m

Låt en batmobile visa vägen i Waze
Trafikapp tar hjälp av The Dark Knight

Googles trafiktjänst Waze har uppdaterat sin app med en liten funktion som låter användaren använda en batmobile eller en Riddler-bil som avatarer på kartan. Förutom det så kommer även "Batman" och "The Riddler" läsa upp röstinstruktioner som förhoppningsvis kan guida användaren till rätt destination. Rösterna görs av Kevin Conroy och Wally Winger, två röstskådespelare som tidigare gett röst till Batman och The Riddler i animerade Batman-filmer och tv-serier. Waze skriver om den nya funktionen: "From today, until October 31, 2020, activate the Batman experience on Waze and choose the side of DC Super Hero or Super-Villain by selecting the iconic voice of Batman (Kevin Conroy) or The Riddler (Wally Wingert) to guide you on your own adventures. Available globally in English, Spanish and Portuguese, you can follow The Riddler’s clues or enter “stealth mode” like Batman." Vill man få ytterligare superhjälte- eller superskurk-känsla när man är ute och gilder så har Waze även sammanställt två spellistor på Spotify som kanske kan passa det ändamålet. Ni hittar spellistorna till "Drive with Batman" här och "Drive with the Riddler" här. Tumnagel
40.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vi har provkört Volkswagens första riktiga elbil ID.3
Lovande start på en ny era

Elbilar är framtiden. Eller i alla fall en stor del av framtiden. Efter att ha varit rätt så motsträviga på den här punkten börjar bilvärldens jättar nu äntligen vakna på riktigt och nu vill även de leverera elbilar i stor skala. Problemet är att det går långsamt och segt, lanseringen av Volkswagens första riktiga elbilar ID.3 har blivit uppskjuten flera gånger. TL;DR Volkswagen ID.3 är imponerande rolig att se på och köra, men inredningen känns riktigt billig. Oavsett så kan det här bli en riktig succé för Volkswagen om de bara får igång tillverkningen! Tumnagel
47.1°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen Passat får leva vidare!
Det tackar nog svenskarna för

I kombilandet Sverige kan det verka märkligt att Volkswagen ens har funderat på om man ska låta Passat leva vidare, men alla är inte lika kombivänliga som vi svenskar. Och om du jämför sedanversionen av Passat med den mycket snyggare Arteon så är frågeställningen betydligt rimligare. När man dessutom kollar in helt eldrivna ID. Vizzion och ID. Space Vizzion så blir det återigen rimligt att undra om Passat ska få leva vidare. Men nu är det bestämt, Passat kommer att komma i en ny version 2023 som kommer att bygga på en ny version av MQB-plattformen som även Skoda Superb kommer att byggas på. Det ryktas om mildhybrider, pluginhybrider och helt eldrivna versioner. Eftersom Arteon finns så har Volkswagen bestämt sig för att fokusera på utrymmen och praktikalitet, något som vi svenskar nog kommer att gilla. Men förvänta dig inte en revolution. Senaste generationen av Golf är en riktigt tråkig uppdatering när allt fokus ligger på ID.3 och det lär bli samma sak här, även om vi ju kan hoppas på annat. Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0

Kommande VMware Fusion blir gratis
Och får stöd för macOS Big Sur

Big Sur bjuder på ett antal APIer som gör det lättare och bättre för program som vill virtualisera andra operativsystem och en av lösningar för det är VWware från Fusion. I höst (senast sista oktober) så kommer man att släppa version 12 som kommer med två stora nyheter. Den första är att man istället för att använda en kernel extension kommer att använda de nya APIer som kommer med Big Sur. Vad det betyder i form av hastigheter är okänt, men det känns mer lovande med APIer än hacks. Säkrare kommer det att bli i alla fall. En annan stor nyhet är att man ändrar licensieringen och att både Fusion Player och Workstation Player nu är gratis för enskilt bruk. Använder man det kommersiellt så kommer det att kosta 149 dollar. Player Pro och Workstation Pro kostar 199 dollar. Om Fusion 12 kommer att fungera på Macar med Apple Silicon är fortfarande oklart, men stödet för Big Sur är lovande. Tumnagel
46.3°
+
Roger Åberg
0

Vilken tysk halvkombi är bäst?
Jämnt skägg!

