes på bilden ovan så är denna betydligt mycket diskretare än de "saftblandare" som finns på många andra modeller av självkörande bilar. Ni kan till exempel kolla hur Pony.ai:s första flotta med självkörande bilar ser ut på bilden här nedanför. Den LIDAR från Luminar som sitter i Pony.ai:s nya bil sägs ha en räckvidd på 500 meter. Pony.ai delägs av bland andra Toyota som även använder Luminars LIDAR i utvecklingen av sina egna självkörande bilar, något som även Volvo och Audi gör. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

IKEA är Sveriges mest attraktiva arbetsgivare
Tar hem titeln i år igen

Bemannings och rekryteringsföretaget Randstad har genomfört sin årliga undersökning om vilken som är Sveriges populäraste arbetsgivare och årets lista toppas av IKEA, företaget som även tog hem titeln förra året. Efter IKEA hittas Essity, företaget som toppade listan 2019, och Sveriges Radio plockar hem tredjeplatsen. Cornelia Kaufmann, personaldirektör på Ikea i Sverige, säger i en kommentar att man återigen anses vara Sveriges mest attraktiva arbetsgivare: "Vi har ett speciellt år bakom oss där det har varit viktigare än någonsin att vara en inkluderande arbetsplats där våra medarbetare kan känna sig hemma. Utmärkelsen visar att vi fokuserar på rätt saker och ger oss energi i vårt fortsatta arbete med att vara en fantastisk arbetsplats där man kan ta med sig hela sitt jag till jobbet." Ni hittar listan över de tio arbetsgivare i Sverige som anses mest attraktiva för 2021 enligt Randstads undersökning där 4700 personer deltog. Tumnagel
44.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu går det att köpa en Volvo online
XC40 P8 Recharge går att slanta av för 674.900 kronor

Volvo vill ju att alla deras bilar ska köpas online, helst på månadsprenumeration. Det går sakta framåt, för nu går det att beställa en XC40 P8 Recharge online även om man vill betala för bilen direkt. Prislappen blir då 674.900 kronor. Vi skrev för några dagar sedan att priset hade sänkts till 681.000 kronor, men det blev alltså några tusenlappar till. Det är inte helt lätt att hitta till stället där man kan bygga sin bil och se priset, men den här länken ska fungera. Vill man istället ha en XC40 som bara kostar 5500 i månaden så kan man kolla in Lynk & Co 01. Tumnagel
30.9°
+
Roger Åberg
0

Renault vill begränsa hastigheten till 180 km/h
Precis som Volvo

Volvo har sedan förra året begränsat toppfarten i deras bilar till 180 km/h, helt enkelt för att de inte tycker att det finns någon poäng med högre hastigheter och så rimmar det illa med Volvos mål att ingen ska dö i en Volvo i framtiden. Nu är Renault inne på samma linje och Renault-bossen Luca de Meo sa i fredags på bolagets aktieägarmöte att framtidens Renault och Dacia inte kommer att gå över 180 km/h. Men Renault vill gå ännu längre än så och man utvecklar nu ett system som man kallar för Safety Coach. Med det påslaget följer bilen lokala hastighetsbestämmelser och ser också till att ta det lugnt i farliga kurvor, justera hastighet efter väder och beroende på hur uppmärksam föraren är. Tumnagel
56.3°
+
Roger Åberg
0

Volvo sänker priset på XC40 som elbil
XC40 P8 Recharge blir 18.000 kronor billigare

Volvo måste sänka priset rejält på sin elversion av XC40 innan den ska klassas som billig, men nu är den i alla fall en gnutta mindre snordyr. Det är nämligen dags för ett nytt modellår för bilen och prislappen på 699.000 kronor har sänkts till 681.000 kronor. Det vi pratar om här är listpriset, just nu går det bara att köpa bilen online till en månadskostnad. Hos handlare kan man däremot köpa den. Både Polestar och Tesla har justerat sina priser på sistone och det börjar, äntligen, bli i alla fall en gnutta konkurrens på elbilsmarknaden. Tumnagel
40.5°
+
Roger Åberg
0

Bilia köper resterna av Upplands Motor
Blir återförsäljare av Mercedes-Benz

Det har rört rig en hel del på återförsäljarmarknaden i Sverige det senaste året. Det började med att Volvo tröttnade på att inte ha makt över dem så de köpte helt enkelt Upplands motor och 50 procent av Bra Bil. Men Upplands Motor var också återförsäljare åt Mercedes-Benz efter att man tagit över Mercedes egen verksamhet 2017, den delen låg i ett eget bolag som heter Upplands Motor Stockholm och den köper nu Bilia. Det betyder att Bilia så klart tar över de fyra anläggningarna men också att man blir återförsäljare åt Mercedes-Benz. Veho bil som också är återförsäljare åt Merca kommer att fortsätta att vara det. Tumnagel
36.6°
+
Roger Åberg
0

Kinto Share växer till sig
Finns nu även i Malmö

Volvo tyckte att det var en lysande att lägga ner Sunfleet och starta ogooglingsbara M istället, en tjänst som enligt rykten inte går alls bra. Det verkar har lämnats en lucka i marknaden för nu växer Toyotas bildelningstjänst Kinto Share så det knakar, man började med 40 bilar i Stockholm förra året och nu har man 300 bilar som rullar i Stockholm och Göteborg. Nu kommer man även till Malmö och börjar med tio bilar, men till sommaren ska det finnas 100 bilar. Tjänsten är stationsbaserad så bilarna kan inte lämnas där man behagar utan de hämtas och lämnas på en viss plats. Nackdelen är flexibiliteten, fördelen är att det alltid finns en plats. Just nu finns det en typ av abonnemang men snart kommer det att finnas tre, Free, Light och Plus. Just ni finns endast Light, men det är gratis så det är ju gott. Man betalar per timme, dag, 3 dagar, vecka eller månad och utöver det så får man betala två kronor per kilometer inklusive drivmedel, tullar och den där parkeringsplatsen då. Kinto Share ägs av Toyota och bilarna är allt från små Toyota Yaris, till lyxigare Lexus UX eller transportbilen Proace. Tumnagel
37.8°
+
Roger Åberg
0

Volvo levererar självkörande bilar till DiDi
Kinesiska Uber-varianten

DiDi är lite som en kinesisk Uber och nu har man skrivit på ett avtal om självkörande fordon tillsammans med Volvo. Men även om Volvo arbetar på sin egen självkörande teknik så levererar man här mest fordon i form av Volvo XC90, sakerna som sitter på utsidan är DiDis egna hårdvara som de kallar för DiDi Gemini. Systemet pratar dock med all den säkerhetsteknik som redan finns i en XC90. DiDi har redan testkört självkörande bilar som gått att boka i appen. Detta test gjordes förra året i Shanghai och då använde man massor av olika bilmodeller, bland annat Volvo XC60. Under testet så fanns det säkerhetsförare i bilen. Tumnagel
38.1°
+
Roger Åberg
0

Nu är första modellen från Zeekr här
Volvo och Lynk &Co-syskonet

Geely fortsätter att släppa inte bara bilmodeller utan bilmärken. Senast i raden är Zeekr, ett nytt märke som bara ska leverera elbilar i premiumsegmentet. Namnet är en mix av generation Z, som är målgruppen, och Geek. Japp, det är sant. Första modellen ut heter Zeekr 001 och visades först upp som Lynk & Co Zero. Bilen ska vara helt designad i Göteborg. I pressreleasen säger man "no more boring EVs" och ska vara den första helt elektriska bilen av shooting brake-typ. En rolig kombi alltså! Bilen är fem meter lång, har en hjulbas på tre meter och man ska kunna få in 2144 i bagaget (med sätena nerfällda). Bilen har luftfjädring som standard och markfrigången ska kunna ändras från 117 till 205 millimeter beroende på vad användaren känner för. 0 till 100 km/h ska gå på 3,8 sekunder och åt andra hållet ska det också gå snabbt, man ska få stopp på bilen från 100 km/h på bara 34 meter. Motorn är på 543 hästar. Inget för tråkmånsar alltså. Geely planerar att starta ett laddnätverk under Zeekr-namnet som ska kunna leverera 360 kW och då ska man kunna ladda 12 mil på fem minuter. Laddnätverket kommer att byggas i Kina och det är just där som bilen kommer att säljas. Tumnagel
44.4°
+
Roger Åberg
0

Volvo säger att onlineförsäljningen är en succé
Var femte beställer online

För ett tag sedan så började Volvo med sitt nya erbjudande Care by Volvo där man helt enkelt beställer sin bil online, får testa på i 30 dagar och sedan har tre månaders uppsägningstid. Det är inte billigt, en XC40 Recharge kostar nästan 9000 kronor, men kunderna verkar gilla det. Enligt Volvo så har var femte privatkund beställt sin bil online sedan starten för en månad sedan. Det ska dock sägas att 30 procent av de som gjorde köpet online fick hjälp med detta av en Volvohandlare. Man säger också att 75 procent av de som beställt online är nya till märket, så det verkar uppskattas av de som inte redan har en kontakt med en handlare. En bra start helt enkelt. Skulle du helst köpa din bil online eller offline? Tumnagel
38.8°
+
Roger Åberg
0

Nu går det att beställa en billigare Polestar 2
Nu från 489.000 kronor

Polestar (och Volvo för den delen) har främst satsat på att leverera elbilar i det dyrare segmentet med så mycket lull-lull som möjligt. Anledningen till taktiken är precis som med Tesla att man prioriterar att leverera modeller som man tjänar mycket pengar på och när man får igång produktionen börjar man sälja billigare versioner. Nu verkar det som att Polestar är redo att ta det där klivit, för man har börjat sälja en billigare version av Polestar 2 som kostar från 489.000 kronor. Då får man så klart inte allt man får med den dyrare versionen och det man tummar på är batteri och fyrhjulsdrift, den billigare versionen är alltså framhjulsdriven. Eftersom bilen då bara får en motor blir den långsammare, 7,4 sekunder istället för 4,7 sekunder till hundra. Det verkar dock inte som att Polestar har problem att få iväg de bilar man tillverkar, för leverans är satt till oktober om man beställer i dag. Räckvidden med framhjulsdrift och det mindre batteriet är 42-44 mil enligt WLTP och den kostar alltså 489.000 kronor. För 50.000 kronor till, alltså 539.000 kronor, får man framhjulsdrift och det större batteriet som enligt WLTP ska räcka 51,5-54 mil. För ytterligare 50.000 kronor till, alltså 589.000 kronor, får man även fyrhjulsdrift och då blir räckvidden 45-48 mil. Det går inte att välja en Polestar 2 med fyrhjulsdrift och det mindre batteriet. Den vakne ser då att 589.000 kronor är mindre än de 659.000 kronor som en Polestar 2 kostade tidigare. Man kan alltså i dag få en billigare bil med större batteri och fyrhjulsdrift än tidigare, men då ingår inte samma utrustning. Förut fanns bara paketet Performance, nu finns även paketen Pilot och Plus. Pilot kostar 40.000 kronor och innehåller pixelstrålkastarna, främre LED dimljus och kurvljus, 360-graderskamera, "Driver assistance with Pilot Assist, Adaptive Cruise Control, and Emergency Stop Assist", "Driver awareness with Blind Spot Information System (BLIS) with steering assist, Cross Traffic Alert with brake support, and Rear Collision Warning & Mitigation", automatisk dimning av ytterspeglar och park assist sida. Plus kostar 45.000 kronor och innehåller värmepump, panoramatak, stereo från Harman Kardon, WeaveTech-säten, uppvärmt baksäte, ratt och torkarblad, bättre interiörbelysning, trådlös laddning för mobilen, matkassehållare och tonad bakruta. Pris med de två paketen blir 674.000 kronor, alltså 25.000 kronor dyrare än tidigare. Performance-paketet finns kvar och kostar 60.000 kronor. Uppdatering I en tidigare version av artikeln stod det att bilen var bakhjulsdriven. Det stämmer inte, den är antingen framhjulsdriven eller fyrhjulsdriven. Tumnagel
47.2°
+
Roger Åberg
0

Volvo fördjupar samarbetet med Nvidia
Nästa Volvo XC90 ska köra Nvidia Drive Orin

Volvo XC90 var först ut på Volvos SPA-plattform och kommer också vara första Volvo som får nästa generations plattform som logiskt nog heter SPA2. Man har redan tidigare sagt att man kommer att jobba med Nvidia på den nya plattformen och nu går man ut med att man fördjupar samarbetet. Enkelt så kommer alla framtida Volvos att ha två datorer, en Nvidia Drive Xavier som tar hand om alla basfunktioner, energihantering och förarassistans. Nu berättar man också att man kommer att använda Nvidia Drive Orin för autonom körning och att man förhoppningsvis kommer att vara det första märket med denna teknik. Målet är att all teknik i bilen ska handhas av dessa två system, istället för ett antal olika system som jobbar på sin hörna. Tumnagel
47.7°
+
Roger Åberg
0

Volvokoncernen och SSAB ska fixa fossilfritt stål
Till lastbilar

Häromdagen skrev vi om att Polestar vill tillverka en bil som är helt klimatneutral och i dag är det Volvokoncernen som vill bygga en klimatneutral lastbil. En del av detta är att se till att stålet man använder inte smutsar ner och därför har man nu ingått ett samarbetsavtal med SSAB som rör forskning, utveckling, serieproduktion och kommersialisering av världens första fordon av fossilfritt stål. Man kommer redan i år att visa ett konceptfordon och konceptmaskiner som är tillverkade med stål från SSAB som har framställts med hjälp av vätgas. Redan nästa år kommer man att börja produktion i mindre skala och sedan öka takten. SSAB bidrar alltså med fossilfritt stål men man ska också tillsammans forska på hur stålet kan användas bättre i lastbilarna och maskinerna. Volvo kommer också bidra med fordon till SSAB som drivs med hjälp av batterier eller bränsleceller. Tumnagel
52.8°
+
Roger Åberg
0

Sverige bäst i EU på laddbara bilar
Men det är för att Norge inte är med i EU

Försäljningen av laddbara bilar i EU ökar kraftigt och Sverige leder faktiskt, men det är ju för att Norge inte är med i EU. I Sverige såldes förra året 32,2 procent laddbara bilar och merparten av dessa var plugin-hybrider (PHEV). Bäst i EU på rena elbilar (BEV) är Nederländerna, som sålde mer än 20 procent av dessa, faktum är att det är många andra länder som säljer ungefär lika många BEV som oss men vi har väldigt stor andel PHEV. Norge är i en helt annan liga, där va 74,8 procent laddbara bilar. Klicka här för att läsa om förkortningarna Det är också just PHEV som står för den största ökningen i EU, upp 190 procent. BEV ökade med 89 procent och ICE. Uppgången procentuellt sett är ungefär densamma i Sverige. Båda PHEV och BEV sålde i EU drygt 500.000 under förra året. I Sverige såldes det 28.000 BEV och 66.000 PHEV. Men även om det numera säljs mycket laddbara bilar så är det en väldigt liten del av antalet bilar som finns i landet. BEV står numera för 1,14 procent av det totalen och PHEV står för 2,6 procent så det finns minst sagt många bilar att byta ut. I EU är siffrorna ändå mindre, 0,41 procent BEV och 0,47 procent PHEV. Mest sålda BEV i EU blev Renault Zoe, följd av Tesla Model 3 och VW ID.3. I Sverige var det VW ID.3 som sålde bäst, följd av Tesla Model 3 och Kia E-niro. Mest sålda PHEV i EU blev Passat GTE, följd av Volvo XC40 och Mercedes A-klass. I Sverige sålde Volvo XC60 bäst, följd av Volvo V60 och Passat GTE. Här nedan kan ni ser några plus och minus med VW ID.3. Tumnagel
44.8°
+
Roger Åberg
0

Autogefühl jämför Volvo V60 med V90
Vad tycker tysken om svensken?

Volvo är ju ett svenskt märke och som ett sådant är vi svenskar kanske inte helt objektiva. Inte bara positivt, samtidigt som Volvo är svenskt och därför kanske lite närmare hjärtat är det svenskt och något vi kanske är lite hårdare emot. Här jämför tyska Autogefühl V60 och V90 och det är lite intressant med en ickesvensk syn på modellerna som har funnits ett tag nu. Och vilken av modellerna gillar man mest? Man kommer helt enkelt fram till att V60 passar den europeiska marknaden bäst och V90 den amerikanska marknaden bäst, de ska ju ha lite större saker där. Tumnagel
37.6°
+
Roger Åberg
0

Aurora hjälper Volvo att utveckla självkörande lastbilar
Ska klara nivå 4

Vi har tidigare skrivit om företaget Aurora som sysslar med självkörande bilar. Nu står det klart att de tillsammans med Volvo ska utveckla autonoma lastbilar i nivå 4 som man tänker skicka ut på vägar i Nordamerika. Aurora ska hjälpa till med tillverkningen av bilarna och sedan stå för logistiken och supporten när grejerna väl börjar rulla, när det kommer att ske är dock oklart för tillfället. Man kommer att använda sig av molnet för att se till att lastbilarna tar de mest effektiva vägarna som möjligt. Mer om samarbetet kommer att presenteras längre fram. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Demonstration av den eldrivna brandbilen
Har dieselgenerator som kan ladda batterierna

