m
Audi presenterar e-tron GT

Audi presenterar e-tron GT
Den sportiga elbilen blir din från 1.158.000 kronor

Bil / Audi

Audi presenterar nu den helt eldrivna sportmodellen e-tron GT. Bilen har sedan tidigare läckt ut så vi vet hur den kommer att se ut i produktionskläder, men nu får vi även all matnyttig fakta kring nykomlingen. Det viktigaste tar vi först. Kostar? Från 1.158.000 kronor. Räckvidd? Upp till 48,8 mil. Batteripack? 86 kWh. Effekt? Upp till 598 hästar. Prestanda? 0-100 km/h på 3,3 sekunder.

Bilen erbjuds i två stycken olika versioner - e-tron GT quattro och RS e-tron GT. Den förstnämnda bjuder på 476 hästar och 630 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h går här på runt fyra sekunder och toppfart är 245 km/h. RS ger dig istället 598 hästar och 830 newtonmeter att leka med. Här går 0-100 km/h på 3,3 sekunder och toppfarten anges till 255 km/h. Oavsett vilken du väljer får du två stycken elmotorer - en på varje axel vilket innebär fyrhjulsdrift. Båda två har också en tvåstegad växellåda. På tillvalslistan finns bland annat fyrhjulsstyrning och diffspärr, det senare är standard på RS. Bilarna bygger kring ett 800-voltssystem och ska klara att ladda med upp till 270 kW effekt. Gör man det kan man gå från 5 till 80 procents laddning på 22,5 minuter. Tio mil ska gå att tanka in på runt fem minuter. Förbrukningen ser ut så här: e-tron GT quattro i snitt 19,9 – 21,6 kWh/100 km enligt WLTP, RS 20,6 – 21,7 kWh/100 km enligt WLTP.

I övrigt är det här en sportig sedan med plats för fyra stycken vuxna. I bagagen går det in 405 liter och det finns även en frunk framtill där man kan få in upp till 85 liter. e-tron GT har en hjulbas på 2,9 meter, är 4,99 meter lång, 1,96 meter bred och 1,41 meter hög.

Nu i februari drar förförsäljningen av modellen igång. e-tron GT quattro kostar från 1.158.000 kronor medan RS e-tron quattro går loss på 1.573.000 kronor. Allt om e-tron GT finns att läsa i pressmeddelandet nedan.

Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Audi presenterar e-tron GT
Visa
Pressmeddelande
Världspremiär för Audi e-tron GT: eldriven, sportig och progressiv

Med e-tron GT visar Audi upp hur fascinerande elmobilitet kan vara. Denna fyrdörrarscoupé, som vid marknadslanseringen också kommer i en RS-version, är en nytolkning av det klassiska Grand Turismo-konceptet: designen är uttrycksfull, och tekniken banbrytande. De två elmotorerna svarar för quattro fyrhjulsdrift och enastående körprestanda. Batteriet som har en energikapacitet på 85 kWh (netto), ger en räckvidd på upp till 487 km och är tack vare sin 800 V-teknik extremt snabbt att återladda. Chassi, belysning, reglage, uppkoppling eller e-tron sport sound – Audi e-tron GT quattro och RS e-tron GT visar på bred teknisk kompetens och demonstrerar samtidigt den passion, in i minsta detalj, som är så utmärkande för Audi. Premiären markerar starten för en ny era – med morgondagens GranTurismo.

Världspremiär för Audi RS e-tron GT
Audi e-tron GT är början på en ny era där Audi visar hur morgondagens mobilitet kan vara lika emotionell som fascinerande. Försäljningen av både e-tron GT quattro och RS e-tron GT startar samtidigt under februari. De är helt eldrivna, kraftfulla, snabba och dynamiska – och lokalt utsläppsfria. Resultatet är en stark karaktär som är en nytolkning av det ursprungliga Gran Turismo-konceptet.

Exteriören på Audi e-tron GT är ett dynamiskt konstverk. Alla ytor och linjer har en harmonisk utformning – från strålkastarna (med Audi laser light som tillval) hela vägen till den stora diffusorn bak. Tillsammans blir de olika detaljerna till en skulptur skapad av vinden. Karosslinjerna är extremt dynamiska – luftmotståndskoefficienten (cW-värdet) ligger på låga 0,24. Även interiören bjuder på klassisk Gran Turismo-design: Framsätena är placerade lågt på typiskt sportbilsmanér. Mellan dem löper en bred mittkonsol. Baksätet rymmer även vuxna passagerare. Interiörens harmoniskt eleganta design framhäver bilens progressiva karaktär.

En Gran Turismo är en sportig långfärdsbil med dynamiska köregenskaper. Och det är just detta som präglar Audi e-tron GT: Beroende på modell, utvecklar elmotorerna en effekt på 476 hk (350 kW) eller 598 hk (440 kW) vilket borgar för snabb acceleration. Batteriets nettokapacitet på 85 kWh ger en räckvidd på upp till 487 km enligt WLTP-körcykeln. 800 V-tekniken gör det möjligt att snabbladda batteriet med likström med en effekt på upp till 270 kW. Teknik som Audi drive select, elektrisk fyrhjulsdrift, dämparreglering, differentialbroms bak och luftfjädring med tre kammare, svarar för en perfekt balans mellan dynamik och komfort. Fälgarna finns i storlekar upp till 21", och bromsskivorna har en diameter på upp till 420 mm.

Precis som alla övriga Audi-modeller, är e-tron GT fullt uppkopplad. Infotainmentsystemet, assistanssystemen och de uppkopplade tjänster som hör till Audi connect håller alla högsta klass. Och eftersom det sportiga konstverket också måste låta bra, har Audi komponerat ett helt unikt ljud för e-tron GT. Det är ett kraftfullt och progressivt ljud – precis som en Audi ska låta.

Fakta och siffror

Audi e-tron GT quattro och Audi RS e-tron GT

Positionering

En nytolkning av filosofin bakom Gran Turismo: en fyrdörrars-coupé med elegant och dynamisk design och kraftfull eldrift – en bil man kan lita på, både på långfärd och till vardags.
RS e-tron GT spjutspetsen för elektrifieringen på Audi and Audi Sport GmbH
Uttrycksfull ”signature car”, och en blick in i framtiden
Exteriör, aerodynamik och kaross

Vidareutvecklad Gran Turismo-design för elmobilitetseran: Sportighet, komfort – och hållbarhet
Sportiga proportioner: stora fälgar, bred spårvidd, flack silhuett, lång hjulbas
Formspråk där estetik uppstår ur effektivitet
Tydligt utmejslad design: låg inverterad single frame-grill lackerad i karossfärgen, utpräglat utställda skärmkanter (”quattro-blisters”); flackt rutparti med sluttande taklinje, bakparti med extremt djup profilering
Låg luftmotståndskoefficient (cW endast 0,24) ger hög effektivitet och lång räckvidd, aktiv aerodynamik med omställbara luftintag för bromsar och kylare, bakspoiler som skjuts ut i flera steg, aerodynamiskt optimerat underrede och bred diffusor
Hög styvhet och kollisionssäkerhet tack vare användande av höghållfast stål i säkerhetsburen; förstärkt batteriinneslutning; yttre skal i aluminium
Längd: 4,99 m; bredd: 1,96 m; höjd: endast 1,41 m; flack karosslinje; bagageutrymme bak med en volym på 405 liter (366 liter i RS e-tron GT)
Strålkastare, belysning

Matrix LED-strålkastare är standard på RS e-tron GT och finns som tillval för e-tron GT quattro
Matrix LED-strålkastare med Audi laser light, som fördubblar helljusets räckvidd, finns som tillval för båda modellerna
Bakljus med ljuslist, dynamiska Coming Home/Leaving Home-animeringar i kombination med toppstrålkastarna
Design invändigt, interiör

Instrumentpanel med ”monoposto”-karaktär, luftig rymdkänsla
Lågt placerade säten, bred mittkonsol, baksäte som även rymmer vuxna
En perfekt mix av hållbarhet, sportighet och komfort; läderfri interiör, klädsel med hög andel återvunnet material
Tre olika sätesvarianter och flera olika designpaket
Drivning och energiåtervinning

Elektrisk fyrhjulsdrift med synkron permanentmagnetmotor (PSM) fram och bak, växellåda (2-växlad) på bakaxeln
Audi e-tron GT quattro levererar en effekt på totalt 476 hk (350 kW) och ett vridmoment på 630 Nm ( i boostläge 640 Nm). Audi RS e-tron GT utvecklar 598 hk (440 kW) och har ett vridmoment på 830 Nm. Launch Control-systemet kan tillfälligt boosta effekten till 530 hk (390 kW) resp. 646 hk (475 kW) under upp till 2,5 sekunder.
Accelerationen från 0-100 km/h går på 4,1 eller 3,3 sekunder (RS-modellen), och topphastigheten ligger på 245 för e-tron GT quattro och 250 km/h för RS-modellen
Intelligent styrning av frihjulskörning och energiåtervinning, bromsenergiåtervinning på upp till 265 kW
Batteri och temperaturhantering

Litiumjonbatteri med en energikapacitet på 85 kWh netto (93 kWh brutto) och en spänning på 800 Volt; 396 påsceller fördelade på 33 moduler
Växelströmsladdning med en effekt på 11 kW är standard, kort efter marknadslanseringen även med 22 kW; Likströmsladdning med en effekt på upp till 270 kW är standard
Räckvidd på upp till 487 km på en laddning (enl. WLTP för Audi e-tron GT quattro); mycket korta laddningstider: endast 5 min för en körsträcka på ca 100 km.
Avancerad temperaturhantering med fyra kylkretsar; effektiv värmepump som standard; förkonditionering för snabb likströmsladdning längs vägen
e-tron Charging Service med ca 200.000 laddningspunkter i Europa; fördelaktiga priser
Chassi

Låg tyngdpunkt och mycket välbalanserad fördelning av axelbelastningen tack vare batteriets och elmotorernas placering
Standard: dämparreglering, differentialbroms på bakaxeln, kördynamiksystemet Audi drive select
Tillval (standard för RS modellen): reglerad differentialbroms på bakaxeln och luftfjädringen adaptiv luftfjädring med tre kammare; tillval för bägge modellerna: fyrhjulsstyrning
Bromsskivor belagda med volframkarbid finns som tillval (standard på RS modellen);
kolfiberarmerade keramiska bromsskivor som tillval för båda modellerna
19 - 21"-fälgar, de flesta med Aero design; 20 och 21"-fälgar med Aero blades
Assistanssystem

Audi pre sense-säkerhetssystem som standard; tillvalspaketen ”Tour”, ”City” och ”Park”; adaptive cruise assist (ACA) och (fjärrstyrd) Park assist plus är highlights i utbudet
e-tron sport sound

Redan standardljudet AVAS Sound bjuder på mer än vad lagen föreskriver
Som tillval finns e-tron sport sound för fler ljud både in- och utvändigt beroende på inställningen av Audi drive select. Detta är standard i Audi RS e-tron GT.
Reglage och displayer

Audi virtual cockpit plus och MMI touch-display (standard) plus röststyrning med naturligt tal (uppkopplad) ; head-up display (tillval);personalisering (standard)
Infotainment och Audi connect

MMI navigation plus med WiFi-hotspot (standard), intelligent navigation med e-tron-specifika funktioner
Brett utbud av Audi connect-tjänster; e-tron route planner för beräkning av snabbaste färdväg med kortast möjliga stopp för laddning vid effektstarka laddningsställen
Audi phone box och Bang & Olufsen premium sound system (det senare standard i RS)
Hantverk och Smart Fabrik i skön förening

Tillverkningen av e-tron GT vid Audi Böllinger Höfe-fabriken i Neckarsulm en kombination av hantverk och Smart Fabrik
Koldioxidneutral tillverkning, användande av grön el och biogas
Egen innovativ karosserifabrik, delar monteringsband med Audi R8
Detaljerad information

Positionering
Audi e-tron och e-tron Sportback var pionjärer när Audi så framgångsrikt anträdde vägen in i elmobilitetens era för två år sedan. Nu tar företaget ytterligare ett steg på vägen: Fyrdörrars e-tron GT coupé är en dynamisk och elegant Gran Turismo-modell – en Audi som världen aldrig tidigare skådat den. e-tron GT är kraftfull, sportig, tillförlitlig och uttrycksfull. Den återspeglar all den passion som genomsyrar arbetet när Audi utvecklar och tillverkar sina bilar.

RS e-tron GT och e-tron GT quattro är konstruerade för att vara kraftfulla, trygga bilar som passar perfekt både i vardagen och på långfärd. Med sin kombination av perfektion, fascination och innovation blir de till ett teknologiskt konstverk: Bakom köregenskaperna ligger progressiv ingenjörskonst – båda modellerna är en ren dröm att köra. Och designen är ett tydligt bevis på den passion för elegans och perfektion som är så typisk för Audi.

Sportig, eldriven, banbrytande: e-tron GT är flaggskeppet i Audis växande elbilsflotta

Audi e-tron GT skriver ett nytt kapitel i företagets historia: Modellen är en suverän Gran Turismo och kommer samtidigt i en RS-version med extra vass kördynamik. Den kombinerar ett uttrycksfullt formspråk med kraftfull eldrift och hög effektivitet samtidigt som den är praktisk i vardagen. Den är en pionjär som är med och skapar framtiden för Audi. e-tron GT är ett konkret uttryck för ”Vorsprung durch Technik” på vägen – sportig, eldriven och banbrytande är den flaggskepp i Audis elbilsutbud.

Audi e-tron GT vänder sig särskilt till krävande, prestandainriktade bilälskare som sätter stort värde på hållbarhet, design och avancerad teknik.

I februari startar förförsäljningen av den helt eldrivna Gran Turismo i två versioner: Audi e-tron GT quattro med ett ca-pris på 1.158.000 kr och RS e-tron quattro med ca-pris 1.573.000 kr. RS-versionen är den dynamiska spjutspetsen för Audis elmobilitet: systemeffekt 598 hk (440 kW), 0-100 km/h på 3,3 sek (vid overboost) och ett högteknologiskt chassi med bl.a. luftfjädring med tre kammare, fyrhjulsstyrning (tillval), och reglerad differentialbroms på bakaxeln.

Design utvändigt, aerodynamik
e-tron GT är en uttrycksfull fyrdörrarscoupé – den nya signaturbilen för märket Audi. Detta flaggskepp för elbilsmodellerna bjuder på ett expressivt designspråk som framhäver Audis ställning som ett innovativt bilmärke som är synonymt med sportighet och progressivitet.

Emotionell ”signaturbil”, och en blick in i framtiden

Efter designstudien Audi prologue, som gav en försmak av formspråket för kommande fullstora modeller då den ställdes ut 2014, är e-tron GT nu företagets nästa designmässiga utvecklingssteg. Denna Gran Turismo-modell imponerar med sin skulpturala design. Det som gäller de nuvarande modellerna i den fullstora klassen, gäller även här: Proportionerna är det som lägger grunden för bra design. Lång hjulbas, bred spårvidd, stora fälgar och en flack silhuett är den vägvinnande formeln. e-tron GT har alla dessa idealiska proportioner. Den karakteriseras av ett formspråk som blir till den designmall för kommande eldrivna modeller från Audi – de kommer att ha en betydligt mer svepande exteriördesign än i dag.

Som vanligt när det gäller Audi, är designen aldrig ett mål i sig utan kommer sig av en kombination av form och funktion: formerna på e-tron GT bidrar till bilens avancerade aerodynamik – estetik som uppstår genom effektivitet. e-tron GT har använt designelementen från e-tron, Audis första elbil, och förfinat dem på ett målmedvetet sätt. Till dessa designdetaljer hör det starkt profilerade indraget ovanför trösklarna. Formerna framhäver att det mittplacerade batteripaketet är bilens kraftkälla.

Eldriven Gran Turismo: klassiska principer och ett nytt perspektiv

Sportighet och komfort – de är de klassiska designprinciperna för en Gran Turismo. Audi e-tron GT har plockat upp detta grundkoncept och kompletterat det med ett nytt perspektiv: hållbarhet spelar en viktig roll för elmobiliteten. Hållbarhet börjar med en idé som sedan kommer till uttryck i designen. e-tron GT:s optimerade aerodynamik är ett synligt bevis på strävan efter hållbarhet. Det låga luftmotståndet – cW-värdet ligger på endast 0,24 – minskar energiförbrukningen och ökar på så sätt räckvidden.

De grundläggande idéer avspeglar sig också i interiören på e-tron GT. Ta t.ex. instrumentpanelen – vinklad mot föraren, på typiskt Audi-manér i sportiga modeller – som här tronar i en rymlig interiör som är så karakteristiskt för en bekväm och dynamisk touring-sportbil. Med sitt läderfria designpaket, som till största delen består av återvunna material, visar e-tron GT samtidigt att hållbarhet är en viktig aspekt för den eldrivna Gran Turismo-modellen.

Exteriördesignen: dynamiskt utmejslad med perfekta proportioner

Helt eldrivna Gran Turismo ger Audis formspråk en ny dimension: en dynamisk skulptur som ser ut att ha modellerats fram ur ett enda stycke.

Audi e-tron GT bevisar att en elbil, med stort batteri, och snygg GT-design med flack silhuett och kraftfulla proportioner visst går att kombinera. Det som gör detta möjligt är en fördjupning i batteripaketet. Passagerarna i baksätet kan ha sina fötter i vad som populärt kallas ”fotgaraget” vilket gör de kan sitta lägre ner och njuta av gott om plats i huvudhöjd, trots den flacka taklinjen. I kombination med stora hjulhus (för en fälgdiameter på upp till 21") och en hjulbas på 290 cm, åstadkommer denna lösning idealiska proportioner och ger denna högprestanda-GT ett extra mäktigt intryck på vägen.

Med sitt omvända färgschema, är single frame-grillen med Audi-ringarna i den uttrycksfulla fronten på e-tron GT en tydlig indikation på bilens elektriska drivning. Kylargrillen, som är en nytolkning av det klassiska bikakemönstret, kan för första gången lackeras i ljust Hecklagrått eller i karossfärgen, och både grillen och luftintagen på sidorna inramas av en mask i Manhattangrått. På modeller med förbränningsmotor är single fram-grillens huvudsakliga uppgift att ge motorn kylning – på e-tron GT döljer den istället de flesta av bilens sensorer. Endast de undre av de sex hörnen är öppna och släpper in luft.

Eldriftsteknikens paketering har gjort det möjligt att ha en låg front vilket ger föraren mycket god sikt, både över fronten och vägen närmast framför. Dessutom fokuserar blicken genom att huven på sidorna inramas av starkt välvda skärmar. Tillsammans med kördynamiken skapar detta ovanliga perspektiv en körupplevelse som till stora delar formar karaktären för denna eldrivna Gran Turismo.

Profilen: svepande linjer

Betraktar man bilen från sidan, framgår den svepande linjeföringen extra tydligt. Den långsträckta huven och platta vindrutan övergår i en tidigt sluttande taklinje. Rutsektionen sträcker sig stramt över den kraftfulla karossen. Baktill svänger den in kraftigt – de svagt lutande C-stolparna övergår mjukt och elegant i karossens muskulära skulderparti.

Skarpskurna kanter löper runt de stora hjulhusen – dessa s.k. ”quattro-blisters” är ett kännetecken för bilens elektriska fyrhjulsdrift. De är redan en elegant designdetalj på många Audi-modeller, men ingenstans är de så starkt framträdande som på e-tron GT. Den låga tyngdpunkten i karossens huvudsektion kombinerat med den framhävda midjan i bilens mitt, skvallrar också de om att det här är en quattro. Den långsträckta, strömlinjeformade Sportback-kupén har en flack taklinje som löper 17 mm lägre än på A7 Sportback och förstärker e-tron GT:s sportiga utstrålning. Mellan baklyktorna sträcker sig en smal ljuslist. Diffusorn har en speciell design som ger e-tron GT en unik look bland Audis modeller. Spoilern, med sin integrerade spoilerläpp, löper parallellt med ljuslisten och fulländar den sportiga looken.

De 19 - 21" stora fälgarna bidrar till den kraftfulla designen och talar sitt tydliga språk om e-tron GT:s sportiga prestanda, även när bilen står still. Det finns nio färger att välja mellan, däribland nya tactical green. Audi erbjuder dessutom två varianter av svart optikpaket som tillval. I den första varianten ingår Single-frame grillen, masken, trösklarna och diffusorn. I plus-paketet är både ringarna och märken lackerade i svart högglans. Ännu exklusivare blir det med något av de tre kolfiberpaketen. På begäran kan Audi också leverera bilen med kolfibertak och tillhörande backspegelkåpor (i sk CFRP). Värmeisolerande glastak är standard.

Teamarbete: design och aerodynamik

Aerodynamiken är inte bara ett självändamål, utan har också en viktig funktion för designen på e-tron GT. Formerna på e-tron GT, med sin luftmotståndskoefficient på låga 0,24, ser ut att vara skapade av vinden – och det är precis vad de är. De har vuxit fram genom ett nära samarbete mellan både formgivare och aerodynamikexperter.

Luftintagen i frontens nedre del spelar här en viktig roll. På utsidan är bilen utrustad med vertikala ”air curtains” som leder luften in i hjulhusen på ett sätt som gör att den strömmar nära hjulet och sedan vidare längs sidan. Några av 20 och 21-tumsfälgarna är försedda med lätta Aero blades med en tjocklek på endast 2 - 3 mm. Denna konstruktion förbättrar aerodynamiken ytterligare.

Bakom de stora ribborna under strålkastarna och öppningarna i hörnorna på single fram-grillen sitter ett reglerbart kylluftintag som på ett aktivt sätt bidrar till aerodynamiken. För att optimera flödet, hålls de båda reglerbara kylluftintagen stängda så ofta som möjligt. När de öppnas, i samband med sportig körning, leds luften via Y-formade kanaler till kylarna och de främre hjulhusen för att där kyla bromsarna.

Den andra viktiga delen i det aktiva aerodynamiksystemet är den elektriska bakspoilern, som fälls ut i två olika lägen beroende på hastighet. Bakspoilern arbetar i nära samverkan med det plana underredet som längst bak avslutas med en bred diffusor. Detta gör att luften fritt kan strömma vidare bakåt från bakpartiet och att det lyft som bakaxeln utsätts för i högre hastigheter nästan elimineras helt. När den adaptiva luftfjädringen (standard på RS-modellen) sänker karossen närmare vägbanan, förstärks denna effekt: luftflödet och körstabiliteten förbättras ytterligare och lyftet minskas.

Även när det gäller aeroakustiken ligger e-tron GT på toppnivå. Vindrutan är som standard tillverkad av ljuddämpande glas, och som tillval kan även sidorutorna och bakrutan fås i samma typ av glas. Riktade isoleringsåtgärder runt om i hela karossen ser till att hålla störande ljud utanför kupén. Säkerhetsburens stomme består av varmpressat och därför höghållfast stål. Skyddskåpan runt batteripaketet består av aluminiumprofiler, och det yttre skalet helt av aluminiumplåt.

Klassiska Gran Turismo-dimensioner

Audi e-tron GT har klassiska Gran Turismo-dimensioner: Med en hjulbas på 290 cm, mäter bilen 499 cm på längden, 196 cm på bredden och endast 141 cm på höjden.
Det bakre bagageutrymmet bak har en volym på 405 liter och i ett andra bagageutrymme under huven fram ryms ytterligare 85 l. RS-modellen med Bang & Olufsen system som standard rymmer 366 liter i det bakre bagageutrymmet.

Strålkastare, belysning
Strålkastarna och baklyktorna är karakteristiska detaljer i e-tron GT:s uttrycksfulla design. LED-ljussignaturen, både fram och bak, har en utpräglat tredimensionell utformning som gör designen på e-tron GT ännu mer laddad. Varselljusen skapar en iögonfallande ljussignatur tillsammans med den karakteristiska blå dekoren på laserhelljuset (tillval) som för första gången nu är mittpunkten i Audi-strålkastarna. Den profilerade ljuslisten bak spänner sig över bilens hela bredd, och segmenten växer sig dynamiskt allt större från mitten och utåt vilket ger e-tron GT en ännu tuffare look.

De finns tre olika strålkastaralternativ till e-tron GT. Som standard levereras bilen med LED-strålkastare med dynamiska blinkrar (rinnande ljus). Ett annat alternativ är Matrix LED-strålkastare vars helljus kan vara på hela tiden, utan att det bländar mötande trafikanter. För RS e-tron GT är Matrix LED-strålkastare standard. Matrix LED-strålkastare med Audi laser light är det tredje och mest avancerade belysningsalternativet i utbudet. Här sitter en laser-spotlight placerad intill halvljusenheten. Audi laser light, som aktiveras från en hastighet på 70 km/h, fördubblar helljusets räckvidd!

Coming home/Leaving home-belysning med animerade sekvenser – får karaktären att lysa

Toppmodellen bland strålkastarsystemen bjuder på ytterligare en karakteristisk funktion: Coming home/Leaving home-animeringar, både fram och bak. Leaving home-sekvensen är inspirerad av kraften i en ljudvåg: Ljuset från de individuella segmenten byggs upp snabbt och starkt för att sedan tona ner helt kort innan sekvensen upprepas en andra gång med full kraft.RS-modellens animerade sekvenser är ännu mer dynamiska.

Design invändigt, interiör
Interiören i e-tron GT förmedlar tvättäkta Gran Turismo-känsla genom att riktigt stråla av lika delar sportighet, komfort och luftighet. Hållbara material spelar en viktig roll i den eldrivna sportbilen.

Interiören: sportig och med lyxig komfort

Ett karakteristiskt kännetecken för sportiga Audi-modeller, och speciellt då e-tron GT, är det starka fokus som interiören lägger på föraren – helt i linje med den bakomliggande ”monoposto”-idén. Instrumentpanelens mittsektion är lätt vinklad mot föraren, och den utpräglat tredimensionella utformningen av panelen ger den ett lätt och slankt intryck. Displayen till Audi virtual cockpit plus är fristående, medan MMI touch-skärmen omges av en ram i pianolacksvart och ser ut att sväva fritt ovanför instrumentpanelen. Om man beställt miljöbelysningspaketet tronar ett laserskuret, bakgrundsbelyst ”e-tron”-märke på den högra delen.

En skarp kontur bildar gräns mellan instrumentpanelens övre del och den sektion som innehåller reglagepanelen till det standardlevererade automatiska klimatsystemet med tre zoner. De smäckra luftinsläppen med sina aluminiuminlägg längst ut har en högteknologisk look och får kupén att verka bredare. Under vindrutan sträcker sig en lång båge hela vägen mellan dörrarna. Designen på de sportiga dörrklädslarna fram, smälter visuellt samman med framskärmarnas kanter i en rät linje.

Föraren och framsätespassageraren sitter i en sportigt låg position – mellan stolarna finns en bred mittkonsol. Den kompakta växelväljaren är placerad på mittunnelkonsolen. Den slanka utformningen av reglaget förstärker den luftiga rymdkänslan ombord och ger med sin haptik en mycket precis känsla. Baksätet är tillräckligt stort för att även rymma vuxna passagerare. Den kompromisslöst höga kvalitén på materialen och utförandet speglar den vikt som Audi lägger vid varje liten detalj när man utvecklar och bygger sina bilar.

Hållbarhet ny premiumfaktor: material, färger och utrustning

Sportighet och hållbarhet är inte varandras motsatser – tillsammans är de istället ett uttryck för hur Audi betraktar lyx i elbilseran. Med sitt läderfria designpaket är e-tron GT ett konkret uttryck för detta. Sportsätet plus med 14-vägs justering är klädda endera med en kombination av konstläder och Kaskade-tyg, eller med en mix av konstläder och mikrofibermaterialet Dinamica. I båda fallen ingår återvunna material, t.ex. polyesterfibrer som tillverkats av gamla plastflaskor, textilier eller fiberrester. I Kaskad-klädslarna ingår 119 återvunna plastflaskor. Materialet Dinamica påminner om Alcantara, medan Kaskade, där sömmarnas design är baserad på single frame-grillens former, i mångt och mycket liknar naturfibrer, som ull.

Klädsel i sportsäten pro består av två olika typer av läder. Med ”RS design”-paketet får man mikrofibermaterial på instrumentpanelkåpan, ratten och mittkonsolens klädsel – röda eller gröna sömmar skapar en elegant kontrast. Golvmattorna och golvinklädnaden är tillverkade i Econyl (gäller båda modellerna). Det här är ett material som till 100% består av återvunna nylonfibrer som kommer från produktionsavfall, tyg- eller mattrester eller gamla fiskenät.

Alla material i interiören på e-tron GT har fabriksmässig tillverkningskvalitet. Det stora applikationsområdet på instrumentpanelen är som standard lackerat i Graphite gray eller Palladium silver (på RS-modellen). Som tillval finns valnötsträdekor (med öppna porer) eller silkesmatt kolfiber. Miljöbelysningspaket plus svarar för subtila ljuseffekter, bl.a. på dekorsargarna runt högtalarna i dörrarna och e-tron GT-logotypen projiceras på marken när dörren öppnas. I RS e-tron GT lyfter de olika designdetaljerna, färgerna och materialen från Audi Sport fram bilens prestanda på ett tydligt sätt.

De finns tre olika modeller av stolar fram. Sportstolarna, med elektrisk 8 vägs-inställning och klädsel i konstläder/pärlnappa är standard i e-tron GT quattro. RS e-tron GT är utrustad med sportsäte plus med 14-vägsinställning. Sportsäten pro med 18-vägsinställning, pneumatiskt justerbara sidosektioner, klimatkontroll och (på begäran) en massagefunktion finns som tillval till båda modellerna. I den övre delen av ryggstödet har sätena i RS-modellen en egen kontur. Sätena och ratten är här prydda av speciella märken, och pedalerna och fotstöden är av rostfritt stål. Audi Sport GmbH:s ”Audi exclusive program” kan uppfylla många personliga önskemål från kunderna, speciellt när det gäller läder, sömmar och säkerhetsbälten.

Drivning och energiåtervinning
Båda motorversionerna till hel eldrivna Gran Turismo erbjuder sportig, dynamisk prestanda: e-tron GT quattro klarar accelerationen från 0 till 100 km/h på 4,1 sekunder, för RS modellen tar det endast 3,3 sekunder (i båda fallen i boost-läget). Topphastigheten ligger på 245 resp. 250 km/h (elektroniskt begränsad)

Den främre elmotorn på e-tron GT quattro levererar en effekt på 238 hk (175 kW), den bakre motorn 435 hk (320 kW). Båda elmotorerna har reserver i beredskap för extrema körsituationer – det är därför som summan av deras individuella effekter är betydligt högre drivningens totaleffekt på 476 hk (350 kW). I boost-läget kan föraren via launch control utnyttja upp till 530 hk (390 kW) i 2,5 sekunder. Det totala vridmomentet ligger på 630 Nm och 640 Nm i boost-läge. Även i RS e-tron GT utvecklar elmotorn fram 238 hk (175 kW), medan den bakre motorn har en effekt på 456 hk (335 kW). Den totala effekten är 598 hk (440 kW), och det totala vridmomentet ligger på 830 Nm. I boost-läget ökas effekten kort till över 646 hk (475 kW).

PSM-motorerna (synkrona permanentmagnetmotorer) i e-tron GT är mycket effektiva. På båda axlarna sitter elmotorn, kraftelektroniken och transmissionen placerade tillsammans i en kompakt enhet. Den bakre elmotorn överför sitt vridmoment till en växellåda med 2 växlar. Den första växeln har ett kort utväxlingsförhållande som, tillsammans med launch control och den boost-funktion som hör till denna, ger bilen en imponerande acceleration om föraren väljer så. Om föraren väljer att inte utnyttja detta alternativ, startar e-tron GT i den andra växeln. Generellt sett, ökar den andra växelns långa utväxlingsförhållande effektiviteten samtidigt som den ger tillgång till stora kraftreserver.

quattro reloaded: eldriven fyrhjulsdrift

e-tron GT quattro och RS e-tron GT kör vanligtvis med elektrisk fyrhjulsdrift – det är endast i profilen ”Efficiency” för kördynamiksystemet Audi drive select som drivningen på framhjulen har högre prioritet. Vid halt väglag, högt effektbehov eller snabb kurvtagning kan mer vridmoment fördelas till bakhjulen, vilket sker ca fem gånger så snabbt jämfört med en mekanisk quattro-drivlina. Den elektriska fyrhjulsdriften reglerar fördelningen av drivkraften mellan axlarna – kontinuerligt, fullt varierbart och på tusendelar av en sekund. Den quattro-princip som Audi introducerade för fyrhjulsdrift för nu mer än 40 år sedan, har här nått en ny, imponerande teknisk utvecklingsnivå.

När föraren tar foten från den högra pedalen, börjar bilen vanligtvis att rulla fritt vilket gör att Gran Turismo kan glida fram både effektivt och elegant. I Audi drive select-profilen ”Dynamic” börjar den istället att återvinna energi. Oberoende av vilken profil som valts, kan föraren använda paddlarna på ratten för att justera två manuella energiåtervinningsnivåer eller via MMI-systemet välja ett automatiskt läge. I det senare fallet, reglerar den förutseende effektivitetsassistenten predictive efficiency assist frihjulskörningen och energiåtervinningen baserat på data från navigationssystemet och olika sensorer i bilen.

Vid inbromsning upp till ca 0,3 g, är det elmotorerna som ensamt svarar för bromskraften – d.v.s. i de allra flesta situationer vid vanlig vardagskörning. På det här sättet kan de återvinna bromsenergi på upp till 265 kW. De hydrauliska bromsarna träder in först när föraren bromsar mycket hårt. Samtidigt fortsätter bromsenergiåtervinningen nästan ända till dess att bilen står helt stilla. I alla körsituationer – vid full acceleration, dynamisk körning, frihjulskörning eller bromsenergiåtervinning – förblir Gran Turismo lika stabil eftersom styrsystemen för bromsarna, chassit, drivningen och kraftelektroniken är tätt sammankopplade och arbetar tillsammans på ett snabbt och effektivt sätt.

Batteri och temperaturhantering

Litiumjon-batteripaketet i Audi e-tron GT quattro och RS e-tron GT sitter placerat mellan fram- och bakaxeln, vid bilens lägsta punkt. Resultatet är en låg tyngdpunkt, på sant sportbilsmanér, och viktfördelningen mellan de båda axlarna ligger mycket nära det idealiska förhållandet 50:50.

I båda modellerna har högspänningsbatteriet en energilagringskapacitet på 85 kWh netto (93 kWh brutto). Batteripaketet består av 33 cellmoduler med vardera 12 påsceller. Påscellerna har ett böjbart yttre skal. 30 moduler bildar den undre nivån. Längst bak har denna en fördjupning (kallad ”fotgaraget”) som passagerarna i baksätet kan vila sina fötter i. ”Övervåningen” i batteripaketet innehåller tre ytterligare moduler som sitter placerade under baksätet. Anslutningar och säkringar är tillsammans med styrenheten placerade under mittkonsolen. Systemspänningen på 800 volt möjliggör hög kontinuerlig uteffekt, kortar laddningstiden, sänker dessutom vikten och minskar det utrymme som krävs för kablarna.

Batteriets inre struktur, med batterimodulerna och ramen som om ger dem, är tillverkade i lättvikts aluminium. Batterisystemet bidrar till karossens styvhet och kollisionssäkerhet. Batterienheten sitter fäst i karossen med 28 skruvar. Under utrymmet för cellerna finns en struktur av platta, strängpressade sektioner genom vilka kylvätskan strömmar i en separat lågtemperaturkrets. Den ideala temperaturen för batteriet är 30 - 35°C.

Avancerad temperaturhantering – fyra separata kylkretsar

Fyra separata kylkretsar med skilda temperaturnivåer reglerar temperaturen i högspänningsbatteriets olika komponenter och i kupén. Vid behov kan kretsarna kopplas samman med varandra på ett flexibelt sätt. Om föraren kräver ett högt effektuttag flera gånger i rad, kopplas batteriets kylkrets via ventiler ihop med den till klimatsystemet. Den starka kyleffekt som detta resulterar i gör att drivningens prestanda kan hållas på konstant hög nivå. Kylkretsen hjälper också till med kylningen vid snabbladdning med likström som kan göra att batteriet hettas upp till 50 C.

I standardutrustningen till e-tron GT ingår en värmepump som med hjälp av spillvärmen från högspänningskomponenterna kan värma upp kupén. Värmepumpen begränsar den minskning av räckvidden som användning av klimatsystemet medför, speciellt på vintern då pumpen används istället för det termoelektriska elementet. Man kan själv förprogrammera hur varmt eller svalt det ska vara i kupén när det är dags för avfärd och också styra laddningen av batteriet via myAudi-appen på sin smartphone. Även uppvärmning av säten, sidobackspeglar och bakruta kan förprogrammeras.

Från 11 till 270 kW: laddning med växelström och likström

Laddningskontakterna på Gran Turismo sitter placerade bakom framhjulen. På bägge sidor av bilen finns anslutningar för växelström, och på höger sida finns också en anslutning för laddning med (likström. Audi e-tron GT levereras med två laddkablar: en Mode 3-kabel för anslutning till allmänna laddpunkter och en för laddningssystemet ”Compact” för garaget. Ett alternativ här är det intelligenta hemmaladdningssystemet ”Connect” som är uppkopplat till internet vilket gör att man både kan styra laddningen och ladda ner uppdateringar direkt via myAudi-appen på sin smartphone. Kombinerat med ett kompatibelt energihanteringssystem för hemmet, ger laddsystemet Connect även tillgång till smarta funktioner, som laddning vid tidpunkter på dygnet då eltaxan är lägre (vid rörligt elpris).

Som standard kan e-tron GT laddas med 11 kW växelström vilket gör att ett tomt batteri kan laddas fullt under natten. En laddare för 22 kW (tillval) lanseras kort efter marknadslanseringen av bilen. Med ett tillräckligt effektstarkt likströmsuttag, har eldrivna Gran Turismo en maximal laddningskapacitet på upp till 270 kW. Batteriet kan då laddas upp för en körsträcka på upp till 100 km på strax över 5 minuter. Laddning från en laddningsnivå på 5 till 80 % tar mindre än 22,5 minuter vid idealiska förhållanden.

Som kund i Europa kan man använda Audis egna e-tron Charging Service, som f.n. ger tillgång till ca 200.000 allmänna laddningspunkter. Och det krävs endast 1 kort för att kunna ladda bilen vid alla dessa laddställen. Som Audi-kund betalar man en enhetlig taxa i 26 länder och får dessutom ett förmånligt pris vid Ionitys snabbt växande snabbladdningsnätverk i Europa. Under det första året står Audi för grundavgiften för överföring, vilket ger tillgång till ett rabatterat elpris.

Enligt WLTP-cykeln, förbrukar Audi e-tron GT quattro i snitt 19,9 – 21,6 kWh/100 km – RS-modellen 20,6 – 21,7 kWh. Detta ger en genomsnittlig räckvidd på upp till 487 resp. 472 km enligt WLTP-körcykeln.

Upphängning
Hjulupphängningen spelar en avgörande roll för Audi e-tron GT quattros och RS e-tron GT:s karaktär på vägen. Den är en perfekt partner till kördynamiken – alltid lika kompetent och oberörd, hur hård belastningen än blir på det. Även här kan man tydligt urskilja filosofin bakom en GT-modell.

Upphängningen består av en sportig konstruktion med dubbla länkarmar. Nästan alla ingående komponenter, inklusive länkar och subramar, är tillverkade i gjuten eller smidd aluminium. Den elektromekaniska servostyrningen har en sportig och direkt utväxling – utan att vara för häftig. Fyrhjulsstyrning finns som tillval. I hastigheter under ca 70 km/h kan bakhjulen svängas upp till 2,8 grader i motsatt riktning mot framhjulen för att öka smidigheten på vägen – och i nästan samma riktning som framhjulen i hastigheter från 80 km/h för att öka stabiliteten.

Upp till 21 tum och 420 mm: fälgar och bromsar

Det finns ett brett utbud av lättmetallfälgar – storleksmässigt börjar de på 19" (för Audi e-tron GT quattro) och sträcker sig till 21" (för båda modellerna). 20"-fälgarna däremellan (standard för RS e-tron GT) finns i tre olika utföranden. En ny process vid tillverkningen av det aluminium som dessa fälgar är gjorda, minskar CO2-utsläppen avsevärt. Nästan alla de däck som står till buds är optimerade för lågt rullmotstånd, och för 21"-fälgarna finns prestandadäck som alternativ.

Även när det gäller bromsarna, finns det skillnader mellan de båda modellerna. Bromsskivor av stål är standard för e-tron GT quattro. De på RS-modellen har en beläggning av volframkarbid (tillval för e-tron GT quattro) vilket ökar bromsprestandan och minskar slitaget och därför även bromsdammet. Beläggningen förhindrar också att ytrost uppstår på skivorna, ett annars vanligt förekommande fenomen på många elbilar eftersom de hydrauliska bromsarna inte används så ofta. 10-kolvsok greppar volframkarbidskivorna fram. Högst i rang bland bromsarna står kolfiberarmerade keramiska bromsskivor. Dessa är extra lätta, kraftfulla och hållbara och finns som tillval för båda modellerna. Fram har de keramiska bromsskivorna en diameter på 420 mm. Bromsoken är grå som standard och kan lackeras i rött eller blått som tillval.

Precisionsstyrd luftfjädring och dämpning

Adaptiv luftfjädring finns som tillval för Audi e-tron GT quattro, och är standard för RS-modellen. Luftfjädringen med tre kammare ger en komfortabel grundfjädring och kan justera karossens höjd från marken; 22 mm nedåt och 20 mm uppåt. Kamrarna i varje fjäder kan aktiveras och kopplas ur individuellt för att passa de aktuella körförhållandena och fungerar i nära samarbete med de elektroniskt styrda dämparna (standard). Bägge systemen regleras av en central styrenhet: Electronic Chassis Platform (ECP).

I kördynamiksystemet Audi drive select (standard) kan föraren välja karaktär för luftfjädringen, dämparna, elmotorerna, växellådan och den reglerade differentialbromsen på bakaxeln. Via en knapp kan man välja mellan körprofilerna ”Comfort”, ”Efficiency”, ”Dynamic” och ”Individual”. I läget ”Efficiency” sänks karossen till den undre nivån för att optimera luftflödet, och topphastigheten begränsas till 140 km/h. I läget ”Dynamic” har den elektriska fyrhjulsdrivningen, chassisystemen och den aktiva aerodynamiken en sportig avstämning.

För bättre kördynamik: differentialbroms på bakaxeln
På bakaxeln kompletteras den elektriska fyrhjulsdriften av en mekanisk enhet. Audi e-tron GT quattro levereras som standard med en differentialbroms med fasta spärrvärden för acceleration och retardation. Detta förbättrar bilens stabilitet och traction och minskar också lastväxlingsreaktionerna. Lätta broms- och styringrepp rundar av detta arbete. En reglerad differentialbroms på bakaxeln finns som alternativ och är standard på e-tron GT quattro. Själva hjärtat i denna enhet består av en flerlamellskoppling som kan styras helt variabelt, och spärrmomentet sträcker sig från 0 till 100%. Detta är något som föraren speciellt lägger märke till på hala vägbanor och vid maximal inbromsning: I det här fallet öppnar differentialen upp helt vilket gör att den elektroniska stabiliseringskontrollen (antisladdsystemet) kan bromsa de enskilda hjulen med stor precision.

Assistanssystem
Audi e-tron GT quattro och RS e-tron GT marknadslanseras med en lång rad assistanssystem ombord. Säkerhetssystemen Audi pre sense front och Audi pre sense basic hör båda till standardutrustningen. Likadant är det med spårhållningshjälpen Lane departure warning och farthållarsystemet. Tillvalssystemen har delats in i paketen ”Tour”, ”City” och ”Park”. Assist plus-paketet innehåller alla dessa tre paket. Night vision assistoch Surround view-kameror (som även finns i ”Park”-paketet) är tillval. Alla systemen är kopplade till den centrala styrenheten ”zFAS”, som med hjälp av data från sensorerna ombord hela tiden framställer en exakt modell av bilens omgivningar.

Det viktigaste av de assistanssystem som ingår i Tour-paketet är adaptive cruise assist som i många situationer kan hjälpa föraren med bilens placering i sid- och längdled. När det förutseende efficiency assist-systemet (standard) är aktiverat, sköter adaptive cruise assist bilens acceleration och retardation på ett så energisnålt sätt som möjligt.

(Fjärrstyrda) park assist plus är en av de verkliga höjdpunkterna i assistanspaketet Park. Systemet kan på egen hand manövrera in Audi e-tron GT i en parkeringslucka längs med gatan eller på en parkeringsplats, och lika enkelt manövrera ut den därifrån igen – en knapptryckning är allt som krävs. Det är fortfarande föraren som har ansvaret för parkeringsmanövern. Föraren kan välja att sitta kvar i bilen eller stiga ur och då starta och övervaka parkeringen av bilen via myAudi-appen på sin smartphone. När man trycker på en knapp, kör bilen sakta in i på parkeringsplatsen. Vid behov kan systemet utföra flera olika manövrer. När allt är klart och bilen står på plats, stänger park assist plus av motorn, slår av tändningen och låser dörrarna.

e-tron sport sound
Eftersom detta sportiga konstverk ju också måste låta bra, har Audi komponerat ett helt unikt ljud för e-tron GT. Tillvalet e-tron sport sound (standard i RS e-tron GT) består av två styrenheter och förstärkare som sitter placerade i bagageutrymmet. Tillsammans alstrar de olika ljud i och utanför bilen via två högtalare invändigt och två utvändigt. Det är data om elmotorernas varvtal, belastningen, bilens hastighet och andra parametrar som ligger till grund för det digitala ljudets karaktär. Det skapar ett syntetiserat ljud som ger en autentisk och finavstämd avspegling av det arbete som drivsystemet utför.

Via Audi drive select kan föraren själv modifiera ljudet. I körprofilen ”Efficiency” är det endast AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System) som är aktivt. Redan detta system erbjuder mer än vad lagen föreskriver. I ”Comfort”-profilen har ljudet ett fylligare ljud med högre kvalitet.

I profilen ”Dynamic” är det ännu starkare, och här alstras ljud även inne i kupén. e-tron sport sound (tillval) är sportigt, fylligt och högklassigt och samtidigt ett ljudmässigt uttryck för Gran Turismos progressiva karaktär.

Reglage och displayer
När det gäller reglage och displayer, följer e-tron GT quattro och RS e-tron GT Audis nuvarande koncept: All information visas på två stora displayer. Föraren sköter Audi virtual cockpit plus via multifunktionsratten och pekskärmen till MMI touch (10,1"). Det är den avancerade tredje generationen av infotainmentplattformen MIB3 som svarar för reglagens och displayernas funktionalitet i e-tron GT quattro och RS e-tron GT.

Den fristående instrumentuppsättningen ”Audi virtual cockpit plus”, bakom ratten, har hög upplösning (1.920 x 720 pixlar), och föraren kan välja mellan tre olika vyer för den helt digitala skärmen: Classic, Sport och e-tron. I e-tron-vyn är det den stora effektmätaren, som visar drivlinans status och all viktig information om eldriften, som står i fokus. Via den beröringskänsliga MMI touch-displayen med akustisk feedback, kan föraren hantera infotainment- och navigationssystemen, komfortfunktionerna och även mata in text.

Till detta ska läggas röststyrning med naturligt tal som förstår många uttryck man använder sig av till vardags. Det här systemet svarar på kommandona både med hjälp av data som finns lagrad ombord och information den hämtar från molnet. Head-up-displayen (tillval) visar viktig information direkt på vindrutan, i förarens synfält. Intrycket föraren får är att det som visas befinner sig ca 3 m framför bilen.Personalisering är en praktisk funktion i Audi e-tron GT. Upp till sex användare kan lagra sina individuella inställningar i egna profiler. Dessa data lagras på myAudi-kontot, och bilen justerar in allt efter de personliga inställningarna så fort förardörren öppnas.

Infotainment och Audi connect
11 antenner runt om i bilen, alla dolda för ögat, ser till att e-tron GT har kontakt med omvärlden. De tar emot och skickar ljud-, mobiltelefon- och GPS-signaler och kopplar på så sätt effektivt samman helelektriska Gran Turismo och dess ägare med världen utanför. Via den kostnadsfria myAudi-appen kan bilägaren styra en lång rad funktioner via sin smartphone.

MMI navigation plus media center hör till standardutrustningen i de båda e-tron GT-modellerna. Det har stöd för den snabba mobiltelefonistandarden 4G och har en integrerad WiFi-hotspot för passagerarnas mobila enheter. Navigationssystemet kan föreslå destinationer baserat på tidigare resor. Framräkningen av färdvägen, som utförs både i bilen och online, sker på servrar som tillhör leverantören av tjänsten, HERE, som använder realtidsdata om det totala läget i trafiken.

De uppkopplade tjänsterna i Audi connect online är uppdelade i två paket. Audi connect emergency call & service med Audi connect remote & controlgör det möjligt att fjärrstyra låssystemet, laddningen och klimatanläggningen. Paketet Audi connect navigation & infotainment innehåller bl.a. tjänsterna ”Trafikinformation online”, navigering med hjälp av Google Earth™ och Amazon Alexa. Car-to-X kan i förväg varna för faror, hjälpa föraren att hitta lediga parkeringsplatser längs vägen och låta föraren följa den ”gröna vågen” genom att bilen kan kommunicera med trafikljusen längs vägen.

e-tron route planner, en annan av de många tjänster som hör till Audi connect, räknar fram snabbaste färdväg med kortast möjliga stopp för likströmsladdning längs vägen. e-tron route planner tar med trafikinformation och förarens körprofil i sina beräkningar. Dessutom är e-tron route planner kopplad till bilens temperaturhanteringssystem. Det här gör det möjligt att snabbladda bilen om föraren valt en effektstark likströmsladdningsstation som destination i navigationssystemet. Ungefär en halvtimme innan man kommer fram dit, ökar temperaturhanteringssystemet kylningen av batteriet för att bilen sedan ska laddas så snabbt som möjligt. Och om batteriet fortfarande håller mycket låg temperatur kort efter att bilen startats vintertid, värms det upp för snabbladdning.

Infotainmentutbudet kompletteras av praktiska och attraktiva hårdvarumoduler. Audi phone box kopplar smarta telefoner till bilens yttre antenn och kan ladda dem sladdlöst (induktivt). Bang & Olufsen Premium Sound System (som är standard i RS e-tron GT)har en uteffekt på 710 W. Av de totalt 16 högtalarna är två av 3D-typ (placerade i A-stolparna).

Hantverk och Smart Fabrik i skön förening
e-tron GT är den första helt eldrivna bil från Audi som företaget tillverkar i Tyskland. Det är vid fabriken Audi Böllinger Höfe i Neckarsulm som dessa modeller rullar av bandet. Denna produktionsenhet för mindre serier har byggts ut och ställts om för sin nya uppgift. Hantverkskunnandet, som var så utmärkande för den tidigare anläggningen, kompletteras nu dessutom av digitala processer och smart teknik. Under utbyggnaden använde sig produktionsplanerarna av nya, virtuella metoder. Produktionen av e-tron GT är den första som Audi planerat helt utan användning av några fysiska prototyper.

I karossfabriken kombineras de anställdas hantverksskicklighet med den automatiserade produktionsteknikens fulla potential. Här finns bl.a. en innovativ monteringslinje som varje kaross passerar två gånger. Linjen är byggd som en s.k. ”two-way framer” där 10 robotar används för montering av både bilens utsida och insida. Här kombineras alla tillverkningsstegen för sammanfogningen av sidopanelerna i ett enda system vilket gjort det möjligt att tillverka Audi e-tron GT på den yta som stod till förfogande. Den nya korrelationsfria inmätningsproceduren för karosserna säkerställer ännu högre noggrannhet och reagerar mycket snabbt på minsta avvikelse. Det är vid slutet av karossmonteringslinjen som det extremt noggranna manuella arbetet sätts in. Här monterar erfarna, yrkesskickliga fackmän tillsatsdelarna och kontrollerar finishen på den färdiga karossen.

e-tron GT delar monteringslinjen med högprestandasportbilen Audi R8. Denna integrering av två tekniskt helt skilda bilar är unik för Volkswagen-koncernen. Den utbyggda monteringslinjen innehåller nu 36 cykler istället för tidigare 16. Båda modellerna förflyttas med hjälp av förarlösa transportfordon och ett eldrivet monorail-system. Vid en av stationerna längs linjen arbetar människor och robotar sida vid sida. Alla färdiga bilar provkörs 40 km på allmän väg, bl.a. på motorväg och i stadstrafik.

Tillverkningen av Audi e-tron GT quattro och RS e-tron GT vid Böllinger Höfe-fabriken är koldioxidneutral. Precis som vid anläggningen i Neckarsulm, är 100% av den el som används vid produktionen grön el, och ett kraftvärmeverk som drivs av biogas tillhandahåller den värme som fabriken i Böllinger Höfe kräver. För att kompensera för sådana utsläpp som för närvarande inte kan undvikas, använder Audi koldioxidkrediter från certifierade klimatskyddsprojekt.

Dessutom använder Audi olika resursbesparande åtgärder vid sin biltillverkning. Vid produktionen i Böllinger Höfe har man t.ex. implementerat slutna kretslopp och undviker att använda papper och förpackningsmaterial. Det spill av aluminium som uppstår i pressverkstaden, t.ex. vid framställningen av sidoväggsramen, skickas tillbaka till leverantören där materialet återvinns för att sedan användas av Audi på nytt. Audi har startat ett pilotprojekt för återvinning av plast. Plastavfallet omvandlas till fibrer som sedan används i de 3D-skrivare som man begagnar sig av i produktionen.

Fler bilder och filmer finns att hämta här.

Bränsle-/elförbrukning för de modeller som nämns ovan:

Informationen beror på vilken utrustning som valts

Audi e-tron GT quattro
Elförbrukning, blandad körning (kWh/100 km): 19,9 – 21,6 (WLTP)
CO2-utsläpp, blandad körning (g/km): 0

Audi RS e-tron GT
Elförbrukning, blandad körning (kWh/100 km): 20,6 – 21,7 (WLTP)
CO2-utsläpp, blandad körning (g/km): 0

Angivna värden avseende bränsleförbrukning och utsläpp har fastställts med användande av lagstadgade mätmetoder.
48.6°
0

Audi presenterar e-tron GT

Den sportiga elbilen blir din från 1.158.000 kronor

Infinity Wars snackar mystiska Modern Warfare-banor
Kommer släppas när de är färdiga

Berättelsen om de mystiska nya banorna till Call of Duty: Modern Warfare fortsätter. Tre banor lades till i slutet av mars utan någon omnämning av dessa i patch notes eller liknande. Kort efter plockades två av dessa banor bort och situationen fick folk att klia sig lite i huvudet och undra vad som egentligen försiggår. Nu har utvecklarna Infinity Wars levererat ett Twitter-inlägg där situationen förklaras och det handlar kort och gott om att någon råkat lägga till banorna i den senaste uppdateringen av misstag. Banorna i fråga, Drainage och Al-Raab Airbase, finputsas för tillfället hos Inifinty Ward och kommer läggas till i spelet när de är färdiga. När detta kommer ske är för tillfället okänt. Huruvida detta är det sista som kommer läggas till i Modern Warfare innan Infinity Ward går vidare återstår att se. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

TCL presenterar nya QLED-apparater i C72-serien
Dyker upp i butik i maj

TCL har presenterat lite nya TV-apparater som kommer dyka upp i butik i maj och juni. Först ut har vi QLED-enheter i C72-serien som kommer erbjudas i storlekar från 43 till 75 tum. De nya enheterna kommer med flådigheter som 4K-upplösning och HDR, med bland annat stöd för Dolby Vision, samt HDMI 2.1. Högtalarna i de nya enheterna är fabrikskalibrerade av Onkyo och ska leverera högkvalitativt ljud med bland annat stöd för Dolby Atmos. TCL:s nya enheter i C72-serien kommer börja säljas i maj och juni. C725 kommer finnas tillgänglig i storlekarna 43, 50, 55, 65 och 75 tum för mellan 7 och 15 tusen kronor. QLED850 kommer finnas tillgänglig i storlekarna 55, 65 och 75 tum för mellan 10 och 18 tusen kronor. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

Nintendo släpper blå Switch Lite
Hurra?

Nintendo meddelade i dag att de kommer släppa en blå Nintendo Switch Lite i Europa den 7 maj. Precis som tidigare Lite-modeller är den gjord för handhållet spelande med sina integrerade kontroller samt mindre och lättare form. Så du som suktat efter en Nintendo Switch Lite har nu ett datum att se fram emot. Tumnagel
35.7°
+
Frode Wikesjö
0

Lucy Liu hoppar på Shazam! Fury of the Gods
Filmen får ännu en skurk

För några veckor sedan blev det känt att Helen Mirren hoppat på Shazam-uppföljaren Shazam! Fury of the Gods och nu har ännu en stor skådis anslutit sig till projektet. Den här gången är det Lucy Liu och som med Mirren kommer Liu spela en av filmens antagonister. Mer specifikt en ny karaktär vid namn Kalypso. Precis som med Mirrens karaktär Hespera är Kalypso inte en karaktär som varit med tidigare i Shazam-berättelsen, men är omnämnd i grekisk mytologi där Kalypso är en av Atlas döttrar. Shazam! Fury of the Gods väntas ha premiär 2 juni 2023. Tumnagel
41.2°
+
André Stray
0

Kolla in när Nvidia presenterar en herrans massa grejer
I en lång eller en kort version

Igår arrangerade Nvidia en keynote där man presenterade en lång rad nyheter varav vi har skrivit om några här under dagen som gått. Det handlade om allt från GPU:er som kommer att bli tillgängliga redan den här månaden till bilplattformen Atlan som förväntas dyka upp i självkörande bilar någon gång i mitten av det här årtiondet. Har ni två timmar över kan ni kolla in en repris av hela Nvidias keynote här nedanför. För er som inte har riktigt lika mycket tid, eller intresse, hittas ett sammandrag på 17 minuter som Engadget har sammanställt här ovanför. Föredrar ni att läsa om alla Nvidias nyheter i textform så hittas ett dussintal presskonferensen med allt nytt som Nvidia presenterade på länken nedan. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Betaltjänsten iZettle byter namn till Zettle by PayPal
Nu blir det tydligt vem som äger tjänsten

Det har snart gått ganska så exakt tio år sedan vi skrev om den svenska betaltjänsten iZettle för första gången men framöver kommer vi inte att använda det namnet när vi skriver om tjänsten. Hädanefter vill tjänsten kalla sig för Zettle och ha det officiella namnet "Zettle by Paypal" enligt en ansökan om namnbyte som skickades in till Patent- och registreringsverket i februari. Enligt en talesperson som Breakit varit i kontakt med kommer namnbytet att gälla på samtliga marknader där företaget finns. Denne säger vidare: "Uppdateringen är en naturlig utveckling för oss då namnbytet är mer internationellt gångbart då i:et inte låter sig översättas på ett bra sätt i alla marknader. Det är även en modernisering av vårt varumärke som hjälper oss att koppla Zettle till den trovärdighet och det förtroende som PayPal har globalt." PayPal köptes upp iZettle, numera Zettle by PayPal, för 19 miljarder kronor 2018. Tumnagel
39.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det blir Apple-event om en vecka!
Siri ljög inte

Tidigare i dag skrev vi om att Siri bekräftat att det blir Apple-event nästa vecka. Det var dock lite oklart om det verkligen var sant eller bara bluff och båg. Men nu kom inbjudan till eventet i mailen så det stämmer fint! Nästa tisdag är alltså dagen och tiden är som vanligt klockan 19.00. Titeln på eventet är Spring Loaded, vad tror ni att det betyder? Tumnagel
47.1°
+
Roger Åberg
0

IBM:s spinoff-företag kommer att heta Kyndryl
Företaget som ska supporta IBM:s kunder

Förra året blev det klart att IBM skulle dela upp sin verksamhet i två olika företag där det så kallade "NewCo" skulle hantera IT-infrastruktur och teknisk support för runt 4600 nuvarande IBM-kunder i 115 länder. Nu har "NewCo" även fått ett riktigt namn och framöver kommer företaget att gå under namnet "Kyndryl". Kyndryl ska vara en slags sammansättning av de båda orden "Kinship" (släktskap) och "Tendril" (klänge, typ en klängväxt). I en pressrelease skriver Kyndryl om sitt nya namn: "”Kyn” is derived from the word kinship, referencing the belief that relationships with people — employees, customers and partners — are at the center of the strategy, and that long-lasting relationships must be built and nurtured. “Dryl” comes from tendril, bringing to mind new growth and the idea that — together with customers and partners — the business is always working toward advancing human progress." Kyndryl kommer att ha sitt huvudkontor i New York och separationen från resten av IBM förväntas vara klar någon gång i slutet av det här året. Tumnagel
35.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ubisoft stänger ner gamla spelservrar i år
Lira Rainbow Six Vegas medan ni kan!

Ubisoft börjar göra sig redo att säga farväl till en rad spelservrar till äldre Tom Clancy-spel. Servrarna till spel som Ghost Recon Future Soldier, Rainbow Six Lockdown, Rainbow Six Vegas och Rainbow Six Vegas 2 kommer att stängas ner någon gång senare i år, vilket gör att det inte längre kommer gå att spela dessa spel online. Specifikt när nedstängningen kommer ske är för tillfället okänt. Tumnagel
35.2°
+
André Stray
0

Kolla in trailern för What Drives Us
Ny dokumentärfilm från Dave Grohl

Gillade ni dokumentärfilmen Sound City från 2013 och musikserien Sonic Highways från 2014 så kommer ni sannolikt även att uppskatta Dave Grohls nya rockumentary What Drives Us som börjar visas snart. Filmen kommer att fokusera på vad som händer när olika artister gett sig ut på turné och Foo Fighters frontman kommer under resans gång att träffa och intervjua en lång rad kända artister. Bland dem som kommer att medverka i What Drives Us hittas till exempel Flea från The Red HOt Chili Peppers, Lars Ulrich från Metallica, Brian Johnson från AC/DC, Dave Lombardo från Slayer, Ringo Starr från The Beatles samt Slash & Duff McKagan från Guns Nx27Roses. Grohl säger själv om serien: "This film is my love letter to every musician that has ever jumped in an old van with their friends and left it all behind for the simple reward of playing music. What started as a project to pull back the curtain on the DIY logistics of stuffing all of your friends and equipment into a small space for months on end eventually turned into an exploration of “why?” What drives us?" What Drives Us börjar sändas på Amazon Prime Video 30 april och ni kan kolla in trailern till filmen här ovanför. Tumnagel
133kg
+
Wille Wilhelmsson

Ducati har skippat planerna på en elmotorcykel
Tror inte det är vad Ducati-fansen vill ha

Det har nu gått över två år sedan Ducati uppgav att man var i det närmaste klara med att börja producera en elmotorcykel men sedan dess har det varit väldigt tyst om detta från företagets sida. Anledningen till det är att Ducati verkar ha skrinlagt planerna på en elmotorcykel då man inte tror att en sådan kan uppfylla de krav en köpare förväntar sig av en Ducati-motorcykel. I en intervju med MCN säger Ducatis säljchef Francesco Milicia, till vänster på bilden ovan, följande om en eventuell elmotorcykel från företaget: "We are thinking and working on electric. We are part of a group that’s going quickly towards electrification and it’s a good opportunity for Ducati.Will we produce an electric Ducati soon? No. We think that for the kind of machine we produce now, an electric motorcycle cannot guarantee the pleasure, the range, the weight etc that Ducati riders expect." Milicia säger vidare att man tillsammans med andra företag i Volkswagen-koncernen istället undersöker bland annat syntetiska drivmedel för att hitta ett sätt att sänka utsläppen på sina fordon: "We are also looking carefully at other solutions for zero or minimal emissions, such as synthetic fuel. Other brands in our group such as Porsche are looking at it and it’s something we are looking at in the medium term." Det verkar med andra ord att de som går och väntar på att införskaffa sig en elektrisk Ducati-motorcykel kan få vänta ett tag. Det är givetvis inte alls omöjligt att en sådan modell kommer att dyka upp i framtiden men det ser just nu inte ut som om Ducati själva har planerat någon sådan i en nära framtid. Tumnagel
32.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Jay Leno kollar in Bill Goldbergs bilar
Mycket muskler

Klipp från tv-programmet Jay Lenox27s Garage där han besöker wrestlingstjärnan Bill Goldberg för att se vad han har i garaget. Där hittar man fina bilar så som en 1968 Plymouth GTX, 1962 Ford Thunderbird och en 1967 Mercury M100 vilket är Bills frus favoritbil. Tumnagel
37.1°
+
Frode Wikesjö
0

Mobileye och Udelv drar igång tjänst för autonoma leveranser
Intels dotterföretag satsar på självkörande budbilar

Intels israeliska dotterföretag Mobileye fortsätter sin satsning på självkörande bilar. Företaget har nu meddelat att man tillsammans med startup-företaget Udelv planerar att dra igång en budtjänst där självkörande budbilar ska frakta paket hem till kunderna. Den kabinlösa budbilen som kommer att användas för att leverera paket kallas för The Transporter och kommer att förses med självkörande teknik som utvecklats av Mobileye. Mobileyes system för självkörande bilar inkluderar bland annat 13 stycken kameror, 9 stycken Lidar-sensorer av olika typer, sex stycken radarsensorer samt Mobileyes egenutvecklade SoC EyeQ. Maxhastigheten på The Transporter kommer att ligga på lite över 100 km/h. Mobileye och Udelv planerar att dra igång sin tjänst för autonoma leveranser någon gång under 2023. Fram till och med 2028 planerar de båda företagen att tillverka 35.000 exemplar av The Transporter vilka är tänkta att rulla runt och leverera paket på egen hand. I videoklippet nedan kan ni kolla in ett kort klipp som visar hur det är tänkt att leveranser med The Transporter ska fungera. Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ryssland låg bakom attack mot Riksidrottsförbundet
Ville få journalister att sprida skit om svenska idrottare

Åklagarmyndigheten bekräftar nu att den ryska underrättelsetjänsten GRU ska ha legat bakom datorintrång mot Riksidrottsförbundet mellan 2017 - 2018. Intrången ska ha skett med hjälp av den ryska hackergruppen som går under namnet Fancy Bear, och ibland ATP28, och dessa ska ha kommit över medicinska uppgifter om flera svenska idrottare. Syftet med intrånget och stölden av uppgifterna var att sprida dessa till journalister så att dessa skulle kunna skriva artiklar som smutskastade och kanske misstänkliggjorde i svenska idrottare för doping, något som enligt kammaråklagare Mats Ljungqvist även ska ha skett. Ljungqvist säger till DN: "Syftena med de här intrången har varit att komma över känsliga uppgifter om svenska idrottsmän och -kvinnor. Det handlar om medicinska uppgifter och syftet har varit att svartmåla svenska idrottare och svenska organisationer på olika sätt. Det är det som har varit GRU:s narrativ. För detta har vi bevisning som vi har säkerställt under förundersökningen.Vi kan se att det skett kontakter med företrädare för svensk media och att GRU:s syfte har varit att sprida det här narrativet. Journalisterna har naturligtvis inte begripit att det var GRU. Det finns artiklar som har skrivits som vi menar grundar sig på det narrativ som GRU har velat få ut." Förundersökningen om datorintrånget mot Riksidrottsförbundet har nu dock lagts ned då åklagarmyndigheten inte tror att det kommer att gå att lagföra de som står bakom brottet då dessa sannolikt inte skulle ha lämnats ut till Sverige. Ljungqvist säger till DN om att förundersökningen nu läggs ner: "Paradoxalt nog kan vi säga att tack vare att förundersökningen har varit framgångsrik så kan vi med tydlighet slå fast att det inte kommer vara möjligt att lagföra de här personerna. Det skulle bara innebära ett slag i luften. Att de skulle bli lagförda där de befinner sig eller bli utlämnade till Sverige bedömer vi som fullständig orimligt." Tumnagel
18.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Teasertrailer för Hitman’s Wife’s Bodyguard
Action och humor med Ryan Reynolds och Samuel L Jackson

En teasertrailer har släppts för Hitman’s Wife’s Bodyguard, vilket är uppföljaren till Hitman’s Bodyguard från 2017. I filmen får vi än en gång stifta bekantskap med livvakten Michael Bryce som numera lagt vapnen på hyllan i hopp om ett lugnare liv. Det hela går förstås rakt åt fanders när Sonia och Darius Kincaid, spelade av Salma Hayek och Samuel L Jackson, dyker upp och stör hans lugna tillvaro. Hitman’s Wife’s Bodyguard har premiär 16 juni. Tumnagel
42.9°
+
André Stray
0

David Beckham gör tv för Disney+
Ska hjälpa nya fotbollstalanger

Save Our Squad är en kommande serie för där David Beckham återvänder till sina hemtrakter för att agera mentor åt knogande lag som har det lite svårt i ligan. Beckham hade detta att säga om serien: It is fantastic to be making Save Our Squad with Twenty Twenty and to shine a light on the kind of grassroots football that I experienced growing up and which gave me so much at the start of my life in the game. I was so fortunate to have a long and successful playing career and now to have the opportunity to give back to these communities as a mentor is incredible. Developing and nurturing young talent is so important in the game and it is great to be working with Disney+ on this project. Beckham kommer även vara producent för serien som just nu inte har något premiärdatum ännu. Tumnagel
34.9°
+
Frode Wikesjö
0

Spotify släpper Car Thing i USA
Snälla döp den till Biltjofräs i Sverige

Sedan urminnes tider har det tisslats och tasslats om Spotifys musikspelare och nu har den släppts, rätt oceremoniellt, i USA. Spotify kallar pjäsen för Car Thing och Spotify Premium-prenumeranter kan beställa tjofräsen gratis, förutom fraktkostnad. Enheten i fråga ser ut som de tidigare läckorna visat och är praktiskt taget en stor skärm med ett ordentligt vridreglare. Vidare har enheten stöd för röststyrning och fyra programmerbara knappar där du kan spara dina favoritspellistor eller podcast för snabb tillgång. Car Thing kan kopplas till användarens bilstereo, eller infotainmentsystem, via antingen bluetooth, AUX eller USB och kommer med en rad olika fästen som låter dig placera enheten på instrumentbrädan eller i ventilationen. Spotify Car Thing kommer som sagt delas ut till kunder gratis, men detta är endast ett starterbjudande. Priset kommer därefter ligga på 80 dollar. Hur det ser ut med release utanför USA är för tillfället okänt. Tumnagel
52.9°
+
André Stray
0

Microsoft presenterar Surface Laptop 4
Kommer kunna köpas med AMD eller Intel-processor

Den senaste tiden har det ryktats om att Microsoft kommer släppa en fjärde version av Surface Laptop och ryktena stämde. Den nya versionen av den bärbara datorn har presenterats och enheten kommer börja säljas redan i veckan i USA, Kanada och Japan, men förhoppningsvis dröjer det inte länge till att enheten börjar säljas även i Sverige. När det kommer till just Surface Pro och Laptop brukar väntetiden inte vara allt för lång. Hur som helst. Nyheterna i Surface Laptop 4 är egentligen inte allt för många. Datorerna kommer finnas tillgängliga med 13,5 eller 15 tum stora skärmar och man behåller designen från tidigare generationer. Den stora nyheten är att du kan välja mellan AMD Ryzen 4000-processor eller elfte generationens Intel Core-processor. Basversionen av AMD-utrustade Laptop 4 kommer med AMD Ryzen 5 5680U med en prislapp på 999 dollar medan Intel-varianten börjar med Intel Core i5 1135G7 som kommer kosta 1299 dollar. Samtliga varianter går att utrusta med upp till 32GB ram och 1TB SSD-lagring. Tumnagel
40.3°
+
André Stray
0

Kolla in trailern för What Drives Us
Ny dokumentärfilm från Dave Grohl

Gillade ni dokumentärfilmen Sound City från 2013 och musikserien Sonic Highways från 2014 så kommer ni sannolikt även att uppskatta Dave Grohls nya rockumentary What Drives Us som börjar visas snart. Filmen kommer att fokusera på vad som händer när olika artister gett sig ut på turné och Foo Fighters frontman kommer under resans gång att träffa och intervjua en lång rad kända artister. Bland dem som kommer att medverka i What Drives Us hittas till exempel Flea från The Red HOt Chili Peppers, Lars Ulrich från Metallica, Brian Johnson från AC/DC, Dave Lombardo från Slayer, Ringo Starr från The Beatles samt Slash & Duff McKagan från Guns Nx27Roses. Grohl säger själv om serien: "This film is my love letter to every musician that has ever jumped in an old van with their friends and left it all behind for the simple reward of playing music. What started as a project to pull back the curtain on the DIY logistics of stuffing all of your friends and equipment into a small space for months on end eventually turned into an exploration of “why?” What drives us?" What Drives Us börjar sändas på Amazon Prime Video 30 april och ni kan kolla in trailern till filmen här ovanför. Tumnagel
133kg
+
Wille Wilhelmsson

Veva ihop en hollandaisesås på en minut
Mikael Göransson visar hur

Förra vecka körde vi ett klipp där Mikael Göransson visade hur man redde ihop "världens snabbaste" bearnaisesås. Den här veckan är han tillbaka med ett klipp där han visar hur man kan göra en äkta Hollandaisesås på en minut. Göransson använder sig vare sig av vattenbad eller tekniken med sous vide för hollandaise. Istället har han tagit en stavmixer till hjälp och varför han gör det kan ni kolla in här ovanför. Tumnagel
82kg
+
Wille Wilhelmsson

H&M gör reklam med Maisie Williams
För återvinningskonceptet Looop

H&M har lanserat en ny reklamkampanj tillsammans med Maisie Williams, skådespelerskan som kanske främst är känd för sin roll som Arya Stark i HBO:s fantasyepos Game of Thrones. Williams själv och en avatarversion av henne används i reklamfilmen för att uppmärksamma H&M:s återvinningskoncept "Looop" och hon kommer även att representera H&M i rollen som "Global Sustainability Ambassador". Williams säger själv om samarbetet med H&M: "I am excited to finally share the news of my partnership with H&M as Global Sustainability Ambassador and cannot wait for you all to see what we have been working on. In this role, I will be working closely with experts within H&M to drive sustainability initiatives and shape the path towards an accessible and circular fashion future. The longterm goal is to use 100 percent recycled or other sustainably sourced materials for textiles across the full H&M Group brands by 2030. It’s time to take action and create more viable production circuits in fashion to protect our planet for the next generation." Förutom i reklamfilmen kommer den digitala versionen av Maisie Williams även att dyka upp på något som kallas för "H&M Looop Island" vilket är en ö som hittas i Nintendos populära spel Animal Crossing från och med idag. Tumnagel
80kg
+
Wille Wilhelmsson

Första omgången av Grammis-nomineringar
Årets pop, årets video, årets hårdrock etc

Årets Grammis-nomineringar kommer att presenteras under tre dagar och i dag kom det första gånget. I dag nominerades årets pop, årets alternativa pop, årets dansband, årets musikvideo (ni ser alla dessa här nedan), årets textförfattare, årets hårdrock/metal och årets barnmusik. Tumnagel
75kg
+
Roger Åberg

Dome är en ny pizzaugn från Gozney
Kan den slå Zio Ciro?

Dome är en ny vedeldad utomhusugn från Gozney. Det första man tänker på när man ser den är kanske antalet goda pizzor man kan göra i den men den funkar självklart även för andra maträtter som kräver lite värme. Ugnens dimensioner är 660mm x 630mm x 732mm och väger ungefär 58 kilo. Dome kommer släppas i två varianter, en som endast är vedeldad och en som man även kan värma upp med gas. Den vedeldade ugnen kostar 1 099 euro medan den som även kan använda gas kommer kosta 1 269 euro. Ugnen lanserades i ett fåtal regioner förra månaden och kommer börja säljas i Europa inom kort. Bonusklipp nedan. Tumnagel
97kg
+
Frode Wikesjö

Idrotter förklaras
Dags att prova något nytt?

Det finns många konstiga idrotter och olympiska spelen brukar vara ett ypperligt tillfälle att upptäcka dessa. I brist på OS får vi ta hjälp av Ninhs fantastiska kanal där han helt enkelt förklarar hur sporter går till, som den underliga sporten cricket eller det senaste årets toksuccé padel. Fler finns på länken nedan. Tumnagel
85kg
+
Roger Åberg

Folk gillade inte ölen Kitty Butthole
Folk är så känsliga

En kompis till mig beställde en öl med det fina namnet Kitty Butthole, producerad av Skellefteå Bryggeri. Han fick den till butik och hämtade ut den men i kassan blev han stoppat. Han fick helt enkelt inte köpa den eftersom den var säljstoppat på grund av namnet. Vi var så klart tvungna att kolla om det stämde, och det gjorde det. Enligt Systembolaget har det kommit in incidenter till Systembolaget sedan den lanserades förra veckan. Namnet anses väcka anstöt och är nu säljstoppat tills dess namnet är korrigerat. Inget kul ska man få ha. Vad tycker ni, tramsigt eller korrekt? Tumnagel
-205kg
+
Roger Åberg

Ung Cancer kampanjar på Sveriges golfbanor
Så att vi ska kolla våra bollar

Ung Cancers "Kolla Bollarna"-kampanj fortsätter och i år kommer man att promota den på Sveriges golfbanor skriver man i ett pressmeddelande. I kampanjen "Slå ett slag för testikelcancer" uppmanas män att kontrollera sina testiklar för att upptäcka om det kan eventuellt kan finnas några otäckheter där. Kampanjen innehåller information om hur självexaminering av pungen går till för att upptäcka symptom, samt var man kan söka hjälp och vilka steg en eventuell behandling omfattar. Emma Tonnes, Generalsekreterare Ung Cancer, säger om deras senaste kampanj: "Via golfbanorna når vi ut med ett viktigt budskap som annars riskerar att hamna i skymundan. Dessutom på ett sätt som når nya grupper av människor och avdramatiserar ett ämne som kan vara känsligt." Ung Cancer samarbetar med MoreGolf Mastercard Tour i "Slå ett slag för testikelcancer"-kampanjen och kampanjen är framtagen av reklambyrån Volt. Tumnagel
110kg
+
Wille Wilhelmsson

Festis presenterar sommarens smaker
Peach Mango och Kiwi Pineapple

Man kan väl säga att sommaren är någorlunda runt hörnet och inför den så har Festis presenterat två nya smaker som vi kommer att kunna börja avnjuta redan den här veckan. Det handlar om Peach Mango som kommer att ha smak av persika och mango samt den sockerfria Kiwi Pineapple där man kombinerat smaken av kiwi-frukt och ananas. Tumnagel
91kg
+
Wille Wilhelmsson

Prince släpper nytt album i sommar
Här kan ni lyssna på Welcome 2 America

I sommar kommer det ett nytt album med Prince, artisten som lämnade oss för snart fem år sedan. Det nya albumet "Welcome 2 America" kommer att innehålla musik som Prince spelade in 2010 men som sedan aldrig släpptes. Enligt Prince keyboardist och musikaliske ledare Morris Hayes så ville Prince spara den inspelade musiken till sina framtida barn. När Prince dog 2016 efterlämnade han dock varken barn eller något testament och därför släpps musiken nu. Här ovanför kan ni lyssna på ett smakprov från "Welcome 2 America" och här nedanför tar sig 60 Minutes Overtime ett snack med Morris Hayes och sångerskan Shelby J. om albumet, ett album som släpps i sin helhet 30 juli. Tumnagel
80kg
+
Wille Wilhelmsson

Avicii får minnesplats i Humlegården
Ska ha varit artistens favoritpark

Tidigare i år meddelade Östermalms stadsdelsnämnd att någon form av av minnesplats för artisten Tim "Avicii" Bergling skulle placeras i stadsdelen och nu är det klart att denna hamnar i Humlegården, en park i Stockholms centrala delar. Minnesplatsen kommer att placeras i närheten av den staty av Carl von Linne som finns i parkens mitt men exakt hur minnesplatsen till Avicii kommer att utformas är än så länge inte klart. Enligt Tim Berglings pappa Klas Bergling så var Humlegården Tims favoritpark. Han säger vidare om vad minnesplatsen kommer att betyda för familjen till DN: "Det är ju så att när man har förlorat en familjemedlem i självmord så behöver man nästan lura sig själv att den personen lever för att orka bära sorgen och saknaden. Det här kommer att öka Tims närvaro för oss, öka den känslan att han finns här med oss och är närvarande." Minnesplatsen för Tim "Avicii" Bergling är planerad att invigas i april 2022. Tumnagel
135kg
+
Wille Wilhelmsson

Flådig cykel i kolfiber och guld
Oväntat snygg kombo

Extans har tagit fram den här tokiga cykeln, helt byggd i kolfiber och med detaljer i äkta guld. Resultatet skulle kunna bli rejält smaklöst, men kombinationen fungerar faktiskt tycker jag. Självklart har den växlar och sånt av högsta kvalitet och totalt så väger den in på 9,5 kilo. Pris okänt, 19 stycken kommer att göras. Tumnagel
91kg
+
Roger Åberg