Audi förhandsvisar kommande elbil
Lanseras i slutet av året
Audi har som väntat också en helt eldriven bil på gång och nu får vi en försmak på just denna. Bilen kallas kort och gott för e-tron prototype och det ska vara en sportig premiumsuv. Lansering ska ske i slutet av året. Innan dess ska man genomföra testkörningar på fyra kontinenter i massa olika klimat och 250 stycken prototyper av bilen deltar i testerna.
När bilen väl är i produktion ska den kunna snabbladdas med upp till 150 kW och det ska ta omkring 30 minuter. Audis plan är att ha tre stycken rena elbilar år 2020 och fler än 20 stycken laddbara modeller 2025.









Visa
Pressmeddelande
Audi e-tron prototype – en förhandsvisning av Audis kommande elbil
Audi visar upp prototypen för märkets första helt eldrivna modell i samband med bilsalongen i Geneve. Den sportiga suven utlovar utrymme och komfort i kombination med lång räckvidd utan kompromisser. Fram till serieproduktionsstart kommer en flotta på nära 250 bilar att fullborda testandet under extrema förhållanden världen över. De första maskerade bilarna visas upp i centrala Geneve.
Testflotta på 250 bilar kör över 5 miljoner kilometer på fyra kontinenter
Tre elbilar fram till 2020
Fler än 20 laddbara modeller till 2025
Audi e-tron prototype ger en förhandsvisning av den första helt eldrivna modellen från märket med de fyra ringarna. Den kamouflerade exteriören döljer en sportig premiumsuv med plats för fem personer och gott om bagage. Räckvidden är anpassad för att klara längre resor och de omfattande laddningsmöjligheterna gör det möjligt att köra helt eldrivet utan kompromisser. I serieproduktion kommer elbilen att kunna snabbladdas med upp till 150 kW, och vara redo för att fortsätta en längre sträcka redan efter 30 minuter. Det elektriska quattrosystemet tar fyrhjulsdriften in i en ny epok med fokus på högsta prestanda på alla underlag. Produktionsmodellen av Audi e-tron prototype kommer att tillverkas i den koldioxidneutrala anläggningen i Bryssel och de första bilarna lanseras i Europa i slutet av 2018.
“Den första helt eldrivna modellen är en viktig milstolpe i företagets framtid,” sade Rupert Stadler, VD för AUDI AG. “2020 kommer vi att ha tre helt eldrivna bilar i produktprogrammet. Utöver den sportiga suven en fyradörrars Gran Turismo – dvs produktionsversionen av Audi e-tron Sportback concept – och ytterligare en modell i kompaktsegmentet. Innan 2025 har vi lanserat mer än 20 elbilar och laddhybrider – fördelat över alla segment och koncept,” sade Audi-chefen.
Fyra kontinenter, mer än fem miljoner km testkörning under extrema förhållanden
Fram till att märkets första elbil kommer i slutet av året, slutförs testkörningar på fyra kontinenter. Vare sig det är i kylan i Skandinavien eller hettan i Afrika, i Asiens höga bergstrakter, på nordslingan på Nürburgring, kökörning i kinesiska städer eller på amerikansk highway – den eldrivna suven måste bevisa sina kvaliteter i kompromisslösa tester under extrema förhållanden. Audi testar sina förseriebilar i alla klimatzoner, från under -20 till över +50 grader. Dessutom pågår intensiva tester av laddningsteknik över hela världen. Olika standards testas både i speciella testmiljöer och publikt för att validera alla olika laddningsmöjligheter. Totalt kommer närmare 250 Audi e-tron prototype avverka mer än fem miljoner testkilometer. Det motsvarar ca 125 gånger runt jorden och 85 000 timmar.
Specialdesignat elektrifierande kamouflage
För att illustrera eldriften har Audi designat ett helt nytt kamouflagemönster. De förvrängda e-tron-tecknen skall ge intryck av att vara elektrifierade medan elementen i orange ska ge en association till högvoltsledningarna och batteriets placering.
