m

Audi presenterar nya Q7
Bantar 325 kilo och kommer som supersnål plug in-hybrid

Audi presenterar nya Q7
Bil / Audi

Efter morgonens läckta bilder på nya Q7 har Audi nu släppt på fördämningarna och gjort bilen officiell. Trist nog har inte jättemycket hänt på utsidan men det är inte heller där ingenjörerna har lagt mest krut - det är vad som finns under skalet som är helt omarbetat.

Nya Q7 bygger på den nya MLB Evo-plattformen och den gör bland annat att man får en hela 325 kilo lättare bil. Vikten för hela ekipaget landar på strax under två ton så det är fortfarande en bjässe vi snackar om, men lite bantning är alltid uppskattat. Trots att yttermåtten har krympt (37 millimeter kortare på längden, 15 millimeter på bredden) ska det vara mer plats på insidan, och för den som vill går det att trycka in sju personer.

Under huven har man lyckats förbättra bränsleförbrukningen hos bensinmotorerna med 28 procent och 23 procent för dieselspisarna. En rad olika alternativ kommer att erbjudas och vill man köra på bensin erbjuds en turbomatad instegsfyra på 2.0 liter som ger 252 hästar och 370 Nm. Det finns även en kraftfullare 3.0 TFSI på 333 hästar och 440 Nm. På dieselsidan hittar vi en 3.0 TDI som bjuder på antingen 218 eller 272 hästar. Den mest intressanta i gänget är nog ändå plug in-hybridversionen e-tron som kommer en stund efter lanseringen. Den kombinerar en 3-liters TDI-motor med en elmotor och har en sammanlagd effekt på 373 hästar och 700 Nm. Den ska dra så lite som 0.17 liter per mil och släppa ut 50 gram per kilometer - en hård konkurrent till både Porsche Cayenne S Hybrid och nya Volvo XC90 T8 alltså. På bara eldrift ska man kunna köra 5.5 mil innan det är dags att ladda igen.

Bilen har som sagt premiär på Detroit Auto Show i januari och till Sverige kommer den nästa sommar. Allt om nya Q7 finns att läsa i det ofantligt långa pressmeddelandet nedan.

Visa
Pressmeddelande
Nya Audi Q7 premiärvisas i Detroit

325 kg lättare och ca 26 procent mer effektiv
Första diesel plug-in hybriden med quattro
Innovativa infotainment- och assistanssystem
Om en knapp månad är det premiär för nya Audi Q7 på bilsalongen i Detroit. Den andra generationen av den stora SUV:en lanseras med det senaste i teknikväg. Innovativa assistans- och infotainmentsystem gör körningen både säkrare och mer underhållande. Nya Audi Q7 är upp till 325 kg lättare och de effektiva motorerna har minskat förbrukningen med upp till 26 procent. Trots minskade yttermått erbjuds ännu mer plats för passagerare och bagage. Kort efter marknadsintroduktionen lanseras Audi Q7 e?tron quattro, världens första plug-in hybrid med sexcylindrig dieselmotor och quattro fyrhjulsdrift.

325 lättare tack vare 20 års erfarenhet inom lättviktskonstruktion

Nya Audi Q7 är en imponerade bil. 5,05 meter lång med 2,99 meter lång hjulbas, 1,97 meter bred och 1,74 meter hög (med stålfjädring). Även om den är kortare och har minskat på bredden jämfört med föregångaren har innerutrymmet ökat både på längden och i takhöjd.

20 års erfarenhet inom lättviktskonstruktion har givit resultat. Utrustad med 3.0 TDI-motorn väger Audi Q7 1 995 kg, vilket är 325 kg mindre än föregångaren. Audi Q7 med 3.0 TFSI-motorn är ännu lättare och väger endast 1 970 kg. Lättviktskonstruktionsteknik har används inom alla områden, från elsystemet till golvet i bagageutrymmet. Det avgörande är att själva karossen konstruerats med flera olika lättviktsmaterial, vilket minskat vikten med 71 kg. Det gör nya Audi Q7 till en av de bästa i sin klass.

Grundkonstruktionen i passagerarburen är utformad i ultra höghållfasta delar i varmformat stål. I både front- och bakparti, liksom strukturen har gjutgods i aluminium liksom strängpressade profiler och plåtdelar i aluminium använts, vilket motsvarar ca 41 procent av karosstrukturen. Andra delar är gjorda helt i aluminium som t.ex. dörrarna som sparar 24 kg vikt, de främre stötfångarna, motorhuven och bakluckan. Nya tillverkningsmetoder har använts i produktionen och vid monteringen. Krocksäkerheten och skyddet av passagerarna i nya Audi Q7 är av högsta nivå.

Tre torsionsringar förstärker framvagnen och området vid C-stolparna samt bakpartiet. De spelar en avgörande roll i den förbättrade statiska och dynamiska karosstyvheten. Torsionsringarna är basen för de precisa köregenskaperna och överlägsna vibrationskomforten.

Låg ljudnivå och Cw-värde på 0,32

Det solida och eleganta intrycket förstärks genom akustikdämpning som säkerställer en unikt låg ljudnivå. Den stora SUV:en har ett cw –värde på låga 0.32. Det klassbästa värdet är ett resultat av avancerade tekniska lösningar. Undersidan är nästan helt plan och en liten spoiler i vid bakaxeln minskar lyftkraften. Den minsta motorn, V6 TDI med 218 hk som lanseras senare, har en jalousie mellan singleframe-grillen och den övre delen av kylaren vars plastlameller öppnas och stängs efter behov för bättre aerodynamik och reducerat cw- värde.

Minskade exteriöra och ökade invändiga mått

Proportionerna har förändrats jämfört med föregångaren. Nya Audi Q7 är 37 mm kortare och har minskat med 15 mm på bredden med i princip bibehållen höjd. Invändigt har utrymmet däremot vuxit med 21 mm mellan första och andra sätesraden och takhöjden har ökat med 41 mm fram respektive 23 mm i andra sätesraden.

Designmässigt löper en horisontell linje längs med sidan och över hjulhusen, en subtil hyllning till de klassiska quattro-modellerna från Audi. Bakluckan omsluter de massiva, brant sluttande D-stolparna som känns igen från de övriga Q-modellerna från Audi.

Singleframe-grillen är skulpterad med breda tvärribbor. Den breda ramen ansluter till strålkastarna som erbjuds med antingen xenon, LED eller Matrix LED-teknik. Dagsljusen i LED-strålkastarna har formen av en dubbelpil. Bakljusen inkluderar dynamiska blinkersljus, ytterligare en Audi innovation som visar den tänkta färdriktningen för bakomvarande fordon.

Nya exteriörlacker och designelement

Fyra av de elva exteriörlackerna är helt nya. Listerna har en matt aluminiumlook medan dörrinsteg och hasplåtarna är silverlackerade som standard. Den nedre delen av stötfångarna och hjulhusen är hellackerade som standard i Sverige. Grillen har en ny lätt strukturerad lackering som understryker bilens offroad-karaktär.

Med S line exteriörpaketet är stötfångare, luftintag, sidotrösklar, takspoiler och diffusor markerade. Singelframe-grillen och lamellerna i luftintagen har en ny, mörkgrå, högglansfinish som ersätter den tidigare högblanka svarta färgen.

Omslutande interiördesign

Den invändiga designen är omslutande och löper från dörr till dörr med en ultratunn ljusbåge i LED som följer konturerna på instrumentpanelen. Den ställbara ljusstyrkan styrs via MMI-enheten som är skräddarsydd för Audi Q7 och placerad på mittkonsolen som är vänd mot föraren. Antalet reglage har minskat till förmån för en optimerad ergonomi.

Instrumentpanelen är separerad horisontellt, vilket möjliggör fler färgval och en ljusare interiör nedtill. Den tvådelade dekorlisten erbjuds dessutom i flera olika varianter i lack, aluminium och trä. Utöver standardsäten kan man välja till sportstolar, sportstolar med pneumatik och skräddarsydda komfortsäten med upp till 18 olika inställningar och massagefunktion som tillval. Den senare inkluderar fem olika program varav varje har fem olika nivåer av intensitet. Till sätena erbjuds Alcantara, robust Cricketläder och fint Valcona-läder. Utöver detta finns tre läderpaket och två olika designlinjer. Specialsortimentet från Audi exclusive gör det dessutom möjligt att skräddarsy sin Audi Q7 efter eget tycke och smak.

Större utrymme jämfört med föregångaren

Trots att Audi Q7 blivit kortare på längden är innerutrymmet längst i klassen och större jämfört med i föregångaren. Passagerarna kan njuta av mer utrymme för huvud, axlar och knä. Interiören kan dessutom varieras efter behov. Som standard är Audi Q7 utrustad med tre säten med ställbara ryggstöd i den andra raden. Alla tre sätena kan skjutas upp till 110 millimeter i längdsled , vilket är 10 millimeter längre än tidigare.

Som tillval erbjuds en tredje sätesrad med två individuella säten som klassas som barnsäten enligt Grupp 3. De gör Audi Q7 sjusitsig med ännu större flexibilitet. Med 24 mm högre takhöjd och 20 mm mer axelutrymme har utrymmet ökat även i den tredje sätesraden. Med sätena nedfällda integreras ryggstöden i golvet i bagageutrymmet och kan fällas upp eller sänkas ned elektriskt genom via en knapp som placerats ergonomiskt i vid C-stolparna och i bagageutrymmet.

För enklare tillträde till den tredje raden kan sätena i den andra raden fällas ned och tippas upp på kant vilket gör insteget bredare. Alla säten i andra och tredje raden har Isofix-fästen för barnstolar. Upp till sex barnstolar kan därmed monteras i nya Audi Q7. Solgardiner och mörktonade sidorutor finns som tillval för baksätena, liksom panoramasoltak.

Om alla sju säten används rymmer bagageutrymmet 295 liter och med den tredje sätesraden nedfälld 770 liter. Den femsitsiga versionen rymmer 890 liter och 2 075 liter med den andra sätesraden nedfälld. För att förbättra flexibiliteten i bagageutrymmet har lasttröskeln sänkts med 46 mm jämfört med föregångaren. Elstyrd baklucka är standard och i kombination med advanced key kan den även öppnas och stängas med en sparkrörelse under bakpartiet. Elstyrt bagagerumsskydd och eluppvärmd vindruta är ytterligare tillval som gör det enklare och mer praktiskt att använda den stora SUV:en.

Nyutvecklad lyxig klimatanläggning

Audi har försett den stora SUV:en med en helt nyutvecklad 2-zons klimatanläggning som standard. Den styrs via färre knappar och kontroller. Animerade symboler i displayen, den högkvalitativa TFT skärmen och de intuitiva reglagen styr klimatanläggningen. Som tillval erbjuds även en lyxig 4-zons klimatanläggning, vars temperaturvisning är integrerade i knapparna. En display visar statusen i valda funktioner och speciella reglage expanderar menyn för bättre läsbarhet och enklare handhavande. Den högra delen av instrumentpanelen inkluderar en sammanhängande luftventil varifrån luften leds indirekt och dragfritt.

Lekfullt enkel med den nya MMI-enheten

Den senaste generationen av Audis MMI-enhet gör det enkelt att reglera alla olika funktioner i Audi Q7. Med den nya sökfunktionen går det betydligt snabbare att hitta telefonkontakter eller adresser i navigationen. Det mesta kan ställas in i några få steg. Två kompletterande menyer ger intelligent sammankopplade funktioner och valmöjligheter. Den centrala MMI-skärmen, som är nedfällbar, gör det även möjligt för passagerare att använda den.

Kännbar återkoppling: MMI all-in-touch

Centralt i användargränssnittet är nyutvecklade MMI all-in-touch där varje input följs av en ljud- och kännbar bekräftelse, ett klick som också känns i fingret.

Föraren kan skriva in bokstäver på den stora pekplattan eller använda flera fingrar för att t.ex. zooma in på kartan eller scrolla genom listor. Huvudfunktionerna kan nås genom att använda den centrala tryck/vridknappen och två vippreglage. Föraren kan även lägga in personliga favoriter som resmål, telefonnummer eller radiostationer via åtta knappar som kan programmeras in helt fritt.

Samma logik som styr Audi MMI-enheten återspeglas i multifunktionsratten. Färddatorn med fordons- och förarinformation samt ljudanläggningen kan styras med vänstra handens tumme. Beroende på utrustningsnivå kan även telefon och navigationsfunktionerna styras via ratten. På den högra sidan av ratten återfinns volymkontrollen med mute-funktion liksom röststyrning och snabbval för telefonen samt den praktiska funktionen för att snabbt byta radiostation.

“Var kan jag tanka?” En ny naturlig röststyrning

Även röststyrningssystemet har förbättrats och förenklats. Föraren behöver inte längre hålla sig till fördefinierade kommandon. Systemet förstår fraser från dagligt tal, vilket betyder att hundratals varianter av kommandon är möjliga för varje funktion. I telefonmenyn kan man enkelt ringa en kontakt genom att säga “Jag vill prata med Peter” eller “Koppla mig till Peter.” Navigationssystemet reagerar även på enkla kommandon som “Var kan jag tanka?” eller “Jag vill äta något”. Naturlig röststyrning har även integrerats i menyerna för radio och media och förstår kommandon som t.ex. “Jag vill lyssna på P1” eller “Jag vill lyssna på min iPhone”.

All information som är relevant för föraren visas i en högkvalitativ digital instrumentskärm. Utöver varv- och hastighetsmätare visas allt från radiostation till navigationskarta och Night vision direkt i förarens synfält på den 7 tums stora färgskärmen.

Avancerad grafik: Audi virtual cockpit

Tillsammans med tillvalet MMI navigation plus erbjuds även Audi virtual cockpit, en 12.3-tums TFT skärm som visar avancerad grafik. Liksom i nya Audi TT kan föraren enkelt via ratten växla mellan klassisk vy med kombiinstrument och en infotainmentvy med större visningsyta för listor och karta. Dessutom finns det möjlighet att skräddarsydda visningen genom att själv konfigurera vissa värden från färddatorn. Den stora flexibiliteten med den digitala skärmen gör att all information presenteras som en funktion av personliga önskemål och körsituation.

Imponerande datorkraft: T30 processorn från Audi’s partner NVIDIA

Den höga prestandan är möjlig genom det intelligenta samspelet i den elektroniska arkitekturen. Den modulära infotainmentplattformen (MIB) är en viktig systemkomponent. Nya Audi Q7 är utrustad med den andra generationen av MIB som inkluderar en fyrkärnig T30 processor från Audi’s partner NVIDIA.

Tillsammans med den andra T30 processorn som är direkt integrerad i Audi virtual cockpit, genererar systemet brilliant 3D-grafik och skarpa instrument som visas i en hastighet av 60 bilder per sekund (FPS). Den grafiska kvaliteten, de transparenta bilderna och animationerna, tillsammans med den höga kvaliteten på upplösningen på 1 440 x 540 pixel skapar en helt ny visuell upplevelse.

Ett annat tillval i nya Audi Q7 är head-up display som är harmoniskt integrerat i instrumentpanelen och som projicerar all nyckelinformation till vindrutan.

Modulärt infotainmentsystem

Audi erbjuder olika nivåer av infotainmentmodulen. MMI radio plus är standard och skapar ett gränssnitt mot externa källor som tex mobiltelefoner och minneskort. Audi sound system ingår som standard och bjuder på utmärkt ljudkvalitet från tio högtalare. Den styrs via MMI-enheten på mittkonsolen, som består av en vridbar tryckknapp, ytterligare två knappar och fyra knappar för huvudfunktioner. Informationen visas på en centralt placerad 7-tums MMI monitor som fälls upp från instrumentpanelen när systemet startas.

Med den mer avancerade MMI navigation plus följer en 8.3-tums skärm. I bakgrunden arbetar den andra generationen av den modulära infotainment plattformen, där nyckelkomponenten är den snabba Tegra 30 grafikprocessorn från Audi’s partner NVIDIA.

Ljud med en tredje dimension: 3D - ljud

För hi-fi entusiaster erbjuds Bose sound system och Bang & Olufsen Advanced Sound System med 3D-ljud. Båda systemen återger musiken i innovativt 3D-ljud. Högtalare i A-stolparna säkerställer den rumsliga dimension i höjd så att musiken upplevs komma från en stor virtuell scen. Bang & Olufsen systemet har 23 högtalare inklusive subwoofers med en effekt på 1 920 watt.

Audi phone box, som redan finns som tillval till flera Audi-modeller, kopplar upp mobiltelefonen till bilens antenn. Strax efter lanseringen utökas tillvalet med induktiv laddning och trådlös uppkoppling.

Underhållning i baksätet med Audi tablet

Audi bryter ny mark inom baksätesunderhållning och introducerar Audi tablet. Hjärtat är den kraftfulla NVIDIA Tegra 4 processorn. Audi tablet med 10.1-skärm är utformad för att klara av de tuffa kraven i en bil. Den är temperaturresistent och erbjuder den nödvändiga krocksäkerheten som saknas i konventionella lösningar. Audi tablet kan kopplas upp mot MMI navigation plus via WiFi och får därmed access till radio, media, navigation och bilfunktionerna i Audi Q7.

Baksätespassagerare kan t.ex. skicka navigationsinformation till MMI-kartan via Audi tablet. De kan också surfa på Internet via WiFi uppkopplingen. Med Android i Audi tablet och tillgången till Google Play store säkras access till ett stort antal applikationer, spel, filmer, musik, eBöcker och mycket mer. Vid resans slut kan Audi tablet monteras bort och användas offline eller kopplas upp mot ett externt WiFi- nätverk. Audi tablet har även en full HD kamera, 32 GB internminne, Bluetooth och NFC-gränssnitt för att koppla in externa hörlurar.

Internet via 4G/LTE: Audi connect, Apple Car Play och Google Android Auto

MMI navigation plus inkluderar även Audi connect som ansluter Audi Q7 med Internet via 4G/LTE. Passagerarna kan surfa via WiFi med nedladdningshastigheter på upp till 100 Mbit/s och skicka och ta emot e-mail medan man använder en mängd applikationer. Föraren kan använda den skräddarsydda Audi connect-tjänsten som inkluderar allt från trafikinformation online till navigation med Google Earth och Google Street View till streaming av online media.

Audi Q7 har även fått ett nytt tillägg i Audi connect-utbudet: “Apple Car Play” och “Google Android Auto” via en iOS eller Android smartphone kopplad till USB porten (iOS från Version 7.1; Android från Version 5.0 Lollipop). Båda är skräddarsydda för att användas i bilen och gör det möjligt att använda musiktjänster, missade samtal navigationsfunktioner, mötespåminnelser och meddelandefunktioner. Efter hand kommer ett antal tredjepartsapplikationer som Pandora, Spotify och WhatsApp att adderas.

Onlineuppdateringar av navigationskartan

Med Audi Q7 kommer navigationskartan att kunna uppdateras online. Föraren kan ladda ner uppdateringen direkt till bilen genom att använda sig av 4G/LTE uppkoppling. Alternativt kan man även ladda ner uppdateringen till sin dator genom att använda myAudi plattformen på www.audi.se/myaudi och föra över den till bilen via ett SD kort. Som ett tredje alternativ kan kartan även uppdateras hos en Audi-återförsäljare.

Ett meddelande visas i MMI navigation plus när en ny kartuppdatering finns tillgänglig. Uppdateringar kommer att släppas var sjätte månad och de första fem uppdateringarna kommer att vara kostnadsfria. Kunder kan uppdatera antingen hela Europakartan eller vissa regioner. Navigationen fortsätter att fungerar utan restriktioner under onlineuppdateringen av bilen.

Audi connect kan användas kostnadsfri med MMI navigation plus i tre månader. Ytterligare tre år finns tillgängligt antingen som tillval eller som en eftermarknadslösning.

Audi connect: Nödsamtal och Online-service

Audi Q7 kommer att uppdateras med ännu fler nya tjänster strax efter lanseringen när utrustningen “Audi connect Emergency Calling & Service” blir tillgängligt med funktioner som nödsamtal, onlinesamtal vid driftsstopp och Audi online service.

Utrustningen inkluderar även tjänsterna “Audi connect Vehicle Control”, som består av tjänster som förmedlar fordonsstatus, fjärrlåsning, parkeringslokalisering och fjärrstyrning av parkeringsvärmare. “Audi connect Emergency Calling & Service” är kostnadsfritt i 10 år. Servicepaketet “Audi connect Vehicle Control” är kostnadsfritt i tre år och kan förlängas mot en avgift.

Förarassistanssystem som sätter nya standards, Audi pre sense city m.fl.

Med Audi Q7 erbjuds ett utbud av förarassistanssystem som sätter en ny nivå i segmentet, där vissa system är helt nyutvecklade. Som standard ingår parkeringshjälp bak, farthållare, hastighetsbegränsare, vilorekommendation och säkerhetssystemet Audi pre sense city. I stadstrafik varnas föraren för hotande kollisioner med andra fordon eller fotgängare och kommer att initiera en kraftig inbromsning vid fara.

Om en kollision är oundviklig kommer ett multikollisionsbromssystem ingripa med kontrollerade inbromsningar för att hjälpa föraren. Det kan då förhindra sladd och ytterligare följdkollisioner. “Audi pre sense basic” som finns som tillval initierar preventiva åtgärder för passagerarna vid instabil körning genom att t.ex. tighta upp bältena i framsätet.

Ytterligare tillval har paketerats under namnen “Parkering”, “City” och “Tour”.
I ”Parkerings”-paketet ingår en 360 graders kamera och en parkeringsassistent som självständigt parkerar bilen i både parallella och vinkelräta parkeringsfickor. Föraren behöver endast bromsa och gasa.

Nya cross-traffic assist, exit warning system och trailerassistent

City-paketet består av helt nya system. Cross-traffic assist varnar föraren för andra fordon, tex när man backar ut från en parkeringsplats. Varningssystemet vid urstigning, exit warning system, varnar föraren för fordon eller cyklister som närmar sig bakifrån innan dörren öppnas.

Vid körning med släp kommer trailerassistenten styra släpet i precis den riktning som indikeras av föraren via vrid/tryck-reglaget i MMI-ratten. Systemet klarar även av rattutslag i motsatt riktning, stabilisera släpet vid körning bakåt i en rak linje och när ratten vrids för långt varnar den för om släpet skulle slå i bakdelen av bilen. Nya Audi Q7 har en dragkapacitetet på 3.5 ton om den är utrustad med den adaptiva luftfjädringen som erbjuds som tillval.

Audi side assist använder radarutrustning bakom bilen för att säkerställa säkra filbyten. Audi pre sense rear sträcker sätesbältena vid händelsen av en hotande kollision bakifrån. Parkering plus och backkamera ingår också i “City” paketet.

Vid långsam trafik: ACC stop & go inklusive Traffic jam assist, köassistent

Ännu fler innovationer från Audi hittar vi i “Tour” paketet. Den adaptiva farthållaren accelererar och bromsar för att hålla Audi Q7 på önskat avstånd från bilen framför och visar även avståndet när den är deaktiverad. Med ACC stop & go inklusive Traffic jam assist tar systemet även över styrningen på därför anpassade motorvägar vid långsamma trafikköer som inte rör sig fortare än 60 km/h.

Audi active lane assist använder en kamera och små rattjusteringar för att hjälpa föraren att hålla sin fil. Säkerhetssystemet Audi pre sense front varnar för en hotande kollision med fordonet framför, sträcker bältena och bromsar bilen självständigt i flera steg om det är nödvändigt.

Ännu lägre förbrukning med den förutseende effektivitetsassistenten

Den förutseende effektivitetsassistenten är en banbrytande innovation från Audi. Den använder sig av färddata från navigationssystemet för att varna föraren för situationer där det kan vara vettigt att minska hastigheten, som före kurvor, i städer eller vid hastighetsskyltar som ännu inte syns. I samverkan med den adaptiva farthållaren och den kamerabaserade trafikskyltavläsningen anpassas den förvalda hastigheten till vägen och hastighetsbegränsningarna. Den förutseende effektivitetsassistenten, som också kan styra frihjulsfunktionen i den åttaväxlade tiptronic-växellådan, har potentialen att minska bränsleförbrukningen på landsvägar med så mycket som 10 procent.

Som tillval finns även mörkerassistenten Night vision. Den använder sig av en infraröd kamera för att upptäcka och varna för fotgängare och större vilda djur på långt avstånd.

Ytterligare två system kommer att erbjudas strax efter lanseringen. Det ena systemet ingriper i styrningen för att hjälpa föraren att undvika ett hinder. Det andra systemet övervakar motsatt trafik vid vänstersväng i låga hastigheter och bromsar bilen vid kritiska situationer.

Effektiva och kraftfulla V6-motorer med reducerade CO2-utsläpp

Nya Audi Q7 lanseras med två kraftfulla och kultiverade V6-motorer på den europeiska marknaden: en TDI- och en TFSI-motor. Tack vare intensiv vidareutveckling har CO2 utsläppen reducerats med så mycket som 50 gram per kilometer. Båda motorerna uppfyller kraven för kväveoxidutsläpp enligt Euro 6.

Den kraftfulla 3.0 TDI-motorn levererar 272 hk och 600 Nm vridmoment. Accelerationen 0-100 km/hk tar 6.3 sekunder med en topphastighet på 234 km/h. Den genomsnittliga bränsleförbrukningen är endast 5,7 liter per 100 km, vilket motsvarar ett CO2 utsläpp på 149 gram per km. V6 dieseln har utvecklats med fokus på minskad friktion och effektiv termostyrning. 3.0 TDI har en extremt jämn gång, som delvis beror på de justerbara hydrauliska fästena. De säkerställer att motorvibrationerna är låga och medför lågt ljud i kupén.

3.0 TFSI-motorn levererar 333 hk och 440 Nm vridmoment och accelererar upp den stora SUV:en från 0-100 km/h på 6,1 sekunder på väg mot topphastigheten på 250 km/h. Den mekaniska kompressor, vilken står för överladdningen, deaktiveras vid dellast, vilket bidrar till den låga bränsleförbrukningen på 7,7 liter per 100 km enligt NEDC, motsvarande 179 gram CO2 per km.

Ännu en version av 3.0 TDI-motorn med 218 hk och 500 Nm vridmoment kommer att erbjudas lite senare med ännu lägre förbrukning och nivåer av CO2 -utsläpp.

by wire: drivlina med frihjulsfunktion

Jämn, snabb, lättvikt och effektiv. I nya Audi Q7 överför en nyutvecklad åttaväxlad tiptronic-växellåda motorkraften till det permanenta fyrhjulsdriftssystemet quattro. Momentomvandlaren växlar mjukt och effektiv. När föraren kliver av gasen inträder en frihjulsfunktion. Ett nytt dämpningssystem gör att motorn går smidigt även vid extremt låga hastigheter under 1 000 rpm.

Utöver automatläget kan föraren även välja att styra tiptronic-lådan via de standardmonterade paddlar vid ratten eller via växelspaken. I båda fallen överförs kommandot helt elektroniskt (by wire).

Den självspärrande mittdifferentialen, hjärtat i quattrosystemet, är integrerad i växellådshuset till den åttaväxlade tiptronic-lådan. Den är betydligt lättare och kompaktare än fördelningsväxellådan i föregångaren och säkerställer genom optimerade spärrvärden för en enastående drivning och kördynamik. Under normala körförhållanden fördelar mittdifferentialen kraften mellan fram- och bakaxel i förhållandet 40:60. Om hjulet på en axel tappar greppet kan den extremt snabbt överföra så mycket som 70 procent av kraften till framhjulen och maximalt 85 procent till bakhjulen.

Den mekaniska mittdifferentialen arbetar tillsammans momentfördelning. Vid snabb kurvtagning sker mindre bromsingrepp på innerhjulen som är under reducerad last. Det gör styrresponsen på den stora SUV:en ännu mer direkt och greppet ännu bättre.

Överlägsen komfort och sportig känsla: Chassit

Nya Audi Q7 är en extremt komfortabel följeslagare. SUV:en ligger tryggt och bekvämt på motorväg och skämmer bort sina passagerare med en hög nivå av rullkomfort. På slingriga landsvägar är den lätthanterlig, direkt och smidig, och den fortsätter även vid slutet av asfalten. Jämfört med föregångaren har tyngdpunkten sänkts med 50 mm, delvis genom att motorn placerats lägre i bilen.

Även chassit har genomgått ett antal förändringar. Både fram- och bakaxeln är femlänkade och ersätter de dubbla länkarmarna från föregångaren. De nya elastomer lagringarna, separata fjädringarna och dämparna på bakaxeln svarar extremt känsligt. Ny är även den elektromekaniska styrningen som är bränslebesparande och vars kraft minskar när hastigheten ökar. Den ger en direkt styrrespons och är en förutsättning för flera av förarassistanssystemen. Jämfört med föregångaren är chassit i nya Audi Q7 över 100 kg lättare. Länkarna i hjulupphängningen är t.ex. tillverkade i aluminium och höghållfast stål, kardanaxeln på framaxeln är ihålig och hjullagren smidda i aluminium.

Innovativ fyrhjulsstyrning

Audi erbjuder en annan banbrytande innovation som tillval, fyrhjulsstyrning.
Ett styrsystem med elektrisk spindeldrivning svänger bakhjulen inåt med så mycket som fem grader beroende på situation. Vid låga hastigheter styr de motsatt framhjulen, vilket ökar agiliteten markant och minskar svängradien med upp till en meter. Vid högre hastigheter följer bakhjulen framhjulens rörelser. Det optimerar styrresponsen ytterligare och förbättrar bilens stabilitet vid plötslig undanmanöver.

Nya Audi Q7 erbjuder redan utmärkt komfort med standardchassit. Rullkomforten är ännu högre med adaptiv luftfjädring som styrs via en nyutvecklad central enhet som styr alla chassisystem. Den nya styrenheten som Audi utvecklat till luftfjädringen samt den aktiva dämpningen varierar karosshöjden och komforten efter körsituation. På motorvägen sänks karossen med så mycket som 30 mm. Den höjs med så mycket som 60 mm vid off-road körning i låga hastigheter. Det finns även en sportversion av den adaptiva luftfjädringen.

Audi drive select med sju lägen

Audi drive select samarbetar med den adaptiva luftfjädringen och erbjuder då sju olika lägen: efficiency, comfort, auto, dynamic, individual, allroad och lift/offroad. Beroende på utrustningsnivå är Audi drive select integrerad med bl.a. den åttaväxlade tiptronic-växellåden, den elektromekaniska styrningen, fyrhjulsstyrningen och motorkaraktäristiken.

Nya Audi Q7 är standardutrustad med 18-tumshjul och 235/65 däck. Som tillval erbjuds fälgar upp till 21 tum. Stora ventilerade bromsskivor gör inbromsningen säker. De greppas framtill av sexkolvsok i aluminum. Den elektromekaniska parkeringsbromsen med hill hold och startfunktion verkar på bakhjulen. Audi Q7 rör sig självsäkert genom terrängen med den höga markfrigången på upp till 235 mm. Som tillval kan föraren se längs- och tvärlutningsvinklar. Den elektroniska hill-descent assistenten håller hastigheten vid körning nedför.

Audi Q7 kan beställas under våren och kommer till de svenska återförsäljarna sommaren 2015. Priset är ännu ej fastställt.

Plug-in hybrid med quattro fyrhjulsdrift: Audi Q7 e-tron quattro

Audi ökar nu snabbt utbudet av bilar med eldrift. Under 2015 lanseras Audi Q7 e-tron quattro, som blir världens första plug-in hybrid med en sexcylindrig diesel och quattro fyrhjulsdrift. Audi Q7 e-tron quattro förbrukar bara 1,7 l/100 kilometer, motvarande ett CO2 utsläpp på mindre än 50 gram per km. Lithiumjon batteriet lagrar 17.3 kWh, vilket gör det möjligt att köra upp till 56 km på ren eldrift.

3.0 TDI i Audi Q7 e-tron levererar 258 hk. Elmotorn, som är integrerar i den åttaväxlade tiptronic-växellådan, har en effekt på 94 kW. Systemeffekten är hela 373 hk med en systemvridmoment på 700 Nm. Audi Q7 e?tron quattro accelererar från 0-100 km/h på 6.0 sekunder och från 0 till 60 km/h på 6,1 sekunder på enbart el. Topphastigheten är 225 km/h.

Audi Q7 e-tron quattro är världens första laddhybrid med en värmepump som minskar energibehovet vid uppvärmning och luftkonditionering. Via en app kan bilen dessutom förvärmas eller kylas ned inför en resa.

Bränsleförbrukning:

3.0 TDI, 272 hk, 5-sitsig: Bl. förbr: 6.1–5.7 l/100 km *, CO2: 159 – 149* g/km
3.0 TDI, 272 hk, 7-sitsig: Bl. förbr: 6.2–5.9 l/100 km*, CO2: 163 – 153* g/km
3.0 TFSI, 333 hk, 5-sitsig: Bl. förbr: 8.1 – 7.7 l/100 km*, CO2: 189 – 179* g/km
3.0 TFSI, 333 hk, 7-sitsig: Bl. förbr: 8.3 – 7.9 l/100 km*, CO2: 193 – 183* g/km
23.2°
0

Audi presenterar nya Q7

Bantar 325 kilo och kommer som supersnål plug in-hybrid

Tut i luren! I dag fyller iPod 20 år
Lätt en favoritpryl under många år

Den 23 oktober 2001 lanserade Apple sin första iPod. Den första versionen hade en LCD-skärm och hade en lagringskapacitet på hela fem gigabyte. Nu var det här med MP3-spelare inget superexotiskt vid den tiden men tack vare ett fantastiskt gränssnitt, trevlig design och en hejdundrande marknadsföringskampanj blev iPod en dundersuccé som gav Apple en hel del kosing i kassan. Sedan lanseringen har det släppts massivs med olika revisioner så som iPod Mini, iPod Shuffle, iPod Nano och så klart iPod Photo! Än i dag säljer Apple iPods då i form av iPod Touch som kan köpas från 2 695 kronor för en 32 gigabyte till 5 125 kronor om man vill ha en med 256 gigabyte. Själv skaffade jag inte en iPod förrän Apple släppte sin iPod Nano. Den blev dock snabbt en favoritpryl som levererade podcasts till mina öron världen över i många år. Tumnagel
37.1°
+
Frode Wikesjö
0

PlayStation håller låda på onsdag
Dags för ett nytt State of Play

Sony meddelade i går att de på onsdag kommer hålla ett nytt State of Play där de ska visa ett gång kommande spel från tredjepartsutvecklare som är på gång för PlayStation 5 och PlayStation 4. Detta jippo kommer vara cirka 20 minuter långt och innehålla nya grejer från spel som redan är utannonserade samt några några premiärer. Vill man se detta direkt får man se till att köra igång YouTube eller Twitch klockan 23:00 den 27 oktober. Bonus-PlayStation nedan. Tumnagel
37.3°
+
Frode Wikesjö
0

Luxemburg legaliserar cannabis
Första europeiska landet som gör det för odling och användning

Luxemburg meddelade under gårdagen att de kommer bli det första europeiska landet som legaliserar både odling och användning av cannabis. Den nya lagstiftningen säger att vuxna över 18 år i Luxemburg kommer få använda cannabis och växa upp till fyra växter per hushåll. Att konsumera cannabis på en offentlig plats kommer dock att förbli olagligt. I samband med denna avkriminalisering av drogen så kommer landet också att drastiskt sänka de nuvarande böterna för om man åker dit för olagligt innehav av drogen. Politikerna i landet hoppas att detta ska leda till en minskning av narkotikarelaterad brottslighet och att droghandeln på svarta marknader minska. Tumnagel
48.0°
+
Frode Wikesjö
0

McCree blir Cole Cassidy nästa vecka
Första namnbytet i Overwatch

Under sommaren meddelade Overwatch-utvecklarna att de skulle ge karaktären McCree ett nytt namn. Detta eftersom karaktärens namn var baserad på Jesse McCree som lämnade Blizzard efter några bilder på honom dök upp som visade att han var delaktig kring de sexuella trakasserierna som Blizzard nyligen stämdes för. Nu har Blizzard meddelat vad det nya namnet blir och det är Cole Cassidy. Namnbytet kommer ske vid nästa speluppdatering som släpps nu på tisdag den 26 oktober. Under sommaren meddelade Blizzard också att de framöver inte längre kommer döpa några spelkaraktärer efter anställda. Tumnagel
36.2°
+
Frode Wikesjö
0

Nu kan alla på Twitter använda Spaces
Clubhouse-kopia für alle

Twitter låter nu fler användare använda diskussionstjänsten Spaces, vilket är den Clubhouse-liknande tjänsten som man började rulla ut till ett fåtal användare mot slutet av förra året. Med Spaces kan man dra igång privata chattrum och bjuda in andra till diskussioner som förs via tal. Tidigare har man varit tvungen att ha minst 600 följare för att kunna köra Spaces, men nu kan alltså alla användare köra igång dem. Spaces finns för både Android och iOS så om detta är något som man fortfarande känner är bra användning av ens tid så är det bara till att köra igång ett chattrum och leka Heta linjen hela helgen. Tumnagel
35.8°
+
Frode Wikesjö
0

Kolla in Artemis 1 Orion-kapsel på en SLS-raket
NASA:s nästa månfarkost börjar bli redo för avfärd

Det börjar dra ihop sig för uppskjutning av NASA:s första Artemis-uppdrag till månen. I det här videoklippet kan ni kolla in hur det såg ut när NASA för första gången monterade Artemis 1 33,5 ton tunga Orion-kapseln på den SLS-raket (Space Launch System) som ska skjuta upp ekipaget från jorden. Artemis 1 höjd är på hela 98 meter, nästan lika högt som de Saturn-raketer som användes för att skicka NASA:s Apollo-farkoster till månen på 1970-talet. Artemis 1 kommer även att ha med sig 10 stycken mindre satelliter som ska lämnas av under resans gång. Någon gång i början på nästa år är det tänkt att den obemannade Artemis 1-farkosten ska lämna jorden. Den bemannade Artemis 2-farkosten är planerade att åka till månen 2023 men kommer inte att landa där. Någon gång under 2024 hoppas NASA kunna skicka Artemis 3 till månen där det är tänkt att den ska landa två astronauter, vara en kommer att bli den första kvinnliga astronauten på månen. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

AsapSCIENCE pratar om skolans tider
Ungdomar behöver sovmorgon

I denna video diskuterar AsapSCIENCE skolans tider och hur det kanske inte är helt rätt att utvecklande ungdomar ska behöva gå upp så tidigt för skolan. Det är nämligen så att ungdomar har en lite annan dygnsrytm än vuxna och yngre barn, så de kan inte bara kan somna tidigare på kvällen. När vi i den åldern inte får tillräckligt med sömn förhindras bland annat hjärnan att utvecklas optimalt. Borde skoldagar starta senare? Tumnagel
44.5°
+
Hugo Engström
0

Magnesium kan bli nästa bristvara i bilindustrin
Lagren börjar ta slut

Efter bristen på halvledare kan det istället bli magnesium som sätter käppar i hjulet för bilindustrin. Lagren håller nämligen på att ta slut och det kan leda till stora stopp i fabrikerna. Man kan inte ha för stora lager av detta eftersom det börjar oxidera efter tre månader. Magnesium använder tillverkarna bland annat till karosser, växellådor, fälgar, bromsok och krockbalkar. Magnesium tillsätts i legeringarna för att öka deras materialstyrka. Och det finns inget substitut till materialet. Kina står för 85 procent av magnesiumproduktionen globalt och där har produktionen minskats ordentligt. Anledningarna är många - dels skärpta utsläppsmål och att torrtiden gör att vattenkraftens elproduktion minskas så fabrikerna inte får tillräckligt med ström. I staden Yulin tillverkas mycket av det magnesium som skeppas ut till världen och där stängdes nyligen 35 av 50 stycken fabriker. De kvarvarande fick även order om att halvera verksamheten. Tumnagel
34.4°
+
Bobby Green
0

Sony släpper ny kamera
A7 IV får snabbare fokus, högre upplösning och 10-bit 4K

Sony A7 IV är en uppföljare till kameran A7 III. I den nya kameran hittar vi en nyutvecklad 33MP bakbelyst CMOS-sensor med en BIONZ XR-bildprocessor för upp till 8 gånger snabbare processhastighet än förra generationen. Kameran är utrustad med Hybrid AF med snabbare fokusering och "AI-baserad" Eye AF för människor, djur och fåglar. Med kontinuerlig fotografering går det att ta 10 bilder i sekunden med AF-tracking (upp till 800 okomprimerade RAW+JPEG). A7 IV kan även spela in 2,5x slowmotion-video och 4K 60 fps med 10-bitars 4:2:2. Det finns även stöd för olika kreativa förinställningar samt S-Cinetone och S-Log3. För kontrollering av kameran och överföring av bilder finns Wi-Fi och en USB C-port (10 gbps 3.2 Gen 2). Sony A7 IV finns tillgänglig nu och verkar börja levereras i januari. Priset ligger på cirka 30 000 kr för endast kamerahus. Tumnagel
38.2°
+
Hugo Engström
0

Före detta Bioware-folk snackar strul med Mass Effect 3
Lite kvällsnörderi

Obs! Spoilervarning: Videon och artikeln handlar om slutet i Mass Effect 3. Mass Effect 3 har ett rätt ökänt slut som inte gillades av många. När du tagit dig igenom hela pangsessionen med Shepard får du välja mellan två olika alternativ, eller tre om du köttade igenom multiplayer, och dessa ledde till separata slut där den stora skillnaden var mer eller mindre färg. Slutet fick så pass mycket kritik att utvecklarna var tvungna att jobba häcken av sig för att några månader senare släppa en uppdatering med ett lite matigare slut som var värdigt trilogin. I videon ovan får vi höra från före detta Bioware-utvecklare om hur det var att jobba med denna uppdatering. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

KTH och MIT visar upp robottyg
OmniFibers kan anpassa sig efter bäraren

Forskare på svenska KTH och amerikanska MIT har utvecklat en slags robottextil som själv kan känna av hur mycket det töjs och förändra sin struktur och elasticitet efter detta. Tyget har fått namnet OmniFiber och innehåller sensorer som känner av hur mycket det töjs. Formen på tyget kan sedan anpassas genom att vätska eller luft pressas in i kanaler så att tyget antar den önskade formen. Det hela beskrivs likna en slags artificiell muskel. Forskarna förelår att OmniFiber till exempel skulle kunna användas för att låta till exempel sångare och idrottare att träna upp sin andning eller för patienter som behöver öva upp sin andningsfunktion efter olika operationer. I klippet ovan kan ni kolla in hur OmniFiber fungerar lite närmare. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Porsches laddnätverk genererar nu över 1.21 Gigawatt
Tillräckligt för att kunna resa Tillbaka till framtiden

Igår var det Tillbaka till framtiden-dagen. För att uppmärksamma detta meddelade Porsche att tack vare expansionen av laddnätverken Electrify America och Ionity genererar dessa nu över 1.21 Gigawatt vilket är en siffra som alla Tillbaka till framtiden-nördar har koll på. Det var nämligen den effekten som krävdes för att Dr. Emmett Browns tidsmaskin skulle fungera. Man tog därför en kopia på filmbilen, en Taycan Turbo S och skådespelaren Donald Fullilove som spelade Goldie Wilson i filmerna och gjorde det vi ser här. Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0

Sony ansöker om patent för att kicka ut online-spelare
Tittare kan rösta eller betala för att få spelare utslängda

Kotaktu skriver om en patentansökan från Sony där företaget beskriver ett system som skulle låta tittare få möjligheten att kicka ut spelare de ogillade från olika onlineturningar. Patentet kallas för "Spectators vote to bench players in a video game" och där beskrivs funktioner där tittare skulle kunna rösta eller betala för att få specifika spelare utslängda från online-matcher. Det beskrivs också hur tittarna skulle kunna skicka uppmaningar till spelarna att förbättra sitt spel innan de eventuell röstas ut. Sony skriver att ett dylikt system skulle kunna "förbättra funktionaliteten och interaktiviteten för spelare". Personligen tycker jag det låter som en rätt kass idé. Förhoppningsvis slipper vi se sådana här system i turneringar för online-spel oavsett om Sony beviljas patent för det här eller inte. Klippet ovan har inte så mycket med artikeln att göra utan kändes mest som ett bra sätt att starta helgen på. Go wild, någorlunda i alla fall, och ha en trevlig helg. Tumnagel
24.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Razer börjar sälja datorkomponenter
Vattenkylning, fläktar och PSU

Razer fortsätter bredda sitt sortiment med PC-prylar. Nyligen började företaget kränga chassin och i samband med Razercon har gänget meddelat att de kommer börja sälja saker att sätta i datorerna. Mer specifikt vattenkylning, fläktar med fläktkontroller samt strömförsörjning. Razer Hanbo är företagets nya allt-i-ett-vattenkylare som Razer tagit fram med Asetek. Enligt Razer ska Hanbo vara duktig på att hålla komponenter kalla samtidigt som hela bygget är relativt tyst. Hanbo kommer i storlekarna 240 och 360 mm och release kommer ske i november. Pris är för tillfället okänt. Kunai heter Razers nya fläktar som kommer i storlekarna 120 och 140mm. 120-fläkten kan snurra i 2200 rpm och den större i 1600 rpm. Givetvis finns en hel del RGB-belysning, mer specifikt 18 LEDs i 120mm och 22 i 160mm, och dessa kommer du kunna kontrollera Razer Synapse-mjukvaran, som även låter dig kontrollera hastighet. Kunai-fläktarna börjar säljas idag för 45 dollar. Razer säljer även en PWM-fläktkontroll som du kan koppla in åtta Kunai-fläktar i för 50 dollar. Den sista nya komponenttjofräsen är PSU:n Katana som kommer finnas tillgänglig med en effekt på 750W till 1600W och har modulär kabelhantering. Katana kommer börja säljas i början av 2022. Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0

Microsoft fixar problemen med AMD-chips i Windows 11
Efter att först ha gjort dem värre

Igår släppte Microsoft en uppdatering till Windows 11 som ska lösa problemen med AMD-chip som vi skrivit om tidigare. Det ena av de två problemen AMD hittade i tidigare versioner av Windows 11 ska nu vara fixade i Build 22000.282. Denna version ska vara tillgänglig som en valfri uppdatering i Windows Update för alla Windows 11-användare. En tidigare uppdatering för Windows 11 gjorde faktiskt problemen ännu värre, men dagens version bör lösa det för gott. Det andra problemet ska ha legat på AMD:s sida och även det är fixat med nya drivrutiner, närmare bestämt version 3.10.08.506. Denna version av Windows 11 fixar även andra buggar som att start-menyn inte kunde öppnas och fördröjningar med Bluetooth-möss och tangentbord. Här finns all info om uppdateringen. Tumnagel
40.1°
+
Hugo Engström
0

The Dark Pictures Anthology: House of Ashes släpps idag
Nytt skräckäventyr!

Gillar ni Supermassive Games interaktiva skräckhistorier? Då har vi goda nyheter då det senaste tillskottet i The Dark Pictures Anthology släpps idag. House of Ashes heter det och finns nu tillgängligt till PC, PS4, PS5, Xbox One och Xbox Series X/S. I House of Ashes får vi följa en trupp elitsoldater som letar efter massförstörelsevapeni Irak, men lyckas i stället hamna mitt i ett uråldrigt sumeriskt tempel som huserar lite övernaturliga väsen. I vanlig ordning får spelaren kontrollera flera av karaktärerna och beroende på vad vi gör för val så kommer berättelsen ändras. Ordet på gatan är också att detta är det bästa The Dark Pictures Anthology-spelet utvecklarna gjort, så om man varit lite opepp på spelserien innan verkar House of Ashes vara ett bra kapitel att hoppa in i. Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0

Kiliaro delar bilder direkt när de fotograferas
Ny funktion i svensk fotoapp

Den svenskutvecklade fotoappen Kiliaro lanserar nu en ny funktion som man kallar för "Smart delning", en funktion som gör att fotografier som man fotograferar delas direkt till andra Kiliaro-användare som man gett tillgång till sin bildström. Arian Bahrami, CTO och grundare av Kiliaro, säger om appens nya funktion i ett pressmeddelande: "Idag delar vi oftast bilder med varandra genom olika chattappar och SMS. Dock är inte dessa appar anpassade för att dela stora mediafiler, vilket gör att kvalitén på bilderna dras ned. Dessutom är det lätt hänt att delade bilder försvinner i chattflöden. Hur vi delar foton med varandra har sett likadant ut i många år - men nu är det dags för förändring." Kiliaro är gratis och hittas till iOS i App Store här och till Android på Google Play här. Här nedan hittas en introduktionsfilm till appen. Tumnagel
32.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Intel-chef varnar för chip-brist fram till 2023
Verkar bara vara att gilla läget

Den pågående chip-krisen verkar bättra sig än på ett tag. I samband med att Intel släppte sin kvartalsrapport för tredje kvartalet pratade Intel-chefen Pat Gelsinger lite om chip-läget till CNBC och berättade att tillgång och efterfrågan inte kommer jämna ut sig förrän 2023. “We’re in the worst of it now, every quarter next year we’ll get incrementally better, but they’re not going to have supply-demand balance until 2023,” Tumnagel
34.3°
+
André Stray
0

Agnes släpper nytt album
Lyssna på Magic Still Exists här

Det har gått nästan tio år sedan Agnes senaste album men nu är det återigen dags för ett nytt. Detta heter Magic Still Exists och innehåller elva stycken spår. Musiken är mer disco än tidigare och Agnes har låtit sig inspireras av Giorgio Moroder, Sun Ra och Sylvester under skapandet av albumet. Genren kallar hon för Spiritual disco. Så här säger hon om det: "Att blanda spirituella texter med disco kändes både lockande och nödvändigt. Disco står för frihet, att utrycka sig själv och inte skämmas. Men musiken var också något jag behövde göra för att växa spirituellt och stärka mig själv. En möjlighet att ta det jag har inom mig, multiplicera det och leka med det." Tumnagel
89kg
+
Bobby Green

Ny singel från Abba
Just a Notion

Den 5 november släpper Abba sitt nya Album Voyage. Nu har ytterligare en singel släppts från plattan och den heter Just a Notion. Egentligen är det en gammal låt som har fått nytt liv igen. Så här säger Björn Ulvaeus om den: "Wikipedia says this track was recorded in September 1978, which sounds about right. That puts it in between ABBA the Album and Voulez-Vous, and it would have been included in the latter had we not decided against it. Why did we decide against it? In hindsight, I don’t have a clue. It’s a good song with great vocals. I know that we played it to a publisher in France and a couple of other people we trusted and as far as I can remember they liked it very much. So it’s a mystery and will remain a mystery. Now Benny has recorded a new backing track to which we’ve added drums and guitars, but all vocals are from the original 1978 tracks. In a way, it demonstrates what we plan to do with ABBA Voyage in 2022. There, we will have a live band playing, but all vocals will be from the old recordings. Just a Notion’ is a ridiculously happy song and hopefully it will cheer you up in these dark times!" Tumnagel
85kg
+
Bobby Green

Oumph! börjar med kebab
Gjord på ärtprotein

Oumphs Döner Style Kebab har tidigare under hösten lanserats i Storbritannien till reaktioner som ”Your best product yet” och ”Game changer” från personer som testat den växtbaserade kebaben. Oumph! Döner Style Kebab är gjord på ärta, grillad och skuren från spett, precis som traditionell kebab. Man släpper även Oumph! Crispy Buffalo Bites som är saftiga bitar gjorda på soja marinerade i en het, syrlig buffalosås och panerade i en krispig cornflakes-coating. Den veganska kebaben ska ha funnits på hyllorna sedan vecka 39 och ett paket på 400 g kostar cirka 54 kr. Tumnagel
87kg
+
Hugo Engström

Tut i luren! Idag är det Champagne Day!
Grattis!

Man kan dricka champagne varje dag om man så vill det, men kanske lite extra mycket idag eftersom det är Champagne Day. Sen att det även är fredag är väl alltid en bonus. Så korka upp någon trevlig flaska som du har haft liggandes länge och som hamnat i facket "för fin för att dricka just nu" och njut. Skål! Tumnagel
86kg
+
Bobby Green

Årets tomteglass från Sia är här
Vit Chokladbräck med Polka

Affärerna är fulla med julprylar redan och mängder av olika godsaker börjar släppas inför den kommande mysperioden. Glass kanske inte alla äter när det börjar bli kallt men även här ska det julas såklart. Sia presenterar nu årets tomteglass och det är Vit Chokladbräck med Polka. Den innehåller vit chokladgräddglass med polkakulor och bitar av vit choklad. Kommer till butik från vecka 44. Tidigare Tomteglassmaker är Skumtomte (2017), Lussebulle (2018), Marsipangris (2019) och Glöggmys (2020). Tumnagel
94kg
+
Bobby Green

Swedish House Mafia och The Weeknd släpper låt
Moth To A Flame

Efter en kort teaserkampanj är nu Swedish House Mafia och The Weeknds låt Moth To A Flame släppt och så här låter den i sin helhet. Vad tycker ni? Bonus-intervju nedan. Tumnagel
81kg
+
Bobby Green

Tesla ska börja sälja öl
Giga Beer ska säljas i Cybetruck-flaskor

Under en presentation av Teslas Gigafactory i Berlin förra veckan så meddelade företagets vd Elon Musk att man nu även kommer att börja sälja öl. Tesla har registrerat de båda varumärkena "Giga Beer" samt "Giga Bier" för de ölen man planerar att börja sälja. Som synes i videoklippet ovan så planerar Tesla att sälja sitt öl i flaskor vars design verkar vara inspirerade av företagets futuristiska modell Cybertruck. Elon Musk sa under presentationen att han hoppas att Tesla kan börja sälja öl någon gång under nästa år. Tumnagel
82kg
+
Wille Wilhelmsson

Mapei och Rusiak bildar gruppen MOR
Med producenten Fredrik Okazaki

Tanken var att Fredrik Okazaki och Thomas Rusiak skulle skriva lite saker till Mapeis kommande platta, men istället blev det en ny grupp som kom att kallas MOR. Första låten från den nya konstellationen kallas för Spitfire och här blandas Mapeis fantastiska röst med harpa och stråkorkester. Rått och vackert på en och samma gång. Rusiak är en legendar i hiophop-sverige, Fredrik har jobbat med Robyn, FKA Twigs, Yung Lean och Royksopp och Mapei har vi tidigare hört bland annat med superhiten Donx27t wait. Tumnagel
87kg
+
Roger Åberg

Klocka som matchar din Pininfarina Battista
Från Bovet

Det är klart att du måste matcha din nya Pininfarina Battista med en fet klocka på armen. Därför har Pininfarina gått samman med den anrika urtillverkaren Bovet och tagit fram det vi ser här - Battista Tourbillon. Faktiskt den första Bovet har tillverkat med asymmetriska visare. På insidan sitter ett helt nytt urverk som har en kraftreserv på tio dagar. Klockan är i samma färg (Iconica Blu) som Anniversario-versionen av bilen. Endast 90 stycken exemplar kommer att tillverkas - 30 i titan, 30 i rött guld och 30 i platina. Prislappen börjar på 265.000 euro. Tumnagel
71kg
+
Bobby Green

Ny kudde som leder bort värme
Ska göra att du somnar fortare

Emma - The Sleep Company är ett tyskt företag som säljer madrasser, sängar och andra sov-relaterade saker. Nu lanserar de en ny produkt i deras Diamond Degree-serie och det är en kudde som ska hjälpa till att sänka kroppstemperaturen och leda bort värme under natten - något som ska göra att du somnar fortare och förbättrar djupsömnen. Kudden är 70 centimeter lång, 40 hög och 12 centimeter tjock. Den har tre justerbara lager bestående av Diamond Degree-skum, stödjande HRX-skum och Memory-skum. Släpps den 22 oktober här och kostar 1799 kronor. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green

Saudiarabien bygger hotell på oljeplattform
Om man vill turista till havs

Saudiarabiens Public Investment Fund (PIF) kommer att investera i ett hotellbygge till havs där det är tänkt att turister ska bo på en ombyggd oljeplattform. Resorten kallas för "The Rig" och de tre hotellen på plattformen kommer att ha 800 rum för uthyrning tillsammans. Sammanlagt kommer resorten att uppta en yta på 150.000 kvadratmeter och även inkludera elva restauranger, berg-och-dalbana, pariserhjul, vattenrutschbana, go cart-bana, bungy jump-torn, flera pooler, scener och annat. När The Rig kommer att vara färdigbyggt och börja kunna ta emot turister finns det än så länga inga uppgifter om. Här nedan hittas en reklamfilm för det hela. Tumnagel
70kg
+
Wille Wilhelmsson

IWC och Hot Wheels släpper klocka
Kommer i en liten verktygslåda

I samband med den 78:e upplagan av Goodwood Members Meeting har klocktillverkaren IWC Schaffhausen tillsammans med leksakstillverkaren Hot Wheels tagit fram en klocka och en liten leksaksbil i form av en klassisk Mercedes 300 SL. Endast 50 stycken exemplar kommer att bli till och det första auktioneras iväg av Bonhams, pengarna kommer gå till välgörenhet. Allt kommer förpackat i en snygg verktygslåda. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green