Carwow har gjort ett rätt intressant test där VW Golf, BMW 1-serie, Mercedes A-klass och Audi A3 jämförs. VW Golf har med åren blivit dyrare, men har den blivit lyxigare är frågan? Klarar den fighten med de andra? TL;DW är att Mercan blir Mats egna favorit i slutändan, men att det är så jämnt mellan dem att det i princip mest beror på vad för funktioner som du tycker är viktigast och vilken du tycker är snyggast. Tumnagel
37.5°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen T-Roc Cabriolet är så torr, så underbar!
Dubbla personligheter på hjul

Volkswagen är väl inte ett bilmärke som andas fest, spänning och passion direkt men de gör bilar som fungerar och som ändå gör många nöjda och glada, kanske just för att det är en bil och inte en passion. Deras småsuvar T-Cross och T-Roc (vad är det för namn egentligen?) vinner väl kanske inte heller några priser över spänning, även om Volkswagen själva tycker att T-Roc har "en uttrycksfull design". Bilen jag provkör är fullutrustad med R-line-paket och stora fälgar och ser faktiskt riktigt trevlig ut. Formatet är liten SUV, något som en del fnyser åt men som är älskat av många fler. Det finns något med att vara lite rejäl, sitta relativt högt och åka skönt utan att för den sakens skull behöva köpa en gigantisk bil. Och så är det ju en väldigt populär klass som bara blir populärare, i juni var T-Roc den 13:e mest sålda bilen i Sverige. Tumnagel
35.4°
+
Roger Åberg
0

Fler versioner av VW ID.3 går nu att beställa
Men ännu inte instegsversionerna

När Volkswagen presenterade ID.3 verkade det som att det skulle bli en enkel historia att köpa och så var det också för den allra första versionen som man kallade för 1st och som bara kunde köpas av de som förbokat. Nu har man släppt på för beställningar från alla och det handlar om sju olika versioner och då är inte ens grundversionerna med eller versionen med det minsta batteriet. Alla versioner har fått namn och heter Life, Business, Family, Style, Tech, Max och Tour. Solklart vad skillnaden är mellan dem? Trodde väl inte det... Hur som helst så börjar prislappen på 434.900 kronor. Tour har det lite större batteriet med en räckvidd på 55 mil, resten av versionerna har mellanbatteriet som räcker 42 mil och med tiden ska det komma en version som är billigare och har en räckvidd på 33 mil, men den kommer senare som sagt. Överlag är det mesta likt med bilarna, kraften är den samma och förutom den där versionen med längre räckvidd handlar det om olika kombinationer av paket. Varför Volkswagen kastade sig ner i soppan av olika namn på dessa kombinationer är ytterst oklart, enklare blev det inte direkt eftersom man först måste lista ut vad den aktuella versionen har för paket och sedan vad de olika paketen innehåller. Tumnagel
34.5°
+
Roger Åberg
0

Cupra visar nya modellen el-Born
Märkets första elbil

Cupra är Seats performance-syskon och vaknade som ett märke där man helt enkelt tog Seat-modeller, maxade ut dem i kraft och bytte logga. Med modellen Formentor så gjorde man sin första helt egna modell och nu presenterar man sin första elbil som bygger på Seats el-Born. Namnet kommer inte från att den är born från el utan el-Born är en stadsdel i Barcelona. Cupra el-Born presenterades som koncept på förra årets Genève-salong men presenteras nu alltså i nästan färdig form. Bilen kommer att börja säljas nästa år och bygger på koncernens MEB-plattform, vilket kanske syns eftersom den inte är helt olik VW ID.3. Men till skillnad mot ID.3 och Seats version borde den här versionen handla om performance, men hur snabb den är vet vi inte riktigt, eller vi vet att den inte är så snabb. Cupra har nämligen gått ut med en 0 till 50-tid på 2,9 sekunder och berättar inte hur lång tid det kommer att ta till 100. Mycket konstigt. Seat-versionen ska i alla fall göra 0 till 100 på 7,5 sekunder. Tumnagel
42.4°
+
Roger Åberg
0

Audi presenterar Q4 Sportback e-tron concept
Syskon till Q4 e-tron

Audi fortsätter att visa att de gillar elbilar och visar nu upp ett sportback-koncept av Q4 e-tron som man visade upp förra våren. Precis som med e-tron Sportback så handlar det om en betydligt sluttande taklinje, men basen är fortfarande en SUV och Audi skryter om yttermått från en A-klass-SUV och innerutrymmen från en C-klass-SUV. Tekniskt är sportback-versionen väldigt lika den vanliga versionen. Det betyder mått på 4,6 meter, höjd på 1,6 meter och 1,9 meter bred. Bilen har två elmotorer som ger 150 respektive 75 kW och tillsammans alltså 225 kW och så klart har den fyrhjulsdrift. Noll till hundra ska gå på 6,3 sekunder och toppfarten ligger på 180 km/h. Räckvidden ligger på 45 mil, om man hoppar över fyrhjulsdriften och kör bakhjulsdrivet så kommer man 50 mil. Bilen är på 80 kilowatt. Bilen bygger på Audi/VWs MEB-plattform. Audi Q4 Sportback e-tron concept kommer i produktionsform nästa sommar och kommer då att vara Audis sjunde elbil. Tumnagel
43.6°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida