Quantcast
m

Svenska Embracer Group köper ytterligare sju spelstudior
THQ Nordics moderbolag storshoppar

Embracer Group, THQ Nordics moderbolag, har i samband med sin senaste kvartalsrapport meddelat att de köpt åtta nya bolag, varav sju är spelstudior. Bland annat har Embracer lagt vantarna på Metro-utvecklarna 4A Games och Insurgency-studion New World Interactive. Utöver spelstudiorna har Embracer också köpt Sola Media som agerar försäljningsagent för internationella film- och TV-rättigheter. Spelstudiorna kommer placeras om och arbeta under Embracer Groups dotterbolag som THQ Nordic, Amplifier Game Invest och Saber Interactive. Hela listan med uppköpta spelstudior har ni nedan: Pow Wow Entertainment Palindrome Interactive Rare Earth Games Vermila Studios Deca Games New World Interactive 4A Games Givetvis kom det även lite finansnyheter i kvartalsrapporten och Embracer Groups nettoomsättning låg på runt 2 miljarder under andra kvartalet, vilket är upp med 81 procent jämfört med samma period förra året. Hela kvartalsrapporten hittar ni via länken här nere till vänster. Tumnagel
45.4°
+
André Stray
0

Gordon Murray visar upp GMD T.50
McLaren F1 har återuppstått i uppdaterad version

Så, nu är den äntligen presenterad - Gordon Murrays senaste skapelse. GMD T.50 som den heter får ses som en McLaren F1 2.0 där Gordon plockat med sig alla lärdomar från det projektet och tagit det in i framtiden. Saker som inte var möjliga att göra back in the days har man gjort nu och inget, absolut inget, som finns på den här bilen är onödigt. Allt har en funktion och allt är genomtänkt in i minsta detalj som Sickan hade sagt. Resultatet är ett rent mästerverk i ingenjörsskap och ytterligare ett bevis på att Gordon vet vad han pysslar med. Tänk att kunna trycka ur sig en sån här grej när man nyss fyllt 74 (!) - helt galet imponerande. Så vad är GMD T.50 då? Jo, det är en superbil där föraren sitter i mitten och passagerarna sitter på varsin sida, precis som i McLaren F1. Bakom kolfibermonocoquen sitter givetvis en V12:a för något annat vore otänkbart här. Den har ingen som helst konstgjord andning och är ett fantastiskt bygge som Cosworth knåpat ihop precis som Gordon ville ha det. Motorn är oerhört kompakt och ett av kraven var att den inte skulle ha några fula remdrivna saker hängandes på sig - som generator och ac-kompressor. Det löste givetvis Cosworth och det enda man ser när man tittar ner i motorrummet kommer vara ett par vackra ventilkåpor och slingrande grenrör. Inte en flimsig plastkåpa som täcker härligheten så långt ögat kan nå. Maskinen som är på 4,0 liter ger 663 hästar vid sinnessjuka 11.500 varv. Max vridmoment ligger på 467 newtonmeter vid 9000 varv. Varvstoppet ligger på 12.100. Till den sitter en sexpetad manuell växellåda och drivningen sker som väntat bara på bakhjulen. Alla rätta ingredienser en superbil ska ha alltså. Andra siffror som är intressanta är 4,35 meter i längd, 1,85 i bredd, 1,16 hög, 2,7 i hjulbas och 986 kilo på vågen. Och det är inte torrvikt utan med alla vätskor i. Vad bilen gör 0-100 på eller vad den toppar är inte intressant enligt Gordon, utan det som betyder något är känslan man får på vägen dit. Men med dessa siffror i bagagen lär den inte bli långsam i alla fall. Designen är ganska slätstruken och det är meningen också. Här finns inga megastora frontläppar, diffusors, vingar eller andra saker som sticker ut. I fronten finns två stycken luftintag som skickar luft till motorns kylare. Under vardera strålkastare finns också små luftintag och dessa skickar luft till ac och värme-paketet. Annars är det väldigt cleant i fronten, och på resterande ställen också faktiskt. Bakom framhjulen skickas luften ut via stora hål och för att få till aerodynamiken bra eftersom det inte finns några vingar har man monterat en fläkt i rumpan. Det här är inget nytt påhitt och det fanns faktiskt även på McLaren F1, fast inte lika synligt. Den här startar när det behövs och drar luft från fronten till baken och suger fast bilen mot marken. Intressant grej som du inte ser på någon annan superbil idag. Baken påminner en hel del om Ferrari 488 GTB i mina ögon och det som drar ögonen till sig är självklart fläkten. Bilen som visas upp nu är endast en prototyp och allt är inte helt färdigt, så jag hoppas att rutnätet som nu bara var ett klistermärke där bak blir till något riktigt på produktionsbilen - gissningsvis ventilationsgaller för motorn som lär bli ganska så varm efter inspirerad körning. Priset för ett exemplar då? 2,36 miljoner pund. Endast 100 stycken ska tillverkas och två tredjedelar ska redan vara sålda så snabba dig på med att beställa. Jag är inget jättefan av nya bilar och tycker att "alla" är likadana utan några direkta överraskningar. Men i år har det nu faktiskt släppts två stycken som direkt hamnade på min villhöver-lista. Den första är Koenigsegg Gemera och den andra är den här. Vilka bilar! Nu tycker jag att ni gör det enda rätta och lägger en timme på att titta på videon nedan där Gordon berättar om bilen för Harry Metcalfe. Det kommer bli det bästa ni har sett på hela dagen. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0

Man åtalas för skattebrott efter ha hostat en WoW-server
Drog in över en miljon kronor på donationer

Uppsala tingsrätt har åtalat en 28-årig man för skatte- och bokföringsbrott efter det han dragit in över en miljon kronor i donationer för att upplåtit en server där spelare kunde lira en tidig version av World of Warcraft. Det var gratis att spela på servern men de som spelade kunde donera pengar till serverägaren om de kände för det. Servern ska ha använts från spelare från hela världen och enligt Skatteverket ska mannen ha fått in nästan 1,1 miljoner i donationer från dessa. Skatteverket anser att mannen borde ha betalat 230.000 kronor i skatt vilket han inte har gjort. Mannen bekräftar att uppgifterna stämmer i förhör. Han nekar dock till att ha begått något brottsligt då han anser att det inte funnits något uppsåt och han inte medvetet har gjort något fel. Tumnagel
35.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Streamern Byron 'Reckful' Bernstein har gått bort
Blev bara 31

World of Warcraft-streamern Byron x27Reckfulx27 Bernstein har tagit livet av sig. Byron var 31 år och hade under sin karriär lyckats nå en hel del milstolpar i WOW som att hålla första rank under sex säsonger i rad, bli den första spelaren som nådde nivå 3000 samt deltagit och hamnat i toppen under turneringar i både World of Warcraft och Hearthstone. Vila i frid. Tumnagel
-0.9°
+
André Stray
0

Stort ljud i liten förpackning
Vi har lyssnat på Marshall Emberton

Marshalls utbud av högtalare blir allt större och nu släpper man en liten rackare som man kallar för Emberton. Formatet är ganska likt en klassiker, Bose Soundlink, som var den första lilla högtalaren som fick mig att säga wow. I dag är det vanligt med stort ljud i liten förpackning, men riktigt så liten förpackning som Bose Soundlink är inte så vanligt. Tyvärr. Så när Marshall visade upp Emberton blev jag hoppfull, om den levererar stort ljud är ju det här formatet perfekt. Det är tillräckligt litet för att man verkligen ska kunna ta med sig högtalaren överallt och verkligen bärbart. Formen känner vi igen från Embertons kompisar, enheten är gummiklädd och grillen är gjord av metall både på fram och baksidan. På ena sidan hittar vi en USB-C-kontakt och på ovansidan hittar vi en bluetooth-knapp, en batteriindikator och en superhärlig kontrollknapp i metall som man styr låtar och volym med. Batteritiden är på 20+ timmar och den är IPX7-klassad. Lovande alltså. När man kör igång den låter det klassiska Marshall-ljudet och jag kan ana att den här kommer att låta rätt rejält. Vilket är helt riktigt, när jag kör på lite musik så blir jag på riktigt imponerad över hur stort ljud den levererar. Om man krämar på riktigt får man ett ljud som borde ha behövt en betydligt större kostym. Först över 80-90 procents ljudvolym börjar det spricka lite. Basen hänger dock inte riktigt med resten av ljudets stora kostym vilket inte alls är konstigt med tanken på storleken. Det låter helt enkelt ypperligt för förpackningen, men vill man kräma på så att grannarna hör vad man spelar får man istället köpa Kilburn II men den väger 2,5 kilo istället för 700 gram som Emberton väger. Emberton har inte 360-ljud men väl fram och bakljud så högtalaren kan ställas mitt på bordet och ge glädje åt alla i sällskapet. Prislappen ligger på 1599 kronor vilket är en hundring mindre än Soundlink II och med nästan dubbla batteritiden och ett lite mindre ömtåligt yttre har Marshall skapat en riktigt bra konkurrent. Gillar du Marshalls design och vill ha något i den här storleken finns det inte så mycket att fundera på. Tumnagel
39.2°
+
Roger Åberg
0

Den här lådbilen gör 120 km/h
Pontus byggde en AC Cobra i skala 1:2 till sina döttrar

Vad gör man om man är sugen på att bygga bil men inte har tillräckligt med plats i garaget? Pontus Johansson från Falkenberg skalade ner det hela till hälften istället. Den här AC Cobran ser rätt ut men är istället i samma storlek som en lådbil. Den gör hela 120 km/h men eftersom han byggde den för få sina två döttrar att bli motorintresserade kommer den att vara något snällare när det är dags för de båda att köra, och då får den elmotor istället. Tumnagel
51.1°
+
Bobby Green
0

iPhone 12 Pro kan få 4K i 120 och 240 fps
Wow!

September närmar sig och ryktena om iPhone 12 fortsätter att komma. Det här är dock inte ett rykte utan ett gräv i koden för iOS 14 och hittat referenser till att man ska kunna spela in video i 4K inte bara i 30 och 60 bilder per sekund utan även i 120 och 240 bilder per sekund. Redan i dag kan man spela in slow motion i 120 och 240 bilder per sekund med iPhone, men då bara i HD-upplösning. Att kunna göra det i 4K hade helt enkelt varit riktigt trevligt. Slow motion överlag är i väldigt stort behov av bra ljus, vi får se hur detta löses nu när upplösningen verkar gå upp. Tumnagel
42.3°
+
Roger Åberg
0

Triumph släpper sin första elhoj
Dock är det en sån där med trampor

Triumph Trekker GT. Det låter ju som en motorcykel med offroad-egenskaper som när man känner för det är redo för lite grusbus. Eldriven också? Wow, framtiden är här. Men nja, riktigt så kul ska vi inte ha än. Triumph Motorcycles presenterar nu visserligen sin första eldrivna hoj, men det är en sån däringa med trampor på. Man kan tycka att det är hur tokigt som helst att Triumph säljer trampcyklar men faktum är att det var så det hela började 1884. Det var inte förrän 1902 man började bygga motorcyklar. Batteriet, sladdarna och drivlinan har man byggt in i aluminium-ramen för att få en så slimmad design som möjligt. Motorn och batteriet kommer från Shimano och det handlar om 250W motor som ger 60 newtonmeter i vrid och batteri som räcker för 15 mils körning. Hela drivlinan ska väga in på tre kilo och hela cykeln i medium-utförande väger 24 kilo. Bromsarna är Shimano Deore M6000-skivor på 180 millimeter fram, 160 bak. Växlingen står Deore Shadow för och det finns tio stycken. Dämparna fram är RockShox Paragon. På prislappen står det 3750 dollar. Läs allt om cykeln på länken nedan. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Blizzard skjuter upp WOW: Shadowlands-ström
Nytt datum presenteras inom kort

Att leverera nyheter just nu verkar inte vara något som spelbranschen vill göra. Blizzard har meddelat att den ström som skulle hållas under morgondagen kommer att skjutas upp på obestämd tid. Strömmen skulle fokusera på Shadowlands, den åttonde expansionen av World of Warcraft, och vi skulle få en närmare titt på nyheterna, vilket inkluderar nya roguelike-grottan Torghast och det nya området. När Shadowlands-strömmen kommer hållas är för tillfället okänt, men troligtvis lär det ske inom några veckor. Tumnagel
36.6°
+
André Stray
0

Hur länge kan en bil med förbränningsmotor klara sig utan olja?
Och vad tycker den om Mentos och Cola istället?

En förbränningsmotor kräver olja för att överleva, annars blir det både tokigt och tråkigt. Men vad händer om motorn inte har någon olja i sig då? Carwow bestämde sig för att testa och pinade en Ford Focus, en Honda Civic och en Peugeot 206 för att se vilken av dessa som klarade sig längst. Man tömde även ut kylvattnet och la sedan en sten på gaspedalen och lät bilarna varva sig själva tills de inte orkade längre. Eftersom ni alltid vill bli spoilade kan jag meddela att Hondan var den som klarade sig bäst i testet. Men titta på klippet ändå, det är ganska kul. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Hur står sig en gammal Honda NSX mot en nyare Civic Type R?
Väldigt bra ska det visa sig

Här testar Carwow en första generation av modellen Honda NSX mot en Honda Civic Type R från 2017. Sportbil mot hot hatch, 290 mot 320 hästar. Så vilken av dem presterar bäst när man mäter dragrace, rullande race och bromskapacitet? Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Vänsterpartiet ska fira första maj i World of Warcraft
I år satsas det på virtuella demonstrations-tåg

På grund av pandemin kommer antagligen det fysiska Första maj-firandet bli rätt avslaget i år men det kanske kommer att göra de virtuella firanden av 1:a maj lite mer livade. Vänsterpartiet har till exempel beslutat att arrangera ett demonstrationståg på 1:a maj i World of Warcraft. Tanken är att det hela ska efterlikna de fysiska varianterna så långt som det är möjligt. Det innebär att det kommer att förekomma tal av partiledare, krav på reformer, liveband och Internationalen framförd av blåsorkester skriver DN. Moderaternas ungdomsförbund MUF i Jönköping ska ha uppmärksammat det hela och deras ordförande föreslog initialt att man skulle raida Vänsterpartiets första maj-firande i WoW. Nu verkar dock de planerna vara nedlagda och istället planerar MUF att arrangera någon slags tillställning i WoW där man ska läsa upp ett tal från Moderaternas partiledare Ulf Kristersson. Tumnagel
42.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det här är världens starkaste handhållna laser
Herrejisses!

Styropyro har snickrat ihop vad han säger är världens starkaste handhållna laser och det är nog sant för satan i gatan vilket drag det är i den! Tumnagel
49.6°
+
Bobby Green
0

BMW 325iX från 1986 med 82 mil på mätaren till salu
Blir din för 48.000 pund

Bilar är ju till för att köras men det blir inte alltid så. Nu har handlaren SuperVettura en BMW 325iX från 1986 som bara har gått 82 mil till salu, och det är verkligen en tidsmaskin. Det blir lite bisarrt när en 34 år gammal bil är i princip helt ny och aldrig renoverad eller liknande. Bilen är lackad i Polaris Silver Metallic och under huven sitter en rak sexa på 2,5 liter som levererar 170 hästar. Den är i sin tur kopplad till en fempetad manuell låda som ser till att driva alla fyra hjulen. Handlaren vill ha 48.000 pund för bilen och du hittar mer information och bilder på länken nedan. Tumnagel
42.0°
+
Bobby Green
0

Fullt rally-ös med olika Porschar
996 och 997 GT3, GT2 Cup och 964 RS

Jag tycker att vi rundar av dagen med ett gäng väldigt pigga Porschar som kör rally. Glöm inte att skruva upp volymen! Tumnagel
43.4°
+
Bobby Green
0

Bizzarrini P538 får sin första tvätt på 32 år
Stackare som varit bortglömd allt för länge

I slutet av 70-talet började en herre att samla på sig bilar. Sedan dess har det blivit över 300 stycken. Har man så många kan det bli lite svårt att hålla efter alla, och några blir bortglömda. En av de sistnämnda är den här - en Bizzarrini P538 som stått still i hela 32 år. Nu har Ammo NYC grävt fram bilen och gett den en välförtjänt omgång. Bizzarrini grundades 1964 men fick kasta in handduken redan 1969. Exakt hur många exemplar av P538 som blev till är oklart men det sägs vara under tio stycken i alla fall. Den vi ser här är nummer tre av de tillverkade och efter uppsnyggandet och en rejäl genomgång ska den ut på auktion. Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

Trailer för fortsättningen av Rick and Morty
Andra halvan av fjärde säsongen drar igång 3 maj

Wowee! Fjärde säsongen av Rick and Morty hade premiär 10 november, men vi fick bara ta del av halva säsongen innan gänget tog en paus. Nu har produktionen släppt en trailer för den andra halvan av säsonngen och meddelar i samma veva serien kommer fortsätta 3 maj. Tumnagel
48.8°
+
André Stray
0

På lördag kan du buda hem en Porsche 993 GT2
Lätta på lädret nu!

Nu i helgen, på lördag närmare bestämt, har RM Sothebyx27s auktion igen och en av pärlorna som ska klubbas iväg är den här fantastiskt vackra skapelsen - en Porsche 993 GT2 från 1996. 993 var den sista luftkylda Porschen som tillverkades och GT2-utförandet gör den extra speciell. Det här var det absolut värsta du kunde få och bilen byggdes bara i 194 stycken exemplar. Objektet som säljs har 3000 mil på mätaren och den som köper får bland annat boxersexa på 3,6 liter med dubbla turbo och 430 hästar, sexpetad manuell växellåda och en tid från stillastående till 100 knyck på under fyra sekunder. Bilen väntas gå för mellan 950.000 dollar och 1,1 miljon dollar. Tumnagel
45.9°
+
Bobby Green
0

Köp en ny BMW 740i från 1997
Förvarad i en bubbla och har bara 25 mil på mätaren

Jag har aldrig varit en BMW-snubbe men när jag behövde en ny vardagsbil landade det till slut efter många tankar i en E38 728 från 1996. Kunde inte vara mer nöjd med valet. Efter det har jag blivit lite E38-skadad och skulle gärna ha fler, som exempelvis det här unikumet. Det är en 740i från 1997 som är helt ny! Eller den har 25 mil på mätaren men ändå. Bilen har förvarats i en luftbubbla för att hålla skicket så bra som möjligt och bilen är löjligt fin. Den är nu till salu på eBay och i skrivande stund är budet uppe i 50.700 euro. Skulle du vara sugen på en annan i princip ny bil från 90-talet finns den här Ford Mustang SVT Cobra till salu - en 99:a med bara 132 mil på mätaren. Tumnagel
50.2°
+
Bobby Green
0

Två stycken Porsche 993 GT2 ClubSport kör så det ryker
Som det var tänkt

Om man har en bil, oavsett vilken, som är speciellt framtagen för att vara så vass som möjligt kan det ju vara kul att utnyttja detta då och då. Här får vi se inte bara en utan två Porsche 993 GT2 ClubSport från 1996 köras som det var tänkt från fabrik, och det är en fröjd för ögat. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Top Gear kollar in Koenigsegg Gemera
Alltså, WOW!

