Teknik Motor Samhälle Spel Popkultur Fritid Tjock Tester Dagens fråga Tipsa! Skaffa Feber+ Mitt konto
Hetaste
Senaste
Alla Heta Kalla Öppna i ny flik torsdag 13 januari 2022 fortsättning Leica presenterar M11 Får högre upplösning och blir samtidigt lättare Leica har precis presenterat sin senaste kamera från M-serien, nämligen M11. Den nya kamerans design är ganska lik föregående M10, men det finns en hel del förbättringar på insidan. 40 stycken enligt Leica. Den största uppgraderingen är den nya CMOS-sensorn med 60 megapixlar (M10 hade 40MP). Leica använder också ett nytt ultratunt UV-filter framför sensorn, som ska ge en mer naturlig färgåtergivning. Företaget säger också att M11 fångar det högsta dynamiska omfånget av någon digital Leica M-kamera någonsin, inklusive de svartvita Monochrom-modellerna som fick beröm för sitt dynamiska omfång. M11:s ISO-intervall börjar på 64 och går upp till 50 000. På den svarta modellen av kameran har Leica bytt ut toppen av mässing till aluminium, detta resulterar i att kameran blir extra lätt, men båda färgerna är minst 20 procent (100 gram) lättare än tidigare. Den silvriga modellen får behålla mässingen. Det ska ha blivit lättare att byta batteriet eller minneskort, batteriet ska vara 64 procent större än i M10 och klara av att ta 700 bilder på en laddning om skärmen används, 1 700 om man förlitar sig på sökaren. Kameran har också en USB-C-port som kan användas för överföring av filer eller laddning. Kameran är också Made For iPhone (MFi)-certifierad. 64GB lagring är inbyggt i kameran, men det går förstås att utöka med ett SD-kort. Filstorleken för en RAW-bild (DNG) med 60 megapixlar ligger på mellan 70 och 120MB, om man istället sparar med 18 megapixlar hamnar storleken på cirka 20MB per bild. När det kommer till att filma finns det inte så mycket att säga, för det går inte med M11. I videon nedan är en video från MKBHD:s team där de har testat kameran i en månad. Kameran finns att köpa nu och kostar 90 790 kr. Vilka har beställt? Tumnagel
38.3°
0
Cannabis tros kunna förhindra covid-infektion Kanske kan användas i läkemedel i framtiden Enligt en ny studie från Oregon University så kan vissa föreningar i cannabis förhindra att människor som utsatts för coronaviruset insjuknar i covid-19. Studien har titeln "Cannabinoids Block Cellular Entry of SARS-CoV-2 and the Emerging Variants" och Forbes skriver: "The researchers found that two cannabinoid acids commonly found in hemp varietals of cannabis, cannabigerolic acid, or CBGA, and cannabidiolic acid, also known as CBDA, can bind to the spike protein of SARS-CoV-2, the virus that causes Covid-19. By binding to the spike protein, the compounds can prevent the virus from entering cells and causing infection, potentially offering new avenues to prevent and treat the disease." Enligt studiens författare skulle det här betyda att att det kanske skulle gå att ta fram hampa-baserade läkemedel som skyddar mot covid-19 och även läkemedel som behandlar sjukdomen för dem som redan insjuknat. Richard van Breemen, en forskare på Oregon State Universitys Global Hemp Innovation Center in the College of Pharmacy och Linus Pauling Institute säger: "These cannabinoid acids are abundant in hemp and in many hemp extracts. They are not controlled substances like THC, the psychoactive ingredient in marijuana, and have a good safety profile in humans." Huruvida vi kommer att få se hampabaserade läkemedel mot covid-19 återstår att se. Innan så kan bli fallet kommer det att krävas ytterligare forskning på området skriver Forbes. Tumnagel
57.5°
0
Kirby and the Forgotten Land släpps 25 mars Ta en titt på co-op-gameplay och sånt Vi har fått en sprillans ny trailer för Kirby and the Forgotten Land där vi inte bara får se lite gameplay från spelet, utan vi får även reda på att spelet kommer släppas 25 mars till Nintendos hybridkonsol. I spelet får vi resa till en postapokalyptisk värld, mer Last of Us-världen än Fallout, där vi får kontrollera Kirby som utforskar världen, suger i sig fiender av olika slag och härjar runt rent allmänt för att rädda livet på olika Waddle Dees. Tumnagel
40.2°
0
Dubbelt så många spelar Battlefield V än Battlefield 2042 Det går bra nu Battlefield 2042 kändes verkligen som en nystart för spelserien, men så blev det inte. Sedan releasen har det inte dykt upp allt för många positiva nyheter kring spelet och det ser inte ut som att det kommer några sådana inom den närmsta framtiden heller. Speciellt inte om man kikar på spelarsiffrorna på Steamcharts. En skulle kunna tro att 2042 skulle vara det mest populära Battlefield-spelet för tillfället, men det är det inte. Fem år gamla Battlefield V har mer än dubbelt så många spelare senaste dygnet, runt 20.000 jämfört med 2042:s 8.000 spelare. Tittar vi på snittet har siffrorna dippat rejält sedan releasen. Mer specifikt var det den dipp på 60 procent från november till december och mellan december och januari har det dippat 26 procent. Läget verkar även vara så pass illa att fuskutvecklare har bestämt sig för att lägga ner utvecklingen av fusk till spelet på grund av lågt intresse. Tumnagel
43.6°
0
SpaceX visar upp Starship-ramp Ska användas för både uppskjutningar och landningar Elon Musk postade häromdagen en video på Twitter där den ramp som i framtiden ska användas för SpaceX farkost Starship visas upp. Det finns inte så mycket uppgifter om det jättelika tornet men Elon Musk kallar det själv för "launch and catch tower", något som jag antar betyder att rampen både ska användas för avfyrningar och landningar. SpaceX har tidigare uppget att man planerar att fånga upp Starships första raketsteg, det som går under namnet "Super Heavy", och det verkar som om tornet kommer att användas till det. SpaceX håller som bäst på att förbereda sig på att för första gången skjuta upp ett Starship monterat på på en Super Heavy-booster. Detta hoppas man ska kunna ske någon gång under nästa månad. Huruvida rampen som syns i videoklippet här ovanför då även kommer att användas när Super Heavy-boostern återvänder till jorden finns det än så länge inga uppgifter om. Då kommer dock inte Super Heavy att landa på rampen. Tumnagel
40.4°
0
KTH-företaget Porkchop skickar upp satellit till rymden idag Hakar på en av SpaceX Falcon 9-raketer dit Senare idag kommer SpaceX att skjuta upp ännu en Falcon 9-raket. Ombord på den kommer det bland annat finnas en satellit från det svenska företaget Porkchop. Porkchop är startat av de bägge KTH-studenterna Victor Gonzalez and Matija Milenovic. Företaget har utvecklat ett drivssytem för nano-satelliter som man nu planerar att testa i rymden. Nano-satelliter är väldigt små satelliter som ofta inte är mycket större en skokartong. Matija Milenovic säger om drivsystemet som Porkchop nu planerar att testa: "When you start making satellites smaller they become cheaper, but you often lose functionality. Propulsion systems take up a lot of space, so many nanosatellites completely lack the ability to navigate. This means that they cannot avoid collisions and it shortens their life span. That is the problem we want to solve." Sammanlagt kommer Falcon 9-raketen som skjuts upp idag rymdsätta 105 mindre satelliter som kommer från företag i 20 olika länder. Uppskjutningen är planerad att ske 16:25 svensk tid och ni kan kolla in en livesändning från det hela här nedanför. Tumnagel
