m

300 hästar i nya Audi S3
0-100 km/h på 5.1 sekunder

300 hästar i nya Audi S3
Bil / Audi

Audi verkar vara på hugget för redan dagen efter femdörrars-versionen av nya A3 dundrar de ut en säkert efterlängtad nyhet, nya S3. Den sportiga lilla rackaren är starkare än någonsin och förbättrad på alla möjliga vis.

Motorn som är en fyrcylindrig bensinare på 2.0 liter är helt ny från grunden. Den utvecklar 300 hästar och har ett vrid på 380 Nm. Dubbelkopplingslådan S-tronic (tillval) tar bilen från stillastående till 100 km/h på 5.1 sekunder (5.4 för manuell) och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Med automatlådan ska förbrukningen ligga på 0.69 liter per mil (0.7 manuell) och utsläppet på 159 gram (162). Bilen driver självklart på alla fyra hjulen som tidigare. Precis som i andra nya S-modeller förstärks motorljudet via ett elektroniskt ljudställdon. I avgasröret sitter det dock en klaff som öppnar vid vissa varvtal så vi får väl hoppas att den kan överrösta det elektroniska ljudet, som i mina öron i tidigare Audi-bilar låtit för fejkat.

S står för sportigare köregenskaper och förutom den mustiga motorn har även chassiet justerats för att stämma bra överens med resten av bilen. Den sitter 25 millimeter närmare marken än vanliga A3 och har sportigare fjädrar och dämpare. Däcken är också de fetare och mäter 225/40 på 18-tummare. Innanför dessa sitter biffigare bromsar, 340 millimeter hålborrade skivor fram, som kläms åt av ett svartlackerat ok med S3-logga på. Tjänstevikten har tack vare lättviktskonstruktionen "Audi ultra" sänkts med 60 kilo och ligger numera på 1 395 kilo. Som standard får nu även lilla S3 "Audi drive select" där man kan ställa in hur bilen ska bete sig. "Dynamic" är det sportigaste läget men man kan även här gå in och ställa in saker manuellt.

Bilen kommer till Sverige i februari nästa år och priserna börjar på 376 500 kronor. Allt om nya S3 kan du läsa om i pressmeddelandet under "Läs mer".

Premiär för nya Audi S3

Ny 2.0 TFSI med turboladdning och direktinsprutning
Maximal kraft, minimal förbrukning: 300 hk och 380 Nm, men endast 6,9 liter per 100 km
0-100 km/h på 5,1 sekunder.

2.0 TFSI-motorn i tredje generationens Audi S3 är nyutvecklad från grunden. Det enda den har gemensamt med sin föregångare (som utsetts till ”Engine of the Year” fem gånger i rad 2005 till 2009) är cylindervolymen på 1 984 cc. Den fyrcylindriga motorn levererar ett konstant vridmoment på 380 Nm mellan 1 800-5 500 v/min. Uteffekten vid 5 500 v/min anges till 300 hk, och varvräknaren visar rött vid 6 800 v/min.

Utrustad med S tronic går accelerationen från 0 till 100 km/h på 5,1 sekunder i (5,4 sekunder med manuell växellåda). Topphastigheten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Utrustad med S tronic drar S3 i snitt endast 6,9 liter bensin per 100 km och med manuell växellåda 7,0 liter (vilket är en sänkning med 1,5 liter/100 km jämfört med den förra versionen). Detta motsvarar ett CO2-utsläpp på 159 (162) gram per kilometer.

Den kraftfulla fyrcylindriga motorn är försedd med dubbla balansaxlar som roterar dubbelt så snabbt som vevaxeln, för en enastående jämn gång. Ljudet är sportigt och riktigt maffigt. Ett elektromekaniskt ljudställdon vid torpedväggen väcker motorljudet till liv i kupén. I avgassystemet sitter det dessutom en ljudklaff som öppnar vid vissa motorvarvtal för att ge S3 ett riktigt fylligt ljud.

En nyhet är också den tillagda indirekta insprutningen. Denna kompletterar FSI-direktinsprutningen av bensinen då motorn går på dellast – allt för att sänka förbrukningen och utsläppen. FSI-insprutningen, som har ett tryck på upp till 200 bar, används vid start och högre belastning på motorn.

På avgassidan varierar Audi valve lift system ventillyften i 2 steg, kamaxeln på inloppssidan kan steglöst justeras 30 grader av vevaxelvinkeln, 60 graders justering är möjlig på avgassidan. Kompressionsförhållandet ligger på 9,3:1 – ovanligt högt för en turboladdad motor.

