m

HTC ryktas presentera två nya VR-headset på ViveCon
Med fokus på arbete

Snart drar ViveCon 2021 igång och då ryktas HTC presentera två nya modeller av sitt VR-headset Vive. Det är Protocol som har varit i kontakt med källor som uppger att det handlar om efterföljare till Vive Focus och Vive Pro. Både Vive Focus och Vive Pro hade en gaming-inriktning men med de kommande Vive-modeller sägs HTC ha ändrat fokus. Vive Pro 2 och Vive Focus 3 Business Edition tros istället rikta sig mot företag och företagsapplikationer. Det har inte läckt ut några specifikationer om de ryktade nya Vive-headseten så huruvida det handlar om fristående VR-headset eller något som måste kopplas till en dator är oklart. Det har dock läckt ut lite prisuppgifter och enligt dessa kommer Vive Pro 2 kosta 842 euro medan Vive Focus 3 Business Edition kommer att kosta 1474 euro. Båda headseten ska enligt den läckan börja säljas redan den här månaden. HTC arrangerar ViveCon 11-12 maj vilket innebär att vi redan nästa vecka kan få reda på om det ligger någon sanning i de här ryktena. Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nytt VR-headset från HTC verkar ha läckt ut
Konceptet Vive Air har VR-träning i fokus

Här kan ni kolla in bilder på ett kommande VR-headset som HTC tros släppa framöver. Bilderna har publicerats på designtävlingen IF World Design Guide webbplats och visar ett VR-headset som går under namnet "Vive Air". HTC Vive Air sägs vara utvecklat särskilt för dem som använder VR-appar för träning och vara anpassat för att kunna använda under lite längre perioder. Det ska vara försett med en funktion som gör det enkelt att ta bort headsetets mjuka delar så att dessa ska gå att tvätta efter användning. HTC uppger själva att det läckta headsetet innehåller detaljer som kan dyka upp i deras framtida produkter men påpekar samtidigt att Vive Air än så länge bara är ett koncept. 11 - 12 maj kommer HTC att arrangera ViveCon och det är väl inte helt omöjligt att vi får reda på lite mer om Vive Air eller något annat som liknar det då. Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Förvänta er ingen Oculus Quest Pro i år
Fokus på Quest 2 ett tag till

Oculus Quest 2 presenterades i höstas och det verkar som att företaget kommer fortsätta fokusera på det senaste fristående VR-headsetet ett tag till. Tidigare i år hintade Andrew Bosworth, VP på Facebook Reality Labs, att företaget jobbar på ett lite mer kraftfull headset vid namn Quest Pro och under ett Twitter Spaces-snack med John Carmack klargjorde Bosworth situationen och berättade att en Pro-version i alla fall inte kommer släppas någon gång i år. När Quest Pro, eller något som Quest 3, kommer presenteras är för tillfället okänt, men en uppgradering eller uppföljare till Quest 2 lär alltså inte komma i år. Tumnagel
38.6°
+
André Stray
0

Oculus Quest 2 kan nu koppla upp sig till dator trådlöst
Strömma VR-spel över wifi

Oculus Quest 2 har fått en uppdatering som gör VR-headsetet lite mer användbart om man även har en kraftfull datamaskin. Med den nya uppdateringen kan användare testa att aktivera Air Link via betamjukvaran på PC för att i sin tur strömma VR-spel från datorn till headsetet via wifi. Vidare har den senaste uppdateringen även lagt till möjligheten att köra spel och appar med 120Hz uppdateringsfrekvens. För tillfället finns det inga appar med stöd för 120Hz, men när det trillar in är det bra att headsetet kan hantera den högre uppdateringsfrekvensen. Tumnagel
46.9°
+
André Stray
0