40.9°
0
UltraRAM är lagring och RAM-minne på samma komponent Kanske dyker upp i framtidens datorer Forskare på brittiska Lancaster University har utvecklat något som man kallar för UltraRAM vilket kombinerar RAM-minne och lagringsminne på SSD-diskar på samma komponent. Med UltraRAM skulle datorer med andra ord kunna använda lagringsminne som RAM-minne och ta bort de begränsningar som ofta finns idag gällande datorers RAM-minne. Det ska dock nämnas att det tidigare har gjorts försök med liknande minnesteknik som dock aldrig tagit sig till marknaden. För att det hela ska bli accepterat som en ersättning till de lösningar som idag används i datorer och andra apparater krävs det att UltraRAM blir lika snabbt som dagens RAM-minnen samt att det prismässigt kan konkurrera med dagens lösningar. När eller om vi kommer att få se UltraRAM på marknaden nämns i dagsläget inte och inte heller vad en UltraRAM-lösning skulle kosta. Vill ni läsa mer om hur UltraRAM fungerar kan ni hoppa vidare för en sammanfattning hos Tom Hardware här eller kolla in hela utvecklingsrapporten på länken nedan. Tumnagel
43.5°
0
FIFA och COD var mest poppis på Playstation Store 2021 PS-spelare gillar fotboll och krig Hög kvalitet går ibland inte hand i hand med höga säljsiffror. Detta faktum blir extra tydlig när vi tar en titt på lite säljtopplistor som Sony nyligen levererat. Topplistorna visar vilka titlar som köpts och laddats ner mest på Playstation Store och som rubrik och underrubrik redan avslöjat är FIFA och Call of Duty poppis även i år. I Europa är det FIFA 22; Call of Duty: Vanguard och FIFA 21 som ligger på toppen, följt av Spider-Man: Miles MOrales och Battlefield 2042. Denna topplista gäller PS5 och PS4-toppen ser lite annorlunda ut. Mer specifikt är det FIFA 22, GTA V och Minecraft i toppen. Kikar vi på free-to-play-delen är det Fortnite, Rocket League och Call of Duty: Warzone som ligger på topp 3. Hela topplistan hittar ni via länken här nere till vänster. Tumnagel
35.4°
0
Detroit Auto Show blir av i år Återvänder i september Detroit Auto Show har nu nästan varit på paus i tre års tid, men i september ska man vara tillbaka igen lovar arrangörerna. Platsen är Huntington Place och datumen är 14-25 september. Rod Alberts som är executive director för Detroit Auto Dealers Association (DADA) säger följande: "We are proud to return to downtown Detroit and to work with Mayor Duggan and the city of Detroit again. Capitalizing on everything we’ve learned over the past two and a half years, we are uniquely positioned to bring a dynamic, engaging, experiential show to Detroit in 2022." Förutom bilutställningen i Detroit ska även Paris Motor Show göra comeback i år och det spektaklet hålls mellan 17-23 oktober. Tumnagel
38.3°
0
En miljon exemplar av Inscryption har sålts Förra årets stora snackis Inscryption släpptes i oktober och har blivit en rackarns stor snackis som hyllas av mer eller mindre alla som spelar det. Spridningen verkar funka rätt bra då spelet nu nått en miljon sålda exemplar. I Inscryption får vi ta kontroll över vloggaren Luke Carder som hittar en diskett som huserar kortspelet Inscryption. När spelet väl kickar igång inser Carder, och vi, att det hela inte handlar om ett simpelt kortspel och det hela blir rätt underligt. Vill ni lägga vantarna på Inscryption så har ni länk till spelet på Steam här nere till vänster. Tumnagel
38.3°
0
ACG pratar God of War till PC Tidigare PS4-exklusiva spelet kommer till PC i morgon God of War släpptes till PS4 i april 2018 och levererade en upplevelse så pass vass att spelet utnämndes som årets spel av många. I morgon är det äntligen dags för PC-spelare att lägga vantarna på titeln. Om ni är osäkra på om ni vill lira ett av världens bästa spel och behöver lyssna på någon som lirat så kan ni kika på videon ovan där ACG berättar om sina upplevelser med spelet. Kort sagt: Det är en väldigt bra portning av ett väldigt bra spel. Nedan har ni jämförelse mellan PS4-versionen på PS5 och PC-varianten samt mer gameplay från PC-versionen. Tumnagel
40.9°
0
Red Notice kommer få två uppföljare Kommer spelas in samtidigt Red Notice hade premiär i början av november och det verkar som att vi kommer få se mer av den skurkaktiga trion. Enligt källor till Deadline kommer vi inte bara få en uppföljare, utan tvenne. Källorna avslöjar även att Red Notice-uppföljarna kommer spelas in i samma veva, precis som Sagan om Ringen-trilogin. Ryan Reynolds, Dwayne "Stenen" Johnson och Gal Gadot lär reprisera sina roller i uppföljarna och även regissören Rawson Marshall Thurber väntas återkomma till uppföljarna. Enligt Deadline ska produktionen kicka igång ordentligt nästa år, vilket betyder att första uppföljaren lär dyka upp någon gång 2024. Tumnagel
32.6°
0
Hankook visar upp sitt luftfria däck, igen Forskar vidare inom området För åtta år sedan visade Hankook upp sitt luftfria däck i-Flex. På årets CES-mässa visade man upp det igen och meddelade att man inte har övergett tekniken. Precis som andra liknande däck kräver dessa minimalt med underhåll och ska vara väldigt svåra att sabba. Utformningen gör även att de tar upp stötar och ojämnheter bättre än traditionella däck vilket ska ge bättre stabilitet och en behagligare åktur. Däcket som Hankook nu visade upp är bara på tio tum och mäter 40 centimeter i diameter och har en bredd på 10,5 centimeter. Inget för stora suvar alltså utan mer lämpat för mindre fordon likt den på bilden här ovan. Hankook kommer forska vidare inom området och fortsätta att utveckla tekniken, men säger inte när och om detta kommer att nå marknaden. Tumnagel
49.0°
0