Grenröret sitter integrerat i topplocket och är vätskekylt. Denna lösning sänker temperaturen på avgaserna och kortar uppvärmningstiden vid kallstart, vilket sänker förbrukningen i denna fas. Denna lösning har också en positiv effekt på bränsleförbrukningen då man kör sportigt eftersom någon fetning inte längre behövs vid full belastning. Den stora turboladdaren är också den nyutvecklad. Den har ett maximalt turbotryck på upp till 1,2 bar – för en ännu kvickare motorrespons. En högeffektiv laddluftkylare, som sitter integrerad i kylkretsen, sänker temperaturen på den komprimerade luften rejält och ökar på så sätt den mängd luft som krävs för förbränning.

Topplocket är tillverkat i en ny, speciellt lätt aluminium/kisel-legering som karakteriseras av sin höga styrka och temperaturtålighet. En innovativ beläggning på kolvmanteln i kombination med att balansaxlarna monterats i rullager gör att den interna friktionen hålls på en låg nivå. Den reglerade oljepumpen drar endast så mycket energi som den aktuella körsituationen kräver.

Trots sin komplexitet och höga prestanda väger nya 2.0 TFSI endast 148 kg vilket är mer än 5 kg mindre än den förra motorn.

Växellådor

Som standard levereras Audi S3 med en sexväxlad manuell växellåda med ett lätt hus av magnesium. Den effektiva dubbelkopplingslådan S tronic är tillval. För kördynamikens skull är de lägre växlarna korta, precis som i den manuella växellådan.

Audi S3 är givetvis utrustad med quattro permanent fyrhjulsdrift vilket bland annat gör det möjligt att accelerera tidigare och säkrare i utgången av en kurva. Bilen behåller sin dynamik och stabilitet i alla situationer, speciellt i regn och snö.

Själva hjärtat i quattrodrivningen består av en elektroniskt styrd, hydrauliskt reglerad flerlamellskoppling. För att balansera axelbelastningen sitter den placerad i änden på drivaxeln, framför bakaxeldifferentialen.

Chassi

Nya Audi S3 erbjuder samma dynamiska köregenskaper som en sportbil. Den svarar direkt och exakt på förarens rattrörelser med ett säkert och praktiskt taget neutralt uppträdande. En av orsakerna till detta är den finavstämda fördelningen av axelbelastningen där framaxeln har flyttats fram 52 mm jämfört med den förra modellen.

Subramen, svängtappslagren i McPherson-framaxeln, kollisionshanteringssystemet, framskärmarna och motorhuven är alla tillverkade i aluminium. Tillsammans ger detta en viktbesparing på 17 kg. Hjulupphängningen fram har en spårvidd på 1 535 mm. Både fram och bak sitter en krängningshämmare.

En annan innovation i Audi S3 är den progressiva styrningen. Kuggstångsstyrningen är konstruerad så att utväxlingsförhållandet kan varieras. Den är mer indirekt i mitten, och mycket direkt vid skarpa rattutslag. För föraren kombinerar denna styrningsteknologi en behagligt jämn karaktär när man kör rakt fram med en mycket direkt respons i snäva kurvor.

Den fyrlänkade bakhjulsupphängningen har en spårvidd på 1 511 mm. De svärdformade länkarmarna absorberar drivnings- och bromskrafter. Bussningarna är stora och relativt elastiska, för en ännu bekvämare körupplevelse. Å andra sidan sitter de tre länkarmar per hjul som absorberar de sidoriktade krafterna fästa i subramen av stål, för ännu bättre vägegenskaper.

Stötdämparna och de kompakta spiralfjädrarna är separata vilket ger lyhörd respons och hög lastkapacitet. Sportchassit gör att karossen ligger 25 mm lägre än på Audi A3.

Nya Audi S3 är utrustad med lättmetallfälgar av storlek 7.5 J x 18 och däck av dimensionen 225/40. Fälgarna har en speciell S-design med fem parallella ekrar.

Bromssystemet på S3 gör det mycket lätt att dosera bromsverkan. Pedalkänslan är direkt och fast. Bromsskivorna fram är ventilerade och mäter 340 mm i diameter. De svarta bromsoken pryds av S3-märken. Den nya elektromekaniska parkeringsbromsen, som sköts via en knapp, sitter integrerad i bromssystemet bak. Den senaste generationens elektroniska stabiliseringskontroll (ESC) griper in på ett mycket precist sätt.