Minidokumentär om Oculus Rift
VR-headsetet som inledde den andra VR-vågen

Det har nu gått tio år sedan 18-åringen Palmer Luckey hemma i sitt garage spikade ihop den första prototypen av VR-headsetet som senare blev Oculus Rift. Oculus Rift blev tillsammans med HTC Vive hårdvaran som inledde den andra VR-vågen och det fanns i mitten av förra årtiondet stora förhoppningarna om att VR var något som leta sig ut i stugorna på riktigt den här gången. Idag kan man väl dock säga att den största hajpen runt VR har lagt sig även om utvecklingen fortsätter på flera fronter. Det verkar med andra ord inte helt omöjligt att av VR, tillsammans med AR och XR, är något som kan framöver kan komma att bli betydligt mycket större än vad det är i dagsläget. Även detta berörs lite i slutet av filmen som hittas här ovanför. Vad har ni för tankar om VR, det vi har sett hittills på den fronten och hur VR kan komma att se ut i framtiden? Kommentarerna står till ert förfogande. Bonus. Här nedan hittas trailern till filmen Lawnmover Man från 1992, en film som man kanske kan säga drog igång den första VR-vågen. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

I natt kan ni lira en drös Playstation-spel helt gratis
9 titlar har lagts till i Play at Home

Känner du suget att börja ränna på stan nu när solen börjat titta fram? Sluta upp med det omedelbums då det fortfarande är pandemi och det är bäst att alla som har möjlighet stannar inomhus. Sony är medvetna att man kanske behöver locka med lite digital underhållning för att man ska hålla sig borta från andra och drog därför igång initiativet Play at Home förra året. Spelare har tidigare fått möjlighet att lägga vantarna på Ratchet & Clank utan extra kostnad, men från och med i natt, klockan 04:00 för att vara exakt, har det spelets ersatts med nya högkvalitativa indietitlar. Mer specifikt dessa spel: Abzu The Witness Enter the Gungeon Subnautica Rez Infinite Moss Astro Bot: Rescue Mission Paper Beast Thumper Spelen kommer ni hitta via länken här nere till vänster och spelen kommer vara gratis helt gratis att lägga vantarna på. Du behöver alltså betala noll kronor för spelen. Ingenting. Nada. Det som krävs är en PS4 eller PS5 att spela på, sedan är det bara att tuta och köra. Vissa av spelen kräver PS VR-headset men om man inte har något sådant så får man lira de andra titlarna. Spelen kommer finnas tillgängliga utan extra kostnad fram till 23 april. 19 april kommer spelare också få tillgång till Horizon: Zero Dawn Complete Edition. Även det spelet kommer erbjudas gratis. Tumnagel
43.0°
+
André Stray
0

Så här ser kontrollerna till nästa PS VR ut
Ska erbjuda mer inlevelse

Sony levererade för en månad sedan lite nyheter om nästa generations VR-headset till Playstation VR. Med betoning på lite. Det vi fick reda på var att ett sådant är på ingång och att det kommer inte kommer vara trådlöst. Nu har vi fått lite ytterligare information och den här gången är det de nya handkontrollerna till nya PS VR-som visats upp. Som ni ser på bilderna ovan och under påminner kontrollerna om andra handkontroller vi tidigare fått se till andra VR-headset med en omslutande ergonomisk design och lättillgängliga knappar och spakar. I ett blogginlägg om de nya kontrollerna får vi även reda på att de kommer ha adaptive trigger, det vill säga samma trigger-knappar som används i Dualsense-kontrollen samt bättre haptisk feedback. Vidare kommer den nya designen tillåta bättre tracking än tidigare. Något vi inte fått reda på är när vi kommer få börja använda kontrollerna eller när nästa Playstation-märkta VR-headset kommer släppas, men det verkar i alla fall som att en ordentlig presentation av headsetet är runt hörnet. Tumnagel
48.1°
+
André Stray
0

Playstation listar fler gratisspel som kommer i Play at Home
10 titlar inklusive Horizon: Zero Dawn

