LIVE 16:00 Kolla in när SpaceX skjuter upp Starship SN10!
m
Audi presenterar e-tron GT

Audi presenterar e-tron GT
Den sportiga elbilen blir din från 1.158.000 kronor

Bil / Audi

Audi presenterar nu den helt eldrivna sportmodellen e-tron GT. Bilen har sedan tidigare läckt ut så vi vet hur den kommer att se ut i produktionskläder, men nu får vi även all matnyttig fakta kring nykomlingen. Det viktigaste tar vi först. Kostar? Från 1.158.000 kronor. Räckvidd? Upp till 48,8 mil. Batteripack? 86 kWh. Effekt? Upp till 598 hästar. Prestanda? 0-100 km/h på 3,3 sekunder.

Bilen erbjuds i två stycken olika versioner - e-tron GT quattro och RS e-tron GT. Den förstnämnda bjuder på 476 hästar och 630 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h går här på runt fyra sekunder och toppfart är 245 km/h. RS ger dig istället 598 hästar och 830 newtonmeter att leka med. Här går 0-100 km/h på 3,3 sekunder och toppfarten anges till 255 km/h. Oavsett vilken du väljer får du två stycken elmotorer - en på varje axel vilket innebär fyrhjulsdrift. Båda två har också en tvåstegad växellåda. På tillvalslistan finns bland annat fyrhjulsstyrning och diffspärr, det senare är standard på RS. Bilarna bygger kring ett 800-voltssystem och ska klara att ladda med upp till 270 kW effekt. Gör man det kan man gå från 5 till 80 procents laddning på 22,5 minuter. Tio mil ska gå att tanka in på runt fem minuter. Förbrukningen ser ut så här: e-tron GT quattro i snitt 19,9 – 21,6 kWh/100 km enligt WLTP, RS 20,6 – 21,7 kWh/100 km enligt WLTP.

I övrigt är det här en sportig sedan med plats för fyra stycken vuxna. I bagagen går det in 405 liter och det finns även en frunk framtill där man kan få in upp till 85 liter. e-tron GT har en hjulbas på 2,9 meter, är 4,99 meter lång, 1,96 meter bred och 1,41 meter hög.

Nu i februari drar förförsäljningen av modellen igång. e-tron GT quattro kostar från 1.158.000 kronor medan RS e-tron quattro går loss på 1.573.000 kronor. Allt om e-tron GT finns att läsa i pressmeddelandet nedan.

Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Audi presenterar e-tron GT
Visa
Pressmeddelande
Världspremiär för Audi e-tron GT: eldriven, sportig och progressiv

Med e-tron GT visar Audi upp hur fascinerande elmobilitet kan vara. Denna fyrdörrarscoupé, som vid marknadslanseringen också kommer i en RS-version, är en nytolkning av det klassiska Grand Turismo-konceptet: designen är uttrycksfull, och tekniken banbrytande. De två elmotorerna svarar för quattro fyrhjulsdrift och enastående körprestanda. Batteriet som har en energikapacitet på 85 kWh (netto), ger en räckvidd på upp till 487 km och är tack vare sin 800 V-teknik extremt snabbt att återladda. Chassi, belysning, reglage, uppkoppling eller e-tron sport sound – Audi e-tron GT quattro och RS e-tron GT visar på bred teknisk kompetens och demonstrerar samtidigt den passion, in i minsta detalj, som är så utmärkande för Audi. Premiären markerar starten för en ny era – med morgondagens GranTurismo.

Världspremiär för Audi RS e-tron GT
Audi e-tron GT är början på en ny era där Audi visar hur morgondagens mobilitet kan vara lika emotionell som fascinerande. Försäljningen av både e-tron GT quattro och RS e-tron GT startar samtidigt under februari. De är helt eldrivna, kraftfulla, snabba och dynamiska – och lokalt utsläppsfria. Resultatet är en stark karaktär som är en nytolkning av det ursprungliga Gran Turismo-konceptet.

Exteriören på Audi e-tron GT är ett dynamiskt konstverk. Alla ytor och linjer har en harmonisk utformning – från strålkastarna (med Audi laser light som tillval) hela vägen till den stora diffusorn bak. Tillsammans blir de olika detaljerna till en skulptur skapad av vinden. Karosslinjerna är extremt dynamiska – luftmotståndskoefficienten (cW-värdet) ligger på låga 0,24. Även interiören bjuder på klassisk Gran Turismo-design: Framsätena är placerade lågt på typiskt sportbilsmanér. Mellan dem löper en bred mittkonsol. Baksätet rymmer även vuxna passagerare. Interiörens harmoniskt eleganta design framhäver bilens progressiva karaktär.

En Gran Turismo är en sportig långfärdsbil med dynamiska köregenskaper. Och det är just detta som präglar Audi e-tron GT: Beroende på modell, utvecklar elmotorerna en effekt på 476 hk (350 kW) eller 598 hk (440 kW) vilket borgar för snabb acceleration. Batteriets nettokapacitet på 85 kWh ger en räckvidd på upp till 487 km enligt WLTP-körcykeln. 800 V-tekniken gör det möjligt att snabbladda batteriet med likström med en effekt på upp till 270 kW. Teknik som Audi drive select, elektrisk fyrhjulsdrift, dämparreglering, differentialbroms bak och luftfjädring med tre kammare, svarar för en perfekt balans mellan dynamik och komfort. Fälgarna finns i storlekar upp till 21", och bromsskivorna har en diameter på upp till 420 mm.

Precis som alla övriga Audi-modeller, är e-tron GT fullt uppkopplad. Infotainmentsystemet, assistanssystemen och de uppkopplade tjänster som hör till Audi connect håller alla högsta klass. Och eftersom det sportiga konstverket också måste låta bra, har Audi komponerat ett helt unikt ljud för e-tron GT. Det är ett kraftfullt och progressivt ljud – precis som en Audi ska låta.

Fakta och siffror

Audi e-tron GT quattro och Audi RS e-tron GT

Positionering

En nytolkning av filosofin bakom Gran Turismo: en fyrdörrars-coupé med elegant och dynamisk design och kraftfull eldrift – en bil man kan lita på, både på långfärd och till vardags.
RS e-tron GT spjutspetsen för elektrifieringen på Audi and Audi Sport GmbH
Uttrycksfull ”signature car”, och en blick in i framtiden
Exteriör, aerodynamik och kaross

Vidareutvecklad Gran Turismo-design för elmobilitetseran: Sportighet, komfort – och hållbarhet
Sportiga proportioner: stora fälgar, bred spårvidd, flack silhuett, lång hjulbas
Formspråk där estetik uppstår ur effektivitet
Tydligt utmejslad design: låg inverterad single frame-grill lackerad i karossfärgen, utpräglat utställda skärmkanter (”quattro-blisters”); flackt rutparti med sluttande taklinje, bakparti med extremt djup profilering
Låg luftmotståndskoefficient (cW endast 0,24) ger hög effektivitet och lång räckvidd, aktiv aerodynamik med omställbara luftintag för bromsar och kylare, bakspoiler som skjuts ut i flera steg, aerodynamiskt optimerat underrede och bred diffusor
Hög styvhet och kollisionssäkerhet tack vare användande av höghållfast stål i säkerhetsburen; förstärkt batteriinneslutning; yttre skal i aluminium
Längd: 4,99 m; bredd: 1,96 m; höjd: endast 1,41 m; flack karosslinje; bagageutrymme bak med en volym på 405 liter (366 liter i RS e-tron GT)
Strålkastare, belysning

Matrix LED-strålkastare är standard på RS e-tron GT och finns som tillval för e-tron GT quattro
Matrix LED-strålkastare med Audi laser light, som fördubblar helljusets räckvidd, finns som tillval för båda modellerna
Bakljus med ljuslist, dynamiska Coming Home/Leaving Home-animeringar i kombination med toppstrålkastarna
Design invändigt, interiör

Instrumentpanel med ”monoposto”-karaktär, luftig rymdkänsla
Lågt placerade säten, bred mittkonsol, baksäte som även rymmer vuxna
En perfekt mix av hållbarhet, sportighet och komfort; läderfri interiör, klädsel med hög andel återvunnet material
Tre olika sätesvarianter och flera olika designpaket
Drivning och energiåtervinning

Elektrisk fyrhjulsdrift med synkron permanentmagnetmotor (PSM) fram och bak, växellåda (2-växlad) på bakaxeln
Audi e-tron GT quattro levererar en effekt på totalt 476 hk (350 kW) och ett vridmoment på 630 Nm ( i boostläge 640 Nm). Audi RS e-tron GT utvecklar 598 hk (440 kW) och har ett vridmoment på 830 Nm. Launch Control-systemet kan tillfälligt boosta effekten till 530 hk (390 kW) resp. 646 hk (475 kW) under upp till 2,5 sekunder.
Accelerationen från 0-100 km/h går på 4,1 eller 3,3 sekunder (RS-modellen), och topphastigheten ligger på 245 för e-tron GT quattro och 250 km/h för RS-modellen
Intelligent styrning av frihjulskörning och energiåtervinning, bromsenergiåtervinning på upp till 265 kW
Batteri och temperaturhantering

Litiumjonbatteri med en energikapacitet på 85 kWh netto (93 kWh brutto) och en spänning på 800 Volt; 396 påsceller fördelade på 33 moduler
Växelströmsladdning med en effekt på 11 kW är standard, kort efter marknadslanseringen även med 22 kW; Likströmsladdning med en effekt på upp till 270 kW är standard
Räckvidd på upp till 487 km på en laddning (enl. WLTP för Audi e-tron GT quattro); mycket korta laddningstider: endast 5 min för en körsträcka på ca 100 km.
Avancerad temperaturhantering med fyra kylkretsar; effektiv värmepump som standard; förkonditionering för snabb likströmsladdning längs vägen
e-tron Charging Service med ca 200.000 laddningspunkter i Europa; fördelaktiga priser
Chassi

Låg tyngdpunkt och mycket välbalanserad fördelning av axelbelastningen tack vare batteriets och elmotorernas placering
Standard: dämparreglering, differentialbroms på bakaxeln, kördynamiksystemet Audi drive select
Tillval (standard för RS modellen): reglerad differentialbroms på bakaxeln och luftfjädringen adaptiv luftfjädring med tre kammare; tillval för bägge modellerna: fyrhjulsstyrning
Bromsskivor belagda med volframkarbid finns som tillval (standard på RS modellen);
kolfiberarmerade keramiska bromsskivor som tillval för båda modellerna
19 - 21"-fälgar, de flesta med Aero design; 20 och 21"-fälgar med Aero blades
Assistanssystem

Audi pre sense-säkerhetssystem som standard; tillvalspaketen ”Tour”, ”City” och ”Park”; adaptive cruise assist (ACA) och (fjärrstyrd) Park assist plus är highlights i utbudet
e-tron sport sound

Redan standardljudet AVAS Sound bjuder på mer än vad lagen föreskriver
Som tillval finns e-tron sport sound för fler ljud både in- och utvändigt beroende på inställningen av Audi drive select. Detta är standard i Audi RS e-tron GT.
Reglage och displayer

Audi virtual cockpit plus och MMI touch-display (standard) plus röststyrning med naturligt tal (uppkopplad) ; head-up display (tillval);personalisering (standard)
Infotainment och Audi connect

MMI navigation plus med WiFi-hotspot (standard), intelligent navigation med e-tron-specifika funktioner
Brett utbud av Audi connect-tjänster; e-tron route planner för beräkning av snabbaste färdväg med kortast möjliga stopp för laddning vid effektstarka laddningsställen
Audi phone box och Bang & Olufsen premium sound system (det senare standard i RS)
Hantverk och Smart Fabrik i skön förening

Tillverkningen av e-tron GT vid Audi Böllinger Höfe-fabriken i Neckarsulm en kombination av hantverk och Smart Fabrik
Koldioxidneutral tillverkning, användande av grön el och biogas
Egen innovativ karosserifabrik, delar monteringsband med Audi R8
Detaljerad information

Positionering
Audi e-tron och e-tron Sportback var pionjärer när Audi så framgångsrikt anträdde vägen in i elmobilitetens era för två år sedan. Nu tar företaget ytterligare ett steg på vägen: Fyrdörrars e-tron GT coupé är en dynamisk och elegant Gran Turismo-modell – en Audi som världen aldrig tidigare skådat den. e-tron GT är kraftfull, sportig, tillförlitlig och uttrycksfull. Den återspeglar all den passion som genomsyrar arbetet när Audi utvecklar och tillverkar sina bilar.

RS e-tron GT och e-tron GT quattro är konstruerade för att vara kraftfulla, trygga bilar som passar perfekt både i vardagen och på långfärd. Med sin kombination av perfektion, fascination och innovation blir de till ett teknologiskt konstverk: Bakom köregenskaperna ligger progressiv ingenjörskonst – båda modellerna är en ren dröm att köra. Och designen är ett tydligt bevis på den passion för elegans och perfektion som är så typisk för Audi.

Sportig, eldriven, banbrytande: e-tron GT är flaggskeppet i Audis växande elbilsflotta

Audi e-tron GT skriver ett nytt kapitel i företagets historia: Modellen är en suverän Gran Turismo och kommer samtidigt i en RS-version med extra vass kördynamik. Den kombinerar ett uttrycksfullt formspråk med kraftfull eldrift och hög effektivitet samtidigt som den är praktisk i vardagen. Den är en pionjär som är med och skapar framtiden för Audi. e-tron GT är ett konkret uttryck för ”Vorsprung durch Technik” på vägen – sportig, eldriven och banbrytande är den flaggskepp i Audis elbilsutbud.

Audi e-tron GT vänder sig särskilt till krävande, prestandainriktade bilälskare som sätter stort värde på hållbarhet, design och avancerad teknik.

I februari startar förförsäljningen av den helt eldrivna Gran Turismo i två versioner: Audi e-tron GT quattro med ett ca-pris på 1.158.000 kr och RS e-tron quattro med ca-pris 1.573.000 kr. RS-versionen är den dynamiska spjutspetsen för Audis elmobilitet: systemeffekt 598 hk (440 kW), 0-100 km/h på 3,3 sek (vid overboost) och ett högteknologiskt chassi med bl.a. luftfjädring med tre kammare, fyrhjulsstyrning (tillval), och reglerad differentialbroms på bakaxeln.

Design utvändigt, aerodynamik
e-tron GT är en uttrycksfull fyrdörrarscoupé – den nya signaturbilen för märket Audi. Detta flaggskepp för elbilsmodellerna bjuder på ett expressivt designspråk som framhäver Audis ställning som ett innovativt bilmärke som är synonymt med sportighet och progressivitet.

Emotionell ”signaturbil”, och en blick in i framtiden

Efter designstudien Audi prologue, som gav en försmak av formspråket för kommande fullstora modeller då den ställdes ut 2014, är e-tron GT nu företagets nästa designmässiga utvecklingssteg. Denna Gran Turismo-modell imponerar med sin skulpturala design. Det som gäller de nuvarande modellerna i den fullstora klassen, gäller även här: Proportionerna är det som lägger grunden för bra design. Lång hjulbas, bred spårvidd, stora fälgar och en flack silhuett är den vägvinnande formeln. e-tron GT har alla dessa idealiska proportioner. Den karakteriseras av ett formspråk som blir till den designmall för kommande eldrivna modeller från Audi – de kommer att ha en betydligt mer svepande exteriördesign än i dag.

Som vanligt när det gäller Audi, är designen aldrig ett mål i sig utan kommer sig av en kombination av form och funktion: formerna på e-tron GT bidrar till bilens avancerade aerodynamik – estetik som uppstår genom effektivitet. e-tron GT har använt designelementen från e-tron, Audis första elbil, och förfinat dem på ett målmedvetet sätt. Till dessa designdetaljer hör det starkt profilerade indraget ovanför trösklarna. Formerna framhäver att det mittplacerade batteripaketet är bilens kraftkälla.

Eldriven Gran Turismo: klassiska principer och ett nytt perspektiv

Sportighet och komfort – de är de klassiska designprinciperna för en Gran Turismo. Audi e-tron GT har plockat upp detta grundkoncept och kompletterat det med ett nytt perspektiv: hållbarhet spelar en viktig roll för elmobiliteten. Hållbarhet börjar med en idé som sedan kommer till uttryck i designen. e-tron GT:s optimerade aerodynamik är ett synligt bevis på strävan efter hållbarhet. Det låga luftmotståndet – cW-värdet ligger på endast 0,24 – minskar energiförbrukningen och ökar på så sätt räckvidden.

De grundläggande idéer avspeglar sig också i interiören på e-tron GT. Ta t.ex. instrumentpanelen – vinklad mot föraren, på typiskt Audi-manér i sportiga modeller – som här tronar i en rymlig interiör som är så karakteristiskt för en bekväm och dynamisk touring-sportbil. Med sitt läderfria designpaket, som till största delen består av återvunna material, visar e-tron GT samtidigt att hållbarhet är en viktig aspekt för den eldrivna Gran Turismo-modellen.

Exteriördesignen: dynamiskt utmejslad med perfekta proportioner

Helt eldrivna Gran Turismo ger Audis formspråk en ny dimension: en dynamisk skulptur som ser ut att ha modellerats fram ur ett enda stycke.

Audi e-tron GT bevisar att en elbil, med stort batteri, och snygg GT-design med flack silhuett och kraftfulla proportioner visst går att kombinera. Det som gör detta möjligt är en fördjupning i batteripaketet. Passagerarna i baksätet kan ha sina fötter i vad som populärt kallas ”fotgaraget” vilket gör de kan sitta lägre ner och njuta av gott om plats i huvudhöjd, trots den flacka taklinjen. I kombination med stora hjulhus (för en fälgdiameter på upp till 21") och en hjulbas på 290 cm, åstadkommer denna lösning idealiska proportioner och ger denna högprestanda-GT ett extra mäktigt intryck på vägen.

Med sitt omvända färgschema, är single frame-grillen med Audi-ringarna i den uttrycksfulla fronten på e-tron GT en tydlig indikation på bilens elektriska drivning. Kylargrillen, som är en nytolkning av det klassiska bikakemönstret, kan för första gången lackeras i ljust Hecklagrått eller i karossfärgen, och både grillen och luftintagen på sidorna inramas av en mask i Manhattangrått. På modeller med förbränningsmotor är single fram-grillens huvudsakliga uppgift att ge motorn kylning – på e-tron GT döljer den istället de flesta av bilens sensorer. Endast de undre av de sex hörnen är öppna och släpper in luft.

Eldriftsteknikens paketering har gjort det möjligt att ha en låg front vilket ger föraren mycket god sikt, både över fronten och vägen närmast framför. Dessutom fokuserar blicken genom att huven på sidorna inramas av starkt välvda skärmar. Tillsammans med kördynamiken skapar detta ovanliga perspektiv en körupplevelse som till stora delar formar karaktären för denna eldrivna Gran Turismo.

Profilen: svepande linjer

Betraktar man bilen från sidan, framgår den svepande linjeföringen extra tydligt. Den långsträckta huven och platta vindrutan övergår i en tidigt sluttande taklinje. Rutsektionen sträcker sig stramt över den kraftfulla karossen. Baktill svänger den in kraftigt – de svagt lutande C-stolparna övergår mjukt och elegant i karossens muskulära skulderparti.

Skarpskurna kanter löper runt de stora hjulhusen – dessa s.k. ”quattro-blisters” är ett kännetecken för bilens elektriska fyrhjulsdrift. De är redan en elegant designdetalj på många Audi-modeller, men ingenstans är de så starkt framträdande som på e-tron GT. Den låga tyngdpunkten i karossens huvudsektion kombinerat med den framhävda midjan i bilens mitt, skvallrar också de om att det här är en quattro. Den långsträckta, strömlinjeformade Sportback-kupén har en flack taklinje som löper 17 mm lägre än på A7 Sportback och förstärker e-tron GT:s sportiga utstrålning. Mellan baklyktorna sträcker sig en smal ljuslist. Diffusorn har en speciell design som ger e-tron GT en unik look bland Audis modeller. Spoilern, med sin integrerade spoilerläpp, löper parallellt med ljuslisten och fulländar den sportiga looken.

De 19 - 21" stora fälgarna bidrar till den kraftfulla designen och talar sitt tydliga språk om e-tron GT:s sportiga prestanda, även när bilen står still. Det finns nio färger att välja mellan, däribland nya tactical green. Audi erbjuder dessutom två varianter av svart optikpaket som tillval. I den första varianten ingår Single-frame grillen, masken, trösklarna och diffusorn. I plus-paketet är både ringarna och märken lackerade i svart högglans. Ännu exklusivare blir det med något av de tre kolfiberpaketen. På begäran kan Audi också leverera bilen med kolfibertak och tillhörande backspegelkåpor (i sk CFRP). Värmeisolerande glastak är standard.

Teamarbete: design och aerodynamik

Aerodynamiken är inte bara ett självändamål, utan har också en viktig funktion för designen på e-tron GT. Formerna på e-tron GT, med sin luftmotståndskoefficient på låga 0,24, ser ut att vara skapade av vinden – och det är precis vad de är. De har vuxit fram genom ett nära samarbete mellan både formgivare och aerodynamikexperter.

Luftintagen i frontens nedre del spelar här en viktig roll. På utsidan är bilen utrustad med vertikala ”air curtains” som leder luften in i hjulhusen på ett sätt som gör att den strömmar nära hjulet och sedan vidare längs sidan. Några av 20 och 21-tumsfälgarna är försedda med lätta Aero blades med en tjocklek på endast 2 - 3 mm. Denna konstruktion förbättrar aerodynamiken ytterligare.

Bakom de stora ribborna under strålkastarna och öppningarna i hörnorna på single fram-grillen sitter ett reglerbart kylluftintag som på ett aktivt sätt bidrar till aerodynamiken. För att optimera flödet, hålls de båda reglerbara kylluftintagen stängda så ofta som möjligt. När de öppnas, i samband med sportig körning, leds luften via Y-formade kanaler till kylarna och de främre hjulhusen för att där kyla bromsarna.

Den andra viktiga delen i det aktiva aerodynamiksystemet är den elektriska bakspoilern, som fälls ut i två olika lägen beroende på hastighet. Bakspoilern arbetar i nära samverkan med det plana underredet som längst bak avslutas med en bred diffusor. Detta gör att luften fritt kan strömma vidare bakåt från bakpartiet och att det lyft som bakaxeln utsätts för i högre hastigheter nästan elimineras helt. När den adaptiva luftfjädringen (standard på RS-modellen) sänker karossen närmare vägbanan, förstärks denna effekt: luftflödet och körstabiliteten förbättras ytterligare och lyftet minskas.

Även när det gäller aeroakustiken ligger e-tron GT på toppnivå. Vindrutan är som standard tillverkad av ljuddämpande glas, och som tillval kan även sidorutorna och bakrutan fås i samma typ av glas. Riktade isoleringsåtgärder runt om i hela karossen ser till att hålla störande ljud utanför kupén. Säkerhetsburens stomme består av varmpressat och därför höghållfast stål. Skyddskåpan runt batteripaketet består av aluminiumprofiler, och det yttre skalet helt av aluminiumplåt.

Klassiska Gran Turismo-dimensioner

Audi e-tron GT har klassiska Gran Turismo-dimensioner: Med en hjulbas på 290 cm, mäter bilen 499 cm på längden, 196 cm på bredden och endast 141 cm på höjden.
Det bakre bagageutrymmet bak har en volym på 405 liter och i ett andra bagageutrymme under huven fram ryms ytterligare 85 l. RS-modellen med Bang & Olufsen system som standard rymmer 366 liter i det bakre bagageutrymmet.

Strålkastare, belysning
Strålkastarna och baklyktorna är karakteristiska detaljer i e-tron GT:s uttrycksfulla design. LED-ljussignaturen, både fram och bak, har en utpräglat tredimensionell utformning som gör designen på e-tron GT ännu mer laddad. Varselljusen skapar en iögonfallande ljussignatur tillsammans med den karakteristiska blå dekoren på laserhelljuset (tillval) som för första gången nu är mittpunkten i Audi-strålkastarna. Den profilerade ljuslisten bak spänner sig över bilens hela bredd, och segmenten växer sig dynamiskt allt större från mitten och utåt vilket ger e-tron GT en ännu tuffare look.

De finns tre olika strålkastaralternativ till e-tron GT. Som standard levereras bilen med LED-strålkastare med dynamiska blinkrar (rinnande ljus). Ett annat alternativ är Matrix LED-strålkastare vars helljus kan vara på hela tiden, utan att det bländar mötande trafikanter. För RS e-tron GT är Matrix LED-strålkastare standard. Matrix LED-strålkastare med Audi laser light är det tredje och mest avancerade belysningsalternativet i utbudet. Här sitter en laser-spotlight placerad intill halvljusenheten. Audi laser light, som aktiveras från en hastighet på 70 km/h, fördubblar helljusets räckvidd!

Coming home/Leaving home-belysning med animerade sekvenser – får karaktären att lysa

Toppmodellen bland strålkastarsystemen bjuder på ytterligare en karakteristisk funktion: Coming home/Leaving home-animeringar, både fram och bak. Leaving home-sekvensen är inspirerad av kraften i en ljudvåg: Ljuset från de individuella segmenten byggs upp snabbt och starkt för att sedan tona ner helt kort innan sekvensen upprepas en andra gång med full kraft.RS-modellens animerade sekvenser är ännu mer dynamiska.

Design invändigt, interiör
Interiören i e-tron GT förmedlar tvättäkta Gran Turismo-känsla genom att riktigt stråla av lika delar sportighet, komfort och luftighet. Hållbara material spelar en viktig roll i den eldrivna sportbilen.

Interiören: sportig och med lyxig komfort

Ett karakteristiskt kännetecken för sportiga Audi-modeller, och speciellt då e-tron GT, är det starka fokus som interiören lägger på föraren – helt i linje med den bakomliggande ”monoposto”-idén. Instrumentpanelens mittsektion är lätt vinklad mot föraren, och den utpräglat tredimensionella utformningen av panelen ger den ett lätt och slankt intryck. Displayen till Audi virtual cockpit plus är fristående, medan MMI touch-skärmen omges av en ram i pianolacksvart och ser ut att sväva fritt ovanför instrumentpanelen. Om man beställt miljöbelysningspaketet tronar ett laserskuret, bakgrundsbelyst ”e-tron”-märke på den högra delen.

En skarp kontur bildar gräns mellan instrumentpanelens övre del och den sektion som innehåller reglagepanelen till det standardlevererade automatiska klimatsystemet med tre zoner. De smäckra luftinsläppen med sina aluminiuminlägg längst ut har en högteknologisk look och får kupén att verka bredare. Under vindrutan sträcker sig en lång båge hela vägen mellan dörrarna. Designen på de sportiga dörrklädslarna fram, smälter visuellt samman med framskärmarnas kanter i en rät linje.

Föraren och framsätespassageraren sitter i en sportigt låg position – mellan stolarna finns en bred mittkonsol. Den kompakta växelväljaren är placerad på mittunnelkonsolen. Den slanka utformningen av reglaget förstärker den luftiga rymdkänslan ombord och ger med sin haptik en mycket precis känsla. Baksätet är tillräckligt stort för att även rymma vuxna passagerare. Den kompromisslöst höga kvalitén på materialen och utförandet speglar den vikt som Audi lägger vid varje liten detalj när man utvecklar och bygger sina bilar.

Hållbarhet ny premiumfaktor: material, färger och utrustning

Sportighet och hållbarhet är inte varandras motsatser – tillsammans är de istället ett uttryck för hur Audi betraktar lyx i elbilseran. Med sitt läderfria designpaket är e-tron GT ett konkret uttryck för detta. Sportsätet plus med 14-vägs justering är klädda endera med en kombination av konstläder och Kaskade-tyg, eller med en mix av konstläder och mikrofibermaterialet Dinamica. I båda fallen ingår återvunna material, t.ex. polyesterfibrer som tillverkats av gamla plastflaskor, textilier eller fiberrester. I Kaskad-klädslarna ingår 119 återvunna plastflaskor. Materialet Dinamica påminner om Alcantara, medan Kaskade, där sömmarnas design är baserad på single frame-grillens former, i mångt och mycket liknar naturfibrer, som ull.

Klädsel i sportsäten pro består av två olika typer av läder. Med ”RS design”-paketet får man mikrofibermaterial på instrumentpanelkåpan, ratten och mittkonsolens klädsel – röda eller gröna sömmar skapar en elegant kontrast. Golvmattorna och golvinklädnaden är tillverkade i Econyl (gäller båda modellerna). Det här är ett material som till 100% består av återvunna nylonfibrer som kommer från produktionsavfall, tyg- eller mattrester eller gamla fiskenät.

Alla material i interiören på e-tron GT har fabriksmässig tillverkningskvalitet. Det stora applikationsområdet på instrumentpanelen är som standard lackerat i Graphite gray eller Palladium silver (på RS-modellen). Som tillval finns valnötsträdekor (med öppna porer) eller silkesmatt kolfiber. Miljöbelysningspaket plus svarar för subtila ljuseffekter, bl.a. på dekorsargarna runt högtalarna i dörrarna och e-tron GT-logotypen projiceras på marken när dörren öppnas. I RS e-tron GT lyfter de olika designdetaljerna, färgerna och materialen från Audi Sport fram bilens prestanda på ett tydligt sätt.

De finns tre olika modeller av stolar fram. Sportstolarna, med elektrisk 8 vägs-inställning och klädsel i konstläder/pärlnappa är standard i e-tron GT quattro. RS e-tron GT är utrustad med sportsäte plus med 14-vägsinställning. Sportsäten pro med 18-vägsinställning, pneumatiskt justerbara sidosektioner, klimatkontroll och (på begäran) en massagefunktion finns som tillval till båda modellerna. I den övre delen av ryggstödet har sätena i RS-modellen en egen kontur. Sätena och ratten är här prydda av speciella märken, och pedalerna och fotstöden är av rostfritt stål. Audi Sport GmbH:s ”Audi exclusive program” kan uppfylla många personliga önskemål från kunderna, speciellt när det gäller läder, sömmar och säkerhetsbälten.

Drivning och energiåtervinning
Båda motorversionerna till hel eldrivna Gran Turismo erbjuder sportig, dynamisk prestanda: e-tron GT quattro klarar accelerationen från 0 till 100 km/h på 4,1 sekunder, för RS modellen tar det endast 3,3 sekunder (i båda fallen i boost-läget). Topphastigheten ligger på 245 resp. 250 km/h (elektroniskt begränsad)

Den främre elmotorn på e-tron GT quattro levererar en effekt på 238 hk (175 kW), den bakre motorn 435 hk (320 kW). Båda elmotorerna har reserver i beredskap för extrema körsituationer – det är därför som summan av deras individuella effekter är betydligt högre drivningens totaleffekt på 476 hk (350 kW). I boost-läget kan föraren via launch control utnyttja upp till 530 hk (390 kW) i 2,5 sekunder. Det totala vridmomentet ligger på 630 Nm och 640 Nm i boost-läge. Även i RS e-tron GT utvecklar elmotorn fram 238 hk (175 kW), medan den bakre motorn har en effekt på 456 hk (335 kW). Den totala effekten är 598 hk (440 kW), och det totala vridmomentet ligger på 830 Nm. I boost-läget ökas effekten kort till över 646 hk (475 kW).

PSM-motorerna (synkrona permanentmagnetmotorer) i e-tron GT är mycket effektiva. På båda axlarna sitter elmotorn, kraftelektroniken och transmissionen placerade tillsammans i en kompakt enhet. Den bakre elmotorn överför sitt vridmoment till en växellåda med 2 växlar. Den första växeln har ett kort utväxlingsförhållande som, tillsammans med launch control och den boost-funktion som hör till denna, ger bilen en imponerande acceleration om föraren väljer så. Om föraren väljer att inte utnyttja detta alternativ, startar e-tron GT i den andra växeln. Generellt sett, ökar den andra växelns långa utväxlingsförhållande effektiviteten samtidigt som den ger tillgång till stora kraftreserver.

quattro reloaded: eldriven fyrhjulsdrift

e-tron GT quattro och RS e-tron GT kör vanligtvis med elektrisk fyrhjulsdrift – det är endast i profilen ”Efficiency” för kördynamiksystemet Audi drive select som drivningen på framhjulen har högre prioritet. Vid halt väglag, högt effektbehov eller snabb kurvtagning kan mer vridmoment fördelas till bakhjulen, vilket sker ca fem gånger så snabbt jämfört med en mekanisk quattro-drivlina. Den elektriska fyrhjulsdriften reglerar fördelningen av drivkraften mellan axlarna – kontinuerligt, fullt varierbart och på tusendelar av en sekund. Den quattro-princip som Audi introducerade för fyrhjulsdrift för nu mer än 40 år sedan, har här nått en ny, imponerande teknisk utvecklingsnivå.

När föraren tar foten från den högra pedalen, börjar bilen vanligtvis att rulla fritt vilket gör att Gran Turismo kan glida fram både effektivt och elegant. I Audi drive select-profilen ”Dynamic” börjar den istället att återvinna energi. Oberoende av vilken profil som valts, kan föraren använda paddlarna på ratten för att justera två manuella energiåtervinningsnivåer eller via MMI-systemet välja ett automatiskt läge. I det senare fallet, reglerar den förutseende effektivitetsassistenten predictive efficiency assist frihjulskörningen och energiåtervinningen baserat på data från navigationssystemet och olika sensorer i bilen.

Vid inbromsning upp till ca 0,3 g, är det elmotorerna som ensamt svarar för bromskraften – d.v.s. i de allra flesta situationer vid vanlig vardagskörning. På det här sättet kan de återvinna bromsenergi på upp till 265 kW. De hydrauliska bromsarna träder in först när föraren bromsar mycket hårt. Samtidigt fortsätter bromsenergiåtervinningen nästan ända till dess att bilen står helt stilla. I alla körsituationer – vid full acceleration, dynamisk körning, frihjulskörning eller bromsenergiåtervinning – förblir Gran Turismo lika stabil eftersom styrsystemen för bromsarna, chassit, drivningen och kraftelektroniken är tätt sammankopplade och arbetar tillsammans på ett snabbt och effektivt sätt.

Batteri och temperaturhantering

Litiumjon-batteripaketet i Audi e-tron GT quattro och RS e-tron GT sitter placerat mellan fram- och bakaxeln, vid bilens lägsta punkt. Resultatet är en låg tyngdpunkt, på sant sportbilsmanér, och viktfördelningen mellan de båda axlarna ligger mycket nära det idealiska förhållandet 50:50.

I båda modellerna har högspänningsbatteriet en energilagringskapacitet på 85 kWh netto (93 kWh brutto). Batteripaketet består av 33 cellmoduler med vardera 12 påsceller. Påscellerna har ett böjbart yttre skal. 30 moduler bildar den undre nivån. Längst bak har denna en fördjupning (kallad ”fotgaraget”) som passagerarna i baksätet kan vila sina fötter i. ”Övervåningen” i batteripaketet innehåller tre ytterligare moduler som sitter placerade under baksätet. Anslutningar och säkringar är tillsammans med styrenheten placerade under mittkonsolen. Systemspänningen på 800 volt möjliggör hög kontinuerlig uteffekt, kortar laddningstiden, sänker dessutom vikten och minskar det utrymme som krävs för kablarna.

Batteriets inre struktur, med batterimodulerna och ramen som om ger dem, är tillverkade i lättvikts aluminium. Batterisystemet bidrar till karossens styvhet och kollisionssäkerhet. Batterienheten sitter fäst i karossen med 28 skruvar. Under utrymmet för cellerna finns en struktur av platta, strängpressade sektioner genom vilka kylvätskan strömmar i en separat lågtemperaturkrets. Den ideala temperaturen för batteriet är 30 - 35°C.

Avancerad temperaturhantering – fyra separata kylkretsar

Fyra separata kylkretsar med skilda temperaturnivåer reglerar temperaturen i högspänningsbatteriets olika komponenter och i kupén. Vid behov kan kretsarna kopplas samman med varandra på ett flexibelt sätt. Om föraren kräver ett högt effektuttag flera gånger i rad, kopplas batteriets kylkrets via ventiler ihop med den till klimatsystemet. Den starka kyleffekt som detta resulterar i gör att drivningens prestanda kan hållas på konstant hög nivå. Kylkretsen hjälper också till med kylningen vid snabbladdning med likström som kan göra att batteriet hettas upp till 50 C.

I standardutrustningen till e-tron GT ingår en värmepump som med hjälp av spillvärmen från högspänningskomponenterna kan värma upp kupén. Värmepumpen begränsar den minskning av räckvidden som användning av klimatsystemet medför, speciellt på vintern då pumpen används istället för det termoelektriska elementet. Man kan själv förprogrammera hur varmt eller svalt det ska vara i kupén när det är dags för avfärd och också styra laddningen av batteriet via myAudi-appen på sin smartphone. Även uppvärmning av säten, sidobackspeglar och bakruta kan förprogrammeras.

Från 11 till 270 kW: laddning med växelström och likström

Laddningskontakterna på Gran Turismo sitter placerade bakom framhjulen. På bägge sidor av bilen finns anslutningar för växelström, och på höger sida finns också en anslutning för laddning med (likström. Audi e-tron GT levereras med två laddkablar: en Mode 3-kabel för anslutning till allmänna laddpunkter och en för laddningssystemet ”Compact” för garaget. Ett alternativ här är det intelligenta hemmaladdningssystemet ”Connect” som är uppkopplat till internet vilket gör att man både kan styra laddningen och ladda ner uppdateringar direkt via myAudi-appen på sin smartphone. Kombinerat med ett kompatibelt energihanteringssystem för hemmet, ger laddsystemet Connect även tillgång till smarta funktioner, som laddning vid tidpunkter på dygnet då eltaxan är lägre (vid rörligt elpris).

Som standard kan e-tron GT laddas med 11 kW växelström vilket gör att ett tomt batteri kan laddas fullt under natten. En laddare för 22 kW (tillval) lanseras kort efter marknadslanseringen av bilen. Med ett tillräckligt effektstarkt likströmsuttag, har eldrivna Gran Turismo en maximal laddningskapacitet på upp till 270 kW. Batteriet kan då laddas upp för en körsträcka på upp till 100 km på strax över 5 minuter. Laddning från en laddningsnivå på 5 till 80 % tar mindre än 22,5 minuter vid idealiska förhållanden.

Som kund i Europa kan man använda Audis egna e-tron Charging Service, som f.n. ger tillgång till ca 200.000 allmänna laddningspunkter. Och det krävs endast 1 kort för att kunna ladda bilen vid alla dessa laddställen. Som Audi-kund betalar man en enhetlig taxa i 26 länder och får dessutom ett förmånligt pris vid Ionitys snabbt växande snabbladdningsnätverk i Europa. Under det första året står Audi för grundavgiften för överföring, vilket ger tillgång till ett rabatterat elpris.

Enligt WLTP-cykeln, förbrukar Audi e-tron GT quattro i snitt 19,9 – 21,6 kWh/100 km – RS-modellen 20,6 – 21,7 kWh. Detta ger en genomsnittlig räckvidd på upp till 487 resp. 472 km enligt WLTP-körcykeln.

Upphängning
Hjulupphängningen spelar en avgörande roll för Audi e-tron GT quattros och RS e-tron GT:s karaktär på vägen. Den är en perfekt partner till kördynamiken – alltid lika kompetent och oberörd, hur hård belastningen än blir på det. Även här kan man tydligt urskilja filosofin bakom en GT-modell.

Upphängningen består av en sportig konstruktion med dubbla länkarmar. Nästan alla ingående komponenter, inklusive länkar och subramar, är tillverkade i gjuten eller smidd aluminium. Den elektromekaniska servostyrningen har en sportig och direkt utväxling – utan att vara för häftig. Fyrhjulsstyrning finns som tillval. I hastigheter under ca 70 km/h kan bakhjulen svängas upp till 2,8 grader i motsatt riktning mot framhjulen för att öka smidigheten på vägen – och i nästan samma riktning som framhjulen i hastigheter från 80 km/h för att öka stabiliteten.

Upp till 21 tum och 420 mm: fälgar och bromsar

Det finns ett brett utbud av lättmetallfälgar – storleksmässigt börjar de på 19" (för Audi e-tron GT quattro) och sträcker sig till 21" (för båda modellerna). 20"-fälgarna däremellan (standard för RS e-tron GT) finns i tre olika utföranden. En ny process vid tillverkningen av det aluminium som dessa fälgar är gjorda, minskar CO2-utsläppen avsevärt. Nästan alla de däck som står till buds är optimerade för lågt rullmotstånd, och för 21"-fälgarna finns prestandadäck som alternativ.

Även när det gäller bromsarna, finns det skillnader mellan de båda modellerna. Bromsskivor av stål är standard för e-tron GT quattro. De på RS-modellen har en beläggning av volframkarbid (tillval för e-tron GT quattro) vilket ökar bromsprestandan och minskar slitaget och därför även bromsdammet. Beläggningen förhindrar också att ytrost uppstår på skivorna, ett annars vanligt förekommande fenomen på många elbilar eftersom de hydrauliska bromsarna inte används så ofta. 10-kolvsok greppar volframkarbidskivorna fram. Högst i rang bland bromsarna står kolfiberarmerade keramiska bromsskivor. Dessa är extra lätta, kraftfulla och hållbara och finns som tillval för båda modellerna. Fram har de keramiska bromsskivorna en diameter på 420 mm. Bromsoken är grå som standard och kan lackeras i rött eller blått som tillval.

Precisionsstyrd luftfjädring och dämpning

Adaptiv luftfjädring finns som tillval för Audi e-tron GT quattro, och är standard för RS-modellen. Luftfjädringen med tre kammare ger en komfortabel grundfjädring och kan justera karossens höjd från marken; 22 mm nedåt och 20 mm uppåt. Kamrarna i varje fjäder kan aktiveras och kopplas ur individuellt för att passa de aktuella körförhållandena och fungerar i nära samarbete med de elektroniskt styrda dämparna (standard). Bägge systemen regleras av en central styrenhet: Electronic Chassis Platform (ECP).

I kördynamiksystemet Audi drive select (standard) kan föraren välja karaktär för luftfjädringen, dämparna, elmotorerna, växellådan och den reglerade differentialbromsen på bakaxeln. Via en knapp kan man välja mellan körprofilerna ”Comfort”, ”Efficiency”, ”Dynamic” och ”Individual”. I läget ”Efficiency” sänks karossen till den undre nivån för att optimera luftflödet, och topphastigheten begränsas till 140 km/h. I läget ”Dynamic” har den elektriska fyrhjulsdrivningen, chassisystemen och den aktiva aerodynamiken en sportig avstämning.

För bättre kördynamik: differentialbroms på bakaxeln
På bakaxeln kompletteras den elektriska fyrhjulsdriften av en mekanisk enhet. Audi e-tron GT quattro levereras som standard med en differentialbroms med fasta spärrvärden för acceleration och retardation. Detta förbättrar bilens stabilitet och traction och minskar också lastväxlingsreaktionerna. Lätta broms- och styringrepp rundar av detta arbete. En reglerad differentialbroms på bakaxeln finns som alternativ och är standard på e-tron GT quattro. Själva hjärtat i denna enhet består av en flerlamellskoppling som kan styras helt variabelt, och spärrmomentet sträcker sig från 0 till 100%. Detta är något som föraren speciellt lägger märke till på hala vägbanor och vid maximal inbromsning: I det här fallet öppnar differentialen upp helt vilket gör att den elektroniska stabiliseringskontrollen (antisladdsystemet) kan bromsa de enskilda hjulen med stor precision.

Assistanssystem
Audi e-tron GT quattro och RS e-tron GT marknadslanseras med en lång rad assistanssystem ombord. Säkerhetssystemen Audi pre sense front och Audi pre sense basic hör båda till standardutrustningen. Likadant är det med spårhållningshjälpen Lane departure warning och farthållarsystemet. Tillvalssystemen har delats in i paketen ”Tour”, ”City” och ”Park”. Assist plus-paketet innehåller alla dessa tre paket. Night vision assistoch Surround view-kameror (som även finns i ”Park”-paketet) är tillval. Alla systemen är kopplade till den centrala styrenheten ”zFAS”, som med hjälp av data från sensorerna ombord hela tiden framställer en exakt modell av bilens omgivningar.

Det viktigaste av de assistanssystem som ingår i Tour-paketet är adaptive cruise assist som i många situationer kan hjälpa föraren med bilens placering i sid- och längdled. När det förutseende efficiency assist-systemet (standard) är aktiverat, sköter adaptive cruise assist bilens acceleration och retardation på ett så energisnålt sätt som möjligt.

(Fjärrstyrda) park assist plus är en av de verkliga höjdpunkterna i assistanspaketet Park. Systemet kan på egen hand manövrera in Audi e-tron GT i en parkeringslucka längs med gatan eller på en parkeringsplats, och lika enkelt manövrera ut den därifrån igen – en knapptryckning är allt som krävs. Det är fortfarande föraren som har ansvaret för parkeringsmanövern. Föraren kan välja att sitta kvar i bilen eller stiga ur och då starta och övervaka parkeringen av bilen via myAudi-appen på sin smartphone. När man trycker på en knapp, kör bilen sakta in i på parkeringsplatsen. Vid behov kan systemet utföra flera olika manövrer. När allt är klart och bilen står på plats, stänger park assist plus av motorn, slår av tändningen och låser dörrarna.

e-tron sport sound
Eftersom detta sportiga konstverk ju också måste låta bra, har Audi komponerat ett helt unikt ljud för e-tron GT. Tillvalet e-tron sport sound (standard i RS e-tron GT) består av två styrenheter och förstärkare som sitter placerade i bagageutrymmet. Tillsammans alstrar de olika ljud i och utanför bilen via två högtalare invändigt och två utvändigt. Det är data om elmotorernas varvtal, belastningen, bilens hastighet och andra parametrar som ligger till grund för det digitala ljudets karaktär. Det skapar ett syntetiserat ljud som ger en autentisk och finavstämd avspegling av det arbete som drivsystemet utför.

Via Audi drive select kan föraren själv modifiera ljudet. I körprofilen ”Efficiency” är det endast AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System) som är aktivt. Redan detta system erbjuder mer än vad lagen föreskriver. I ”Comfort”-profilen har ljudet ett fylligare ljud med högre kvalitet.

I profilen ”Dynamic” är det ännu starkare, och här alstras ljud även inne i kupén. e-tron sport sound (tillval) är sportigt, fylligt och högklassigt och samtidigt ett ljudmässigt uttryck för Gran Turismos progressiva karaktär.

Reglage och displayer
När det gäller reglage och displayer, följer e-tron GT quattro och RS e-tron GT Audis nuvarande koncept: All information visas på två stora displayer. Föraren sköter Audi virtual cockpit plus via multifunktionsratten och pekskärmen till MMI touch (10,1"). Det är den avancerade tredje generationen av infotainmentplattformen MIB3 som svarar för reglagens och displayernas funktionalitet i e-tron GT quattro och RS e-tron GT.

Den fristående instrumentuppsättningen ”Audi virtual cockpit plus”, bakom ratten, har hög upplösning (1.920 x 720 pixlar), och föraren kan välja mellan tre olika vyer för den helt digitala skärmen: Classic, Sport och e-tron. I e-tron-vyn är det den stora effektmätaren, som visar drivlinans status och all viktig information om eldriften, som står i fokus. Via den beröringskänsliga MMI touch-displayen med akustisk feedback, kan föraren hantera infotainment- och navigationssystemen, komfortfunktionerna och även mata in text.

Till detta ska läggas röststyrning med naturligt tal som förstår många uttryck man använder sig av till vardags. Det här systemet svarar på kommandona både med hjälp av data som finns lagrad ombord och information den hämtar från molnet. Head-up-displayen (tillval) visar viktig information direkt på vindrutan, i förarens synfält. Intrycket föraren får är att det som visas befinner sig ca 3 m framför bilen.Personalisering är en praktisk funktion i Audi e-tron GT. Upp till sex användare kan lagra sina individuella inställningar i egna profiler. Dessa data lagras på myAudi-kontot, och bilen justerar in allt efter de personliga inställningarna så fort förardörren öppnas.

Infotainment och Audi connect
11 antenner runt om i bilen, alla dolda för ögat, ser till att e-tron GT har kontakt med omvärlden. De tar emot och skickar ljud-, mobiltelefon- och GPS-signaler och kopplar på så sätt effektivt samman helelektriska Gran Turismo och dess ägare med världen utanför. Via den kostnadsfria myAudi-appen kan bilägaren styra en lång rad funktioner via sin smartphone.

MMI navigation plus media center hör till standardutrustningen i de båda e-tron GT-modellerna. Det har stöd för den snabba mobiltelefonistandarden 4G och har en integrerad WiFi-hotspot för passagerarnas mobila enheter. Navigationssystemet kan föreslå destinationer baserat på tidigare resor. Framräkningen av färdvägen, som utförs både i bilen och online, sker på servrar som tillhör leverantören av tjänsten, HERE, som använder realtidsdata om det totala läget i trafiken.

De uppkopplade tjänsterna i Audi connect online är uppdelade i två paket. Audi connect emergency call & service med Audi connect remote & controlgör det möjligt att fjärrstyra låssystemet, laddningen och klimatanläggningen. Paketet Audi connect navigation & infotainment innehåller bl.a. tjänsterna ”Trafikinformation online”, navigering med hjälp av Google Earth™ och Amazon Alexa. Car-to-X kan i förväg varna för faror, hjälpa föraren att hitta lediga parkeringsplatser längs vägen och låta föraren följa den ”gröna vågen” genom att bilen kan kommunicera med trafikljusen längs vägen.

e-tron route planner, en annan av de många tjänster som hör till Audi connect, räknar fram snabbaste färdväg med kortast möjliga stopp för likströmsladdning längs vägen. e-tron route planner tar med trafikinformation och förarens körprofil i sina beräkningar. Dessutom är e-tron route planner kopplad till bilens temperaturhanteringssystem. Det här gör det möjligt att snabbladda bilen om föraren valt en effektstark likströmsladdningsstation som destination i navigationssystemet. Ungefär en halvtimme innan man kommer fram dit, ökar temperaturhanteringssystemet kylningen av batteriet för att bilen sedan ska laddas så snabbt som möjligt. Och om batteriet fortfarande håller mycket låg temperatur kort efter att bilen startats vintertid, värms det upp för snabbladdning.

Infotainmentutbudet kompletteras av praktiska och attraktiva hårdvarumoduler. Audi phone box kopplar smarta telefoner till bilens yttre antenn och kan ladda dem sladdlöst (induktivt). Bang & Olufsen Premium Sound System (som är standard i RS e-tron GT)har en uteffekt på 710 W. Av de totalt 16 högtalarna är två av 3D-typ (placerade i A-stolparna).

Hantverk och Smart Fabrik i skön förening
e-tron GT är den första helt eldrivna bil från Audi som företaget tillverkar i Tyskland. Det är vid fabriken Audi Böllinger Höfe i Neckarsulm som dessa modeller rullar av bandet. Denna produktionsenhet för mindre serier har byggts ut och ställts om för sin nya uppgift. Hantverkskunnandet, som var så utmärkande för den tidigare anläggningen, kompletteras nu dessutom av digitala processer och smart teknik. Under utbyggnaden använde sig produktionsplanerarna av nya, virtuella metoder. Produktionen av e-tron GT är den första som Audi planerat helt utan användning av några fysiska prototyper.

I karossfabriken kombineras de anställdas hantverksskicklighet med den automatiserade produktionsteknikens fulla potential. Här finns bl.a. en innovativ monteringslinje som varje kaross passerar två gånger. Linjen är byggd som en s.k. ”two-way framer” där 10 robotar används för montering av både bilens utsida och insida. Här kombineras alla tillverkningsstegen för sammanfogningen av sidopanelerna i ett enda system vilket gjort det möjligt att tillverka Audi e-tron GT på den yta som stod till förfogande. Den nya korrelationsfria inmätningsproceduren för karosserna säkerställer ännu högre noggrannhet och reagerar mycket snabbt på minsta avvikelse. Det är vid slutet av karossmonteringslinjen som det extremt noggranna manuella arbetet sätts in. Här monterar erfarna, yrkesskickliga fackmän tillsatsdelarna och kontrollerar finishen på den färdiga karossen.

e-tron GT delar monteringslinjen med högprestandasportbilen Audi R8. Denna integrering av två tekniskt helt skilda bilar är unik för Volkswagen-koncernen. Den utbyggda monteringslinjen innehåller nu 36 cykler istället för tidigare 16. Båda modellerna förflyttas med hjälp av förarlösa transportfordon och ett eldrivet monorail-system. Vid en av stationerna längs linjen arbetar människor och robotar sida vid sida. Alla färdiga bilar provkörs 40 km på allmän väg, bl.a. på motorväg och i stadstrafik.

Tillverkningen av Audi e-tron GT quattro och RS e-tron GT vid Böllinger Höfe-fabriken är koldioxidneutral. Precis som vid anläggningen i Neckarsulm, är 100% av den el som används vid produktionen grön el, och ett kraftvärmeverk som drivs av biogas tillhandahåller den värme som fabriken i Böllinger Höfe kräver. För att kompensera för sådana utsläpp som för närvarande inte kan undvikas, använder Audi koldioxidkrediter från certifierade klimatskyddsprojekt.

Dessutom använder Audi olika resursbesparande åtgärder vid sin biltillverkning. Vid produktionen i Böllinger Höfe har man t.ex. implementerat slutna kretslopp och undviker att använda papper och förpackningsmaterial. Det spill av aluminium som uppstår i pressverkstaden, t.ex. vid framställningen av sidoväggsramen, skickas tillbaka till leverantören där materialet återvinns för att sedan användas av Audi på nytt. Audi har startat ett pilotprojekt för återvinning av plast. Plastavfallet omvandlas till fibrer som sedan används i de 3D-skrivare som man begagnar sig av i produktionen.

Fler bilder och filmer finns att hämta här.

Bränsle-/elförbrukning för de modeller som nämns ovan:

Informationen beror på vilken utrustning som valts

Audi e-tron GT quattro
Elförbrukning, blandad körning (kWh/100 km): 19,9 – 21,6 (WLTP)
CO2-utsläpp, blandad körning (g/km): 0

Audi RS e-tron GT
Elförbrukning, blandad körning (kWh/100 km): 20,6 – 21,7 (WLTP)
CO2-utsläpp, blandad körning (g/km): 0

Angivna värden avseende bränsleförbrukning och utsläpp har fastställts med användande av lagstadgade mätmetoder.
48.6°
0

Audi presenterar e-tron GT

Den sportiga elbilen blir din från 1.158.000 kronor

Torchlight 3-utvecklarna har köpts upp av Zynga
Ska hjälpa till att göra Zyngas spel mer lättillgängliga

Mobilspelsjätten Zynga meddelar att de köpt upp Torchlight 3-utvecklarna Echtra Games för en okänd summa. I ett uttalande säger Zynga-chefen Frank Gibeau att Echtra kommer hjälpa Zyngas många mobilspels-IP:n att nå nya spelare på PC och konsol. Mer specifikt sägs detta: "Max and his team at Echtra Games are responsible for some of the most legendary game properties ever created, and they are experts in the action RPG genre and cross-platform development. This acquisition will be instrumental in growing our iconic licenses and brands from mobile to PCs and consoles, while helping to further expand Zyngax27s total addressable market." Utöver detta kommer Echtra initialt assistera Zynga-ägda NaturalMotion med ett kommande RPG som kommer ha stöd för crossplatform-spelande. Vad som kommer hända med Torchlight-serien i framtiden är okänt, men det vore ju inte helt oväntat att assistansen mellan Zyngas studior och Echtra går åt båda hållen och att spelserien också dyker upp på mobiler. Tumnagel
36.9°
+
André Stray
0

Mercedes visar mer av skärmarna i EQS
Ses bäst på mobilen

I april väntas Mercedes presentera den nya elbilen EQS. Den kommer bland annat få rätt många och stora skärmar på insidan, och här visar ingenjörerna som tagit fram tekniken i dessa lite vad man kan vänta sig. Exempelvis öppnar du inte takluckan genom att trycka eller peta på någon knapp, du gör istället en vinkande rörelse med handen. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Lunaz elkonverterar nu även Bentley S3 Continental Flying Spur
Trevligt!

Vi har tidigare skrivit om företaget Lunaz som elkonverterar gamla klassiska bilar. Nu breddar de utbudet med Bentley S3 Continental Flying Spur som är en modell som tillverkades på 50- och 60-talet. Original hade bilen en 6,2 liter stor V8:a och även om det är en maffig motor kan jag mycket väl tänka mig att glida fram i denna som har eldrift istället. En sak mindre som läcker olja är alltid bra. Troligtvis har denna samma recept som Lunaz Rolls-Royce-konverteringar vilket innebär dubbla elmotorer på sammanlagt 375 hästar och 700 newonmeter som driver bakhjulen. Känns som fullt tillräckligt även här. Grejerna får sin kraft från ett batteripack på 80 kWh som ska ge en räckvidd på 48 mil. Bilen får även uppdaterade bromsar, fjädring och elservo. Insidan får modern AC och en infotainmentskärm med gammalt utseende men som klarar Apple CarPlay och andra moderniteter. Priserna ska börja på 350.000 pund. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Nintendo släpper första Wii U-uppdateringen sedan 2018
Stabilare än någonsin

Nintendo släppte Switch 2017 och sedan dess har fokus legat på den nya konsolen. Men det betyder inte att Nintendos äldre konsoler glöms bort. Nintendo har nu skickat ut en uppdatering till Wii U, vilket är den första uppdateringen sedan september 2018. Uppdateringen innehåller inga stora förändringar utan det handlar mest om stabilitet och mindre justeringar. Den officiella beskrivningen av uppdateringen lyder som sådan: Further improvements to overall system stability and other minor adjustments have been made to enhance the user experience. Det blir inte roligare än så, men det är ändå trevligt att Nintendo fortsätter stödja sina konsoler nästan nio år efter att de släppts. Tumnagel
38.8°
+
André Stray
0

En vikbar iPhone kanske kommer 2023
"iPhone Fold" få en skärm som är lika stor som iPad minis skärm

Ända sedan Samsung presenterade sin första vikbara Galaxy Fold 2019 så har det ryktats, eller åtminstone varit ett önskemål från en del, att Apple ska göra en vikbar iPhone. Det har kommit flera rykten som säger att Apple experimenterat med en vikbar iPhone och tidigare sagts att en sådan skulle kunna dyka upp redan nästa år. Nu kommer dock ett nytt rykte från Apple-analytikern Ming-Chi Kuo som uppger att en "iPhone Fold" skulle kunna dyka upp 2023. Enligt Kuo skulle det i så fall kunna röra sig om en vikbar iPhone som i uppfällt läge skulle få en skärmstorlek på 7,5 - 8 tum. Det skulle innebära att skärmytan någorlunda skulle motsvara den 7,9 tum stora skärmen som återfinns på iPad mini. Som jämförelse har Samsung Galaxy Z Fold 2, se bild nedan, en skärmstorlek på 7,6 tum i utfällt läge. Det låter inte helt osannolikt att Apple planerar att släppa en vikbar telefon som kan vecklas ut till en slags mini-tablet. Apple har ofta låtit sina konkurrenter utveckla olika typer av tekniker för att sedan hoppa på tåget när man väl anser att tiden är mogen för detta. iPad mini är den iPad-modell jag personligen gillar bäst och jag skulle inte alls ha något emot att kunna kombinera en sådan med en iPhone någon gång i framtiden. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in när ett får befrias från 35 kilo ull
Ullen var så vildvuxen att det påverkade fårets syn

Här kan ni kolla in ett klipp från Australien där djurräddare befriar ett får från sin ull efter att fåret inte klippts på ordentligt länge. Fåret har fått namnet Baarack och hittades övergivet i en skog i Australien. Får bör klippar minst en gång om året men det är oklart hur länge sedan det var Baarack fick sin senaste klippning. När man befriat fåret från ullen vägde denna sammanlagt 35 kilo. När väl ullen var borta kunde man konstatera att fåret led av undervikt och fåret tas nu om hand på ett djurreservat i Australien. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Fitbit Charge 4 kan nu visa syremättnad i blodet
Uppdatering med funktionen har börjat rulla ut

Fitbit Charge 4 är ett rätt kompetent fitnessband som inte bara gör ett bra jobb med att registrera hur mycket du rör på dig, utan kan även ge dig matnyttig information som syremättnad i blodet när de sover. Tidigare har du endast kunnat se syremättnaden i mobilappen, men med en ny uppdatering har Fitbit gjort det möjligt att se detta direkt på enheten. För att kunna se syremättnaden i Charge 4 behöver du för det första använda enheten när du sover. Därefter kan du se dina nivåer genom att svepa upp på skärmen. Fitbit meddelar att det kan ta upp till en timme efter du vaknat för Charge 4 att sammanställa informationen. Att kunna se sin syrenivå när man sover kan vara bra för att upptäcka om man har sömnapné, vilket gör att man inte får tillräckligt med syre när man sover. Givetvis är klockan ingen ersättare för en läkare, men kan ändå ge användaren en förklaring varför man är lite degig på dagen. Tumnagel
37.1°
+
André Stray
0

SVT presenterar Skräcktivolit
Spänningsfyllt tävlingsprogram för barn

Nästa vecka kommer SVT:s nya tävlingsprogram Skräcktivolit ha premiär. Där kommer två lag bestående av en vuxen och två barn tävla i olika kluriga, kusliga och fysiska grenar. Skräcktivolit programleds av Erik Edstrand i rollen som den fruktade tivolidirektören Gustavo Von Gast. Edstrand säger om programmet: "I Skräcktivolit följer vi några löjligt modiga barn som ställs öga mot öga med den läskigaste av dem alla - tivolidirektören Gustavo von Gast. Tittarna har att se fram emot slingrande maskar, hasande zombies, rostig taggtråd men också spännande tävlingar och glada skratt." Skräcktivolit har premiär i SVT Play och SVT Barn (Play) fredag 12 mars Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Parkera direkt med CarPlay!
Easypark finns nu i bilen

Att betala för parkering är tråkigt, men med appar är det enklare. Nu kan man parkera direkt i bilen eftersom EasyPark har kommit till CarPlay! Det hela är verkligen superenkelt och kommer faktiskt att göra mitt liv enklare. Bonus är att man kanske inte glömmer att sätta på parkeringen och framförallt kommer man ihåg att stänga av parkeringen, och tjänar så några kronor. Tumnagel
40.0°
+
Roger Åberg
0

Microsoft fyller Game Pass-biblioteket med sport i mars
Madden 21, NHL 21 och NBA 2K21 på ingång

Goda nyheter, sportfans! Game Pass kommer få lite tillskott nu i mars och den här gången verkar Microsoft vara pepp på att erbjuda sport i olika former. Bland annat kommer Madden 21 bli tillgängligt från och med idag via prenumerationstjänsten och i morgon kommer även Football Manager 2021 och NBA 2K21 läggas till i biblioteket. Senare i mars kommer vi även få tillgång till Star Wars: Squadrons och i april ska även NHL 21 dyka upp på Game Pass. För att ge utrymme åt de nya spelen behövs i vanlig ordning några titlar plockas bort från Game Pass. Den här gången är det Alvastia Chronicles, Astrologaster, Bloodstained Ritual of the Night, Kona och Witcher 3: Wild Hunt som försvinner 15 mars. Så om ni velat lira några av dessa titlar så är det dags att börja göra det omgående. Bara Witcher 3 kräver typ 50 timmars speltid för att bli klar med mainstoryn. Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0

Varanteatern återvänder till SVT i början av nästa år
Efter lyckad Kickstarter-kampanj

I slutet av förra året drog den gamla humorgruppen Varanteatern igång en crowdfunding-kampanj då man ville se hur intresset var att man skulle spela in nya avsnitt av deras klassiska program Varan-TV. Resultatet blev över all förväntan och till slut hade Varanteatern fått in sammanlagt 5,4 miljoner kronor sina fans. Nu är det klart att Varanteatern kommer att spela in nya avsnitt av Varan-TV efter det att man skrivit kontrakt med SVT. Att man trots miljondonationen från fansen valt att skriva kontrakt med SVT istället för att producera det hela själva förklarar Varanteaterns Fredrik Åkerman och Magnus Thomson med: "Vi insåg tidigt att vi har väldigt höga ambitioner med det här, vi ville ha en snygg och välproducerad serie där scenerna känns så mustiga och levande att man ska kunna smaka och lukta hur det känns. De pengar som blev över efter alla administrativa avgifter och kostnaden för att skicka ut en massa tröjor, tavlor och annan merch till våra fans hade helt enkelt inte räckt." De nya avsnitten av Varan-TV kommer att börja spelas in sommar och är planerade att börja sändas på SVT och SVT Play någon gång under första kvartalet 2022. Här ovan kan ni kolla in Varanteaterns "reklamfilm" för internatskolan Sigtunaskolan. Tumnagel
42.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vad förorenar mest?
Elbil eller bil med förbränningsmotor?

I det här klippet ställer man elbil mot bil med förbränningsmotor för att försöka bena ut vilken av dessa som förorenar mest. Men vadå? En elbil släpper ju inte ut någonting? Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green
0

Microsoft presenterar programmeringsspråket Power Fx
Open source-språk för low-code-applikationer

Microsofts Ignite-konferens är i full gång och förutom att visa upp en massa mixed reality-grejer, något vi skrev om tidigare idag, så har man även presenterat det nya programmeringsspråket Power Fx. Det handlar om ett open source-språk som är avsett för att koda för olika low code-plattformar, det vill säga ett språk där programmeraren inte skriver så mycket syntax utan istället kodar genom ett grafiskt gränssnitt. Power Fx sägs ha hämtat mycket inspiration från hur man skriver in olika former i Excel, något som blir tydligt i exempel-animationen här ovanför. Microsoft skriver: "Power Fx doesn’t just share the same syntax and functions as Excel, it also behaves in a familiar way. Like Excel, formulas are declarative and recalculate instantly just as a spreadsheet does. Makers have the advantage of telling the app what they want it to do without having to describe the how or when—Power Fx does that for you, freeing developers from the tedious task of keeping variables and data tables up to date manually. With traditional programming languages, it can be challenging to understand all the pieces of code that impact a variable, but with formulas, there is only one way a value is calculated, ensuring everyone is working from the same source of truth." Det kommer dock att bli möjligt att inspektera kod i Power Fx som traditionell syntax i programutvecklings-verktyg som till exempel Visual Studio Code vilket ni kan se ett exempel på här nedanför. Foto: Microsoft Power Fx är primärt tänkt att användas för applikationer på Microsofts egna affärsplattform Power Platform men Microsoft hoppas även att Power Fx ska börja användas på andra low-code-plattformar. I klippet här nedanför kan ni lyssna på när YouTubern Rory Neary förklarar lite mer om Power Fx och varför han anser att det här är ett viktigt initiativ från Microsoft. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

The Last of Us Part 2 slår rekord i Bafta-nomineringar
Ser ut att bli storvinnare med 13 nomineringar

British Academy of Film and Television Arts har släppt nomineringarna för årets upplaga av Bafta Games Awards och det verkar som att Naughty Dog kommer vara tvungna att göra lite mer plats på prishyllan. The Last of Us Part 2 har sedan release kammat hem 261 årets spel-priser från diverse medier och har nu nominerats i 13 olika kategorier till Bafta Game Awards, vilket är nomineringsrekord för ett spel. Bland annat har The Last of US Part 2 nominerats i kategorierna Best Game, Animation, Audio Achievement, Music, Technical Achievement samt en rad nomineringar i Performer in a leading role och Performer in a supporting role. Oavsett om The Last of Us Part 2 kammar hem vinster i de olika kategorierna är det ett rätt bra år för Sony. Andra Playstation-titlar har också kammat hem en och annan nominering. Ghost of Tsushima har fått tio nomineringar, Spider-Man: Miles Morales har fått sju och Media Molecules Dreams har nominerats i sex kategorier. Ett annat spel som fått en hel del nomineringar är Hades med åtta nomineringar. Bafta Game Awards kommer dra igång 25 mars och då får vi se hur det går för The Last of Us Part 2. Tumnagel
38.7°
+
André Stray
0

Toyota bekräftar ny stadsbil utvecklad för Europa
Kommer dela plattform med Yaris

Toyota har en uppföljare till lilla Aygo på gång och nu bekräftar de bilen för Europa. Den nya modellen som hamnar i A-segmentet bygger på GA-B-plattformen som även delas med senaste Yaris. Med denna hoppas Toyota att kunna nå en småbilsproduktion på fler än en halv miljon exemplar om året. Bilen kommer få en liten förbränningsmotor och det är inte omöjligt att den kommer att erbjudas som mildhybrid. Någon ren elversion kommer dock inte att lanseras. Tumnagel
36.2°
+
Bobby Green
0

Live Kolla in när SpaceX testar Starship SN10
Kommer man att sätta landningen den här gången?

Senare idag kommer SpaceX antagligen att testa Starship-prototypen SN10 och om så blir fallet kommer ni att kunna kolla in det live här ovanför. SN10 kommer att bli det tredje höghöjdstestet av en Starship-prototyp. Tanken är att farkosten ska ta sig till 10 kilometers höjd för att sedan falla tillbaka mot jorden, räta upp sig och förhoppningsvis landa utan att explodera. Det sistnämnda, det vill säga en explosion, har varit det öde som både SN8 och SN9 gått till mötes. Så vi får se om det lyckas bättre den här gången. SpaceX har fått tillstånd att skjuta upp SN10 från och med klockan 16:00 idag svensk tid. SpaceX har dock inte själva uppgett någon exakt tidpunkt för när, eller om, man planerar att skjuta upp SN10. Vädret verkar dock vara finemang så det kommer antagligen inte hindra att det sker en raketuppskjutning från SpaceX rymdbas i Boca Chica, Texas, någon gång senare idag. Uppdaterat Nu verkar det som om Starship SN10 kommer att lyfta någon gång runt 16:50:ish 17:30:ish "oklart" svensk tid. Ni hittar även en livesändning från Everyday Astronaut nedan med kommenterar före, under och efter det eventuella uppskjutet av Starship SN10. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Netflix beställer 3D-animerad Asterix-serie
Kommer någon gång 2023

Mer Asterix & Obelix är alltid trevligt och det är just vad som är på ingång till Netflix. Netflix har beställt en ny Asterix-serie, vilket kommer vara den första 3D-animerade serien baserad på den klassiska serien. Serien kommer göras i Frankrike och väntas ha premiär på Netflix någon gång 2023. Folket som ska skapa serien är bland annat Alain Chabat som tidigare skrivit regisserat och skrivit manus för Asterix & Obelix: Mission Cleopatra samt den franska publicisten Éditions Albert René som ger ut Asterix. Kort sagt låter det som att den kommande serien ligger i rätt händer. Ovan har ni en trailer för den senaste Asterix-filmen Asterix: The Secret of the Magic Potion som släpptes 2018. Tumnagel
42.8°
+
André Stray
0

Guardians är en ny säkerhetsapp som håller koll på din position
Från företaget bakom Truecaller

Det svenska företaget True Software Scandinavia AB, företaget bakom appen Truecaller, släpper nu sin andra app någonsin vilket är en säkerhetsapp som har fått namnet Guardians (beskyddare). Tanken bakom Guardians är att användare ska kunna ange kontakter som har koll på var de befinner sig, något som kanske vara intressant om man känner att man behöver någon som håller koll på det. Det går att ställa in vilka som ska fungera som användarens "beskyddare" och användaren kan själv välja till vilka och när den vill dela sin position med dessa. Appen är även försedd med en slags funktion som går att använda i nödsituationer. Aktiverar användaren den så skickas ett meddelande samt användarens aktuella position ut till samtliga av användarens "beskyddare". True Software Scandinavia vd och medgrundare Alan Mamedi säger om Guardians: "There are probably hundreds of apps on the app stores for personal safety and location sharing. But none of them work in a way where you can involve your family, friends, the community at large and the authorities. Guardians was born out of a simple question - how can we crowdsource personal safety, just like the way we crowdsource protection against spam, scams and frauds with Truecaller." Guardians hittas gratis till Android på Google Play här och till iOS i App Store här. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Fira Rieslings födelsedag med Edward Blom
Håller föreläsning och vinprovning

Institutet Wines of Germany har förklarat den 13 mars 1435 som officiell födelsedag för den tyska druvan Riesling. Det innebär att på lördag nästa vecka så fyller druvan hela 586 år vilket givetvis måste firas. Gastronomen och Tysklandskännaren Edward Blom kommer då att hålla en föreläsning och vinprovning live på Facebook. Vinerna som provas kommer från de fem regionerna där mest Riesling odlas i Tyskland: Rheingau, Pfalz, Mosel, Rhein-hessen och Württemberg. Det hela kommer att äga rum mellan klockan 17.00 och 18.00 på länken nedan. Tumnagel
90kg
+
Bobby Green

Toasty Digital remixar ihop Kanye och Kendrick
Eftersom de inte släppt sitt gemensamma material

Det sägs att artisterna Kanye West och Kendrick Lamar spelat in över 40 stycken låtar tillsammans, låtar som aldrig har släppts. För att få ordning på detta bestämde sig YouTube-kanalen Toasty Digital för att mixa ihop Kanyes album My Beautiful Dark Twisted Fantasy med Kendricks album good kid, m.A.A.d city och det här är resultatet. Tumnagel
86kg
+
Bobby Green

Whisky för 465.000 kronor
På torsdag lanserar The Macallan en dyrgrip

Nu på torsdag den 4 mars lanserar The Macallan Red Collection och det är en unik serie med single malt-whisky som endast kommer att sälja i begränsad upplaga. Med i gänget finns en 50-åring som har prislappen 465.000 kronor. Detta är den äldsta och mest exklusiva serien hittills från varumärket och förutom 50 finns även 40- och 60-årig whisky i trion. Gästspelar gör även The Macallan 71 Years Old, The Macallan 74 Years Old och The Macallan 78 Years Old som är de äldsta någonsin i The Macallans historia. Tumnagel
77kg
+
Bobby Green

Fjällräven presenterar Samlaren
Kollektion skapad av restmaterial

Samlaren är en ny kollektion från Fjällräven där allt material som använts är sådant som blivit över vid andra produktioner. Här ger man spillmaterialet nytt liv och fokus har legat på hållbarhet och innovation. Samlaren består av ett antal unika produkter som kommer att släppas i begränsat antal i återkommande kapselkollektioner. Spana in vad som erbjuds på länken nedan. Tumnagel
121kg
+
Bobby Green

Burton släpper samarbete med Metallica
Resväskor och snowboard-grejer

Idag presenterar Burton att deras senaste samarbete är tillsammans med den legendariska rockgruppen Metallica. Det man har tagit fram är en kollektion med resväskor, en ryggsäck, en snowboard, snowboard-utrustning och en serie med kläder där Metallicas och Burtons logga är synliga på nästan alla grejer. Kollektionen finns att köpa från och med idag men några priser har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
72kg
+
Bobby Green

Så berättas skämten i Family Guy
Nerdstalgic går igenom

I Family Guy skämtas det högt och lågt om allt och inget. Här går YouTube-kanalen Nerdstalgic igenom hur skämten levereras. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green

Sneakers inspirerade av Lexus IS 350 F Sport
Har vinge på hälen

Lexus har tillsammans med RTFKT tagit fram en sneaker som inspirerats av modellen IS 350 F Sport. Främst är det bilens färg och kolfiber som man har hämtat designidéer av. Skorna är även beprydda med modellbeteckningen baktill och har en liten 3D-utskriven vinge för att hälen ska få bättre downforce. Skorna är bara tillverkade i ett exemplar och är inget som kommer att säljas till konsument. Tumnagel
50kg
+
Bobby Green

Kenan Thompson mumsar heta kycklingvingar
På distans

Då var det dags för ännu ett avsnitt av Hot Ones, programmet där kändisar äter heta kycklingvingar. Denna gång har turen, eller oturen, kommit till SNL-skådisen Kenan Thompson. Tumnagel
81kg
+
Frode Wikesjö

How To Drink testar lite alkoholfri "sprit"
Är det något att ha?

Det har dykt upp flera alkoholfria alternativ till sprit. Ett sånt exempel är gin utan alkohol så att man kan få sig en god GT om det nu skulle vara så att man inte vill ha just procenten. Här får vi se när YouTube-kanalen How To Drink testar några sorter med alkoholfri sprit. Kan du rekommendera någon? Tumnagel
78kg
+
Bobby Green

Hernös senaste gin är lagrad på björkfat
Spännande!

Hernö Gin presenterar nu Hernö Artisan Ten Gin som är en gin lagrad på björkfat. Jag har tidigare provat tonic med rökt björksmak och det var riktigt gott, så den här ska bli spännande att testa. Smaken beskrivs som kraftig enbär med söt blommighet från björk och älgört. Etiketten har Härnösandskonstnären Hans Forsell tagit fram där han har tolkat Dala och Hernö Gins ursprung. Ginen är framtagen för att fira Hernö Gins tioårsjubileum och den hyllar deras allra första produkt som var Hernö Artisan Gin. Fler specialare kommer att släppas under året. Endast 1921 stycken flaskor av denna kommer att bli till och 1000 stycken av dessa släpps den 31 mars. Tumnagel
114kg
+
Bobby Green

Safri Duo - Played-A-Live
Fredagsklassikern

2000 är nu hela 21 år sedan. Och vet ni vad som bland annat hände då? Jo, den danska gruppen Safri Duo släppte trumlåten Played-A-Live (The Bongo Song) som ni alla har hört. Jag har lyssnat sönder låten och kan väl ärligt säga att jag inte tycker att den har åldrats särskilt väl, även om den givetvis har en plats någonstans i mitt musikbibliotek. Oavsett tycker jag den är värd att köra som klassiker denna soliga fredag. Bonusklipp nedan. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green

Keith äter allt som finns hos In-N-Out
Även den hemliga menyn

Keith från The Try Guys ger sig här i kast med att äta allt som finns på menyn hos In-N-Out, inklusive den "hemliga" menyn som man bara får tillgång till om man vet vad man ska säga vid kassan. Vilken burgare tycker du är bäst på In-N-Out? Själv har jag aldrig ätit där men hoppas få göra det någon gång. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green