59 svenska app-bolag har fått support från Apple Har hjälpt dem komma ut i världen Apple har under en tid nu kört sitt App Store Foundations Program där man hjälper app-utvecklare som man tycker har potential att kliva upp ett steg. Man väljer helt enkelt ut appar och utvecklare och ger dem extra stöd så att de kan växa men också komma ut i världen. Det handlar så klart om tekniska saker, men man hjälper även till med att få fart på intäkter, hur man marknadsför sig och så kan man få hjälp med lokalisering så att man kan nå ut till nya länder och regioner. Och så har man ju kontakter som man verkar dela med sig av. Men man går inte in med pengar eller köper upp dem. – Programmet har gynnat vår lilla indiestudio och vårt skidspel Grand Mountain Adventure på många sätt, säger Sebastian Sehr, Toppluvas VD och medgrundare.”Det har hjälpt oss att skapa relationer inom skidindustrin, och den direkta tillgången till App Store-teamets expertis har verkligen varit till stor hjälp. En hel hög med svenska utvecklare har kommit med i programmet, som nu har 59 olika svenska app-utvecklare. En av dessa är som sagt Toppluva, en annan är Planta som bland annat har fått hjälp med att få ut appen till nya länder och man har nu 3,5 miljoner använder som tillsammans har lagt in 17 miljoner växer i deras app som hjälper till att få våra växter att trivas. Det är alltid roligt att se svenska bolag lyckas så vi hejar på och tycker att Apple bara skulle fokusera på svenskar. Och kanske några till... Tumnagel
46.8°
0
Wear OS anpassas för vänsterhänta Något som har efterfrågats länge Det ser ut som om de som vill ha att ha sina Wear OS-klockor på höger handled, något som vänsterhänta föredrar, snart kommer att kunna ha det. I en tråd på Googles utvecklarforum uppger en utvecklare av Wear OS att man nu har implementerat en funktion som gör att innehållet på skärmen kan roteras 180 grader om användaren föredrar att ha sin klocka på höger handled. Det här är en funktion som har efterfrågats i åtminstone fyra år skriver The Verge. På konkurrerande Apple Watch har det sedan länge varit möjligt att anpassa skärmen för dem som vill bära denna på höger handled. Google har än så länge inte officiellt bekräftat att Wear OS anpassats för vänsterhänta. Det finns heller inga uppgifter om när funktionen eventuellt släpps. För de som redan idag vill bära Wear OS-klockor på höger handled finns tredjeparts-appen Lefty vilken anpassar skärmen för detta. Tumnagel
40.7°
0
Tre nyheter från OLW Bland annat Sourcream & Onion för veganer Nytt år och nya lår? Eller snacks i soffan? OLW presenterar nu i alla fall tre nyheter och dessa är Cheez Doodles Deluxe Pecorino vilket innebär små ostbågar med pecorino romano-ost, Sourcream & Onion i en vegansk variant (Chili Tingle) och Linschips Hickory Mayo. Även de sistnämnda är helt veganska. Nyheterna lanseras i butik från och med nästa vecka. Tumnagel
122kg
0
Arbetet startat med en global standard kring mensskydd Sverige varit drivande i frågan Standarder är fina saker, det kan se som lite yxigt men det hjälper oss konsumenter att på ett enkelt sätt veta vad vi får. Många saker är standardiserade i världen, som kondomer och inkontinensskydd, och nu är det dags för mensskydd att bli standardiserat. Det är organisationen ISOs medlemsländer som har röstat för att skapa en ny grupp för standardiseringen och vi svenskar, genom organisationen SIS har varit drivande i frågan. SIS har också erbjudit sig att leda arbetet. – För de flesta kroppsnära produkter – som kondomer, spiraler och inkontinensskydd – har det sedan länge funnits internationella standarder för kvalitet och säkerhet. För mensskydd har det dröjt ända till nu att ens starta arbete på global nivå, säger Anna Sjögren, projektledare på SIS, och tillägger att begreppet ”mensskydd” innefattar engångsprodukter som tamponger och bindor men även flergångsprodukter så som menskoppar eller tvättbara bindor. 300 miljoner menstruerar varje dag, så detta är något som påverkar många dagligen. Det handlar inte bara om kvinnors hälsa utan att kvinnor runt om i världen ska kunna delta fullt ut i samhället. Tumnagel
67.3°
0
De första provkörningarna av nya Mercedes SL är här Sportigare än tidigare I oktober förra året presenterade Mercedes helt nya SL. Förutom att du numera bjuder på ett litet baksäte kommer modellen för första gången att erbjudas som laddhybrid. Nu har de första provkörningarna av bilen presenterats och några av dessa kan du se här. Tumnagel
38.5°
0
Det går fortfarande inte att köpa Final Fantasy XIV Serverstrulen fortsätter en månad senare Final Fantasy XIV-expansionen Endwalker släpptes för en månad sedan och i samband med releasen flockade spelare till MMO:t. Detta ledde till att servrarna svettades en aning och väntetiderna blev rätt långa för spelare som ville ta del av nyheterna. Läget blev så pass illa att Square Enix valde att sluta sälja spelet till nya spelare samt stänga av möjligheten att starta testkonton. Läget har blivit lite bättre sedan dess, men väntetiden under peaktimmarna ligger fortfarande på runt timmen. Det är fortfarande inte möjligt att starta nya konton, men det verkar som att det inom kort kommer bli möjligt att köpa startversionen eller starta testkonton igen. Specifikt när det kommer ske är dock oklart. Tumnagel
36.3°
0
Nigeria öppnar upp för twittrande igen Twitter har varit nedstängt i ett halvår i landet Nigerias regering har hävt blockeringen av Twitter i landet, en blockering som har hindrat nigerianer från att använda Twitter sedan i juni förra året. Twitter blockerades i landet två dagar efter att tjänsten raderat en tweet av landets president Muhammadu Buhari. I den nu raderade tweeten ansågs presidenten ha hotat delar av befolkningen i södra Nigeria efter att någon där genomfört en attack mot offentlig egendom. Enligt Nigerias regering har Twitter nu förbundit sig att följa landets lagar gällande sociala medier och betala skatt i landet. Runt 20 procent av Nigerias befolkning, cirka 40 miljoner människor, använde Twitter i landet innan blockeringen av tjänsten förra året. Tumnagel
38.6°
0
Nytt från Tommy Jeans och BAPE Blandar bägges stilar Idag presenterar Tommy Hilfiger det andra Tommy x AAPE BY *A BATHING APE-samarbetet som kommer att lanseras imorgon. I kollektionen hittar vi ytterkläder, vinteraccessoarer och samlarobjekt i form av skateboards. Man har kombinerat AAPEs streetwear med Tommy Jeans klassiska street-look. Tumnagel
40kg
0
OnePlus Buds Pro får multipoint-stöd med ny uppdatering Koppla lurarna till fler enheter Möjligheten att koppla hörlurar till flera enheter och sömlöst skifta mellan dessa vid behov är rackarns trevligt. Jabra var tidiga med att satsa på funktionen med sina Elite-lurar, men nu börjar allt fler hoppa på tåget. OnePlus Buds Pro som släpptes i höstas har nu fått en uppdatering som aktiverar multipoint-stöd i lurarna. Med multipoint, eller dual connection som OnePlus kallar funktionen, kan du koppla lurarna till två enheter samtidigt, vilket gör att du kan lyssna på musik på datorn och samtidigt ta emot samtal via telefonen. Uppdateringen har börjat dyka upp hos ett fåtal användare och fler kommer få tillgång till flådigheterna under de kommande dagarna. Tumnagel
41.6°
0
Noble presenterar lillebror till M600 - M500 Har turbomatad V6:a och manuell låda Den brittiska biltillverkaren Noble har lovat att presentera en ny modell ända sedan 2018 och nu är det dags. Men det handlar inte om något revolutionerande utan om ett småsyskon till numera klassiska M600. Den här heter M500 och här har man ersatt Volvo-V8:an med en dubbelturbomatad Ford-V6:a istället. Den är på 3,5 liter och ska bjuda på 550 hästar. Tillräckligt för att klara av 0-100 km/h på 3,6 sekunder och toppa 320 km/h. Till motorn kopplas en sexpetad manuell växellåda som driver bakhjulen. Saker som aktiv fjädring, låsningsfria bromsar och airbags finns inte utan här är det avskalat och enkelt som gäller. Bilen har i princip samma rörramskonstruktion som M600 och kaross i glasfiber för att hålla nere kostnaderna. De första leveranserna ska ske i sommar och frånpriset sägs börja omkring 150.000 pund vilket är 50.000 pund mindre än M600 kostar. Tumnagel
40.1°
0
Stalker 2 försenas till december Vi får vänta några månader till Efterlängtade Stalker 2: Heart of Chernobyl skulle egentligen släppas i april, men utvecklarna har nu meddelat att det behöver mer tid med spelet. Ungefär ett halvår mer. Nya släppdatumet är 8 december. Stalker 2: Heart of Chernobyl kommer släppas till PC och Xbox. Tumnagel
40.3°
0
Ordentlig trailer för The Legend of Vox Machina Critical Roles rollspelsserie En ordentlig trailer har släppts för The Legend of Vox Machina, vilket är en ny tecknad serie baserad på Critical Roles rollspelskampanj. I serien medverkar en drös kända röster som bland annat Laura Bailey, Ashley Johnson och Matthew Mercer samt en drös andra. The Legend of Vox Machina har premiär 28 januari på Amazon Prime Video. Tumnagel
46.6°
0
Exynos 2200 kommer presenteras vid sidan av S22 Samsung: There are no problems 11 januari skulle egentligen Samsung presentera nya Exynos 2200. Men dagen kom och gick och det blev aldrig någon show. Samsung sa aldrig något om saken, men har nu gett oss lite mer information om vad som egentligen händer. Mer specifikt har representant från Samsung berättat att systemkretsen kommer visas upp i samband med S22-showen. "We are planning to unveil the new application processor at the time of launching a new Samsung smartphone. There are no problems with the AP’s production and performance.” Det har spekulerats om hur arbetet egentligen går med Samsungs nya systemkrets, därav den sista meningen i citatet. Förhoppningsvis rullar allting på så fort som det kan, med tanke på omständigheterna, och vi kommer få en ordentligt trevlig systemkrets när den väl släpps. 8 februari ryktas bli datumet för S22-showen. Tumnagel
38.8°
0
onsdag 12 januari 2022 Forskare vill skicka björndjur till andra solsystem Skulle skjutas ut i rymden med laserkanoner Forskare på UC Santa Barbara har utvecklat ett koncept som föreslår att man ska skicka pyttesmå rymdskepp till andra solsystem. För att åstadkomma så skulle det krävas ett laserbaserat system vilket skulle ha möjlighet att få upp de så kallade "StarChip"-farkosterna i hastigheter motsvarande 20 - 30 procent av ljusets hastighet. Tanken är att dessa små rymdskepp skulle kunna registrera olika data och skicka tillbaka resultatet till jorden. Det föreslås även att man skulle kunna skicka de mikroskopiska men extremt tåliga björndjuren på interstellära resor med den här tekniken. Skulle man lyckats utveckla ett sådant här system så skulle man i teorin kunna få upp StarChips hastigheter på runt 161 miljoner km/h. Med de hastigheterna skulle det till exempel ta cirka 20 år att skicka rymdskeppen till vår grannstjärna Proxima Centauri. I sammanhanget ska nämnas att NASA:s Voyager-farkoster, de människotillverkade farkoster som tagit sig längst från jorden, har en hastighet på 56.000 km/h. Det har tagit Voyager-farkosterna över 40 år för att någorlunda nyligen lämna vårt eget solsystems heliosfär. Skulle de sätta kurs mot Proxima Centauri så skulle det ta dem över 80.000 år innan de nådde fram dit. Det nämns inget om när ett sådant här system skulle kunna börja utvecklas eller stå klart. Det nämns dock att det handlar om ett generations-projekt så det är väl tveksamt att något sådant här skulle kunna bli färdigt under vår livstid. Tumnagel
48.8°
0
Humankinds första DLC släpps 20 januari Cultures of Africa lägger till 6 nya kulturer Civilization-liknande Humankind kommer inom kort byggas ut med sin första expansion. Cultures of Africa heter den och kommer ge spelare tillgång till sex nya kulturer med nya unika fördelar samt fem nya under som går att bygga under spelets gång. Humankind: Cultures of Africa kommer bli tillgängligt överallt där Humankind finns tillgängligt och kommer kosta runt 90 kronor. Tumnagel
36.9°
0
Apple släpper liten uppdatering för iOS och iPadOS Version 15.2.1 För en månad sedan släpptes iOS 15.2, som bland annat fick manuellt makroläge, rapport om appintegritet, en flik för Affär i Apple TV-appen och möjligheten att utse kontakter för digitalt arv. Nu släpps en mindre uppdatering med en några buggfixar, nämligen iOS 15.2.1 och iPadOS 15.2.1. Enligt Apples information om uppdateringen så åtgärdar den ett problem som gör att meddelanden som skickas via en iCloud-länk inte laddas, den fixar även bugg med tredjeparts i CarPlay-appar där de inte svarar på inmatning. Tumnagel
37.3°
0
Solcellsladdad och eldriven camping-katamaran Från Sverige I Vaxholm, Stockholm, håller företaget Pol just nu på att bygga en solcellsladdad och eldriven camping-katamaran. Den kallar man för Pol Lux och den är ritad av det svenska designföretaget Above. Båten mäter 7,8 meter på längden, 2,5 på bredden, har plats för upp till åtta stycken personer och har en toppfart på tolv knop. På bara solkraft ska man kunna glida fram i fyra knop. Målet är att sjösätta den färdiga produkten i april eller maj. Tumnagel
46.9°
0
Det såldes 341 miljoner datorer förra året Bästa året sedan 2012 Det är lätt att tro att försäljningen av datorer kanske påverkats negativt av halvledarbristen under 2021, men så verkar inte vara fallet. Faktiskt ökade försäljningen med 15 procent från året innan, och 27 procent jämfört med 2019. Totalt ska det enligt Canalys ha sålts 341 miljoner enheter. Under årets sista kvartal ökade dock försäljningen med endast 1 procent, jämfört med året innan. 2021 ska ha varit bästa året för försäljningen av datorer sedan 2012. De tre vinnarna bland datortillverkarna under förra året ska ha varit Apple, Lenovo, HP och Dell. Apple ska ha sett största tillväxten, på hela 28,3 procent, Acer hade näst största på 21,8 procent sedan 2020. Tumnagel
39.0°
0
Alphabet ryktas knoppa av kvantteknik till eget företag Kommer Sandbox@Alphabet bli framtidens kvantföretag? Business Insider uppger att Alphabet planerar att starta ett företag som inriktar sig på teknik för utveckling av kvantdatorer, en typ av datorer som tros kunna åstadkomma storverk i framtiden. Enligt Business Insiders uppgifter så kommer Alphabets kvant-division Sandbox@Alphabet snart att knoppas av till ett företag. Sandbox var något som Alphabet drog igång i början av 2020 och de sägs arbeta nära Alphabets experimentavdelning X, den avdelning som tidigare gick under namnet Google X. Sandbox ska vara fristående från Googles Quantum Artificial Intelligence-division. Exakt vad Sandbox pysslar med finns det inte så mycket uppgifter om. Alphabets dotterföretag Google pysslar även de med utveckling av kvantdator-teknik. Där har man bland annat, enligt egna uppgifter, både uppnått så kallad "Quantum supremacy" såväl som skapat så kallade tidskristaller. Det kan ni läsa lite mer om i de inlänkade artiklarna nedan. Det har varit en hel del snack om kvantdatorer de senaste åren. De första riktigt användbara kvantdatorerna tros dock dyka upp först i slutet av det här årtiondet. Om de gör det så kommer de initialt främst att vara användbara inom områden där det krävs enormt komplicerade beräkningar. Singularity Hub har skrivit lite mer om inom vilka områden man först tror att kvantdatorer kommer att användas vilket ni kan läsa mer om här om intresse finnes. Tumnagel
39.8°
0
Maserati återvänder till motorsporten Kommer börja tävla i Formel E 2023 Maserati har nu meddelat att de återvänder till enpersons-racing för första gången på över 60 år. Det handlar om den eldrivna racingserien Formel E som tillverkaren kommer börja tävla i 2023. Det här blir det första italienska märket att tävla i sporten och det andra under Stellantis vid sidan av DS Automobiles. Det här draget kommer givetvis eftersom Maseratis framtid är eldriven och med detta vill man visa att man är med på tåget. Helt eldrivna versioner av de kommande modellerna är på väg och mycket teknik börjar i motorsporten för att sedan spilla över till produktionsbilar, vilket såklart är något man vill utnyttja. Tumnagel
44.7°
0
Trailer för Destiny 2: The Witch Queen Grönt är skönt Destiny 2: The Witch Queen kommer släppas 22 februari och spelare kommer få tillgång till det sprillans nya området Savathûn’s Throne World och nu har en ordentlig trailer släppts som visar upp nya världen. I det nya området får vi slåss mot Savathûns undersåtar Lucent Brood, vilket är Hive med en skvätt Light-förmågor, som de kommer kunna skjuta på med de nya vapnen vi kommer få bygga själva i samband med expansionssläppet. Tumnagel
38.3°
0
Trailer för KIMI Kommer till HBO Max Här har vi trailern för filmen "KIMI", regisserad av Steven Sodenbergh (Oceanx27s Eleven, Contagion). I filmen följer vi huvudkaraktären som tror sig ha hört ett brott, som blivit inspelat av den smarta högtalaren Kimi. Huvudkaraktären spelas av Zoë Kravitz. KIMI kommer att finnas tillgänglig på HBO Max från 10 februari. Tumnagel
38.4°
0
Citroën lyfter C5 Aircross Får nya strålkastare och nytt infotainmentsystem Det har blivit dags för Citroën att rulla ut en ansiktslyftning av modellen C5 Aircross. Det man ser direkt är den nya fronten som fått andra strålkastare, trendriktiga LED-lister i grillen, ny sportigare stötfångare och större luftintag. Annat som sticker ut är svarta backspeglar och nya 18-tumsfälgar. Baken har också fått nya lampor. Insidan hämtar mycket inspiration från modellen C5 X och här hittar vi även ett nytt infotainmentsystem med en fristående skärm på tio tum. Vidare har luftutsläppen i mitten blivit mer slimmade och mittkonsolen har städats upp lite grann. Bilen får även nya stolar med mer stoppning och massagefunktion. Precis som tidigare kan man få C5 Aircross med diesel, bensin eller som laddhybrid. Kommer till återförsäljare i sommar men några prisuppgifter har vi tyvärr inte än. Tumnagel
37.5°
0
Canons skrivare känner inte igen Canons egna bläckpatroner På grund av att det saknas chip Även Canon verkar ha fått lite problem på grund av den globala chipbristen som plågar elektroniktillverkare runt om i världen. TechDirt rapporterar att Canon inte längre kan förse sina egna bläckpatroner med identifikations-chip, något som gjort att Canons skrivare tror att bläckpatronerna är piratkopior av Canons egna bläckpatroner. På grund av det har Canon fått gå ut till påverkade kunder och instruera dem om att helt enkelt strunta i varningarna om att skrivaren inte känner igen bläckpatronen som satts in i skrivaren. Canon skriver på en supportsida på sin webbplats om det uppstådda problemet: "Due to the ongoing global shortage of semiconductor components, Canon is currently experiencing challenges in procuring specific electronic components that are used in our consumable products for our multifunction printers (MFP). These components perform such functions as detecting remaining toner levels." Ni hittar en lista på vilka skrivare som påverkas av Canon "chip-problem" på länken här nedanför. Tumnagel
48.0°
0
Escobar Inc lanserar kryptovaluta Escobar Cash ska även ska gå att använda som fysiskt betalmedel Escobar Inc, företaget som ägs av familjen till den gamle knarkbaronen Pablo Escobar, lanserar nu kryptovalutan Escobar Cash (ECH). Escobar Cash baseras på kryptoprotokollet Ripple men ska även gå att få levererat i fysisk form enligt Escobar Inc. Det skulle göra att valutan skulle gå att använda precis som kontanter i butiker som accepterar valutan, något som antagligen få butiker kommer att göra. I videoklippet nedan kan ni lyssna på när Escobars Incs svenske vd Olof Gustafsson snackar lite mer om hur Escobar Cash är tänkt att fungera. Tumnagel
-12.9°
0
Här är trailern för filmen X Ny skräckfilm Ovan ser vi trailern för A24-filmen "X", som handlar om ett gäng som spenderar tid på en gård, där allt inte verkar stå riktigt rätt till. Medverkar i filmen gör bland annat Mia Goth, Jenna Ortega, Martin Henderson, Brittany Snow och Scott Mescudi. Regissör är Ti West. Filmen har premiär 18 mars. Tumnagel
37.2°
0
Nya patentritningar visar sportig Mazda med wankelmotor Kan RX-9 kanske äntligen bli av? Nya patentritningar får ryktena kring ny Mazda med wankelmotor att snurra runt igen. 2015 visade man konceptbilen RX-Vision men sen sa man att den inte skulle bli av. Men ska den det nu ändå kanske? En sportbil med hybridprylar och wankelmaskin som kanske får namnet RX-9 - det kanske vore något det. Ritningarna visar en motor med tre stycken rotorskivor och i änden av dessa sitter en liten elmotor. Det finns även en elmotor till varje framhjul, om detta innebär att bilen är fyrhjulsdriven är lite oklart. Om det någonsin kommer att bli verklighet av detta återstår i vanlig ordning att se. Tumnagel
42.6°
0
Nuro visar upp ny version av sin självkörande bil Den lilla robotbilen har nu försetts med en extern airbag Nuro har visat upp en ny version av sin självkörande leveransbil vilken bland annat försetts med en extern airbag. Den externa airbagen, som ni kan kolla in på bilden här nedanför, är avsedd att skydda gångtrafikanter i händelse att det skulle uppstå en kollision mellan en sådan och den självkörande bilen. Den nya versionen av Nuro har dubbelt så stort lastutrymme som sin föregångare och även möjlighet att förvara kylda varor. När Nuro planerar att släppa den nya versionen av sin självkörande leveransbil på marknaden har man än så länge inte uppgett. I videoklippet nedan kan ni kolla in lite mer av den nya Nuron samt höra Nuros grundare och vd Jiajun Zhu snacka lite mer om den. Tumnagel
38.2°
0
Bugatti släpper nytt eldrivet fordon En sparkcykel Som ni säkert redan vet så är biltillverkaren Bugatti numera under Rimacs styre och det kan bara innebära en sak inför framtiden - elektrifiering. Nu får vi ta del av ett nytt eldrivet fordon från Bugatti men det handlar inte om en bil, och heller inget som Rimac är inblandade i. Istället har vi här en eldriven sparkcykel tillverkad av det amerikanska företaget Bytech, som Bugatti sedan har prytt med sin logga. Manicken väger in på 16 kilo, har en elmotor på 700 watt som ger 0,9 hästar och kan i Sport Mode toppa 30 km/h. Det finns även ett City-läge och ett Economy-läge. I det sistnämnda ska räckvidden på en laddning ligga på 3,5 mil. Förutom den läckra blåa lacken (finns i svart eller silver också) som ska föra tankarna till Chiron har sparkcykeln en fräsig baklampa som projicerar EB-loggan i backen när du kör. Vad man får betala för att få susa fram på en sådan här framgår tyvärr inte just nu. Tumnagel
26.1°
0
Robotar tar över sysslor på kinesiska restauranger Kolla in hur det kan se ut här Robotar sägs bli allt vanligare i den kinesiska servicesektorn och har börjat dyka upp på både restauranger och caféer. I inslaget ovan kan ni bland annat kolla in hur robotar har ersatt en del av den mänskliga personalen på en nudel-restaurang i Shanghai. På restaurangen är det en industrirobot som tillagar nudlarna medan människor fortfarande tar emot beställningar. Roboten sägs kunna göra 500 - 800 portioner nudlar om dagen och priset för dessa ligger på motsvarande cirka 30 kronor. I inslaget visas även hur en robot används som en barista på ett café. De som driver restaurangen och caféet med robotar anser att robotarna är bättre på att leverera mat och kaffe av likvärdig kvalitet än vad människor är. Robotarna anses även mer hygieniska och är även billigare att köpa in än vad det är att anställa människor på lång sikt. Man uppger dock att i dagsläget är människor bättre på att kommunicera med kunderna och därför finns det än så länge även mänsklig personal på deras serveringar. Tumnagel
37.6°
0
Astronomer har hittat en ovalformad planet WASP-103b ser ut som en rugbyboll Den europeiska rymdmyndigheten ESA uppger att deras rymdteleskop CHEOPS har observerat en exoplanet som är formad som en rugby-boll, något som inte direkt hör till vanligheterna. Planeten kallas för WASP-103b och kretsar runt stjärnan WASP-103 som ligger cirka 1530 ljusår från jorden. Planeten observerades redan 2014 men med ny data från CHEOPS, som rymdsattes 2019, har astronomer nu även kunnat se att planeten inte är klotformad. Planetens ovanliga form förklaras med att den antagligen påverkas av sin stjärna på liknande sätt som tidvatten här på jorden påverkas av månens gravitation. ESA skriver: "We experience tides in the oceans of Earth mainly due to the Moon tugging slightly on our planet as it orbits us. The Sun also has a small but significant effect on tides, however it is too far from Earth to cause major deformations of our planet. The same cannot be said for WASP-103b, a planet almost twice the size of Jupiter with 1.5 times its mass, orbiting its host star in less than a day. Astronomers have suspected that such a close proximity would cause monumental tides, but up until now they haven’t been able to measure them." WASP-103b är inte den första exoplaneten med ovanlig form som upptäckts. 2019 upptäckte man planeten WASP-121b som ligger cirka 880 ljusår från jorden. Även den tros har formen av en rubgy-boll och det antas bero på samma orsaker som det som gäller för WASP-103b. Tumnagel
41.7°
0
Estonia-filmare utses till Årets Förvillare Delar utmärkelsen med juryn för Stora Journalistpriset Vetenskap och Folkbildning (VoF), föreningen för kritiskt tänkande och mot pseudovetenskap, har ännu en gång utsett Årets Folkbildare och Årets Förvillare. Årets Förvillare 2021, en utmärkelse som går till någon som frivilligt eller av grov oaktsamhet, bidragit till att skapa förvirring och oklarhet om vetenskapens metoder och resultat, delas mellan dokumentärfilmare Henrik Evertsson och jury för Stora Journalistpriset. Henrik Evertsson får utmärkelsen för att han med sin dokumentär om förlisningen av Estonia enligt FoV "har med konspirationsteoretiska argument och knep närt ett ifrågasättande av den officiella förklaringen till ett av vårt lands största tragedier. " Juryn till Stora Journalistpriset delar priset med Evertsson efter det belönat hans dokumentär Estonia – Fyndet som ändrar allt med Stora Journalistpriset. FoV anser att juryn brustit anmärkningsvärt i källkritik då man belönat filmen med priset. Årets Folkbildare 2021, en utmärkelse som går till någon som bidragit till det mödosamma och långsiktiga arbetet med att göra vetenskapens metoder och resultat kända för en större allmänhet, delas mellan Maria Ahlsén och Jessica Norrbom, samt Jacob Gudiol. Ahlsén och Norrbom anses vara Årets Folkbildare för sitt arbete med boken och podcasten Frisk utan flum. Gudiol får utmärkelsen för hans mångåriga insats att via bloggar, podcasts och debatterande i sociala medier att utbilda allmänheten i frågor om träningslära. Tumnagel
60.8°
0
Microsoft skrotar Forza Street Lika bra det Microsoft visade upp Forza-avstickaren Forza Street för ett par år sedan. PC-releasen skedde under våren 2019 och året efter släpptes spelet till mobiler. Forza Street erbjuder en simplare Forza-upplevelse där spelare kunde ta del av diverse korta race för att låsa upp bilar och uppgradera dessa. Precis som vanligt när det ofta kommer till mobilspel så var spelet nedlusat av mikrotransaktioner av olika slag, vilket spelet har fått rätt mycket kritik för. Spelet blev aldrig någon större hit och nu har Microsoft bestämt sig för att dra i nödbromsen. Specifikt när spelet kommer läggas ner är oklart, men det kommer ske någon gång i vår. Tills dess kommer priser på allt som går att köpa i spelet sänkas ordentligt, väntetiden för att racea kortas avsevärt och ny bil har lagts till. Utöver detta har köp med riktiga pengar plockats bort och köp som gjorts de senaste 30 dagarna kommer ges tillbaka automatiskt. Så vill man lira ett spel där fokus faktiskt ligger på spelande så verkar Forza Street vara rätt värt att lira nu. Tumnagel
38.5°
0
Ny meny och bättre mörkt läge! Vi bygger vidare Hoppas att ni inte tröttnat på att prata om Feber på Feber, för här kommer en ny post om nyheter på siten. Nu har vi gjort om menyn igen. Men hallå, tänker ni, det gjorde ni ju för bara några veckor sedan! Det är alldeles korrekt, men det gjorde att vi fick blodad tand och fixade lite fler saker. Skillnaderna är inte gigantiska på dator, men på mobilen har saker och ting flyttat på sig. Klickar man sig in på menyn som fälls ut så hittar man dock lite nyheter och den skarpsynta saknar en sak. Här hittar ni nu länkar till våra sociala medier och framförallt en knapp för att snabbt och enkelt slå på och av mörkt läge. Detta mörka läge är också omgjort och jag tycker att det är betydligt bättre än tidigare, då det var någon form av mörkgrått läge. Nu är det istället svart som natten. Saknas gör inställningsknappen. Jag har bestämt mig för att alla får rätta sig i ledet och får 20 artiklar i stöten innan Nästa sida-länken dyker upp. Vi skriver runt 40 saker om dagen så läser man allt och gör det en gång om dagen så behöver man klicka en gång och en inställning gör livet lättare för oss. Mörkt läge hittar man som sagt numera i menyn och dit kommer även funktionen där man kan dölja vissa kategorier. Den återkommer inom kort! På mobilen har vi bytt plats på saker och ting så att man lättare ska komma åt tumnaglar, dagens artiklar, tjock och sånt. I undermenyn hittar man saker man gör sällan, det vill säga loggar in på premium. Det var väl allt för i dag, som vanligt så får ni gärna berätta vad ni tycker bland kommentarerna! Och tack för all feedback som vi fått hittills, det är ovärderligt även om vi inte kan leverera allt till alla direkt! Tumnagel
47.8°
0
Porsche hoppar av Artemis-projektet Tycker det fokuserar för mycket på självkörning Hösten 2020 började Volkswagen-gruppen att snacka om Project Artemis. En självkörande elbil som skulle utvecklas av Audi och Porsche tillsammans. Målet var att den skulle lanseras 2024. Nu väljer dock Porsche att hoppa av projektet och istället utveckla en egen bil. De tycker helt enkelt att en bil ska köras så mycket det går själv och att Artemis kommer innebära något som man bara blir körd i. Avhoppet resulterar i att Porsche nu måste betala miljardbelopp i kompensation till Volkswagen för att kompensera för det produktionsbortfall som kommer inträffa i fabriken i Hannover. Pengar som Volkswagen tydligen kommer att använda till en camping-version av ID.Buzz. Elbilen som Porsche nu kommer att lägga krutet på går än så länge under namnet K1 och den ska baseras på PPE-plattformen. Lansering ska ske någon gång 2026. Tumnagel
39.8°
0
Spotify stänger ner en av sina podcast-studios Börjar det hacka i podcast-maskineriet? The Verge uppger att Spotify stänger ner av sina studios avsedda för att producera podcasts. Det ska handla om den studio som kallas för Studio 4 men som även gått under namnet Spotify Studios. The Verge har fått uppgifterna om nedläggningen från en av de anställda på podcast-studion. Spotify har dock inte kommenterat nedläggningen officiellt än så länge. Spotify har de senaste åren satsat hårt på att ta en tätposition på podcast-marknaden men Studio 4 sägs inte stå bakom några av de mer kända podcasts som Spotify satsar på. Uppgifterna om nedläggningen av en av Spotifys podcast-studios kommer samtidigt som det verkar bli allt svårare för nya podcasts att hitta en publik. Bloomberg News skriver i en krönika att podcast-industrin inte släppt någon podcast på senare år som kunnat visa upp liknande publiksiffror som en del äldre podcasts har. På den amerikanska marknaden är medelåldern på de podcasts som ligger på topp-tio-listan sju år. Ni kan läsa mer om podcast-marknaden i allmänhet och den amerikanska podcast-marknaden i synnerhet hos Bloomberg här. Tumnagel
41.3°
0
Trailer för Studio 666 Foo Fighthers har gjort en skräckkomedi Rockbandet Foo Fighters släpper snart filmen Studio 666 och här kommer en trailer för den. Filmen handlar om när bandet ska spela in sitt tionde album och förlägger inspelningen av det till ett hus med en skräckfylld historia. Foo Fighters frontman Dave Grohl har tidigare haft mindre roller i filmer som Bill and Ted Face the Music, Tenacious D in the Pick of Destiny och The Muppets. I Studio 666 får han dock spela huvudrollen tillsammans med sina bandkamrater Taylor Hawkins, Nate Mendel, Pat Smear, Chris Shiflett och Rami Jaffee. Studio 666 går upp på amerikanska biografer 25 februari. Hur och när vi eventuellt kan få se filmen här i Sverige finns det än så länge inga uppgifter om. Ni hittar trailern för Studio 666 här nedanför. Tumnagel
47.9°
0
Nu kan ni kika på Eternals på Disney+ Om ni vill, förstås Idag är det onsdag och det betyder att i ett parallellt universum där Covid inte existerade firas det lillördag. I stället får vi sitta hemma och glo på filmer och serier på de olika streamingtjänsterna vi prenumererar på. Idag släpps Eternals på Disney+ och länk till den har ni här nere till vänster. I Eternals får vi följa ett gäng odödliga och kraftfulla individer som hängt på Jorden rätt länge för att sparka Deviant-rumpa och inte mycket mer. Tumnagel
39.6°
0
Sony förlänger livslängden på PS4 Ytterligare en miljon konsoler kommer produceras i år Sony hade egentligen planerat att sluta tillverka Playstation 4 i slutet av förra året, men på grund av att det fortfarande är svårt att hinna med efterfrågan av Playstation 5 verkar Sony ha skrotat dessa planer. Enligt Bloomberg ska Sony hålla PS4 vid liv ett tag till genom att producera ytterligare en miljon enheter under årets gång. Förhoppningsvis kommer detta stilla hungern en aning för folk som vill kasta sig in i Playstation-sfären. Som känt kommer spel som Horizon Forbidden West och God of War Ragnarök släppas på PS4 och PS5 samtidigt, så folk som verkligen vill lira dessa spel och inte äger den nya konsolen kommer i stället kunna lägga vantarna på PS4. Tumnagel
39.1°
0
NordicTrack släpper röststyrda hantlar Säg till dina hantlar vad du vill att de ska väga Träningsföretaget NordicTrack släpper nu hantlarna "iSelect Adjustable Dumbbells" som har stöd för Amazons smarta assistent Alexa. Det innebär att användaren med hjälp av sin röst kan justera vikten på hantlarna. Det kommer att bli möjligt för användaren att ställa in hantlarnas vikt från cirka 2,2 kilo upp till lite över 22 kilo. Detta går att göra med den inbyggda röststyrningen eller manuellt via det reglage som syns på bilden här nedanför. Stället där hantlarna förvaras har även plats för en tablet om användaren vill följa ett träningsprogram via en sådan. NordicTrack iSelect Adjustable Dumbbells släpps i USA nästa vecka och kommer där att kosta 429 dollar. Tumnagel
25.9°
0
