m
Audi presenterar helt nya A8

Audi presenterar helt nya A8

Första bilen med autonom körning i Level 3

Bil / Audi

Efter mycket teasers hit och dit är nu äntligen nya Audi A8 presenterad. Det är faktiskt en helt ny bil, även om man vid en första anblick kanske inte tror det. Designen har finslipats och blivit ytterligare skarpare enligt den senaste trenden, men visst går det inte att ta miste på vilken modell det handlar om. Flaggskeppet är stor, bred och har som väntat en enorm grill i trynet.

Bilen bygger på MLB-plattformen och kommer i två olika längder - 5,17 eller 5,3 meter. Chassiet består av en kombination av aluminium, stål, magnesium och kolfiber. Den får samma 48-voltsteknik som även sitter i Audi SQ7 vilket innebär att den räknas som en så kallad mildhybrid. Den kan stundtals koppla bort motorn och "coasta" fram, ta bättre till vara på den energi som uppstår när man bromsar och den har även ett nytt start/stopp-system som gör det möjligt att rulla längre sträckor med motorn avstängd. Annan avancerad teknik är det aktiva elektromekaniska fjädringssystemet som tillsammans med frontkameran i förväg ser ojämnheter i vägbanan och kompenserar för detta för att ge en så behaglig körning som möjligt.

Bilen sägs även vara den första som erbjuder autonom körning i Level 3. I hastigheter i upp till 60 km/h ska systemet helt och hållet kunna ta över körningen och låta förare ta bort händerna från ratten. Det ska även gå att parkera bilen via fjärrstyrning.

Insidan har gjorts om helt och man har plockat bort så mycket knappar som möjligt. Infotainmentsystemet MMI består nu av två stycken skärmar på 10,1 tum och 8,6 tum. Även instrumenthuset består av en skärm.

I Tyskland kommer bilen till en början att erbjudas med två turbomatade V6:or - en treliters diesel med 286 hästar och en treliters bensinare med 340 hästar. Senare kommer även en dieseldriven V8:a på 4,0 liter med 435 hästar tillsammans med en bensindriven V8:a som också den är på 4,0 liter men istället har en effekt på 460 hästar. Fetast blir W12:an med sina 6,0 liter, dock okänd effekt på den för tillfället. Ännu längre fram kommer A8 L e-tron quattro som kombinerar en 3-liters turbomatad bensinare med en elmotor. Den sammanlagda effekten här anges till 450 hästar. Räckvidden på bara el ska vara omkring fem mil.

Svensk lansering blir sent i höst, säljstarten är dock i september. Utgångspriset är 870 000 kronor. Allt om den nya bilden finns pressmeddelandet nedan.

Play
Visa
Pressmeddelande
Världspremiär för nya Audi A8 på Audi Summit

Elektrifierad med 48-volts mildhybridsystem och e-tron plug-in hybrid
Nytt designspråk och banbrytande operativkoncept
Självkörande funktioner i serietillverkade Audi A8 från 2018
Idag har nya Audi A8 världspremiär på Audi Summit i Barcelona. I sin fjärde generation är lyxlimousinen än en gång riktmärket för Vorsprung durch Technik - med ett nytt designspråk, ett innovativt operativkoncept och systematiskt utvecklad eldrift. Audi A8 är också den första serietillverkade bilen i världen som utvecklats för att i hög grad vara självkörande. Från 2018 kommer Audi att steg för steg inleda serietillverkning av självkörande funktioner vid parkering, i garage och vid trafikköer.

Stilbildande exteriör design

Audi A8 är stilmässigt definierande – den signalerar början på en ny designera för hela märket. Fronten med sin breda upprätta Singelframe-grill och den svepande muskulösa karossen symboliserar sportig elegans, sofistikerad och progressiv status. Nya A8 lever upp till löftet från Audis första designstudie med det nya designspråket – Audi Prologue. Den lyxiga Sedan-modellen har en kraftfull närvaro – både i den 5,17 m långa standardversionen och i A8 L som har en 13 centimeter längre hjulbas.

Märket Audi är känt världen över för sin sportiga image, för sin lättviktskonstruktion, sin permanenta fyrhjulsdrift ”quattro” - och designen av nya Audi A8 är ett uttryck för dessa värden. De balanserade proportionerna framhäver alla fyra hjulen i samma grad, där de muskulösa formerna över hjulhusen är ett visuellt uttryck för quattro-systemet.

Toppmodellen framhäver sin identitet både dag och natt, både med hjälp av de nya HD Matrix LED-strålkastarna med Audi laserljus, och bakljus i OLED-teknik. Utöver sin beslysande funktion skapar de unika ljusanimationer när föraren närmar sig eller avlägsnar sig från bilen.

Interiör med loungekänsla

Rymd är avgörande för känslan av lyx. Det förklarar A8:s likhet med en påkostad, rymlig lounge. Jämfört med föregångaren har den vuxit ordentligt på längden i båda versionerna.

Utrustningslistan och valen av material är omfattande, och varje detalj utstrålar högsta kvalitet. Den absolut bästa sittplatsen i Audis nya toppmodell är till höger i baksätet. Komfortstolen som är ett tillval i A8 L kommer med fyra olika justeringsmöjligheter och ett fotstöd. Här kan passageraren värma och massera fotsulorna i en enhet som är inbyggd i baksidan av framsätet.

De nya komfortnackskydden fullbordar upplevelsen. Passagerarna bak kan också kontrollera en rad funktioner som innerbelysningen, de nya HD Matrix läslamporna och stolsmassage, plus ringa telefonsamtal via en separat enhet. Baksätets fjärrkontroll med en OLED display i samma storlek som en smartphone, är en mobil enhet placerad i armstödet på mittplatsen bak.

Fingertoppskänsla i helt nytt manöverkoncept

Inredningen är avsiktligt återhållsam, interiörens utformning är ren och enkel med en horisontell inriktning. Audi tar sin högkvalitetsstandard in i den digitala tiden med ett radikalt nytt operativkoncept. Borta är den bekanta roterande tryckknappen och styrplattan som fanns i föregående modell. Instrumentpanelen är i det närmaste helt befriad från knappar och vred. Centralt finns en 10.1 tum stor pekskärm som när den är avstängd smälter in närmast osynlig i den högglansiga bakgrunden tack vare sitt black panel-utseende.

Användargränssnittet visas så snart bilen öppnas. Föraren kontrollerar infotainmentsystemet med fingertopparna på den stora skärmen. En andra pekskärm på mittkonsolen kan användas för att styra luftkonditionering och andra komfortfunktioner och även för att skriva in text. När föraren aktiverar en funktion på den övre eller nedre pekskärmen hörs och känns ett klick som bekräftelse. De glasliknande knapparna reagerar på samma sätt. Kombinationen av ljud och känsel tillsammans med användningen av vanliga rörelser som att svepa med handen över skärmen gör att Audis nya MMI touch-respons är säker, intuitiv och enkel att använda.

A8 kan också föra en intelligent konversation. Föraren kan aktivera en rad funktioner i bilen genom att använda en ny naturlig röststyrning. Information om destinationer och media finns antingen tillgängligt i bilen eller kan nås från molnet i 4G-hastighet. Det omfattande Audi Connect inkluderar också igenkänning av trafikskyltar och information om trafikläget – innovativa bil-till-X-tjänster som utnyttjar den samlade informationen i Audis bilpark.

Det optimerade navigationssystemet är en annan nyhet - det är självlärande, baserat på vägen man just kört på. Det ger föraren intelligenta förslag på sökningar. Kartan innehåller också detaljerade 3D-modeller av större europeiska städer.

Världspremiär för självkörande Audi A8

Nya Audi A8 är den första serietillverkade bilen som utvecklats speciellt för en hög grad av självkörning. Audi AI Traffic Jam Pilot tar hand om körningen i långsam trafik i upp till 60 km/tim på trafikleder eller motorvägar där vägbanorna skiljs åt av fysiska räcken eller vajrar. Systemet aktiveras med AI-knappen på mittkonsolen.

Kökörningspiloten kan starta, accelerera, styra och bromsa. Föraren behöver inte längre övervaka bilen hela tiden utan kan ta händerna från ratten och, beroende på nationella lagar, göra något annat, som t.ex. titta på bilens inbyggda TV. Så snart systemet nått sin gräns begär det att föraren tar över kontrollen av körningen.

Ur ett tekniskt perspektiv är Audi AI Traffic Jam Pilot revolutionerande. När ”autopiloten” kör beräknar det centrala förarassistanssystemet (zFAS) en bild av omgivningen genom att samköra data från sensorerna. Förutom radarsensorer, en kamera i fronten och ultraljudssensorer, använder Audi som första biltillverkare en laserskanner.

Introduktionen av Audi AI Traffic Jam Pilot innebär att de lagliga regelverken måste klargöras på varje enskild marknad tillsammans med landspecifika applikationer samt tester av systemet. Märkets högkvalitativa standard är lika applicerbar i en värld av självkörande bilar. Dessutom måste hänsyn tas till olika länders process för tillståndsgivning och därmed sammanhängande tidsåtgång världen över. Audi kommer därför att introducera kökörningspiloten steg för steg i nya Audi A8

Den fjärrstyrda Audi AI Parkpilot och Audi AI Garagepilot styr själv A8 in och ut ur en parkeringsplats eller ett garage medan manövern övervakas av föraren. Föraren behöver inte sitta i bilen utan kan starta systemet från sin smartphone genom att använda den nya myAudi-appen. För att övervaka parkeringsmanövern håller föraren Audi AI-knappen intryckt och kan då på sin display se vad som händer via bilens 360 graders kameror.

Ny dimension med Audi AI aktiv fjädring

Med en hel rad nya innovationer når fjädringen gränsen för vad som är fysiskt möjligt. En sådan innovation är dynamisk fyrhjulsstyrning som kombinerar direkt, sportig styrning med orubblig stabilitet. Utväxlingen av framhjulens styrning varierar beroende på hastighet, de bakre hjulen styr med eller emot beroende på hastighet. Bilens köregenskaper blir ännu mer dynamiska och exakta med sportdifferentialen. Den fördelar aktivt kraften mellan bakhjulen och är ett komplement till den permanenta fyrhjulsdriften, quattro, som är standard i nya Audi A8.

Den andra nya innovationen, Audi AI aktiv fjädring, är ett helt aktivt fjädringssystem. Beroende på förarens önskan och körsituationen kan karossen lyftas eller sänkas över varje hjul separat med elektriska manöverdon. Flexibiliteten gör det möjligt att i hög grad variera köregenskaperna – från en lyxbils mjuka komfort till sportbilens dynamik. Tillsammans med 360 graders pre sense lyfts bilen blixtsnabbt om en sidokrock är förestående, för att minska de potentiella konsekvenserna för alla i bilen vid en olycka.

Det innovativa fjädringssystemet får sin kraft från ett 48-volts elsystem. Audi förser nu för första gången alla modellversioner av A8 med 48-voltssystemet som huvudsakligt elsystem. Tillsammans med den avancerade luftfjädringen ger det innovativa fjädringssystemet en helt ny körupplevelse.

Elektrifierad mild hybrid och e-tron plug-in hybrid

Den nya generationen av Audi A8 kommer att vara elektrifierad med 48-voltssystem och litium-jon-batteri oavsett motortyp. Den nya tekniken fungerar tillsammans med förbränningsmotorer, oavsett bränsle, och kan minska förbrukningen i en V6-bensinmotor med upp till 0,7 liter per 100 km i verklig körning. MHEV-tekniken innebär dessutom att komforten ökar eftersom den tillåter frirullning inom högre hastigheter, upp till 160 km/h.

Nya A8 börjar säljas i Sverige med två genomgripande vidareutvecklade V6 turbomotorer, en 3.0 TDI och en 3.0 TFSI. Dieselmotorn utvecklar 286 hk och bensinmotorn ger 340 hk. Två åttacylindriga versioner, en 4.0 TDI på 435 hk och en 4.0 TFSI på 460 hk, kommer något senare.

Samtliga motorer arbetar tillsammans med BAS (48-volt Belt Alternator Starter) en remdriven kombinerad generator/startmotor, som är basen i 48-volts elsystemet. Med den här milda hybridteknologin (MHEV mild hybrid electric vehicle) kan bilen rulla fritt med motorn avstängd och starta om mjukt. Den har också en utökad start/stop-funktion och en energiåtervinning på upp till 12 kW.

A8 L e-tron quattro med sin kraftfulla plug-in hybriddrivning kommer senare. Dess 3,0 TFSI-motor och effektiva elmotorn ger tillsammans 449 hk med ett vridmoment av 700 Nm Litium-jon-batteriet lagrar tillräckligt med energi för cirka 50 kilometers räckvidd med eldrift. Batteriet kan som tillval laddas med Audi Wireless Charging. En platta i garagegolvet överför energin induktivt till en mottagarspole i bilen med en effekt av 3,6 kW.

Nya Audi A8 och A8 L kommer att tillverkas i fabriken i Neckarsulm och introduceras på den svenska marknaden senhösten 2017, med säljstart i september. Utgångspriset för A8 är 870 000 kronor.
35.3°
0

Audi presenterar helt nya A8

Första bilen med autonom körning i Level 3

fler
Populäraste
Cannabismedicin för barn kan börja säljas i Sverige
Epidolex hjälper mot svår epilepsi 
Tumnagel
54.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
John Oliver snackar partiskhet i läkemedelsbranchen
Klockrent som vanligt 
Tumnagel
44.5°
+
André Stray
0
Nu ska vi få lära oss mer om Stockholms lokalbanor
Kollektivtrafik regerar 
Tumnagel
43.8°
+
Roger Åberg
0
Trailern för Commandos 2 HD Remastered
Och trailern för Praetorians HD Remaster 
Tumnagel
47.5°
+
Frode Wikesjö
0
Trump vill köpa Grönland
Och Grönland säger nej till det 
Tumnagel
59.8°
+
Frode Wikesjö
0
Henry Cavill fångar intelligent skurk
I trailern för Night Hunter 
Tumnagel
41.0°
+
Frode Wikesjö
0
Rekordfå dödsfall i trafiken i juli
En halvering jämfört med 2018 
Tumnagel
57.7°
+
Frode Wikesjö
0
Gör om en trasig tv till ett fuskfönster
Få fejkat dagsljus i mörka rum 
Tumnagel
48.5°
+
Roger Åberg
0
Hejdå Peter Fonda
Easy Rider-skådisen har lämnat oss 
Tumnagel
27.0°
+
Frode Wikesjö
0
Fint pedaltrampande av Ricky Rudd
Klipp från förr 
Tumnagel
43.2°
+
Bobby Green
0
Obehöriga kan avlyssna din telefon via Bluetooth
Säkerhetslucka upptäckt i Bluetooth parningsfunktion 
Tumnagel
31.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Fransk solväg ser ut att bli ett fiasko
Rätt mycket som inte gick som man hade hoppats 
Tumnagel
28.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
fler
Senaste
Designer vill bygga flytande isbergsfabriker
Kanske kan förhindra att havsnivåerna stiger 
Tumnagel
37.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Kolla in trailern till A Hidden Life
Michael Nyqvist sista film 
Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nya läckta bilder på Sonos första bärbara högtalare
Heter Move 
Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0
IKEA drar igång IKEA Home smart Business Unit
Där man ska samla sina smarta hemmet-grejer 
Tumnagel
40.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Blizzard varnar om hög väntetid när WoW: Classic släpps
Över 10.000 spelare väntas köa 
Tumnagel
38.3°
+
André Stray
0
Nu blir det gratis att kolla på YouTube Originals
Om man pallar att kolla på annonser 
Tumnagel
39.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Kevin Smith jobbar på He-Man-serie åt Netflix
VID GREYSKULLS STYRKA! 
Tumnagel
39.8°
+
André Stray
0
Startopia får nytt liv i Spacebase Startopia
Hejdå fritid! 
Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0
Elon Musk verkar fortsatt vilja bomba Mars
Så att planeten blir lite mera lik jorden 
Tumnagel
38.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Huawei ryktas utveckla alternativ till Google Maps
Tillsammans med Googles ryska konkurrent Yandex 
Tumnagel
34.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Minecraft får stöd för ray tracing
Få Minecraft att se tjusigare ut mer RTX-kort 
Tumnagel
39.8°
+
André Stray
0
Borde din partner spela Undertale?
Lite förmiddagsnörderi 
Tumnagel
36.9°
+
André Stray
0
fler
Tjock
Sneakers till NBA-stjärnan Kyrie Irving
Färgglada 
Tumnagel
79kg
+
Bobby Green
Gatumat i Pakistan
Det här äter man i staden Karachi 
Tumnagel
84kg
+
Bobby Green
Alla referenser i Kill Bill vol 1
Över 50 stycken 
Tumnagel
87kg
+
Bobby Green
Håkan Hellström återvänder till Ullevi
Firar 20 år som solo-artist 
Tumnagel
-78kg
+
Bobby Green
Real Life - Send Me An Angel
Fredagsklassikern 
Tumnagel
90kg
+
Bobby Green
Alex lär sig göra dumplings
Helen betygsätter 
Tumnagel
81kg
+
Bobby Green
Ghostbusters-strumpor
Piffa fötterna lite 
Tumnagel
87kg
+
Bobby Green
Lover - nytt från Taylor Swift
Här är lyric-videon 
Tumnagel
73kg
+
Bobby Green
Kan hängmörning rädda billigt kött?
Kul experiment 
Tumnagel
93kg
+
Bobby Green
Imorgon öppnar Muji sin flaggskeppsbutik
Finns på Åhléns City i Stockholm 
Tumnagel
124kg
+
Bobby Green
Heinz-flaskor med Ed Sheerans tatuering
Det senaste i reklamkampanjen 
Tumnagel
-38kg
+
Bobby Green
Den galna vattenrutschkanan Verrückt
Därför var den en så korkad idé 
Tumnagel
62kg
+
Bobby Green
r