Vi har tidigare i dag publicerat det mesta om Koenigseggs nya Gemera men jag kan inte få nog och det kan nog inte ni heller, så här kommer Top Gears (och Supercar Blondies nedan) genomgång av bilen tillsammans med Christian. Jag är väldigt imponerad, är ni? Tumnagel
71.5°
+
Roger Åberg
0

Recaro lanserar sportstolar med klassisk design
Det ljuva 80-talet är tillbaka

Recaro som tillverkar stolar till bilar presenterar nu Classic Line. Precis som namnet avslöjar handlar det om nytillverkade grejer med klassisk design. Perfekt till din gamla bil du håller på att renovera upp där du vill ha tidsenliga stolar men inte är sugen på att jaga efter begagnade grejer. Modellerna heter Classic Pole Position, Classic LX och Classic LS. Spana in stolarna på länken nedan. Tumnagel
43.9°
+
Bobby Green
0

Teslas prestanda-versioner ställda mot varandra
Ganska välmatchade

Carwow tog en Tesla Model 3 Performance, en Tesla Model X P100D och en Tesla Model S Performance till ett flygfält för att se hur mycket det skiljer mellan bilarna i prestanda rakt fram och vid bromstest. Tumnagel
35.4°
+
Bobby Green
0

Fungerande minisågverk av LEGO
Imponerande bygge

Här har vi ett otroligt ambitiöst LEGO-bygge där någon satt ihop ett fullt fungerande sågverk av LEGO. Tumnagel
47.6°
+
Frode Wikesjö
0

Activision Blizzard drar tillbaka sina spel från Geforce Now
Nvidias cloudgaming-tjänst blir lite mindre attraktiv

Förra veckan lanserade Nvidia sin cloudgaming-tjänst Geforce Now efter att denna rullat i en betaversion i sju år men tjänsten verkar redan ha råkat ut för sitt större bakslag. I ett inlägg skriver Nvidia att spelförläggaren Activision Blizzard har valt att dra tillbaka alla sina spel från tjänsten. Det innebär att populära spel från spelserier som Overwatch, WoW och Call of Duty inte längre kommer att gå att spela på Nvidias molnspels-plattform. Nvidia uppger inte varför Activision Blizzard har dragit tillbaka sina spel från Geforce Now och Activision Blizzard har än så länge inte heller kommenterat detta själva. Rent teoretiskt så skulle det antagligen inte skada Activision Blizzard att göra sin spel tillgängliga via Geforce Now då spelare, precis som när de spelar spelet på andra plattformar, måste köpa spelet för att kunna ta del av det på Geforce Now. I värsta fall kan cloudgaming-marknaden följa den utvecklingen som vi nu ser i tv-världen och till viss del även i spelvärlden, där filmer, tv-serier och spel blir exklusiva för en leverantör och vi konsumenter måste prenumerera på flera tjänster för att få tillgång till de spel vi vill spela. Tumnagel
24.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

The Smoking Tire kör en Koenig C62
Ingen dussinbil direkt

Koenig Specials är ett tyskt bilföretag som bygger om mängder av olika bilar och i de flesta fallen gör de ganska så extrema. 1990 presenterade man exempelvis en Ferrari Testarossa som fått dubbla turbo och kompressor och nu lämnade 1000 hästar vilket räckte för en toppfart på 370 km/h. Det är alltså 30 år sedan vi snackar om. En annan bil man byggde var Koenig C62 - en Porsche 962 som gjordes gatlegal. Det var dock i princip fortfarande en racerbil med en 3,4 liter stor boxersexa hämtad från Carrera som ger 800 hästar. Helt okej effekt i en bil som väger strax under ett ton. Matt Farah från The Smoking Tire fick nycklarna till en och tog sig en provtur. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Carwow testar räckvidden på sex stycken elbilar
Hur bra stämmer den med siffrorna på pappret?

Carwow har samlat ihop sex stycken nya elbilar och testat hur långt varje egentligen kommer på en laddning. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0
Nästa sida