Ny gin från Hernö Fatlagrade Slow Sloe Gin Den 25 januari släpper Hernö nyheten Slow Sloe Gin. Det är en kombination av deras Sloe Gin och Juniper Cask Gin som lagrats totalt i åtta månader. Ska dofta enträ, enbär och fruktiga slånbär och smaka fruktigt med intensiva toner av enbär och färskt enträ. Magnus Ernstsson som är smakexpert och destillatör på Hernö Gin säger följande: "Jag ville se vad som händer om man lagrar vårt Hernö Sloe Gin på fat som använts för att lagra Hernö Juniper Cask Gin. Sagt och gjort, hos oss är vägen från idé till handling aldrig lång, så en stund senare stod vi där i destilleriet med ett gäng enfat fyllda med vårt Sloe Gin. Hernö Sloe Gin är resultatet av en process där vårt gin mognar i fyra månader tillsammans med ekologiska slånbär. Efter ytterligare fyra månader på våra 39,25 liters enfat tar vi Hernö Slow Sloe Gin till perfektion genom att söta ginet lite lätt." Flaskan som rymmer 500 milliliter släpps i en upplaga om 1066 stycken och varje har en prislapp på 810 kronor. Tumnagel
129kg
0
192 stycken personer omkom i vägtrafiken förra året Första gången siffran är under 200 Transportstyrelsen delar nu med sig av statistik för antalet omkomna i vägtrafik och spårtrafik 2021. Målet är ju 0 personer såklart, men en minskning är alltid ett steg på vägen. Totalt var det 192 stycken personer som omkom på de svenska vägarna 2021 vilket är tolv färre än 2020. Detta är första gången som antalet omkomna är färre än 200. Av de som fick sätta livet till var 113 stycken bilister och av dessa färdades 96 stycken i personbil, resterande i lastbil eller buss. Den vanligaste olyckstypen bland bilister är mötesolyckor och därefter singelolyckor. Förra året omkom även 25 stycken motorcyklister vilket är en minskning med tre stycken personer. 20 stycken cyklister omkom och det är samma siffra som för 2020. 23 stycken fotgängare omkom efter att ha blivit påkörda av motorfordon. Tittar man på statistiken för spårtrafiken omkom 94 stycken personer förra året. Det är tyvärr en ökning jämfört med 2020 då 85 stycken personer miste livet. Av de 94 så omkom 89 stycken personer på järnväg och fyra personer i tunnelbana. En person omkom i spårvägsolycka. Majoriteten av dödsfallen inom spårtrafik är tragiskt nog självmord. Ingen passagerare på tåg har omkommit sedan 2010. Tumnagel
63.7°
0
Google skärper regler för annonsering inför det svenska valet För att motverkar desinformation I år är det val i Sverige. I samband med det kommer Google att införa en del åtgärder för att motverka att desinformation sprids via deras plattformar rapporterar TT. Google kommer inför det svenska valet bland annat att stärka regelverket för politisk annonsering. Det innebär att annonsörer måste registrera sig och att de enbart kan rikta sina annonser utifrån kriterierna åldersgrupp, kön och postnummerområde. Det kommer även att finnas en databas där det kommer att framgå vem som står bakom specifika annonser, vad de betalat för det och till vilka målgrupper annonsen har riktat sig. Förutom att skärpa reglerna kring politisk annonsering kommer Google även att inrätta ett särskilt valteam med medarbetare från Googles svenska kontor och internationella experter från Google. Dessa kommer att finnas tillgängliga för myndigheter, politiker och journalister som vill ha direktkontakt med Google. Vidare kommer politiska partier att erbjudas utbildningar i säkerhetsfrågor och mediehus kommer att erbjudas stöd för att stärka arbetet mot bland annat överbelastningsattacker. Tumnagel
65.2°
0
Lego skjuter upp Overwatch 2-byggsatser Verkar vilja se över samarbetet med Activision Blizzard Lego har sedan en tid tillbaka samarbetat med Activision Blizzard och släppt en och annan byggsats baserad på Overwatch. Det senaste året har det blivit känt att Activision Blizzard inte riktigt håller på med barnvänlig verksamhet internt och detta har nu lett till att Lego fått lite kalla fötter gällande samarbetet. Lego har nu meddelat att de kommer skjuta upp släppet av Overwatch 2-baserade byggsatser medan de granskar samarbetet med speljätten. I ett uttalande säger talesperson från Lego detta till The Verge: We are currently reviewing our partnership with Activision Blizzard given concerns about the progress being made to address continuing allegations regarding workplace culture, especially the treatment of female colleagues and creating a diverse and inclusive environment. While we complete the review we will pause the release of a LEGO Overwatch 2 product which was due to go on sale on February 1, 2022. Så ni som sett fram emot att lägga vantarna på Overwatch 2-Lego om några veckor får vänta lite till. Tumnagel
45.1°
0
Assassin's Creed: The Ezio Collection på ingång till Switch Lönnmörda överallt 17 februari Assassinx27s Creed-spelen med Ezio Auditore da Firenze anses vara bland de bästa i serien och inom kort kommer de tre titlarna bli tillgängliga på Nintendos hybridkonsol Switch. Ubisoft har släppt en trailer för Assassinx27s Creed: The Ezio Collection där vi får se spelet rulla på Switch samt att vi kommer få spela spelen från 17 februari. Assassinx27s Creed: The Ezio Collection ger spelare tillgång till Assassin’s Creed II, Assassin’s Creed Brotherhood, Assassin’s Creed Revelations och alla singleplayertillägg till spelen. Samt kortfilmerna Assassinx27s Creed Lineage och Assassin’s Creed Embers. Tumnagel
40.0°
0
Rykte Mercedes slutar sälja kombi-modeller 2030 Måste kapa lite kostnader Nu kommer rykten som säger att Mercedes kommer att sluta sälja kombi-modeller om åtta år. Det sägs att de inte tror på denna typ av modell och att suvar är the way to go istället. 2025 kommer CLA Shooting Brake att försvinna från utbudet och ingen ersättare finns i sikte. E-Klass kommer fortsätta säljas som kombi men 2030 är det dags för en ny och den blir då utan detta alternativ. Förutom efterfrågan handlar det om att kapa kostnader, och eftersom Mercedes investerar kraftigt i elbilsutvecklingen måste något stryka på foten och det sägs då bli kombi-modellerna. Tumnagel
-2.0°
0
Elkunder kan få upp till 6000 kronor i kompensation För de som haft förbrukning på över 2000 kWh per månad Idag höll finansminister Mikael Damberg och digitaliseringsminister Khashayar Farmanbar pressträff angående de höga elpriserna. Där presenterade man ett förslag att sex miljarder kronor i stöd ska kompensera de 1,8 miljoner hushåll som fått riktigt tråkig elräkning den senaste tiden. Detta ska gälla den som bor i villa eller småhus, som värmer sitt hus med el och som haft en förbrukning på över 2000 kWh per månad under december, nu i januari och i februari. Man ska då kunna få som mest 6000 kronor i kompensation - 2000 kronor per månad. Förslaget ska nu diskuteras med elbolagen och det är oklart när och om det hela klubbas igenom. Dela gärna med er av er förbrukning, uppvärmningsmetod och kostnad bland kommentarerna. Tumnagel
10.8°
0
Nästa sida + Per månad 39 kr Betala löpande per månad. Ingen bindningstid. Starta prenumeration Per år 299 kr Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid. Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig. Starta gratis provperiod Engångsköp 349 kr Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish. Köp utan prenumeration