Sony blåste nyligen nytt liv i Play at Home-initiativet och började erbjuda Ratchet & Clank från 2016 gratis till alla som sitter på PS4 och PS5 i början av mars. Nu har gänget meddelat att fler spel kommer släppas via initiativet och totalt handlar det om nio indietitlar som kommer bli tillgängliga gratis för spelare och en ordentlig AAA-titel. Mer specifikt är det dessa titlar som kommer släppas: Abzu The Witness Enter the Gungeon Subnautica Rez Infinite Moss Astro Bot: Rescue Mission Paper Beast Thumper Spelen ovan kommer vara tillgängliga från 25 mars till 22 april och som en bonus kommer även Horizon: Zero Dawn Complete Edition vara tillgängligt från 19 april till 14 maj. Värt att nämna är att några av spelen, mer specifikt Moss och Astro Bot, kräver PS VR-headset för att spela. Tumnagel
41.2°
+
André Stray
0

HTC verkar vara redo att släppa läpptracker till Vive
Modul visades upp redan 2019

HTC visade upp en läppläsarmodul till Vive under Game Developers Conference 2019 och det verkar som att företaget är redo att lansera enheter. HTC Vive har via sitt Twitter-konto teasat modulen och hintat att enheten kan komma att presenterad idag, 10 mars, vilket ni kan se om ni zoomar in i bilden i Twitter-inlägget och tittar precis där fästet börjar till höger. Läppläsare i VR-headset kan ju vara rätt bra för att ge VR-avatarer lite mer naturliga rörelser när man interagerar med andra i den virtuella världen, vilket ni kan se i videon ovan där tidig version av läppläsaren används i NeosVR. Hur som helst. Vi får se senare i dag vad HTC Vive har för planer med läppläsaren. Tumnagel
39.1°
+
André Stray
0

Facebook vill skapa avatarer som är mer verklighetstrogna
Mark Zuckerberg snackar lite om framtidens virtuella verklighet

Facebook-grundarne Mark Zuckerberg har tagit sig ett snack med The Information om hur han ser på framtiden för virtual reality för Facebook och deras dotterföretag Oculus. I The Informations podcast säger Zuckerberg bland annat att företaget siktar på att utveckla avatarer som är mer verklighetstrogna i framtiden. Facebook och Oculus har utvecklat avatarer i flera generationer och kommer att presentera ytterligare en ny version senare i år uppger Zuckerberg. Om framtidens avatarer säger han: "When I think about where you’re at with VR today, you go into the experience — there are some pretty good games and different experiences. But I’d love to get to the point where you have realistic avatars of yourself, where you can make real authentic eye contact with someone and have real expressions that get reflected on your avatar." Facebooks målsättning är att utveckla avatarer som är lika avancerade som de människoliknande skapelserna som går att skapa med Unreal Engines nyligen presenterade verktyg "MetaHuman Creator", ett verktyg som vi skrev om förra månaden. Till skillnad från Unreal Engine så vill dock Zuckerberg generera avatarer som dessa via maskinlärning. För att Zuckerbergs vision om att skapa avatarer som både ser ut och agerar som människor så kommer det dock krävas en hel del nya sensorer i VR-headset och andra VR-tillbehör. För att inte tala om den datorkraft som kommer att krävas för att få alla dessa avatarer, deras ansiktsuttryck och andra rörelser att genereras i realtid. Det innebär sannolikt att avatarer som ser ut som de i MetaHuman-demon här nedanför antagligen inte kommer att dyka upp i våra VR-världar i brådrasket. Men någon gång i framtiden är det nog inte alls omöjligt att så kommer att bli fallet. Tumnagel
28.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

120 Hz officiellt på ingång till Oculus Quest 2
Börjar testas nu i mars

Nyligen började det ryktas om att Oculus fristående VR-headset Quest 2 kommer få stöd för 120 Hz i framtiden och det verkar som att ryktena stämde. Oculus har meddelat att utvecklare kommer kunna börja testa den högre bilduppdateringen redan nu i mars. Det återstår att se när spel och appar till Quest 2 börjar släppas med 120 Hz-stöd, samt hur mycket högre bilduppdatering kommer påverka prestanda och batteritid, men oavsett är det trevligt att stöd för högre uppdateringsfrekvens är på ingång. Tumnagel
45.2°
+
André Stray
0

Sony snackar VR-headset till PS5
Blir inte trådlöst

Sony lanserade PS VR 2016 och det verkar som att uppföljaren är på ingång. Sony har släppt ett nytt inlägg på Playstation-bloggen där det pratas lite om PS VR 2. Den nya informationen är rätt skral och vi får endast reda på att ett nytt headset är på ingång, praktiskt taget. Det vi får reda på är att headsetet inte kommer vara trådlöst, men kommer vara enklare att koppla in i konsolen än föregångaren då den endast behöver vara inkopplad med en kabel. Vidare kommer enheten ha mer högupplösta paneler och förbättrad tracking. Den nya versionen ska även få nya handkontroller och det hintas om att dessa kommer utrustade med funktioner som vi hittar på Dualsense, vilket troligtvis menas haptisk feedback. När PS VR 2, eller vad headsetet kommer heta, är för tillfället okänt och det är också okänt när headsetet kommer släppas. Det lär i alla fall inte släppas i år. Tumnagel
43.5°
+
André Stray
0

Rykte Apples tidigare hårdvaruchef blir VR/AR-chef på Apple
Dan Riccio ska styra upp utvecklingen av framtida VR/AR-headset

I slutet av förra månaden meddelade Apple att deras senior vice president of Hardware Engineering Dan Riccio skulle gå vidare och leda ett nytt okänt projekt på Apple. Nu uppger nyhetsbyrån Bloomberg att Riccio kommer att bli ansvarig för arbetet med Apples ryktade VR/AR-headset. Apple har själva inte bekräftat att man faktiskt utvecklar någon typ av VR/AR-headset men uppgifter som läckt ut de senaste åren pekar på att så är fallet. Bara den senaste tiden har det läckt uppgifter om att det handlar om ett mycket avancerat VR-headset med 8K-upplösning som kan komma att kosta så mycket som 3000 dollar. Enligt Bloomberg så ska över tusen personer på Apple vara inblandade i utveckligen av det hela. När vi kan få se en första version av Apples VR/AR-headset är som så mycket annat när det gäller Apples framtida produkter oklart. Det ryktas hur som helst att det kan dyka upp ett sådant någon gång under 2022. Tumnagel
40.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rykte Apples första VR-headset kan bli dyrt
Riktigt dyrt

Rykten har länge florerat länge kring att Apple har ett VR- eller AR-headset på gång. Enligt en ny rapport från The Information kan Apple först släppa ett VR-headset för en lite dyrare prislapp. Detta headset sägs bli en lyxprodukt och ha två 8K-skärmar samt prestanda som matchar deras M1-processorer. Enligt rapporten så använder i alla fall en av headsetet som Apple just nu testar mer än ett dussin kameror som då ska hålla koll på rummet man befinner sig i och hur man rör sig. Headsetet sägs också använda sig av samma lidar-sensor som Apple slängt in i nyare iPhone- och iPad-modeller. Ögonspårning och utbytbara pannband ska också vara något som headsetet kommer ha. Detta headset kommer, enligt rapporten, inte massproduceras utan kommer vara en mer nischad produkt för folk som har lite pengar över då prislappen sägs bli runt 3 000 dollar. Rapporten nämner också att Apple, vid ett senare tillfälle, kan komma att släppa ett AR-headset med en mer konsumentvänlig prislapp. Vad nu "en mer konsumentvänlig prislapp" innebär för Apple återstår att se. Som så ofta med sådana här rykten får man väl ta det hela med en nypa salt fram tills man ser något mer konkret kring detta. Tumnagel
34.5°
+
Frode Wikesjö
0

Rykte Apple ryktas släppas VR-headset nästa år
Och ett AR-headset 2023

Det har länge snackats om att Apple håller på att utveckla någon slags headset eller glasögon för augmented reality. Nu uppger dock nyhetsbyrån Bloomberg att Apple först har tänkt att släppa ett VR-headset innan man släpper någon AR-produkt. Enligt Bloombergs källor går Apples VR-headset för tillfället under kodnamnet "N301" och är avsett för att ta del av filmer, spel och presentationer i virtual reality. Det beskrivs som en konkurrent till VR-headsets från Oculus, HTC samt Sony men tros bli betydligt mycket dyrare än dessa. N301 beskrivs finnas på prototypstadiet och vara ungefär lika stort som ett Oculus Quest. Någon gång under 2022 tros Apple släppa sitt VR-headset enligt Bloombergs källor. Det uppges även att Apple fortsatt utvecklar ett AR-headset och att detta går under kodnamnet "N421". Detta tror man att Apple planerar att släppa på marknaden någon gång under 2023. Tumnagel
39.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

PSVR-trailer för Hitman 3
Upplev 47:s mördande i förstaperson

Hitman 3 kommer ha stöd för Playstation VR när spelet släpps i slutet av januari och nu har en ny trailer för VR-versionen släppts som visar hur det kommer vara att kontrollera 47 i förstaperson. Äger du ett PS VR-headset kommer du kunna uppleva samtliga världar 47 fått utföra uppdrag i från hela World of Assassination-trilogin och interagera med världen precis på samma sätt som tidigare, fast med mer kontroll över lönnmördarens lemmar. Hitman 3 kommer släppas 20 januari till PS5, PS4, Xbox Series X/S, Xbox One, Stadia, PC och Switch som molnspel. Tumnagel
40.5°
+
André Stray
0
2020

Wacom släpper VR-penna
Skissa i den virtuella verkligheten

Wacom har visat upp en ny typ av stylus som är tänkt att användas av dem som föredrar att rita 2d-skisser och 3d-modeller i VR istället för att använda en dator eller ritplatta. Wacom VR Pen är tänkt att användas tillsammans med ett VR-headset och försedd med en kontroll så att användaren kan simulera hur mycket tryck pennan ska använda mot det virtuella ritbordet. Förutom det så finns det en kontroll som ger användaren tillgång till olika typer av rit-funktioner utan att behöva använda en dator för att växla mellan dessa. Pennan använder sig av ett tracking-system som utvecklats av Wacom själva. Exakt hur detta fungerar eller vad som krävs för att köra det är dock inget företaget än så länge har avslöjat. I dagsläget går Wacom VR Pen inte att köpa och företaget säger själva i videon här nedanför att man letar efter partners som vill hjälpa dem att ta VR-penna till marknaden. Wacom är inte det första företaget som tar fram en stylus för VR-marknaden. Förra året presenterade Logitech sin Logitech VR Ink stylus vilken går att köpa nu för 750 dollar. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Finska Varjo visar upp nya VR- och XR-headset
Med extremt hög upplösning

Det finska företaget Varjo har de senaste åren pysslat med att utveckla VR/AR/M/XR-headset med extremt hög upplösning och nu har man visat upp två nya versioner av dessa. Det handlar om tredje generationens VR/XR-headset från Varjo och de kallas för VR-3 och XR-3. Båda har en så kallad FOV (Field of View) på 115 grader vilket enligt Varjo ska vara den bredaste FOV:n på marknaden. Vidare är headseten försedda med OLED-skärmar på 1920x1920 pixlar vilka ska ge ett periferts betraktningsområde med upplösningen 2880x2720 pixlar, fyra gånger så högt som till exempel Valves vr-headset Index. Headseten ska även ha blivit 40 procent lättare än sina föregångare och försetts med fläktar så att det inte ska bli alltför varmt att använda dem under längre perioder. Vidare är de försedda med både ögon- och handföljning. För att driva det hela krävs en pc med hygglig prestanda. Ni hittar Varjos rekommendationer för detta på bilden längst ner i artikeln. Både VR-3 och XR-3 är primärt avsedda för proffsmarknaden och priserna blir därefter. Även om Varjo lyckats få ner priset till hälften jämfört med sina tidigare headsets så kommer Varjo VR-3 att kosta 3200 dollar medan XR-3 kommer att gå på 5500 dollar. Här nedanför hittas ett videoinslag från UploadVR om Varjos nya headset. Tumnagel
43.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Gammalt SEGA VR-spel funnet
Uppdaterat så det kan spelas på moderna enheter

Under 90-talet släppte SEGA en hel del märklig hårdvara som såg rätt tuffa i teorin men föll rätt så hårt i praktiken. En sådan produkt var headsetet SEGA VR som var ett "VR-headset" för Mega Drive. Denna mystiska enhet släpptes dock aldrig då det helt enkelt inte var bra. Det kanske man kan förstå då headsetets skärmar tydligen endast körde 15Hz. Hur som helst så lyckades några entusiaster hitta en spelbar version av ett spel som utvecklades för just detta headset. Genom att modifiera koden en aning lyckades de göra det spelbart på moderna VR-headset. Spelet heter Nuclear Rush och var ett av de fyra spelen som offentliggjordes för Sega VR. I klippet ovan kan du se lite gameplay från Nuclear Rush. Tumnagel
40.0°
+
Frode Wikesjö
0

Tested tar en titt på HP Reverb G2
Hur vasst är HP:s nya VR-headset

Tested har lagt vantarna på HP:s nya VR-headset Reverb G2 och berättar i en rykande färsk video om hur det är att använda. Headsetet kommer med nya linser och paneler som bland annat ska minska screen door effect och enligt Norm verkar det vara en rätt värd uppgradering. Tumnagel
38.9°
+
André Stray
0

Samsung och Stanford utvecklar skärm med 10.000 PPI
Ny OLED-skärm kan bli framtiden för vr-headset

Forskare på Samsung och det amerikanska universitetet Standford har tagit fram en liten OLED-skärm med väldigt hög upplösning, en skärm som man tror kanske skulle kunna passa fint i framtidens VR- och AR-headset. Det ska handla om en helt ny arkitektur för OLED-skärmar som man utvecklat genom att bland annat utnyttja teknik som används för att ta fram ultratunna solpaneler skriver Stanford i ett nyhetsinlägg. Enligt forskarna kan denna teknik utnyttjas för att ta fram skärmar som har en pixeltäthet på upp till 10.000 PPI (Pixels Per Inch). Som jämförelse har dagens mobiltelefoner en pixeltäthet 400 - 500 PPI. Samsung ska redan ha börjat arbeta på att ta fram skärmar som baseras på den nya tekniken. Så det är antagligen bara en tidsfråga innan vi kommer att få se den här tekniken i VR- och AR-headset och andra skärmar. När det kan ske finns det dock ingen tidsuppskattning om än så länge. Tumnagel
51.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spel till Oculus försvinner om man raderar sitt Facebook-konto
Om man använder sitt Facebook-konto till Oculus vr-headset

Om du har ett vr-headset från Oculus och har detta kopplat till ditt Facebook-konto så knyts det till alla inköp av spel och andra vr-upplevelser du gör till Oculus. Det innebär att om man raderar sitt Facebook-konto så kommer man även att förlora tillgången till Oculus-spelen man köpt. I dagsläget går det att köra alla Oculus vr-headset förutom Oculus Quest 2 på fristående Oculus-konton. Från och med 2023 kommer det dock att krävas att Facebook-konto om man vill fortsätta köra vr-upplevelser på sitt vr-headset från Oculus skriver UploadVR. Raderar en användare sitt Facebook-konto helt kommer med andra ord alla vr-upplevelser man köpt till Oculus försvinna om man använder ett Facebook-konto för detta. Väljer man att dekativera sitt Facebook-konto kommer dock grejerna att finnas kvar men inte vara möjliga att använda så länge kontot är deaktiverat. Tumnagel
0.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Inga planer för extra innehåll till Star Wars: Squadrons
Det man köpt är vad man får

EA har en historia av att släppa massvis med DLC:s och mikrotransaktioner till sina olika spelserier, men nu verkar speljätten ta det lite lugnare på den fronten. I alla fall när det gäller Star Wars-spel. Jedi - Fallen Order har endast fått gratisuppdateringar efter release och det finns för tillfället inga officiella planer att släppa någon expansion. När det kommer till Squadrons verkar tankarna gå i samma linje. I en intervju med UploadVR berättar spelets creative director Ian Frazier att det inte finns några planer att släppa mer innehåll till spelet i form av DLC:s eller spellägen. "We donx27t want to say x27itx27s almost done!x27 and then dribble out more of it over time, which to be honest is how most games work these days. So wex27ve tried to treat it in kind of an old-school approach saying, x27youx27ve paid the $40, this is the game and itx27s entirely self-contained. Wex27re not planning to add more content, this is the game, and we hope you understand the value proposition." Att Jedi - Fallen Order inte uppdateras frekvent med nya spellägen och/eller material känns rimligt i och med att det är ett singleplayer-spel, men att skippa sådana planer för Squadrons är lite underligt. Folk verkar uppskatta den nya rymdflygsimulatorn ordentligt och att hålla kvar dessa spelare med nytt innehåll vore ju ändå en rätt bra idé. Star Wars: Squadrons finns tillgängligt till PC, PS4 och Xbox One. På PC och PS4 kan man spela i VR om man har VR-headset. Tumnagel
40.0°
+
André Stray
0

Signa upp för att testa Flight Simulator 2020 i VR
Kompatibelt med Windows MR-headset

Flight Simulator 2020 lär bli rätt fett att lira i VR och inom kort kommer folk få möjlighet att testa spelet med VR-headset. Det stängda betatestet av VR-versionen kommer dra igång i slutet av oktober eller i början av november, men folk som känner sig manade, och fyller kompatibilitetskraven, har möjlighet att signa upp sig för att kunna testa spelet i VR. För att få tillgång till det stängda betatestet behöver du bara klicka på länken här nere till vänster och följa instruktionerna. Kraven är att du behöver vara Microsoft Insider-användare och sedan måste du dela din DxDiag-fil för att underlätta för utvecklarna Asobo att hitta bra testare. Ovan har ni den senaste video från utvecklarna där de pratar lite om VR-versionen, som väntas släppas skarpt i november, samt kommande World-uppdateringen som ska förbättra områden i virtuella versionen av USA. Tumnagel
38.8°
+
André Stray
0

Spelmedier tycker till om singleplayer i Star Wars: Squadrons
EA verkar ha levererat ett bra Star Wars-spel igen!

I morgon är det dags att kasta oss in i diverse farkoster från Star Wars-universumet och skjuta på varandra. Star Wars: Squadrons kommer nämligen släppas då, men redan nu får vi reda på hur singleplayerkampanjen är. Enligt recensionerna verkar kampanjen vara en fröjd att lira igenom, speciellt om man är Star Wars-fan och har tillgång till VR-headset. Åsikter om multiplayer kommer senare då servrarna inte riktigt är allt för välbefolkade såhär innan spelet släppts. IGN:s åsikter har ni ovan och åsikter samt gameplay från bland annat Gamespot och Tested har ni nedan. Star Wars: Squadrons släpps i morgon till PC, PS4 och Xbox One. Spelare på PC och PS4 kommer kunna avnjuta spelet i VR, vilket enligt gameplayvideorna nedan ser riktigt flådigt ut. Tumnagel
41.4°
+
André Stray
0

Tested testar Oculus Quest 2
En rätt stabil uppgradering

Oculus Quest 2 presenterades tidigare i veckan, men gänget på Tested har redan fått leka med VR-headsetet i ett par veckor och har nu släppt en videorecension. I videon går gänget igenom vad som är nytt med Quest 2, jämför det med föregående version och givetvis berättar hur det är att använda. För att sammanfatta är det en rätt värd uppgradering från första Quest som lanserades förra året. Tumnagel
38.6°
+
André Stray
0

Beat Sabers multiplayerläge släpps 13 oktober
Veva armarna med fem spelare

Beat Saber är fortfarande ett av de mest underhållande VR-spelen och är ett måste ha-spel om man äger ett VR-headset. Spelet har tidigare erbjudit ett spelläge där spelare får veva armarna till musik i ensamhet, men inom kort kommer ett multiplayerläge släppas som livar upp stämningen. Mer specifikt kommer multiplayerläget släppas 13 oktober. I multiplayerläget kommer upp till fem spelare kunna lira mot varandra över nätet och det verkar vara rätt enkla spellägen tillgängliga där det gäller att få så hög poäng som möjligt för att vinna. Utvecklarna meddelar att planen är att släppa multiplayerläget till samtliga plattformar 13 oktober, men gänget varnar för att PS VR-spelare kan bli tvungna att vänta lite extra. Tumnagel
40.2°
+
André Stray
0

Facebook säger hejdå till Oculus Rift nästa år
VR-spelande på PC ska ske på Oculus Quest framöver

Igår presenterade Facebook en ny version av sitt trådlösa och fristående VR-headset Oculus Quest. I samband med detta meddelade Facebook även att man nästa år kommer att sluta sälja det trådade VR-headsetet Oculus Rift S, ett vr-headset som måste kopplas till en dator för att gå att använda. Facebook har dock inte tänkt att lägga ner VR-upplevelser som körs via datorer. Tanken är att de som vill köra vr på datorer framöver ska göra detta via Oculus Quest vilket går att koppla till datorer med hjälp av Oculus Link och en USB-C-kabel. Det innebär att Oculus Quest-ägare både kan spela vr-upplevelser helt trådlöst men även köra lite mer krävande VR-upplevelser via en dator som kopplats till headsetet med en kabel. Till skillnad från Oculus Quest 2 kräver inte Oculus Rift att användaren har något Facebook-konto, något som uppskattas av en hel del Oculus-användare att döma av kommentarerna på tidigare artiklar vi skrivit om plattformen. Facebook uppger att man kommer att stödja Facebook-lös inloggning med Oculus Rift åtminstone till 2023 även om man slutar sälja headseten nästa år. Tumnagel
33.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook presenterar Oculus Quest 2
Billigare och bättre än sin föregångare

Igår kväll drog Facebooks stora konferens för VR/AR-utvecklare igång och precis som förväntat så visade Facebook upp en ny version av sitt VR-headset Oculus Quest. Oculus Quest 2 är ett fristående VR-headset som rullar på Snapdragon XR2 och har 6GB RAM. Det kan jämföras med föregångaren som kör Snapdragon 835 och har 4GB RAM. Uppgraderingen av hårdvaran borde bana vägen för mer avancerade VR-äventyr och en skönare VR-upplevelse överlag. Den största uppgraderingen i Oculus Quest 2 är dock headsetets linser. Facebooks senaste VR-headset har försetts med två linser som har en upplösning på vardera 1832x1920 pixlar, hela 50 procent mer än de 1400x1600 pixlars upplösning ursprungsversionen av Oculus Quest erbjuder. Oculus Quest 2 har dessutom blivit lite lättare och väger 10 procent mindre än sin föregångare, något som förhoppningsvis kan göra headsetet lite bekvämare att bära än ursprungsmodellen. Oculus Quest 2 börjar säljas 13 oktober och kommer att kosta 349 euro med 64GB lagring vilket är 100 euro än billigare än ursprungsversionen av Oculus Quest. Är man sugen på lite större lagringsutrymme så kommer Oculus Quest 2 även att säljas med 256GB lagring för 449 euro. Tumnagel
39.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så här kollar du in Facebook Connect
Facebooks konferens för AR/VR-utveckling drar igång 19:00

Senare ikväll drar Facebooks utvecklarkonferens för AR/VR-utveckling igång och som vanligt nu för tiden handlar det om ett online-event som alla kan ta del av. Från att fram tills nu hetat Oculus Connect så kommer årets utvecklarkonferens för första gången gå under namnet "Facebook Connect". Det är ett namnbyte Facebook har genomfört för att belysa att deras AR/VR-utveckling handlar om så mycket mer än bara det som händer på Oculus-plattformen. Det har än så länge inte läckt ut så mycket grejer om vad Facebook planerar att visa upp på Facebook Connect. De flesta utgår dock från att det kommer att visas upp en ny version av VR-headsetet Oculus Quest då detta är något som det har läckt ut information om. Facebook Connect drar igång klockan 19:00 och går att streama via Facebook här. Har du tillgång till ett VR-headset från Oculus går det även att ta del av sändningen i VR-format på Oculus Venues här. Tumnagel
34.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida