m
Audi presenterar e-tron GT

Audi presenterar e-tron GT
Den sportiga elbilen blir din från 1.158.000 kronor

Bil / Audi

Audi presenterar nu den helt eldrivna sportmodellen e-tron GT. Bilen har sedan tidigare läckt ut så vi vet hur den kommer att se ut i produktionskläder, men nu får vi även all matnyttig fakta kring nykomlingen. Det viktigaste tar vi först. Kostar? Från 1.158.000 kronor. Räckvidd? Upp till 48,8 mil. Batteripack? 86 kWh. Effekt? Upp till 598 hästar. Prestanda? 0-100 km/h på 3,3 sekunder.

Bilen erbjuds i två stycken olika versioner - e-tron GT quattro och RS e-tron GT. Den förstnämnda bjuder på 476 hästar och 630 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h går här på runt fyra sekunder och toppfart är 245 km/h. RS ger dig istället 598 hästar och 830 newtonmeter att leka med. Här går 0-100 km/h på 3,3 sekunder och toppfarten anges till 255 km/h. Oavsett vilken du väljer får du två stycken elmotorer - en på varje axel vilket innebär fyrhjulsdrift. Båda två har också en tvåstegad växellåda. På tillvalslistan finns bland annat fyrhjulsstyrning och diffspärr, det senare är standard på RS. Bilarna bygger kring ett 800-voltssystem och ska klara att ladda med upp till 270 kW effekt. Gör man det kan man gå från 5 till 80 procents laddning på 22,5 minuter. Tio mil ska gå att tanka in på runt fem minuter. Förbrukningen ser ut så här: e-tron GT quattro i snitt 19,9 – 21,6 kWh/100 km enligt WLTP, RS 20,6 – 21,7 kWh/100 km enligt WLTP.

I övrigt är det här en sportig sedan med plats för fyra stycken vuxna. I bagagen går det in 405 liter och det finns även en frunk framtill där man kan få in upp till 85 liter. e-tron GT har en hjulbas på 2,9 meter, är 4,99 meter lång, 1,96 meter bred och 1,41 meter hög.

Nu i februari drar förförsäljningen av modellen igång. e-tron GT quattro kostar från 1.158.000 kronor medan RS e-tron quattro går loss på 1.573.000 kronor. Allt om e-tron GT finns att läsa i pressmeddelandet nedan.

Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Audi presenterar e-tron GT
Visa
Pressmeddelande
Världspremiär för Audi e-tron GT: eldriven, sportig och progressiv

Med e-tron GT visar Audi upp hur fascinerande elmobilitet kan vara. Denna fyrdörrarscoupé, som vid marknadslanseringen också kommer i en RS-version, är en nytolkning av det klassiska Grand Turismo-konceptet: designen är uttrycksfull, och tekniken banbrytande. De två elmotorerna svarar för quattro fyrhjulsdrift och enastående körprestanda. Batteriet som har en energikapacitet på 85 kWh (netto), ger en räckvidd på upp till 487 km och är tack vare sin 800 V-teknik extremt snabbt att återladda. Chassi, belysning, reglage, uppkoppling eller e-tron sport sound – Audi e-tron GT quattro och RS e-tron GT visar på bred teknisk kompetens och demonstrerar samtidigt den passion, in i minsta detalj, som är så utmärkande för Audi. Premiären markerar starten för en ny era – med morgondagens GranTurismo.

Världspremiär för Audi RS e-tron GT
Audi e-tron GT är början på en ny era där Audi visar hur morgondagens mobilitet kan vara lika emotionell som fascinerande. Försäljningen av både e-tron GT quattro och RS e-tron GT startar samtidigt under februari. De är helt eldrivna, kraftfulla, snabba och dynamiska – och lokalt utsläppsfria. Resultatet är en stark karaktär som är en nytolkning av det ursprungliga Gran Turismo-konceptet.

Exteriören på Audi e-tron GT är ett dynamiskt konstverk. Alla ytor och linjer har en harmonisk utformning – från strålkastarna (med Audi laser light som tillval) hela vägen till den stora diffusorn bak. Tillsammans blir de olika detaljerna till en skulptur skapad av vinden. Karosslinjerna är extremt dynamiska – luftmotståndskoefficienten (cW-värdet) ligger på låga 0,24. Även interiören bjuder på klassisk Gran Turismo-design: Framsätena är placerade lågt på typiskt sportbilsmanér. Mellan dem löper en bred mittkonsol. Baksätet rymmer även vuxna passagerare. Interiörens harmoniskt eleganta design framhäver bilens progressiva karaktär.

En Gran Turismo är en sportig långfärdsbil med dynamiska köregenskaper. Och det är just detta som präglar Audi e-tron GT: Beroende på modell, utvecklar elmotorerna en effekt på 476 hk (350 kW) eller 598 hk (440 kW) vilket borgar för snabb acceleration. Batteriets nettokapacitet på 85 kWh ger en räckvidd på upp till 487 km enligt WLTP-körcykeln. 800 V-tekniken gör det möjligt att snabbladda batteriet med likström med en effekt på upp till 270 kW. Teknik som Audi drive select, elektrisk fyrhjulsdrift, dämparreglering, differentialbroms bak och luftfjädring med tre kammare, svarar för en perfekt balans mellan dynamik och komfort. Fälgarna finns i storlekar upp till 21", och bromsskivorna har en diameter på upp till 420 mm.

Precis som alla övriga Audi-modeller, är e-tron GT fullt uppkopplad. Infotainmentsystemet, assistanssystemen och de uppkopplade tjänster som hör till Audi connect håller alla högsta klass. Och eftersom det sportiga konstverket också måste låta bra, har Audi komponerat ett helt unikt ljud för e-tron GT. Det är ett kraftfullt och progressivt ljud – precis som en Audi ska låta.

Fakta och siffror

Audi e-tron GT quattro och Audi RS e-tron GT

Positionering

En nytolkning av filosofin bakom Gran Turismo: en fyrdörrars-coupé med elegant och dynamisk design och kraftfull eldrift – en bil man kan lita på, både på långfärd och till vardags.
RS e-tron GT spjutspetsen för elektrifieringen på Audi and Audi Sport GmbH
Uttrycksfull ”signature car”, och en blick in i framtiden
Exteriör, aerodynamik och kaross

Vidareutvecklad Gran Turismo-design för elmobilitetseran: Sportighet, komfort – och hållbarhet
Sportiga proportioner: stora fälgar, bred spårvidd, flack silhuett, lång hjulbas
Formspråk där estetik uppstår ur effektivitet
Tydligt utmejslad design: låg inverterad single frame-grill lackerad i karossfärgen, utpräglat utställda skärmkanter (”quattro-blisters”); flackt rutparti med sluttande taklinje, bakparti med extremt djup profilering
Låg luftmotståndskoefficient (cW endast 0,24) ger hög effektivitet och lång räckvidd, aktiv aerodynamik med omställbara luftintag för bromsar och kylare, bakspoiler som skjuts ut i flera steg, aerodynamiskt optimerat underrede och bred diffusor
Hög styvhet och kollisionssäkerhet tack vare användande av höghållfast stål i säkerhetsburen; förstärkt batteriinneslutning; yttre skal i aluminium
Längd: 4,99 m; bredd: 1,96 m; höjd: endast 1,41 m; flack karosslinje; bagageutrymme bak med en volym på 405 liter (366 liter i RS e-tron GT)
Strålkastare, belysning

Matrix LED-strålkastare är standard på RS e-tron GT och finns som tillval för e-tron GT quattro
Matrix LED-strålkastare med Audi laser light, som fördubblar helljusets räckvidd, finns som tillval för båda modellerna
Bakljus med ljuslist, dynamiska Coming Home/Leaving Home-animeringar i kombination med toppstrålkastarna
Design invändigt, interiör

Instrumentpanel med ”monoposto”-karaktär, luftig rymdkänsla
Lågt placerade säten, bred mittkonsol, baksäte som även rymmer vuxna
En perfekt mix av hållbarhet, sportighet och komfort; läderfri interiör, klädsel med hög andel återvunnet material
Tre olika sätesvarianter och flera olika designpaket
Drivning och energiåtervinning

Elektrisk fyrhjulsdrift med synkron permanentmagnetmotor (PSM) fram och bak, växellåda (2-växlad) på bakaxeln
Audi e-tron GT quattro levererar en effekt på totalt 476 hk (350 kW) och ett vridmoment på 630 Nm ( i boostläge 640 Nm). Audi RS e-tron GT utvecklar 598 hk (440 kW) och har ett vridmoment på 830 Nm. Launch Control-systemet kan tillfälligt boosta effekten till 530 hk (390 kW) resp. 646 hk (475 kW) under upp till 2,5 sekunder.
Accelerationen från 0-100 km/h går på 4,1 eller 3,3 sekunder (RS-modellen), och topphastigheten ligger på 245 för e-tron GT quattro och 250 km/h för RS-modellen
Intelligent styrning av frihjulskörning och energiåtervinning, bromsenergiåtervinning på upp till 265 kW
Batteri och temperaturhantering

Litiumjonbatteri med en energikapacitet på 85 kWh netto (93 kWh brutto) och en spänning på 800 Volt; 396 påsceller fördelade på 33 moduler
Växelströmsladdning med en effekt på 11 kW är standard, kort efter marknadslanseringen även med 22 kW; Likströmsladdning med en effekt på upp till 270 kW är standard
Räckvidd på upp till 487 km på en laddning (enl. WLTP för Audi e-tron GT quattro); mycket korta laddningstider: endast 5 min för en körsträcka på ca 100 km.
Avancerad temperaturhantering med fyra kylkretsar; effektiv värmepump som standard; förkonditionering för snabb likströmsladdning längs vägen
e-tron Charging Service med ca 200.000 laddningspunkter i Europa; fördelaktiga priser
Chassi

Låg tyngdpunkt och mycket välbalanserad fördelning av axelbelastningen tack vare batteriets och elmotorernas placering
Standard: dämparreglering, differentialbroms på bakaxeln, kördynamiksystemet Audi drive select
Tillval (standard för RS modellen): reglerad differentialbroms på bakaxeln och luftfjädringen adaptiv luftfjädring med tre kammare; tillval för bägge modellerna: fyrhjulsstyrning
Bromsskivor belagda med volframkarbid finns som tillval (standard på RS modellen);
kolfiberarmerade keramiska bromsskivor som tillval för båda modellerna
19 - 21"-fälgar, de flesta med Aero design; 20 och 21"-fälgar med Aero blades
Assistanssystem

Audi pre sense-säkerhetssystem som standard; tillvalspaketen ”Tour”, ”City” och ”Park”; adaptive cruise assist (ACA) och (fjärrstyrd) Park assist plus är highlights i utbudet
e-tron sport sound

Redan standardljudet AVAS Sound bjuder på mer än vad lagen föreskriver
Som tillval finns e-tron sport sound för fler ljud både in- och utvändigt beroende på inställningen av Audi drive select. Detta är standard i Audi RS e-tron GT.
Reglage och displayer

Audi virtual cockpit plus och MMI touch-display (standard) plus röststyrning med naturligt tal (uppkopplad) ; head-up display (tillval);personalisering (standard)
Infotainment och Audi connect

MMI navigation plus med WiFi-hotspot (standard), intelligent navigation med e-tron-specifika funktioner
Brett utbud av Audi connect-tjänster; e-tron route planner för beräkning av snabbaste färdväg med kortast möjliga stopp för laddning vid effektstarka laddningsställen
Audi phone box och Bang & Olufsen premium sound system (det senare standard i RS)
Hantverk och Smart Fabrik i skön förening

Tillverkningen av e-tron GT vid Audi Böllinger Höfe-fabriken i Neckarsulm en kombination av hantverk och Smart Fabrik
Koldioxidneutral tillverkning, användande av grön el och biogas
Egen innovativ karosserifabrik, delar monteringsband med Audi R8
Detaljerad information

Positionering
Audi e-tron och e-tron Sportback var pionjärer när Audi så framgångsrikt anträdde vägen in i elmobilitetens era för två år sedan. Nu tar företaget ytterligare ett steg på vägen: Fyrdörrars e-tron GT coupé är en dynamisk och elegant Gran Turismo-modell – en Audi som världen aldrig tidigare skådat den. e-tron GT är kraftfull, sportig, tillförlitlig och uttrycksfull. Den återspeglar all den passion som genomsyrar arbetet när Audi utvecklar och tillverkar sina bilar.

RS e-tron GT och e-tron GT quattro är konstruerade för att vara kraftfulla, trygga bilar som passar perfekt både i vardagen och på långfärd. Med sin kombination av perfektion, fascination och innovation blir de till ett teknologiskt konstverk: Bakom köregenskaperna ligger progressiv ingenjörskonst – båda modellerna är en ren dröm att köra. Och designen är ett tydligt bevis på den passion för elegans och perfektion som är så typisk för Audi.

Sportig, eldriven, banbrytande: e-tron GT är flaggskeppet i Audis växande elbilsflotta

Audi e-tron GT skriver ett nytt kapitel i företagets historia: Modellen är en suverän Gran Turismo och kommer samtidigt i en RS-version med extra vass kördynamik. Den kombinerar ett uttrycksfullt formspråk med kraftfull eldrift och hög effektivitet samtidigt som den är praktisk i vardagen. Den är en pionjär som är med och skapar framtiden för Audi. e-tron GT är ett konkret uttryck för ”Vorsprung durch Technik” på vägen – sportig, eldriven och banbrytande är den flaggskepp i Audis elbilsutbud.

Audi e-tron GT vänder sig särskilt till krävande, prestandainriktade bilälskare som sätter stort värde på hållbarhet, design och avancerad teknik.

I februari startar förförsäljningen av den helt eldrivna Gran Turismo i två versioner: Audi e-tron GT quattro med ett ca-pris på 1.158.000 kr och RS e-tron quattro med ca-pris 1.573.000 kr. RS-versionen är den dynamiska spjutspetsen för Audis elmobilitet: systemeffekt 598 hk (440 kW), 0-100 km/h på 3,3 sek (vid overboost) och ett högteknologiskt chassi med bl.a. luftfjädring med tre kammare, fyrhjulsstyrning (tillval), och reglerad differentialbroms på bakaxeln.

Design utvändigt, aerodynamik
e-tron GT är en uttrycksfull fyrdörrarscoupé – den nya signaturbilen för märket Audi. Detta flaggskepp för elbilsmodellerna bjuder på ett expressivt designspråk som framhäver Audis ställning som ett innovativt bilmärke som är synonymt med sportighet och progressivitet.

Emotionell ”signaturbil”, och en blick in i framtiden

Efter designstudien Audi prologue, som gav en försmak av formspråket för kommande fullstora modeller då den ställdes ut 2014, är e-tron GT nu företagets nästa designmässiga utvecklingssteg. Denna Gran Turismo-modell imponerar med sin skulpturala design. Det som gäller de nuvarande modellerna i den fullstora klassen, gäller även här: Proportionerna är det som lägger grunden för bra design. Lång hjulbas, bred spårvidd, stora fälgar och en flack silhuett är den vägvinnande formeln. e-tron GT har alla dessa idealiska proportioner. Den karakteriseras av ett formspråk som blir till den designmall för kommande eldrivna modeller från Audi – de kommer att ha en betydligt mer svepande exteriördesign än i dag.

Som vanligt när det gäller Audi, är designen aldrig ett mål i sig utan kommer sig av en kombination av form och funktion: formerna på e-tron GT bidrar till bilens avancerade aerodynamik – estetik som uppstår genom effektivitet. e-tron GT har använt designelementen från e-tron, Audis första elbil, och förfinat dem på ett målmedvetet sätt. Till dessa designdetaljer hör det starkt profilerade indraget ovanför trösklarna. Formerna framhäver att det mittplacerade batteripaketet är bilens kraftkälla.

Eldriven Gran Turismo: klassiska principer och ett nytt perspektiv

Sportighet och komfort – de är de klassiska designprinciperna för en Gran Turismo. Audi e-tron GT har plockat upp detta grundkoncept och kompletterat det med ett nytt perspektiv: hållbarhet spelar en viktig roll för elmobiliteten. Hållbarhet börjar med en idé som sedan kommer till uttryck i designen. e-tron GT:s optimerade aerodynamik är ett synligt bevis på strävan efter hållbarhet. Det låga luftmotståndet – cW-värdet ligger på endast 0,24 – minskar energiförbrukningen och ökar på så sätt räckvidden.

De grundläggande idéer avspeglar sig också i interiören på e-tron GT. Ta t.ex. instrumentpanelen – vinklad mot föraren, på typiskt Audi-manér i sportiga modeller – som här tronar i en rymlig interiör som är så karakteristiskt för en bekväm och dynamisk touring-sportbil. Med sitt läderfria designpaket, som till största delen består av återvunna material, visar e-tron GT samtidigt att hållbarhet är en viktig aspekt för den eldrivna Gran Turismo-modellen.

Exteriördesignen: dynamiskt utmejslad med perfekta proportioner

Helt eldrivna Gran Turismo ger Audis formspråk en ny dimension: en dynamisk skulptur som ser ut att ha modellerats fram ur ett enda stycke.

Audi e-tron GT bevisar att en elbil, med stort batteri, och snygg GT-design med flack silhuett och kraftfulla proportioner visst går att kombinera. Det som gör detta möjligt är en fördjupning i batteripaketet. Passagerarna i baksätet kan ha sina fötter i vad som populärt kallas ”fotgaraget” vilket gör de kan sitta lägre ner och njuta av gott om plats i huvudhöjd, trots den flacka taklinjen. I kombination med stora hjulhus (för en fälgdiameter på upp till 21") och en hjulbas på 290 cm, åstadkommer denna lösning idealiska proportioner och ger denna högprestanda-GT ett extra mäktigt intryck på vägen.

Med sitt omvända färgschema, är single frame-grillen med Audi-ringarna i den uttrycksfulla fronten på e-tron GT en tydlig indikation på bilens elektriska drivning. Kylargrillen, som är en nytolkning av det klassiska bikakemönstret, kan för första gången lackeras i ljust Hecklagrått eller i karossfärgen, och både grillen och luftintagen på sidorna inramas av en mask i Manhattangrått. På modeller med förbränningsmotor är single fram-grillens huvudsakliga uppgift att ge motorn kylning – på e-tron GT döljer den istället de flesta av bilens sensorer. Endast de undre av de sex hörnen är öppna och släpper in luft.

Eldriftsteknikens paketering har gjort det möjligt att ha en låg front vilket ger föraren mycket god sikt, både över fronten och vägen närmast framför. Dessutom fokuserar blicken genom att huven på sidorna inramas av starkt välvda skärmar. Tillsammans med kördynamiken skapar detta ovanliga perspektiv en körupplevelse som till stora delar formar karaktären för denna eldrivna Gran Turismo.

Profilen: svepande linjer

Betraktar man bilen från sidan, framgår den svepande linjeföringen extra tydligt. Den långsträckta huven och platta vindrutan övergår i en tidigt sluttande taklinje. Rutsektionen sträcker sig stramt över den kraftfulla karossen. Baktill svänger den in kraftigt – de svagt lutande C-stolparna övergår mjukt och elegant i karossens muskulära skulderparti.

Skarpskurna kanter löper runt de stora hjulhusen – dessa s.k. ”quattro-blisters” är ett kännetecken för bilens elektriska fyrhjulsdrift. De är redan en elegant designdetalj på många Audi-modeller, men ingenstans är de så starkt framträdande som på e-tron GT. Den låga tyngdpunkten i karossens huvudsektion kombinerat med den framhävda midjan i bilens mitt, skvallrar också de om att det här är en quattro. Den långsträckta, strömlinjeformade Sportback-kupén har en flack taklinje som löper 17 mm lägre än på A7 Sportback och förstärker e-tron GT:s sportiga utstrålning. Mellan baklyktorna sträcker sig en smal ljuslist. Diffusorn har en speciell design som ger e-tron GT en unik look bland Audis modeller. Spoilern, med sin integrerade spoilerläpp, löper parallellt med ljuslisten och fulländar den sportiga looken.

De 19 - 21" stora fälgarna bidrar till den kraftfulla designen och talar sitt tydliga språk om e-tron GT:s sportiga prestanda, även när bilen står still. Det finns nio färger att välja mellan, däribland nya tactical green. Audi erbjuder dessutom två varianter av svart optikpaket som tillval. I den första varianten ingår Single-frame grillen, masken, trösklarna och diffusorn. I plus-paketet är både ringarna och märken lackerade i svart högglans. Ännu exklusivare blir det med något av de tre kolfiberpaketen. På begäran kan Audi också leverera bilen med kolfibertak och tillhörande backspegelkåpor (i sk CFRP). Värmeisolerande glastak är standard.

Teamarbete: design och aerodynamik

Aerodynamiken är inte bara ett självändamål, utan har också en viktig funktion för designen på e-tron GT. Formerna på e-tron GT, med sin luftmotståndskoefficient på låga 0,24, ser ut att vara skapade av vinden – och det är precis vad de är. De har vuxit fram genom ett nära samarbete mellan både formgivare och aerodynamikexperter.

Luftintagen i frontens nedre del spelar här en viktig roll. På utsidan är bilen utrustad med vertikala ”air curtains” som leder luften in i hjulhusen på ett sätt som gör att den strömmar nära hjulet och sedan vidare längs sidan. Några av 20 och 21-tumsfälgarna är försedda med lätta Aero blades med en tjocklek på endast 2 - 3 mm. Denna konstruktion förbättrar aerodynamiken ytterligare.

Bakom de stora ribborna under strålkastarna och öppningarna i hörnorna på single fram-grillen sitter ett reglerbart kylluftintag som på ett aktivt sätt bidrar till aerodynamiken. För att optimera flödet, hålls de båda reglerbara kylluftintagen stängda så ofta som möjligt. När de öppnas, i samband med sportig körning, leds luften via Y-formade kanaler till kylarna och de främre hjulhusen för att där kyla bromsarna.

Den andra viktiga delen i det aktiva aerodynamiksystemet är den elektriska bakspoilern, som fälls ut i två olika lägen beroende på hastighet. Bakspoilern arbetar i nära samverkan med det plana underredet som längst bak avslutas med en bred diffusor. Detta gör att luften fritt kan strömma vidare bakåt från bakpartiet och att det lyft som bakaxeln utsätts för i högre hastigheter nästan elimineras helt. När den adaptiva luftfjädringen (standard på RS-modellen) sänker karossen närmare vägbanan, förstärks denna effekt: luftflödet och körstabiliteten förbättras ytterligare och lyftet minskas.

Även när det gäller aeroakustiken ligger e-tron GT på toppnivå. Vindrutan är som standard tillverkad av ljuddämpande glas, och som tillval kan även sidorutorna och bakrutan fås i samma typ av glas. Riktade isoleringsåtgärder runt om i hela karossen ser till att hålla störande ljud utanför kupén. Säkerhetsburens stomme består av varmpressat och därför höghållfast stål. Skyddskåpan runt batteripaketet består av aluminiumprofiler, och det yttre skalet helt av aluminiumplåt.

Klassiska Gran Turismo-dimensioner

Audi e-tron GT har klassiska Gran Turismo-dimensioner: Med en hjulbas på 290 cm, mäter bilen 499 cm på längden, 196 cm på bredden och endast 141 cm på höjden.
Det bakre bagageutrymmet bak har en volym på 405 liter och i ett andra bagageutrymme under huven fram ryms ytterligare 85 l. RS-modellen med Bang & Olufsen system som standard rymmer 366 liter i det bakre bagageutrymmet.

Strålkastare, belysning
Strålkastarna och baklyktorna är karakteristiska detaljer i e-tron GT:s uttrycksfulla design. LED-ljussignaturen, både fram och bak, har en utpräglat tredimensionell utformning som gör designen på e-tron GT ännu mer laddad. Varselljusen skapar en iögonfallande ljussignatur tillsammans med den karakteristiska blå dekoren på laserhelljuset (tillval) som för första gången nu är mittpunkten i Audi-strålkastarna. Den profilerade ljuslisten bak spänner sig över bilens hela bredd, och segmenten växer sig dynamiskt allt större från mitten och utåt vilket ger e-tron GT en ännu tuffare look.

De finns tre olika strålkastaralternativ till e-tron GT. Som standard levereras bilen med LED-strålkastare med dynamiska blinkrar (rinnande ljus). Ett annat alternativ är Matrix LED-strålkastare vars helljus kan vara på hela tiden, utan att det bländar mötande trafikanter. För RS e-tron GT är Matrix LED-strålkastare standard. Matrix LED-strålkastare med Audi laser light är det tredje och mest avancerade belysningsalternativet i utbudet. Här sitter en laser-spotlight placerad intill halvljusenheten. Audi laser light, som aktiveras från en hastighet på 70 km/h, fördubblar helljusets räckvidd!

Coming home/Leaving home-belysning med animerade sekvenser – får karaktären att lysa

Toppmodellen bland strålkastarsystemen bjuder på ytterligare en karakteristisk funktion: Coming home/Leaving home-animeringar, både fram och bak. Leaving home-sekvensen är inspirerad av kraften i en ljudvåg: Ljuset från de individuella segmenten byggs upp snabbt och starkt för att sedan tona ner helt kort innan sekvensen upprepas en andra gång med full kraft.RS-modellens animerade sekvenser är ännu mer dynamiska.

Design invändigt, interiör
Interiören i e-tron GT förmedlar tvättäkta Gran Turismo-känsla genom att riktigt stråla av lika delar sportighet, komfort och luftighet. Hållbara material spelar en viktig roll i den eldrivna sportbilen.

Interiören: sportig och med lyxig komfort

Ett karakteristiskt kännetecken för sportiga Audi-modeller, och speciellt då e-tron GT, är det starka fokus som interiören lägger på föraren – helt i linje med den bakomliggande ”monoposto”-idén. Instrumentpanelens mittsektion är lätt vinklad mot föraren, och den utpräglat tredimensionella utformningen av panelen ger den ett lätt och slankt intryck. Displayen till Audi virtual cockpit plus är fristående, medan MMI touch-skärmen omges av en ram i pianolacksvart och ser ut att sväva fritt ovanför instrumentpanelen. Om man beställt miljöbelysningspaketet tronar ett laserskuret, bakgrundsbelyst ”e-tron”-märke på den högra delen.

En skarp kontur bildar gräns mellan instrumentpanelens övre del och den sektion som innehåller reglagepanelen till det standardlevererade automatiska klimatsystemet med tre zoner. De smäckra luftinsläppen med sina aluminiuminlägg längst ut har en högteknologisk look och får kupén att verka bredare. Under vindrutan sträcker sig en lång båge hela vägen mellan dörrarna. Designen på de sportiga dörrklädslarna fram, smälter visuellt samman med framskärmarnas kanter i en rät linje.

Föraren och framsätespassageraren sitter i en sportigt låg position – mellan stolarna finns en bred mittkonsol. Den kompakta växelväljaren är placerad på mittunnelkonsolen. Den slanka utformningen av reglaget förstärker den luftiga rymdkänslan ombord och ger med sin haptik en mycket precis känsla. Baksätet är tillräckligt stort för att även rymma vuxna passagerare. Den kompromisslöst höga kvalitén på materialen och utförandet speglar den vikt som Audi lägger vid varje liten detalj när man utvecklar och bygger sina bilar.

Hållbarhet ny premiumfaktor: material, färger och utrustning

Sportighet och hållbarhet är inte varandras motsatser – tillsammans är de istället ett uttryck för hur Audi betraktar lyx i elbilseran. Med sitt läderfria designpaket är e-tron GT ett konkret uttryck för detta. Sportsätet plus med 14-vägs justering är klädda endera med en kombination av konstläder och Kaskade-tyg, eller med en mix av konstläder och mikrofibermaterialet Dinamica. I båda fallen ingår återvunna material, t.ex. polyesterfibrer som tillverkats av gamla plastflaskor, textilier eller fiberrester. I Kaskad-klädslarna ingår 119 återvunna plastflaskor. Materialet Dinamica påminner om Alcantara, medan Kaskade, där sömmarnas design är baserad på single frame-grillens former, i mångt och mycket liknar naturfibrer, som ull.

Klädsel i sportsäten pro består av två olika typer av läder. Med ”RS design”-paketet får man mikrofibermaterial på instrumentpanelkåpan, ratten och mittkonsolens klädsel – röda eller gröna sömmar skapar en elegant kontrast. Golvmattorna och golvinklädnaden är tillverkade i Econyl (gäller båda modellerna). Det här är ett material som till 100% består av återvunna nylonfibrer som kommer från produktionsavfall, tyg- eller mattrester eller gamla fiskenät.

Alla material i interiören på e-tron GT har fabriksmässig tillverkningskvalitet. Det stora applikationsområdet på instrumentpanelen är som standard lackerat i Graphite gray eller Palladium silver (på RS-modellen). Som tillval finns valnötsträdekor (med öppna porer) eller silkesmatt kolfiber. Miljöbelysningspaket plus svarar för subtila ljuseffekter, bl.a. på dekorsargarna runt högtalarna i dörrarna och e-tron GT-logotypen projiceras på marken när dörren öppnas. I RS e-tron GT lyfter de olika designdetaljerna, färgerna och materialen från Audi Sport fram bilens prestanda på ett tydligt sätt.

De finns tre olika modeller av stolar fram. Sportstolarna, med elektrisk 8 vägs-inställning och klädsel i konstläder/pärlnappa är standard i e-tron GT quattro. RS e-tron GT är utrustad med sportsäte plus med 14-vägsinställning. Sportsäten pro med 18-vägsinställning, pneumatiskt justerbara sidosektioner, klimatkontroll och (på begäran) en massagefunktion finns som tillval till båda modellerna. I den övre delen av ryggstödet har sätena i RS-modellen en egen kontur. Sätena och ratten är här prydda av speciella märken, och pedalerna och fotstöden är av rostfritt stål. Audi Sport GmbH:s ”Audi exclusive program” kan uppfylla många personliga önskemål från kunderna, speciellt när det gäller läder, sömmar och säkerhetsbälten.

Drivning och energiåtervinning
Båda motorversionerna till hel eldrivna Gran Turismo erbjuder sportig, dynamisk prestanda: e-tron GT quattro klarar accelerationen från 0 till 100 km/h på 4,1 sekunder, för RS modellen tar det endast 3,3 sekunder (i båda fallen i boost-läget). Topphastigheten ligger på 245 resp. 250 km/h (elektroniskt begränsad)

Den främre elmotorn på e-tron GT quattro levererar en effekt på 238 hk (175 kW), den bakre motorn 435 hk (320 kW). Båda elmotorerna har reserver i beredskap för extrema körsituationer – det är därför som summan av deras individuella effekter är betydligt högre drivningens totaleffekt på 476 hk (350 kW). I boost-läget kan föraren via launch control utnyttja upp till 530 hk (390 kW) i 2,5 sekunder. Det totala vridmomentet ligger på 630 Nm och 640 Nm i boost-läge. Även i RS e-tron GT utvecklar elmotorn fram 238 hk (175 kW), medan den bakre motorn har en effekt på 456 hk (335 kW). Den totala effekten är 598 hk (440 kW), och det totala vridmomentet ligger på 830 Nm. I boost-läget ökas effekten kort till över 646 hk (475 kW).

PSM-motorerna (synkrona permanentmagnetmotorer) i e-tron GT är mycket effektiva. På båda axlarna sitter elmotorn, kraftelektroniken och transmissionen placerade tillsammans i en kompakt enhet. Den bakre elmotorn överför sitt vridmoment till en växellåda med 2 växlar. Den första växeln har ett kort utväxlingsförhållande som, tillsammans med launch control och den boost-funktion som hör till denna, ger bilen en imponerande acceleration om föraren väljer så. Om föraren väljer att inte utnyttja detta alternativ, startar e-tron GT i den andra växeln. Generellt sett, ökar den andra växelns långa utväxlingsförhållande effektiviteten samtidigt som den ger tillgång till stora kraftreserver.

quattro reloaded: eldriven fyrhjulsdrift

e-tron GT quattro och RS e-tron GT kör vanligtvis med elektrisk fyrhjulsdrift – det är endast i profilen ”Efficiency” för kördynamiksystemet Audi drive select som drivningen på framhjulen har högre prioritet. Vid halt väglag, högt effektbehov eller snabb kurvtagning kan mer vridmoment fördelas till bakhjulen, vilket sker ca fem gånger så snabbt jämfört med en mekanisk quattro-drivlina. Den elektriska fyrhjulsdriften reglerar fördelningen av drivkraften mellan axlarna – kontinuerligt, fullt varierbart och på tusendelar av en sekund. Den quattro-princip som Audi introducerade för fyrhjulsdrift för nu mer än 40 år sedan, har här nått en ny, imponerande teknisk utvecklingsnivå.

När föraren tar foten från den högra pedalen, börjar bilen vanligtvis att rulla fritt vilket gör att Gran Turismo kan glida fram både effektivt och elegant. I Audi drive select-profilen ”Dynamic” börjar den istället att återvinna energi. Oberoende av vilken profil som valts, kan föraren använda paddlarna på ratten för att justera två manuella energiåtervinningsnivåer eller via MMI-systemet välja ett automatiskt läge. I det senare fallet, reglerar den förutseende effektivitetsassistenten predictive efficiency assist frihjulskörningen och energiåtervinningen baserat på data från navigationssystemet och olika sensorer i bilen.

Vid inbromsning upp till ca 0,3 g, är det elmotorerna som ensamt svarar för bromskraften – d.v.s. i de allra flesta situationer vid vanlig vardagskörning. På det här sättet kan de återvinna bromsenergi på upp till 265 kW. De hydrauliska bromsarna träder in först när föraren bromsar mycket hårt. Samtidigt fortsätter bromsenergiåtervinningen nästan ända till dess att bilen står helt stilla. I alla körsituationer – vid full acceleration, dynamisk körning, frihjulskörning eller bromsenergiåtervinning – förblir Gran Turismo lika stabil eftersom styrsystemen för bromsarna, chassit, drivningen och kraftelektroniken är tätt sammankopplade och arbetar tillsammans på ett snabbt och effektivt sätt.

Batteri och temperaturhantering

Litiumjon-batteripaketet i Audi e-tron GT quattro och RS e-tron GT sitter placerat mellan fram- och bakaxeln, vid bilens lägsta punkt. Resultatet är en låg tyngdpunkt, på sant sportbilsmanér, och viktfördelningen mellan de båda axlarna ligger mycket nära det idealiska förhållandet 50:50.

I båda modellerna har högspänningsbatteriet en energilagringskapacitet på 85 kWh netto (93 kWh brutto). Batteripaketet består av 33 cellmoduler med vardera 12 påsceller. Påscellerna har ett böjbart yttre skal. 30 moduler bildar den undre nivån. Längst bak har denna en fördjupning (kallad ”fotgaraget”) som passagerarna i baksätet kan vila sina fötter i. ”Övervåningen” i batteripaketet innehåller tre ytterligare moduler som sitter placerade under baksätet. Anslutningar och säkringar är tillsammans med styrenheten placerade under mittkonsolen. Systemspänningen på 800 volt möjliggör hög kontinuerlig uteffekt, kortar laddningstiden, sänker dessutom vikten och minskar det utrymme som krävs för kablarna.

Batteriets inre struktur, med batterimodulerna och ramen som om ger dem, är tillverkade i lättvikts aluminium. Batterisystemet bidrar till karossens styvhet och kollisionssäkerhet. Batterienheten sitter fäst i karossen med 28 skruvar. Under utrymmet för cellerna finns en struktur av platta, strängpressade sektioner genom vilka kylvätskan strömmar i en separat lågtemperaturkrets. Den ideala temperaturen för batteriet är 30 - 35°C.

Avancerad temperaturhantering – fyra separata kylkretsar

Fyra separata kylkretsar med skilda temperaturnivåer reglerar temperaturen i högspänningsbatteriets olika komponenter och i kupén. Vid behov kan kretsarna kopplas samman med varandra på ett flexibelt sätt. Om föraren kräver ett högt effektuttag flera gånger i rad, kopplas batteriets kylkrets via ventiler ihop med den till klimatsystemet. Den starka kyleffekt som detta resulterar i gör att drivningens prestanda kan hållas på konstant hög nivå. Kylkretsen hjälper också till med kylningen vid snabbladdning med likström som kan göra att batteriet hettas upp till 50 C.

I standardutrustningen till e-tron GT ingår en värmepump som med hjälp av spillvärmen från högspänningskomponenterna kan värma upp kupén. Värmepumpen begränsar den minskning av räckvidden som användning av klimatsystemet medför, speciellt på vintern då pumpen används istället för det termoelektriska elementet. Man kan själv förprogrammera hur varmt eller svalt det ska vara i kupén när det är dags för avfärd och också styra laddningen av batteriet via myAudi-appen på sin smartphone. Även uppvärmning av säten, sidobackspeglar och bakruta kan förprogrammeras.

Från 11 till 270 kW: laddning med växelström och likström

Laddningskontakterna på Gran Turismo sitter placerade bakom framhjulen. På bägge sidor av bilen finns anslutningar för växelström, och på höger sida finns också en anslutning för laddning med (likström. Audi e-tron GT levereras med två laddkablar: en Mode 3-kabel för anslutning till allmänna laddpunkter och en för laddningssystemet ”Compact” för garaget. Ett alternativ här är det intelligenta hemmaladdningssystemet ”Connect” som är uppkopplat till internet vilket gör att man både kan styra laddningen och ladda ner uppdateringar direkt via myAudi-appen på sin smartphone. Kombinerat med ett kompatibelt energihanteringssystem för hemmet, ger laddsystemet Connect även tillgång till smarta funktioner, som laddning vid tidpunkter på dygnet då eltaxan är lägre (vid rörligt elpris).

Som standard kan e-tron GT laddas med 11 kW växelström vilket gör att ett tomt batteri kan laddas fullt under natten. En laddare för 22 kW (tillval) lanseras kort efter marknadslanseringen av bilen. Med ett tillräckligt effektstarkt likströmsuttag, har eldrivna Gran Turismo en maximal laddningskapacitet på upp till 270 kW. Batteriet kan då laddas upp för en körsträcka på upp till 100 km på strax över 5 minuter. Laddning från en laddningsnivå på 5 till 80 % tar mindre än 22,5 minuter vid idealiska förhållanden.

Som kund i Europa kan man använda Audis egna e-tron Charging Service, som f.n. ger tillgång till ca 200.000 allmänna laddningspunkter. Och det krävs endast 1 kort för att kunna ladda bilen vid alla dessa laddställen. Som Audi-kund betalar man en enhetlig taxa i 26 länder och får dessutom ett förmånligt pris vid Ionitys snabbt växande snabbladdningsnätverk i Europa. Under det första året står Audi för grundavgiften för överföring, vilket ger tillgång till ett rabatterat elpris.

Enligt WLTP-cykeln, förbrukar Audi e-tron GT quattro i snitt 19,9 – 21,6 kWh/100 km – RS-modellen 20,6 – 21,7 kWh. Detta ger en genomsnittlig räckvidd på upp till 487 resp. 472 km enligt WLTP-körcykeln.

Upphängning
Hjulupphängningen spelar en avgörande roll för Audi e-tron GT quattros och RS e-tron GT:s karaktär på vägen. Den är en perfekt partner till kördynamiken – alltid lika kompetent och oberörd, hur hård belastningen än blir på det. Även här kan man tydligt urskilja filosofin bakom en GT-modell.

Upphängningen består av en sportig konstruktion med dubbla länkarmar. Nästan alla ingående komponenter, inklusive länkar och subramar, är tillverkade i gjuten eller smidd aluminium. Den elektromekaniska servostyrningen har en sportig och direkt utväxling – utan att vara för häftig. Fyrhjulsstyrning finns som tillval. I hastigheter under ca 70 km/h kan bakhjulen svängas upp till 2,8 grader i motsatt riktning mot framhjulen för att öka smidigheten på vägen – och i nästan samma riktning som framhjulen i hastigheter från 80 km/h för att öka stabiliteten.

Upp till 21 tum och 420 mm: fälgar och bromsar

Det finns ett brett utbud av lättmetallfälgar – storleksmässigt börjar de på 19" (för Audi e-tron GT quattro) och sträcker sig till 21" (för båda modellerna). 20"-fälgarna däremellan (standard för RS e-tron GT) finns i tre olika utföranden. En ny process vid tillverkningen av det aluminium som dessa fälgar är gjorda, minskar CO2-utsläppen avsevärt. Nästan alla de däck som står till buds är optimerade för lågt rullmotstånd, och för 21"-fälgarna finns prestandadäck som alternativ.

Även när det gäller bromsarna, finns det skillnader mellan de båda modellerna. Bromsskivor av stål är standard för e-tron GT quattro. De på RS-modellen har en beläggning av volframkarbid (tillval för e-tron GT quattro) vilket ökar bromsprestandan och minskar slitaget och därför även bromsdammet. Beläggningen förhindrar också att ytrost uppstår på skivorna, ett annars vanligt förekommande fenomen på många elbilar eftersom de hydrauliska bromsarna inte används så ofta. 10-kolvsok greppar volframkarbidskivorna fram. Högst i rang bland bromsarna står kolfiberarmerade keramiska bromsskivor. Dessa är extra lätta, kraftfulla och hållbara och finns som tillval för båda modellerna. Fram har de keramiska bromsskivorna en diameter på 420 mm. Bromsoken är grå som standard och kan lackeras i rött eller blått som tillval.

Precisionsstyrd luftfjädring och dämpning

Adaptiv luftfjädring finns som tillval för Audi e-tron GT quattro, och är standard för RS-modellen. Luftfjädringen med tre kammare ger en komfortabel grundfjädring och kan justera karossens höjd från marken; 22 mm nedåt och 20 mm uppåt. Kamrarna i varje fjäder kan aktiveras och kopplas ur individuellt för att passa de aktuella körförhållandena och fungerar i nära samarbete med de elektroniskt styrda dämparna (standard). Bägge systemen regleras av en central styrenhet: Electronic Chassis Platform (ECP).

I kördynamiksystemet Audi drive select (standard) kan föraren välja karaktär för luftfjädringen, dämparna, elmotorerna, växellådan och den reglerade differentialbromsen på bakaxeln. Via en knapp kan man välja mellan körprofilerna ”Comfort”, ”Efficiency”, ”Dynamic” och ”Individual”. I läget ”Efficiency” sänks karossen till den undre nivån för att optimera luftflödet, och topphastigheten begränsas till 140 km/h. I läget ”Dynamic” har den elektriska fyrhjulsdrivningen, chassisystemen och den aktiva aerodynamiken en sportig avstämning.

För bättre kördynamik: differentialbroms på bakaxeln
På bakaxeln kompletteras den elektriska fyrhjulsdriften av en mekanisk enhet. Audi e-tron GT quattro levereras som standard med en differentialbroms med fasta spärrvärden för acceleration och retardation. Detta förbättrar bilens stabilitet och traction och minskar också lastväxlingsreaktionerna. Lätta broms- och styringrepp rundar av detta arbete. En reglerad differentialbroms på bakaxeln finns som alternativ och är standard på e-tron GT quattro. Själva hjärtat i denna enhet består av en flerlamellskoppling som kan styras helt variabelt, och spärrmomentet sträcker sig från 0 till 100%. Detta är något som föraren speciellt lägger märke till på hala vägbanor och vid maximal inbromsning: I det här fallet öppnar differentialen upp helt vilket gör att den elektroniska stabiliseringskontrollen (antisladdsystemet) kan bromsa de enskilda hjulen med stor precision.

Assistanssystem
Audi e-tron GT quattro och RS e-tron GT marknadslanseras med en lång rad assistanssystem ombord. Säkerhetssystemen Audi pre sense front och Audi pre sense basic hör båda till standardutrustningen. Likadant är det med spårhållningshjälpen Lane departure warning och farthållarsystemet. Tillvalssystemen har delats in i paketen ”Tour”, ”City” och ”Park”. Assist plus-paketet innehåller alla dessa tre paket. Night vision assistoch Surround view-kameror (som även finns i ”Park”-paketet) är tillval. Alla systemen är kopplade till den centrala styrenheten ”zFAS”, som med hjälp av data från sensorerna ombord hela tiden framställer en exakt modell av bilens omgivningar.

Det viktigaste av de assistanssystem som ingår i Tour-paketet är adaptive cruise assist som i många situationer kan hjälpa föraren med bilens placering i sid- och längdled. När det förutseende efficiency assist-systemet (standard) är aktiverat, sköter adaptive cruise assist bilens acceleration och retardation på ett så energisnålt sätt som möjligt.

(Fjärrstyrda) park assist plus är en av de verkliga höjdpunkterna i assistanspaketet Park. Systemet kan på egen hand manövrera in Audi e-tron GT i en parkeringslucka längs med gatan eller på en parkeringsplats, och lika enkelt manövrera ut den därifrån igen – en knapptryckning är allt som krävs. Det är fortfarande föraren som har ansvaret för parkeringsmanövern. Föraren kan välja att sitta kvar i bilen eller stiga ur och då starta och övervaka parkeringen av bilen via myAudi-appen på sin smartphone. När man trycker på en knapp, kör bilen sakta in i på parkeringsplatsen. Vid behov kan systemet utföra flera olika manövrer. När allt är klart och bilen står på plats, stänger park assist plus av motorn, slår av tändningen och låser dörrarna.

e-tron sport sound
Eftersom detta sportiga konstverk ju också måste låta bra, har Audi komponerat ett helt unikt ljud för e-tron GT. Tillvalet e-tron sport sound (standard i RS e-tron GT) består av två styrenheter och förstärkare som sitter placerade i bagageutrymmet. Tillsammans alstrar de olika ljud i och utanför bilen via två högtalare invändigt och två utvändigt. Det är data om elmotorernas varvtal, belastningen, bilens hastighet och andra parametrar som ligger till grund för det digitala ljudets karaktär. Det skapar ett syntetiserat ljud som ger en autentisk och finavstämd avspegling av det arbete som drivsystemet utför.

Via Audi drive select kan föraren själv modifiera ljudet. I körprofilen ”Efficiency” är det endast AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System) som är aktivt. Redan detta system erbjuder mer än vad lagen föreskriver. I ”Comfort”-profilen har ljudet ett fylligare ljud med högre kvalitet.

I profilen ”Dynamic” är det ännu starkare, och här alstras ljud även inne i kupén. e-tron sport sound (tillval) är sportigt, fylligt och högklassigt och samtidigt ett ljudmässigt uttryck för Gran Turismos progressiva karaktär.

Reglage och displayer
När det gäller reglage och displayer, följer e-tron GT quattro och RS e-tron GT Audis nuvarande koncept: All information visas på två stora displayer. Föraren sköter Audi virtual cockpit plus via multifunktionsratten och pekskärmen till MMI touch (10,1"). Det är den avancerade tredje generationen av infotainmentplattformen MIB3 som svarar för reglagens och displayernas funktionalitet i e-tron GT quattro och RS e-tron GT.

Den fristående instrumentuppsättningen ”Audi virtual cockpit plus”, bakom ratten, har hög upplösning (1.920 x 720 pixlar), och föraren kan välja mellan tre olika vyer för den helt digitala skärmen: Classic, Sport och e-tron. I e-tron-vyn är det den stora effektmätaren, som visar drivlinans status och all viktig information om eldriften, som står i fokus. Via den beröringskänsliga MMI touch-displayen med akustisk feedback, kan föraren hantera infotainment- och navigationssystemen, komfortfunktionerna och även mata in text.