Audi drive select är standard i nya Audi S3. Systemet kan påverka karakteristiken för det elektroniska gasspjället, styrservokraften och växlingspunkterna för tillvalet S tronic och föraren kan välja mellan fem olika ”körprogram”. Ytterligare ett tillval som kan styras via Audi drive select är den elektromagnetiska dämpningskontrollen Audi magnetic ride.

Kaross

Lättviktskonstruktionsprincipen Audi ultra gör att nya S3 inte väger mer än 1 395 kg och jämfört med den tidigare modellen har tjänstevikten sänkts med 60 kg. Tack vare varmpressat, högteknologiskt stål, ger karossen i sig en viktbesparing med 28 kg jämfört med den förra modellen. De stora aluminiumkomponenterna i bilens front rundar av lättviktskonstruktionskonceptet.

Tredörrarskarossen på S3 är mycket styv, kollisionssäker och tyst. Ljudisolerande vindruta är standard och luftmotståndskoefficienten ligger på låga 0,33. Nya Audi S3 är 4 254 mm lång, 1 777 mm bred och 1 435 mm hög. Hjulbasen mäter 2 595 mm vilket är en ökning med 17 mm jämfört med föregångaren.

Design utvändigt

Audi S3 har en sportig utstrålning och form där de olika designdetaljerna är precisa och distinkta. Xenon plus-strålkastare med LED-varselljus är standard och de plana baklysena, som också innehåller ett adaptivt bromsljus, arbetar också de med LED-lampor.

De xenon-baserade adaptiva strålkastarna är länkade till navigationssystemet och kan uppgraderas med speciella belysningsprofiler för körning i staden, på landsväg och på motorväg, liksom för korsningar och turistattraktioner. I kombination med en framåtvänd kamera, justeras gränsen mellan ljus och mörker, automatiskt och steglöst – för väsentligt förbättrad sikt och säkerhet. Audi är även först ut i premiumkompaktsegmentet med tillvalet LED-strålkastare, som man tidigare endast kunde hitta i storbilsklassen.

Audi S3 är självklart försedd med en single frame-grill av karakteristisk S-typ. Ramen är tillverkad i aluminiumoptik och insatsen är matt platinagrått. De dubbla horisontella listerna glimmar i aluminiumoptik. I luftintagen ute på sidorna på den nydesignade stötfångaren sitter dubbla lister, också de i aluminiumoptik. Markerade kanter omger de stora luftintagen med sina svartlackerade, högblanka och bikakeformade insatser.

Sidobackspeglarna är i aluminiumoptik och stötfångaren bak har fått ny design. Den platinagrå diffusorn omsluter de fyra ovala, kromade ändrören medan den stora takspoilern skapar mer downforce på bakaxeln.

Interiör

Inne i bilen löper en markerad båge runt instrumentpanelen och dekorinläggen i mattborstad aluminium eller svart 3-D look sätter sin prägel på interiören. Reglagen är tydliga och intuitiva, kvaliteten är oöverträffad, och det finns gott om plats. Bagageutrymmesvolymen är 365 liter och fäller man ned baksätet får man tillgång till 1 100 liter.

Instrumenttavlorna är grå och visarna vita och en speciell S-detalj hittar vi på varvräknaren som nu också innehåller en laddtrycksmätare. Förarinformationssystem med pauspåminnare är standard, den elektriskt infällbara monitorn fälls upp så snart man sätter på tändningen och visar då en speciell S3-skärm. Tillvalet läderklädd multifunktionssportratt har fått ny design och är tillplattad nedtill. I modeller med S tronic är den även försedd med växlingspaddlar i aluminiumoptik. Pedalerna och fotstöden är tillverkade i borstad aluminium. En annan nyhet är sportstolarna med sina utdragbara sitsar. Interiören i S3, innertaket inräknat, går i svart med kontrasterande sömmar.

Utrustning

Den som så vill kan få sin nya S3 utrustad med avancerade mobila infotainment- och förarhjälpsystem. ”Audi connect” är samlingsnamnet på en lång rad skräddarsydda online-tjänster som länkar samman föraren med sin omgivning och snabbt förser honom eller henne med viktig information på ett lättfattligt sätt.

För användning av dessa nya tjänster, har Audi tagit fram flera infotainmentenheter – bland annat MMI navigation plus med MMI touch. Detta högklassiga system har en supertunn, infällbar 7"-monitor och bjuder på ett nytt manöversystem där en pek- och skrivplatta har integrerats i vrid/tryckreglaget. Med hjälp av Audi Phone Box kan man på ett enkelt sätt ansluta mobiltelefoner till bilen, och ljudanläggningen från Bang & Olufsen erbjuder en fröjd både för örat och ögat med LED-ljusledare som lyser upp hifi-bashögtalarna i framdörrarna.

Förarhjälpsystemen till S3 är hämtade från storbilsklassen. Utbudet innehåller allt ifrån adaptiv farthållare, Audi side assist och Audi active lane assist till kamerabaserad avläsning av trafikskyltar och parkeringshjälpsystem.

Nya Audi S3 lanseras på den svenska marknaden i februari nästa år. Cirkapriserna startar på 376 500 kr

Läs mer
41.2°
0

300 hästar i nya Audi S3

0-100 km/h på 5.1 sekunder

Nismo renoverar en Nissan R32 Skyline GT-R
Kostar över 400.000 dollar

I december förra året så presenterade Nissans Nismo-avdelning en tjänst där de kan renovera din bil från grunden och upp igen. Inget lämnas åt slumpen och ut på andra sidan kommer en i princip helt ny bil. Men det kostar, över 400.000 dollar närmare bestämt. Här får vi se vad man får för pengarna. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

En ordentlig titt på berättelsen i God of War
Lite kvällsnörderi

God of War släpptes för tre år sedan och innan release var det troligtvis inte många som trodde att vi skulle sitta tre år senare och lägga upp videor där folk pratar ingående om spelets berättelse. Men nu är vi här, ändå. Good Blood har släppt en video där det pratas om det senaste God of War-spelet och hur utvecklarna Santa Monica Studio lyckades skapa en ny berättelse från den uråldriga nordiska mytologin. Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0

Audis car-to-X tjänst blir ännu smartare
Använder sig nu av swarm data för att bland annat varna för halka

Audi förbättrar nu tekniken car-to-X ytterligare genom att för första gången använda sig av så kallad swarm data. Den nya versionen använder sig av en car-to-cloud-app som baseras på ett nytt sätt att uppskatta friktionskoefficienten baserat på hjulspinn. Tekniken kan upptäcka förändringar i fästet och ladda upp data till molnet som i sin tur kan se till att varna bilister bakom om att vägen framöver är hal. Tekniken bakom kommer bland annat från det svenska företaget NIRA Dynamics AB och tillsammans med Car.Software organization och HERE Technologies har man vidareutvecklat varningsinformationen. Läs mer om hur det hela fungerar i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Wasteland 3 får permadeath-läge
Perfekt om man vill ha ordentliga konsekvenser

Wasteland 3 släpptes i augusti till PC, PS4 och Xbox One och har erbjudit en ordentlig taktiskt upplevelse med RPG-inslag. Nu har utvecklarna InXile meddelat att spelet kommer få en ordentlig uppdatering vid namn Death & Taxes som lägger till lite nyheter som gör upplevelsen lite mer utmanande. Bland annat kommer uppdateringen lägga till möjligheten att aktivera permadeath, vilket betyder att karaktärer som avlider under rundor inte kommer gå att återuppliva, vilket gör att förluster kommer svida betydligt mer. Och när hela ditt lag dött är det game over. Utöver permadeath kommer uppdateringen med andra trevligheter som Diffuclt Skill Checks som höjer skill-krav på vissa val och handlingar med +2, vilket sätter mer krav på dig som spelare att göra dina lagmedlemmar bra på specifika saker. Utöver detta kommer vi kunna respecca förmågor, vilket kommer gå att göra i Ranger HQ. Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0

Jason Cammisa går igenom en Honda S800
Varvvillig!

Honda har byggt många olika roliga bilar genom åren. En av dessa är modellen S800. I det här klippet från Hagerty får vi lära känna den lilla godbiten lite bättre. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Turntable.fm gör comeback
I två separata versioner

Turntable.fm var en musiktjänst som drog igång för snart tio år sedan där användare kunde skapa gemensamma låtlistor genom att turas om att lägga till egna låtar. Tjänsten lades tyvärr ner 2013 på grund av ekonomiska skäl men nu verkar tjänsten vara på väg att göra comeback. För att stöka till det hela så verkar det vara två separata versioner på gång av tjänsten som snart kommer att lanseras. På Turntable.fm kommer Billy Chasen, grundaren av originalet, dra igång en ny version och på Turntable.org kommer två andra medlemmar av grundarteamet, Joseph Perla och Simon Oxley, dra igång ytterligare en version. Ingen av tjänsterna är än så länge lanserad och det återstår att se om hur de båda tjänsterna kommer att skilja sig åt när de väl lanseras. Här ovanför kan ni kolla in ett demo på den versionen av tjänsten som kommer att lanseras på Turtable.org. Tumnagel
36.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boktips: Liftoff
Eric Bergers bok om SpaceX historia

Känner ni för att läsa böcker om superentreprenören Elon Musk i allmänhet och de tidiga dagarna på hans rymdföretag SpaceX i synnerhet så släpptes en ny sådan bok förra veckan. Boken "LIFTOFF: Elon Musk and the Desperate Early Days That Launched SpaceX" är skriven av Ars Technicas rymdreporter Eric Berger, en journalist vars artiklar om rymdindustrin jag själv uppskattat mycket genom åren. Berger har skrivit om SpaceX i över ett årtionde och Liftoff handlar primärt om hur SpaceX drog igång och deras tidiga raketer: "In Liftoff, Eric Berger, senior space editor at Ars Technica, takes readers inside the wild early days that made SpaceX. Focusing on the company’s first four launches of the Falcon 1 rocket, he charts the bumpy journey from scrappy underdog to aerospace pioneer. We travel from company headquarters in El Segundo, to the isolated Texas ranchland where they performed engine tests, to Kwajalein, the tiny atoll in the Pacific where SpaceX launched the Falcon 1." Ni kan läsa två utdrag från boken här och här. Liftoff går att köpa både i fysiskt format och som ebok där böcker säljes. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Monster Hunter Rise-demot byggs ut i veckan
Testa att slås mot Magnamalos

Monster Hunter Rise-demot har varit tillgängligt till Nintendo Switch sedan januari, men i veckan kommer demots spelare att få se lite mer av vad spelet har att erbjuda. Utvecklarna har meddelat demoversionen kommer byggas ut och spelare kommer få möjlighet att ta sig an Magnamalos, vilket verkar vara en rejäl utmaning och ge spelare en bättre bild av vad hela spelet kommer ha att erbjuda när det släpps 26 mars. Utöver detta har vi fått reda på att Monster Hunter Rise kommer få flera gratisuppdateringar efter release och först ut kommer vara Chameleos och monstret kommer petas in i slutet av april. Detta är inte allt som är nytt på Monster Hunter-fronten. Kommande Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin har fått ett ordentligt releasedatum och RPG-spinoffen kommer släppas globalt 9 juli. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

Forskare visar upp drönare som flyger som insekter
Väger ungefär lika mycket som en humla

Forskare på de tre universiteten MIT, Harvard och City University of Hong Kong har utvecklat insektsliknande drönare som flyger med hjälp av vingslag. De minimala vingarna på minidrönarna kan slå upp till 500 slag i sekunden vilket ger dem möjlighet att genomföra olika avancerade manövrar vilket ni kan se i videon här nedanför. Professor Kevin Yufeng Chen från MIT säger om drönarnas flygteknik: "You can hit it when it’s flying, and it can recover. It can also do aggressive maneuvers like somersaults in the air." Drönarna väger bara sex gram, ungefär lika mycket som en humla, men verkar i dagsläget behöva en extern kraftkälla, något som kraftigt begränsar dess räckvidd. I framtiden hoppas forskarna att drönare som dessa skulle kunna använda till exempel för att pollinera växter, leta efter saknade i räddningsoperationer och inspektera avancerade maskiner. Tumnagel
40.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ny kort trailer för The Falcon and the Winter Soldier
"Let's get to work!"

Snart börjar Disney+ sända Marvel-serien The Falcon and the Winter Soldier och inför det kommer här är en kort trailer. Innan Disney+ började sända den nu avslutade första säsongen av WandaVision så pumpade man ut ett gäng med korta trailers veckorna innan det var dags för premiär av serien. Det är antagligen inte helt omöjligt att Disney har en liknande strategi på gång inför premiären av The Falcon and the Winter Soldier. The Falcon and the Winter Soldier börjar sändas på Disney+ fredag 19 mars. Tumnagel
37.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

VFX-artister pratar bra och dålig CGI i filmer
Lite eftermiddagsnörderi

Corridor-gänget släppte nyligen en ny video där de tittar på bra och dålig CGI i filmer och serier och denna video kan ni kika på ovan. Den här gången pratas det om bland annat Mortal Kombat-trailern, Species och RoboCop. Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0

Porsche investerar ytterligare 70 miljoner euro i Rimac
Äger nu 24 procent

Nu står det klart att Porsche lastar in ytterligare 70 miljoner euro i elbilstillverkaren Rimac. Därmed går man från att tidigare ha ägt 15 procent av företaget till att äga 24 procent. Lutz Meschke säger följande i ett uttalande: "Porsche has already placed its first orders with Rimac for the development of highly innovative series components. Rimac is excellently positioned in prototype solutions and small series. Mate Rimac and his team are important partners, especially when it comes to supporting us in the development of components. Rimac is well on its way to becoming a Tier 1 supplier for Porsche and other manufacturers in the high-tech segment." Förutom Porsche samarbetar Rimac även med Hyundai, Aston Martin, Koenigsegg, Renault och Pininfarina. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0

PostNord uppmärksammar den allmänna rösträtten
Presenterar frimärken inför 100-års-jubileum

I år är det 100 år sedan kvinnor fick rösta i ett riksdagsval och det uppmärksammar PostNord idag, på internationella kvinnodagen, med att presentera lite nya frimärken relaterat till det. På de nya frimärkena syns kvinnor, symboler och milstolpar som på något vis spelade en avgörande roll för rösträttsrörelsen, bland annat ett kollage från tidningen Idun med de fem första valda riksdagskvinnorna. Ett annat motiv är den ikoniska bilden med Elin Wägner intill pärmarna som innehöll de över 350 000 namnunderskrifter som samlats in med kravet på rösträtt för kvinnor skriver PostNord i ett pressmeddelande. Ni kan kolla in de nya frimärkena som uppmärksammar den allmänna rösträtten här ovan och nedanför. Ett häfte med tio frimärken kommer att gå att köpa för 120 kronor när de släpps 29 april. Tumnagel
46.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

OnePlus byter namn på spelläget Fnatic Mode
Pro Gaming Mode är nya namnet

OnePlus har sedan OnePlus 7-releasen samarbetat med Fnatic, vilket bland annat lett till att det lite mer avancerade spelläget i OnePlus 6 och framåt har kallats Fnatic Mode. Nu verkar det som att spelläget kommer byta namn till Pro Gaming Mode. Anledningen till detta beror kort och gott på att avtalet mellan OnePlus och Fnatic gått ut. I ett uttalande till XDA säger OnePlus detta om det hela: “OnePlus’ partnership with Fnatic has come to its natural and mutual conclusion. Users of OnePlus devices who have enjoyed our Fnatic mode will continue to receive the same features and capabilities, but under a new Pro Gaming Mode name. The naming update will transition across devices starting from the 6 series. Fnatic has been a supportive partner to OnePlus, and we look forward to the opportunity to collaborate again in the future.” Detta betyder att det avancerade spelläget kommer ha ett nytt namn i kommande uppdateringar av Oxygen OS. Troligtvis kommer det inte bli någon skillnad när det kommer till spellägets funktioner, bara att det kommer få nytt namn och utseende. Tumnagel
36.8°
+
André Stray
0

Om en miljard år tros det mesta av jordens syre ha försvunnit
Det innebär även att det mesta av jordens liv kommer att ha dött ut

I en ny forskningsrapport skriver de båda forskarna Kazumi Ozaki och Chris Reinhard, från japanska Toho University respektive amerikanska Georgia Institute of Technology, att det mesta av jordens syre kommer att ha försvunnit om cirka en miljard år. Det innebär även att större delen av allt liv, om inte allt, på vår planet har dött ut. Idag består cirka 21 procent av jorden atmosfär av syre. Om en miljard år kommer dock vår åldrade sol att bli hetare och släppa ifrån sig mer energi. Det kommer att resultera i att koldioxid, som bryts ner av solens hetta, kommer att minska. Det kommer i sin tur att leda till att koldioxidnivåerna på jorden kommer att bli så låg att organismer som skapar fotosyntes, bland annat växter, inte kommer att kunna överleva, något som gör att det inte längre kommer att genereras något syre till jordens atmosfär. Forskningen har utförts på uppdrag av NASA som en del av deras forskning för att hitta beboeliga planeter. I klippet ovan, som inte är en del av det här forskningsprojektet, beskriver YouTubern "Dreksler Astral" hur det kanske skulle kunna vara att tillbringa en dag på jorden om en miljard år. Tumnagel
35.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in Boeings Loyal Wingmans första testflygning
Autonomt flygplan som ska flyga tillsammans med bemannade flygplan

Här kan ni kolla in den första testflygningen med Boeing Airpower Teaming System (ATS), en drönare som även går under smeknamnet "Loyal Wingman". Det är en drönare som är avsedd att fungera som ett slags obemannat partner-flygplan tillsammans med bemannade stridsflygplan. Loyal Wingman började utvecklas av Boeing Australia tillsammans med Australiens flygvapen Royal Australian Air Force (RAAF) för tre år sedan. Tanken är att drönaren, förutom att hänga med andra bemannade flygplan, även ska kunna utföra uppdrag på egen hand. Testflygningen av Loyal Wingman genomfördes södra Australiens Woomera Range Complex men det är oklart när exakt detta skedde. Boeing och RAAF planerar att testflyga Loyal Wingman tillsammans med bemannade stridsflygplan någon gång senare i år vilket känns som det riktiga eldprovet för "framtidens wingman". Här nedan kan ni kolla in ett klipp från förra året som visar upp lite av visionen med hur Loyal Wingman ska fungera. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Square Enix bannar nästan 6000 Final Fantasy XIV-spelare
Man ska inte handla med riktiga pengar i spelet

Square Enix meddelade nyligen att de bannat ett gäng konton som bedrev handel med riktiga pengar i Final Fantasy XIV, vilket inte är tillåtet. Mer specifikt var det 5037 konton som deltog i sådan handel och andra otillåtna aktiviteter i spelet samt ytterligare 814 konton som har marknadsfört sådan verksamhet. Square Enix meddelar att de kommer fortsätta hålla ett öga på busar och ber även andra användare att använda tjall-verktyget i spelet om de upptäcker att andra spelare håller på med sådant man inte får göra. Tumnagel
40.6°
+
André Stray
0

Lays släpper smart tillägg till Chrome
Sätter på undertexter på YouTube när du käkar chips

Har du svårt att höras vad som sägs på YouTube när du sitter och smaskar chips finns nu ett tillägg till Googles webbläsare Chrome som kanske kan fixa det. Med Chrome-tillägget "Crispy Subtitles from Lay’s" så sätts YouTube-klippets undertexter på automatiskt om datorns mikrofon uppfattar att någon i närheten sitter och äter chips, eller något annat ljud som låter som chipsätning. Det innebär att man i lugn och ro kan smaska vidare samtidigt som man förhoppningsvis kan läsa sig till vad som händer i klippet. Chrome-tillägget är utvecklat av den vietnamesiska reklambyrån BLISS interactive som har chips-företagets Lays som kund. Här ovanför kan ni kolla in ett klipp som visar hur det hela fungerar. Det ska observeras att om man installerar tillägget så ger man även tillägget tillgång till att aktivera datorns mikrofon varje gång man går in på YouTube.com. Tumnagel
36.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Explorer presenterar flädergin
Snart är sommaren här!

Explorer presenterar nu en sommargin som fått smak av fläder. Den ska passa bra både som ingrediens i en cocktail eller som en helt vanlig gin och tonic. Smaken ska förutom fläder vara citronskal och enbär. Alkoholhalten ligger på 37,5 procent. För en flaska som rymmer 700 milliliter får man betala 224 kronor. Tumnagel
90kg
+
Bobby Green

Entombeds sångare har dött
LG Petrov blev bara 49 år gammal

Lars-Göran Petrov, sångaren i det svenska death metal-bandet Entombed, har gått bort efter att ha drabbats av den ovanliga cancerformen gallgångscancer. LG Petrov anslöt sig till Entombed kort efter det att bandet bildats under namnet Nihilist 1987. Bandet räknas som ett av förgrundsbanden i den skandinaviska death metal-scenen och ett av de större banden i genren. Petrov blev 49 år gammal. Här nedanför kan ni lyssna på "Left Hand Path", en låt från 1990 som finns med på albumet med samma namn. ?We are devastated to announce that our beloved friend Lars-Göran Petrov has left us.?? ???? Our brother, leader,...Posted by Entombed A.D. on Monday, March 8, 2021 Tumnagel
4kg
+
Wille Wilhelmsson

Retrokulor tillbaka i lösvikten
Syrliga och salta kulor

Minns ni de här hårda kulorna som kom i en förpackning om sex stycken där alla låg på rad? Dessa kom från Karamellpojkarna och det fanns massa olika smaker att välja mellan. Nu återlanserar Candy People godiset bland lösvikten fast i tvåpack. Smakerna är syrligt eller salt och de ska finnas ute i butik nu. Tumnagel
140kg
+
Bobby Green

Tio saker Macklemore inte klarar sig utan
Bra hår och snorbroms!

GQ har satt sig ned med artisten Macklemore som fått berätta om tio saker han inte klarar sig utan när han är ute och far. Bonusklipp nedan. Tumnagel
52kg
+
Bobby Green

Tut i luren! Idag är det ostbågens dag!
Grattis!

Ostbågens dag är alltid den 5 mars. Idag är det 5 mars och passande nog fredag så att man kan trycka mängder med snacks utan att få dåligt samvete, eller? Grattis alla ostbågsläskare, njut lite extra idag! Tumnagel
80kg
+
Bobby Green

Banksy tillbaka med konstverket create escape
Målat på en fängelsemur

Banksys senaste målning heter Create Escape och den har han gjort på en fängelsemur utanför Reading Prison i Storbritannien. Fängelset är sedan 2014 stängt och det var här författaren Oscar Wilde satt fängslad i två år för "onaturlig otukt" (homosexuella kontakter). Målningen föreställer en rymmande fånge som har gjort ett rep av skrivmaskinspapper för att ta sig ned från muren. Det är många som vill att fängelset ska omvandlas till en konsthall och ett beslut kring detta ska komma i mitten på mars. Tumnagel
102kg
+
Bobby Green

Britny Fox - Standing In The Shadows
Fredagsklassikern

Idag är det fredag och jag blev extra pepp på pudelrock efter dängan vi skrev om tidigare idag. Så vi kör ett gäng, för det blir man alltid glad av. Här ovan har vi gruppen Britny Fox med låten Standing In The Shadows som släpptes 1989. Bonusklipp nedan. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green

Miguel Gonzalez är avocado-expert
Förser Michelin-restauranger med grönsaken

Skillnaden mellan en bra och en dålig avocado kan vara livsavgörande, typ. Miguel Gonzalez är experten på grönsaken och det är honom du ska gå till om du vill ha de bästa New York har att erbjuda. I dagsläget har över 120 stycken restauranger hans avocados som förstahandsval. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green

Nestor släpper singeln On The Run
Pudelrock från Sverige

Jag är en riktig sucker för så kallad pudelrock och gammal härlig metal, så därför föll verkligen den svenska gruppen Nestors låt On The Run mig i smaken. Här har man kokat ihop hederliga 80-talsinfluenser med feta beats och glimten i ögat. Och visst är det Sten Frisk från TV-serien Tre Kronor som spelar prästen i musikvideon. Ett album kommer att släppas senare i år. Tumnagel
121kg
+
Bobby Green

Fel sätt att laga middag på
Rekommenderas inte

Om du har planerat att laga middag någon gång i ditt liv - gör inte på det här viset då. Tumnagel
78kg
+
Bobby Green

Idag är det Fössta tossdan i mass
Ät prinsesstårta!

Idag är det Smålands alldeles egna nationaldag eftersom det är "Fössta tossdan i mass". Det är den småländska dialekten firas och då får man äta prinsesstårta med massipan, oavsett var i landet man bor. Grattis till oss! Tumnagel
131kg
+
Bobby Green

Fira Rieslings födelsedag med Edward Blom
Håller föreläsning och vinprovning

Institutet Wines of Germany har förklarat den 13 mars 1435 som officiell födelsedag för den tyska druvan Riesling. Det innebär att på lördag nästa vecka så fyller druvan hela 586 år vilket givetvis måste firas. Gastronomen och Tysklandskännaren Edward Blom kommer då att hålla en föreläsning och vinprovning live på Facebook. Vinerna som provas kommer från de fem regionerna där mest Riesling odlas i Tyskland: Rheingau, Pfalz, Mosel, Rhein-hessen och Württemberg. Det hela kommer att äga rum mellan klockan 17.00 och 18.00 på länken nedan. Tumnagel
80kg
+
Bobby Green