Fram till världspremiären kommer delar av testflottan att köras på allmänna vägar med den specialdesignade maskeringen. Det första stoppet sker i Geneve, där prototyperna körs genom staden under de första dagarna av bilsalongen. Då är det också fritt fram att fotografera och publicera på sociala media. För den som lägger till #etron är chansen stor att bilden kommer att visas på www.e-tron.audi, där Audi presenterar ett urval av de bästa bilderna.
Audi visar upp prototypen för märkets första helt eldrivna modell i samband med bilsalongen i Geneve. Den sportiga suven utlovar utrymme och komfort i kombination med lång räckvidd utan kompromisser. Fram till serieproduktionsstart kommer en flotta på nära 250 bilar att fullborda testandet under extrema förhållanden världen över. De första maskerade bilarna visas upp i centrala Geneve.
Testflotta på 250 bilar kör över 5 miljoner kilometer på fyra kontinenter
Tre elbilar fram till 2020
Fler än 20 laddbara modeller till 2025
Audi e-tron prototype ger en förhandsvisning av den första helt eldrivna modellen från märket med de fyra ringarna. Den kamouflerade exteriören döljer en sportig premiumsuv med plats för fem personer och gott om bagage. Räckvidden är anpassad för att klara längre resor och de omfattande laddningsmöjligheterna gör det möjligt att köra helt eldrivet utan kompromisser. I serieproduktion kommer elbilen att kunna snabbladdas med upp till 150 kW, och vara redo för att fortsätta en längre sträcka redan efter 30 minuter. Det elektriska quattrosystemet tar fyrhjulsdriften in i en ny epok med fokus på högsta prestanda på alla underlag. Produktionsmodellen av Audi e-tron prototype kommer att tillverkas i den koldioxidneutrala anläggningen i Bryssel och de första bilarna lanseras i Europa i slutet av 2018.
“Den första helt eldrivna modellen är en viktig milstolpe i företagets framtid,” sade Rupert Stadler, VD för AUDI AG. “2020 kommer vi att ha tre helt eldrivna bilar i produktprogrammet. Utöver den sportiga suven en fyradörrars Gran Turismo – dvs produktionsversionen av Audi e-tron Sportback concept – och ytterligare en modell i kompaktsegmentet. Innan 2025 har vi lanserat mer än 20 elbilar och laddhybrider – fördelat över alla segment och koncept,” sade Audi-chefen.
Fyra kontinenter, mer än fem miljoner km testkörning under extrema förhållanden
Fram till att märkets första elbil kommer i slutet av året, slutförs testkörningar på fyra kontinenter. Vare sig det är i kylan i Skandinavien eller hettan i Afrika, i Asiens höga bergstrakter, på nordslingan på Nürburgring, kökörning i kinesiska städer eller på amerikansk highway – den eldrivna suven måste bevisa sina kvaliteter i kompromisslösa tester under extrema förhållanden. Audi testar sina förseriebilar i alla klimatzoner, från under -20 till över +50 grader. Dessutom pågår intensiva tester av laddningsteknik över hela världen. Olika standards testas både i speciella testmiljöer och publikt för att validera alla olika laddningsmöjligheter. Totalt kommer närmare 250 Audi e-tron prototype avverka mer än fem miljoner testkilometer. Det motsvarar ca 125 gånger runt jorden och 85 000 timmar.
Specialdesignat elektrifierande kamouflage
För att illustrera eldriften har Audi designat ett helt nytt kamouflagemönster. De förvrängda e-tron-tecknen skall ge intryck av att vara elektrifierade medan elementen i orange ska ge en association till högvoltsledningarna och batteriets placering.
Fram till världspremiären kommer delar av testflottan att köras på allmänna vägar med den specialdesignade maskeringen. Det första stoppet sker i Geneve, där prototyperna körs genom staden under de första dagarna av bilsalongen. Då är det också fritt fram att fotografera och publicera på sociala media. För den som lägger till #etron är chansen stor att bilden kommer att visas på www.e-tron.audi, där Audi presenterar ett urval av de bästa bilderna.
Audi bekräftar ytterligare två eldrivna suvar
Börjar tillverkas 2021

Nu kan du boka eldrivna Audi e-tron quattro
I alla fall om du bor i Norge

Audi visar eldrivna e-tron Sportback concept
Börjar serieproduceras 2019