Till detta ska läggas röststyrning med naturligt tal som förstår många uttryck man använder sig av till vardags. Det här systemet svarar på kommandona både med hjälp av data som finns lagrad ombord och information den hämtar från molnet. Head-up-displayen (tillval) visar viktig information direkt på vindrutan, i förarens synfält. Intrycket föraren får är att det som visas befinner sig ca 3 m framför bilen.Personalisering är en praktisk funktion i Audi e-tron GT. Upp till sex användare kan lagra sina individuella inställningar i egna profiler. Dessa data lagras på myAudi-kontot, och bilen justerar in allt efter de personliga inställningarna så fort förardörren öppnas.

Infotainment och Audi connect
11 antenner runt om i bilen, alla dolda för ögat, ser till att e-tron GT har kontakt med omvärlden. De tar emot och skickar ljud-, mobiltelefon- och GPS-signaler och kopplar på så sätt effektivt samman helelektriska Gran Turismo och dess ägare med världen utanför. Via den kostnadsfria myAudi-appen kan bilägaren styra en lång rad funktioner via sin smartphone.

MMI navigation plus media center hör till standardutrustningen i de båda e-tron GT-modellerna. Det har stöd för den snabba mobiltelefonistandarden 4G och har en integrerad WiFi-hotspot för passagerarnas mobila enheter. Navigationssystemet kan föreslå destinationer baserat på tidigare resor. Framräkningen av färdvägen, som utförs både i bilen och online, sker på servrar som tillhör leverantören av tjänsten, HERE, som använder realtidsdata om det totala läget i trafiken.

De uppkopplade tjänsterna i Audi connect online är uppdelade i två paket. Audi connect emergency call & service med Audi connect remote & controlgör det möjligt att fjärrstyra låssystemet, laddningen och klimatanläggningen. Paketet Audi connect navigation & infotainment innehåller bl.a. tjänsterna ”Trafikinformation online”, navigering med hjälp av Google Earth™ och Amazon Alexa. Car-to-X kan i förväg varna för faror, hjälpa föraren att hitta lediga parkeringsplatser längs vägen och låta föraren följa den ”gröna vågen” genom att bilen kan kommunicera med trafikljusen längs vägen.

e-tron route planner, en annan av de många tjänster som hör till Audi connect, räknar fram snabbaste färdväg med kortast möjliga stopp för likströmsladdning längs vägen. e-tron route planner tar med trafikinformation och förarens körprofil i sina beräkningar. Dessutom är e-tron route planner kopplad till bilens temperaturhanteringssystem. Det här gör det möjligt att snabbladda bilen om föraren valt en effektstark likströmsladdningsstation som destination i navigationssystemet. Ungefär en halvtimme innan man kommer fram dit, ökar temperaturhanteringssystemet kylningen av batteriet för att bilen sedan ska laddas så snabbt som möjligt. Och om batteriet fortfarande håller mycket låg temperatur kort efter att bilen startats vintertid, värms det upp för snabbladdning.

Infotainmentutbudet kompletteras av praktiska och attraktiva hårdvarumoduler. Audi phone box kopplar smarta telefoner till bilens yttre antenn och kan ladda dem sladdlöst (induktivt). Bang & Olufsen Premium Sound System (som är standard i RS e-tron GT)har en uteffekt på 710 W. Av de totalt 16 högtalarna är två av 3D-typ (placerade i A-stolparna).

Hantverk och Smart Fabrik i skön förening
e-tron GT är den första helt eldrivna bil från Audi som företaget tillverkar i Tyskland. Det är vid fabriken Audi Böllinger Höfe i Neckarsulm som dessa modeller rullar av bandet. Denna produktionsenhet för mindre serier har byggts ut och ställts om för sin nya uppgift. Hantverkskunnandet, som var så utmärkande för den tidigare anläggningen, kompletteras nu dessutom av digitala processer och smart teknik. Under utbyggnaden använde sig produktionsplanerarna av nya, virtuella metoder. Produktionen av e-tron GT är den första som Audi planerat helt utan användning av några fysiska prototyper.

I karossfabriken kombineras de anställdas hantverksskicklighet med den automatiserade produktionsteknikens fulla potential. Här finns bl.a. en innovativ monteringslinje som varje kaross passerar två gånger. Linjen är byggd som en s.k. ”two-way framer” där 10 robotar används för montering av både bilens utsida och insida. Här kombineras alla tillverkningsstegen för sammanfogningen av sidopanelerna i ett enda system vilket gjort det möjligt att tillverka Audi e-tron GT på den yta som stod till förfogande. Den nya korrelationsfria inmätningsproceduren för karosserna säkerställer ännu högre noggrannhet och reagerar mycket snabbt på minsta avvikelse. Det är vid slutet av karossmonteringslinjen som det extremt noggranna manuella arbetet sätts in. Här monterar erfarna, yrkesskickliga fackmän tillsatsdelarna och kontrollerar finishen på den färdiga karossen.

e-tron GT delar monteringslinjen med högprestandasportbilen Audi R8. Denna integrering av två tekniskt helt skilda bilar är unik för Volkswagen-koncernen. Den utbyggda monteringslinjen innehåller nu 36 cykler istället för tidigare 16. Båda modellerna förflyttas med hjälp av förarlösa transportfordon och ett eldrivet monorail-system. Vid en av stationerna längs linjen arbetar människor och robotar sida vid sida. Alla färdiga bilar provkörs 40 km på allmän väg, bl.a. på motorväg och i stadstrafik.

Tillverkningen av Audi e-tron GT quattro och RS e-tron GT vid Böllinger Höfe-fabriken är koldioxidneutral. Precis som vid anläggningen i Neckarsulm, är 100% av den el som används vid produktionen grön el, och ett kraftvärmeverk som drivs av biogas tillhandahåller den värme som fabriken i Böllinger Höfe kräver. För att kompensera för sådana utsläpp som för närvarande inte kan undvikas, använder Audi koldioxidkrediter från certifierade klimatskyddsprojekt.

Dessutom använder Audi olika resursbesparande åtgärder vid sin biltillverkning. Vid produktionen i Böllinger Höfe har man t.ex. implementerat slutna kretslopp och undviker att använda papper och förpackningsmaterial. Det spill av aluminium som uppstår i pressverkstaden, t.ex. vid framställningen av sidoväggsramen, skickas tillbaka till leverantören där materialet återvinns för att sedan användas av Audi på nytt. Audi har startat ett pilotprojekt för återvinning av plast. Plastavfallet omvandlas till fibrer som sedan används i de 3D-skrivare som man begagnar sig av i produktionen.

Fler bilder och filmer finns att hämta här.

Bränsle-/elförbrukning för de modeller som nämns ovan:

Informationen beror på vilken utrustning som valts

Audi e-tron GT quattro
Elförbrukning, blandad körning (kWh/100 km): 19,9 – 21,6 (WLTP)
CO2-utsläpp, blandad körning (g/km): 0

Audi RS e-tron GT
Elförbrukning, blandad körning (kWh/100 km): 20,6 – 21,7 (WLTP)
CO2-utsläpp, blandad körning (g/km): 0

Angivna värden avseende bränsleförbrukning och utsläpp har fastställts med användande av lagstadgade mätmetoder.
48.6°
0

Audi presenterar e-tron GT

Den sportiga elbilen blir din från 1.158.000 kronor

I morgon är det betadags för Halo Infinite
För Halo Insider-folket

I morgon kommer 343 Industries dra igång det första betatestet för flerspelardelen för Halo Infinite. Detta test kommer dra igång i morgon kväll klockan 23:00 och pågå fram till söndagen den 1 augusti. Inbjudningar har börjat skickas ut så man borde få veta om man får vara med och leka inom kort. Det är dock endast folk som är med i Halo Insider som kommer få någon inbjudan denna gång. Om du inte fick någon inbjudan denna gång men vill ha chansen att delta i framtida betatest så kan du anmäla dig till Halo Insider-programmet via länken nedan. Hur som helst kan man nog räkna med att få se massvis med gameplay från spelets flerspelardel under helgen. Tumnagel
37.0°
+
Frode Wikesjö
0

Waze blir lite smartare efter ny uppdatering
Trafikappen kan varna för köer innan du ens satt dig i bilen

Googles trafikapp Waze har släppt en lite lite större uppdatering som antagligen kan vara användbara för trafikanterna som förlitar sig på den. I den nya uppdateringen kommer Waze redan på startsidan varna för trafikstockningar som kanske förkommer på de vägarna som användaren vanligtvis brukar köra. Appen kommer att rekommendera alternativa vägar om den anser att så krävs. Det kommer även att finnas förklaringar till varför Waze väljer en annan väg än den som användaren vanligtvis brukar köra. Den nya versionen av Waze har redan börjar rulla ut till iOS och Android. Har du inte redan fått den så lär den dyka upp inom kort. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

En trailer för Cooking With Paris
Japp, den Paris

Netflix är inte direkt rädda för att producera märkliga tv-serier och den kommande serien Cooking With Paris är väl ännu ett exempel på detta. Serien baseras i grund på Råttatouille-citatet "Vem som helst kan laga mat". Ett uttalande som då testas genom att låta dokusåpastjärnan Paris Hilton laga diverse rätter åt hennes kändisgäster. Seriens sex avsnitt har premiär den 4 augusti. Tumnagel
36.2°
+
Frode Wikesjö
0

BMW visar upp fraktcykeln Dynamic Cargo
Eldrivet koncept som verkar najs

BMW har visat upp den trehjuliga elcyklen Dynamic Cargo vilken man tänker sig skulle kunna fungera fint för olika typer av transporter på kortare sträckor i stadsmiljö. Dynamic Cargo är försedd med ett batteri som ger den en räckvidd på 20 km men det går givetvis även att använda pedalerna om man vill ta sig längre än så. Det finns en rad olika tillbehör som gör det möjligt att frakta surfbrädor, barn och annat på den trehjuliga cykeln. Dynamic Cargo är än så länge bara ett koncept. Huruvida BMW planerar att någon gång släppa den på marknaden återstår att se. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ny trailer för Nine Perfect Strangers
Miniserie om mindfullness-retreat som spårar ur

Här kommer ännu en trailer för Hulus rysardrama Nine Perfect Strangers som börjar sändas nästa månad. I miniserien får vi se Nicole Kidman i rollen som Masha, en karismatisk kvinna som leder ett mindfullness-retreat med nio deltagare. Det verkar dock som om Masha inte bara har mindfullness i planerna för deltagarna och det hela ser ut att utveckla sig åt det lite rysligare hållet. Nine Perfect Strangers börjar sändas på Hulu 18 augusti. Tumnagel
37.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Föroreningar färgar sjö rosa i Argentina
Industrier anklagas för att inte rena sina utsläpp

Klippet ovan visar bilder från Corfosjön i Argentina vilken har färgats rosa på grund av utsläpp från närliggande fiskindustrier. Färgen på sjön tros ha uppstått på grund av att fiskindustrierna inte renat sina utsläpp, något som gjort att konserveringsmedlet natriumsulfit släppts ut i sjön och färgat denna rosa. Enligt miljöchefen i Chubut-provinsen där Corfosjön ligger så ska den rosa färgen vara ofarlig och försvinna inom några dagar. Tumnagel
33.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Activison Blizzard-anställda planerar strejk i dag
För att protestera mot ledningens hantering av sexuella trakasserier

För att visa sitt missnöje med hur Activision Blizzard-ledningen hanterat anklagelserna om sexuella trakaswserier planerar anställda på speljätten att strejka i dag. De anställda som planerar denna strejk kommer samlas utanför Blizzards entré för att kräver att ledningen ska införa nya regler som ska motverka den "grabbiga" kultur och istället säkerställa en inkluderande arbetsmiljö för alla anställda. Strejken förväntas påbörjas 18:00 svensk tid och det återstår väl att se om den kommer ha någon effekt. Activision Blizzard-bossen, Bobby Kotick, skickade dock natten till i dag ut ett brev till alla anställda där han skrev att företagets respons till stämningen har varit tondöv och att de kommer göra ett bättre jobb att lyssna på sina anställda i framtiden. Han skrev också att de ska forstätta undersöka varje anklagelse och att de inte kommer tveka att vidta avgörande åtgärder. Activison Blizzard ska nu också ha anlitat advokatfirman WilmerHale som omedelbart ska överse företagets policys. Tumnagel
44.5°
+
Frode Wikesjö
0

Del två i sagan om Polestar-konceptet
Dags vid lermodellen

Polestar är redo att hitta sin egen stil nu och för att peka ut den riktningen så tog man fram Polestar Precept. Helt enkelt ett koncept som visar hur framtidens Polestar-bilar kommer att se ut. Det här är del två i hur konceptet kom till och nu har vi börjat leka med lera. Precept kanske kommer som riktigt bil någongång, men först ska Polestar 3 se dagens ljus. Del ett av den här serien, mer om konceptet och om Polestar 3 kan ni läsa nedan. Tumnagel
42.4°
+
Roger Åberg
0

Jobys eVTOL-plan har gjort en flygning på 250 kilometer
Tror att det är längsta flighten som gjorts med den typen av flygplan

Den amerikanska flygplanstillverkaren Joby Aviation skriver i ett pressmeddelande att man nu har genomfört en flygning på 154 miles (cirka 247 kilometer) med eldrivna VTOL-flygplan. Joby tror att det är den längsta flygningen som genomförts med ett elektriskt flygplan som kan starta och landa vertikalt. Flygningen genomfördes genom att flygplanet flög elva varv på en förutbestämd rutt vid Jobys Electric Flight Base utanför Big Sur i Kalifornien. Totalt befanns sig flygplanet i luften en timma och 17 minuter. Joby började utveckla elektriska VTOL-flygplan 2015 och har bland annat tagit in finansiering från Toyota och Intel. I slutet av förra året köpte Joby upp Ubers flygverksamhet Uber Elevate och man siktar nu på att dra igång en flygtaxi-tjänst med sina eVTOL-flygplan någon gång under 2024. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook startar division som ska bygga Metaverse
Framtidens virtuella megavärld

Facebook Reality Labs skriver i ett inlägg på Facebook att de nu startar en division som ska bidra till utvecklingen av det som kallas för "Metaverse", en slags plattform som är tänkt att koppla samman en lång rad virtuella världar med varandra såväl som förlänga den virtuella verkligheten ut i den fysiska verkligheten. Detta är något som sker efter det att Facebooks vd Mark Zuckerberg i en lång intervju med Casey Newton talat sig varm för Metaverse. I intervjun säger Zuckerberg bland annat om Metaverse: "This is a big topic. The metaverse is a vision that spans many companies — the whole industry. You can think about it as the successor to the mobile internet. And it’s certainly not something that any one company is going to build, but I think a big part of our next chapter is going to hopefully be contributing to building that, in partnership with a lot of other companies and creators and developers. But you can think about the metaverse as an embodied internet, where instead of just viewing content — you are in it. And you feel present with other people as if you were in other places, having different experiences that you couldn’t necessarily do on a 2D app or webpage, like dancing, for example, or different types of fitness." Huruvida Metaverse blir framtidens grej återstår att se men Zuckerberg är absolut inte ensam om att tro det. Epic Games vd Tim Sweeney har under en längre tid snackat om planer på att skapa ett framtida Metaverse och allt det inkluderar. Vill ni läsa in er lite mer på Metaverse så skrev riskkapitalisten Matthew Ball en längre artikel om detta förra året vilken hittas här. Tidigare i är släppte han uppdatering i nio delar som hittas här. Apropå meta så kan ni ovan kolla in när Casey Newton intervjuas om när han intervjuade Mark Zuckerberg angående Metaverse. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

HMD Global släpper tre nya Nokia-telefoner
Roberto Carlos approves

HMD Global har nu lanserat tre nya mobiler under Nokia-namnet där fokuset för samtliga ligger på tålighet. Den första modellen är Nokia XR20 och den är så pass tålig att den är certifierad att tåla ett fall från 180 centimeter höjd. En annan trevlig grej är att man får byta skärmen gratis om man lyckas ha sönder den under första året. Glaset i den 6,67-tum stora skärmen är Gorilla Glass Victus så man får nog ta i lite om man ska ha sönder den, Vattentåligheten är IP68 vilket innebär att man borde kunna tappa den i vatten men att man inte ska simma med den. Inne i telefonen hittar man en Snapdragon 480, 4GB RAM, 64GB lagringsminne, en kamera på 48 megapixel, ett 4630 mAh-batteri som kan laddas trådlöst och stöd för 5G. XR20 kostar 5 500 kronor men om man vill ha 6GM RAM och 128GB internminne så får du istället betala 6 300 kronor när den väl släpps under nästa vecka. Den andra modellen är C30 vilket är en budgetlur med en 6,82-tum stor skärm och ett batteri på 6000 mAh respektive. Telefonen använder den avskalade Android-versionen Android Go och har en prislapp på 1 000 kronor. Sist, men inte minst, lanserar man också en ny knapptelefon med Nokia 6310. Precis som telefonen som den är baserad på har den endast GSM-uppkoppling. Telefonen har en skärm på 2,8 tum och använder sig av Series 30-operativsystemet. Den är också rätt billig då den endast kostar 400 kronor. Tumnagel
39.8°
+
Frode Wikesjö
0

Nintendo stänger ner Dr. Mario World
Dags att säga hejdå till Doktor Mario i mobilen

Nintendo har meddelat att man kommer att stänga ner mobilspelet Dr. Mario World i höst. Pusselspelet Dr. Mario World släpptes för cirka två år sedan och ser inte ut att ha blivit någon hit bland mobilspelarna. Enligt data från SensorTower så var Dr. Mario World det av Nintendos mobilspel som gick allra sämst. Det har lett till att spelet nu blir det första mobilspelet som Nintendo tar bort från marknaden. Dr. Mario World stängs ner 1 november och den virtuella diamant-valutan som används i spelet slutar säljas idag. Har ni aldrig spelet Dr. Mario World så kan ni kolla in vad ni missat i trailern här nedanför. Tumnagel
36.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

United köper elektriska flygplan från svenska Heart Aerospace
100 stycken

Reuters rapporterar att det amerikanska flygblolaget United Airlines under gårdagen meddelade att de definitivt kommer köpa hundra stycken ES-19 elplan från svenska Heart Aerospace. Detta för att United ser en stor potential för batteridrivna flygplan för regionala rutter. Dessa flygplan ska då användas för korta stads- eller pendelturer där det annars inte är lönsamt att använda bränsledrivna flygplan. "With a lower cost profile you can bring back more smaller markets than were possible with the higher cost of a jet-fueled aircraft," Flygplanen har plats för 19 passagerare och hur mycket de betalade för ordern är för tillfället okänt. United räknar med att börja använda dessa flygplan under 2026. Tumnagel
50.8°
+
Frode Wikesjö
0

Både intäkt och vinst ökar för Microsoft
Går framåt i de flesta segmenten

Microsoft postade igår resultatet för sitt fjärde kvartal och, precis som för de flesta av världens stora techföretag, så pekade siffrorna uppåt. Under kvartalet hade Microsoft en intäkt på 46,2 miljarder dollar vilket är en ökning med 21 procent jämfört med samma tidsperiod förra året. Vinsten drog även den i väg och stannade på 16,5 miljarder dollar, en ökning med 47 procent jämfört med samma år. De flesta av Microsofts segment fick se en ökad omsättning förutom Surface-segmentet som sjönk med 20 procent jämfört med samma period förra året samt Xbox-segmentet som minskade med 4 procent. Tumnagel
41.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Alphabet drog in 62 miljarder dollar under årets andra kvartal
Googles moderföretag fortsätter att dra in deg

Googles moderföretaget Alphabet var ett av alla de stora techföretag som presenterade sin kvartalsrapport under gårdagen. Alphabet hade under deras andra kvartal en intäkt på 61,9 miljarder dollar vilket var en ökning med 62 procent jämfört med samma period förra året. Vinsten steg från 7 miljarder dollar förra årets andra kvartal till 18,5 miljarder dollar för andra kvartalet 2021, en ökning med hela 165 procent. Utav Alphabets intäkter kom över 50 miljarder dollar, det vill säga runt 80 procent av Alphabets totala intäkter för kvartalet, från Googles olika annonstjänster. Tumnagel
34.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple gör rekordvinst under sitt tredje kvartal
iPhone stod för halva omsättningen

Apple presenterade igår sin kvartalsrapport för deras tredje kvartal och det ser ut att gå fortsatt bra för världens högst värderade publika aktiebolag. Under kvartalet drog Apple in 81,4 miljarder dollar och en gjorde en vinst på 21,7 miljarder dollar. Av intäkterna stod iPhone för 39,6 miljarder dollar och sammanlagt hade Apple en intäktsökning på 36 procent jämfört med samma kvartal förra året. Vinsten var en ökning med 93 procent jämfört med samma period för ett år sedan. Apples vd Tim Cook säger i en kommentar om resultatet för bolagets tredje kvartal: "This quarter, our teams built on a period of unmatched innovation by sharing powerful new products with our users, at a time when using technology to connect people everywhere has never been more important. We’re continuing to press forward in our work to infuse everything we make with the values that define us — by inspiring a new generation of developers to learn to code, moving closer to our 2030 environment goal, and engaging in the urgent work of building a more equitable future." Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu kan du spela Microsoft Flight Simulator på Xbox
Utan extra kostnad om du har Game Pass

I dag släppte Microsoft sitt Microsoft Flight Simulator på Xbox vilket ju är trevligt för alla som är sugna på att spela det där. Tydligen ska Xbox-versionen vara riktigt bra och erbjuda ett bra gränssnitt anpassat för kontrollen. Så om du är sugen på att flyga lite flygplan på konsol så är det bara till att plocka hem det via länken nedan. Tumnagel
43.1°
+
Frode Wikesjö
0

Jony Ive startar nytt klimatinitiativ
Med Prins Charles och Royal College of Art

Den före detta Apple-designern Jony Ive har med Prinsen av Wales samarbetat på ett initiativ som ska få studenter från Royal College of Art att komma med designförslag som hjälper att hantera klimatförändringarna. Projektet som är döpt till Terra Carta Design Lab, är tänkt att få designstudenter att skapa högeffektiva och billiga lösningar för natur, människor och planet. Projektet har som mål att skapa en gestaltning av ett koncept som demonstrerar hur design, konst, vetenskap och ingenjörskonst kan bidra till att hitta lösningar på klimatförändringarna. Projektet startades nu i lördags och ska pågå i 100 dagar. Finalister med de bästa idéerna ska tillkännages under FN:s klimatkonferens (COP26) i november och en vinnare ska utses 2022. Tumnagel
43.7°
+
Hugo Engström
0

Lite skateboardåkning med Bam Margera
Cold Call: Bam Margera

Den före detta Jackass-medlemmen Bam Margera har nog sett bättre dagar i sitt liv men han kärlek för att åka skateboard verkar finnas kvar. Här har vi ett klipp från Thrasher där Sheckler och Chris Cole besöker Bam för att åka lite bräda framför en kamera med Fisheye-objektiv. Tumnagel
99kg
+
Frode Wikesjö

Ny låt och musikvideo med James Blake
Say What You Will

James Blake släppte idag den första singeln från sitt kommande album Friends That Break Your Heart. Låten heter Say What You Will. I musikvideon till låten följer vi James Blake när han förföljs av Finneas (Billie Eilish bror) och hur hans karriär och liv verkar gå som på räls, medan Blakes liv är monotont och trist. Albumet släpps 10 september. Tumnagel
79kg
+
Hugo Engström

Ny låt med Lorde – "Stoned at the Nail Salon"
Andra singeln från kommande albumet

Den nyzeeländska artisten Lorde släppte igår sin andra singel från sitt kommande album Solar Power. Låten heter Stoned at the Nail Salon och är skriven och producerad av Jack Antonoff och Lorde själv. Albumet kommer 20 augusti. Bonusklipp: Tumnagel
76kg
+
Hugo Engström

Nytt album från Kanye West på fredag
Verkar det som i alla fall

Kanye West som inte släppt något nytt album sedan Jesus Is King som kom 2019, är nu på gång att släppa nytt. Albumet ska heta DONDA, efter hans mor Donda West som gick bort 2007. Kanye West har på senare år blivit känd för att annonsera album som sen inte släpps, bland annat Yandhi och Turbo Grafx 16. Det återstår att se om något album släpps på fredag. I videon ovan hörs ett klipp från låten No Child Left Behind som ska finnas med på albumet. Tumnagel
41kg
+
Hugo Engström

Så gör man McDonalds pommes
Ett besök i potatisfabriken

Pommes kan vara magiskt och tragiskt. Personligen gillar jag McDonalds, eller framförallt kan doften vara väldigt trevlig. Men om jag för tio år sedan kunde sänka en stor pommes utan att blinka är jag i dag rätt nöjd med en liten. Och om det för tio år sedan inte fanns så mycket annat än donkens pommes som var "rätt" finns det i dag massor av alternativ som är betydligt bättre. Det var alltså inte bättre förr. I den här videon får vi kika in i pommes-fabriken men också i chips-fabriken. Tumnagel
87kg
+
Roger Åberg

WOW bjuder på weekend
Minifestival

Det blev inget Way Out West i år, men gänget kan inte hålla sig från att inte göra något alls. Under de datum som WOW skulle ha ägt rum så kör man därför lite konserter. På torsdagen är det Amason + Esther, på fredagen är det Sarah Klang + Klara Keller och på lördagen är det Deportees + Grant. Biljetter släpps i morgon och man lovar pizza på köpet, ett symboliskt festivalarmband och djs. Tumnagel
77kg
+
Roger Åberg

Kul video med Lil Nas X
Teaser för ny låt producerad av Kanye West

Lil Nas X som tidigare i år släppte ett par modifierade Nike-skor med satan-stil (vad det nu innebär), som Nike själva inte var helt glada över då de fort stämde rapparen är tillbaka med en kul teaser för sin nya låt Industry Baby. Låten är producerad av Kanye West och Take a Daytrip. Release sker nu på fredag den 23 juli. Tumnagel
83kg
+
Hugo Engström

Ford presenterar parfymen Mach-Eau
Om man vill lukta som en bil

Biltillverkaren Ford har tagit fram en parfym som man kallar för "Mach-Eau" vilken man säger ska påminna om lukten från bilar. Parfymen har Ford tagit fram tillsammans med parfymtillverkaren Olfiction. Det hela är en del i Fords satsning för att övertyga bilentusiaster om att elbilar ska kunna erbjuda samma körupplevelse som fossildrivna bilar. Mach-Eau sägs lukta som en mix av bilinredning och gummi till bildäck. Ford Mach-Eau går inte att köpa utan har istället tagits fram för att luktas på i olika bilsammanhang, bland annat bilfesten Goodwood Festival of Speed där parfymen gjorde sin debut. Huruvida Ford planerar att börja sälja parfymen längre fram finns det inga uppgifter om än så länge. Tumnagel
20kg
+
Wille Wilhelmsson

Biz Markie är död
57 år ung

Hip-hop-legenden Biz Markie dog 57 år ung under helgen. Dödsorsaken är komplikationer av sin diabetes som han kämpat mot i mer än ett år. Biz Markie är sannolikt mest känd för hitlåten Just a Friend från 1989 men också för sina beatboxing-färdigheter och generellt underhållande persona. Tumnagel
4kg
+
Frode Wikesjö

David Harbour äter heta kycklingvingar
Klarar Red Guardian hettan?

Skådespelaren David Harbour gästade kycklingvingprogrammet Hot Ones i veckan för att prata lite om sitt liv och sin karriär samtidigt som han äter starka kycklingvingar. Tumnagel
101kg
+
Frode Wikesjö

Ny låt från Swedish House Mafia
"It Gets Better"

Swedish House Mafia släppte under torsdagskvällen en ny låt med titeln It Gets Better. Detta är deras första nya singel sedan 2012. Den svenska trion ska tillsammans med Ty Dolla $ign och 070 Shake medverka i The Tonight Show med Jimmy fallon den 19 juli. Tumnagel
-25kg
+
Hugo Engström

Casio släpper ny version av klassiskt digitalur
Stål, guld eller pac-man

Casios modell F-100 är kanske mest känd för att vara Ripleys klocka i Alien-filmen. Nu släpper man en ny version av klockan som denna gång är i stål med stålarmband. Det kommer även en gråare version, en guldversion och en Pac-Man-version. Stålversionen heter A100WE-1A och prislappen ligger på runt 700 kronor (jämför priser). Den gråare versionen heter A100WEGG-1A och guldversionen heter A100WEG-9A. Pac-Man-versionen heter A100WEPC-1B. Det är klurigare att hitta guld och Pac-Man-versionen på ett rimligt köpställe, om ni gör det så lägg gärna länken bland kommentarerna. Tumnagel
106kg
+
Roger Åberg