En av Rosenbauers eldrivna brandbilar var nyligen och besökte Tucson Fire Department i Arizona för att visa upp sig lite. Under skalet finns en elmotor från Volvo på varje axel och en tvåstegad växellåda inbyggd i varje motor. Dessa får kraft från batteripack på 50 upp till 100 kWh. Ombord finns även en sexcylindrig dieselmotor som fungerar som en generator till batteripacken om det skulle behövas. Man ska kunna snabbladda med upp till 150 kW och har man det största batteriet ska man kunna gå från 50 till 80 procent på en timme. En vanlig brandbil av detta slag kostar runt 700.000 dollar, den eldrivna ligger istället på över en miljon dollar. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

Lynk & Co 01 är riktigt lovande!
Vi har provkört Volvo-syskonet

Det har varit mycket snack från Lynk & Co men nu är deras första bil äntligen här! Eller nästan i alla fall, en första bil har nått Stockholm och jag fick låna den i två ynka timmar. Så det här är inget tet utan mer av ett första intryck. Hur som helst så blev jag positivt överraskad av den här bilen. Lynk & Co 01 är på sätt och vis en annorlunda och billigare Volvo. Företaget är systerföretag till Volvo och ägs av Geely och plattform och massor av teknik är hämtad från just Volvo. Deras första modell heter logiskt nog 01 och det är en liten SUV som är lik XC40 på många sätt under skalet. Bilen är tolv centimeter längre än XC40 så den är lite större men annars är det mycket som är likt. Under skalet. Tumnagel
43.8°
+
Roger Åberg
0

Londontaxin som är en Volvo under ytan!
Borde de komma hit?

En Londontaxi vet alla vad det är, det är en klassiker i klass med Big Ben och poliser med roliga hattar. Geely, som också äger Volvo, köpte bolaget som tillverkar bilarna 2013 och 2017 döpte man om företaget från LTC (London Taxi Company) till LEVC (London Electric Vehicle Company) och släppte modellen TX. Nu tycker man att modellen ska ut i världen och inte bara vara något för Londonborna så nu är den på väg hit. Jag älskar den, men frågan är om taxibolagen kommer att göra detsamma och beställa bilar. Vad tycker ni, borde den här rulla på svenska städers gator? Tumnagel
50.2°
+
Roger Åberg
0

Volvos infotainmentsystem kan användas av andra
Ska först bli basen för hela Geely

Volvo och Polestars nya modeller kör Android-baserade infotainmentsystem från Google men det kommer inte nästa generation med bilar att göra. Huvudägaren Geely äger nämligen det kinesiska företaget EcarX som pysslar med samma sak, och det är deras system man kommer stoppa in i framtida bilar. Förra året flyttade man företaget till Göteborg som nu fungerar som Europa-kontor. EcarX ska utveckla det nya infotainmentsystemet tillsammans med Volvo Cars. Det kommer också att baseras på Android, och tanken är att man ska kunna sälja det vidare även till biltillverkare utanför koncernen. När det ska lanseras är dock oklart för tillfället. Uppdatering Det blev lite snurrigt här. Framtidens system kommer att baseras på dagens system som finns i Polestar och Volvo XC40 och som bygger på Android Automotive. Man kommer alltså inte att skrota det och bygga nytt. Istället kommer man att använda detta som bas för ett gemensamt system för alla tillverkare inom Geely. Volvo har tillsammans med bolaget EcarX startat ett samarbete som kommer att bygga vidare på systemet och se till att de andra tillverkarna inom koncernen kan ta del av det som redan har byggts. EcarX kommer även att göra systemet tillgängligt till andra tillverkare utanför Geely-koncernen. Effekten för Volvo blir med andra ord att man inte behöver dra ett lika stort lass själva. Tumnagel
10.1°
+
Bobby Green
0

Polestar 2 och Volvo XC40 Recharge återkallas
Har du senaste mjukvaran kan det dock fixas OTA

I oktober förra året tvingades Polestar att återkalla alla Polestar 2 då bilarna kunde förlora drivningen helt plötsligt. Några veckor efter detta fick man återkalla på grund av en felaktig växelriktare. Nu är det dags igen, och denna gång måste även Volvo XC40 Recharge återkallas. Anledningen är ett fel i högvoltsystemet som kan göra att bilarna tappar kraft och stannar mitt i körningen. Det ska dock inte vara samma fel som tidigare enligt Polestar utan ett nytt fel. Felet kan lösas genom att uppdatera mjukvaran. 77 procent av alla Polestar 2 ska ha fått den nya mjukvaran som åtgärdar felet. Ägarna av bilarna kommer att kontaktas med hur felet ska åtgärdas. Tumnagel
23.6°
+
Bobby Green
0

Sverige står sig fortsatt fint i patentligan
Över 4000 patent från Sverige registrerades förra året

Trots pandemin så verkar det inte ha varit något fel på uppfinnarlusten i Sverige under förra året. Computer Sweden rapporterar att det under förra året registrerades 4423 patent från Sverige hos det europeiska patentverket EPO. Det är ökning med 0,6 procent för svenska patent från rekordnivån 2019. Ericsson är som vanligt det svenska företag som registrerat flest patent i Sverige hos EPO. Förra året landade den siffran på 1634 stycken patent. Därefter kommer Volvo med 294 patent och Electrolux med 118 patent. USA var med sina 44.293 patentregistreringar hos EPO det land från vilket det kom flest patent. På den globala listan placerar sig Sverige på en 14:e plats. Sett till befolkningsmängd så har det dock registrerats näst flest patent från Sverige i en jämförelse bland europeiska länder. Schweiz tog förstaplatsen på den topplistan. I faktarutan här nedanför hittas listor med sammanlagt antal registrerade patent hos EPO uppdelat landsvis, vilka svenska företag som registrerat flest patent hos EPO under 2020 samt vilka företag globalt som registrerat flest patent. Tumnagel
45.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvo Cars och Luminar Technologies börjar samarbeta
Ska utveckla självkörning tillsammans

I oktober förra året presenterade Volvo Cars det nya företaget Zenseact som ska pyssla med självkörande teknik. Nu har detta och det Kalifornienbaserade lidar-teknikbolaget Luminar Technologies slagit sina påsar ihop för att i framtiden tillsammans leverera en komplett lösning för sjävkörande bilar. Nya XC90 som presenteras 2022 blir den första modellen att utrustas med systemet som man har döpt till Sentinel. Andra biltillverkare ska även kunna få ta del av tekniken. Grejerna ska kunna fungera både som förarassistans och där de gör bilen helt autonom på exempelvis motorväg. I klippet nedan pratar man mer om Sentinel. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Chip Foose ritar om Volvo Amazon
Bättre än originalet?

Här ger sig den världskända bildesignern Chip Foose på att rita om Volvos klassiska modell Amazon så att den får ett lite biffigare utseende och mer attityd. Blev det bättre tycker ni? Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

En Volvo V90 som A-traktor
Duger inte 740 längre alltså?!

Minns ni när en Epa var baserad på Volvo Duett och när en A-traktor var en sliten Volvo 740 med en klase Wunderbaums i vindrutan? Även om dessa kanske fortfarande finns kvar i några hörn är det i alla fall mycket annat som rullar med LGF-skylt på vägarna nu för tiden. Bland myllret av överprisade moppebilar börjar det dyka upp helt vanliga bilar som ligger och skapar kö. Bara där jag bor har jag sett Porsche Cayenne och nu förra veckan en nyare BMW med den orange:a triangeln där bak. Detta är möjligt tack vare nya regler kring A-traktorerna vilket gör att man även kan spärra nyare bilar och slipper lasta in en växellåda till och lite sånt. Här får vi oss en titt på en hyfsat färsk Volvo V90 som numera rullar som traktor med toppfart på 30 km/h. Tumnagel
0.9°
+
Bobby Green
0

Volvo uppdaterar XC60
Och begåvar den och fler modeller med Android Automotive

Det här är en ytterst försiktig facelift av Volvos modell XC60. Bilen har fått en ny grill, ny stötfångare fram, nya fälgar och nya lackalternativ. Det finns även nya materialval att välja på interiört. Flest nyheter hittar vi under skalet. Tillverkaren säger att modellen har blivit smartare än någonsin och då syftar man främst på att bilen nu får Android Automotive vilket säkerligen är välkommet av många. Även S90, V90 och V90 Cross Country (från och med modellår 2022) får det nya systemet som är utvecklat tillsammans med Google. I övrigt får XC60 den senaste ADAS-sensorplattformen (Advanced Driver Assistance Systems) som består av radarenheter, kameror och ultraljudssensorer. Produktionen av XC60 modellår 2022 kommer att dra igång i slutet av maj. Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0

En första titt på tekniken i Lynk & Co 01!
Vi pratar med deras CTO David Green

När Lynk & Co kontaktade mig i veckan för en virtuell testkörning på distans var jag helt ärligt väldigt tveksam, under det senaste året har jag varit med om rätt många presentationer som lovat mycket men fallit platt. Men jag sa ja för att få snacka lite med deras CTO (alltså teknikchef på ren svenska). Lynk & Co är ju ett udda bolag som ska hyra ut sina bilar med en månads uppsägningstid och där användarna kan göra sina bilar tillgängliga för andra för att minska månadskostnaden. Det låter bra, men om det kommer att fungera i realiteten återstår att se. Oavsett var jag nyfiken på hur tjänsten skulle fungera och hur deras gränssnitt ser ut i bilarna. Det blev ett rätt härligt samtal om delning, vad som är viktigt i en bil, varför alla bilars system ser olika ut och hur det kommer att vara om tio år. Hela intervjun ovan eller hoppa till ett speciellt avsnitt här nedan! 01:37 Hej! 01:54 Rullar Lynk & Co på Android? 03:05 Vilka appar behövs i en bil? 03:53 En första titt på systemet och hur det fungerar 04:28 Unik hårdvara i bilen 04:47 Hur många utvecklare är de? 05:13 Skillnader mellan Kina och Europa när det gäller delning 06:49 Hur fungerar delningen? 07:43 Hur gör man med garage? 08:19 Kommer man endast att dela i city? 09:36 Kommer Lynk & Co att tjäna pengar på delningen? 10:40 Genomgång av systemet 11:36 Så sätter man igång delning i bilen 12:28 Journey Camera 13:35 Vilka nya funktioner kommer i bilarna nu? 14:41 Är gamification bra i bilen? 16:34 Skillnaden mot andra bilar 19:05 Skillnaden att utveckla för en bil och en telefon 21:04 Laddning och tankning av bilar 24:00 Varför gör Volvo, Polestar och Lynk & Co egna system? 25:03 Kommer system i bilar att bli mer lika varandra? 26:08 Är det ett problem att man lånar ut "sin" bil? Tumnagel
39.1°
+
Roger Åberg
0

Vi kollar in nya Volvo C40 Recharge!
Hur mycket mindre är bagaget?

I går presenterade Volvo C40 Recharge, ett syskon till XC40 med samma bas men en annan look. Bilen har så klart mycket gemensamt med XC40, men man har inte bara kapat taket. Många mått på bilen är liknande, som axelavståndet, men det mesta på bilen är justerat. Bilen är sju centimeter lägre, men officiellt bara en centimeter mindre på höjden i baksätet. Vi tror inte riktigt på det dock, det skiljer sig nog snarare två centimeter. Hur som helst, kolla in vår genomgång av bilen här! Intressant är att bagaget inte är så fasligt mycket mindre, XC40 var ju inte en 740 om man säger så. Titta närmare på bagaget här! Tumnagel
44.4°
+
Roger Åberg
0

Daimler Truck AG och Volvokoncernen bildar bränslecellsbolag
Vill bli ledande global tillverkare av bränsleceller

Nu har Daimler Truck AG och Volvokoncernen gått samman och dragit igång bränslecellsbolaget cellcentric. Volvokoncernen har förvärvat 50 procent av aktierna i befintliga Daimler Truck Fuel Cell GmbH & Co. KG för cirka 6,3 miljarder kronor. Målet är att göra det nya joint venture-bolaget till en ledande global tillverkare av bränsleceller. Tillsammans ska man som huvudfokus utveckla, producera och kommersialisera bränslecellsystem för användning i tunga lastbilar. Målet är att börja med kundtester inom tre år och att påbörja serietillverkning under andra halvan av detta decennium. Tumnagel
45.0°
+
Bobby Green
0
Nästa sida