m

Audi presenterar nya Q7
Bantar 325 kilo och kommer som supersnål plug in-hybrid

Audi presenterar nya Q7
Bil / Audi

Efter morgonens läckta bilder på nya Q7 har Audi nu släppt på fördämningarna och gjort bilen officiell. Trist nog har inte jättemycket hänt på utsidan men det är inte heller där ingenjörerna har lagt mest krut - det är vad som finns under skalet som är helt omarbetat.

Nya Q7 bygger på den nya MLB Evo-plattformen och den gör bland annat att man får en hela 325 kilo lättare bil. Vikten för hela ekipaget landar på strax under två ton så det är fortfarande en bjässe vi snackar om, men lite bantning är alltid uppskattat. Trots att yttermåtten har krympt (37 millimeter kortare på längden, 15 millimeter på bredden) ska det vara mer plats på insidan, och för den som vill går det att trycka in sju personer.

Under huven har man lyckats förbättra bränsleförbrukningen hos bensinmotorerna med 28 procent och 23 procent för dieselspisarna. En rad olika alternativ kommer att erbjudas och vill man köra på bensin erbjuds en turbomatad instegsfyra på 2.0 liter som ger 252 hästar och 370 Nm. Det finns även en kraftfullare 3.0 TFSI på 333 hästar och 440 Nm. På dieselsidan hittar vi en 3.0 TDI som bjuder på antingen 218 eller 272 hästar. Den mest intressanta i gänget är nog ändå plug in-hybridversionen e-tron som kommer en stund efter lanseringen. Den kombinerar en 3-liters TDI-motor med en elmotor och har en sammanlagd effekt på 373 hästar och 700 Nm. Den ska dra så lite som 0.17 liter per mil och släppa ut 50 gram per kilometer - en hård konkurrent till både Porsche Cayenne S Hybrid och nya Volvo XC90 T8 alltså. På bara eldrift ska man kunna köra 5.5 mil innan det är dags att ladda igen.

Bilen har som sagt premiär på Detroit Auto Show i januari och till Sverige kommer den nästa sommar. Allt om nya Q7 finns att läsa i det ofantligt långa pressmeddelandet nedan.

Visa
Pressmeddelande
Nya Audi Q7 premiärvisas i Detroit

325 kg lättare och ca 26 procent mer effektiv
Första diesel plug-in hybriden med quattro
Innovativa infotainment- och assistanssystem
Om en knapp månad är det premiär för nya Audi Q7 på bilsalongen i Detroit. Den andra generationen av den stora SUV:en lanseras med det senaste i teknikväg. Innovativa assistans- och infotainmentsystem gör körningen både säkrare och mer underhållande. Nya Audi Q7 är upp till 325 kg lättare och de effektiva motorerna har minskat förbrukningen med upp till 26 procent. Trots minskade yttermått erbjuds ännu mer plats för passagerare och bagage. Kort efter marknadsintroduktionen lanseras Audi Q7 e?tron quattro, världens första plug-in hybrid med sexcylindrig dieselmotor och quattro fyrhjulsdrift.

325 lättare tack vare 20 års erfarenhet inom lättviktskonstruktion

Nya Audi Q7 är en imponerade bil. 5,05 meter lång med 2,99 meter lång hjulbas, 1,97 meter bred och 1,74 meter hög (med stålfjädring). Även om den är kortare och har minskat på bredden jämfört med föregångaren har innerutrymmet ökat både på längden och i takhöjd.

20 års erfarenhet inom lättviktskonstruktion har givit resultat. Utrustad med 3.0 TDI-motorn väger Audi Q7 1 995 kg, vilket är 325 kg mindre än föregångaren. Audi Q7 med 3.0 TFSI-motorn är ännu lättare och väger endast 1 970 kg. Lättviktskonstruktionsteknik har används inom alla områden, från elsystemet till golvet i bagageutrymmet. Det avgörande är att själva karossen konstruerats med flera olika lättviktsmaterial, vilket minskat vikten med 71 kg. Det gör nya Audi Q7 till en av de bästa i sin klass.

Grundkonstruktionen i passagerarburen är utformad i ultra höghållfasta delar i varmformat stål. I både front- och bakparti, liksom strukturen har gjutgods i aluminium liksom strängpressade profiler och plåtdelar i aluminium använts, vilket motsvarar ca 41 procent av karosstrukturen. Andra delar är gjorda helt i aluminium som t.ex. dörrarna som sparar 24 kg vikt, de främre stötfångarna, motorhuven och bakluckan. Nya tillverkningsmetoder har använts i produktionen och vid monteringen. Krocksäkerheten och skyddet av passagerarna i nya Audi Q7 är av högsta nivå.

Tre torsionsringar förstärker framvagnen och området vid C-stolparna samt bakpartiet. De spelar en avgörande roll i den förbättrade statiska och dynamiska karosstyvheten. Torsionsringarna är basen för de precisa köregenskaperna och överlägsna vibrationskomforten.

Låg ljudnivå och Cw-värde på 0,32

Det solida och eleganta intrycket förstärks genom akustikdämpning som säkerställer en unikt låg ljudnivå. Den stora SUV:en har ett cw –värde på låga 0.32. Det klassbästa värdet är ett resultat av avancerade tekniska lösningar. Undersidan är nästan helt plan och en liten spoiler i vid bakaxeln minskar lyftkraften. Den minsta motorn, V6 TDI med 218 hk som lanseras senare, har en jalousie mellan singleframe-grillen och den övre delen av kylaren vars plastlameller öppnas och stängs efter behov för bättre aerodynamik och reducerat cw- värde.

Minskade exteriöra och ökade invändiga mått

Proportionerna har förändrats jämfört med föregångaren. Nya Audi Q7 är 37 mm kortare och har minskat med 15 mm på bredden med i princip bibehållen höjd. Invändigt har utrymmet däremot vuxit med 21 mm mellan första och andra sätesraden och takhöjden har ökat med 41 mm fram respektive 23 mm i andra sätesraden.

Designmässigt löper en horisontell linje längs med sidan och över hjulhusen, en subtil hyllning till de klassiska quattro-modellerna från Audi. Bakluckan omsluter de massiva, brant sluttande D-stolparna som känns igen från de övriga Q-modellerna från Audi.

Singleframe-grillen är skulpterad med breda tvärribbor. Den breda ramen ansluter till strålkastarna som erbjuds med antingen xenon, LED eller Matrix LED-teknik. Dagsljusen i LED-strålkastarna har formen av en dubbelpil. Bakljusen inkluderar dynamiska blinkersljus, ytterligare en Audi innovation som visar den tänkta färdriktningen för bakomvarande fordon.

Nya exteriörlacker och designelement

Fyra av de elva exteriörlackerna är helt nya. Listerna har en matt aluminiumlook medan dörrinsteg och hasplåtarna är silverlackerade som standard. Den nedre delen av stötfångarna och hjulhusen är hellackerade som standard i Sverige. Grillen har en ny lätt strukturerad lackering som understryker bilens offroad-karaktär.

Med S line exteriörpaketet är stötfångare, luftintag, sidotrösklar, takspoiler och diffusor markerade. Singelframe-grillen och lamellerna i luftintagen har en ny, mörkgrå, högglansfinish som ersätter den tidigare högblanka svarta färgen.

Omslutande interiördesign

Den invändiga designen är omslutande och löper från dörr till dörr med en ultratunn ljusbåge i LED som följer konturerna på instrumentpanelen. Den ställbara ljusstyrkan styrs via MMI-enheten som är skräddarsydd för Audi Q7 och placerad på mittkonsolen som är vänd mot föraren. Antalet reglage har minskat till förmån för en optimerad ergonomi.

Instrumentpanelen är separerad horisontellt, vilket möjliggör fler färgval och en ljusare interiör nedtill. Den tvådelade dekorlisten erbjuds dessutom i flera olika varianter i lack, aluminium och trä. Utöver standardsäten kan man välja till sportstolar, sportstolar med pneumatik och skräddarsydda komfortsäten med upp till 18 olika inställningar och massagefunktion som tillval. Den senare inkluderar fem olika program varav varje har fem olika nivåer av intensitet. Till sätena erbjuds Alcantara, robust Cricketläder och fint Valcona-läder. Utöver detta finns tre läderpaket och två olika designlinjer. Specialsortimentet från Audi exclusive gör det dessutom möjligt att skräddarsy sin Audi Q7 efter eget tycke och smak.

Större utrymme jämfört med föregångaren

Trots att Audi Q7 blivit kortare på längden är innerutrymmet längst i klassen och större jämfört med i föregångaren. Passagerarna kan njuta av mer utrymme för huvud, axlar och knä. Interiören kan dessutom varieras efter behov. Som standard är Audi Q7 utrustad med tre säten med ställbara ryggstöd i den andra raden. Alla tre sätena kan skjutas upp till 110 millimeter i längdsled , vilket är 10 millimeter längre än tidigare.

Som tillval erbjuds en tredje sätesrad med två individuella säten som klassas som barnsäten enligt Grupp 3. De gör Audi Q7 sjusitsig med ännu större flexibilitet. Med 24 mm högre takhöjd och 20 mm mer axelutrymme har utrymmet ökat även i den tredje sätesraden. Med sätena nedfällda integreras ryggstöden i golvet i bagageutrymmet och kan fällas upp eller sänkas ned elektriskt genom via en knapp som placerats ergonomiskt i vid C-stolparna och i bagageutrymmet.

För enklare tillträde till den tredje raden kan sätena i den andra raden fällas ned och tippas upp på kant vilket gör insteget bredare. Alla säten i andra och tredje raden har Isofix-fästen för barnstolar. Upp till sex barnstolar kan därmed monteras i nya Audi Q7. Solgardiner och mörktonade sidorutor finns som tillval för baksätena, liksom panoramasoltak.

Om alla sju säten används rymmer bagageutrymmet 295 liter och med den tredje sätesraden nedfälld 770 liter. Den femsitsiga versionen rymmer 890 liter och 2 075 liter med den andra sätesraden nedfälld. För att förbättra flexibiliteten i bagageutrymmet har lasttröskeln sänkts med 46 mm jämfört med föregångaren. Elstyrd baklucka är standard och i kombination med advanced key kan den även öppnas och stängas med en sparkrörelse under bakpartiet. Elstyrt bagagerumsskydd och eluppvärmd vindruta är ytterligare tillval som gör det enklare och mer praktiskt att använda den stora SUV:en.

Nyutvecklad lyxig klimatanläggning

Audi har försett den stora SUV:en med en helt nyutvecklad 2-zons klimatanläggning som standard. Den styrs via färre knappar och kontroller. Animerade symboler i displayen, den högkvalitativa TFT skärmen och de intuitiva reglagen styr klimatanläggningen. Som tillval erbjuds även en lyxig 4-zons klimatanläggning, vars temperaturvisning är integrerade i knapparna. En display visar statusen i valda funktioner och speciella reglage expanderar menyn för bättre läsbarhet och enklare handhavande. Den högra delen av instrumentpanelen inkluderar en sammanhängande luftventil varifrån luften leds indirekt och dragfritt.

Lekfullt enkel med den nya MMI-enheten

Den senaste generationen av Audis MMI-enhet gör det enkelt att reglera alla olika funktioner i Audi Q7. Med den nya sökfunktionen går det betydligt snabbare att hitta telefonkontakter eller adresser i navigationen. Det mesta kan ställas in i några få steg. Två kompletterande menyer ger intelligent sammankopplade funktioner och valmöjligheter. Den centrala MMI-skärmen, som är nedfällbar, gör det även möjligt för passagerare att använda den.

Kännbar återkoppling: MMI all-in-touch

Centralt i användargränssnittet är nyutvecklade MMI all-in-touch där varje input följs av en ljud- och kännbar bekräftelse, ett klick som också känns i fingret.

Föraren kan skriva in bokstäver på den stora pekplattan eller använda flera fingrar för att t.ex. zooma in på kartan eller scrolla genom listor. Huvudfunktionerna kan nås genom att använda den centrala tryck/vridknappen och två vippreglage. Föraren kan även lägga in personliga favoriter som resmål, telefonnummer eller radiostationer via åtta knappar som kan programmeras in helt fritt.

Samma logik som styr Audi MMI-enheten återspeglas i multifunktionsratten. Färddatorn med fordons- och förarinformation samt ljudanläggningen kan styras med vänstra handens tumme. Beroende på utrustningsnivå kan även telefon och navigationsfunktionerna styras via ratten. På den högra sidan av ratten återfinns volymkontrollen med mute-funktion liksom röststyrning och snabbval för telefonen samt den praktiska funktionen för att snabbt byta radiostation.

“Var kan jag tanka?” En ny naturlig röststyrning

Även röststyrningssystemet har förbättrats och förenklats. Föraren behöver inte längre hålla sig till fördefinierade kommandon. Systemet förstår fraser från dagligt tal, vilket betyder att hundratals varianter av kommandon är möjliga för varje funktion. I telefonmenyn kan man enkelt ringa en kontakt genom att säga “Jag vill prata med Peter” eller “Koppla mig till Peter.” Navigationssystemet reagerar även på enkla kommandon som “Var kan jag tanka?” eller “Jag vill äta något”. Naturlig röststyrning har även integrerats i menyerna för radio och media och förstår kommandon som t.ex. “Jag vill lyssna på P1” eller “Jag vill lyssna på min iPhone”.

All information som är relevant för föraren visas i en högkvalitativ digital instrumentskärm. Utöver varv- och hastighetsmätare visas allt från radiostation till navigationskarta och Night vision direkt i förarens synfält på den 7 tums stora färgskärmen.

Avancerad grafik: Audi virtual cockpit

Tillsammans med tillvalet MMI navigation plus erbjuds även Audi virtual cockpit, en 12.3-tums TFT skärm som visar avancerad grafik. Liksom i nya Audi TT kan föraren enkelt via ratten växla mellan klassisk vy med kombiinstrument och en infotainmentvy med större visningsyta för listor och karta. Dessutom finns det möjlighet att skräddarsydda visningen genom att själv konfigurera vissa värden från färddatorn. Den stora flexibiliteten med den digitala skärmen gör att all information presenteras som en funktion av personliga önskemål och körsituation.

Imponerande datorkraft: T30 processorn från Audi’s partner NVIDIA

Den höga prestandan är möjlig genom det intelligenta samspelet i den elektroniska arkitekturen. Den modulära infotainmentplattformen (MIB) är en viktig systemkomponent. Nya Audi Q7 är utrustad med den andra generationen av MIB som inkluderar en fyrkärnig T30 processor från Audi’s partner NVIDIA.

Tillsammans med den andra T30 processorn som är direkt integrerad i Audi virtual cockpit, genererar systemet brilliant 3D-grafik och skarpa instrument som visas i en hastighet av 60 bilder per sekund (FPS). Den grafiska kvaliteten, de transparenta bilderna och animationerna, tillsammans med den höga kvaliteten på upplösningen på 1 440 x 540 pixel skapar en helt ny visuell upplevelse.

Ett annat tillval i nya Audi Q7 är head-up display som är harmoniskt integrerat i instrumentpanelen och som projicerar all nyckelinformation till vindrutan.

Modulärt infotainmentsystem

Audi erbjuder olika nivåer av infotainmentmodulen. MMI radio plus är standard och skapar ett gränssnitt mot externa källor som tex mobiltelefoner och minneskort. Audi sound system ingår som standard och bjuder på utmärkt ljudkvalitet från tio högtalare. Den styrs via MMI-enheten på mittkonsolen, som består av en vridbar tryckknapp, ytterligare två knappar och fyra knappar för huvudfunktioner. Informationen visas på en centralt placerad 7-tums MMI monitor som fälls upp från instrumentpanelen när systemet startas.

Med den mer avancerade MMI navigation plus följer en 8.3-tums skärm. I bakgrunden arbetar den andra generationen av den modulära infotainment plattformen, där nyckelkomponenten är den snabba Tegra 30 grafikprocessorn från Audi’s partner NVIDIA.

Ljud med en tredje dimension: 3D - ljud

För hi-fi entusiaster erbjuds Bose sound system och Bang & Olufsen Advanced Sound System med 3D-ljud. Båda systemen återger musiken i innovativt 3D-ljud. Högtalare i A-stolparna säkerställer den rumsliga dimension i höjd så att musiken upplevs komma från en stor virtuell scen. Bang & Olufsen systemet har 23 högtalare inklusive subwoofers med en effekt på 1 920 watt.

Audi phone box, som redan finns som tillval till flera Audi-modeller, kopplar upp mobiltelefonen till bilens antenn. Strax efter lanseringen utökas tillvalet med induktiv laddning och trådlös uppkoppling.

Underhållning i baksätet med Audi tablet

Audi bryter ny mark inom baksätesunderhållning och introducerar Audi tablet. Hjärtat är den kraftfulla NVIDIA Tegra 4 processorn. Audi tablet med 10.1-skärm är utformad för att klara av de tuffa kraven i en bil. Den är temperaturresistent och erbjuder den nödvändiga krocksäkerheten som saknas i konventionella lösningar. Audi tablet kan kopplas upp mot MMI navigation plus via WiFi och får därmed access till radio, media, navigation och bilfunktionerna i Audi Q7.

Baksätespassagerare kan t.ex. skicka navigationsinformation till MMI-kartan via Audi tablet. De kan också surfa på Internet via WiFi uppkopplingen. Med Android i Audi tablet och tillgången till Google Play store säkras access till ett stort antal applikationer, spel, filmer, musik, eBöcker och mycket mer. Vid resans slut kan Audi tablet monteras bort och användas offline eller kopplas upp mot ett externt WiFi- nätverk. Audi tablet har även en full HD kamera, 32 GB internminne, Bluetooth och NFC-gränssnitt för att koppla in externa hörlurar.

Internet via 4G/LTE: Audi connect, Apple Car Play och Google Android Auto

MMI navigation plus inkluderar även Audi connect som ansluter Audi Q7 med Internet via 4G/LTE. Passagerarna kan surfa via WiFi med nedladdningshastigheter på upp till 100 Mbit/s och skicka och ta emot e-mail medan man använder en mängd applikationer. Föraren kan använda den skräddarsydda Audi connect-tjänsten som inkluderar allt från trafikinformation online till navigation med Google Earth och Google Street View till streaming av online media.

Audi Q7 har även fått ett nytt tillägg i Audi connect-utbudet: “Apple Car Play” och “Google Android Auto” via en iOS eller Android smartphone kopplad till USB porten (iOS från Version 7.1; Android från Version 5.0 Lollipop). Båda är skräddarsydda för att användas i bilen och gör det möjligt att använda musiktjänster, missade samtal navigationsfunktioner, mötespåminnelser och meddelandefunktioner. Efter hand kommer ett antal tredjepartsapplikationer som Pandora, Spotify och WhatsApp att adderas.

Onlineuppdateringar av navigationskartan

Med Audi Q7 kommer navigationskartan att kunna uppdateras online. Föraren kan ladda ner uppdateringen direkt till bilen genom att använda sig av 4G/LTE uppkoppling. Alternativt kan man även ladda ner uppdateringen till sin dator genom att använda myAudi plattformen på www.audi.se/myaudi och föra över den till bilen via ett SD kort. Som ett tredje alternativ kan kartan även uppdateras hos en Audi-återförsäljare.

Ett meddelande visas i MMI navigation plus när en ny kartuppdatering finns tillgänglig. Uppdateringar kommer att släppas var sjätte månad och de första fem uppdateringarna kommer att vara kostnadsfria. Kunder kan uppdatera antingen hela Europakartan eller vissa regioner. Navigationen fortsätter att fungerar utan restriktioner under onlineuppdateringen av bilen.

Audi connect kan användas kostnadsfri med MMI navigation plus i tre månader. Ytterligare tre år finns tillgängligt antingen som tillval eller som en eftermarknadslösning.

Audi connect: Nödsamtal och Online-service

Audi Q7 kommer att uppdateras med ännu fler nya tjänster strax efter lanseringen när utrustningen “Audi connect Emergency Calling & Service” blir tillgängligt med funktioner som nödsamtal, onlinesamtal vid driftsstopp och Audi online service.

Utrustningen inkluderar även tjänsterna “Audi connect Vehicle Control”, som består av tjänster som förmedlar fordonsstatus, fjärrlåsning, parkeringslokalisering och fjärrstyrning av parkeringsvärmare. “Audi connect Emergency Calling & Service” är kostnadsfritt i 10 år. Servicepaketet “Audi connect Vehicle Control” är kostnadsfritt i tre år och kan förlängas mot en avgift.

Förarassistanssystem som sätter nya standards, Audi pre sense city m.fl.

Med Audi Q7 erbjuds ett utbud av förarassistanssystem som sätter en ny nivå i segmentet, där vissa system är helt nyutvecklade. Som standard ingår parkeringshjälp bak, farthållare, hastighetsbegränsare, vilorekommendation och säkerhetssystemet Audi pre sense city. I stadstrafik varnas föraren för hotande kollisioner med andra fordon eller fotgängare och kommer att initiera en kraftig inbromsning vid fara.

Om en kollision är oundviklig kommer ett multikollisionsbromssystem ingripa med kontrollerade inbromsningar för att hjälpa föraren. Det kan då förhindra sladd och ytterligare följdkollisioner. “Audi pre sense basic” som finns som tillval initierar preventiva åtgärder för passagerarna vid instabil körning genom att t.ex. tighta upp bältena i framsätet.

Ytterligare tillval har paketerats under namnen “Parkering”, “City” och “Tour”.
I ”Parkerings”-paketet ingår en 360 graders kamera och en parkeringsassistent som självständigt parkerar bilen i både parallella och vinkelräta parkeringsfickor. Föraren behöver endast bromsa och gasa.

Nya cross-traffic assist, exit warning system och trailerassistent

City-paketet består av helt nya system. Cross-traffic assist varnar föraren för andra fordon, tex när man backar ut från en parkeringsplats. Varningssystemet vid urstigning, exit warning system, varnar föraren för fordon eller cyklister som närmar sig bakifrån innan dörren öppnas.

Vid körning med släp kommer trailerassistenten styra släpet i precis den riktning som indikeras av föraren via vrid/tryck-reglaget i MMI-ratten. Systemet klarar även av rattutslag i motsatt riktning, stabilisera släpet vid körning bakåt i en rak linje och när ratten vrids för långt varnar den för om släpet skulle slå i bakdelen av bilen. Nya Audi Q7 har en dragkapacitetet på 3.5 ton om den är utrustad med den adaptiva luftfjädringen som erbjuds som tillval.

Audi side assist använder radarutrustning bakom bilen för att säkerställa säkra filbyten. Audi pre sense rear sträcker sätesbältena vid händelsen av en hotande kollision bakifrån. Parkering plus och backkamera ingår också i “City” paketet.

Vid långsam trafik: ACC stop & go inklusive Traffic jam assist, köassistent

Ännu fler innovationer från Audi hittar vi i “Tour” paketet. Den adaptiva farthållaren accelererar och bromsar för att hålla Audi Q7 på önskat avstånd från bilen framför och visar även avståndet när den är deaktiverad. Med ACC stop & go inklusive Traffic jam assist tar systemet även över styrningen på därför anpassade motorvägar vid långsamma trafikköer som inte rör sig fortare än 60 km/h.

Audi active lane assist använder en kamera och små rattjusteringar för att hjälpa föraren att hålla sin fil. Säkerhetssystemet Audi pre sense front varnar för en hotande kollision med fordonet framför, sträcker bältena och bromsar bilen självständigt i flera steg om det är nödvändigt.

Ännu lägre förbrukning med den förutseende effektivitetsassistenten

Den förutseende effektivitetsassistenten är en banbrytande innovation från Audi. Den använder sig av färddata från navigationssystemet för att varna föraren för situationer där det kan vara vettigt att minska hastigheten, som före kurvor, i städer eller vid hastighetsskyltar som ännu inte syns. I samverkan med den adaptiva farthållaren och den kamerabaserade trafikskyltavläsningen anpassas den förvalda hastigheten till vägen och hastighetsbegränsningarna. Den förutseende effektivitetsassistenten, som också kan styra frihjulsfunktionen i den åttaväxlade tiptronic-växellådan, har potentialen att minska bränsleförbrukningen på landsvägar med så mycket som 10 procent.

Som tillval finns även mörkerassistenten Night vision. Den använder sig av en infraröd kamera för att upptäcka och varna för fotgängare och större vilda djur på långt avstånd.

Ytterligare två system kommer att erbjudas strax efter lanseringen. Det ena systemet ingriper i styrningen för att hjälpa föraren att undvika ett hinder. Det andra systemet övervakar motsatt trafik vid vänstersväng i låga hastigheter och bromsar bilen vid kritiska situationer.

Effektiva och kraftfulla V6-motorer med reducerade CO2-utsläpp

Nya Audi Q7 lanseras med två kraftfulla och kultiverade V6-motorer på den europeiska marknaden: en TDI- och en TFSI-motor. Tack vare intensiv vidareutveckling har CO2 utsläppen reducerats med så mycket som 50 gram per kilometer. Båda motorerna uppfyller kraven för kväveoxidutsläpp enligt Euro 6.

Den kraftfulla 3.0 TDI-motorn levererar 272 hk och 600 Nm vridmoment. Accelerationen 0-100 km/hk tar 6.3 sekunder med en topphastighet på 234 km/h. Den genomsnittliga bränsleförbrukningen är endast 5,7 liter per 100 km, vilket motsvarar ett CO2 utsläpp på 149 gram per km. V6 dieseln har utvecklats med fokus på minskad friktion och effektiv termostyrning. 3.0 TDI har en extremt jämn gång, som delvis beror på de justerbara hydrauliska fästena. De säkerställer att motorvibrationerna är låga och medför lågt ljud i kupén.

3.0 TFSI-motorn levererar 333 hk och 440 Nm vridmoment och accelererar upp den stora SUV:en från 0-100 km/h på 6,1 sekunder på väg mot topphastigheten på 250 km/h. Den mekaniska kompressor, vilken står för överladdningen, deaktiveras vid dellast, vilket bidrar till den låga bränsleförbrukningen på 7,7 liter per 100 km enligt NEDC, motsvarande 179 gram CO2 per km.

Ännu en version av 3.0 TDI-motorn med 218 hk och 500 Nm vridmoment kommer att erbjudas lite senare med ännu lägre förbrukning och nivåer av CO2 -utsläpp.

by wire: drivlina med frihjulsfunktion

Jämn, snabb, lättvikt och effektiv. I nya Audi Q7 överför en nyutvecklad åttaväxlad tiptronic-växellåda motorkraften till det permanenta fyrhjulsdriftssystemet quattro. Momentomvandlaren växlar mjukt och effektiv. När föraren kliver av gasen inträder en frihjulsfunktion. Ett nytt dämpningssystem gör att motorn går smidigt även vid extremt låga hastigheter under 1 000 rpm.

Utöver automatläget kan föraren även välja att styra tiptronic-lådan via de standardmonterade paddlar vid ratten eller via växelspaken. I båda fallen överförs kommandot helt elektroniskt (by wire).

Den självspärrande mittdifferentialen, hjärtat i quattrosystemet, är integrerad i växellådshuset till den åttaväxlade tiptronic-lådan. Den är betydligt lättare och kompaktare än fördelningsväxellådan i föregångaren och säkerställer genom optimerade spärrvärden för en enastående drivning och kördynamik. Under normala körförhållanden fördelar mittdifferentialen kraften mellan fram- och bakaxel i förhållandet 40:60. Om hjulet på en axel tappar greppet kan den extremt snabbt överföra så mycket som 70 procent av kraften till framhjulen och maximalt 85 procent till bakhjulen.

Den mekaniska mittdifferentialen arbetar tillsammans momentfördelning. Vid snabb kurvtagning sker mindre bromsingrepp på innerhjulen som är under reducerad last. Det gör styrresponsen på den stora SUV:en ännu mer direkt och greppet ännu bättre.

Överlägsen komfort och sportig känsla: Chassit

Nya Audi Q7 är en extremt komfortabel följeslagare. SUV:en ligger tryggt och bekvämt på motorväg och skämmer bort sina passagerare med en hög nivå av rullkomfort. På slingriga landsvägar är den lätthanterlig, direkt och smidig, och den fortsätter även vid slutet av asfalten. Jämfört med föregångaren har tyngdpunkten sänkts med 50 mm, delvis genom att motorn placerats lägre i bilen.

Även chassit har genomgått ett antal förändringar. Både fram- och bakaxeln är femlänkade och ersätter de dubbla länkarmarna från föregångaren. De nya elastomer lagringarna, separata fjädringarna och dämparna på bakaxeln svarar extremt känsligt. Ny är även den elektromekaniska styrningen som är bränslebesparande och vars kraft minskar när hastigheten ökar. Den ger en direkt styrrespons och är en förutsättning för flera av förarassistanssystemen. Jämfört med föregångaren är chassit i nya Audi Q7 över 100 kg lättare. Länkarna i hjulupphängningen är t.ex. tillverkade i aluminium och höghållfast stål, kardanaxeln på framaxeln är ihålig och hjullagren smidda i aluminium.

Innovativ fyrhjulsstyrning

Audi erbjuder en annan banbrytande innovation som tillval, fyrhjulsstyrning.
Ett styrsystem med elektrisk spindeldrivning svänger bakhjulen inåt med så mycket som fem grader beroende på situation. Vid låga hastigheter styr de motsatt framhjulen, vilket ökar agiliteten markant och minskar svängradien med upp till en meter. Vid högre hastigheter följer bakhjulen framhjulens rörelser. Det optimerar styrresponsen ytterligare och förbättrar bilens stabilitet vid plötslig undanmanöver.

Nya Audi Q7 erbjuder redan utmärkt komfort med standardchassit. Rullkomforten är ännu högre med adaptiv luftfjädring som styrs via en nyutvecklad central enhet som styr alla chassisystem. Den nya styrenheten som Audi utvecklat till luftfjädringen samt den aktiva dämpningen varierar karosshöjden och komforten efter körsituation. På motorvägen sänks karossen med så mycket som 30 mm. Den höjs med så mycket som 60 mm vid off-road körning i låga hastigheter. Det finns även en sportversion av den adaptiva luftfjädringen.

Audi drive select med sju lägen

Audi drive select samarbetar med den adaptiva luftfjädringen och erbjuder då sju olika lägen: efficiency, comfort, auto, dynamic, individual, allroad och lift/offroad. Beroende på utrustningsnivå är Audi drive select integrerad med bl.a. den åttaväxlade tiptronic-växellåden, den elektromekaniska styrningen, fyrhjulsstyrningen och motorkaraktäristiken.

Nya Audi Q7 är standardutrustad med 18-tumshjul och 235/65 däck. Som tillval erbjuds fälgar upp till 21 tum. Stora ventilerade bromsskivor gör inbromsningen säker. De greppas framtill av sexkolvsok i aluminum. Den elektromekaniska parkeringsbromsen med hill hold och startfunktion verkar på bakhjulen. Audi Q7 rör sig självsäkert genom terrängen med den höga markfrigången på upp till 235 mm. Som tillval kan föraren se längs- och tvärlutningsvinklar. Den elektroniska hill-descent assistenten håller hastigheten vid körning nedför.

Audi Q7 kan beställas under våren och kommer till de svenska återförsäljarna sommaren 2015. Priset är ännu ej fastställt.

Plug-in hybrid med quattro fyrhjulsdrift: Audi Q7 e-tron quattro

Audi ökar nu snabbt utbudet av bilar med eldrift. Under 2015 lanseras Audi Q7 e-tron quattro, som blir världens första plug-in hybrid med en sexcylindrig diesel och quattro fyrhjulsdrift. Audi Q7 e-tron quattro förbrukar bara 1,7 l/100 kilometer, motvarande ett CO2 utsläpp på mindre än 50 gram per km. Lithiumjon batteriet lagrar 17.3 kWh, vilket gör det möjligt att köra upp till 56 km på ren eldrift.

3.0 TDI i Audi Q7 e-tron levererar 258 hk. Elmotorn, som är integrerar i den åttaväxlade tiptronic-växellådan, har en effekt på 94 kW. Systemeffekten är hela 373 hk med en systemvridmoment på 700 Nm. Audi Q7 e?tron quattro accelererar från 0-100 km/h på 6.0 sekunder och från 0 till 60 km/h på 6,1 sekunder på enbart el. Topphastigheten är 225 km/h.

Audi Q7 e-tron quattro är världens första laddhybrid med en värmepump som minskar energibehovet vid uppvärmning och luftkonditionering. Via en app kan bilen dessutom förvärmas eller kylas ned inför en resa.

Bränsleförbrukning:

3.0 TDI, 272 hk, 5-sitsig: Bl. förbr: 6.1–5.7 l/100 km *, CO2: 159 – 149* g/km
3.0 TDI, 272 hk, 7-sitsig: Bl. förbr: 6.2–5.9 l/100 km*, CO2: 163 – 153* g/km
3.0 TFSI, 333 hk, 5-sitsig: Bl. förbr: 8.1 – 7.7 l/100 km*, CO2: 189 – 179* g/km
3.0 TFSI, 333 hk, 7-sitsig: Bl. förbr: 8.3 – 7.9 l/100 km*, CO2: 193 – 183* g/km
23.2°
0

Audi presenterar nya Q7

Bantar 325 kilo och kommer som supersnål plug in-hybrid

Nytt Star Ocean-spel släpps nästa år
The Divine Force

Vi har inte fått något nytt Star Ocean-spel sedan Star Ocean: Integrity and Faithlessness släpptes 2016, men nästa år smäller det! The Divine Force heter det nya spelet, vilket blir det sjätte i grundserien, och av trailern att döma verkar det bli ett regelrätt äventyr som kombinerar sci-fi med fantasy. Spelet kommer låta oss välja två huvudkaraktärer, ena från en utvecklad civilisation och den andra kommer från en underutvecklad planet, och båda kommer erbjuda en egen story samt bundsförvanter. Star Ocean: The Divine Force släpps någon gång nästa år till PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S och PC. Tumnagel
37.0°
+
André Stray
0

MacBook Pros notch verkar inte helt genomtänkt
Vissa programs menyer försvinner under den

Nu har de första testerna av Apples nya MacBook Pro börjat dyka upp och det verkar vara en rätt så imponerande maskin. En liten detalj som dock fått utstå en hel del spott och spe är den så kallade notchen som återfinns högst upp på datorns skärm. Kritiken mot MacBook Pros kameranotch verkar inte heller helt obefogad. Förutom att den kan vara rätt irriterande så verkar den även sabotera vissa programs funktionalitet. Som synes i den inbäddade tweeten nedan så kommer vissa programs menyer att hamna under notchen, något som kanske inte är hela världen men som verkar rätt ogenomtänkt från Apples sida. Olika program verkar hantera MacBook Pros på olika sätt men exakt hur Apple har tänkt att det hela ska lösas i förlängningen är i dagsläget oklart. Hur som helst så verkar notchen överlag vara ett dåligt designdrag från Apples sida. Den stora frågan är väl i hur många generationer av framtida MacBooks den kommer att finnas kvar. Tumnagel
33.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Death's Door kommer till PlayStation och Switch
Trevligt

I går meddelade Titan Souls-utvecklaren Acid Nerve att deras hyllade spel Deathx27s Door snart även kommer att släppas till PlayStation 4, PlayStation 5 och Switch. Spelet är ett isometriskt action-äventyrsspel där man spelar som en liten kråka som måste samla själar. Kort in i spelet upptäcker dock kråkan att det pågår en stor konspiration och ett stort äventyr väntar. Deathx27s Door släpptes tidigare i år till Windows och Xbox där det möttes med stor entusiasm av både kritiker samt spelare. Men från den 23 november kommer alltså folk med Sonys och Nintendos konsoler också ta del av detta spel. Förbokar man spelet till PlayStation får man Titan Souls på köpet. Tumnagel
38.2°
+
Frode Wikesjö
0

Nu kan alla lägga till länkar i Instagram Stories
Inte längre låst till verifierade användare

Via Instagram Stories har det sedan en tid tillbaka varit möjligt för vissa användare att lägga till länkar i sina inlägg, vilket kan slussa vidare följare till butiker, blogginlägg, videor och annat. Även vi brukar använda Story-länkar i våra inlägg. (Följ oss där för bövelen) Tidigare har länkandet varit låst till verifierade användare eller användare med många följare, men nu verkar Instagram släppa gränserna en aning och låter nu alla länka fritt. För att lägga till länkar i Story-inlägg behöver ni bara ladda upp en bild eller film till Stories, välja Sticker-verktyget och klicka på nya Link-knappen. Därefter är det bara att klistra in valfri länk och sedan dunka ut denna i etern. Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0

En trailer för del två för S01 av Masters Of The Universe: Revelation
Dags att återvända till Eternia

Netflix släppte nyss en första trailern för den andra delen för den första säsongen av He-Man-serien Masters of the Universe: Revelation. The war for Eternia continues in the second part of Masters of the Universe: Revelation, an innovative and action-packed animated series that picks up where the iconic characters left off. With Skeletor now wielding the Sword of Power, the weary heroes of Eternia must band together to fight back against the forces of evil in a thrilling and epic conclusion to the two-part series. Har själv väntat på att denna andra del skulle släppas innan jag började titta på serien så om den är bra eller ej låter jag ara osagt än så länge. Hur som helst har serien har en hel del kändisar som röstskådespelare så som Mark Hamill, Kevin Conroy, Lena Headey, Sarah Michelle Gellar, Stephen Root, Diedrich Bader, Phil LaMarr, Alicia Silverstone och Chris Wood. Masters of the Universe: Revelation - Part 2 kommer dyka upp på Netflix den 23 november. Tumnagel
37.7°
+
Frode Wikesjö
0

Första ordentliga trailern för The Wheel of Time
Snart är det dags

De 19 november släpps då äntligen(?) tv-serien The Wheel of Time igång på Amazon Prime. Serie är som bekant baserad på Robert Jordans romanserie Sagan om Drakens återkomst som utspelar i en fantasivärld där endast kvinnor får använda magi. I serien får vi följa Moiraine, som spelas av Rosamund Pike, som beger sig ut på ett episkt äventyr med fem andra äventyrare där en av dem är profeterad att vara den som antigen kommer rädda eller förgöra mänskligheten. Du hittar trailern ovan. Tumnagel
47.2°
+
Frode Wikesjö
0

Kolla in när James Webb-teleskopet packas upp
Om 52 dagar skjuts superteleskopet upp till rymden

Här kommer ännu en del i serien där vi fått följa superteleskopet James Webb Space Telescope (JSWT) som snart ska skickas upp till rymden. I den fjärde delen av serien får vi följa med i in i ett så kallat "clean room" på Guiana Space Center och kolla in när enorma teleskopet packas upp efter sin transport från USA. Ni hittar de första tre delarna i serien om JWST:s transport från USA till Franska Guyana i de inlänkade artiklarna nedan. 18 december är det dags för JWST att lämna jorden och bege sig mot den sin slutdestination, en omloppsbana runt solen där teleskopet kommer att ligga och spana ut mot universum i förhoppningsvis många årtionden framöver. Tumnagel
40.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple Music släpps officiellt till PS5
Apple TV+-appen har funnits sedan lanseringen

Efter att några användare fått upp en knapp för Apple Music på sin Playstation 5 för två veckor sen släpps nu appen till spelkonsolen officiellt. Spotify har funnits på PS5 sedan ett tag nu, men nu kan alltså även användare av Apple Music spela musik i bakgrunden direkt från konsolen medan de spelar spel. Apple Music finns redan på Android, Amazon Echo, Chrome OS, Sonos, webben och självklart på Apples egna produkter. Instruktioner på hur man installerar appen finns här. Både Xbox Series S och X samt Playstation 5 har haft tillgång till Apple TV+ sedan spelkonsolerna lanserades förra året. Tumnagel
38.9°
+
Hugo Engström
0

Volvo CE visar den självlärande koncepthjullastaren LX03
Inspirerad av Lego Technic

Volvo Construction Equipment (Volvo CE) visar nu upp LX03 som de säger är anläggningsbranschens intelligenta framtid. Mackapären är en eldriven och självkörande koncepthjullastare som ska vara smart nog att kunna ta beslut, utföra arbetsuppgifter och interagera med människor. LX03 är inspirerad av ett koncept utarbetat av ingenjörer och designers hos Volvo CE och Lego Technic och detta är första gången som en Technic-modell (ZEUX 42081) har byggts som en riktig maskin i verklig storlek. LX03 som är en 5-tons hjullastare är byggd som ett modulärt koncept och det går att göra maskinen större eller mindre med bara en eller två ändringar i tillverkningsprocessen. Drivlinan delas med L25 Electric och drifttid är upp till åtta timmar. När en sådan här sak skulle kunna tänkas gå från koncept till verklig produkt återstår att se. Tumnagel
47.2°
+
Bobby Green
0

Cake har nu öppnat sitt första showroom
CAKEsite: Stockholm är första av 25

Cake är ett spännande märke för eldrivna tvåhjulingar. De gör lite udda saker, verkar väldigt seriösa och fick nyligen in en halv miljard att använda i framtiden. Ikväll öppnade man sitt första showroom. Men man kan inte bara kolla, här ska man även kunna provköra och få sitt fordon servat. Det är placerat typ vägg i vägg med Cakes huvudkontor i Hammarby Sjöstad i Stockholm. Under nästa år är planen att öppna 6-8 nya sites, hälften i Europa och hälften i Nordamerika. Till 2025 ska man ha fått igång 25 sites. Tumnagel
40.9°
+
Roger Åberg
0

Ny trailer för Benedetta
Paul Verhoevens erotiska drama med lesbiska nunnor

Här har vi en ny trailer för filmen Benedetta som är regisserad av den nederländska regissören Paul Verhoeven. Verhoeven är sannolikt mest känd för filmer som Robocop, Starship Troopers och På blodig mark men också så klart Basic Instinct. Benedetta är ett erotiskt drama som är baserad på en bok av Judith C. Brown som i sin tur ska vara baserad på historiska händelser. Filmen handlar om nunnan Benedetta som har religösa och erotiska visioner. Hon drar igång en kärleksaffär med annan nunna något som inte är helt uppskattat av 1400-talets värderingar. Benedetta ska dyka upp på diverse VOD-tjänster den 3 december. Tumnagel
38.7°
+
Frode Wikesjö
0

Android 12L är bättre anpassat för vikbara telefoner
Kommer tidigt nästa år

Under årets Android Dev Summit visade Google en kommande version av sitt operativsystem, nämligen Android 12L som ska vara bättre anpassat för vikbara telefoner, surfplattor och enheter som kör Chrome OS. Android 12L optimerar gränssnittet för större skärmar genom att bland annat ändra hemskärmen, låsskärmen, notifikationer och snabbinställningar. Enligt Google ska alla enheter med skärmar över 600 "densitetsoberoende pixlar" använda en två-kolumns-layout som utnyttjar skärmytan bättre. I ett av exemplen hamnar snabbinställningar på ena sidan skärmen och notifikationer på andra, allt utan att appen på ena sidan försvinner då dessa öppnas oberoende av varandra. Google introducerar även ett aktivitetsfält som gör det enklare att hoppa mellan appar. Precis som på iPadOS kan användare öppna appar i split-screen genom att dra dessa till en sida av skärmen. Detta säger Google fungerar för alla appar. Android 12L kommer tidigt nästa år, men finns att testa redan nu med Android 12L Developer Preview. Tumnagel
39.9°
+
Hugo Engström
0

Vazirani Ekonk - ensitsig elbil med 732 hästar
Lättare än en Mazda Miata

Vazirani Automotive är ett indiskt företag som nu presenterar vad de säger är världens lättaste elbil. Den heter Ekonk, har bara plats för en person, bjuder på 732 hästar och väger bara 738 kilo. "Hemligheten" med att få ned vikten ska ligga i DiCo - en innovativ kylningsteknik av batterierna. Istället för vattenkylning som bidrar till vikt använder man sig här istället av luftkylning som ska vara minst lika effektiv. Vad Ekonk har för batterikapacitet, hur snabbt den går att ladda och vad räckvidden ligger på får vi dock inte reda på för tillfället. När man testade den på National Automotive Test Tracks (NATRAC) i Mumbai lyckades man klocka 0-100 km/h på 2,54 sekunder och en toppfart på 309 km/h. Om Ekonk ska sättas i produktion återstår att se. Grundaren Chunky Vazirani är öppen för samarbete med andra tillverkare och vill gärna dela med sig av tekniken de tagit fram. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Unbox Therapy packar upp Apples senaste produkt
Just nu 10-12 veckors leveranstid

I denna video tar sig Lewis från Unbox Therapy en titt på Apples senaste produkt, putsduken. Duken ska vara kompatibel med de flesta av Apples enheter, och av videon att döma även Googles senaste Pixel 6. Putsduken säljs just nu exklusivt på Apple Store och kostar 250 kr. Intresset verkar stort då man i dagsläget måste vänta 10-12 veckor på att få hem en egen. Tumnagel
23.3°
+
Hugo Engström
0

Google Stadia börjar testa tidsbegränsade spelsessioner
Testa spel i 30 minuter

Google Stadia är riktigt härligt och smidigt då det helt enkelt bara funkar utan några krångligheter, men inte allt för populär. Google verkar vilja få folk att få upp ögonen för tjänsten och har börjat testa möjligheten för spelare att testa fulla versioner av spel. Mer specifikt är det möjligt för alla att testa Hello Engineer i 30 minuter, vilket bör ge dig en hum om hur både Stadia rullar för dig samt hur spelet är att spela. För tillfället är det endast Hello Engineer som går att testa i en halvtimme, men förhoppningsvis kommer Stadia erbjuda fler speltester via tjänsten i framtiden. Det är ändå ett rätt flådigt och enkelt sätt att demonstrera både spel och tjänst. För att ta del av erbjudandet behöver ni bara klicka på länken och följa instruktionerna för att börja lira. Tumnagel
40.4°
+
André Stray
0

Kolla in kvällens State of Play
Drar igång 23.00

I kväll kommer som bekant Sony hålla låda i form av ett nytt State of Play. Kvällens fokus kommer ligga på kommande spel från tredjepartsutvecklare som är på gång för PlayStation 5 och PlayStation 4. Detta jippo kommer vara cirka 20 minuter långt och innehålla nya grejer från spel som redan är utannonserade samt några några premiärer. Du kommer kunna se denna State of Play via spelaren ovan. Tumnagel
37.4°
+
Frode Wikesjö
0

Paganis nästa modell kommer ha AMG-V12:a
Och manuell växellåda

Paganis grundare och vd - Horacio Pagani, berättar den här veckan att företagets nästa bil kommer att utrustas med en dubbelturbomatad V12:a på 6,0 liter från AMG och att den kommer att erbjudas med manuell växellåda. Om det handlar om en sekventiell låda eller en traditionell H-låda återstår att se. Enligt Horacio är detta ett drag eftersom det var kunder som inte köpte Huayra just av anledningen att man inte kunde få den med manuell låda. Denna nya modell ska vara för dem. Man kommer inte att satsa på överdrivet mycket hästkrafter utan istället på att få ned vikten. Någon elektrifiering är det inte tal på än, och man kommer att fortsätta på det viset så länge man kan. Den kommande bilen går än så länge under kodnamnet C10. Premiär blir det någon gång under nästa år. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Manuset för Dune skrevs på MS-DOS
Tar slut på minne efter 40 sidor

I Dune, skriven av Frank Herbert, är datorer förbjudna och komplexa kalkyleringar görs av speciella människor med hög intelligens. Vilket gör det lite extra charmigt att manuset för Denis Villeneuves filmatisering av boken delvis skrevs på ett gammalt MS-DOS program, som inte alls är särskilt avancerat. Manusförfattaren Eric Roth skriver nämligen i ett program som heter Movie Master. När han skrivit 40 sidor måste han på något sätt spara ett utkast, då programmet efter det får slut på minne. Roth säger att han fortfarande använder programmet dels av vidskepelse och rädsla för förändring. Jag ska från och med nu börja skriva alla Feber-artiklar i samma program. De blir oftast inte över 40 sidor ändå. Tumnagel
50.5°
+
Hugo Engström
0

Nu kan du betala med laxläder
Nytt från Tapster

Att skämta om begreppet "en lax" ligger nära när man kollar in Tapsters senaste produkt, en nyckelring av laxläder. Man har tagit fram denna tillsammans med gänget på Sibirien som har tillverkat den för hand. Laxläder är helt enkelt laxskinn som har garvats på Island. Under det lägger man getläder från Frankrike och får en annorlunda produkt med intressant struktur. Tapster är en lösning som gör att du kan betala med fysiska objekt, där ett armband, en ring eller en nyckelring blir till ett kreditkort. Eller som en kopia på ett av dina vanliga kreditkort. Nyckelringen finns i grönt och grått och kostar 1490 kronor. Tumnagel
81kg
+
Roger Åberg

Marvelhjältar dyker upp på Disneys kryssningar
Avengers fixar middagen

Disney kommer att arrangera något som man kallar för "Avengers: Quantum Encounters" ombord på Disneys kryssningsfartyg Wish. Det hela handlar om något som kommer att ta plats i en av fartygets matsalar. Där kommer matgästerna att kunna ta del av något som ska påminna om The Avengers fajt mot Ultron. I ett pressmeddelande skriver Disney om upplevelsen: "The show will follow Ant-Man and The Wasp as they host a presentation of the most powerful Super Hero technologies in the world, including a hands-on demonstration of the latest and greatest Pym Tech. But when Ultron turns up with an army of robot sentries eager to take control of this world-changing technology, Ant-Man and The Wasp will need all the help they can get to save the day – calling on Captain America, Captain Marvel and even the brave diners of the Disney Wish for back-up." Någon gång under nästa sommer kommer det att bli möjligt att uppleva Avengers: Quantum Encounters ombord på Disneys kryssningar med Wish. Vad det hela kommer att kosta finns det än så länge inga uppgifter om. Här nedan hittas ett första smakprov på middagsgästerna kan förvänta sig från upplevelsen. Tumnagel
67kg
+
Wille Wilhelmsson

Guldbastun Solar Egg kommer till Stockholm
Är öppen för allmänheten

Konstnärsduon Bigert och Bergström är skaparna bakom den numera världsberömda och Red Dot Award-vinnande guldbastun Solar Egg. Nu kommer den till Waldemarsudde i Stockholm och kommer där att stå vid vattnet, perfekt att värma sig i efter ett uppfriskande höstbad. Det hela är en del av utställningen "Expedition Konst". Bastun är öppen för allmänheten från den 30 oktober till den 20 mars 2022 och boka plats kan du göra här. Bastun har tidigare varit i bland annat Gällivare, Kiruna, Köpenhamn, Paris och USA. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green

Glögg i tetraförpackning
Inspirerad av Åres näst högsta topp

I somras fick David Ekenbäck som är Domaine Wines glöggmästare inspiration till det som nu blivit Åre Glögg. Det är en rödvinsglögg i tetraförpackning som inspirerats av vyerna från Åres näst högsta topp - Totthummeln. Glöggen ska vara lite stramare än vanligt och ha en mörk och intensiv fruktighet, med smak av kardemumma och andra julkryddor. Basen är ett ekologiskt rött vin från Spanien som innehåller druvorna Syrah och Garnacha. Börjar säljas den 1 november på länken nedan. Förpackningen rymmer 75 centiliter, alkoholhalten ligger på 12,5 procent och på prislappen står det 69 kronor. Tumnagel
94kg
+
Bobby Green

Jackan du bara får köpa om du har en Lotus Evija
Ett måste!

Norton & Sons har tagit fram en racingjacka tillsammans med Lotus som ska matcha den eldrivna superbilen Evija. Jackan beskrivs med orden "unique lightweight luxury driving jacket" och du kan bara köpa den om du redan köpt en Evija. Den skräddarsys efter dina mått och är tillverkad i merinoull och nylon som det italienska klädföretaget Loro Piana har tagit fram. Vad jackan kostar framgår inte, och troligtvis är den inte billig. Men det kanske inte spelar någon roll när du redan spenderat två miljoner pund på bilen. Tumnagel
69kg
+
Bobby Green

Tut i luren! Idag är det potatisens dag!
Gött mos!

Potatis är verkligen en bra uppfinning alltså. Man kan äta den kokt, stekt, friterad, i flytande form och på typ hur många andra vis som helst. Idag firar vi den lite extra då det är potatisens dag. Hur vill du ha din potatis? Tumnagel
109kg
+
Bobby Green

Dave Grohl trummar till Smells Like Teen Spirit
Ackompanjerad av Kurt Cobains röst

Dave Grohl släppte nyligen boken The Storyteller och på releasefesten för denna valde han att lira trummor till Nirvanas låt Smells Like Teen Spirit. Han är ju den som trummar på låten som släpptes 1991 men det är sällan han framför den live nu för tiden, speciellt med Kurt Cobains röst till. Tumnagel
134kg
+
Bobby Green

James Hoffmann lär Tom Scott att dricka kaffe
Kul testning!

Kaffe är gott, det tycker nog de flesta av oss. När man är liten är det däremot tvärtom, då tycker de flesta av oss inte om kaffe. Tom Scott provade kaffe när han var fjorton och bestämde sig för att det där va äckligt. James Hoffmann är en kaffeälskare med en fantastisk Youtube-kanal. Här får han chansen att försöka övertyga Tom om att det visst är gott med kaffe. Tumnagel
97kg
+
Roger Åberg

Mauri bjuder Ed Sheeran på husmanskost
Gott!

Ingen har väl missat att Ed Sheeran var i stan för ett tag sedan. Mauri passade då på att bjuda Ed på mat, klassisk svensk mat. Han får god hjälp och bjuder på toast skagen, köttbullar och princesstårta. Tumnagel
128kg
+
Roger Åberg

Ny cykelfilm med Danny MacAskill
Cyklar på ett vindkraftverk

Cykelkonstnären Danny MacAskill är tillbaka med den här nya filmen där vi får se honom cykla runt vindkraftverk-relaterade grejer för att uppmärksamma miljön och sådant. Tumnagel
85kg
+
Frode Wikesjö

Agnes släpper nytt album
Lyssna på Magic Still Exists här

Det har gått nästan tio år sedan Agnes senaste album men nu är det återigen dags för ett nytt. Detta heter Magic Still Exists och innehåller elva stycken spår. Musiken är mer disco än tidigare och Agnes har låtit sig inspireras av Giorgio Moroder, Sun Ra och Sylvester under skapandet av albumet. Genren kallar hon för Spiritual disco. Så här säger hon om det: "Att blanda spirituella texter med disco kändes både lockande och nödvändigt. Disco står för frihet, att utrycka sig själv och inte skämmas. Men musiken var också något jag behövde göra för att växa spirituellt och stärka mig själv. En möjlighet att ta det jag har inom mig, multiplicera det och leka med det." Tumnagel
91kg
+
Bobby Green

Ny singel från Abba
Just a Notion

Den 5 november släpper Abba sitt nya Album Voyage. Nu har ytterligare en singel släppts från plattan och den heter Just a Notion. Egentligen är det en gammal låt som har fått nytt liv igen. Så här säger Björn Ulvaeus om den: "Wikipedia says this track was recorded in September 1978, which sounds about right. That puts it in between ABBA the Album and Voulez-Vous, and it would have been included in the latter had we not decided against it. Why did we decide against it? In hindsight, I don’t have a clue. It’s a good song with great vocals. I know that we played it to a publisher in France and a couple of other people we trusted and as far as I can remember they liked it very much. So it’s a mystery and will remain a mystery. Now Benny has recorded a new backing track to which we’ve added drums and guitars, but all vocals are from the original 1978 tracks. In a way, it demonstrates what we plan to do with ABBA Voyage in 2022. There, we will have a live band playing, but all vocals will be from the old recordings. Just a Notion’ is a ridiculously happy song and hopefully it will cheer you up in these dark times!" Tumnagel
86kg
+
Bobby Green